Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:04

Wildfire

Joy to the world!

Gomez12 schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 17:43:

[...]

Tja, mijn ervaring is dat de 1e zin al te veel verwacht is. Veelal is het meer : mijn computer doet het niet ( de betekenis kan varieren van pc doet het niet/beeldscherm doet het niet tot www.google.nl werkt niet )
Klopt helemaal. Ik heb zelf in de praktijk gemerkt dat men de gemiddelde consument overschat qua niveau. Had ik eerst ook, maar dat leerde ik al snel af. Voor een doodsimpele vaststelling van wat nou precies het probleem is hang je vaak al tien minuten aan de lijn. En dan moet je het nog gaan oplossen.

Wat Ebia als voorbeeld geeft, het BIOS, geloof me dat gaat je telefonisch niet lukken. Het is vaak al zeer moeilijk om de gemiddelde consument telefonisch het exacte merk en type te laten achterhalen (regelmatig kom je ook nog leuke typenummers tegen die niet eens op de site van de fabrikant te vinden zijn) en als je dan toch al zover bent gaat het je nooit lukken om telefonisch door het BIOS heen te ploeteren. Dat lukt echt niet.

Ebia komt dan ook nog met "hoe maak ik een tabel in Word" en "hoe zet ik een bluetooth verbinding op met mijn GSM?" en "hoe brand ik een DVD video in Nero?". Ook hier zul je merken dat het telefonisch een gruwel is om zoiets uit te leggen. Dat gaat je maar zelden lukken, dit zijn zaken die voor de gemiddelde consument al moeilijk op te pikken zijn als er iemand naast ze zit die tekst en uitleg geeft. En dan zou het telefonisch wel gaan? Gaat ook niet werken.

Zoals ik al zei, overschat de klant niet. Ik spreek uit ervaring, de meest simpele dingen leiden al tot telefoongesprekken van minimaal tien minuten of een kwartier. En dan bedoel ik ook echt de doodsimpelste dingen, hoe vaak het me al niet is overkomen voordat een klant uiteindelijk in het Windows opstartmenu terecht kwam. Ondanks duidelijke uitleg ging het gewoon meerdere keren niet goed. Laat staan als je dus met iets minder simpele zaken bezig gaat...

-- Edit: wat ook niet vergeten mag worden; als je het probleem telefonisch niet kunt oplossen (en soms gebeurt dat, niet alle Windows-problemen zijn herleidbaar tot een diagnose met oplossing) dan heb je een kwade klant en slechte mond-op-mond reclame.

Geloof me, na een tijdje klanten telefonisch te hebben geholpen ben je zwaar, zwaar teleurgesteld in het niveau van de algemene klant... :P

[ Voor 10% gewijzigd door Wildfire op 20-06-2009 18:29 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Mijn inziens zijn alle bovengenoemde zaken door Gomez12 en Wildfire niet onoverkomelijk. Weet iemand het type niet? Laat hem dan zoeken en pas later terugbellen. Bios niet in? Tja, is ook slechts in enkele gevallen nodig. Sowieso kun je stellen dat een hoop fabrikanten vaste toetsen gebruiken om het bios in te komen, maar goed dat terzijde.

Ik denk dat een klant die voor 80 cent per minuut belt zelf ook wel een inschatting kan maken of dat een lang telefoongesprek wordt of niet. Heb je 0,0 kennis, ja hey, dan moet je mij ook niet bellen als je graag een lage telefoonrekening wilt behouden. Maar voor al die andere gevallen waar gewoon een stukje kennis en expertise bij nodig is zou ik zeggen dat het wel degelijk kan werken. Zeker in combinatie met van die log-me-in tools van tegenwoordig (waar ik er ook een heleboel van in gebruik zie door 'computermonteurs').

Naja, ik wil verder niet discussiëren over de haalbaarheid van deze ideeën, het was slechts een voorbeeld van iemand in mijn omgeving die aardig bijverdiende met deze manier van werken. Ik denk wat het belangrijkste is is het inschatten van de kennis van je klant, hoe snel kun je iets overslaan, hoe snel kun je door naar het volgende scherm. Als vrienden mij bellen (ook 'gewone' consumenten) met een computerprobleem kan ik ze vaak direct aan de telefoon helpen daarmee. Ik begrijp het goed dat je niet zoiets wilt als dit: http://audio.textfiles.com/music/techsupt.mp3 maarja, zaken zijn zaken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

ebia schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 19:39:

[..]

Ik denk dat een klant die voor 80 cent per minuut belt zelf ook wel een inschatting kan maken of dat een lang telefoongesprek wordt of niet. Heb je 0,0 kennis, ja hey, dan moet je mij ook niet bellen als je graag een lage telefoonrekening wilt behouden.
Dat is dus een compleet verkeerde inschatting. De gemiddelde klant heeft geen tot weinig kennis van wat het probleem is en hoe lang het oplossen kan gaan duren. Ze verwachten soms zelfs dat je telefonisch complete cursussen gaat zitten geven.

Voor diegenen die overwegen om zelf telefonisch hulp te gaan bieden: het is maar dat je het weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-06 10:30

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Leuk topic dit.

Ik heb zelf ook zoiets opgebouwd, doe het inmiddels 5 jaar. Maar dan niet als bijbaantje, dus full-time en professioneel. Daarvoor heb ik 15 jaar bij verschillende werkgevers gewerkt. In het begin waren we nog met z'n vieren, nu ben ik de enige. Wel is het altijd een eenmanszaak geweest, vanwege de kosten. Ik heb altijd goed op de uitgaven gelet, vooral op de vaste kosten.

Verder probeer ik mijzelf te onderscheiden van de concurrentie. Zoals een lager uurtarief en een andere manier van werken. Zo heb ik al mijn 454 klanten in mijn telefoon staan. Dus als iemand belt, en ik zie een naam staan, dan weet ik dat het een bekende klant is, en hoef dus niet naar z'n adres te vragen. Bij een herinstallatie installeer ik altijd mijn herstelmenu. Dat is een soort image van windows, maar exclusief alle data. Verder draait het niet vanaf cd, maar vanaf harddisk, als dual-boot. Dus bij problemen kan de klant deze zelf oplossen, zonder dataverlies (Documenten, e-mails, favorieten...).

Veel mensen denken dat dit minder oplevert, maar dat valt mee. De meeste klanten laten mij jaarlijks komen om alles bij te werken. Dus o.a. software updates en nieuwe hardware opnemen in hun herstelmenu. Verder krijg ik veel mond op mond reclame, dat werkt het beste. Mijn uurtarief vergelijk ik met serieuze concurrenten, dus winkels e.d. niet met studentjes die wat willen bijverdienen. Die hoeven er niet van te leven, en kunnen nog minder vragen. Die kunnen ook geen jaar garantie geven.

Even wat tips voor jullie, van een "oude" rot in het vak. :P

Let goed op je uitgaven, koop uitsluitend dingen die zich terugverdienen. Er is niks mis met het gebruik van prive spullen, nieuw kopen kan altijd nog. Houd je administratie goed bij, niet alleen op papier (werkbonnen), maar zorg ook dat je een database bijhoudt, dat zoekt makkelijker. Zo heb ik zelf wel eens overwogen een pinapparaat te nemen, maar vanwege de hoge kosten, dit uiteindelijk maar niet gedaan.

Houd ook goed bij welke klanten nog niet betaald hebben. Bel hem direct op, als je merkt dat iemand niet tijdig betaalt. Zorg dat je bij een nieuwe klant direct betaalt krijgt, dus contant, of via internetbankieren (blijf er dan even bij zitten). Er is niets zo irritant als niet betaald krijgen voor diensten of goederen. In mijn geval is het tot nu toe twee keer voorgekomen in vijf jaar. Het gaat dan om een totaal bedrag van 500 euro, waarvan 200 euro aan goederen. Het blijft irritant, maar je doet er niks aan, kan altijd gebeuren. Zorg dat je uurloon hoog genoeg is om zoiets op te vangen.

Denk altijd vooruit bij je werkzaamheden, maak bij twijfel een backup. Zo maakte ik vroeger uitsluitend een backup van "Documents an Settings". Tegenwoordig doe ik een complete backup, inclusief "Windows" en "Program Files". Dat nadat ik erachter kwam dat er ook programma's zijn die hun data in dezelfde map opslaan als het programma zelf (onder Program Files dus). Verder is het ook makkelijk als je een bepaald stuurprogramma niet kunt vinden. Ik maak ook standaard een mapje met drivers die niet door windows vanzelf gevonden worden.

Maak ook altijd een overzichtje met aanwezige hard- en software. Ik doe dat ook voor e-mail en wifi instellingen, en product-keys. Ga er niet vanuit dat een klant z'n paswoorden en wpa-keys zelf weet. Als windows nog start, is die informatie relatief simpel te achterhalen. Overgens lever ik standaard een zo'n overzichtje mee, met die instellingen.

Let op je tijd, als je merkt dat een klus relatief lang gaat duren, terwijl zo'n soort klus normaal gesproken al klaar had moeten zijn, overleg dan tussentijds met de klant, of breng minder uren in rekening. Zorg ook dat je tijd neemt om andere dingen te doen. Zo heb ik zelf vaste tijden dat ik mijn telefoon niet opneem. Bij mij gaat de telefoon de hele dag door, van 6:30 tot 23:30. Maar neem hem alleen op tussen 9:00-12:15, 12:45-17:15 en 17:45-21:00. Heb dit ook zo ingesproken op mijn voice-mail.

Probeer het helpen van klanten per e-mail of per telefoon te vermijden. Dit kost relatief veel tijd, en je kunt niet alles oplossen. Vooral als de klant niet erg handig is, erg tijdrovend. Verder is het ook meestal moeilijk om die uren betaald te krijgen. Eigenlijk gaan klanten er standaard vanuit dat hulp per e-mail of telefoon gratis is. Langsgaan of langsbrengen van de computer kost veel minder tijd.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

ebia schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 16:09:Na ff snel koekeloeren lees ik bijvoorbeeld hier http://www.belfabriek.nl/0800-0900-nummers/tarieven/ dat je dus 67.7 centen in de avonduren krijgt. Het abonnement a 45 euro heb je er dan uit na iets meer dan een uurtje bellen. Al het overige is pure winst.
Je hebt vast geen eigen bedrijf 8)7

Telefonische helpdesk == horror. Ik heb veel vrienden die dat als (vakantie)werk (of bijbaan) hebben gedaan en langer dan een paar maand hou je dat moeilijk uit. De mensen die een helpdesk bellen zijn dezelfde mensen die op internet 10 x op een forum vragen "waarom krijg ik mijn plaatje niet op het forum?", dat mensen 20 keer uitleggen hoe de codes werken en dat je plaatje online moet zetten en dat ze vervolgens nog steeds

[/img[]IMG[c:\\windows\documents and settings\user\qudtknøs\my documents\images\lelijkplaatjevanmijnvriendin.bmp{IMG}

intypen. Je beeld van de gemiddelde PC-gebruiker is wat gecorrumpeerd door je vriendengroep en deze forum vrees ik... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Wilf schreef op zondag 21 juni 2009 @ 13:58:

[...]

Telefonische helpdesk == horror. Ik heb veel vrienden die dat als (vakantie)werk (of bijbaan) hebben gedaan en langer dan een paar maand hou je dat moeilijk uit. De mensen die een helpdesk bellen zijn dezelfde mensen die op internet 10 x op een forum vragen "waarom krijg ik mijn plaatje niet op het forum?", dat mensen 20 keer uitleggen hoe de codes werken en dat je plaatje online moet zetten en dat ze vervolgens nog steeds

[/img[]IMG[c:\\windows\documents and settings\user\qudtknøs\my documents\images\lelijkplaatjevanmijnvriendin.bmp{IMG}

intypen. Je beeld van de gemiddelde PC-gebruiker is wat gecorrumpeerd door je vriendengroep en deze forum vrees ik... ;)
Mooi voorbeeld... de gemiddelde klant heeft echt een bedroevend laag niveau. Ik ben in ieder geval blij dat ik maar een paar klanten per dag telefonisch moet helpen en dus is het goed uit te houden. Maar als ik echt de hele dag zo bezig zou moeten zijn... brrr, de gedachte alleen al :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Wilf schreef op zondag 21 juni 2009 @ 13:58:
[...]

Nee ik heb geen eigen bedrijf. Ja, ik heb wel -jarenlange- ervaring met support, ook telefonisch. Zowel bij twee ISP's als bij twee 'kantoorbedrijven'. Bij de ISP's waar ik werkte had je natuurlijk geen mogelijkheid om even snel 'het scherm over te nemen'. In dat geval konden, bij 'domme' klanten, die gesprekken wel eens lang duren ja. (Mensen die pas na 2 minuten de 'START' knop konden vinden, ik heb het allemaal meegemaakt).

Het ligt aan jezelf of je gefrustreerd raakt van dit soort mensen. En ook al bellen ze een week later met precies hetzelfde probleem, so what? Als je je een beetje professioneel opstelt (en denkt aan €), dan maakt het toch niks uit. En ook kom je met zo'n klant erachter dat iets niet gaat werken, dan kap je toch het gesprek af. 10 minuten bellen is toch 6,50 omzet, zelfs met aftrek van de belasting verdien ik dat nog niet.

En zoals ik al aangaf kun je steeds meer gebruik maken van tools om het scherm over te nemen. De klant belt, jij vraagt ze dat tool van je website te halen en te installeren en vervolgens kun je met de klant aan de lijn het e.e.a. uitleggen.

Mijn ervaring is met een hoop gebruikers dat ze niet dom zijn (hey, de meesten begrijpen ook hoe hun internetbankieren werkt), de meeste gebruikers weten niet de officiële benamingen voor allerhande zaken. Als je vraagt om Internet Explorer te starten snappen ze dat niet, het 'Internet' opstarten wél. Taakbalk? Wordt altijd startbalk genoemd. Naja, zo kan je nog wel ff doorgaan. En soms moet je ook gewoon creatief zijn aan de telefoon.

