Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-09 20:53
(gehucht verderop zit nog 1 maar daar vinden ze dat een gtx 640 bf3 op ultra kunnen draaien makkelijk)
Ja want een computerzaak moet alles weten van videokaarten... 8)7
Misschien is het wel een prima zaak, maar ligt hun expertise niet op videokaarten? Dit kun je gewoon prima communiceren met de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvermeulen
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:37
Sorry hoor, moet even. Ik kwam deze toevallig net tegen.

Afbeeldingslocatie: http://d24w6bsrhbeh9d.cloudfront.net/photo/a44LmO6_460s.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1994
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 23:29
Als jullie dit echt willen gaan doen moeten jullie ingeschreven staan bij de KvK onder een leuke naam , boekhouding bijhouden , belastingen betalen etc etc.
Een vriend van mij heeft een eigen bedrijfje en betaald per jaar een paar honderd euro hiervoor (boekhouder enzo)

Als je het zwart wil doen kan dat ook, maar dan moet je het spelen via mond op mond reclame.

succes anyways! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
dudee schreef op maandag 29 juli 2013 @ 18:15:
Zelf onderdelen kopen ongv 10% boven op gooien en 7.5 euro per uur?
10% is wellicht leuk bij producten boven de 250 euro, maar alles daaronder zou ik toch echt een hogere markup geven.
Internet bestellingen moet je zo 2 uur voor thuisblijven, in de winkel kopen betekent nog steeds dat je daarheen moet en weer terug (ook zo een uurtje plus parkeergeld plus benzine etc.)

En tja, 7,50 dat betekent dus met 10 uur werken per week ( en op en neer rijden etc) dat je 75 euro binnenkrijgt, maar dan ben je dus we 5 dagen per week elke avond / dagdeel in touw.
Dan netjes foto maken wat ik heb gefixt op papier zetten handtekening en die bewaren zodat ik weet wat ik wanneer heb gedaan. Kan er nooit worden gezegt van mij dat ik iets fouts heb gedaan.
Zo werkt het dus niet... Klant komt gerust na 2 weken bij terug dat jij bestandjes hebt verwijderd die essentieel waren en dat staat allemaal niet op jouw foto en niet op jouw papiertje.
Op jouw papiertje heb je staan : Virusscan gedraaid en 10 virussen verwijderd, maar eentje was een bestand wat hun toch wel nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-02-2023
Gomez12 schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 00:03:

Zo werkt het dus niet... Klant komt gerust na 2 weken bij terug dat jij bestandjes hebt verwijderd die essentieel waren en dat staat allemaal niet op jouw foto en niet op jouw papiertje.
Op jouw papiertje heb je staan : Virusscan gedraaid en 10 virussen verwijderd, maar eentje was een bestand wat hun toch wel nodig hebben.
En hoe wil je het dan gaan doen? Heb eigenlijk geen flauw idee voor een betere oplossing! Dus graag advies.

Tevens is de bedoeling niet dat het 40 uur per week word maar gewoon als bijbaantje, via tweakers bestellen en dan ook kijken wat een gangbare prijs is. Als een beetje ram 50 euro is dan 65 vragen voor het installeren+ram.

Virus verwijderen zal wat moeilijker worden maar dan iets als 10 - 20 - 30 euro?

Ik neem goede tas mee waar ik wat schroevendraaiers in kan stoppen en dan wanneer er een computer vervoerd met worden kan ik zo mijn zus vragen 's avonds, tegen een bedrag van bijv 5 euro.

En @ThinClientQ als jij een i5 2500k wil kopen en daar specifiek naar vraagt en de verkoper lacherig doet en zegt: een duo core is goed genoeg want dat ga jij toch niet gebruiken en dan ook nog lullige opmerking maakt van: ach en overclocken ga jij helemaal niet doen want je kan niet eens de aanknop van je computer vinden!

Dan kom ik daar niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoe doe je dat da n met wet koop op afstand en garantie?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
dudee schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 09:08:
[...]
En hoe wil je het dan gaan doen? Heb eigenlijk geen flauw idee voor een betere oplossing! Dus graag advies.
Er is geen waterdichte oplossing (behalve echt een 100% kopie maken van de hdd voor gebruik, maarja wie betaalt die tijd en hdd-ruimte dan weer).
Het was enkel om aan te geven dat als je met particulieren en via mond-op-mond reclame werkt dat je stevig in je schoenen moet staan en niet de illusie moet hebben dat je alles afgedekt hebt.
Als een beetje ram 50 euro is dan 65 vragen voor het installeren+ram.
Hoe zie je dit exact voor je? Schrijf eens exact de stappen op die je gaat doen en hoeveel tijd het gaat kosten...
Stel ik wil volgende week 8Gb in mijn computer erbij gezet hebben, en ik heb geen idee wat voor Ram ik heb, maar het moet er echt volgende week inzitten.
Virus verwijderen zal wat moeilijker worden maar dan iets als 10 - 20 - 30 euro?
Virus verwijderen is moeilijk en bijna niet ter plekke te doen (het is 99% enkel wachten voor jan snot, neem dan die pc mee en laat hem bij jou thuis draaien terwijl je iets anders doet)
En dan kan je waarschijnlijk zelf wel uitrekenen wat je overhoudt als je 10 euro vraagt en je al 5 euro aan vervoer moet betalen...
Uberhaupt zou mijn 1e advies bij een virus zijn : Re-install. Poging doen tot verwijderen kost namelijk meer tijd.

Het aller aller belangrijkste als je iets voor jezelf wilt doen is je kosten weten. Op basis van je kosten maak je je prijzen, anders ga je een heleboel werk verrichten en aan het einde van de rit blijkt dat je het voor nop gedaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
Nou ik heb bijna altijd wel tijd, dan kom ik gewoon bij jou thuis kijk ik even 5min ga ik naar thuis 20min later bel ik: nou dat gaat ... euro kosten en dan heb ik het morgen in huis kan ik het morgen of overmorgen plaatsen.

De klant zegt goed!

Ik bestel bij de goedkoopste site en heb het morgen.

Volgende dag, ik fiets even naar jou toe schroef pc open zet het erin even kijken als het werkt. Ik ben bezig met een papier aan maken: datum naam wat er is gebeurd en de handtekening van de klant.

Thuis ga ik een map maken met klanten dus bijv: Gomez

In het mapje gomez ga ik ding maken met de datum dus 30-7-2013
Daarin zal ik het papier zien van die keer dat ik de ram erin heb gezet en overige informatie zoals waar de persoon woont etc.

Tevens zal ik via de mail? een copy van het papier naar de persoon zelf sturen.

Zegen ze tegen mij: ja jij hebt mijn videokaart vervangen en heb ik het papier niet en kan de klant niet bewijzen dan is het gewoon: sorry nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
dudee schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 10:03:
Nou ik heb bijna altijd wel tijd, dan kom ik gewoon bij jou thuis kijk ik even 5min ga ik naar thuis 20min later bel ik: nou dat gaat ... euro kosten en dan heb ik het morgen in huis kan ik het morgen of overmorgen plaatsen.
Dus zonder reistijd kost je dit al 25 minuten...
Ik bestel bij de goedkoopste site en heb het morgen.
Hiervoor moet je ook weer thuis blijven, dus je kan voor een periode van een paar uur niet naar andere klanten gaan.
Volgende dag, ik fiets even naar jou toe schroef pc open zet het erin even kijken als het werkt. Ik ben bezig met een papier aan maken: datum naam wat er is gebeurd en de handtekening van de klant.
Wederom je reistijd vergeten. En je bent hier al een kwartier aan kwijt.
Thuis ga ik een map maken met klanten dus bijv: Gomez
In het mapje gomez ga ik ding maken met de datum dus 30-7-2013
Daarin zal ik het papier zien van die keer dat ik de ram erin heb gezet en overige informatie zoals waar de persoon woont etc.
Tevens zal ik via de mail? een copy van het papier naar de persoon zelf sturen.
Dat is snel weer een kwartier

Dus zonder te wachten op de post en zonder reistijd ben je al een uur bezig. Met een uurtarief van 7,50 en een mark-up van 15 euro ben je dan dus al de helft kwijt.
Woont de klant op een kwartier afstand dan kost je reistijd je nogmaals een uur (want jij gaat 4x) en je bent al je mark-up kwijt.
Ga je nog rekenen dat je nog eens "verplicht" thuis moet zitten om het pakketje aan te pakken dan heb je dus gewoon verlies gedraaid.

En ik gok dat je scholier bent en denkt dat je moeder wel thuis de post aanneemt (oid) en dat je graag fietst dus dat dat niet berekend hoeft te worden, zo kan je denken. Maar je verdient dan gewoon niets tegenover wel een boel tijdinvestering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
Tja andes zit ik beetje te computeren wat mij niks opleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
dudee schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 10:24:
Tja andes zit ik beetje te computeren wat mij niks opleverd.
Tja, als het je enkel om tijdverdrijf gaat dan kan je het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
En wat is dan een beter aanpak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
dudee schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 10:28:
En wat is dan een beter aanpak?
Kijk eens naar de tijdsberekening die ik gemaakt heb en kijk eens waarop je kan besparen....

