Klopt helemaal. Ik heb zelf in de praktijk gemerkt dat men de gemiddelde consument overschat qua niveau. Had ik eerst ook, maar dat leerde ik al snel af. Voor een doodsimpele vaststelling van wat nou precies het probleem is hang je vaak al tien minuten aan de lijn. En dan moet je het nog gaan oplossen.Gomez12 schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 17:43:
[...]
Tja, mijn ervaring is dat de 1e zin al te veel verwacht is. Veelal is het meer : mijn computer doet het niet ( de betekenis kan varieren van pc doet het niet/beeldscherm doet het niet tot www.google.nl werkt niet )
Wat Ebia als voorbeeld geeft, het BIOS, geloof me dat gaat je telefonisch niet lukken. Het is vaak al zeer moeilijk om de gemiddelde consument telefonisch het exacte merk en type te laten achterhalen (regelmatig kom je ook nog leuke typenummers tegen die niet eens op de site van de fabrikant te vinden zijn) en als je dan toch al zover bent gaat het je nooit lukken om telefonisch door het BIOS heen te ploeteren. Dat lukt echt niet.
Ebia komt dan ook nog met "hoe maak ik een tabel in Word" en "hoe zet ik een bluetooth verbinding op met mijn GSM?" en "hoe brand ik een DVD video in Nero?". Ook hier zul je merken dat het telefonisch een gruwel is om zoiets uit te leggen. Dat gaat je maar zelden lukken, dit zijn zaken die voor de gemiddelde consument al moeilijk op te pikken zijn als er iemand naast ze zit die tekst en uitleg geeft. En dan zou het telefonisch wel gaan? Gaat ook niet werken.
Zoals ik al zei, overschat de klant niet. Ik spreek uit ervaring, de meest simpele dingen leiden al tot telefoongesprekken van minimaal tien minuten of een kwartier. En dan bedoel ik ook echt de doodsimpelste dingen, hoe vaak het me al niet is overkomen voordat een klant uiteindelijk in het Windows opstartmenu terecht kwam. Ondanks duidelijke uitleg ging het gewoon meerdere keren niet goed. Laat staan als je dus met iets minder simpele zaken bezig gaat...
-- Edit: wat ook niet vergeten mag worden; als je het probleem telefonisch niet kunt oplossen (en soms gebeurt dat, niet alle Windows-problemen zijn herleidbaar tot een diagnose met oplossing) dan heb je een kwade klant en slechte mond-op-mond reclame.
Geloof me, na een tijdje klanten telefonisch te hebben geholpen ben je zwaar, zwaar teleurgesteld in het niveau van de algemene klant...
[ Voor 10% gewijzigd door Wildfire op 20-06-2009 18:29 ]