Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Verwijderd schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 21:19:
[...]

Dit is overigens al een paar keer genoemd in dit topic,
Het probleem zit hem in het feit dat de gebruiker een pc ziet zoals de meesten van ons een auto zien, ding moet het gewoon doen.
Bovendien, als wij een anti virus programma installeren is dat net zoiets als een huisarts die medicijnen geeft tegen een bepaalde ziekte. Kan er dan niks meer gebeuren? Sommige mensen denken dat dit het geval is en denken recht te hebben op bepaalde gratis ondersteuning en komen je daar voor ook wel thuis lastig vallen.
Tja, mensen mogen soms van alles denken, waar het om draait is dat je zelf stevig genoeg in je schoenen moet staan om een klant te vertellen dat alles wat je doet gewoon betaald moet worden. Kom je bij de dokter terug voor een ander medicijn omdat het eerste niet werkte moet je ook toch gewoon betalen (okee, dit loopt dan niet via je eigen portemonnee, maar je begrijpt het idee).

En ik blijf erbij dat mensen niet zomaar aan de deur verschijnen als je ze gewoon te woord staat via de telefoon. Denk je dat je wel het soort klanten hebt waarvoor je 'bang' moet zijn, dan moet je misschien in eerste instantie al geen zaken doen met dat soort figuren.
Zoek anders eens op "gestopt" of lees dit topic nog wat beter door.
Och, ik ken dit topic wel hoor. En er zit hier veel minderjarig en ander jong grut dat misschien wel over zich heen laat lopen door klanten die meer willen voor minder. Consumenten blijven een moeilijke groep, ze betalen het minst/slechtst en verwachten/klagen het meest, dat is wat zeker is. Je moet daar gewoon mee om kunnen gaan, of niet. Maar angstvallig je adres geheimhouden maar wel een computer meenemen om thuis eraan verder te werken is gewoon geen oplossing (althans, zou het grappig vinden als het je lukt)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman321
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-09 17:20
En een update van mij. (Mijn laatste post dateert alweer van een tijd terug)

Ondertussen ben ik nu bijna een jaar bezig. Ben bijna 17 nu, ben op mijn 15e begonnen met pc's fixen e.d.
Tot nu toe heel goed bevallen, maar een enkele keer gehad dat ik er niet uit kwam/kom (Hij komt nog een keer bij met terug) Dat had te maken met rechten op een SQL server voor de belastingopgave.

Mijn vraag was, omdat mijn vraagprijs p/uur nu 15,- is. Of jullie dat (Meestal de oudere tweakers :P) genoeg vinden, of dat ik mijn vraagprijs iets omhoog moet schroeven?

Klanten genoeg an sich, soms een 2tal weken niets en daarna opeens 6 in een weekend.
Ben een keer van zaterdag ochtend 8 uur begonnen en 10 uur 's avonds eindelijk klaar. (+ ruim 150km gereden op mijn brommert)

Wat zijn jullie ervaringen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 21:35
Hangt er van af hoe snel je werkt :)

Homey — Critics are those without skills to create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Ik vraagzelf 20-25 per uur (maak altijd een prijsje achteraf maar moet toch een richtlijn hebben). Krijg vaak te horen dat ik te weinig vraag, dus ik denk dat ik daar nog 30 euro maak.

Kreeg zelfs eens 100 euro terwijl ik maar 40 vroeg 8)

Ik wil gaan flyeren trouwens, want ik heb maar 2-3 klanten per maand. Voordat ik er 1000 laat drukken wil ik eerst een pilot doen met 100 stuks, zelf printen. Wat is een beetje goed papier? 170 gram? 250 gram?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman321
Hmm... ik heb een advertentie op marktplaats.nl. (Weet niet of je de link mag plaatsen, kan geen reclame zijn :P Jullie komen er zelf uit... xD) Maar daar betaal ik dan 59,- p/jaar voor en voor de rest heb ik 750 visitekaartjes laten drukken. (Kostte me bijna niets, omdat een eerdere bestelling was misgegaan).

De meeste klanten heb ik nu van mond op mond reclame. Zeker meer dan 2 - 3 klanten per maand gelukkig.
Soms druk naast mijn krantenwijk. (Wat me een vast inkomen p/maand oplevert)

Wat verdien je denk je per maand maarud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Nu online
Heb ook een advertentie op MP, de gratis variant (in mijn stad zijn er maar 2 andere adverteerders met prutadvertenties... ben eigenlijk de enige 'echte' computerdude hier). Daar komen de meeste wel op af, alleen merk ik dat nu niet meer. In het begin was het echt 5-6 klanten.

Allemaal niet veel dus, maar ik maak verder ook nog geen reclame. Heb 2 vaste klanten, maar verder weet niemand er van.

De klanten die ik had vonden het de allerbeste die er bestond, supersnel, supergoed, echt een aanrader... Maar volgens mij hebben ze het nog niet doorverteld want heb nog geen klanten verder :+

Vandaar dus mijn flyer idee. Heb ook 250 visitekaartjes van vistaprint, ook niet zo duur :)

Verdiensten fluctueren erg veel, de afgelopen 3 weken heb ik geen klant meer gehad, maar normaal denk ik zo'n 80-100 per maand. Ik verwacht dat het beter zal gaan als ik geflyerd heb, er zijn vast wel mensen met problemen :+

Zou wel meer klanten willen hebben, mijn enige inkomsten zijn de zorgtoeslag + stufi, en dat gaat er hard doorheen als je zo'n grote schoolkantine hebt :+

[ Voor 7% gewijzigd door maarud op 15-11-2010 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman321
Okey, hier in het hoge noorden. (Nog boven Leeuwarden, 4km) hebben we wel enkele advertenties staan op internet. Meestal met veel hogere bedragen. (Denk aan 40 - 70€ p/uur) Mensen verdienen hier natuurlijk gemiddeld een stuk minder, daardoor moet ik mijn prijzen ook niet te ver omhoog schroeven.

Ik houd altijd keurig bij wat ik verdien, wat ik heb gedaan e.d. Meer dan 100,- per maand heb ik zeker.
Ik heb een 3-tal maanden gehad waarin ik het echt druk heb gehad. Toen gingen mijn inkomsten over de 1000,- heen. Mag ik trouwens vragen hoe oud je bent? Omdat je al zorgtoeslag e.d. krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Vanmiddag heb ik heel dit topic door zitten lezen en ik vind het een erg mooi topic. Heeft me (ons) echt al heel erg geholpen met een plan van aanpak voor het opstarten van een "bedrijf" als dit. Iedereen bedankt voor alle handige tips!

We (mijn broer en ik) zijn van plan ook een "PC onderhoud/reparatie/assemblage" bedrijf te starten in onze buurt. Vooralsnog zijn we van plan de volgende middelen in te schakelen:

- Visitekaartjes aanmaken en meegeven aan toekomstige klanten (en familie/vrienden waar gratis gewerkt wordt)
- Website maken
- KvK aanvragen voor een tweemanszaak
- Na een bepaalde tijd flyers verspreiden in het dorp (3500 inwoners, ~1200 huizen). We beginnen met mond op mond reclame / visitekaartjes, aangezien we bang zijn meteen teveel klanten te krijgen.

We zijn nog niet helemaal uit over de tarieven die we moeten gaan stellen. Een vaste prijs of een uurtarief?
Het voordeel van een vast tarief is dat je de mensen zekerheid geeft in wat het gaat kosten.
Maar misschien zit er meer winst in een uurtarief omdat de klanten kunnen schrikken van de hoge prijzen van een vast tarief (denk aan 40-80 euro).

We hadden al het idee om als we bij de klanten thuis aan het werk zijn een uurprijs te rekenen (je bent er daar immers continu mee bezig) en als ze de pc bij ons afleveren een vast tarief te rekenen (de helft van de tijd ben je ergens anders mee bezig, omdat er simpelweg iets moet draaien / installeren etc.).

We zijn wel van plan het No cure No pay systeem te gebruiken. Maar, als we bij de klant aan huis zijn geweest rekenen we wel kosten voor voorrij(fiets)kosten. En een analyse van het probleem met eventueel advies uiteraard, maar dus niet de volle mep. Als de pc bij ons thuis gebracht wordt en we komen er niet uit, dan rekenen we geen kosten.

Heeft er iemand nog (nuttige) adviezen voor ons?

En Rocketman, hoe gaat het nu bij jou?

[ Voor 5% gewijzigd door Majesty op 18-12-2010 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Majesty schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 16:10:
We beginnen met mond op mond reclame / visitekaartjes, aangezien we bang zijn meteen teveel klanten te krijgen.
Het nodige zelfvertrouwen is er alvast al, prima.

[ Voor 12% gewijzigd door demichel op 17-12-2010 16:52 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
demichel schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 16:52:
[...]

Het nodige zelfvertrouwen is er alvast al, prima.
Is dit sarcastisch bedoeld of heb ik het mis? :)
Edit: Snap um al :P.

Ter toelichting, het is momenteel al het geval dat het "sneeuwbal effect" optreedt in familie en vriendenkring (en vrienden van vrienden), deze maand alleen al zijn we er al een paar keer op uit geweest. Zonder daar geld voor te vragen en krijgen uiteraard. Hier willen we nu dus een klein bedrijfje van gaan maken.

[ Voor 43% gewijzigd door Majesty op 17-12-2010 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik zou beginnen met mond-tot-mondreclame. Mond op mond vinden veel mensen te intiem.
We zijn nog niet helemaal uit over de tarieven die we moeten gaan stellen. Een vaste prijs of een uurtarief?
Bij standaard dingen kun je een vaste prijs afspreken (nieuwe HD inbouwen, kale windows installeren). Bij andere zaken is het niet echt slim, omdat je gewoon niet altijd weet wat er aan de hand is (mijn pc doet vaag, hij doet 'het' niet, etc.)

Ik zou uurtarief doen en bij zaken waarvan je weet hoelang het duurt meteen de totaalprijs noemen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Nu online
Ik dacht ook dat ik teveel klanten zou krijgen, maar dat valt best mee hoor. Flyeren zou ik echt wel doen. Heb zelf nog maar honderd huishoudens geflyerd, nul komma nul reactie. Dus ik moet er nog wat meer doen :P

Had laatst iemand meegeholpen met lfyeren, die had van de 500 flyers, 2 daadwerkelijk een klusje.

Zit er trouwens wel over te denken om een KvK aan te vragen. Het is natuurlijk wel handig op deze manier, maar met KvK is het natuurlijk wat mooier, alleen al omdat je bij leveranciers makkelijker aan onderdelen kan komen en omdat er best wel veel voordeeltjes aan zitten. Maar wat zijn de nadelen? Zijn er extra kosten (behalve de 40 euro van KvK per jaar)? Of hoef ik alleen maar te zorgen dat ik facturen verstuur en een administratie bijhoud?

[ Voor 41% gewijzigd door maarud op 17-12-2010 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knuckless
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:00
Majesty schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 16:57:
[...]

Is dit sarcastisch bedoeld of heb ik het mis? :)
Edit: Snap um al :P.

Ter toelichting, het is momenteel al het geval dat het "sneeuwbal effect" optreedt in familie en vriendenkring (en vrienden van vrienden), deze maand alleen al zijn we er al een paar keer op uit geweest. Zonder daar geld voor te vragen en krijgen uiteraard. Hier willen we nu dus een klein bedrijfje van gaan maken.
Precies als het gratis is krijg je wel veel mensen maar zouden die ook naar je komen als ze er voor moeten betalen ;) of gaan ze dan naar de andere handige buurman? :+

Alcohol, the cause and solution to all of life's problems

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Gizz schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 16:58:
Ik zou beginnen met mond-tot-mondreclame. Mond op mond vinden veel mensen te intiem.

[...]

Bij standaard dingen kun je een vaste prijs afspreken (nieuwe HD inbouwen, kale windows installeren). Bij andere zaken is het niet echt slim, omdat je gewoon niet altijd weet wat er aan de hand is (mijn pc doet vaag, hij doet 'het' niet, etc.)

Ik zou uurtarief doen en bij zaken waarvan je weet hoelang het duurt meteen de totaalprijs noemen.
Ahum, goeie, haha.

Goede tip inderdaad. Maar wat als ik er tijdens het verhelpen van het "vage" probleem achter kom dat een schone installatie nodig is, vasthouden aan het uurtarief? Als ze echt naar ons toekomen met de vraag of we de pc opnieuw willen installeren / nieuwe hd inbouwen, dan is het inderdaad slim voor een vast tarief te gaan. Bedankt voor je reactie!
maarud schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 16:59:
Ik dacht ook dat ik teveel klanten zou krijgen, maar dat valt best mee hoor. Flyeren zou ik echt wel doen. Heb zelf nog maar honderd huishoudens geflyerd, nul komma nul reactie. Dus ik moet er nog wat meer doen :P

Had laatst iemand meegeholpen met lfyeren, die had van de 500 flyers, 2 daadwerkelijk een klusje.
Bedankt voor de tip. We zitten nog te twijfelen, maar misschien toch maar rustig starten.
Knuckless schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 17:12:
[...]

Precies als het gratis is krijg je wel veel mensen maar zouden die ook naar je komen als ze er voor moeten betalen ;) of gaan ze dan naar de andere handige buurman? :+
Ik doelde meer op het idee van het wachten met flyers rondbrengen eigenlijk, omdat het mond-tot-mond nu al snel genoeg gaat.

Maar als antwoord op jouw vraag: Lees het topic door zou ik zeggen, ben nog erg weinig mensen tegen gekomen die geen succes hebben geboekt! :) En we zijn uiteraard ook niet van plan familie en vrienden te laten betalen. Vrienden van vrienden daarentegen wel.

[ Voor 53% gewijzigd door Majesty op 17-12-2010 17:36 . Reden: Spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Majesty schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 17:18:
[...]
En we zijn uiteraard ook niet van plan familie en vrienden te laten betalen. Vrienden van vrienden daarentegen wel.
Dat zou ik persoonlijk niet aanraden, er zitten altijd vrienden tussen die het niet snappen en dan weer tegen hun vrienden gaan vertellen dat jij het wel gratis doet. En dan krijg je enkel maar discussies wat weer je mond-op-mond reclame kan kwetsen.
Of iemand krijgt "even" een laptop te leen die net stuk is etc. etc.

En als je het toch gratis blijft doen, maak dan wel absoluut duidelijk dat het allerlaagste prioriteit heeft en it's done when it's done. Je kan geen werk gaan weigeren omdat je nog bezig bent met pc's van vrienden / familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Nu online
psst, het is: mond-tot-mondreclame ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
maarud schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 16:59:
Zit er trouwens wel over te denken om een KvK aan te vragen. Het is natuurlijk wel handig op deze manier, maar met KvK is het natuurlijk wat mooier, alleen al omdat je bij leveranciers makkelijker aan onderdelen kan komen en omdat er best wel veel voordeeltjes aan zitten. Maar wat zijn de nadelen? Zijn er extra kosten (behalve de 40 euro van KvK per jaar)? Of hoef ik alleen maar te zorgen dat ik facturen verstuur en een administratie bijhoud?
Nadeel is dat je een administratie moet bijhouden voor de belastingdienst. Als je dit niet of niet goed doet, dan heb je een probleem, en je wil liever geen problemen met de belastingdienst. Ook zul je belasting moeten betalen over je inkomsten (okee, dat moest je eigenlijk toch al, maar nu ontkom je er niet meer aan), dus een deel van je winst zal je moeten aftikken. Denk je dus 20 euro per uur te pakken (noem maar wat), dan blijft daar 12 euro van over. Dat wil je niet, dus schroef je je tarief op naar 30 euro, met als nadeel dat je potentiële klanten kwijtraakt aan het buurjongetje die het gewoon zwart doet voor 20 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
ebia schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 23:34:
[...]

Nadeel is dat je een administratie moet bijhouden voor de belastingdienst. Als je dit niet of niet goed doet, dan heb je een probleem, en je wil liever geen problemen met de belastingdienst. Ook zul je belasting moeten betalen over je inkomsten (okee, dat moest je eigenlijk toch al, maar nu ontkom je er niet meer aan), dus een deel van je winst zal je moeten aftikken. Denk je dus 20 euro per uur te pakken (noem maar wat), dan blijft daar 12 euro van over. Dat wil je niet, dus schroef je je tarief op naar 30 euro, met als nadeel dat je potentiële klanten kwijtraakt aan het buurjongetje die het gewoon zwart doet voor 20 euro.
Maar dit geld toch alleen als je boven een bepaald bedrag uit komt? 10000 euro dacht ik (tot 1345 BTW geloof ik), of heb ik het mis?
Gomez12 schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 20:03:
[...]

Dat zou ik persoonlijk niet aanraden, er zitten altijd vrienden tussen die het niet snappen en dan weer tegen hun vrienden gaan vertellen dat jij het wel gratis doet. En dan krijg je enkel maar discussies wat weer je mond-op-mond reclame kan kwetsen.
Of iemand krijgt "even" een laptop te leen die net stuk is etc. etc.

En als je het toch gratis blijft doen, maak dan wel absoluut duidelijk dat het allerlaagste prioriteit heeft en it's done when it's done. Je kan geen werk gaan weigeren omdat je nog bezig bent met pc's van vrienden / familie.
We zijn van plan gewoon een duidelijke lijn te trekken wat nu vrienden / familie zijn, en wat niet. Denk dat dat wel gaat lukken :). We zijn absoluut niet van plan hen te laten betalen in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Majesty schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 12:40:
[...]

We zijn van plan gewoon een duidelijke lijn te trekken wat nu vrienden / familie zijn, en wat niet. Denk dat dat wel gaat lukken :). We zijn absoluut niet van plan hen te laten betalen in ieder geval.
Handig, als je dat kunt (een duidelijke lijn trekken wie wat van je is of zal zijn).
Ik kan dat niet, ik laat iedereen een bedrag betalen, ook al is het de burgermeester.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:57

Onbekend

...

Majesty schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 16:10:
Het voordeel van een vast tarief is dat je de mensen zekerheid geeft in wat het gaat kosten.
Maar misschien zit er meer winst in een uurtarief omdat de klanten kunnen schrikken van de hoge prijzen van een vast tarief (denk aan 40-80 euro).
Geef aan elke klant vooraf aan hoeveel het uurtarief is, en indien mogelijk hoeveel uur je er mee bezig verwacht te zijn. Het uurtarief blijft leidend, want mensen vragen vaak wat meer dan in eerste instantie is gemeld. Je kan natuurlijk bij veel uren ook kortingen rekenen.
We hadden al het idee om als we bij de klanten thuis aan het werk zijn een uurprijs te rekenen (je bent er daar immers continu mee bezig) en als ze de pc bij ons afleveren een vast tarief te rekenen (de helft van de tijd ben je ergens anders mee bezig, omdat er simpelweg iets moet draaien / installeren etc.).
Dat ligt eraan wat voor type werkzaamheden je hebt. Virus verwijderen of updates installeren? Je weet nooit wat een computer heeft en hoe traag dat ding is. Je kan natuurlijk wel onderzoekskosten rekenen, en dat een klant op basis van dit onderzoek een bedrag te horen krijgt. Als ze het er niet mee eens zijn, betalen ze alleen maar de onderzoekskosten.
We zijn wel van plan het No cure No pay systeem te gebruiken. Maar, als we bij de klant aan huis zijn geweest rekenen we wel kosten voor voorrij(fiets)kosten. En een analyse van het probleem met eventueel advies uiteraard, maar dus niet de volle mep. Als de pc bij ons thuis gebracht wordt en we komen er niet uit, dan rekenen we gaan kosten.
Ik zou altijd onderzoekskosten rekenen, je bent immers een bedrijf. Je kan natuurlijk ook de klant terug laten komen en dat de klant zelf het probleem demonstreren.

Verder: Spring uit in de markt. Er zijn veel mensen die hun "handige" kennissen hebben, en die laten ze natuurlijk eerder komen.
Dus zorg dat je iets extra levert in de vorm van service of een x aantal dagen/maanden garantie op het zelfde probleem.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Onbekend schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 12:57:
[...]

Geef aan elke klant vooraf aan hoeveel het uurtarief is, en indien mogelijk hoeveel uur je er mee bezig verwacht te zijn. Het uurtarief blijft leidend, want mensen vragen vaak wat meer dan in eerste instantie is gemeld. Je kan natuurlijk bij veel uren ook kortingen rekenen.

Dat ligt eraan wat voor type werkzaamheden je hebt. Virus verwijderen of updates installeren? Je weet nooit wat een computer heeft en hoe traag dat ding is. Je kan natuurlijk wel onderzoekskosten rekenen, en dat een klant op basis van dit onderzoek een bedrag te horen krijgt. Als ze het er niet mee eens zijn, betalen ze alleen maar de onderzoekskosten.

Ik zou altijd onderzoekskosten rekenen, je bent immers een bedrijf. Je kan natuurlijk ook de klant terug laten komen en dat de klant zelf het probleem demonstreren.
Goede tips, bedankt. Ik denk dat we toch maar van het vaste tarief idee af moeten stappen inderdaad.
Verder: Spring uit in de markt. Er zijn veel mensen die hun "handige" kennissen hebben, en die laten ze natuurlijk eerder komen.
Dus zorg dat je iets extra levert in de vorm van service of een x aantal dagen/maanden garantie op het zelfde probleem.
Daar moeten we nog goed over nadenken, waarom wij dus uniek zijn. Hmm.. Snelle service, nagenoeg altijd een oplossing, niet te duur (in vergelijking met "echte" computerbedrijven, ook uit de buurt).
Zag bijvoorbeeld al een klein bedrijf dat niet zo ver van ons vandaan ligt, dat 50 euro per uur rekent. En een ander die 40 euro per klus rekent (pc "opschonen", ben benieuwd ie dan doet eigenlijk).

We zitten inmiddels aan een uurtarief van 15 euro te denken, het is en blijft ook een bijbaantje, maar als de zaken erg goed lopen gooien we de prijs misschien wel omhoog. Of juist niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Majesty schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 12:40:
[...]

Maar dit geld toch alleen als je boven een bepaald bedrag uit komt? 10000 euro dacht ik (tot 1345 BTW geloof ik), of heb ik het mis?
Dit zijn twee verschillende dingen.

Waar jij naar verwijst is de KOR - Kleine ondernemers regeling. Dat heeft te maken met je verplichting tot het afdragen van de BTW aan de Belastingdienst. Als dit bedrag gering is kun je hiervoor een vrijstelling krijgen (en deels ook voor de administratie ervan).
BTW is belasting voor rekening van de eind-afnemer (jouw klant), die via jou bedrijf wordt geint door de belastingdienst.

Stel jij rekent een uurloon van 30 euro exclusief BTW. Je klant betaald altijd het bedrag inclusief (19%) BTW. De klant betaald dan uiteindelijk € 35,70. Die € 5,70 is niet voor jou maar voor de belastingdienst en moet je opzij zetten en staat dus los van je omzet. Stel je factureert 100 uur, dan ben je dus 570 euro aan de belastingdienst verschuldigd wat betreft de BTW.

Dan heb je ook nog de voorbelasting, dat is BTW die jij hebt betaald ten behoeve van je bedrijf, die je daar eerst nog eens vanaf mag trekken.

Stel jij koopt een laptop van 1000 euro exclusief BTW. Dan heb je 190 euro aan BTW betaald. Die 190 euro hoef jij niet te betalen, omdat het hier gaat om een bedrijfsinvestering. Je mag dan dit bedrag aftrekken als voorbelasting, je pakt dus die in rekening gebrachte BTW (570 euro) en trekt daar je betaalde BTW vanaf af (190 euro), uiteindelijk wil de belastingdienst € 380 aan BTW van jou hebben. Zoals je ziet zou in dit voorbeeld dat bedrag dusdanig laag zijn, dat je in aanmerking zou komen voor die vrijstelling.

Los van deze 'omzetbelasting' (welke dus meteen naar de staatskas gaat), heb je nog jou inkomen. Je omzet - kosten = winst - aftrekposten = inkomen. En over je inkomen moet je alsnog inkomstenbelasting betalen, ook al gaat het om honderd euro.

[ Voor 7% gewijzigd door ebia op 18-12-2010 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Heb het document Kleine ondernemers regeling op de website van de belasting ook nog even door gelezen en ik snap um helemaal nu, bedankt voor je duidelijke uitleg! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman321
@Majesty

Zoals je merkt reageer ik nogal laat. :) Ik heb het namelijk smoordruk. (Nee geen grapje)
Het balletje is nu gaan rollen sinds kort, ik heb net dit weekend een niet nader te noemen restaurant voorzien van een nieuwe muziek systeem, nu volgt zijn website, beveiliging e.d. nog. Leuke is dat als je zo iemand kent. (Hij is een vriend van mij) dat je gelijk meer klanten hebt. Ik heb in die 2 dagen dat ik daar was. (Incl gratis eten. :) (Tapas)) 8 keer mijn nummer aan potentiële klanten mogen geven.

Het is leuk, gelukkig heb ik nu kerstvakantie en heb ik dus alle tijd van de wereld.
Ik ga alvast mijn krantenwijk opzeggen.

Majesty, hoe oud ben je als ik vragen mag? Als ik tarieven hoor van 40 - 80 euro p/uur, dan ga je gegarandeerd niet veel mensen krijgen. Ik vraag 15,- p/uur, veel klusjes, veel tevreden mensen, maar ik denk dat als ik mijn uurtarief omhoog ga brengen dat ik klanten ga verliezen. Je moet wel rekening houden met de regio, ik woon bijvoorbeeld in Friesland, mensen hebben hier gewoon minder te besteden dan in bijvoorbeeld de randstad. Ga je die 40 - 80 p/uur zwart of wit werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:46
Rocketman321 schreef op zondag 19 december 2010 @ 23:00:
@Majesty

Majesty, hoe oud ben je als ik vragen mag? Als ik tarieven hoor van 40 - 80 euro p/uur, dan ga je gegarandeerd niet veel mensen krijgen. Ik vraag 15,- p/uur, veel klusjes, veel tevreden mensen, maar ik denk dat als ik mijn uurtarief omhoog ga brengen dat ik klanten ga verliezen. Je moet wel rekening houden met de regio, ik woon bijvoorbeeld in Friesland, mensen hebben hier gewoon minder te besteden dan in bijvoorbeeld de randstad. Ga je die 40 - 80 p/uur zwart of wit werken?
En Als iemand iets heeft met de computer en weet dat hij/zij 80 euro per uur moet betalen, waarschijnlijk denkt, mwoa hij doet het toch? En bij 15 euro per uur is dat eigenlijk geen drempel.

Ik repareer ook wel eens wat, en vraag daar dan gewoon een krat bier voor. Vaak wordt dit samen met de klant opgedronken (zijn toch vaak kenissen) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman321
Precies, ik denk dat de drempel voor veel mensen al 20,- p/uur is, maar daar kan ik volledig naast zitten?
Als jij als student / puber / (klein kind? - grapje) 40,- p/uur gaat vragen, lijkt me dat niet echt serieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Ho ho, wacht even. Ik had aangegeven dat we een uurloon van 15 euro per uur in gaan stellen, heb het helemaal niet over 40-80 euro per uur gehad, wel even goed lezen he! :P Haha.

Die 40 tot 80 was als voorbeeld voor wanneer we vaste tarieven zouden gaan invoeren (1 prijs voor 1 klus), wat dus nu niet door gaat.

Fijn om te horen dat het zo goed loopt! Mag ik weten hoeveel je (ongeveer) verdient per maand?
Overigens zijn wij 18 en 21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman321
Hey!,

Oeps verkeerd gelezen whaha. :P
15,- is prima denk ik zo, waar woon je? Ik ben bijna 17 (nog 2 weekjes)
Ik heb niet echt een vast loon per maand, stuur je even een DM. :)

EDIT: Ik heb ook nog een krantenwijk erbij, deze ga ik straks opzeggen, omdat ik het de afgelopen 3 maanden ongelooflijk druk heb gehad. Die krantenwijk is 220,- p/maand.

Heb nu laatst dus een restaurant een nieuw muziek systeem gegeven met touchscreen e.d. daar heb ik zo'n 400,- netto (gewoon lekker zwart dus) aan verdiend. Voorbereiding, plaatsing, onderhoud.

En nu mag ik van hem dus ook de (verouderde) website, beveiliging en straks een geluidssysteem boven incl. schermen plaatsen voor reclame (denk aan dag aanbiedingen).

[ Voor 13% gewijzigd door Rocketman321 op 20-12-2010 11:20 . Reden: Informatie toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Pff heb je geluk zeg!

Maar goed, we zijn inmiddels met de website bezig en het één en ander ontwerpen (logo, visitekaartjes, eventueel flyer). Als dat allemaal af is zorgen we dat we de nodige apparatuur in huis hebben (hebben het grotendeels al) en gaan we 2 prepaid telefoons halen + KvK aanmelding. Maar voor dat dat zover is zijn we al weer even verder denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman321
Ik heb dus geen website. (Teveel werk en mensen bellen toch wel?) Visitekaartjes (750 stuks, geheel eigen ontwerp) Heb verder een telefoon met abonnement, gewoon privé en zakelijk bij elkaar. (Onbekende nummers staan standaard op trillen, dus daar heb ik geen last van). Wat gaat je uurtarief netto worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Website maken hebben we ervaring mee en vinden we leuk om te doen. Visitekaartjes moet nog even aan gewerkt worden maar dat gaat niet veel tijd kosten. 750 stuks is een mooi aantal inderdaad.
Telefoon zitten we nog over te twijfelen, we willen in ieder geval privé en zakelijk gescheiden houden. Waarschijnlijk 2 goedkope mobieltjes met een prepaid kaart erin, alhoewel.. We moeten waarschijnlijk wel vaak klanten terugbellen als ze gebeld hebben. Dus misschien is Sim Only wel beter.

Uurtarief netto wordt 15 euro, als we onder de €1345 BTW blijven, neem aan dat dat bij jou ook zo was? Dan moet je dus onder een omzet van 7078 euro blijven, per jaar. Daar gaat wel lukken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Laatst online: 13-09 11:35
Majesty schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 01:02:
Uurtarief netto wordt 15 euro, als we onder de €1345 BTW blijven, neem aan dat dat bij jou ook zo was? Dan moet je dus onder een omzet van 7078 euro blijven, per jaar. Daar gaat wel lukken lijkt me.
Waarschijnlijk mag je zelfs wat meer omzet halen, aangezien je BTW van bedrijfskosten, zoals telefoon, visitekaartjes, eventueel software/hardware e.d. van de BTW af mag halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Nu online
Zit nu sterk te twijfelen of ik naar de KvK ga of niet.

Ik zit nu op ongeveer 120-150 euro per maand, niet zo veel dus. Vandaar dat ik ook flyers heb gemaakt. Maar, als je actief naar buiten treedt en klanten werft dan heb je eigenlijk een onderneming.

Punten om het wel te doen:
- Bedrijven zijn blij met een BTW factuur
- Ik kan BTW aftrekken over mijn inkopen en uitgaven
- Bedrijfsaccount bij webwinkels
- Volledig legaal bezig

Punten om het niet te doen:
- Prijzen worden ietsje hoger
- Administratie bijhouden
- Belastingen betalen (wat nu eigenlijk ook zo moeten, maar goed :+)
- eeuhh...

Maar goed, de omzet is nog maar zo laag :P Maar om die hoger te krijgen moet ik reclame maken (mond-tot-mond gaat nog niet echt ook al zegt iedereen dat ze het doorvertellen), maar dan moet je eigenlijk weer een eigen bedrijf hebben, en voila, het kringloopje ontstaat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Bonsaiboom schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 09:18:
[...]

Waarschijnlijk mag je zelfs wat meer omzet halen, aangezien je BTW van bedrijfskosten, zoals telefoon, visitekaartjes, eventueel software/hardware e.d. van de BTW af mag halen.
Da's waar ook inderdaad.
maarud schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 11:04:
Zit nu sterk te twijfelen of ik naar de KvK ga of niet.

Ik zit nu op ongeveer 120-150 euro per maand, niet zo veel dus. Vandaar dat ik ook flyers heb gemaakt. Maar, als je actief naar buiten treedt en klanten werft dan heb je eigenlijk een onderneming.

Punten om het wel te doen:
- Bedrijven zijn blij met een BTW factuur
- Ik kan BTW aftrekken over mijn inkopen en uitgaven
- Bedrijfsaccount bij webwinkels
- Volledig legaal bezig

Punten om het niet te doen:
- Prijzen worden ietsje hoger
- Administratie bijhouden
- Belastingen betalen (wat nu eigenlijk ook zo moeten, maar goed :+)
- eeuhh...

Maar goed, de omzet is nog maar zo laag :P Maar om die hoger te krijgen moet ik reclame maken (mond-tot-mond gaat nog niet echt ook al zegt iedereen dat ze het doorvertellen), maar dan moet je eigenlijk weer een eigen bedrijf hebben, en voila, het kringloopje ontstaat :+
Administratieve verplichtingen heb je ook niet tot een bepaald punt (1345 euro aan BTW) wat jij dus niet haalt, dus die kun je alvast schrappen. Alhoewel een administratie bijhouden wel erg handig en slim is ook voor jezelf.

Met een KvK nummer kun je ook opgenomen worden in bepaalde databases op internet, of heb ik dat fout? Denk aan Google Maps, KvK-register online sowieso, etc..

Als je van plan bent meer klanten te werven en dus meer reclame te maken, zou ik het zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Nu online
Ik wordt nu al constant gebeld of ik zus en zo wil adverteren :P

Die administratieontheffing is wel handig, maar dan kan ik bedrijven geen BTW facturen sturen.. Maar goed overgrote deel is toch particulier :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:22
Rocketman321 schreef op maandag 20 december 2010 @ 11:14:

Heb nu laatst dus een restaurant een nieuw muziek systeem gegeven met touchscreen e.d. daar heb ik zo'n 400,- netto (gewoon lekker zwart dus) aan verdiend. Voorbereiding, plaatsing, onderhoud.

En nu mag ik van hem dus ook de (verouderde) website, beveiliging en straks een geluidssysteem boven incl. schermen plaatsen voor reclame (denk aan dag aanbiedingen).
Hoe heb je dat gedaan dan? Hulp gevraagd van mensen die verstand hebben van muzieksystemen? Ikzelf heb bijvoorbeeld wel verstand van computers, en kan een muzieksysteem hoogstwaarschijnlijk ook wel installeren. Maar hoe heb je gekozen voor welk muzieksysteem je bent gegaan ? En wat bedoel je precies met beveiliging? De beveiliging van de wifi/computers/muzieksysteem?

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Zo even kort reageren :) Ben zelf al heel wat jaartjes ondernemer, en zie dat jullie veel fouten maken welke ik ook gemaakt heb ... dus wellicht van kan leren.

Ondernemen is niet denken maar doen. Gewoon beginnen. Heb je meer dan 100-150 euro omzet per maand? Gewoon KvK aanvragen (zoals het hoort, moet en waar je veel profijt van gaat beleven).

Boekhouding is no problemo met bijvoorbeeld moneybird. Voor je aangifte, KOR, enz. ... geen flauw wat het is .. heb ik een boekhouder voor die dat voor me regelt. ;) Kosten nog geen 100 euro per jaar. En kan ik me richten op wat ik leuk vind om te doen ... PCtjes repareren!

Flyeren in algemeen? Werkt niet. Wil je hoge slaginskans? Maak je dan niet druk over layout en papier dikte, maar druk op hetzelfde gele papier als de lokale snackbar dat doet. Daar kijken mensen namelijk vaker naar. Huis aan huis flyeren? Niet aan beginnen ... kost teveel tijd, uitbesteden aan de lokale folder distributeur.

Beter kan je adverteren bij lokale supermarkten en mini-ad in streekblad.

Uurloon ... ik heb het zelfs weleens gratis aangeboden. Wat merkte ik dan? Dat 'klanten' me geen tweede keer durfden te vragen. 10-15 is belachelijk laag. Dat is inderdaad wat de zwartwerker vraagt, maar hoe serieus moeten we dit soort buurtjongetjes nou nemen? Niet. Het gaat er dus voornamelijk om hoe serieus je jezelf neemt en wat voor toegevoegde waarde je kunt leveren, en wat je groeipad is (sparen voor autootje, betere software, tools, etc.) Wanneer je meer dan 1-2 uur nodig hebt voor een typisch computerprobleem? Wordt het tijd dat je bijleert.

Websites, e.d. ? waste of time. Klandizie krijg je en zul je blijven krijgen uit voornamelijk mond-tot-mond reclame, aka netwerk marketing, aka virale marketing.

Voor bereikbaarheid. Met alleen GSM wordt je niet serieus genomen. FF skype-in nummertje of Budgetphone nummer in je regio aanvragen en doorschakelen naar je GSM ;-)

Als ik nog een suggestie mag geven voor een bank? Rabobank. Laagste tarief voor een portable pinautomaat => betaal gemak voor je klanten.

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Vertrouwen mensen dat wel, zo'n mobiel pinapparaat? Als ik een 18-jarige opeens een mobiele pinterminal uit z'n achterzak zie trekken dan zou dat me toch wat twijfels geven. En dat terwijl ik zelf 18 ben...

• ebia
Sefyu schreef op donderdag 23 december 2010 @ 12:16:
Vertrouwen mensen dat wel, zo'n mobiel pinapparaat? Als ik een 18-jarige opeens een mobiele pinterminal uit z'n achterzak zie trekken dan zou dat me toch wat twijfels geven. En dat terwijl ik zelf 18 ben...
Als het gaat om skimming e.d. dat zou ik een pinautomaat welke 'onbeheerd' staat veel minder vertrouwen, zoals geldautomaten, of op stations en bij benzinepompen. Daar kan iemand immers mee knoeien met een lage pakkans. Iemand die zijn eigen mobiele pinautomaat ombouwt tot skimmer is dom bezig, want de banken kunnen immers zien met welke automaat die transacties zijn gemaakt. Als jij dan de enige gebruiker/eigenaar bent dan loop je nogal snel tegen de lamp.

De vraag is of de kosten van zo'n ding opwegen tegen de baten. Volgens mij kost het huren van zo'n ding al enkele tientjes per maand, voor de aanschafprijs kun je ook een leuke laptop halen. Het is natuurlijk wel gemak voor je klant, plus je hebt geen gedoe met onbetaalde facturen en herinneringen of contant geld enzo.

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 12:06

Dutch_guy

WYSIWYG

Rhy schreef op donderdag 23 december 2010 @ 07:21:

Websites, e.d. ? waste of time.
Zeker niet mee eens.

Veel klanten krijg ik via de website. Mijn website die ik daarvoor gebruik is zeer plaatsgericht. Denk aan www.computerhulp<plaatsnaam>.nl en www.pchulp<plaatsnaam>.nl

Dat zijn juist de zoekwoorden waar men op zoekt en waar ik zeer regelmatig klanten op krijg. Simpelweg omdat men het lokaal zoekt. Kom je uit hetzelfde dorp dan wekt dat ook weer wat vertrouwen.

Pay peanuts get monkeys !

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

sefyu> Tja ligt eraan, ik heb zelf nog geen pin automaat, omdat meeste van mijn klanten gewoon contant betalen, dan wel via iDeal en bankoverschrijving. Maar pin automaat kan een uitkomst zijn als je bijvoorbeeld voornamelijk met senioren werkt. Ik hou de optie nogsteeds open in ieder geval, en Rabo was goedkoper dan de overige banken, alsmede zelf huren/kopen.

dutch_guy> daar mag je niet mee eens zijn, en ik heb zelf ook een hele rits aan dergelijke domeinnamen, inclusief google SEO campagnes, en dat levert incidenteel nieuwe klantjes op. Maar laten we wel wezen. Bellen met een bestaande klant en vragen of ze nog mensen kennen waar je ook langs kunt, is goedkoper en doeltreffender. Wanneer je net begint, moet je het vooral hebben van mond-tot-mond reclame (ons kent ons), en minder van een website. Tuurlijk heb je wel een domeinnaam nodig, voor een professioneel e-mail adres, e.d. Maar een placeholder met een soort van digitaal visitekaartje (letterlijk) is meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Dutch_guy schreef op donderdag 23 december 2010 @ 15:30:
[...]

Zeker niet mee eens.

Veel klanten krijg ik via de website. Mijn website die ik daarvoor gebruik is zeer plaatsgericht. Denk aan www.computerhulp<plaatsnaam>.nl en www.pchulp<plaatsnaam>.nl

Dat zijn juist de zoekwoorden waar men op zoekt en waar ik zeer regelmatig klanten op krijg. Simpelweg omdat men het lokaal zoekt. Kom je uit hetzelfde dorp dan wekt dat ook weer wat vertrouwen.
Herkenbaar, kreeg in het begin, maar ook later bijna alle klanten uit google of via mensen die me eerder via google hadden gevonden en me dan aanraadden aan bekenden.
Ben er inmiddels mee gestopt maar op het laatst stond ik in google op #5 als je zocht op "computerhulp".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman321
Even een reactie van mijn kant. :)
Ik heb eigenlijk alleen maar mond-op-mond reclame en af en toe een reactie op mijn marktplaats advertentie. (Wel betaald, 59€ p/jaar, maar dat verdient zich snel terug)
Verder doe ik niet veel aan die 15,- p/uur die ik nu vraag, mensen weten dat ik voor 15,- goed werk aflever. (Voordeel van m-o-m reclame)

Ook pinapparaten ga ik niet aan beginnen, wat moeten mensen wel niet denken als je daar voor het eerst komt met je hebben en houden + een mobiel pinapparaat?

Verwijderd

Rocketman321 schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 09:26:

Ook pinapparaten ga ik niet aan beginnen, wat moeten mensen wel niet denken als je daar voor het eerst komt met je hebben en houden + een mobiel pinapparaat?
Wie zegt dat ik met een pinautomaat onder mijn arm kom binnen waaien bij
klanten? Ze kunnen ook naar mij toe komen. En aangezien ik laatstgenoemde
niet op prijs stel neem ik dus inderdaad geen mobiel pinautomaat mee op zak,
want ziet er niet uit en heeft mijn inziens ook vrij weinig nut voor een kleine
eenmans pc-doktertje die het vooral heeft van mond- op mond reclame en
mensen die hij meestal gewoon vertrouwd en nog nooit iets vervelends
heeft meegemaakt met mensen die niet betalen *afklop*. Anyway, ik
laat het vaak gewoon overmaken en niks mis mee :).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2010 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Ik ben ook begonnen, nog niks professioneel wat ik heb ik zoal gedaan :P

Het begon met een computer voor mijn oom, die mocht ik bouwen (leuke pc trouwens), toen een voor mijn oude mentor (:D) en laatst een ziggo verbinding gedeeltelijk geinstalleerd niet weggaan voor het werkte.

(ook niet, mijn zoon doet het even, wat oudere mensen die laat ik niet zonder werkende telefoon of internet of tv achter :p)

Met mijn oom gaat het altijd goed, ik vraag nooit wat en hij vraagt altijd 'wat waren de kosten?' Dan maakt hij wat over oid.

Bij mentor heb ik gewoon een vrij dikke pc gebouwd die weer een tijdje mee kan, en ik ga NOOIT meer beginnen met illegiale licenties. Wil je niet betalen? Dan ubuntu (of zoiets) maar ik ga niet zonder licenties werken. (dat heb ik wel geleerd). Bij deze was het de zelfde manier van mijn 'loon' gewoon de rekening laten zien (bewaar zelf altijd het origineel klant krijgt kopietje). En dat bepalen ze zelf.

Bij ziggo installatie gedeeltelijk eerst begonnen met een scanner probleem, en de keer daarop wat betaalt gekregen.

[ Voor 16% gewijzigd door DJ-Visto op 31-12-2010 22:35 . Reden: even wat verwijdertje vanwegen de FAQ.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJ-Visto schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 21:32:
Heb ook een tijdje een disco bedrijfje gedaan, maar dan wel met vaste kosten. (ben nu van plan om alleen de apparatuur te blijven verhuren). Ik verdiende altijd contant, via mama liet ik het dan weer overmaken. ;)
Helaas heb je wel nu publiekelijk belastingontduiking bekend O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meld misdaad tweakeroniem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

verkeerd..

[ Voor 94% gewijzigd door DJ-Visto op 31-12-2010 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Volgens de faq mag dat niet. En even serieus: als het niet om 100 euro in de maand gaat kun je net zo goed legaal gaan, in verband met de 1345 (ofzo) euro grens. 12*100E -> 1200E, en je bent vrijgesteld van BTW afdracht. Voor iedereen beter, want je bent nu nodeloos illegaal bezig.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Boudewijn schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 22:32:
Volgens de faq mag dat niet. En even serieus: als het niet om 100 euro in de maand gaat kun je net zo goed legaal gaan, in verband met de 1345 (ofzo) euro grens. 12*100E -> 1200E, en je bent vrijgesteld van BTW afdracht. Voor iedereen beter, want je bent nu nodeloos illegaal bezig.
Klopt, je hebt helemaal gelijk, maar het gaat om nog bijna niks per maand. Helaas.

Hmm ja in de FAQ staat het dan inderdaad dan maar wat dingetjes schrappen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door DJ-Visto op 31-12-2010 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
  • Laatst online: 13:36
Even ter verduidelijking voor de kleineondernemersregeling (KOR): Gehele vrijstelling van BTW geldt alleen als je per saldo minder dan € 1.345 af te dragen hebt. Dit houdt in je te betalen BTW over de gefactureerde bedragen en daarnaast de aftrekbare bedragen over bijvoorbeeld je telefoonabonnement.

Stel je factureert per maand € 750 excl. BTW. Inclusief BTW is dit dan € 892,50. Je af te dragen BTW over die maand is dan € 142,50. Op Jaarbasis is dit € 142,50 * 12 = € 1.710 af te dragen.

Daarnaast heb je nog je aftrekbare telefoonabonnement, stel € 100 per maand excl. BTW. (€ 19 BTW). Daarnaast heb je nog een server gebouwd (Tweakers hè) voor een website. De server wou je per se bouwen op S1366, dus het werd zo'n € 1.000 (excl BTW). Je had ook nog 750 visitekaartes voor € 100 excl BTW (de afzetters...).

Aftrekbare BTW:

- Telefoonabonnement: € 228 (19*12)
- Server: € 119
- Visitekaartjes: € 19

Gezamelijk: € 366

Je totaal af te dragen BTW bedrag is dan € 1.344 (1710 - 366)

In deze situatie is het zo dat je dit niet hoeft af te dragen, gezien je onder de KOR valt. Het enige dat het je hooguit gaat kosten is een KVK bijdrage van rond de € 100, je handelt hier volledig safe mee en bedrijven zullen er blij mee zijn (mocht je die als klant hebben). Verder is het wel zo dat je als ondernemer eigenlijk helemaal geen BTW betaald, je klant betaald de BTW. Met de KOR mag je die € 1.344 als een fiscale winst zien voor je eigen portomonnee ;).

Daarnaast wil ik je toch aanraden om zelf je administratie bij te houden. Je houdt voor jezelf alles inzichtelijk en je hebt een redelijk inzicht in je winst bij je aangifte inkomstenbelasting. Je kan het natuurlijk ook uitbesteden aan een administratiekantoor, die mogelijk nog meer fiscale voordelen voor je weten als je een starter bent.

[ Voor 5% gewijzigd door __1337__ op 02-01-2011 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij dit soort bedragen zou ik het persoonlijk overigens lekker zwart doen voor zover je klanten daar niet mee zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Late reactie, maar nog bedankt voor de duidelijke uitleg __1337__.

Door omstandigheden hebben wij weinig kans gezien ons bedrijf op te starten, maar nu zit het er toch aan te komen.

Dit is onze website (nog onder voorbehoud):
http://www.frankenroelcomputerservice.nl/

Ons visitekaartje (ook onder voorbehoud):
http://i85.photobucket.co.../Roelioss/Naamloos-96.png

Wat denken jullie ervan? Gaat vooral om het concept, er zijn nog bepaalde dingen die (een klein beetje) bijgewerkt moeten worden.

En lijkt het jullie verstandig ons adres gewoon op de site te zetten? Het mobiele nummer wordt een nummer van een nieuwe telefoon, dus niet ons persoonlijke nummer.

Elk advies is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tekst op kaartje lijkt me een beetje klein. Vooral oudere klanten met leesbril zullen niet blij zijn met zo'n klein telefoonnummer :P

En adres op je site lijkt me handig, op dezelfde site vermeld je namelijk ook dat mensen bij je langs mogen komen. Op zich vriendelijk dat je ze laat weten waar ze überhaupt heen moeten. En via de KvK kunnen ze er ook achter komen (in ieder geval achter het adres van degene die het bedrijf op zijn naam heeft staan).

Verder vind ik €17,50 per uur erg laag en krijgen klanten geen informatie over hoeveel uur een gemiddeld klusje (bijvoorbeeld windows installeren, hardware vervangen) kost. Het is voor een klant dus niet duidelijk of een HD toevoegen hem €175 kost of €17,50.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Laatst online: 17-09 17:36
__1337__ schreef op zondag 02 januari 2011 @ 18:15:

Met de KOR mag je die € 1.344 als een fiscale winst zien voor je eigen portomonnee ;).
En dat is dus net fout. Ik heb ook al enige jaren een kleine onderneming naast mn fulltime baan en heb uiteraard ook te maken met de KOR. Ik heb eens uitgezocht hoe het zit met die KOR en ben daarvoor zelfs bij de belastingdienst zelf geweest (gewoon binnengewandeld en gevraagd hoe/wat).

Antwoord:

De btw die je terugkrijgt (dus afdracht lager dan voorbelasting) mag je volledig in je eigen zak steken.
De btw die je volgens de KOR niet hoeft te betalen MOET bij je winst worden opgeteld omdat je er een belastingvoordeel aan hebt. De winst MOET je dan weer opgeven voor de IB en dan ga je er dus belasting over betalen (tenzij je natuurlijk onder de belastingvrije voet blijft maargoed aangezien ik gewoon in fulltime loondienst ben moet ik dus gewoon IB betalen).

Basicly komt het er dus op neer: maak je winst op!! Koop er een nieuwe computer/tv printer of whatever van! Tenzij je het geld echt nodig hebt om van te kunnen leven is dit de beste manier. Zeker de bedragen die ik in dit topic voorbij zie komen (100-200 euro per maand).. lekker opmaken die verdiensten. Gewoon dusdanig veel kosten genereren dat je geen winst meer hebt en wel mooie spullen ervoor hebt. Uiteraard wel zorgen dat je de investeringen/kosten enigzins kan onderbouwen tbv ondermingskosten (geen vakanties ed gaan boeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Dank voor je reactie.

Het is wel een idee om de tekst op het kaartje wat groter te maken inderdaad.

Over het uurloon hebben wij lang na zitten denken.. Je hebt eigenlijk wel gelijk, maar ik moet er wel bij zeggen dat dit gewoon een baantje blijft voor "erbij" om het zo te zeggen. Meer als hobby / vrije tijds besteding. Het is wel zo dat bedrijven bij ons in de buurt (we wonen in een klein dorp met omliggende kleine dorpen) van 40 tot 80 euro per uur vragen, dit zijn wel "professionele" bedrijven uiteraard, die er hun volledige inkomen uit halen. Dus we kunnen eigenlijk wel iets hoger gaan zitten misschien. We willen natuurlijk wel het goedkoopst blijven!

Een indicatie geven van het aantal uren dat een gemiddeld klusje in beslag neemt is altijd lastig, want dat ligt heel erg aan het probleem. Maar een kleine indicatie geven kan inderdaad wel, gemiddeld zo'n 1-3 uur. Ik ga het toevoegen aan de "Veelgestelde vragen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet ook oppassen niet te goedkoop te worden, gek genoeg. Dan krijgen mensen iets van 'dat kan nooit wat zijn'. Natuurlijk ook geen bedragen vragen waarvoor je je services niet waar kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Majesty schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 12:55:
Het is wel zo dat bedrijven bij ons in de buurt (we wonen in een klein dorp met omliggende kleine dorpen) van 40 tot 80 euro per uur vragen, dit zijn wel "professionele" bedrijven uiteraard, die er hun volledige inkomen uit halen. Dus we kunnen eigenlijk wel iets hoger gaan zitten misschien. We willen natuurlijk wel het goedkoopst blijven!
Ga dan lekker op €30 zitten? Dan ben je nog steeds de goedkoopste. Als je nog niet eens de helft vraagt van wat de concurrentie rekent, dan geef je mensen ook een negatief beeld van je professionaliteit en kwaliteit.

Enige reden om het wel zo laag te houden is als jij over alle klusjes 2x zo lang doet als de concurrentie. Maar dan gaan ze alsnog naar de concurrent, want die vraagt wel meer per uur maar is ook minder uren bezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Weet waar je aan begint.
Heb het jaaaren gedaan vanaf dat ik 14/15 was. Behoorlijke cent mee verdiend maar een een hoop gezeur van mensen die hun pc voor de zoveelste keer "kapot" hadden gemaakt en mij de schuld gaven. :+

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kaos- schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 13:28:
Weet waar je aan begint.
Heb het jaaaren gedaan vanaf dat ik 14/15 was. Behoorlijke cent mee verdiend maar een een hoop gezeur van mensen die hun pc voor de zoveelste keer "kapot" hadden gemaakt en mij de schuld gaven. :+
Daar heb ik nog NOOIT gezeik mee gehad.

Wat voor problemen zoal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 13:32:
[...]

Daar heb ik nog NOOIT gezeik mee gehad.

Wat voor problemen zoal?
Computer die niet meer opstart, traag is, bestanden kwijt is.
En dat alles door spy/malware/pornsites/etc.
Ik praat hier wel over een tijd geleden moet ik zeggen, maar ook al timmerde ik met een firewall de hele kermis dicht en stond er een goed anti-virus programma op, dan nog kregen ze het voor elkaar om de zooi te slopen.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Als het duidelijk niet gerelateerd was aan wat jij op die pc had gedaan, kunnen ze jou niet de schuld geven, da's heel makkelijk.

En ik weet wel waar ik aan begin, heb het hele topic al doorgelezen en daar sowieso erg veel bruikbare informatie uit gehaald.

Zit alleen nog te kijken naar een goed boekhoud/factureringsprogramma. Mamut kwam er wel goed uit geloof ik, maar daar moet je meteen voor betalen dus wil wel even zeker weten dat het een goed programma is. Jullie nog suggesties?
Gizz schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 13:22:
[...]

Ga dan lekker op €30 zitten? Dan ben je nog steeds de goedkoopste. Als je nog niet eens de helft vraagt van wat de concurrentie rekent, dan geef je mensen ook een negatief beeld van je professionaliteit en kwaliteit.

Enige reden om het wel zo laag te houden is als jij over alle klusjes 2x zo lang doet als de concurrentie. Maar dan gaan ze alsnog naar de concurrent, want die vraagt wel meer per uur maar is ook minder uren bezig :)
Ik weet 100% zeker dat wij er zelfs korter over een gemiddelde klus doen dan de lokale concurrent. Op 30 euro gaan zitten.. Tsja, 't is wel een flink bedrag. Het is inderdaad wel waar dat als we te laag gaan zitten je een negatief beeld kan geven van professionaliteit en kwaliteit. We moeten er nog even goed over na gaan denken wat we met het tarief doen.

[ Voor 48% gewijzigd door Majesty op 01-02-2011 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Majesty schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 18:31:
Als het duidelijk niet gerelateerd was aan wat jij op die pc had gedaan, kunnen ze jou niet de schuld geven, da's heel makkelijk.
Ze zouden het niet moeten doen, nee, maar dat is dan net het nadeel: door hun onwetendheid geven ze de onbekende factor de schuld (ik zie dat al bij mijn moeder) en in dit geval is de reparateur dat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor je reactie.

Over het uurloon hebben wij lang na zitten denken.. Je hebt eigenlijk wel gelijk, maar ik moet er wel bij zeggen dat dit gewoon een baantje blijft voor "erbij" om het zo te zeggen. Meer als hobby / vrije tijds besteding. Het is wel zo dat bedrijven bij ons in de buurt (we wonen in een klein dorp met omliggende kleine dorpen) van 40 tot 80 euro per uur vragen, dit zijn wel "professionele" bedrijven uiteraard, die er hun volledige inkomen uit halen. Dus we kunnen eigenlijk wel iets hoger gaan zitten misschien. We willen natuurlijk wel het goedkoopst blijven!

Een indicatie geven van het aantal uren dat een gemiddeld klusje in beslag neemt is altijd lastig, want dat ligt heel erg aan het probleem. Maar een kleine indicatie geven kan inderdaad wel, gemiddeld zo'n 1-3 uur. Ik ga het toevoegen aan de "Veelgestelde vragen".
Zelf vraag ik 25 euro per uur, dit doe ik "zwart" naast mijn eigen baan. Gewoon voor vage kennissen bijvoorbeeld. Onder de 20 is echt vrij laag tbh, je bent toch met iets bezig waar je enige kennis voor nodig hebt (als het goed is) en het alternatief is vaak vele malen duurder. Kortom: schroef die prijs omhoog! Doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 18:33:
[...]

Ze zouden het niet moeten doen, nee, maar dat is dan net het nadeel: door hun onwetendheid geven ze de onbekende factor de schuld (ik zie dat al bij mijn moeder) en in dit geval is de reparateur dat :)
Maar dan nog kun je aanduiden dat het niet aan jou ligt, je hebt er tenslotte verstand van. Dat is hetzelfde als dat bijvoorbeeld een elektricien is langs geweest om een nieuwe kabel te trekken, waarna een bewoner de elektricien 2 weken later de schuld geeft van een kapotte lamp.
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 18:37:
[...]
Zelf vraag ik 25 euro per uur, dit doe ik "zwart" naast mijn eigen baan. Gewoon voor vage kennissen bijvoorbeeld. Onder de 20 is echt vrij laag tbh, je bent toch met iets bezig waar je enige kennis voor nodig hebt (als het goed is) en het alternatief is vaak vele malen duurder. Kortom: schroef die prijs omhoog! Doen!
We zijn het inmiddels van plan inderdaad. Misschien 20 euro per uur of iets hoger, om mee te beginnen. Als we later onze prijzen nog willen verhogen zetten we er gewoon bij dat de aardappeloogst van het jaar slecht was met als gevolg dat we onze tarieven moeten verhogen.

Het liefst hebben we natuurlijk dat ze de pc bij ons thuis brengen, misschien gaan we dit stimuleren door het tarief aan huis (bij de persoon zelf) hoger te maken dan het tarief voor bij ons thuis afleveren. Wat denken jullie ervan? Of zijn de voorrijkosten genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Majesty schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 22:10:
Maar dan nog kun je aanduiden dat het niet aan jou ligt, je hebt er tenslotte verstand van. Dat is hetzelfde als dat bijvoorbeeld een elektricien is langs geweest om een nieuwe kabel te trekken, waarna een bewoner de elektricien 2 weken later de schuld geeft van een kapotte lamp.
Bedenk wel dat rede bij dit soort klanten vaak weinig zin heeft, dat is juist waar hier voor gewaarschuwd wordt :) Geen dealbreaker, maar wel iets om rekening mee te houden. Iedereen heeft wel een broer, neefje of ander familielid 'dat ook van computers weet' en die toch echt iets anders beweert.
We zijn het inmiddels van plan inderdaad. Misschien 20 euro per uur of iets hoger, om mee te beginnen. Als we later onze prijzen nog willen verhogen zetten we er gewoon bij dat de aardappeloogst van het jaar slecht was met als gevolg dat we onze tarieven moeten verhogen.
Hou er dan wel rekening mee dat mensen niet van prijsverhogingen houden en dat misschien betekent dat ze nog eens opnieuw gaan kijken naar de mogelijkheden. Ik weet zeker dat je minder gedoe krijgt door gelijk een hogere prijs te vragen dan wanneer je later een prijsverhoging doorvoert. Natuurlijk kan je het altijd doen, maar hou zoiets wel je achterhoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 22:18:
[...]

Bedenk wel dat rede bij dit soort klanten vaak weinig zin heeft, dat is juist waar hier voor gewaarschuwd wordt :) Geen dealbreaker, maar wel iets om rekening mee te houden. Iedereen heeft wel een broer, neefje of ander familielid 'dat ook van computers weet' en die toch echt iets anders beweert.
Ik snap um. We gaan er rekening mee houden, maar dat is iets wat je gewoon kan overkomen eigenlijk. Als het daadwerkelijk niet aan ons kán liggen, dan houd ik zeker te weten vast aan mijn standpunt. Bedankt voor de heads-up.
Hou er dan wel rekening mee dat mensen niet van prijsverhogingen houden en dat misschien betekent dat ze nog eens opnieuw gaan kijken naar de mogelijkheden. Ik weet zeker dat je minder gedoe krijgt door gelijk een hogere prijs te vragen dan wanneer je later een prijsverhoging doorvoert. Natuurlijk kan je het altijd doen, maar hou zoiets wel je achterhoofd.
Hadden we inderdaad ook al gedacht, maar de mogelijkheden zijn hier sowieso schaars. Mensen houden inderdaad niet van prijsverhogingen, vooral Nederlanders niet. Het tarief blijft een moeilijke factor. We houden het sowieso op 20 euro of hoger nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Nu online
Hoe gaat het tot nu toe?

Hier wel aardig, wordt ongeveer 3x per week gebeld voor een klusje. Vaak hoor ik '20 euro per uur maar?? veel te weinig, hier heb je 50 euro, jij bent zo handig!' dus misschien toch eens wat met het uurloon doen :+

Waar ik nog wel vaak tegenaan loop is de manier waarop ik videokaartfoutjes moet oplossen. In logboeken zie je bijvoorbeeld vaak Fout in ati2diag.dll en dat soort dingen. Wat ik dan als eerste doe is driver sweeper + nieuwe drivers, maar vaak werkt dit niet. Wat dan? Mijn gok zou zijn windows opnieuw installeren, maar dat is vaak ook veel werk omdat de foto's en dergelijke van mensen gebackupt moet worden.

In het ergste geval is het dan weer niet goed en dan moet de pc wéér gebracht worden, en blijkt de videokaart gewoon stuk te zijn. Wat is dus de juiste procedure? Als je de videokaart wilt testen in een ander systeem dan moet je daar ook weer drivers installeren en dergelijk, dus qua tijd zou het niet veel uitmaken met een windows installatie op de 'defecte' pc... Het is alleen zo veel (en saai) werk om al die handelingen uit te voeren, dus ik wil weten of ik het nu fout doe of dat dit gewoon de procedure is :+

Of maakt het tegenwoordig niet meer uit en is het het beste om even een andere videokaart in de defecte pc te proppen (of onboard gebruiken, in het beste geval zit die er ook nog op) en te testen, ondanks dat er drivers zijn van de oude kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Gaat goed hier! Toevallig dat je het vraagt, 30 minuten geleden is hier de belastingdienst langs geweest om te checken of we wel een "serieuze" of "echte" onderneming zijn, met een goed resultaat. Hij geeft nu door dat het daadwerkelijk om ondernemerschap gaat. We zijn inmiddels.. Ik denk 1,5 maand bezig, vorige week hadden we 3 klanten en zo telkens een beetje meer eigenlijk.
Er zijn al flyers rondgebracht in een naburig dorp, volgende week de flyers in ons eigen dorp, we hopen daar nog wat klanten uit te halen. En vooral mond-tot-mond reclame natuurlijk.

Over dat videokaart probleem.. Die foutjes, waar resulteert dat in? Blue screens? Overigens werkt de deïnstallatie tool van ATI zelf ook niet verkeerd, je moet alleen nog wat register verwijzingen verwijderen na het gebruik ervan.

Die blue screens ontstaan nooit uit "niets" daarom vraag ik de klant altijd wat ze hebben gewijzigd de laatste tijd. Als ze dat niet weten, kijk ik bij systeemherstel wanneer het laatste herstelpunt aan is gemaakt, vaak staan daar verwijzingen naar recent geïnstalleerde programma's / tools. Vragen sinds wanneer het probleem zich al voordoet kan ook handig zijn, als "vorige week" het antwoord was, voer je simpelweg een systeemherstel uit (zeker weten dat hierna geen andere belangrijke programma's geïnstalleerd zijn). En als het probleem zich daarna nog voordoet, kan het bijna niet missen dat je met een defecte videokaart te maken hebt.

TL;DR
In de meeste gevallen los je videokaart problemen keer op keer op een andere manier op :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

Hanteren sommige van jullie ook diverse tarieven voor diverse klanten? Ik weet dat het gevaarlijk is, maar heb van die klanten van den beginne (3 jaar geleden) die 15 euro per uur geven, maar ook een paar klanten die makkelijk veel meer willen geven en kunnen geven, iets van 30 euro per uur. Wel moet ik bij het facturen nu altijd in de gaten houden wie wie kent.

Overigens ik heb nog nooit reclame gemaakt, altijd alle verzoeken van kranten en blaadjes afgewezen. En merk dat mensen ook amper sites of dergelijke bezoeken. Nu op enkele dagen na precies 2 jaar een KvK en 2 klanten zitten al in de 5e lijn (dus via->via->via->via->via). Alles mond tot mond reclame. Zo ook dat ik voor 3 bedrijfjes (3 tot 25 medewerkers) de ict dingen doet, altijd wel wat te doen. Overal Google Apps for Business en een Synology NAS neergezet, levert leuk werk op en maakt het daarna voor jezelf gemakkelijk.

Tot nu toe een keer een klant gehad die een prijsverhoging niet accepteerde en vond dat ik eigenlijk ook verstand van zijn TV moest hebben (had aangegeven dat ik daar niet veel mee kan). Besloot toen uit boosheid maar helemaal niet te betalen, heb het maar zo gelaten. Ondanks dat ik ook een rechten studie doe;)

Ohjah ik stuur PDF facturen (gemaakt in excel met een standaard layout) naar mijn klanten, meestal zo'n 1 a 2 weken nadat ik geweest ben of ze iets verkocht heb. Geef ze een betalingstermijn van 14 dagen nog nooit mis gegaan naar mijn zakelijke rekening. Een enkele keer als ik het niet helemaal vertrouwde heb ik ze een handtekening op de factuur laten zetten. Heel af en toe doe ik een klusje zwart.

Maar verreweg het liefst werk ik voor de 3 bedrijven. Alle telefoontjes kun je ook gewoon rekenen, e-mail beantwoorden thuis, en men zit niet zo op je huid. Bovendien is het een beetje een vaste inkomstenbron geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:09
Het probleem met de videokaart tacle ik als volgt, net als de "grote" ketens. PC terugbrengen in aflever toestand. Is het probleem er dan nog, dan is het hardware. Bestanden van de klant zijn in principe hun probleem en dat weten ze meestal wel. Voor het veiligstellen kun je gewoon geld rekenen. Vooraf maak ik altijd een diskimage met Clonezilla, zodat ik altijd weer terug kan.

En ja, soms moet je inversteren in reserve- en test materieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:01

mphilipp

Romanes eunt domus

Majesty schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 18:31:
(late reactie)
Onderschat mensen niet. Zelfs al heb je 1 jaar geleden een keer iets aan die PC gedaan, komen ze nog met het verhaal 'sinds jij eraan hebt gezeten, start ie traag op'. Ook al is dat helemaal niet waar. Soms is het opzet; ze hopen dan dat jij het voor niets doet. Maar soms is het ook pure domheid. Ze hebben geen idee wat er aan de hand is. Ik heb dit zelf wel eens gehad als ik voor anderen aan de PC zat (ik doe dat daarom ook liever niet), en een vriend van me met een PC winkel/reparatiebedrijf heeft dit ook dikwijls aan de hand gehad.
Wat hij deed was heel goed bijhouden wat ie binnenkreeg, dus een soort dossier aanleggen met serienummers. Hij hield ook precies bij wat er in die PC zat qua hardware dus als ie nog een keer kwam, kon hij aangeven wanneer ze precies waren geweest (soms stonden ze verbaasd te kijken als het 6 maanden geleden bleek te zijn) en dat er in de tussentijd iets is ingebouwd door iemand anders.

Zorg dat je dat soort dingen dus ook goed voor elkaar hebt. Maak een snapshot van de pc met een of ander diagnoseprogramma en bewaar dat voor toekomstige problemen. Bedenk je goed dat je te maken hebt met super-n00bs die er geen ene reet van (willen) snappen. Vooral als het in hun nadeel is.

Overigens vind ik €15/uur belachelijk laag. Zeker als je het legaal/wit doet. Tel voor de gein eens wat je daar nou precies aan overhoudt voor al je moeite. Dat gaat toch nergens over? Als je er tevreden mee bent, prima natuurlijk. Maar ik vind het erg weinig. Ga dan ook nog eens visitekaartjes maken, telefoonabo aanschaffen, website maken...en dat allemaal voor €15/uur? Zelfs met 8 uur per dag zet je dan maximaal €2400 per maand om.
Maar goed, eigen keuze natuurlijk. Ik hoop dat je hebt uitgerekend wat de verhouding beloning/inspanning is.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09 18:41
Ik heb het zelf gedaan.

Ter afwisseling van afwassen en om mijn ticket naar Australie te financieren.

Alles ging vrij makkelijk ongeacht enkele wat lastigere problemen, die toch zijn opgelost. Alles ging onder de noemer van "no cure no pay". Vroeg maar 7,50 per uur en als ik ergens naar toe moest fietsen ging dat erbij.
PC's die thuis werden afgeleverd werden gelabeld en tijdens het sleutelen werd iedere handeling gelogd in een time sheet.
Dit werd gebruikt in een simpele rekening waarbij men zag wat ik had gedaan. Had ik een uur gewerkt in een richting zonder oplossing dan werd dat vermeld en niet in rekening gebracht.

Ondertussen mensen geholpen met herinstallaties, upgrades, printers, netwerken en kapotte harde schijven.

Mensen waren altijd heel erg dankbaar, zeker als je foto's van een corrupte media drager afhaalde van een overleden persoon.

Het uurloon was laag maar de mensen maakte het goed met goede fooien en gaven het nieuws door.

Ik typ dit bericht in Lorne, Great Ocean Road, Australie.

Beter dan afwassen, wat leuke puzzels.

Qua geld zag ik het meer als babysitten plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 11:02
@Majesty: misschien een detail, maar blijkbaar hebben jullie een keertje de tijdstippen van de contactgegevens aangepast. Staat niet overal gelijk nu op jullie website. (21u / 22u & ma-za /ma-vr)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
  • Laatst online: 13:36
dvl-2 schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 12:53:
[...]

En dat is dus net fout. Ik heb ook al enige jaren een kleine onderneming naast mn fulltime baan en heb uiteraard ook te maken met de KOR. Ik heb eens uitgezocht hoe het zit met die KOR en ben daarvoor zelfs bij de belastingdienst zelf geweest (gewoon binnengewandeld en gevraagd hoe/wat).

Antwoord:

De btw die je terugkrijgt (dus afdracht lager dan voorbelasting) mag je volledig in je eigen zak steken.
De btw die je volgens de KOR niet hoeft te betalen MOET bij je winst worden opgeteld omdat je er een belastingvoordeel aan hebt. De winst MOET je dan weer opgeven voor de IB en dan ga je er dus belasting over betalen (tenzij je natuurlijk onder de belastingvrije voet blijft maargoed aangezien ik gewoon in fulltime loondienst ben moet ik dus gewoon IB betalen).

Basicly komt het er dus op neer: maak je winst op!! Koop er een nieuwe computer/tv printer of whatever van! Tenzij je het geld echt nodig hebt om van te kunnen leven is dit de beste manier. Zeker de bedragen die ik in dit topic voorbij zie komen (100-200 euro per maand).. lekker opmaken die verdiensten. Gewoon dusdanig veel kosten genereren dat je geen winst meer hebt en wel mooie spullen ervoor hebt. Uiteraard wel zorgen dat je de investeringen/kosten enigzins kan onderbouwen tbv ondermingskosten (geen vakanties ed gaan boeken)
Nee oke het is belast in je IB sfeer, maar goed dan nog ga je er op vooruit.. je had het ook kunnen afdragen als de KOR niet bestond? Daarnaast betalen jouw klanten je BTW en dat jij dit dan als bate mag nemen daar moet je alleen maar je handen voor dichtknijpen toch? Wat je er vervolgens mee doet dat is ieder voor zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Basilange schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 10:44:
Vroeg maar 7,50 per uur
[knip]
Qua geld zag ik het meer als babysitten plus.
Onbedoeld gevolg hiervan is dat geen hond meer iemand wil betalen wat ie echt kost. Niet dat ik er last van heb, want er zijn niet veel mensen met een Oracle database thuis, maar mensen met een PC winkel/reparatiebedrijf vinden het minder leuk. €7,5 of €15/uur vragen is leuk als je er niet van hoeft te leven, maar het is een absoluut veel te laag tarief.

Ik had ooit één betalende 'klant' (via een vriend) waar ik dan 2x per jaar een exorcisme moest uitvoeren op zijn PC's voor omgerekend €25/uur (50 Oud-Hollandsche guldens) en ik was op een gegeven moment blij dat ik van 'm af was. Het was leuk om zo af en toe een keer 300 gulden te verdienen op een zaterdag, maar ik ruim niet graag anderman's ellende op. Vooral niet als ie het toch nooit leert.

Niet dat ik iemand de wet wil voorschrijven, maar vraag gewoon redelijke tarieven. Zelfs als je het voor de lol doet is €15 gewoon te weinig. Je moet nl ook rekenen dat kennis gewoon geld kost. En je zit vast thuis ook nog wel eens te googlen naar iets of dingen uit te testen. Kennis en ervaring kosten gewoon geld. Mensen moeten dat maar eens leren. Als ze het teveel vinden, doen ze het zelf maar...oooooh...maar dat kunnen ze niet...dus??? En inderdaad is een DVD speler of videokaart inbouwen kinderspel. In principe. Maar die gast zal maar een Packad Hell hebben waar die videokaart niet zo lekker in wil, zodat je een uur of 2 aan het googlen bent om te vinden hoe je alles moet instellen zodat het wél werkt. Iedereen kan een splinternieuwe PC in elkaar knutselen uit nieuwe onderdelen, maar als het om specifieke kennis gaat om problemen op te lossen, valt 85% gewoon genadeloos door de mand. Dus al je goed bent en je verstaat je vak, vraag gewoon wat je waard bent. Wil iemand het niet betalen, gaan ze maar naar een prutser die er halverwege het bijltje bij neergooit.

Zo heb ik ook mijn stiefvader nog verboden om zijn pc aan anderen te geven om problemen op te lossen. Anders help ik ook niet meer. Iedereen lijkt te denken dat ze er wat van weten als ze Windows kunnen installeren, maar als er échte problemen zijn, weten ze het ook niet meer. Ik hoor vaak de meest bizarre verhalen en conclusies. Ik hou mij mond dan maar, want ik wil niet met die prutsers in discussie gaan. Daarom hou ik me verre van pc reparaties en hulp bij problemen. Alleen bij een select groepje familie en vrienden. Krijg je alleen maar hoofdpijn van.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Laatst online: 12:53

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Tja, ik doe dit soort zaken regelmatig vanuit privé sfeer, zo ook enkele kleine serverparken (van minimaal 4 servers, tot een maximum van 15 servers).
Ik moet dit echter wel opgeven bij de belastingdienst (meer dan het maximum aan bijverdienste per jaar...naast een normaal inkomen).

In de jaren ook flink wat zaken tegengekomen en daarbij dus een kleine voorwaarden clausule voor naasten opgesteld, inderdaad GEEN pc's/laptops/netbooks/tablets uitlenen aan andere mensen om problemen op te lossen want dit werkt gewoon niet.

Betreffende de "zakelijke" klanten heb ik aangegeven werk te kunnen doen tot op zekere hoogte (ik kan niet doordeweeks even snel langs om problemen op te lossen die niet per externe login kunnen, hiervoor moeten ze wachten, of een bedrijf bellen waarvan ik de telefoonnummers heb achter gelaten).

Etc..etc..

Ik moet wel zeggen dat het een leuke bijverdienste is, het verdient niet zo goed om er van te kunnen leven, maar een aantal keren per jaar op vakantie zit er zeker wel in ;)

En kwa uurtarieven :

varierend tussen 25 / uur tot 100 / uur

[ Voor 3% gewijzigd door KatirZan op 19-04-2011 13:09 ]

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:26
Dank voor je reactie.

Beetje late reactie, maar inbouwen van hardware kun je een vaste prijs voor berekenen. Dit ongeacht hoeveel tijd het je heeft gekost.
Ik zou zelf (kijkend naar je "concurrentie") gaan voor een standaard uurtarief van 25 euro. Is net iets boven de helft.
HDD inbouwen 10 euro of 12,50 aangezien je er ongeveer een half uur mee bezig bent (uiteraard minder, maar afronden mag).

Problem solving is gewoon per uur.
Ook bij een autogarage zijn er redelijk standaard bedragen voor bepaalde handelingen en betaal je problem solving per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Malarky schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 10:15:
Ohjah ik stuur PDF facturen (gemaakt in excel met een standaard layout) naar mijn klanten, meestal zo'n 1 a 2 weken nadat ik geweest ben of ze iets verkocht heb. Geef ze een betalingstermijn van 14 dagen nog nooit mis gegaan naar mijn zakelijke rekening. Een enkele keer als ik het niet helemaal vertrouwde heb ik ze een handtekening op de factuur laten zetten. Heel af en toe doe ik een klusje zwart.
Wij maken ook facturen op met standaard layout, in Excel. Werkt perfect moet ik zeggen. Maar onze meeste klanten betalen het liefst toch contant, wat voor ons niet veel uit maakt. Contant is altijd makkelijk voor als je het zwart wilt hebben (voor eventuele kosten die je niet via het bedrijf wil laten gaan).
Rieverst schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 10:18:
En ja, soms moet je inversteren in reserve- en test materieel.
Dit is een ding dat zeker is. Altijd handig. Gelukkig hebben we hier nog wat oud test / reserve materiaal liggen van oude PC's.
mphilipp schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 10:26:
[...]

(late reactie)
Onderschat mensen niet. Zelfs al heb je 1 jaar geleden een keer iets aan die PC gedaan, komen ze nog met het verhaal 'sinds jij eraan hebt gezeten, start ie traag op'. Ook al is dat helemaal niet waar. Soms is het opzet; ze hopen dan dat jij het voor niets doet. Maar soms is het ook pure domheid. Ze hebben geen idee wat er aan de hand is.

Overigens vind ik €15/uur belachelijk laag. Zeker als je het legaal/wit doet. Tel voor de gein eens wat je daar nou precies aan overhoudt voor al je moeite. Dat gaat toch nergens over? Als je er tevreden mee bent, prima natuurlijk. Maar ik vind het erg weinig. Ga dan ook nog eens visitekaartjes maken, telefoonabo aanschaffen, website maken...en dat allemaal voor €15/uur? Zelfs met 8 uur per dag zet je dan maximaal €2400 per maand om.
Maar goed, eigen keuze natuurlijk. Ik hoop dat je hebt uitgerekend wat de verhouding beloning/inspanning is.
Ik snap je redenering. Maar daar zit ook een stukje vertrouwen vanuit de klant in. Uiteraard kun je er niet altijd vanuit gaan dat een klant je vertrouwd als je zegt dat het niet aan jouw handelingen kan liggen, maar we leven niet in een maatschappij van wantrouwen, of wel? En je gedrag bij de klant (beleefdheid, uitleggend, open zijn, vriendelijkheid etc.) dragen ook bij aan dat stukje vertrouwen. Wij zorgen er wel voor dat we geen houtje touwtje oplossingen gebruiken waardoor de klant later (en wij dus) weer in de problemen kunnen komen.

Die 15€ per uur hanteren we al niet meer zoals een paar posts eerder besproken, het is 20€ per uur. Dit blijft een richtprijs, vaak maken we er gewoon een prijs van gezien de moeite die we ergens voor gedaan hebben. Misschien is dit niet echt de juiste aanpak, maar het blijft een bijbaantje en we vinden het fijn mensen tevreden te stellen. Door deze prijzen te hanteren hopen we ook dat het sneller rond gaat / ze eerder bij ons terug komen.
metteko schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 10:57:
@Majesty: misschien een detail, maar blijkbaar hebben jullie een keertje de tijdstippen van de contactgegevens aangepast. Staat niet overal gelijk nu op jullie website. (21u / 22u & ma-za /ma-vr)
Thanks! Ik heb het aangepast.
Arunia schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 13:15:
[...]

Beetje late reactie, maar inbouwen van hardware kun je een vaste prijs voor berekenen. Dit ongeacht hoeveel tijd het je heeft gekost.
Ik zou zelf (kijkend naar je "concurrentie") gaan voor een standaard uurtarief van 25 euro. Is net iets boven de helft.
HDD inbouwen 10 euro of 12,50 aangezien je er ongeveer een half uur mee bezig bent (uiteraard minder, maar afronden mag).

Problem solving is gewoon per uur.
Ook bij een autogarage zijn er redelijk standaard bedragen voor bepaalde handelingen en betaal je problem solving per uur.
Het idee om voor 25 euro per uur te gaan spreekt me wel aan eigenlijk. We blijven dan alsnog dik onder de concurrentie. Over het hardware-inbouw gedeelte, we maken er meestal gewoon een mooi prijsje van. Wel zo dat we er in ieder geval niet onder lijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Majesty schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 18:05:
[...]
Ik snap je redenering. Maar daar zit ook een stukje vertrouwen vanuit de klant in. Uiteraard kun je er niet altijd vanuit gaan dat een klant je vertrouwd als je zegt dat het niet aan jouw handelingen kan liggen, maar we leven niet in een maatschappij van wantrouwen, of wel?
Vertrouwen is goed, controle is beter. Je hoeft de mensen geen vingerafdrukken te nemen natuurlijk. Maar je kunt er wel zoveel mogelijk aan doen dat er geen misbruik van je goedheid wordt gemaakt. Kijk maar hier op t.net rond. Hoe vaak er niet wordt gesuggereerd als iemand een moeilijk pc probleem heeft om dan maar een voeding of wat dan ook online te bestellen om uit te proberen of dat het probleem is. Als dat niet zo is, stuur je 'm gewoon weer terug. Dat soort dingen vindt men dus heel normaal. Vandaar dat men er ook niet voor terugschrikt om zelf veroorzaakte problemen op jou probeert af te schuiven. En hoe ga je in discussie met iemand die er niets van weet of zich bewust dom houdt? Dus moet je gewoon zorgen dat je keihard bewijs hebt. Evengoed is discussie nooit goed, want ze gaan misschien wel rondbazuinen dat je een oplichter bent.

De praktijkles die die vriend van me heeft geleerd na ongeveer 20 jaar zo'n winkel/reparatiedienst te hebben gerund:
*maak een intakeformulier voor een reparatie waarop serienr, config staat
*schrijf op het formulier wat de klacht is
*schrijf je bevindingen op dat formulier en wat je eraan gedaan hebt
*bel ze evt. op met wat het gaat kosten als het boven een bepaald bedrag is
*neem dit door met de klant en laat ze het tekenen. Zij krijgen een kopie mee.

Als het ding weer terugkomt, kun je meteen opzoeken wat er de vorige keer loos was. Zo kan de klant nooit zeggen dat het weer hetzelfde is. Dat doet een n00b nl al snel. Stuk is stuk voor die mensen.

Uiteraard zit het formulier in de een database, zodat je het makkelijk terug kunt zoeken. Het is een hele kleine moeite, en het bespaart een hoop discussie. En het is nog handig ook, want je kunt zelf nog bepaalde dingen terugzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Dat je op één of andere manier logt welke problemen je hebt gevonden bij een bepaald systeem en wat je hebt gedaan is logisch. Dat moet immers ook op de factuur staan...

Maar om nu allemaal serienummers te loggen of onderdelenlijsten bij te houden zou me echt te ver gaan. De klant liegt maar een eind dat ie barst. Hij is toch degene die zit met een probleem en jou hulp wil? Als ie niet wil betalen ga je toch onverrichter zake weer naar huis (met factuur voor de voorrijkosten richting klant)? Ik zou snel klaar zijn met klanten die me proberen in de zeik te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Nu online
Ik gebruik de Customer Service database (is een voorbeelddatabase) in Access. Dat werkt briljant, met cases en customers. Kan ik mooi zien bij wie ik wat heb gedaan, aan het eind van de klus print ik een Report uit (die functie zit er al in). Ik blij, klant blij :) Werkt perfect! aanradertje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Een Speccy report doen we op de meeste pc's wel, die bewaren we dan ook als administratie om te vergelijken bij herhalende problemen. Serienummers houden we niet bij.
Wat er gerepareerd is en hoe we dat gedaan hebben, houden we wel bij. Ook de klacht van de klant uiteraard.
Dit krijgen zij ook allemaal op de nota.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martindo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 09:39
Hoi,

Ja, nog niemand die ook een zakcentje bij wilt verdienen. En wel met het reparatie van computers. Maar mijn vraag, waar moet ik op letten als ik zoiets wil beginnen? Ben een vrij ervaren PC-gebruiker en heb er veel kennis van, hardwarematig als softwarematig.

Het lijkt me logisch een website te hebben, kennis heb ik al.

Maar hoe zit het als er producten gekocht moeten worden? Waar moet ik dat kopen, gewoon bij de regionale computerwinkel of ergens anders?

[ Voor 48% gewijzigd door Martindo op 17-08-2012 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Je moet voordat je ook maar de computer van de klant aanraakt duidelijke afspraken met elkaar hebben gemaakt. Want wat doe je als ineens al zijn/haar foto's verdwenen zijn bijvoorbeeld?

Hardware zou ik via internet bestellen, http://tweakers.net/pricewatch is een goede om te kijken op welk adres je het voordeligst je hardware kunt bestellen. Later als je wat gegroeid bent (KvK registratie) zou je via een groothandel kunnen bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martindo
Is het normaal om een contact op te stellen die door mijn klanten ondertekend moet worden voordat ik eraan begin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ThinkPadd schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 17:51:
Hardware zou ik via internet bestellen, http://tweakers.net/pricewatch is een goede om te kijken op welk adres je het voordeligst je hardware kunt bestellen. Later als je wat gegroeid bent (KvK registratie) zou je via een groothandel kunnen bestellen.
Ik zou de klant de hardware laten bestellen op zijn/haar eigen naam. Op die manier heb je ook geen gedoe met geld en eventuele garantieclaims.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martindo
Oké, laat ik eens een scenario (fictief) schetsen.

Mevr. De Ruijter heeft een computer waarvan iets stuk is. Ze heeft mij opgebeld, ik ben langsgegaan om de computer te bekijken en ben tot de conclusie gekomen dat de videokaart aan vervanging toe is. Door dit probleem kan ze de computer dus niet gebruiken. Hoe wilt mevrouw dan een videokaart bestellen?

Ik kan natuurlijk een model uitzoeken die goed past in haar systeem, maar dan moet ik dus telefonisch of fysiek contact met haar zoeken om deze informatie te delen zodat zij die des betreffende videokaart kan halen.

Dat zou dus betekenen dat het haar risico is als ze de verkeerde besteld? Maar als het type nummer overeenkomt, is het dus mijn probleem?

[ Voor 10% gewijzigd door Martindo op 17-08-2012 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoteldebotel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-08 10:57
Martindo schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 19:46:

Mevr. De Ruijter heeft een computer waarvan iets stuk is. Ze heeft mij opgebeld, ik ben langsgegaan om de computer te bekijken en ben tot de conclusie gekomen dat de videokaart aan vervanging toe is. Door dit probleem kan ze de computer dus niet gebruiken. Hoe wilt mevrouw dan een videokaart bestellen?

Ik kan natuurlijk een model uitzoeken die goed past in haar systeem, maar dan moet ik dus telefonisch of fysiek contact met haar zoeken om deze informatie te delen zodat zij die des betreffende videokaart kan halen.

Dat zou dus betekenen dat het haar risico is als ze de verkeerde besteld? Maar als het type nummer overeenkomt, is het dus mijn probleem?
"Nou mevrouw de Ruijter, ik adviseer u om videokaart X te bestellen; in principe zal deze werken."

Heb heel wat ervaring opgedaan in een grote computertoko, en een ding dat ze alle werknemers inprenten is: "Nooit garanderen dat iets gaat werken".

Het lijkt mij trouwens onmogelijk uiterst merkwaardig als kaarten X en Z hetzelfde artikelnummer hebben in een (web)shop.
Ze hebben niet voor niets een artikelnummer. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Hoteldebotel op 17-08-2012 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 15:39

cjdijk

Hans favoriete radiostation

ThinkPadd schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 17:51:
Je moet voordat je ook maar de computer van de klant aanraakt duidelijke afspraken met elkaar hebben gemaakt. Want wat doe je als ineens al zijn/haar foto's verdwenen zijn bijvoorbeeld?

Bij een internetwinkel bestellen vind ik niet zo'n goed idee. Mijn ervaring is dat als er iets stukgaat, dat jijzelf opdraait voor o.a. de verzendkosten, want de klant brengt het naar jou, garantie dus geen kosten voor de klant. Zelf kies ik liever voor het kopen in een normale winkel, daar kun je het gewoon kosteloos terugbrengen. Ook gaat dit lekker snel, je kunt het onderdeel direct meenemen, hoeft niet te wachten op de postbode. En als de klant dat te duur vindt, moet hij het zelf maar kopen via internet. Maar eigenlijk vind ik een klant zelf iets laten kopen niet zo'n goed idee, vaak kopen ze dan ongeschikte onderdelen of goedkope rommel. Ook moet ik toegeven dat ik soms gangbare onderdelen wel koop via internet, maar bereken dan wel de normale winkelprijs om latere extra kosten voor mijzelf in te calculeren.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 16:57

Onbekend

...

Zet onboard video aan. :+ Een huis-tuin-en-keukengebruiker merkt toch geen verschil daar tussen, en zijn al heel blij dat de computer weer werkt.

Als er iets vervangen of uitgebreid worden (zoals een ram-module), en ik heb dat onderdeel niet in voorraad verwijs ik mijn klant door naar een winkel die ter plekke systemen in elkaar zet. Die winkel zet dat onderdeel er in en geeft ook garantie op de configuratie daarvan (dus dat de ram-module goed werkt i.c.m. de andere ram-modules en het moederbord zelf).
Bij problemen (onder garantie) verwijs ik die klant dan ook weer terug naar die winkel. Op deze manier zorg ik dat het probleem van mijn klant opgelost wordt, en ik geen problemen met incompatibele hardware krijg.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iconlast
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 19:00
Ik functioneer ook gewoon alleen en mensen die van mij horen en problemen hebben met de pc gaak ik daar gewoon langs, meestal vraag ik 15 euro voor 2 uur maar dan krijg ik het dubbele omdat ze zo ontzettend blij zijn met wat ik heb gedaan. Daar gaat het mij om niet het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bartbh schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 19:42:
[...]
Ik zou de klant de hardware laten bestellen op zijn/haar eigen naam. Op die manier heb je ook geen gedoe met geld en eventuele garantieclaims.
Ik koop ten alle tijde, omdat IK de specialist ben, de product(en) in een winkel waar ik altijd een bon krijg. Mensen moet je zelf niks willen laten bestellen, dat levert alleen gezeik op. Bij afrekenen zeg ik: "hier mevrouw/meneer de bon..." en reken mijn eigen 'kosten' apart af. Dat vind ik het best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:43

Zo heel af en toe fix ik wel eens een computer van een familielid of kennis. Ik wil het niet direct een bijbaantje noemen, daarvoor komt het te weinig voor.

Omdat ik niet altijd tijd heb en niet altijd beschikbaar ben bestel ik hardware liever niet zelf. Soms doe ik dit samen met de 'klant'. In uitzonderlijke gevallen bestel ik zelf de hardware bij mijn favoriete webshop en geef bij het bestelproces aan dat de factuur/garantiebewijs op een andere naam moet. Dit is reuze handig, want de hardware komt gewoon bij jou binnen en je krijgt een factuur en garantiebewijs met daarop de gegevens van de 'klant'.

Mocht de 'klant' dus een probleem hebben met de hardware dan komt deze in eerste instantie natuurlijk bij mij. Mocht ik om wat voor reden dan ook niet beschikbaar zijn, dan kan de klant gewoon met z'n factuur en garantiebewijs naar de desbetreffende shop :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Martindo schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 17:57:
Is het normaal om een contact op te stellen die door mijn klanten ondertekend moet worden voordat ik eraan begin?
Zit er helemaal niet in, maar ik zou ze een document (hooguit één A4tje) laten tekenen met daarin beschreven het probleem. Dit standaarddocument noem je dan "Opdrachtbevestiging" en na verloop van tijd wordt dit document steeds uitgebreider, maar ook simplistischer :enkel aankruisen wat van toepassing is hier en daar een korte opmerking.

Ik zou zelf de onderdelen kopen, als je vaak bij dezelfde winkel koopt krijg veelal na een praatje wat korting.
Op de factuur zou ik verdeling maken van arbeid en materiaal. Op het materiaal doe je kleine marge van zeg 3-5%, dus dat je dar geen discussie over krijgt. Ga NIET ieder onderdeel apart prijs bij zetten.
Als je dus na verloop van tijd in een winkel een korting van 10% krijgt op materiaal betekent dus een winst op materiaal van zeg 10% + 3%.

Maak het mensen niet moeilijk, ontzorg ze van hun probleem. Bedenk daarbij dat mailtjes sturen niet altijd mogelijk is aangezien hun PC het niet doet of bij jou staat. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Mini Poeper op 08-09-2012 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karf
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-09 20:43
ProperChaos schreef op maandag 18 mei 2009 @ 12:01:
Hoooi,

Ik en een vriend hebben besloten dat we maar eens een keer een baantje nodig hebben. (allebei 16 jaar)
Aangezien we relatief veel van pc's afweten, dachten we eraan om maar pc's te gaan fixen in de buurt waar wij wonen. Moeten we hiervoor inkomstenbelasting betalen, en zijn er nog andere regels/wetten aan verbonden? En als dit mogelijk is, wat is dan een redelijk bedrag om hiervoor te vragen? (bijv. draadloos netwerk installeren, windows reinstallen, kapotte hardware vervangen, etc.)

Alvast bedankt :+
Vraag een uurtarief (bv 10 euro p.u). Dat klinkt misschien hoog (in de supermarkt vang je nog niet eens 3 per uur), maar dit is een redelijk bedrag voor het soort werk. Officieel dien je wel belasting af te dragen, maar zolang je geen duizenden euro's verdient is er niemand die er op let.

Andere tip: richt je niet alleen op computers, maar ook op andere elektronica (bv instellen digitale tv,).

edit: woops, ik heb zojuist een topic gigantisch gebumpt, ik had niet gezien dat is al zo oud was. Sorry.

[ Voor 5% gewijzigd door Karf op 29-07-2013 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spelbreker
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-09 15:49
Ik fix zelf ook pc in mijn vrije tijd. Om van alle administratie af te zijn ben ik bij student aan huis gaan werken. Het is een gezellig en goed team en ik verdien er ook meer mee. Nadeel is wel dat je geen pc's mag open maken. Dus ben meer bezig met software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_guy
  • Laatst online: 15-09 12:06

Dutch_guy

WYSIWYG

Om dan toch verder te gaan met dit oude topic. Bij student aan huis mag je dus geen pc's openmaken ?!?!? Dus als je vermoed dat er een videokaart defect is dan mag je die er niet even uit halen om te testen? Harde schijf mag je dus ook niet vervangen? En alles moet op locatie gebeuren?

Hoe doe je dat dan als je een harde schijf moet scannen op fouten, of een pc moet scannen op spyware/ virussen? Dan zit je toch wortel te schieten bij zo een klant? Ik begrijp niet dat dat een succes kan zijn.

Pc'tje of laptop gaat altijd naar mijn kantoor om te troubleshooten.

Pay peanuts get monkeys !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Nu online
Heeft vast met aansprakelijkheid te maken, plus het feit dat je niet weet of de student een prutser is (lees: alleen verstand heeft van software en dus af moet blijven van hardware) of er echt verstand van heeft (maar dan zou ik eerder voor mezelf beginnen zoals ik nu doe :P )

Wel grpapig trouwens, vandaag weer het idee dat het wel erg rustig is, prompt een uur later weer een mailtje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-02-2023
Ik zit ook erover na te denken om zoiets te gaan doen, in mijn omgeving fix ik wel een computer etc als er hier in huis iets stuk mee is los ik het op, heb tijdje bij een pc winkel gewerkt maar die was net iets te ver weg voor mij en hier in de buurt zit geen fatsoenlijke. (gehucht verderop zit nog 1 maar daar vinden ze dat een gtx 640 bf3 op ultra kunnen draaien makkelijk)

Wat folders bij de plaatselijke supermarkt ophangen en kijken.

Zelf onderdelen kopen ongv 10% boven op gooien en 7.5 euro per uur?

Dan netjes foto maken wat ik heb gefixt op papier zetten handtekening en die bewaren zodat ik weet wat ik wanneer heb gedaan. Kan er nooit worden gezegt van mij dat ik iets fouts heb gedaan.

Voor dingen die ik niet weet is tweakers of weiger ik gewoon.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste