Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProperChaos
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hoooi,

Ik en een vriend hebben besloten dat we maar eens een keer een baantje nodig hebben. (allebei 16 jaar)
Aangezien we relatief veel van pc's afweten, dachten we eraan om maar pc's te gaan fixen in de buurt waar wij wonen. Moeten we hiervoor inkomstenbelasting betalen, en zijn er nog andere regels/wetten aan verbonden? En als dit mogelijk is, wat is dan een redelijk bedrag om hiervoor te vragen? (bijv. draadloos netwerk installeren, windows reinstallen, kapotte hardware vervangen, etc.)

Alvast bedankt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uhhh als je een bedrijf bent moet je wel IB betalen. Dat lijk je niet te zijn, maar dan moet je boven een bepaalde grens ook gewoon gaan betalen (zit je op je 16e niet 1-2-3 aan).

Wat doe je echter met niet fixbare dingen (en klanten die dat wel verwachten) en schade door jouw schuld?

Op zich geen slecht plan dus, maar denk er even beter over na dan je nu hebt gedaan.

Wat is jullie meerwaarde? En, hoe goed documenteer je?
En wanneer kan de klant naar jullie komen als eea stuk is?

* Boudewijn is op zijn 16e ook zo begonnen. En heb er nu een best leuk zakcentje van (ben nu 22).
In welke regio zitten jullie?

Tipje: als je een bedrijf begint, regel een goede boekhouding. Het kost je anders HEEL veel geld en koppijn.

En ga idd bij de kvk langs.

[ Voor 17% gewijzigd door Boudewijn op 18-05-2009 12:06 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FulmeN
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-07 19:09
Ik zou zeggen check

www.belastingdienst.nl

www.kvk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286128

Als je dit baantje zwart gaat doen hoef je uiteraard geen inkomstenbelasting af te dragen. Dit zou ik dan ook gewoon aanraden, want ik neem aan dat je geen kantoortje gaat betreden, eigen bedrijfsnaam gaat nemen en zo'n pizzabezorger-principe wilt gaan doen om bovenstaande werkzaamheden betaald uit te voeren, toch? Lekker in je lokale krant een advertentie plaatsen met 'PC REPAREREN?? BEL DEZE HEREN' (of iets in die richting....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 13:41

racoon

mooowwww

Waar haal je onderdelen vandaan die je moet vervangen?

Hebben jullie al gedacht aan binnen welke tijd je een storing kunt verhelpen?

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProperChaos
  • Niet online
Thx voor je jullie snelle reacties.

Onze meerwaarde is dat het gewoon goedkoper is dan de professionals. (althans.. dat is het plan :+)
We zijn dus van plan gewoon in supermarkten wat reclameflyers op te hangen. Dan maken we gewoon een website (kosten tegenwoordig niks meer...) en een mobiel nummer, waarop mensen voicemail in kunnen spreken.

Financien enzo zal niet zo heel moeilijk zijn bij te houden, aangezien het niet zo heel grootschalig wordt. (we wonen in een klein dorp)

Als het niet te fixen is, dan melden we dat gewoon, en hoeven vanzelfsprekend niks te betalen. Schade door onze schuld houden we gewoon in op ons 'loon'.

EDIT: Jezus, wat posten jullie snel. Idd wordt het geen kantoorgebeuren ofzo. Zoals ratborg ook zegt, lokale krant etc.

EDIT2: Onderdelen kunnen we gewoon bestellen bij bijv. Azerty, en dan berekenen we dat door aan de klant. (via offerte oid)

Ok, we moeten weer naar de les, we bekijken vanavond de reacties wel weer. iig alvast bedankt _/-\o_

[ Voor 22% gewijzigd door ProperChaos op 18-05-2009 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-07 16:09
Ja, maar als je iets duurs sloopt dan mag je een hoop bijleggen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:34

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Als je dit baantje zwart gaat doen hoef je uiteraard geen inkomstenbelasting af te dragen. Dit zou ik dan ook gewoon aanraden,
Waarom niet gewoon wit doen? Deze jongens verdienen nog niks, dit wordt hun primaire inkomstenbron. Zoals we allen weten is er een vrij grote belastingvrije voet, waardoor ze niks meer kwijt zouden zijn dan bij zwartwerken zonder het op te geven.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286128

racoon schreef op maandag 18 mei 2009 @ 12:08:
Waar haal je onderdelen vandaan die je moet vervangen?

Hebben jullie al gedacht aan binnen welke tijd je een storing kunt verhelpen?
Ligt er denk ik een beetje aan waar hij/zij woont. Ik woon(de) bij de Zwarte Markt in de buurt, enige jaren geleden, toen het 'online-kopen'-gebeuren nog niet zo hot was, toen had ik hier altijd een winkeltje in de buurt welke ook op de Zwarte Markt stond, altijd voor dezelfde prijs. Heb zelf ook een jaar of 8 geleden wat dingen gedaan aan het opknappen van pc's, als kleine jongen whehe, en dat werkte TOEN altijd goed, gewoon goed plannen etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja maar hoe wil je dit dan rendabel krijgen?

Vraag 1: hoe lang kost een gemiddelde klus?
Vraag 2: wat heb je aan kosten per klus?
Vraag 3: Hoeveel % van de klussen gaat goed, en is dus facturabel?
Vraag 4: Hoeveel klussen heb je per maand?
Vraag 5: Wat wil je per maand verdienen?

Nofi maar doe dit gewoon professioneel. Ik zie vaak ook 16 jaren die bij mijn klanten ooit wat in elkaar hebben geklooid, en zowel ik als de klant is er nooit echt blij mee. Dit zijn dan kleine zakelijke klanten, prive is mi. minder erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-06 20:44
Hallo,

Ik ben de vriend waar ProperChaos het over had (tussenuur :P). bedankt voor jullie reacties :)

@Boudewijn het is meer de bedoeling om bij mensen thuis dingen te gaan fixen, bij bedrijven is iig in de eerste instantie niet de bedoeling.
We vinden het allebei leuk om een beetje met computers te klooien, en het is natuurlijk mooi meegenomen als we daar ook iets aan kunnen verdienen. Dat hoeft niet veel te zijn ofzo. De kosten per klus zullen niet echt heel hoog liggen, omdat we gewoon in ons dorp te werk willen gaan, en we gewoon met de fiets naar "klanten" kunnen. Per maand 1 of 2 klussen zou kunnen, maar meer zou ook niet erg zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Houd er wel rekening mee dat prive klanten over het algemeen ook meteen de ergste klanten zijn.
In de eerste instantie wordt je binnengehaald als de held die hun computer gaat fixen. Dat doe je dan natuurlijk ook, ze betalen je met veel plezier, knielen nog voor je, kussen je voeten en je mag weer weg. (en houd in je hoofd dat ze alleen maar zo doen omdat je maar een fractie kost van een echte ICT-er)

Maar dan... na een paar dagen de telefoon; "sinds jij <insert werkzaamheden> aan de computer hebt gedaan, hebben we ineens probleem <insert nieuw probleem>"
Jij snapt dat dat geen relatie heeft met je eerdere werkzaamheden, maar dit soort dingen is een voorbode op erger...
Wat ik wil zeggen: je moet je indekken. Als je dit soort dingen zwart gaat doen, dan moet het b.v. bij de klant ook duidelijk zijn dat hij of zij ook geen garantie op reparaties hoeft te verwachten.

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 18-05-2009 12:59 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
goed punt. We zijn ook van plan om een soort algemene voorwaarden op onze site te zetten, want het is idd niet de bedoeling dat we ineens de schuld krijgen van dingen die we niet hebben gedaan, of op een andere manier genaaid worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Inderdaad, priveklanten zijn kutklanten. Excusez le mot, maar ik kan het bijna niet anders stellen.

Je gaat gegarandeert gesodemieter krijgen met ze. Ik heb ooit een mailserver voor een stichting bij een klant neergezet, voor inkomende mail (ja wilden ze thuis hebben). Vervolgens nemen ze een andere ISP en doet de zaak het niet meer (nieuw modem, nieuw ip, poort 25 gesloten). En ik krijg de schuld 8)7.

Ook dingen als garantie, en uren (klanten die afdingen is prima, maar ik moet ook eten) zijn gewoon niet handig.

In welke regio zitten jullie?

Trouwens:

Een kvk inschrijving kost je 40-45E per jaar. Doe dat wel gewoon, kom je meteen serieuzer over.
Bankrekeningetje erbij (kost niet gek veel, echt niet) en je bent het mannetje.
Omzetbelasting is als je je goed inleest (en bij de kvk goed om advies vraagt) ook nog te doen. Tot een zeker niveau kun je dat zelf ook wel hoor.
Voordeel is nml meteen dat je een stuk meer per uur kunt vragen!

[ Voor 26% gewijzigd door Boudewijn op 18-05-2009 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
we wonen in de omgeving van Nijmegen

45 euro valt idd nog mee, maar als we niet zo veel klanten krijgen is dat misschien een beetje veel, het is wel de bedoeling dat we er wat aan verdienen :P. Maar ik neem aan dat dat altijd nog kan, dus dat we in het begin zonder kvk doen en als er genoeg interesse is met?

maar dat moeten we nog even overleggen (Properchaos heeft geen vrij uur :P)

[ Voor 83% gewijzigd door accountabc op 18-05-2009 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja 4 euro in de maand ;). 2 pilsjes in de kroeg.

Het levert je ook veel op.

Wat wil je per uur vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Boudewijn schreef op maandag 18 mei 2009 @ 13:11:
Inderdaad, priveklanten zijn kutklanten. Excusez le mot, maar ik kan het bijna niet anders stellen.

Je gaat gegarandeert gesodemieter krijgen met ze. Ik heb ooit een mailserver voor een stichting bij een klant neergezet
Bij particulieren denk ik aan huisvrouwen die je bellen om Word te installeren, een geheugenreepje toe te voegen of Wifi in te stellen. Een mailserver bij een stichting vind ik toch wel even van een ander kaliber als ik eerlijk mag zijn.

Je kunt wel meteen bij de KvK beginnen en extra rekeningen gaan openen, maar begin gewoon eerst even. Probeer of je twee klusjes per week (á €50?) kunt krijgen en kijk hoe hard het loopt. Ja, een KvK-nummer op je site staat beter, maar dat zal de Anita die gewoon geen gekke popups op haar computer meer wil hebben een worst wezen.

Garantie? De klant lekker de onderdelen laten kopen en jij zet het er alleen in. Lukt iets niet: no cure no pay. Software installeren? Gewoon laten zien dat het werkt als je weg gaat en vragen of het zo goed is.

Ik heb het jaren zo gedaan hier in de buurt en geen centje pijn. Of het rendabel is? Investering €0,-, claims €0,-, inkomsten paar tientjes per klant. Een positief resultaat, dus rendabel :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
dat weten we nog niet precies, maar asl je kijkt naar wat bijvoorbeeld de mycom vraagt
http://mycom.nl/ServiceThuis.aspx
dan daar een bepaald deel van, 1/2 of 1/3 ofzo?

Wat denk jij/denken jullie dat een redelijk bedrag is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Gizz schreef op maandag 18 mei 2009 @ 13:22:
[...]

Bij particulieren denk ik aan huisvrouwen die je bellen om Word te installeren, een geheugenreepje toe te voegen of Wifi in te stellen. Een mailserver bij een stichting vind ik toch wel even van een ander kaliber als ik eerlijk mag zijn.
True, maar ik vond dit een mooi geval van irritante (semi)particuliere klanten. Ik heb ook de nodige gewone particulieren als klant (gehad), en daar net iets te vaak dit soort dingen mee gehad. Ook mensen die niet betalen zijn bijna altijd particulieren (of na 6 maanden eens betalen). Gaat om bijna altijd te weinig geld voor de deurwaarder trouwens.
Je kunt wel meteen bij de KvK beginnen en extra rekeningen gaan openen, maar begin gewoon eerst even. Probeer of je twee klusjes per week (á €50?) kunt krijgen en kijk hoe hard het loopt. Ja, een KvK-nummer op je site staat beter, maar dat zal de Anita die gewoon geen gekke popups op haar computer meer wil hebben een worst wezen.
True, maar aan de andere kant kun je er mischien wel andere klanten mee aanboren? Of meer per uur vragen?
Garantie? De klant lekker de onderdelen laten kopen en jij zet het er alleen in. Lukt iets niet: no cure no pay. Software installeren? Gewoon laten zien dat het werkt als je weg gaat en vragen of het zo goed is.
Tsja dat is dus niet handig. Iets met klanten die dan gaan denken goedkoper uit te zijn met meuk.
Als ik dingen vervang vervang ik het vaak voor 'mijn' keuze, tenzij de klant zelf duidelijk iets anders wil.

Ik heb een klant gehad met die een ADSL lijn wilde (ik was 15...) en een vriendje van hen had een oost-duitse telefooncentrale daar in de tent neergehangen. Dat soort foute goedkopigheid is echt niet leuk. De mensen in kwestie hebben trouwens een ruimschoots bovenmodaal inkomen ;).

10E per uur lijkt me een net starttarief. Voor dat geld gaan klanten ook wel wat vergevend zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 18-05-2009 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
we hebben wel wat verstand van hardware, en welke merken goed zijn en welke zuigen minder goed zijn. We kunnen dan uitleggen waarom dat ene product duurder maar ook beter is, en dan kunnen we gewoon vragen wat ze willen, een gefixte pc die een tijdje meegaat of morgen weer uit elkaar valt(waarop wij weer mogen komen :P)

Edit: ja, dan noemen we dat een introductieprijs ofzo :+

[ Voor 7% gewijzigd door accountabc op 18-05-2009 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

True, maar dat is het probleem. Klanten die zelf dingen kopen kopen of een ander merk ("ja maar volgens de meneer bij de pc-winkel") of een ander type.
Vaak hebben ze er uberhaupt geen zin in, het gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
ik snap dat die mensen gewoon willen dat het weer werkt, maar we kunnen ze iig verschillende opties geven (en dan op een hele simpele manier uitleggen wat de verschillen zijn tussen merk A en merk B zodat iedereen het begrijpt)

[ Voor 5% gewijzigd door accountabc op 18-05-2009 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 13:29

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Ik zou er eens goed over nadenken of je dit wel als bijbaantje wil. Ik heb het in het verleden ook gedaan en op een gegeven moment gezegd dat ik geen vestand meer had van computers. Ik werd helemaal gestoord van het aantal telefoontjes van mensen waar ik net een dag vantevoren was geweest. Je zegt ze iets niet te doen en doen het toch. Weer problemen en weer terug, ga dan maar eens zeggen dat ze weer moeten betalen etc. etc. Het is niet zo makkelijk geld verdienen als het lijkt. Je komt er dan wel achter hoeveel gezever je krijgt met de normale mensen die geen vestand van computers hebben.

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
ik snap je punt, het lijkt me idd frustrerend om dingen dubbelop te doen. Maar als ze nog een keer betalen is dat niet zo'n probleem :P. maar goed, daarom moeten we dus goede algemene voorwaarden opstellen zodat we kunnen zeggen "dat doen we niet/is niet onze schuld, kijk maar in de algemene voorwaarden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja een AV op laten stellen kost ook geld ;).

Verder: geld krijgen is leuk ja. Zeker als je er niet eerst 2 uur om hoeft te 'vechten' met je klant.

Daarom zit ik dus vooral in het MKB segment, mensen betalen daar gewoon zonder morren voor een goede kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Boudewijn schreef op maandag 18 mei 2009 @ 13:40:
Tsja dat is dus niet handig. Iets met klanten die dan gaan denken goedkoper uit te zijn met meuk.
Als ik dingen vervang vervang ik het vaak voor 'mijn' keuze, tenzij de klant zelf duidelijk iets anders wil.
Misschien heb ik het verkeerd verwoord, maar ik bedoel dat de klant (na overleg met mij) iets online bestelt of gaat halen in de winkel. Je geeft meteen een uitgebreid advies (tegen uurtarief natuurlijk ;) ) en de klant haalt de juiste zooi. Als de spullen een dag later binnen zijn kom je terug om de boel te installeren.

De klant heeft dan de juiste spullen en houdt zelf de factuur. Als iets kapot is mogen ze het zelf gaan ruilen bij de winkel -> geen gedoe/risico voor jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Nu online

remco_k

@ProperChaos en accountabc:
Waarom niet fijn een avond in de week, of weekend, werken bij de lokale pc boer?
Doorgaans kunnen die wel een handige knul gebruiken.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:37

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

accountabc schreef op maandag 18 mei 2009 @ 13:46:
we hebben wel wat verstand van hardware, en welke merken goed zijn en welke zuigen minder goed zijn. We kunnen dan uitleggen waarom dat ene product duurder maar ook beter is, en dan kunnen we gewoon vragen wat ze willen, een gefixte pc die een tijdje meegaat of morgen weer uit elkaar valt(waarop wij weer mogen komen :P)

Edit: ja, dan noemen we dat een introductieprijs ofzo :+
Ik heb dit zelf jaren gedaan, hoe groot en duidelijk mensen beweren dat iets 'zuigt', heeft je 'client' helemaal niets mee te maken. Als hij/zij een crappy webcam koopt, dan heb jij die te installeren/fixen, niet om met alternatieven aan te komen, of gewoon het werk niet te accepteren.

Zo'n AV is natuurlijk leuk, maar een gehaaide klant praat hier zo omheen (wet gaat boven AV etc) en zie je daar maar eens uit te redden. Natuurlijk is dat doom scenario talk, maar ik heb er genoeg nu gezien waar het echt goed fout ging (reparatie voor 20 euro resulteerde in een bijna 400 euro kosten) als je denkt dat je het wel 'eventjes doet', maar voor vele dingen nog niet genoeg ervaring hebt.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Gizz schreef op maandag 18 mei 2009 @ 14:08:
[...]

Misschien heb ik het verkeerd verwoord, maar ik bedoel dat de klant (na overleg met mij) iets online bestelt of gaat halen in de winkel. Je geeft meteen een uitgebreid advies (tegen uurtarief natuurlijk ;) ) en de klant haalt de juiste zooi. Als de spullen een dag later binnen zijn kom je terug om de boel te installeren.

De klant heeft dan de juiste spullen en houdt zelf de factuur. Als iets kapot is mogen ze het zelf gaan ruilen bij de winkel -> geen gedoe/risico voor jezelf.
Jep goed plan. Deed ik ook zo.
Echter was ik het uiteindelijk aan het bestellen, of de klant krijgt het toch voor lekaar het verkeerde te bestellen. Echt niet leuk.

PCboer kan ook en heeft als voordeel dat je fouten maakt op kosten van de baas. Dit kun je een jaar doen en dan voor jezelf beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-07 20:18
Wat misschien wel slim is om eens mee te beginnen is starten met familie/bekende. Ga daar de computer problemen oplossen en kijken hoe dat bevalt. Kijk dan ook eens hoeveel tijd je er per PC besteed en wat ze dat eigenlijk zou hebben gekost. Zouden klanten dat ook echt betalen of is het teveel voor wat je hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
la_fusion schreef op maandag 18 mei 2009 @ 14:21:
Wat misschien wel slim is om eens mee te beginnen is starten met familie/bekende. Ga daar de computer problemen oplossen en kijken hoe dat bevalt. Kijk dan ook eens hoeveel tijd je er per PC besteed en wat ze dat eigenlijk zou hebben gekost. Zouden klanten dat ook echt betalen of is het teveel voor wat je hebt gedaan.
Dat is net zo'n ramp als betalende particulieren. Misschien nog wel erger omdat je het gratis doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
warp schreef op maandag 18 mei 2009 @ 14:23:
[...]

Dat is net zo'n ramp als betalende particulieren. Misschien nog wel erger omdat je het gratis doet.
Gratis hoef je dat niet te doen natuurlijk! Maar omdat het net zo erg is als betalende particulieren weet je dan ook direct of je dat als werk wil gaan doen of niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

la_fusion schreef op maandag 18 mei 2009 @ 14:25:
[...]

Gratis hoef je dat niet te doen natuurlijk! Maar omdat het net zo erg is als betalende particulieren weet je dan ook direct of je dat als werk wil gaan doen of niet ;)
Niet doen.

Familie + bekenden == mijnenveld en emotionele chantage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:40
Over die onderdelen.
Een merk als Trust e.d. hoeft niet erg te zijn. Als iemand de pc af en toe kort aan heeft staan, dan kun je net zo makkelijk een Trust voeding erin hebben. Ditzelfde geldt voor andere onderdelen.

Hou daar ook rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
de lokale pc boer is recent faillie gegaan :P. voor kennissen een pc fixen is misschien wel een idee, maar aan de andere kant kunnen we dat net zo goed gelijk bij iemand anders doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Boudewijn schreef op maandag 18 mei 2009 @ 14:28:
[...]

Niet doen.

Dat ligt eraan, ik ben altijd vrij duidelijk geweest naar mijn familie met dat ik je PC best wil onderhouden/repareren. Maar als je niet duidelijk bent in hoe en wat met geven van hulp dan ben je inderdaad wel het haasje. Broertje en zusje help ik niet meer want die vinden ondertussen hoe fout ze ook zitten dat ze het toch beter weten :+ Prima, betaal jij lekker teveel voor wat je niet nodig hebt. Dan stel ik mijn systemen wel af zoals ze precies goed lopen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Boudewijn schreef op maandag 18 mei 2009 @ 14:28:
[...]

Niet doen.

Groot voordeel bij familie + bekende is dat ze niet zo zullen klagen als het even iets langer duurt of het niet helemaal werkt en je nog een keer terug moet komen. Vooral om uit te zoeken of dit wel is wat je wil als bijbaan.

@Arunia, belangrijk punt inderdaad! Wij als tweakers willen het beste van het beste maar een huis tuin en keuken PC is net zo goed af met een stock-cooler bijvoorbeeld als een Artic cooler. Kleine details die wil het verschil in euro's maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

la_fusion schreef op maandag 18 mei 2009 @ 14:56:
[...]

Groot voordeel bij familie + bekende is dat ze niet zo zullen klagen als het even iets langer duurt of het niet helemaal werkt en je nog een keer terug moet komen. Vooral om uit te zoeken of dit wel is wat je wil als bijbaan.
True, maar soms kroppen ze het ook op als iets niet werkt.
Dat kan je relaties met hen ernstig verzuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
ik begrijp dat sommige mensen liever iets goedkopers hebben dan iets duurders als het allebei werkt, ook al zou je zelf veel liever de wat duurdere kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Laatst online: 09-07 16:27
Ik deed vroeger ook dit soort zaakjes
Eerst bij familie gewoon voor een gereduceert tarief.
Daarna kwamen via familie en vrienden er steeds meer klanten bij en uit eindelijk had ik toch wel een aardige klanten kring mag ik zeggen.
Als iets in een pc vervangen moest worden gaf ik de klant advies over wat wel en wat niet te kopen en deze ging dan zelf iets kopen of ik bestelde het samen met de klant.
Als dit dan binnen was dan kwam ik weer eens langs en installeerde ik het product.
Dit heb ik een aardige tijd naast mijn studie en mijn weekend werk gedaan.
Ben er mee gestopt om het gezeik van de klanten want iets werkte niet zoals hun het bliefte dus toen ben ik maar gestopt was het gezeik zat.
Heb toen mijn zaakjes overgedragen aan een neefje van mij die het nu doet maar toch word ik soms nog gevraagd om naar enkele dingen te kijken als mensen denken dat het beter kan

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
ok, hoe heb jij dit werk ervaren? ben je er ooit "bij genaaid" door mensen die niet wilden betalen, of jou de schuld gaven van het kapot gaan van iets wat je vervolgens zelf moest vergoeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Boudewijn schreef op maandag 18 mei 2009 @ 14:58:
[...]

