Wil niet mierenneuken maar Torrent = P2p ...
Heerlijk zo'n vragenlijst die door een amateur in elkaar is geknutseld. Mag ik nog even wat onderzoekstechnische punten aanstippen?! 
De eerste drie vragen onder de loep:
Download jij wel eens muziek, films of games?
ja, vaak
ja, soms
een enkele keer
nee, nooit
Antwoordcategorieen zijn onduidelijk/niet concreet genoeg, wat is het verschil tussen "soms" en "een enkele keer".
Ook moeilijk, wat versta je onder 'soms': ik versta onder soms downloaden 1x per week, soms downloaden voor de gemiddelde tweaker is misschien wel 4x per week.
Wat dan? Je kunt meerdere antwoorden aankruisen.
muziek
games
films
tv series
software
Antwoordcategorieen zijn niet uitputtend. Antwoordmogelijkheid ANDERS, NAMELIJK ontbreekt.
Maar ook: games = software (overlap)
Op welke manier download jij vooral?
Torrents (Piratebay, Mininova, etc)
Nieuwsgroepen (binsearch, yabse, newzbin, etc)
P2P (peer to peer) Soulseek, Ares, etc
Top Sites (via FXP= server to server download over FTP.)
betaald downloaden (iTunes, Freerecordshop)
anders, namelijk...
Antwoordcategorieen overlappen, p2p = torrents
Je hebt op deze manier niets aan de antwoorden/onderzoek.
Download jij wel eens muziek, films of games?
ja, vaak
ja, soms
een enkele keer
nee, nooit
Antwoordcategorieen zijn onduidelijk/niet concreet genoeg, wat is het verschil tussen "soms" en "een enkele keer".
Ook moeilijk, wat versta je onder 'soms': ik versta onder soms downloaden 1x per week, soms downloaden voor de gemiddelde tweaker is misschien wel 4x per week.
Wat dan? Je kunt meerdere antwoorden aankruisen.
muziek
games
films
tv series
software
Antwoordcategorieen zijn niet uitputtend. Antwoordmogelijkheid ANDERS, NAMELIJK ontbreekt.
Maar ook: games = software (overlap)
Op welke manier download jij vooral?
Torrents (Piratebay, Mininova, etc)
Nieuwsgroepen (binsearch, yabse, newzbin, etc)
P2P (peer to peer) Soulseek, Ares, etc
Top Sites (via FXP= server to server download over FTP.)
betaald downloaden (iTunes, Freerecordshop)
anders, namelijk...
Antwoordcategorieen overlappen, p2p = torrents
[ Voor 8% gewijzigd door Sir5alL op 12-05-2009 12:17 ]
Specs: AMD64 3000+, Asus A8N-SLI deluxe, 1024 (2,5) Rambo, Barracuda V 120 Gb, 6600GT, Panasonic 16x dl, Leadtek Winfast TV XP, Win XP Pro
Erg jammer dat ze dus wel gaan aanpassen maar opnieuw niet begrijpen hoe je communiceert op een forum.
Jawel hoor. Als je hier al bent, ben je een stoute foeiert! Jij download illegaal volgens de intelligentia van TopX/Brein. Ze hebben hun onderzoeksresultaat al binnen. "95% van de jongeren in nederland download illegaal"Sir5alL schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:49:
Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.
De overheid gebruikt Top-x of Eenvandaag niet om de mening van de burger te onderzoeken.Topeng schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:25:
Nu ben ik al 'n tijdje sceptisch over objectiviteit binnen de NPO maar van deze enquête druipt het suggestieve af. Als ik bedenk dat de overheid op dezelfde manier de "mening van de burger" onderzoekt dan ....... excuses, ik dwaal af. Ander topic, andere site.
Overigens is dit onderzoek waarschijnlijk het werk van een stagiair. Ik vind het dan een beetje zwaar om de hele publieke omroep maar slecht te vinden. Al ben ik wel bang dat de makers van het item deze kritiek nooit te lezen krijgen en er dus ook niks mee doen.
Tweakers.net moet toestemming gegeven hebben om deze enquête uit te voeren op het forum. Ze hebben met een rede toestemming gegeven en ik vraag mij af of die overweging ondertussen anders kan zijn.curry684 schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:35:
[...]
Waarom zou Tweakers.net achter deze enquete moeten staan om toestemming te geven hem op de site te plaatsen? Ik denk dat Tweakers.net inhoudelijk achter verbazend weinig van de 1.3 miljoen topics op dit forum staat, maar dat is ook niet echt nodig om een forum te exploiteren he.....
Ik woon in Amsterdam
Volgende vraag:
Welke provincie woon je ?
Volgende vraag:
Welke provincie woon je ?
Dan ga je er dus van uit dat persoon achter stichting Brein staat?Stelling: Juridische aanvallen zoals van stichting Brein is dweilen met de kraan open.
[ Voor 53% gewijzigd door LuCarD op 12-05-2009 11:59 ]
Programmer - an organism that turns coffee into software.
Verwijderd
Inderdaad, stikte bijna in een hap brood van het lachen na het zien van de aanpassingen. Wel jammer dat er hier niet meer gereageerd wordt door de topicstarter en dat hij/zij wel snel zijn profiel aanpast (scholier weghalen).Sir5alL schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:49:
Heerlijk zo'n vragenlijst die door een amateur in elkaar is geknutseld. Mag ik nog even wat onderzoekstechnische punten aanstippen?!
Ik liep gisteren vast bij de vraag wat ik download (ik download veel e-books en kon die niet in de lijst vinden en ben toen gestopt).
Wel jammer, dit gaat gepresenteerd worden als een volwaardige enquete en dat vind ik niet kunnen voor een respectabel programma als één vandaag. Als dat daadwerkelijk gebeurd zal ik zeker niet nalaten het programma De Leugen Regeert (http://omroep.vara.nl/De_Leugen_Regeert.1345.0.html) hierop te attenderen en hopen dat er een uitzending gewijd kan worden aan de manier waarop enquetes misbruikt kunnen worden / gebruikt kunnen worden om gewenste resultaten te krijgen.
Krijg het idee dat EénVandaag eigenlijk al een item klaar heeft staan en daar op deze wijze een onderbouwing voor wil creëren. Onder het motto: "De feiten kloppen nog niet helemaal met ons verhaal, dus passen we de feiten aan".
Je zou haast zeggen dat BREIN EénVandaag voor haar karretje heeft gespannen als ik zo de reacties op de enquête lees en (een deel van) de vragen zie terugkomen in de reacties.
Ik ga zelf maar niet eens beginnen aan het invullen van enquête, geloof niet dat het erg veel zin heeft als het verhaal van EénVandaag toch al klaar is.........
Je zou haast zeggen dat BREIN EénVandaag voor haar karretje heeft gespannen als ik zo de reacties op de enquête lees en (een deel van) de vragen zie terugkomen in de reacties.
Ik ga zelf maar niet eens beginnen aan het invullen van enquête, geloof niet dat het erg veel zin heeft als het verhaal van EénVandaag toch al klaar is.........
Nog mooier is dat als je aangeeft dat je in het buitenland wootn ze nog steeds om een vier cijferige postcode vragen. In the UK bestaat de postcode niet uit 4 cijfers en 2 letters, maar uit twee letters gevolgd door 3 of 2 cijfers gevolgd door 2 letters, ze zouden die vraag moeten skippen als je al aangeeft niet in NL te wonen.
ex-FE Programmer: CMR:DiRT2,DiRT 3, DiRT Showdown, GRID 2, Mad Max
Misschien een idee om de enquête vragen aan te passen aan mijn eerdere antwoorden. Als ik aangeef dat ik alleen muziek en films download is de vraag 'waarom download je illegaal' niet van toepassing op mij... en ik voel me dus ook niet schuldig...
Koop je minder, evenveel of meer sinds je illegaal muziek downloadt?
Ik mis de antwoord optie: Ik heb nog nooit een cd gekocht.
Waarom koop je een cd (los van dat je de muziek leuk vind)? Noem de meest belangrijke redenen.
Heb bij de vorige aangegeven dat ik nooit cd's koop...
Via iTunes of Freerecordshop kun je ook betaald, legaal downloaden.
Wist jij dat je ook legaal kan downloaden?
Muziek via nieuwsgroepen is ook legaal... (films ook)
Stelling: 'Illegaal muziek downloaden is diefstal'
Hoe kun je muziek nou illegaal downloaden?
edit: en de veelgestelde vragen link in de e-mail werkt niet.
Waarom koop je een cd (los van dat je de muziek leuk vind)? Noem de meest belangrijke redenen.
Via iTunes of Freerecordshop kun je ook betaald, legaal downloaden.
Wist jij dat je ook legaal kan downloaden?
Muziek via nieuwsgroepen is ook legaal... (films ook)
edit: en de veelgestelde vragen link in de e-mail werkt niet.
[ Voor 3% gewijzigd door ApexAlpha op 12-05-2009 12:01 ]
Dat krijg je als je een jongerenpanel een enquete laat maken. Eerst gaan ze in een groepje nadenken over wat ze zelf van downloaden vinden en vervolgens schrijft haantje de voorste een zwaar inconsistente enquete die alle overige meningen zwaar ondervertegenwoordigt.
Het wordt echt hoog tijd om te stoppen met dit soort onzin. Klankborden, jeugdgroepjes etc. Het feit dat je jong bent wil nog niet zeggen dat er naar je geluisterd hoeft te worden. Ga eerst maar eens wat presteren.
Zul je zien dat de uitkomst gepresenteerd wordt als wat jongeren vinden over downloaden...
Het wordt echt hoog tijd om te stoppen met dit soort onzin. Klankborden, jeugdgroepjes etc. Het feit dat je jong bent wil nog niet zeggen dat er naar je geluisterd hoeft te worden. Ga eerst maar eens wat presteren.
Zul je zien dat de uitkomst gepresenteerd wordt als wat jongeren vinden over downloaden...
Ik ben geheel voldaan, dank u wel!
Laten we niet de nadruk leggen op de gebreken van het gebruikte enquete systeem maar de inhoudelijke onjuistheden en suggestieve vragen onder vuur nemen.
tweakers werd al een beetje te commercieel naar mijn zin, maar als ze zich nu al hiervoor lenen (uithuren) dan is het hek wel van de dam ja...
Je draait 't verhaal nu om. Het feit dat er toestemming wordt verleend zegt natuurlijk niks over de inhoud. Net zo min dat het garanties over het succes van de enquête geeft als er officieel toestemming voor is.Brons schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:53:
[...]
Tweakers.net moet toestemming gegeven hebben om deze enquête uit te voeren op het forum. Ze hebben met een rede toestemming gegeven en ik vraag mij af of die overweging ondertussen anders kan zijn.
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Heeft het uberhaubt nog wel zin om zown enquete in te vullen als het bij voorbaad toch al duidelijk is wat het antwoord moet zijn?
Download U legaal?
[X] Ja
[ ] Nee
Onjuiste invoer probeerd U nog eens...
Kijk ik ben voor een goed opgezette enquete maar dit is gewoon bar uit slecht, zoals hier boven ook al is aan gegeven 'een enkele keer', en 'soms' lekker duidelijk verschil mis alleen nog 'zo nu en dan' en 'soms wel soms niet'
@mods/admins, misschien een idee of top om zown enquete helemaal goed door te lopen want deze enquete is niet van zown kwaliteit die je mag verwachten op T.net (ik weet niet door T.net gemaakt maar je kan wel deels sorteren op kwaliteit/intressen)
p.s. Annoniem, email adres: ...,
mis alleen nog dat je je rekening op moet geven zodat BREIN je gelijk een automatische incasso kan sturen
Download U legaal?
[X] Ja
[ ] Nee
Onjuiste invoer probeerd U nog eens...
Kijk ik ben voor een goed opgezette enquete maar dit is gewoon bar uit slecht, zoals hier boven ook al is aan gegeven 'een enkele keer', en 'soms' lekker duidelijk verschil mis alleen nog 'zo nu en dan' en 'soms wel soms niet'

@mods/admins, misschien een idee of top om zown enquete helemaal goed door te lopen want deze enquete is niet van zown kwaliteit die je mag verwachten op T.net (ik weet niet door T.net gemaakt maar je kan wel deels sorteren op kwaliteit/intressen)
p.s. Annoniem, email adres: ...,

Supperbas.com The site of power
Fijn lokkertje, met de enquete zijn pokens en shirts te winnen. Moet je vervolgens nog uit de anonimiteit stappen en een mail sturen met een slagzin ook. Ja, hallo, dat is wat anders dan winnen met een enquete invullen (=beloning voor de moeite)
Lets remove all security labels and let the problem of stupidity solve itself
Zucht, weer zo'n "wij zijn een spreekbuis van Stichting BREIN, hebben alleen met hun gebabbeld en zelfs dat niet helemaal goed begrepen"-enquete... van een journalistiek medium als EenVandaag mag je toch wel verlangen dat ze hun feiten checken, of anders tenminste laten checken door mensen met verstand van zaken, alvorens zo'n "onderzoek" te lanceren... blijkbaar weer eens teveel gevraagd 
Tenzij de opzet natuurlijk al vanaf het begin af was om voorgedefinieerde/voorgestuurde resultaten te ontvangen voor een pro-BREIN & anti-downloaden uitzending met script dat al lang klaarligt... en dat lijkt me op een of andere manier totaal niet onwaarschijnlijk...
(Resultaten uit het verleden zijn soms namelijk wel garantie voor de toekomst
)

Tenzij de opzet natuurlijk al vanaf het begin af was om voorgedefinieerde/voorgestuurde resultaten te ontvangen voor een pro-BREIN & anti-downloaden uitzending met script dat al lang klaarligt... en dat lijkt me op een of andere manier totaal niet onwaarschijnlijk...
(Resultaten uit het verleden zijn soms namelijk wel garantie voor de toekomst
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz
Beetje offtopic:
50 euro voor 8 uur feest. Of 1 euro per nummer van 5 minuten = 50 euro voor 250 minuten =~ 4 uur aan muziek.
Dit antwoord mis ik ook. Voor een dergelijke ticket betaal je dan al gauw 50 euro, en heb daar totaal geen problemen mee.ApexAlpha schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:58:
..
..
50 euro voor 8 uur feest. Of 1 euro per nummer van 5 minuten = 50 euro voor 250 minuten =~ 4 uur aan muziek.
[ Voor 13% gewijzigd door Tidaku op 14-03-2017 12:21 ]
Ho ho, niet te hard van stapel lopen hé:precious1 schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 12:01:
tweakers werd al een beetje te commercieel naar mijn zin, maar als ze zich nu al hiervoor lenen (uithuren) dan is het hek wel van de dam ja...
precious1: er is - schijnbaar - toestemming verleend voor een enquête topic van EénVandaag / Top-X; dat hoeft niet te betekenen dat T.net er zelf achter staat (ik mag toch hopen van niet). Groot verschilBtM909 schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 12:01:
[...]
Je draait 't verhaal nu om. Het feit dat er toestemming wordt verleend zegt natuurlijk niks over de inhoud. Net zo min dat het garanties over het succes van de enquête geeft als er officieel toestemming voor is.
[ Voor 4% gewijzigd door r0b op 12-05-2009 12:18 ]
Downloaden in Nederland is toch niet Illegaal ?
Pas als je het gebruikt en of verder verspreid(uploaden)/verkoopt ?
Ik ben meestal tegen onzin enquêtes maar zoals ik nu in het topic leest is het zoals eerder gezegt gewoon een stelling die al besloten is alleen hebben ze het bewijs nodig ? gaat één vandaag zeker ook 1% quoten van de "Eerlijke"(lees: leugenaars) downloaders?
En dan nog, niet anoniem staan er wel algemenen voorwaarden van het niet doorverkopen en of geven aan derden ? zoals bepaalde instanties ?
En wat als je iets legaal aanschaft maar niet de gebruikers overeenkomst volgt?
Gewoon een B*llsh*t enquête.
@ hieronder:
Ik ben meestal tegen onzin enquêtes maar zoals ik nu in het topic leest is het zoals eerder gezegt gewoon een stelling die al besloten is alleen hebben ze het bewijs nodig ? gaat één vandaag zeker ook 1% quoten van de "Eerlijke"(lees: leugenaars) downloaders?
En dan nog, niet anoniem staan er wel algemenen voorwaarden van het niet doorverkopen en of geven aan derden ? zoals bepaalde instanties ?
En wat als je iets legaal aanschaft maar niet de gebruikers overeenkomst volgt?
Gewoon een B*llsh*t enquête.
@ hieronder:

Films en muziek mag je voor eigen gebruik downloaden.LuckyY schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 12:17:
Downloaden in Nederland is toch niet Illegaal ?
I
Games en applicatiesoftware Mag je niet downloaden. Tenzij het feeware is natuurlijk.
Het hele verhaal doet mij een beetje denken aan een bezoek van Nova op CampZone een paar jaar geleden. De organisatie dacht dat ze kwamen voor een verhaal over 'gamevakanties' (welk waardeoordeel je daar ook aan wilt hangen), en uiteindelijk op tv bleek het over gameverslaving te gaan, en werd de naam CampZone keihard gelinkt aan het faciliteren van gameverslaving.
Uiteraard destijds ook een reportage vol met onwaarheden, gemanipuleerde shots en alleen de meest 'trieste' gevallen van CampZone eruit lichten.
Erg jammer dat dan nu ook weer de 'jongerenafdeling' van EenVandaag weer een dergelijke bevooroordeelde enquete doet. De reportage zal vast en zeker ook weer geheel Fair & Balanced worden. Het zou mooi zijn als zo'n jongerenpanel eens daadwerkelijk vanuit de jongeren denkt, en juist ingaat op het achterhaalde business model van de platenmaatschappijen.
En nog typischer dat je mensen uitnodigt op een forum voor een enquete, en vervolgens niet de discussie aan durft te gaan. Daaruit krijg je _juist_ de interessante dingen naar boven, veel bruikbaardere meningen dan zo'n (slechte) enquete.
Uiteraard destijds ook een reportage vol met onwaarheden, gemanipuleerde shots en alleen de meest 'trieste' gevallen van CampZone eruit lichten.
Erg jammer dat dan nu ook weer de 'jongerenafdeling' van EenVandaag weer een dergelijke bevooroordeelde enquete doet. De reportage zal vast en zeker ook weer geheel Fair & Balanced worden. Het zou mooi zijn als zo'n jongerenpanel eens daadwerkelijk vanuit de jongeren denkt, en juist ingaat op het achterhaalde business model van de platenmaatschappijen.
En nog typischer dat je mensen uitnodigt op een forum voor een enquete, en vervolgens niet de discussie aan durft te gaan. Daaruit krijg je _juist_ de interessante dingen naar boven, veel bruikbaardere meningen dan zo'n (slechte) enquete.
Zo'n discussie is alleen erg lastig te onderbouwen. Een paar cijfertjes uit een enquete geeft voor een programma een veel mooier beeld.Flard schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 12:22:
Wel zou je na de enquête de cijfers hier kunnen terugkoppelen om vervolgens te kunnen discussiëren over de betekenis of mogelijke oorzaken van de resultaten.
PSN: Shiver23
Maar waarom moet er dan toestemming zijn voordat men een poll/enquête buiten de huiskamer plaatst als Tweakers.net toch niet naar de inhoud kijkt van de enquête? Er is blijkbaar niet gekeken naar de inhoud van de enequête, maar waarom mag de enquête wel blijven als duidelijk is dat de inhoud twijfelachtig is?BtM909 schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 12:01:
[...]
Je draait 't verhaal nu om. Het feit dat er toestemming wordt verleend zegt natuurlijk niks over de inhoud. Net zo min dat het garanties over het succes van de enquête geeft als er officieel toestemming voor is.
Ik download bijna elke dag. Bijna op maandag, bijna op dinsdag, bijna op woensdag, bijna op donderdag, bijna op vrijdag, bijna op zaterdag en bijna op zondag. Net zoals met seks.
Emos
Buiten dat, als je even maar even de moeite neemt om de 'enquete' te doen, dan heb je na een paar vragen al door dat het misschien verstandiger om die toestemming niet te geven.
Het is strafbaar als je bestanden waarop auteursrecht rust, kopieert en met anderen deelt.
Ohja? en wat nou als ik een Microsoft Windows Vista DVD uitleen aan mijn maatje.
Hij heeft zijn eigen LICENTIE code maar toch ben ik dan strafbaar bezig?
Ohja? en wat nou als ik een Microsoft Windows Vista DVD uitleen aan mijn maatje.
Hij heeft zijn eigen LICENTIE code maar toch ben ik dan strafbaar bezig?
Geheel mee eens. Ik denk dat veel leken amper begrijpen wat downloaden werkelijk inhoud, het woord downloaden klinkt zelfs "negatief".djluc schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 02:29:
[...]
Puby, als je gebruik maakt van een medium zoals een forum zoals dit dien je dat als organisatie als je het medium serieus neemt er ook op normale manier mee om te gaan. Dit houdt o.a. in dat je probeert normaal deel te nemen. Dat is namelijk de essentie van een medium zoals een forum. Het is een community. Het is kortweg respectloos als je hier een inhoudelijk bericht plaatst en reacties om hier vervolgens gewoon aan voorbij gegaan wordt. Zelfs al moet je wat uitzoeken o.i.d. dan is het normaal dit even te vermelden in plaats van alleen maar te reageren op punten die je aanstaan.
Het is erg jammer ook qua inhoud aangezien dit een zeer opbouwende discussie kan worden met ultiem kwalitatief materiaal voor bijvoorbeeld de uitzending en het onderzoek. Probeer a.u.b. te begrijpen wat er gebeurt en wat voor waarde je hier krijgt!
Er zijn talloze voorbeelden van legaal downloaden:
- open source software. Alle grote linux distributies kunnen via P2P gedownload worden
- muziek: wanneer ik een LP of CD bezit is het volgens mij geheel legaal deze te downloaden. Ik heb thuis een CD van Deam Theater welke ik op losless heb binnengehaald, omdat de CD vol met krassen zit. Een CD is een vergankelijk medium > kopie
- bezoeken websites
Maar zelfs wanneer er illegaal wordt gedownload zie ik goede redenen dit de doen. Tot voor kort was het niet mogelijk DRM-vrij te downloaden. Waarom zou je als gebruiker met DRM lopen kloten, waarbij je deze op geen ander medium kan afspelen, terwijl je met 1 muisklik een niet DRM versie kan downloaden? En dan te bedenken dat deze vaak lossless aangeboden worden. Als ik kan kiezen dus een 256 kbit MP3 (met een hoop gedoe), of lossless dan is die keus snel gemaakt.
Ander voorbeeld: downloaden van films. Is het niet zo dat en film op DIVX kwalitatief minder is dan een DVD uit de winkel? Een DVD welke je vanaf USENET download is zelfs niet gelijk aan het origineel. Ik denk dat veel mensen vooral voor het gemak kiezen. Een film kun je met 1 muisklik downloaden en een half uur later kijken zonder de deur uit de hoeven: gemak dient de mens. Wellicht kan de industrie hier eens op inspelen en naar een goede oplossing zoeken, downloaden heeft de toekomst...
She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.
Verwijderd
Hmm, laten we maar een enquete maken waardoor we te horen krijgen wat we willen horen...
Erg slecht hoor...
Overigens koop ik meer door downloaden. Brein; Eat your heart out.
Erg slecht hoor...
Overigens koop ik meer door downloaden. Brein; Eat your heart out.
Video on demand?Wellicht kan de industrie hier eens op inspelen en naar een goede oplossing zoeken, downloaden heeft de toekomst...
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2009 12:36 ]
EénVandaag is voor mij een typisch voorbeeld van een vooringenomen en vooral slecht gemaakt 'actualiteitenprogramma', waarvan het grootste deel van de redactie uit stagiaires bestaat.
Deze enquete bevestigt dat beeld maar weer eens.
Deze enquete bevestigt dat beeld maar weer eens.
Beste dame/heer...je komt hier zo ongeveer het hol van de bits en bytes-leeuw in met de bewering dat hier "vast veel van die downloaders" rondlopen. Aangezien je het meteen hebt over illegaal downloaden, is dat nou niet echt de beste insteek om goodwill te kweken voor een of andere enquete, zeker als dat ding vervolgens rammelt van de fouten, én je als ondersteuning van je beweringen een artikel uit nu.nl gebruikt. Vind je dat nu zelf een bron met verstand van zaken?Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2009 @ 12:45:
Het actualiteitenprogramma EénVandaag is op zoek naar jongeren onder 25 jaar met een mening over (illegaal) downloaden. Aangezien hier op Tweakers vast veel van die downloaders rondlopen, zou het leuk zijn als jullie hierbij helpen.
Ah, I see. So crime does pay? Illegale downloaders vragen om een enquete invullen, en we kunnen er een shirt en dat soort dingetjes mee winnen. Als ik dan met iemand samen de enquete invul, is het dan ook "georganiseerde misdaad"? Zo ja, wil ik vanaf nu graag als "don Twiekerr" door het leven aub!Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2009 @ 12:45:
[afbeelding]
Je kunt met de enquête ook nog shirts en pokens winnen. Vul hem dus snel in en laat je mening horen!
Ja, ik word hier sarcastisch van. Check je feiten eens een keer, grapjas.
WTF.
Ik vul in, download alleen maar muziek vanaf betaalde websites of itunes.
Vervolgens:
Waarom download je illegaal?
Ik vul in, download alleen maar muziek vanaf betaalde websites of itunes.
Vervolgens:
Waarom download je illegaal?
Als ik alle vragen zo lees, zijn deze te algemeen of zelfs sturend!ApexAlpha schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:58:
Misschien een idee om de enquête vragen aan te passen aan mijn eerdere antwoorden. Als ik aangeef dat ik alleen muziek en films download is de vraag 'waarom download je illegaal' niet van toepassing op mij... en ik voel me dus ook niet schuldig...
De vragen over downloaden zijn te breed geformuleerd. Het begrip downloaden is vreselijk uitgebreid en er wordt direct gehamerd op illigaal downloaden absoluut en is subjectief.
Ik vraag me af op welke methodiek dit onderzoek is gebaseerd??
Tevens ben ik benieuwd of dit in 1vandaag wordt uitgezonden, want ik vraag me af of het onderzoek wel valide is.
Ze zullen vast melden dat dit onder de gehele beroepsbevolking valt van personen onder de <25 jaar, terwijl je voor een valide onderzoek zoveel % van de beroepsbevolking moet nemen.
Stel dat er 100 mensen het onderzoek invullen dan is dit nooit een valide onderzoek, aangezien je zoveel % van de gehele beroepsbevolking <25 jaar moet nemen.
Bron: Methoden en technieken van Baarda en de goede.
Verwijderd
Nee doe dat alstublieft niet, ik heb zo het vermoeden dat er wel wat aan het licht komt als de enquête in deze vorm ook word gepresenteerd door éénvandaag. Dan komen we meer te weten. Ik vraag me soms wel eens af hoe ze aan informatie komen over juist deze onderwerpen (x% van de nederlanders download etc). Als straks blijkt dat het echt aan de hand van deze enquête werkelijk word gebracht als zijnde nieuws, kijk dan kunnen we aan de bel trekken.WorkForce schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:21:
En het staat op Geenstijl. En terecht als ik de posts hier lees.
Jammer dat Tweakers.net hiervoor toestemming heeft gegeven. Een gekleurde enquête die daarnaast niet eens goed werkt in verschillende browsers. Ik zou dit topic sluiten, OP verwijderen en er nooit meer aan denken.
Aan de maker van de enquete: Wat betreft de doelgroep zit je hier goed maar zorg dan wel dat je eerst goed op de hoogte bent.
En het is gelijk voer voor meer discussie. edit:
(en terwijl ik dat zeg, denk ik tevens dat Tweakers er wel een zelfde mening op na houden). Maar je kan in ieder geval wat zeggen over onderzoekmethodieken vandaag de dag.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2009 13:00 ]
Ik ben dan toch nog steeds erg benieuwd met welke overweging Tweakers of een van de Mods toestemming heeft gegeven voor het topic.bjck schreef op maandag 11 mei 2009 @ 13:15:
Er is toestemming van Tweakers.net voor dit topic.
Kruis aan:
[ ] We hebben dit gedaan terwijl we wisten dat de TS vergezeld ging door een matige enquete en we wilden Top-X een "lesje" leren.
[ ] We waren gewoon lui en hebben de enquete zonder meer goedgekeurd.
[ ] Jullie moeten niet zeuren, dit is een buitengewoon gedegen opgestelde enquete.
[ ] Niet zeuren anders gaat er écht een slotje op dit topic. Jullie snappen niet dat we onze inkomsten toch érgens vandaan moeten halen, ook al krijgen we van Top-X alleen maar een Fok! T-shirt en een Poken, die we nog zelf op Marktplaats moeten zetten ook. En daar hebben we het al druk genoeg mee.
[ ] Anders, namelijk ....
ID
Wat is dat toch met Tweakers en Geenstijl?
Hebben ze niets beters te melden?
* anandus zwaait naar de lurkende Geenstijl-redactie
Hebben ze niets beters te melden?
* anandus zwaait naar de lurkende Geenstijl-redactie

[ Voor 31% gewijzigd door anandus op 12-05-2009 12:56 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
mea culpa. Ik heb het gesubmit
Het leven is als koffie: heel lekker, maar veel te duur en zo weer op.
Verwijderd
Grapje neem ik aan? Gaan jullie echt de resultaten van deze rammelende enquête gebruiken voor een item?De uitslag van de enquête komt terug in een EénVandaag tv-item rond 20 mei over de rechtszaak tussen Mininova en Brein.
wederom een achterlopend programma met een verouderde redactie die niet echt goed heeft onderzocht waarover het bericht...
LOL!!Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 12:19:
Benieuwd welk antwoord gaat gelden..
[afbeelding]
Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.
Was al een tijdje geleden opgemerktVerwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 12:19:
Benieuwd welk antwoord gaat gelden..
[afbeelding]
Kater? Eerst water, de rest komt later
Het linkje wat in de mail 'Welkom bij Top-X' staat werkt ook niet: http://www.top-x.nl/index...type=user&func=view&cid=7 
Verder: baggerenquête. Het mist alles waar een goede enquête aan moet voldoen:
• definities geven voor termen. Bijvoorbeeld: "In deze enquête wordt met 'downloaden' het via internet binnenhalen van audio (muziek en albums), video (films en tv series) en software (dus ook games) waarvoor de maker geen toestemming heeft verleend."
• Illegaal downloaden als begrip introduceren, terwijl er geen eenduidige definitie voor is gegeven (zie punt 1)
• Onduidelijke antwoordmogelijkheden. Wat is het verschil tussen 'soms' en 'een enkele keer'?
• Overlappende antwoorden: torrents zijn een vorm van p2p
• Tendentieuze vragen: "Weet jij het verschil tussen legaal en illegaal downloaden?" Nee, dat weet ik niet, want illegaal downloaden bestaat niet. "Voel je je wel eens schuldig dat je illegaal downloadt?" Nee, nooit. Want ik download nooit illegaal en heb dat ook niet in de enquête aangegeven, nergens.
En inderdaad. Ik heb MTO (Methoden en Technieken van Onderzoek) gedaan op school, en deze zou niet eens door de kwaliteitscontrole komen. Als dat de manier is waarop de publieke omroepen hun onderzoeken doen, kan ik me voorstellen dat de cijfers, zoals ze dat altijd zo mooi weten te verwoorden, 'schrikbarend' zijn.
Verder: baggerenquête. Het mist alles waar een goede enquête aan moet voldoen:
• definities geven voor termen. Bijvoorbeeld: "In deze enquête wordt met 'downloaden' het via internet binnenhalen van audio (muziek en albums), video (films en tv series) en software (dus ook games) waarvoor de maker geen toestemming heeft verleend."
• Illegaal downloaden als begrip introduceren, terwijl er geen eenduidige definitie voor is gegeven (zie punt 1)
• Onduidelijke antwoordmogelijkheden. Wat is het verschil tussen 'soms' en 'een enkele keer'?
• Overlappende antwoorden: torrents zijn een vorm van p2p
• Tendentieuze vragen: "Weet jij het verschil tussen legaal en illegaal downloaden?" Nee, dat weet ik niet, want illegaal downloaden bestaat niet. "Voel je je wel eens schuldig dat je illegaal downloadt?" Nee, nooit. Want ik download nooit illegaal en heb dat ook niet in de enquête aangegeven, nergens.
En inderdaad. Ik heb MTO (Methoden en Technieken van Onderzoek) gedaan op school, en deze zou niet eens door de kwaliteitscontrole komen. Als dat de manier is waarop de publieke omroepen hun onderzoeken doen, kan ik me voorstellen dat de cijfers, zoals ze dat altijd zo mooi weten te verwoorden, 'schrikbarend' zijn.
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Ik mis de belangrijkste optie:rveenman schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 12:43:
[...]
Ik ben dan toch nog steeds erg benieuwd met welke overweging Tweakers of een van de Mods toestemming heeft gegeven voor het topic.
Kruis aan:
[ ] We hebben dit gedaan terwijl we wisten dat de TS vergezeld ging door een matige enquete en we wilden Top-X een "lesje" leren.
[ ] We waren gewoon lui en hebben de enquete zonder meer goedgekeurd.
[ ] Jullie moeten niet zeuren, dit is een buitengewoon gedegen opgestelde enquete.
[ ] Niet zeuren anders gaat er écht een slotje op dit topic. Jullie snappen niet dat we onze inkomsten toch érgens vandaan moeten halen, ook al krijgen we van Top-X alleen maar een Fok! T-shirt en een Poken, die we nog zelf op Marktplaats moeten zetten ook. En daar hebben we het al druk genoeg mee.
[ ] Anders, namelijk ....
[ ] Topics als deze zijn volgens het T.net beleid niet toegestaan maar uitzonderingen kunnen op verzoek gemaakt worden.
Dat de inhoud dan rammelt staat los wat het wel of niet toestaan van het topic. Sterker nog IK ben juist blij dat dit gebeurd want zo krijgen we nog eens te zien hoe achterlijk nieuws redacties af en toe kunnen zijn.
Alles kan stuk.
Das dus meteen een ban naar de playa del GeenStijl
Voor een eventuele biecht ben je altijd welkom op de retecools
Ik heb bijna medelijden met de TS. Maar zie het als opbouwende kritiek, zo gaat dat op dit forum
She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.
Ik mis de link naar deze enquete: http://tweakers.net/poll/...online-muziekwinkels.html
Das toch koren op de BREIN-molen dacht ik zo?!
Das toch koren op de BREIN-molen dacht ik zo?!

adr opleidingen en meer adr opleidingen
Met alle respect, maar je begrijpt mijn punt niet helemaal (helemaal niet eigenlijk). Dat er uitzonderingen gemaakt worden voor bepaalde topics is me duidelijk, en is zelfs nog te herleiden aan het feit dat er expliciet toestemming voor wordt gegeven. Maar nogmaals: Waaróm is er dan toestemming gegeven, als het alleen bij hóge uitzondering gebeurt?Ik mis de belangrijkste optie:
[ ] Topics als deze zijn volgens het T.net beleid niet toegestaan maar uitzonderingen kunnen op verzoek gemaakt worden.
Dat de inhoud dan rammelt staat los wat het wel of niet toestaan van het topic. Sterker nog IK ben juist blij dat dit gebeurd want zo krijgen we nog eens te zien hoe achterlijk nieuws redacties af en toe kunnen zijn.
ID
Deze enquête is echt gewoon lachwekkend. Op de basisschool stak mijn enquête over hoe vaak iemand brood eet beter in elkaar
. Ik kan alweer exact voorzien hoe dit in zo'n programma naar voren wordt gebracht. Ze hebben hun mening al klaar en onderbouwen deze met hun eigen onderzoek. En watvoor. Mooi dat er weer eens naar voren komt hoe onderzoek wordt gedaan door dit soort actualiteitenprogramma's als EenVandaag.
Nog een leuke poll welke aansluit bij de BREINwash: http://tweakers.net/poll/925/tv-series.html
adr opleidingen en meer adr opleidingen
* GENETX loves complottheoriënsjolmers schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 13:33:
Nog een leuke poll welke aansluit bij de BREINwash: http://tweakers.net/poll/925/tv-series.html
/sarcasme
Ik heb EditieNL maar eens even getipt. Kijken of die er wel een goed item van weten te maken.
Alles kan stuk.
Volgens mij kan de enquête al worden afgeschreven omdat er tijdens het openbaar stellen wijzigingen aangebracht zijn. Daarmee dus de mensen die hem al ingevuld hadden OF benadelen omdat ze niet hetzelfde antwoord hebben kunnen geven OF laten vervallen, waardoor ze dus voor niets hebben meegewerkt.
Naast het feit van de enquête, is het wel belangrijk om te noteren dat volgens mij er hier toch een hele mooie (niet al te lange) thread is ontstaan waar iemand duidelijk en overzichtelijk en weinig tegenstrijdig de gemiddelde mening en besluitvorming kan vinden over definities als Downloaden, Auteursrecht/Copyrights en overige belangrijke elementen.
Ik ben er nu dan voor het eerst van overtuigd dat het downloaden van muziek (zolang daar geen DRM vanaf hoeft te worden gehaald, wat zoveel betekend dat je beveiligingsomzeiling doet) inderdaad niet illegaal is (ik heb tot nu toe altijd m'n cd's gekocht en nooit iets gedownload (behalve 4 nummers bij iTunes met de Cola Zero acties een paar jaartjes terug). Ik vond wel altijd de moeilijkheid daarbij: Vroeger kon ik een tape maken voor een ander met opgenomen muziek (dus verspreiding), niemand die daar wakker van lag. Nu zou ik volgens mensen als BREIN al niet een CD'tje meer mogen maken van een van de radio opgenomen stuk muziek en dit aan mijn vriendin of vriend geven voor de verjaardag. Daargelaten dat natuurlijk muziek op een tape degradeert en op een cd niet.
Tnx voor deze verhelderende discussie.
@Puby, jammer dat je inderdaad zo weinig mogelijkheid hebt om te reageren (of je opdrachtgever laat reageren). Je hebt het waarschijnlijk wel voor elkaar dat er weer eens wat meer jongeren naar EenVandaag kijken, al is het maar om te kijken of ze gelijk hebben over 'predestinatie' en conspiracy theories over waarom deze enquête.
Naast het feit van de enquête, is het wel belangrijk om te noteren dat volgens mij er hier toch een hele mooie (niet al te lange) thread is ontstaan waar iemand duidelijk en overzichtelijk en weinig tegenstrijdig de gemiddelde mening en besluitvorming kan vinden over definities als Downloaden, Auteursrecht/Copyrights en overige belangrijke elementen.
Ik ben er nu dan voor het eerst van overtuigd dat het downloaden van muziek (zolang daar geen DRM vanaf hoeft te worden gehaald, wat zoveel betekend dat je beveiligingsomzeiling doet) inderdaad niet illegaal is (ik heb tot nu toe altijd m'n cd's gekocht en nooit iets gedownload (behalve 4 nummers bij iTunes met de Cola Zero acties een paar jaartjes terug). Ik vond wel altijd de moeilijkheid daarbij: Vroeger kon ik een tape maken voor een ander met opgenomen muziek (dus verspreiding), niemand die daar wakker van lag. Nu zou ik volgens mensen als BREIN al niet een CD'tje meer mogen maken van een van de radio opgenomen stuk muziek en dit aan mijn vriendin of vriend geven voor de verjaardag. Daargelaten dat natuurlijk muziek op een tape degradeert en op een cd niet.
Tnx voor deze verhelderende discussie.
@Puby, jammer dat je inderdaad zo weinig mogelijkheid hebt om te reageren (of je opdrachtgever laat reageren). Je hebt het waarschijnlijk wel voor elkaar dat er weer eens wat meer jongeren naar EenVandaag kijken, al is het maar om te kijken of ze gelijk hebben over 'predestinatie' en conspiracy theories over waarom deze enquête.
Mogelijk omdat de verwachting was dat er kritiek op de enquete zou komen, anders was dit topic al op slot gegaan na alle negatieve posts. De top-x redactie krijgt er flink van langs en bijna niemand neemt het serieus, waardoor die enquete eigenlijk onbruikbaar is.rveenman schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 13:27:
[...]
Met alle respect, maar je begrijpt mijn punt niet helemaal (helemaal niet eigenlijk). Dat er uitzonderingen gemaakt worden voor bepaalde topics is me duidelijk, en is zelfs nog te herleiden aan het feit dat er expliciet toestemming voor wordt gegeven. Maar nogmaals: Waaróm is er dan toestemming gegeven, als het alleen bij hóge uitzondering gebeurt?
Veel enquetes hebben suggestieve vraagstellingen en zijn er om de tv-kijker een mening op te dringen, zo ook deze. Ze proberen een uitkomst te genereren dmv suggestieve vraagstelling. Tweakers wil natuurlijk niet dat door een of andere slechte enquete hun bezoekers worden afgeschilderd als een stel internetcriminelen.
Als iemand nou zelf een goede (!) online enquête maakt.. ( bv http://freeonlinesurveys.com )
Running AmiExpress 3.6 Copyright (c) LightSpeed Technologies 1992-93
"There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics."
Broddelwerk leveren met pseudo-statistiek is geen kunst. GOED statistiek bedrijven is wel een kunst. Nee... het is zelfs een vak. Om goede, waardevolle antwoorden te krijgen waar je valide statistische informatie uit kunt putten zul je éérst de goede vragen moeten stellen.
Het niveau van dit werkje is bedroevend laag en de uitkomst ervan zal dan ook waarde nul hebben maar eerlijk gezegd heb ik het verrouwen in de journalistiek al lang geleden grotendeels verloren. Af en toe denk ik wel eens dat ik zelf wel eens een keertje in zo'n redactie/productieteam zou willen zitten. Wat zou dat de kwaliteit van zo'n programma ten goede komen. *zucht*.
Hier wel een aardig stukje over statistiek bij h2g2. Moeten ze daar bij EénVandaag maar eens mee beginnen.
Broddelwerk leveren met pseudo-statistiek is geen kunst. GOED statistiek bedrijven is wel een kunst. Nee... het is zelfs een vak. Om goede, waardevolle antwoorden te krijgen waar je valide statistische informatie uit kunt putten zul je éérst de goede vragen moeten stellen.
Het niveau van dit werkje is bedroevend laag en de uitkomst ervan zal dan ook waarde nul hebben maar eerlijk gezegd heb ik het verrouwen in de journalistiek al lang geleden grotendeels verloren. Af en toe denk ik wel eens dat ik zelf wel eens een keertje in zo'n redactie/productieteam zou willen zitten. Wat zou dat de kwaliteit van zo'n programma ten goede komen. *zucht*.
Hier wel een aardig stukje over statistiek bij h2g2. Moeten ze daar bij EénVandaag maar eens mee beginnen.
Verwijderd
Goh, wat een hippe enquette zeg:

Zo zo helemaal ingeleeft in de doelgroep zie ik, achterlijke subsidiespons!
Het vervuilt het internet anders behoorlijk met zulke lelijke websites, zinloze enquettes en debiele mailtjes.Je bent nog niet klaar!
Pas op: je moet de bevestigingsmail in je inbox nog aanklikken. Ga dus naar je mailbox en regel het direct even. Check ook je spam filter! Mail@top-X is GEEN spam!
My god, wat een niveau een echt onderzoeksbureau nog wel.Klik op 'verder' voor de enquête 'Robin Hood of Jack Sparrow'!
Poken? Is dat een nieuw soort Pokemon?Doe NU mee aan de enquête van Top-X i.s.m FOK! en je ziet jouw mening terug op tv. Daarnaast maak je kans op een FOk!-t shirt of Poken!
Ik download niet illegaal? Wacht dat antwoord bestaat niet, juist EenVandaag, een heerlijk opgeblazen uitzending is alweer in de planning zie ik. Er vanuit gaan dat iedereen die de enquette invult illegaal download.Waarom download je illegaal?

Zo zo helemaal ingeleeft in de doelgroep zie ik, achterlijke subsidiespons!
Wat was die link naar die muziek winkel waar je voor 10euro een abbonement kon afsluiten? Ze gaven een naam in de enquete maar ben de naam vergeten.
Dit is absolute bullshit, dat hangt af van de licentie die eraan verbonden is. Wel eens gehoord van open source software, iemand? Creative Commons licentie? Enzovoorts.Het is strafbaar als je bestanden waarop auteursrecht rust, kopieert en met anderen deelt.
Verder is dit zelfs voor materiaal zonder licentie en met auteursrecht niet eens waar, zie bijvoorbeeld de thuiskopie.
Misschien een idee om het wetboek er eens op na te slaan, afdeling Auteursrecht?
Zoals mijn vader altijd zecht: Hier is het antwoord, doe jij het onderzoek?Noork schreef op maandag 11 mei 2009 @ 14:14:
[...]
Tja.. en brengen ze dat dan niet tijdens de uitzending als "90% van de jongeren vindt illegaal downloaden heel normaal". Ik zie het al helemaal voor me. Dat programma heeft vooraf z'n oordeel al klaar is mijn gevoel.
Welnee joh. Die downloaden dat toch (illegaal)Guidance schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 13:49:
Je hebt het waarschijnlijk wel voor elkaar dat er weer eens wat meer jongeren naar EenVandaag kijken, al is het maar om te kijken of ze gelijk hebben over 'predestinatie' en conspiracy theories over waarom deze enquête.
Flap
Hmmm, ik heb nooit problemen met enquete's. Maar behoren die niet anoniem te zijn?!
Derhalve heb ik in eerste instantie al een beetje moeite met onderstaande:
* Je gegevens worden niet voor commerciële doelen gebruikt of aan derden verstrekt.
Stel ik vul in... Download 12 TB per dag.... dan komt die knakker van Brein (uhh.... owja PRDV
) en die zegt van, welke email adres hoort daarbij?! Geen zin an dus!
Snap sws niet waarom een email moet
Derhalve heb ik in eerste instantie al een beetje moeite met onderstaande:
* Je gegevens worden niet voor commerciële doelen gebruikt of aan derden verstrekt.
Stel ik vul in... Download 12 TB per dag.... dan komt die knakker van Brein (uhh.... owja PRDV

Snap sws niet waarom een email moet

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Verwijderd
Sowieso zou TS (en dus eenvandaag) er goed aan doen eerst eens de juridische aspecten nader te bestuderen alvorens een manke (en enigszins suggestieve en bevooroordeelde) enquete te publiceren.Wilke schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 14:23:
[...]
Dit is absolute bullshit, dat hangt af van de licentie die eraan verbonden is. Wel eens gehoord van open source software, iemand? Creative Commons licentie? Enzovoorts.
Verder is dit zelfs voor materiaal zonder licentie en met auteursrecht niet eens waar, zie bijvoorbeeld de thuiskopie.
Misschien een idee om het wetboek er eens op na te slaan, afdeling Auteursrecht?
Jezus wat een slechte vragenlijst, werkt echt voor geen meter. Krijgen de mensen bij EénVandaag hier gewoon voor betaald?
OK, dit kan niet moeilijk zijn:quartex schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 13:53:
Als iemand nou zelf een goede (!) online enquête maakt.. ( bv http://freeonlinesurveys.com )
Poll: Stiching Brein: Weg ermee! Verbieden, zulke misleiding!
• Mee eens!
• Niet mee eens!
• Boeit me niet.
Ook een poll maken? Klik hier
Er is trouwens een heel mooi alternatief, genaamd Spotify (.com), dit stelt je in staat om gratis muziek te luisterenSpike1506 schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 14:20:
Wat was die link naar die muziek winkel waar je voor 10euro een abbonement kon afsluiten? Ze gaven een naam in de enquete maar ben de naam vergeten.
heel mooi alternatief
-- echt een aanrader ook voor andere mensen!, super goed legaal alternatief
Supperbas.com The site of power
Dat kan je beter als discussietopic aanmaken in Lieve AdjesBrons schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 12:26:
[...]
Maar waarom moet er dan toestemming zijn voordat men een poll/enquête buiten de huiskamer plaatst als Tweakers.net toch niet naar de inhoud kijkt van de enquête? Er is blijkbaar niet gekeken naar de inhoud van de enequête, maar waarom mag de enquête wel blijven als duidelijk is dat de inhoud twijfelachtig is?
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Niet dat dat een EenVandaag journalist er van gaat weerhouden om er de conclusies uit te trekken die hij of zij graag wilde zien, en dat te presenteren alsof het een representatief onderzoek onder de doelgroep is.Framoes schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 13:53:
Mogelijk omdat de verwachting was dat er kritiek op de enquete zou komen, anders was dit topic al op slot gegaan na alle negatieve posts. De top-x redactie krijgt er flink van langs en bijna niemand neemt het serieus, waardoor die enquete eigenlijk onbruikbaar is.
Dit is dan ook de reden dat ik zelden naar zulke programma's kijk bij de publieke omroepen. Extragratis hint EenVandaag: de jongere generaties aanspreken door gebruikmaking van zulke moderne hulpmiddelen als the interwebs doe je dus niet zo. En als we het er dan toch over hebben, sites die alleen in IE goed werken zijn zooo 1998.
Verder, internet polls en betrouwbaarheid, ha ha ha. Als je echt wilt weten hoe de internettende doelgroep met enige functionerende hersencellen over het downloaden van muziek e.d. denkt check dan de resultaten van mijn gegarandeerd representatieve en in het geheel niet suggestief geformuleerde poll hierboven eens. Succes.
Wat een vragen zeg. Ik heb wel alles eerlijk ingevuld 
Met als resultaat dat ik redelijk piraat ben betreffende het downloaden, maar mocht Brein langskomen dan laat ik ze gewoon mijn legale game en film verzameling zien
Met als resultaat dat ik redelijk piraat ben betreffende het downloaden, maar mocht Brein langskomen dan laat ik ze gewoon mijn legale game en film verzameling zien

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh
Allemachtig wat een slap excuus van een vragenlijst. Nu vind ik de hele methodologische en statistische rompslomp in mijn academische opleiding niet bepaald leuk, maar het is verdomme wel nódig om kritisch naar je vragenlijst te kijken. Terwijl de resultaten van dit soort slechte onderzoeken wel klakkeloos wordt overgenomen uit het persbericht en er zo hele hetzes kunnen ontstaan. *zucht*
In de media worden kwantitatieve gegevens sowieso altijd verkeerd geïnterpreteerd/misbruikt. Zo hebben ze het steevast over "een stijging van 1%" als ze eigenlijk 1 procentpunt bedoelen (een stijging van 1% naar 2% winst is een stijging van 1 procentpunt, of van 100%).
In de media worden kwantitatieve gegevens sowieso altijd verkeerd geïnterpreteerd/misbruikt. Zo hebben ze het steevast over "een stijging van 1%" als ze eigenlijk 1 procentpunt bedoelen (een stijging van 1% naar 2% winst is een stijging van 1 procentpunt, of van 100%).
Tijdje geleden was er een reportage over een dodelijk klimongeluk bij EenVandaag dat was ook zo gekleurd als ik weet niet wat. Hier is dat blijkbaar hetzelfde.
Reactie Top-X, EénVandaag: Hierbij zal ik proberen de meeste reacties te beantwoorden.
‘De term ‘illegaal downloaden’ kan niet’.
Er zijn veel opmerkingen gekomen over onze enquête. De term ‘illegaal downloaden’ had door ons moeten worden toegelicht, echter wat er precies onder moet worden verstaan is juridisch nog niet uitgekristalliseerd. In ieder geval bestaan er veel verschillende meningen over.
Artikel op NU.nl (27 juni 2008)
http://www.nu.nl/internet...den-is-toch-illegaal.html
Artikel in de Volkskrant (15-01-2009)
Downloaders verzinnen allemaal ingewikkelde redeneringen waarom wat ze doen wel zou mogen’, zegt de specialist auteursrecht van advocatenkantoor DLA Piper, Carja Mastenbroek. Maar het is juist zo simpel waarom downloaden vrijwel nooit mag. ‘Alles wat nieuw of oorspronkelijk is, is door iemand gemaakt of bedacht. Daar rust dus altijd auteursrecht op. Zonder zijn toestemming voor het gebruik van zijn creatie heeft gegeven, maakt iemand die dat toch doet, inbreuk op het auteursrecht en is daarmee illegaal bezig.’
Volgens de een is downloaden weer wel strafbaar, volgens de ander weer niet. Een ding is zeker: we werken niet samen met Brein.
‘Als ik alle vragen zo lees, zijn deze te algemeen of zelfs sturend’!
We hebben als redactie geen mening over downloaden (los van persoonlijke opvattingen). We vragen een reactie op zowel de stelling: ‘illegaal downloaden is diefstal als op een stelling als ‘juridische aanvallen als van Stichting Brein is dweilen met de kraan open’.
‘EénVandaag past antwoorden aan.’
Klopt. We hebben de stelling aangepast over het strafbare van downloaden, omdat de stelling genuanceerder moest dan hoe wij hem hadden. Deze stelling zouden we nooit in de uitslag gebruiken, omdat ie immers is aangepast.
‘Van een journalistiek medium als EenVandaag mag je toch wel verlangen dat ze hun feiten checken, of anders tenminste laten checken door mensen met verstand van zaken, alvorens zo'n "onderzoek" te lanceren... blijkbaar weer eens teveel gevraagd’
De enquête is door drie ervaren internetredacteuren gecheckt, door een aantal download-fans en door onze samenwerkingspartner FOK! Iedereen vond de vragenlijst goed. De volgende keer zullen we ook Tweakers of extra deskundigen vragen feedback te geven. Een goede tip voor de toekomst.
Een stelling is geen feit. In principe kunnen we ook als stelling schrijven: ‘Bij Geen Stijl werken hele knappe mannen’. Dan is het nog steeds een prima stelling. Ben je het er niet mee eens, geef dat dan aan met 'ik ben het er mee oneens'.
Er zijn veel opmerkingen gekomen over onze enquête. De term ‘illegaal downloaden’ had door ons moeten worden toegelicht, echter wat er precies onder moet worden verstaan is juridisch nog niet uitgekristalliseerd. In ieder geval bestaan er veel verschillende meningen over.
Downloaders verzinnen allemaal ingewikkelde redeneringen waarom wat ze doen wel zou mogen’, zegt de specialist auteursrecht van advocatenkantoor DLA Piper, Carja Mastenbroek. Maar het is juist zo simpel waarom downloaden vrijwel nooit mag. ‘Alles wat nieuw of oorspronkelijk is, is door iemand gemaakt of bedacht. Daar rust dus altijd auteursrecht op. Zonder zijn toestemming voor het gebruik van zijn creatie heeft gegeven, maakt iemand die dat toch doet, inbreuk op het auteursrecht en is daarmee illegaal bezig.’
Volgens de een is downloaden weer wel strafbaar, volgens de ander weer niet. Een ding is zeker: we werken niet samen met Brein.
We hebben als redactie geen mening over downloaden (los van persoonlijke opvattingen). We vragen een reactie op zowel de stelling: ‘illegaal downloaden is diefstal als op een stelling als ‘juridische aanvallen als van Stichting Brein is dweilen met de kraan open’.
Klopt. We hebben de stelling aangepast over het strafbare van downloaden, omdat de stelling genuanceerder moest dan hoe wij hem hadden. Deze stelling zouden we nooit in de uitslag gebruiken, omdat ie immers is aangepast.
‘Van een journalistiek medium als EenVandaag mag je toch wel verlangen dat ze hun feiten checken, of anders tenminste laten checken door mensen met verstand van zaken, alvorens zo'n "onderzoek" te lanceren... blijkbaar weer eens teveel gevraagd’
De enquête is door drie ervaren internetredacteuren gecheckt, door een aantal download-fans en door onze samenwerkingspartner FOK! Iedereen vond de vragenlijst goed. De volgende keer zullen we ook Tweakers of extra deskundigen vragen feedback te geven. Een goede tip voor de toekomst.
Een stelling is geen feit. In principe kunnen we ook als stelling schrijven: ‘Bij Geen Stijl werken hele knappe mannen’. Dan is het nog steeds een prima stelling. Ben je het er niet mee eens, geef dat dan aan met 'ik ben het er mee oneens'.
-edit-
Laat maar, oud nieuws.
Laat maar, oud nieuws.
[ Voor 89% gewijzigd door JanvdVeer op 12-05-2009 15:51 ]
Dit is wat je zegt, en vervolgens spreekt de hele enquete over "illegaal" downloaden. Dat is suggestief, want er is dus nog niet vastgesteld of het wel echt illegaal is, dat beaam je zelf.Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 15:23:
Reactie Top-X, EénVandaag: Hierbij zal ik proberen de meeste reacties te beantwoorden.
Daarom is het hele onderzoek suggestief, sturend en raakt het kant nog wel.
Lol, straks klopt Brein bij EénVandaag aan de deurVerwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 15:23:
De enquête is door een aantal download-fans gecheckt
Je kun het beter vergelijken met : "Bij Geen Stijl werken flabbelstaffels"Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 15:23:
...
Aangezien flabbelstaffels niet bestaan (voor zover ik weet), kan je ook geen uitspraak doen over de of ze al dan niet bij Geen Stijl werken.
Voor zover ik weet is het bijzonder moeilijk (zo niet onmogelijk) om in Nederland illegaal muziek te downloaden.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Omdat het blijkbaar nog niet duidelijk is moet je een duidelijke definitie plaatsen over wat volgens jullie illegaal downloaden is.Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 15:23:
PSN: Shiver23
Positief dat je terug komt op de bedenkingen op dit forum. Wat betreft dit punt kan ik alleen maar zeggen dat het er niet om gaat hoeveel mensen je de vragenlijst laat lezen, maar wat hun achtergrond is. Vraag het bijvoorbeeld aan iemand met een academische achtergrond.Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 15:23:...De enquête is door drie ervaren internetredacteuren gecheckt, door een aantal download-fans en door onze samenwerkingspartner FOK! Iedereen vond de vragenlijst goed. De volgende keer zullen we ook Tweakers of extra deskundigen vragen feedback te geven. Een goede tip voor de toekomst...
Als je het makkelijk wilt doen, koop dan een goed tekstboek en je haalt er zo 95% van alle punten in dit topic uit. Het is geen rocket science, maar logisch nadenken en kritisch blijven over wat je wilt meten.
Dat mag je wel zeggen ja.Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 15:23:
En weer kom je met een artikel geschreven door een journalist die er samen met meneer advocaat die er wellicht ook de ballen verstand van heeft een eigen draai aan heeft gegeven.Artikel op NU.nl (27 juni 2008)
...
waarom downloaden vrijwel nooit mag
...
Volgens de een is downloaden weer wel strafbaar, volgens de ander weer niet.
Ook hier staat incorrecte info, er wordt gesuggereerd dat downloaden niet mag of illegaal is en dat klopt pertinent NIET.
Kom eens met een juridisch artikel waaruit blijkt dat downloaden illegaal kan zijn, of niet.
Ik help je even: Auteurswet 1912.
Maar dat gaat de richting op die je niet witl: downloaden is altijd legaal, ongeacht de afkomst.
Nou, wat mij betreft hadden die drie zogenaamde ervaren internet redacteuren de grootste bullshit er al uit moeten filteren. Wat zijn dat voor redacteuren die de meest simpele dingen niet kunnen opvangen?
Bij deze bied ik me aan als freelance internet redacteur.
En FOK-ers die dergelijke dingen checken?
Het is wel goed dat je op vragen terug komt overigens.
[ Voor 8% gewijzigd door remco_k op 12-05-2009 15:44 ]
Alles kan stuk.
Nu ben ik misschien wel heel cynisch, maar het was dus bij niemand van de redactie opgekomen om een jurist in te schakelen bij het maken van een item over een juridisch vraagstuk? Dan vind ik de hier eerder gevallen term 'riooljournalistiek' wel op z'n plaats, eigenlijk.Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 15:23:
Voor zover ik weet is GoT geen forum om allerhande enquetes te spammen, voor welk doeleinde dan ook, en is er daarom toestemming vereist. Die wordt gegeven als er aan een aantal basale voorwaarden wordt voldaan: geen winstoogmerk, relevantie, etc. Of de persoon die over de toestemming gaat de enquete goed of leuk vind lijkt me niet relevant. De insinuatie dat Tweakers een slechte enquete toestaat om er geld mee te verdienen vind ik al helemaal ongepast.rveenman schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 12:43:
[...]
Ik ben dan toch nog steeds erg benieuwd met welke overweging Tweakers of een van de Mods toestemming heeft gegeven voor het topic.
Kruis aan:
[blaat]
[ Voor 31% gewijzigd door Cocytus op 12-05-2009 15:49 ]
Ik heb wel zin in die uitzending!
Ik ook, en ik heb aangegeven dat ik op TV wil komen! Haha, dan heb ik wel wat te vertellenTim Schuhmacher schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 15:42:
GC.Collect();
Ik ben wel benieuwd jaTim Schuhmacher schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 15:42:
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Een artikel gebruiken uit de Volkskrant waarbij een advocate die werkzaam is voor Brein wordt geciteerd is natuurlijk niet echt handig. Zo'n persoon lijkt mij nou partijdig. Verder zou mijn prof. op de UU van het vak Onderzoeksmethoden niet echt blij zijn als ik zo'n enquete had ingeleverd
[ Voor 6% gewijzigd door alienfruit op 12-05-2009 15:48 ]
Dit is echt uiterst slecht, jullie baseren jullie dus niet op eigen bronnen, maar alleen op andere artikelen van andere nieuwssites / kranten, welke ook nog eens zeer suggestieve artikelen zijn, onderzoeks journalistiek is voor Eenvandaag teveel gevraagt?Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 15:23:
Nog een opmerking, jullie ervaren 'internet redacteuren' hebben geen idee van internet, anders zouden ze deze enquete direct afwijzen, omdat er niets van klopt.
Een stelling is inderdaad geen feit, maar de stelling is in deze enquete enorm suggestief, illegaal downloaden staat niet eens tussen aanhalingstekens en word dus als feit gepresenteerd.
Verder, illegaal downloaden van films of muziek in Nederland bestaat niet, ook als daar copyright op rust. Downloaden van films en muziek valt in Nederland onder de thuiskopieregel, waarin staat dat je het werk mag kopieeren, ongeacht of de bron legaal is of illegaal, ook hoef je de bron niet in je eigen bezit te hebben.
Verder kan je ook prima 'legaal' downloaden, ik noem een Itunes, of rechtenvrije muziek, zoals alle oude klassieke muziek.
Het enige wat illegaal is in Nederland is downloaden van software.
Verder zoals hierboven genoemd is Bittorent een p2p protocol, dit overlapt elkaar dus, elke 'ervaren internetredacteur' weet dit.
Ik raad de hoofdredacteur van Eenvandaag aan om dit niet te publiceren als ze geen flater willen slaan, lees je misschien eens in op http://www.iusmentis.com/ en doe het daarna opnieuw, dan maak je je niet onstervelijk belachelijk.
Verwijderd
Jammer dat je daar een enquête voor nodig hebt. Een woordenboek zou moeten volstaan.Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 15:23:
[...]
"diefstal" linkt naar "stelen" op vandale.nl:
Omdat er niks wordt weggenomen bij dit soort online copyright-schendingen kan je van diefstal niet spreken.ste·len stal, h gestolen iets dat ve ander is wegnemen om het voor zichzelf te houden
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2009 15:49 ]
@Puby; Fok! is niet echt een goede resource voor technische kennis, dan kan je toch echt beter even hier rondvragen.
Mooi dat je dat toegeeft. Het enige wat je uit de enquête kunt gebruiken zijn de NAW- gegevens en de stellingen met betrekking tot Mininova, Brein en de vragen over reclame in/ abonnement op muziek.Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 15:23:
De rest van de stellingen bevat de onduidelijke term, waarmee dat volledig de validiteit van dat deel van het onderzoek ondermijnt.
Illegaal betekent 'in strijd met de wet', maar afgezien van één controversieel vonnis, is er geen enkel argument waarom het downloaden van auteursrechtelijk materiaal niet mag. In mijn eerdere post zei ik nog dat er geen duidelijke definitie was van 'illegaal downloaden'. Maar zelfs al is die er, dan nog zal daar niet veel onder vallen, tenzij de wet veranderd wordt.
[ Voor 18% gewijzigd door Jaap-Jan op 12-05-2009 15:57 ]
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Maar dan is "knappe mannen" een mening van jullie, en jullie zeggen zelf dat dit niet mag. Zelfde geldt dus voor Illegaal muziek downloaden. Diep en diep triest dit hoor. Totaal een mislukt open onderzoek. En jullie halen ouwe koeien uit de sloot voor het hele onderzoek. Waarbij zelfs die nog niet op de waarheid berusten.Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 15:23:
-----
Het is jammerlijk dat er weer zo wordt gedaan bij de media, Durf trouwens te wedden dat jij weleens op youtube bent gekomen
Ik download elke maand wel een game.
Zo heb ik er al 20 gedownload!
Is dit nu illegaal?
Bij TellTale Games komen de games elke 4 weken uit, en worden in eerste instantie enkel digitaal gedistribueerd.
(voor de insiders: Bone, Sam & Max 1 en 2, HomeStar Runner, Wallace & Gromit)
Zo heb ik er al 20 gedownload!
Is dit nu illegaal?
Bij TellTale Games komen de games elke 4 weken uit, en worden in eerste instantie enkel digitaal gedistribueerd.
(voor de insiders: Bone, Sam & Max 1 en 2, HomeStar Runner, Wallace & Gromit)
Zelfbouw mini-ITX | i7-3770T
Fossil Carlyle HR Gen.5
Philips 55PUS6412
Sony Xperia 5 III
Nou dat is wel sportief, ik dacht dat je allang met de staart tussen de benen afgedropen was, maar het valt meeVerwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 15:23:
Wat mogen we dit vaker gaan doen?!De volgende keer zullen we ook Tweakers of extra deskundigen vragen feedback te geven. Een goede tip voor de toekomst.

Dat wordt nog lachen!
Ik ziet een een nieuw consumenten programma voor me "Tweakers debunken de oude media"
Het leven is als koffie: heel lekker, maar veel te duur en zo weer op.
Hmm, zal 'm ook maar even invullen. Klinkt wel grappig
.
Voor de mensen die liever niet hun e-mail adres invullen (zoals ik, net als de vragen over leeftijd/religie/woonplaats trouwens):
Op http://www.mailinator.com/ kan een een temp e-mail boxje aanmaken
.
Voor de mensen die liever niet hun e-mail adres invullen (zoals ik, net als de vragen over leeftijd/religie/woonplaats trouwens):
Op http://www.mailinator.com/ kan een een temp e-mail boxje aanmaken
🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...
Moet ik toch even jou ontkrachting van mijn klacht ontkrachten..Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 15:23:
Jij zegt nu dat het een stelling is. Maar dit is een suggestieve stelling die niet kan.
Hetzelfde als: "Sex met eenhoorns is een schending van hun rechten".
Nou ja, het is een stelling. Maar wel een suggestieve stelling dat er überhaupt iets bestaat als eenhoorn sex.
Dit is namelijk net als die voorstukjes van BREIN bij films waarin gesuggereerd wordt dat downloaden illegaal is. "Je steelt geen film" staat er dan, nee dat doen we ook niet. We kopiëren het, maar er wordt wel de suggestie gewekt dat downloaden stelen is.
Jullie stelling had moeten zijn: "Moet downloaden als diefstal worden beschouwt in de toekomst?". Dan is het niet suggestief.
Mvg,
Apex
p.s. Volgende keer Torrents weghalen en dan 'Via een P2P netwerk." in de plaats zetten, en dan voor mijn part die onderverdelen in protocollen als Bittorrent en andere zaken.
p.p.s. puby, wanneer komt de aflevering op ftd?, op Mininova?,op TV?