Goedenacht iedereen,
Erugg leuk topic, nooit gezien en voor mij al een tijd actueel. Aan computers softwarematig sleutelen was al jaren mijn hobby en daarom ben ik een jaar of twee geleden begonnen om voor wat vrienden dingen te bestellen en te repareren.
Op een gegeven moment wat ik mijn kas/kranten baantje zat en heb ik gesolliciteerd bij de enige computerzaak voor thuisgebruikers hier dichtbij. Ondanks dat er geen vacatures waren ben ik aangenomen en baas laat mij nu in vakanties en andere dagen in mijn eentje de winkel doen (ben pas 18). Op bestellen bij leveranciers na ben ik manusje van alles. Ik ben deze man heel dankbaar en nog steeds omdat ik ontzettend veel ervaring heb ik opgedaan in verantwoordelijkheden en besluiten. Prijzen voor klanten, bepalen hoe lang iets duurt om te repareren, het repareren zelf, zelf kiezen welk merk je adviseert en boze klanten zelf afhandelen zijn heel leerzaam. Ook zelf pauzes plannen (wordt doorbetaald) is geen probleem, mijn baas weet dat ik begrijp dat je klanten niet te lang kan wachten op hun computer maar hoe lang het precies duurt bepaald ik deels zelf.
Op een gegeven moment bedacht ik dat ik nog wel tijd over naast mijn computerwinkel en heb ik visitekaartjes laten drukken en een site laten maken door mijn broertje (heb je trouwens niet echt nodig). Daarna heb ik een kvk nummer aangevraagd (praatje van een half uur over niks en klaar is kees). Bij de Rabobank een ondernemingsrekening geopend (dit deed ik niet direct en dat is vervelend voor je boekhouding later, dus doe dat direct). Deze rekening kost vrij weinig (het eerste jaar) en is na een praatje van een halfuur afgesloten.
De eerste klanten waren vrienden en kennissen en wat via een verkoping in de buurt. Elke keer dacht ik daarna te moeten adverteren als ik het even niet zo druk had (ik heb naast dit werk nog gewoon het fulltime student zijn op het Erasmus), maar keer op keer komen er weer klanten via andere klanten. Zodra ze weten dat je goedkoop en snel kan leveren en repareren zit je goed. Ook heel belangrijk is dat je een vriendelijk praatje met de klanten doet als je bij ze thuis komt, iets wat ze lang niet altijd in de winkel hebben.
Je prijs is een lastig iets. Als echt kleintje kan je je aanmelden met wat moeite bij bijvoorbeeld TechData maar daar krijg je prijzen die boven de hoogste prijs in de PW liggen als kleintje. Voor redelijke prijzen moet je dan zijn bij groothandels als Complies en Actebis. Maar verder koop ik veel bij een bepaalde webshop waar je ook een soort van resellerschap status kan krijgen.
Verdienen die je vooral op het bouwen van pc's. Door slim samen te stellen in de PW kan je heel wat tientallen euro's verdienen op een betere pc terwijl hij deze specs heeft als die bij de Mediamarkt. Verder verdien je natuurlijk op het installeren. Op laptops is het echt 2 a 3 tientjes werk en verdien ik nog een euro of 60 op het opnieuw installeren ervan. Klanten ervan overtuigen dat een nieuwe laptop pas echt nieuw is als hij opnieuw geinstalleerd is is voor iedere klant die eerder een nieuwe laptop had (bijna iedereen) een eitje.
Reparaties verdienen ook aardig. Ik doe de meeste aan huis, laat mensen dus een computer hier bij mij brengen, omdat ik zelf geen rijbewijs heb. Mijn voordeel is dat mijn ouders een winkel aan huis hebben die altijd open is. Dus zolang ik op de uni zit kunnen mensen toch hun spullen droppen en halen. Let wel op dat je apparatuur moet hebben om reparaties efficiënt te laten verlopen.
Om te beginnen natuurlijk voor de belangrijkste computer onderdelen als geheugen en voeding een eigen goed exemplaar. Het meest gebruikte onderdeel is het harde schijf dockingstation (ik heb er eentje voor IDE en eentje voor SATA). Altijd nodig om eerst een hdd backuppen bij een brakke pc en natuurlijk data recovery (waar je ook wat tientjes voor kan vragen). Verder dingetjes als schroevendraaiers set, compressor (computers en laptop uitspuiten) enzovoort. Duurste onderdeel zou goed mogelijk je kvm switch worden. In een ander topic heb ik al eens besproken hoe onmogelijk het is om in Europa een kvm switch te krijgen waarmee je zowel pc's met alleen vga als pc's met alleen dvd/hdmi kan aansluiten. Heb half Amerika afgebeld, maar uiteindelijk levert alleen Startech in Europa (compatible.eu is de reseller en nog NL ook). Waarvoor een switch? Hierdoor kan je 4 laptops en of pc's aan jou eigen scherm, muis en toetsenbord tegelijk aansluiten. Met een enkele knop wissel je van pc op hetzelfde beeldscherm. Hierdoor kan je meerdere pc's tegelijk installeren en ondertussen tweakers lezen zonder dat je op hoeft te staan van je stoel.
Wat betreft betaling heb ik davilex facturen programma hier liggen maar nog niet gebruikt. Nu heb ik iets eenvoudigs maar netjes in Excel gefabriceerd en stuur iedereen achteraf een factuur per mail (in pdf format). Mensen betalen bij mij altijd achteraf met een betalingstermijn van 14 dagen, dat waarderen veel mensen.
Zojuist (31e) heb ik weer mijn kwartaalresultaten ingediend. Eitje voor iedereen die weet wat btw is. Even op een rijtje wat je ingekocht en verkocht hebt en het btw verschil daarvan moet je opgeven. Vergeet niet dat je prive bel kosten gewoon op kan geven (als het maar hetzelfde mobieltje als je zakelijke is).
Je moet je wel op iets profileren. Ik roep altijd en overal dat ik slome pc's snel maak en daar bereik je 90% van Nederland mee, want zoveel van computerend Nederland vindt zijn pc te sloom. Dus daar heb ik ook het meeste werk aan. Maar ik verkoop ook constant zelfbouw pc;s (configuratie mail ik altijd naar de klant vooraf) en laptops. Tenslotte doe ik wel eens data recovery en wat geheugen bijplaatsen.
Ik ben nog een hoop vergeten en jullie vragen er maar op los, maar nog 1 ding. Als je net een kvk hebt wordt je plat gebeld door bedrijven met mooie praatjes: ga nergens op 1. Door 1 leuke mevrouw met sympathieke praat moet ik nou nog steeds 367 euries betalen aan een bedrijf wat mij zogenaamd veel klanten levert. Dat terwijl ik er altijd prat op ging dat ik nergens in hapte.
Probeer altijd een 10 procentsmarge aan te houden op de pure verkoop van losse onderdelen of onderdelen in een totale computer. Dit jaar sluit ik af met nog geen 3 kwartalen werkzaam en denk een omzet te gaan halen van een euro of een aantal duizenden euro's en dat vind ik redelijk voldoende voor een bijbaantje als dit. Nu zie ik dat er nog wat leuke dingen in de markt zijn, zo ga ik binnenkort voor een groot leveren (meerdere bedrijfs hp's) en repareren (50 kapotte laptops) bij een bedrijf. Dit bedrijf laat bijvoorbeeld zijn dure Cisco router leveren door KPN maar moet dan 600€ betalen terwijl ik diezelfde met een leuke marge voor 350€ kan leveren. Vervolgens sluit KPN hem aan, omdat het bedrijf een service contract met KPN heeft. KPN verdient natuurlijk op de routers en niet op de server... maar door dit soort mooie dingen kom je een bedrijf binnen. Ik ga echt geen service contracten daar doen want dat is veel te lastig en te veel werk. Moet je ook 24/7 beschikbaar zijn.
@JKratos: zoals gezegd repareer ik het meeste aan huis en vinden mensen een paar dagen wachten heel normaal. Dus het is steeds een kwestie van slim plannen, maar je hebt als je thuis repareert wel wat keus.
[
Voor 8% gewijzigd door
Malarky op 04-11-2009 21:51
]