Binnenkort 2 lan-party's, dit weekend en over 2 weken. Dus heb even gekeken of met dit weer mijn cpu het zker niet te warm zou krijgen. Intel Burn Test erover heen en hij werdt niet warmer dan 52-54 graden, tijdens 100% load. IDLE is hij 32-34 met kamertemp van rond de 22graden. Dit met een overclock van 25%, btw een Q6600 B3 is het.
Van die zwarte blokjes had ik niet het vermoeden dat het het geheugen was. Deze blokjes waren namelijk ongeveer 2 bij 2 mm en zaten met ongeveer 6-8 dicht op elkaar. Er waren ook grotere zwarte blokken van zeg 5 bij 20 mm wat mij veel sterker lijkt op een ingebakken reepje ram. Hier zitten natuurlijk wel blokjes op.Crahsystor schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 11:03:
[...]
Dat lijkt me niet zo verstandig. Je geheugen zal toch echt wel koeling nodig hebben. Als ik jou was zou ik ergens voor een paar euro nog wat koelblokjes vandaan halen voor het geheugen. Liefst voor je een "had ik maar" ervaring krijgt.
De kaart is in ieder geval een stuk stabieler en koeler.
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
ik heb net 2 80mm fans moeten bij plaatsen om mijn HD's koel te houden.Mijn systeem schijf zat net op 50C.
Ik heb zo'n sharkoon rebel bigtower waar de HD's onderin zitten en daar is nou net totaal geen airflow

Nu,met de 2 tijdelijke 80mm fans onder tegen de zijkant is de systeemschijf weer netjes op 32C.
Ik heb zo'n sharkoon rebel bigtower waar de HD's onderin zitten en daar is nou net totaal geen airflow

Nu,met de 2 tijdelijke 80mm fans onder tegen de zijkant is de systeemschijf weer netjes op 32C.
[ Voor 4% gewijzigd door kendo op 22-07-2009 22:12 ]
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
als hij te warm word de kast open en de ventielater er bij.
werkt altijt.
en natuur lijk ff de pc schoon makn
werkt altijt.
even schoonmaken en als het te warm wordt airco aan, nog te warm is rolluik dicht, nog te warm... computer uit.
Intel i9 9900K || Gigabyte Aorus z390 Ultra || MSI Aero RTX 2080 || 32 GB DDR4 || Samsung Evo 970 1TB
Verwijderd
Ik heb EIST aangezet. Scheelt een paar graden bij idle. En pff meer als zat rekenkracht voorhanden voor wat ik zoal doe als ik niet aan het gamen of encoden ben.
Intel speedstep aanzetten (blijft tegenwoordig zelfs gewoon aanstaan)
FF met de compressor door de kast, en eventueel de fans een tikkie harder
FF met de compressor door de kast, en eventueel de fans een tikkie harder
Ik had maar 2 extra fans (Noctua NF-S12) gekocht voor in mijn Antec P193, nieuwe CPU koeler en kabels een beetje weggewerkt
. Die extra fans zijn dus voor intake, aangezien deze er niet standaard bij zaten ~_~.

[ Voor 3% gewijzigd door SoundWave729 op 31-07-2009 22:01 ]
Op dit moment nog steeds zonder uitvallen een Core 2 Duo E6300 @ 2.2 compleet passief met een Coolermaster TX 2 en een MSI 7600GS 512MB passive. Draait wel ziekelijk warm
Ergens rond de 80 @ load(waar hij met nette koeling ongeveer 40 draait in een kast met bijna geen Airflow
) Ook nog 2 Harddisks en 2 DVD branders die vrolijk draaien. Moet denk ik toch eens gaan denken aan een andere kast
Iets met een betere airflow

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Het "modden" van je PC is juist waar het om draait op Tweakers, anders is het geen uitdaging meer.
Zo hou ik mijn server (die in de meterkast zit) koel:
Schoorsteen achterin bouwen...
o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.
mijn systeem (E6750 + 8800GT) draait hier gewoon met stock koeling, en zelfs met gamen / renderen / whatever geen enkel probleem
had hiervoor een zalman cnps 9500 in m'n kast hangen, maar die bleek nog redelijk luidruchtig (anders waren de temps niet naar m'n zin, dus vrij hoge snelheid)
gebruik nu die stock koeler al een half jaar ofzo, scheelt ongeveer 3 graden (in voordeel van de zalman), maar hij is veel stiller
alles in een CM centurion 5
gebruik nu die stock koeler al een half jaar ofzo, scheelt ongeveer 3 graden (in voordeel van de zalman), maar hij is veel stiller
alles in een CM centurion 5
Zit daar ook een fan in? Of alleen voor de flow? Ik wil ook zo'n kitje hebbenGoT schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 09:55:
[...]
Het "modden" van je PC is juist waar het om draait op Tweakers, anders is het geen uitdaging meer.![]()
[afbeelding]
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Goed dat ik dit topic (weer) zag, gelijk even mijn pc's uitgestoft. Kan aardig wat schelen. 
Verder doe ik niet veel aan extra koeling, beide systemen hier draaien @stock speeds in een Coolermaster Centurion 5 kast, airflow genoeg.
Was trouwens de beste koop die ik in '08 deed, die kasten. Degelijk, ruim genoeg en plenty airflow.
Verder doe ik niet veel aan extra koeling, beide systemen hier draaien @stock speeds in een Coolermaster Centurion 5 kast, airflow genoeg.
Was trouwens de beste koop die ik in '08 deed, die kasten. Degelijk, ruim genoeg en plenty airflow.
Zit een 70mm Fan in, je kan nog net de zwarte onderkant van de fan zien.Touchdomex schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 15:33:
Zit daar ook een fan in? Of alleen voor de flow? Ik wil ook zo'n kitje hebben
o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.
Ik heb een nieuwe CPU cooler gekocht hiervoor, een asus triton 88
.
.
Ja ik ook, lijkt me erg handig in bepaalde situatiesTouchdomex schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 15:33:
[...]
Zit daar ook een fan in? Of alleen voor de flow? Ik wil ook zo'n kitje hebben
Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.
U zei?skullboy1994 schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 19:16:
als hij te warm word de kast open en de ventielater er bij.
werkt altijt.
![]()
![]()
Ik begreep het wel meteen, en een korte blik in Skullboy's posthistorie doet me vermoeden dat hij dyslectisch is.
Al kan het natuurlijk nooit kwaad om dan standaard even een spellingscheck te doen voor je post.
Deze hele pc is net 2 maanden oud.
CPU Idle: 47/49
CPU Load: 50/54
GPU1 Idle: 50
GPU2 Idle: 50
GPU1 Load: 55/60
GPU2 Load: 55/58
Moederbord: 37
HDD: 25
Alles met stock cooling/clocks
Antec 900(alle fans max) doet z'n werk blijkbaar ontzettend goed.
Er is ook veel geklaag over stof met deze kast, maar ik heb een erg stoffige kamer en heb er niet zo'n last van, misschien omdat kast op bureau staat?
CPU Idle: 47/49
CPU Load: 50/54
GPU1 Idle: 50
GPU2 Idle: 50
GPU1 Load: 55/60
GPU2 Load: 55/58
Moederbord: 37
HDD: 25
Alles met stock cooling/clocks
Antec 900(alle fans max) doet z'n werk blijkbaar ontzettend goed.
Er is ook veel geklaag over stof met deze kast, maar ik heb een erg stoffige kamer en heb er niet zo'n last van, misschien omdat kast op bureau staat?
[ Voor 22% gewijzigd door Dorest0rm op 03-08-2009 19:07 ]
Ik kwam eerder dan een ventielater kwam
offtopic:
die je dan met een natuur lijk moet schoon makn !
die je dan met een natuur lijk moet schoon makn !
Signature
Verwijderd
i7920@3,7ghz-Scythe Mugen 2
gtx280@640, 1280, 2460 mhz
7hdd`s
dvdrom
Dit alles luchtgekoeld en in een Coolermaster stc 01. In de voorkant zitten 3 12cm fans en achter 1, en alle 4
de fans van het merk Noctua, fans geregeld met een scythe fancontroller.
Voor de Cpu max 70 graden en Gpu 90 graden houd ik ten alle tijden aan. Ik heb dan
ook vooral in de zomer 2 programma`s (Realtemp, Rivatuner) draaien op mijn 2e lcd en lees
dus alles realtime af onder bv gta4 spelen. Wordt de max temp niet bereikt dan zet ik ook niets lager. Word de max temp wel overschreden, dan stoppen met het programma en voltage en mhz omlaag tot veilige waardes.
Het enigste wat ik wel altijd standaard in de zomer hoger zet zijn de casefans van 800rpm naar 1050rpm, voornamelijk voor de voltage regulatoren en andere dingen op het mobo. Ik zorg ook altijd dat ik voor de zomer alle stoffilters en in de systeemkast alle koelers stofvrij heb gemaakt. Er komt toch nog altijd minimaal stof erin
ook al heb je stoffilters!
gtx280@640, 1280, 2460 mhz
7hdd`s
dvdrom
Dit alles luchtgekoeld en in een Coolermaster stc 01. In de voorkant zitten 3 12cm fans en achter 1, en alle 4
de fans van het merk Noctua, fans geregeld met een scythe fancontroller.
Voor de Cpu max 70 graden en Gpu 90 graden houd ik ten alle tijden aan. Ik heb dan
ook vooral in de zomer 2 programma`s (Realtemp, Rivatuner) draaien op mijn 2e lcd en lees
dus alles realtime af onder bv gta4 spelen. Wordt de max temp niet bereikt dan zet ik ook niets lager. Word de max temp wel overschreden, dan stoppen met het programma en voltage en mhz omlaag tot veilige waardes.
Het enigste wat ik wel altijd standaard in de zomer hoger zet zijn de casefans van 800rpm naar 1050rpm, voornamelijk voor de voltage regulatoren en andere dingen op het mobo. Ik zorg ook altijd dat ik voor de zomer alle stoffilters en in de systeemkast alle koelers stofvrij heb gemaakt. Er komt toch nog altijd minimaal stof erin
ook al heb je stoffilters!
Betere fans kopen, dat doe ik
. De fans die standaard bij de CM Cent5 zitten zijn echt prut. Teveel lawaai voor te weinig flow (zeker qua druk). Dus nu alle koelers in van kast van Nexus en Noctua (80 voor en GPU / 92 CPU / 120 achter). Scheelt load gauw 5-7 graden met minder geluid, prima investering voor die vier tientjes
.

De meeste mensen deugen!
offtopic:
Kun je voor mij checken waar je "View Distance" op staat in de settings? Ik heb een discussie over GTA IV en de View Distance dat als je die 100 wilt hebben, je een 2GB videokaart nodig hebt, anders trekt ie het niet. N.a.v. dit verhaal.
Ik heb zelf een GTX260 gehad maar alweer verkocht en dit kwam erna dus kon het helaas niet zelf testen.
Kun je voor mij checken waar je "View Distance" op staat in de settings? Ik heb een discussie over GTA IV en de View Distance dat als je die 100 wilt hebben, je een 2GB videokaart nodig hebt, anders trekt ie het niet. N.a.v. dit verhaal.
Ik heb zelf een GTX260 gehad maar alweer verkocht en dit kwam erna dus kon het helaas niet zelf testen.
Wow, ik moet niks speciaals doen...
Het is hier binnen 30°C, de pc staat al de hele dag aan van 09.00 en dit zijn de temps...
CPU (Q9550): 37-38-37-?(kapotte sensor) - Thermalright Ultra 120-Extreme
GPU (XFX GTX260 XXX): 49°C(altijd al zo geweest) - standaard koeler
Mobo (Asus P5E3 Premium): 36°C
Harde schijven: 35°C
PSU: 30°C
En dit allemaal dankzij de lian-li A71B
Ik moet gewoon zeggen... WOW, het is een zeer stil systeem, maar koelt ook gewoonweg uitstekend!
Het is hier binnen 30°C, de pc staat al de hele dag aan van 09.00 en dit zijn de temps...
CPU (Q9550): 37-38-37-?(kapotte sensor) - Thermalright Ultra 120-Extreme
GPU (XFX GTX260 XXX): 49°C(altijd al zo geweest) - standaard koeler
Mobo (Asus P5E3 Premium): 36°C
Harde schijven: 35°C
PSU: 30°C
En dit allemaal dankzij de lian-li A71B
Ik moet gewoon zeggen... WOW, het is een zeer stil systeem, maar koelt ook gewoonweg uitstekend!
Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)
Anders gewoon stoffiltertjes maken en voor je fans spannenDorest0rm schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 19:06:
als ik m'n pc elke maand schoonmaak komen de temperaturen niet hoger dan 40-45 stressed, onder de afzuigkap ff met een busje perslucht er doorheen ^^
i7 920 onder een Noctua NH-U12P se1366 in de Antec 902 met alle fans op low.
[ Voor 6% gewijzigd door Horizons op 06-08-2009 15:43 ]
Verwijderd
Die van mij begint vandaag toch lekker warm te worden.
de temp hier binnen is 29.2
CPU: 44 36 45 43 (AMD Phenom 2 X4 940 BE @ stock) met Scythe Mugen2 op max
GPU: 57,5 (Sapphire ATI Radeon 4870 512 MB @ stock) met stock koeler
HD's: 32 30 31
Dit alles in een Antec P183 met voorin 2 Nexus Real Silent's, voor de rest standaard. Zonder te stressen.
Tijdens het spelen van een spel gister is mijn GPU naar 82.5 max gegaan.
Mijn CPU gaat dan rond de 50.
de temp hier binnen is 29.2
CPU: 44 36 45 43 (AMD Phenom 2 X4 940 BE @ stock) met Scythe Mugen2 op max
GPU: 57,5 (Sapphire ATI Radeon 4870 512 MB @ stock) met stock koeler
HD's: 32 30 31
Dit alles in een Antec P183 met voorin 2 Nexus Real Silent's, voor de rest standaard. Zonder te stressen.
Tijdens het spelen van een spel gister is mijn GPU naar 82.5 max gegaan.
Mijn CPU gaat dan rond de 50.
Vandaag een CoolerMaster Hyper TX3 gehaald.

Die P4 3 ghz in mijn server pc krijgt het toch wel warm nu, de standaard koeler blaast als 'n gek.
En ik word gek van die kolereherrie!
Dat is dalijk dus mooi over.

Die P4 3 ghz in mijn server pc krijgt het toch wel warm nu, de standaard koeler blaast als 'n gek.
En ik word gek van die kolereherrie!
Dat is dalijk dus mooi over.
[ Voor 38% gewijzigd door Richub op 17-10-2009 02:18 ]
Verwijderd
Touchdomex schreef op zondag 24 mei 2009 @ 15:14:
Vermoedelijk word het ofwel een nieuwe kast dit jaar voor de flow of wat fans aansluiten. In ieder geval komt er dus airflow in. Op dit moment draait hij op volle kracht ongeveer 50 graden Celcius op de GPU en 60 op de CPU. Dit vind ik nog wel kunnen met geen flow in de kast. Zet ik er eventjes 1 a 2 fans in dan draait hij zo heel gemakkelijk ongeveer 40 graden voor de GPU en ook zoiets voor de CPU. Maar dan is hij niet zo stil als hij nu is.
Verwijderd
View distance heb ik op 100 staan met behulp van -norestrictions en resolutie is 1920x1080chimo schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 14:36:
[...]
offtopic:
Dus zonder -norestrictions met hoge resolutie (dus geen 800x600)2 gb vram nodig.
Je hebt al 1611MB vram nodig bij 1920x1200. Laat staan 2560x1600.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2009 23:52 ]
M'n PC overklokken zodat hij sneller klaar is met z'n taken en minder lang op Load werktWat doe jij deze somer om je PC koel te houden?
Zonder dollen
Verwijderd
heb een arctic cooling accelero twin turbo op men hd4870 gezet, scheelt een hoop geluid en warmte. tevens heb ik een extra scythe fan aan mijn mugen hangen
. dit maakt 9 fans in mijn case, zal wel voldoende zijn.
Dat plaatje ken ik maar ik wil het van jou zelf weten met de GTX280. Als ik het goed begrijp kan je hem dus wel op 100 zetten? Of juist niet omdat ie dan zegt dat je 2GB nodig hebt? Draait het goed met View Distance op 100 en 1920 x 1080?Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 23:37:
[...]
View distance heb ik op 100 staan met behulp van -norestrictions en resolutie is 1920x1080
Dus zonder -norestrictions met hoge resolutie (dus geen 800x600)2 gb vram nodig.
Sorry maar die laatste zin snap ik niet helemaal.
[ Voor 6% gewijzigd door chim0 op 07-08-2009 23:52 ]
Lol, nu nog een schoorsteen de grond in zodat die lekkere koele lucht uit de kruipruimte haalt...:)GoT schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 09:55:
[...]
Het "modden" van je PC is juist waar het om draait op Tweakers, anders is het geen uitdaging meer.![]()
[afbeelding]
Het is een hack. Of eigenlijk gewoon een command. Het kan dus met elke kaart.chimo schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 23:51:
[...]
Dat plaatje ken ik maar ik wil het van jou zelf weten met de GTX280. Als ik het goed begrijp kan je hem dus wel op 100 zetten? Of juist niet omdat ie dan zegt dat je 2GB nodig hebt? Draait het goed met View Distance op 100 en 1920 x 1080?
Kijken hoe mijn nieuwe XXODD 860tnu laptop met Intel Core Quad Extreme Q9900 @ 2.0GHz en NVIDIA GeForce GTX260M zich deze zomer koel houdt
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Als je hoger gaat dan dat GTA toelaat met norestrictions dan krijg je last textures die nog niet in het geheugen zijn geladen als je er naar ziet.chimo schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 23:51:
[...]
Dat plaatje ken ik maar ik wil het van jou zelf weten met de GTX280. Als ik het goed begrijp kan je hem dus wel op 100 zetten? Of juist niet omdat ie dan zegt dat je 2GB nodig hebt? Draait het goed met View Distance op 100 en 1920 x 1080?
Voorbeeld: Je rijd vol gas in een auto op de weg met niks voor je, knal je in eens door het voorraam.
Je staat op kijkt achterom blijkt daar dus een paaltje te staan, maar die was bij jouw dus nog niet gerendeerd omdat je videogeheugen nog vol zat met andere dingen.
Is vrij irritant kan ik je vertellen.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Verwijderd
View distance heb ik op 100 staan met behulp van -norestrictions en resolutie is 1920x1080chimo schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 23:51:
[...]
Dus met behulp van een command kan ik dus voorbij de grens, anders kan ik niet verder dan 32.
Dit is dus zonder die command.
Met heavy physics icm trainer en 30 man, dan zet ik hem op viewdistance 20. Fps soms drops naar de 20
Daar heb ik gelukkig bijna geen last van. Alleen met multiplayer (30man) wat meer.-The_Mask- schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 23:58:
[...]
Als je hoger gaat dan dat GTA toelaat met norestrictions dan krijg je last textures die nog niet in het geheugen zijn geladen als je er naar ziet.
Voorbeeld: Je rijd vol gas in een auto op de weg met niks voor je, knal je in eens door het voorraam.
Je staat op kijkt achterom blijkt daar dus een paaltje te staan, maar die was bij jouw dus nog niet gerendeerd omdat je videogeheugen nog vol zat met andere dingen.
Is vrij irritant kan ik je vertellen.
Speel gewoon altijd op 1920x1080
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2009 00:13 ]
Aha, duidelijk. Dus zonder die hack kan je View Distance wel op 100 maar de hoogst mogelijk resolutie wordt dan 800 x 600?
Maar het ging mij erom of je nog een beetje frames hebt dan, omdat ik dus las dat als je op 100 en 1920 x 1080 wilt, je een 2GB kaart nodig hebt en jouw GTX280 heeft dat niet, vandaar.
@ Mask, dat is vrij irritant idd, weleens eerder meegemaakt in games.
Maar het ging mij erom of je nog een beetje frames hebt dan, omdat ik dus las dat als je op 100 en 1920 x 1080 wilt, je een 2GB kaart nodig hebt en jouw GTX280 heeft dat niet, vandaar.
@ Mask, dat is vrij irritant idd, weleens eerder meegemaakt in games.
Ja, of iig zo ongeveer.chimo schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 00:04:
Aha, duidelijk. Dus zonder die hack kan je View Distance wel op 100 maar de hoogst mogelijk resolutie wordt dan 800 x 600?
AMD Nieuwsdiscussie
.
[ Voor 107% gewijzigd door Redax op 13-10-2009 01:24 ]
Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.
Met de waterkoeling waarmee ik draai hoef ik in de zomer gelukkig niets te doen. Alleen met gamen soms de fans even van 7 naar 12 volt toe, maar dat doe ik normaal ook al. Hangt ook een beetje van het spel af of dat nodig is.
Ik heb gewoon de mugen2 der maar eens in gedaan. Eerst was het 55 iddle. Stressen durfde ik niet eens aan
En nu is het 30 iddle (buiten 33 binnen rond de 25 - 27) en load (12 uur prime95) ongeveer 42 - 45
Dit is de kernen gemeten met everest ultimate. (nieuwste) En op mijn phenon 955 black (ik doe nog geen overklokje omdat mijn koelpasta nog moet inwerken)
Dit is de kernen gemeten met everest ultimate. (nieuwste) En op mijn phenon 955 black (ik doe nog geen overklokje omdat mijn koelpasta nog moet inwerken)

De GPU temp van mijn nforce 730i mobo (geforce 9300m) schoot binnen 2 minuten naar de 100 graden in mijn Antec NSK1380 HTPC kast. Dit bij het spelen van bijv. GTA San Andreas. De PC klapte er hierdoor regelmatig uit. Nu dus maar een 12cm fan op zeer lompe wijze in de kast erbij geplaatst, na eerst uren zitten te tweaken en na te denken hoe dit zou moeten.
Ik vind het verbazingwekkend dat het werkt
De fan zit dus helemaal links, met 1 blauw tie-wrapje vastgeknoopt aan de power connector, en een kartonnetje eronder om 'm niet op de pci-sloten te laten bungelen.
[ Voor 13% gewijzigd door brama op 23-08-2009 19:10 ]
I mentioned it once, but I think I got away with it.
Mijn pc stond sinds gisterochtend aan.
De temperaturen waren in veel lager(Cpu 45, Graka's 47/45 normaal 4/5 graden hoger)
Maar naar een reboot zijn ze ineens allemaal weer omhoog geschoten(zelfs de harde schijf ging met een graad omhoog)
Niet dat dit een probleem is, maar ik vroeg me af hoe dit binnen 1 minuut na het opnieuw opstarten allemaal veranderde.
De temperaturen waren in veel lager(Cpu 45, Graka's 47/45 normaal 4/5 graden hoger)
Maar naar een reboot zijn ze ineens allemaal weer omhoog geschoten(zelfs de harde schijf ging met een graad omhoog)
Niet dat dit een probleem is, maar ik vroeg me af hoe dit binnen 1 minuut na het opnieuw opstarten allemaal veranderde.
sinds ik een q9550 heb heb ik weinig last van hitte op stock blijft de cpu rond de 31 grade met 27-29 grade kamer temp. Mijn asus hd4850 top word echter geregeld 50+ idle heb de pasta al een paar keer vervangen maar er zal toch een andere koeler opmoeten denk.
ik heb zelf ook niet echt veel aan de zomer gedaan, heb een phenom 9500 en een 8800GT aan een 620X voeding van corsair i.c.m. een 760i bigwaterset, het enige wat ik doe is soms de deur openzetten en alsk ga gamen de fans iets harder (sidenote mn deuren liggen er standaard al uit omdat ik het niet langer dan een dag volhoudt mn case niet te openen)
heb vorige week waterkoeling geinstalleerd, en krijg volgende week het laatste onderdeel daarvan binnen (gpu bloek) dan is alles eindelijk eens stil
(4890BE maakt een pokke herrie stressed)
Inmiddels is het al niet zo warm meer, maar t leek me toch wel leuk om wat instellingen te tweaken.
Specs:
Msi p45 Platinum
Intel E8400 @ 3GHz, stock koeler
4GB OCZ Reaper
Sapphire HD4870 1GB
2* Samsung F1 1TB
CM Realpower 700W M.
Vanwege het koelsysteem op het moederbord, en de heatpipes op het geheugen is het vinden van een aftermarket koeler niet zo simpel als bij een gemiddeld systeem. Daarom ben ik de voltages voor de processor gaan verlagen om te zien wat t laagst mogelijk stabiele voltage was. Dat zou immers moeten schelen in temperatuur, en ook nog eea in verbruik. Exacte bios voltage instellingen weet ik even niet uit m'n hoofd. Vooralsnog is t stabiel op ongeveer 0.95V na een ongeveer 10 uur orthos stresstest.
Max temperatuur komt niet boven de 60 uit, nog steeds wat hoog als je het mij vraagt, maar mn pc is dan waarschijnlijk ook een stofnest op t moment...
-klikbaar-
Specs:
Msi p45 Platinum
Intel E8400 @ 3GHz, stock koeler
4GB OCZ Reaper
Sapphire HD4870 1GB
2* Samsung F1 1TB
CM Realpower 700W M.
Vanwege het koelsysteem op het moederbord, en de heatpipes op het geheugen is het vinden van een aftermarket koeler niet zo simpel als bij een gemiddeld systeem. Daarom ben ik de voltages voor de processor gaan verlagen om te zien wat t laagst mogelijk stabiele voltage was. Dat zou immers moeten schelen in temperatuur, en ook nog eea in verbruik. Exacte bios voltage instellingen weet ik even niet uit m'n hoofd. Vooralsnog is t stabiel op ongeveer 0.95V na een ongeveer 10 uur orthos stresstest.
Max temperatuur komt niet boven de 60 uit, nog steeds wat hoog als je het mij vraagt, maar mn pc is dan waarschijnlijk ook een stofnest op t moment...

Ik heb de bekende huiskamerventilator maar voor een open zijdeur van mijn kast geplaatst, want al die fans en de Mugen 2 houden mijn X4 955 niet koel. Ik vindt 54 graden idle met open zijdeur teveel, laat staan als ik de pc ga stressen.. Misschien toch maar even kijken naar die Corsair H50...
| system specs |
Dan doe je wat verkeerd want de Mugen 2 moet geen enkel probleem hebben met een X4 955.ride277 schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 16:10:
Ik heb de bekende huiskamerventilator maar voor een open zijdeur van mijn kast geplaatst, want al die fans en de Mugen 2 houden mijn X4 955 niet koel. Ik vindt 54 graden idle met open zijdeur teveel, laat staan als ik de pc ga stressen.. Misschien toch maar even kijken naar die Corsair H50...
AMD Nieuwsdiscussie
Yeseterror schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 09:27:
heb vorige week waterkoeling geinstalleerd, en krijg volgende week het laatste onderdeel daarvan binnen (gpu bloek) dan is alles eindelijk eens stil(4890BE maakt een pokke herrie stressed)

Idd, De black Editions zijn herriemakers. Deze waren voor mij ook de voornaamste reden dat ik weer naar waterkoeling ben gegaan.
Heb er veel profijt van, zeker tijdens de warme zomer dagen. Het wordt al makkelijk 29graden op me zolder deze dagen

Ik denk dat we dit topic wel weer nieuw leven in kunnen blazen gezien de zomer weer in aantocht is 
EDIT: Typo.
EDIT: Typo.
[ Voor 7% gewijzigd door ClementL op 05-05-2010 16:27 ]
*zet airco neer* KLAAR!!!.. ipv 40 graden op slaapkamer een heerlijke 28 graden...
ja, daag.
Of het is tijd voor een nieuw deeltje?
[ Voor 7% gewijzigd door Fid3lity op 05-05-2010 21:50 ]
Een extra quad rad voor mijn cpu.
ik ga binnenkort toch ook upgraden naar een nieuwe (groter) rad, ik koel nu 2 quadcores en een 4890BE met 240MM, moet toch minimaal 360MM worden
Kheb e Antec micro tower
http://www.antec.com/Believe_it/product.php?id=MTc1Mw==
zo 1tj,
Steekt AmD Phenom X2 @2,9ghz in met Ati HD4870 1024mb met 3 harde schijve
Gebruik de stock cooler achteraan. Op de zijkant bij de opening 2x Zalman ledcooler. Vooraan ook een 100mm cooler en bovenaan nog een kleintje en de pc draait stabiel mooi. Core is 25-28° temp gewoon zo 38° bij load tot 45°
En maakt niet te veel lawaai
http://www.antec.com/Believe_it/product.php?id=MTc1Mw==
zo 1tj,
Steekt AmD Phenom X2 @2,9ghz in met Ati HD4870 1024mb met 3 harde schijve
Gebruik de stock cooler achteraan. Op de zijkant bij de opening 2x Zalman ledcooler. Vooraan ook een 100mm cooler en bovenaan nog een kleintje en de pc draait stabiel mooi. Core is 25-28° temp gewoon zo 38° bij load tot 45°
En maakt niet te veel lawaai
Mijn pc moet nog de eerste zomer door gaan komen maar met 2 x 12 cm intake aan de voorkant, 1 x 20 cm intake aan de zijkant, en dan nog 1 x 12 cm aan de achter kant en 2 x 12 cm fans aan de bovenkant moet het wel koel te houden zijn. Daarbij zit er op de processor nog een H50 waterkoeler waarbij ik de radiator hiervan op de voorste intakefan gezet heb met ook nog eens push/pull op de radiator zelf.
Verder heb ik hierbij een Scythe Server fancontroller met 4 fancontrollers erop hetgeen ik zodanig verdeeld heb dat 1 de 2 voorste intakefans sturen, 2 stuurt de zijfan aan, 3 stuurt de achterste fan en 4 dan de 2 bovenste fans aan. Hierbij heb ik dan 4 temperatuursensoren in de kast geplaatst en kan ik de fancontroller op temperatuur laten sturen, en dit zit dus allemaal gemonteerd in een Antec P193 waarmee ik de zomer wel moet kunnen door komen.
Verder heb ik hierbij een Scythe Server fancontroller met 4 fancontrollers erop hetgeen ik zodanig verdeeld heb dat 1 de 2 voorste intakefans sturen, 2 stuurt de zijfan aan, 3 stuurt de achterste fan en 4 dan de 2 bovenste fans aan. Hierbij heb ik dan 4 temperatuursensoren in de kast geplaatst en kan ik de fancontroller op temperatuur laten sturen, en dit zit dus allemaal gemonteerd in een Antec P193 waarmee ik de zomer wel moet kunnen door komen.
Ik ga gewoon blijven verder waterkoelen, scheelt me max 2°C ofzo ipv met lucht 5-8°C
Duality: i5 4670K@4.2Ghz || Gigabyte Z87X-UD4H || 32GB Corsair 1600 || EVO 250GB + 2x4TB WD RE R1 || Radeon HD6970 || Lian Li V1000b || Seasonic 650w S12g || X-fi || => EK Supreme HF Ni-EK Supremacy GPU Ni-PA120.3-PA120.1-MCP355-MIPS ramfreezer 4
Mijn PC staat tegenwoordig amper aan omdat ik nu een laptop als primair werkstation gebruik, uiteraard wel gekoppeld aan een 24" beeldscherm en 5.1 audio. Maar voor beiden heb ik geen speciale maatregelen. De laptop CPU kan wel tegen de 70 graden lopen als ik buiten bezig ben met me laptop, maar dat regelt zichzelf wel
Eventueel kan ik mijn quadcore cpu nog onderklokken.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Met de waterkoeling die ik heb hoef ik, zoals iedere zomer, niets te doen. Mocht het echt te heet worden kan ik altijd het voltage van de fans verhogen. Alle fans draaien normaal op 7 volt en geven dan meer dan voldoende koeling. Als ik de fans op 12 volt laat draaien gaan de temps nog een stuk omlaag, maar heb liever stilte dan een CPU die 5 graden koeler is.
Mijn PC is er ook helemaal op voorbereid. Zelfs in de zomer mag ik arbeiten en 's avonds pak ik een lekker koud biertje plus BBQ. Tevens ga ik een paar weken op vakantie.
Als ik bovenstaand zo lees denk ik dat mijn PC alleen aan staat in de avond of regenachtige dagen... Gamen in hartje zomer, kom nou...
Als ik bovenstaand zo lees denk ik dat mijn PC alleen aan staat in de avond of regenachtige dagen... Gamen in hartje zomer, kom nou...

Antec 900, geen problemen met hitte, ga hem ook nog wat modden voor cablemanagment zodat airflow nog beter is. En mss de musashi op de 5850 zetten, maar daar twijfel ik sterk over.
Iemand een opinie?
Iemand een opinie?
Drive it like you stole it.
musashi is top vind ik, kweet niet hoe de setsugen is ( of hoe dat ding heet)Spaiker schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 22:42:
Antec 900, geen problemen met hitte, ga hem ook nog wat modden voor cablemanagment zodat airflow nog beter is. En mss de musashi op de 5850 zetten, maar daar twijfel ik sterk over.
Iemand een opinie?
ja, daag.
Ik kan koud water door de leidingen van de vloerverwarming laten lopen.
Buiten 27 graden? Binnen 19

Buiten 27 graden? Binnen 19

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Mijn huis heeft gewoon isolatieHerman87 schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 22:57:
Ik kan koud water door de leidingen van de vloerverwarming laten lopen.
Is je vloerverwarming geen gesloten systeem, of kan je met bijna een knop de boel switchen dat je koudwater via je vloer loopt?
Enige wat ik op sommige pc's aanpas op de hete dagen, terug naar "stockspeed", heb alleen nog maar de AMD K7 dual pc's overgeclocked draaien op dit moment.
Verder moeten ze er maar tegen kunnen, bij 68 graden gaan de pc's automatisch uit.
Verder moeten ze er maar tegen kunnen, bij 68 graden gaan de pc's automatisch uit.
https://www.youtube.com/@Klunssmurf-zc3yd/featured
net mijn servers uitgerust met wat zwaardere koeling ook. (3000rpm intakefan, Scythe Ultra Kaze)
staan sowieso in een altijd koele ruimte (16 graden), dus hier komt het wel goed.
staan sowieso in een altijd koele ruimte (16 graden), dus hier komt het wel goed.
Verwijderd
Ik denk dat ik niet veel ingrijpends ga doen, laptop houdt het wel uit in de late uurtjes, en als ik het front van mijn game-pc afhaal (hoeft de kast niet voor open), kunnen de 3 14cm fans de lucht optimaal door de radiator persen, mocht het nodig zijn, max met prime blend is nog net geen 70 graden gemiddeld, dus gaat wel goedkomen
Mn 2 case fans gaan van 5 naar 7 volt. Das gewoon de molexen andersom aansluiten en done.
Ow en ik gooi denk ik mn actief gekoelde graka er weer in, maar dat is meer omdat mn passieve ati kaart gewoon crap is. Of nouja de kaart niet maar de drivers wel. Ik moet maar eens kijken of ik niet gewoon het koelblok van de ati kaart op mn nvidia kaart kwijt kan
Heb laatst al mn voeding vervangen, dus mn kast is al helemaal stof vrij, dat doe ik normaal ook altijd voor de zomer begint. En verder gaat de verwarming uit natuurlijk. Ondanks dat ik het pas lekker warm krijg als het buiten 30+ is vind ik de verwarming aan doen bij 25 graden ook zo overdreven, dan doe ik wel gewoon wat dikkere kleding aan.
Ow en ik gooi denk ik mn actief gekoelde graka er weer in, maar dat is meer omdat mn passieve ati kaart gewoon crap is. Of nouja de kaart niet maar de drivers wel. Ik moet maar eens kijken of ik niet gewoon het koelblok van de ati kaart op mn nvidia kaart kwijt kan
Heb laatst al mn voeding vervangen, dus mn kast is al helemaal stof vrij, dat doe ik normaal ook altijd voor de zomer begint. En verder gaat de verwarming uit natuurlijk. Ondanks dat ik het pas lekker warm krijg als het buiten 30+ is vind ik de verwarming aan doen bij 25 graden ook zo overdreven, dan doe ik wel gewoon wat dikkere kleding aan.
Ik ben bezig met het plannen van een eigen koelsysteem wat gebaseert is op het koelmeganisme van een Vriezer/Koelkast (Warmte wisselaar). En waarschijnlijk word er een opgevoerde mini-fridge gebruikt voor het prototype.
Er komen 2 120mm fan's (240x120) naast elkaar welke de warme lucht erop gaan blazen. Word dus een beetje een combinatie tussen Luchtkoeling en waterkoeling
(Lucht verplaatst de warmte naar de vloeistof koeler).
Eerste prototype post ik misschien hier op tweakers (Weet nog niet eens zeker OF ik dit wel ga doen.. maar ik zit er wel over te denken
Er komen 2 120mm fan's (240x120) naast elkaar welke de warme lucht erop gaan blazen. Word dus een beetje een combinatie tussen Luchtkoeling en waterkoeling
Eerste prototype post ik misschien hier op tweakers (Weet nog niet eens zeker OF ik dit wel ga doen.. maar ik zit er wel over te denken
[ Voor 14% gewijzigd door D4NG3R op 06-05-2010 02:32 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Te combineren met een casemod d4ng3r?
Is het nou echt zo erg dat men speciale maatregelen moet nemen omdat hun pc anders te warm wordt? Als je dat niet doet dan? dan loopt hij vast lijkt me sterk toch, ik vraag me af of jeje zaakjes dan wel goed voor elkaar hebt. Ik heb zelf nog nooit ergens last mee gehad zowel op het werk/stages als thuis/vrienden.
Ik laat hem zoveel mogelijk uitstaan en ga heerlijk aan de ijssel en de jachthaven relaxen 
Nee, kheb de kast open en eigenlijk verder geen extra fans ofzo.
Probleem is wel dat hier de zon op de woon en slaapkamer staat vanaf dat ie opgaat, vanaf 6 uur word het dragelijker.
Maar woon hier net dus kijken hoe dat van't zomer gaat
Nee, kheb de kast open en eigenlijk verder geen extra fans ofzo.
Probleem is wel dat hier de zon op de woon en slaapkamer staat vanaf dat ie opgaat, vanaf 6 uur word het dragelijker.
Maar woon hier net dus kijken hoe dat van't zomer gaat
who put a "stop payment" on my reality check
zit op een zolder dus de hele dag zon op dat dak is dus feest in de zomer 
preventief maar het volgende gehaald
CM haf922 3x200mm 2x 120mm
artic hd4870x2 accelero extreme
corsair h50
preventief maar het volgende gehaald
CM haf922 3x200mm 2x 120mm
artic hd4870x2 accelero extreme
corsair h50
[ Voor 4% gewijzigd door ArgantosNL op 06-05-2010 09:31 ]
was bezig met een mod projectje waar mijn tower cooler niet in paste, dus de stock koeler er weer op gedaan
nu het warmer word toch maar weer mijn tower terug plaatsen ...
nu het warmer word toch maar weer mijn tower terug plaatsen ...
dat wordt een gat in de zijplaat maken?
kapje er overheen ter afwerking, succes met je project
kapje er overheen ter afwerking, succes met je project
Mooi dat dit topic nog loopt!
Ik heb deze winter van een vriend een oude Stacker STC-101 gekocht! Die ga ik vandaag ombouwen en compleet schoonmaken en ontdoen van stof! Daarna ga ik beginnen om langzaam alles weer in de juiste plekken te zetten. Ik maak nog een fancontroller en koop er eentje bij (heb je dan zoveel fans??? Jazeker wel
In totaal zitten er een stuk of 7 a 8 in
Daar zijn geen fancontrollers voor...)
Vanavond of in de loop van de week show ik wel een foto van mijn stacker!
Ik heb deze winter van een vriend een oude Stacker STC-101 gekocht! Die ga ik vandaag ombouwen en compleet schoonmaken en ontdoen van stof! Daarna ga ik beginnen om langzaam alles weer in de juiste plekken te zetten. Ik maak nog een fancontroller en koop er eentje bij (heb je dan zoveel fans??? Jazeker wel

Vanavond of in de loop van de week show ik wel een foto van mijn stacker!
'n nieuwe kast zal denk ik hier ook wel 'n paar graden schelen. En misschien ook nog 'n cooler kopen voor mijn gpu. En anders zet ik toch gewoon 'n ventilator aan de voorkant van m'n PC.
Casefans van 50 naar 75- of 100%
Mocht t niet voldoende zijn, ach, dan halen we toch gewoon een Mugen 2
Maar ik ga ervanuit dat dat niet nodig is
Kalm aan! En rap een beetje!
Mogenlijk jaJejking schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 03:08:
Te combineren met een casemod d4ng3r?
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Ik ga een ander top paneel regelen.... met het overzetten van de boel van een Silverstone Temjin 07 naar een kleine lian li 05b word m'n mainboard 60 graden... m'n cpu ook
kreng kan z'n hitte niet kwijt, dus in de zomer kan je dan helemaal lachen 
gallery: Vandread
Bingo:
http://www.lian-li.com/v2...index=45&ss_index=116&g=f
gallery: Vandread
Bingo:
http://www.lian-li.com/v2...index=45&ss_index=116&g=f
[ Voor 14% gewijzigd door Vandread op 06-05-2010 14:30 ]
Mijn HTPC word het warmste, 45 graden op het mobo tijdens afspelen full hd. Om de 3 maanden maak ik hem schoon dmv openmaken vd case. Op het balkon open neerzetten, met een fietspomp en een klein ventiel het eea aan stof wegblazen.
Daarna dicht neerzetten, mocht dit niet genoeg helpen kunnen de 2x120 outtake fans van 600 rpm nog naar 1200 en evt 1600 rpm, maar dat maak te veel lawaai in de huiskamer. HTPC is nu juist zo stil dat je hem niet opmerkt.
Mijn desktop is groter en heeft een betere airflow, staat weinig aan en staat in de schaduw.
Desktop = Antec Sonata 3, HTPC is Antec Fusion Remote
Daarna dicht neerzetten, mocht dit niet genoeg helpen kunnen de 2x120 outtake fans van 600 rpm nog naar 1200 en evt 1600 rpm, maar dat maak te veel lawaai in de huiskamer. HTPC is nu juist zo stil dat je hem niet opmerkt.
Mijn desktop is groter en heeft een betere airflow, staat weinig aan en staat in de schaduw.
Desktop = Antec Sonata 3, HTPC is Antec Fusion Remote
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Ik weet niet hoe mijn case het vol gaat houden deze zomer, nu blijven de temps redelijk cpu stressed 35c en videokaart 72c idle word deze trouwens 56c. Dit alles zit in een Coolermaster ATSC840 misschien dat ik dit nog aan ga passen voor de videokaart misschien andere koeler of misschien wel naar WC maar dat ga ik deze zomer pas bekijken.
zo, maar direct de daad bij het woord gevoegd, en een nieuwe 360mm rad gekocht.
Hier doe ik helemaal niets om mijn eigen systeempje koel te houden, het is al koel genoeg...
Corsair H50 en videokaart stress ik nooit echt, ik speel enkel COD4 en CS en krijgt ie geen zweet van.
Corsair H50 en videokaart stress ik nooit echt, ik speel enkel COD4 en CS en krijgt ie geen zweet van.
Ryzen 2700X, Mugen, 32gb ddr4 3000mhz, GTX1060, 256 M.2 SSD, 256GB SSD, 1 TB SSD, 2TB F4 EcoGreen.
Maar aan te raden op de 5850? Ik hoorde dat je de baseplate moet aanpassen om fatsoenlijke VRM koeling te hebben..Remmes_NT schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 22:53:
[...]
musashi is top vind ik, kweet niet hoe de setsugen is ( of hoe dat ding heet)
VRM koeling is met al die koelers nog steeds een ramp. De enige leuke oplossingen zijn de Thermalright VRM-R series koelers. Maar ook die wil je liever niet volledig passief laten koelen. Andere koelers voor de HD5 serie zijn bijvoorbeeld: Thermaltake Spitfire, Prolimatech MK-13, Zalman VF3000A (komt nog), Xigmatek Bifrost, en nog een paar geloof ik. Wil zelf van de zomer een roundup review gaan doen van die koelers op een HD5870, maar dan moet mijn rekening het wel toelaten =]Spaiker schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 20:31:
[...]
Maar aan te raden op de 5850? Ik hoorde dat je de baseplate moet aanpassen om fatsoenlijke VRM koeling te hebben..
Dus jij raad de musashi eigenlijk niet aan voor op de 5850 serie?
Niets? Heb laatst een nieuwe koeler geinstalleerd. Load is die 43 graden (mijn Q6600) GPU is op load 52 graden dus ik ga me niet druk maken. Hooguit mn fans iets harder zetten (1000RPM ipv 500 RPM)
Heb het nog niet kunnen testen in de zomer, ben wel erg benieuwd hoe warm het daar dan is 
Corsair Underground
Corsair Underground
Weekje terug een artic coolero twin turbo pro op m'n 4890 gezet. Die blijft overklokt netjes koel =]
En een redelijke koeler op m'n q6600 die stock draait. Beide op een vast toerental zodat alles netjes stil blijft.
Ik denk niet dat dit problemen gaat geven. En anders even m'n 4890 terugklokken?
En een redelijke koeler op m'n q6600 die stock draait. Beide op een vast toerental zodat alles netjes stil blijft.
Ik denk niet dat dit problemen gaat geven. En anders even m'n 4890 terugklokken?