Wat je ook kan doen is dan als je weg gaat de spyware scan laten doen en dan even een belletje doen of er iets is gevonden. Maar dan zou je misschien weer terug moeten.
Een spyware scan hoeft niet lang te duren en je kan altijd ondertussen (als de pc het toelaat) een ander probleempje fixen of tweaken zodat de pc wat sneller wordt?
alleen als ik bv. een netwerk moet aanleggen en kabels trekken reken ik een uurtarief.
assemblage 50.00
herinstall incl drivers. en soms wat basis apps als office en av. 40.00
printer installeren 10.00 net als geluidskaart en ander insteek kaarten.
dvd brander plaatsen ook 10
spyware verwijderen 7.50 tot 1,5 uur klooien daarna format c:
backup <20 GB 10.00
backup <50 GB 20.00
zo iets
Daarnaast werk ik (maar dat is misschien persoonlijk, wellicht heb je een fatsoenlijke laptop?)thuis sneller dan bij anderen: ik heb dan een computer voorhanden om drivers te downloaden etc etc
Het is dat ik er tijd mee pak, dus valt uiteindelijk de reparatie ook qua prijs dus ook lager uit.
Meestal klooi ik overigens max. 20 minuten op locatie. Problemen op supportniveau heb je dan wel getackeld. Vergeet namelijk niet, de zaken op support niveau, zoals even snel Windows Live Messenger installeren, zijn vaak de dingen waar de klant echt op staat te springen.
Spybot draaien kost echt wel een minuut of 10 als je een volledige scan draait.Rocketman321 schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 23:07:
Dan geef je ze toch een beetje korting? Dan kan je misschien overal korting op geven maar je moet je klanten wel tevreden houden.
Wat je ook kan doen is dan als je weg gaat de spyware scan laten doen en dan even een belletje doen of er iets is gevonden. Maar dan zou je misschien weer terug moeten.
Een spyware scan hoeft niet lang te duren en je kan altijd ondertussen (als de pc het toelaat) een ander probleempje fixen of tweaken zodat de pc wat sneller wordt?
En meestal hebben die programma's zoveel resources nodig dat het niet prettig werken is hoor.
En de meeste mensen hebben geen Core2Duo Extreme Max+++ 5,8Ghz Quadcore staan.
Dat is meestal P4 met 512MB RAM en Vista bijv. en dan ook nog eens propvol met spyware, toolbars, popups en nog meer van die flauwekul
Ja PC bouwen is niet moeilijk, kan ik zelf ook. Daarom betaalde hij niet. Was een vriend van een vriend en daarom vriendenprijsje. Heeft het 10tje nooit betaald. Echt zielig. Herhaaldelijk gevraagd om betalen en op een gegeven moment kreeg ik een bedreiging naar mijn scherm (MSN). En dat voor een tientje
Totaal geleden schade door niet betalende klanten: 40 euro. (In een jaar of 5 tijd) Dit bedrag is inclusief andere werkzaamheden. Nog een leuke:
Klant belt: kun je mijn tv instellen want ik kan dat niet. En wat kost dat?
Mn vader: €15 en stuurt mij erop af zoals gewoonlijk.
Ik kom daar. Tijdje mee bezig geweest om dat ding in te stellen. Eindelijk klaar zegt dat ***wijf dat ze op dit moment geen geld heeft en dat ze die morgen wel komt brengen
Had 2 opties:
-Alle zenders van dr tv weer door mekaar zetten en mn verlies nemen
-Laten staan in de hoop dat ze alsnog komt betalen (Heb namelijk al vaker gehad dat klanten gewoon later betaald en is ook goed gegaan)
Helaas voor optie 2 gekozen.
Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.
spullen kopen doe ik met hen of laat ik hen doen en voor de installatie reken ik dan ook 20 euro af. Per job betalen dus.
Alleen nu ik deze topic heb doorgenomen heb ik er opeens geen zin meer in
Ads door Google
Bijbaantje € 150 Per Dag
Simpele E-mails Verwerken Directe Uitbetaling. Gegarandeerd
www.Thuis-Bijbaantje.com
Is dit nep? Ik zou denken dat ik op deze prof-forum geen meuk zou tegenkomen
Natuurlijk is het nep. Het "start pakket" kost maar 30 euro (in de aanbieding, het was eerst 80, jajamelkislekker schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 14:56:
Is dit nep? Ik zou denken dat ik op deze prof-forum geen meuk zou tegenkomen

|| Vierkant voor Wiskunde ||
Zielige mensen, dat snap ik echt niet, die hebben dus echt schijt aan de wereld. En het dan vreemd vinden als ze een keer flinke krassen op de auto hebben (ik keur dit niet goed, maar kan best begrijpen als zoiets gebeurt voor een hoger bedrag dat dat frustrerend kan zijn...)Twazerty schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 00:35:
Totaal geleden schade door niet betalende klanten: 40 euro. (In een jaar of 5 tijd) Dit bedrag is inclusief andere werkzaamheden. Nog een leuke:
Klant belt: kun je mijn tv instellen want ik kan dat niet. En wat kost dat?
Mn vader: €15 en stuurt mij erop af zoals gewoonlijk.
Ik kom daar. Tijdje mee bezig geweest om dat ding in te stellen. Eindelijk klaar zegt dat ***wijf dat ze op dit moment geen geld heeft en dat ze die morgen wel komt brengenFAIL
Had 2 opties:
-Laten staan in de hoop dat ze alsnog komt betalen (Heb namelijk al vaker gehad dat klanten gewoon later betaald en is ook goed gegaan)
En in dat startpakket staat de tip om je pakket 5 keer per dag te verkopen voor 30e en dan heb jij je 150e per dag ;-)Species5618 schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 16:42:
[...]
Natuurlijk is het nep. Het "start pakket" kost maar 30 euro (in de aanbieding, het was eerst 80, jaja). T.net heeft geen controle over welke ads Google onderaan de pagina plaatst, dus af en toe krijg je dit soort rommel.
Ben nu bezig met een website (met dank aan Frogo).
Waar moet ik nog meer op letten?
-Spelling
-Zin opbouw
-Duidelijke taal
-Kosten plaatje schetsen
-Online support
-E-mail adres
-Telefoon (Mobiel)
-Thuisadres? (of is dit geen goed idee?)
-Gastenboek (voor tevreden klanten)
-No Cure no Pay!
Suggesties?

Is ook gewoon risico van het vak. Bijna iedere ondernemer heeft wel eens niet betalende klanten.swtimmer schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 17:42:
[...]
Zielige mensen, dat snap ik echt niet, die hebben dus echt schijt aan de wereld. En het dan vreemd vinden als ze een keer flinke krassen op de auto hebben (ik keur dit niet goed, maar kan best begrijpen als zoiets gebeurt voor een hoger bedrag dat dat frustrerend kan zijn...)
Is tevens de reden dat als ik een pc bouw ik eerst de rekening stuur. Als deze betaald is word worden de onderdelen pas naar mij gestuurd. Altijd goed gegaan. Reparaties tot x aantal euro's worden pas betaald bij ophalen. Meestal max 75-100 euro aan onderdelen voor reparatie wat ik nog voorschiet. Daarboven is het eerst dokken. Of even snel router halen voor een klant. Eerst even dokken dan haal ik hem op. Dan zit je iig safe. Want niet betalende klanten zijn meestal de klanten waarbij je bij hun thuis bent.
Dit niet om de TS te demotiveren. Calculeer het gewoon een beetje in je prijs dat je af en toe je verlies moet nemen. (Gewerkte tijd niet betaald krijgen) Vervolgens ook niet meer komen totdat ze betaald hebben. En als je opeens tuig tegenkomt waarvan je vrij zeker van bent dat die niet gaan betalen gewoon negeren. Zeggen dat je komende tijd geen tijd hebt. Beetje rond de pot draaien ed. Heeft mij al verschillende keren geholpen. Anders was mijn verlies nog wat hoger.
[ Voor 18% gewijzigd door Twazerty op 03-06-2009 18:53 ]
Tenzij je mensen de optie geeft om de boel langs te komen brengen lijkt me dit niet nodig.Rocketman321 schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 17:49:
Bedenk even of je een publiek toegankelijk gastenboek wil of gewoon een pagina waar jij de reactie van mensen (met hun toestemming) plaatst. Een publiek toegankelijk gastenboek heeft als risico dat mensen / ontevreden klanten onwaarheden en dergelijken gaan plaatsen. Die kun je dan gaan deleten, maar voor sommigen is dat aanleiding om het alleen maar meer te doen.-Gastenboek (voor tevreden klanten)
Wie bepaalt wanneer er een "cure" is? Kan me best voorstellen dat er sommige problemen zijn die je niet 100% op kunt lossen omdat er compatibiliteitsproblemen zijn, de hardware simpelweg niet goed genoeg is voor wat de klant wil doen of een probleem een bug/defect is dat de fabrikant kan verhelpen, maar jij niet (ondanks dat je de juiste diagnose stelt en daarmee de weg naar de oplossing vrijmaakt). Met een "No cure no pay" clausule zul je altijd klanten tegenkomen die gaan mierenneuken over welk klein detail ze ook kunnen vinden om onder betaling uit te komen.-No Cure no Pay!
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Dat thuisadres zou ik eventueel ook kunnen doorgeven als mensen al iets willen langsbrengen.
Ik ben alleen bang dat mensen dan het gewone telefoonnummer gaan opzoeken ipv de mobiele als ik even niet bereikbaar ben.
Dat gastenboek wordt idd niet openbaar... ik geef bijvoorbeeld een voorbeeld van een email weer waarin staat dat het een tevreden klant heb.
Als sommige mensen zo gaan mierenn**ken dan kom ik er maar 1 keer... ik hou graag plezier in de dingen die ik doe... maar je drukt denk ik wel de stempel op je "zaak" van. Ik kan het goed en kan ik iets niet oplossen dan hoeft u ook niet te betalen. Mensen moeten dan gewoon begrijpen dat sommige problemen bij hun of hun pc ligt en ik dat niet 1.. 2.. 3.. kan verhelpen zonder dat er of nieuwe hardware moet worden aangeschaft o.i.d.
mocht ik een keer ergens niet uit komen zoek ik dit uit of vertel de klant dat het niet gaat werken en dat deze andere hardware/software nodig heeft. daarnaast zeg ik dat ik er dan ook tijd in heb gestoken en dat ik ook graag een boterham op mijn bordje wil hebben.
Je hebt een diagnose gesteld en geeft advies.
Dus eigenlijk ben je gewoon aan het werk en geef je advies en stel je een diagnose...
Eigenlijk best begrijpelijk

Ik vind dat ook eigenlijk de leukste klussen, het adviseren van mensen die er echt geen flauw benul van hebben wat ze moeten hebben. Dat vergt af en toe wel heel wat inlevingsvermogen aangezien sommige mensen echt uit een ei lijken te komen
Zo leer je de analfabeten van de pc ook nog eens wat bij
Ferrybouwman wat vraag jij per uur als ik vragen mag?
soms is dit simpel te vinden door een geheugen module te vervangen soms is het een lastig combinatie probleem.
wat iedereen in indergeval bij zich zou moeten hebben is een cd als UBCD en easyboot.
maken jullie nog gebruik van tools/ cd's e.d.
-XP CDFrogy schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 23:33:
als mensen komen met een klacht dat hun pc raar doet moet je vaak gaan onderzoeken waar het probleem ligt. dit is niet altijd direct te zeggen daarom heb ik ook een vast bedrag voor onderzoekskosten.
soms is dit simpel te vinden door een geheugen module te vervangen soms is het een lastig combinatie probleem.
wat iedereen in indergeval bij zich zou moeten hebben is een cd als UBCD en easyboot.
maken jullie nog gebruik van tools/ cd's e.d.
-Wachtwoordkraker voor klanten die hun inlogwachtwoord vergeten zijn (naam kwijt)
-Office 2003/2007 op USB
-Everest Home Edition voor eigenschappen pc op USB
-Lege CD's voor bovenstaande programma's
-Kruiskop voor ECHT atechnische klanten
-In ieder geval GEEN virusscanners, ik heb geen zin in stomme klanten die weer domme websites bezoeken, alles aanklikken en mij de schuld geven

Voor de rest heb ik eigenlijk alles voor kleine klusjes, dit is exclusief specifieke programma's die klanten zullen vragen.
Nou heb ik zelf vrijwel geen klanten maar ik maak ook geen reclame

Beeje in supermarkt geadverteerd, mensen gevraagd en zij in hun netwerk en afwachten maar!
Verder heb ik ook altijd de basis mee zoals schroevendraaien, wat tie-wraps, koelpasta, UTP kabel en een laptop, en idd aantal CD/DVD van xp/vista.

Ik schat de problemen op locatie in. Op het moment dat ik em meeneem spreek ik een fixed prijs af vaak op een schatting van benodigde uren. Als je uitlegt dat je op je eigen locatie meer middelen hebt, dan gaan ze er eigenlijk allemaal wel mee accoord.Nadeel is dat soms een situatie te handhaven lijkt, en er nachtwerk achterweg komt.TKing schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 12:37:
Ik lees hier dat een aantal de PC mee naar huis nemen. Een hoop mensen willen dit niet omdat ze dan niet in de gaten kunnen houden of jij wel wat doet of niet (i.v.m. uurtarief). Ikzelf denk er ook over om zoiets als dit te gaan doen, maar ben er nog niet helemaal zeker van. Alle verhalen die ik hier lees over vervelende klanten en zo
Afstandsbediening meenemen als onderpand. Bij betaling krijgt ze die terug. Of eerst laten betalen, dan pas aan beginnen.Twazerty schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 00:35:
Had 2 opties:
Spelling: zeer zeker. Krijg ik een reclamemailtje binnen, of een introductiemailtje van een bedrijf en ik zie een spelfout wordt deze zonder verder te lezen rechtstreeks in de prullenmand gezet. Het kan gebeuren, maar niet in een reclame/intro mailtje. Ook websites zou deze niet mogen staan.Rocketman321 schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 17:49:
Als dat programma echt was geweest was ik nu miljonair
-Spelling
-Zin opbouw
-Duidelijke taal
-Kosten plaatje schetsen
-Online support
-E-mail adres
-Telefoon (Mobiel)
-No Cure no Pay!
Suggesties?
Gastenboek: vind ik persoonlijk vaak onprofessioneel lijken. + gevoelig voor spam. En laten we eerlijk zijn, de slechte ervaringen filter je er uit.
Persoonlijke gegevens: regel hiervoor wel een nummer dat anders is dan je privenummers. Anders wordt je constant gebeld tijdens je vakantie, school, weekends na 10u etc. Vaak voor de domste dingen.
No cure no pay: niet doen.
Quote : "Er zijn nogal wat bedrijven die gratis service verlenen. Ooit vertelde iemand mij:" Alles wat je voor niets krijgt, is waardeloos en wordt als zodanig gewaardeerd!". En er is nog een akelig kantje aan gratis hulp: klanten stellen er even hoge eisen aan als aan betaalde hulp. Ze zien het als een recht. Gratis hulp verlenen kost geld. Laat de klant ervoor betalen!." (Michel Hoetmer).
Oftewel, gratis werkt niet. Klein voorbeeldje: De printer werkt niet. Je hebt 15min nodig tot bij de klant te komen. Daar constateer je na 15min dat de printer kapot is. Je hebt weer 15min nodig om terug naar huis te gaan. 45minuten voor niks gewerkt. Evenals je online support trouwens. Een mailtje met een vraag ok, maar echte support? Dat kost je ook tijd, dus geld. Laat ervoor betalen!
20 euro bij particulieren en voorrijkosten 5 euro voor het dorp een paar km verderop. Moet ik iets verder naar een grotere plaats waar een aantal klanten zitten reken ik 10 euro. Ik kom verder bij 2 of 3 bedrijfjes langs waar ik wat meer reken. Tegenwoordig ben ik echter niet echt actief meer in de pc-business en doe alleen bestaande klanten nog of evt. via via als ik tijd heb.Rocketman321 schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 22:51:
Ferrybouwman wat vraag jij per uur als ik vragen mag?
Het eerste uur reken ik altijd, ook als ik alleen een stekker erin moet steken. Alleen soms bij vaste klanten wil ik nog wel is coulant zijn als ik bijvoorbeeld toch al in de buurt moest zijn ofzo. Nieuwe klanten kunnen de pot op
Over je plannen om een website te maken: Ik zou er eerlijk gezegd niet te veel tijd insteken. Naar mijn ervaring zijn de mensen die om hulp vragen niet zo vertrouwd met internet dat ze je online weten te vinden

Is het dan wel handig om dan een half-uur tarief te rekenen??
ik reken echter bijna nooit voorrijkost, dit zit deels verwerkt in mijn uurloon.
en zo gek is het niet om het eerste uur te rekenen.
je moet er immers naar toe, en voor het zelfde geldt kun je naar iemand anders toe die wel een vol uur reparatie heeft.
dus ik zou zeggen reken altijd het eerst uur en doe ook niet aan half uur kosten.
en maak gebruik van vaste prijzen per activiteit.
en dan heb ik het over echt een eigen onderneming in de computer reparatie branche?
Ik denk namelijk dat er hier al genoeg bedrijven van zijn en dat je echt iets unieks moet kunnen aanbieden.
zoals voor MKB bedrijfsprocessen analyseren. wat denken jullie hiervan?
Ik hoor iedereen praten over wat hij doet, maar ik ben toch echt benieuwd naar de administratie ervan.
Hoe sla jij de klantgegevens op en waar houdt je bij wanneer je wat hebt gerepareerd.
Ik doe ook klusjes voor vrienden/familie en krijg nu vrienden van vrienden. Ik wil daarom een overzicht hebben.
Soort database.
Iemand tips?
Thanks
Handelen in electronica?????Jazzle schreef op zondag 07 juni 2009 @ 16:35:
In plaats van computers repareren kan je beter een beetje handelen in electronica, grotere marges en veel minder gezeur aan je hoofd mbt support. Vooral bij kleine bedrijven werkt dat prima (die willen gewoon iets goeds hebben dat werkt, en kijken niet op die paar euro meer of minder).
Sorry, maar wat bedoel je hier precies mee?
Het komt bij mij over alsof je wilt concurreren met de prijzen van de online-webshops.
Probeer ook eens spatiefoutenRocketman321 schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 17:49:
Als dat programma echt was geweest was ik nu miljonair
-Spelling
-Zinsopbouw
-Duidelijke taal
-Kostenplaatje schetsen
-Online support
-E-mailadres
-Telefoon (Mobiel)
-No Cure no Pay!
Suggesties?
Ik werk zelf in een electronica/ computer zaak en juist daar zijn de marges erg klein.peak schreef op zondag 07 juni 2009 @ 16:39:
[...]
Handelen in electronica?????
Sorry, maar wat bedoel je hier precies mee?
Het komt bij mij over alsof je wilt concurreren met de prijzen van de online-webshops.
Ik maak gebruik van een de free versie van wiversoft.be. makkelijk voor klanten en artikel onderhoud.
en kan factuurtjes maken.
Of bijvoorbeeld als je een kennis of klein bedrijfje kent (Bijvoorbeeld het bedrijf waar je op zaterdag werkt) met weinig verstand van computers die dan een 'snelle stabiele pc' wil hebben, zelf kunnen zij geen keuze maken, dus stel jij iets voor ze samen en assembleer je het, half uurtje werk.
Per uur verdien je daar heel aardig mee, maar daar staat tegenover dat je er niet zo vaak/veel werk aan hebt.
1 keer meegemaakt, ik dacht een slag te slaan. Kom ik daar om die dingen te bekijken (wilde er 5 meenemen en zo doorverkopen), waren de stickers eraf gehaald

K to the KillaZ
Is dat niet goed dan?KillaZ schreef op zondag 07 juni 2009 @ 20:15:
Behalve als die grapjassen van die scholen het stickertje er af hebben lopen krabben.
1 keer meegemaakt, ik dacht een slag te slaan. Kom ik daar om die dingen te bekijken (wilde er 5 meenemen en zo doorverkopen), waren de stickers eraf gehaald
Dan word je nooit beschuldigd van diefstal.
Ik begon wel erg te twijfelen toen je die spatie fouten aangaf....
Maar ze zijn gewoon allemaal goed hoor
Ofwel terug naar de basisschool jij
Ontopic :
Handelen in Elektronica? Dat is toch heel wat anders dan pc's fixen of even een keer een elco vervangen? xD
[ Voor 8% gewijzigd door Rocketman321 op 09-06-2009 13:38 . Reden: Typo's ]
Anoniem: 290112
Sluit ik me helemaal bij aan.KingTenteehje schreef op maandag 18 mei 2009 @ 13:56:
Ik zou er eens goed over nadenken of je dit wel als bijbaantje wil. Ik heb het in het verleden ook gedaan en op een gegeven moment gezegd dat ik geen vestand meer had van computers. Ik werd helemaal gestoord van het aantal telefoontjes van mensen waar ik net een dag vantevoren was geweest. Je zegt ze iets niet te doen en doen het toch. Weer problemen en weer terug, ga dan maar eens zeggen dat ze weer moeten betalen etc. etc. Het is niet zo makkelijk geld verdienen als het lijkt. Je komt er dan wel achter hoeveel gezever je krijgt met de normale mensen die geen vestand van computers hebben.
Laatst voor iemand een pc in elkaar gezet etc. alles goed.
Klant wou een draadloze netwerk verbinding hebben en had zelf alle spullen en had ook alles zelf gedaan.
Opeens allemaal bluescreens. Bleek dus dat hij een XP driver op zijn Vista machine had geinstalleerd.
Compleet buiten mij schuld dus, maar ik kreeg wel een telefoontje dat die pc naar de kloten was en dat ik het maar ff moest repareren.
Dat soort dingen, en nog veel erger ga je veel tegen komen. En ik heb er ook een hekel aan gekregen
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 290112 op 09-06-2009 22:10 ]
Ga je het onderdanige iemand uithangen of zeg je dat ze het maar moeten uitzoeken omdat het hun schuld is?
Ook met windows hetzelfde gezeik, pc ooit gekocht met win.oud of ik er een nieuw OS op wil zetten. Zeker met het groeiende laptop gebruik is er steeds minder eer te behalen op hardware gebied.
De gemiddelde thuisgebruiker (en MKB ook zelfs soms) vind licenties maar onhandig, duur en onnodig.
Over die stickers op desktops van scholen etc: Je zal toch wel een OEM dell/hp/etc image moeten meeleveren, een retail versie gaat niet werken. Als je die er niet bijlevert is het maar de vraag of het legaal is. Voor zover ik weet niet.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Wat mij handig lijkt:
Reken onderzoekskosten, probeer de klant duidelijk te maken dat jij ook reistijd hebt, en dat een pc onderzoeken echt niet zo simpel is als het lijkt(anders hadden ze het zelf wel kunnen doen).
Neem een CD mapje met een aantal handige dingen erop mee zoals:
Hiren's boot CD
BackTrack 3
CD met tools zoals Driver Genius, Everest, Spybot(+verwanten), memtest86 en er zullen nog wel meer zijn.
Voor familie en nabije vrienden kan je gewoon een illegale XP oid installeren, maar probeer daarvanaf te zien bij klanten, wees strikt.
Neem sowieso een eigen laptop mee evt. met een 3G kaartje erin zodat je overal op internet kan(wanneer de klant bijv op dat moment geen werkende internetverbinding heeft). Uiteraard handige websites bij je favorieten zetten(Microsoft Knowledge Base, bijv.).
Neem een koffertje oid met wat standaard hardware mee: Simpele AGP en PCI-E videokaart(€20), een kleine werkende harde schijf met Windows erop(zodat je evt. defecte onderdelen kunt uitsluiten).
Een muis die je zelf prettig vindt werken, niet is zo hinderlijk dan urenlang een PC te fixen met een kutmuis...
Misschien is het meenemen van enkele simpele verlengkabels ook geen slecht idee, sommige mensen zitten met kabelmanagement die echt net past, en dan mag je lekker onder het 1.20m lage bureau gaan zitten met gebogen nek om elke 30sec te checken welke bios errors de pc geeft.
Virusscanners en firewalls installeren vind ik een twijfelgeval, je installeert ze, maar dan moet je de klant ook uit leggen wat ze moeten doen wanneer er een bepaald scherm verschijnt, wat ze overigens altijd vergeten, en dan klikken ze de verkeerde knop en een week later mag je weer langskomen want het werkt niet.
[ Voor 9% gewijzigd door Sefyu op 09-06-2009 23:35 ]
Als het je moeder je zusje of je oudere broer is?
Als het nou je oom is waar je weinig goed contact mee hebt vind ik het logisch... xD
Op internet kan je trouwens genoeg OEM image's vinden. Denk aan nieuwsgroepen o.i.d.
Het meeste werk probeer ik legaal te doen. Meestal zitten er op kant en klare pc's gewoon licenties. Ik zoek dan de bijbehorende OEM image op en zet het erop. Dan is het toch legaal?
Dodelijk.Sefyu schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 23:33:
I
Voor familie en nabije vrienden kan je gewoon een illegale XP oid installeren, maar probeer daarvanaf te zien bij klanten, wees strikt.
NOOIT inlaten met illegale software als je er geld ermee verdient.
Bij problemen, ben je linksom of rechtsom de sjaak.

---------------
Waar heb je backtrack in godsnaam voor nodig als je een pc gaat repareren?Sefyu schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 23:33:
I
Hiren's boot CD
BackTrack 3
CD met tools zoals Driver Genius, Everest, Spybot(+verwanten), memtest86 en er zullen nog wel meer zijn.
Daarom heb ik het over familie en vrienden he(waar ik het dus gratis bij doe).Mistraller schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 23:37:
[...]
Dodelijk.
NOOIT inlaten met illegale software als je er geld ermee verdient.
Bij problemen, ben je linksom of rechtsom de sjaak.
@Awsomja, netwerk tools:P
Backtrack is wel lekker makkelijk, je hebt ook gewoon standaard dingetje erin zoals Firefox, en als het goed is kan je met bepaalde tools ook gewoon NTFS partities benaderen, dus bij bootproblemen is het dus een handige Live cd.
maar klusjes voor familie enzo doe ik zelf echt liever niet.
Of je lost iets op en ze bellen je iedere keer als er wat is (zo blijf je bezig)
Of het verhaal sinds jij dat hebt gedaan werkt dit ineens niet meer.
Ook al is het iets wat er totaal niet mee te maken heeft, is het bijna onmogelijk iemand daarvan te overtuigen.
Voor klusjes bij particulieren is het een beetje hetzelfde verhaal, deze mensen zeuren vaak omdat ze er totaal geen verstand van hebben.
Hehe ik dacht al.Sefyu schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 15:43:
[...]
Daarom heb ik het over familie en vrienden he(waar ik het dus gratis bij doe).
@Awsomja, netwerk tools:P
Backtrack is wel lekker makkelijk, je hebt ook gewoon standaard dingetje erin zoals Firefox, en als het goed is kan je met bepaalde tools ook gewoon NTFS partities benaderen, dus bij bootproblemen is het dus een handige Live cd.
Ps; je kan wel veel met backtrack zeg, hem laatst een site platgelegd
Heel vervelend is dat.fanta22 schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 16:59:
Of je lost iets op en ze bellen je iedere keer als er wat is (zo blijf je bezig)
Of het verhaal sinds jij dat hebt gedaan werkt dit ineens niet meer.
Ook al is het iets wat er totaal niet mee te maken heeft, is het bijna onmogelijk iemand daarvan te overtuigen.
Had laatst een dvd-brander bij iemand in de pc geinstalleerd. Kreeg een dag later een telefoontje dat het branden niet werkte. Dus ik ga erheen (gratis natuurlijk, ik neem aan dat de brander defect is), blijkt dat ze gewoon niks snappen van NERO, maar dat de brander het gewoon doet.
Als je dan zoiets hebt van "ach, kan gebeuren" dan zullen zulke mensen je blijven bellen voor de meest onnozele kut klusjes. Niet doen, maar gewoon geld voor vragen.
Het lijkt in het begin heel leuk om veel verschillende klanten te hebben, maar je bent beter af met een paar goede klanten dan heel veel eikels.
Mijn pc laadt niet op en claimt het volgende op het scherm:
""Fout in laden besturingssysteem""
Ik heb onderzocht en het blijkt dat de schijf met data, C:\, eerst geformatteerd moet worden voordat het weer opgestard kan worden.
MAAR FORMATTEREN VERLIEST DATA!
Is er een mogelijkheid om dit te formatteren per CD zonder dataverlies?
Ik hoor het gauw!
(Dit heeft niks met dit topic te maken je kan beter zelf een topic starten)
Ik hoop dat hij een grappige klant-quote heeftfanta22 schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 16:01:
Ik zou zoiezo eerst een repair proberen met de Windows cd voordat je de boel gaat formatteren.
(Dit heeft niks met dit topic te maken je kan beter zelf een topic starten)
Aan de andere kant is het voor een 16-jarige echt prima als hij maar accepteert dat hij geen continu inkomen hebt.
Raar ideetje , maar ik doe het zelf ook:
Klanten (wel bedrijven bij mij, bij particulieren weet je niet waar je blijft) een abonnement af laten sluiten voor het onderhoud
Je bent 16 jaar? Hoe doe je dat dan bij bedrijven, want ik denk dat bedrijven zich er 'fijner' bij voelen als ze een ouder ( in hun ogen gespecialiseerder ) iemand het netwerk/ computer systeem bij hun komt installeren...Boudewijn schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 16:44:
Inderdaad.
Aan de andere kant is het voor een 16-jarige echt prima als hij maar accepteert dat hij geen continu inkomen hebt.
Raar ideetje , maar ik doe het zelf ook:
Klanten (wel bedrijven bij mij, bij particulieren weet je niet waar je blijft) een abonnement af laten sluiten voor het onderhoud.
Op je 16de verdien je bij de gemiddelde supermarkt ong 3,50 per uur ofzo?
Als je dan 20euro per uur kan vangen door pc's te repareren is dat natuurlijk top!
Dan hoef je ook niet altijd "werk" te hebben, en kan je best een keer geen voorrijkosten rekenen
Hehe idd. Verdien atm zelf bijna 5euro per uur (15 jaar), maar dit als bezigheidje erbij op m'n zestiende zou gaaf zijn. En dan vooral voor bedrijven, veel interessanter dan particulieren. Vandaar dat ik ook graag van Boudewijn antwoord wil daaropAnoniem: 290112 schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 19:20:
Jullie denken ook allemaal veelste professioneel
Op je 16de verdien je bij de gemiddelde supermarkt ong 3,50 per uur ofzo?
Als je dan 20euro per uur kan vangen door pc's te repareren is dat natuurlijk top!
Dan hoef je ook niet altijd "werk" te hebben, en kan je best een keer geen voorrijkosten rekenen
Bedrijven kan je vergeten als 15 jarige zonder officieel bedrijf, simpelweg omdat jij niet garant kan staan voor schade of uitval. Een bedrijf wel.Awsom schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 19:25:
[...]
Hehe idd. Verdien atm zelf bijna 5euro per uur (15 jaar), maar dit als bezigheidje erbij op m'n zestiende zou gaaf zijn. En dan vooral voor bedrijven, veel interessanter dan particulieren. Vandaar dat ik ook graag van Boudewijn antwoord wil daarop
Buiten dat ben je gewoon te jong, ICT-Beheerder is een 4jarige opleiding. Ik ben 22 als ik ermee klaar ben. No way dat jij die hebt gedaan op je 15de
Dat dacht ik zelf ook al redelijk door, maar zoals Boudewijn het zegt doet hij het welAnoniem: 290112 schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 19:30:
[...]
Bedrijven kan je vergeten als 15 jarige zonder officieel bedrijf, simpelweg omdat jij niet garant kan staan voor schade of uitval. Een bedrijf wel.
Buiten dat ben je gewoon te jonge, ICT-Beheerder is een 4jarige opleiding, noway dat jij die hebt gedaan op je 15de
Nvm, hij is 21
[ Voor 4% gewijzigd door Bobmeister op 11-06-2009 19:36 ]
Tja, ik weet niet hoe jij bij bedrijven wilt binnenkomen. Maar als ik iemand inhuur om de IT te regelen dan verwacht ik van 8 tot 17:00 uur een mogelijkheid tot ingrijpen, als de server om 08:00 uur plat gaat en iemand gaat zeggen dat hij na school ( 16:00 uur gok ik ) langskomt dan betaal ik gewoon medewerkers een dag lang voor niets te kunnen doen...Awsom schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 19:25:
[...]
Hehe idd. Verdien atm zelf bijna 5euro per uur (15 jaar), maar dit als bezigheidje erbij op m'n zestiende zou gaaf zijn. En dan vooral voor bedrijven, veel interessanter dan particulieren. Vandaar dat ik ook graag van Boudewijn antwoord wil daarop
Hetzelfde met simpele dingen als een router instellen, als dat ding om 13:00 stuk gaat dan heeft mijn bedrijf gewoon geen inet meer, dan verwacht ik als bedrijf echt iets beters als : ik om na school even kijken.
Idem met schoolvakanties etc, ik zit er niet op te wachten dat als ik een probleem dat mijn it-persoon 3 weken niets kan doen omdat hij zonodig naar salou moet...
Bedrijven is leuk geld verdienen ( heel simpel als er 5 man stilstaat dan maakt het uurtarief bijna niets meer uit ), maar je moet ook begrijpen dat je er wel iets voor terug moet doen
Kunnen ook kleinere dingen zijn.
Ik ben zelf ook actief bij een aantal kleine "Lees minder dan 5 werk nemers" bedrijven actief met onderhoud.Gomez12 schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 19:55:
[...]
Tja, ik weet niet hoe jij bij bedrijven wilt binnenkomen. Maar als ik iemand inhuur om de IT te regelen dan verwacht ik van 8 tot 17:00 uur een mogelijkheid tot ingrijpen, als de server om 08:00 uur plat gaat en iemand gaat zeggen dat hij na school ( 16:00 uur gok ik ) langskomt dan betaal ik gewoon medewerkers een dag lang voor niets te kunnen doen...
Hetzelfde met simpele dingen als een router instellen, als dat ding om 13:00 stuk gaat dan heeft mijn bedrijf gewoon geen inet meer, dan verwacht ik als bedrijf echt iets beters als : ik om na school even kijken.
Idem met schoolvakanties etc, ik zit er niet op te wachten dat als ik een probleem dat mijn it-persoon 3 weken niets kan doen omdat hij zonodig naar salou moet...
Bedrijven is leuk geld verdienen ( heel simpel als er 5 man stilstaat dan maakt het uurtarief bijna niets meer uit ), maar je moet ook begrijpen dat je er wel iets voor terug moet doen
dit is meer 1 keer per maand ofzo pc ff beetje opschonen en wat kleine probleempjes verhelpen.
als er een keer echt iets is weten ze dat mijnHBO opleiding voor gaat. dit zit natuurlijk in de prijs inbegrepen.
willen ze een"professioneel" iemand die 24/7 klaar staat is dat prima maar daar betaal je dan voor.
Ilegale software doe ik niet aan, eigelijk ook niet voor familie, Windows en office als OEM is helemaal niet zo gek duur.
Want zonder die opleiding kun je absoluut geen PC's repareren/assembleren/installeren + netwerken aanleggen.Anoniem: 290112 schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 19:30:
[...]
Bedrijven kan je vergeten als 15 jarige zonder officieel bedrijf, simpelweg omdat jij niet garant kan staan voor schade of uitval. Een bedrijf wel.
Buiten dat ben je gewoon te jong, ICT-Beheerder is een 4jarige opleiding. Ik ben 22 als ik ermee klaar ben. No way dat jij die hebt gedaan op je 15de
Leuk zo'n opleiding maar niet perse nodig voor dit soort klusjes, bij grotere server-omgevingen etc OK maar anders..
Het is niet enkel die opleiding, het is vooral het wat als je iets fout doet etc... Meer het totaalplaatje dus.la_fusion schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 21:28:
[...]
Want zonder die opleiding kun je absoluut geen PC's repareren/assembleren/installeren + netwerken aanleggen.
Leuk zo'n opleiding maar niet perse nodig voor dit soort klusjes, bij grotere server-omgevingen etc OK maar anders..
Alhoewel ik wel deels denk dat er tegenwoordig te veel mensen zijn die gamen / game -pcs fixen al genoeg kennis vinden. Maarja, dat is meer de standaardisering van de pc die meer beunhazen voortbrengt.
Een opleiding zegt iets over je basiskennis, zonder opleiding kan je net zo goed / beter zijn, maar op papier onderscheid ik je niet van mijn 8-jarige buurjongetje wat WoW kan opstarten en weet hoe hij de router moet resetten als WoW het niet meer doet...
Wat al eerder was gezegd: oppassen met familie, want voor je het weet zit je op de familiefeesten en verjaardagsfeestjes op de muffe computerkamer van je oom om hem uit te leggen hoe je foto's van zijn digitale camera op zijn harde schijf kan zetten, en och als je er toch achter zit, er is nog iet met ... etc.
Ook ben ik blij dat ik geen diensten verleen aan particulieren, alleen soms wat verkoop, want particulieren, vooral die met weinig kennis of een slecht geweten, zijn gewoon erg lastig. Bovendien hebben particulieren enorm veel rechten dus als het fout gaat is het altijd jouw schuld, ook al is het jouw schuld niet...
Hou het dus voor jezelf zo simpel mogelijk en spreek duidelijk dingen af. Het liefst op papier natuurlijk.
Was een keer. De computer van me nicht was een beetje traag en omdat mijn neef de IT'er het "druk" had, was ik het slachtoffer. Een beetje traag bleek ook een understatement te zijn. Duurde 10 minuten voordat het opgestart was. Even spybot downloaden. Doodleuk de helft van het scherm gevuld met toolbars

Dus ik flink wat tijd bezig met het achterhalen van het probleem. Dacht dat het de voeding was. Komt mijn oom met de briljante opmerking "Hoe kan dit? Ik heb deze PC pas vorig jaar gekocht!". Blijkbaar hadden ze het bij de lokale(?) pcboer gekocht, dus hadden ze nog gewoon garantie op dat ding

Wat gebruiken jullie voor de administratie of een soort mini CMDB?
Ik zoek dus iets waarmee ik mn ''klanten'' in kan opslaan en wat voor hardware ze hebben en wat ik de vorige keer heb gefixed en eventueel de wachtwoorden/handleidingen.
Daar zat ik ook aan te denken, maar zodra dat erg grooooooooooot gaat worden, is het niet meer zo efficient.
Dus begin ik liever nu aan een soort van database aanpak en zodat ik relaties kan leggen, dan dat ik met kolommen ga werken.
Als er echt niks anders is, jah dan wordt het excel.
Alleen dan nog een goeie lay-out verzinnen met eventueel macro's. Wellicht heeft iemand een template en wilt die het delen ?
Gratis te downloaden van Wiversoft.be
makkelijk of facturen en klanten te beheren.
dmv factuur historie kan je dus makkelijk zien wat je de vorige keer hebt uitgevoerd.
Voor alle duidelijkheid ze moeten vooral doorgaan met hun activiteiten is voor sommige een leuke bijverdienst maar geen basis om er een echt bedrijf van te maken.
Haha, ik schrok al toen ik je regel "100 klantjes waar je 40 euro op verdient" las.snoopp17 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 09:16:
Ik denk dat je gewoon realistisch moet zijn je kunt afentoe een leuke cent bij verdienen maar meer ook niet, verder heeft alleen maar zin om een "officeel bedrijf" te worden als je een redelijke omzet maakt of als je veel bedrijven als klant. Maar als je het als bij verdienste doet en je hebt jaarlijks bv 100 klantjes waar je 40 euro op verdient dan zie ik weinig toegevoegde waarde om een bedrijfje op te starten. En als ik de reacties hier boven lees dan heb ik mijn twijfels of sommige aan die 100 klantjes komen.
Voor alle duidelijkheid ze moeten vooral doorgaan met hun activiteiten is voor sommige een leuke bijverdienst maar geen basis om er een echt bedrijf van te maken.
Gelukkig zeg je het later zelf al. Ik betwijfel het ook of ze uberhaupt 100 klanten hebben.
Ik doe alleen vrienden en het echte geld verdien ik aan opstartende bedrijven.
Heb binnenkort een project bij een orthodontist. Ben ik wel wat uurtjes mee zoet.
Systeembeheer ofzo bij de orthodentist?peak schreef op maandag 15 juni 2009 @ 11:38:
[...]
Haha, ik schrok al toen ik je regel "100 klantjes waar je 40 euro op verdient" las.
Gelukkig zeg je het later zelf al. Ik betwijfel het ook of ze uberhaupt 100 klanten hebben.
Ik doe alleen vrienden en het echte geld verdien ik aan opstartende bedrijven.
Heb binnenkort een project bij een orthodontist. Ben ik wel wat uurtjes mee zoet.
Ik ga z'n netwerk aanleggen met de onderlingen client/server connecties.melkislekker schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 08:21:
[...]
Systeembeheer ofzo bij de orthodentist?
Dan ga ik het zo configureren dat ik er niet meer naar hoef te kijken.
Ik ben 22 met een HBO en bijna een master onder mijn kont. En wat MBO modules.Awsom schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 19:33:
[...]
Dat dacht ik zelf ook al redelijk door, maar zoals Boudewijn het zegt doet hij het wel?
Nvm, hij is 21Ik heb niks gezegd
Dat scheelt een ietsiepietsie klein beetje.
Verder heb ik enorm veel geluk gehad met het netwerk van mijn ouders en ben ik er zo in gerold. Ooit op een feestje een programmeerdemo gegeven aan de CEO van een chipontwerpbedrijf uit hun netwerk. Dat was goed genoeg om daar vacantiewerk etc te krijgen (wat vrij simpele software maken in C++ (gewone) en C# (.NET)). Ik was toen net 15
Maar als dingen eenmaal r ollen rollen ze lekker op die manier
[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 18-06-2009 22:25 ]
Anoniem: 286128
Bij bedrijven wel, particulier doe ik het niet. Vooral ook omdat ik meer de zwaardere incidenten oplos, en wat minder het onderhoud verzorg.Anoniem: 286128 schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 12:21:
Maakt iemand hier, bij het maken / repareren van pc's ook een logboek van wat je gedaan hebt en een checklist? bijvoorbeeld eerst .PST exporteren, mijn documenten veiligstellen, .NK2 bestand veiligstellen en ga zo maar door?
Meer zsm de onbekende unieke shit oplossen
Maar goed, zonder is inderdaad misschien goed te
doen voor de normale problemen, al schrijf ik altijd
wel netjes op WAT ik gedaan heb, dat wel.
1. Drivers downloadenAnoniem: 286128 schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 13:58:
Wat ik al zei, voornamelijk voor: herinstallatie(s)![]()
Maar goed, zonder is inderdaad misschien goed te
doen voor de normale problemen, al schrijf ik altijd
wel netjes op WAT ik gedaan heb, dat wel.
2. Mail backuppen,
3. Mijn documenten.
4. Vragen waar nog meer documenten staan.
5. Favorieten backuppen.
6. vragen of de klant installatie cd's of bestanden van belangrijke progs heeft.
7. PC intern ff reinigen.
8. Indien gebruik word gemaakt van WIFI kijken of de key beschikbaar is.
9. Overige licenties e.d.
10 eindelijk installeren.
En dan vergeet je doorgaans een heleboel files....De desktop wordt zo ontzettend vaak vergeten bijvoorbeeld. En daarnaast; op vraag 4 en 6 en 8 (9 ook doorgaans) wordt toch ontkennend beantwoord. Wifi key is doorgaans gewoon af te lezen op de router bij dit soort klanten.Frogy schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 14:17:
[...]
1. Drivers downloaden
2. Mail backuppen,
3. Mijn documenten.
4. Vragen waar nog meer documenten staan.
5. Favorieten backuppen.
6. vragen of de klant installatie cd's of bestanden van belangrijke progs heeft.
7. PC intern ff reinigen.
8. Indien gebruik word gemaakt van WIFI kijken of de key beschikbaar is.
9. Overige licenties e.d.
10 eindelijk installeren.
Gewoon niet moeilijk doen en een image maken van alles. Liefst met een tool die later makkelijk weer in te lezen is, en mocht het echt niet lukken dan kan je worst case nog terug naar de oude situatie.
Ik gebruik zelf acronis true-image.
Je gereedschapskist bevat daarom altijd een disk van minimaal 1TB.
Wat ook nog wel een aardige tip is; maak een VMware image van het systeem. Zo kan je de oude setup in draaiende situatie even inzien. Soms wel zo handig.
---------------
Daarnaast zie je de desktop documenten staan. mocht je deze zijn vergeten zeg je. ik vroeg nog waar documenten stonden buiten "Mijn Documenten".
Wifi key word in sommige routers gemaskeerd dus niet altijd uit te lezen.
Als ze het niet weten kan ik extra rekenen om wifi opnieuw inte stellen.
Eenmaal ingesteld laat ik netjes documentatie van de ingestelde router achter voor de volgende keer.
Mijn gereedschapskist bevat 200GB schijf.
als ik 1 TB moet gaan beackuppen neem ik de pc lekker mee naar huis en doe ik het op mn gemak.
ga geen 2 a 3 uur zitten wachten tot er 1 TB is gebackupd.
Ik ben het eens met Mistraller betreft de back-up.Frogy schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 09:09:
Wat heeft een completen image voor zin al je een her install bv vanwege virussen wil uitvoeren?
Daarnaast zie je de desktop documenten staan. mocht je deze zijn vergeten zeg je. ik vroeg nog waar documenten stonden buiten "Mijn Documenten".
Eenmaal ingesteld laat ik netjes documentatie van de ingestelde router achter voor de volgende keer.
als ik 1 TB moet gaan beackuppen neem ik de pc lekker mee naar huis en doe ik het op mn gemak.
Wat nou als je stom weg iets bent vergeten of de klant zegt nadat je klaar bent: "He, waar zijn de foto's van toen?"
Dan ga jij achter je oren krabben en nadenken van "kut... ben ik het vergeten?"
Met een back-up image ben je wat zekerder van wat er wel of niet ontbreekt. zo kun je ook zeggen dat die foto's van toen er helemaal niet op stonden en wellicht nog gewoon op z'n geheugenkaartje.
Nee dat is ook zo, het duurt wel lang. Maar het kan je hachje wel redden. Want zomaar "jammer maar de files zijn weg" dat kost je een klant. Het zal maar net "die laatste foto van opa toen ie nog leefde" zijn.Frogy schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 09:09:
Wat heeft een completen image voor zin al je een her install bv vanwege virussen wil uitvoeren?
Die desktop documenten worden écht vaak vergeten. Zeker bij installs waar my documents op een andere partitie staan. En dan nog alle instellingen, wachtwoorden etc in allerlei obscure programmaatjes en zo...
Maar er zijn er genoeg die hun bestanden door de hele pc hebben staan, en geen idee hebben, want "het programma vind het toch altijd terug."
Bij de meeste familieleden waar ik een reïnstall heb gedaan heb ik ook gewoon een nieuwe harddisk gemonteerd. De oude in een USB enclosure gestopt, dan hoef je ook geen backups te maken, en ben je toch veilig bezig zonder kans op dataloss.
Als je dataverlies riskeert omdat je een virus wilt verwijderen moet je je afvragen of het middel niet erger is dan de kwaal.
Een image maken heeft altijd zin. Stel dat het installeren van een nieuw OS voor problemen zorgt, of dan nou technisch is of door onenigheid met de klant, dan kan je altijd terug naar de oorsprong. (Of je mist een of ander stom bestand waar iemand uren en uren aan heeft gewerkt, zoals ooit bij mij een pinnacle project die op een rare plek was opgeslagen. Blijheid alom dat ik een image had)
Een OS reïnstall deed ik altijd al thuis, en dan is een image maken geen extra tijd, ja 5 minuten werk, en verder wachten tot ie klaar is. Het is een keus, maar je verkleint wel de risico's.
Documentatie raakt kwijt. Plak een sticker.
Alle overige info die je op papier wilt achterlaten bij de klant, kan je daarom ook het beste op een grote sticker uitprinten en aan de binnenzijde in de kast plakken.
Particulieren die een monteur laten komen hebben hun router nooit aangepast. En veruit de meeste routers hebben de standaard key op een stickertje aan de achterzijde. En die mensen hebben ook bijna altijd de standaard speedtouch oid van de ISP.
---------------
De voordelen zijn duidelijk: Je hoeft niet meer op pad. Bij elke vraag/gesprek begint de teller te lopen. Geen gedoe met facturen en betalingsachterstanden. Mensen die bellen hebben imho -iets- meer ervaring met hun computer, die hoeven niet zo nodig een 'monteur'. No cure do pay
Dit is de hoofdoorzaak dat veel mensen internetproblemen hebben omdat helpdesk van een internetprovider niet kan kijken wat er precies met die computer/aansluiting aan de hand is. Meestal is er bijvoorbeeld een defect kabeltje of een bepaald programma dat voor problemen zorgt, en dat kan je vaak niet op afstand zien.ebia schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 13:37:
De voordelen zijn duidelijk: Je hoeft niet meer op pad.
Mijn ervaring is dat het op afstand oplossen van computerproblemen vrij lastig is omdat óf de gebruiker niet zoveel van de computer af weet, óf de standaard oplossingen via Help of m.b.v. de buurman niet lukken.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Die mensen hebben dus ook de meest uiteenlopende exotische problemen. Makkelijke dingen hebben ze zelf al opgelost, of (gratis) hier op GoT gepostebia schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 13:37:
Mensen die bellen hebben imho -iets- meer ervaring met hun computer, die hoeven niet zo nodig een 'monteur'. No cure do pay
Knap als jij dat dan alsnog remote, door de telefoon, op kunt lossen.
[ Voor 31% gewijzigd door UDuckling5 op 20-06-2009 13:56 ]
Flap
Kun je beter nooit aan beginnen. Elke avond kun je dan gestoord worden. No way.ebia schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 13:37:
Heeft ooit iemand gedacht aan 'helpdeskje spelen'? Volgens mij zit hier ook nog een beste markt in. Ik kende vroeger een jongen die gewoon z'n eigen 0900 had (of 06-nummer in die tijd) waarop hij 's avonds dan bereikbaar was. Mensen belden met allerhande problemen, die hij net zoals bij een ISP helpdesk, telefonisch probeerde op te lossen. Ik geloof dat het maximale tarief 80 cent per minuut is (uurtje gebeld worden levert dus 48 euro op).
De voordelen zijn duidelijk: Je hoeft niet meer op pad. Bij elke vraag/gesprek begint de teller te lopen. Geen gedoe met facturen en betalingsachterstanden. Mensen die bellen hebben imho -iets- meer ervaring met hun computer, die hoeven niet zo nodig een 'monteur'. No cure do pay
Daarnaast komt van een 0900-nummer maar een gedeelte van het tarief naar jou. Die 80cpm mag je, als ik me niet vergis, al blij zijn als je op de helft uitkomt voor jezelf. Daarnaast mag je tegenwoordig via een 0900-nummer iemand niet lang meer aan de lijn houden. Na ruim drie kwartier is het tuut-tuut-tuut, automatisch wordt de verbinding dan al verbroken.
En mensen die bellen... zijn vaak net zo min ervaren als de andere 'klanten'.
Klopt, maar dat valt dan ook een beetje buiten de taak van de gemiddelde helpdesk. Toen ik nog bij een ISP werkte had ik vaak wel een vermoeden waar de problemen waren, maar vanwege gebrek aan tijd en omdat het buiten de scope van de support was, moet je toch dit soort klanten vertellen dat ze hun hulp ergens anders vandaan moeten halen.Onbekend schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 13:44:
[...]
Dit is de hoofdoorzaak dat veel mensen internetproblemen hebben omdat helpdesk van een internetprovider niet kan kijken wat er precies met die computer/aansluiting aan de hand is. Meestal is er bijvoorbeeld een defect kabeltje of een bepaald programma dat voor problemen zorgt, en dat kan je vaak niet op afstand zien.
Omdat support voor een bepaald product puur een stukje overhead is kun je stellen dat elk gesprek naar een helpdesk geld kost. (Geloof niet wat die mensen beweren dat een ISP 'rijk' wordt van het feit dat er 25 cent per minuut betaald moet worden). In werkelijkheid: hoe langer het gesprek hoe duurder het is voor de dienstverlener.
Anyway, als je dit dus doet om je geld mee maken, moet je juist je gesprekken zo lang mogelijk maken. Dus dan geeft het toch niet als er wat error en trial bij komt kijken? Enige wat je moet hebben is wat geduld met je klant.
@UDuckling5: Als je over genoeg ervaring en kennis beschikt zijn de soms 'hele moeilijke problemen' ook snel op te lossen door gewoon in de event viewer te koekeloeren (een optie die de meeste huis-tuin-en-keuken gebruikers niet eens kennen). En al kom je tot de conclusie dat iets niet meer te fixen valt, nouja, dan heb je alsnog een diagnose gesteld toch? Als je het 'eerlijk' wilt doen stuur je netjes achteraf per mail een afschrift van het gesprek, welke problemen zijn er geconstateerd, eventueel welke bronnen je hebt geraadpleegd (MS KB).
Als je telecompartner goede diensten levert kun je ook wel zaken als queue's, redirects, etc instellen. Sowieso kun je ook gewoon adverteren dat je slecht x-aantal avonden per week beschikbaar bent. En dan is natuurlijk sowieso de vraag of je dan ook echt continue gebeld wordt. En zo makkelijk je hiermee begint, zo makkelijk kan je het ook weer stoppen.Wildfire schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 14:18:
[...]
Kun je beter nooit aan beginnen. Elke avond kun je dan gestoord worden. No way.
Daarnaast komt van een 0900-nummer maar een gedeelte van het tarief naar jou. Die 80cpm mag je, als ik me niet vergis, al blij zijn als je op de helft uitkomt voor jezelf. Daarnaast mag je tegenwoordig via een 0900-nummer iemand niet lang meer aan de lijn houden. Na ruim drie kwartier is het tuut-tuut-tuut, automatisch wordt de verbinding dan al verbroken.
En mensen die bellen... zijn vaak net zo min ervaren als de andere 'klanten'.
Ik heb nog nooit gehoord van het automatisch verbreken van de verbinding, maar mocht dat echt zo zijn kan je je klant daar natuurlijk op attenderen. Sowieso klopt je bewering niet voor wat betreft het deel wat je af moet staan aan je provider. We leven niet meer in pre-Opta era van de PTT monopoly.
Ik werk zelf bij een bedrijf dat aan computerdienstverlening doet en ik weet van mijn werkgever dat toch een aardig gedeelte van de 80cpm niet in onze zakken verdwijnt.ebia schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 14:42:
[...]
Als je telecompartner goede diensten levert kun je ook wel zaken als queue's, redirects, etc instellen. Sowieso kun je ook gewoon adverteren dat je slecht x-aantal avonden per week beschikbaar bent. En dan is natuurlijk sowieso de vraag of je dan ook echt continue gebeld wordt. En zo makkelijk je hiermee begint, zo makkelijk kan je het ook weer stoppen.
Ik heb nog nooit gehoord van het automatisch verbreken van de verbinding, maar mocht dat echt zo zijn kan je je klant daar natuurlijk op attenderen. Sowieso klopt je bewering niet voor wat betreft het deel wat je af moet staan aan je provider. We leven niet meer in pre-Opta era van de PTT monopoly.
Na ruim 45 minuten maken wij sinds de veranderde telecomwetgeving mee dat de verbinding gewoon per direct wordt afgekapt. Maar dat kan aan de 0900-provider liggen natuurlijk.
Een beperking in je dienstverlening (zoals "drie avonden per week") beperkt ook het aantal klanten. Als je telefonisch beschikbaar wil zijn moet je het meteen goed doen...
Gewone PC problemen zijn zo wel te verhelpen inderdaad. Ik dacht dat je ISP-achtige hulp wilde geven. Ik heb blijkbaar een vage synaps die zegt telefonische helpdesk == isp.
[ Voor 64% gewijzigd door UDuckling5 op 20-06-2009 15:07 ]
Flap
Na ff snel koekeloeren lees ik bijvoorbeeld hier http://www.belfabriek.nl/0800-0900-nummers/tarieven/ dat je dus 67.7 centen in de avonduren krijgt. Het abonnement a 45 euro heb je er dan uit na iets meer dan een uurtje bellen. Al het overige is pure winst. Kijk wat de investering je kost.. En nummer (540 €), een website (10 €), een kvk inschrijving (70€), wat advertenties (100€), een postbus (~120€) (als je niet wil dat mensen je lastig vallen IRL)Wildfire schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 14:50:
[...]
Ik werk zelf bij een bedrijf dat aan computerdienstverlening doet en ik weet van mijn werkgever dat toch een aardig gedeelte van de 80cpm niet in onze zakken verdwijnt.
Bij elkaar dus 840 euro. Dat heb je er dan uit met ongeveer 20 uur bellen. Er vanuit gaande dat je bijv. 4 uur per week bezig bent met dit dan speel je dus na een maand quitte. En pak je zo 8K omzet in het jaar. Das toch best een leuk bijbaantje dacht ik zo?
Nou dat ligt er aan met welk probleem je klant zit denk ik. Als je klant een acuut probleem heeft (HD crash bijvoorbeeld) dan zal ie sowieso toch niet bellen, want telefonisch kun je niks voor hem/haar doen. Zo'n persoon is dan toch overgeleverd aan de computerwinkel of thuismonteur.Een beperking in je dienstverlening (zoals "drie avonden per week") beperkt ook het aantal klanten. Als je telefonisch beschikbaar wil zijn moet je het meteen goed doen...
Maar stel je hebt al een tijdje wat 'klachten', traag opstarten enz. Dan hoeft dat niet stel op sprong opgelost te worden. Als ik een klein mankement aan mijn auto ontdek hoef ik van mijn garage toch ook niet te verwachten dat ze stante pede al het werk laten liggen om mij te helpen? Nee.. je maakt dan gewoon een afspraak en dan ben ik als het meezit volgende week aan de beurt.
Ja, maar als dat persoon niet weet dat het niet 123 op te lossen is zal die toch eerst gaan bellen.ebia schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 16:09:
Nou dat ligt er aan met welk probleem je klant zit denk ik. Als je klant een acuut probleem heeft (HD crash bijvoorbeeld) dan zal ie sowieso toch niet bellen, want telefonisch kun je niks voor hem/haar doen. Zo'n persoon is dan toch overgeleverd aan de computerwinkel of thuismonteur.
Klant: Mijn computer doet het niet.
Helpdesk: Wat doet het precies niet?
Klant: Ik zie linksonder geen startknop op het scherm.
Helpdesk: Wat zie je dan wel op het scherm?
enzovoorts....
De klant belt dus eerst 10 tot 15 minuten met een "duur" 0900-nummer om vervolgens te horen krijgen dat de harde schijf kapot is en dat hij die avond zijn computer niet meer kan gebruiken.
Een deel van de mensen zullen het nog vreemd vinden ook dat je dat niet telefonisch kan repareren.
Daarnaast zijn ze toch al weer kosten kwijt aan een nieuwe harde schijf en de installatie van Windows...
Speel ook Balls Connect en Repeat
Ik denk dat zo'n gesprek eerder als volgt verloopt:Onbekend schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 16:32:
[...]
Ja, maar als dat persoon niet weet dat het niet 123 op te lossen is zal die toch eerst gaan bellen.
Klant: Mijn computer doet het niet.
Helpdesk: Wat doet het precies niet?
Klant: Ik zie linksonder geen startknop op het scherm.
Helpdesk: Wat zie je dan wel op het scherm?
enzovoorts....
De klant belt dus eerst 10 tot 15 minuten met een "duur" 0900-nummer om vervolgens te horen krijgen dat de harde schijf kapot is en dat hij die avond zijn computer niet meer kan gebruiken.
Een deel van de mensen zullen het nog vreemd vinden ook dat je dat niet telefonisch kan repareren.![]()
Daarnaast zijn ze toch al weer kosten kwijt aan een nieuwe harde schijf en de installatie van Windows...
Klant: Hallo, mijn computer start niet meer op.
Helpdesk: Kunt u precies vertellen wat er gebeurt nadat u de aan-knop heeft ingedrukt?
Klant: Dan zie ik eerst een scherm voor me, van Compaq. En daarna krijg ik een foutmelding, er staat "no operating system found', en als ik dan nog een keer op [enter] druk blijft diezelfe fout in beeld komen.
Naja, in principe weet je dan al dat je telefonisch niet veel meer kan uithalen (hooguit ff checken of er geen floppy in de drive zit). En je kunt nog ff vragen of de computer geen raar lawaai maakt (symptoom bij kapotte HD).
Maar je kunt natuurlijk ook een stap verder gaan in je dienstverlening. Je vraagt om het model van de computer, gaat naar de HP support site en achterhaalt even hoe je naar het bios kunt en loopt daar wat menu's door met betrekking tot je pata/sata devices. Als je er daar geen ziet, dan weet je hoe laat het is. Dan kost mijn 10 minuten durende diagnose 8 euro voor de klant, als hij de pc naar een computerwinkel brengt betaald ie daar op z'n minst 25 voor.
Als extra service achterhaal je even welk type hardeschijven in dat type computer gaan en adviseer je bijvoorbeeld een aantal modellen (of de betere modellen bij de voorkeursleverancier van de klant). Ook stuur je even de handleiding van de machine toe per mail. En vertel even hoe laat de dichtsbijzijnde PCshop in de buurt open is.
Met mijn service brengt de klant vol zelfvertrouwen zijn computer naar de computershop, verteld aan de balie wat er mis mee is en vraagt om een vervangende hardeschijf in te bouwen. En wat denk je van al die 'problemen' waar computer(hardware)monteurs niet voor zijn. Zoals "hoe maak ik een tabel in Word" en "hoe zet ik een bluetooth verbinding op met mijn GSM?" en "hoe brand ik een DVD video in Nero?". Interesseert jou het nou waarvoor ze bellen, als je ze niet kunt helpen kun je dit meteen vertellen. Dan kost het de klant slechts 80 cent en heeft het jouw 67 cent opgeleverd.
Tja, mijn ervaring is dat de 1e zin al te veel verwacht is. Veelal is het meer : mijn computer doet het niet ( de betekenis kan varieren van pc doet het niet/beeldscherm doet het niet tot www.google.nl werkt niet )ebia schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 17:24:
[...]
Ik denk dat zo'n gesprek eerder als volgt verloopt:
Klant: Hallo, mijn computer start niet meer op.
Helpdesk: Kunt u precies vertellen wat er gebeurt nadat u de aan-knop heeft ingedrukt?
Klant: Dan zie ik eerst een scherm voor me, van Compaq. En daarna krijg ik een foutmelding, er staat "no operating system found', en als ik dan nog een keer op [enter] druk blijft diezelfe fout in beeld komen.
Als jij dit bij de gemiddelde consument in 10 minuten voor elkaar krijgt, petje af voor jou.Maar je kunt natuurlijk ook een stap verder gaan in je dienstverlening. Je vraagt om het model van de computer, gaat naar de HP support site en achterhaalt even hoe je naar het bios kunt en loopt daar wat menu's door met betrekking tot je pata/sata devices. Als je er daar geen ziet, dan weet je hoe laat het is. Dan kost mijn 10 minuten durende diagnose 8 euro voor de klant, als hij de pc naar een computerwinkel brengt betaald ie daar op z'n minst 25 voor.
Mijn ervaring is dat een vraag naar het model eerst leidt naar het model van het scherm, daarna komen ze tot de conclusie dat ze maar moeten terugbellen, want daarvoor moeten ze in de papieren gaan zoeken.
Dan kom je erachter dat het een medion is, die niet zo'n uitgebreide support site als hp hebben..
Dan krijg je de ramp dat de klant zo af en toe iets vergeet op te noemen terwijl hij het bios scherm voorleest...
En dan heb je uiteindelijk een diagnose gemaakt dat de pc naar de winkel moet, betaalt de klant daar weer 25 euro voor een diagnose...
Dit lijkt me wel een markt, alleen betwijfel ik of mensen hier 80 cpm voor over hebben.En wat denk je van al die 'problemen' waar computer(hardware)monteurs niet voor zijn. Zoals "hoe maak ik een tabel in Word" en "hoe zet ik een bluetooth verbinding op met mijn GSM?" en "hoe brand ik een DVD video in Nero?". Interesseert jou het nou waarvoor ze bellen, als je ze niet kunt helpen kun je dit meteen vertellen. Dan kost het de klant slechts 80 cent en heeft het jouw 67 cent opgeleverd.