Ooit had ik een klant aan de lijn (bij ISP) die bij inbellen een fout (ik geloof 690 uit mn hoofd) kreeg, wat zo goed al betekend dat het wachtwoord niet klopt. Ik netjes vragen wat het wachtwoord was en deze gecontroleerd tegen de radius server. Wachtwoord was correct. Toch lukte het de klant niet in te bellen. Wat doe je dan? Omdat het wachtwoord altijd wordt afgeschermd met sterretjes dacht ik dat het zomaar kon dat de klant een probleem met z'n toetsenbord had. Ik heb toen gevraagd notepad te starten en daar het wachtwoord in de kloppen. Toen kwam de aap al snel uit de mouw. De shift was kapot en maakte daarom van de $ een 4. Snel even de alt-code van de $ opgezocht, het wachtwoord netjes in notepad gecopy paste naar het inbelvenster en tada. Ohja, dit was een klant die volgens mijn idee uberhaupt niet van het bestaan van notepad wist, noch van copy paste. Het kan wel degelijk, je moet zelf psychisch sterk genoeg zijn om er mee overweg te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-06 12:08

Dutch_guy

WYSIWYG

De gemiddelde klant heeft er echt geen kaas van gegeten. Bizar hoe weinig kennis er eigenlijk soms aanwezig is. Als je ze vraagt om even naar Windows verkenner te gaan, dan stopt het vaak al. C-schijf ??? Nooit van gehoord.

En als er dan 1 is die zelf een poging heeft gewaagd om het probleem op te lossen dan is dat vaak het installeren van allerlei waardeloze tools waarmee ze het denken te kunnen oplossen. Of de echte slimmerds denken dat alle problemen voorbij zijn omdat ze van de buurvrouw hebben gehoord dat ze de computer moeten defragmenteren.

Maar als je dat eenmaal allemaal weet en er rekening mee houdt dan kan het best leuk werk zijn. Over de telefoon iets uitleggen begin ik vaak niet eens aan. Dan ben ik sneller om even de pc over te nemen.

Pay peanuts get monkeys !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
Klopt, de gemiddelde klant kan echt helemaal niets.

vaak als ik ergens kom wil de klant gewoon wat kleine dingen weten. (makkelijk geld verdienen voor mij)
Het begint wel steeds meer op computerles te lijken soms wat ik minde leuk vind.

geef mij maar een pc met een opstart probleem of internet wat niet wil werken dan een cursus geven.

ik ben benieuwd welk administratie systeem (uberhoupt) gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snyder
  • Laatst online: 16-06 11:29
Dutch_guy schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 14:44:

Over de telefoon iets uitleggen begin ik vaak niet eens aan. Dan ben ik sneller om even de pc over te nemen.
via de telefoon uitleggen is echt een ramp. vooral bij mensen die 0,0 verstand hebben van computers.

ik gebruik vaak een tool om remote te kunnen werken. ( www.teamviewer.nl )

makkelijk uit te leggen dat ze even op de klant module met klikken en dan het nummer op moeten noemen.
gebruik het al tijden en werkt echt super!.

Knowledge is my Weapon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-06 09:58

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Wildfire schreef op zondag 21 juni 2009 @ 14:31:
[...]

Mooi voorbeeld... de gemiddelde klant heeft echt een bedroevend laag niveau. Ik ben in ieder geval blij dat ik maar een paar klanten per dag telefonisch moet helpen en dus is het goed uit te houden. Maar als ik echt de hele dag zo bezig zou moeten zijn... brrr, de gedachte alleen al :)
doet me denken aan de tijd dat je in een iframe mijn documenten kon openen (geen idee of dat nog kan) en dat veel mensen dachten dat je ze gehackt had omdat hun bestanden online staan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:47
Klanten die inderdaad 0,niks snappen van computers, ze kunnen er eigenlijk ook niet mee om gaan, maar tjah het hoort er bij hé, een computer.
Je kan ze wel iets proberen uit te leggen, en je kan op het niveau gaan praten van iemand met een IQ <80, dan nog snappen ze het niet, en het ergste is ook nog dat ze niks onthouden, en ook niks willen snappen.

Ik weet van computers behoorlijk veel, maar er zijn ook hele andere zaken die ik (nog) niet ken of niet van gehoord heb, maar sta wel open om het wel te snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
Of bij mensen die denken dat ze iets weten... die hebben iets al aangeklikt voordat jij hebt gezegd dat ze absoluut NIET op dat knopje moeten drukken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

eX0duS schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 11:11:
Klanten die inderdaad 0,niks snappen van computers, ze kunnen er eigenlijk ook niet mee om gaan, maar tjah het hoort er bij hé, een computer.
Je kan ze wel iets proberen uit te leggen, en je kan op het niveau gaan praten van iemand met een IQ <80, dan nog snappen ze het niet, en het ergste is ook nog dat ze niks onthouden, en ook niks willen snappen.

Ik weet van computers behoorlijk veel, maar er zijn ook hele andere zaken die ik (nog) niet ken of niet van gehoord heb, maar sta wel open om het wel te snappen.
Voor veel mensen is een Pc als een Auto, die moet het gewoon doen. Als die kapot is moet die gemaakt worden en tussendoor willen ze hem alleen gebruiken. Zo vreemd vind ik het dus niet dat veel mensen niet de interesse hebben een gebruiksvoorwerp als een Pc te snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:20
swtimmer schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 11:15:
[...]

Voor veel mensen is een Pc als een Auto, die moet het gewoon doen. Als die kapot is moet die gemaakt worden en tussendoor willen ze hem alleen gebruiken. Zo vreemd vind ik het dus niet dat veel mensen niet de interesse hebben een gebruiksvoorwerp als een Pc te snappen.
Klopt helemaal, maar het probleem is dat ik ook al een aantal keren heb meegemaakt dat een klant gewoon `boos` werdt, "Ja, maar je hebt hem vorige week al gerepareerd (Spyware troep eraf gehaalt), en nu is hij weer stuk".
Krijg dan maar eens netjes bij hun in het verstand dat dit komt omdat ze op `louche` pokersites surfen met IE |:( , en omdat ze stug blijven doorklikken op adds ala "U bent de 9.999.999.999e bezoeker".

Ik heb ook al eens meegemaakt dat ze zelf de vergelijking gaan trekken met een auto,
"Ja, maar als ik me auto naar de garage breng, is hij ook niet een week later weer stuk, maak dat dan meteen goed".

Alsof je bij een auto zelf allemaal spul gaat vervangen, en je boordcomputer aanpassen kwa besturing? :+
Toch maar eens een Computer rijbewijs gaan verplichten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
Ik zeg dit eerlijk tegen de klant.

Vorige week werkte het. vervolgens heeft u de volgende programma's en site's bezocht.
deze keer zal ik het tegen gereduceerd tarief/ desnoods gratis oplossen. de 2e keer betaald u gewoon 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Ik baal ook van sommige klanten, die willen/kunnen gewoon niks snappen. Zijn ook nog echte zeikerds ook, altijd is er wel wat, het is nooit goed, zelf kunnen of willen ze niks...

Maar er zijn ook genoeg klanten die echt je advies vragen en aandachtig luisteren... Dat zijn de beste klanten. Die zijn voor en achteraf tevreden, je hebt dus ook klanten die zijn nooit tevreden.
Ook minder leuk zijn niet betalende klanten.
Je werkt alles netjes af, vervolgens stuur je de rekening en hoor of zie je er niks meer van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

CrashOverDrive schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 14:09:
[...]

Klopt helemaal, maar het probleem is dat ik ook al een aantal keren heb meegemaakt dat een klant gewoon `boos` werdt, "Ja, maar je hebt hem vorige week al gerepareerd (Spyware troep eraf gehaalt), en nu is hij weer stuk".
Krijg dan maar eens netjes bij hun in het verstand dat dit komt omdat ze op `louche` pokersites surfen met IE |:( , en omdat ze stug blijven doorklikken op adds ala "U bent de 9.999.999.999e bezoeker".

Ik heb ook al eens meegemaakt dat ze zelf de vergelijking gaan trekken met een auto,
"Ja, maar als ik me auto naar de garage breng, is hij ook niet een week later weer stuk, maak dat dan meteen goed".

Alsof je bij een auto zelf allemaal spul gaat vervangen, en je boordcomputer aanpassen kwa besturing? :+
Toch maar eens een Computer rijbewijs gaan verplichten :D
Frogy schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 19:43:
Ik zeg dit eerlijk tegen de klant.

Vorige week werkte het. vervolgens heeft u de volgende programma's en site's bezocht.
deze keer zal ik het tegen gereduceerd tarief/ desnoods gratis oplossen. de 2e keer betaald u gewoon 100%
Ik ben blij dat ik daar geen last van heb, doordat ik een andere manier van werken toepas. Bij mij gaat het zo. Klant belt op: Mijn computer is weer traag (of noemt een ander software probleem). Ik zeg "Pijltje omlaag, Enter, V" bij opstarten, en dan is alles weer goed na 10 minuten wachten. Best relaxed mijn herstelmenu :) (lees: een soort windows image terugzetten, maar dan geautomatiseerd, en met behoud van data). Vooral de reaktie achteraf. Geweldig, alles werkt weer uitstekend, terwijl alle foto's en e-mails van gisteren er nog gewoon opstaan, en dat geheel gratis. Dat was bij die computerwinkel wel anders, daar moest ik elke keer opnieuw betalen, en was ik ook al mijn data kwijt. :D

Heel soms klaagt er ook wel eens iemand dat hij de software die hij zelf geinstalleert heeft mist, nadat hij mijn herstelmenu heeft gebruikt. Ik vertel hem dan dat die extra software opgenomen kan worden in zijn herstelmenu, dat kost extra. Uiteraard kan dit alleen indien die software spyware-vrij geinstalleerd kan worden, daar kijk ik altijd naar. Een computer is gegarandeerd virus en spyware vrij, nadat iemand zijn herstelmenu heeft laten lopen. Maar een klant kan natuurlijk ook zelf die extra software installeren als hij wil. Desnoods slaat hij het setup-programma van die software op op zijn bureaublad, zodat hij het makkelijk opnieuw kan installeren (Bureaublad valt bij mij ook onder data, dus blijft ook staan bij herstellen). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:44
cjdijk schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 07:00:
[...]

[...]

Ik ben blij dat ik daar geen last van heb, doordat ik een andere manier van werken toepas. Bij mij gaat het zo. Klant belt op: Mijn computer is weer traag (of noemt een ander software probleem). Ik zeg "Pijltje omlaag, Enter, V" bij opstarten, en dan is alles weer goed na 10 minuten wachten. Best relaxed mijn herstelmenu :) (lees: een soort windows image terugzetten, maar dan geautomatiseerd, en met behoud van data). Vooral de reaktie achteraf. Geweldig, alles werkt weer uitstekend, terwijl alle foto's en e-mails van gisteren er nog gewoon opstaan, en dat geheel gratis. Dat was bij die computerwinkel wel anders, daar moest ik elke keer opnieuw betalen, en was ik ook al mijn data kwijt. :D

Heel soms klaagt er ook wel eens iemand dat hij de software die hij zelf geinstalleert heeft mist, nadat hij mijn herstelmenu heeft gebruikt. Ik vertel hem dan dat die extra software opgenomen kan worden in zijn herstelmenu, dat kost extra. Uiteraard kan dit alleen indien die software spyware-vrij geinstalleerd kan worden, daar kijk ik altijd naar. Een computer is gegarandeerd virus en spyware vrij, nadat iemand zijn herstelmenu heeft laten lopen. Maar een klant kan natuurlijk ook zelf die extra software installeren als hij wil. Desnoods slaat hij het setup-programma van die software op op zijn bureaublad, zodat hij het makkelijk opnieuw kan installeren (Bureaublad valt bij mij ook onder data, dus blijft ook staan bij herstellen). ;)
en nu de ham vraag.

Hoe heet het programma wat jij gebruikt? ben aardig nieuwsgierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Laatst online: 25-06 09:02
cjdijk schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 07:00:
Leuk dat bureaublad maar ehm.. hoe ga je het ze dan precies uitleggen dat het programma niet werkt? Dan moet je dat dus alsnog gaan installeren, dat geef je ook wel al aan maar ik neem aan dat je dat de klant eerst zegt of?

En in het geval van geinstalleerde software icm keys etc.. volgens mij is het toch niet zo rooskleurig als je het voordoet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

la_fusion schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 09:15:
[...]

Leuk dat bureaublad maar ehm.. hoe ga je het ze dan precies uitleggen dat het programma niet werkt? Dan moet je dat dus alsnog gaan installeren, dat geef je ook wel al aan maar ik neem aan dat je dat de klant eerst zegt of?

En in het geval van geinstalleerde software icm keys etc.. volgens mij is het toch niet zo rooskleurig als je het voordoet..
En in het geval van bootsectorvirus vraag ik me af of dat ook gefixed wordt :)

Moet zelf trouwens deze week nog even bij een kennis langs. Heb dit weekend z'n PC van een verse XP installatie voorzien met behoud van z'n mail, documenten, muziek en de meeste programma's. Klaagt 'ie gisteren dat z'n muziek kwijt is... nee, die staat nog gewoon netjes op de originele locaties. Het enige wat 'ie kwijt is blijkt de afspeellijst van de Windows Media Player te zijn. En hij zou z'n contactpersonen missen.

Maar goed, ik heb met Acronis True Image een volledige backup van het systeem gemaakt voordat ik de boel leeggooide. Ik zal wel even langsgaan, die image mounten en even overkopiëren wat 'ie nog mist. Alleen even uitzoeken waar de mediaplayer z'n playlists laat rondslingeren.

[ Voor 38% gewijzigd door Wildfire op 01-07-2009 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

peak schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 08:05:
[...]

en nu de ham vraag.

Hoe heet het programma wat jij gebruikt? ben aardig nieuwsgierig.
Zie mijn website (in mijn profiel), knopje Herstelmenu, eigen "uitvinding".
la_fusion schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 09:15:
[...]

Enkele klanten laten mij wel eens komen om prive les te geven, dan leg ik graag alles uit, wat ze maar willen weten of leren. Dan leg ik ze bijvoorbeeld ook uit dat ze naast die setup.exe ook soms een setup.txt kunnen maken met het bijbehorende licentienummer. Ook zijn er veel klanten die niks willen leren, en gewoon mij laten komen voor het laten opnemen van een stukje extra-software in hun herstelmenu.
Wildfire schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 09:27:
[...]

En in het geval van bootsectorvirus vraag ik me af of dat ook gefixed wordt :)

Moet zelf trouwens deze week nog even bij een kennis langs. Heb dit weekend z'n PC van een verse XP installatie voorzien met behoud van z'n mail, documenten, muziek en de meeste programma's. Klaagt 'ie gisteren dat z'n muziek kwijt is... nee, die staat nog gewoon netjes op de originele locaties. Het enige wat 'ie kwijt is blijkt de afspeellijst van de Windows Media Player te zijn. En hij zou z'n contactpersonen missen.

Maar goed, ik heb met Acronis True Image een volledige backup van het systeem gemaakt voordat ik de boel leeggooide. Ik zal wel even langsgaan, die image mounten en even overkopiëren wat 'ie nog mist. Alleen even uitzoeken waar de mediaplayer z'n playlists laat rondslingeren.
Daar heb je gelijk in. Dat is 1 ding wat een klant niet zelf kan oplossen. Daar heb ik zelf een speciale opstart-cd voor gemaakt om de bootsector in 5 minuten te kunnen fixen. Gelukkig komt dat zelden of nooit voor. 999 van de 1000 keer gaat een virus ergens in een windows map zitten. Een herstelmenu wat van dvd start vind ik helemaal niks. Alleen het booten van die dvd duurt al dubbel zo lang in vergelijking tot het draaien van mijn herstelmenu.

Die afspeellijst kan je trouwens gewoon opnieuw maken. Gewoon media scannen doen, hij maakt zelf selecties op basis van de mp3 taginfo en bestandsnamen. Volgens mij kun je die lijst niet zelf bewerken. En die contactpersonen is vaak een kwestie van goed vooraf kijken welk programma voorheen gebruikt werd. Dat kan de map "Contacts" zijn, een *.wab bestand of het bestand outlook.pst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
Heb je dat herstel menu zelf geschreven of op basis van een programma aangepast of kant en klaar gedownload?
En hoe kun je geld verdienen als klanten zelf kunnen recoveren met behoud van data? onderhoud is dus immers niet meer nodig. ik snap dat je hier eenmalig geld voor krijgt maar daarna?
en wat houden bij jouw de contracten in?

doe je dit als hobby er bij of ben je hier fulltime mee bezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

cjdijk schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 13:16:

[...]

Daar heb je gelijk in. Dat is 1 ding wat een klant niet zelf kan oplossen. Daar heb ik zelf een speciale opstart-cd voor gemaakt om de bootsector in 5 minuten te kunnen fixen. Gelukkig komt dat zelden of nooit voor. 999 van de 1000 keer gaat een virus ergens in een windows map zitten.
Klopt natuurlijk, ik wou alleen maar aangeven dat je iets nooit 100% afdekkend kunt maken. Zoals je ziet hiervoor weer een afzonderlijke oplossing.
Die afspeellijst kan je trouwens gewoon opnieuw maken. Gewoon media scannen doen, hij maakt zelf selecties op basis van de mp3 taginfo en bestandsnamen.
De klant in kwestie is "zeurderig", i.p.v. zelf opnieuw laten maken ga ik even uitzoeken waar de originele playlists werden bijgehouden. Die zet ik dan wel terug. Scheelt een hoop gedoe om niks :)
En die contactpersonen is vaak een kwestie van goed vooraf kijken welk programma voorheen gebruikt werd. Dat kan de map "Contacts" zijn, een *.wab bestand of het bestand outlook.pst.
Is Outlook Express, ik had met Outlook Express Backup van Genie-Soft (http://www.genie-soft.com/products/oeb/default.html) een mooie backup gemaakt en daarmee gaan de contactpersonen toch ook echt mee. Ik vermoed zelf dat deze klant zich vergist, hij had eerst Incredimail maar die heeft hij verwijderd. Volgens mij was z'n OE contactpersonenlijst ook gewoon leeg, maar goed ik kan dat wel nagaan verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

Frogy schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 13:17:
Heb je dat herstel menu zelf geschreven of op basis van een programma aangepast of kant en klaar gedownload?
En hoe kun je geld verdienen als klanten zelf kunnen recoveren met behoud van data? onderhoud is dus immers niet meer nodig. ik snap dat je hier eenmalig geld voor krijgt maar daarna?
en wat houden bij jouw de contracten in?

doe je dit als hobby er bij of ben je hier fulltime mee bezig?
Nee, ik heb het helemaal zelf ontwikkeld. Ja, er bestaan ook nog eerlijke bedrijven die niet alleen aan het vullen van hun eigen zakken denken. O-) Mijn bedrijf is mijn enige bron van inkomsten, waar ik best van kan leven. Trouwe klanten (ongeveer de helft) laten eens per jaar hun herstelmenu door mij bijwerken (o.a. antivirus en overige software). En laten ook direct een herstelmenu installeren op hun zojuist nieuw gekochte pc of laptop. Ja, het komt zelfs voor dat het orginele plakband van de fabrikant er nog om zit. Ze brengen de ongeopende doos met hun pc of laptop bij mij. Ook krijg ik veel klanten via mond-op-mond reclame. Dat is mijn manier van werken, geeft veel voldoening. Ik doe dit nu al vijf jaar, en ik mag niet klagen, kwa werkaanbod, het werk blijft binnenkomen. :)
Wildfire schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 13:33:
[...]
Is Outlook Express, ik had met Outlook Express Backup van Genie-Soft (http://www.genie-soft.com/products/oeb/default.html) een mooie backup gemaakt en daarmee gaan de contactpersonen toch ook echt mee. Ik vermoed zelf dat deze klant zich vergist, hij had eerst Incredimail maar die heeft hij verwijderd. Volgens mij was z'n OE contactpersonenlijst ook gewoon leeg, maar goed ik kan dat wel nagaan verder.
Incredimail :/ Ik ken jouw "Outlook Express Backup" programma niet, ik copieer altijd gewoon de mappen waarin de e-mails (post*.dbx) en de e-mail adressen (*.wab) staan, en plaats deze gewoon weer terug. Maar misschien bedoelt hij wel gewoon z'n adresboek van hotmail Je weet maar nooit. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
Heb je ook screenshots van jouw herstel menu?
Op jouw website kan ik geen duidelijk beeld krijgen van hoe het technisch werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

cjdijk schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 15:43:

[...]

Incredimail :/ Ik ken jouw "Outlook Express Backup" programma niet, ik copieer altijd gewoon de mappen waarin de e-mails (post*.dbx) en de e-mail adressen (*.wab) staan, en plaats deze gewoon weer terug. Maar misschien bedoelt hij wel gewoon z'n adresboek van hotmail Je weet maar nooit. :P
Ik weet dat ik ook de mappen kan kopiëren, maar ik gebruik al jaren dit programma voor Outlook Express backups. Gewoon voor het gemak, meer niet :)

Maarruh dat herstelmenu van jou... een screenshotje ofzo zou ik ook wel waarderen, ben wel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wildfire schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 13:33:
Outlook Express adressen worden altijd opgeslagen in %UserProfile%\Application Data\Microsoft\Address Book\ [GebruikersNaam].wab. Scheelt je weer zoeken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

warp schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 00:44:
[...]

Outlook Express adressen worden altijd opgeslagen in %UserProfile%\Application Data\Microsoft\Address Book\ [GebruikersNaam].wab. Scheelt je weer zoeken. ;)
Wist het niet uit m'n hoofd maar wist wel dat het ergens in z'n profielmap stond hoor :)

Maar ik denk dat ik vanavond maar ff via remote help, het is zo warm dat ik weinig zin heb om er naar toe te gaan.... *pffft* (/me heeft geen eigen bedrijf dus heeft ook geen keiharde verplichtingen hiervoor, dit is gewoon bijverdienen in de hobbysfeer immers)

Ik zal binnenkort toch ook maar eens een lijst gaan maken van welke mappen en bestanden toch zeker in een backup meemoeten. Ik maak tegenwoordig dan wel altijd full backups (images dus), maar het is wel handig als je de belangrijkste mappen en documenten na een verse Windows installatie niet uit een image hoeft op te vissen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

peak schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 23:46:
Heb je ook screenshots van jouw herstel menu?
Op jouw website kan ik geen duidelijk beeld krijgen van hoe het technisch werkt.
Eigenlijk is er niet veel aan te zien, het is allemaal tekst georienteerd, maar ik zal hieronder wat "schermafdrukjes" plaatsen. Bijkomend voordeel is dat je op die manier ook enigzins kunt zien wat hij doet. Na het bios schermpje van je computer, zie je 10 seconden in beeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Selecteer het besturingssysteem dat u wilt starten:

1. Starten Windows XP Home
2. Herstellen Windows XP Home

Gebruik de pijltjestoetsen om een besturingssysteem te selecteren.
Druk vervolgens op Enter.

Als je niets doet, zal hij na 10 seconden Windows XP Home Starten. Als je pijltje omlaag doet, en dan Enter drukt, komt dit in beeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Windows XP HerstelMenu

V=Volledig Windows Herstellen (Aanbevolen)
  Windows wordt verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.
O=Opstartbestanden Herstellen.
  Gebruik deze indien herstellen niet opstart.
S=Schijfcontrole op Harddisk C:
  Gebruik deze indien herstellen niet doorloopt.
T=Schijfopruiming: Tijdelijke Bestanden Verwijderen.
  Gebruik deze indien Bureaublad en Startmenu ontbreken.
M=Mapherstel: Mappen en Volledig Windows Herstellen.
  Gebruik deze indien Bureaublad en Startmenu ontbreken.
D=Dosmodus: Alleen te gebruiken voor geavanceerde opties.

Druk de letter van uw keuze[V,O,S,T,M,D]?

Zoals je ziet, zijn er verschillende opties, waaronder schijfopruiming en schijfcontrole. Als je V drukt, zal het volgende verschijnen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Bezig met verwijderen C:\Documents and Settings...
Bezig met verwijderen C:\Program Files...
Bezig met verwijderen C:\Windows...

PKUNZIP (R)    FAST!    Extract Utility    Version 2.50   03-01-1999
Copr. 1989-1999 PKWARE Inc.  All Rights Reserved.  Shareware Version
PKUNZIP Reg. U.S. Pat. and Tm. Off.

Searching ZIP: C:/WinXPIns/WINDOWS.ZIP
  Inflating: _default.pif
 Extracting: 0.log
  Inflating: Blauw 16.bmp
  Inflating: clock.avi
 Extracting: control.ini
  Inflating: comsetup.log
 Extracting: desktop.ini
  Inflating: dasetup.log
  Inflating: DirectX.log
  Inflating: DtcInstall.log

Zoals je ziet wordt ook "Documents and Settings" gewist, waar echter alleen nog maar "Settings" staan, ik heb namelijk Windows aangepast zodat hij de "Documents" in een andere map "Data" opslaat. Na enkele minuten verschijnt dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
De installatie is voltooid, opnieuw opstarten is nodig.

H=Herstarten: De computer wordt opnieuw gestart naar windows.
U=Uitzetten: De computer wordt afgesloten en uitgezet.
D=Dosmodus: Alleen te gebruiken voor geavanceerde opties.

Wilt u Herstarten, Uitzetten of Dosmodus[H,U,D]?

Nadat je de H hebt gedrukt, zal de computer opnieuw starten, en zal windows inclusief overige software er geheel opnieuw opstaan. Verder zal je data niet overschreven worden. Onder data versta ik: "Mijn Documenten" (inclusief submappen), Favorieten, E-mails, E-mail adressen, Bureaublad items. Maar ook Cookies, Tijdelijke Internet Bestanden, Geschiedenis. Die laatste drie kun je trouwens optioneel opschonen met de letter T.

Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat je met mijn herstelmenu in (gemiddeld) 10 minuten een backup maakt van je data. Windows opnieuw installeert. Je data terugzet. Je drivers (inclusief printer) installeert. Allerlei software installeert: Adobe Reader, Live Messenger, Antivirus, Microsoft Office (enz.). En uiteraard je (draadloze) Internet en e-mail settings instelt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286128

Zéér mooi systeem/werkwijze Hans. En zéér 'inkomensvast' denk ik, vooral omdat klanten toch wel bij je terugkomen en diens reclame. Ik doe het 'even' wat anders, ik regel bij het installeren van een pc dat ik een 'kleine' partitie reserveer in NTFS om daarop een back-up te plaatsen van de schone pc ná installatie (met drivers, programma's) in minimale versie. Daarnaast laat ik in Windows elke dag bij het aanzetten van de pc een snelle kopieer (back-up) slag uitvoeren op belangrijke onderdelen zoals Outlook (.NK2 / .PST), adresboekjes Skype, directory Messenger(s), mijn documenten etc etc etc. Als een user problemen kan hij door middel van een herstel-cd de pc zelf lekker opnieuw installeren middels een rescue-disk, en de image die op de kleine NTFS schijf staat. Helaas is het allemaal niet zo geautomatiseerd als dat bij jou, maar goed dat komt later nog wel een keer. Moet zeggen dat ik wel oor naar jouw werkwijze heb, scheelt een hoop geregel. Jij installeert dit gewoon ZELF op de pc's? Verkoop jij de software ook? Moet zeggen dat ik niet heel veel pc's per jaar doe, maar goed, gemak dient de mens, dus ja ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Anoniem: 286128 schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 11:59:

[..]

Verkoop jij de software ook? Moet zeggen dat ik niet heel veel pc's per jaar doe, maar goed, gemak dient de mens, dus ja ;) .
Same here. Lijkt me ideaal voor mijn klanten, maar goed het is allemaal in hobbysfeer hier (heb immers een fulltime baan) dus geen €1000 ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

Anoniem: 286128 schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 11:59:
Zéér mooi systeem/werkwijze Hans. En zéér 'inkomensvast' denk ik, vooral omdat klanten toch wel bij je terugkomen en diens reclame. Ik doe het 'even' wat anders, ik regel bij het installeren van een pc dat ik een 'kleine' partitie reserveer in NTFS om daarop een back-up te plaatsen van de schone pc ná installatie (met drivers, programma's) in minimale versie. Daarnaast laat ik in Windows elke dag bij het aanzetten van de pc een snelle kopieer (back-up) slag uitvoeren op belangrijke onderdelen zoals Outlook (.NK2 / .PST), adresboekjes Skype, directory Messenger(s), mijn documenten etc etc etc. Als een user problemen kan hij door middel van een herstel-cd de pc zelf lekker opnieuw installeren middels een rescue-disk, en de image die op de kleine NTFS schijf staat. Helaas is het allemaal niet zo geautomatiseerd als dat bij jou, maar goed dat komt later nog wel een keer. Moet zeggen dat ik wel oor naar jouw werkwijze heb, scheelt een hoop geregel. Jij installeert dit gewoon ZELF op de pc's? Verkoop jij de software ook? Moet zeggen dat ik niet heel veel pc's per jaar doe, maar goed, gemak dient de mens, dus ja ;) .
Nee, ik verkoop het niet los. Is trouwens sowiso omogelijk, gezien het feit dat windows "omgeprogrammeerd" moet worden, zodat hij z'n data op een andere plek wegschrijft. Tevens ben ik een perfectionist, ik wil niet dat als iemand mijn herstelmenu draait, dat die pc dan niet helemaal perfect schoon is. Dus wil ik het alleen leveren op een computer die ik zelf opnieuw geinstalleerd heb.

