Het Sony Receiver ervaringen/discussie topic

Het valt me op dat Sony's lijn van receivers niet erg populair lijkt onder het publiek hier, terwijl het naar mijn idee toch scherp geprijsde en kwalitatief goede receivers zijn, met name de ES-serie. Toen ik zelf op zoek was naar een nieuwe receiver viel me pas op hoe weinig er over deze apparaten hier te vinden is. De meesten adviseren Denon, Marantz, Onkyo of Harman Kardon en daarom raken positieve reacties op Sony een beetje bedolven. Vandaar deze poging om Sony-afficionados samen te brengen.
Index
Historie
Sony is een Japans bedrijf dat vlak na de 2e wereldoorlog is opgericht. De naam is afgeleid van het Latijnse Sonus en het engelse woord sonny ("jongetje", nav een reclamecampagne uit 1956 waarin een getekend jongetje een rol speelt). Inmiddels is het een van de grootste media conglomeraten ter wereld, want naast electronica doet Sony ook in films en muziek. Sony heeft een aantal belangrijke technische hoogstandjes ontwikkeld (of helpen ontwikkelen) in haar bestaan: Betamax, de MSX, Trinitron, de 3.5" floppy, Compact Disc, Minidisc, walkman, discman, S/PDIF, SACD, Blu-ray en de Playstation.Niet alle producten zijn even succesvol door de markt ontvangen, maar al met al kan men stellen dat Sony een redelijke stempel heeft gedrukt op het huidige digitale tijdperk.
bron: wikipedia
Receiver
Een receiver of AV-receiver is een apparaat dat gebruikt wordt in een Home Cinema. Het is een tuner/versterker combinatie met een of meerdere processors voor beeld en geluid. Het bevat talloze audio/video inputs en outputs, varierend van composiet tot hdmi en van analoog tot optisch. Een receiver is vooral bedoeld voor de weergave van meerkanaals geluid zoals aanwezig op DVD/Blu-ray.Sony heeft momenteel 2 lijnen: de gewone consumenten receivers en de ES-lijn. ES staat voor Elevated Standard. Deze laatste serie staat zijn mannetje tussen de moordende concurrentie en wordt in reviews vaak geprezen om zijn muzikale capaciteiten naast zijn indrukwekkende meerkanaals-prestaties. De ES lijn wordt al jaren 'gekenmerkt' door een knik in de front-plaat, iets wat een aantal andere fabrikanten tegenwoordig immiteren. Voorheen zat tussen deze 2 lijnen nog de QS serie, maar deze wordt niet langer geleverd.
Huidige modellen
STR-DG520

Specificaties
Output: 5x 85W
HDMI: 2x input, 1x output. Pass-through, 1080p/24
Audio aansluitingen: 2x optical, 1x coax, 4x analoog in, 1x analoog uit
Video aansluitingen: 2x component in, 1x component uit, 4x composiet in, 1x composiet uit
Codecs: DTS, Dolby Prologic/II, Dolby Digital
Afmetingen (BxHxD) (mm): 430 x 158 x 318
Gewicht (kg): 7,7
STR-DG720

Specificaties
Output: 7x 85W
HDMI: 3x input, 1x output. Pass-through, 1080p/24
Audio aansluitingen: 2x optical, 1x coax
Video aansluitingen: 3x component in, 1x component uit, 4x composiet in, 1x composiet uit
Codecs: DTS, DTS ES, DTS 96/24, Dolby Prologic/II/IIx, Dolby Digital/EX, LPCM over HDMI
Gewicht (kg): 8,1
STR-DG820 (2008)

Specificaties
Output: 7x 110W
HDMI: 4x input, 1x output. Upscaling vanaf analoog, 1080p/24, vxColor en Deep Color
Audio aansluitingen: 3x optical in, 1x optical out, 1x coax
Video aansluitingen: 3x component in, 1x component uit, 4x composiet in, 1x composiet uit
Codecs: DTS, DTS ES, DTS 96/24, DTS HD, Dolby Prologic/II/IIx, Dolby Digital/EX/+, Dolby TrueHD, Neural THX, LPCM over HDMI
Gewicht (kg): 8,4
Reviews
STR-DA2400ES (2008)

Specificaties
Output: 7x 100W; THD 0,09%
HDMI: 4x input, 1x output. Upscaling vanaf analoog, 1080p/24, xvColor en DeepColor support
Audio aansluitingen: 3x optical, 2x coax, 4x analoog in, 1x analoog uit, 7.1 analoog in/uit
Video aansluitingen: 3x component in, 1x component uit, 5x composiet in, 1x composiet uit
Codecs: DTS, DTS ES, DTS 96/24, DTS HD, Dolby Prologic/II/IIx, Dolby Digital/EX/+, Dolby TrueHD, Neural THX, LPCM over HDMI
Afmetingen (BxHxD) (mm): 430 x 158 x 388
Gewicht (kg): 12,5
Reviews
STR-DA3400ES (2008)

Specificaties
Output: 7x 100W; THD 0,09%
HDMI: 4x input, 1x output. Upscaling vanaf analoog, downscaling naar analoog, 1080p/24, xvColor en DeepColor support
Audio aansluitingen: 4x optical in, 1x optical out, 3x coax, 4x analoog in, 1x analoog uit, 7.1 analoog in/uit
Video aansluitingen: 3x component in, 1x component uit, 5x composiet in, 1x composiet uit
Afmetingen (BxHxD) (mm): 430 x 158 x 388
Gewicht (kg): 12,5
Reviews
STR-DA5400ES (2008)

Specificaties
Output: 7x 120W; THD 0,09%
HDMI: 6x input, 2x output. 2 Faroudja chips, HATS ondersteuning voor SACD, 1080p/24, xvColor en DeepColor support
Audio aansluitingen: 6x optical in, 1x optical out, 3x coax, 4x analoog in, 1x analoog uit, 7.1 analoog in/uit
Video aansluitingen: 3x component in, 2x component uit, 5x composiet in, 1x composiet uit
Afmetingen (BxHxD) (mm): 430 x 175 x 430
Gewicht (kg): 16,5
ReviewsAwards
STR-DA6400ES (2009)

Sony's vlaggeschip is in april voor de Nederlandse markt geïntroduceerd en zal waarschijnlijk in mei leverbaar worden. Het beste paard uit de Sony-stal is overigens niet goedkoop. Adviesprijs is momenteel een slordige €3000.
Recente modellen
2006: STR-DA1200ES, STR-DA3200ES, STR-DA5200ES2007: STR-DA3300ES, STR-DA5300ES
F.A.Q
Ik zie op internet hele andere specificaties en foto's voor de ES-lijnDat klopt. Om onduidelijke redenen heeft Sony een differentiatie toegepast voor de Amerikaanse markt. Modellen met gelijk typenummer hebben in de VS betere specificaties en meer aansluitingen tegen een lagere prijs. Andere modellen zoals de STR-DA4400ES zijn hier niet eens verkrijgbaar.
Nawoord
Helaas blinkt de Sony site niet uit in het overzichtelijk of juist presenteren van technische specificaties. Op internet zoekend kom je vooral de VS-specificaties tegen die zoals gezegd nogal eens afwijken. Hopelijk heb ik eea juist vermeld, maar als er fouten in zitten hoor ik dat graag.Disclaimer: Het is moeilijk kwalitatief goede foto's te vinden van de EU versies. Afbeeldingen (van met name de achterzijde) kunnen daarom afwijken van het werkelijke product.
Ik ontdek net pas de digitale versie van de Sony brochure, hierin staan voor de diverse receivers alleen weer andere specificaties. Ik zal eea nog eens na moeten lopen, want zaken als gewicht, aansluitingen en wel of niet upscalen via HDMI zijn toch wel relevant. Ook zijn hierin wel de nieuw entry-level modellen van de DH-serie opgenomen
10/05: maten aangepast
[ Voor 4% gewijzigd door Ethirty op 04-08-2009 22:34 ]
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB