Kashika schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:45:
Je kunt snel schakelen naar een aangesloten systeem via CEC. Dus simpelweg de mediaspeler of het andere apparaat aanzetten zorgt ervoor dat je receiver naar het juiste kanaal wisselt.
Het issue dat de mediaspeler steeds weer het beeld terugwisselt heeft met het bovenstaande te maken.
Dat eerste was ook het idee inderdaad, of tenminste dat ik met 1 afstandsbediening alles kon bedienen.
Ik heb hetzelfde met mijn mediaspeler (nvidia shield 2019). Als ik schakel naar een ander systeem dan mijn mediaspeler dan schakelt het correct over. Maar zet ik dat apparaat uit en ook mijn tv/receiver dan wordt of mijn receiver of mediaspeler weer wakker. Schakelt alles weer aan. Erg irritant.
Nouja goed, als ik mijn mediaspeler uit schakel (in dit geval de MiBox S die aan de receiver hangt) en ik schakel terug naar de TV, dan gebeurt er wel meer heb ik het idee. Soms werkt het TV geluid wel even, soms hoor ik op dat moment helemaal geen TV geluid (ondanks dat het geluid op de receiver op het juiste "kanaal" staat), soms krijg ik de melding "Communicatiefout audiosysteem" en soms krijg ik deze melding niet. Als ik dan vervolgens kijk of de mediaspeler weer aan staat dan is dit niet het geval. De enige optie is dan om de HDMI kabel uit de mediaspeler te trekken en een paar keer heen en weer te schakelen. Dan werkt het TV geluid ineens weer wel correct.
CEC lijkt een minuut actief het signaal te sturen om alles aan te blijven zetten en over te schakelen. De enige oplossing bij mij is om de TV eerst uit te zetten.
Weet niet of het jou helpt omdat jouw probleem vergelijkbaar is. Ik denk dat wanneer je via CI+ werkt dan wissel je niet "echt" naar een ander kanaal.
Dat vind ik dus ook irritant. De receiver moet op "TV" staan qua input om normaal TV te kunnen kijken en geluid te horen, maar als ik die aan klik op de AB van de receiver schakelt de TV niet naar het het "CI+ kanaal". Dit moet ik doen met de AB van mijn TV.
Wellicht kan ik dat bewerkstelligen door al mijn apparatuur aan de receiver te hangen waardoor ik eigenlijk maar hoef te schakelen tussen 2 kanalen ("CI+" en "HDMI 2" waar dan alle apparatuur aan hangt), maar dan ben ik bang voor 2 problemen:
- Dezelfde problemen die ik nu ervaar met de MiBox S die nu aan de receiver hangt en dat er dus steeds geen geluid uit de speakers komt (inclusief de "Communicatiefout audiosysteem" issues) zodra ik vanaf een van mijn apparaten terug schakel naar de "CI+" om TV te kijken. Nu is die MiBox eigenlijk een beetje mijn test box die verder door niemand hier thuis wordt gebruikt, maar voor de rest van de apparaten heb ik echt geen zin om de HDMI kabel steeds los te moeten halen.
- De scene per HDMI input die ik in dat geval niet meer kan gebruiken. Zoals in mijn eerdere bericht gesteld kan ik voor iedere HDMI input op de TV aparte scene instellingen hanteren, maar deze heb ik voor de inputs van de receiver nog nergens gevonden. Op een of andere manier zou de HDMI 2 scene instelling dus steeds veranderd moeten worden op basis van de input die ik gebruik op de receiver.
Dit houdt mij dus tegen om deze wijziging door te voeren, ook al zou het zo eigenlijk op zijn best moeten werken. Zijn er echter opties om wel goed naar het "TV CI+" kanaal te schakelen en om gebruik te kunnen blijven maken van de scenes, dan zou ik het wel overwegen om te testen of ik dan ook af ben van het huidige probleem met de MiBox S.