Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconerHG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15-08 15:33
Wabs schreef op maandag 11 juni 2018 @ 08:58:
Bedankt voor je reactie.
Welke app gebruik je dan voor internet radio? Goeie app die kan casten naar een chromecast zou een mooie oplossing zijn. De DN1080 heeft namelijk een ingebouwde chromecast dus dat maakt het makkelijk.
Heb je dit ook werkend gekregen met Youtube? Spotify werkt bij mij prima maar de Chromecast naam verschijnt bijna nergens. Soms zie ik hem wel vanuit m'n Android Chrome bij een video maar bij Youtube staat hij nooit in de lijst.

Gelukkig staat m'n TV er wel altijd bij dus kan het via die weg, maar wel wat frustrerend.

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik ben er na veel Google werk achter gekomen dat bijna alle versterkers met 'chromecast built in' alleen chromecast audio zijn... Echt een gemiste kans imo. Schijnt bij andere merken net zo te zijn.

Snap het echt niet,95% van de mensen die een receiver koopt koppelt deze aan de tv. Bouw er dan ook gewoon een echte Chromecast in. 8)7

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Wabs schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:27:
Ik ben er na veel Google werk achter gekomen dat bijna alle versterkers met 'chromecast built in' alleen chromecast audio zijn... Echt een gemiste kans imo. Schijnt bij andere merken net zo te zijn.

Snap het echt niet, 95% van de mensen die een receiver koopt koppelt deze aan de tv. Bouw er dan ook gewoon een echte Chromecast in. 8)7
Misschien heeft het te maken met (de kosten van) licencing aan Google voor ook de videoweergavefunctie? Mij verbaasde het op m'n 1070 ook enigszins dat er alleen audio gecast kan worden naar de 'built in', hoopte juist een HDMI aansluiting te kunnen besparen. Nu dus alsnog een aparte Chromecast dongle aangesloten.

• Wabs
  • Niet online
Ja, hier dus het zelfde gedaan, losse Chromecast achterin de versterker geprikt.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:46
Weemism schreef op donderdag 20 december 2018 @ 11:19:
[...]

Misschien heeft het te maken met (de kosten van) licencing aan Google voor ook de videoweergavefunctie? Mij verbaasde het op m'n 1070 ook enigszins dat er alleen audio gecast kan worden naar de 'built in', hoopte juist een HDMI aansluiting te kunnen besparen. Nu dus alsnog een aparte Chromecast dongle aangesloten.
Mja, of het heeft ermee te maken dat Chromecast Video vaker updates nodig heeft ofzo, wat ze mss te lastig vinden.

Ach ja, mijn 1050 kan inmiddels sinds begin 2017 niet meer bediend worden via Songpal / andere apps en nadat m'n vriendin per ongeluk het main volume op standje "boxen kapot" had gezet omdat bij Spotify Connect of DLNA blijkbaar de volume slider in app of in Android om het main volume gaat zonder grens daarop 8)7, ben ik eigenlijk niet meer zo rouwig om het ontbreken van ingebouwde functionaliteiten.

Er hangt nu een Chromecast Audio via optical in m'n 1050 en voor Video is er de Nvidia Shield met ingebouwde video chromecast, en dat vind ik wel prima nu. Beter dan onvolledig (of onhandig) geïmplementeerde ingebouwde functionaliteit, die wrs ook na 2-3 jaar al niet meer ondersteund wordt.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjsonnevelt
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-02-2024
PCan schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 21:52:
Heb keurig mijn geld terug van Correct. :-), ga nu voor de Denon X2400H.
Nu aanzienlijk beter geluid met de Dali 's? Ik heb namelijk ook de DN1080 en ben bij het tv kijken ook niet tevreden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Wabs schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:27:

Snap het echt niet,95% van de mensen die een receiver koopt koppelt deze aan de tv. Bouw er dan ook gewoon een echte Chromecast in. 8)7
Ik weet niet hoe het dan bij die andere versterkers werkt, maar ik vind dit eigenlijk een voordeel want nu springt mijn tv niet aan (HDMI-CEC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
Ik heb alle HDMI-CEC functies bewust uitgezet. Ik gebruik een Logitech Harmony (top apparaat!) En CEC is dan juist onpraktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
@cjsonnevelt
Heb de Denon nu 1 jaar en ben er nog steeds tevreden over. Geluid van Dali speakers is niet super, maar voor de prijs acceptabel. Heb wel het gevoel dat de geluidskwaliteit van Denon wat soberder is dan van mijn oude Onkyo AVR. Daar zat meer dynamiek in. Ik denk niet dat houtvezel het beste materiaal is om speakers mee te maken. Heb nog een oude Yamaha & B&W centrespeaker die beter klinken.
Mijn Yamaha NS150 frontzuilen heb ik voorzien van nieuwe condensatoren en doen het ook weer prima.
(zat een wisselstroom brom in).
Ik denk dat Sony zich beter bij TV's kan houden. Daar zijn ze nog steeds de beste in.
Mijn Sony TV is ruim 8 jaar oud (2010/8) en heeft nog een beeldkwaliteit als nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:46
Beetje stellige uitspraak.....

OK, de 1080 die jij hebt gehad is natuurlijk weer een ander apparaat dan de 1050 die ik nog heb staan (inmiddels alweer sinds eind 2014 en nog steeds naar volle tevredenheid).

Maar ik kan je zeggen dat na verschillende receivers, o.a. van Marantz en Yamaha, de STR-DN1050 van Sony de best klinkende receiver is die ik tot nu toe heb gehad. Zowel met best lastig aanstuurbare Mordaunt Short 908i zuilen (met subwoofers onderin, die ook gewoon door de versterker dienen te worden aangestuurd) + center en rears ook van Mordaunt Short, maar inmiddels ook met Wharfedale Diamond 225 bookshelves.

Dus om nou één ervaring met één exemplaar van een receiver meteen als aanleiding te nemen om te roepen dat Sony zich beter bij TV's kan houden...... (overigens ben ik het wel met je eens dat Sony TV's goed zijn. Hier een KDL-40v5500 uit 2009 die nog steeds de sterren van de hemel speelt).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
@eymey
Het is inmiddels >1 jaar geleden dat ik de DN1080 in huis heb gehad. Volgens mij was hij nét uit. Hopelijk heeft Sony de kinderziektes er nu uit.
cjsonnevelt vroeg me wat ik er van vond en ik heb hem netjes antwoord gegeven.
Het probleem zat m ook in de akoestiek & slechte kwaliteit NPO nieuwsuitzending.
Ook bij de Denon klinken stemmen van mannen op de NPO soms alsof ze door een closetrol praten.
Maar minder erg en vaak dan destijds bij de DN1080.
Ik ben een filmliefhebber, de DN1080 is dacht ik beter in muziekweergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wabs schreef op maandag 11 juni 2018 @ 08:58:
Bedankt voor je reactie.
Welke app gebruik je dan voor internet radio?
https://digitalradio.nl/wp/over-ons/

App voor Android en IOS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:53
Middag,

Aangezien mijn Onkyo het aan het begeven is ben ik opzoek naar een nieuwe versterker. Een maat van me wees me op de Sony STR-DN1080. Nu is het zo dat alles is weggewerkt in een kast. Die kast is 15cm hoog. De Sony is 15.6. Maar daar zitten pootjes onder. Mijn vraag is, kunnen die pootjes er ook af. Ik plaats ze na het plaatsen er weer onder, de rest van de kast heeft meer ruimte.

Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acemath
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-08-2024
Megaschopje omhoog.

Ik heb een vervelend probleem. Als we naar tv hebben gekeken via de SAT/CABTV input van de receiver, en we zetten de tv de dag erna terug aan, dan springt de receiver naar de BD/DVD stand, en moeten we via de draaiknop op het toestel zelf, naar de juiste stand gaan. Via de afstandsbediening van de receiver zelf lukt ook niet.

Gebeurt echter niet altijd, maar toch wel 3x van de 5.

Ik heb al research gedaan, maar a) het is niet zo evident om de juiste vraagstelling te vinden, en b) er zijn zoveel items te vinden over deze receiver , en ik heb geen zin om die allemaal door te spitten.

Misschien dat iemand van jullie hetzelfde probleem heeft gehad.
Alvast bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 10:52
Acemath schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:49:
Megaschopje omhoog.

Ik heb een vervelend probleem. Als we naar tv hebben gekeken via de SAT/CABTV input van de receiver, en we zetten de tv de dag erna terug aan, dan springt de receiver naar de BD/DVD stand, en moeten we via de draaiknop op het toestel zelf, naar de juiste stand gaan. Via de afstandsbediening van de receiver zelf lukt ook niet.

Gebeurt echter niet altijd, maar toch wel 3x van de 5.

Ik heb al research gedaan, maar a) het is niet zo evident om de juiste vraagstelling te vinden, en b) er zijn zoveel items te vinden over deze receiver , en ik heb geen zin om die allemaal door te spitten.

Misschien dat iemand van jullie hetzelfde probleem heeft gehad.
Alvast bedankt. :)
Kun je wat meer info geven? Welke apparaten heb je aangesloten?
Zit er bijvoorbeeld iets van een Blu Ray speler op die ingang aangesloten die continu aangaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acemath
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-08-2024
Kashika schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 00:11:
[...]

Kun je wat meer info geven? Welke apparaten heb je aangesloten?
Zit er bijvoorbeeld iets van een Blu Ray speler op die ingang aangesloten die continu aangaat?
Sorry, voor de late reply. Enige zaken die aangesloten zijn is de tv box, en een platenspeler. Heb enkel 2 HDMI ingangen ( of uitgangen, daar twijfel ik altijd over) in gebruik op de receiver. Die voor Sat/Cable en HDMI ARC. Platenspeler staat niet via HDMI aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
Acemath schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 13:33:
[...]

Sorry, voor de late reply. Enige zaken die aangesloten zijn is de tv box, en een platenspeler. Heb enkel 2 HDMI ingangen ( of uitgangen, daar twijfel ik altijd over) in gebruik op de receiver. Die voor Sat/Cable en HDMI ARC. Platenspeler staat niet via HDMI aangesloten.
Ik heb het nu een paar keer goed doorgelezen. Wat mij dwars zit is je dat je de invoer niet via je AB kan omzetten, maar alleen met de knop op het apparaat.
Ik zat eerst te denken aan iets wat CEC forceert, maar dit lijkt me sterk eigenlijk.

Denk dat je het beste terug naar de winkel kan met de receiver en het daar laten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-09 08:10
Waarschijnlijk een aparte vraag, maar heeft iemand ooit een energiemeter op zijn receiver toegepast? Ik zou graag weten welk energieverbruik de Sony versterkers verbruiken bij een gemiddeld volume op een 5.1 aangesloten zet.

Heb zelf een 1070 en heb een groot vermoeden dat dit een energieslurper is.

Waarom wordt dit nergens gespecificeerd zoals bij TV's, wasmachines, vuren, koelkasten, vriezers, etc? Een A+, rating zou toch ook daar mogen? Of verbruikt het zo weinig dat dit nutteloos is om toe te passen op Versterkers? Of hebben ze goed lobbywerk verricht om dit te voorkomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:39

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Ik heb dit ooit wel eens gedaan, maar met de hele multimedia hoek aan incl subwoofer en tv kwam het op 2-300W meen ik, dus dat vond ik op zich nog meevallen voor wat er allemaal aan stond.

Dat is overigens al jaren geleden en de meeste spullen zijn inmiddels al vervangen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sn33ky schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 10:11:
Waarschijnlijk een aparte vraag, maar heeft iemand ooit een energiemeter op zijn receiver toegepast? Ik zou graag weten welk energieverbruik de Sony versterkers verbruiken bij een gemiddeld volume op een 5.1 aangesloten zet.

Waarom wordt dit nergens gespecificeerd zoals bij TV's, wasmachines, vuren, koelkasten, vriezers, etc? Een A+, rating zou toch ook daar mogen? Of verbruikt het zo weinig dat dit nutteloos is om toe te passen op Versterkers? Of hebben ze goed lobbywerk verricht om dit te voorkomen ;)
Dat valt echt enorm mee, het hoogste wat ik mijn versterker uit de muur heb zien trekken in 2.0 is 90 Watt piek. En dan staat het echt goed luid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Ja, ik heb dat gedaan voor de STR-DN1040.
Het hangt af van wat je ingesteld hebt voor stand-by. Met alles aan, was stand-by bij de 1040 bijna 35 W!
Bij geluid hangt dat natuurlijk sterk af van je ingesteld volume.
Zie mijn review: productreview: Sony STR-DN1040 review door Fireshade

[ Voor 3% gewijzigd door Fireshade op 31-03-2020 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Ik heb nu een apart probleem bij mijn DN860: Hij krijgt geen IP-adres meer. Ik heb geprobeerd hem draadloos en bedraad te verbinden. Soms loopt die vast tijdens het verbinden, soms kom ik er door, maar dan houdt het ook op. Ik zie hem nu dus niet meer staan als Chromecast/airplay/spotify connect apparaat. Heb hem al gereset. Meer mensen die dit probleem herkennen of gehad hebben? Vind het eigenlijk een beetje zonde om een goed werkende versterker te vervangen voor een netwerk defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 16:41
Heb nu een Sony 840 met een LG C7 en twee Teufel tower speakers. Wanneer ik tussen bv de netflix app op de tv en de ziggo box switch komt steeds het home menu boven drijven. Mijn vriendin vind dit heel erg irritant maar kan geen oplossing op internet vinden dus denk dat ik maar een andere receiver ga aanschaffen aangezien dit ongeveer elke dag plaats vind en dan een aantal keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyleo
Fugitive2008 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:20:
Heb nu een Sony 840 met een LG C7 en twee Teufel tower speakers. Wanneer ik tussen bv de netflix app op de tv en de ziggo box switch komt steeds het home menu boven drijven. Mijn vriendin vind dit heel erg irritant maar kan geen oplossing op internet vinden dus denk dat ik maar een andere receiver ga aanschaffen aangezien dit ongeveer elke dag plaats vind en dan een aantal keer.
Heb je daar een foto van? Ik mijn mij te herinneren dat ik ergens een keer iets dergelijks heb uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:51
Hier een 1080 staan. Verbruikt zo’n 1,4 watt in standby en bij normaal luister/tv geluid verbruikt hij ongeveer 55 watt. Subwoofer rond de 10watt. Sony oled 55 ag9 tussen de 70 en 110 watt gemiddeld afhankelijk van de scenes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NA3Op3ZLxowVICV-Q0zSk32KHQg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VwYv7ATByy91Q8oFgo4HNBIN.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 16:41
Cyleo schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:11:
[...]

Heb je daar een foto van? Ik mijn mij te herinneren dat ik ergens een keer iets dergelijks heb uitgezet.
Zie de link voor de foto hieronder. Hier heb ik net van de netflix app op mijn tv naar de ziggo setop box geschakeld.

Link: https://switchon.stackstorage.com/s/AbPIv7vUWcrxwKPx

[ Voor 3% gewijzigd door Fugitive2008 op 28-05-2020 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-09 08:10
basjuhh schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:11:
Hier een 1080 staan. Verbruikt zo’n 1,4 watt in standby en bij normaal luister/tv geluid verbruikt hij ongeveer 55 watt. Subwoofer rond de 10watt. Sony oled 55 ag9 tussen de 70 en 110 watt gemiddeld afhankelijk van de scenes.

[Afbeelding]

[...]
Wauw. Bedankt voor de gedetailleerde info.
off-topic: Hoe meet je dat allemaal? Welke hardware en software gebruik je daarvoor? Want ziet er wel gelikt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Fugitive2008 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 07:52:
[...]

Zie de link voor de foto hieronder. Hier heb ik net van de netflix app op mijn tv naar de ziggo setop box geschakeld.

Link: https://switchon.stackstorage.com/s/AbPIv7vUWcrxwKPx
Ah, dat komt door HDMI-cec. Je gaat dan naar “home” van dr receiver.

Heb je de HDMI als volgt: Kastje->Versterker-TV? Zo ja, dan kun je als je HDMI cec wil blijven gebruiken en je tv ARC heeft dit veranderen naar Kastje->TV->Versterker. Probleem is dat het kastje zich niet lekker aan CEC houdt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:51
Heb een 6-weg Z-wave stopcontactblok welke per aansluiting de metingen doorstuurd naar mijn Fibaro HC 2 controller. Wat je ziet is een screenshot van de ios app van Fibaro. De plaatjes heb ik zelf gemaakt en er in geupload :-)

Kan zo gek maken als je wilt, kan ook over 24 uur, week maand etc. grafieken genereren om te kijken wat alles doet. zo kwam ik er jaren geleden achter dat mijn koelkast het ging begeven. Normaliter 1x per uur aanspringen voor 10 min en 27 watt gebruiken, naar altijd aan en continue 57 watt gebruiken :P
sn33ky schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 08:20:
[...]

Wauw. Bedankt voor de gedetailleerde info.
off-topic: Hoe meet je dat allemaal? Welke hardware en software gebruik je daarvoor? Want ziet er wel gelikt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickTim
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-08 11:11
Hoi, gisteren een tweedehands dn850 gekocht. Blij mee, alle boxen aangesloten. Maar via easy set up kan ik geen verbinding maken met netwerk. Blijft ‘grijs’ en aangeven dat het enige momenten kan duren om verbinding te maken. Neem aan dat het geen uren duurt, die momenten. Als ik de bedrade verbinding eruit haal en de WiFi antenne rechtop zet kan ik ook niet op het netwerk. Dit ‘probleem’ heb ik al meer gevonden op internet bij Sony forums. Maar de oplossing die daar wordt gegeven (reboot systeem) werkt niet. Zou het kunnen dat de netwerk-kaart (?) in het apparaat kapot is? En zou deze vervangen kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:49
Heeft ie niet toevallig een statisch ip ingesteld en moet je die even aanpassen naar DHCP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickTim
Ik kan juist helemaal niets instellen mbt netwerk: alle settings zijn niet benaderbaar 😐

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyleo
NickTim schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 16:32:
Hoi, gisteren een tweedehands dn850 gekocht. Blij mee, alle boxen aangesloten. Maar via easy set up kan ik geen verbinding maken met netwerk. Blijft ‘grijs’ en aangeven dat het enige momenten kan duren om verbinding te maken. Neem aan dat het geen uren duurt, die momenten. Als ik de bedrade verbinding eruit haal en de WiFi antenne rechtop zet kan ik ook niet op het netwerk. Dit ‘probleem’ heb ik al meer gevonden op internet bij Sony forums. Maar de oplossing die daar wordt gegeven (reboot systeem) werkt niet. Zou het kunnen dat de netwerk-kaart (?) in het apparaat kapot is? En zou deze vervangen kunnen worden?
Mijn DN860 heeft hier ook last van. Het lijkt er inderdaad op dat de netwerkkaart het niet goed doet. Bedraad doet die het 'soms'. Unifi controller geeft aan dat het appraat zichtbaar is, maar geen IP toegewezen heeft. Geen idee hoe het op te lossen, en erg irritant. Ik heb uiteindelijk opgelost door een chromecast er in te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spookje_nl
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik heb 5 jaar de STR DN1060. Prima tevreden over het geluid. Netwerk onderdelen haperen af en toe en de samenwerking met de losse SRS 55 is niet optimaal.

Maar nu kreeg ik afgelopen week de PROTECTOR foutmelding. Ik heb het apparaat ter reparatie aangeboden bij CE Repair in Mijdrecht. Helaas geven zij aan dat het apparaat niet te herstellen is. De onderdelen zijn niet leverbaar.

Ik heb nu een afschrijving van 120 euro per jaar op dit apparaat. Dat vind ik teveel. Ik zou het redelijk vinden dat onderdelen 10 jaar beschikbaar zijn. (eerste prijsvermelding op tweakers is april 2015)

Weet iemand of hier regels of richtlijnen voor zijn?

Ik heb Sony een mail gestuurd of zij nog iets voor mij kunnen betekenen. Ik hoop het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 15:04

Bene

list incomprehension

Ik ben op zoek naar advies.. Deze ochtend hebben we de plantjes en onze Sony FA1200ES water gegeven en hoewel de plantjes er nog prima uit zien heeft de versterker na een paar ploffen er de geest aan gegeven.

De versterker is mijns inziens echt stuk. Het water is door de ventilatiesleuven gelopen en heeft een laag gevormd op het circuitboard. Bah. Ding stond in een op maat gezaagd kastje :(

Ik heb er een duo bi-wired KEF luidsprekers naast staan en gebruikte de optische in om vanuit de TV alle audio in te voeden. Nu ben ik op zoek gegaan naar een tweedehands, maar ik kan die niet vinden, alleen de DA....ES varianten bedoeld voor surround geluid. Zou ik één van die ervoor in de plaats kunnen schuiven zonder dat ik achteruit ga qua geluid? Ze lijken geen bi-wiring te ondersteunen. Kan iemand mij eventueel wat aanraden aan een versterker uit een vergelijkbare klasse van een ander merk met een budget van, zeg, 250 euro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:59
Bene schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:24:
Zou ik één van die ervoor in de plaats kunnen schuiven zonder dat ik achteruit ga qua geluid?
Mijns inziens wel maar er zullen ook mensen zijn die stellen van niet. Hoorbare verschillen tussen receivers (stereo versus surround) is een vraag waar je nooit antwoord op gaat krijgen. De één bekijkt het wetenschappelijk en zegt dat er geen verschillen zijnz de ander zit meer aan de kant van emotie en beleving en stelt dat er wel verschil is.
Ze lijken geen bi-wiring te ondersteunen.
Bi-Wire ondersteunt elke receiver. Dat is een kwestie van twee aders aan de kant van de receiver en voer aders aan de kant van de speaker (per kanaal). Als je dubbel aan wilt sturen ben je (passief) aan het Bi-Ampen. De meeste surround receivers hebben wel de optie om de Surround Back kanalen toe te wijzen aan de fronts om zo tot de vier aders aan de kant van de receiver te komen. Ook hiervan is de meerwaarde zeer discutabel.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 15:04

Bene

list incomprehension

FeaR schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:14:
Ook hiervan is de meerwaarde zeer discutabel.
..dat klinkt alsof ik als leek het verschil niet ga horen. Puik, daar kan ik mee uit de voeten. Dank je voor je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Bene schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:27:
[...]
..dat klinkt alsof ik als leek het verschil niet ga horen. Puik, daar kan ik mee uit de voeten. Dank je voor je antwoord.
Check even de handleiding of je Surround Back dus toe kan wijzen. Dan heb je hetzelfde als je nu hebt. Iets gelijk terugzetten zoals het was is altijd beter. Al was het maar om niet onderbewust te gaan twijfelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickTim
Ik heb het artikelnummer van de network module van m'n STR-DN850 weten te achterhalen, maar volgens ESR is deze (via Sony?) niet meer beschikbaar...
Jullie nog ideeën waar ik aan dit onderdeel kan komen? A-1989-897-A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:47
Voor de DN1080 bezitters wilde ik toch het volgende even posten,
er is nu via een 'omweg' de Netwerk standby wel in te schakelen in de EU voor de DN1080.
Hiervoor gebruik je een app zoals bijv https://play.google.com/s...nz.dietrich.StrRemote.pro

Simpelweg; zet de receiver aan, wacht een minuut, start de app en zet Network standby aan. Vanaf dan is die via het netwerk ook in standby te benaderen 😀

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
tcviper schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:50:
Voor de DN1080 bezitters wilde ik toch het volgende even posten,
er is nu via een 'omweg' de Netwerk standby wel in te schakelen in de EU voor de DN1080.
Hiervoor gebruik je een app zoals bijv https://play.google.com/s...nz.dietrich.StrRemote.pro

Simpelweg; zet de receiver aan, wacht een minuut, start de app en zet Network standby aan. Vanaf dan is die via het netwerk ook in standby te benaderen 😀
Dit is aan te raden als je makkelijk naar Spotify / Airplay wil luisteren. Let wel dat je standby verbruik hier ook significant hoger van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 15:24

taz10

Party Animal

Cyleo schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:22:
[...]

Dit is aan te raden als je makkelijk naar Spotify / Airplay wil luisteren. Let wel dat je standby verbruik hier ook significant hoger van wordt.
LOL, daarom heb ik er juist een schakelaar tussen, als ik hem niet gebruik dan de schakelaar om, dus helemaal van het stroom af.

Maar wellicht kan iemand mij helpen met een extra setup ?.
Ik heb dus de STR-DN1080 met een Teufel Ultima 40 set, incl reflect Atmos speakers. Nu gaan we verbouwen en wil ik eigenlijk in de rest van de woonkamer/keuken nog een paar speakers, wellicht dat iemand mij kan vertellen hoe ik dit het beste kan realiseren.
Op de plattegrond bovenin de zithoek met speaker opstelling en onder de keuken/kamer.
Ik weet niet waa rik dit verder moet posten du sprobeer het maar hier even.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RVKyL65RF17q9_xXT_CeApdvkE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQk6FXMnEOWUxtDvd5NfwUdx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
taz10 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 21:18:
[...]

LOL, daarom heb ik er juist een schakelaar tussen, als ik hem niet gebruik dan de schakelaar om, dus helemaal van het stroom af.

Maar wellicht kan iemand mij helpen met een extra setup ?.
Ik heb dus de STR-DN1080 met een Teufel Ultima 40 set, incl reflect Atmos speakers. Nu gaan we verbouwen en wil ik eigenlijk in de rest van de woonkamer/keuken nog een paar speakers, wellicht dat iemand mij kan vertellen hoe ik dit het beste kan realiseren.
Op de plattegrond bovenin de zithoek met speaker opstelling en onder de keuken/kamer.
Ik weet niet waa rik dit verder moet posten du sprobeer het maar hier even.

[Afbeelding]
Wat is je vraag precies?

Je plaatst wel een plattegrond en ik zie waar je keuken zit. Nu kan ik zeggen dat je twee kabels naar je keuken kan doortrekken, maar ik denk niet dat is wat je verwacht.

Wat wil je bereiken met extra speakers? En wat heb je nu? Want als je Atmos speakers hebt, heb je al 5.2.1? Indien je niet 5.2.1 hebt, dan is het zonde van je Atmos speakers in elk geval. En als je het wel al hebt, dan kunnen er niet meer speakers aangesloten worden, want er zijn maar 8 plaatsen op je receiver voor speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

Kashika schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:55:
[...]

Wat is je vraag precies?

Je plaatst wel een plattegrond en ik zie waar je keuken zit. Nu kan ik zeggen dat je twee kabels naar je keuken kan doortrekken, maar ik denk niet dat is wat je verwacht.

Wat wil je bereiken met extra speakers? En wat heb je nu? Want als je Atmos speakers hebt, heb je al 5.2.1? Indien je niet 5.2.1 hebt, dan is het zonde van je Atmos speakers in elk geval. En als je het wel al hebt, dan kunnen er niet meer speakers aangesloten worden, want er zijn maar 8 plaatsen op je receiver voor speakers.
Ik wil ook iets creëren zodat ik in de keuken ook muziek kan afspelen, als ik straks dan de sony aanzet dan is het geluid meer in het zitgedeelte, vandaar.
Maar zoals jij al aangaf, dan heb ik een probleem, want ik heb dus ook de atmos reflect speakers.
Misschien is er iets op de markt dat ik een soort van switch tussen mijn speakers zet ? Dus bv 2 Ultima 20 speakers erbij kopen en die in het keuken gedeelte plaatsen, en als ik dan muziek wil afspelen wat ook in de keuken goed hoorbaar is deze bij schakelen.
Zoiets denk. Anders wordt het denk een aparte versterker of iets kopen met 2 ultima 20 speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
taz10 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 20:24:
[...]

Ik wil ook iets creëren zodat ik in de keuken ook muziek kan afspelen, als ik straks dan de sony aanzet dan is het geluid meer in het zitgedeelte, vandaar.
Maar zoals jij al aangaf, dan heb ik een probleem, want ik heb dus ook de atmos reflect speakers.
Misschien is er iets op de markt dat ik een soort van switch tussen mijn speakers zet ? Dus bv 2 Ultima 20 speakers erbij kopen en die in het keuken gedeelte plaatsen, en als ik dan muziek wil afspelen wat ook in de keuken goed hoorbaar is deze bij schakelen.
Zoiets denk. Anders wordt het denk een aparte versterker of iets kopen met 2 ultima 20 speakers.
Je kunt draadloze speakers aansluiten op de 1080. Moeten wel van Sony zelf zijn volgens mij.
Wireless multi-room heet het. Dat is denk ik een handige oplossing, want dat scheelt je kabels. En kunnen vrij krachtige speakertjes zijn ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

Kashika schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:52:
[...]

Je kunt draadloze speakers aansluiten op de 1080. Moeten wel van Sony zelf zijn volgens mij.
Wireless multi-room heet het. Dat is denk ik een handige oplossing, want dat scheelt je kabels. En kunnen vrij krachtige speakertjes zijn ook.
Dat kom ik ook ergens tegen, maar geheel duidelijk is het mij niet.
En als ik nu gewoon 2 extra speakers aansluit op de rear uitgang ?
Dus op elke rearuitgang 2 speakers, kan dit kwaad voor de versterker ?
Ik zou dit gebruiken bij bv muziek en dan p de multi speaker instelling, en als ik een film kijk dan misschien met een handmatige schakelaar de keukenspeakers uitzet, zoiets ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
taz10 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 23:19:
[...]
Dat kom ik ook ergens tegen, maar geheel duidelijk is het mij niet.
En als ik nu gewoon 2 extra speakers aansluit op de rear uitgang ?
Dus op elke rearuitgang 2 speakers, kan dit kwaad voor de versterker ?
Ik zou dit gebruiken bij bv muziek en dan p de multi speaker instelling, en als ik een film kijk dan misschien met een handmatige schakelaar de keukenspeakers uitzet, zoiets ?
Of je gebruikt Zone 2 zoals het bedoelt is? Enige nadeel van lagere serie receivers is dat niet elke input door kan worden gezet. De STR-DN1080 doet alleen analoge bronnen en netwerk/USB. Dus zolang je bron niet via S/PDIF of HDMI aan is gesloten zou ik Zone 2 gebruiken in plaats van knutselen met meerdere speakers op één uitgang. RCA naar de keuken en daar een setje actieve speakers of losse versterker voor als je passieve speakers neemt.

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 01-04-2021 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

FeaR schreef op donderdag 1 april 2021 @ 00:31:
[...]

Of je gebruikt Zone 2 zoals het bedoelt is? Enige nadeel van lagere serie receivers is dat niet elke input door kan worden gezet. De STR-DN1080 doet alleen analoge bronnen en netwerk/USB. Dus zolang je bron niet via S/PDIF of HDMI aan is gesloten zou ik Zone 2 gebruiken in plaats van knutselen met meerdere speakers op één uitgang. RCA naar de keuken en daar een setje actieve speakers of losse versterker voor als je passieve speakers neemt.
Ik begin e.e.a t ebegrijpen hoe het werkt met die zone 2.
Naar aanleiding van jouw opmerking voor active speakers heb ik vanmorgen maar eens met Teufel gebeld en een fijn advies gesprek gehad.
Daar ik ook in het keuken gedeelte een TV aan de muur krijg ga ik voor de CINEBAR LUX Surround "5.0-Set" en laat de Sony met de Ultima 40 Atmos in het zit gedeelte voor de filmbeleving.
Zitten we in het keuken gedeelte dan deze soundbar aan met de wireless effect speakers van Teufel.

[ Voor 3% gewijzigd door taz10 op 01-04-2021 22:45 . Reden: Link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCP
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-03 12:11

LCP

Biertje?

Dag allen.

Ik ben in bezit van een Sony STR-DN1050. In principe naar volle tevredenheid, maar ik liep laatst tegen een issue aan.
Op de 1050 zit een Playstation 3, een Chromecast Ultra en een Raspberry Pi 4b met Kodi aangesloten.
Onlangs heb ik een Full HD beamer van Optoma vervangen voor een 4k/HDR beamer van Optoma.

Na alles aangesloten te hebben, bleek dat de STR-DN1050 geen 4k passthrough deed, ondanks dat ie dat volgens de specs wel moet kunnen. De Chromecast Ultra geeft alleen maar 1080p weer en 4k content afspelen op de Raspberry Pi 4 resulteerde in 'No Signal Found' op mijn Optoma 4k beamer.

Lang verhaal kort: het 4k issue met de Raspberry Pi 4b heb ik opgelost. De oplossing hiervoor was om de config.txt aan te passen zodat de Raspberry tijdens het booten geen "onderhandeling" doet met de receiver over de video settings. Dit heeft me wat tijd gekost om uit te vogelen, maar de receiver geeft nu via de Raspberry Pi 4b keurig 4k beeldmateriaal door aan de beamer.
De Chromecast Ultra echter, blijft steken op 1080p. Hier is ook niets aan te doen vrees ik.

Nu is mijn idee om de 1050 uiteindelijk te vervangen voor de STR-DN1080. Deze zou volgens de specs niet alleen 4k passthrough moeten ondersteunen, maar ook HDCP2.2 en HDR passthrough.

Mijn vraag: heeft iemand hier ervaring mee? Werkt 4k/HDR HDCP2.2 passthrough correct op de STR-DN1080?

Xiaomi Pocophone F1 | Microsoft Surface Book 2 | Asus P9X79, 12GB Corsair RAM, Intel Core i7 3820, Windows 10 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 00:53
Hallo allen,

Al aantal jaren geniet ik van een Sony STR-DN850, altijd nog in een stereo setup met KEF (C-Series, 100w 8 ohm) speakers. Vanmorgen een zolderopruiming gedaan en kwam ik zowaar mijn Cambridge DTT2500 Subwoofer tegen. Vroeger veel plezier van gehad, dus ik dacht, kijken wat dit biedt in 2.1 format. Het lijkt er echter op dat mijn DN850 enkel actieve subwoofers ondersteund, immers is het signaal over de twee subwoofer uitgangen te beperkt om de subwoofer geluid te laten maken. Een kleine ruis is hoorbaar bij het testprogramma waar ik deze opschaal naar +10db voor de sub.

Om de subwoofer nog even te testen heb ik de weerstand gemeten (3.8 ohm) en uiteindelijk op de center speaker uitgang aangesloten en werkte prima.

Ik vroeg mij even af of er nog een setting is die ik over het hoofd heb gezien dan wel een work-around om toch mijn passieve subwoofer onderdeel te maken van de geluidsbeleving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
Thinlanet schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:18:
Ik vroeg mij even af of er nog een setting is die ik over het hoofd heb gezien dan wel een work-around om toch mijn passieve subwoofer onderdeel te maken van de geluidsbeleving.
Setting zal er niet zijn, je Sony is niet gemaakt voor dit gebruik. Er zijn enkele receivers die wel passieve subwoofers aan kunnen sturen maar die zijn op één hand te tellen. Andere opties dan een andere receiver zijn er wel maar ik zou er niet aan beginnen. Dit soort subwoofers zijn het niet waard om in te investeren. Natuurlijk kan je een losse versterker kopen om de subwoofer actief te maken maar ik zou dan eerder direct een actieve subwoofer kopen in plaats van de "subwoofer" van een PC setje actief te maken. Subwoofer met aanhalingstekens, want subwoofer is mijns inziens niet het goede woord aangezien we hier spreken over een 5,25 unit.

De manier hoe je het nu aan hebt gesloten gaat ook niets brengen. De subwoofer op het center kanaal gaat alleen het laag brengen van dat kanaal. Center kanaal is veelal spraak dus echt laag zal er niet veel inzitten. Idem met de andere uitgangen die je nog over hebt. Beste zou nog zijn om de subwoofer bij de Front Left of Front Right te proppen en de speakers op "large" te zetten/houden zodat de subwoofer alles van dat kanaal krijgt. Enige is dat je totale weerstand dan wel daalt op die ene uitgang/eindtrap (je combineert 4 en 8 Ohm) en ook geen idee of de subwoofer het tof vindt om de gehele frequentie te verwerken, daar zijn ze over het algemeen niet voor gemaakt. In de totale set waar de subwoofer uit kwam zat een decoder/filter wat je nu mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 00:53
Dank je Fear, een antwoord wat ik al een beetje vermoedde. Dan laat ik het lekker wezen en ga ik voor een actieve sub. Immers moet ik omwille van een ander audio/tv meubel ook andere speakers en kan ik dus kijken naar een mooie set die op elkaar is afgestemd. De KEF’s heb ik altijd fijn gevonden maar ook daar tijd voor iets nieuws (en gepast formaat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyleo
LCP schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:53:
Dag allen.

Ik ben in bezit van een Sony STR-DN1050. In principe naar volle tevredenheid, maar ik liep laatst tegen een issue aan.
Op de 1050 zit een Playstation 3, een Chromecast Ultra en een Raspberry Pi 4b met Kodi aangesloten.
Onlangs heb ik een Full HD beamer van Optoma vervangen voor een 4k/HDR beamer van Optoma.

Na alles aangesloten te hebben, bleek dat de STR-DN1050 geen 4k passthrough deed, ondanks dat ie dat volgens de specs wel moet kunnen. De Chromecast Ultra geeft alleen maar 1080p weer en 4k content afspelen op de Raspberry Pi 4 resulteerde in 'No Signal Found' op mijn Optoma 4k beamer.

Lang verhaal kort: het 4k issue met de Raspberry Pi 4b heb ik opgelost. De oplossing hiervoor was om de config.txt aan te passen zodat de Raspberry tijdens het booten geen "onderhandeling" doet met de receiver over de video settings. Dit heeft me wat tijd gekost om uit te vogelen, maar de receiver geeft nu via de Raspberry Pi 4b keurig 4k beeldmateriaal door aan de beamer.
De Chromecast Ultra echter, blijft steken op 1080p. Hier is ook niets aan te doen vrees ik.

Nu is mijn idee om de 1050 uiteindelijk te vervangen voor de STR-DN1080. Deze zou volgens de specs niet alleen 4k passthrough moeten ondersteunen, maar ook HDCP2.2 en HDR passthrough.

Mijn vraag: heeft iemand hier ervaring mee? Werkt 4k/HDR HDCP2.2 passthrough correct op de STR-DN1080?
Ja, Apple TV met Dolby Vision werkt, PS5 met HDR werkt, UHD blu-ray werkt, eARC werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCP

LCP

Biertje?

Cyleo schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:44:
[...]

Ja, Apple TV met Dolby Vision werkt, PS5 met HDR werkt, UHD blu-ray werkt, eARC werkt.
Dat is goed nieuws! Hartelijk dank hiervoor! _/-\o_

Xiaomi Pocophone F1 | Microsoft Surface Book 2 | Asus P9X79, 12GB Corsair RAM, Intel Core i7 3820, Windows 10 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdiermen
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:24
Weet iemand of er nieuwe Sony receivers aan zitten te komen?

De STR-DN1080 is bijvoorbeeld nergens meer te krijgen sinds enkele weken (wel via Sont zelf, maar heel erg overpriced).

Of komt het vanwege leveringsproblemen of productieproblemen die bekend zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCP

LCP

Biertje?

Check Marktplaats. Ik heb net een STR-DN1080 gekocht voor €250 in nieuwstaat. Er zijn regelmatig Sony receivers te vinden. Zorg voor een opgeslagen zoekactie en je bent er op tijd bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
vdiermen schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:04:
Weet iemand of er nieuwe Sony receivers aan zitten te komen?

De STR-DN1080 is bijvoorbeeld nergens meer te krijgen sinds enkele weken (wel via Sont zelf, maar heel erg overpriced).

Of komt het vanwege leveringsproblemen of productieproblemen die bekend zijn?
Veel electronica kampt met productieproblemen. Dat is bij receivers niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloever
Wellicht heeft iemand hier de oplossing...

Ik heb sinds een tijd een Sony STR-DN1080. Hierop heb ik een Pro-Ject Essential op aangesloten. Werkt top. Tot ik op de Sony een https://tweakers.net/pric...00bt-zwart/specificaties/ aansluit via Bluetooth. Dit gaat even goed en dan schakelt de JBL zich uit. Als ik de goedkopere JBL 205 wireless erop aansluit gaat het wel goed.

Weet iemand waar het aan kan liggen? JBL 205 - Prima. JBL 500 - Niet. De Sony heeft de laatste software update. Beide JBL, waar zover mogelijk, ook. De JBL 500 werkt wel weer goed, lijkt het, op mijn telefoon.

Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
Lijkt erop dat de JBL 500 niet een signaal krijgt dat hij draadloos iets afspeelt. Meestal schakelen draadloze koptelefoons zichzelf uit wanneer er een tijd lang geen audio afgespeeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloever
Kashika schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:47:
Lijkt erop dat de JBL 500 niet een signaal krijgt dat hij draadloos iets afspeelt. Meestal schakelen draadloze koptelefoons zichzelf uit wanneer er een tijd lang geen audio afgespeeld wordt.
Daar lijkt het op inderdaad. Maar hoe kan dat? Want ik luister op dat moment gewoon naar of muziek of de TV. En dat gaat via de JBL 500. Gekke is dat mijn 10 euro JBL 205 het prima blijft doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
Kloever schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:45:
[...]

Daar lijkt het op inderdaad. Maar hoe kan dat? Want ik luister op dat moment gewoon naar of muziek of de TV. En dat gaat via de JBL 500. Gekke is dat mijn 10 euro JBL 205 het prima blijft doen.
Die JBL heeft waarschijnlijk niet die auto-off functie ingebouwd.

Waarom precies weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:44
Ondanks dat dit een erg oud topic is toch besloten hier te posten aangezien een apart topic aanmaken me overkill lijkt.

Onlangs heb ik een tweedehands uitvoering: Sony STR-DN1080 aangeschaft. Deze wordt nu samen gebruikte met een uitvoering: Sony Bravia KDL-50W829B Zwart. Oud beestje maar voldoet qua beeld nog prima voor ons.

Afgelopen dagen heb ik wat geprobeerd en zitten spelen met de instellingen, m'n apparatuur die ik wilde gaan aansluiten via de HDMI ingangen op de receiver, de afstandsbedieningen, etc. en hierbij vielen me een aantal punten op die ik irritant vind / waar ik vragen over heb:
  • Volume: Zodra ik het volume van de TV verhoog zie ik in beeld dat het volume van het audio systeem verhoogd wordt. Echter loopt dit niet synchroon met het volume van de receiver zelf. Zo staat het volume wat op de TV weergegeven wordt bijvoorbeeld op 30 terwijl de receiver aangeeft op 24 te staan. Ik begrijp dat hier niets aan te doen is, lame.
  • Afstandsbediening: De afstandsbediening van mijn TV kan ik nagenoeg helemaal gebruiken voor bediening van de receiver, echter zijn er enkele essentiële knoppen (bijvoorbeeld "HOME") welke mijn TV afstandsbediening vervolgens de TV laat bedienen. Indien ik de receiver aan zet en op de TV naar het juiste HDMI input kanaal switch dien ik op "HOME" te drukken om naar het hoofdmenu van de receiver te gaan. Maar aangezien ik dit met de afstandsbediening van de TV doe gaat deze naar het hoofdmenu van de TV in plaats van naar het hoofdmenu van de receiver. Is dit te omzeilen of ben ik dan toch echt gebonden aan 2 afstandsbedieningen (of een universeel programmeerbare afstandsbediening..)?
  • TV via CI+: Voor regulier TV kijken gebruiken wij de CI+ module die in de TV geprikt zit. Wanneer ik op de afstandsbediening van de receiver op "TV" druk gaat deze natuurlijk naar zijn eigen TV kanaal terwijl we via dat kanaal helemaal geen TV kijken. Maar ik vroeg mij wel af, waar kijkt deze input dan überhaupt naar? Er zit geen HDMI input met de naam "TV" op de receiver en alle andere inputs ("BD/DVD, SAT/CATV, GAME, SA-CD/CD, VIDEO 1, VIDEO 2") zijn met de remote of via het "Watch" menu te selecteren. Ook kan je volgens mij geen kabel TV aansluiten op de receiver zelf, dus ik vraag mij echt af waar dit nu voor dient? Het liefst zou ik natuurlijk zien dat deze knop me rechtstreeks naar de TV zelf brengt maar dit zal wel niet gaan. Vreemde is dan nog wel, indien we via de CI+ module TV kijken springt de receiver wel naar "TV"...
  • HDMI-CEC: Op de een of andere manier liep ik er nu al tegenaan dat de receiver steeds terug wilde naar een mediaspeler die nog aan stond op een van de inputs van de receiver. Ik had allang geschakeld naar de TV (waarbij ik dus via de afstandsbediening van de TV naar de regulier "TV ingang" ben gegaan aangezien wij via CI+ kijken) maar toch switchte de receiver weer vrolijk terug naar HDMI 2 om de mediaspeler op het scherm te zetten. Toen ik de mediaspeler had uitgezet ging dit vervolgens goed, tot ik 's morgens op stond en de TV + receiver weer vrolijk aan stonden op het scherm van de mediaspeler. Waarschijnlijk is deze vannacht om een of andere reden aangesprongen met dit tot gevolg.
  • Communicatiefout audiosysteem: Vervolgens zette ik de mediaspeler uit en switchte ik terug naar mijn TV kanaal (wederom via de TV, via CI+) en toen kreeg ik de "tv speaker actief door communicatiefout audiosysteem" melding. Ik kon me niet bedenken wat hier nu de reden voor was aangezien alles daarvoor prima in orde leek. Toen heb ik de HDMI kabel van de desbetreffende mediaspeler er maar uitgehaald en na een paar keer heen en weer klikken, van HDMI ingang op de TV veranderen etc. deed hij het weer. Weet iemand wat hier de oorzaak van kan zijn? Gisteren heb ik hetzelfde nogmaals getest, maar steeds als ik de HDMI kabel van deze mediaspeler erin laat zitten gaat het fout. Indien de mediaspeler nog aan staat springt hij steeds terug naar het kanaal van deze mediaspeler. En indien ik de mediaspeler uitzet en terug ga naar TV krijg ik ofwel de "tv speaker actief door communicatiefout audiosysteem" melding, ofwel ik hoor gewoon helemaal geen geluid uit de speakers. Alleen als ik de HDMI kabel van deze mediaspeler verwijder werkt het gewoon weer normaal. Een andere HDMI kabel bood hier alvast geen oplossing voor.
  • Scene per HDMI Input: Tot nog toe gebruikte ik mijn TV als hub voor de aan te sluiten apparatuur. Hierbij had ik elke HDMI input op een bepaalde scène ingesteld. Dus films / series kijken via de Chromecast [HDMI 1 staat op scène bioscoop], gamen op de PS4 of Switch [HDMI 3 & 4 op gaming], of sport kijken via die Mi Box S [HDMI 2 stond op sport]. Ik heb elders gelezen dat receivers over het algemeen keurig de juiste instellingen mee geven aan het type kanaal dat werd door gegeven. Echter kan ik hier op de receiver helemaal niets van vinden? Het lijkt er helaas op dat ik met het aansluiten van diverse bronnen op de receiver helemaal niet meer kan instellen welke scène ieder apparaat qua beeldinstellingen vanuit de TV zou moeten krijgen?
  • Switchen van HDMI kanaal: Aangezien ik eerder de TV als hub gebruikte hoefde ik steeds maar één keer van HDMI kanaal te switchen om naar een ander apparaat te gaan. Aangezien we TV kijken via de CI+ module en de receiver nu op HDMI 2 zit aangesloten moet ik nog even zoeken hoe ik nu zo snel mogelijk naar bijvoorbeeld mijn mediaspeler(s) of een console schakel die aan de receiver hangen. Echt ideaal is dit vooralsnog niet.
Hopelijk is er iemand die me een beetje verder op weg kan helpen want vooralsnog is het vooral enorm wennen & ongemakkelijker geworden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
Je kunt snel schakelen naar een aangesloten systeem via CEC. Dus simpelweg de mediaspeler of het andere apparaat aanzetten zorgt ervoor dat je receiver naar het juiste kanaal wisselt.
Het issue dat de mediaspeler steeds weer het beeld terugwisselt heeft met het bovenstaande te maken.

Ik heb hetzelfde met mijn mediaspeler (nvidia shield 2019). Als ik schakel naar een ander systeem dan mijn mediaspeler dan schakelt het correct over. Maar zet ik dat apparaat uit en ook mijn tv/receiver dan wordt of mijn receiver of mediaspeler weer wakker. Schakelt alles weer aan. Erg irritant.
CEC lijkt een minuut actief het signaal te sturen om alles aan te blijven zetten en over te schakelen. De enige oplossing bij mij is om de TV eerst uit te zetten.
Weet niet of het jou helpt omdat jouw probleem vergelijkbaar is. Ik denk dat wanneer je via CI+ werkt dan wissel je niet "echt" naar een ander kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:44
Kashika schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:45:
Je kunt snel schakelen naar een aangesloten systeem via CEC. Dus simpelweg de mediaspeler of het andere apparaat aanzetten zorgt ervoor dat je receiver naar het juiste kanaal wisselt.
Het issue dat de mediaspeler steeds weer het beeld terugwisselt heeft met het bovenstaande te maken.
Dat eerste was ook het idee inderdaad, of tenminste dat ik met 1 afstandsbediening alles kon bedienen.
Ik heb hetzelfde met mijn mediaspeler (nvidia shield 2019). Als ik schakel naar een ander systeem dan mijn mediaspeler dan schakelt het correct over. Maar zet ik dat apparaat uit en ook mijn tv/receiver dan wordt of mijn receiver of mediaspeler weer wakker. Schakelt alles weer aan. Erg irritant.
Nouja goed, als ik mijn mediaspeler uit schakel (in dit geval de MiBox S die aan de receiver hangt) en ik schakel terug naar de TV, dan gebeurt er wel meer heb ik het idee. Soms werkt het TV geluid wel even, soms hoor ik op dat moment helemaal geen TV geluid (ondanks dat het geluid op de receiver op het juiste "kanaal" staat), soms krijg ik de melding "Communicatiefout audiosysteem" en soms krijg ik deze melding niet. Als ik dan vervolgens kijk of de mediaspeler weer aan staat dan is dit niet het geval. De enige optie is dan om de HDMI kabel uit de mediaspeler te trekken en een paar keer heen en weer te schakelen. Dan werkt het TV geluid ineens weer wel correct.
CEC lijkt een minuut actief het signaal te sturen om alles aan te blijven zetten en over te schakelen. De enige oplossing bij mij is om de TV eerst uit te zetten.
Weet niet of het jou helpt omdat jouw probleem vergelijkbaar is. Ik denk dat wanneer je via CI+ werkt dan wissel je niet "echt" naar een ander kanaal.
Dat vind ik dus ook irritant. De receiver moet op "TV" staan qua input om normaal TV te kunnen kijken en geluid te horen, maar als ik die aan klik op de AB van de receiver schakelt de TV niet naar het het "CI+ kanaal". Dit moet ik doen met de AB van mijn TV.

Wellicht kan ik dat bewerkstelligen door al mijn apparatuur aan de receiver te hangen waardoor ik eigenlijk maar hoef te schakelen tussen 2 kanalen ("CI+" en "HDMI 2" waar dan alle apparatuur aan hangt), maar dan ben ik bang voor 2 problemen:
  1. Dezelfde problemen die ik nu ervaar met de MiBox S die nu aan de receiver hangt en dat er dus steeds geen geluid uit de speakers komt (inclusief de "Communicatiefout audiosysteem" issues) zodra ik vanaf een van mijn apparaten terug schakel naar de "CI+" om TV te kijken. Nu is die MiBox eigenlijk een beetje mijn test box die verder door niemand hier thuis wordt gebruikt, maar voor de rest van de apparaten heb ik echt geen zin om de HDMI kabel steeds los te moeten halen.
  2. De scene per HDMI input die ik in dat geval niet meer kan gebruiken. Zoals in mijn eerdere bericht gesteld kan ik voor iedere HDMI input op de TV aparte scene instellingen hanteren, maar deze heb ik voor de inputs van de receiver nog nergens gevonden. Op een of andere manier zou de HDMI 2 scene instelling dus steeds veranderd moeten worden op basis van de input die ik gebruik op de receiver.
Dit houdt mij dus tegen om deze wijziging door te voeren, ook al zou het zo eigenlijk op zijn best moeten werken. Zijn er echter opties om wel goed naar het "TV CI+" kanaal te schakelen en om gebruik te kunnen blijven maken van de scenes, dan zou ik het wel overwegen om te testen of ik dan ook af ben van het huidige probleem met de MiBox S.
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste