| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Leuk die insinuaties. Kunt U die ook onderbouwen?[message]Openingspost[/message]
[..] Aangezien hier op Tweakers vast veel van die downloaders rondlopen, zou het leuk zijn als jullie hierbij helpen.
Die indruk krijg ik dus ook.remco_k schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 15:37:
Kom eens met een juridisch artikel waaruit blijkt dat downloaden illegaal kan zijn, of niet.
Ik help je even: Auteurswet 1912.
Maar dat gaat de richting op die je niet witl: downloaden is altijd legaal, ongeacht de afkomst.
Het is toch uberhaupt te belachelijk voor woorden dat de tweakers hier achteraf de EenVandaag redactie moeten helpen bij het maken van een simpel onderzoekje?!

Dat is onderzoeksjournalistiek, iets dat jullie toch zouden moeten weten.
Vraag advies her en der, en durf nieuwsberichten en andere bronnen ook eens kritisch te bekijken. Neem niet klakkeloos over.
Ook lijken jullie bevooroordeeld te zijn tegenover downloaden. En dat idee krijg ik, zonder dat ik ook nog maar één seconde van deze aflevering (die natuurlijk nog niet bestaat) te hebben bekeken...
BREIN (GOOD GUYS) vs. MiniNova (BAD GUYS)
Neem eens een kijkje in Auteurswet 1912 (artikel 16B, lid 1) zou ik zeggen.
En dan prefereert uiteraard wel het fysieke wetboek, aangezien wiki geen garanties geeft
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek, tot zo ver en mijns inziens, FAIL.
Een positief lichtpuntje is dat jullie de aangeboden feedback in ieder geval wel gebruiken
Jullie hebben nog een hoop werk te verzetten... Succes
Ik vindt de vragen goed, je kunt zo een mooi overzicht maken en cijfers laten zien waar iedereen zo dol op is. Ik vindt wel dat er veel mensen aan mee moeten doen, anders is het niet representatief (moet meteen denken aan de kijkcijfers op tv...). Maar iedereen moet ook wel eerlijk antwoorden, en dat blijft altijd een probleem bij dit soort enquetes.
De layout mocht van mij wel wat professioneler, het ziet er allemaal erg amateuristisch uit. Het mag wat cleaner, wat meer kleuren en sommige errors en vragen zijn niet helemaal correct (zegt iemand die eigenlijk helemaal niet zo goed is in de nederlandse taal).
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
Subtiele humor dat wel...hoop ik danSoepstengel schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 16:30:...
Ik vindt de vragen goed, je kunt zo een mooi overzicht maken en cijfers laten zien waar iedereen zo dol op is. Ik vindt wel dat er veel mensen aan mee moeten doen, anders is het niet representatief (moet meteen denken aan de kijkcijfers op tv...). Maar iedereen moet ook wel eerlijk antwoorden, en dat blijft altijd een probleem bij dit soort enquetes....

[ Voor 54% gewijzigd door Roenie op 12-05-2009 16:43 ]
Helaas betekent 'Professioneel' alleen maar dat je je voor je activiteiten laat betalen. Het betekent niet noodzakelijkerwijs dat je ook een expert op je terrein bent. En zeker niet op andere gebieden zoals statistiek/(markt)onderzoek. Voor elke echte deskundige lopen er 100 deskundologen rond, en zoals iedereen zou moeten weten: 'A little knowledge is a dangerous thing'. Dat gaat ook zeker op voor ICT-gerelateerde zaken. Zo ook bijv. in de tijd van de opkomst van het Internet kwam je op TV steeds weer dat zelfde clubje Internetguru's tegen die telkens weer met elke hype meekwaakten maar die op mij nooit indruk maakten. Maar als iemand alleen maar door de nodige aanwezigheid in de massamedia eenmaal als gedoodverfde 'deskundige' te boek staat dan is het veel makkelijker om daar dan maar altijd op terug te vallen dan om naar echte deskundigen op zoek te gaan.
Het aantal mensen dat je geraadpleegd hebt om de enquête te beoordelen is niet doorslaggevend maar hun kennis en inzicht in de materie is dat. Het is niet de kwantiteit maar de kwaliteit die telt. Als je moet kiezen of je een bouwtekening voor een brug laat beoordelen door 10 willekeurige mensen of door 1 bouwkundig ingenieur dan wil je voordat je voor die 10 kiest toch eigenlijk wel eerst weten hoeveel bouwkundige ingenieurs daar tussen zitten. Want als het er achteraf nul blijken te zijn.....
Anonimiteit ben ik ook niet bang voor. Grappig is wel dat je zelfs de conclusie kan trekken dat 60% van inwoners van Hoogeveen denkt dat hun plaats een stad is.
Heb je zelf wel kaas gegeten van het maken van onderzoeken? Het lijkt me niet, want anders zou je wel tot andere conclusies komen. Er is al (uitgebreid) gemotiveerd waarom het een slecht onderzoek is, maar jij weet niet te onderbouwen waarom het onderzoek wel goed is, of om de punten waarop het onderzoek onderuit wordt gehaald, te weerleggen. Je punt is daarom niet echt sterk.
[ Voor 10% gewijzigd door Jaap-Jan op 12-05-2009 16:44 ]
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Je weet dat je profiel hier gewoon openbaar is he? Nou weet ik natuurlijk niet of je 'm naar waarheid hebt ingevuld, maar gezien je reactie hier, is mijn eerste gok dat je dat inderdaad gedaan hebt. Daarnaast staat op je privé-site ook meer dan genoeg info...Soepstengel schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 16:30:
Het leuke is (als je even verder kijkt dan je neus lang is) dat ze met de antwoorden totaal niet kunnen achterhalen waar jij precies woont! Ze vragen niet om je naam, ze vragen niet om je adres en ze vragen niet om heel je postcode dus je bent anoniem. Je e-mail adres zegt ook niks, ik bedoel soepstengel_1234@gmail.com zegt helemaal niets.
Nooit gehoord van data-mining? Ik ben bang dat jouw privé-gegevens echt lang niet zo privé zijn als je denkt... Maar goed, van iemand van 21 verwacht ik nog enige naïviteit...
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Enquêtes zijn ooit 100% eerlijk ingevuld.FiXeR.nl schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 16:56:
Ik heb hem fout ingevuld. Nu kun je hem weggooien omdat hij niet meer 100% op feiten berust.
Dat is toch totaal niet relevant? Misschien kunt U dat nader toelichten, want Uw uitleg vat ik niet helemaal....?Vragen om de afkomst van je ouders en van jezelf doen ze om mensen onderscheid te maken tussen verschillende groepen mensen. Waarschijnlijk krijg je dadelijk cijfers als (totaal uit de lucht gegrepen) 20% van de illegale downloaders is van japanse afkomst waarvan 18% nederlands is etc. It's all about the numbers!
Ik wordT is nog altijd ik worD, of zeg jij soms ook 'ik loopt'?
Precies! De meeste tweakers (ikzelf inclusief) zijn natuurlijk ook absoluut geen experts op dit gebied, maar om eerlijk te zijn hoef je geen jurist of communicatiewetenschapper te zijn om de verkeerde aannames en grove fouten in de vraagstelling van deze enquete te zien.Cocytus schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 15:42:
Nu ben ik misschien wel heel cynisch, maar het was dus bij niemand van de redactie opgekomen om een jurist in te schakelen bij het maken van een item over een juridisch vraagstuk? Dan vind ik de hier eerder gevallen term 'riooljournalistiek' wel op z'n plaats, eigenlijk.
No shit, Sherlock! Goeie genade...je vraagt je inderdaad af, leren ze journalisten tegenwoordig nog iets over bronnenonderzoek, of is dat allemaal maar te ingewikkeld en interesseert het niet wie het zegt, als het maar een mening is.alienfruit schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 15:47:
Een artikel gebruiken uit de Volkskrant waarbij een advocate die werkzaam is voor Brein wordt geciteerd is natuurlijk niet echt handig. Zo'n persoon lijkt mij nou partijdig.
Verwijderd
Bijna niets:Soepstengel schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 16:30:
Ze vragen niet om je naam, ze vragen niet om je adres en ze vragen niet om heel je postcode dus je bent anoniem. Je e-mail adres zegt ook niks, ik bedoel soepstengel_1234@gmail.com zegt helemaal niets.
http://aidenvennis.hyves.nl/, leuke foto's!
http://www.google.nl/sear...oepstengel+tweakers&meta= levert ook genoeg op. Genoeg om je te kunnen herleiden naar je persoontje
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2009 17:05 ]
LOLVerwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 17:04:
[...]
Bijna niets:
http://www.google.nl/sear...oepstengel+tweakers&meta= levert ook genoeg op. Genoeg om je te kunnen herleiden naar je persoontjeAnonimiteit is maar betrekkelijk
*mompelt iets over naïviteit*
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Waarschijnlijk lid van Powned, leuk, heeft Geenstijl ook je gegevens, en je woont wss in spijkenisseVerwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 17:04:
[...]
Bijna niets:
http://www.google.nl/sear...oepstengel+tweakers&meta= levert ook genoeg op. Genoeg om je te kunnen herleiden naar je persoontjeAnonimiteit is maar betrekkelijk
[ Voor 35% gewijzigd door Paquito op 12-05-2009 17:27 ]
Bij 'ik vindt' en ik al gestopt met lezen. Je kan zó bij Top-X aan de slag!Heb de enquête zojuist gedaan, vindt het een goede enquête. Ik vindt de vragen zeer correct en ik zie wat men met de vragen wilt doen.
Hij zegt: "Je e-mail adres zegt ook niks, ik bedoel soepstengel_1234@gmail.com zegt helemaal niets."Jaap-Jan schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 17:27:
Jongens, zijn punt was helemaal niet dat hij anoniem is, alleen dat de enquête an sich niet te herleiden is tot één persoon. En waarom zou je voor Sherlock gaan spelen terwijl hij gewoon alle info in zijn profiel heeft staan?
Wij bewijzen gewoon even het tegendeel ...
Doe effe normaal zeg, iedereen zit hier over anonimiteit te zeuren en dan gaan jullie zomaar zijn gegevens posten... Redelijk hypocriet.ApexAlpha schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 17:16:
[...]
Waarschijnlijk lid van Powned, leuk, heeft Geenstijl ook je gegevens, en je woont wss in spijkenisse
Bovendien is die Hyves waarschijnlijk van iemand anders, het e-mailadres in het profiel is niet soepstengel_1234@gmail.com. Dus als je het niet zeker weet, waarom post je zoiets dan hier?? Zal diegene leuk vinden, als hij er niets mee te maken blijkt te hebben...
*leest nogmaals feedback tweakers goed door*
Tot zover het laatste beetje vertrouwen dat ik had in populaire media TV programma's. De commerciële omroepen had ik al afgeschreven, maar nu is ook het laatste beetje respect voor de publieke omroep weg. Blijft over een handvol programma's (tegenlicht, zembla, etc).Puby
‘Van een journalistiek medium als EenVandaag mag je toch wel verlangen dat ze hun feiten checken, of anders tenminste laten checken door mensen met verstand van zaken, alvorens zo'n "onderzoek" te lanceren... blijkbaar weer eens teveel gevraagd’
De enquête is door drie ervaren internetredacteuren gecheckt, door een aantal download-fans en door onze samenwerkingspartner FOK! Iedereen vond de vragenlijst goed. De volgende keer zullen we ook Tweakers of extra deskundigen vragen feedback te geven. Een goede tip voor de toekomst.
Het is sowieso al niet handig van diegene om je profiel voor iedereen openbaar te maken incl. foto's.cbernardini schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 17:32:
[...]
Doe effe normaal zeg, iedereen zit hier over anonimiteit te zeuren en dan gaan jullie zomaar zijn gegevens posten... Redelijk hypocriet.
Bovendien is die Hyves waarschijnlijk van iemand anders, het e-mailadres in het profiel is niet soepstengel_1234@gmail.com. Dus als je het niet zeker weet, waarom post je zoiets dan hier?? Zal diegene leuk vinden, als hij er niets mee te maken blijkt te hebben...
Laten we even wetboek-online.nl nemen dan, misschien nog geen website van de overheid maar kleine kans dat hier verkeerde informatie op staat. Auteurswet, artikel 16bJanvdVeer schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 16:29:
Neem eens een kijkje in Auteurswet 1912 (artikel 16B, lid 1) zou ik zeggen.
En dan prefereert uiteraard wel het fysieke wetboek, aangezien wiki geen garanties geeft
Verwijderd
Hij post ZELF zijn gegevens, dus dat hij over anonimiteit zeurt is inderdaad raar te noemen. Het is een publiek profiel, dus wat is het punt? Als je niet wil dat mensen het zien moet je het maar niet publiekelijk op internet zetten. Zo anoniem ben je dus.cbernardini schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 17:32:
[...]
Doe effe normaal zeg, iedereen zit hier over anonimiteit te zeuren en dan gaan jullie zomaar zijn gegevens posten... Redelijk hypocriet.
Overigens weet ik met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat hij het is, kijk maar naar het hyves adres en zijn profiel. Zoveel AidenVennissen die Nick de Kleijn heetten én 21-jaar oud zijn lopen er niet rond in Nederland, zeker als zijn favoriete spot in Spijkenisse blijkt te zijn, waar hij zelf volgens zijn publieke GoT profiel woonachtig is.
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2009 17:40 ]
[ Voor 27% gewijzigd door alienfruit op 12-05-2009 17:43 ]
Verwijderd
Ja hoor ik download zo'n 100 GB per maand, allemaal illegaal, en ik heb er geen enkel probleem mee. En omdat ik helemaal niet bang ben voor de politie laat ik graag m'n persoonlijke details achter op een site die is ondergebracht bij een subdomein van een meneer uit Signapore... Ik steek graag mijn hoofd zelf door de strop ^^
Maatje XXL alsjeblieft.....
PS. Niet nagedacht over het feit dat mensen bereid zijn alles te beweren als er ergens "winnen" staat zeker?
Nou is mijn Nederlands ook niet bepaald perfect maar ik zeur er dan ook niet al te vaak over. Als je er dan echter toch over loopt te miepen is het opzich wel handig om dan in je beklag geen domme fouten te maken omdat je er anders je hele betoog mee onderuit haaltJanvdVeer schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 17:02:
[...]
Dat is toch totaal niet relevant? Misschien kunt U dat nader toelichten, want Uw uitleg vat ik niet helemaal....?
Ik wordT is nog altijd ik worD, of zeg jij soms ook 'ik loopt'?
U en Uw schrijf je alleen met een hoofdletter indien ze aan het begin van een zin staan of wanneer je iemand veel eerbied toedicht. In dat laatste geval moet je denken aan de koningin of God. In dit geval lijkt me dat nogal sterk (zeker gezien je commentaar op die persoon) en zou je u en uw (zonder hoofdletter dus) behoren te schrijven. Voor meer informatie kun je de site van Onze Taal raadplegen: U met een hoofdletter?.
En dat punt is dus geheel onjuist omdat het volledig ligt aan wat je precies invult aan gegevens. Als je hele specifieke gegevens gaat invoeren (en dat doen veel mensen op basis van goed vertrouwen) dan is zo'n enquête juist wel perfect te herleiden tot een individu. Derhalve behoort een enquête dan ook anoniem ingevuld te kunnen worden, al is het maar omdat je anders de WBP kan overtreden (het CBP zal grote moeite hebben met de vragen over bijv. geloof omdat deze niet bepaald van toepassing zijn). Het gaat er uiteindelijk om dat je niet allerlei gegevens op een presenteerblaadje aan de enquêteur geeft zodat de opdrachtgever over die informatie kan beschikken. Een enquête is er om een bepaalde trend naar boven te halen, niet om de exacte gedachtengoed van specifieke personen te achterhalen.Jaap-Jan schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 17:27:
Jongens, zijn punt was helemaal niet dat hij anoniem is, alleen dat de enquête an sich niet te herleiden is tot één persoon. En waarom zou je voor Sherlock gaan spelen terwijl hij gewoon alle info in zijn profiel heeft staan?
Daar heeft 'ie toch gelijk in? Wat dat betreft hebben jullie helemaal niets 'bewezen'.ApexAlpha schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 17:31:
[...]
Hij zegt: "Je e-mail adres zegt ook niks, ik bedoel soepstengel_1234@gmail.com zegt helemaal niets."
Wij bewijzen gewoon even het tegendeel ...
Googlen naar 'soepstengel_1234@gmail.com' geeft 0 hits, dus als je alleen de resultaten van de enquête voor je neus zou hebben, weet je nog niets.
Alleen omdat 'ie hier post, weet je dat. Maar dat is zijn punt helemaal niet.
[ Voor 7% gewijzigd door Jaap-Jan op 12-05-2009 17:45 ]
Verwijderd
Juist, en als er ene soepstengel van Tweakers een voor mij toch wel zeer interessante enquete post, kost het mij zo'n beetje 1 Google search en een Tweakers account om die enquete geheel te herleiden naar zijn persoon. Daar is niets Sherlock Holmes aan hoor.ppl schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 17:42:
[...]
En dat punt is dus geheel onjuist omdat het volledig ligt aan wat je precies invult aan gegevens. Als je hele specifieke gegevens gaat invoeren (en dat doen veel mensen op basis van goed vertrouwen) dan is zo'n enquête juist wel perfect te herleiden tot een individu.
Als je fake gegevens invult is er inderdaad niets aan de hand. Het punt is echter dat veel mensen op basis van goed vertrouwen gewoon hun echte gegevens invullen. Als je dan bijv. Piet Henkes heet woonachtig in Heino en daar ook als enige P. Henkes bekend staat is het invullen van een adres als piet.henkes@gmail.com en woonplaats Heino ineens terug te traceren naar een individu. Er zijn hele goede redenen waarom de WBP bepaalde zaken nou eenmaal verbiedt, het terug kunnen traceren naar een individu is er eentje van. Daarbij is het totaal niet van belang dat je als invuller dan maar na moet denken en fake info moet invullen. Er zit ook een stukje bescherming van onnozelheid bij.Jaap-Jan schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 17:43:
[...]
Daar heeft 'ie toch gelijk in? Wat dat betreft hebben jullie helemaal niets 'bewezen'.
Googlen naar 'soepstengel_1234@gmail.com' geeft 0 hits, dus als je alleen de resultaten van de enquête voor je neus zou hebben, weet je nog niets.
EDIT: Worteltaart heeft een ander voorbeeld die het ook illustreert.
En nog iets leuks op de top-x.nl site: "Zet daarom NU mail@top-x.nl in je vriendenlijst! Vaak belandt de Top-X mail in de spambox; dan heb je voor niks mee gedaan!"....I wonder why...
[ Voor 26% gewijzigd door ppl op 12-05-2009 17:51 ]
Als je dan toch bezig bent, ga dan meteen naar http://www.wetten.nl dat is WEL de officiële overheidssite met alle wetten en regelingen die er zijn in Nederland.PowerSp00n schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 17:37:
[...]
Laten we even wetboek-online.nl nemen dan, misschien nog geen website van de overheid maar kleine kans dat hier verkeerde informatie op staat. Auteurswet, artikel 16b
Hierrr (wel even scrollen)Artikel 16a
Als inbreuk op het auteursrecht op een werk van letterkunde, wetenschap of kunst wordt niet beschouwd een korte opname, weergave en mededeling ervan in het openbaar in een foto-, film-, radio- of televisiereportage voor zover zulks voor het behoorlijk weergeven van de actuele gebeurtenis welke het onderwerp der reportage uitmaakt, gerechtvaardigd is en mits, voor zover redelijkerwijs mogelijk, de bron, waaronder de naam van de maker, duidelijk wordt vermeld.
Artikel 16b
1. Als inbreuk op het auteursrecht op een werk van letterkunde, wetenschap of kunst wordt niet beschouwd de verveelvoudiging welke beperkt blijft tot enkele exemplaren en welke uitsluitend dient tot eigen oefening, studie of gebruik van de natuurlijke persoon die zonder direct of indirect commercieel oogmerk de verveelvoudiging vervaardigt of tot het verveelvoudigen uitsluitend ten behoeve van zichzelf opdracht geeft.
Het leven is als koffie: heel lekker, maar veel te duur en zo weer op.
Verwijderd
[paranoia mode]ppl schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 17:47:
[...]
Als je dan bijv. Piet Henkes heet woonachtig in Heino en daar ook als enige P. Henkes bekend staat [....]
en zo kan albert heijn ook zien dat jij die specifieke klant was die nog Dr. Pepper haalt
[/paranoia mode]
sorry
Ja maar daar worden de platenmaatschappijen weer niet beter van he, pas op want straks is een boek lezen ook 'diefstal' van inkomsten.alienfruit schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 17:41:
Ach, ik moet toegeven dat ik niet meer vaak naar de bioscoop ga of films koop. In het beginsel zou ik toch al nooit tvserie dvds kopen. Maar goed, in plaats om mijn geld te spenderen aan films of muziek spendeer ik het nu aan boeken gekocht bij Amazon of Bol.com. Ik kan mijn geld maar eenmaal uitgeven en droom al jaren over mijn eigen bibliotheekje. Nu download ik dus vaak een film of tvserie om die te kijken om die vervolgens meteen daarna weg te gooien.Uiteindelijk geef nu dus meer geld uit om dat de gemiddelde boek toch wel 15euro kost en mijn lievelingsonderwerpen gaan al richting de 100-130$USD per boek.
Ik ben nog wel met enige regelmaat in de bioscoop te vinden, een echte goede film zie ik daar graag. Helaas is een groot gedeelte wat ze maken regelrechte rotzooi. Films kopen doe ik niet, deze zie ik of in de bioscoop of het is z'n geld niet waard.
TV-Series kijk ik wel regelmatig, deze download ik want de uitzendingen op TV zijn op ongunstige tijden, tegelijk en lopen een stuk achter. En ik zit al helemaal niet te wachten op 3 reclameblokken tijdens een korte aflevering...
Ah dus toch een officiele, ik wist dat er iets was en wetboek-online.nl kwam ik het eerste tegenUlysses schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 17:50:
Als je dan toch bezig bent, ga dan meteen naar http://www.wetten.nl dat is WEL de officiële overheidssite met alle wetten en regelingen die er zijn in Nederland.
[ Voor 12% gewijzigd door PowerSp00n op 12-05-2009 17:53 ]
Enige verstand van zaken bij het geven van voorbeelden is wel zo handig
[ Voor 6% gewijzigd door ppl op 12-05-2009 17:55 ]
Nou, ook het vertrouwen in Zembla heeft bij mij een aardige deuk opgelopen bij de uitzending over Google een tijd geleden. Het lijkt wel of er bij de "oude media" echt alleen maar mensen werken die totaal geen verstand hebben van de "nieuwe media". Bij dit soort onderwerpen valt mij (pas ?) op hoe bedenkelijk het journalistieke nivo is, en hoe "gekleurd" zogenaamd objectieve verslaggeving kan zijn. En omdat we uiteindelijk zelf betalen voor onze publieke omroep, vind ik het beschamend dat men het vertrouwen zo misbruikt voor een stukje publieke-opinie-vorming.Ruudjah schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 17:34:
*kijkt naar feedback tweakers*
*leest nogmaals feedback tweakers goed door*
[...]
Tot zover het laatste beetje vertrouwen dat ik had in populaire media TV programma's. De commerciële omroepen had ik al afgeschreven, maar nu is ook het laatste beetje respect voor de publieke omroep weg. Blijft over een handvol programma's (tegenlicht, zembla, etc).
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Verwijderd
Oei, dan ben ik de lul vrees ikPowerSp00n schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 17:51:
[...]
Ja maar daar worden de platenmaatschappijen weer niet beter van he, pas op want straks is een boek lezen ook 'diefstal' van inkomsten.
Als ik een film download (wat maar zeer, zeer zelden gebeurt) zal ik deze niet meer in de winkel kopen, download ik echter een album van een artiest én het bevalt me zal ik het zeker kopen.
De platenmaatschappijen zijn er van mij op vooruit gegaan door het internet en niet zo'n beetje ook
Wanneer is dat gebeurd? Toen ik bij AH (als kassamiep en spiegelslaaf) werkte mocht het geloof ik ook al zonder invullen (en mijne heb ik sowieso zonder invullen meegenomenLeuk dat je de AH nou noemt want dat is nou net HET voorbeeld waarbij men de WBP heeft aangegrepen om te zorgen dat je zonder wat dan ook de AH-bonuskaart zou moeten kunnen verkrijgen.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2009 17:58 ]
Toch heeft elke opleiding Journalistiek (HBO) wel een afstudeerrichting in de Nieuwe Media ... je zou je dan afvragen waar de mensen zijn gebleven die dit hebben gevolgd OF wat ze daar aan lesmateriaal krijgen...u_nix_we_all schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 17:55:
[...]
Het lijkt wel of er bij de "oude media" echt alleen maar mensen werken die totaal geen verstand hebben van de "nieuwe media". Bij dit soort onderwerpen valt mij (pas ?) op hoe bedenkelijk het journalistieke nivo is, en hoe "gekleurd" zogenaamd objectieve verslaggeving kan zijn.

Verder heb je als auteur ook niet veel aan de kopieervergoeding (reprorecht) omdat je je als auteur niet kan aanmelden als je uitgever zich al heeft aangemeld. Het geld gaat vervolgens naar de uitgever en krijg daar vervolgens je vergoeding maar te krijgen. Tot heden is dit nog niet gelukt. Daarom ben ik ook niet echt voorstander van het verlengen van de auteursrechtsperiode of de thuiskopievergoeding e.d. Omdat dit alleen de grote bedrijven helpt en voornamelijk niet de kunstenaar of uitvoerder: de auteur. Natuurlijk een Jeroen Krabbé of een Mulisch zal de bovengenoemde moeilijkheden niet hebben het is immers een 'celeb' of 'wereldster'.
Het volgende probleem is dat zo'n Amerikaanse uitgever vervolgens het ook onmogelijk acht om de royalty opbrengsten over te maken ipv. via een cheque. Laatst nog een cheque gehad van 45$USD. De verzilveringskosten waren volgens mij de helft...
[ Voor 9% gewijzigd door alienfruit op 12-05-2009 18:10 ]
Verwijderd
Met veel tam-tam een enquete hier dumpen maar als er vervolgens kritiek op komt niets meer laten horen. Zwak is nog heel zacht uitgedrukt.
Oftwel, zoals eerder aangehaald "oude" vs "nieuwe" media 0-1.
Pff goed opgemerkt. Dit is echt ernstig. Ik ben trouwens erg benieuwd wie deze 'internetredacteuren' dan wel niet zijn. Internetarcheoloog van Jole toevallig?alienfruit schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 15:47:
Een artikel gebruiken uit de Volkskrant waarbij een advocate die werkzaam is voor Brein wordt geciteerd is natuurlijk niet echt handig. Zo'n persoon lijkt mij nou partijdig.
Sorry maar wat ik lees zijn non antwoorden en wat ik zie zijn nutteloze aanpassingen omdat de enquete nog steeds van alle kanten rammelt. Sinds wanneer is het laten controleren van een enquete op een forum als Fok! overigens garantie voor goed kloppende journalistiek? En een controle door "download fans"? De 3 "ervaren" internet redacteuren die hun goedkeuring hebben verleend hebben ook een journalistieke opleiding gevolgt en hebben kennis van statistiek? Ik vind het totaal echt een grote farce.Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 15:23:
Reactie Top-X, EénVandaag: Hierbij zal ik proberen de meeste reacties te beantwoorden.
....
Inderdaad, de doelgroep is blijkbaar bij voorbaat al veroordeeldJanvdVeer schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 16:29:
[...]
Leuk die insinuaties. Kunt U die ook onderbouwen?
En dat is een goed antwoord want‘Als ik alle vragen zo lees, zijn deze te algemeen of zelfs sturend’!
We hebben als redactie geen mening over downloaden (los van persoonlijke opvattingen).
Want het leukste wachtwoord krijgt een prijs ?Wat is je e-mailadres? En verzin ook een leuk wachtwoord.
En de volgende vraag:
Kom op zeg, wat is dit voor broddelwerk?Waar woon je?
Amsterdam
Rotterdam
Den Haag
Utrecht
Eindhoven
Tilburg
Groningen
Almere
Breda
Apeldoorn
Nijmegen
andere stad
dorp
Images als

geven ook het objectieve karakter van deze enquete naar idee van EénVandaag goed aan?
Als je antwoord "ik koop nooit een cd" op onderstaande vraag:
is de volgende vraag:Hoeveel cd's koop je per jaar?
ik koop nooit een cd
Hebben jullie de enquete uberhaubt zelf wel doorlopen om hem te testen?Waarom koop je een cd (los van dat je de muziek leuk vind)?
Heftig toewensenWinnen
Ja! Je kunt met deze enquête FOK!-shirts en Pokens winnen. Stuur Top-X een mail met antwoord op de vraag: 'Wie zou jij een enorm heftig computervirus toewensen?' De leukste inzendingen maken kans.

[ Voor 62% gewijzigd door Bor op 12-05-2009 18:38 ]
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Eens. De aflevering van Zembla (een aantal maanden/jaren) terug was inderdaad van een behoorlijk laag niveau. Volgens mij snappen redacteuren en journalisten van tegenwoordig de 'nieuwe' media niet. En ik kan mij ook voorstellen dat de journalisten zich graag tegen de nieuwe media keren, ze hebben immers het meeste te verliezen.u_nix_we_all schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 17:55:
[...]
Nou, ook het vertrouwen in Zembla heeft bij mij een aardige deuk opgelopen bij de uitzending over Google een tijd geleden. Het lijkt wel of er bij de "oude media" echt alleen maar mensen werken die totaal geen verstand hebben van de "nieuwe media". Bij dit soort onderwerpen valt mij (pas ?) op hoe bedenkelijk het journalistieke nivo is, en hoe "gekleurd" zogenaamd objectieve verslaggeving kan zijn. En omdat we uiteindelijk zelf betalen voor onze publieke omroep, vind ik het beschamend dat men het vertrouwen zo misbruikt voor een stukje publieke-opinie-vorming.
Verwijderd
En vergeet dan even niet het commentaar op dat arrest er bij te halen,Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2009 @ 16:59:
Hierbij even een artikel wat nu wel illegaal is. bron
ik citeer Arnoud Engelfriet (een welbekende ICT-jurist): "Kortom, een hoogst merkwaardig vonnis dat wat mij betreft per direct in hoger beroep overnieuw gedaan mag worden."
(http://blog.iusmentis.com...skopie-uit-illegale-bron/)
en ik citeer Christiaan Thijm: "Een andere punt dat slechts meer vragen oproept, is de overweging van de rechtbank dat het maken van een privé-kopie uit een illegale bron niet is toegestaan op grond van de thuiskopieregeling (art. 16). Dit ondanks de herhaaldelijke bevestiging daarvan door de minister van Justitie"
(http://www.solv.nl/weblog...er-hoogte-vergoeding/3998)
Wat interesseert het mij nou wat een rechtertje uit Den Haag heeft gezegd in 1 specifieke zaak. Laat het eerst maar eens voor het Hof of de Hoge Raad komen. Die uitspraken hebben veel meer gezag.
Overigens klopt die hele leader al niet van Nu.nl: "AMSTERDAM - Downloaden van films en muziek is in Nederland wel degelijk illegaal."
Downloaden, kopieeren, wijzigen etc. met TOESTEMMING is niet illegaal - ook al zit er auteursrecht op. Ik kan zo een programma schrijven en op Internet knallen (dan rust er al auteursrecht op) en dan zeg ik: verspreid maar lekker door (=shareware). Dan rust er nog steeds auteursrecht op, maar heb ik toestemming geven in de licentie aan iedereen die het maar wil te mogen kopieeren en te verspreiden. Die mensen doen dan helemaal niets illegaals met mijn auteursrechtelijk werk.
Gratis tip - waarbij ik je bij deze ook toestemming geef om die op jullie redactie te verspreiden - :
leg de volgende keer eerst je enquetevragen voor aan een jurist met kennis van het IE-recht.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2009 18:47 ]
Verwijderd
☻/
/▌
/ \
Alle vragen hebben een antwoord
Ik heb natuurlijk geen kennis van de ervaring van deze mensen, maar inderdaad; hier heb je dus research professionals voor. En ja ik weet dat die lang niet altijd ingezet worden, maar ook onderzoek doen is een vak apart, dus het loont de moeite toch zo iemand in de arm te nemen.Bor de Wollef schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 18:20:
En een controle door "download fans"? De 3 "ervaren" internet redacteuren die hun goedkeuring hebben verleend hebben ook een journalistieke opleiding gevolgt en hebben kennis van statistiek? Ik vind het totaal echt een grote farce.
(Ik kan nu nog een rant beginnen over dat naar mijn persoonlijke mening slecht onderzoek de markt kapot maakt, maar dat laten we vandaag maar eens zitten.
Misschien dat ik er vanavond nog maar even een post van bak, best leuk om te zien wat men er hier, op fok! en op GS er over te zeggen heeft.
[ Voor 8% gewijzigd door ThE_ED op 12-05-2009 19:31 ]
Ik ben fan van dingen
Volgens mij trap je nu een open deur in en mis je mijn puntThE_ED schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 19:29:
[...]
Ik heb natuurlijk geen kennis van de ervaring van deze mensen, maar inderdaad; hier heb je dus research professionals voor. En ja ik weet dat die lang niet altijd ingezet worden, maar ook onderzoek doen is een vak apart, dus het loont de moeite toch zo iemand in de arm te nemen.
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Ik bevestig denk ik je punt.Bor de Wollef schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 19:34:
[...]
Volgens mij trap je nu een open deur in en mis je mijn punt
Maar ja, inderdaad een beetje een open deur, maar de opmerking die je aanhaalt is er echt zo een van "uit de praktijk gegrepen". En eentje waar ik denk dat onderzoekers zich aan zullen ergeren. Laat het door iemand die iets aan survey design heeft gedaan bestuderen ipv door (vast goedwillende) "downloadfans" en internetredacteuren.
Ik ben fan van dingen
Vrij snel na de introductie in 1998 zijn ze door de Registratiekamer op de vingers getikt. Er ligt echter ook een uitspraak van de rechter (wat het nieuws nog gehaald heeft toen). Als je het exact wil weten zul je even moeten zoekenVerwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 17:57:
Wanneer is dat gebeurd? Toen ik bij AH (als kassamiep en spiegelslaaf) werkte mocht het geloof ik ook al zonder invullen (en mijne heb ik sowieso zonder invullen meegenomen) en dat is inmiddels alweer 2 jaar geleden...
Fuck, daar heb je een punt! Illegaal downloaden bestaat inderdaad wel degelijk.FiXeR.nl schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 19:24:
Ik download trouwens heel legaal. Ik tap geen internet af en betaal de rekeningen op tijd. Illegale downloads is wat anders imo.Illegaal downloaden klinkt alsof je als een crimineel ergens internet aftapt en daar wat gaat zitten downloaden.
En het valt mij op dat naarmate het topic langer wordt het steeds vaker duidelijk wordt dat mensen het topic niet helemaal hebben doorgelezen voordat ze posten.mhindrik schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 19:28:
ow en smile dit draadje haalt geenstijlhttp://www.geenstijl.nl/m...es_p0wnen_eenvandaag.html
Met als gevolg regelmatig dezelfde stellingen en "SMILE!" were on GeenStijl.
[ Voor 19% gewijzigd door remco_k op 12-05-2009 19:40 ]
Alles kan stuk.
Nou, ik zie regelmatig polen vanuit hun Pool & Werk autotjes met een laptop op schoot een op wireless netwerkje zoeken.remco_k schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 19:39:
[...]
Fuck, daar heb je een punt! Illegaal downloaden bestaat inderdaad wel degelijk.
Verwijderd
Dit wist ik, vandaar dat ik het noem. Mijn welgemeende excuses als mijn kennis van zaken niet in bovenstaande tot uiting kwamppl schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 17:54:
@EnzoMatrix: Leuk dat je de AH nou noemt want dat is nou net HET voorbeeld waarbij men de WBP heeft aangegrepen om te zorgen dat je zonder wat dan ook de AH-bonuskaart zou moeten kunnen verkrijgen. Om even de streep door te trekken: bij top-x.nl mag je pas de enquête doen als je al je gegevens af staat. In geval van de AH-bonuskaart was dit ook zo. De rechter heeft echter op basis van de WBP dit verboden omdat ze daardoor inderdaad exact konden zien dat jij die specifieke klant bent die nog Dr. Pepper kooptDankzij die uitspraak kun je dus tegenwoordig gewoon een bonuskaart vragen zonder wat voor gegevens dan ook af te staan.
Enige verstand van zaken bij het geven van voorbeelden is wel zo handig
Neemt niet weg dat we behoorlijk paranoïde blijven. De AH doet (deed) wat met die gegevens om wat over jou te zeggen, en daarbij de dienstverlening op jou toe te passen. Die gast koopt verdacht veel Dr Pepper. -> maar de enigste -> ff iets omhoog die prijs zodat het plaats kan maken voor AH Cola (weer zo'n grappige toestand, want weer zeg ik precies het tegenovergestelde....dit weet ik!)
Enige gezonde dosis humor (en niet altijd denken dat mensen alles ook direct menen) is wel zo handig
Anyway, thnx voor je reactie, het is in ieder geval zo wel duidelijk wat je er mee bedoelde.
Ik heb dus ook een gevoel dat dit leuke informatie is voor Brein, dat ze leuke IP-adressen vast leggen en binnenkort maar eens bij je op bezoek komen en kijken wat je voor informatie etc. hebt.
Maar goed, dit zal vast wel weer oude meuk zijn..
Ik vind dit toch echt een plek verdienen in de mislukte enquête top 5.
(Vooral het laatste was leuk "Ik wil niet met me kop op tv", vul je een reden in: "Deze combinatie is niet mogelijk").
PS. Diegene die dit heeft verzonnen verdient een nobel-prijs!
Verwijderd
We hebben er tenminste nog lol in
Ga nu eens in op de kritiek.Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2009 @ 16:59:
Hierbij even een artikel wat nu wel illegaal is. bron
Ik denk dat je zelf ook wel snapt dat deze enquete een dikke fail is.
Je verwijst ons naar een artikel waar gezegd wordt dat downloaden voor thuiskopiën vooralsnog toegestaan is. Dit was al bekend en is al gepost in dit topic.
Of dat ze je IP zouden kunnen harvesten.
Ik mag toch hopen dat een normaal tweaker weet dat je nooit je eigen email adres opgeeft bij dit soort zaken, maar gewoon een tijdelijk email adres opgeeft.
En als je het dan nog niet vertrouwd gewoon ook een proxy gebruikt om de enquete in te vullen..
http://slopsbox.com/
http://10minutemail.com/
http://proxy.org/
Running AmiExpress 3.6 Copyright (c) LightSpeed Technologies 1992-93
[ Voor 90% gewijzigd door danslo op 12-05-2009 21:04 ]
Ik denk dat men met "panel" het "panel" zelf noemt, dat wil min of meer zeggen: de database met respondenten en hun gegevens. Ik mag hopen dat deze niet de enquête maaktMr_Atheist schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:58:
Dat krijg je als je een jongerenpanel een enquete laat maken. Eerst gaan ze in een groepje nadenken over wat ze zelf van downloaden vinden en vervolgens schrijft haantje de voorste een zwaar inconsistente enquete die alle overige meningen zwaar ondervertegenwoordigt.
Wat betreft de enquête, die is dus neem ik aan niet door de panelbeheerder opgesteld. Zoals al aangehaald krijg ik juíst de indruk dat het door een journalist in elkaar is gezet, als voeding voor een nieuwsitem. Ook best, maar ergens is het treurig dat geïnteresseerde lezers hier vervolgens met gemak een basiscursus survey design wegzetten. Het zou toch juist de maker van deze enquête moeten zijn die hierop de autoriteit is eventueel samen met degene die de vragen in het systeem programmeert en de juiste layout mogelijkheden weet in te zetten.
Een beetje een dubbel gevoel dus; fijn dat mijn mede tweakers er veel en zinnige dingen, over te vertellen hebben, minder fijn dat iemand die voor een landelijk bekend Televisieprogramma de vragenlijst maakt het begrip "gedegen onderzoek" zo licht op lijkt te nemen. Ik snap dat het misschien een luchtig item moet worden, maar toch... Ík zou er persoonlijk wat voorzichtiger mee zijn. Uiteindelijk beter voor de geloofwaardigheid van alle partijen in deze, denk ik.
Ik ben fan van dingen
Jaap-Jan schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 13:17:
baggerenquête. Het mist alles waar een goede enquête aan moet voldoen:
• definities geven voor termen. Bijvoorbeeld: "In deze enquête wordt met 'downloaden' het via internet binnenhalen van audio (muziek en albums), video (films en tv series) en software (dus ook games) waarvoor de maker geen toestemming heeft verleend."
• Illegaal downloaden als begrip introduceren, terwijl er geen eenduidige definitie voor is gegeven (zie punt 1)
• Onduidelijke antwoordmogelijkheden. Wat is het verschil tussen 'soms' en 'een enkele keer'?
• Overlappende antwoorden: torrents zijn een vorm van p2p
• Tendentieuze vragen: "Weet jij het verschil tussen legaal en illegaal downloaden?" Nee, dat weet ik niet, want illegaal downloaden bestaat niet. "Voel je je wel eens schuldig dat je illegaal downloadt?" Nee, nooit. Want ik download nooit illegaal en heb dat ook niet in de enquête aangegeven, nergens.
Verwijst naar:CyBeRSPiN schreef op maandag 11 mei 2009 @ 20:25:
bron: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/thuiskopie/
Krijg je straks nog als "uitslag" dat de jongere niet "weet" dat kopiëren illegaal is.. Duh.. het MAG!
Bij mij zijn de regels omtrent downloaden als volgt bekend:"Een kopie voor strikt eigen gebruik (een "thuiskopie") mag altijd worden gemaakt, ook als het werk van een illegale bron afkomstig is. Door ICT-jurist Arnoud Engelfriet
Op grond van artikel 16b en 16c Auteurswet 1912 mag men enkele exemplaren van een werk maken voor eigen oefening, studie of gebruik. Dit heet een thuiskopie. Een dergelijke kopie mag niet aan derden ter beschikking worden gesteld. Het is niet vereist dat je het origineel zelf gekocht hebt om een thuiskopie van een werk te mogen maken.
Voor een thuiskopie op een drager, zoals een beschrijfbare CD of DVD, van een muziekwerk is een vergoeding verschuldigd. Deze moet de fabrikant van de (lege) drager betalen."
- Downloaden van audio- en videomateriaal (voor eigen gebruik) mag omdat dit onder de thuiskopieregeling valt.
- Uploaden van audio- en videomateriaal mag niet; dit valt niet onder de thuiskopieregeling maar is verspreiding van auteursrechtelijk beschermd materiaal.
- Zowel up- als downloaden van software (waaronder games) mag niet (speciale gevallen zoals freeware e.d. uitgezonderd). Software valt niet onder de noemer "letterkunde, wetenschap of kunst" (waarvoor de auteurswet geldt).
Verwijderd
En jouw eigen regels kloppen voor geen meter zonder de correcte nuances.MrBucket schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 21:46:
Bij mij zijn de regels omtrent downloaden als volgt bekend:
- Downloaden van audio- en videomateriaal (voor eigen gebruik) mag omdat dit onder de thuiskopieregeling valt.
- Uploaden van audio- en videomateriaal mag niet; dit valt niet onder de thuiskopieregeling maar is verspreiding van auteursrechtelijk beschermd materiaal.
- Zowel up- als downloaden van software (waaronder games) mag niet (speciale gevallen zoals freeware e.d. uitgezonderd). Software valt niet onder de noemer "letterkunde, wetenschap of kunst" (waarvoor de auteurswet geldt).
Voel je vrij me te verbeterenVerwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 21:53:
[...]
En jouw eigen regels kloppen voor geen meter zonder de correcte nuances.
Als je maar niet door gaat zagen over Linux e.d.
Verwijderd
Ten eerste vergeet je het belangrijke onderscheid tussen met en zonder toestemming van de auteur / rechthebbende. Er is volop auteursrechtelijk beschermd materiaal dat je mag verspreiden, kopieeren en wijzigen - omdat de auteur daarvoor toestemming heeft gegeven. Aan dergelijk auteursrechtelijk materiaal verspreiden, kopieeren etc is volstrekt niets illegaals: ook al rust er auteursrecht op. Het mag van de auteur!MrBucket schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 21:58:
[...]
Voel je vrij me te verbeteren
Als je maar niet door gaat zagen over Linux e.d.
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2009 22:08 ]
Verwijderd
Ik heb de enquete niet gedaan, maar hoe die ook in elkaar steekt, kan het nooit een excuus zijn massaal te gaan bashen. Kritiek? Tuurlijk! Van kritiek kunnen mensen leren. Van het bashen zoals nu gebeurt wordt enkel geleerd dat je hier kan verwachten de grond ingestampt te worden als dingen afwijken van de verwachting of wat men gewend is.
Ga nou eens bij jezelf te rade, of dat jij het zou verdienen als - om wat voor reden dan ook - iets niet zo uitpakt als gedacht? Wil je ervan leren? Ja vast wel. Moet daar dan zoals veel in de reacties gebeurt op deze manier het graf gegraven worden en de aarde nog eens extra aangestampt?
Als je dan feedback hebt, doe het dan constructief. Laat zien dat we hier inderdaad geen Fok! of GeenStijl zijn!
My 2 cents
Prachtig. Dit is voor mensen die dagelijks met de rechten omtrent dit onderwerp te maken hebben ongetwijfeld van belang, maar in de context van de gemiddelde computergebruiker (en dus deze enquete)? Hoeveel procent van de mensen zou iets downloaden waarvoor ze toestemming hebben van de auteur? Leuk voor onbekende bands en home video's, maar daar gaat een computergebruiker in veruit de meeste gevallen niet naar op zoek.Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 22:02:
[...]
Ten eerste vergeet je het belangrijke onderscheid tussen met en zonder toestemming van de auteur / rechthebbende.
Ik denk dat, voor de gemiddelde computergebruiker, mijn uitspraken omtrent up- en downloaden van media en software door de bank genomen niet onwaar zijn.
Dus een gemiddelde gebruiker download geen windows updates, bekijkt geen youtube etc. etc.MrBucket schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 22:12:
[...]
Prachtig. Dit is voor mensen die dagelijks met de rechten omtrent dit onderwerp te maken hebben ongetwijfeld van belang, maar in de context van de gemiddelde computergebruiker (en dus deze enquete)? Hoeveel procent van de mensen zou iets downloaden waarvoor ze toestemming hebben van de auteur? Leuk voor onbekende bands en home video's, maar daar gaat een computergebruiker in veruit de meeste gevallen niet naar op zoek.
Ik denk dat, voor de gemiddelde computergebruiker, mijn uitspraken omtrent up- en downloaden van media en software door de bank genomen niet onwaar zijn.
Kijk, de meeste mensen snappen wat je bedoelt, maar zonder het nuance verschil is er afaik geen mogelijkheid om aan te geven waarom iemand wel youtube mag kijken maar geen film mag downloaden...
Verwijderd
Dat is een test welke de ontwikkelaars moeten doen. Voor mij part maak je een scriptje dat een aantal antwoorden reeksen test. Het gaat daarnaast om 'iets illegaals' of laten we zeggen iets in het grijze gebied. Dan is het toch zaak dat je de vragen nuanceert (want het ligt gevoelig), en stellingen als 'downloaden is illegaal, wist je dat?' horen daar ook bij. De jonge Nederlander is opgegroeid met de computer, en weet dus wel wat er te krijgen valt online. De vragen worden niet gesteld aan angstige 40plussers, maar aan jonge mensen die meer de grenzen opzoeken, dus ook van internet.
Als de uitzenddatum 20 mei is, en men erop gebrand is een enquête en zijn uitslag te behandelen is elk kiritiekpunt er 1 teveel uiteraard. Een nieuwe (verbeterde) vragenlijst doorvoeren zo kort voor de deadline (en dan moet het nog verwerkt worden) zou niks uithalen.
Als er vanaf het begin bovenop was gezeten door de TS met antwoord en weerwoord, had ik nog het idee dat het goed zou komen. Maar de radio stilte doet mij vermoeden dat er 'oh crap!' momenten zijn geweest. Dan kunnen we feedback blijven geven, maar als de test en de verwerking daarvan al fout lopen, kun je twijfelen aan het nut, want de verzorging van het geheel lijkt mij al onder de maat.
die 2 cents van mij
Dank voor het reageren op mijn reactieVerwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 15:23:
‘Van een journalistiek medium als EenVandaag mag je toch wel verlangen dat ze hun feiten checken, of anders tenminste laten checken door mensen met verstand van zaken, alvorens zo'n "onderzoek" te lanceren... blijkbaar weer eens teveel gevraagd’
De enquête is door drie ervaren internetredacteuren gecheckt, door een aantal download-fans en door onze samenwerkingspartner FOK! Iedereen vond de vragenlijst goed. De volgende keer zullen we ook Tweakers of extra deskundigen vragen feedback te geven. Een goede tip voor de toekomst.
Ik stel wel voor om de betreffende internetredacteuren een cursus "kritisch denken & feitenvergaring" kado te doen... en wat betreft FOK-volk... tja... wat moet ik daar nou over zeggen he..? Vriendelijk gesteld: laat het kritische denkwerk rond dit soort controversiele vraagstukken in het vervolg maar liever aan ons over
Wat ik wel enigzins jammer vind is dat je niet ingaat op het 2e deel van mijn post:
Vertel eens Puby, in hoeverre ligt het script van die uitzending van 20 mei (over een weekje dus) al klaar?Tenzij de opzet natuurlijk al vanaf het begin af was om voorgedefinieerde/voorgestuurde resultaten te ontvangen voor een pro-BREIN & anti-downloaden uitzending met script dat al lang klaarligt... en dat lijkt me op een of andere manier totaal niet onwaarschijnlijk...
Want bij mij (en blijkbaar vele anderen) bestaat een zeer sterk vermoeden dat er niet een verhaal - maar slechts bij een bestaand verhaal passende cijfertjes - wordt gezocht... tja, je krijgt wellicht iets meer kritisch denkwerk dan waar je op ingezet had, maar ik ben wel heeeel benieuwd naar je antwoord
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz
apollo13
Snap ik. Wanneer je dergelijke uitspraken doet met te weinig detail, dan zijn er altijd situaties te verzinnen waarbij de uitspraak niet waar is. Als je teveel detail opneemt, dan verzand je in de details en komt de intentie achter je uitspraak niet meer over. Waar moet je de grens leggen?Gomez12 schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 22:17:
[...]
Dus een gemiddelde gebruiker download geen windows updates, bekijkt geen youtube etc. etc.
Kijk, de meeste mensen snappen wat je bedoelt, maar zonder het nuance verschil is er afaik geen mogelijkheid om aan te geven waarom iemand wel youtube mag kijken maar geen film mag downloaden...
Voor downloaden als conditie opnemen dat je een bestandsuitwisselprogramma gebruikt? Zou kunnen, maar hoe maak je het onderscheid tussen de Windows update manager en een FTP client? En is Youtube wel downloaden, of geldt het als streaming media? En hoeveel materiaal op youtube is er uberhaupt geplaatst met medeweten van de rechthebbende? Kun je zelf redelijkerwijs bepalen of de rechthebbende toestemming heeft verleend om zijn materiaal op youtube geplaatst te krijgen, en zit de bekijker, de uploader, of beide fout indien hij geen toestemming heeft verleend?
Als je eenmaal randgevallen gaat lopen uitsplitsen ben je voorlopig nog niet klaar. Leuk voor een wetboek, maar ik probeerde meer een vuistregel te geven
Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 22:17:
Als er vanaf het begin bovenop was gezeten door de TS met antwoord en weerwoord, had ik nog het idee dat het goed zou komen. Maar de radio stilte doet mij vermoeden dat er 'oh crap!' momenten zijn geweest. Dan kunnen we feedback blijven geven, maar als de test en de verwerking daarvan al fout lopen, kun je twijfelen aan het nut, want de verzorging van het geheel lijkt mij al onder de maat.
die 2 cents van mij
Als we een woordenboek vertaling van "Something that blows up in your face!" gaan vast stellen, is dit een schoolvoorbeeld.
ECHTER: Ik ga er van uit dat zoals de TS zegt, deze feedback allemaal ter harte wordt genomen bij Top-X en EenVandaag. Als ik het idee had dat reageren hier geen zin had, dan deed ik het niet. Ik heb ondertussen zelfs even mijn leeftijd gefaked vanochtend om toch de hele jongeren test even te kunnen doorlopen.
De hele issue van dit topic is inmiddels dan ook niet meer wat downloaden nu is, of het illegaal is etc. Maar: Hoe kunnen we de "oude media" (wat TV imo is) duidelijk maken dat interactie met nieuwe media goed doordacht moet worden. Ik denk dat ik namens de meesten spreek hier als ik zeg dat we gewoon willen dat EenVandaag zo eerlijk mogelijk met de resultaten om gaat en het zou ze sieren als ze in het item op 20 mei vermelden dat ze zelf ook veel feedback hebben gehad van deze community.
Het item schrappen is geen sprake van mag ik hopen, want dan is het pas echt een FAIL. Gewoon doorgaan met dat item maar probeer er iets eerlijks / reëels uit te halen. Als ik zie dat het EenVandaag item net zo biased is als de originele enquete dan zou ik teleurgesteld zijn dat zoveel tweakers hier tervergeefs hun feedback hebben gegeven.
Dat het er hier soms hard aan toe gaat, richting bashing, is ook een deel frustratie denk ik dat sommigen het idee hebben dat er te weinig gedaan wordt met de feedback.
Tot slot wens ik Puby veel succes met het door communiceren van het item, je reputatie kan in 1 klap omslaan naar Held van de dag, als je alle feedback hier weet te filteren en door te sluizen naar EenVandaag. Veel mensen hier vinden het gewoon fijn om hun mening gehoord te laten zijn, zonder restricties zoals die in de enquete zitten.
Het ontbreken van een laatste vraag: "Heb je nog aanvullingen of opmerkingen op deze enquete" is denk ik dan ook het grootste gemis aan het geheel.
Alhoewel deze uitzending ongetwijfeld ook op usenet beschikbaar zal komen...
[ Voor 4% gewijzigd door MrBucket op 12-05-2009 22:50 ]
NounouCheetah schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 22:22:
en wat betreft FOK-volk... tja... wat moet ik daar nou over zeggen he..? Vriendelijk gesteld: laat het kritische denkwerk rond dit soort controversiele vraagstukken in het vervolg maar liever aan ons over
Ik denk samengevat dat je het in ieder geval niet zomaar moet laten checken, maar gewoon moet laten opstellen door iemand wiens werk het is om surveys te maken. (En ja dat kan dan geld kosten.)
Denk dat dit ook heel erg waar is inderdaad.Ulysses schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 22:44:
[...]
Tot slot wens ik Puby veel succes met het door communiceren van het item, je reputatie kan in 1 klap omslaan naar Held van de dag, als je alle feedback hier weet te filteren en door te sluizen naar EenVandaag. Veel mensen hier vinden het gewoon fijn om hun mening gehoord te laten zijn, zonder restricties zoals die in de enquete zitten.
Het ontbreken van een laatste vraag: "Heb je nog aanvullingen of opmerkingen op deze enquete" is denk ik dan ook het grootste gemis aan het geheel.
[ Voor 38% gewijzigd door ThE_ED op 12-05-2009 22:59 ]
Ik ben fan van dingen
Kortom: Er ontbreekt een stukje kennis van het begrip forum in deze bij de topicstarter. Hierdoor raakt deze verrast en weet zich niet goed plaats te geven. Iemand die gewend is op fora dergelijke discussies te voeren zou dit reeds voorzien en hier op anticiperen. Laat dus iemand die het medium begrijpt dit oppakken.
Wil niet zeggen dat dit niet te leren is trouwens maar stel je hier dan ook wel voor open.
Ik heb nou niet de indruk dat dit feedback leveren (al dan niet in de vorm van ongezouten kritiek) hier niet zonder fundering is gebaseerd, in de meeste gevallen. Maar goed, om mijn steentje bij te dragen en mijn ongezouten analyse te geven:Het gevoel van bashen ontstaat inderdaad.
Éénvandaag is hier door de mand gevallen met een slecht uitgewerkte enquête waar niet grondig over is nagedacht. Zoveel is voor mij nu wel duidelijk. De redenen hiervoor hoef ik denk ik inet op te noemen; die zijn in dit topic al veelvuldig genoemd.
Wat ik nu zelf zou doen als oplossing, is om mijn verlies te nemen en gewoon de gehele enquete opnieuw te maken, en alle feedback hierin mee te nemen. De gedane wijzigingen en data zijn waarschijnlijk zo goed als onbruikbaar voor een goed media-item. Ik denk dat ik zou laten zien hoe het wél moet, dat een hoop 'gebash' hier uiteindelijk in het luchtledige verdwijnt, en mensen er later alsnog een correcte focus van Éénvandaag op na houden. In het internetwereldje kan je namelijk alléén iets rechtzetten door het ook ècht recht te zetten, en de tweede keer geen half werk te leveren. Zoveel heb ik in de bijna tien jaar dat ik op het interwebz zit wel geleerd. Ga je door met halfslachtig werk te leveren, dan zal dit zeker opvallen en blijft de nasmaak. Zoals iemand hierboven al zei: de kans ontstaat nu om inderdaad de held van de dag te worden. Het is aan Top-X om er uiteindelijk alsnog een 'top' topic van te maken (op het oude topix).
Verwijderd
En ik zeg daarmee niet of dit wel of niet goed opgezet is, ik zeg enkel dat het schokkend is op welke manier ermee omgegaan wordt. Daar is *niet* de TS schuldig aan, enkel degene die de makkelijke schop probeert te geven.
Zelfs als je vindt dat er te weinig reactie komt, dan is dat prima op een fatsoenlijke en onderbouwde manier te doen. Voor bashing is NOOIT een excuus.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2009 00:20 ]
Uiteraard... maar ik bedoelde dat als ze (daarnaast) serieuze forum/community-input willen ze 10x beter dat op T.net kunnen zoeken dan op FOK... tenminste, als ze dit nog eens goed willen overdoen danThE_ED schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 22:52:
Nounou
Ik denk samengevat dat je het in ieder geval niet zomaar moet laten checken, maar gewoon moet laten opstellen door iemand wiens werk het is om surveys te maken. (En ja dat kan dan geld kosten.)
[ Voor 141% gewijzigd door Cheetah op 13-05-2009 01:53 ]
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Full Specz
Het is gewoon spam en dat is ondanks de toestemming van tweakers.net voor dit topic niet anders geworden. Is het dan ook maar ok om het alsnog toe te staan?Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 00:18:
Is het, als je vindt dat de TS niet voldoet aan de verwachting dan maar ok om te bashen dan?
Als iets dan ook nog eens niet goed in elkaar steekt dan kun je verwachten dat daar dan een stormvloed van kritiek overheen komt waardoor het misschien al snel kan lijken dat het om bashen gaat. Er zijn echter zat posts die anders heel duidelijk aangeven op welke punten het mis gaat, welke dingen er anders zouden moeten, etc. etc. Daarnaast zijn er her en der wat discussies tussen users onderling waarbij het voornamelijk gaat om het hanteren van de juiste definities (voorbeeldje: mensen die licenties als freeware, gpl, bsd, etc. vergeten worden daar op gewezen).
Mensen willen nog wel eens heel snel iets tot bashen bombarderen omdat ze ineens een vloedgolf aan kritiek voor hun kiezen krijgen, ook al is de kritiek terecht, netjes verwoord en goed onderbouwd (eventueel met hoe het dan wel zou moeten). Het begint er een beetje op te lijken dat er hier meer een mix is van het denken dat het bashing is en het ook echt bashen van de boel (tja, in iedere discussie is er wel volk dat basht). Ik vind de reactie dat het allemaal bashing zou zijn wel heel erg overdreven.
Zonder dingen te verontschuldigen, wil ik wel zeggen dat er hier m.i. enkele factoren meespelen:Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 00:18:
Is het, als je vindt dat de TS niet voldoet aan de verwachting dan maar ok om te bashen dan? (en sinds wanneer zou bashen geen bashen zijn als het gefundeerd kan worden) Mag een TS oorzaak zijn van bashen? Je kan het makkelijk naar TS schuiven, maar als je dit topic doorloopt, zie je meer en meer fun-replies met één oorzaak: er is iemand door een of ander vogelvrij verklaard, dus laten we eens goed scoren.
En ik zeg daarmee niet of dit wel of niet goed opgezet is, ik zeg enkel dat het schokkend is op welke manier ermee omgegaan wordt. Daar is *niet* de TS schuldig aan, enkel degene die de makkelijke schop probeert te geven.
1. Onderwerp beschermd materiaal downloaden illegaal of niet ligt gevoelig (niet in de laatste plaats vanwege het als onsympathiek -understatement- ervaren optreden van "auteursrechtbeschermers" als BREIN en RIAA).
2. Er is op T.net (en op veel andere plaatsen) al heel veel over dit onderwerp gezegd en geschreven
3. Op T.net/GoT wordt een bepaald niveau verwacht van zowel posters als met name topicstarters. In bijna alle fora staat expliciet in de FAQ dat je eerst zelf nazoekwerk moet hebben gedaan alvorens een thread te starten
4. Van een zichzelf als serieus beschouwend en presenterend journalistiek medium als EenVandaag wordt een bepaald niveau verwacht, te weten minstens:
-- * Je inlezen in de materie, van beide kanten (hoor/wederhoor principe)
-- * Je inlezen in je doelgroep (wie zijn die Tweakers en wat is er daar al globaal over gezegd en geschreven)
-- * Een enquete/onderzoek kunnen opzetten dat toch tenminste hint richting neutraal/objectief
Als je met geen van die 4 punten rekeninghoudt, en vooral op punt 4 toch wel grandioos het schip in gaat door vrolijk met een inhoudelijk eendimensionale auteursrechtenorganisaties-papegaaiende enquete bevattende feitelijke onjuistheden aan te komen (die ook nog eens technisch slecht in elkaar zit)... dan kun je met de genoemde achtergronden - doelgroep (hoog opgeleid/technisch/kritisch) & materie (controversieel) - die je vooraf al had moeten bekijken inderdaad een bak ongekruide kritiek over je heen verwachten... met name als je erbij verteld dat je de uitkomsten van dat "onderzoek" over een weekje in je uitzending wil gebruiken
Bij een voorzet voor open doel zonder keeper moet je m.i. toch niet al te gek staan kijken wanneer men 'm er hard inschiet
[ Voor 6% gewijzigd door Cheetah op 13-05-2009 02:09 ]
Full Specz
Dat "jongeren" over het algemeen hun multimedia materiaal downloaden vanaf het Internet, dat hoef je mij niet via deze enquête te laten zien. Dit is een algemeen bekend iets en is meerdere malen onderzocht, het lijkt net alsof Eén Vandaag wil laten zien dat het zo is (IMHO, eigenlijk is deze enquête gewoon gericht op het generaliseren van deze doelgroep) terwijl de relatie met betrekking tot het downloaden door oudere personen vaak juist gedeeltelijk positief zal zijn. Maar uiteindelijk is dit natuurlijk niet iets nieuws (of nieuws in zijn algemeenheid), dus wordt er juist een doelgroep uitgelicht waarbij de antwoorden in principe al vast staan.
Ik voel mij als 30-jarige behoorlijk buiten spel gezet, want een oudere doelgroep zal mogelijk iets anders laten zien waardoor je een beter beeld krijgt over downloaden vs aanschaffen (juist de bedoeling van een onderzoek/enquête). Daarom lijkt mij dit meer een manier om hun 'vermoeden' te onderstrepen in plaats van om een daadwerkelijk goed onderzoek te doen... En om mijn vermoeden even duidelijk te maken: Gezien de vragen, leeftijdscategorie en de manier hoe dit gepresenteerd wordt, lijkt mij dit een typisch geval van een flawed/riool onderzoek met als doel om simpel te scoren op TV.
Des ondanks zal ik de uitzending toch gaan bekijken, juist omdat ik nieuwsgierig ben of mijn vermoeden over deze enquête inderdaad correct is. En uiteindelijk ook omdat ik benieuwd ben of de uitzending neutraal zal worden gepresenteerd (iets wat je zou mogen verwachten van Eén Vandaag). Ik zou graag willen dat ik het bij het verkeerde eind heb, dus ik ben benieuwd
Maar mijn verwachting is, is dat Eén Vandaag de vraag stelt: "Volgens ons onderzoek blijkt: Jongeren doen veel aan illegaal downloaden. Meneer Kuik wat denkt u hierover?" waarbij de uitkomst natuurlijk al vast staat

Verwijderd
Je slaat hier volgens mij de spijker op zijn kop. De meeste onderzoeken en enquetes zullen erop gericht zijn om informatie te vergaren, maar deze lijkt enkel bedoeld te zijn om vooroordelen te bevestigen. Ik denk dat een onderzoek met een wat bredere leeftijdscategorie een heel ander beeld zou kunnen geven.nwagenaar schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 09:26:
Ik voel mij als 30-jarige behoorlijk buiten spel gezet, want een oudere doelgroep zal mogelijk iets anders laten zien waardoor je een beter beeld krijgt over downloaden vs aanschaffen (juist de bedoeling van een onderzoek/enquête).
Jongeren geven het weinige geld wat ze hebben liever uit aan andere dingen, media kunnen ze immers gratis krijgen via internet. Ik merk aan mezelf dat ik (nu ik rond de 30 ben aangekomen) steeds meer media ben gaan kopen ipv downloaden, gewoon omdat ik er nu het geld voor heb.
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
100% mee oneens. Ten eerste vraag ik mij wanneer volgens jou iets bashen is? Ik vind gefundeerde kritiek geven helemaal niks te maken hebben met bashen. Ten tweede vind ik het helemaal niet vreemd dat de kritiek wat ongezouter, maar nog wel gefundeerd, is als de TS geen reactie meer geeft.Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 00:18:
Is het, als je vindt dat de TS niet voldoet aan de verwachting dan maar ok om te bashen dan? (en sinds wanneer zou bashen geen bashen zijn als het gefundeerd kan worden) Mag een TS oorzaak zijn van bashen? Je kan het makkelijk naar TS schuiven, maar als je dit topic doorloopt, zie je meer en meer fun-replies met één oorzaak: er is iemand door een of ander vogelvrij verklaard, dus laten we eens goed scoren.
Zelfs als je vindt dat er te weinig reactie komt, dan is dat prima op een fatsoenlijke en onderbouwde manier te doen. Voor bashing is NOOIT een excuus.
Als laatste vind ik het sowieso een rare gang van zaken: T.net laat een aantal dingen toe waar een gewone gebruiker niet mee weg komt: slechte enquête dumpen op het forum, magere TS plaatsen (TS lokt geen discussie uit, meer een nieuwspost voor de FP?), verkeerde forum (meer iets voor SG?) en ook nog eens geen/weinig reacties geven op gefundeerde vragen. Al deze zaken zorgen er voor dat er geen goede discussie kan ontstaan en waardoor het lijkt alsof de TS last heeft van bashing.
Verwijderd
Je kan het misschien schokkend vinden maar ik vind de reacties wel in de lijn der verwachtingen. Misschien wat heftiger en harder dan dat we gewend zijn hier op GoT maar het is daarentegen ook een topic met een iets groter "profile" dan gemiddeld.Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 00:18:
Eenvandaag presenteert zich als een journalistiek medium. Ergo, je mag verwachten dat ze zich verdiepen in een onderwerp en onderwerpen neutraal benaderen. 2 dingen die hier al niet gebeurd zijn.
Als je dan een internet gerelateerd onderwerp wilt aanpakken en je waagt je daarvoor in het hol van de leeuw (denk dat t.net dat wel is in NL op dit gebied) om vragen te stellen dan mag je er vanuit gaan dat ze beslagen te ijs komen. Zeker als je weet dat er hier over het algemeen *zeer* kritisch word gekeken naar informatie en de bronnen ervan. Fout nummer 3...
Fout nr 4.. de discussie word vervolgens ook nog eens volledig uit de weg gegaan.
Tja, dat is er dan om vragen. Hoge bomen, wind enzo.. Dan ook nog eens de exposure op GS erbij......het jachtseizoen is geopend.
En eigenlijk had dit gewoon voorkomen kunnen worden. Door A: de fouten toe te geven en B: de discussie erover aan te gaan.
Pfft. Het is gewoon ronduit stuitend dat er zoveel kritiek is en jullie niet gewoon als mak vee die enquette invullen en voor de pokens gaan! Denk toch om de pokens!Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 10:01:
Als je dan een internet gerelateerd onderwerp wilt aanpakken en je waagt je daarvoor in het hol van de leeuw (denk dat t.net dat wel is in NL op dit gebied) om vragen te stellen dan mag je er vanuit gaan dat ze beslagen te ijs komen. Zeker als je weet dat er hier over het algemeen *zeer* kritisch word gekeken naar informatie en de bronnen ervan. Fout nummer 3...
Als TS de enquette hier zonder expliciet verzoek van EénVandaag, op eigen houtje onder de aandacht brengt, en dit leidt tot kritiek op een heel spectrum van dingen, van TS in zijn rol als poster tot zijn opdrachtgever EénVandaag, tot aan de gehele oude media, kan ik me ergens wel indenken dat hij afziet van verder reageren. Wellicht dat hij EénVandaag niet meer imagoschade wil berokkenen dan nu gebeurd isVerwijderd schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 10:01:
Fout nr 4.. de discussie word vervolgens ook nog eens volledig uit de weg gegaan.
Tja, dat is er dan om vragen. Hoge bomen, wind enzo.. Dan ook nog eens de exposure op GS erbij......het jachtseizoen is geopend.
En eigenlijk had dit gewoon voorkomen kunnen worden. Door A: de fouten toe te geven en B: de discussie erover aan te gaan.
Flap
Beuh, ik ben nog véééél ouder (opa spreekt) en heb de enquete gewoon ingevuld. Geen hond die ziet dat ik een verkeerde geboortedatum heb ingevuld, ik heb gewoon datgene ingevuld wat ik op 24 jarige leeftijd deed.nwagenaar schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 09:26:
Ik voel mij als 30-jarige behoorlijk buiten spel gezet, want een oudere doelgroep zal mogelijk iets anders laten zien waardoor je een beter beeld krijgt over downloaden vs aanschaffen (juist de bedoeling van een onderzoek/enquête). Daarom lijkt mij dit meer een manier om hun 'vermoeden' te onderstrepen in plaats van om een daadwerkelijk goed onderzoek te doen... En om mijn vermoeden even duidelijk te maken: Gezien de vragen, leeftijdscategorie en de manier hoe dit gepresenteerd wordt, lijkt mij dit een typisch geval van een flawed/riool onderzoek met als doel om simpel te scoren op TV.
Alsof je 15 jaar geleden nog niet illegaal kon downloaden. Usenet is er groot door geworden

Signatures zijn voor boomers.
Waarschijnlijk ben ik dan toch echt te oud, om alleen vanwege wat hebbedingetjes de enquête in te vullen.UDuckling5 schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 10:22:
[...]
Pfft. Het is gewoon ronduit stuitend dat er zoveel kritiek is en jullie niet gewoon als mak vee die enquette invullen en voor de pokens gaan! Denk toch om de pokens!
Nou, volgens mij hebben ze toch een behoorlijke medewerking van diverse organisaties/sites/etc waardoor deze enquête wordt gepromoot. Ze hebben nu dus alleen het probleem, dat de meeste mensen op GoT een wat hoger niveau en kennis heeft/bezit met betrekking tot het onderwerp waar de enquête over gaat. En deze doelgroep schijnt bijvoorbeeld ook massaal op GS te F5-en[...]
Als TS de enquette hier zonder expliciet verzoek van EénVandaag, op eigen houtje onder de aandacht brengt, en dit leidt tot kritiek op een heel spectrum van dingen, van TS in zijn rol als poster tot zijn opdrachtgever EénVandaag, tot aan de gehele oude media, kan ik me ergens wel indenken dat hij afziet van verder reageren. Wellicht dat hij EénVandaag niet meer imagoschade wil berokkenen dan nu gebeurd is
En iedereen had kunnen weten, dat deze post op GoT behoorlijk wat zou losmaken. Ik beschuldig dan ook de moderators en T.net van voorbedachte rade

In 1994 deed ik niks met downloaden van usenetMaasluip schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 10:48:
[...]
Beuh, ik ben nog véééél ouder (opa spreekt) en heb de enquete gewoon ingevuld. Geen hond die ziet dat ik een verkeerde geboortedatum heb ingevuld, ik heb gewoon datgene ingevuld wat ik op 24 jarige leeftijd deed.
Alsof je 15 jaar geleden nog niet illegaal kon downloaden. Usenet is er groot door geworden
Het is een forum, met zijn eigen dynamiek. Iedereen weet dat er prima respectvolle topics bestaan waarin geen vuil woord wordt gesproken over wie dan ook en een nuttige discussie wordt gevoerd. Ook het argument dat er al veel over is geschreven gaat niet op, steeds weer worden god/geloof-topics geopend en vaak genoeg wordt daar een nieuwe manier van denken in gepresenteerd en uitgeplozen. Er zijn ook elke keer nieuwe trends te vinden (in gelooftopics zie je bijvoorbeeld langzaam het ietsisme opkomen en nu weer bijna verdwijnen). Het is prima mogelijk om hier een nuttig, opbouwend topic van te maken. Sterker nog, in elk ander forum was dit vast en zeker verzand in één grote flamewar en kapot gegaan. Het is wonderlijk hoe 'netjes' Tweakers nog is op dit gebied.
De topicstarter verdient een schop onder de kont en moet zijn/haar verantwoordelijkheid eens oppakken. Zeker op tweakers zijn we vergevingsgezind en met een beetje inzet kan TS prima goedmaken wat er fout is gegaan. Er is hier geen sprake van slechte opzet, het is gewoon een totaal gebrek aan begrip en ervaring met het internetfora/techniek en dynamiek erachter. En tweakers zijn maar al te graag bereid om mensen daarmee te helpen.
Hoe geweldig zou het niet zijn om die hele enquete inhoudelijk maar even te vergeten (dat heeft toch allang geen waarde meer) en hier een item op Eénvandaag van te maken over hoe dit uit de hand is gelopen en de mensen die nog naar dit soort oude media luisteren te informeren wat een snelle, hooggeinformeerde, naar veel hogere kwaliteit informatie strevende wereld zich vormt op het internet.
in plaats van al die eindeloze onzin over hoe ernstig het wel is gesteld met gamesverslavingen, illegaal (oeoeoeh) downloaden, hersenloze reacties, etc.
[ Voor 4% gewijzigd door mux op 13-05-2009 12:48 ]
Verwijderd
Ik heb gelachen[...]zie je bijvoorbeeld langzaam het ietsisme opkomen en nu weer bijna verdwijnen
[...]
Verder denk ik niet dat Eenvandaag Tweakers gaat opnemen in een uitzending. Want dan moet het ook Tweakers benaderen. Geschreven teksten zijn niet spannend genoeg op tv. En een reactie van T.net (getuige het betoog van een van de moderators) hoeft niet gelijk te staan aan de reacties van de mede tweakers.
Verwijderd
nieuws: Europese Commissie wil regelgeving thuiskopie voor hele EU
zoals bij alles in dit land zal er heel langzaam en subtiel een signaal worden afgegeven dat downloaden toch eigenlijk wel heel fout is. en de overheid speelt hier een sturende rol in. en Een Vandaag is van de publieke omroep, en dat is weer van de overheid.... let maar op, binnen nu en een paar jaar krijgen we dezelfde shit als wat er nu in Frankrijk gebeurt. /zet alu hoedje op
Verwijderd
Oei, ja publieke omroep is overheid. Want dan is jou cirkeltje rond. Ik vind het wat kort door de bocht tbh.Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 13:48:
dit is volgens mij gewoon een klein onderdeel van een groot masterplan dat onder andere te maken heeft met het volgende :
nieuws: Europese Commissie wil regelgeving thuiskopie voor hele EU
Een Vandaag is van de publieke omroep, en dat is weer van de overheid....
Ik word er een beetje moe van dat echt overal een complot bij word gezocht.
Volgens mij is een beter antwoord: De EU staat onder druk van de grote spelers op film en muziek gebied, ok. Auteursrecht schenden is strafbaar, ok. Echter met het internet gaat alles in een razend tempo. De EU heeft tot op heden geen goed antwoord hierop - en een kat in het nauw maakt rare sprongen. Dit waait over. Nog voordat er een uitspraak is (ergens in 2020) is er wel wat anders dan nieuwsgroepen.
Voor de oplettende lezer: ik dicht Eenvandaag geen superkrachten toe
Ik wil graag de Topic Starter Puby ( spreek even met je ) vragen de eigen vragen en stellingen uit de enquete te onderbouwen, op het moment heb je alleen het topje van de ijsberg behandeld. Ik vindt het goed dat EenVandaag probeert meningen te winnen bij de nieuwe media maar doe dit dan wel in een stijl die is aangepast op dit publiek. Ik en vele andere gaan deze (sowieso al zeer slechte) enquete niet invullen omdat je weinig onderbouwd en onduidelijk bent over het motief waar ik en de meeste aan twijfelen.
Nu sla je voor veel mensen alleen maar de spijker op de kop en zullen ze enkel reageren zoals het nu gebeurt.
Het mag nu wel bekend zijn dat als je als (oude) media of autoriteit iets verkeerds zegt/- plaatst op Internet, je een tsunami aan kritiek op je dak krijgt.
Je laatste reactie is waardevol in zover dat je van je hebt laten horen en er dus wel aandacht aan besteed over hoe wij er over denken. Maar tegelijkertijd dubbel omdat je informatie zo beknopt en ondoordacht is.
bijv.
Ervaren internetredactueren: Je kan in deze situatie niet melden dat de enquete is gezien door deze mensen.
Je krijgt kritiek uit een hoek waar veel deskundige zitten, ieder op zijn eigen manier met een eigen mening en de een wat meer als de ander. Deze kritiek beantwoord je gedeeltelijk door aan te geven dat de enquete is gezien door ervaren mensen.
Dit wordt dus opgevat als een aanval voor veel mensen. "ik wil je vragen of... NEE want ervaren mensen weten het beter"
Je kan dus daarom misschien beter even wat informatie gaan verzamelen over waarom je de gestelde vragen en stellingen stelt. En dan deze hier plaatsen in je topic start.
Eventueel kan je kiezen voor een totale nieuwe enquête maar dat zal marketing technisch voor jullie denk ik niet zo'n goeie troef zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door pt0x op 13-05-2009 19:04 . Reden: meer info.. enzo.. ]
Verwijderd
toch klopt het wel. daarbij, kijk naar wat er nu in Frankrijk gebeurt:Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 14:04:
[...]
Oei, ja publieke omroep is overheid. Want dan is jou cirkeltje rond. Ik vind het wat kort door de bocht tbh.
nieuws: Frans parlement stemt in met afsluitwet filesharers
dat is geen aktie van een kat in het nauw, maar een doelbewust plan van de entertainment industrie met de overheid als collaborateur en waakhond. dat kun je toch niet ontkennen.
maar goed, de tijd zal het leren.