Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:36

Ethirty

Who...me?

Topicstarter

Het Sony Receiver ervaringen/discussie topic

Afbeeldingslocatie: http://www.verhulst.ws/got/sony/sony_header.jpg

Het valt me op dat Sony's lijn van receivers niet erg populair lijkt onder het publiek hier, terwijl het naar mijn idee toch scherp geprijsde en kwalitatief goede receivers zijn, met name de ES-serie. Toen ik zelf op zoek was naar een nieuwe receiver viel me pas op hoe weinig er over deze apparaten hier te vinden is. De meesten adviseren Denon, Marantz, Onkyo of Harman Kardon en daarom raken positieve reacties op Sony een beetje bedolven. Vandaar deze poging om Sony-afficionados samen te brengen.

Index
Historie
Sony is een Japans bedrijf dat vlak na de 2e wereldoorlog is opgericht. De naam is afgeleid van het Latijnse Sonus en het engelse woord sonny ("jongetje", nav een reclamecampagne uit 1956 waarin een getekend jongetje een rol speelt). Inmiddels is het een van de grootste media conglomeraten ter wereld, want naast electronica doet Sony ook in films en muziek. Sony heeft een aantal belangrijke technische hoogstandjes ontwikkeld (of helpen ontwikkelen) in haar bestaan: Betamax, de MSX, Trinitron, de 3.5" floppy, Compact Disc, Minidisc, walkman, discman, S/PDIF, SACD, Blu-ray en de Playstation.
Niet alle producten zijn even succesvol door de markt ontvangen, maar al met al kan men stellen dat Sony een redelijke stempel heeft gedrukt op het huidige digitale tijdperk.

bron: wikipedia

Receiver
Een receiver of AV-receiver is een apparaat dat gebruikt wordt in een Home Cinema. Het is een tuner/versterker combinatie met een of meerdere processors voor beeld en geluid. Het bevat talloze audio/video inputs en outputs, varierend van composiet tot hdmi en van analoog tot optisch. Een receiver is vooral bedoeld voor de weergave van meerkanaals geluid zoals aanwezig op DVD/Blu-ray.

Sony heeft momenteel 2 lijnen: de gewone consumenten receivers en de ES-lijn. ES staat voor Elevated Standard. Deze laatste serie staat zijn mannetje tussen de moordende concurrentie en wordt in reviews vaak geprezen om zijn muzikale capaciteiten naast zijn indrukwekkende meerkanaals-prestaties. De ES lijn wordt al jaren 'gekenmerkt' door een knik in de front-plaat, iets wat een aantal andere fabrikanten tegenwoordig immiteren. Voorheen zat tussen deze 2 lijnen nog de QS serie, maar deze wordt niet langer geleverd.

Huidige modellen
STR-DG520
Afbeeldingslocatie: http://www.verhulst.ws/got/sony/dg520-f.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.verhulst.ws/got/sony/dg520-r.jpg

Specificaties
Output: 5x 85W
HDMI: 2x input, 1x output. Pass-through, 1080p/24
Audio aansluitingen: 2x optical, 1x coax, 4x analoog in, 1x analoog uit
Video aansluitingen: 2x component in, 1x component uit, 4x composiet in, 1x composiet uit
Codecs: DTS, Dolby Prologic/II, Dolby Digital
Afmetingen (BxHxD) (mm): 430 x 158 x 318
Gewicht (kg): 7,7
STR-DG720
Afbeeldingslocatie: http://www.verhulst.ws/got/sony/dg720-f.jpg

Specificaties
Output: 7x 85W
HDMI: 3x input, 1x output. Pass-through, 1080p/24
Audio aansluitingen: 2x optical, 1x coax
Video aansluitingen: 3x component in, 1x component uit, 4x composiet in, 1x composiet uit
Codecs: DTS, DTS ES, DTS 96/24, Dolby Prologic/II/IIx, Dolby Digital/EX, LPCM over HDMI
Gewicht (kg): 8,1
STR-DG820 (2008)
Afbeeldingslocatie: http://www.verhulst.ws/got/sony/dg820-r.jpg

Specificaties
Output: 7x 110W
HDMI: 4x input, 1x output. Upscaling vanaf analoog, 1080p/24, vxColor en Deep Color
Audio aansluitingen: 3x optical in, 1x optical out, 1x coax
Video aansluitingen: 3x component in, 1x component uit, 4x composiet in, 1x composiet uit
Codecs: DTS, DTS ES, DTS 96/24, DTS HD, Dolby Prologic/II/IIx, Dolby Digital/EX/+, Dolby TrueHD, Neural THX, LPCM over HDMI
Gewicht (kg): 8,4

Reviews
STR-DA2400ES (2008)
Afbeeldingslocatie: http://www.verhulst.ws/got/sony/da2400-r.jpg

Specificaties
Output: 7x 100W; THD 0,09%
HDMI: 4x input, 1x output. Upscaling vanaf analoog, 1080p/24, xvColor en DeepColor support
Audio aansluitingen: 3x optical, 2x coax, 4x analoog in, 1x analoog uit, 7.1 analoog in/uit
Video aansluitingen: 3x component in, 1x component uit, 5x composiet in, 1x composiet uit
Codecs: DTS, DTS ES, DTS 96/24, DTS HD, Dolby Prologic/II/IIx, Dolby Digital/EX/+, Dolby TrueHD, Neural THX, LPCM over HDMI
Afmetingen (BxHxD) (mm): 430 x 158 x 388
Gewicht (kg): 12,5

Reviews
STR-DA3400ES (2008)
Afbeeldingslocatie: http://www.verhulst.ws/got/sony/da3400-r.jpg

Specificaties
Output: 7x 100W; THD 0,09%
HDMI: 4x input, 1x output. Upscaling vanaf analoog, downscaling naar analoog, 1080p/24, xvColor en DeepColor support
Audio aansluitingen: 4x optical in, 1x optical out, 3x coax, 4x analoog in, 1x analoog uit, 7.1 analoog in/uit
Video aansluitingen: 3x component in, 1x component uit, 5x composiet in, 1x composiet uit
Afmetingen (BxHxD) (mm): 430 x 158 x 388
Gewicht (kg): 12,5

Reviews
STR-DA5400ES (2008)
Afbeeldingslocatie: http://www.verhulst.ws/got/sony/da5400-f.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.verhulst.ws/got/sony/da5400-r.jpg

Specificaties
Output: 7x 120W; THD 0,09%
HDMI: 6x input, 2x output. 2 Faroudja chips, HATS ondersteuning voor SACD, 1080p/24, xvColor en DeepColor support
Audio aansluitingen: 6x optical in, 1x optical out, 3x coax, 4x analoog in, 1x analoog uit, 7.1 analoog in/uit
Video aansluitingen: 3x component in, 2x component uit, 5x composiet in, 1x composiet uit
Afmetingen (BxHxD) (mm): 430 x 175 x 430
Gewicht (kg): 16,5

ReviewsAwards
STR-DA6400ES (2009)
Afbeeldingslocatie: http://www.verhulst.ws/got/sony/da6400-f.jpg
Sony's vlaggeschip is in april voor de Nederlandse markt geïntroduceerd en zal waarschijnlijk in mei leverbaar worden. Het beste paard uit de Sony-stal is overigens niet goedkoop. Adviesprijs is momenteel een slordige €3000.

Recente modellen
2006: STR-DA1200ES, STR-DA3200ES, STR-DA5200ES
2007: STR-DA3300ES, STR-DA5300ES

F.A.Q
Ik zie op internet hele andere specificaties en foto's voor de ES-lijn
Dat klopt. Om onduidelijke redenen heeft Sony een differentiatie toegepast voor de Amerikaanse markt. Modellen met gelijk typenummer hebben in de VS betere specificaties en meer aansluitingen tegen een lagere prijs. Andere modellen zoals de STR-DA4400ES zijn hier niet eens verkrijgbaar.

Nawoord
Helaas blinkt de Sony site niet uit in het overzichtelijk of juist presenteren van technische specificaties. Op internet zoekend kom je vooral de VS-specificaties tegen die zoals gezegd nogal eens afwijken. Hopelijk heb ik eea juist vermeld, maar als er fouten in zitten hoor ik dat graag.

Disclaimer: Het is moeilijk kwalitatief goede foto's te vinden van de EU versies. Afbeeldingen (van met name de achterzijde) kunnen daarom afwijken van het werkelijke product.

Ik ontdek net pas de digitale versie van de Sony brochure, hierin staan voor de diverse receivers alleen weer andere specificaties. Ik zal eea nog eens na moeten lopen, want zaken als gewicht, aansluitingen en wel of niet upscalen via HDMI zijn toch wel relevant. Ook zijn hierin wel de nieuw entry-level modellen van de DH-serie opgenomen :|

10/05: maten aangepast

[ Voor 4% gewijzigd door Ethirty op 04-08-2009 22:34 ]

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Om zelf maar af te trappen. Ik ben al Sony gebruiker al sinds ik een klein ventje was en mijn oom uit Japan een toen nog vrij revolutionaire walkman meenam. Mijn eerste eigen stereo was ook een Sony en mijn eerste HT-receiver was een STR-DB790QS, welke ik tot op heden nog gebruik in combinatie met een dvd-speler uit dezelfde serie.

Momenteel ben ik aan het kijken welke receiver mijn trouwe DB790 gaat vervangen. Hoewel nog steeds perfect kom ik toch wat moderne aansluitingen en mogelijkheden te kort. Het wordt waarschijnlijk toch de DA3400ES ivm de extra's tov de DA2400ES, ondanks het behoorlijke prijsverschil. Jammer genoeg is in Nederland de betere DA4400ES niet leverbaar.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:09
Ik durf mezelf ook wel Sony-mens te noemen. Ik maak al 10 jaar naar volle tevredenheid gebruik van mijn STR-DB930, met een CDP-330 en een DVP-NS400D (van de Postbank). Heb hem toendertijd nieuw gekocht, met een setje zuilen, boekenplankspeakers, een center en een sub van JBL. Was erg blij toen het eenmaal opgesteld stond, ondanks de antieke Erres TV, waar ik de DVD-speler niet eens op kon aansluiten. Waar ik vooral over te spreken ben is het uiterlijk van de verschillende Sony's, en het gebruiksgemak.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Sony heeft voor zover ik me kan herinneren altijd een wat terughoudender design als de concurrentie. Iets wat mij persoonlijk aanspreekt en waardoor ik altijd weer bij ze uitkom als ik wat nieuws zoek.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Laatst online: 30-05 18:11

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ik zal dan maar mijn mening geven over de onderlaag van de Sony reciever. Ik ben in het bezit van een budget reciever van Sony uit het jaar 2000: de STR-DE545. Zijn specs zien er goed uit voor zijn prijsklasse en presteert ook absoluut niet ondermaats. Het is een volledig discrete transistoropstelling en hij kan er daarom dan ook 100w per kanaal uitpersen. Er zijn echter een paar storende nadelen aan deze reciever. De ergste is de enorme hoeveelheid ruis die de surroundprocessor produceert ook op lage volumes. Als ik ook maar de kleinste bewerking zoals treble en bass inschakel; poef, een enorm storende ruis laat van zich horen. Het tweede is dat de tulpaansluitingen aan de achterkant niet goed bevestigd zijn. Met als resultaat dat ik de reciever diverse malen heb moeten openmaken om de soldeerpunten te laten hervloeien. Mijn vader heeft een denon versterker staan (ik weet het, hele andere prijsklasse) en die klinkt zo veel beter dan mijn sony op mijn pioneer speakers. Ik ga op zoek naar een tweede-hands denon op mp. Ik heb het gehad met die ruis. Ik realiseer me dat ik een slecht voorbeeld heb, maar ik moet gewoon alles proberen. :)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-05 18:29

FikkieHo

Wokmaster

Ziet er goed uit je OP :) Ze zijn wel HUGE die sony receivers. Maar in principe lijken mij het zeer degelijke receivers.

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Op de plaatjes lijken ze misschien huge, maar de maatvoering van de gewone modellen komt gewoon overeen met de andere merken. De ES-serie daarentegen heeft premium-afmetingen. Helaas krijg je naast allerlei leuke features ook niet de 5 jaar garantie die ze in de VS wel krijgen, maar het zegt wel wat over de kwaliteit imho.

@R420R: weet je zeker dat het niet een probleem van jouw versterker is? Ik heb nog nooit het geluid dat jij omschrijft gehoord en ik trek mijn oehlbach kabels eerder kapot dan de cinch-aansluitingen zelf.

offtopic:
De OP doet me ergens aan denken, volgens mij heb ik die indeling eerder gezien :+

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 256488

R420R schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 10:04:
Het is een volledig discrete transistoropstelling en hij kan er daarom dan ook 100w per kanaal uitpersen. Er zijn echter een paar storende nadelen aan deze reciever. De ergste is de enorme hoeveelheid ruis die de surroundprocessor produceert ook op lage volumes. Als ik ook maar de kleinste bewerking zoals treble en bass inschakel; poef, een enorm storende ruis laat van zich horen.
Dit heb ik ook (ruis) met mijn strdb1070qs alleen niet zo erg als jij denk ik.
Als ik de treble of bass verhoogt gaat het ook iets meer ruisen.
Ook in sommige dsp programmas gaat het iets harder of zachter ruisen.
Ruist het ook als je alle kabels niet aansluit behalve de speaker kabels?

Een volledige discrete transistoropstelling heeft niets met wattages te maken. Er zit dan ook 1 voeding in jou versterker.

.....................................
Ik ben begonnen met de qs serie van Sony de str db1070qs. Deze staat hier thuis op zolder aangesloten en doet het zonder problemen.
Toen ben ik van de qs naar de es serie gegaan. Dit waren ook goede verstekers in die tijd. Het probleem nu is dat Sony in bijna alle es modellen dezelfde voeding gebruikt. In het vlaggenschip (strda6400es) zit ook dezelfde voeding als de strda3400es. Dit kan toch echt niet. Ook het gewicht van de voeding en de dubbele koellichamen is er niet meer. Er is ook geen nieuwe 7 en 9 es serie meer gemaakt. De laatste waren str(ta)da9000es en de strda7100es 2003, 2004 model.
Ik kan Sony wel een beetje begrijpen want tegenwoordig word high end steeds moeilijker verkocht. Zeker als het merk Sony erop staat. Een Denon, Onkyo, Marantz high end en niet high end spreekt blijkbaar meer mensen aan.
Toen ik een high end versterker ging kopen heb ik ook diverse merken in combinatie met de canton karats geluisterd. Op dat moment vond ik de tada900es het mooiste klinken en vielen de andere high end merken af.
Dit is geen Sony afkraak wat hierboven staat want ik gebruik nog steeds naar alle tevredenheid de tada9000es en de ns9100es van Sony.
De nieuwe standaarden heb ik niet nodig aangezien ik de versterker veel gebruik voor muziek (sacd) en voor een beetje te gamen (dts live).
Ook ben ik tevrden met hun lcd`s en andere dingen die ik heb gekocht.

strda5300es
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/sonyes/strda5300es1%20-%20kopie.jpg

strda5es oude type
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/sonyes/da5es-ledfix3%20-%20kopie.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 256488 op 14-06-2009 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Anoniem: 256488 schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 22:15:
Dit heb ik ook (ruis) met mijn strdb1070qs alleen niet zo erg als jij denk ik.
Als ik de treble of bass verhoogt gaat het ook iets meer ruisen.
Ook in sommige dsp programmas gaat het iets harder of zachter ruisen.
Ruist het ook als je alle kabels niet aansluit behalve de speaker kabels?
Ik moet toegeven dat ik eigenlijk in al die jaren nooit aan de bass of treble heb gezeten. Zal eens kijken of ik ook zoiets merk, want dan zou het dus 'by design' fout zijn. Als ik meer bas wil zet ik de sub wel wat harder. Treble moet je imo vanaf blijven, als je hoge tonen niet kloppen dan heb je de verkeerde muziek of de verkeerde speakers.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Laatst online: 30-05 18:11

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ik gebruik geen subwoofer. Ik betwijfel of het effect net zo erg is als bij jullie, het is namelijk (volgens internet) typisch een probleem van de str-de serie. Als de surround/geluidsprocessor aangezet wordt is er van volume 1/30 tot 24/30 dezelfde hoeveelheid storende ruis te horen (op 5 meter afstand nog hoorbaar!). Een beetje ruis is normaal. Elke extra bewerking in een versterker zorgt voor kwaliteitsverlies en ruistoename maar in zulke mate is niet normaal. Heb gisteren eens naar een str-dg reciever geluisterd en die had dat probleem bijlange na niet zo erg.

Los daarvan ben ik best tevreden over de reciever.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-05 19:22
Ik zit eigenlijk met een dilemma. Ik probeer nu een A/V Reciever te zoeken tot 500 euro. Heb ik al een eigen topic over, maar ik dacht toch maar even hier vragen. ;)

Ik zit te twijfelen tussen een Sony STR-DG820 of een STR-DG2400ES. Ook heb ik naar een Denon 1909 gekeken maar die is mij iets te duur. Ik vroeg me nu af, zijn en nog noemenswaardige verschillen tussen de DG2400ES en de DG820 want het scheelt toch 200 euro. Enige wat ik kan vinden is dat de 2400ES Upscaling heeft en 1 coax input meer.

Ik denk zelf de de DG820 genoeg is, omdat mijn kamer een dakkapel maar 11 m2 met een schuin dak, en deze genoeg vermogen heeft. Of kakt het vermogen in 5.1 in net zoals bij Onkyo? Ook heb ik nu nog een stereo-opstelling voor minstens een half jaar. Maar in reviews komt de sony als een van de beste reviecers uit de test kwa stereogeluid in zijn prijsklasse. Heeft iemand daar ervaring mee?

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 256488

Ethirty schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 00:02:
[...]

Ik moet toegeven dat ik eigenlijk in al die jaren nooit aan de bass of treble heb gezeten. Zal eens kijken of ik ook zoiets merk, want dan zou het dus 'by design' fout zijn. Als ik meer bas wil zet ik de sub wel wat harder. Treble moet je imo vanaf blijven, als je hoge tonen niet kloppen dan heb je de verkeerde muziek of de verkeerde speakers.
R420R schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 07:35:
Ik gebruik geen subwoofer. Ik betwijfel of het effect net zo erg is als bij jullie, het is namelijk (volgens internet) typisch een probleem van de str-de serie. Als de surround/geluidsprocessor aangezet wordt is er van volume 1/30 tot 24/30 dezelfde hoeveelheid storende ruis te horen (op 5 meter afstand nog hoorbaar!). Een beetje ruis is normaal. Elke extra bewerking in een versterker zorgt voor kwaliteitsverlies en ruistoename maar in zulke mate is niet normaal. Heb gisteren eens naar een str-dg reciever geluisterd en die had dat probleem bijlange na niet zo erg.

Los daarvan ben ik best tevreden over de reciever.
Die ruis was rond het jaar 2000 echt een typisch probleem. Meerdere merken (denon, marantz) hadden hier toen ook last van. Meestal zit het in de dsp omdat dat een extra bewerking is zoals r420r typ. Voor zover ik weet is dat probleem allang niet meer. De enige es model van Sony kreeg de ruis en laag volume strda3000es, strda5000es, maar dat was een ontwerp fout. linkje.
http://www.google.nl/sear...+hissing+low+volume&meta=
En hoe de es serie nu is zijn het zeer goede receivers voor het geld. Het is alleen jammer dat Sony niks meer in het programma heeft voor mensen die veel geld op tafel willen leggen voor een receiver. Waarom de 6400es zo duur is heeft voornamelijk te maken met zijn streamen van hd beeld en geluid.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/sonyes/strda6400es%5B1%5D1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/sonyes/70c%5B1%5D1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/sonyes/homeshare%5B1%5D1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Davidshadow13 schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 09:13:
Ik zit eigenlijk met een dilemma. Ik probeer nu een A/V Reciever te zoeken tot 500 euro. Heb ik al een eigen topic over, maar ik dacht toch maar even hier vragen. ;)

Ik zit te twijfelen tussen een Sony STR-DG820 of een STR-DG2400ES. Ook heb ik naar een Denon 1909 gekeken maar die is mij iets te duur. Ik vroeg me nu af, zijn en nog noemenswaardige verschillen tussen de DG2400ES en de DG820 want het scheelt toch 200 euro. Enige wat ik kan vinden is dat de 2400ES Upscaling heeft en 1 coax input meer.

Ik denk zelf de de DG820 genoeg is, omdat mijn kamer een dakkapel maar 11 m2 met een schuin dak, en deze genoeg vermogen heeft. Of kakt het vermogen in 5.1 in net zoals bij Onkyo? Ook heb ik nu nog een stereo-opstelling voor minstens een half jaar. Maar in reviews komt de sony als een van de beste reviecers uit de test kwa stereogeluid in zijn prijsklasse. Heeft iemand daar ervaring mee?
De ES-lijn is opgebouwd uit betere componenten dan de DG-serie. Dit is oa terug te zien in het gewicht. Daarnaast is de DA2400ES vrij fors (bijna 28cm hoog) dus daar moet je ook wel plek voor hebben.

Ik denk dat je met welke versterker dan ook geen last krijgt van 'inkakkend' geluid, op 11m2 ben je allang doof voor dat dat gebeurt. Ik heb mijn versterker nog niet eens tot aan de helft open gehad en dat is al onaangenaam voor de oortjes (en de buren)

[ Voor 0% gewijzigd door Ethirty op 10-05-2009 14:56 . Reden: foutje, bedankt ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:23
Ethirty schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 13:12:
[...]
Daarnaast is de DA2400ES vrij fors (bijna 28cm hoog) dus daar moet je ook wel plek voor hebben.
Hahaha, nou nee hoor, het is wel een redelijk grote versterker maar 28cm hoog zijn maar heeeel weinig, en daarmee meteen súperheftige, en dus "iets" duurdere, versterkers. Deze zit er ruim 10 centimeter onder ;)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Volgens de specs van de website van Sony is die 278mm. Maar zoals gezegd in de OP: de site van Sony is niet echt nauwkeurig, wat hier dus maar weer blijkt :X

De 5400 is dan ook geen 32cm hoog zeker :9

[ Voor 12% gewijzigd door Ethirty op 09-05-2009 13:23 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
Ethirty schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 13:12:
[...]

De ES-lijn is opgebouwd uit betere componenten dan de DG-serie. Dit is oa terug te zien in het gewicht. Daarnaast is de DA2400ES vrij fors (bijna 28cm hoog) dus daar moet je ook wel plek voor hebben.

Ik denk dat je met welke versterker dan ook geen last krijgt van 'inkakkend' geluid, op 11m2 ben je allang doof voor dat dat gebeurt. Ik heb mijn versterker nog niet eens tot aan de helft open gehad en dat is al onaangenaam voor de oortjes (en de buren)
Dat word gewoon luisteren dus, want ik kan veder ook geen noemenswaardige verschillen vinden, kijken of ik die 2400ES nog voor een leuk prijsje kan krijgen in engeland want ik vind hem hier een beetje te duur. Verder heb ik nu ook een sony uit het jaar 0 (TA-F40) en ben daar wel tevreden over, alleen begint hij last te krijgen van kraken als hij boven de 40 watt komt. Is kwa geluid sony nog veranderd de laatste 30 jaar, anders weet ik wat ik kan verwachten? ;)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:23
Ethirty schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 13:21:
De 5400 is dan ook geen 32cm hoog zeker :9
2400ES: Width 43 cm, Depth 38.8 cm, Height 15.8 cm, Weight 12.5 kg
5400ES: Width 43 cm, Depth 43.0 cm, Height 17.5 cm, Weight 16.5 kg

Nét geen 32cm hoog dus (had ik wel stoer gevonden though 8) )

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Heb ik toch iets niet goed gedaan, want zo staat het nu wel in de OP :+ Zo maar even aanpassen dan :9

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FdG
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-05 12:07

FdG

Dat zijn de maten van de verpakking....

Waar ik wel benieuwd naar ben, de 2400ES is 15,7 centimeter hoog. Is dat inclusief de poten? Mijn kast is namelijk precies 15,7 (hoe krijg je het voor mekaar) en een optie zou voor mij zijn de poten te vervangen door lagere....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

denk niet of de reciever dat leuk zal vinden zo krap. Weet niet of die 2400es ook aan de zijkant koelsleuven heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Fietsbel op 10-05-2009 10:53 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Ik had ondertussen gezien dat het de verpakkingsmaten waren :+

@FdG: misschien kan je er wel andere poten onder zetten, maar de winst zou te klein zijn. Receivers produceren best wat warmte en daarom wil je hem wel wat ruimte geven. Een paar cm rondom zou denk ik wel voldoende zijn, maar het belangrijkste is de bovenkant.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-04 15:52
Ik sta op het punt een DH-700 te kopen en heb wat vragen hierover :
  • Er zit een S-Air transmitter in. Nu kan ik moeilijk terug vinden of dit alleen op uitbreid componenten gaat om bijvoorbeeld geluid naar de keuken te brengen zoals de AIR-SA-10. Ik wil namelijk weten of ik vanwege deze keuze misschien moet afstappen van mijn speakers keuze van de Harkon Kardon HKTS11 set...alleen dan zwart. Ik weet dat het een 5.1 set is maar is er een Sony equivalent die draadloos is ? En wat is de kwaliteit daarvan ?
  • Wat zijn jullie ervaringen met het Bravia Sync/One Touch Play/HDMI CEC systeem ? Ik heb een KDL-46W5500 en wilde weten of hier nog beperkingen in zaten.
  • Lipsync : ondersteund deze versterker dat ? Ik kan het niet terugvinden in de specificaties.
  • Hoe verhoud deze versterker puur op geluid t.o.v. de TX-SR507 van Onkyo ? Nu weet ik dat deze HD decoding kan maar ik heb een PS3 dus die kan dat voor mij doen en dan via LPCM naar de versterker sturen. Het gaat me dus puur om de kwaliteit. De Sony is namelijk goedkoper met (lijkt het) meer features.

[ Voor 3% gewijzigd door Spam op 25-05-2009 09:45 ]

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AutisticPinguin
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:30
Ik heb op dit moment een STR-910 receiver die mij een jaar geleden €450,00 euro heeft gekost. In principe erg tevreden over alle mogelijkheden en het uiterlijk. Helaas meerdere keren naar het Sony centrum voor reparaties in Badhoevedorp geweest voor een pieptoon op de achtergrond. Aantal componenten zijn toen vervangen.
Ik ben nu aan het kijken voor een nieuwe. Ik ben eigenlijk aan het twijfelen tussen de STR-DA2400ES en de STR-DG820. Ik neig nu erg naar de 2400 vanwege de ES toevoeging en een relatief mindere ervaring met de "budget" lijn. Hmmm, twijfel, twijfel. Het wordt in ieder geval wel een Sony, dat dan weer wel...

[ Voor 37% gewijzigd door AutisticPinguin op 28-05-2009 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
AutisticPinguin schreef op maandag 25 mei 2009 @ 11:46:
Ik heb op dit moment een STR-910 receiver die mij een jaar geleden €450,00 euro heeft gekost. In principe erg tevreden over alle mogelijkheden en het uiterlijk. Helaas heeft de receiver een, voor mij, groot probleem. Op alle ingangen en volumes heb ik een pieptoon hoorbaar. Erg duidelijk hoorbaar als ik van input verwissel of bij stille momenten in bijv. films. Receiver is drie keer bij het Sony centrum in Badhoevedorp geweest alleen kunnen ze daar niks vinden zeggen ze. Ze hebben wel twee keer een analoge chip of iets dergelijks vervangen maar dit heeft helaas niets geholpen. Mooie is ook dat ik weer de enige ben die het echt hoort, mn vriendin hoort het bijna nooit en collega's en vrienden moeten ook altijd erg hun best doen om het te horen.

Ik ben het heen en weer gestuur nu een beetje zat dus wil ik gaan kijken naar een nieuwe. Ik ben nu eigenlijk aan het twijfelen tussen de STR-DA2400ES en de STR-DG820. Ik neig nu erg naar de 2400 vanwege de ES toevoeging en de relatief slechte ervaring met de "budget" lijn. Hmmm, twijfel, twijfel. Het wordt in ieder geval wel een Sony, dat dan weer wel...
Ik ga waarschijnlijk ook een Sony versterker kopen en twijfelde eerst ook tussen de 2400ES en de DG820, maar volgens audio.de is het vermogen in 5.1 ongeveer gelijk en zijn er, op de kwalitatief iets beteren componenten, niet echt veel veschillen te vinden tussen de twee. Ik vind daarom heb prijsverschil 220 euro, erg groot, voor iets betere componenten en een coax aansluiting meer.

Of jij dit verschil hoort of bereid bent er voor te betalen moet je zelf weten, maar ik zou het niet doen.

BTW, zijn er nog mensen die ervaring hebben met een DG-820?

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Spam schreef op maandag 25 mei 2009 @ 09:37:
Er zit een S-Air transmitter in. Nu kan ik moeilijk terug vinden of dit alleen op uitbreid componenten gaat om bijvoorbeeld geluid naar de keuken te brengen zoals de AIR-SA-10. Ik wil namelijk weten of ik vanwege deze keuze misschien moet afstappen van mijn speakers keuze van de Harkon Kardon HKTS11 set...alleen dan zwart. Ik weet dat het een 5.1 set is maar is er een Sony equivalent die draadloos is ? En wat is de kwaliteit daarvan ?
Vooropgesteld dat ik S-Air zelf niet ken: maar waarom zou je met deze nieuwe versterker van je HK setje moeten afstappen en niet gewoon je bestaande speakers kunnen hergebruiken? Heb je specifiek behoefte aan draadloze speakers (ik schat een erg beperkt aanbod)? Zo ja, dan zal vast wel op de Sony site te vinden zijn welke speakers compatible zijn. Of ze dan fatsoenlijk klinken is een kwestie van een winkel vinden die ze op voorraad heeft.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
Ethirty schreef op maandag 25 mei 2009 @ 18:06:
[...]

Vooropgesteld dat ik S-Air zelf niet ken: maar waarom zou je met deze nieuwe versterker van je HK setje moeten afstappen en niet gewoon je bestaande speakers kunnen hergebruiken? Heb je specifiek behoefte aan draadloze speakers (ik schat een erg beperkt aanbod)? Zo ja, dan zal vast wel op de Sony site te vinden zijn welke speakers compatible zijn. Of ze dan fatsoenlijk klinken is een kwestie van een winkel vinden die ze op voorraad heeft.
Eh, ik heb de HK set ook nog niet dus ik moet kiezen tussen HK of draadloos. En ik kan geen info op de sony site vinden of een winkel waar er iets op display staat. Maar goed, ik denk dat ik bij de HK blijf want de reviews van die ene S-Air set is niet al te best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AutisticPinguin
Ik heb toch maar voor de STR-DA2400ES gekozen. Net besteld en betaald bij Redcoon. Zodra die binnen en aangesloten is zal ik even wat ervaringen door geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
@Spam: mijn opmerking geldt ook als je die HK speakers nog niet heb. Als je niet een specifieke wens voor draadloze speakers heb, dan zou ik lekker altijd de traditionele bedrade manier gebruiken.

@DeBe: Ben benieuwd, dan zal ik die van mijn 3400ES plaatsen zodra die binnen is.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128175

Ik heb de instapper, de DG520.
Op zich erg tevreden van. Is aangesloten via optical out aan de laptop.
Laptop zendt dolby digital of DTS signaal uit en de Sony weet daar zonder meer raad mee.
Op de receiver staan 2 KEF Cresta 10's aangesloten en een KEF C4 subwoofer.

Qua films vind ik dat de Sony toch wat power mist, kan ook aan de boxen liggen. Dialogen zijn vrij dof, alsof ze altijd te stil zijn. Misschien is een centertje wel een leuke investering dan.

Dus, tevreden van, maar tegelijk weet ik ook dat het een heel pak beter kan (en zal! ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 128175 op 26-05-2009 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the squaler1
  • Laatst online: 21:05
Ik gebruik nu al een jaar een Sony STR DA1200ES naar volle tevredenheid.
Is een versterker met veel power en mooi neutraal geluid.

Hier heb ik als cd speler een Sony XA20ES op liggen
Wat een geluid geven deze 2 :D

ook bij films is er genoeg power te vinden in deze versterker.

Hier een aantal foto's van mij set:
http://www.htforum.nl/yab...971.msg1289341#msg1289341

[ Voor 16% gewijzigd door the squaler1 op 26-05-2009 22:49 ]

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185891

Even een berichtje van een tevreden Sony ES gebruiker! :)

Ik vond enkele jaren geleden per toeval een aardig geprijsde set TAE9000ES en TAN9000ES in de 2e hands sectie van een hifizaak. In uitstekende staat inclusief de touchscreen remote (wat een onding...). Die set wilde ik al sinds ik een review ervan gelezen had in een hifi tijdschrift. De apparaten kwamen niet als allerbeste uit de bus maar ze hadden een uiterlijk dat me erg aansprak (onder andere het 'massieve' ervan en de luxe champagne kleur).

Die set heb ik nog steeds en nog steeds ben ik niet op zoek naar vervanging in de HT, ondanks dat mijn stereoset in de loop der jaren meerdere malen onherkenbaar veranderd is. :) Twee jaar geleden vond ik de bijbehorende DV9000ES dvd speler in champagne, showroomstaat showmodel en winkeldochter bij een andere hifizaak. Ook weer voor een weggeefprijsje. En ook dat blijkt een zeer mooi apparaat! Nu nog de TAP9000ES surroundprocessor en de set is wat mij betreft compleet. Ik had hem laatst op MP gezien maar die gast vroeg wel heel erg veel. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AutisticPinguin
Net binnen gekomen op mn werk! Meteen uitgepakt en even de behuizing open geschroeft. ;) Je ziet er verder niks aan maar vind het wel leuk dat er dik ES op de trafo staat. Vanavond maar meteen even een blu-ray kijken.

[ Voor 51% gewijzigd door AutisticPinguin op 11-01-2012 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
De stickers zijn er nog niet eens af :o

Maar is dat niet vreselijk zonde? Je garantie is nu al gelijk vervallen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AutisticPinguin
Ethirty schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 11:34:
De stickers zijn er nog niet eens af :o

Maar is dat niet vreselijk zonde? Je garantie is nu al gelijk vervallen.
Haha, altijd eerst openschroeven dan pas aansluiten. En er zit geen garantiezegel op of zo dus ook geen garantie problemen.

[ Voor 3% gewijzigd door AutisticPinguin op 29-05-2009 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 245367

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring, ik ben namelijk aan het twijfelen tussen de 2400 en de 3400 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Tussen de 2400 en de 3400 zitten in de EU praktisch geen verschillen. De 3400 heeft wat extra aansluitingen en een ander menu.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 245367

Ethirty schreef op maandag 01 juni 2009 @ 12:44:
Tussen de 2400 en de 3400 zitten in de EU praktisch geen verschillen. De 3400 heeft wat extra aansluitingen en een ander menu.
Ok dus als ik die andere aansluitingen niet nodig heb kan ik beter wat geld besparen de voor de 2400 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Ja, de 2400 biedt meer waard voor zijn geld. Ik ga eigenlijk alleen voor de 3400 omdat het mij persoonlijk niks extra's kost en ik extra aansluitingen altijd wel handig vindt.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
Ik heb een vraag over Bravia Sync / HDMI CEC. Ik heb een DH-700 versterker via HDMI out aangesloten op de TV (46W5500) en de TV geeft "No HDMI control devices" in het Sync Menu.

Een paar redenen ? :
  • Heb verder geen DVD / BD / PS3 speler aanhangen maar dat zou toch geen invloed moeten hebben ?
  • Moet ik een andere HDMI kabel gebruiken ? Ik heb er een 2.5 merkloos kabeltje van 10 euro..
  • Moet ik de versterker in "pairing mode zetten". Volgens de manual zou het zo moeten werken.

[ Voor 26% gewijzigd door Spam op 02-06-2009 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Werkt de functionaliteit van CEC wel? TV aan, receiver aan etc en andersom?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
Ethirty schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 23:55:
Werkt de functionaliteit van CEC wel? TV aan, receiver aan etc en andersom?
Yup, beide systemen hebben support voor Bravia Sync. Ben inmiddels iets verder, waarbij bleek dat ik niet in het 'sync' menu moest zijn, lekker logisch :?

Nu kan ik de versterker bedienen met de TV remote via HDMI, het probleem is echter hoe het beeld en gelijk doorgegeven word. Ik heb namelijk een XBMC via component lopen en daarvoor moet ik de SAT ingang gebruiken omdat alleen die ook toelaat SPDIF voor geluid aan te sluiten (snap ik overigens niet maar goed). Als ik nu de remote van de TV gebruik om geluid te regelen op de versterker dan schakelt de versterker netjes over op een ander kaneel, namelijk TV.

Naja, moet er nog een beetje mee klooien denk ik, maar het hele Bravia-Sync valt tegen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
Nou ik heb uiteindelijk de HDMI kabel eruit getrokken want hij bleef maar constant het verkeerde geluid bij beel voegen.

Het probleem zit 'm erin dat Bravia Sync alleen werkt als je zowel beeld als geluid via HDMI laat lopen. Aangezien ik mijn mediacenter )XBMC) via component + optical laat lopen is dit dus niet mogelijk. Dat betekend dus dat ik een ander mediacenter moet gaan aanschaffen om deze feature te kunnen gebruiken :(

Hadden ze wel even kunnen vermelden :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
Heb nu sinds een dag de STR-DG820. En ben erg tevreden, apparaat voelt heel degelijk aan. Ik vind het geluid bij movies wel beter dan bij muziek maar ik moet nog fine-tunen. Ik draai ook nog maar in stereo op dit moment, dus natuurlijk nog niet alle potentie gebruikt. Maar dat zal jammergenoeg nog wel een 7 maanden zo blijven ben ik bang van :(

Hij was toch wel groter en zwaarder dan ik had verwacht maar dat kan alleen maar goed zijn. Kortom deze 15-jarige is erg tevreden :)

Alleen, op het scherm blijft nu steeds de hoogte van het volume staan. Ik zou graag zien dan hij de source of de input weergeeft de hele tijd zeg maar. Is dat mogelijk?

[ Voor 15% gewijzigd door Davidshadow13 op 04-06-2009 16:16 ]

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
@Spam: het is volgens mij algemeen bekend dat de CEC implementatie als universeel bedacht is, maar dat merken hier ook hun eigen visie op los laten. Bravia Sync zoals het bij Sony heet is ook gewoon een hdmi-trucje en het is op zich logisch dat er met andere inputs niks gedaan wordt. Ik zal zodra ik mijn 3400 binnen heb eens kijken of het daarop toevallig anders werkt, maar ik verwacht het eerlijk gezegd niet.

@David: Zegt de handleiding toevallig niet iets over weergave van het display? Mijn broer's receiver (ander merk) laat in 'idle' zelfs helemaal niks zien.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
Ethirty schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 16:20:
@Spam: het is volgens mij algemeen bekend dat de CEC implementatie als universeel bedacht is, maar dat merken hier ook hun eigen visie op los laten. Bravia Sync zoals het bij Sony heet is ook gewoon een hdmi-trucje en het is op zich logisch dat er met andere inputs niks gedaan wordt. Ik zal zodra ik mijn 3400 binnen heb eens kijken of het daarop toevallig anders werkt, maar ik verwacht het eerlijk gezegd niet.
Klopt, alleen was het mij dus niet bekend dat de automatische schakeling tussen versterker en TV (welke audio kanaal bijvoorbeeld) alleen werkt als je de video over de HDMI laat lopen. M.a.w. als je van plan bent om component te routen via de versterker (wat ik initieel had gedaan) dan heb je er dus niets aan.

Overigens nog zitten kijken of ik misschien mijn component + optisch kan converteren naar HDMI maar de oplossingen zijn daarvoor prijzing. Nou ja, de XBMC kan toch geen HD dus ik wilde al een nieuw media center kopen dus nu denk ik dat ik voor een HTPC ga (ik had eerst een playstation 3 op het oog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:32
Ethirty schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 16:20:

@David: Zegt de handleiding toevallig niet iets over weergave van het display? Mijn broer's receiver (ander merk) laat in 'idle' zelfs helemaal niks zien.
Bravia Sync is dus niet compatible met andere CEC implementaties? Ik dacht dat ze allemaal wel zouden moeten voldoen aan de CEC specificatie in de HDMI 1.3a standaard. Aangezien de implementatie daarvan optioneel is om te voldoen aan HDMI 1.3a snap ik dat niet elk apparaat het ondersteund, maar als het wel ondersteund wordt, lijkt het me dat ze toch in ieder geval wel dezelfde standaard zouden kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
SneakyViper schreef op maandag 08 juni 2009 @ 09:49:
[...]

Bravia Sync is dus niet compatible met andere CEC implementaties? Ik dacht dat ze allemaal wel zouden moeten voldoen aan de CEC specificatie in de HDMI 1.3a standaard. Aangezien de implementatie daarvan optioneel is om te voldoen aan HDMI 1.3a snap ik dat niet elk apparaat het ondersteund, maar als het wel ondersteund wordt, lijkt het me dat ze toch in ieder geval wel dezelfde standaard zouden kunnen gebruiken?
Volgens mij is CEC de standaard maar welke functies gesynced worden is weer niet duidelijk. Het nadeel is dus dat dit alleen werkt als ook de video over HDMI loopt want op het moment dat je DVD/Blue-Ray wilt kijken dan schakelt ie de TV op de HDMI ingang en niet component.

Daarbuiten vind ik de A/B nogal verwarrend met al die extra kleurtjes en zou ik het liefst nog alles met de A/B van de versterker willen doen.

Overigens heb ik inmiddels zitten spelen met een Harmony 885 en dat werkt heerlijk. Lekker makkelijk met display. Bovendien heeft ie een grotere hoek waarmee ie naar de IR ontvangers werkt (mijn versterker staat onder een hoek).

Moraal van het verhaal : probeer niet voor HDMI-CEC te gaan en koop gewoon een harmony.

(nou ja, bij dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:38
Goed topic! Ik ben namelijk ook al jaren een Sony fan; van recordable minidisc, autoradio, mp3-speler, laatst een BluRay speler gekocht, dvd-spelers, LCD's en dus ook de receiver.
Ik heb al heel lang de STR-DA50ES en ik ben daar nog steeds zeer tevreden over. De receiver stuurt m'n Dynaudio luidsprekers aan met een mooie heldere klank en lekker veel laag. Daarbij heb ik een Rel Storm III subwoofer dus je voelt als het ware de muziek.
Echter, je moet met de tijd meegaan en ik begin de HDMI aansluitingen op de receiver toch eigenlijk wel te missen. Zowiezo kom je met digitale aansluitingen op die bak niet zo ver dus het is hier en daar al schipperen en soms zelfs inleveren.

Dus ben ik ook op zoek naar een nieuwe bak. Ik ben nog aan het uitzoeken welke het gaat worden maar ik wil er in elk geval eentje die een tweede zone ook met 5.1 kan aansturen. Uit m'n hoofd dacht ik dat dit vanaf de 5400 mogelijk is.

Ik blijf dit topic volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxzMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-05 21:44
Ethirty schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 14:46:

@DeBe: Ben benieuwd, dan zal ik die van mijn 3400ES plaatsen zodra die binnen is.
Ik ben zeker benieuwd naar jouw ervaringen. Ik heb inmiddels ook de 3400ES besteld en ik hoop dat hij mijn oude receiver kan overtreffen. Ik had hiervoor de 1080 QS en wat was dat ding een geweldig apparaat. Super mooi geluid en puur degelijkheid.

Als ik hem binnen heb zal ik zeker wat van me laten horen.

Ps. Jammer dat de nieuwe receivers geen geschakelde AC-out hebben. Ik vond het wel handig op mijn QS, daar had ik namelijk de actieve subwoofer op aangesloten. Dus als de receiver aan ging, dan ging de actieve subwoofer ook aan. Nu zal ik 'm straks handmatig aan moeten zetten :(

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Levering van de zwarte 3400ES is voor de tweede maal vooruitgeschoven door de groothandel, staat nu op half juli. En volgens Sony is er bij hen ook geen voorraad van de zwarte, maar wel van de zilveren. Morgen maar eens overleggen met inkoop en beraden wat te doen... :(

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxzMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-05 21:44
Ethirty schreef op zondag 28 juni 2009 @ 17:57:
Levering van de zwarte 3400ES is voor de tweede maal vooruitgeschoven door de groothandel, staat nu op half juli. En volgens Sony is er bij hen ook geen voorraad van de zwarte, maar wel van de zilveren. Morgen maar eens overleggen met inkoop en beraden wat te doen... :(
Ik heb de zilveren 3400ES besteld op 10 juni ( week 24 ). Toen stond er een levertijd van minder dan twee weken. Inmiddels heb ook ik een bericht van mijn leverancier gekregen dat het waarschijnlijk week 28 wordt. :(

Even gebeld met leverancier, waarom het zo vertraagd was. Deze vertelde dat het weer aan de onderdelen-leveranciers van Sony kon liggen, waardoor de productie weer vertraging had opgelopen.

Toen maar met een andere leverancier gebeld die een korte levertijd zou hebben, echter deze vertelde me ook dat de levertijd wat langer kon zijn dan op de site vermeld. Hier zou het komen, doordat Sony nu meer vrachten met de boot zou laten overkomen, dan via het vliegtuig. Dit zou goedkoper zijn.
Nou als ze met de boot komen hoop ik niet dat er somalische piraten de vracht roven.

Al met al... alleen maar vertraging! :(

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennie1981
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-01 09:43
Dit zijn mijn ervaringen met de Sony STR-DA5300ES (ruim één jaar in gebruik):

Over het geluid ben ik bijzonder tevreden. Hij heeft alle HD-decoders aan boord, die ik voor het afspelen van blu-rayfilms gebruik. Wat mij ook zeer goed bevalt, is het afspelen van SACD's over HDMI. Dit is een van de weinige receivers die intern DSD (de SACD-codec) kan decoderen. Hiervoor heb ik de Sony SCD-XA5400ES SACD-speler via HDMI op de receiver aangesloten. Dit klink echt ontzettend goed! Met mijn vorige receiver (de Sony STR-DA3000ES) moest ik zes analoge kabels tussen mijn receiver en de DVD/SACD-speler trekken. CD's speel ik ook af met de SCD-XA5400ES via HDMI naar de receiver. Dit klinkt ook erg goed.

De receiver stuurt ook het beeld van mijn blu-rayspeler naar de tv (via HDMI). Het beeld is uitstekend van kwaliteit. Ik heb wel gehoord dat de RealtaHQV-chip nog beter beeld geeft dan die in mijn receiver (Faroudja DCDi).

Een minpuntje vind ik dat er in het display maar één regel tekst kan staan (DOT-matrix). Bij de STR-DA3000ES had ik twee regels DOT-matrix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsanelyHack
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 23:13
Iemand een idee waarom ik bij uitsturing via spdif van mijn homecinema geen blauwe led zie ? Het geluid komt wel gegelijk 5.1 kanaals door maar de "multichannel decoding" indicatie blijftt uit.

Het heeft wel gewerkt... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:42

JME

zeg maar Jamie

Leuk topic dit!
Heb zelf al jaaaren naar volle tevredenheid een STR-DE875. Redelijk Sony-fiel ook, alleen de TV is van een ander merk :9
Eigenlijk heb ik slechts één ding op de receiver aan te merken en ik vraag me af of iemand de volgende situatie herkent: bij een laagwissel op de optisch aangesloten Sony dvd-speler (NS-serie) wordt de geluidstoevoer kortstondig onderbroken. Er komt dan een, ja hoe zeg je dat, laten we zeggen een soort "kloink-geluid" door mijn speakers alsof er ergens een onderdeeltje wordt uitgeschakeld en weer ingeschakeld. Wat is dat en is daar wellicht iets aan te doen?

[ Voor 3% gewijzigd door JME op 13-07-2009 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb een probleem met mijn DG510 :( .

Sinds kort hoor ik een constante hoge toon uit de luidsprekers komen.
Aan de speakers ligt het niet, ik heb getest met een andere luidspreker en andere kabel.
Aan de source ook niet: op elk kanaal komt die "beep".
Die toon is bijna volume-onafhankelijk, zelfs op muting is hij er nog. Op volume 40 (hoog!) is hij een héél klein beetje luider als op mute.

De toon is er alleen als de L en R icoontjes verschijnen. Dus, als de processor een signaal naar de luidsprekers stuurt (?).

Wat is er kapot denken jullie?

Op zich is de toon niet storend tijdens de muziek, dat hoor je gewoon niet. Maar als het echt stil is in de kamer hoor je het, en word je er gek van }:O .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Klinkt niet iets als dat je zelf kan maken tenzij je verstand heb van electronica. In dat geval kan ik je niet helpen. Anders zou ik er eens een expert naar laten kijken. Garantie?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Probleem is dat ik hem online gekocht heb (redcoon). Kan ik daar zomaar ergens mee binnenwandelen? Denk het niet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Garantie is garantie. Maakt niet uit waar je hem koopt. Ik zou ze in ieder geval eens bellen hoe dat via hun werkt.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AutisticPinguin
Anoniem: 128175 schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 22:20:
Probleem is dat ik hem online gekocht heb (redcoon). Kan ik daar zomaar ergens mee binnenwandelen? Denk het niet :/
Je kan contact opnemen met MBS E2E. Zij zijn een service center voor o.a. Sony producten. Indien je de bon hebt en je zit in de garantieperiode dan kan je je receiver gewoon als garantie opsturen/afgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Eindelijk, de 3400 was gister binnen! *O*

Eerste indruk:
De versterker voelt net even lichter aan dan mijn oude Sony DB790QS. Dat is iets dat in diverse andere topics op GoT ook al duidelijk is geworden: fabrikanten lijken tegenwoordig features boven kwaliteit te verkiezen. Overigens is het geen vedergewicht, de doos is 17kg en dat is echt niet alleen maar piepschuim en afstandsbedieningen.

De setup was een fluitje, zeker met de handige GUI en de setup microfoon. Aan een aantal zaken zal ik even moeten wennen: de volumeschaal is anders (-50dB is nu -20dB) en de knoppen voorop hebben een andere functie, hoewel de indeling gelijk is aan mijn oude. Upsampling van component naar HDMI werkt prima, maar upscaling naar 1080p van 576p was wel even schrikken. Het beeld op de TV* is niet beeldvullend en uit het midden verschoven. Nu geeft de receiver gewoon het originele 576p-signaal door aan de TV en die upscaled veel beter.

Upscalen van HDMI is niet mogelijk (was bekend), dus de Humax 5050 upscaled naar 1080i en gaat via de receiver onaangepast naar de TV. Deze opzet voorkomt dat de TV constant moet wisselen tussen resolutie-modi, wat vrij traag gaat.

* Sony KDL-E5500

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
Heeft iemand hier ervaring met de Digital Media Port accecoires :
http://www.engadgethd.com...l-media-port-accessories/

heb een Iphone en wil die via cradle of BT stereo op versterker aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Sony heeft een aantal DMP producten, ook 1 speciaal voor de iPhone: de TDM-Ip50. Ik kan alleen niet helemaal opmaken wat het verschil nu is met de TDM-iP10.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blindfold
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05 05:23

Blindfold

Donde estan los conejos?

Toch de knoop doorgehakt en de 2400ES besteld. Aangezien ik ook een Sony tv heb en PS3, had ik een voorkeur voor Sony. Ondanks overal lovende reviews merk je toch dat Sony in de fora (onterechte) negatieve reacties oproept. Iedereen blijft in het verleden leven en zegt meteen: Koop Denon/Onkyo/Yamaha want die zijn altijd goed geweest, terwijl ik toch het idee heb dat Sony erg goed bezig is met z'n ES serie.

Aansluiten op de HKTS11 die al een paar jaar op een JVC receiver met te weinig vermogen zit, dus nu kunnen die boxen ook eens echt aan de slag.

M'n Wii ga ik nu ook aansluiten via component en die wordt dan geupscaled. Weet iemand of dat nou veel scheelt met de upscaling die de tv (Sony W4000) al uit zichzelf doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ik ben het helemaal met je eens! De 5400ES heeft niet voor niets de EISA award ontvangen als beste A/V receiver 2008/2009. Het is soms alsof men je voor gek verklaard als je zegt dat je een Sony koopt... Ik heb alles van Sony en ben er uitermate tevreden mee, waarom zou ik dan ineens naar die (lelijke) Onkyo/Denon/Pioneer/Yamaha of Marantz overstappen?

Maargoed, ik houd de prijs en beschikbaarheid van de 5400ES in de gaten want dat wordt de vervanger van mijn huidige 50ES. Ik heb onlangs een BR speler gekocht en loop nu tegen het gemis van decoders en HDMI ingangen aan. Alleen m'n vrouw nog een beetje weten te overtuigen... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Blindfold schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 11:13:
M'n Wii ga ik nu ook aansluiten via component en die wordt dan geupscaled. Weet iemand of dat nou veel scheelt met de upscaling die de tv (Sony W4000) al uit zichzelf doet?
Ik heb hierboven een korte review van de bijna identieke 3400 neergezet. Ik was nog niet zo te spreken over het upscalen, maar wellicht heb ik de juiste instellingen nog niet weten te vinden.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blindfold

Blindfold

Donde estan los conejos?

Ethirty schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 11:44:
[...]

Ik heb hierboven een korte review van de bijna identieke 3400 neergezet. Ik was nog niet zo te spreken over het upscalen, maar wellicht heb ik de juiste instellingen nog niet weten te vinden.
Thanks. Ik zal er vanavond inderdaad eens mee gaan spelen en laat de resultaten weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 309438

Ik ben ook opzoek naar een nieuwe receiver ter vervanging van mijn Sony STR-DB930QS. Niet dat er wat mis is met deze versterker, maar zoals ook al eerder in dit forum aangegeven, moet je in deze tijd van HDMI, wel een beetje met je tijd meegaan.

Mijn oog is gevallen op de STR-DA5400ES of de STR-DA6400ES. Nou heb ik alleen 1 vraagje vooralsnog, maar toen ik mijn huidige STR-DB930QS kocht, heb ik ook een heleboel andere componenten uit de QS-serie gekocht, waaronder de minidisc, cd-speler en dvd-speler. En dit allemaal in de kleur ZILVER!

Nu vind ik het niet nodig om de overige compenten te vervangen aangezien deze in veel mindere mate (en steeds minder overigens) worden gebruikt.

Maar omdat de overige componenten in het Zilver zijn, wil ik mijn nieuwe receiver uiteraard ook in het Zilver! Maar wat blijkt nou, Sony maakt de STR-DA5400ES en de STR-DA6400ES blijkbaar niet in het zilver alleen in het zwart. Lekker is dat...

Vreemd genoeg worden de 'goekopere' modellen STR-DA3400ES en STR-DA2400ES wel in het zwart en zilver geleverd!!!

Zoals jullie misschien begrijpen heb ik geen zin om een zwarte sony receiver, bij mijn overige zilvere sony componenten te zetten.

Maar mijn vraag dus, klopt het dat de STR-DA5400ES en de STR-DA6400ES niet in het zilver worden gemaakt, alleen zwart. Of heb ik het ergens niet goed gelezen (zoals ook al eerder in het forum genoemd zit de sony site zelf vol met fouten, dus daar vertrouw ik ook niet op).

Wie kan mij het verlossende antwoord geven???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 312595

Ik heb 2 dagen geleden een STR-DG820 gekocht. Ik ben er zeer tevreden om, maar op de linker surround speaker zit een ruis, het ligt niet aan de speaker en ook niet aan de kabel, die heb ik al getest. Heeft iemand hier misschien een oplossing voor?

Ik heb ook nog een vraagje, dat eigenlijk niet echt iets met dit topic te maken heeft. Mijn speakers heb ik goedkoop kunnen kopen in de kringwinkel (4x sony SS-RS550 en 1 subwoofer sony SS-WS550), maar de subwoofer moet aangesloten worden met gewone speaker-kabels. Op mijn STR-DG820, moet de subwoofer aangesloten worden met een andere kabel. Is er een mogelijkheid om mijn subwoofer alsnog op deze receiver aan te sluiten, of zal ik er een andere moeten kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennie1981
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-01 09:43
quote: skydiver79
Ik ben ook opzoek naar een nieuwe receiver ter vervanging van mijn Sony STR-DB930QS. Niet dat er wat mis is met deze versterker, maar zoals ook al eerder in dit forum aangegeven, moet je in deze tijd van HDMI, wel een beetje met je tijd meegaan.

Mijn oog is gevallen op de STR-DA5400ES of de STR-DA6400ES. Nou heb ik alleen 1 vraagje vooralsnog, maar toen ik mijn huidige STR-DB930QS kocht, heb ik ook een heleboel andere componenten uit de QS-serie gekocht, waaronder de minidisc, cd-speler en dvd-speler. En dit allemaal in de kleur ZILVER!

Nu vind ik het niet nodig om de overige compenten te vervangen aangezien deze in veel mindere mate (en steeds minder overigens) worden gebruikt.

Maar omdat de overige componenten in het Zilver zijn, wil ik mijn nieuwe receiver uiteraard ook in het Zilver! Maar wat blijkt nou, Sony maakt de STR-DA5400ES en de STR-DA6400ES blijkbaar niet in het zilver alleen in het zwart. Lekker is dat...

Vreemd genoeg worden de 'goekopere' modellen STR-DA3400ES en STR-DA2400ES wel in het zwart en zilver geleverd!!!

Zoals jullie misschien begrijpen heb ik geen zin om een zwarte sony receiver, bij mijn overige zilvere sony componenten te zetten.

Maar mijn vraag dus, klopt het dat de STR-DA5400ES en de STR-DA6400ES niet in het zilver worden gemaakt, alleen zwart. Of heb ik het ergens niet goed gelezen (zoals ook al eerder in het forum genoemd zit de sony site zelf vol met fouten, dus daar vertrouw ik ook niet op).

Wie kan mij het verlossende antwoord geven???
Ik heb de door jou genoemde modellen ook nog nooit in het zilver gezien. Om er, ook voor mezelf, achter te komen heb ik bij verschillende online winkels gekeken. Ze waren alleen in het zwart te krijgen. De modellen ervoor, waaronder mijn STR-DA5300ES, waren nog wel in het zilver te krijgen. Mijn vorige receiver (de STR-DA3000ES) had ik zelfs in de kleur champagne!

Ik vind het erg raar dat je tegenwoordig bij Sony bij de duurdere modellen alleen nog maar uit de kleur zwart kunt kiezen. Er zijn genoeg mensen, waaronder jij en ik, die liever de kleur zilver of champagne willen hebben. Het lijkt mij dat dat best klanten kan schelen! Je keuze wordt op die manier beperkt.

Ik wens je in ieder geval veel succes met je zoektocht en ik hoop dat je iets aan deze reactie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dennie1981 schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 00:10:
[...]

Ik heb de door jou genoemde modellen ook nog nooit in het zilver gezien. Om er, ook voor mezelf, achter te komen heb ik bij verschillende online winkels gekeken. Ze waren alleen in het zwart te krijgen. De modellen ervoor, waaronder mijn STR-DA5300ES, waren nog wel in het zilver te krijgen. Mijn vorige receiver (de STR-DA3000ES) had ik zelfs in de kleur champagne!

Ik vind het erg raar dat je tegenwoordig bij Sony bij de duurdere modellen alleen nog maar uit de kleur zwart kunt kiezen. Er zijn genoeg mensen, waaronder jij en ik, die liever de kleur zilver of champagne willen hebben. Het lijkt mij dat dat best klanten kan schelen! Je keuze wordt op die manier beperkt.

Ik wens je in ieder geval veel succes met je zoektocht en ik hoop dat je iets aan deze reactie hebt.
Tja, dat onderzoek had ik zelf ook al uitgevoerd inderdaad, maar kon eigenlijk gewoon niet geloven dat ze deze modellen niet meer in het zilver leveren!

Ik geloof inderdaad ook dat het ze klanten (of inkomsten) gaat schelen, want ik (en zo te lezen meerdere met mij) ben niet van plan om een zwarte receiver aan te schaffen. Dus ik heb 2 mogelijkheden. 1- ik koop een van de goedkopere modellen (de STR-DA3400ES of STR-DA2400ES) wat ik eigenlijk niet wil; of 2- ik koop een ouder model (de STR-DA5300ES), maar wat ik eigenlijk ook niet wil.

Ik wil eigenlijk gewoon de STR-DA5400ES en de STR-DA6400ES maar dan in het ZILVER!!!

Echt ongelofelijk raar van Sony!

Toch bedankt voor je rectie... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blindfold

Blindfold

Donde estan los conejos?

Anoniem: 312595 schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 16:12:
Ik heb ook nog een vraagje, dat eigenlijk niet echt iets met dit topic te maken heeft. Mijn speakers heb ik goedkoop kunnen kopen in de kringwinkel (4x sony SS-RS550 en 1 subwoofer sony SS-WS550), maar de subwoofer moet aangesloten worden met gewone speaker-kabels. Op mijn STR-DG820, moet de subwoofer aangesloten worden met een andere kabel. Is er een mogelijkheid om mijn subwoofer alsnog op deze receiver aan te sluiten, of zal ik er een andere moeten kopen?
Klinkt als een passieve sub. Als ik het goed heb begrepen heb je ook voor de 820 een actieve sub nodig, maar check even je handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:07
Ik weet niet of dit het goede topic is (afgeleid uit de TS), maar ik heb onlangs de HT-SF2300 gekocht (Sony Homecinema set) en afgelopen vrijdag is de receiver er keihard uitgeklapt. Ik had net een film gekeken en wilde de boel uit gaan zetten toen ik ineens een harde knal/knetter hoorde. Hierna wilde de receiver niet meer aan. Heb geen rook gezien of een brandlucht geroken.
Hij is nu op de post terug naar de winkel waar hij is gekocht. Ik ben benieuwd. Wat zou dit kunnen zijn?

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 312595

Blindfold schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 10:20:
[...]

Klinkt als een passieve sub. Als ik het goed heb begrepen heb je ook voor de 820 een actieve sub nodig, maar check even je handleiding.
In de handleiding staat niets over de subwoofer, behalve dat je die moet aansluiten met een mono-audiokabel...
Nu heb ik hem aangesloten op de extra front speaker-ingang, maar dat is natuurlijk niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
De meeste fatsoenlijke subs hebben een eigen versterker aan boord en die stuur je aan met een pre-out. Passieve subs zie ik eigenlijk nooit. Die zouden nooit een fatsoenlijke punch kunnen geven. Ik neem aan dat er wel gewoon 230V in gaat? Want dan denk ik eerder dat het een goedkope sub is met alleen een speaker input (zoals je ook bij de goedkope car-audio ziet). Kwalitatief zit dat ver onder het niveau van je versterker. En om eerlijk te zijn weet ik niet of dat invloed heeft op de versterker zelf. Als je er budget voor hebt, zou ik lekker een 'echte' sub kopen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsolodimos
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-02-2024
Heeft er iemand ervaringen met de Sony STR-DH500 ? Deze kost nog geen 200 eurie.. hoe zit het met de kwaliteit betreffende het luisteren van muziek? En t.o.v. zijn directe concurrentie, ofwel: instapmodellen Pioneer, Yamaha, Onkyo enz.

Ik heb hem nog nergens in een winkel kunnen testen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrgiov
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-05 15:00
Tsolodimos schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 22:27:
Heeft er iemand ervaringen met de Sony STR-DH500 ? Deze kost nog geen 200 eurie.. hoe zit het met de kwaliteit betreffende het luisteren van muziek? En t.o.v. zijn directe concurrentie, ofwel: instapmodellen Pioneer, Yamaha, Onkyo enz.

Ik heb hem nog nergens in een winkel kunnen testen..
op cnet waren niet zo tevreden over de geluidskwaliteit van de DH700 de grote broer van de DH500
http://review.zdnet.com/p...s/sony-str-dh700/33539695

blijkbaar bestaat er ook nog een DH800 en een DN1000, kent iemand deze ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsolodimos
degrgiov schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 13:57:
[...]

op cnet waren niet zo tevreden over de geluidskwaliteit van de DH700 de grote broer van de DH500

Ik ben toch echt opzoek naar een A/V Receiver waar je ook heel goed muziek door kunt luisteren. Erg belangrijk.. Denon schijnt dat wel goed te doen, 'hoor ik'. Jammer genoeg hebben ze bij de lokale 'speciaalzaak' in hifi geen Sony receivers.. Ik zou niet weten waar ik een Sony eerlijk zou kunnen vergelijken met een Pioneer, een Yamaha en alle andere aanbieders van budget-AV receivers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Een budget-AV receiver en heel goed muziek luisteren spreekt elkaar gewoon tegen, dus het ligt eraan hoe audiofiel je bent en waarnaar je luistert. De gemiddelde consument zal het verschil niet of nauwelijks horen en degene die dat wel doen gaan toch wel voor de duurdere apparatuur of een dedicated stereo versterker. En natuurlijk bijpassende speakers.

Was je nu in de markt voor de ES-serie, dan zeggen de reviews dat die behoorlijk goed zijn in muziek-weergave en dan had ik je kunnen verwijzen naar bijvoorbeeld een Staffhorst in Utrecht. De DG en DH series moet je volgens mij vooral zoeken bij de Mediamarkt, Block of Expert-achtige zaken, maar met de speakers daar en vooral de erbarmelijk slechte luisteromgeving heeft het weinig zin om te luisteren naar verschillen tussen merken versterkers. Daar kan je alleen maar horen hoe 'hard' iets kan.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravy
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:27
Tsolodimos schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 18:22:
[...]

Ik ben toch echt opzoek naar een A/V Receiver waar je ook heel goed muziek door kunt luisteren. Erg belangrijk.. Denon schijnt dat wel goed te doen, 'hoor ik'. Jammer genoeg hebben ze bij de lokale 'speciaalzaak' in hifi geen Sony receivers.. Ik zou niet weten waar ik een Sony eerlijk zou kunnen vergelijken met een Pioneer, een Yamaha en alle andere aanbieders van budget-AV receivers..
5400ES super reciever voor muziek weergave, in vergelijking met denon en yamaha!
De prijs is ook gezakt aangezien er nieuwe modellen aankomen.

[ Voor 5% gewijzigd door gravy op 04-08-2009 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gravy schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 19:12:
[...]

5400ES super reciever voor muziek weergave, in vergelijking met denon en yamaha!
De prijs is ook gezakt aangezien er nieuwe modellen aankomen.
...en dat zegt een...? Amateur, muziekliefhebber of audiofiel?

Begrijp me niet verkeerd, maar ik wil gewoon weten wie de 5400ES goed vind. Ik denk namelijk, dat elke amateur niet anders kan zeggen dan dat het een super receiver is. Een muziekliefhebber/audiofiel zal de receiver kunnen waarderen, maar zal ook wel wat nadelen kunnen noemen.

Verder ben ik benieuwd waar je je mening op baseerd? Heb je de receiver zelf in je bezit.

(nogmaals, begrijp me niet verkeerd, ik ben zelf ook opzoek naar de 5400ES of de 6400ES, maar hecht ook veel waarde aan goed onderbouwde recencies) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:39
Tsolodimos schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 18:22:
[...]
Correct Rotterdam staan de merken die jij noemt sowieso allemaal. Modellen weet ik zo 1-2-3 niet, maar een telefoontje doet wonderen.

Maar speakers doen ook veel met geluid, dus welke speakers heb je (of heb je op het oog)? Want die beïnvloeden de klank nog meer dan een receiver dat doet.

Overigens doet mijn Denon muziek beter dan mijn Sony, maar vergelijk is wellicht niet geheel eerlijk. Sony was een STR-DA685 van een paar honderd euro en heb nu een Denon AVR-2809 :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Anoniem: 309438 schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 21:10:
...en dat zegt een...? Amateur, muziekliefhebber of audiofiel?

Begrijp me niet verkeerd, maar ik wil gewoon weten wie de 5400ES goed vind. Ik denk namelijk, dat elke amateur niet anders kan zeggen dan dat het een super receiver is. Een muziekliefhebber/audiofiel zal de receiver kunnen waarderen, maar zal ook wel wat nadelen kunnen noemen.

Verder ben ik benieuwd waar je je mening op baseerd? Heb je de receiver zelf in je bezit.

(nogmaals, begrijp me niet verkeerd, ik ben zelf ook opzoek naar de 5400ES of de 6400ES, maar hecht ook veel waarde aan goed onderbouwde recencies) ;)
Je zou natuurlijk de TS kunnen lezen ;)
WhatHifi gaf de 2400ES 5 sterren en is na maanden nog steeds niet in achting gedaald.
Musically, the Sony is enjoyable too. Watch Elton John’s 60th birthday performance on Blu-ray and tunes sound natural and inviting.
Ook over de 5400ES zijn ze lovend, deze wordt gelijk in de eerste alinea al boven een Rotel geplaatst. Niet de minste dus.
To cut a long story short, the STR-DA5400ES is so good, it’s forced us to modify the ratings of every receiver around the same price.
...
The brilliant music is reproduced in magnificently huge and punchy fashion, while the excited voices of the tearaway kids come through with crystal clarity
Daarnaast had TechRadar een 3 pagina lange review van de 5400ES door Richard Stevenson van Home Cinema Choice.

Nee, qua muziek zit het volgens mij met de Sony's wel goed in de ES klasse. Tuurlijk zal er beter zijn, maar tegen welke prijs?

[ Voor 4% gewijzigd door Ethirty op 04-08-2009 22:35 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blindfold

Blindfold

Donde estan los conejos?

Nou. Hier dan mijn ervaringen met de 2400ES.

Ik heb deze set aangesloten aan de HKTS11 set die ik een paar jaar geleden al had gekocht.

Aansluiten was makkelijk. PS3 in de BD ingang via HDMI en ingesteld op
PCM uitvoer. Wii in de DVD ingang.
HDMI out van de receiver naar de tv Sony Bravia). Bravia sync aangezet, maar dat gebruik ik toch niet echt, aangezien ik een Harmony afstandbediening gebruik (weer 2 afstandbedieningen voor mijn grote stapel met ongebruikte ab's).
Ik kijk digitale tv via de decoder in de tv zelf.
Helaas was de optische kabel die overbleef(aangezien de PS3 nu via HDMI het geluid doorstuurt) te kort om het te redden tussen de tv en de receiver, dus nu heb ik de tv maal even met een roodwit kabeltje aangesloten.

Alles aangezet en met een druk op de gui knop kreeg ik netjes het menu te zien waar je de meeste opties die je normaal via een hoop gepriegel via de display van de receiver doet via een gui op je tv.

eerst de receiver ingesteld op 5.1, aangezien ik geen 7 luidsprekers heb. Testtoon geprobeerd en alles gaf op het juiste moment geluid.

Richtmicrofoon aangesloten en de automatische configuratie gedaan, aangezien ik had gelezen dat deze erg goed werkte bij deze receiver.
Na een aantal testtonen en een hoop herrie uit de subwoofer kreeg ik een scherm waarin hij geen warnings aangaf, dus dat alles in fase stond en alle tests goed uitgevoerd konen worden.
Daarna kreeg ik een mooi lijstje te zien van alle luidsprekers en hun afstand tot de richtmicrofoon, hun grootte (groot of klein), fase info en weet ik veel wat nog meer.

Tijd voor een film!!!

Als eerste Transformers Bluray erin gedaan met TrueHD geluid. WOW! Ik was eerst bang dat ik amper verschil zou merken, maar alles klonk een stuk helderder. Na een ontploffing in de woestijn hoorde je het zand op een auto erachter neerkomen met een ongelooflijk detail.
Ook op lage volumes hoorde ik veel duidelijker de stemmen, daar waar ik met m'n oude receiver vaak de center speaker wat harder zette omdat met lage volumes de andere geluiden overheersten.

Ik moest nog wel de subwoofer wat lager zetten (als ik hem hoger zet dan halverwege dan beginnen er dingen uit de kast aan de andere kant van de kamer te tillen!). Aangezien de subwoofer via een pre-out is aangesloten heb je geen instelling voor subwoofer volume oid op de receiver. Je kunt dus ook geen passieve subwoofer aansluiting, alleen een actieve.

Beeld was al 1080p vanaf de PS3, dus voor mij is het geen probleem dat de receiver niet upscaled via de HDMI aansluiting, maar wellicht is dit voor anderen wel een issue.

Nou. Voorlopig even de eerste indrukken. Binnenkort wellicht meer. Mocht iemand vragen hebben, of iets specifieks getest hebben, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsolodimos
FeaR1986 schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 22:00:
[...]

Correct Rotterdam staan de merken die jij noemt sowieso allemaal. Modellen weet ik zo 1-2-3 niet, maar een telefoontje doet wonderen.

Maar speakers doen ook veel met geluid, dus welke speakers heb je (of heb je op het oog)? Want die beïnvloeden de klank nog meer dan een receiver dat doet.

Overigens doet mijn Denon muziek beter dan mijn Sony, maar vergelijk is wellicht niet geheel eerlijk. Sony was een STR-DA685 van een paar honderd euro en heb nu een Denon AVR-2809 :)
Ah, bedankt. Rotterdam is niet bepaald om de hoek, maar ik kan er toch eventueel heen binnenkort. Ik heb 2 Infinity fronts (Reference 31, MK II) en 2 Infinity surround speakers (Reference 200, MKII). Het is niks bijzonders, maar voor de prijs is het zeker goed spul. Ik wilde hier door gewoon lekker muziek kunnen luisteren. Op het moment heb ik een stereo versterker van Pioneer, de A-109. Ik zou er graag op vooruit gaan qua geluidskwaliteit in muziek. Misschien moet ik mijn versterker gewoon meenemen naar de winkel, om hem te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik las net een beetje op internet in diverse forums dat er een opvolger van de STR-DA5400ES zit aan te komen, te weten de STR-DA5500ES (hoe logisch).

Volgens een aantal forums zal die worden geintroduceerd op 15 Augustus (nog 9 nachtjes slapen dus). Vreemd genoeg is er niet heel veel van te vinden, behalve op websites uit Zwitserland. Daar wordt 'ie volop genoemd en aangeboden (pre-order).

Ik ben bnieuwd of ze deze wel in het Zilver gaan leveren... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Hou er wel rekening mee dat er tussen aankondiging en levering bij ons nogal een paar maandjes tussen kan zitten.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ethirty schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 15:54:
Hou er wel rekening mee dat er tussen aankondiging en levering bij ons nogal een paar maandjes tussen kan zitten.
Als ie in het zilver komt, wil ik nog wel even wachten.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225955

degrgiov schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 13:57:
[...]

Ja dat klopt, de DH800 heb ik (amateur noob qua deze apparatuur) net aangeschaft. Ik heb er een setje canton 5.1 boxjes bij gehaald en alles aangesloten. Minpuntje is dat ik nog wacht op mijn tv (nieuw huis, de rest is daar al aangesloten) voor ik je kan zeggen of het goed klinkt. Maar goed, aangezien ik een echte amateur ben in dit soort dingen hoef je geen keiharde review van mij te verwachten. Het word meer iets in de trent van: ik ben tevreden, enthousiast of teleurgesteld.

Ik heb dit apparaat gekozen voor zijn prijs (350 €) en ondersteuning van (hd)audioformaten. Het apparaat zal dan ook niet echt worden gebruikt om muziek te luisteren maar is in eerste instantie aangeschaft voor het home cinema werk.

Om even aan te geven dat ik er echt niet veel verstand van heb, ik heb gisteren bij de mediamarkt boxen gekocht. (moet al genoeg zeggen toch! ;)) Tussen de JBL en Canton hoorden ik en mijn zus nog een duidelijk verschil. Hierna gingen we naar een duurdere canton set, wij hoorden het verschil niet. Vervolgens ook nog gekozen voor het beluisteren van een veel duurder HK setje, en wederom hoorden wij geen verschil. Ik praat dan over sets tussen de 300 en 800 €.

Edit 1:
Enige waar ik geen rekening mee heb gehouden: Ik wilde graag ondersteuning voor True HD etc, maar nu blijkt dat deze formaten alleen via een hdmi kabel kunnen worden weergegeven. Vervelend, want mijn PS3 heeft 1 HDMI uitgang en die moet naar de tv. Hou ik een spdif kabeltje over om aan te sluiten op de receiver en daar kan geen hd audiosignaal doorheen. Daarom houd ik het nu maar even bij 5.1.

Edit 2:
Handige link voor de verschillen in de DH serie en specs voor de DH800.

http://reviews.cnet.com/a...4505-6466_7-33539696.html

Verder vreemd dat de dh800 niet op de sony site staat. Hier gaat men maar tot de 700. Vreemd? Hij staat dan wel weer op de sonystyle site maar dan kun je hem niet vergelijken met andere receivers.

http://www.sonystyle.com/...uctId=8198552921665793060

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 225955 op 06-08-2009 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toch even het topic helemaal doorgelezen, interessant ;)

1 Ding vond ik echter wel vreemd:
Want dan denk ik eerder dat het een goedkope sub is met alleen een speaker input (zoals je ook bij de goedkope car-audio ziet).
Volgens mij klopt dit niet. In mijn jeugd (lees: 8 jaar geleden) heb ik mij heel erg veel bezig gehouden met car audio. Actieve subwoofers in de car audio wereld, zijn voor de amateurs die snel een redelijke bas willen hebben. Zelf had ik uiteindelijk een hifonics boltar 900 watt rms versterker voor 2 boston subs in een kistje. Geen enkele actieve sub die dat ook maar kon evenaren. De goedkope car audio waar jij het over hebt zijn de actieve subs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Mja, nee ik heb het denk ik niet goed verwoord. Wat ik bedoelde is dat je speakerdraden in de versterker stopt ipv een line-input. Kan alleen niet op de term komen hoe dat nou ook al weer heet. High level input ofzo?

Een sub is in die zin eigenlijk altijd 'actief', alleen heb je de keuze uit een interne of een externe versterker waarbij je bij car-audio een externe wil, wil je bij je home-audio een interne versterker in je sub. Reden is gelijk: het klappen van de sub zorgt voor stroomdips en die wil je bij je midden en hoog vandaan houden. Daarom heb je in goede car-systemen ook aparte amps voor laag en midden/hoog.

misschien verwoord ik het nog niet helemaal lekker, maar ik hoop dat het zo duidelijker is

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the squaler1
  • Laatst online: 21:05
Anoniem: 225955 schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 08:47:
[...]

Edit 1:
Enige waar ik geen rekening mee heb gehouden: Ik wilde graag ondersteuning voor True HD etc, maar nu blijkt dat deze formaten alleen via een hdmi kabel kunnen worden weergegeven. Vervelend, want mijn PS3 heeft 1 HDMI uitgang en die moet naar de tv. Hou ik een spdif kabeltje over om aan te sluiten op de receiver en daar kan geen hd audiosignaal doorheen. Daarom houd ik het nu maar even bij 5.1.
Je kan ook het volgende doen:

PS3 met hdmi op de versterker zodat je HD geluid heb.
En dan met HDMI uit op de versterker naar je tv gaan. heb je wel 2 kabels nodig maar heb je toch DTS HD.

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:39
Anoniem: 225955 schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 08:47:
[...]
Een receiver heeft geen HD Audio codecs nodig om te werken in combinatie met een PS3. De PS3 decodeert intern namelijk naar PCM en stuurt dat door. Elke receiver met HDMI kan dat signaal ontvangen en afspelen. Alleen bij spelers die HD Audio via bitstream uitzenden heeft je receiver de HD Audio codecs nodig.

Maar punt blijft inderdaad dat je wel HDMI aangesloten moet hebben :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Anoniem: 309438 schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 22:26:
[...]

Als ie in het zilver komt, wil ik nog wel even wachten.... :)
Op enkele Zwitserse sites wordt gesproken over een zilveren uitvoering dus je hebt mazzel denk ik.

En ik (wij) ook want ik hoop dat de 5400 dan gaat zakken in prijs!

Er komt ook nog een 3500 en een 1500 maar die zou alleen stereo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Een stereo home-cinema ES receiver? Waarom lijkt de info me nu ineens niet zo betrouwbaar meer? Dan kan je alleen nog maar voor de 5000 en 6000 serie gaan :?

Misschien een idee om bij geruchten de bron even te delen?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

the squaler1 schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 10:26:
PS3 met hdmi op de versterker zodat je HD geluid heb.
En dan met HDMI uit op de versterker naar je tv gaan. heb je wel 2 kabels nodig maar heb je toch DTS HD.
Bedankt voor de tip. Dit heb ik geprobeerd, iemand anders attendeerde me hier ook op. De sony receiver die ik heb (str-DH800) heeft 4 hdmi ingangen en 1 hdmi uitgang. Dus de PS3 aangesloten via hdmi op een ingang van de receiver. De uitgang van de receiver aangesloten op een hdmi ingang van de tv.

Via mijn keuzemenu voor externe apparaten op de tv kan ik zien dat er "iets" op het hdmi kanaal aangesloten is. Selecteer ik echter dit kanaal, krijg ik geen beeld en geen geluid, ongeacht wat ik instel op de receiver.

Sluit ik de ps3 rechtstreeks op de tv aan en gebruik ik een spdif kabeltje voor het geluid, dan werkt alles prima. Zal er dit weekend even voor gaan zitten, misschien zie ik iets heel simpels over het hoofd.

Surround set werkt goed, gisteren een dvd afgespeeld en (voor mij) een goed geluid. Ik heb gezien dat de ES receivers een prijsklasse hoger zitten, dus ongetwijfeld dat de kwaliteit hiervan een stuk beter is. Ik kan me met deze receiver prima redden (op het ps3 aansluiteuvel na) en ben tevreden over het geluid.

Of het echter iets is voor de audiofiel, daarvoor heb ik gewoon te weinig kennis in huis. Voor de huis tuin en keukengebruiker zoals ik is het echter een prima apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ethirty schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 10:01:
Een sub is in die zin eigenlijk altijd 'actief', alleen heb je de keuze uit een interne of een externe versterker waarbij je bij car-audio een externe wil, wil je bij je home-audio een interne versterker in je sub. Reden is gelijk: het klappen van de sub zorgt voor stroomdips en die wil je bij je midden en hoog vandaan houden. Daarom heb je in goede car-systemen ook aparte amps voor laag en midden/hoog.
Je hebt volgens mij helemaal gelijk met de stroomdip reden. Zelf gebruikte ik ook nog een losse condensator van 1F voor het opvangen van dippen. Bedankt voor de extra uitleg.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 225955 op 07-08-2009 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visuel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-04 17:18
Als je alleen op de kwaliteit van beeld en geluid let, op welke manier zal ik dan spijt gaan krijgen als ik nu voor de str-da3400es kies in plaats van voor de str-ds5400es? :?

Tussen de str-da3400es en de str-da5400es zit momenteel een kleine 700 euro prijsverschil!!!!

Op de sony site vind ik een aantal verschillen in de specificaties:
  • de 5400 gebruikt een andere DSP
  • de 5400 heeft o.a. 2 (waarvan 1 voor SACD) hdmi inputs meer en nog een paar extra digitale ingangen
  • de 5400 kan dsd en hats (? weet niet wat dit is) aan m.b.t hdmi
  • de 5400 heeft multi-room functionaliteit (Is er iemand die dit gebruikt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
HATS is Sony's systeem om een compatible SACD speler (ik geloof alleen de duurste ES speler) digitaal 5.1 te laten doorgeven. Normaal heb je daarvoor vanwege de bandbreedte van het signaal 5.1 analoog voor nodig.

Tussen de 3400 en de 2400 zit ook al een behoorlijk prijsverschil en de enige extra's zijn 1 of 2 digitale audio inputs meer en een andere GUI. Het is daarom reëler om de 2400 tegenover de 5400 te zetten. De 5400 kan geloof ik ook een HDMI signaal upscalen, de 2400 en 3400 kunnen dat alleen met een analoge input. Of het de meerpijs waard is kan alleen jij bepalen. Ik denk dat de 2400 het meeste value-for-money geeft.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blindfold

Blindfold

Donde estan los conejos?

Ethirty schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 21:38:
Ik denk dat de 2400 het meeste value-for-money geeft.
Kan ik zeker beamen. Lijkt me ook niet dat je zoveel aansluit via HDMI dat niet al 1080p is.
Pagina: 1 2 ... 8 Laatste