Je hebt bijv gewoon computer-inventarisatie programmaatjes die je op een website kan zetten en die de klant zelf kan draaien en jou de rapportage emailen zodat je in ieder geval het 1e bezoek al kan reduceren naar 1x 5 minuten een log-bestandje doorlezen.

Hanteer een standaard levertijd van een week (zodat je meerdere orders kan bundelen) en reken 10 euro spoedkosten als het echt morgen moet (want een webshop kan ook foutieve voorraadindicatie hebben etc).

En bovenal : Je kosten zijn nu eenmaal je kosten, bereken daarvanuit je tarief. Ga niet vanuit het niets een tarief bedenken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
Tja in de tijd dat ik in de computer winkel heb gewerkt waren het 9 van de 10 keer mensen die nog net de aanknop konden vinden, niks mis met deze mensen maar deze begrijpen niks van computers en dat hoeft ook niet van hun. Die betalen liever een beetje extra dat hun geen omkijk ernaar hebben.

Tevens levertijd van een week is goed, dit is handig.

Maar de website is denk ik niet handig, tevens zijn dit ook weer extra kosten voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
dudee schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 12:34:
Tja in de tijd dat ik in de computer winkel heb gewerkt waren het 9 van de 10 keer mensen die nog net de aanknop konden vinden, niks mis met deze mensen maar deze begrijpen niks van computers en dat hoeft ook niet van hun. Die betalen liever een beetje extra dat hun geen omkijk ernaar hebben.
Daarom moet je ze ook extra laten betalen en niet zelf verlies gaan leiden omdat je niks erop durft te gooien.
Maar de website is denk ik niet handig, tevens zijn dit ook weer extra kosten voor mij.
Kosten zijn ergens in de buurt van 10 euro per jaar oid... Als je dit al problematisch vind...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
Gomez12 schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 13:17:
[...]

Daarom moet je ze ook extra laten betalen en niet zelf verlies gaan leiden omdat je niks erop durft te gooien.

[...]

Kosten zijn ergens in de buurt van 10 euro per jaar oid... Als je dit al problematisch vind...
Vind de kosten geen probleem zie de waarde er nog niet van in, zal erover na denken. Tevens moet ik dan ook iemand betalen om hem te maken want zelf kan ik het niet en vind dat hij er wel fatsoenlijk uit moet kom zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-09 21:30

Compizfox

Bait for wenchmarks

Maak dan iets simpels. Het hoeft geen hoogstaand design te zijn maar ik denk dat je toch wel kunt verwachten dat een Tweaker die als bijbaan computerproblemen oplost wel een simpele site kan bouwen?

Ik doe het zelf ook, trouwens. Ik woon in een klein dorp (5k inwoners) dus mond-tot-mondreclame gaat redelijk effectief. Ik doe het zwart omdat ik er eigenlijk niet veel aan verdien (ik denk zo'n €40 per maand of zo)

Ik heb verder eigenlijk nog nooit te maken gehad met 'lastige' klanten.

[ Voor 43% gewijzigd door Compizfox op 30-07-2013 14:42 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:29

St@m

@ Your Service

Ik ga zo even naar de KvK om mijn inschrijving te bevestigen, en dan hebben ik ook mijn eigen eenmanszaak computerbedrijf :P
Heb er gewoon een fulltime baan naast, maar soms doe ik wel eens grote projecten in vakanties en weekenden, en af en toe eens een klusje erbij. Ik hoef er niet rijk van te worden, wil gewoon wel een eigen bedrijf hebben :D Kost geen drol.
Volgende week wel even overleggen met mijn baas of die dat goed vindt.. ja verkeerde volgorde :D

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
Compizfox schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 14:36:
Maak dan iets simpels. Het hoeft geen hoogstaand design te zijn maar ik denk dat je toch wel kunt verwachten dat een Tweaker die als bijbaan computerproblemen oplost wel een simpele site kan bouwen?

Ik doe het zelf ook, trouwens. Ik woon in een klein dorp (5k inwoners) dus mond-tot-mondreclame gaat redelijk effectief. Ik doe het zwart omdat ik er eigenlijk niet veel aan verdien (ik denk zo'n €40 per maand of zo)

Ik heb verder eigenlijk nog nooit te maken gehad met 'lastige' klanten.
Ik denk dat een pc opnieuw installeren iets anders is dan bijv zelfs maar html.

Tuurlijk ik kan de beginselen van html en heb ook wel eens wat ermee gedaan maar om nou een fatsoenlijke site te maken..

Tevens is mijn dorp 10k dus das ook niet zoveel, heeft iemand dan andere ideeën voor het factureren? Zodat ik geen onduidelijkheid krijg wat ik ergens heb gedaan en wat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit er ook over te denken zoiets te doen.
Op zich denk ik dat samen met mijn vader het bedrijf-gedeelte prima kan doen.
Toch werk ik nu pas zo'n 3 maanden serieus met computers. Ik leer nog elke dag nieuwe dingen op dit forum. Hardware volg ik al langer en snap ik wel redelijk, ben geen beginner meer, maar nog steeds weet 90% hier meer of evenveel denk ik. Software, daar heb ik me nog nooit echt in verdiept, behalve dingen als Windows/word etc.
Zou ik dit met mijn kennisniveau dan wel kunnen. Vaak lukt het mbv google wel, maar lukt het me zelf ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:08

Wildfire

Joy to the world!

Over websites hoef je je niet druk te maken. HTML Hoef je in principe niet eens te kennen met een CMS zoals Joomla (alhoewel het wel handig blijft om wel wat in HTML aan te kunnen modderen).

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wildfire schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 21:22:
Over websites hoef je je niet druk te maken. HTML Hoef je in principe niet eens te kennen met een CMS zoals Joomla (alhoewel het wel handig blijft om wel wat in HTML aan te kunnen modderen).
Hier heb ik bijvoorbeeld nul verstand van. Daarom twijfel ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:41

SeatRider

Hips don't lie

St@m schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 14:37:
Ik ga zo even naar de KvK om mijn inschrijving te bevestigen, en dan hebben ik ook mijn eigen eenmanszaak computerbedrijf :P
Heb er gewoon een fulltime baan naast, maar soms doe ik wel eens grote projecten in vakanties en weekenden, en af en toe eens een klusje erbij. Ik hoef er niet rijk van te worden, wil gewoon wel een eigen bedrijf hebben :D Kost geen drol.
Volgende week wel even overleggen met mijn baas of die dat goed vindt.. ja verkeerde volgorde :D
Ghehe: St@m in "[Serieus] Eigen bedrijf, werkgever staat er niet voor open"

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 15:39

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Hier even een reactie van een oude rot in het vak. Ik ben zelf eind 2004 een eigen bedrijf gestart in de ICT, als ZZP'er (zelfstandige zonder personeel). Mijn adviezen zijn: Let op de kosten. Koop niet vanallerlei dingen waarvan je niet weet of je ze ooit terugverdient. Probeer vooral de vaste kosten laag te houden. Zelf huur ik geen kantoor of werkruimte, werk gewoon vanuit huis. Ook reis ik zoveel mogelijk per fiets, en rijd in een oude auto, en dus weinig/geen afschrijving. Zorg voor een spaarpotje, als je dit werk "wit" doet, houd dan rekening met "omzetbelasting". In grote lijnen raak je ongeveer de helft van je inkomsten kwijt aan de belastingdienst. Verder heb je in principe ook een boekhouder nodig voor de belastingaangifte. Als je goed zoekt, dan kun je iemand vinden die het voor 500 euro per jaar wil doen. Een accountancy-kantoor vraagt al snel zo'n 2000 per jaar. Adverteren doe ik zelden of nooit, een advertentie in een krant kost zo'n 300-400 euro voor 1 advertentie, een advertentie op marktplaats kost 60 euro per jaar (dus daar maak ik wel gebruik van). Inschrijving KVK kost tegenwoordig nog maar 30 euro, toen ik begon was dat nog 80 euro per jaar. Een eigen website en e-mail adres kost ook maar 30 euro per jaar. Verder is het handig om je klanten netjes in je computer op te slaan, en ook je werkzaamheden met datums. Ik zelf stuur elke maand een aantal van mijn klanten een APK e-mail. Dat zijn klanten waar ik een jaar geleden voor het laatst ben geweest. Dat levert ook best vaak werk op. Ik heb zelf daar iets voor geprogrammeerd, maar dit zou bijvoorbeeld ook met Excel kunnen. Uiteraard heb ik naast dat bestand in mijn pc, ook de papieren bonnen, waar de klant ook een copie van heeft.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:29

St@m

@ Your Service

Tja.. verkeerde volgorde, maar goed. Dat wist ik van te voren. En zoals je kunt lezen is er vrij weinig aan de hand, behalve dat mijn baas het niet zo leuk vind. Maar ik vind ook wel eens dingen niet zo leuk.
cjdijk schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 12:52:
Verder heb je in principe ook een boekhouder nodig voor de belastingaangifte. Als je goed zoekt, dan kun je iemand vinden die het voor 500 euro per jaar wil doen. Een accountancy-kantoor vraagt al snel zo'n 2000 per jaar.
Dat kun je zelf, scheelt weer 500 euro.
Inschrijving KVK kost tegenwoordig nog maar 30 euro, toen ik begon was dat nog 80 euro per jaar. Een eigen website en e-mail adres kost ook maar 30 euro per jaar.
KvK inschrijving is gratis. Een website niet :) (of je moet het zelf doen)
Verder is het handig om je klanten netjes in je computer op te slaan, en ook je werkzaamheden met datums. Ik zelf stuur elke maand een aantal van mijn klanten een APK e-mail. Dat zijn klanten waar ik een jaar geleden voor het laatst ben geweest. Dat levert ook best vaak werk op. Ik heb zelf daar iets voor geprogrammeerd, maar dit zou bijvoorbeeld ook met Excel kunnen. Uiteraard heb ik naast dat bestand in mijn pc, ook de papieren bonnen, waar de klant ook een copie van heeft.
Kijk eens naar e-boekhouden.nl, niet om te spammen, maar om te laten zien dat het je leven een stuk makkelijker kan maken.

[ Voor 75% gewijzigd door St@m op 08-08-2013 16:54 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed bezig mannen!
Ik zou jullie zeker aanraden om een KVK te nemen, al is het maar om het feit dat je later op je CV kan zetten dat je een "echt" eigen bedrijf hebt gehad. Toekomstig werkgevers zullen je ondernemers spirit zeker waarderen. Ook de ervaring die je hier mee opdoet is altijd mooi meegenomen. In plaats van vakken vullen bij de buurtsuper is het werk ook nog eens vele malen leuker!

*edit: zie ineens dat dit topic al redelijk oud is, haha*

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2013 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPaul
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-06-2020
En als je een KvK inschrijving hebt kan je op zoek gaan naar een goede hardware leverancier. Vaak is dat goedkoper dan de goedkoopste hier op tweakers.

[ Voor 31% gewijzigd door iPaul op 08-08-2013 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Met een kvk nummer kun je toch ook naar de groothandel zoals Sligro e.d. :9 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPaul
  • Laatst online: 30-06-2020
En Makro pasje aanvragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste,

Uit eigen ervaring weet ik (Student Accountancy, 21 jaar) dat het enorm lastig kan zijn om een bedrijf te starten. Per 1 Januari 2012 ben ik voor mijzelf begonnen (als zijnde een bijbaantje) met een bedrijfje in aangiften inkomstenbelasting/toeslagaanvragen en overige financiële dienstverlening voor studenten (Belasting-Besparing.nl), en eigenlijk verzorg ik inmiddels ook belastingaangiften betreffende inkomstenbelasting van alle soorten en maten, neem ik aangiften omzetbelasting voor mijn rekening en verzorg ik overige opdrachten, zoals het uitzoeken van het terugval in loon bij het met pensioen gaan en dergelijke. Geen vraag op financieel vlak is mij te gek en de doelgroep studenten is inmiddels de doelgroep: Iedereen met een financiële vragen of problemen.

Wat ik jullie graag wil meegeven is om direct jezelf in te schrijven bij de KVK en om alles netjes legaal te doen via de Belastingdienst. Het voorkomt een hoop gezemel om niets. Je bent sowieso verplicht om omzetbelasting af te dragen op het moment dat je geld verdient onder het mom van een bedrijfje (wat dit in wezen eigenlijk wel is), dus doe niet moeilijk.

Houdt er rekening mee dat wanneer jij dan geld verdient, dat je een factuur opstelt die aan de eisen van een volwaardige factuur voldoet. Dit wil zeggen N.A.W. gegevens klant EN dienstverlenend bedrijf, rekeningnummer bedrijf, KVK nummer, uniek factuurnummer, facturatiedatum, specificatie diensten, btw-nummer, bruto/netto berekening enz.enz.

Het meest makkelijke is overigens ook om een extra rekeningnummer aan te vragen, en alles te regelen via dat nummer, zodat alle betalingen en ontvangsten uit hoofde van onderneming los staan van je privé uitgaven en ontvangsten. Je kan geboekte winsten uiteraard verdelen en overboeken naar de privérekeningen. Geld wat in kas wordt ontvangen kun je op deze manier ook storten op de zakelijke bankrekening. Registreer ook alles goed, houdt een boekhouding bij!

Verder dien je jezelf nooit te kort te doen. Houdt rekening met de overhead: Je zult geld per uur vragen, maar vergeet niet dat daar BTW van moet worden afgedragen, je een website en ander promotiemateriaal kan hebben wat geld kost, een bankrekening geld kost en dat er nog andere factoren kunnen zijn. Als jullie het erg goed hebben gedaan dient er ook nog afgerekend te worden met de wet op de inkomstenbelasting, en dan blijft er nog minder over van het verdiende geld.

Al met al is er een hele hoop om rekening mee te houden, zeker als je het wit wilt doen en niet zwart (iets wat ik zeker aan raad om een hele hoop gezemel voor te zijn).

Ikzelf ben door de hele molen van instanties heen gegaan, dus mochten jullie nog met vragen zitten kun je bij mij terecht. Eventueel ook voor andere zaken natuurlijk (al mag ik hier waarschijnlijk niet adverteren, mijn excuses O-) ).

Succes met de zaken,

*knip*

[ Voor 2% gewijzigd door gambieter op 23-01-2014 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 15:39

cjdijk

Hans favoriete radiostation

St@m schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 16:48:
[...]

cjdijk schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 12:52:
Verder heb je in principe ook een boekhouder nodig voor de belastingaangifte. Als je goed zoekt, dan kun je iemand vinden die het voor 500 euro per jaar wil doen. Een accountancy-kantoor vraagt al snel zo'n 2000 per jaar.

[...]

Dat kun je zelf, scheelt weer 500 euro.
Dat vraag ik me dus af, heb daar ook wel eens naar gekeken of ik dat zelf kan. Ik heb van verschillende bronnen (ook van mijn eigen zus, die heeft ook een paar jaar mijn aangifte gedaan) gehoord dat omzetbelasting best pittig is. Daarvoor moet je wel eerst een lange studie volgen als je alleen technische kennis hebt zoals ik. Niet gewoon een kwestie van alle inkomsten/uitgaven op een bepaalde manier tellen. Misschien heb je wat tips voor mij? Overgens ben ik niet op zoek naar een andere manier om mijn administratie in te voeren, de manier zoals ik nu werk heb ik zelf geprogrammeerd, en is geoptimaliseerd voor mijn wensen om zoweinig mogelijk handwerk te hebben. Als ik maar weet hoe de verschillende getallen geteld moeten worden, dan kan ik dat zelf wel in mijn software inprogrammeren.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driftkikker
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-05 13:04
Kick, maar het mag want interessant topic.

Iemand anders hier momenteel mee bezig? Ik hannes zelf een beetje bij mensen, laatst wat flyertjes laten maken en in brievenbussen gegooid en een kleine website opgezet. Heb nu een paar klanten gehad, en vind het erg leuk om te doen. Nog iemand die dit voor 'erbij' doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 08:18

Strikie

Athletics

Met een KVK nummer kan je ook ondernemersstroom aanvragen op je huisadres :P Scheelt ook weer !

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:37
Driftkikker schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 17:49:
Kick, maar het mag want interessant topic.

Iemand anders hier momenteel mee bezig? Ik hannes zelf een beetje bij mensen, laatst wat flyertjes laten maken en in brievenbussen gegooid en een kleine website opgezet. Heb nu een paar klanten gehad, en vind het erg leuk om te doen. Nog iemand die dit voor 'erbij' doet?
Ik doe het er ook al een tijdje voor 'erbij'. Zonder flyers, heb wel een website maar merk dat mond op mond reclame het beste werkt. Ik woon in een klein dorp in het oosten des lands en ben daarnaast actief in een straal van zo'n 15 km. Het meeste is software gerelateerd. Virusscannertje erop zetten, pc opschonen, dat soort werk. De laatste tijd ook wat meer bij oudere mensen.

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
Schopje .......

Nog mensen die Pc's als bijbaantje fixen en welke uurtarief hanteren jullie (zwart danwel wit) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:18
Joop_Klepzeiker schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 11:07:
Schopje .......

Nog mensen die Pc's als bijbaantje fixen en welke uurtarief hanteren jullie (zwart danwel wit) ?
Ik ben op mn 13e/14e ermee begonnen in 2008, gewoon voor familie en vrienden en inmiddels zijn dat de familie en vrienden van die vrienden geworden zeg maar. Ik ben zelf redelijk goedkoop, ooit begonnen met 10 euro per uur, nu 15 euro, maar ik vind het dan ook leuk om te doen en kan bij een baas nooit zoveel verdienen. Zat er wel aan te denken om voor nieuwe klanten die ik dan persoonlijk niet ken omhoog te gaan ook vanwege mijn opleiding.

Verder heb ik vaste bedragen voor assemblage á €45,- en Windows installatie ook €45,-. Dan weet de klant ook meteen waar hij of zij aan toe is en dat is wel zo fijn. Ik doe behoorlijk wat in nieuwe systemen en veel hardware en pak daar dan gemiddeld nog een marge op van 5%. Dat is op dit moment genoeg voor mij. Als ik het wat professioneler zou aanpakken, dus meer reclame uitingen, alles officieel en ook vervoer e.d. dan zou ik toch minimaal wel naar 25 euro per uur gaan om de overhead op te vangen, plus extra marge op hardware. Maar goed de service veranderd daardoor niet voor mijn klanten, dus vandaar dat ik het nog iets kleinschaliger houdt, maar wel met een gestage groei in klanten.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joop_Klepzeiker schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 11:07:
Schopje .......

Wegens de fiscus geef ik hier maar liever geen antwoord op :P

Je moet gewoon voor jezelf houden wat jij denkt dat redelijk is. Maar ga niet enorme kosten rekenen omdat je naast antivirus en wat optimalisatie ook nog eens een flash player en / of videocodec installeren moet. Wees beschaafd, betaalbaar (!) dan komen die mensen namelijk ook terug. In mijn geval is het geweest dat op ten duur de gehele familie van mijn dienst(en) gebruik aan het maken was. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
Mijn verhaal lijkt veel op dat van jou, alleen ik doe het al veel langer, maar ik ben minimaal 25 jaar ouder schat ik zo. Alleen pak ik geen marge op hardware want ik laat de klanten zelf bestellen zodat ik ook geen geouwehoer met garantie heb. Assembleren doe ik op verzoek of laat ik ook door de winkel doen. De klant betaald, dus bepaald! Tarieven zijn gelijk aan die van jou.

Ik adviseer wel altijd welke hardware ze moeten nemen, afhankelijk wat ze er mee willen. De installatie en aflevering op lokatie (incl. wifi etc) doe ik dan ook. Meeste wat ik doe is opschonen / virus verwijderen / geheugen uitbreiden / HDD bij plaatsen / SSD ipv HDD installeren, dat soort werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
Joop_Klepzeiker schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 11:28:
Mijn verhaal lijkt veel op dat van jou, alleen ik doe het al veel langer, maar ik ben minimaal 25 jaar ouder schat ik zo. Alleen pak ik geen marge op hardware want ik laat de klanten zelf bestellen zodat ik ook geen geouwehoer met garantie heb. Assembleren doe ik op verzoek of laat ik ook door de winkel doen. De klant betaald, dus bepaald! Tarieven zijn gelijk aan die van jou.
Ik heb juist gekozen zelf de hardware te doen op dat ik goede contacten heb met enkele shops, omdat ik daar alles bestel kan ik ook weer een rebate krijgen aan het eind van het jaar meestal enkele procenten maar tussen de 1% en 3% maar die paar honderd euro is toch ook weer meegenomen. Garantie is niet zo'n probleem, ik heb de boekhouding goed op orde en de extra tijd die ik kwijt ben met eventuele RMA compenseer ik weer met de marge op de hardware.

Ik hanteer meestal het concept van "Een keuken kopen", ik kom dus bij mensen thuis, met laptop en pen, papier en dan bespreek ik hun wensen aan de keukentafel met een kop koffie. Dus wat willen ze met de PC, laptop, maar het kan ook om hele thuisnetwerken of multimedia oplossingen gaan. Op basis van die wensen genereer ik een systeem, dan kiezen we een kast uit welke de klant mooi vind (uit een standaard kwalitatieve selectie) en spreek ik het extra pakket af qua software en diensten. Daarna heeft de klant er geen omkijken meer naar totdat de PC opgeleverd wordt en ik zie dat veel mensen (vooral gezinnen met 2 werkende ouders) dat heel prettig vinden.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
Davidshadow13 schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 11:38:
[...]
Ik hanteer meestal het concept van "Een keuken kopen", ik kom dus bij mensen thuis, met laptop en pen, papier en dan bespreek ik hun wensen aan de keukentafel met een kop koffie. Dus wat willen ze met de PC, laptop, maar het kan ook om hele thuisnetwerken of multimedia oplossingen gaan. Op basis van die wensen genereer ik een systeem, dan kiezen we een kast uit welke de klant mooi vind (uit een standaard kwalitatieve selectie) en spreek ik het extra pakket af qua software en diensten. Daarna heeft de klant er geen omkijken meer naar totdat de PC opgeleverd wordt en ik zie dat veel mensen (vooral gezinnen met 2 werkende ouders) dat heel prettig vinden.
Ik neem wel aan dat je je van te voren laat betalen bij de aanschaf van hardwarem of draag jij het risico dat je kunt blijven zitten met een systeem?

Ik ga ook eerst bij de mensen langs, leg de wensen vast en maak dan een voorstel voor een systeem waarbij alle hardware van één winkel komt. De klant bestelt en levert de bestelling dan bij mij af (of ik haal het op) en verzorg de software installatie. Ik kies hier bewust voor omdat ik a) geen financieel risico wil lopen en b) ook niet onbeperkte vrije tijd heb.

Daarnaast zijn het ook 75% laptops die de mensen willen dus dan houd het al snel op. RMA etc doe ik dan wel weer op verzoek van de klant, maar dit vertel ik er vooraf duidelijk bij en dit gaat voor het gebruikelijke tarief. Anders moeten ze maar naar de mediamarkt gaan ;)

Ik doe het voor de fun en om mijn domotica (en andere hardware) hobby te financieren, niet omdat ik dit geld nodig heb. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
Het is voor mij ook meer een hobby, ik werk ook nog gewoon voor een baas naast mn studie om dat een beetje te kunnen bekostigen. Nieuwe klanten laat ik altijd vooraf het volledige bedrag betalen of een grote aanbetaling doen. Maar ik heb ook klanten waar ik de afgelopen jaren al een handvol systemen heb afgeleverd en bij zulke en bevriende klanten kunnen ze ook achteraf betalen als ze dat willen.

Ik doe ook wel laptops, maar niet heel veel eigenlijk, de meeste mensen zijn wel overtuigd van de voordelen van een pc tegen lagere kosten. Verder als ik laptops doe, dan configureer ik deze altijd zelf en ga ik voor kwaliteit. Deed voor kort eigenlijk alleen Sony Vaio (jammer dat ze gestopt zijn :() en Lenovo, dat is toch een stapje hoger dan wat je bij de Mediamarkt krijgt. Verder gebruik ik alleen hardware van bepaalde merken, om zo kwaliteit te waarborgen. De persoonlijke aandacht en de kwalitatieve onderdelen die jaren meegaan, daar moet je je toch mee onderscheiden van de grote retailers.

Want ga anders maar eens uitleggen waarom jouw laptop 600-800 euro moet kosten, terwijl de MediaMarkt een plastic fantastic Acer of Toshiba in de dump heeft voor 333 of 399.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
Ik heb kwaliteit ook hoog in het vaandel, maar soms ben je gebonden aan een beperkt budget en dan moet je wel consessies doen. En ik kom ook met de voordelen van een desktop vs een latop, maar vaak willen ze geen kabels of hebben ze geen vaste werkplek en dan wordt het een toch laptop of zelf soms een tablet als ze alleen maar wat willen mailen, f-boeken en internetten.

Ok, ik hou er voor vandaag weer even mee op, maar leuk dat er toch nog tweakers zijn die dit topic een beetje volgen.... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Och, ik zeg altijd maar zo, de onderdelen zijn het zelfde, het is puur je gevoel bij het merk of de bouwkwaliteit. Meeste mensen boeit dat niet dus ik geef hun gewoon een uitdraai van de pricewatch met filter 'i5 4330M' en sorteren op prijs laag/hoog, en dan mogen ze zelf de eerste de beste laptop bestellen die er is :P

Tenzij de wensen van de klant anders zijn natuurlijk, maar het meeste is toch office/internet werk en dan valt het prijsverschil van een laptop/pc nog best wel mee voor dezelfde soort onderdelen.

Ik verdien veel meer aan de randzaken en het advies er om heen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 19:22
Ik zie dat dit topic ondertussen best een tijdje meegaat. Repareren doe ik eigenlijk nog vrij weinig, en wat ik nog repareer is doorgaans een vriendendienst (dus gratis) of zakelijk (dus duur en meestal complex ).

Wat mij opvalt is dat het aanzien ten opzichte van computerreparaties/systeembouwers de laatste jaren enorm aan het degraderen is. Zo'n 15 jaar geleden was het nog een hele prestatie, tegenwoordig bieden o.a. de sociale werkplaats al dergelijke diensten aan, nog maar te zwijgen over neefjes en buurjongens.

Wat ik mij afvraag. Zit er nog brood in het uitvoeren van computerreparaties? Of is het ondertussen hooguit leuk om een extra zakcentje te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:01

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik doe het inderdaad als 'vriendendienst', maar zou er nooit aan moeten denken dit nog als bijbaantje te houden, of het is compleet niet rendabel (tijd/geld) of je prijst jezelf compleet de markt uit. Voor 20-30 euro wil ik best als hobby paar uurtjes of wat stoeien met een PC, zolang het een hobby is.

Daarnaast, een beetje 16-20 jarige kan dit inmiddels ook (goed, ik heb voordeel dat mijn kennis nog verder dan XP teruggaat), zijn uurprijs zal wel aanzienlijk lager liggen :P

En ik denk altijd zo, vraag er 'zakelijk' geld voor, denken ze ook meteen dat jij verantwoordelijk (garantie) bent voor alles wat daarna (of daaruit) nog komt, met alle gevolgen van dien.
SinergyX schreef op maandag 18 mei 2009 @ 15:21:
Je moet rekening houden dat ik het MKB (over het algemeen) buiten jou er niemand verder aan die computers sleutelt. Bij 'prive personen' heb je veelal nog een slimme zoon of handige buurjongen, die jou werk nog wel even controleerd en hier zijn mening over geeft. Dan al erg snel via via wordt de schuld bij jou in de schoenen geschoven als er achteraf maar iets fout gaat.
Grappig dat ik dit zelf nog postte, dit heb ik in de jaren erna helaas iets te vaak mee moeten maken. Was ik gelukkig in meeste gevallen de 'probleemfixer', nadat er dus 2 van die 'klusjesmannen' bezig waren geweest.

De leukste was nog wel zo'n handige Harry die alles wel wat sneller zou maken en er werkelijk elk denkbare adware/spyware/nep 'maak uw PC sneller' software op had gegooid. Resultaat was dat dat ding zeker 3x ging rebooten bij een coldstart, vervolgens dood werd gegooid met 'resultaatschermen' hoe snel dat ding niet wel was. Maar nee, dat was de schuld van die jongen die reparaties doet, die Harry weet zeker wel wat hij doet.. :/

[ Voor 47% gewijzigd door SinergyX op 14-05-2014 16:23 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Meestal als ik systemen samenstel en assembleer, laat ik de klant de (door mijn samengestelde) componenten zelf bestellen en betalen, eventueel samen zodat ze niet per ongeluk het verkeerde bestellen.

Als het dan binnen is assembleer en installeer ik het op locatie.

Op die manier hoef ik geen honderden euro's voor te schieten, weet de klant wat hij/zij betaalt voor welke hardware (en dat ik ze niet afzet ;)), en hoef ik niet steeds als middleman verantwoordelijk te zijn voor garantiezaken e.d.

[ Voor 30% gewijzigd door Compizfox op 15-05-2014 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:11
Je zou zeggen dat er nu best een markt is om bij mensen thuis het netwerk op te zetten.
Persoonlijk ben ik altijd vele uurtjes kwijt om het allemaal op te zetten, kan me voorstellen dat het voor noobs helemaal een drama is.
Netwerkje, NASje allemaal netjes inrichten. Merk in mijn omgeving dat dat toch wel een struikelpunt is. Dan vragen ze aan mij of ik het kan, antwoord is ja, maar ik doe er 2 dagen over en heb geen 2 vrije dagen over om dat voor je te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
Russel88 schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 09:50:
Je zou zeggen dat er nu best een markt is om bij mensen thuis het netwerk op te zetten.
Persoonlijk ben ik altijd vele uurtjes kwijt om het allemaal op te zetten, kan me voorstellen dat het voor noobs helemaal een drama is.
Netwerkje, NASje allemaal netjes inrichten. Merk in mijn omgeving dat dat toch wel een struikelpunt is. Dan vragen ze aan mij of ik het kan, antwoord is ja, maar ik doe er 2 dagen over en heb geen 2 vrije dagen over om dat voor je te doen.
Ik moet zeggen dat dat soort klussen bij mij inderdaad ook vaker voorbij komen. Mensen die graag een compleet nieuw netwerk, met NAS, overal wifi-dekking een plex server en een paar mediaspelers aangesloten willen hebben en willen bedienen met een tablet. Meestal ben je hier wel wat langer mee bezig maar een dergelijke samenstelling is nog wel zo complex (relatief natuurlijk) dat veel mensen zich er niet zelf aan willen branden, of gewoon er geen tijd in willens steken.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 23:30
Ik ben vanaf mijn 14e zoiets ook begonnen om bij mensen thuis computers te maken, steeds meer mensen in het dorp gingen me bellen en zo is er een steeds grotere groep klanten ontstaan.
Vanaf mijn 18e bij de KVK ingeschreven en toen ik 20 was heb ik mijn studie afgerond en ben ik het fulltime gaan doen in een gehuurd kantoor. Nog steeds heel veel particulieren die ik bedien en bedrijven met systeembeheer wordt het ook steeds meer.
Nu ben ik 22 en heb ik inmiddels iemand in dienst die normaal 10-15 uurtjes in de week pc's repareert en bouwt en nu werkt hij tijdelijk fulltime bij mij.

Ik ben nog steeds heel blij dat ik de stap heb genomen om hier verder in te gaan. Heel belangrijk is om gewoon netjes met je klanten om te gaan, niet de hoofdprijs vragen, maar gewoon eerlijke prijzen en af en toe een keer de klant ook iets gunnen, dan gunnen ze jou in het vervolg ook iets.
Verder merk ik wel dat mond tot mond reclame de allerbeste reclame is, al werkt de lokale krant ook vrij goed.

Wat ik ook merk is dat mensen toch wel graag laptops bij ons kopen, ook al zijn ze iets duurder dan bij de Mediamarkt, het feit dat mensen altijd even kunnen bellen voor een vraagje vinden ze vaak fijn. Wij hebben nu als actie dat mensen een gratis Windows 8 groepscursus krijgen bij een Windows 8 notebook, dit soort dingen bevordert ook de verkoop flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driftkikker
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-05 13:04
Weer een kick, maar ik doe dit ook en het is erg leuk om te doen.
Ik kabbel nu een beetje voort op niet meer dan éen klantje in de 3 weken, en heb eerder al een paar duizend flyers laten drukken die tot nog toe nog steeds liggen te liggen. Twijfel er nu over om ze hier in het dorp te laten verspreiden, maar ik heb echt geen idee wat de response zal zijn. (Het gaat dan om 3600 adressen wat me zo'n €90,- zou kosten.) Ik vraag €8,- per kwartier dus zelfs als er maar 0.5% van de mensen reageert en een piepklein klusje hebben maak ik er nog wat winst op :P Toch twijfel ik, meningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:01

mphilipp

Romanes eunt domus

Russel88 schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 09:50:
Een gigantische markt zelfs. Maar men wil er niet voor betalen...tenminste...niet het bedrag dat er werkelijk voor betaald zou moeten worden. Leuk dat er dan mensen zijn die dit uit een soort hobby voor een habbekrats doen, maar rijk wordt er niet van. En als je een probleemklant hebt, kun je daar aardig op leeglopen.

Als die hobbymensen echt een keer de werkelijke uren die ze aan zo'n project besteden op een rij zetten, zie je dat het totaal onrendabel is. Een bedrijf moet met van alles rekening houden, afschrijvingen, reserveringen, en wat te denken als je ziek bent en niet kunt werken? Als het je enige inkomstenbron is, droogt dat ook op. Als bijbaantje of als student is dit leuk, maar je brood ermee verdienen is een ander verhaal. Dan kom je niet meer aan met €20-30/uur. Of je moet er een krantenwijkje bij nemen :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Driftkikker schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 18:54:
Weer een kick, maar ik doe dit ook en het is erg leuk om te doen.
Ik kabbel nu een beetje voort op niet meer dan éen klantje in de 3 weken, en heb eerder al een paar duizend flyers laten drukken die tot nog toe nog steeds liggen te liggen. Twijfel er nu over om ze hier in het dorp te laten verspreiden, maar ik heb echt geen idee wat de response zal zijn. (Het gaat dan om 3600 adressen wat me zo'n €90,- zou kosten.) Ik vraag €8,- per kwartier dus zelfs als er maar 0.5% van de mensen reageert en een piepklein klusje hebben maak ik er nog wat winst op :P Toch twijfel ik, meningen?
Hoe lang ben je al bezig? En heb je het idee dat het al een beetje loopt van mond tot mond?
Ik zou het doen als ik jou was. Met 4 klanten heb je het er wel uit.
Ik heb naar aanleiding van dit topic al 3,5 jaar een eigen bedrijf met werkzaamheden als opschonen, netwerken installeren/aanleggen, printer problemen etc. etc. Allemaal de dingen die de "gewone mens" niet 1-2-3 kan.
Ik heb daarvoor ook al een aantal keren flyers laten bezorgen en er zijn veel mensen die mijn flyer van 2,5 jaar geleden nog steeds naast de computer op de muur geplakt hebben hangen en dus ook pas na 2,5 jaar contact opgenomen hebben.
Ik zeg dus: doen!

De response na mijn eerste flyeractie van ook 3600 adressen (wonen wij niet in hetzelfde dorp?! :P) was vrij laag, maar als het balletje eenmaal begint te rollen is er geen houden meer aan. Ik ben nu verhuisd naar Utrecht en heb eigenlijk weinig tijd meer voor het bedrijf in mijn "hometown", maar er komen iedere dag nog telefoontjes en mailtjes binnen van mensen die via buurman Henk hoorde dat ik hen zou kunnen helpen.
mphilipp schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 19:40:
[...]

Een gigantische markt zelfs. Maar men wil er niet voor betalen...tenminste...niet het bedrag dat er werkelijk voor betaald zou moeten worden. Leuk dat er dan mensen zijn die dit uit een soort hobby voor een habbekrats doen, maar rijk wordt er niet van. En als je een probleemklant hebt, kun je daar aardig op leeglopen.

Als die hobbymensen echt een keer de werkelijke uren die ze aan zo'n project besteden op een rij zetten, zie je dat het totaal onrendabel is. Een bedrijf moet met van alles rekening houden, afschrijvingen, reserveringen, en wat te denken als je ziek bent en niet kunt werken? Als het je enige inkomstenbron is, droogt dat ook op. Als bijbaantje of als student is dit leuk, maar je brood ermee verdienen is een ander verhaal. Dan kom je niet meer aan met €20-30/uur. Of je moet er een krantenwijkje bij nemen :+
+1, helemaal correct. Eigenlijk is het vrij specialistisch werk (wat ik doe dan). Er is echt specialistische kennis voor nodig om veel van de problemen op te lossen. Hier mag dan ook echt wel goed voor betaalt worden. Op het eind vraag/vroeg ik zo'n €25,- per uur, maar meestal maakte ik zelf een prijs afhankelijk van de moeite en tijd die ik ergens ingestoken had. Vaste klanten mats je vaker, dan zorg je ook dat je ze bij je houdt.
Ervan leven is zeker geen optie inderdaad. Ik heb ook al weleens zitten rekenen voor als ik het bedrijf naar Utrecht zou verhuizen. Het is het voordeligst als mensen hun spullen bij jou thuis langs brengen, maar dan moet je ze wel kunnen garanderen dat het daar veilig ligt of in ieder geval goed verzekerd zijn. Je moet echt goed inplannen en zonder tegenslagen werken wil je er je brood mee kunnen verdienen.
Een pand/appartement erbij huren is ook geen optie.

Bedrijven die deze computer hulp service leveren, daar zie je vaak dat ze ook hardware verkopen (laptops etc.) en hier dus ruime marges op doen. Veel mensen vinden het fijner hun laptops of pc's aan te schaffen bij de lokale "computerboer" in hun dorp, iemand die zij al kennen van de klusjes die hij voor hen heeft gedaan. Meteen ook de reden dat diegene ruim kan zijn met zijn marges.

Maar, zoals eerder gezegd, een leuk en goed verdienend baantje als student.
Wil je wat meer gaan verdienen, ga dan Wordpress websites bouwen voor lokale ondernemers of verenigingen. Een gat in de markt ;) . En ik spreek uit ervaring :P. Ze hebben hier vaak een ruim budget voor.

Overigens doe ik hier en daar ook nog wat werk bij kleine bedrijven, zoals het onderhouden van een netwerk en zorgen dat alles goed gebackupped wordt: ook een goede verdienste. Maar het is dan wel zaak om te weten wat je doet. Je gaat vaak met zeer belangrijke gegevens om die absoluut niet verloren mogen gaan. Anders dan wat vakantie foto's van normale klanten. Ook belangrijk natuurlijk, maar dan op een ander gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Majesty schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 14:14:
[...]
+1, helemaal correct. Eigenlijk is het vrij specialistisch werk (wat ik doe dan). Er is echt specialistische kennis voor nodig om veel van de problemen op te lossen. Hier mag dan ook echt wel goed voor betaalt worden.
Klopt, maar kennis wordt niet zo gewaardeerd. Of liever gezegd: mensen 'vergeten' maar al te graag dat je er verstand van moet hebben en je '10.000 uur' erin moet hebben gestopt. Nu zijn dingen een heel stuk simpeler, maar in de tijd van Windows 3.1 was zelfs een CD speler inbouwen geen triviale zaak. Er waren verschillende types en niet alles werkte op alle hardware. Nu is het redelijk plug&play, maar mensen snapten niet dat je dat niet zomaar even kon doen. Dat het meestal 15 minuten werk was, maar als je een probleemding had, was je zomaar 1.5u bezig.

Ik heb gelukkig een veel te goed betaalde dayjob en heb ook een hekel aan het gekloot aan PC's. Ik adverteer mezelf ook niet voor dat soort klusjes. Hooguit familie en een enkele vriend waar ik wat voor doe. Punt is dat ik bij hen problemen moet oplossen die ik zelf nooit heb: virussen verdrijven, malware opschonen, de boel opnieuw installeren omdat ie helemaal vervuild is...dat soort rotwerk. Ik werk zelf voor mijn reguliere werk (godzijdank) helemaal niet met PC's (als in ondersteuning oid). Ik ben maar een arme Oracle boer... :)

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Een arme Oracle boer.. Haha, laat dat arme maar weg inderdaad!

Zelf vind ik pc's en dergelijken opschonen wel leuk werk, vooral omdat je veel resultaat ziet in korte tijd (pc/laptop superveel sneller) en dus ook veel waardering krijgt van de klant. Maar het is geen bijzonder werk, eerder routinewerk.

Kennis wordt inderdaad niet zo gewaardeerd, maar dat geldt natuurlijk voor meerdere vakgebieden. Als je iets uitbesteed ga je ervanuit dat die persoon er dan het fijne vanaf weet en dan is het "logisch" dat diegene dat ook snel weet op te lossen. Het is tenslotte zijn baan.
Dat je voor het ene werk wat systematischer of specialistischer te werk moet gaan dan het ander, is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
mphilipp schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 19:40:
[...]

Oohh, ik dacht dat het nog steeds over een bijbaan geldt.
Buurjongetje van me, die heeft nu geadverteert dat hij mensen kan helpen met pc's samenstellen en bouwen. Jammer dat hij niks van netwerken afweet, scheelt me een paar dagen gepiel. Pc's samenstellen stelt tegenwoordig niks meer voor.
Op de Alternate website wordt voor je gekeken of de componenten die je samenstelt compatible zijn. En voor een paar tientjes zetten ze 'm nog voor je in elkaar.

Een professioneel bedrijf inhuren om een paar routers aan te sluiten zal ik niet snel doen. Dan praat je idd om andere bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Majesty schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 22:54:
Kennis wordt inderdaad niet zo gewaardeerd, maar dat geldt natuurlijk voor meerdere vakgebieden. Als je iets uitbesteed ga je ervanuit dat die persoon er dan het fijne vanaf weet en dan is het "logisch" dat diegene dat ook snel weet op te lossen. Het is tenslotte zijn baan.
Dat je voor het ene werk wat systematischer of specialistischer te werk moet gaan dan het ander, is een tweede.
Klopt. Ik heb mijn stiefvader dan ook verboden om nog 'handige' vriendjes aan zijn computers te laten zitten. Punt is dat als zij het niet meer weten, ze opstaan en weglopen. Ik los het op (uiteindelijk).

Ooit een keer een leuke meegemaakt met de pc van een vriendin. Girotel (zo lang geleden was het) deed het niet meer. Drie man hadden zich er al aan vergrepen en die knurften hebben dus gewoon Girotel nog een keer geïnstalleerd. Dat zag ik, en dus leek het me zinloos om het nog eens te doen. Als je het programma opstartte, zei ie dat ie geen modem zag. Kabel erin en in het goede gaatje. Modem leek gewoon te werken. Computer opengemaakt en het connectortje van mobo naar seriele poort was los... 10 minuutjes logisch nadenken vs domweg dingen proberen... Ik hou dus mijn hart vast bij al die hobbysten die denken dat ze er wat van weten. Wat je weet is niet zo belangrijk, maar wat je met die kennis doet. Veel te veel mensen bedienen zich van truukjes. Als het truukje niet meer werkt, weten ze het niet meer. Maar ze weten ook niet precies wat ze doen. Zo jammer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien al besproken, heb niet alles doorgelezen,
maar heeft iemand ook tips om NIET meer computerhulpje te zijn?
Velen zullen het herkennen: Jarenlang heb je een paar zakcentjes verdiend door 'de handige buurjongen' te zijn. Inmiddels al jaren niet meer afhankelijk van die zakcentjes, maar diezelfde mensen weten jou nog steeds te vinden als ze problemen hebben met de pc.
En eigenlijk kan je niet zomaar nee zeggen. Maar je zit toch met tegenzin weer op een muf zolderkamertje op een krukje iemands pc te herstellen: (wat meestal nog steeds neerkomt op verwijderen van toolbars, instellen van netwerk, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjbtweaker
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:11
Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 09:36:
Velen zullen het herkennen: Jarenlang heb je een paar zakcentjes verdiend door 'de handige buurjongen' te zijn. Inmiddels al jaren niet meer afhankelijk van die zakcentjes, maar diezelfde mensen weten jou nog steeds te vinden als ze problemen hebben met de pc.
En eigenlijk kan je niet zomaar nee zeggen. Maar je zit toch met tegenzin weer op een muf zolderkamertje op een krukje iemands pc te herstellen: (wat meestal nog steeds neerkomt op verwijderen van toolbars, instellen van netwerk, etc.)
Biedt deze mensen een alternatief.
Misschien een ander 'hulpje' aanbevelen, of probeer op een niet-botte manier te zeggen dat je dit werk niet meer doet en verwijs deze mensen door naar een bedrijf dat deze werkzaamheden kan verrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:52

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

De oplossing is heel simpel: toch nee zeggen. Bedenk je eens of die mensen nog wat voor jou kunnen betekenen? Zo ja, help ze dan. Zo nee: :w

Je kunt ook een mooi uurtarief vragen. Ik vroeg op een gegeven moment 25 euro per uur, en het eerste uur werd sowieso betaald als "voorrijtarief". Vaak was dan al de reactie: "maar mijn buurjongen doet het voor een tientje!" Precies. :w
Andere mensen betaalden dat tarief toch, maar die waren dan ook echt wel dankbaar.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
Zeggen dat je geen tijd hebt. Dar heeft bij mij goed gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:16
Verhuizen >:)
Ik had ook iemand die regelmatig nog belde, ja maar, wanneer bent je weer in <oude woonplaats> dan. Mijn pc is traag en belangrijk voor werk blabla en ik vertrouw alleen jou op me computer. Als het niet goed gebeurd verlies ik veel geld

Oh, kom langs brengen dan (250km verder), dan kijk ik wel even.
Ja, euh, eh, euh, laat maar.

:w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-09 12:44
Tips? Nee zeggen! Of expres de boel verkloten, maar dat zal mij persoonlijk mijn eer te na zijn... je telefoon niet meer opnemen en je mail niet meer beantwoorden. Noem het maar op... verhuizen naar het buitenland is misschien nog wel de meest succesvolle methode.

Zeker herkenbaar... meer redenen om het niet te doen dan wel. Ik fungeer ook al jaren als de helpdesk voor familie en vrienden en dat vertakt zich ook wel eens naar familie en vrienden van aanhangsels e.d. Ik heb op een gegeven moment keihard aan de rem getrokken omdat ik werd gebeld om langs te komen voor de spreekwoordelijk 'kat z'n viool'... leuk dat mensen zo op je vertrouwen, maar velen denken dan zelf ook verder helemaal niet na en leunen volledig op je. Bijvoorbeeld ' s avonds laat gestoord worden door mensen in (lichte) paniek want de computer doet het niet en of ik nu nog langs wil komen want 'blahblahblah'... en dan blijkt de computer die het 'niet deed' een muis met een lege batterij te zijn... of de schakelaar van een stekkerblok die uitstond. Dit naast dat ik zeker de helft van mijn familie en vrienden niet eens geschikt acht om zich op het internet te begeven, want ook de opschoon-klusjes kwamen mij op een gegeven moment de neus uit.

Eigenlijk zijn er maar twee goede redenen om wel de helpdesk uit te hangen... de eventuele verdiensten en de eeuwige roem... verder kan ik alleen maar redenen bedenken om het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04
^^ ik heb enige tijd geleden aangegeven dat ik de balans tussen werk en prive weer terug wilde krijgen, en geen behoefte heb om in de avond ook nog bezig te zijn. Daaraan toegevoegd dat ik altijd open sta voor advies voor een nieuwe pc of laptop, maar geen reparaties meer uitvoer.

Niet iedereen vindt dat even leuk, maar van de 20 personen waar ik wel eens over de vloer kwam heeft het merendeel het zonder tegensputteren geaccepteerd. Men zei dat ze het jammer vonden, en ik vond dat ook. Maar daarna heeft niemand me meer lastig gevallen.

Tis geen schande om eerlijk te zijn :)

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:58

Een jaar of 6 geleden zat ik in precies dezelfde schuitje, toen begonnen met werken en dus ook niet meer afhankelijk van het geld. Mijn vrije tijd werd me kostbaarder. En zo heb ik het toen ook uitgelegd aan de mensen. De volgende keer dat ze om hulp vroegen aangeven dat ik het leuk vond dat ik ze al die jaren heb kunnen helpen met hun problemen, maar dat dit de laatste keer zou zijn. Uitgelegd dat ik het voor de bijverdienste niet meer hoefde te doen en dat ik mijn vrije tijd liever besteedde aan andere dingen (vriendin, sport, hobby whatever). ;)

De mensen vonden het jammer, maar ze begrepen het wel. Sindsdien is er niemand meer die bij me aanklopt voor hulp. 'Nieuwe' mensen die mij om hulp vragen vertel ik gewoon dat ik daar niet aan begin. Zorg gewoon dat je stellig bent :)

[ Voor 22% gewijzigd door maussert op 25-07-2014 11:58 . Reden: quote ingekort ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Ik doe af en toe klusjes voor kennissen (router en NAS installaties, Laptops configureren en systeembouw). De hardware bestel ik zelf en laat ik thuis bezorgen, de bouw/installatie/configuratie doe ik ook thuis. Ik noteer altijd alle serienummers van de geïnstalleerde hardware, zo kan later bekeken worden of er mee gerommeld is. Het systeem wordt ook zo goed mogelijk gefotografeerd (van binnen en buiten) voor aflevering.

De PC kast sluit ik af met (security) Torx schroeven, dit om te voorkomen dat het handige neefje en aanverwanten zomaar de kast kunnen openen (een beetje PC boer heeft Torx bitjes in huis).

De klant krijgt altijd een configuratierapport met wachtwoorden, instellingen, IP adressen, software keys en een netwerkdiagram; hiervan bewaar ik zelf ook een kopie (versleuteld uiteraard). Ook krijgt de klant een doos met daarin extra kabels, onderdelen van de kast, schroefjes, gebruiksaanwijzingen en installatie cd's.

Routers en andere netwerkapparatuur worden voorzien van een label met het IP adres en/of hostname, de PC kast wordt voorzien van een label met mijn telefoonnummer en systeem ID (waarmee ik het systeem op kan zoeken in mijn documentatie).

Installaties worden altijd persoonlijk aan huis gedaan, waarbij zaken als beveiliging, email, netwerk, randapparatuur, favoriete software en back-up direct worden ingesteld. De klant kan ook nazorg verwachten als iets niet naar wens is.

Ik focus me meer op high-end installaties (bijv. een nieuw systeem, een NAS, een nieuwe router en een HTPC bij één klant), stoffige dinosaurussen met honderden virussen opschonen trekt mij niet.

Het type klant waar ik kom heeft geen moeite om wat meer te betalen voor excellente service. Ik hanteer dan ook geen vaste prijzen of uurtarieven, de servicekosten worden bepaald per klus en klant.

Ik ben tevreden met mijn inkomen uit één a twee van dit soort klussen per maand, mond-op-mond reclame van 100% tevreden klanten is waar je het van moet hebben. Zelf vind ik het ook leuk om alles super perfectionistisch af te leveren, de klanten waarderen dat ook.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Tarief verhogen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* We zijn hier niet in de HK.

[ Voor 63% gewijzigd door Krisp op 25-07-2014 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:25

3DDude

I void warranty's

jup, dus zeg maar dat je 80euro per uur kost, dan ben je er zo van af. Of je verdient er zo leuk mee dat je wat leuks kunt kopen :D

Ik vraag nu 20 euro per uur.

Maar officieel doe ik alleen voor familie iets.

Was laatst iemand hier met een verhaal over dr tomtom, en kaarten ofzo. Dus ik typ dat in google in.
Ik zeg kaarten updateservice = 45 euro per jaar. Heb je dat dan? Nee, nou succes. Ik ga je dr niet mee helpen :+

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vonkjeb93
  • Laatst online: 11-08 18:20
3DDude schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 20:54:
[...]

Was laatst iemand hier met een verhaal over dr tomtom, en kaarten ofzo. Dus ik typ dat in google in.
Ik zeg kaarten updateservice = 45 euro per jaar. Heb je dat dan? Nee, nou succes. Ik ga je dr niet mee helpen :+
Hahaha, held. Ik snap je volledig hoor! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:27
Ik heb al een hele lange tijd geen klusje meer hoeven doen tegen betaling terwijl ik t best wil doen. Ik had eerder nog wel problemen met hoeveel kan ik vragen?ben bewust wat lager gaan zitten met 5,- per 30m. Nu hoor ik t aan en dan op basis daarvan noem ik een bedrag als men mij benadert.

Ik ben bij mn ouders,broer en sommige kennissen wel de enige wie ze eraan laten omdat ik al bewezen heb dat ik net zo lang doorga als t moet tot t is opgelost. Vraag bij hun ook geen geld. Vriend van moeder zou best wat zelf kunnen, maar snelheid is t probleem en hij doet naar mijn mening alsof ie dom is. Ook apart dat ie een mooie acer i5 laptop heeft staan, maar er weinig aanzit. Ik heb nog tig geprinte visitekaartjes in mn la liggen en sommige een kaartje gegeven, maar wat is nou een goeie manier om wat mensen te krijgen?ik ga niet snel in de winkelstraat lopen en mensen kaartje geven. Heb in de flat al eens bij iedereen kaartje in postvak gedaan, maar nooit wat van gehoord. Mond op mond reclame valt ook vies tegen.

Ik doe t niet om wat extra bij te verdienen, maar omdat ik er zelf wat van opsteek soms. Heb overigens ook vaak zat nee verkondigd in tegenstelling tot wat andere hier schreven wat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Jeroentjuh82 schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 11:08:
Ik heb al een hele lange tijd geen klusje meer hoeven doen tegen betaling terwijl ik t best wil doen. Ik had eerder nog wel problemen met hoeveel kan ik vragen?ben bewust wat lager gaan zitten met 5,- per 30m. Nu hoor ik t aan en dan op basis daarvan noem ik een bedrag als men mij benadert.
Dus je zit al tegen hongertarief te werken en nog wil niemand je hebben?
Ik ben bij mn ouders,broer en sommige kennissen wel de enige wie ze eraan laten omdat ik al bewezen heb dat ik net zo lang doorga als t moet tot t is opgelost. Vraag bij hun ook geen geld.
Dus eigenlijk zijn je echte klanten mensen waarbij je het gratis doet.
Ik doe t niet om wat extra bij te verdienen, maar omdat ik er zelf wat van opsteek soms. Heb overigens ook vaak zat nee verkondigd in tegenstelling tot wat andere hier schreven wat te doen.
Dus je werkt tegen hongertarief / gratis. Je verkondigt vaak zat nee.
Wellicht dat die factoren te maken hebben met je weinige klanten? Ik zou in ieder geval iemand die cheap werkt en nee zegt niet snel nog eens bellen, dan liever een duurdere die wel gewoon doet wanneer ik het wil.
Maar persoonlijk vind ik doorgaan tot het opgelost is nou ook niet echt een positieve eigenschap over het algemeen. Als klant wil ik dat jij binnenkomt iets oplost en weer weg gaat, niet dat je uren gaat proberen (dat is idd leuk bij familie / virenden maar niet bij onbekende klanten)

Maar ik vermoed dat je jong bent en dan zou ik inderdaad zeggen : Ga een middagje zitten, maak een mooie duidelijke flyer, stap naar de lokale copyshop. Laat 1000 van die dingen printen en dump ze in de omliggende flats etc. Verwacht dan niet binnen een maand 100 telefoontjes, maar mijn ervaring is wel dat mensen die dingen bewaren / ophangen en als iemand dan over een half jaar een probleem heeft met zijn pc dan pakt hij die flyer en belt jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:27
Gomez12 schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 11:42:
[...]

Dus je zit al tegen hongertarief te werken en nog wil niemand je hebben?

Ik werkte tegen dat tarief zoals in de zin staat beschreven en nee inderdaad.

[...]

Dus eigenlijk zijn je echte klanten mensen waarbij je het gratis doet.

Ja.

[...]

Dus je werkt tegen hongertarief / gratis. Je verkondigt vaak zat nee.
Wellicht dat die factoren te maken hebben met je weinige klanten? Ik zou in ieder geval iemand die cheap werkt en nee zegt niet snel nog eens bellen, dan liever een duurdere die wel gewoon doet wanneer ik het wil.
Maar persoonlijk vind ik doorgaan tot het opgelost is nou ook niet echt een positieve eigenschap over het algemeen. Als klant wil ik dat jij binnenkomt iets oplost en weer weg gaat, niet dat je uren gaat proberen (dat is idd leuk bij familie / virenden maar niet bij onbekende klanten)

Maar ik vermoed dat je jong bent en dan zou ik inderdaad zeggen : Ga een middagje zitten, maak een mooie duidelijke flyer, stap naar de lokale copyshop. Laat 1000 van die dingen printen en dump ze in de omliggende flats etc. Verwacht dan niet binnen een maand 100 telefoontjes, maar mijn ervaring is wel dat mensen die dingen bewaren / ophangen en als iemand dan over een half jaar een probleem heeft met zijn pc dan pakt hij die flyer en belt jou.
Kan ik ook doen inderdaad en ik ben bijna 32. Nee, bij onbekende ga ik ook niet door tot t is opgelost. Dit was meer in t verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 21:32
"En eigenlijk kan je niet zomaar nee zeggen."

Waarom niet? Aan je nickname te zien ben je inmiddels de 30 gepasseerd, dan kan je meer dan genoeg redenen hebben om het niet meer te doen. Denk aan geen tijd, geen zin (geen ramp om te zeggen dat je iets ontgroeit bent, als je het mij vraagt), anderen een kans willen geven (:+).

Zeker als het om mensen gaan die je alleen ziet als ze je hulp nodig hebben, kan je natuurlijk prima nee zeggen. Gaat het om je ouders ofzo, dan ligt het wat anders.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:21
Leuk topic :).

Sinds een jaar of 5 ben ik (mede)eigenaar van een VOF die allerlei werkzaamheden uitvoert voor klanten. Gestart tijdens mijn studie, maar nu ik fulltime aan het werk ben, vind ik het nog steeds leuk om in de avonduren klanten te helpen. Daarnaast verdient het ook nog aardig leuk ;-).

Ik heb ervoor gekozen om alles 'wit' te doen. Klanten krijgen altijd een factuur, administratie & boekhouding doe ik zelf. Mijn uurtarief is €35,- inc BTW.

Flyeren/ reclame maken doe ik niet. Ik heb met een filiaal van een grote computerketen in Nederland de afspraak dat zij mijn kaartjes meegeven wanneer zij het idee hebben dat de klant iets geïnstalleerd wilt hebben. In ruil voor het aanleveren van de klanten garandeer ik dat ik alle apparatuur bij hun vandaan haal. Marge over producten hef ik niet. Sterker nog, facturen van deze computerzaak gaan altijd op naam van de klant, daarmee voorkom je ook RMA procedures.

Naast de klanten die ik krijg van deze computerwinkel, heb ik ook een grote stroom aan 'terugkerende' klanten, bijvoorbeeld een laptop voor erbij, een NAS of een HTPC.

Om niet teveel hooi op mijn vork te nemen, deel ik mijn agenda (google agenda) met mijn vriendin. Zij snapt heel goed dat zij gewoon bepaalde avonden moet blokkeren. In principe ben ik 2 avonden + 1 dag in het weekend per week op pad.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik doe dit ook, heb heel lang niks gehad tot uit het niets iemand me mailde. 50€ verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

/me schopt topic

Ik ben benieuwd hoe jullie facturen regelen. Momenteel gebruik ik de online dienst factuursturen.nl, maar dit is toch niet helemaal wat ik zoek.

Ten eerste is het niet volledig gratis: er zit een limiet aan van 3 facturen per maand, waar ik af en toe overheen ga. De features zelf zijn redelijk goed, maar toch niet zo customizable als ik graag zou willen. Aan de andere kant zitten er ook weer features in die ik helemaal niet wil en overkill zijn, denk hierbij aan het verwerken van betalingen, automatisch versturen via email/afdrukcentrale en klantenbeheer. Op dat soort dingen zit ik helemaal niet te wachten terwijl ze wel prominent aanwezig zijn.

Daarnaast wil ik graag meer kunnen aanpassen aan de facturen. Zo wil ik graag kopjes kunnen bewerken (denk aan het veranderen van "aantal" naar "aantal uren" en "prijs" naar "uurprijs" waar dat van toepassing is), en zou ik ook graag verwijzingen naar btw willen verwijderen aangezien ik geen bedrijf heb (en dus zwart werk).

Misschien zoek ik wel helemaal geen gespecialiseerde factuur-software; ik heb enkel iets nodig wat de berekeningen voor mij doet in een 'template' van een factuur. Ik heb er al over nagedacht om gewoon Word te gebruiken en dat is perfect qua customizablitity: ik kan de factuur immers precies maken zoals ik wil. Word kan echter niet vanzelf de berekeningen uitvoeren en ik zit er niet op te wachten om dat telkens handmatig te moeten doen.

Excel is ook niet echt een oplossing. Het voorziet dan wel weer prima in het automatisch uitrekenen van de bedragen, maar het is dan natuurlijk weer niet mogelijk om een nette factuur op te maken in Excel.

Weet iemand toevallig wat ik zoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:01

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Excel naar pdf, heb je een mooie factuur. Beetje creatief in excel, kan je bijna net zoveel als in word.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste