Verwijderd schreef op maandag 14 september 2009 @ 20:23:
ik kwam zojuist een stukje tegen tegen uit Januari 09 over een Android App dat contacten en bestanden verwijderde, spam verstuurde en adware installeerde. deze is destijds direct verwijdert, maar de tijd staat niet stil. aangezien Android is een Linux distribution is was ik wel even verbaast, maar Android is wel bezig een om groot OS te worden en ook op de netbooks gaan we Android tegenkomen.
nu kan ik hier op tweakers niets op antivirus en Android vinden, maar als ik google vind ik tal van virus scanners ontwikkeld voor Android.
hoever staande zaken omtrend (anti)virussen en Android?
Antivirus is eigenlijk niet echt nodig.
Ik zal ook uitleggen waarom.
Voor alles spammerige/virusachtige dingen heb je permissie nodig. Deze permissie geef je zelf expliciet als gebruiker. Als een flashlight programma om internet toegang vraagt is dat natuurlijk onzin. Dus mijn tip is kijk vooral zelf ook goed naar waar de applicatie toegang voor vraagt.
Hierdoor kunnen programma's dus niet zonder jouw weten contact opnemen met het hoofdkwartier, of al je vrienden kapot spammen. Als je hier echter zelf niet echt goed op let, tja...
En dan virussen of spyware via de browser. Het is een linux systeem (en nee linux is niet zomaar veiliger dan windows) een voordeel is, dat er nog vrijwel geen virussen of spyware zijn gemaakt voor linux. Maar in de toekomst zal dat echter zeker wel geprobeerd worden. Echter is in Android (Linux) niet zomaar alles executable. En bij Android hebben ze er ook nog voor gekozen om uitvoerig te werken met specifieke groepen. Hierdoor kunnen programma's in Android andere programma's bijvoorbeeld niet veranderen. Of gegevens van die andere programma's inlezen. (Zie het als een registry die beveiligd is voor elk specifiek programma)
Dit zijn zo allemaal zaken waarom virussen moeilijker zijn te ontwikkelen voor Android dan bijvoorbeeld Windows (en dat zijn nog steeds de meeste thuisgebruikers, dus een leuke doelgroep).
Ik zou persoonlijk dus de antivirus programma's niet vertrouwen, als ze niet van een groot bedrijf afkomen.
Verwijderd schreef op maandag 14 september 2009 @ 22:30:
Even een domme vraag, als ik apps installeer en die er weer van af gooi, blijft er dan wat achter (zoals bij Windows)? En raken bestanden gefragmenteerd? Waardoor de telefoon steeds moeilijker gaat werken? Of kan ik straffeloos alles uit de Market uitproberen? Is er software voor dit soort 'onderhoud'?
Ik heb net even gecontrolleerd. En bij de programma's die ik gedeinstalleerd heb, is alles weg.
Bestanden fragmenteren volgens mij niet. Android maakt namelijk niet gebruik van FAT32 of NTFS, maar yaffs2 zie:
Wikipedia: YAFFS
Er is dus geen onderhoud nodig.
[
Voor 14% gewijzigd door
Balachmar op 15-09-2009 08:47
]