True, maar soms kroppen ze het ook op als iets niet werkt.
Dat kan je relaties met hen ernstig verzuren.
Handelen met familie is inderdaad echt een no-no. Dat is algemeen bekend. Moet je écht koste wat het kost een dienst voor je familie verrichten, doe het dan gratis.

[ Voor 13% gewijzigd door nare man op 18-05-2009 15:06 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Laatst online: 09:21

mphilipp

Romanes eunt domus

remco_k schreef op maandag 18 mei 2009 @ 12:58:
Houd er wel rekening mee dat prive klanten over het algemeen ook meteen de ergste klanten zijn.
Klopt. En ook bedrijven (klein MKB) kunnen er ook wat van, vooral als ze in de gaten hebben dat je lekker klein bent; kunnen ze je lekker gijzelen door rekeningen niet te betalen of te gaan zeiken achteraf om zo de rekening omlaag te lullen.

Doe jezelf een lol en documenteer alles. Doe wat moeite en leg er desnoods een database voor aan. Noteer serienummers van pc's enzo en houdt bij wat exact de klachten waren en hoe je het gefixed hebt (met je analyse). Ze komen nl gerust na 1 jaar terug en beweren glashard dat ie nog geen 6 maanden geleden bij je is geweest met hetzelfde euvel, terwijl het a)langer geleden is en b)er nu iets anders aan de hand is. Als je alles goed bijhoudt, kun je ze laten zien dat het anders is ('oh...'). Maak ook standaard een 'manifest' van de computer, zodat je later kunt zien of er in de tussentijd aan geknutseld is. Dat wil men ook wel eens 'vergeten' en het jou aanwrijven.

Houdt er ook rekening mee dat sommige mensen een pc ineens niet meer hoeven als de reparatie te duur uitvalt. En dan zit jij met de rekening voor de onderdelen.

Ik heb hier zelf geen ervaring mee (ik kijk wel uit!), maar een goede vriend van met heeft een winkel/werkplaats gehad en ik hoorde regelmatig dit soort verhalen.

Stel ook altijd voordat je gaat beginnen zelf vast dat het spul naar behoren werkt en uiteraard moet je zelf ook het mankement kunnen constateren. Zat mensen die achteraf roepen dat je iets hebt stuk gemaak terwijl het al stuk was.

Het zal lang niet altijd zo gaan, maar mensen kunnen ontzettend slinks zijn en totaal geen rekening houden met het feit dat ze jou gewoon naar de klote helpen met die grappenmakerij.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

nare man schreef op maandag 18 mei 2009 @ 15:06:
[...]

Handelen met familie is inderdaad echt een no-no. Dat is algemeen bekend. Moet je écht koste wat het kost een dienst voor je familie verrichten, doe het dan gratis.
Yup of evt wat met gesloten beurs (oom van me is tandarts, ik ben ITer...), maar da tis voor mij echt de limit.
Wat ik wel doe voor vrienden is dingen gratis oplossen als zij wat goed bier\flesje whisky regelen. Dat wordt dan uiteraard gezamelijk na de klus geconsumeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
ok, een goede documentatie is dus belangrijk. we kunnen gewoon een laptopje meenemen (ik heb een Msi wind clone) en daarin zetten wat we hebben ontdekt en gemaakt en hoe, en eventueel wat foto's maken van de pc ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 246330

Boudewijn schreef op maandag 18 mei 2009 @ 14:03:
Tsja een AV op laten stellen kost ook geld ;).
Via Kvk kan je heel makkelijk en gratis AV downloaden en aanpassen aan jullie behoefte

http://www.kvk.nl/wettene...ontracten/avw/default.asp

Verder is het bij belastingdienst zo dat er idd vrijstellingen zijn voor IB en OB. Denk wel even aan BTW !! als jullie niets doen zijn jullie verplicht 19 % BTW af te dragen. Je kunt echter daarvoor vrijstelling vragen als je beneden een grens van (ik dacht €5000 btw maar informeer dit) blijft, wat in jullie geval wel zo zal blijven dan hoef je geen btw af te dragen als je vrijstelling hebt.

In AV kan je ook dingen als aansprakenlijkheid onderbrengen en uitsluiten voor alles anders dan verrichte zaken en niet voor indirecte gevolgen. Kijk anders eens bij div computerhuizen bij hun AV (paradigit ed)

succes ermee !!!! gogogooooooooo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Laatst online: 09-07 16:27
accountabc schreef op maandag 18 mei 2009 @ 15:06:
ok, hoe heb jij dit werk ervaren? ben je er ooit "bij genaaid" door mensen die niet wilden betalen, of jou de schuld gaven van het kapot gaan van iets wat je vervolgens zelf moest vergoeden?
Nooit last gehad van mensen die me erbij probeerde te naaien eigelijk wel eens gehad van ja eey maar nu werkt dit of dat niet maar met een beetje schipperen is dat altijd wel op te lossen.
En niet betalen dat gebeurde nooit ging niet weg voordat ik het geld in mun hand had niks geen reparaties op rekening gewoon fixen en betalen.
En kwa familie die betalen ook gewoon maar wel een gereduceert tarief ik behandelde ze net als al mijn andere klanten ben je gelijk van het gezeik af van gratis doen enz gewoon lekker lappen.
En kwa vergoeden ze wisten dat we niet alles konden fixen en ook dat we geen wonderen konden verichten en we vertelden ook eerlijk als iets niet ging of als we iets niet gemaakt kregen en we werkten met een no cure no pay methode.
Kregen we het niet gefixed dan ook geen loon zo simpel als dat :P

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:37

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

accountabc schreef op maandag 18 mei 2009 @ 15:16:
ok, een goede documentatie is dus belangrijk. we kunnen gewoon een laptopje meenemen (ik heb een Msi wind clone) en daarin zetten wat we hebben ontdekt en gemaakt en hoe, en eventueel wat foto's maken van de pc ofzo?
Je moet rekening houden dat ik het MKB (over het algemeen) buiten jou er niemand verder aan die computers sleutelt. Bij 'prive personen' heb je veelal nog een slimme zoon of handige buurjongen, die jou werk nog wel even controleerd en hier zijn mening over geeft. Dan al erg snel via via wordt de schuld bij jou in de schoenen geschoven als er achteraf maar iets fout gaat.

Zorg in iedergeval dat ze altijd alles zelf aanschaffen, niet via jou of dergelijk. Geef je daarbij een computerzaak aan waar ze het moeten kopen, geef dan precies juiste product aan. (zeker in de tijd van AGP/PCI-e ging dat regelmatig fout).

[ Voor 14% gewijzigd door SinergyX op 18-05-2009 15:23 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 00:00

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

ProperChaos schreef op maandag 18 mei 2009 @ 12:09:

EDIT2: Onderdelen kunnen we gewoon bestellen bij bijv. Azerty, en dan berekenen we dat door aan de klant. (via offerte oid)
Hou er wel rekening mee dat als jij je klant iets gaat facturen, jij ook garantie moet leveren indien het onderdeel kapot gaat. Als je een website gaat maken met algemene voorwaarden, dan wordt het toch allemaal een stukje professioneler en wordt het dus ook lastiger om eea zwart te doen.

Als je het zwart wil doen, prima, maar dan moet je alles beunen...
Dus geen hard- of software leveren, geen garantie, best effort basis, mondelinge reclame ipv website...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-07 16:55
Ik heb ook toen ik een jaar of 17-18 was hier en daar wat pc's gerepareerd, en dat begon allemaal toen mijn grootvader (en zijn vrienden van 50+) een PC begonnen te kopen (10 jaar geleden). Ik heb nooit reclame gemaakt, maar via via ben ik toch bij veel verschillende mensen terecht gekomen. Ik had geen vast tarief, maar meestal gaf men mij toch 20-50 euro telkens ik langs kwam. Soms kreeg ik ook niets. Maar na verloop van tijd heb je nog weinig rust, zelfs toen ik 300km verderop begon te studeren belden ze me of ik 'eens wou langskomen'. Toen heb ik ook beseft dat het mij nog weinig boeide om pc's te repareren, en geleidelijk aan klusjes geweigerd tot dat ze begonnen beseffen dat ze niet meer op mij konden rekenen (enkele uitzonderingen te na gelaten).
Als student had ik het geld wel nodig trouwens, en dan ben ik als jobstudent bij de universiteit gaan werken als pc-reparateur (bij studenten langs gaan of in het pclab). Daar was ik per uur 15 euro voor betaald, en had je toch nog een organisatie om op terug te vallen in geval van problemen (en ik kon bij leuke studentinnen op bezoek :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuker
  • Laatst online: 10-07 19:25
Ik zou je wel willen meegeven dat je zeker niet te weinig per uur moet vragen. Ik merkte vroeger dat ik voor de kleinste klusjes gebeld werd. Dan kan je langskomen voor slechts een kleine vergoeding.

Al vrij snel had ik door dat ik gewoon voorrijkosten moest rekenen en een hoger uurtarief. Dit resulteerde erin dat ik nog steeds voldoende klanten had, maar dat de opbrengst per klant lekker omhoog gingen.

Een vriend van mij begon ook op z'n 16e ofzo met pc's fixen. Hij had een mooie flyer gemaakt en bezorgd in de buurt en bij supermarkten. Hij had er zijn uurloon opgezet maar ook 'voorfietskosten'.

Toen ik later een aantal van zijn klanten overnam, hoorde ik nog steeds dat mensen die voorfietskosten zo grappig vonden en daarom zijn naam onthouden hadden waardoor ze hem nog konden vinden :) Is dus wel aan te raden iets grappigs of opvallends in je advertentie te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProperChaos
  • Niet online
Fastex schreef op maandag 18 mei 2009 @ 15:22:
[...]

Hou er wel rekening mee dat als jij je klant iets gaat facturen, jij ook garantie moet leveren indien het onderdeel kapot gaat. Als je een website gaat maken met algemene voorwaarden, dan wordt het toch allemaal een stukje professioneler en wordt het dus ook lastiger om eea zwart te doen.

Als je het zwart wil doen, prima, maar dan moet je alles beunen...
Dus geen hard- of software leveren, geen garantie, best effort basis, mondelinge reclame ipv website...
Volgens een aantal mensen hier kun je het gewoon wit doen, zonder ook maar 1 cent belasting te betalen, omdat er vrijstelling is.

Ik ben het er mee eens dat het misschien beter is om de klant de onderdelen te laten kopen, scheelt weer een hoop gezeik.

@ferrybouwman: ook een goed idee inderdaad, om iets pakkends op je flyer te zetten..

@mphilipp: Dat van de database met gegevens is ook een erg goed idee, maar wat wordt er precies bedoelt met manifest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuker
  • Laatst online: 10-07 19:25
Ik heb wel eens wat in het MKB gedaan naast de particuliere klanten die ik had. Ik maakte dan altijd gewoon een factuurtje met 0% BTW (moet je echt erop hebben staan). De bedragen telde ik dan op en gaf het bij de belasting op als inkomsten uit overige werkzaamheden ofzo.

Zolang het om een paar duizend euro per jaar gaat is er niks aan de hand. Dan hoef je geen boekhouding bij te houden en heb je vrijstelling van BTW afdracht. De precieze grens kan je zo opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProperChaos
  • Niet online
heuker schreef op maandag 18 mei 2009 @ 16:37:
Ik heb wel eens wat in het MKB gedaan naast de particuliere klanten die ik had. Ik maakte dan altijd gewoon een factuurtje met 0% BTW (moet je echt erop hebben staan). De bedragen telde ik dan op en gaf het bij de belasting op als inkomsten uit overige werkzaamheden ofzo.

Zolang het om een paar duizend euro per jaar gaat is er niks aan de hand. Dan hoef je geen boekhouding bij te houden en heb je vrijstelling van BTW afdracht. De precieze grens kan je zo opzoeken.
Wat het bedrag ook is, ik ben er zeker van dat we niet genoeg eraan zullen verdienen om te hoeven betalen.
IB is iets anders... maar volgens mij zit daar ook een minimumgrens op of niet? (roteconomie bij ons op school, gaat alleen maar over volwassenen... :P)

[ Voor 4% gewijzigd door ProperChaos op 18-05-2009 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FulmeN
  • Laatst online: 08-07 19:09
Je zou even moeten zoeken op

Kleineondernemingsregeling.

Weet het niet zo helemaal uit me hoofd maar dacht als je 1300 euro aan btw hebt per jaar hoef je geen btw aftedragen en zit je 1301-1883 euro ofzo dan krijg je m.b.v. een berekening een gedeelte wat je moet afdragen.

Als je boven deze 1883 euro zit moet je wel volledig btw afdragen geloof ik maar dat zit je al wel met een omzet van boven de 10.000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProperChaos
  • Niet online
Nou 1300 euro BTW is dus zo'n 7000 euro per jaar aan omzet... daar komen we never nooit niet aan, geloof me.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:09

Wildfire

Joy to the world!

heuker schreef op maandag 18 mei 2009 @ 15:40:
Ik zou je wel willen meegeven dat je zeker niet te weinig per uur moet vragen. Ik merkte vroeger dat ik voor de kleinste klusjes gebeld werd. Dan kan je langskomen voor slechts een kleine vergoeding.
Ik ga binnenkort waarschijnlijk zelf een eenmanszaak starten in deze sector en heb zelf hier ook al over nagedacht (over de kleine klusjes dus). Voor de echt kleine klusjes kun je het beste op remote support overgaan, anders is je reistijd alleen al meer dan de reparatie zelf. Man, hoe vaak ik al niet heb meegemaakt dat ik een half uur had gefietst wat ik uiteindelijk ik nog geen tien minuten had verholpen :P

Zolang de klant nog een werkende internetverbinding heeft kun je met programma's zoals TeamViewer perfect op afstand werken. OK, TeamViewer is dan wel niet gratis voor commerciëel gebruik maar op de manier waarop jullie willen gaan werken lijkt me dit gewoon onder privé-gebruik te kunnen vallen. Of anders kijk je naar soortgelijke oplossingen zoals CrossLoop.

En omdat de verbinding door dit soort programma's vanuit de klant naar jou worden geïnitieerd, heb je ook geen problemen met poorten opengooien in routers enzo. Lekker handig :)

Enige probleem is natuurlijk wel, zeker als je nog in het zwart werkt, om ook voor dit soort kleine werkzaamheden betaald te krijgen. Als je het wit doet kun je gewoon een factuurtje sturen, als het zwart is heb je kans dat je persoonlijk verhaal moet gaan halen :P

[ Voor 7% gewijzigd door Wildfire op 18-05-2009 18:13 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ProperChaos schreef op maandag 18 mei 2009 @ 17:40:
Nou 1300 euro BTW is dus zo'n 7000 euro per jaar aan omzet... daar komen we never nooit niet aan, geloof me.. :P
Uhh ja en voorgeschoten btw komt daar ook nog bij (als jij iets koopt voor je bedrijfje schiet je de BTW voor...).

Aan de andere kant:BTW kost op zich niets he! Dat is geld dat je gewoon bij je rekening op kan tellen, alhoewel prive klanten dat dan wel betalen. Zakelijke klanten vinden het prima, die kunnen het ook weer terugvragen (of in mindering brengen op hun OB betaling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
heuker schreef op maandag 18 mei 2009 @ 15:40:

Al vrij snel had ik door dat ik gewoon voorrijkosten moest rekenen en een hoger uurtarief. Dit resulteerde erin dat ik nog steeds voldoende klanten had, maar dat de opbrengst per klant lekker omhoog gingen.

Een vriend van mij begon ook op z'n 16e ofzo met pc's fixen. Hij had een mooie flyer gemaakt en bezorgd in de buurt en bij supermarkten. Hij had er zijn uurloon opgezet maar ook 'voorfietskosten'.

Toen ik later een aantal van zijn klanten overnam, hoorde ik nog steeds dat mensen die voorfietskosten zo grappig vonden en daarom zijn naam onthouden hadden waardoor ze hem nog konden vinden :) Is dus wel aan te raden iets grappigs of opvallends in je advertentie te zetten.
hoeveel voorrijkosten rekende je dan? en wat voor een uurtarief/tarief voor reparaties? zou wel handig zijn om te weten wat een redelijke prijs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Laatst online: 09:21

mphilipp

Romanes eunt domus

ProperChaos schreef op maandag 18 mei 2009 @ 16:25:
[...]
@mphilipp: Dat van de database met gegevens is ook een erg goed idee, maar wat wordt er precies bedoelt met manifest?
Gewoon een uitdraai van wat er allemaal in de PC zit. Zat van die diagnose software die dat kan opslaan in een file. Je kun dan aantonen dat iemand anders nog aan die PC heeft gezeten.

Zoiets als dit.
Nou 1300 euro BTW is dus zo'n 7000 euro per jaar aan omzet... daar komen we never nooit niet aan, geloof me..
Dat is maar €145 per week...ongeveer. Als je een paar klantjes hebt, zit je er zo aan. Je hoeft maar 3 dagen in de week 2 uurtjes te klussen voor €25/uur en je zit al op €150. Vergis je niet in die bedragen.

[ Voor 25% gewijzigd door mphilipp op 19-05-2009 13:40 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
We hebben even gezocht op belastingdienst.nl, en we kunnen het maar niet vinden. Volgens mij is de heffingskorting van de IB groot genoeg zodat wij geen IB hoeven te betalen. Maar moeten we het dan nog alsnog betalen en later terugvragen? Of gewoon niet betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

IB zit je voorlopig niet aan ;).

Zeker niet als je aan kunt tonen >1225 uur te werken. Tel er de starters regeling en de investeringsaftrek bij op en je komt er echt niet aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-07 10:35
Mijn tips om het leuk te houden!

- Heldere communicatie naar de klant toe. Probeer in begrijpelijke taal uit te leggen wat er aan de hand is. Hoe zoiets ontstaat en hoe je hebt verholpen hebt. Dit kan je doen door het gebruiken van metaforen.

- Loop samen met de klant langs wat er eerder misgaat. Bevestig samen dat je het goed op hebt gelost. Leg dit ook vast, schriftelijk!

- Doe altijd een onderzoek. Probeer het liefst voor je bij de klant op de stoep staat een beeld te krijgen van wat er aan de hand is. Vraag ook wat de situatie is geweest die aanleiding is geweest voor de problemen.

- Zeurende klanten. Niet te druk om maken. De klanten die tegen jou zeuren, die zeuren waarschijnlijk ook tegen anderen. De mensen die het hardst zeuren kwamen allemaal op hangende pootjes terug.

- 99,9% van de storingen ga je verhelpen. Geef in die 0,1% eerlijk toe dat je er niet uit komt. Probeer toch met iets van een oplossing te komen zoals een workarround. Die 0,1% zijn vaak machines die toch hard aan vervanging toe zijn.

- Formateer alleen als er softwarematig geen andere opties zijn, meestal haal je dan de meeste ellende op de hals zoals brakke harde schijven, brak geheugen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProperChaos
  • Niet online
Bedankt voor de tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
  • Ik zou alleen service aan huis verlenen als het om netwerk/internetproblemen of installatie gaat. Probeer zoveel mogelijk thuis te doen. Je kunt dan even iets anders doen waar je anders zou moeten wachten op bijvoorbeeld een installatie van een programma. Ook kun je op een andere computer even wat opzoeken of drivers of programma's downloaden. Als je iets even niet weet kun je dat ook rustig nazoeken.
  • Je leert door te doen. Als je een probleem eenmaal succesvol oplost zal dat de volgende keer veel sneller gaan en zul je eerder doorhebben waar het om gaat. Houd daar ook rekening mee in je prijs , als je van plan was een prijs op basis van een uurloon te hanteren.
  • Verder zijn sommige problemen (virussen, ongewenste programmatuur) simpelweg niet te verhelpen en je moet dan ook niet te lang doorzoeken naar een oplossing. Bij dat soort problemen moet je voor jezelf een duidelijke grens stellen: na een half uur proberen moet je gewoon stoppen en documenten, mails en favorieten back-uppen en Windows opnieuw installeren.
  • Geef van te voren aan dat je niet met illegale Windows versies werkt.
Zie hier.
Gewoon doen dus, die kvk inschrijving.

Let ook op dat je kinderbijslag eraan kan gaan als je teveel verdient.

[ Voor 4% gewijzigd door MuisM4t op 19-05-2009 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProperChaos
  • Niet online
http://www.belastingdiens...emen_btw-07.html#P78_7274
Hoeft dus niet? Of gaan ze er sowieso al van uit dat je dan een KvK inschrijving hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guuzz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-10-2022
accountabc schreef op maandag 18 mei 2009 @ 15:06:
De reden waarom ik ook gestopt ben. Fantastisch om te lezen dat iedereen zowat dezelfde ervaringen heeft. We hadden met z'n 2'en ongeveer 90 klanten, 2 klusjes per week. Van virussen verwijderen, hardware vervangen, software installeren, internet aansluiten en herinstallatie PC.
Alles hielden we bij in excel, kvk-nummer etc. Nooit hoeven af te dragen omdat we niet boven de grens kwamen.
Op gegeven moment had een klant een complete computerkast door mijn 'collega' in elkaar laten zetten. Ding deed het prima, 100 euro winst op 3 uur werk oid, maar nog steeds goedkoper dan de winkel. Hardeschijf ging op gegeven moment kapot, garantie van leverancier, nieuwe er in gezet, oude data op een haperende schijf weten te redden. Daarna kwam het ding vol te zitten met virussen. Nieuwste updates, auto-updates, up-to-date virusscanner, etc. Klant bleef het voor elkaar krijgen. 3x langs geweest om de boel weer te fixen, gereduceerd bedrag gevraagd (misschien onze fout, omdat het daardoor leek dat we ons schuldig voelden?). Uiteindelijk wilde hij zelfs dat we de computer weer gingen terugbetalen.

Toen hebben we de 'hobby' maar gelaten voor wat het was. Een half jaar later gingen we beide aan de andere kant van het land werken, dus hadden we een geldig excuus om onze oude klanten de komende 3-4 weken niet van dienst te kunnen zijn. Eind goed, al goed. Goeie ervaringen mee gehad, maar ook blij dat het in het verleden ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProperChaos
  • Niet online
Kun je als 'tweemanszaak' ook inschrijven bij de KvK als eenmanszaak? Zou namelijk de helft van het geld schelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Tsja, wat partticulieren handel betreft is mijn ervaring dat je alle uitzonderingen zo ongeveer van te voren bedacht moet hebben.

Het is daarin heel simpel, de gemiddelde particulier weet niet wat hij wil, weet niet wat zijn probleem is, wenst zijn gedrag niet aan te passen en wenst ook nergens voor te betalen...

Simpel voorbeeld :
- Formatereren bij particulieren zou ik als een nogo beschouwen, ze garanderen altijd dat alle data hier en daar staat en later komen ze met de mededeling dat ze de foto's die het handige buurjongetje erop gezet had verdwenen zijn.
- Verwijzen naar een AV is ook nutteloos als je het van mond-op-mond reclame moet hebben. De klant leest de AV niet, verwacht gewoon dat jij het oplost. Gaat er iets fout dan heb je discussie over een paar tientjes ( daarvoor krijg je geen incasso bureau warm, dus wat je doen als de klant niet wenst te betalen ), krijg je de klant toch zover dat hij de AV leest en uiteindelijk betaalt dan blijf je slechte reclame tegen je krijgen ( op de een of andere manier vertelt nooit iemand op verjaardagsfeestjes etc dat hij dit of dat stuk van AV niet gelezen heeft, altijd draait het erop dat die "handige" jongens data kwijtgemaakt hebben etc )
- No cure no pay klinkt leuk, totdat je een half uur gefietst hebt, een uur bezig bent, een half uur terug moet fietsen en dan niets betaald krijgt en een aantal keer achter elkaar.
- Simpelweg verricht absoluut geen wonderen ( vanwege het mond-op-mond reclame werkt dit hopeloos ).
Als jij bij een klant met een pentium 233 Red Alert 3 opgestart krijgt, dan belt de volgende dag de buurman dat jij het even mag gaan fixen op een pentium 75
- Zorg altijd voor een duidelijke instructie wat de klant moet hebben klaarliggen voordat jij langskomt. Ik ken genoeg verhalen van mensen die even een netwerkkaartje gingen installeren waarna bleek dat er geen drivers aanwezig waren of die even een wlan verbinding zouden opzetten om er ter plekke achter te komen dat er een password op de wireless router staat
- Blijf tot op zekere hoogte anoniem ( gebruik bijv een losse pre-paid 06 ) zoals enkele mensen hier al zeggen blijven je klanten je anders achtervolgen
- Plan alles ruim in, maar wees ook weer niet verbaasd als het snel gaat. Particulieren zijn heel wisselend, de een wil een uitleg van a tot z wat je gedaan hebt, de ander wil dat je zo snel mogelijk oprot.
- Zorg ervoor dat alles legaal gaat, heeft een klant geen virusscanner maar wel een virus, ga dan de volgende dag naar winkel en haal een virusscanner ( / koop er een via internet ). Als jij 1x een virus erafhaalt met je eigen virusscanner via je eigen laptop verwacht de klant dat hij beschermd is, niet dat hij morgen weer gaat browsen en een nieuw virus krijgt.
- Stel basiseisen op wat er minimaal op die pc moet staan als jij weggaat, als iemand een virus heeft maar geen virusscanner dan helpt het niets om het huidige virus te verwijderen, dan sta je er over een week weer alleen is de klant iets bozer omdat je zijn probleem niet hebt opgelost,

Maar bovenal, zorg dat je je klanten kent. Probeer zo min mogelijk in supermarkten etc te flyeren ( in het begin zal het wel moeten maar ok ) zodat je een inschatting kan maken van de klant voordat je ter plekke bent.
Je wilt niet gebeld worden voor enkele popups en dan ter plekke erachter komen dat dit een klant is die nog 100 andere dingen wil en wel nu, maar dit even niet over de telefoon uitgelegd kreeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProperChaos
  • Niet online
Hmm, dat laatste maakt toch niet uit? Betalen ze maar wat meer...
Rest heb je zeker gelijk in..

[ Voor 19% gewijzigd door ProperChaos op 20-05-2009 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
ProperChaos schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 20:56:
Kun je als 'tweemanszaak' ook inschrijven bij de KvK als eenmanszaak? Zou namelijk de helft van het geld schelen...
V.o.f. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProperChaos
  • Niet online
Ja, dat dacht ik al. Maar dat is dus 2x zo duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:49
Gizz schreef op maandag 18 mei 2009 @ 13:22:
[...]
Je kunt wel meteen bij de KvK beginnen en extra rekeningen gaan openen, maar begin gewoon eerst even. Probeer of je twee klusjes per week (á €50?) kunt krijgen en kijk hoe hard het loopt. Ja, een KvK-nummer op je site staat beter,
Sterker nog, een kvk nummer is verplicht (sinds 2006) op je site, je offertes, brieven, facturen en emails. Hier staan fikse boetes op!. En sinds 2008 is een kvk inschrijving verplicht, ook voor freelancers.

En wat als je schade veroorzaakt bij klanten, je prive WA verzekering zal dit niet dekken. Daarvoor moet je een bedrijfs WA verzekering hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03:11
Ik doe dit eigenlijk al een tijdje bij familie, en krijg daar meestal wat leuks voor en natuurlijk een goede band met ze , haha :P :) Maar doe het persoonlijk nog het meest om ervaring op te doen met pc's bouwen, uit elkaar slopen, en weer in elkaar zetten. T'is toch wat minder erg als het bij je familie gebeurt, dan als het bij een wildvreemde gebeurdt, vind ik.

Op m'n 16e maar eens proberen een grotere klantenkring te krijgen en iets profesioneler te werk te gaan! :) We zien wel. Handig topic dit, leer je aardig wat van als 'beginneling' die niet weet waar je moet beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-07 15:03

AMDFreak

Intel is zo..

vrienden/kennissen/familie zijn wel de moeilijkste mensen om geld aan te vragen he..

Maarja ben ook benieuwd in hoeverre je serieus wordt genomen als je als 16 jarige aanbelt..Ze verwachten natuurlijk een volwassen man.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Heb het niet gezien in dit topic, maar met behulp van een sticker en natuurlijk de diagnostische software kan je meteen zien of de klant heeft lopen klooien ;)

[ Voor 4% gewijzigd door KillaZ op 27-05-2009 15:39 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Nu online

remco_k

AMDFreak schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 22:30:
vrienden/kennissen/familie zijn wel de moeilijkste mensen om geld aan te vragen he..

Maarja ben ook benieuwd in hoeverre je serieus wordt genomen als je als 16 jarige aanbelt..Ze verwachten natuurlijk een volwassen man.
Als de prijs naar z'n waar (leeftijd en uiterlijk :P en een beetje knowhow ) is, dan zullen de meeste mensen gewoon blij zijn als je het probleem oplost.

Als ze een volwassen man in fancy auto en ditto pak verwachten, hebben ze zelf de verkeerde partij ingeschakeld.

[ Voor 10% gewijzigd door remco_k op 27-05-2009 15:33 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ProperChaos schreef op maandag 18 mei 2009 @ 12:09:

Als het niet te fixen is, dan melden we dat gewoon, en hoeven vanzelfsprekend niks te betalen. Schade door onze schuld houden we gewoon in op ons 'loon'.
Over die schade denk je misschien iets te makkelijk. Stel je sloopt een harddisk waar data op staat die 10.000 euro waard is (of 10.000 euro kost om opnieuw te verkrijgen). Als je het wit doet dan kun je algemene voorwaarden opstellen en het daarmee afvangen (en als je het zwart doet is het een beetje vreemd om dingen op papier vast te gaan liggen ;) ). Je zou de nadruk op consumenten kunnen leggen dan loop je niet zo'n grote risico's.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman321
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-07 20:43
Ik ben ook vaak pc's aan het fixen bij kennissen en vrienden.
Hier thuis hebben we 5 pc's staan die wel eens kuren hebben. (instabiliteit etc... virussen & vervelende zusjes die alles om zeep helpen :P )
Ik durf meestal niet zo veel te vragen maar wat is eigenlijk een goede prijs als je bij onbekende mensen langskomt.

Je zou ook kunnen rekenen per job i.p.v. per uur, omdat je dan gewoon in je eigen tempo kan werken en je klanten niet het idee krijgt dat je langzaam werkt omdat het per uur betaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
@Rocketman : Ik gok zo maar even dat het niet handig is om per job te rekenen ipv per uur.
De gemiddelde particuliere klant heeft grote problemen om de job precies te omschrijven ( wat weer leidt tot miscommunicaties )

Als ik nu zeg dat ik een pc heb met een virus, wat wil jij dan gaan rekenen?
1: Want ik kan je wel vertellen dat ik een virusscanner heb, maar niet of deze het laatste jaar geupdate heeft.
2 : Ik krijg ook popups tijdens het internetten, ik vind dat deze door het virus veroorzaakt worden.
3 : Mijn Excel werkt ook niet meer normaal na het virus, dit herstellen hoort ook bij het virus.

Punt 1 kan je nog van te voren vragen, maar punt 2 / 3 is gewoon net afhankelijk wat de klant verstaat onder een virus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
Dat is toch heel simpel. als het echt veel werk is bied je hem een hersintallatie van windows aan.
als het een simpel virus is dan kun je dat verwijderen. is het een hardnekkig virus waar je veel tijd aan kwijt zou zijn dan is het format c: met evt backup van documenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman321
@ Gomez12
Je hebt groot gelijk.... 8)7 een beetje slimme klant schuift gewoon alles op het virus en hij krijgt zijn hele pc gerepareerd op kosten van het "Virus verschijnsel".

Maar als de klant bijvoorbeeld een beetje boos wordt omdat het te lang duurt terwijl hij gewoon per uur of halfuur wordt betaald... hoe ga ik dat dan oplossen? Korting geven o.i.d?

En wat voor uur of halfuurtarief zou ik ongeveer moeten rekenen?

Qua voorrijkosten (fiets) reken ik de eerste 4 kilometer niets... maar hoeveel zou ik daarna moeten vragen?

Bedankt alvast voor het voorbeeld ;)

@Frogy
Dat kan maar dan ben je ook zo weer 4 uurtjes bezig om alles te herinstalleren. Dan moet ik toch naar huis om bepaalde software voor te bereiden e.d. dan neem ik liever de pc mee en reken bij mij thuis een lager uurtarief dan als ik bij een klant ben.

Ik kan ook bijvoorbeeld voor een herinstallatie van Windows incl backup een vast bedrag vragen.
Omdat je toch altijd wel iets tegenkomt wat tegenzit en zo langer bezig bent.

Wie heeft andere suggesties? :)

[ Voor 29% gewijzigd door Rocketman321 op 01-06-2009 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
Ik probeer eerst een virus te vewijderen. als dit niet lukt reken ik een herinstallatie met evt backup kosten.
Hierna laat ik dan de kosten van het proberen te verwijderen van het virus vervallen. uiteerd heb ik dit ingekalculeerd in de kosten van bv windows. hier vraag ik een vast bedrag van 40.00 voor meestal ben je dan een uurtje of wat bezig incl drivers e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman321
Maar neem je dan de pc bijvoorbeeld mee naar je huis of probeer je daar gewoon windows opnieuw te installeren? Gewoon cd'tjes meenemen en een driverCD maken voor alle hardware en daar weer op installeren.

EDIT : Maar ga je voor de 40,- ook alle software die erop stond opnieuw installeren of reken je daar dan meer voor?

[ Voor 22% gewijzigd door Rocketman321 op 01-06-2009 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
dat ligt aan het type pc. als de drivers makkelijk zijn te downloaden terplekke anders neem ik hem mee.
ook als er een backup gemaakt moet worden.
ik heb een standaard mapje met cd's bij.

als ze licentie enzo hebben wil office en a.v. nog wel installeren. de rest zoals games en andere apps moeten ze voor betalen a 7,50.
maar de meeste kunnen dat zelf

[ Voor 30% gewijzigd door Frogy op 01-06-2009 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman321
Maar wat vraag je voor :

-Eerste halfuur
-Half uur daarna
-Voorrijkosten

-Samenstellen systeem
-Assemblage van een systeem

Ik beschik ook over een laptop waarop ik software kan zetten en terplekke een geschikte windows kan branden en originele code kan gebruiken. Ook voor backup is dit handig, toch? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
Rocketman321 schreef op maandag 01 juni 2009 @ 12:08:
Maar wat vraag je voor :

-Eerste halfuur
-Half uur daarna
-Voorrijkosten

-Samenstellen systeem
-Assemblage van een systeem

Ik beschik ook over een laptop waarop ik software kan zetten en terplekke een geschikte windows kan branden en originele code kan gebruiken. Ook voor backup is dit handig, toch? :P
- Ik reken altijd 1 uur.
- voorrij kosten is buiten de gemeente en heb daar weinig tot geen klanten dus reken ik niet.
-offerte is altijd gratis.
- assemblage compleet systeem 50.00 tenzij er allerlei controlers enzo in moeten dan 70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman321
Wat vraag je per uur dan?
Voorrij kosten reken ik na 4 kilometer denk ik. Ik woon namelijk in een dorpje 2 kilometer van de stad.

Reken je bij assemblage ook gelijk installatie van Windows? Of staat dat er nog los van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
per uur 20,00
bij assemblage zet ik er gelijk windows op als ze licentie hebben of kopen. dit is dan alleen met drivers en geen overige software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman321
Okey ;) Super!
Bedankt voor de info alvast.

Maak je ook gebruik van visitekaartjes of gebruik je alleen je website? (ziet er Pro uit :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
haha i kheb visite kaartjes van vistaprint verder weinig van website hoor.
heb jij nog een site ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman321
Ik had een site.. niet voor pchulp maar een clansite.
Helaas liep de server na een tijdje niet meer en heb ik de clan moeten opheffen.

Heb je de site zelf gescript of heb je gebruik gemaakt van een pakket? Heb je ook een voorbeeldje van je visitekaartje?

Misschien kan ik beter even een eigen topic aanmaken... ben volgens mij een beetje aan het kapen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
of zal ik je toevoegen op msn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-07 16:17
Ik doe dit al een tijdje, begonnen met reclame in de Appie, daarna nog wat flyers gemaakt.
Ik vraag 10 euro per uur en no cure no pay. Voor het 1e half uur 5 euro, want anders krijg je 1 euro om de stekker in het stopcontact te steken. Maar eigenlijk is dit een heel fijn bijbaantje, je verdient relatief veel. Het enige probleem is dat je veel reclame moet maken. Voorrijkosten doe ik niet, meestal is het toch niet verder dan 5 km, en tenzij ik het niet oplos verdien ik dan sowieso 5 euro. Ik zou niet inschrijven bij KvK ofzoiets want daar heb je in het begin toch niks aan en het kost je alleen maar geld.

Dat probleem dat mensen een volwassen iemand verwachten valt erg mee, ik heb op het kaartje duidelijk staan: scholier, no cure no pay en lage kosten.

Ik heb nog nooit gehad dat ik iets niet kon oplossen, dus no cure no pay zou ik gewoon aanbieden.

Onderdelen e.d. gewoon bij de klant bestellen of zelf laten halen. Dan heb je geen gedoe met voorschieten e.d. Heb laatst iemand's creditcard nummer ingetypt voor een Range Expander(bij de klant thuis uiteraard), en zodra die geleverd wordt belt ie weer voor het instellen.

[ Voor 30% gewijzigd door Taartvarken op 01-06-2009 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0X55AA
  • Laatst online: 07-05-2023
Toch leuk om te zien dat dit allemaal mooi legaal kan geregeld worden in Nederland. In Belgie is het al onmogelijk om een vakantiejobje te doen voor je 16e. Laat staan echt zelfstandig werken voor je 18e. Kan Belgie een voorbeeld aan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman321
Waarom doe je het dan niet gewoon "Zwart"?
Doe ik nu ook en wie gaat jou nou controleren>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
het is wel handig om te weten wat voor een tarieven je ongeveer kunt vragen; de prijzen die frogy hier heeft neergezet lijken mij wel aardig. dank voor al jullie replys ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 09:17
Het is trouwens wel een stuk makkelijker voor jezelf om PC's van klanten mee naar huis te nemen, en thuis te repareren.

Kun jij mooi wat anders doen (werken aan een andere PC bijv.) terwijl die PC staat te reinstallen.

Ook heb je dan geen last van mensen die je op de vingers kijken (en het soms zelfs beter denken te weten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProperChaos
  • Niet online
ThinkPadd schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 22:00:
Het is trouwens wel een stuk makkelijker voor jezelf om PC's van klanten mee naar huis te nemen, en thuis te repareren.

Kun jij mooi wat anders doen (werken aan een andere PC bijv.) terwijl die PC staat te reinstallen.

Ook heb je dan geen last van mensen die je op de vingers kijken (en het soms zelfs beter denken te weten)
Dat is inderdaad erg handig, 1 nadeel: ik zou er niet blij mee zijn als ik iemand met mijn pc achterop zijn fiets zie rijden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman321
Ik neem meestal de pc ook gewoon mee. Meestal kunnen ze hem dan dezelfde dag nog ophalen of als het even tegenzit een dag later. Ik kan ze dan gelijk laten zien wat ik allemaal heb gedaan.

Het is idd irritant als mensen gaan kijken en dan denken dat je sneller kunt of het niet op een goede manier doet. (huur me dan niet in! :P) Ik ben ondertussen bezig met een website :)

Bedankt Frogy!
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste