Wat doe jij deze zomer om je PC koel te houden - Deel 3

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-07 23:58
PilatuS schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 21:49:
...

Edit: Ik zie ook 2 temps staan van 22 en 23 graden. Tenzij het in je kamer 15 graden is kan dit niet. Geen enkele temp zal ooit onder de kamertemp kunnen komen. Aangezien het nogal warm is en het topic ook daar over gaat kunnen die 2 temps nooit kloppen. Speedfan zou ik sowieso niet meer gebruiken. Of de temps zijn veel te laag of ze zijn veel te hoog. Het is echt een rot programma.
Met die redenatie kan de temperatuur in mijn koelkast ook niet kloppen. Zonder informatie over zijn setup, type koeling en de plaats van die sensor, kun je daar niks over zeggen.

Fans harder laten draaien, en je pc stofvrij houden is common sense. Zeker met problemen gerelateerd aan warmte afvoer.

CPU (zo ook GPU) temperatuur lijkt me normaal voor een moderne pc:
http://www.buildcomputers.net/cpu-temperature.html

De cpu fan draait bij jou schijnbaar adaptief. Die zou je constant op maximaal vermogen kunnen draaien met de juiste bios instelling. Hierdoor zal je cpu minder snel zijn maximale temperatuur bereiken. Eventueel kun je er een schakelaar tussen plaatsen om de fan zelf op een toerental in te stellen. Kwestie van testen wat voor jou goed werkt. Maar dat lijkt in jouw geval niet nodig.

Overigens lijkt me die 70 graden load (mits goed uitgelezen door speedfan / sensor 2) wat hoog. Ook idle lijkt me hetgeen afgelezen wordt hoog. Grote vraag is waar op je moederbord deze meting plaats vindt. Dit kan erop duiden dat je luchtverplaatsing niet afdoende is en de restwarmte van cpu of gpu zich daar verzameld. Maar het kan net zo goed een foutieve lezing / kapotte sensor zijn.

In mijn geval kan ik de casefans met de scakelaars op mijn Antec kast in drie standen zetten. Met dit weer staan ze op standje stofzuiger. Wellicht kun je je casefans nog wat harder laten draaien met een verborgen schakelaar of setting. :)

Edit:
Net ff gegoogled op "temp 2 speedfan". Met name temp 1, en temp 2 zijn doorgaans erg afwijkend. Schijnt dat die de case temperatuur meten. Speedfan geeft bij mij voor temp 2 -128, dus ja... lijkt inderdaad onbetrouwbaar. Ik zou alleen de GPU en CPU readings serieus nemen. :+

Als je momenteel geen problemen ondervindt, zal het wel loslopen...
;)

[ Voor 28% gewijzigd door Flozem op 24-07-2016 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wereldkaart
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-12-2024
[b][message=47709293,noline]
Edit:
Net ff gegoogled op "temp 2 speedfan". Met name temp 1, en temp 2 zijn doorgaans erg afwijkend. Schijnt dat die de case temperatuur meten. Speedfan geeft bij mij voor temp 2 -128, dus ja... lijkt inderdaad onbetrouwbaar. Ik zou alleen de GPU en CPU readings serieus nemen. :+

Als je momenteel geen problemen ondervindt, zal het wel loslopen...
;)
Dit verklaart een hoop haha. Ik voel namelijk altijd op de bovenkant van mn pc en bij de 'uitlaat' aan de achterkant, en die worden nogal heet. Daarnaast maakt de pc zelf het geluid van een stofzuiger, dus vandaar dat ik me afvroeg of zoiets nou slecht is voor dat ding.

Bedankt voor de antwoorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Flozem schreef op zondag 24 juli 2016 @ 09:05:
[...]

Met die redenatie kan de temperatuur in mijn koelkast ook niet kloppen. Zonder informatie over zijn setup, type koeling en de plaats van die sensor, kun je daar niks over zeggen.
Tenzij hij Phase Change koeling heeft kan het niet anders. Met lucht of waterkoeling is onder de kamertemp onmogelijk. Ik geloof er niets van dat ie Phase Change koeling heeft, dus is het 100% zeker dat die temps niet kloppen. Je kan iets met luchtkoeling niet koeler krijgen dan de omgevingstemperatuur, dat is simpele natuurkunde. En ja, waterkoeling is ook luchtkoeling je gebruikt alleen water als transportmiddel. Het voorbeeld van je koelkast is dus een voorbeeld van Phase Change koeling en geen luchtkoeling. Tenzij hij dus een Phase Change setup heeft kan je er alles over zeggen.

We weten nu met Speedfan nog niet wat de temps zijn. Als het idle niet klopt, want het is onder de kamertemp, waarom zou het dan stressed wel kloppen.

[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 24-07-2016 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-07 14:19

D4NG3R

kiwi

:)

Speedfan is en blijft een programma wat het (uit mijn ervaring) vaker fout heeft dan goed. Begin maar eens met het controlleren van je temps met HWMonitor samen met CoreTemp, of RealTemp als je een Intel processor hebt.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-07 13:58
BadpunK schreef op zondag 24 juli 2016 @ 08:55:
Gewoon gaan gamen totdat je pc zichzelf uitgeschakeld..:)

Temperaturen vallen nog wel mee. Zodra het 70+ wordt zou ik pas iets gaan ondernemen zoals kast openen en ventilator erop zetten.
Ja, met ventilator erop als je de kast opent. Fout die vaak wordt gemaakt is de kast openen zodat de warmte dan beter afgevoerd kan worden. Dit werkt vaak averechts omdat door het openen van de kast de airflow wordt ontregeld danwel totaal teniet wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris van der G
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:10

Chris van der G

Tailchakra

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/qcCnL/f7ec4e3a67.jpg

En hier is het echt tergend heet. Mijn gamehok is vaak warmer dan buiten omdat we maar 1 raam hebben die alleen op een kier open kan.. Binnenkort maar eens airco halen!

Pixel 8 Pro | Machine Gen 6 Hybrid Smartwatch Smoke | Kobo Aura One | Xbox Series S | PS 5 | Switch OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:26

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Superkanjo schreef op zondag 24 juli 2016 @ 13:12:
[...]

Ja, met ventilator erop als je de kast opent. Fout die vaak wordt gemaakt is de kast openen zodat de warmte dan beter afgevoerd kan worden. Dit werkt vaak averechts omdat door het openen van de kast de airflow wordt ontregeld danwel totaal teniet wordt gedaan.
Daarom zei ik ook met een ventilator erop. Als je dit doet zul je wel degelijk merken dat de temperatuur lager wordt..

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het jaarlijks terugkerend ritueel, er loopt ook al diverse jaren hier een topicreeks over, valt me op dat die nog niet voorbij gekomen is; Wat doe jij deze zomer om je PC koel te houden - Deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Flozem schreef op zondag 24 juli 2016 @ 09:05:
Probleem is dat de sensor hoe dan ook een marge heeft en de software die het uitleest ook nog eens. Wil je goed de temperatuur meten, dan zul je een goed multimeter moeten gebruiken.

EDIT:
Oeps, vergat dat ik de laatste poster was! Mea culpa!

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 24-07-2016 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Maar om nou met dit weer een extra straalkacheltje in je kamer te hebben.
Zet je PC uit en ga buiten Pokemons vangen.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-07 23:58
CH40S schreef op zondag 24 juli 2016 @ 18:22:
[...]
Probleem is dat de sensor hoe dan ook een marge heeft en de software die het uitleest ook nog eens. Wil je goed de temperatuur meten, dan zul je een goed multimeter moeten gebruiken.

EDIT:
Oeps, vergat dat ik de laatste poster was! Mea culpa!
Helemaal mee eens. Desalniettemin zullen CPU en GPU meting redelijk goed uitgelezen kunnen. Zelfs met een marge van 5 graden, lijken die ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-07 16:53
Bij mij afgelopen week shadow of mordor gepauseerd. Dan rendert hij nog een van die bazen in full 3d.... poe poe toen ik na een uurtje of 3 terugkwam... Kamer met deur dicht was echt heel erg warm geworden. Identieke kamer ernaast met ook een deur dicht en hetzelfde raamkozijn was beduidend minder warm.

Goede ventilatie is dus ook belangrijk met dit weer.
Pagina: 1 ... 14 15 Laatste