Laat ik het zo zeggen, zodra de computer bij de klant wordt aangsloten, is hij voor de allereerste keer op internet. Het installeren van de drivers en software geschiedt allemaal off-line. Dat geldt zelfs voor het bijwerken van de virusdefinities, die update ik vanaf een bestandje op de harddisk. Internet en e-mail test ik thuis wel even, maar laat daarna weer even mijn herselmenu draaien, zodat hij schoon bij de klant afgeleverd wordt. :)

Verder heb ik mijn herstelmenu beveiligd, een klant kan mijn herstelmenu zo vaak gebruiken als hij wil, maar hij kan niet zelf een aanpassing aanbrengen, dat kan ik alleen zelf. Een herstelmenu werkt ook alleen op die ene pc waarvoor ik hem gemaakt heb. Je kunt hem wel naar een andere pc copieren, alleen werkt het dan niet. Bij mijn herstelmenu zit je niet vast aan een bepaalde partitie-indeling, het werkt ook prima als je 1 grote c partitie wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:53

Twazerty

AVCHDCoder developer

cjdijk schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 13:20:
[...]

Nee, ik verkoop het niet los. Is trouwens sowiso omogelijk, gezien het feit dat windows "omgeprogrammeerd" moet worden, zodat hij z'n data op een andere plek wegschrijft. Tevens ben ik een perfectionist, ik wil niet dat als iemand mijn herstelmenu draait, dat die pc dan niet helemaal perfect schoon is. Dus wil ik het alleen leveren op een computer die ik zelf opnieuw geinstalleerd heb.
Toch denk ik dat je je inkomen kunt vergroten als je dat mooie product kunt gieten in een los product. Ik weet zeker dat er genoeg mensen zijn die dat product willen kopen.

Werkt dat herstelmenu ook voor windows vista/7??? want anders loop je hopeloos achter.

Ik denk dat jouw werkwijze wel de ideale manier is. Klanten blijven terugkomen en dat is wat je wilt hebben :) alleen komen ze nu niet terug voor de kleinste dingen. Scheelt een hoop ergernis van beide kanten.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

Twazerty schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 15:55:
[...]

Toch denk ik dat je je inkomen kunt vergroten als je dat mooie product kunt gieten in een los product. Ik weet zeker dat er genoeg mensen zijn die dat product willen kopen.

Werkt dat herstelmenu ook voor windows vista/7??? want anders loop je hopeloos achter.

Ik denk dat jouw werkwijze wel de ideale manier is. Klanten blijven terugkomen en dat is wat je wilt hebben :) alleen komen ze nu niet terug voor de kleinste dingen. Scheelt een hoop ergernis van beide kanten.
Denk je nu werkelijk dat ik alleen XP zou ondersteunen, dat zou wel heel dom zijn. Het werkt voor alle windows versies. Ik heb het ook al twee jaar werkend voor Vista. Ik ondersteun ook nog steeds windows 98/ME/2000. Ik verwacht dat het voor Windows 7 ook wel werkt. Maar heb nog gen klanten die dat hebben of willen. De meeste van mijn klanten hebben XP. Ook veel overstappers van Vista naar XP.

Dat ik mijn product niet wil verkopen, lijkt me duidelijk. Dat is alsof een kunstenaar zijn uitrusting gaat verkopen. Dan ga je krijgen, he is dat broddelwerk een Rembrandt... o nee er staat gemaakt door gereedschap afkomstig van Rembrandt. Ook nog los van het feit dat ik dan mijn eigen inkomsten op de tocht ga zetten, nee daar zit ik niet op te wachten. Misschien als ik zo'n hoog bod krijg dat ik kan stoppen, maar zelfs dan lijkt het me niks.

[ Voor 18% gewijzigd door cjdijk op 02-07-2009 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

cjdijk schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 16:11:
[...]Dat is alsof een kunstenaar zijn uitrusting gaat verkopen. Dan ga je krijgen, he is dat broddelwerk een Rembrandt... o nee er staat gemaakt door gereedschap afkomstig van Rembrandt.
Moet je ook gewoon lekker zo houden dan! Volgens mij staat er genoeg op Tweakers om het zelf allemaal te maken, custom-dosprompts, syspreps, auto-it, auto-backups etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:54
Ik wil geen ouwe koeien uit de sloot halen over dat menu, maar hier wordt het opnieuw de hemel in geprezen, terwijl we in dit topic "Onbetaalde computer reparatie" al eens eerder hebben gezien dat je er enorme discussies over kan krijgen, als je gewoon niet ALLES backupped.

Zo gaf je verder in bovengenoemd topic aan dat je vertrouwt op een virusscanner om eventuele virussen af te vangen.
Virussen en hardnekkige spyware zijn helaas JUIST de redenen om een reinstall te doen. Een recoverytool die een on-disk backup maakt is niet veilig. Niet voor virussen, niet voor hardware verstoringen, niet voor brand en niet voor diefstal. Alleen voor OS gepruts door gebruikers, maar dat komt nu eenmaal minder voor tegenwoordig dan onder win98 etc.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_guy

Dutch_guy

WYSIWYG

Had dat andere topic ook destijds gevolgt, beetje jammer dat dat herstelmenu hier weer wordt gespamd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

Mistraller schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 22:10:
Ik wil geen ouwe koeien uit de sloot halen over dat menu, maar hier wordt het opnieuw de hemel in geprezen, terwijl we in dit topic "Onbetaalde computer reparatie" al eens eerder hebben gezien dat je er enorme discussies over kan krijgen, als je gewoon niet ALLES backupped.

Zo gaf je verder in bovengenoemd topic aan dat je vertrouwt op een virusscanner om eventuele virussen af te vangen.
Virussen en hardnekkige spyware zijn helaas JUIST de redenen om een reinstall te doen. Een recoverytool die een on-disk backup maakt is niet veilig. Niet voor virussen, niet voor hardware verstoringen, niet voor brand en niet voor diefstal. Alleen voor OS gepruts door gebruikers, maar dat komt nu eenmaal minder voor tegenwoordig dan onder win98 etc.
Ja inderdaad oude koeien. Wat ik wel hinderlijk vind is dat je die wanbetaler eerder gelooft dan een collega tweaker. En dat je iets meldt wat niet klopt. Ik maak altijd een complete backup, dus van complete harddisk in de oude situatie zoals ik hem aantrof voordat ik ermee begon. Maar ja, dat die wanbetaler een smoesje verzint om niet te hoeven betalen, dat heb je wel eens, ben daar inmiddels voor verzekerd en heb dat ingecalculeerd in mijn prijs.

En dat verhaal over die virussen en spyware kan ik niet volgen, je kunt geen dingen beoordelen die je niet kent. Ik weet dat het werkt, heb in die 14 jaar dat ik het zelf gebruik al verschillende virussen en spyware op die manier verwijderd. Wel moet ik toegeven dat ik welgeteld twee keer heb meegemaakt dat mijn herstelmenu corrupt was geraakt door een virus, en het nodig was dat ik die backup die ik elke klant geef moest terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nu wil ik mij niet mengen in een discussie omtrent bovenstaande, maar ben toch wel een beetje benieuwd geworden WAT jij dan precies doet qua back-upping.

Wat ik zelf doe, wat ik reeds aangaf, is ALTIJD een extra partitie (gehide of niet) bij de klant aanmaak, om een back-up op te plaatsen (+-10GB). Wat doe jij aan data-bewaring? Je geeft aan dat je spullen back-upped, maar dat doet op één en dezelfde partitie?! Is dat niet een beetje tricky? Ben toch altijd een beetje bang dat er 'iets' gebeurd, zul je begrijpen. Dan heb je altijd nog je menuutje, maar redt dat een klant van verlies aan data? Door virussen? Spyware? Dan heb jij aan de files die je hebt weggeschreven (mijn documenten) genoeg? Of maak jij nog een fullbackup op dvd, of wat? Ik snap het niet helemaal.

Leg eens uit a.u.b.

(want ja, tijden zijn veranderd, spyware hardnekkiger, ik krijg ook veel van dat soort gevallen binnen, ondanks een goede scanner, kinderen klikken op veel dingen, onbewust/bewust etc etc etc)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 286128 op 03-07-2009 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

Anoniem: 286128 schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 12:26:
Nu wil ik mij niet mengen in een discussie omtrent bovenstaande, maar ben toch wel een beetje benieuwd geworden WAT jij dan precies doet qua back-upping.

Wat ik zelf doe, wat ik reeds aangaf, is ALTIJD een extra partitie (gehide of niet) bij de klant aanmaak, om een back-up op te plaatsen (+-10GB). Wat doe jij aan data-bewaring? Je geeft aan dat je spullen back-upped, maar dat doet op één en dezelfde partitie?! Is dat niet een beetje tricky? Ben toch altijd een beetje bang dat er 'iets' gebeurd, zul je begrijpen. Dan heb je altijd nog je menuutje, maar redt dat een klant van verlies aan data? Door virussen? Spyware? Dan heb jij aan de files die je hebt weggeschreven (mijn documenten) genoeg? Of maak jij nog een fullbackup op dvd, of wat? Ik snap het niet helemaal.

Leg eens uit a.u.b.

(want ja, tijden zijn veranderd, spyware hardnekkiger, ik krijg ook veel van dat soort gevallen binnen, ondanks een goede scanner, kinderen klikken op veel dingen, onbewust/bewust etc etc etc)
Ik maak altijd een complete backup van de hele harddisk van de klant naar mijn eigen externe harddisk. Deze blijft daar gemiddeld 3 maanden opstaan, tot ik de ruimte nodig heb voor een nieuwe klant. Tevens lever ik een backup op dvd aan de klant met daarop zijn herstelmenu en zijn data. In een enkel geval past niet al zijn data op die dvd, en moet ik wat films of muziek weglaten op die backup-dvd.

Ook maak ik een verborgen map aan op de harddisk van de klant, waarop ik de oude windows mappen opsla. Dat zijn dus "Documents and Settings", "Program Files" en "Windows", maar exclusief "Mijn Documenten". In een enkel geval past dat niet op zijn harddisk, en moet ik wat weglaten in die verborgen map.

Vroeger (zo'n vier jaar geleden) maakte ik alleen een backup van "Documents and Settings", tot ik erachter kwam dat enkele programma's data en software in dezelfde map willen opslaan. Verder blijkt het ook wel handig om moeilijk (op internet) vindbare stuurprogramma's te halen uit die oude windows map. Maar dat laatste komt gelukkig maar zelden voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
@cjdijk:
Enige wat ik wilde aantonen met dat topic, is dat je gewoon discussies kan krijgen met klanten als het gaat om dataloss. Wie dat heeft veroorzaakt laat ik in het midden.

Niet dat ik je tool wil afkraken, maar ik zit in de groot zakelijke ICT, en daar is het not-done om met software te werken dat door een heel klein bedrijfje of zelfs eenmansbedrijf ontwikkeld is.
Ik geloof best dat die tool vaak z'n werk doet, maar je koopt Acronis True Image voor €49,-- en daarmee biedt je veel meer functionaliteit, en wellicht kan je er nog mee verdienen ook als je het pakket groot in weet te kopen.

Gewoon elke week een incremental naar een externe harddisk, die kan je tenminste in een andere ruimte, los van alle apparatuur opslaan. Acronis maakt een perfecte kopie middels shadow copy, alles komt mee, dus je kan een full recovery doen, en is door iedere N00b uit te voeren. Is de laatste incremental corrupt/besmet dan pak je gewoon een eerdere, en pak je alleen de benodigde data uit de laatste backup.

De externe harddisk leg je op een andere plek, en zo ben je automatisch beschermd tegen diefstal van de pc (zo'n disk in een boekenkast valt niet zo op), blikseminslag, virussen, etc.

Genoeg verder over het herstelmenu. ;)

Even een gewetensvraagje in het algemeen: Wat doet men met data die, al dan niet met medeweten van de eigenaar is gekopieerd op de eigen storage?

Je draagt immers de volle verantwoordelijkheid voor die data. Je behoort er niet in te snuffelen, en wat doe je bij diefstal?

IMHO zou je op z'n minst de klant moeten aangeven dat de data door jou meegenomen wordt. Zet je daar iets over op papier? Sla je die data in een encrypted container op? (truecrypt oid) etc.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

Mistraller schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 23:07:
@cjdijk:
Enige wat ik wilde aantonen met dat topic, is dat je gewoon discussies kan krijgen met klanten als het gaat om dataloss. Wie dat heeft veroorzaakt laat ik in het midden.

Niet dat ik je tool wil afkraken, maar ik zit in de groot zakelijke ICT, en daar is het not-done om met software te werken dat door een heel klein bedrijfje of zelfs eenmansbedrijf ontwikkeld is.
Ik geloof best dat die tool vaak z'n werk doet, maar je koopt Acronis True Image voor €49,-- en daarmee biedt je veel meer functionaliteit, en wellicht kan je er nog mee verdienen ook als je het pakket groot in weet te kopen.

Gewoon elke week een incremental naar een externe harddisk, die kan je tenminste in een andere ruimte, los van alle apparatuur opslaan. Acronis maakt een perfecte kopie middels shadow copy, alles komt mee, dus je kan een full recovery doen, en is door iedere N00b uit te voeren. Is de laatste incremental corrupt/besmet dan pak je gewoon een eerdere, en pak je alleen de benodigde data uit de laatste backup.

De externe harddisk leg je op een andere plek, en zo ben je automatisch beschermd tegen diefstal van de pc (zo'n disk in een boekenkast valt niet zo op), blikseminslag, virussen, etc.

