Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-05 14:56
Mja, "nooit een miskoop" zou ik niet zo snel zeggen.

Ik heb vaak genoeg mee gemaakt dat "opvolgers" op het gebied van kwaliteit ineens een blunder bleken te z ijn.

Dus toch ff wachten op meer reviews.

Maar ook bij mij staat de 1050 hoog op de lijst omeventueel ooit eens m'n Yamaha RX-V663 te gaan vervangen. Moet er alleen wel een keer een aanbieding zijn :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-05 20:57
tcviper schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 19:49:
[...]

Ik zou voor de 1050 gaan om eerlijk te zijn. De ES heeft bijv geen airplay en is veel meer geld voor 'weinig' extra's in my opinion. Heb zelf nog de 1040 staan nu, nadat ik het jaar daarvoor mijn 5600ES verkocht had. En de 1040 bevalt zeer goed heb dat ding nu een jaar en alles werkt super snel, en zeer goed geluid, stond er echt verbaast van. De 1050 is de opvolger en heeft nog wat extra dingen zoals Spotify enzo dus is nooit een miskoop.
Ik heb zelf nog de 2400ES, en die bevalt me nog prima. je hebt de 5600ES omgeruild voor de 1040. Is het niet zo dat de gebruikte onderdelen van een ES van een hoger/beter niveau zijn dan de niet ES lijn? Je was verbaasd van het geluid van de 1040. Wijkt die dan zo van de 5600 af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-04 11:43
De reviews van de 1040 en 1050 zijn lyrisch!
Het viel me ook al op dat de 1040 ontzettend snel is. Vroeg me af, bij de 2800es kun je een usb stickje erin doen met mkv en afspelen, kan dat ook met een 1040/1050? Ja ik weet het een aparte mediaspeler is beter, maar ik
Vroeg het mij af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
sonsan schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 21:59:
[...]

Ik heb zelf nog de 2400ES, en die bevalt me nog prima. je hebt de 5600ES omgeruild voor de 1040. Is het niet zo dat de gebruikte onderdelen van een ES van een hoger/beter niveau zijn dan de niet ES lijn? Je was verbaasd van het geluid van de 1040. Wijkt die dan zo van de 5600 af?
Ik vermoed dat hij eerder bedoelde een kwaliteitsdrop qua geluid verwachtte toen hij naar niet-ES ging en dat dat dus mee viel :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:16
Hier ook een STR-DN1040 en zeer tevreden. Speel met Wharfedale Diamond 9.5 en had hiervoor een wat oudere Yamaha receiver.

De Sony geeft veel meer details in het geluid, nu hoor ik pas hoe dof en saai de Yamaha eigenlijk klonk. Het geluid van de Sony is veel levendiger dan de Yamaha.

Design is ook goed. De betaalbare Denon en Pioneers (lees <€600) vielen bij mij af omdat de frontjes er echt goedkoop en high gloss plastic fantastic uitzagen. De Sony is ook gemaakt van plastic, maar dan van mat plastic steekt veel steviger in elkaar.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-05 20:57
Marcusso schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 23:23:
Hier ook een STR-DN1040 en zeer tevreden. Speel met Wharfedale Diamond 9.5 en had hiervoor een wat oudere Yamaha receiver.

De Sony geeft veel meer details in het geluid, nu hoor ik pas hoe dof en saai de Yamaha eigenlijk klonk. Het geluid van de Sony is veel levendiger dan de Yamaha.

Design is ook goed. De betaalbare Denon en Pioneers (lees <€600) vielen bij mij af omdat de frontjes er echt goedkoop en high gloss plastic fantastic uitzagen. De Sony is ook gemaakt van plastic, maar dan van mat plastic steekt veel steviger in elkaar.
De Sony is volgens mij niet van plastic maar van aluminium. Bij de ES is alleen het infoscherm van plastic maar de rest van degelijk aluminium.
Het valt mij overigens ook op dat Sony niet veel besproken word in dit forum. Volgens mij gaan vele kopers uit van het feit dat als men een Marantz, Denon of Onkyo in huis haalt dat je dan het beste hebt. Sony is zwaar ondergewaardeerd vind ik. Zeker de ES en de 1030-40-en 50 serie kan volgens mij de strijd met de concurrenten met gemak aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:38
Jep correct, ik had verwacht dat na de ES de 1040 niet zo mooi zou klinken maar tot mijn verbazing is die zeer goed. De nieuwe STR- series van Sony is inderdaad zeer goed en ik ben zeer tevreden erover! plus het nieuwe menu is lekker snel en het integreert heerlijk met mijn Bravia tv.

En ja je kunt een usb stick erin duwen en daar vanaf spelen, net als vanuit airplay en dlna.

[ Voor 14% gewijzigd door tcviper op 19-08-2014 10:18 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-04 11:43
Wel grappig dat de 1040 is 549 en de 1050 is 599! Best waardevast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Dan is het verschil tussen de 840 en de 850 wel een stuk groter. €334,- tegenover €499,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Zoiets? http://www.whathifi.com/sony/str-dn1050/review

Als iemand interesse zou hebben kan ik mijn 1040 wel verkopen (dan koop ik de 1050 wel :P)

Update: Sterker nog heb zojuist de 1050 besteld. De 1040 zet ik vandaag nog te koop:
V&A aangeboden: Sony STR-DN1040

[ Voor 85% gewijzigd door tcviper op 19-08-2014 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Waar heb je de 1050 besteld? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-05 16:27
Waarom heb je de 1050 besteld als je de 1040 al had? Is de upgrade zo'n groot verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Sony fan hier ;) En dus pak ik meestal het nieuwe type wel. Niks specifieks in dit geval, omdat het kan :P Heb de 1050 besteld bij coolblue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Nu online
Nieuwe update voor iig de STR-DN840;

Naam: AV Receiver firmware naar versie s9327.1108.0
Releasedatum: 18/08/2014
Voordelen en verbeteringen:
Improves Netflix and Dolby Digital Plus functionality
Beperkingen: Enkel voor gebruik met in Europa verkochte AV Receivers. De verschillende modellen worden niet in alle landen verkocht.

Heeft iemand 'm al geinstalleerd?

Ik snap die netflix functionality niet helemaal. Wat heeft mijn receiver voor invloed op Netflix? Of zou je echt Netflix via je receiver kunnen kijken? Dat zou wel vet zijn, dan hoef ik m'n luidruchtige PS3 niet meer aan te slingeren.

[ Voor 23% gewijzigd door tiguan op 20-08-2014 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Ik denk niet dat die receivers Netflix krijgen hoor, zal wel puur met output te maken hebben van TV > Receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Nu online
Daar ben ik ook bang voor. Vanavond misschien maar ff updaten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
Is dit filmpje jullie trouwens ook al bekend? Heeft mij destijds over de streep getrokken om voor de 1040 te gaan.

YouTube: The Development of Sound. The STR-DN1040 AV Receiver

En over het front. Volgens mij is het gewoon plastic met een goede aluminium look. Mijn vorige Yamaha had wel een aluminium front en die werd koud (airco hier.. ;) ), de Sony blijft op kamertemperatuur. iMac voelt ook veel kouder aan de de receiver.

No Shame, only Fame!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:32

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Volgens mij is het aluminium front voorbehouden aan de ES serie.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:35
De QS serie van een jaar of heel wat geleden had ook een alu frontpaneel. Weet niet of het voor de hele serie gold, maar de 830 en 930 in ieder geval.

Ik zit heel erg te twijfelen of ik al toe ben aan een nieuwe receiver (het wordt sowieso een Sony), ik doe nu al 11 jaar met de 930 en kom eigenlijk niks tekort, ondanks het gebrek aan hdmi.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Ja klopt, die QS heb ik hier nog steeds in de kast staan stof happen. Sinds mijn ES ben ik al van plan dat ding te koop te zetten maar het komt er niet van :')

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• tcviper
Dames en heren ik heb de STR-DN1050 nu 2 dagen in huis als opvolger van de 1040 en moet zeggen dat ik positief verbaast ben over de net iets betere geluids kwaliteit en robuustheid van het systeem. Je merkt vooral dat ze deze keer de voeding van de ES lijn gebruikt hebben en dat het apparaat net iets zwaarder/beter in elkaar zit. Het scheelt niet veel maar 't is net dat kleine beetje.

Verder zit Spotify Connect er nu dus in (wel handig), Tunein en Deezer en is het menu nog iets verder uitgebreid met Custom presets en andere zaken. Al met al bevalt ie zeer goed en heb de 1040 inmiddels al doorverkocht :) Een echte aanrader, airplay, dlna, bluetooth en NFC werken ook zeer snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:41
Ik heb momenteel een STR-DN1050 in bezit en die bevalt heel erg goed. Ik kom vanaf een pm4001 stereo versterker en ben onder de indruk van de stereo weergave.

Vooral Spotify connect werkt geweldig. Dit zal met name voor SONOS een vervelende ontwikkeling zijn. Dat was m.i het grootste voordeel van dat systeem.

Binnenkort maar eens kijken of ik over ga van 2.1 naar 5.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Is er ook nog iets veranderd/verbeterd aan de functionaliteit voor internetradio? Bv. makkelijker het systeem aanzetten, naar internetradio bron schakelen en snel je favoriete streams oproepen zonder daar de TV bij nodig te hebben ? Beetje a la het aanzetten van de FM Radio ?

[ Voor 8% gewijzigd door eymey op 27-08-2014 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Naja als ik airplay of FM opzet via knop FM letterlijk op remote dan gaat TV niet aan? Verder kun je ook via knopje AMP Menu, het menu afgebeeld krijgen via de display van de receiver zodat je daar ook dingen kunt doen ipv via TV. Via TV is uiteraard nog het mooiste en beste en heeft meeste opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Thanks voor het antwoord, maar ik denk dat ik de reden voor mijn vraag niet helemaal duidelijk heb geformuleerd:

Ik heb erg veel 'de radio' aan staan als ik thuis ben. En dat gaat zo makkelijk als op m'n Harmony de activiteit "Radio luisteren" klikken -> receiver gaat aan -> selecteert FM -> "Hey, er is geluid van de laatste zender die ik op had staan!".

Zonder dat ik daarvoor de TV aan moet zetten om in het menu te navigeren of zonder op het display van de AMP te hoeven kijken. En als ik van radiozender wil switchen druk ik gewoon heel gebruiksvriendelijk het corresponderende nummer van de preset in.

Ik vraag me dus af of er bij bv. Internetradio ook een manier is om het zo gebruiksvriendelijk te krijgen. Hoewel ik wel bang ben dat ik het antwoord wrs wel weet, want op de 1 of andere manier schijnt het technisch voor fabrikanten erg moeilijk te zijn om het idee van direct aanroepbare presets ook door te voeren bij internetradio/tunein, etc. (tot nu toe dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Na veel luistersessies ben ik uit over mijn speakers, maar nog niet geheel mbt de receiver. Speakers gaan in de B&W 684 S2's worden. Bij de meeste luistersessies waren deze gekoppeld aan een Yamaha of een Denon, echter nog nergens aan een Sony. Door de positieve reviews, maar eigenlijk vooral door de mogelijkheden, ben ik bij de STR-DN1050 uitgekomen die ik dan weer nergens in een winkel kon vinden.

Specifiek eigenlijk mijn vraag hier of er mensen zijn die eventueel gebruik maken van deze combinatie / mij kunnen voorzien van advies? De receiver moet in ieder geval krachtig genoeg zijn, daar ik de set in de nabije toekomst wil gaan uitbreiden naar 3.1 (center & sub erbij). Dit moet echter geen enkel probleem zijn voor deze receiver. Van de andere kant zijn 5.1 en ook 7.1/2 is voor mij, op dit moment, eigenlijk totale overkill daar ik niet wil gaan werken met rear speakers. Wat bij mij dan weer de vraag oproept of ik niet naar een ander niveau (meer instap) receiver moet gaan kijken (bv een Denon AVR-X2000).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
Ik heb helaas niet jouw setup. Gebruik zelf echt een 7.1 setup.

Het is een prima versterker. Balen dat hij vrijwel niet te vinden is in de winkels. Want ik begrijp dat je er wel even mee wilt spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Nu online
edit!

Misschien als je dichtbij Badhoevedorp woont, dat je bij Sony zelf langs kan gaan? Geen idee of ze een demo stand hebben daar eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Hier een gebruiker van de STR-DN1040.
Sinds de firmware update s9327-1092.0 kan vTuner geen verbinding meer maken. Ik krijg de melding "Cannot connect".
Netwerkinstellingen zijn volgens mij wel goed. Zo kan ik de Music Unlimited dienst beluisteren, en de muziekbestanden op mijn NAS afspelen.
Zijn er hier mensen met dezlefde ervaring? En die misschien dit probleem hebben opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumuhtsop
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Fireshade schreef op zondag 07 september 2014 @ 21:01:
Hier een gebruiker van de STR-DN1040.
Sinds de firmware update s9327-1092.0 kan vTuner geen verbinding meer maken. Ik krijg de melding "Cannot connect".
Netwerkinstellingen zijn volgens mij wel goed. Zo kan ik de Music Unlimited dienst beluisteren, en de muziekbestanden op mijn NAS afspelen.
Zijn er hier mensen met dezlefde ervaring? En die misschien dit probleem hebben opgelost?
Ik zit met exact hetzelfde probleem op mijn STR-DN1040 met s9327-1092.0. Factory reset werkte ook niet. Ik vraag me af of dit niet gewoon een fout in de software is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 563372

Hallo, ook hier een gebruiker van de STR-DN1040. En zit met een vreemd probleem. Van de een op andere dag had ik ineens geen geluid meer via tv kijken over de boxen. Ik heb een Sony 46W905A erop aangesloten staan.

De tv gaat van HDMI 1ARC naar de HDMI A ARC uitgang. Ik heb er een ps3, ps4 en media speler op aangesloten en bij alle drie krijg ik geen beeld ma wel geluid!

Zodra ik de tv aansluit op de HDMI B uitgang krijg ik ineens wel beeld en geluid van PS3 EN 4. Maar dan nog steeds geen geluid bij het tv kijken zelf (ook al met optische kabel geprobeerd). Ook na de input van hdmi a of b of a+b gekeken en dat verandert nix

Ik heb meerdere kabels geprobeerd, ik heb alles direct aangesloten op tv en werkt prima, ik heb me oude reciever aangesloten en ALLES werkt prima.!!

Nou is die dus voor reparatie weggeweest en terug gekregen deze week (ze zeggen daar dat ie prima werkt en in orde is) maar her probleem doet zich nog steeds voor. Ik heb nog ma Is alles terug gezet na fabrieksinstellingen en nix werkt. Hoop dat iemand hier nog een tip weet anders moet ie WEER terug voor "reparatie"....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
Anoniem: 563372 schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 01:40:
Hallo, ook hier een gebruiker van de STR-DN1040. En zit met een vreemd probleem. Van de een op andere dag had ik ineens geen geluid meer via tv kijken over de boxen. Ik heb een Sony 46W905A erop aangesloten staan.

De tv gaat van HDMI 1ARC naar de HDMI A ARC uitgang. Ik heb er een ps3, ps4 en media speler op aangesloten en bij alle drie krijg ik geen beeld ma wel geluid!

Zodra ik de tv aansluit op de HDMI B uitgang krijg ik ineens wel beeld en geluid van PS3 EN 4. Maar dan nog steeds geen geluid bij het tv kijken zelf (ook al met optische kabel geprobeerd). Ook na de input van hdmi a of b of a+b gekeken en dat verandert nix

Ik heb meerdere kabels geprobeerd, ik heb alles direct aangesloten op tv en werkt prima, ik heb me oude reciever aangesloten en ALLES werkt prima.!!

Nou is die dus voor reparatie weggeweest en terug gekregen deze week (ze zeggen daar dat ie prima werkt en in orde is) maar her probleem doet zich nog steeds voor. Ik heb nog ma Is alles terug gezet na fabrieksinstellingen en nix werkt. Hoop dat iemand hier nog een tip weet anders moet ie WEER terug voor "reparatie"....
Dat is wel heel merkwaardig.

Ik heb in het begin ook geen geluid van mn TV gehad, toen heb ik een aantal verschillende HDMI kabels geprobeerd. Heb je andere kabels liggen? Probeer dat even, kan zijn dat het (raar genoeg) aan de kabel ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kashika schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 11:16:
[...]

Dat is wel heel merkwaardig.

Ik heb in het begin ook geen geluid van mn TV gehad, toen heb ik een aantal verschillende HDMI kabels geprobeerd. Heb je andere kabels liggen? Probeer dat even, kan zijn dat het (raar genoeg) aan de kabel ligt.
Ja al 4 andere kabels geprobeerd en maakt weinig verschil. Net contact gehad met Sony zelf en die gingen ook nog na het probleem kijken. Zit niks anders op dan weer opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Anoniem: 563372 schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 01:40:

Mijn STR-DN1040 was ook een keer weggebracht omdat HDMI A plotseling op een dag besloot geheel niets meer door te geven (HDMI B wel).
Hij bleek het weer te doen na een factory reset.... 8)7

Even voor de duidelijkheid: heb je hem ook 'terug gezet naar fabrieksinstellingen' volgens dit plaatje?
Afbeeldingslocatie: http://community.sony.com/t5/image/serverpage/image-id/4375i7E15FFD0EFEF8A72/image-size/original?v=mpbl-1&px=-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdtje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-05 17:03
Gisteravond de STR-DN1050 ontvangen, wat een machtig mooi ding om te zien zeg. Wat ik wel vreemd vond is dat er geen normale handleiding bij zit? Enkel wat kleine foldertjes en een "reference" manual.

Is dit normaal? Ik heb een hekel aan digitale handleidingen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fireshade schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 12:49:
[...]

Mijn STR-DN1040 was ook een keer weggebracht omdat HDMI A plotseling op een dag besloot geheel niets meer door te geven (HDMI B wel).
Hij bleek het weer te doen na een factory reset.... 8)7

Even voor de duidelijkheid: heb je hem ook 'terug gezet naar fabrieksinstellingen' volgens dit plaatje?
[afbeelding]
Ah kijk iemand die het ook heeft gehad :)
Ja ook fabrieksinstellingen gedaan gister avond nog. Zelfs me tv voor de ckerheid fabrieksinstellingen gedaan maar het helpt allemaal niet veel. Blijf gewoon zwart beeld ma hoor wel het geluid van me PS. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

kwdtjuh schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 13:33:
Gisteravond de STR-DN1050 ontvangen, wat een machtig mooi ding om te zien zeg. Wat ik wel vreemd vond is dat er geen normale handleiding bij zit? Enkel wat kleine foldertjes en een "reference" manual.

Is dit normaal? Ik heb een hekel aan digitale handleidingen :(
Ja, dat is tegenwoordig 'normaal', helaas.
Het is zoals Sony zegt om minder papier te gebruiken en zo milieuvriendelijk te zijn...
Ook andere fabrikanten doen dit en steeds meer.

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Even mijn bevinding over het vTuner probleem. Op een Sony forum zeggen mensen dat de Sony helpdesk aangeeft dat het een probleem is van de laatste firmware.
Dus mocht je nog niet geupdate hebben: nog niet doen!

En nu maar afwachten tot Sony met een nieuw firmware komt *zucht*

• japiesa
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:21
Zit op de Sony dn850 nou ook Spotify connect? Ik kan hier niet echt goede informatie over vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
De 850 en 1050 blijkbaar.

[ Voor 63% gewijzigd door tcviper op 26-09-2014 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Nu online
Euh, volgens mij heeft de 850 ook Spotify hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japiesa
Bij specificaties staat wel Spotify maar houdt dit dan ook in dat dit Spotify connect is? De site van Sony is niet geheel duidelijk hier in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
Volgens Coolblue wordt het ondersteund op de 850. Link

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japiesa
En hoe presteert een Sony receiver met B&W luidsprekers. Volgens mij komt deze combinatie niet veel voor? Ik snap dat dit natuurlijk ook heel persoonlijk is maar de nieuwe generatie Sony receivers zijn zeer compleet aangekleed waardoor zeer aantrekkelijk.

• tcviper
Dat moet prima werken hoor, gebruik de receiver (1050) zelf met Canton en Harman Kardon speakers, en dat werkt prima.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
japiesa schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 18:57:
En hoe presteert een Sony receiver met B&W luidsprekers. Volgens mij komt deze combinatie niet veel voor? Ik snap dat dit natuurlijk ook heel persoonlijk is maar de nieuwe generatie Sony receivers zijn zeer compleet aangekleed waardoor zeer aantrekkelijk.
Het is een combi die al eeuwen op mijn wishlist staat, maar door geld- en ruimtegebrek zijn de B&W's er tot op heden nooit gekomen.

#team_UTC+1

• tcviper
Je kunt ook voor Canton gaan, zit zeer goed geluid in. Ik heb zelf 2 zuilen voor staan van hun, de subwoofer ook van Canton en dan 2 surround speakertjes achter me hangen van Bose.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalike
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:37
Gek probleempje. Ik heb eindelijk mijn Sony STR-DN1050 binnen. Ik heb alles aangesloten zoals het hoort. Maar toch krijg ik enkel een groen beeld op mijn tv :(

Er hangt een Samsung UE46F8000 en een gewone Telenet digicorder. Ook bij mijn HTPC, PS3 en Wii U geeft hij dat beeld. ik gok dus dat er iets fout zit tussen de versterker en de tv? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
HDMI kabel niet goed of defecte unit lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico111
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-05 11:47
Ik dacht dat de nieuwe 1050 materiaal naar 4k kon opschalen. Nu las ik op een andere engels forum dat dit niet klopte en het apparaat niet helemaal 4k ready is. Het was iets met dat ' color space 4:4:4' niet wordt ondersteund. Nu las ik ook op de Sony site ook dat ze een slag om de arm houden. Ik citeer: "De STR-DN1050 schaalt Full HD-films en tv-programma's op naar bijna-4K Ultra HD-kwaliteit".
Wat een raar gebeuren zo.
Ligt dit nu aan Sony of omdat de nieuwe Blu Ray 4k standaard nog niet vast is gesteld?

Kan de 1050 wel al het 4K materiaal gewoon doorvoeren? Is hij dus wel toekomst proof als je het opschalen door een ander apparaat laat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Geen idee, maar mijn 1050 Receiver zegt toch echt 4k Upscaling support enable/disable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico111
Ik heb het toch weer even op gezocht en kwam dit toen tegen. Er zit een uitleg bij van de auteur over dit probleem in de comments.
http://www.soundandvision...ny-str-dn1050-av-receiver

Het blijkt dus toch dat het niet helemaal zeker is dat de toekomstige 4K singalen/codecs ondersteund word.
Dan wordt het voor mij toch maar wachten op de 1060. Gelukkig heb ik geen haast want moet eerst nog wat andere onderdelen van mijn HT set vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter12345
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:32
Een vraagje over de STR-DN850: ik heb op een NAS een grote collectie mp3's staan. Ik begrijp dat het mogelijk is om deze direct naar de receiver te sturen en af te spelen via DNLA. Mijn vraag is, werkt dit ook een beetje prettig? Ik heb 1000+ albums en wil snel kunnen zoeken in de database met muziek. Werkt dit via de sony Songpal app? En werkt deze app een beetje vergelijkbaar als een Squeezebox Duet (voor wie het kent) of de muziek-app op de Iphone, met name qua album-art en snelheid etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Nico111 schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 20:17:
Ik heb het toch weer even op gezocht en kwam dit toen tegen. Er zit een uitleg bij van de auteur over dit probleem in de comments.
http://www.soundandvision...ny-str-dn1050-av-receiver

Het blijkt dus toch dat het niet helemaal zeker is dat de toekomstige 4K singalen/codecs ondersteund word.
Dan wordt het voor mij toch maar wachten op de 1060. Gelukkig heb ik geen haast want moet eerst nog wat andere onderdelen van mijn HT set vervangen.
De 1050 (en de 1040) ondersteunt geen videocodecs. De 1050 kan (rec 709 = 8bit) 4K-signalen doorgeven - exacte typen staan in de handleiding. Hij kan ook 1080p materiaal dat reeds door de bron (bijv. blu-ray speler) is gedecodeerd gewoon upscalen naar 4K - het resultaat ziet er natuurlijk nooit uit als echt 4K materiaal, maar 'rekentechnisch' levert upscaling wel een 4K signaal.

Waar soundandvision.com het over heeft is dat de 1050 geen HDCP 2.2 ondersteunt. Dat is een DRM en gaat buiten het codec om. Dit kan een probleem zijn als je de 1050 gebruikt i.c.m. met een bron die HDCP 2.2 vereist - je krijgt dan geen beeld van die bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico111
Okee bedankt voor je aanvulling. Ik had het dus niet helemaal juist wat betreft de signalen en en codecs.

Zelf wil ik graag een receiver die in de toekomst met een 4k beamer en een 4k bron overweg kan. In dit geval is het dus nog een gok of dit in alle gevallen gaat werken als ik dus een bron heb die HDCP 2.2 vereist.

Hier een link die dit probleem die jij uitlegt nog wat verder aanvult(voor de mensen zoals ik die het niet helemaal scherp hebben :) ).
http://www.cnet.com/news/hdcp-2-2-what-you-need-to-know/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Tegen de tijd dat dat hele 4k gebeuren uberhaupt eens goed los komt zitten we denk ik al op de STR-DN1070 ;) Moet het nog zien of dat zo snel los gaat lopen als dat fabrikanten denken.

Vooral omdat 8k nu zelfs al aan het beginnen is in Azie vraag ik me af wat de meerwaarde is op dit moment van 4k.

[ Voor 24% gewijzigd door tcviper op 07-10-2014 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
De STR-DN1050 is op dit moment voor 499 te koop via receiver store (http://www.receiverstore....tm_medium=pricecomparison) wat toch wel een zeer goede aanbieding is.

Ik heb de receiver zelf een week of 2 geleden aangeschaft en ben er zeer tevreden over (ookal ben ik nu pas alle functies aan het ontdekken). Staat aangesloten op een set B&W 684s2 en dit klinkt verder super. Gaat in de toekomst nog uitgebreid worden met een center en een sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Het is ook een super fijne receiver, ben er zelf ook heel erg tevreden over, super ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Mijn huidige reciever, Onkyo TX-NR906 (staat op MP), wil ik vervangen voor een STR-DN1050.
Thuis maak ik gebruik van een Tv en een beamer, maar dit geeft geen problemen met de Sony?

Op het AVSforum staat hier en daar wel wat over dat de HMDI 2 out soms niet goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:48
Nielsopweg schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 12:03:
Mijn huidige reciever, Onkyo TX-NR906 (staat op MP), wil ik vervangen voor een STR-DN1050.
Een 25 kilo wegend bakbeest met drie (!) voedingen wisselen voor een Sony van dit segment?
En dat niet alleen vanwege de Sony, maar eigenlijk voor elk merk in deze klasse. Voordat ik hier weer gelyncht ga worden :>

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
FeaR schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 12:09:
[...]

Een 25 kilo wegend bakbeest met drie (!) voedingen wisselen voor een Sony van dit segment?
En dat niet alleen vanwege de Sony, maar eigenlijk voor elk merk in deze klasse. Voordat ik hier weer gelyncht ga worden :>
Klopt, een bakbeest van ca 25 kg
Aanschafprijs was ook 1500 euro, maar we willen iets anders, wat meer op de toekomst gericht.
Dus vandaar dat mijn blik gericht is op de Sony. Het budget is ook wat minder dan toentertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ik volg al een tijdje dit topic, met name omdat ik al meer apparaten van Sony bezit (Smartphones, TV, Bluray) maar ook omdat door reviews op andere sites mijn interesse voor een AVR van Sony gewekt is.

Vooral de STR-DN1050 mag rekenen op mijn belangstelling. Zeker omdat ik deze via een leuk aanbod en een kortingscode nu eventueel tegen een zeer redelijke prijs zou kunnen kopen bij hificorner.nl.

Op dit moment speelt er nog een Yamaha RX-V663 met Mordaunt Short 908i fronts, en ook center en rears van hetzelfde merk. De yamaha klinkt in deze setup best gedetailleerd maar ook geregeld wat te 'kil' en vermoeiend. Bovendien mist hij onderhand toch de nodige HDMI inputs en vind ik zaken als ingebouwde Spotify of ondersteuning voor DLNA toch wel interessant.

De STR-DN1050 lijkt wel zo ongeveer aan al mijn wensen te voldoen. Toch heb ik nog wel wat vragen voor huidige bezitters:

* Op duitse fora wordt het ontbreken van de nodige informatie op het display als kritiekpunt genoemd. Bijvoorbeeld dat er bijna geen manier zou zijn om te tonen welk audioformaat de receiver binnen krijgt. Zo laat hij wel zien op welke instelling je hem hebt gezet, maar niet of hij ook daadwerkelijk DD5.1, DTS, PCM, etc. binnen krijgt. Of doet hij dit toch wel? Kortom, wat is jullie ervaring?

* Wat betreft internetradio: Hoe veel handelingen vereist het om bv. op Tunein een radiostream te openen? (bv. gewoon 3fm). Op dit moment ontvang ik nog FM via glasvezel, maar ik weet niet of ik altijd bij een provider blijf die dit biedt.
Natuurlijk kan niets het winnen van de gebruiksvriendelijkheid van FM (gewoon op "tuner" zetten, presets kiezen met 1 nummertje, etc.). Of biedt internetradio ook functies voor bv. presets of makkelijk iets kiezen met een macro via bv. de Logitech Harmony?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Jawel hoor, dat ding laat gewoon zien wat de huidige stream is zodra die overschakelt naar DTS, Dolby of whatever, midden in het beeld.

2 keer klikken op de remote, 1x om naar LISTEN te gaan en dan naar TUNENIN (zodra je je favorieten daarin zet).

[ Voor 7% gewijzigd door tcviper op 10-11-2014 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
OK, dus hij komt met een soort tijdelijke overlay op het moment dat de input stream verandert? Kan je dat daarna ook nog ergens opvragen?

Wbt tunein: Kan je die favorieten, eenmaal ingesteld, ook aan een 'preset' hangen zodat je er met de cijfertoetsen heen kan? En kan je hem ook instellen dat hij de laatste beluisterde stream gaat spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

eymey schreef op maandag 10 november 2014 @ 13:21:
OK, dus hij komt met een soort tijdelijke overlay op het moment dat de input stream verandert? Kan je dat daarna ook nog ergens opvragen?
Op je remote op de knop Display drukken, dan geeft het scherm bepaalde informatie weer. Door er steeds op te drukken, krijg je steeds andere info (cyclisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
OK, thanks :). Op dat Duitse forum werd namelijk beweerd dat hij dat dus niet goed weergaf door een bug ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

eymey schreef op maandag 10 november 2014 @ 14:49:
OK, thanks :). Op dat Duitse forum werd namelijk beweerd dat hij dat dus niet goed weergaf door een bug ofzo.
Ik heb de 1040 en ik weet dat hij die info geeft bij bijv. films: geluidsformat (bijv. "DTS") -> geluidsvolume -> geluidseffectmodus (bijv. "2CH STEREO").
Bij internetradio of streaming muziek krijg ik geen info over de content; alleen "NETWORK" -> geluidsvolume.
Dus ik zie niet welk internetradio station aan staat, of welk mp3'tje er wordt afgespeeld.
Maar het kan zijn dat dit bij de 1050 uitgebreid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
(beetje late reactie maar goed)

OK, thanks :). De STR-DN1050 lijkt hierin niet veel te zijn veranderd. Die 'duitse' mensen gaven overigens aan dat hij het helemaal niet goed aangaf, ook niet door met de "display" knop te 'scrollen'.

Dat hij op het VFD display helemaal geen info geeft over wat er speelt vind ik persoonlijk overigens wel jammer. Maar op zich niet onoverkomelijk.

Nog even voor de volledigheid: Hij ondersteunt Spotify Connect? Coolblue specs zeggen dat dit niet zo is en op enkele ervaringssites bestaat er verwarring over.

Any way. Had hem willen bestellen bij Coolblue. Maar nu ineens niet meer op voorraad :'(

[ Voor 14% gewijzigd door eymey op 17-11-2014 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Ja hij ondersteunt Spotify Connect :)
Je kunt hem toch bestellen bij redcoon? :)

[ Voor 37% gewijzigd door tcviper op 17-11-2014 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Mja, ik ben persoonlijk niet zo'n fan van Redcoon (gewoon niet zo'n goed gevoel over). Ik weet ook niet of ik dan toevallig grijze import krijg ofzo.

En voor de prijs waarvoor ie bij Redcoon ligt kan ik hem ook bij een wat meer hifi-specifieke webshop krijgen (hifi-corner) icm. kortingscoupon die ik nog heb. Een paar weken terug was hij bij die shop trouwens helemaal een koopje maar toen had ik het geld nog niet .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Redcoon = van Mediamarkt hoor, dus zou niet weten wat daar het probleem van is, maar je kunt inderdaad ook bij een van de andere tich shops hetzelfde produkt krijgen, langs leve de Tweakers pricewatch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Hehe klopt. Alleen bij Coolblue leek de prijs 'psychologisch' iig nog een beetje laag :+. Het blijft toch een smak geld wat je weer 'even' neerlegt terwijl veel van de functies op dit moment eigenlijk ook al worden vervuld door andere apparaten.

Alleen met deze receiver ga ik er wrs aardig op vooruit qua aansluitingen (nu vaak een probleem), geluidskwaliteit maar vooral hopelijk ook gebruiksgemak voor m'n vriendin ivm. songpal, dlna en spotify connect. Vooral qua dat laatste is het nu toch vaak lastig, vooral voor haar.

(dat Redcoon bij Mediamarkt hoort wist ik trouwens niet :F )

[ Voor 5% gewijzigd door eymey op 17-11-2014 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Nu online
Waarom neem je dan niet een modelletje lager, de 850. Die heeft zo goed als dezelfde functionaliteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Dat is eigenlijk een goede vraag :).

Echte, als ik het goed begrijp (jammer dat zelfs de specificaties op de Sony site nog vrij summier zijn) levert de 1050 toch nog net wat meer vermogen (met mijn speakers geen overbodige luxe) en heeft deze ook wat meer HDMI uitgangen.

Zeker omdat een receiver bij mij toch wel weer een jaartje of 5 mee moet kunnen (zo lang hebben we de Yamaha nu ongeveer) en het me ook wel handig lijkt om voorbereid te zijn op eventueel een beamer of om 1 hdmi uitgang ook aan de monitor te hangen van de PC die vlak in de buurt staat :). Wordt dus beslissen of het me die ~110 euro extra waard is :)

Keuzes, keuzes......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Nu online
Ik weet niet of het vermogen veel verschil maakt voor de geluidskwaliteit. Ik heb zelf twee Jamo S606 als fronts op een STR-DN840 (vorig model) en het is werkelijk waar voortreffelijk om naar te luisteren. En qua aansluitingen, de 850 heeft er voor zover ik kan nagaan maar 1 HDMI minder dan de 1050.

Het echte grote verschil is de GUI op je tv. Die is bij de 10xx serie wel veel mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Mja, maar de 850 heeft toch ook maar 1 HDMI output? (aantal hdmi inputs is voor mij sowieso ruim voldoende).

Maar goed, ik ga er nog maar ff verder over denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Nu online
Oh hij heeft ook 3 outputs, ja dat is ook wel een puntje idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-05 09:28
Beetje stil hier dus kom ik mijzelf alvast even voorstellen in afwachting van de ontvangst morgen van mijn nieuwe Sony DN850 ter vervanging van mijn Yamaha RX-V475. Getwijfeld tussen de 850 en de 1050, waarbij het prijsverschil (en levertijd) de doorslag heeft gegeven, de specs zijn nagenoeg gelijk.

Ik ben zeer benieuwd naar de geluidskwaliteit icm met mijn oude vertrouwde Quadral Ascent 450 speakers. Die doen het nog steeds prima (sinds 1998!) 8)

[ Voor 15% gewijzigd door dafmay op 12-02-2015 10:17 ]

• Kashika
dafmay schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 18:48:
Beetje stil hier dus kom ik mijzelf alvast even voorstellen in afwachting van de ontvangst morgen van mijn nieuwe Sony DN850 ter vervanging van mijn Yamaha RX-V475. Getwijfeld tussen de 850 en de 1050, waarbij het prijsverschil (en levertijd) de doorslag heeft gegeven, de specs zijn nagenoeg gelijk.

Ik ben zeer benieuwd naar de geluidskwaliteit icm met mijn oude vertrouwde Quadral Ascent 450 speakers. Die doen het nog steeds prima (sinds 1998!) 8)
Behoorlijke upgrade in power dus.

Heb je surround speakers? :)

• dafmay
Kashika schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 10:53:
[...]

Behoorlijke upgrade in power dus.

Heb je surround speakers? :)
Is dat inderdaad een behoorlijke upgrade? Ik kan dit zelf nooit zo goed beoordelen adhv de cijfertjes (115W tov 145W oid), dus ik wacht de live presentatie later vanavond af ;) Maar ik heb (uiteraard) alle reviews gelezen waar wordt gezegd dat de receiver een mooi vol en warm geluid heeft, ook bij laag volume.

Ik heb de volgende surround opstelling : 3x Quadral Ascent 450 (2xF, 1xC), 2x Quadral surround speakers, 1x Elac sub.

• Kashika
dafmay schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 10:58:
[...]

Is dat inderdaad een behoorlijke upgrade? Ik kan dit zelf nooit zo goed beoordelen adhv de cijfertjes (115W tov 145W oid), dus ik wacht de live presentatie later vanavond af ;) Maar ik heb (uiteraard) alle reviews gelezen waar wordt gezegd dat de receiver een mooi vol en warm geluid heeft, ook bij laag volume.

Ik heb de volgende surround opstelling : 3x Quadral Ascent 450 (2xF, 1xC), 2x Quadral surround speakers, 1x Elac sub.
Nice!

Wel ik merkte het toen ik mijn oude Denon receiver had vervangen met de 1040. Alleen had ik een stereo opzet toen. Dan gaat je vermogen naar twee boxen, merk je meteen :P

• dafmay
Kashika schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 11:12:
[...]
Nice!

Wel ik merkte het toen ik mijn oude Denon receiver had vervangen met de 1040. Alleen had ik een stereo opzet toen. Dan gaat je vermogen naar twee boxen, merk je meteen :P
Thx! Nice indeed ook jouw 1040...nog niet overstappen op de 1050? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door dafmay op 12-02-2015 12:01 ]

• Nico111
Nou dan zou ik wachten op de 1060 want die is ook al aangekondigd voor het voorjaar.
Met HDCP 2.2

http://www.cnet.com/products/sony-str-dn1060/

[ Voor 20% gewijzigd door Nico111 op 12-02-2015 12:57 ]

• tiguan
  • Nu online
Zo kan je wel elke 2 jaar een nieuwe receiver gaan kopen :P Ik heb met m'n vorige receiver 15 jaar gedaan en ik hoop toch ook wel met deze zo lang te kunnen doen.

• Kashika
Nico111 schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 12:31:
Nou dan zou ik wachten op de 1060 want die is ook al aangekondigd voor het voorjaar.
Met HDCP 2.2

http://www.cnet.com/products/sony-str-dn1060/
Ik zie niks? 404 Error.

En dan nog, een 850 tegenover een nieuwere 1050/1060 is ook een prijsverschil.

HDCP gebruik je voor 60fps op 4K resolutie en zal alleen relevant zijn als een ondersteunende TV hebt, met daarmee ook content.
Films zullen op 24P blijven in 4K. Geldt dus echt meer voor series, waarvan Netflix momenteel de enige aanbieder is. En die zit ook in je TV.

• dafmay
Ik ben even nieuwsgierig...zijn er hier meer die hebben getwijfeld tussen de 850 en de 1050? En zo ja, zijn er dan specifieke redenen geweest voor de uiteindelijke keuze?

• Brad Pitt
  • Nu online
dafmay schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 10:58:
Ik kan dit zelf nooit zo goed beoordelen adhv de cijfertjes (115W tov 145W oid), dus ik wacht de live presentatie later vanavond af ;)
Het verschil tussen 115 en 145W is in de praktijk nihil en geheel niet merkbaar tijdens normaal gebruik.
Kashika schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 11:12:
[...]
Alleen had ik een stereo opzet toen. Dan gaat je vermogen naar twee boxen, merk je meteen :P
Dat is niet zo. Als je een surround receiver hebt met bijv. 7x120W (hetgeen in de praktijk eerder 7x40W zal zijn) heb je niet opeens 7x120 = 840 /2 2 = 420W per kanaal. Dit zal dan eerder gewoon 2 x 120W/ietsjes meer zijn.

Nickname does not reflect reality

• dafmay
Brad Pitt schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 13:13:
[...]

Het verschil tussen 115 en 145W is in de praktijk nihil en geheel niet merkbaar tijdens normaal gebruik.
Dat idee had ik dus ook. Denk dat je het slechts merkt bij zeer hoog volume (en afhankelijk van je speaker-set). In mijn situatie zal ik er zeer weinig van merken.

• Brad Pitt
  • Nu online
dafmay schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 13:25:
Dat idee had ik dus ook. Denk dat je het slechts merkt bij zeer hoog volume (en afhankelijk van je speaker-set). In mijn situatie zal ik er zeer weinig van merken.
Dat, plus Wattages zijn enorm "overrated". Heb hier onlangs een energiemeter tussen de wanddoos en m'n receiver gedaan en gekeken hoeveel Watt er werd gebruikt en daarna het volume tot enorm enthousiaste hoogtes gedraaid. Had verwacht dat er significant meer zou worden gebruikt maar dat viel erg tegen. En heb niet de meest efficiente luidsprekers staan dus de receiver moet wel degelijk zijn best doen.

Op normale huiskamer/tv-kijk volumes worden er meestal maar letterlijk enkele Watts gebruikt :)

• dafmay
Brad Pitt schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 13:29:
[...]

Dat, plus Wattages zijn enorm "overrated". Heb hier onlangs een energiemeter tussen de wanddoos en m'n receiver gedaan en gekeken hoeveel Watt er werd gebruikt en daarna het volume tot enorm enthousiaste hoogtes gedraaid. Had verwacht dat er significant meer zou worden gebruikt maar dat viel erg tegen. En heb niet de meest efficiente luidsprekers staan dus de receiver moet wel degelijk zijn best doen.

Op normale huiskamer/tv-kijk volumes worden er meestal maar letterlijk enkele Watts gebruikt :)
Inderdaad! En zoals je zegt, veel merken willen het aantal W nog wel eens schromelijk overdrijven. Uitzondering op de regel is (was?) Harman Kardon waarbij het opgegeven wattage een stuk lager was dan de uiteindelijk gemeten waardes :)

Enfin...nog zo'n 4-5 uurtjes te gaan en dan kan ik aan de slag met mijn nieuwe 850 _/-\o_

• Brad Pitt
  • Nu online
dafmay schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 13:46:
Inderdaad! En zoals je zegt, veel merken willen het aantal W nog wel eens schromelijk overdrijven. Uitzondering op de regel is (was?) Harman Kardon waarbij het opgegeven wattage een stuk lager was dan de uiteindelijk gemeten waardes :)
De 1050 levert 7 x 68 echte Watts bij 8Ohm, da's een zeer nette waarde. De 850 zal ietsjes lager scoren maar alsnog ruim voldoende denk ik. In stereo levert de 1050 104W per kanaal trouwens.Da's dus slechts 36W meer als je 5 kanalen ongebruikt laat. Hetgeen echt niet zomaar merkbaar is ;)
Enfin...nog zo'n 4-5 uurtjes te gaan en dan kan ik aan de slag met mijn nieuwe 850 _/-\o_
Altijd té spannend, nieuwe goodies onderweg hebbende. En zeker van déze orde! Succes! *O*

• dafmay
Brad Pitt schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 13:55:
[...]

De 1050 levert 7 x 68 echte Watts bij 8Ohm, da's een zeer nette waarde. De 850 zal ietsjes lager scoren maar alsnog ruim voldoende denk ik. In stereo levert de 1050 104W per kanaal trouwens.Da's dus slechts 36W meer als je 5 kanalen ongebruikt laat. Hetgeen echt niet zomaar merkbaar is ;)

[...]

Altijd té spannend, nieuwe goodies onderweg hebbende. En zeker van déze orde! Succes! *O*
:9 Super-spannend indeed...thanks!

Btw uit nieuwsgierigheid...doe jij zelf die metingen, of komen die waardes uit een review oid?

• Brad Pitt
  • Nu online
dafmay schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 14:00:
Btw uit nieuwsgierigheid...doe jij zelf die metingen, of komen die waardes uit een review oid?
Kon ik dat maar! :)

Review van de 1050, meetwaarden op deze pagina :P

Zelf heb ik deze, die dus verrassend weinig stroom (relatief dan) uit het lichtnet trok op volume boze buren :D
Wattages zeggen niet zoveel. Wel iéts natuurlijk. Met lastige luidspreker op hogere volumes heb je wel headroom nodig. Plus het is fijn als er opeens een hoop gevraagd wordt tijdens een scene en het apparaat levert dat dan ook.

[ Voor 33% gewijzigd door Brad Pitt op 12-02-2015 14:05 ]

• dafmay
Brad Pitt schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 14:02:
[...]

Kon ik dat maar! :)

Review van de 1050, meetwaarden op deze pagina :P

Zelf heb ik deze, die dus verrassend weinig stroom (relatief dan) uit het lichtnet trok op volume boze buren :D
Wattages zeggen niet zoveel. Wel iéts natuurlijk. Met lastige luidspreker op hogere volumes heb je wel headroom nodig. Plus het is fijn als er opeens een hoop gevraagd wordt tijdens een scene en het apparaat levert dat dan ook.
Dank voor de linkjes! Had jij nog een specifieke reden om voor de 1050 te gaan ipv bijvoorbeeld de 850? Als ik alle reviews juist heb geinterpreteerd zit het enige verschil 'm in wattage en de 850 heeft niet de 'DSD-capable Hi-Res DAC'.

The 1050 has the added benefit of a DSD-capable high-resolution digital-to-analog converter for high-res audio files. As with the 850, its DAC also supports up to 192/24 PCM.

Ik heb het vermoeden het niet nodig te zullen hebben, dus weggelaten in mijn besluitvorming :*)

• Brad Pitt
  • Nu online
dafmay schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 14:14:
Had jij nog een specifieke reden om voor de 1050 te gaan ipv bijvoorbeeld de 850?
Ik heb een Onkyo ;)
Als ik alle reviews juist heb geinterpreteerd zit het enige verschil 'm in wattage en de 850 heeft niet de 'DSD-capable Hi-Res DAC'.
Als dat alles is is de 850 zeker, prijsverschil in het achterhoofd houdende, de "betere" keuze ja, imho dan :)

• dafmay
Oh ok :) :> Ik zie het nu, je had ook een linkje geplaatst. De TX-NR3010...wat een beest zeg, als ik de wattages bekijk! Qua prijsklasse ook duidelijk een paar klassen hoger dan de Sony's in dit draadje (muv de ES serie dan). Mooi spul _/-\o_
Als dat alles is is de 850 zeker, prijsverschil in het achterhoofd houdende, de "betere" keuze ja, imho dan :)
Thx! Moet wel eerlijk bekennen...als de 1050 op voorraad was geweest bij Coolblue dan had ik die waarschijnlijk genomen voor eur 529,-- (ipv eur 449,-- voor de 850). Puur vanwege de vele lovende kritieke en reviews. De 850 komt ook zeer goed uit de bus, maar is voor dit type blijkbaar net iets belangrijker een goede match te hebben met speakers e.d. Zie ook http://www.whathifi.com/sony/str-dn850/review ('needs careful matching...')

• Brad Pitt
  • Nu online
Whathifi = :X Leuk om even te lezen, verder geen enkele waarde hechten aan die "reviews"*.
*gesponsorde reclametekstjes

• dafmay
Brad Pitt schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 14:39:
[...]

Whathifi = :X Leuk om even te lezen, verder geen enkele waarde hechten aan die "reviews"*.
*gesponsorde reclametekstjes
That bad huh!? ;) Ik dacht dat WhatHIFI een van de gerenommeerde websites was als het gaat om AV en reviews...

Sound&Vision heeft de voorkeur begrijp ik? Of bedoel je sowieso nooit waarde hechten aan reviews...van welke website dan ook?

• Brad Pitt
  • Nu online
dafmay schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 14:48:
That bad huh!? ;) Ik dacht dat WhatHIFI een van de gerenommeerde websites was als het gaat om AV en reviews...
Hmmm, niet écht nee :P
Sound&Vision heeft de voorkeur begrijp ik? Of bedoel je sowieso nooit waarde hechten aan reviews...van welke website dan ook?
Vrijwel elke site is beter dan WH. Ik bedoel, pakken we deze http://www.whathifi.com/sony/str-dn840/review review. Vermogen in stereo? Kakt ie in bij meerkanaals gebruik? Oh nee, er is niéts gemeten, da's waar.

Puur puur :X To be avoided 8)

• Kashika
Brad Pitt schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 13:13:
[...]

[...]

Dat is niet zo. Als je een surround receiver hebt met bijv. 7x120W (hetgeen in de praktijk eerder 7x40W zal zijn) heb je niet opeens 7x120 = 840 /2 2 = 420W per kanaal. Dit zal dan eerder gewoon 2 x 120W/ietsjes meer zijn.
Ik bedoelde ook niet dat je volledige vermogen over twee boxen gegooid wordt. Ik merkte wel een flink verschil overigens. Dit trok wel bij toen ik naar 7.1 ging.

1050 heeft als verschil een extra HDMI poort in en twee extra uitgangen. Een component output en twee ingangen. Inderdaad iets meer vermogen en DSD ondersteuning.
Overigens zijn de componenten van hogere kwaliteit (zie ook het verschil in maat) en dat zorgt er ook voor dat de geluidskwaliteit beter tot zijn recht komt.
Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste