Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visuel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-09 18:17
Ok, bedankt voor de reacties.

De 5400 is dus afgevallen.

Alleen twijfel ik dan nog tussen de 2400 en de 3400: Ik heb nog een minidisk-recorder, die ik eventueel optisch zou kunnen aansluiten op de 3400 in plaats van analoog op de 2400. Maar aan de andere kant gebruik ik dat ding toch bijna nooit.

En ik wilde voor de zekerheid nog even wachten op de specificaties van de nieuwe 2009 apparaten Misschien dat ethernet nog een interessante optie kan zijn op de 3500?? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visuel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-09 18:17
visuel schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 11:31:
[b]Ok, bedankt voor de reacties.

En ik wilde voor de zekerheid nog even wachten op de specificaties van de nieuwe 2009 apparaten Misschien dat ethernet nog een interessante optie kan zijn op de 3500?? :*)
zie http://www.sony.co.uk/pro...ema-receiver/str-da3500es

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Even een vraagje, ik heb een Sony STR-DH500 besteld voor mijn PS3. Helaas zag ik pas na het bestellen dat deze alleen HDMI-doorgeeft en dus voor het geluid er nog een connectie gemaakt moet worden via de optical-out van de PS3. Na even zoeken blijkt dat voor alle receivers in deze prijsklasse te gelden. dus dat nemen we maar voor lief. Is er bij optical cables nog iets om op te letten, of is het net als bij HDMI 1 pot nat?

In totaal wil ik niet meer dan €300 spenderen. Vanwege de ruimte (gaat om slaapkamer) zal ik de surround-sound alleen met gamen gebruiken, want films kijk ik vanuit mijn bed en dan zit ik achter de achterste boxen, dus nogal zinloos. Ook zal er geen subwoofer komen, dus leek mij het slimst om die €100 te besteden aan de L en R box. En dan de boxen van mijn oude Creative P580 (even de tulpjes eraf knippen) te gebruiken voor surround en center, zetten we de receiver op stereo tijdens films om de kwaliteit wat hoger te houden en op 5.0 tijdens het gamen voor de ervaring.

Zit er nog noemenswaardig verschil tussen:
-Sony SSB1000
-Infinity BETA 10
-Infinity Primus 150

Het enige wat ik kon concluderen was dat de Sony's groter maar wel lichter zijn, geen idee wat dat over de kwaliteit zegt. Of heb ik nu sowieso 3 slechte opties gekozen?

Zoals jullie merken ben ik totaal geen audiofiel en heb ik er de ballen verstand van. Echter laatst film gekeken met de mooie Denon set met Magnat boxen van m'n ouders, en dan is die blu-ray over de speaker van de LCD-tv opeens toch een stuk minder impressive dan een dvd met goed geluid.

Als techniek-freak vind ik de vele knopjes en aansluitingen van een reciever al erg leuk, echter het oor wil ook wat. Dus vandaar hier mijn vraag of ik zo wat uit mijn €300 haal, waarbij ik dus stereo de beste geluidskwaliteit(voor zover mogelijk met zo'n budget) wil, maar wel de mogelijkheid van 5.0 surround.

Verwijderd

http://www.sony.nl/pressr...met-twee-nieuwe-receivers

Helaas, zover ik nu kan lezen, komt ook deze serie niet in het 'silver'...!

SONY, WAAROM NIET???

Ik begrijp er echt niets van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:38
Ok, ik bump deze even! Ik heb vandaag mijn 5400 binnengekregen. Helaas geen tijd om hem op korte termijn uit te proberen maar dat zal komend weekend zekker gaan gebeuren.

Er is nogal wat aan vooraf gegaan. Een tijd terug had ik eigenlijk m'n buik vol van Sony (en daar had ik best moeite mee). Ik bedoel, ze maken goed spul maar hun leveringen aan winkels enzo kwa receivers sucks. Zo erg dat ik zelfs op zoek ging naar wat anders. Inmiddels begon de stapel BR discs die ik niet kon afspelen omdat mijn oude DA50ES alleen DTS en Pro-Logic herkend dus er moest iets gebeuren.

Uiteindelijk op een Onkyo uitgekomen; de 876. Ongeveer zelfde prijs (iets goedkoper) en behoorlijk wat power. Maar... een model wat er uit gaat. Dus de opvolger zou zijn de 906 maar deze was zelfs net zo duur als de 5400 van Sony (bij Redcoon). Tja, toen was de keus makkelijk. Vrijdag de 5400 besteld en vandaag netjes bezorgd!

Ik kan niet wachten!!

/edit: even voor de goede orde, de Sony was duurder dan de Onkyo maar met name alle reviews die ik in de afgelopen weken heb gelezen, plus de GUI die de Onkyo niet heeft voor de calibratie, de specs en de vele prijzende woorden van gerenomeerde vakbladen zijn doorslaggevend geweest.

[ Voor 13% gewijzigd door Ferret op 01-12-2009 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-08 11:04
De Onkyo 906 is niet de opvolger maar een model hoger in dezelfde serie als de 876 ;).
Maar hoe dan ook, ik denk dat je veel plezier gaat beleven aan die 5400 en de meeste merken kunnen inderdaad wat van Sony leren wat betreft de GUI :). Mijn Marantz SR8001 is verder IMO een prachtige receiver, maar het OSD is uit het DOS tijdperk :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo

Vandaag mijn HT-DDWG700 systeem ontvangen, maar hier zit hier gerief bij om de speakers te monteren?

Wat raden jullie aan? Kan ik dit bv gewoon in de Krefel gaan kopen?

Mvg

Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:05
Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2009 @ 19:20:
Vandaag mijn HT-DDWG700 systeem ontvangen, maar hier zit hier gerief bij om de speakers te monteren?

Wat raden jullie aan? Kan ik dit bv gewoon in de Krefel gaan kopen?
Wut... :?

Als eerste is dit het Sony Receiver ervaringen/discussie topic, dus voor losse Sony receivers en niet voor kant-en-klare sets als de Sony HT-DDWG700.

Verder vraag ik me af wat jij verstaat onder "het gerief om de speakers te monteren". Speakerkabel zit bij dergelijke sets veelal er wel bij. Maar kabels om bijvoorbeeld (game)consoles of mediaspelers op de set aan te sluiten moet je los kopen.

Wat is een Krefel? :+

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ik heb gisteren toch kans gezien om de versterker aan te sluiten. Heerlijk om een zootje kabels over te houden! Allerlei optische, coaxiaal en componentkabels die ik niet meer nodig heb. Er gaat nu een HDMI kabel naar m'n plasma scherm en de Blu-Ray speler en mijn mediaplayer (Eminent7075) zitten allebei ook via een HDMI kabel op de versterker aangesloten.

Toen de autocalibratie gedaan. De eerste twee pogingen mislukte omdat er teveel omgevingsgeluid was gemeten. Dat klopte ook; ik woon op een schip en het waaide flink gisteren dus echt stil was het niet. De derde poging lukte echter wel en deze heb ik opgeslagen onder Engineer (waarbij het geluidsbeeld min of meer overeenkomt met een geluidsstudio van Sony).
Ik heb wel m'n Rel wat opgedraaid omdat ik van laag houd en hier zal ik de komende tijd nog wel mee aan het 'spelen' zijn.

En toen natuurlijk gisteravond de vuurdoop; de BluRay van Terminator 2009 in de speler en tja, wat kan ik zeggen.... Helemaal geweldig!! Het geluid is zo retestrak en zo mooi verspreid en gedetailleerd dat het haast eng is. Echt genieten dus! Vanavond zal ik een wat rustigere film met wat meer dialoog gaan bekijken want ik ben toch wel heel benieuwd naar hoe stemmen klinken.

En toch maar op zoek naar tweedehandse Dynaudio monitoren want 7.1 klinkt natuurlijk nog mooier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ferret schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 11:30:
Ik ben het helemaal met je eens! De 5400ES heeft niet voor niets de EISA award ontvangen als beste A/V receiver 2008/2009. Het is soms alsof men je voor gek verklaard als je zegt dat je een Sony koopt... Ik heb alles van Sony en ben er uitermate tevreden mee, waarom zou ik dan ineens naar die (lelijke) Onkyo/Denon/Pioneer/Yamaha of Marantz overstappen?
Het grappige is ook dat mensen die er echt wat van lijken te weten Sony hoog hebben zitten.
http://www.thevintageknob...PDASR1A/CDPR1ADASR1A.html
As for all of Sony's top units, the fit, finish, work on colors and textures is unbelievable and puts all other brands right next to the DIY amateurs - but you got to see and use them to fully understand that.
(bovenstaande quote gaat dan wel over het echte high end spul)

http://www.lampizator.eu/...Sony%20X55ES/Sony5ES.html
Well, I am already known to be some sort of a Sony fan. There is nothing about the fame, image or marketing of Sony. I love them for such incredibly honest job they did throughout the eighties and nineties for HIFI . Almost every products I open up to examine is made with passion, attention to detail, good practices, good parts, etc. If they have to cut corners in cheaper models - they do so by means of intelligently made sacrifices, keeping the general quality.

I like Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:57

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Klopt, Sony is vooral in zijn high-end receivers behoorlijk onderschat imo. Hoewel je wel merkt dat ook zij (noodgedwongen) aan bezuinigen doen. Zoals ergens hierboven ook al te lezen is is het voedingsgedeelte in de ES serie ook niet meer wat het geweest is. Mijn 3400ES voelt ook (iets) lichter aan dan mijn oude QS, terwijl deze toch een klasse hoger zit.

Daarnaast ben ik gewoon een grote fan van de styling van Sony. Ingetogen strak en zonder een overdaad aan lampjes en knopjes O+

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:33
smvs schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 10:25:
(bovenstaande quote gaat dan wel over het echte high end spul)
Plus over apparatuur van bijna 20 (!!!) jaar oud. Enigszins nietszeggend dus, IMHO.
Betreft ook een oud apparaat, geschreven door iemand die zélf al eigenlijk zegt biased te zijn. Tsja ;)

Heb zelf ook een Sony ES receiver hier, en dat is inderdaad een héél fijn en mooi afgewerkt apparaat hoor 8)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Wel leuk om al dat oude vintage spul te zien!

Maar waar het dan toch op neerkomt is dat je óf een groot fan bent van Sony óf je hebt er niks mee. Het lijkt wel alsof er geen tussen weg is.

Mijn schoonvader echter (heeft altijd losse eindtrappen gehad en DIY luidsprekers enzo) stond gisteren toch wel een beetje verliefd naar mijn nieuwe aanwinst te gluren en toen ik hem de nieuwe cd van Rammstein liet horen was hij behoorlijk onder de indruk :P
Ethirty schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 10:53:
Klopt, Sony is vooral in zijn high-end receivers behoorlijk onderschat imo. Hoewel je wel merkt dat ook zij (noodgedwongen) aan bezuinigen doen. Zoals ergens hierboven ook al te lezen is is het voedingsgedeelte in de ES serie ook niet meer wat het geweest is. Mijn 3400ES voelt ook (iets) lichter aan dan mijn oude QS, terwijl deze toch een klasse hoger zit.

Daarnaast ben ik gewoon een grote fan van de styling van Sony. Ingetogen strak en zonder een overdaad aan lampjes en knopjes O+
Vraagje; heb jij een sub aangesloten en zoja hoe? Mijn Rel (Storm III) kan middels een low input en een high input worden aangesloten. De manual van de Sony spreekt alleen over het aansluiten via een RCA plug wat dan in de Low input komt van de sub maar ik zou ook graag de high input willen benutten (door drie draden te verbinden met de + en - van rechtsvoor en eentje op de - van linksvoor. Zou dit elkaar pesten?

[ Voor 52% gewijzigd door Ferret op 04-12-2009 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FeaR1986 schreef op donderdag 03 december 2009 @ 23:32:
[...]

Wut... :?

Als eerste is dit het Sony Receiver ervaringen/discussie topic, dus voor losse Sony receivers en niet voor kant-en-klare sets als de Sony HT-DDWG700.

Verder vraag ik me af wat jij verstaat onder "het gerief om de speakers te monteren". Speakerkabel zit bij dergelijke sets veelal er wel bij. Maar kabels om bijvoorbeeld (game)consoles of mediaspelers op de set aan te sluiten moet je los kopen.

Wat is een Krefel? :+
Mss was ik niet duidelijk genoeg. Ik bedoel dat er niets bij zit om mijn speakers aan de muur te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Dat moet je doorgaans zelf kopen dus vandaar dat er niets bijzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Ferret schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 14:20:
Vraagje; heb jij een sub aangesloten en zoja hoe? Mijn Rel (Storm III) kan middels een low input en een high input worden aangesloten. De manual van de Sony spreekt alleen over het aansluiten via een RCA plug wat dan in de Low input komt van de sub maar ik zou ook graag de high input willen benutten (door drie draden te verbinden met de + en - van rechtsvoor en eentje op de - van linksvoor. Zou dit elkaar pesten?
Ja ik heb ook een sub, gewoon met low input aangesloten. Mag ik vragen waarom je in hemelsnaam ook de high input tegelijk zou wil gebruiken? De signaal overdracht is al van inferieure kwaliteit en ik kan ook niet voorstellen dat je sub het leuk vind om van 2 bronnen tegelijk de bas weer te geven. Ik bedoel, als je versterker nou geen LFE-uit zou hebben kan ik het me nog voorstellen, maar die zit op elke receiver wel.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ik kan op mijn sub kiezen welk signaal ik wil gebruiken en ik vind met name bij muziek dat de high input beter klinkt omdat dit signaal samengesteld wordt op basis van het signaal wat naar de voorluidsprekers gaat. Aangezien de meeste cd's nog gewoon stereo zijn vind ik het 'logischer' klinken op die manier.

Bij het kijken naar films met surround zet ik de sub op de low input. Overigens kan ik voor beide signalen de output regelen dus het is een kwestie van een paar avondjes kijken/luisteren en inregelen en daarna hoef ik alleen maar te switchen.

Maar misschien zit het tussen de oren (of zijn het de oren) ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Ferret op 05-12-2009 10:36 . Reden: typo.... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Wat wellicht helpt is in je receiver je fronts op small zetten en dan je cross-over frequentie aanpassen naar het kunnen van je fronts. Dan zorgt de receiver ervoor dat alles onder x Hz naar je sub gestuurd wordt.

Ondanks dat ik kleine satelietjes heb had de auto-setup ze op large gezet en was er geen enkele bas te horen. Heb ze zelf op small gezet en cross-over op 100Hz en dat maakt een wereld van verschil.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Thanks voor de tip, ik ga het proberen. Hij staat nu in elk geval op 80 Hz en dat klinkt al heel behoorlijk. Ik vermoed dat de autosetup mijn Dynaudio's ook op large heeft gezet maar daar kom ik dan meteen achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik sta op het punt om de STR DH800 aan te schaffen. Mijn huidige receiver is uit '97 en ondertussen zijn er dus heel veel nieuwe manieren om apparatuur aan te sluiten.

De gebruiksaanwijzing heb ik al zitten lezen hoe ik straks de Blu Ray, HDontvanger TV, etc kan aansluiten. Juist hier heb ik een vraag over. Wellicht niet direct voor dit topic, maar wel handig als ik deze week aan het kabeltrekken ga beginnen voor de Sony.

Je sluit de Blu Ray aan op de receiver dat kan met de HDMI, doe je dan de kabel van de BluRay eerst in de receiver en dan pas de TV in om op die manier het beste geluid te hebben,
Of zou je de Blu Ray HDMI op de TV aansluiten en een extra kabel (optical) naar de receiver?

of is het handiger om BluRay, HD ontvanger aan te sluiten op de TV en dan 1 HDMI naar de receiver voor het geluid over de speakers?

Wie kan mij tips/uitleg geven?

Erik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fluo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 10:30
Is er iemand die ervaring heeft met de STR-DN1000?

Ik ben van plan deze aan te schaffen, maar ik vind nergens deftige gebruikers ervaringen of reviews.

Fluo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil misschien de Sony STR-DH500 of de Sony STR-DH700 aanschaffen. Maar weet iemand of deze HDMI Processing ondersteunen ik zie het nergens terug:(.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2009 01:51 . Reden: links toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 01:49:
Ik wil misschien de Sony STR-DH500 of de Sony STR-DH700 aanschaffen. Maar weet iemand of deze HDMI Processing ondersteunen ik zie het nergens terug:(.
Zoals ik de specificaties lees hebben beide apparaten alleen HDMI Switching. Als eerste ondersteunen beide geen DTS HD en/of Dolby TrueHD waar HDMI Processing voor nodig is. Maar dat hoeft niet altijd wat te zeggen.

Tweede is dat er bij de specificaties wordt gesproken over HDMI met "schakelaartype". Wat dus doet vermoeden dat het puur switching (schakelen) is.

En als laatste staat bij kenmerken dat het alleen gaat om 1080p doorvoor en geen processing.

• Ferret
Verwijderd schreef op maandag 28 december 2009 @ 21:01:
Ik sta op het punt om de STR DH800 aan te schaffen. Mijn huidige receiver is uit '97 en ondertussen zijn er dus heel veel nieuwe manieren om apparatuur aan te sluiten.

De gebruiksaanwijzing heb ik al zitten lezen hoe ik straks de Blu Ray, HDontvanger TV, etc kan aansluiten. Juist hier heb ik een vraag over. Wellicht niet direct voor dit topic, maar wel handig als ik deze week aan het kabeltrekken ga beginnen voor de Sony.

Je sluit de Blu Ray aan op de receiver dat kan met de HDMI, doe je dan de kabel van de BluRay eerst in de receiver en dan pas de TV in om op die manier het beste geluid te hebben,
Of zou je de Blu Ray HDMI op de TV aansluiten en een extra kabel (optical) naar de receiver?

of is het handiger om BluRay, HD ontvanger aan te sluiten op de TV en dan 1 HDMI naar de receiver voor het geluid over de speakers?

Wie kan mij tips/uitleg geven?

Erik.
Het is heel simpel; je sluit alles aan op de receiver (het liefst via HDMI) en dan gaat er één HDMI kabel van je receiver (HDMI Out) naar je beeldscherm (HDMI In). That's it! Het enige wat je dan moet doen is op je beeldscherm zorgen dat-ie kijkt naar ingang HDMI en op je receiver zorgen dat de uitgangsbron ook HDMI is.

Toen ik mijn 5400 ging aansluiten hield ik dus een hele hoop kabels over die ik niet meer nodig had en het werkt perfect.

• Fluo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 10:30
Wij zijn van plan om binnenkort de Sony AVB-DN1000 set aan te schaffen, dit is de STR-DN1000 versterker in combinatie met de BP360 blu-ray speler.

Voorlopig wil ik nog mijn huidige luidspreker set gebruiken om dan na een tijdje over te schakelen naar een HKTS11 set.

Als ik nu de aansluitingen bekijk, dan is dit de achterkant van de versterker
Afbeeldingslocatie: http://www.orbit5media.com/STRDN1000rear.jpg

En dit de achterkant van de HKTS11 sub
Afbeeldingslocatie: http://img239.imageshack.us/img239/5466/dscn5933bw2.jpg

De DN1000 heeft dus 1 aansluiting voor een sub, maar als ik de achterkant van die sub bekijk dan raak ik mijn weg kwijt. :?

Zal ik de HKTS11 sub ideaal kunnen aansluiten op de DN1000 of kom ik hiervoor aansluitingen tekort? Waarvoor dienen al die andere aansluitingen dan?

Fluo

• FeaR
De subwoofer is gewoon een versterkt exemplaar en ik zie niet zo heel veel andere in/-uitgangen dan normaal. Gewoon van de RCA (of cinch, of tulp) aansluiting van de subwoofer een kabel trekken naar de RCA van de subwoofer.

Je kan nog wel de keuze maken tussen een mono kabel voor de subwoofer of eentje met aan de ene kant mono en aan de andere kant stereo. De mono kabel plug je in de receiver en in een van de ingangen van de subwoofer. Kan zo niet zien welke ingang er naast de L en R zit, maar staat vast in de manual welke je moet hebben, Idem met de stereo alleen gaan er dan twee kabels de subwoofer in. Hierdoor wordt het volume iets harder, zo'n 6 dB.

[ Voor 14% gewijzigd door FeaR op 31-12-2009 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ik heb m'n 5400es een tijdje draaien en ik ben er nog steeds erg blij mee. Toch viel mij laatst iets op en ik kom er niet achter wat de oorzaak is. Wat is het geval; de blauwe led gaat niet meer branden. Wat ik ook afspeel, hij gaat niet meer branden. Toen ik hem net had brandde de led wel en ik heb sindsdien niets aan de aansluitingen of instellingen gewijzigd.

Ik gebruik de AFD stand (Auto Format Decode) en voorheen als ik een Blu-ray of dvd afspeelde dan ging de led aan maar nu niet meer dus. Het enige wat er opgesloten is is mijn Blu-ray speler en een mediaplayer, beide via HDMI.

Ik heb andere standen geprobeerd maar welke instelling ik ook pak, de led gaat niet meer aan.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insanebum
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-09 23:41
Ferret schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 10:52:
Ik heb m'n 5400es een tijdje draaien en ik ben er nog steeds erg blij mee. Toch viel mij laatst iets op en ik kom er niet achter wat de oorzaak is. Wat is het geval; de blauwe led gaat niet meer branden. Wat ik ook afspeel, hij gaat niet meer branden. Toen ik hem net had brandde de led wel en ik heb sindsdien niets aan de aansluitingen of instellingen gewijzigd.

Ik gebruik de AFD stand (Auto Format Decode) en voorheen als ik een Blu-ray of dvd afspeelde dan ging de led aan maar nu niet meer dus. Het enige wat er opgesloten is is mijn Blu-ray speler en een mediaplayer, beide via HDMI.

Ik heb andere standen geprobeerd maar welke instelling ik ook pak, de led gaat niet meer aan.

Iemand een idee?
blauwe led brandt alleen bij het decoderen van de audio, wellicht verzorgd de bluray de decodering (doordat je dat hebt gewijzigd in de bluray speler settings) en hoeft de receiver dit niet meer te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
insanebum schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 11:32:
[...]

blauwe led brandt alleen bij het decoderen van de audio, wellicht verzorgd de bluray de decodering (doordat je dat hebt gewijzigd in de bluray speler settings) en hoeft de receiver dit niet meer te doen
Thanks voor je reactie maar dat kan het niet zijn want a) hij heeft wel gebrand in het begin, b) ik niets gewijzigd heb aan de settings en c) ook films die ik afspeel van de mediaplayer de led niet laten branden (films met DTS AC3.2).

Even snel de handleiding gedownload en daar staat bij 'Troubleshooting' wat er aan de hand kan zijn maar geen van deze 'oplossingen' zijn van toepassing omdat alles correct is ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Geeft je video player toevallig LPCM door ipv DD of DTS?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
De Blu-ray is ook van Sony en deze staat ingesteld op Audio OUT: Multi Channel (uit m'n hoofd maar in elk geval niet op LPCM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Een echte player of een PS3? Klinkt wel vreemd.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Het is een echte player (SONY-BD350).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Ik heb sinds een tijdje de STR-DA2400ES. Zat ook te twijfelen tussen de 2400, 3400, 3500, 5400 en 5500.
De 5400 en 5500 vond ik veel te duur.
De 3400 en 3500 hadden alleen een andere GUI en 1 of 2 aansluitingen meer. Dit vond ik de meerprijs dus niet waard.

De 2400 bevalt me tot nu toe prima. Het instellen is wat lastig, maar als dat eenmaal gebeurt is, is het een goede versterker. Heb er een JBL studio L serie 5.1 set op aangesloten. Maar wat een geluid.

Ik heb wel 1 probleem. Ik kan met geen mogelijkheid surround sound uit mijn PS2 krijgen. Niet met games, maar ook niet met dvd's. Verschillende dvd's gebruikt, verschillende audioformaten (DTS, dolby digital enz)
De PS2 zit met een optische kabel aangesloten. De optische uitgang staat aan. Ook analoog geprobeerd. Niks. alleen 2.1 geluid.
Het gaat om het laatste model PS2 slim (de SCPH90000 serie). Iemand enig idee?

edit:
Nog een probleem. Ik kan de subwoofer crossover frequentie niet instellen. Kan dit helemaal niet of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 7% gewijzigd door tilburgs82 op 19-01-2010 15:44 ]

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Ferret schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 13:23:
[...]

Thanks voor je reactie maar dat kan het niet zijn want a) hij heeft wel gebrand in het begin, b) ik niets gewijzigd heb aan de settings en c) ook films die ik afspeel van de mediaplayer de led niet laten branden (films met DTS AC3.2).
Geeft ie wel surround sound? Want misschien is de led dan gewoon kapot.

In het vervolg kan je beter de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/edit.gif-knop gebruiken voor als je iets aan een andere post toe wilt voegen.

[ Voor 18% gewijzigd door FeaR op 19-01-2010 14:26 ]

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fluo schreef op donderdag 31 december 2009 @ 18:28:

Zal ik de HKTS11 sub ideaal kunnen aansluiten op de DN1000 of kom ik hiervoor aansluitingen tekort? Waarvoor dienen al die andere aansluitingen dan?
Om het makkelijk te maken. Achter in je versterker een RCA (Cinch of tulp) in de 'audio out - subwoofer' (links naast de speaker aansluitingen) en dan in de paarse ingang van de sub...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2010 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtbonep
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 23:14
Ik maak tot op heden ook nog met veel plezier gebruik van mijn Sony STR-DA50 ES.
Ook ik ben een echte Sony-fan wat zich vertaalt in een hoop Sony apparatuur.
Nu had ik vroeger een link met Sony-Nederland dus was dit een aantrekkelijk geprijsd merk voor me, maar helaas is dat nu niet meer mogelijk.
Een stukje terug las ik dat een andere bezitter van deze receiver overwoog om deze weg te doen omdat vanwege het ontbreken van HDMI geen DTS-geluid mogelijk was bij Blu-Ray.
Volgens mij is dat niet helemaal waar, ook de huidige BR-spelers hebben DTS.
Vooralsnog ben ik dan ook nog niet van plan om mijn Sony te gaan vervangen (ook nog geen BR-speler in mijn bezit...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
edtbonep schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 20:19:
Een stukje terug las ik dat een andere bezitter van deze receiver overwoog om deze weg te doen omdat vanwege het ontbreken van HDMI geen DTS-geluid mogelijk was bij Blu-Ray.
Volgens mij is dat niet helemaal waar, ook de huidige BR-spelers hebben DTS.
Zal wel op DTS HD MA gaan dan. Want gewone DTS kan je prima versturen over een optische of coaxiale S/PDIF. Voor HD Audio is die bandbreedte niet genoeg en heb je inderdaad HDMI nodig. Of het zou een gevalletje intern decoderen moeten zijn, maar dan nog is optisch of digitale coax al meer dan voldoende. Idem met zes interlinks, mits de apparatuur meerkanaals uitgangen heeft en intern kan decoderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newton.nl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-02 15:39
Ik zit met de volgende onzekerheid.

Ik wil graag de Sony STR-DA2400ES aanschaffen. Deze moet in een kast komen die 45 cm breed is. Op de sony site staat de volgende maat aangegeven.

Buitenmaat (b x h x d)
529 x 278 x 472 mm

Dit gaat dus niet passen. Echter kijk ik in de gebruikershandleiding die je op de site van Sony kunt downloaden kom ik de volgende maat tegen op bladzijde 133

Afmetingen 430 × 157,5 × 388 mm
(wijdte/hoogte/diepte)
inclusief projecterende
delen en bedieningen

Zou iemand in het bezit van deze versterker hem kunnen opmeten om uitsluitsel te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ponkrucker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:51
Newton.nl schreef op zondag 07 februari 2010 @ 19:26:
Ik zit met de volgende onzekerheid.

Ik wil graag de Sony STR-DA2400ES aanschaffen. Deze moet in een kast komen die 45 cm breed is. Op de sony site staat de volgende maat aangegeven.

Buitenmaat (b x h x d)
529 x 278 x 472 mm

Dit gaat dus niet passen. Echter kijk ik in de gebruikershandleiding die je op de site van Sony kunt downloaden kom ik de volgende maat tegen op bladzijde 133

Afmetingen 430 × 157,5 × 388 mm
(wijdte/hoogte/diepte)
inclusief projecterende
delen en bedieningen

Zou iemand in het bezit van deze versterker hem kunnen opmeten om uitsluitsel te geven?
Volgens mij gebruikt Sony al jaren 43cm als vaste breedte voor hun componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
nielsdiy schreef op zondag 07 februari 2010 @ 19:38:
[...]
Volgens mij gebruikt Sony al jaren 43cm als vaste breedte voor hun componenten.
Idem als veel andere producenten van dergelijke apparatuur. Kan je mooi je DVD-speler en dergelijke er op zetten zonder dat het te veel uitsteekt. Plus dat een apparaat welke 53 centimeter breed is wel heel erg overdreven zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenit
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:18
Is die andere maat niet gewoon de buitenmaat van de doos waarin de receiver zit??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
De 2400 is gewoon 43 cm. hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ik ben ook toe aan een nieuwe receiver ter vervanging van m'n oude Yamaha DSP-A2070.
Mijn oog is gevallen op de STR-DH800 maar toen ik hm in de winkel bekeek viel het mij meteen op dat de afwerking van de knopjes erg slecht was, je voelt het metaal om de knopjes een beetje aan je vinger haken en toen ik er goed naar keek leek ik wel kleine braampjes te zien.
Hebben mensen hiermee ervaring of ben ik gewoon verwend met de Yamaha kwaliteit afwerking?

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ik heb dat nog nooit gezien of gemerkt bij m'n Sony apparatuur dus ik vermoed dat het aan dat demo exemplaar in de winkel ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:18
Ik heb sinds deze maand een STR-DH810, erg fijn apparaat tot nu toe :)

Ik ben bezig om er allerlei apparaten op aan te sluiten, waaronder mijn iMac.
Uit mijn iMac komen twee kabels:
- Een mini-dispayport -> HDMI
- Een optische audiokabel

Dat betekent dus dat ik 2 inputs heb op mijn receiver. Ik heb dus ofwel beeld, ofwel geluid.....

Iemand een idee of en zo ja, hoe, ik deze twee inputs kan combineren?
De handleiding loopt niet echt over qua duidelijkheid wat dit soort dingen betreft....

Edit: Nevermind, heb het toch gevonden in de handleiding :)
Staat niet onder het aansluiten van apparatuur, maar onder 'advanced operations' :P

[ Voor 13% gewijzigd door Xcalibur op 16-08-2010 12:41 ]

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
Xcalibur schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 09:59:
Edit: Nevermind, heb het toch gevonden in de handleiding :)
Staat niet onder het aansluiten van apparatuur, maar onder 'advanced operations' :P
Hmm, dat doet toch niet echt wat ik wil.... de HDMI poorten kan ik dan weer niet toewijzen :?
Iemand een briljant idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
Edit: toch gelukt... geen idee waarom het eerst niet ging :)

[ Voor 67% gewijzigd door Xcalibur op 26-08-2010 19:38 ]

Verwijderd

Hoe zijn jullie ervaringen met het upscalen? Voor het afspelen van dvd's via de receiver.
Heb een 1200 ES in gedachten die ik cheapo kan krijgen.

En zijn er al receivers waar je dmv hdmi beeld EN GELUID naar de receiver kunt sturen?
Begreep dat je bij de meeste nog steeds een coaxiale of optische kabel moet gebruiken?

• FeaR
Verwijderd schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 10:34:
En zijn er al receivers waar je dmv hdmi beeld EN GELUID naar de receiver kunt sturen?
Begreep dat je bij de meeste nog steeds een coaxiale of optische kabel moet gebruiken?
Je moet echt moeite doen om nog receivers te vinden waar je nog met S/PDIF moet werken naast HDMI.
HDMI stuurt altijd beeld en geluid mee. Alleen als je receiver HDMI Switching heeft dan stuurt hij beeld en geluid door de receiver heen naar de tv zonder er iets mee te doen. Je moet dan nog een optische of andere audio-kabel leggen voor het geluid. Receivers met HDMI Processing halen het audio-deel van HDMI en spelen dit af over de receiver en speakers. Beeld gaat naar de tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• middelsluis
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 18:05
Vraag: ik heb een Sony RHT-G550 versterker. Via HDMI hangt hier een Samsung tv, Samsung bluray en een upc hd box aan. Werkt allemaal prima. Van het weekend wilde ik de laatste hdmi poort gaan gebruiken (dvd), hieraan een MSI HD1000 / Envivo Movie Station gehangen. Geen beeld /geluid. Als ik de speler rechtstreeks op de tv hang dan doet deze het wel. De speler is HDMI 1.3a. Iemand suggesties waarom dit niet werkt of wat ik fout doe? bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pawek
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 09:19
Ik zag de ibood van vandaag voorbijkomen, en deze bracht me aardig aan het twijfelen. Ik zat al een tijdje met de gedachte te spelen om mijn 'oude' STR-DB930 qs reciever te gaan vervangen. Hij doet het op zich nog prima, maar hdmi op een reciever lijkt me toch wel erg makkelijk. De ibood van vandaag is de STR-DA2400ES . 2 Kanalen meer die ik toch niet gebrui, en volgens mij ongeveer hetzelfde vermogen.
Ik vroeg me alleen af of de recievers kwalitatief te vergelijk zijn met elkaar? Hoe zit het bijvoorbeeld met de kwaliteit van de eindversterker?
Hoop dat iemand me tips kan geven om wel of niet voor de aanbieding te gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Voor die €299,- is het een absolute no-brainer. De Sony ES lijn is altijd een stuk beter dan de normale lijn.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Weet iemand hier welke Sony receivers via ip te besturen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:03
SpongeRob schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 09:41:
Voor die €299,- is het een absolute no-brainer. De Sony ES lijn is altijd een stuk beter dan de normale lijn.
Ik lees dat een aantal mensen laatst de STR-DA2400ES hebben gekocht. Wat hebben jullie ervoor betaald? Ik heb 'em besteld voor €299,95, hopelijk is dat een goede prijs. Ik heb op dit moment een Onkyo HT-C5115. Mijn set heeft al wel HDMI maar ik moet voor alle apparaten beeld (HDMI) en geluid (Optical of Coaxial) apart naar de receiver sturen. Dus ik heb op dit moment vrij veel kabels. Nu ik deze receiver heb besteld kan ik m'n kabelmanagement wat verbeteren. :)

Weten jullie nog een mooie geluidsset die ik op de STR-DA2400ES kan aansluiten? Wat hebben jullie zoal aangesloten op deze receiver? Zodra ik de receiver krijg zal ik hem dus nog een tijdje aansluiten op mijn Onkyo-set. Maar die wil ik eigenlijk uiteindelijk helemaal vervangen.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pawek
SpongeRob schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 09:41:
Ik had zelf een QS versterker, dus ik weet niet hoe de 'nieuwe' ES lijn te vergelijken is met de oude 'QS' lijn. In de oude QS zat nog een 'ouderwetse' eindversterker met veel losse mosfets (?) Wat toen stond voor kwaliteit. Weet iemand hoe dat met de huidige ES lijn zit?

Ik heb hem in ieder geval wel besteld, hdmi op de reciever is wel een hele vooruitgang!

Oh, nog een vraagje. Weet iemand of er ook iets op zit als een pass-through hdmi aansluiting??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 13:20
Wel een prachtige aanbieding op IBood. Hier even een link naar een zeer lovende review:
http://whathifi.com/Review/Sony-STR-DA2400ES/

Het is echter wel al een oudje, uit 2008, maar dat mag de pret zeker niet drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pawek
LuPo schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 09:58:
[...]

Ik lees dat een aantal mensen laatst de STR-DA2400ES hebben gekocht. Wat hebben jullie ervoor betaald? Ik heb 'em besteld voor €299,95, hopelijk is dat een goede prijs. Ik heb op dit moment een Onkyo HT-C5115. Mijn set heeft al wel HDMI maar ik moet voor alle apparaten beeld (HDMI) en geluid (Optical of Coaxial) apart naar de receiver sturen. Dus ik heb op dit moment vrij veel kabels. Nu ik deze receiver heb besteld kan ik m'n kabelmanagement wat verbeteren. :)

Weten jullie nog een mooie geluidsset die ik op de STR-DA2400ES kan aansluiten? Wat hebben jullie zoal aangesloten op deze receiver? Zodra ik de receiver krijg zal ik hem dus nog een tijdje aansluiten op mijn Onkyo-set. Maar die wil ik eigenlijk uiteindelijk helemaal vervangen.
Ik heb nu zelf de Acoustimass 15 van Bose aangesloten op mijn STR-DB930QS, maar de speakers ga ik echt nog niet vervangen. Die klinken echt geweldig! Ben benieuwd hoe de bose set straks klinkt op mijn nieuwe STR-DB2400ES.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
TMon schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 11:03:
Wel een prachtige aanbieding op IBood. Hier even een link naar een zeer lovende review:
http://whathifi.com/Review/Sony-STR-DA2400ES/

Het is echter wel al een oudje, uit 2008, maar dat mag de pret zeker niet drukken.
Reviews van Whathifi zijn nutteloos. Ze zijn daar zeer Sony minded. Sommige Sony apparaten worden op elke andere site afgekraakt, maar op Whathifi zijn ze dan opeens heel positief.

Maar een STR-2400ES voor nog geen 300 euro is niet verkeerd overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
Ik denk dat ik dan mijn receiver ter zijner tijd meeneem naar een HiFi winkel in de buurt en daar ga luisteren. Ik woon in Groningen, zijn er hier nog goede audio-zaken? Ik fiets weleens langs HiFi-corner ofzo.

Net wel even op hun site gekeken en daar kosten de vloerstaanders (vanaf) 199 euro per stuk. Nu keek ik ook op de website eshop.nl en daar kosten een heel aantal vloerstaanders 149/199 euro per paar. Dat lijkt me een stuk interessanter. :)

Warfdale sprak me qua design ook wel aan (Diamond-serie of Crystal-serie). Nou weet ik wel dat je niet op design af moet gaan maar dat het om het geluid gaat. Helaas kan ik bij HiFi-corner niet vinden dat ze Warfdale verkopen.

Iemand nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ik heb zelf de 5400 in de huiskamer staan maar ik had bijna die 2400 ook gekocht voor in de slaapkamer. Voor die prijs! Helaas vond mijn vrouw het niet zo'n strak plan...

Overigens heb ik er een set Dynaudio's (Audience 42, 52 en 122) aan hangen en als sub de Rel Storm III. In één woord; GEWELDIG!!!!

En tja, HDMI is natuurlijk onontbeerlijk tegenwoordig. Een HDMI kabel van m'n Blueray speler naar de receiver en een kabel van m'n mediaplayer naar de receiver en daarvandaan 1 kabel naar m'n plasmascherm. Klaar is Kees!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Laatst online: 08-08 14:47
Zit te twijfelen tussen de STR-DA2400ES (200 Engelse pond) en de STR-DH810 (400 euro). Qua aansluitingen zijn 3D en ARC niet zo belangrijk want m'n TV snapt dat toch allemaal niet, het gaat mij voornamelijk om de geluidskwaliteit van zowel CD alsook bij films. Ik heb een 5.1 set van Infinity staan en met m'n huidige Kenwood komt er een behoorlijk goed geluid uit (voor een luisterleek als ik).

Dus, in hoeverre zal de geluidskwaliteit van de 2400ES beter zijn dan de 810 en in hoeverre zal de nieuwe technieken van de 810 een voordeel geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Om even terug te komen op m'n eigen vraag: net via Amazon UK de 2400ES besteld voor iets meer als 200 pond. Via informatie gevonden op andere fora toch maar besloten om de "oude" 2400ES te kopen in plaats van een nieuw model. De geboden features zijn voor mij voldoende en er worden toch iets betere componenten gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
kdbruin schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 08:50:
Om even terug te komen op m'n eigen vraag: net via Amazon UK de 2400ES besteld voor iets meer als 200 pond. Via informatie gevonden op andere fora toch maar besloten om de "oude" 2400ES te kopen in plaats van een nieuw model. De geboden features zijn voor mij voldoende en er worden toch iets betere componenten gebruikt.
Stuk goedkoper dan de iBood van €308,90 (inclusief verzendkosten). Omgerekend (200GBP) kom ik op €229,78. Mooi prijsje. :)

Je moet er denk ik wel een andere stroomstekker bij kopen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
LuPo schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 11:03:
[...]
Stuk goedkoper dan de iBood van €308,90 (inclusief verzendkosten). Omgerekend (200GBP) kom ik op €229,78. Mooi prijsje. :)

Je moet er denk ik wel een andere stroomstekker bij kopen of niet?
Engelse modellen kunnen (veel) verschillen met de modellen uit andere EU-landen. Dus de prijs zegt niet altijd iets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
OK, gisteren de oude receiver vervangen door de Sony en na wat installatie perikelen waarbij m'n subwoofer het niet deed (of je stopt de stekker er in...) werkt het allemaal als een trein. Geluid van DVD was goed, alleen werkt het upscalen van een DVD via HDMI niet dus nog even een component kabel halen voor de DVD speler. Ook nog even een Blu-Ray afgespeeld via de PS3 en ook hier was het geluid erg goed.

Bravia Sync werkt ook wel goed (geluid TV uit, enz) maar ik moet nog even m'n Logitech opnieuw programmeren. De instellingen van de Sony AB zijn niet voldoende om de DVD of PS3 te besturen.

En ik heb nog even de specs naast elkaar gelegd van de NL en UK versies en daar zit geen verschil tussen.

[ Voor 8% gewijzigd door kdbruin op 05-11-2010 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:43
Heb je de stekker nog moeten aanpassen ?

Mijn STR-DB790QS heeft de geest gegeven (brom/fluittoon tijdens 5.1 audio) dus ik twijfel tussen de 2400ES of de DH810. Hetzelfde als jij zie ik nu ;)

Zijn er grote verschillen in features tussen deze 2 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:58

Laguna

Connaisseur

loyske schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 08:31:

Mijn STR-DB790QS heeft de geest gegeven (brom/fluittoon tijdens 5.1 audio) dus ik twijfel tussen de 2400ES of de DH810. Hetzelfde als jij zie ik nu ;)

Zijn er grote verschillen in features tussen deze 2 ?
3D support, Dolby ProLogic IIz en audio-retourkanaal (de recente zaken dus) mist de 2400ES, maar daar tegenover staat dat de 2400ES 150% zwaarder is dan de DH810, wat over het algemeen gezien duidt op betere componenten.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Plus dat de 2400 een ES-model is. ES staat voor de hogere serie uit de lijn van Sony receivers en apparatuur, de DH-reeks is gewoon instap. Dus als je perse een Sony wilt en dingen als 3D maken je niet uit dan zou ik mooi voor de ES gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
loyske schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 08:31:
Nope. Er zit een losse kabel bij dus je kunt zelf een eigen kabel (van een computer) gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Ik heb zelf ook de Sony STR-DA2400ES sinds niet al te lange tijd, maar heb die momenteel gekoppeld staan aan een satelliet systeem van Sony de SA-VE305 (ondertussen al zo'n 10-15 jaar oud). Ik ben nu aan het kijken voor een andere 5.1 set om aan te sluiten en heb een aantal opties voor ogen:
  • Canton Movie 150QX (mooie prijs en schijnt erg goed geluid te geven voor een satelliet systeem, maar eigenlijk wil ik geen satelliet systeem vanwege het ontbreken van de mid-range tonen)
  • Wharfedale Diamond 10 HCP (een set met 4 boekenplank speakers, center en sub, aangezien ik geen ruimte heb voor vloerstaanders geef ik de voorkeur aan boekenplank speakers)
  • Q Acoustics 2000 Cinema Package (ook een set met 4 boekenplank speakers, center en sub)
  • Monitor Audio BX2 AV Package (qua prijs een stuk hoger en ik vraag me af of mijn receiver daar wel alles uit zou halen of dat ik toch beter in een lagere klasse kan gaan kijken)
Wie kan hier wat advies over geven?

[ Voor 5% gewijzigd door Laguna op 09-11-2010 18:41 ]

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• johoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 13:28
STR-DA2400ES vraagje. Iemand de afstandsbedeinign werkend kunnen krijgen i.c.m. een Philips/UPC DCR8111 box?

Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afgelopen weekend de DH810 gehaald bij Correct voor 349 (ja ze hebben een aktie)!

Binnenkort maar ff de ervaringen neerzetten, heb nog geen tijd gehad om de doos te openen maar heb hiervoor een weekje de DG820 gehad en de DH810 had HDMI switching wat voor mij (of beter mijn vriendin) dus wel een pre is....als de receiver uit is lust hij hdmi door zodat zij gewoon tv kan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Nu bij iBood; de 3600ES voor 500 euro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:51
(jarig!)
Ferret schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 06:20:
Nu bij iBood; de 3600ES voor 500 euro!
Ik zag 'm ook voorbij komen, maar even snel zoekend naar een review kwam ik dit tegen: http://www.whathifi.com/Review/Sony-STR-DA3600ES/. Niet echt positief dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
SneakyViper schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 09:00:
[...]

Ik zag 'm ook voorbij komen, maar even snel zoekend naar een review kwam ik dit tegen: http://www.whathifi.com/Review/Sony-STR-DA3600ES/. Niet echt positief dus...
Oei, dat WhatHiFi (normalitair aardig Sony-minded) hem gemiddeld noemt zegt wel wat denk ik. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

LuPo schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 09:10:
[...]

Oei, dat WhatHiFi (normalitair aardig Sony-minded) hem gemiddeld noemt zegt wel wat denk ik. :/
Ten opzichte van dezelfde prijsklasse....maar waar hij nu voor wordt aangeboden koop je niets beters denk ik.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-09 13:42
Zou dit een waardige opvolger van mijn Denon 1909 zijn? Dat ding blinkt namelijk niet echt uit in gebruikersvriendelijkheid, en switched met HDMI soms nogal vreemd (me vrouw heeft er vaak ruzie mee ;)). Alleen de Audyssey mode op de Denon bevalt wel heel goed wat betreft geluidsweergave, heeft Sony ook een dergelijk iets?

Ik wil er wat geluid betreft in ieder geval niet op achteruit gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HELP!!!

Halle beste sony gebruikers. Ik heb sinds een paar dagen een probleem met mijn versterker. Het gaat hier om de STR_DA2400ES.
Sinds 2 dagen geleden staat de versterker op "Muting" als ik hem aanzet. Ik zou niet weten hoe ik dit weer uit krijgt. Normal stond hij gewoon op de stand voor ik hem uit deed.
Het boekje kan mij vrij weinig hierin helpen.

Wie heeft er een idee??

Groet
Jean Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

@lockmustang

Wat heb je zelf al geprobeerd? Ik zou zo al 2 mogelijke oplossingen kunnen bedenken, waarvan er 1 ook in het boekje staat vermeld. Al een keer de stroom er helemaal afgehaald? En anders de instellingen van de receiver resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laguna schreef op maandag 25 april 2011 @ 22:34:
@lockmustang

Wat heb je zelf al geprobeerd? Ik zou zo al 2 mogelijke oplossingen kunnen bedenken, waarvan er 1 ook in het boekje staat vermeld. Al een keer de stroom er helemaal afgehaald? En anders de instellingen van de receiver resetten.
Hoi,

Heb zelf al de stroom eraf gehad en ook al een reset gedaan. allebij werkte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 15:22:
[...]

Hoi,

Heb zelf al de stroom eraf gehad en ook al een reset gedaan. allebij werkte niet.
Al contact met Sony gehad?

/me Begrijpt af en toe niet waarom mensen zo snel vragen stellen ipv zelf na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laguna schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 22:15:
[...]

Al contact met Sony gehad?

/me Begrijpt af en toe niet waarom mensen zo snel vragen stellen ipv zelf na te denken.
Nee nog niet. maar ik denk dat die het te druk hebben met het oplossen van de problemen van de psn. Ga vanavond weer eens alles opnieuw aansluiten. Ik denk dat het een instelling is ergens in de versterker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Wie gebruikt de CEC mogelijkheid van zijn Sony reciever icm een Sony TV?
Ik word helemaal gek van m;n Harmen Kardon receiver en wil overgaan op een Sony om de mogelijkheid van CEC optimaal te benutten.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Ik heb het aanstaan, maar niet alle functies. Auto on/off hoeft niet vanwege mijn Harmony afstandsbediening, maar ik krijg de indruk dat de tv zijn delay doorgeeft aan de versterker. Heb bijna nooit last van vertraagde audio, alleen strooit mijn Humax soms wat roet in het eten. En als ik mijn PS3 aanzet schakelt de versterker automatisch naar de juiste input.

Ben er alleen niet 100% zeker van dat de audio-delay ook door de CEC geregeld wordt, dus wellicht nog even wachten tot iemand anders dit ook bevestigd voordat je naar de winkel rent ;)

Het enige waarvan ik zeker weet dat het CEC is, is dat ik het volume van mijn versterker regel via de tv. Met de Harmony juist ingesteld is het op zich niet eens nodig, maar het IR-oog van de tv is nu eenmaal idealer geplaatst dan die van de receiver. Wellicht is een Harmony een betere investering als je voor de rest wel tevreden bent met je H/K?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Schopje. Ik heb een STR-DG820 en probeer het menu op mijn tv te toveren. Maar dit lukt me niet. Bij mijn vorige versterker kon ik de monitor uitgang gebruiken. Hier heb ik nu ook een kabel in maar krijg geen beeld op mijn tv.

Hier las ik iets:
On the missing list is anything remotely resembling an onscreen display, Sony apparently preferring to use the front display and saving a few shekels by not bothering with video generating silicon. Operationally, the learning curve is like the north face of Everest, but with day-to-day use it gets easier and easier.
Moet ik hieruit opmaken dat er geen monitor functie aanwezig is? De handleiding zegt hier niets over.

Ook vind ik het erg vervelend dat ik voor zover ik weet niet gemakkelijk kan switchen tussen Dolby PrologicII en DTS Neo6. Mijn Onkyo versterker kon heel simpel switchen tussen alle surround formaten. Hier moet ik heel moeilijk doen in het menu, en bij de optie E surround een bepaalde surround waarde hangen. (Of doe ik het gewoon verkeerd? Ik heb hem net een paar dagen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:46
koekoek2003nl schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 02:20:
Schopje. Ik heb een STR-DG820 en probeer het menu op mijn tv te toveren. Maar dit lukt me niet. Bij mijn vorige versterker kon ik de monitor uitgang gebruiken. Hier heb ik nu ook een kabel in maar krijg geen beeld op mijn tv.

Hier las ik iets:
[...]

Moet ik hieruit opmaken dat er geen monitor functie aanwezig is? De handleiding zegt hier niets over.

Ook vind ik het erg vervelend dat ik voor zover ik weet niet gemakkelijk kan switchen tussen Dolby PrologicII en DTS Neo6. Mijn Onkyo versterker kon heel simpel switchen tussen alle surround formaten. Hier moet ik heel moeilijk doen in het menu, en bij de optie E surround een bepaalde surround waarde hangen. (Of doe ik het gewoon verkeerd? Ik heb hem net een paar dagen...)
De STR-DG820 heeft inderdaad geen OSD (On Screen Display) dus je zult alle instellingen via het schermpje moeten doen. Verder moet je om te wisselen tussen de verschillende pseudo surround vormen inderdaad in het E surround menu een codec kiezen die voor jouw de voorkeur heeft. Deze zal hij dan altijd gebruiken om stereo in surround om te zetten. Verder snap ik dat probleem niet zo, je gebruikt toch of de ene omdat je die beter vind dan de andere of niet soms?

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Davidshadow13 schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 08:59:
[...]

De STR-DG820 heeft inderdaad geen OSD (On Screen Display) dus je zult alle instellingen via het schermpje moeten doen. Verder moet je om te wisselen tussen de verschillende pseudo surround vormen inderdaad in het E surround menu een codec kiezen die voor jouw de voorkeur heeft. Deze zal hij dan altijd gebruiken om stereo in surround om te zetten. Verder snap ik dat probleem niet zo, je gebruikt toch of de ene omdat je die beter vind dan de andere of niet soms?
Nee met muziek gebruik ik NEO6 omdat ik dit dieper vind klinken. Met films gebruik ik over het algemeen weer PLII. Maar dit wisselt per film, daarom vind ik het gemakkelijk als ik snel kan switchen.

Nog iets waar ik mij aan irriteer is het feit dat de versterker soms het signaal wil upscalen naar 1920x1080. Dit vind mijn HD-Ready tv (1366x768) niet leuk en flikkert als een gek. Waarom kan ik niet gewoon instellen wat hij met z'n video signaal moet doen? Hij doet maar wat, de ene keer stuurt hij het normaal door en de andere keer staat hij ineens weer op 1920 te klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
koekoek2003nl schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 18:31:
Nog iets waar ik mij aan irriteer is het feit dat de versterker soms het signaal wil upscalen naar 1920x1080. Dit vind mijn HD-Ready tv (1366x768) niet leuk en flikkert als een gek. Waarom kan ik niet gewoon instellen wat hij met z'n video signaal moet doen? Hij doet maar wat, de ene keer stuurt hij het normaal door en de andere keer staat hij ineens weer op 1920 te klooien.
Kan je niet instellen om het video signaal met rust te laten? Mijn 3400ES doet ook vreemde dingen als ik deze laat scalen (beeld verschuift en valt daardoor buiten het scherm)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Ethirty schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 22:09:
[...]

Kan je niet instellen om het video signaal met rust te laten? Mijn 3400ES doet ook vreemde dingen als ik deze laat scalen (beeld verschuift en valt daardoor buiten het scherm)
Dat zou je denken idd. Maar wat ik in kan stellen echt echt heel summier. De handleiding zegt hier helemaal niks over.
Het is dat er geen HDMI op mijn Onkyo zit anders had ik hem meteen weer omgeruild.
(heb hdmi nodig omdat mijn mediacenter geen optisch geluid aansluiting heeft. Nu kan ik dus via hdmi naar surround geluid luisteren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Yeuh, kan me hier nu ook melden. Vertel? De allernieuwste reciever? eh.. nou ik twijfel al of ik niet in het 'gebruik je nog vintage apparatuur' topic moest posten.

Ik ben van niets (echt niets: een Aristona 51CM tv uit 1988 (voor het EK gekocht), pioneer midiset en blokker dvd speler) aan het upgraden. Maar duur maandje met oa autoreparatie dus ik dacht; ik koop gewoon TV nieuw (moet nog) en de rest eerst maar on the cheap.

Voor 30 euro opgehaald net:
SONY STR-DE405(1997?)
Afbeeldingslocatie: http://hifi-leipzig.de/shop/images/product_images/popup_images/924_0.jpg

Afbeeldingslocatie: http://hifi-leipzig.de/shop/images/product_images/popup_images/924_5.jpg

Specificaties
Output: 2x 75W stereo of 5x50W (dolby surround)
HDMI: nope
Audio aansluitingen: 5x analoog in (w.o. phono), 2x analoog out
Video aansluitingen: 2x composiet in, 2x composiet out
Codecs: Dolby Prologic
Afmetingen (BxHxD) (mm): 430 x 145 x 300
Gewicht (kg): 6,5

ReviewsNiet heel spannend meer anno 2011 (ik denk in 1997 al niet echt), maar voor dit geld en bij mij in de wijk te gemakkelijk om te laten staan. Ga later nog wel upgraden naar HDMI achtig spul.
Nog geen tijd gehad om te testen, maar ik sta in dit topic, whop! :D

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Kan iemand mij alstublieft vertellen hoe ik dat hdmi upscaling uit zet? Ik heb de nederlandse en engelse manual al doorgelezen maar ik kon er niet achter. Ik word er letterlijk (nee serieus) ik wordt er echt helemaal gek van. Het gaat om de STR DG-820

Het beeld wat ik nu heb is ronduit KUT sorry dat ik het zeg maar het lijkt helemaal nergens naar. Hij scaled de hele boel gewoon naar 1920x1080 en dat ziet er niet uit op mijn hd-ready tv. Hij kan ook helemaal niet op de juiste Hz staan want het beeld trilt als een gek, en ik kan hem maximaal op 30Hz zetten.
Als ik hem op mijn mediacenter(HD5450) naar 1366x768 zet krijg ik enorme zwarte balken om mijn scherm.

Hoe heet die hdmi upscale functie en hoe zet ik dat uit.

Als ik mijn mediacenter rechtstreeks middels hdmi kabel op mijn tv aansluit is het beeld perfect. Maar dan heb ik weer geen digitaal geluid. (en nee kom niet met opmerkingen als dan doe je het zo toch en laat je het geluid apart lopen NEE ik weet dat men daar mee komt maar daar hebben zowel mijn tv als mijn mediacenter geen aansluitingen voor)

En ja vanwege de strekking van dit bericht heb je vast wel in de gaten dat ik het he-lemaal gehad heb met dit vervelende apparaat. Nooit kopen, ook niet 2e hands.

edit: Ik lees hier: http://www.whathifi.com/N...s-2008-AV-receiver-range/ The STR-DG820 features 1080p/24fps passthrough, but no video upscaling or upconversion (contrary to the information we were originally told by Sony).

Waarom maakt hij er dan toch een hd resolutie van...

edit2: Hmm volgensmij is het decoder priority ergens in het audio menu. Ik heb hem op auto gezet en nu sprong hij naar de juiste resolutie.
Even kijken of het echt klopt.
Een paar minuten was het goed, en na wat omschakelen springt hij weer naar de verkeerde resolutie :(

edit3: Ah ik heb catalyst control center maar geinstalleerd (kreeg daar constant de reset graphics driver melding van, maar oke...) Staat bleek dat mijn tv geforceerd werd naar 1080i. Dit heb ik teruggezet naar 720P en nu is het beeld helemaal goed.

Bedankt tweakers :)

[ Voor 25% gewijzigd door kaasaanfiets op 08-12-2011 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Ah yes, de ATI driver :/

Mijn laptop zou over de HDMI netjes full HD uit moeten sturen, maar door de standaard driver wordt dit mismaakt tot 1920x1000 oid en vervolgens in de TV weer opgerekt tot 1920*1080. Snap niet waarom je voor zoiets een speciale app moet installeren om overscanning uit te zetten en dat die instelling niet eens bewaard blijft voor de volgende keer

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
  • Laatst online: 11:04
...

[ Voor 118% gewijzigd door sonsan op 02-02-2012 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Een beetje te algemene vraag, maar mijn voorkeur gaat uit naar Sony of Onkyo, vandaar dat ik vraag hier stel.

Aangezien een 5.1 systeem voor mij overkill is, maar wel iets meer wil dan alleen stereo leek mij het BOSE 2.1 systeem. Veeeel te duuuur en niet mijn merk voor in de huiskamer.

Ik zat te denken aan receiver, blue-ray speler, luidsprekers van Jamo of KEF (zoals S602, C1en C3).
Bovendien heb ik een Snynology NAS staan, dus leg ik een utp kabel van router naar reciever.

Wat aan te schaffen en hoe aan te sluiten? Kunnen jullie mij hierin adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat mag je nog een keer proberen op een normale manier...

[ Voor 93% gewijzigd door FeaR op 27-12-2011 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een vraag: Ik weet dat Sony in het hogere segment prima receivers maakt, maar ik vraag me af hoe hun instapmodellen zich tot deze verhouden? Natuurlijk zijn ze minder goed in elkaar gezet, hebben ze minder functies en iets minder power, maar wat ik belangrijk vind is of de geluidskwaliteit goed is. Zijn ze met de instapmodellen beter of juist minder dan de instapmodellen van Onkyo en Yamaha bijvoorbeeld?

pricewatch: Sony STR-DH100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 09:02:
Ik heb ook een vraag: Ik weet dat Sony in het hogere segment prima receivers maakt, maar ik vraag me af hoe hun instapmodellen zich tot deze verhouden? Natuurlijk zijn ze minder goed in elkaar gezet, hebben ze minder functies en iets minder power, maar wat ik belangrijk vind is of de geluidskwaliteit goed is. Zijn ze met de instapmodellen beter of juist minder dan de instapmodellen van Onkyo en Yamaha bijvoorbeeld?

pricewatch: Sony STR-DH100
Ik denk niet dat je van minder of meer kan spreken. Sony maakt zeker goede receivers vooral als je iets zoekt voor een Home Cinema ( 5.1-7.1) Voor puur stereo weet ik het niet. Ik denk dat er dan misschien andere merken zijn die daar beter in scoren, maar ik heb daar geen ervaring mee. Voor Home Cinema kan ik je deze receivers zeker aanbevelen:
http://www.sony.nl/hub/ho...en/assortiment/ontvangers Of deze:
http://www.whathifi.com/review/sony-str-dh820
Maar ook je persoonlijke smaak zal een belangrijke rol spelen in je keuze. Ga luisteren bij een zaak met een ruime keuze zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven__NL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:00
Vraag aan mensen die de Sony STR-DH820 in hun bezit hebben. Hebben jullie ook last van een statische tik geluid uit de speakers als je van tv kanaal wissel waar een dolby digital track aanwezig is? Of via een andere bron als je door een film heen skipped?

Had afgelopen weekend namelijk mijne binnen gekregen en dat viel me meteen op, mijn oude receiver (ook een sony) doet dat namelijk niet. De DH820 gaat inmiddels weer terug en krijg een nieuwe maar vraag me af als er meerdere mensen / eigenaren dat hebben?

zie ook topic: Tik geluid uit speakers bij openen van 5.1 geluidstrack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen Auto Calibration Type: Full Flat - Engineer - Front Reference bij een STR-DA2400? Deze instellingen kan je kiezen na de automatische speaker callibratie maar ik heb geen idee wat deze instellingen nu doen met de uitkomst van de callibratie. De gebruiksaanwijzing geeft geen uitleg hierover....
Pagina: 1 2 ... 8 Laatste