Genoeg verder over het herstelmenu. ;)

Even een gewetensvraagje in het algemeen: Wat doet men met data die, al dan niet met medeweten van de eigenaar is gekopieerd op de eigen storage?

Je draagt immers de volle verantwoordelijkheid voor die data. Je behoort er niet in te snuffelen, en wat doe je bij diefstal?

IMHO zou je op z'n minst de klant moeten aangeven dat de data door jou meegenomen wordt. Zet je daar iets over op papier? Sla je die data in een encrypted container op? (truecrypt oid) etc.
Ik vind Acronis True Image niet vergelijkbaar. Ik maak dus regelmatig mee dat mensen die mijn herstelmenu niet hebben zoiets hebben aangeschaft. Zodra ze een virus hebben, zetten ze die (complete) image terug. Een gemiddelde computergebruiker heeft geen idee waar zijn data precies staat, dus doet hij maar gewoon alles. En zijn ze niet alleen dat virus kwijt, maar ook gelijk al hun (nieuwe) data. Wat ik wel met je eens ben is dat iedereen regelmatig backups moet maken (van zijn data). Dat heeft niets met mijn herstelmenu te maken. Behalve dan het feit dat als windows niet meer opstart, dat je gewoon mijn herstelmenu kunt laten lopen, en daarna gewoon een backup kunt maken van je (nieuwe) data. Verder is het ook veel duidelijker waar de data precies staat. Gewoon in mapjes onder c:\data

Dat ik die backups van de harddisks van klanten tijdelijk op mijn eigen backup-schijf opsla, dat is gewoon noodzakelijk voor mijn werk. Niemand die daar ooit naar vraagt. Is ook een kwestie van vertrouwen. Wel krijg ik soms de vraag wat ik met die paswoorden doe. Net alsof ik tijd heb om de e-mails van mijn 500 klanten dagelijks te checken. Of zoals bij de dokter, dat je van allerlei prive zaken bespreekt, een soort beroepsgeheim. Zelfs de backup van die wanbetaler heb ik nog niet bekeken, hoewel ik deze nog wel bewust bewaard heb, voor het geval ik mijzelf nogeens bedenk. Die wanbetaler had trouwens wel een paar fraaie dochters, misschien dat er nog wat leuke foto's opstaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
De meeste van die klanten kun je toch niet aan het verstand brengen dat er "iets" is wat gewoon perfect zijn werk doet, zonder tussenkomst van de gebruiker.

Ik heb het zelf maar gewoon zo gedaan, dat is het minste wat je dan nog kan doen, als ze niet de moeite willen nemen af en toe een DVDtje te branden.
Gewoon een externa harde schijf en dan Cobian Backup, data word daar netjes om de zoveel tijd naar toe gekopieerd, ik zeg kijk dan even op schijf "F/G/H", en kijk naar de mapjes, hier staat de datum bij, die datum geeft aan wanneer er voor het laatste gebackuped is.

Daarbij verkoop ik dan een fatsoenlijke virusscanner, mochten ze besmet raken met iets is dat in alle gevallen nog wel netjes op te schonen. Mocht dat niet lukken doe ik gewoon een herinstallatie...

Van te voren doe ik hun data backuppen zoder ze daar verder mee lastig te vallen, gewoon heel de user and settings map veilig stellen, en dan nog even nakijken welke email ze gebruiken.
Ik blader gewoon de schijf even door, mochten ze dan wat missen is het hun eigen probleem, dat zeg ik altijd van te voren.
Ik doe mijn best om zoveel mogelijk data te behouden ,maar geef geen garantie's.
Als ik dit wel zou doen zou het hele verhaal een stuk duurder uit gaan vallen.

Ik ken niemand die even een pakket koopt van minstens € 50 euro bovenop een PC/laptop van € 800, en dan nog weten ze niet hoe dat programma werkt.

[ Voor 12% gewijzigd door eX0duS op 04-07-2009 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
eX0duS schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 09:33:

Ik ken niemand die even een pakket koopt van minstens € 50 euro bovenop een PC/laptop van € 800, en dan nog weten ze niet hoe dat programma werkt.
Waarom wel een virusscanner en geen backup? Ik vertrouw meer op een goede backup dan een antivirusoplossing. Zodoende hebben diverse familieleden hebben het op mijn aanraden naar volle tevredenheid draaien.

Het scheelt natuurlijk dat bij mij ooit een inbraak is geweest, en een jaar of 2 een blikseminslag bij een familielid (Alles stuk tot de deurbel aan toe).
En dan is iedereen zo overtuigd van de noodzaak, want in beide gevallen was er vrijwel geen data verloren gegaan.

Het mooie is dat je gewoon een jobje kan aanmaken. Het enige wat je dan hoeft uit te leggen:

1) Sluit de harddisk aan
2) klik op het "backup" icoontje op je desktop
3) Wacht tot het klaar is.
4) Berg de harddisk op.

Pas in het geval dat het noodzakelijk is doe je een recovery al naar gelang het disaster.

Als je langskomt om een probleempje te fixen bij een klant, waarbij dataloss is opgetreden heb je HET ideale moment om een harddisk en een backup pakket te verkopen!

Beetje commercieel denken ;)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Niet online
cjdijk schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 09:11:
Ik vind Acronis True Image niet vergelijkbaar. Ik maak dus regelmatig mee dat mensen die mijn herstelmenu niet hebben zoiets hebben aangeschaft. Zodra ze een virus hebben, zetten ze die (complete) image terug. Een gemiddelde computergebruiker heeft geen idee waar zijn data precies staat, dus doet hij maar gewoon alles. En zijn ze niet alleen dat virus kwijt, maar ook gelijk al hun (nieuwe) data.
Vaak is die nieuwe data besmet, want dat virus (of ander malware) is met die nieuwe data meegekomen. Dus dan is het probleem in no time weer terug en ben je weer terug bij af. Ik heb even snel dat ander topic doorgenezeuld, maar wat ik begrijp maakt dat menu programmaatje van je wat zipjes maakt van program files, windows en documents & settings. En laten zip bestanden ook al niet immuun voor infecties zijn. Misschien dat de gemiddelde computeranalfabeet er onder van de indruk is, maar ik vind het maar een 'houtje touwtje' oplossing.

De al genoemde Acronis oplossing is heel wat professioneler, en minder vatbaar. En als je echt zeker wilt zijn van een schone Windows installatie (waar je zelf nogal op hamert) dan is een unattended cd'tje/dvd'tje (die, na het updaten van de virus- en malwarescanners, automagisch een Acronis backup terugzet van de user data) een heel wat betere en professionelere oplossing. Read-only media kan immers niet geinfecteerd worden, dan weet je - i.t.t. zipjes terugzetten - tenminste echt zeker dat je schoon begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Laten we ophouden dat herstelding te bashen. CJ verdient er blijkbaar z'n geld mee, het werkt goed genoeg voor hem (weinig failure rate) en zijn klanten zijn tevreden... Er is dus een markt voor zijn product. En voor Acronis ook. Prima.

En zeg nu zelf, hoe groot is de kans dat een virus in -allerlei- bestanden gaat zitten? Vroeger werkten virussen inderdaad op die manier; nadat ze eenmaal memory resident waren geworden besmette ze elke executable die werd geopend (ken het nog wel herinneren, 200 floppy's vol, en maar die flops swappen, zalig hele avond virusscannen). Maar de hedendaagse 'internet'-virussen (of zeg maar beter trojans) zijn vrijwel altijd op zichzelf staande programma's die privileges escaleren en 'bellen' naar het thuisfront om weer een ellendig botje te worden in een groot web. Als je eenmaal in dos-modus zit zijn dat type trojans snel de nek omgedraaid als je gewoon een deltree c:\windows doet, daar kunnen die dingen gewoon niet tegen, omdat ze ook niet gebouwd zijn om daar tegen te kunnen.

Je bent denk ik niet de enige die in dit topic (en dat andere) dit 'virusprobleem' aanhaalt, maar wat mij betreft geheel onterecht gezien de kans dat dit zich escaleert tot een probleem minimaal is.

[ Voor 8% gewijzigd door ebia op 10-07-2009 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Niet online
ebia schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 01:03:
Laten we ophouden dat herstelding te bashen. CJ verdient er blijkbaar z'n geld mee, het werkt goed genoeg voor hem (weinig failure rate) en zijn klanten zijn tevreden... Er is dus een markt voor zijn product. En voor Acronis ook. Prima.

En zeg nu zelf, hoe groot is de kans dat een virus in -allerlei- bestanden gaat zitten? Vroeger werkten virussen inderdaad op die manier; nadat ze eenmaal memory resident waren geworden besmette ze elke executable die werd geopend (ken het nog wel herinneren, 200 floppy's vol, en maar die flops swappen, zalig hele avond virusscannen). Maar de hedendaagse 'internet'-virussen (of zeg maar beter trojans) zijn vrijwel altijd op zichzelf staande programma's die privileges escaleren en 'bellen' naar het thuisfront om weer een ellendig botje te worden in een groot web. Als je eenmaal in dos-modus zit zijn dat type trojans snel de nek omgedraaid als je gewoon een deltree c:\windows doet, daar kunnen die dingen gewoon niet tegen, omdat ze ook niet gebouwd zijn om daar tegen te kunnen.

Je bent denk ik niet de enige die in dit topic (en dat andere) dit 'virusprobleem' aanhaalt, maar wat mij betreft geheel onterecht gezien de kans dat dit zich escaleert tot een probleem minimaal is.
Die kans is heel groter dan je denkt (security trough obscurity is bad practice), iets dat CJ niet lijkt te begrijpen, gezien het feit hij ook niet supported OS'en als 98 e.d. blijft ondersteunen. Waarmee je jezelf alleen maar in de voet schiet, want naar support en security patches van de leverancier kun je wel fluiten.

Dat jij het onterecht vindt is jouw goed recht, alleen ik ben dus bij lange na niet de enige die er zo over denkt, zoals je zelf al zegt. En nofi, maar als je met dit soort 'oplossingen' aankomt op sites als securityfocus.com en Wilders en dergelijke, nou berg je dan maar... Het getuigt van kortzichtigheid en weinig professioneel inzicht.

Edit: Mensen met een dergelijke instelling, zouden het niet lang maken hier. Bij geen serieus commercieel bedrijf of overheidsinstelling overigens, het wereldje waar ik al zo'n 18 jaar werkzaam ben.

[ Voor 4% gewijzigd door warp op 10-07-2009 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
warp schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 01:16:
[...]

Die kans is heel groter dan je denkt (security trough obscurity is bad practice), iets dat CJ niet lijkt te begrijpen, gezien het feit hij ook niet supported OS'en als 98 e.d. blijft ondersteunen. Waarmee je jezelf alleen maar in de voet schiet, want naar support en security patches van de leverancier kun je wel fluiten.
Tja, het nog steeds gebruiken van magneetstrippen op onze PIN-pasjes is ook niet een fraaie oplossing. Maar het kost meer om alle systemen om te gooien dan nu wat mensen schadeloos te stellen. Uiteindelijk draait business om riskmanagement en niet om security (hoe graag ik dat persoonlijk ook anders had gezien).

Dat CJ's klanten zo dom zijn Windows 98 te gebruiken is natuurlijk niet zijn probleem. Hij kan namelijk niet verantwoordelijk worden gehouden voor de ellende die daarvan komt. Hij pretendeert ook niet dat ellende kan worden voorkomen. Hij verkoopt een product...

Een ongepatched Windows OS (zelfs de nieuwste) is óók onveilig, maar het verkoopt er toch niet minder om? Of moeten we het Windows OS maar nu van de markt halen omdat het potentieel gevaarlijk kan zijn?
Dat jij het onterecht vindt is jouw goed recht, alleen ik ben dus bij lange na niet de enige die er zo over denkt, zoals je zelf al zegt. En nofi, maar als je met dit soort 'oplossingen' aankomt op sites als securityfocus.com en Wilders en dergelijke, nou berg je dan maar... Het getuigt van kortzichtigheid en weinig professioneel inzicht.

Edit: Mensen met een dergelijke instelling, zouden het niet lang maken hier. Bij geen serieus commercieel bedrijf of overheidsinstelling overigens, het wereldje waar ik al zo'n 18 jaar werkzaam ben.
Oef wat een zware woorden weer allemaal. Ten eerste: De kans dat het fout gaat is relatief klein. Elk persoon met voldoende praktijkervaring op dit gebied weet gewoon dat de kans zeer klein is dat zo'n hukifuki chinees flut trojan dingetje in je documentjes en mp3tjes gaat zitten. Zo werken die dingen namelijk niet, zoek maar op in de symantec virus db, daar staat beschreven hoe dit soort nieuwe generatie virusjes zich gedragen namelijk. Die hechten bijna nooit meer aan bestanden (of het moeten wat Windows gerelateerde dll's zijn).

Ten tweede: CJ's product is een oplossing om snel je Windows 'als nieuw' op je systeem te krijgen, het is geen tool om virussen te verwijderen. Wat dat betreft is het niet misleidend, geen slecht product, of iets wat ontoelaatbaar is. Het ding doet zijn werk en als ik zijn uitspraken mag geloven doet het ding het goed (ook bij pc's met virus).

Ten derde: In de securitywereld zie je zo vaak mensen die over van alles en nog wat compleet paranoia worden. De reden dat deze mensen een functie in de IT bekleden en niet in het upper management (hier en daar bij een bank voor de vorm daargelaten) heeft puur te maken dat er gewoon een hoop mensen lopen die compleet gestoord zijn. Het zijn er maar weinig die serieus een product kunnen verkopen. Want hoe verkoop je security? Je moet het omrekenen naar risico's en dus naar geld.
Iets waar geld mee gemoeid is zullen altijd concessies worden gedaan, punt uit. Voor een product van 50 euro (of wat het ook mag kosten) is de concessie gedaan dat dit minimale risico niet is afgedekt. Vergeet niet dat de bestuurders van een bedrijf de risico's dragen als ondernemer en niet het IT-security-mannetje.

Last but not least: Dit lijkt me geen product voor de zakelijke markt, dus het is toch ook helemaal niet relevant of dit product (of de instelling van de verkoper) hierop ingesteld is?

[ Voor 8% gewijzigd door ebia op 10-07-2009 02:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

warp schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 23:57:
[...]

