Met die redenatie kan de temperatuur in mijn koelkast ook niet kloppen. Zonder informatie over zijn setup, type koeling en de plaats van die sensor, kun je daar niks over zeggen.PilatuS schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 21:49:
...
Edit: Ik zie ook 2 temps staan van 22 en 23 graden. Tenzij het in je kamer 15 graden is kan dit niet. Geen enkele temp zal ooit onder de kamertemp kunnen komen. Aangezien het nogal warm is en het topic ook daar over gaat kunnen die 2 temps nooit kloppen. Speedfan zou ik sowieso niet meer gebruiken. Of de temps zijn veel te laag of ze zijn veel te hoog. Het is echt een rot programma.
Fans harder laten draaien, en je pc stofvrij houden is common sense. Zeker met problemen gerelateerd aan warmte afvoer.
CPU (zo ook GPU) temperatuur lijkt me normaal voor een moderne pc:
http://www.buildcomputers.net/cpu-temperature.html
De cpu fan draait bij jou schijnbaar adaptief. Die zou je constant op maximaal vermogen kunnen draaien met de juiste bios instelling. Hierdoor zal je cpu minder snel zijn maximale temperatuur bereiken. Eventueel kun je er een schakelaar tussen plaatsen om de fan zelf op een toerental in te stellen. Kwestie van testen wat voor jou goed werkt. Maar dat lijkt in jouw geval niet nodig.
Overigens lijkt me die 70 graden load (mits goed uitgelezen door speedfan / sensor 2) wat hoog. Ook idle lijkt me hetgeen afgelezen wordt hoog. Grote vraag is waar op je moederbord deze meting plaats vindt. Dit kan erop duiden dat je luchtverplaatsing niet afdoende is en de restwarmte van cpu of gpu zich daar verzameld. Maar het kan net zo goed een foutieve lezing / kapotte sensor zijn.
In mijn geval kan ik de casefans met de scakelaars op mijn Antec kast in drie standen zetten. Met dit weer staan ze op standje stofzuiger. Wellicht kun je je casefans nog wat harder laten draaien met een verborgen schakelaar of setting.
Edit:
Net ff gegoogled op "temp 2 speedfan". Met name temp 1, en temp 2 zijn doorgaans erg afwijkend. Schijnt dat die de case temperatuur meten. Speedfan geeft bij mij voor temp 2 -128, dus ja... lijkt inderdaad onbetrouwbaar. Ik zou alleen de GPU en CPU readings serieus nemen.
Als je momenteel geen problemen ondervindt, zal het wel loslopen...
[ Voor 28% gewijzigd door Flozem op 24-07-2016 10:30 ]