Vaak is die nieuwe data besmet, want dat virus (of ander malware) is met die nieuwe data meegekomen. Dus dan is het probleem in no time weer terug en ben je weer terug bij af. Ik heb even snel dat ander topic doorgenezeuld, maar wat ik begrijp maakt dat menu programmaatje van je wat zipjes maakt van program files, windows en documents & settings. En laten zip bestanden ook al niet immuun voor infecties zijn. Misschien dat de gemiddelde computeranalfabeet er onder van de indruk is, maar ik vind het maar een 'houtje touwtje' oplossing.

De al genoemde Acronis oplossing is heel wat professioneler, en minder vatbaar. En als je echt zeker wilt zijn van een schone Windows installatie (waar je zelf nogal op hamert) dan is een unattended cd'tje/dvd'tje (die, na het updaten van de virus- en malwarescanners, automagisch een Acronis backup terugzet van de user data) een heel wat betere en professionelere oplossing. Read-only media kan immers niet geinfecteerd worden, dan weet je - i.t.t. zipjes terugzetten - tenminste echt zeker dat je schoon begint.
Wij worden het niet eens, dat is wel duidelijk. Ik kan het wel weer uitleggen, lijkt me weinig zinvol. Maar ik zal voor de laatste keer een poging wagen. Voor de andere mensen van dit forum.

Punt 1: Virussen in data is niet zo spannend. Zodra iemand mijn hestelmenu laat lopen, zijn alle programma's weer virusvrij. De virusscanner werkt z'n handtekeningen weer bij. De virussen in de data worden vanzelf geschoond zodra de gebruiker erop wil gaan klikken. Niks aan de hand dus.

Punt 2: Het zou theoretisch kunnen gebeuren dat een virus de hele harddisk gaat doorzoeken, en de zip bestanden opmerkt en corrupt maakt. Aanpassen is nog meer onwaarschijnlijk, vanwege het paswoord. Gelukkig lever ik standaard een copie op dvd. Ook te gebruiken als de harddisk stukraakt.

Punt 3: Ik vind de Acronis oplossing niks vanwege de trage werking (alleen al het opstarten vanaf cd duurt al dubbel zolang als het laten lopen van mijn herstelmenu). Verder vind ik het verlies van data een zeer ernstige bijwerking van Acronis. Wel ben ik het met je eens dat Acronis een meer professioneel uiterlijk heeft. Maar ja, daar heb ik niks mee. Ik vind functioneliteit en snelheid belangrijker.
warp schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 01:16:
[...]

Mooi is dat he, dat er ook nog bedrijven zijn die met de klant meedenken, en ze niet klakkeloos een nieuwe computer willen aansmeren die ze eigenlijk niet willen. Want dan zitten ze ook direct met het probleem dat ze er niet mee overweg kunnen. Een redelijk deel van mijn klanten zijn 65+ en leren niet zo makkelijk. Windows 98 kennen ze precies, en voldoet prima. Ook moeten ze vaak rondkomen met weinig geld. Er zijn trouwens bijzonder weinig virussen die werken met windows 98. Terwijl ik eigenlijk weinig goedaardige programma's ken die er niet mee werken. Goedaardige programma's werken dus allemaal. Kwaadaardige programma's doen het niet. Dus hoezo niet veilig?

[ Voor 34% gewijzigd door cjdijk op 10-07-2009 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

ebia schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 02:16:
[...]

Last but not least: Dit lijkt me geen product voor de zakelijke markt, dus het is toch ook helemaal niet relevant of dit product (of de instelling van de verkoper) hierop ingesteld is?
Het is inderdaad bedoeld voor consumenten, maar heb ook tientallen (kleine) bedrijven als klant. Ik kan me wel voorstellen dat grote bedrijven liever geen gebruik maken van mijn oplossing. Ook omdat ik altijd aangeef elke klant even belangrijk te vinden. Ik ga echt geen kleine klanten afbellen, als een groot bedrijf in paniek belt dat hun server platligt en honderden mensen niet kunnen werken. Ook moet ik zeggen dat ik dat soort werk niet zo spannend vind. Ik heb dat vroeger wel gedaan, finke windows nt servers, maar ook mainframes zoals IBM As/400 systemen. Was wel grappig om bij een verjaardag te zeggen dat zo'n "systeempje" een instap-prijs had van 10000 euro (de i-series), en dat je gewoon een insteekkaartje kon plaatsen, waarop dus een windows-nt server zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
ik vind dat het herstel menu een mooie uitkomst is.

maar ik ben ook beniewd welke administratie programma je gebruikt?
of welke er door andere word gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
cjdijk schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 12:14:
[...]

Mooi is dat he, dat er ook nog bedrijven zijn die met de klant meedenken, en ze niet klakkeloos een nieuwe computer willen aansmeren die ze eigenlijk niet willen. Want dan zitten ze ook direct met het probleem dat ze er niet mee overweg kunnen. Een redelijk deel van mijn klanten zijn 65+ en leren niet zo makkelijk. Windows 98 kennen ze precies, en voldoet prima. Ook moeten ze vaak rondkomen met weinig geld. Er zijn trouwens bijzonder weinig virussen die werken met windows 98. Terwijl ik eigenlijk weinig goedaardige programma's ken die er niet mee werken. Goedaardige programma's werken dus allemaal. Kwaadaardige programma's doen het niet. Dus hoezo niet veilig?
Met dat laatste gegeven begrijp ik de opmerking van warp wel. Het is veilig omdat het relatief weinig voorkomt dat trojans e.d. op Win98 werken, niet omdat Win98 veilig is. Dat is het principe van security trough obscurity. Maar pragmatisch gezien werkt het wel, want er zijn wellicht meer virussen voor Win98 dan voor XP, maar als die eerste niet meer 'in het wild' voorkomen ben je in de praktijk toch veiliger.

Ook begrijp ik je bedrijfsfilosofie volkomen. Als ik in een oldtimer rijdt ga ik ook niet akkoord met een autobedrijf die tegen mij zegt "Och dat oude ding, moet je niet eens wat nieuws kopen, want ik wil die bak niet op de brug hebben". Dan ga ik naar een toko die mij wel helpt (daar is dus wel degelijk een markt voor, niet zo groot weliswaar, maar toch goed dat je daar op in blijft spelen imho).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

Frogy schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 15:26:
ik vind dat het herstel menu een mooie uitkomst is.

maar ik ben ook beniewd welke administratie programma je gebruikt?
of welke er door andere word gebruikt.
Ik heb zelf iets geprogrammeerd, voor het bijhouden van mijn administratie (klantgegevens, werkzaamheden en gebruikte onderdelen). Gewoon een soort database, maar dan met een aantal specifieke mogelijkheden. Daarin kan ik bijvoorbeeld zien bij welke klant ik langst geleden ben langsgeweest voor onderhoud. Dat voor het geval ik het eens vrij rustig heb (komt gelukkig zelden voor). Die klanten kan ik dan zelf bellen voor het maken van een afspraak. Maar ik kan er ook een jaaroverzicht mee genereren voor mijn boekhouder. Dat is het enige wat ik niet zelf doe: de boekhouding/belastingaangifte. Verder doe ik alles zelf. Bij andere klanten (ondernemers) zie ik wel eens het programma SnelStart. Misschien is dat wat voor je, voor als je zelf niet zo handig bent het een en ander zelf te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
SnelStart is toch geen CRM? Kun je je klantenbezoek ook niet in bijhouden.

Ik gebruik in elk geval Mamut, niet echt heel gebruiksvriendelijk maar je kan er eigenlijk alles mee... En qua prijs is het vrij goedkoop vergeleken met andere paketten.

[ Voor 15% gewijzigd door eX0duS op 10-07-2009 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
@CJ, zolang je veel tevreden klanten hebt met de tool, gewoon doorgaan. Dataloss met acronis ben ik zelf nog nooit tegengekomen, maar uiteindelijk heeft elk pakket wel zijn beperkingen. Het gaat erom dat je de beperkingen onderkent :)

Maken er ook wel eens mensen gebruik van remote control tools? Ik ben zelf erg enthousiast over logmein. Dat is natuurlijk alleen te gebruiken als je mensen vertrouwt, maar het is o zo makkelijk als er iemand uit de familie belt met een probleem. Voordat ze hebben uitgelegd wat er aan de hand is, heb ik het probleem vaak al gezien.

Voor klanten is logmein niet geschikt vanwege privacy. Maar ik heb er onlangs zelfs een rotte videokaart mee "opgelost". De strepen op het lokale scherm, werden ook via logmein doorgeseind, dus de conclusie was dat het geheugen op de kaart wel eens rot kon zijn. En dat was ook zo, een andere videokaart en het was gefixed! Dat scheelde me in elk geval 1 ritje, want met remote desktop cq. hulp op afstand van msft had ik dat nooit gezien.

Nu zijn er ook tools die "on-demand" werken. Waar je dus pas contact kan leggen nadat de klant zelf een tooltje heeft geinstalleerd.

Dat zou wellicht zinvol zijn voor terugkerende klanten. Voor "firsttimers" zou ik altijd langsgaan om te zien wat voor vlees je in de kuip hebt. Voor je het weet betalen ze niet.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
Mistraller schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 22:04:
@CJ, zolang je veel tevreden klanten hebt met de tool, gewoon doorgaan. Dataloss met acronis ben ik zelf nog nooit tegengekomen, maar uiteindelijk heeft elk pakket wel zijn beperkingen. Het gaat erom dat je de beperkingen onderkent :)

Maken er ook wel eens mensen gebruik van remote control tools? Ik ben zelf erg enthousiast over logmein. Dat is natuurlijk alleen te gebruiken als je mensen vertrouwt, maar het is o zo makkelijk als er iemand uit de familie belt met een probleem. Voordat ze hebben uitgelegd wat er aan de hand is, heb ik het probleem vaak al gezien.

Voor klanten is logmein niet geschikt vanwege privacy. Maar ik heb er onlangs zelfs een rotte videokaart mee "opgelost". De strepen op het lokale scherm, werden ook via logmein doorgeseind, dus de conclusie was dat het geheugen op de kaart wel eens rot kon zijn. En dat was ook zo, een andere videokaart en het was gefixed! Dat scheelde me in elk geval 1 ritje, want met remote desktop cq. hulp op afstand van msft had ik dat nooit gezien.

Nu zijn er ook tools die "on-demand" werken. Waar je dus pas contact kan leggen nadat de klant zelf een tooltje heeft geinstalleerd.

Dat zou wellicht zinvol zijn voor terugkerende klanten. Voor "firsttimers" zou ik altijd langsgaan om te zien wat voor vlees je in de kuip hebt. Voor je het weet betalen ze niet.
ik maak zelf gebruik van tinyvnc voor klanten.
durf het niet te zeggenof deze ook de strepen mee stuurt.
klant opent de .exe en kan mijn server opgeven waarna ik hem accepteer en weer verbreek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Als tinyvnc een videodriver installeert dan wel, anders niet. Overigens moet je met veel tools uitkijken hoe security technisch alles dichtzit.

Logmein loopt uitsluitend via SSL connecties, + een lokaal windows beheeraccount.

Normaliter werkt VNC met onencrypted pass-only authentication. De tool moet zich dus minimaal ook disablen na gebruik.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 296487

Trollen zijn hier niet welkom, zie je mail

[ Voor 85% gewijzigd door SmartDoDo op 15-07-2009 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

*Hou het in het vervolg bij een TR, dan pakt de crew het op.*

[ Voor 94% gewijzigd door SmartDoDo op 15-07-2009 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:33

CAP-Team

XBL: CAPTeam

(jarig!)
Mistraller schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 22:04:
Voor bij m'n (schoon)ouders en nog wat andere familie gebruik ik ook Logmein. Bij mijn vorige werkgever gebruikten we dat wel meer, vooral om werkstations over te kunnen nemen zodat de klant zelf ook kan meekijken.
Bij mijn huidige werkgever, in een Novell / Win2k3 omgeving, staat op alle PC's radmin geïnstalleerd, dat werkt ook super. Het betreft hier dan wel allemaal "interne" pc's.

[ Voor 3% gewijzigd door CAP-Team op 13-07-2009 10:08 ]

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
Nu we het toch over remote login tools hebben.

Wat gebruiken jullie?
Ik kom het steeds vaker tegen en ben er zelfs zeer op tegen.
Een vriend van mij gaat binnenkort een eigen praktijk starten en heeft offertes aangevraagd voor verschillende software pakketten. Allemaal boden ze een remote login programma aan om updates en problemen op te lossen. Zit hij straks met 3-4 verschillende remote programma's :S????

Ik zoek eigenlijk naar een programma dat pas het inloggen toelaat als diegene er toestemming voor geeft door een uitnodiging te sturen. Denk aan hulp op afstand en dan een uitnodiging sturen.
Zo hoeft er geen user account aangemaakt te worden en kan er 1 programma gebruikt worden.

VNC en Radmin klinken allemaal erg leuk, maar nee. Hierdoor kun je altijd meekijken.

Bestaat er iets in die richting? remote beheer op uitnodigingen gebaseerd, zodat je met de klant kunt meekijken en er geen extra user account wordt aangemaakt en/of je het wachtwoord van de user moet weten. Alleen om de verbinding op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:26

alienfruit

the alien you never expected

Wij gebruiken eigenlijk alleen maar Netviewer. Vinden wij de nette oplossing voor remote ondersteuning. En het is een mooie self-containede executable. De gebruiker krijgt een code van ons en vervolgens wordt er verbinding gemaakt. Het werkt ook prima door verschillende firewalls heen. En de gebruiker moet toestemming geven om het bureaublad over te nemen. http://www.netviewer.net/. Helaas is het niet goedkoop.

[ Voor 46% gewijzigd door alienfruit op 13-07-2009 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Niet doen. Ik had al een Topic Report aangemaakt, maar de modjes reageren blijkbaar niet. Op de man spelen is volgens mij uit den boze op GoT. In elk geval geen topics verknallen met bekvechten.

Zoals bekend ben ik ook niet helemaal enthousiast over de je werkwijze, maar het feit dat je je geld ermee verdient, geeft IMHO aan dat je dus over het algemeen tevreden klanten hebt, en dan zeg ik; ga zo door.

Verder: Leeftijd zegt helemaal niks. In mijn vakgebied (Grootzakelijke ICT dienstverlening) moet ik ook soms mijn meerdere erkennen in een "jochie van 21".

@Peak
Je moet ook altijd goed in de gaten houden hoe de dataencryptie en de login in elkaar steekt. VNC staat bij mij nog altijd bekend als onveilig, omdat het standaard pass-only login kent, en geen encryptie in het dataverkeer heeft. Nu kun je dat wel tunnelen, maar toch.

Logmein kent meerdere (betaalde) producten die wellicht wat beter passen. Je zou ook de lokale logmein agent kunnen disablen, dan kan je er ook niet op komen. En als je een snelkoppeling maakt om hem te enablen, dan maak je het voor de klant redelijk eenvoudig om het aan te zetten. Je kan de lokale client ook wel aardig dichttimmeren, maar daar heeft de gemiddelde gebruiker niet de kennis voor.

Ik ben ooit een tooltje tegengekomen waarbij je naar een website kon browsen en via de daar aangeboden tools tijdelijk iemand toegang verlenen. Ik weet alleen niet meer hoe het heet. Het was wel min of meer dezelfde service als bij logmein.

[ Voor 43% gewijzigd door een moderator op 15-07-2009 22:23 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

TeamViewer kan ook gewoon wat hier gewenst wordt. Als de klant het ID en wachtwoord niet doorgeeft kun je als externe partij helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_guy

Dutch_guy

WYSIWYG

Teamviewer gebruik ik ook, werkt prima !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Logemein is voor mij het meest snelwerkend systeem, schakelt al het overbodige voor mij als overnemende persoon/partij uit om SNEL mijn ding te kunnen doen ;). Overige systemen weleens gebruikt, ik blijf lekker hierbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 158853

Ik ben ook zeer tevreden met Teamviewer, klant hoeft niks te instaleeren, alleen even programma starten, en als je klaar bent weer programma afsluiten en er kan niemand meer mee kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exoOw
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-02-2024
Om even terug naar de essentie van de topic te keren:

Zelf ben ik bezig met alles een beetje rond te krijgen om zelf een dienstverlening voor computers te starten.
Gewoon als hobby/bijbaantje, aangezien ik in september met m'n Bachelor begin (en dus ook tijd in m'n studie moet steken).

Binnenkort ga ik langs bij de KvK om even wat meer zicht op de situatie te krijgen en ook wat te informeren.

Wil dus het principe hanteren van bij de klant langs te gaan om de computer te herstellen aan een bepaald tarief (weet nog niet echt hoeveel ik wil vragen), ook no cure no pay te hanteren, zeker in het begin, en is denk ik ook wat prettiger naar de klant toe.

Ben eigenlijk met het idee gekomen omdat ik dit jaar voor Bedrijfseconomie (zo noemt dat in België) op school een ondernemingsplan moest maken, heb dit dan ook gedaan en m'n attest behaald, en ze waren heel enthousiast over het idee.
Maar aangezien ik nog wat te jong ben om het echt van de grond te krijgen (18 jaar, en dan even een grote lening bij de bank zien te halen), dacht ik het concept alleen toe te spitsen op computerherstellingen e.d.

Misschien dat ik het pizzabezorger principe later ook ga toepassen als ik m'n autorijbewijs heb, maakt het een stuk makkelijker voor de klant, dan hoef ik de PC alleen maar op te pikken en dan kan ik thuis eraan werken zonder dat de klant hem moet brengen.

Heb het hele topic doorlezen, en heb al wat tips gezien en ook de valkuilen, en denk daarom ook dat ik het voor elkaar krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

exoOw schreef op maandag 27 juli 2009 @ 14:12:

[..]

Wil dus het principe hanteren van bij de klant langs te gaan om de computer te herstellen aan een bepaald tarief (weet nog niet echt hoeveel ik wil vragen), ook no cure no pay te hanteren, zeker in het begin, en is denk ik ook wat prettiger naar de klant toe.
Prettig voor de klant, zeer onprettig voor jou. Vergeet niet dat je op no cure no pay basis dus geen cent verdient als je iets niet oplost. En als het probleem na je bezoek weer terugkeert (wat met spyware nogal eens gebeurt), zullen veel klanten je alsnog aan je NCNP-principe proberen te houden. Dat wordt een hoop gedoe en gezeik, weet waar je aan begint...

Ennuh... lening bij de bank? Voor wat? Voor wat jij wilt heb je niets nodig behalve je eigen kennis, je hebt geen bedrijfspand, geen voorraad, etc. Waar denk jij dan nog een smak geld voor nodig te hebben? :?

[ Voor 12% gewijzigd door Wildfire op 28-07-2009 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:30
Wildfire schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 01:04:
[...]
Ennuh... lening bij de bank? Voor wat? Voor wat jij wilt heb je niets nodig behalve je eigen kennis, je hebt geen bedrijfspand, geen voorraad, etc. Waar denk jij dan nog een smak geld voor nodig te hebben? :?
Maar aangezien ik nog wat te jong ben om het echt van de grond te krijgen (18 jaar, en dan even een grote lening bij de bank zien te halen), dacht ik het concept alleen toe te spitsen op computerherstellingen e.d.
Hij verteld niet waar zijn ondernemingsplan over ging. En om zon plan (heel bedrijf? webwinkel? BV?) van de grond te krijgen heb je dat geld wel nodig, niet om een reparatie-bedrijfje op te zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Bobmeister op 28-07-2009 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Awsom schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 10:41:
[...]

[...]

Hij verteld niet waar zijn ondernemingsplan over ging. En om zon plan (heel bedrijf? webwinkel? BV?) van de grond te krijgen heb je dat geld wel nodig, niet om een reparatie-bedrijfje op te zetten.
Dan zou 'ie in het verkeerde topic zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
Wildfire schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 13:42:
[...]

Dan zou 'ie in het verkeerde topic zitten :)
Niet, want hij wil in plaats van zijn hele bedrijf gebeuren (waar dat geld dus voor nodig is :+ ) pc's gaan fixen als bijbaantje :)

dit gaat echt nergens over :x

[ Voor 6% gewijzigd door Bobmeister op 28-07-2009 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exoOw
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-02-2024
Awsom schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 13:51:
[...]

Niet, want hij wil in plaats van zijn hele bedrijf gebeuren (waar dat geld dus voor nodig is :+ ) pc's gaan fixen als bijbaantje :)

dit gaat echt nergens over :x
Zo is het, dat ondernemingsplan is helemaal uitgeschreven voor een cybercafé/computerwinkel.
Klinkt vrij apart, en dat is het ook, maar het is iets dat ik misschien later een kans wil geven.

Dus nu hou ik de naam en dergelijke gewoon voor m'n reparatie gebeuren.

Over dat NCNP principe, misschien laat ik het wel gewoon vallen, ik ben vrij zeker van mijn kunnen en die keren dat ik echt niet iets opgelost krijg dan regel ik wel ter plekke iets met de klant.
Kan me niet voorstellen dat iemand met een super uitgebreid thuisnetwerk bij mij komt aankloppen voor hulp o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman321
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-06 20:39
Net mijn eerste 2 klusjes gehad!
Viel mij niets tegen en hebben mij 55€ & 70€ opgeleverd.

Geen slecht bedrag dacht ik zo.
Door 15,- per uur te vragen en 10,- voor het 2e uur.

Herinstallatie kost 45,- incl thuisbrengen en installeren.
Soms nog wat onderdelen verkocht voor 10,- en 30,-.

Wat vinden jullie hiervan? Moet ik meer vragen?

Ik zou ook 17,50 en 12,50 kunnen vragen voor het eerste en 2e uur?

Tussen de 2 belletjes zat precies 7 dagen.

[ Voor 19% gewijzigd door Rocketman321 op 07-09-2009 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
Rocketman321 schreef op maandag 07 september 2009 @ 15:09:

Mag ik vragen hoe je bent begonnen? Gewoon reclame in de supermarkt met een website oid? Niet dat ik op het moment zelf interesse heb, maar vind het wel leuk/handig om te weten hoe je dit bent gestart :D Dus als je daar wat meer van zou willen loslaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 309146

Ik volg dit topic ook op de voet. Wonende in België, net afgestudeerd Toegepaste Informatica, zit op kamers met een maat in Leuven voor aanvullende opleiding.

We willen ook iets dergelijks doen, beetje nette flyer maken, hangen in de supermarkt/krantenwinkel. Heb veel kunnen opsteken in dit topic, waarvoor dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Anoniem: 309146 schreef op maandag 07 september 2009 @ 15:47:
Ik volg dit topic ook op de voet. Wonende in België, net afgestudeerd Toegepaste Informatica, zit op kamers met een maat in Leuven voor aanvullende opleiding.

We willen ook iets dergelijks doen, beetje nette flyer maken, hangen in de supermarkt/krantenwinkel. Heb veel kunnen opsteken in dit topic, waarvoor dank :)
Met een dergelijke opleiding kun je toch veel beter aan de slag gaan als programmeur (zelfstandig of bij een bedrijf) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XunFar
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

tja, en ik doe het allemaal gratis :9
moet maar een keer wat gaan vragen dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:42
XunFar schreef op maandag 07 september 2009 @ 23:03:
tja, en ik doe het allemaal gratis :9
moet maar een keer wat gaan vragen dan maar.
Ligt er maar net aan van wie je de vraag krijgt "even" naar de pc te kijken.
Familie is altijd een lastige, dat is toch familie :P
Kennissen/bekenden waarvan ze elke maand wel een keer iets slopen aan de pc kunnen gewoon dokken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

Rocketman321 schreef op maandag 07 september 2009 @ 15:09:

Als je dit als bijverdienste ziet, naast een gewone baan, dan is het geen probleem. Maar als je dit als een hoofdinkomen ziet, dan is het veel te weinig. In het gunstigste geval houd je slechts de helft over. De belasting en allerlei kosten moet je er vanaf trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 309146

MuisM4t schreef op maandag 07 september 2009 @ 22:45:
[...]

Met een dergelijke opleiding kun je toch veel beter aan de slag gaan als programmeur (zelfstandig of bij een bedrijf) ?
Dat zou kunnen ja, maar dit is gewoon gemakkelijk te doen na de lesuren. Een windows-installatie laten lopen terwijl we wat op de xbox rammen gaat wel, en je vindt gemakkelijk mensen met een pc die niet naar behoren wil, het is een ander paar mouwen om iemand te vinden die een applicatie nodig heeft en door 2 hobby studenten in elkaar wil laten pleuren :)
Zijn vooral op zoek naar een leuk bijbaantje dat we na de lessen kunnen doen waar we wat bier mee kunnen kopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 309146 op 08-09-2009 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XunFar
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

Capa schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 00:42:
[...]

Ligt er maar net aan van wie je de vraag krijgt "even" naar de pc te kijken.
Familie is altijd een lastige, dat is toch familie :P
Kennissen/bekenden waarvan ze elke maand wel een keer iets slopen aan de pc kunnen gewoon dokken :+
hoe zit het met schoonfamillie? is dat familie familie of gewoon eigenlijk, nou ja, ik bedoel, valt dat buiten de familie? die komen het vaakst met 'hey hallo hoe gaat het? ja sorry, ik wil eigenlijk niet weten hoe het met je gaat, maar wilde eigenlijk vragen of je naar men pc wilt kijken.' uiteraard hang ik dan meestal gelijk op nadat ik gezegd heb dat ik niet door de telefoon kan kijken. maarja, 10 seconden later hangen ze vaak wel weer aan de lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
XunFar schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 15:52:
[...]

hoe zit het met schoonfamillie? is dat familie familie of gewoon eigenlijk, nou ja, ik bedoel, valt dat buiten de familie? die komen het vaakst met 'hey hallo hoe gaat het? ja sorry, ik wil eigenlijk niet weten hoe het met je gaat, maar wilde eigenlijk vragen of je naar men pc wilt kijken.' uiteraard hang ik dan meestal gelijk op nadat ik gezegd heb dat ik niet door de telefoon kan kijken. maarja, 10 seconden later hangen ze vaak wel weer aan de lijn.
Wat ik altijd doe bij dit soort dingen;
Er zijn altijd wel klusjes te doen in en om het huis.
Laatst moest mijn zonnescherm eraf, een bout gerepareerd en er weer op. Ik zeg, kom dan ff met z'n twee en neem de pc mee, dan doen we dat zonnescherm eerst, en kijk ik daarna ff naar die pc. En dan later gezellig friet eten en bier drinken. Allemaal blij :)
En als het mijn schoonmoeder is, dan heb ik nog wel kleding die ff gerepareerd moet worden. Zeker als je ff iets zoekt waar de ander goed in is, dan is het vaak nog leuk ook.

Zo kan je zelfs je opa in je tuin laten schoffelen, je broertje de auto laten wassen, je moeder de strijk van 3 weken overhandigen.... ;)

---------------

• Rocketman321
Awsom schreef op maandag 07 september 2009 @ 15:37:
[...]

Mag ik vragen hoe je bent begonnen? Gewoon reclame in de supermarkt met een website oid? Niet dat ik op het moment zelf interesse heb, maar vind het wel leuk/handig om te weten hoe je dit bent gestart :D Dus als je daar wat meer van zou willen loslaten :)
Ik ben begonnen met een gratis advertentie op marktplaats.nl
3 maanden gratis en gelijk de eerste week al raak! :)
Week daarop nog een klant.
Ben momenteel bezig met visite kaartjes.

Heb ook geprobeerd kaartjes op te hangen in de supermarkt maar daar had niemand mij blijkbaar nodig.

Ik ben 15 dus dit is wel een lekker inkomen natuurlijk! :D

• Rocketman321
cjdijk schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 07:10:
[...]

Als je dit als bijverdienste ziet, naast een gewone baan, dan is het geen probleem. Maar als je dit als een hoofdinkomen ziet, dan is het veel te weinig. In het gunstigste geval houd je slechts de helft over. De belasting en allerlei kosten moet je er vanaf trekken.
Dit is natuurlijk voor mij naast een krantenwijk een bijbaantje.

Ik ben nog maar 15 he... dit is heel veel geld voor mij natuurlijk.

Belasting kom ik nog niet voor in aanmerking. Andere kosten hoef ik er ook niet vanaf te trekken.

Meestal geef ik de voorrijkosten aan mijn ouders voor het rijden. Maar mensen halen mij liever op om zo kosten te besparen zeg maar... en ze kunnen zelf weten wanneer ze mij dan komen ophalen. :*)

• Bobmeister
Rocketman321 schreef op donderdag 10 september 2009 @ 19:52:
[...]

Ik ben begonnen met een gratis advertentie op marktplaats.nl
3 maanden gratis en gelijk de eerste week al raak! :)
Week daarop nog een klant.
Ben momenteel bezig met visite kaartjes.

Heb ook geprobeerd kaartjes op te hangen in de supermarkt maar daar had niemand mij blijkbaar nodig.

Ik ben 15 dus dit is wel een lekker inkomen natuurlijk! :D
Zeker niet verkeerd. Weet niet wat je winstmarge is maar toch :p Maar je laat je ouders de pc dus ophalen zegmaar? Dat ze daar tijd voor hebben :9~. Mijne zouden dat aan mij overlaten haha. :( Ben zelf bijna 16, maar pc's ophalen met een scooter gaat hem ook niet worden. :+ Succes verder he! Ik hou het nog zolang mogelijk bij het baantje wat ik momenteel heb :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Bobmeister op 10-09-2009 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman321
Waarom zou ik niet weten wat mijn winstmarge is?

Ik geef de voorrijkosten aan mijn ouders. ;) En als mensen mij komen ophalen betalen ze die niet. (scheelt hun 7,50)
Pc's ophalen met de fiets gaat hem niet worden.

Ik doe het op vrijdag zaterdag en zondag, dan hebben mijn ouders ook tijd. Maar ik moet altijd eerst aan hun vragen of hun wel kunnen/willen natuurlijk.

Wat voor baantje heb je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04 19:18
Ben ook ooit zo begonnen, met eerste uur 15 euro en tweede 10 euro. Heb gemerkt dat visite kaartje ECHT werken, ik kwam bij mensen die mijn kaartje al heel lang hadden liggen, terwijl ik hun nog nooit gezien had.

Geef klanten een kaartje voor hunzelf en voor hun "buurman" etc.

Zelf installeer ik vaak LogMeIn op alle Pc's (eerst vragen!!), dan hoef je niet voor elke foutmelding een hele afspraak te maken.

Inmiddels heb ik me een jaar geleden ingeschreven bij de KvK en vraag 25 euro per uur. Persoonlijk rond ik bedragen af naar beneden bij mensen waarbij je ziet dat ze niet veel geld hebben. Als je 75 euro vraagt is dat toch wel vrij veel voor veel mensen. Dan bellen ze je niet weer.

Ook gratis advies via, sms en korte telefoontjes horen er bij. En zorg dat je ALTIJD terug belt als je dat beloofd.
Zelf heb ik me eens ingeschreven op http://www.zoekeenmannetje.nl/ en verder bij familie en vrienden, stage adressen. Ook bij de lokale computerwinkel je soms (met respect) bemoeien met klanten. Heb meerdere keren gehad dat mensen dan vragen "Kan jij het niet ff thuis bij mij aansluiten?"

Succes!

btw. als je een bedrijfje opstart (vrij simpel btw) zorg dan ECHT voor boekhouding. Zelf gebruik ik www.factuursturen.nl en een grote map met inkoopfacturen.

Als je naar de winkel moet voor een klant (ze weten vaak niet wat ze moeten kopen), zeg dan dat dat kan maar dat je wel 5 euro vraagt. Het kost jou ook tijd.

Als je zelf je eigen facturen uitschrijft ook zeker wat boven op de hardware doen. Stel je koopt een harddisk voor 45 euro, schrijf je zelf een factuur voor 55. (niet te gek maken!)

[ Voor 11% gewijzigd door Maxxi op 13-09-2009 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
Rocketman321 schreef op zondag 13 september 2009 @ 12:57:
Waarom zou ik niet weten wat mijn winstmarge is?
Nee, ik weet niet wat je winstmarge is :p Jij hopelijk wel :+
Ik geef de voorrijkosten aan mijn ouders. ;) En als mensen mij komen ophalen betalen ze die niet. (scheelt hun 7,50)
Pc's ophalen met de fiets gaat hem niet worden.

Ik doe het op vrijdag zaterdag en zondag, dan hebben mijn ouders ook tijd. Maar ik moet altijd eerst aan hun vragen of hun wel kunnen/willen natuurlijk.

Wat voor baantje heb je nu?
Verdien nu bijna 5 euro in het uur bij een transportbedrijf (dingen op de computer intikken en daarnaast nog wat klusjes :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:36

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Maxxi schreef op zondag 13 september 2009 @ 13:11:
Als je naar de winkel moet voor een klant (ze weten vaak niet wat ze moeten kopen), zeg dan dat dat kan maar dat je wel 5 euro vraagt. Het kost jou ook tijd.
Dat zou betekenen dat je bijna naast de winkel woont, want jij kan voor €5 maar 12 minuten werken. En dus ook maar 12 minuten winkelen minus extra administratieve handelingen etc.

Het lijkt mij in ieder geval aan de lage kant, maar ik weet dus niet hoeveel tijd het je echt kost :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04 19:18
Gizz schreef op zondag 13 september 2009 @ 16:08:
[...]

Dat zou betekenen dat je bijna naast de winkel woont, want jij kan voor €5 maar 12 minuten werken. En dus ook maar 12 minuten winkelen minus extra administratieve handelingen etc.

Het lijkt mij in ieder geval aan de lage kant, maar ik weet dus niet hoeveel tijd het je echt kost :)
Het is inderdaad niet genoeg, zelf doe ik het vaak als een soort service met een kleine bijdrage. Anders komen mensen vaak met de verkeerde hardware aan (DDR ipv DDR2 etc). Als je dat te duur maakt gaan ze alsnog zelf.

Overigens is PC's repareren meer een bijverdienst tijdens mijn studie (naast nog andere werkzaamheden) daarom kan ik ook 25 euro vragen en geen +-40 euro. Inmiddels ben ik afgestudeerd en 40 uur aan het werk.
Dan valt het wel zwaar om in de avonduren printers aan te sluiten.

[ Voor 18% gewijzigd door Maxxi op 13-09-2009 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 22:36

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Als het voor jou goed werkt en je niet overladen wordt met boodschapjes doen is het natuurlijk geen probleem :)

Overigens:
Als je zelf je eigen facturen uitschrijft ook zeker wat boven op de hardware doen. Stel je koopt een harddisk voor 45 euro, schrijf je zelf een factuur voor 55. (niet te gek maken!)
Hier ben ik zelf geen voorstander van, want dan kopen ze echt de hardware bij jou. Je bent dan ook degene die verantwoordelijk is voor de garantie, wat na een paar jaar weer extra handelingen kost. Een tientje op een schijf is leuk, maar als je daardoor 2 jaar later weer een paar keer dingen op de post moet doen en tijd moet investeren om de garantie af te wikkelen..

En dan heb je het nog niet eens over de financiële risico's die je loopt als een leverancier maar 1 jaar garantie wil leveren en jouw klant (terecht) stelt dat het product langer mee hoort te gaan en dat jij mee moet betalen aan een vervangend product.

Wat ik tot nu toe altijd heb gedaan (van een reepje geheugen tot hele laptops) is samen met de klant het online bestellen, onder hun naam. Zij krijgen de factuur, zij mogen het uitzoeken als iets niet op voorraad is en zij kunnen zelf de garantie afhandelen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman321
@Maxxi :
Heb jij een voorbeeldje van je visitekaartje?
Ik houd mijn boekhouding (2 klanten :P) bij in een kleine Access database.

Waar zou je een beetje professionele factuurtjes mee kunnen maken?

Bedankt! :)

EDIT : Ik heb een advertentie op mp.nl staan. Wat vinden jullie ervan? (niet voor reclame natuurlijk :P Jullie zijn tweakers he) http://link.marktplaats.nl/272212538

[ Voor 28% gewijzigd door Rocketman321 op 14-09-2009 14:07 . Reden: Iets toegevoegd + typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:53

Twazerty

AVCHDCoder developer

Gizz schreef op zondag 13 september 2009 @ 16:08:
[...]

Gewoon incalculeren in je prijs. Bij mij valt zoiets vaak onder de tijd die ik bij de klant ben. Als ik om 12 uur bij de klant ben en om 1 uur ben ik weer weg maar heb ondertussen wel iets in de winkel gehaald is dat gewoon totaal 1 uur. Daar vraag ik dan gewoon een bedrag voor.
Bij de meeste klanten heb ik een gevoel van hoe rijk ze zijn. Elke klant betaald dus ook iets anders. Zelfde klusje is voor klant 1 anders als klant 2. Een rijk persoon in een villa betaald meer als een alleenstaande moeder met een laag betaalde baan. En een zijkerd betaald ook meer. 8)

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-06 16:01
De manier waar je nu op bezig bent is erg leuk om mee te starten. Je hanteerd een net tarief wat mensen graag betalen voor dit soort klussen. Ik heb het in der tijd op dezelfde manier aangepakt en het kan je een zakcent/ inkomen opleveren. Zeker voor een 15/16 jarige. Wat je nu per uur verdient sta je normaal minimaal 3 a 4 uur voor te werken bij de supermarkt. Plus je nu werk doet wat je leuk vind. wordt ook wel minder na de 10de keer windows installeren.

Maar dingen zoals schone installaties voor klanten deed ik altijd bij mijzelf thuis. Liet PC af zetten en weer ophalen (of haalde ze zelf op als een klant diat niet kon) Je kan intussen namelijk gewoon andere dingen doen zoals huiswerk, tv kijken inetten enz. Plus er zit niet iemand constant op je vingers mee te kijken waar ik een hekel aan had.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Twazerty schreef op maandag 14 september 2009 @ 14:49:
[...]

Gewoon incalculeren in je prijs. Bij mij valt zoiets vaak onder de tijd die ik bij de klant ben. Als ik om 12 uur bij de klant ben en om 1 uur ben ik weer weg maar heb ondertussen wel iets in de winkel gehaald is dat gewoon totaal 1 uur. Daar vraag ik dan gewoon een bedrag voor.
Bij de meeste klanten heb ik een gevoel van hoe rijk ze zijn. Elke klant betaald dus ook iets anders. Zelfde klusje is voor klant 1 anders als klant 2. Een rijk persoon in een villa betaald meer als een alleenstaande moeder met een laag betaalde baan. En een zijkerd betaald ook meer. 8)
Maar je hebt dus een fixed price boekhouding? Anders wordt het toch chaos met zoveel verschillende uurtarieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225957

Effe mijn 2 centjes. Ik fix vaak pc's voor vrienden & familie, gratis. Commercieel begin ik niet aan, doe het zo al professioneel OK.

Standaard toolbox:
-DVD (en set CDs voor oude PCs) met allerhande software, door de jaren heen uitgebreide collectie opgebouwd
-boot Linux CD's en DVD's
-set schroevendraaiers
-USB-kabels, UTP kabels, verlengsnoeren, stekkerblok
-zaklampje voor die enge ruimtes vol kabels onder bureaus
-eigen goeie optische muis
-oud laptopje om eventueel ter plaatste drivers e.d. te downloaden
-oude draadloze router & wireless stickje om netwerken te "debuggen"
-2.5 inch USB external harddiskje
-USB hubje
-bus "compressed air" om stofbak-pc's uit te blazen
Dit alles in een plastic Curverbak, always ready to go.

Standaard configuratie bij de "klanten":
-3 partities, C voor software, D voor data, E voor backups
-Mijn documenten e.d. verplaatst naar D
-meeste "klanten" hebben op mijn aanraden één of meerdere externe schijven (dank voor de aanvulling, DutchGuy)
-Syncback die om de paar uur automatisch foto's, docs en muziek backupped naar E én naar de externe schijf/schijven
-Winaudit logje bij mij
-per "klant" een Acronis image van een "clean" install bij mij zodat ik vlot kan terugzetten als ze het weer eens kapot helpen, plus backups van hun documenten/foto's indien zij dit wensen (deze backups lopen dan mee in mijn eigen zeer degelijke backup-systemen, op meerdere media, meerdere locaties)
-per "klant" een checklist met alle stappen ondernomen voor de installatie van hun OS, plus lijst van alle software en hun settings
-ISO images van alle installatie-CD's, drivers,... van alle randapparatuur die ze staan hebben
-Teamviewer geïnstalleerd zodat ik vlot kan overnemen en niet 20 km hoef te rijden om een printertje terug aktief te zetten of zoiets

Standaard vergoeding van de "klanten":
-voor kleine ingrepen: bakken koffie en diverse Vlaamse streekbieren
-voor grotere ingrepen: een etentje in een goed restaurant, met aangepaste wijnen

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 225957 op 14-09-2009 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_guy

Dutch_guy

WYSIWYG

Je backup op de E-schijf geeft een verkeerde indruk wat mij betreft. Je klanten zullen denken dat de backup goed geregeld is, echter schijf stuk, backup op E-partitie ook.

Ik wijs de mensen altijd op de aanschaf van een externe schijf, installeer Synctoy en je hebt een eenvoudige backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Dutch_guy schreef op maandag 14 september 2009 @ 21:59:
Je backup op de E-schijf geeft een verkeerde indruk wat mij betreft. Je klanten zullen denken dat de backup goed geregeld is, echter schijf stuk, backup op E-partitie ook.

Ik wijs de mensen altijd op de aanschaf van een externe schijf, installeer Synctoy en je hebt een eenvoudige backup.
Denk dat het er een beetje aan ligt hoe je het verkoopt. Meeste mensen die schrikken van mijn uurtarief ( as in 100% van de mensen die me vragen om iets aan hun prive-pc te doen :) ) die hebben last van virii / andere dingen waarbij een format c / image restoren gewoon 90% van de problemen oplost.

Daadwerkelijke hardware problemen zie ik vrij weinig en zolang er maar eerlijk gezegd is dat hardwareproblemen niet gebackupped zijn ( want 1 schijf ) snapt ook iedere klant het.
Enkele externe schijf is ook niet echt het walhalla, als er eens echt iets mis is zoals blikseminslag heeft de klant meestal de externe hdd aan de pc hangen ( dat in en uit pluggen 1x per maand was toch best veel werk ) of de externe hdd is 2 jaar geleden doodgegaan en synctoy geeft al 2 jaar foutmeldingen die consequent genegeerd worden.

Dan zou ik liever dvd's aanraden, vanwege beperkte ruimte moeten mensen nadenken of ze wel hun hele mp3-collectie zo belangrijk vinden en vanwege het 1-maal schrijven ( dus geen rewritables ) moeten ze elke keer een verse maken als ze weer nieuwe belangrijke data hebben.
Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste