• Vinze
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 27-09 10:29
Samsung NC10 netbook

Deel 1 - Deel 2 - Deel 3

Inleiding:
November 2008 betrad ook Samsung de netbook markt met hun nieuwe NC10.
Hiermee gaan ze de concurrentie aan met onder andere de EeePC, MSI Wind en Acer Aspire One.
Kwa specificaties verschilt hij niet erg veel van de gemiddelde netbook, maar als we Samsung mogen geloven blinkt hij wel uit kwa uithoudingsvermogen (tot 8 uur!*). Ook zit er een speciaal anti-bacterieel toetsenbord op, lekker hygiënisch dus :)

* In de praktijk blijkt dit rond de 6 uur te zijn, nog steeds niks mis mee dus.

T.net nieuwsbericht:
Samsung heeft de specificaties van zijn netbook bekendgemaakt. De NC10 verrast niet met zijn specificaties; wel opmerkelijk zijn het antibacteriële toetsenbord en de accuduur, die circa acht uur bedraagt.

Een prijs van de NC10 is nog niet bekend; wel zou de netbook vanaf oktober in Europa, waaronder Nederland, verkrijgbaar zijn. De ultraportable van Samsung beschikt, zoals vrijwel alle kloons, over een Intel Atom-processor met een kloksnelheid van 1,6GHz. De hoeveelheid geheugen van de netbook is niet gespecificeerd, maar zal naar alle waarschijnlijkheid 1GB bedragen. Als opslag kan gekozen worden tussen een harde schijf van 80GB of van 160GB: een ssd-optie is er niet. Het besturingssysteem is de Home-editie van Windows XP. De NC10 is voorzien van een 10,2"-beeldscherm met een resolutie van 1024x600 pixels, dat door leds verlicht wordt.

Het relatief grote beeldscherm maakt een volgens Samsung een fullsize-toetsenbord mogelijk, dat bovendien van een antibacteriële coating voorzien is. Deze coating bestaat uit nano-zilverdeeltjes. Voor zijn communicatie met de buitenwereld beschikt de ultraportable over een lan-aansluiting en over een draadloze Atheros-netwerkkaart die geschikt is voor b- en g-netwerken. Optioneel is een bluetooth 2.0-module met edr. De netbook is verder voorzien van een webcam met 1,3 megapixels en heeft de gebruikelijke poorten en een kaartlezer aan boord. Als accu wordt een model met zes cellen meegeleverd, wat het gewicht van de NC10 op een stevige 1,33 kilo brengt, maar wel zo'n acht uur gebruikstijd mogelijk zou maken. De NC10 zou in pianozwart, wit en metallic blauw verkrijgbaar worden.

Tech specs
ProcessorIntel Atom N270 (1,6 GHz, 533 MHz)
ChipsetIntel 945GSE
BesturingssysteemGenuine Microsoft Windows® XP® Home (SP3)
GeheugenDDR2 533 MHz 1 GB
LCD10,2" WSVGA (1024 x 600) Non-gloss SuperBright© LED backlit
HDD160 GB (5400 rpm S-ATA)
Grafische processorIntel® Graphics Media Accelerator 950 graphics core
WirelessAtheros 5007 802.11b.g WLAN
Bluetooth 2.0 + Enhanced Data Rate
LANMarvell Yukon 10/100Mbps Ethernet
I / O Poorten3-in-1 kaartlezer (SD, SDHC, MMC)
3 x USB 2.0
1 x Hoofdtelefoonuitgang
1 x Microfooningang
1 x Interne microfoon
1 x VGA-poort
1 x RJ45 (LAN)
Multimedia1.3 megapixel Web Camera
Accu6-cell lithium-ionbatterij 5200mAh
Speaker3 W Stereo Speaker (1,5 Watt x 2)
Afmetingen (B x D x H)261 x 185,5 x 30,3 mm
Gewicht1,33 kg (incl. 6-cel batterij)
Garantie2 jaar internationale Collect and Return-garantie

Samsung Persbericht

De NC10 is verkrijgbaar in de kleuren;
  • Pianozwart
  • Wit
  • Metallic blauw
Hij leverbaar sinds november en kost rond de 370 - 400 euro.

Foto's

Live foto's 1 | Live foto's 2

Accesoires
» 9 Cell 7800mA Replacement Battery in zwart en wit bij Mall HK Online
» 10" sleeve bij DealExtreme (foto)

Extra info:
Nieuws sites
Liliputing | EEEPCnew.de
Umpcportal | Jkkmobile
Aving Notebook | Kleinelaptops.nl

Bestellen:
pricewatch: Samsung NC10-KA04NL Wit
pricewatch: Samsung NC10-KA06NL Zwart
pricewatch: Samsung NC10-KA05NL Blauw
Praten over prijzen en/of beschikbaarheid doe je hier!

Reviews
eeepcnews.de
Laptopmag
Trustedreviews
Russische review (vertaald)
PCPro.co.uk
Tweakers vergelijkingstest

Downloads
Drivers (mirror1)
Drivers (mirror2)
Two Finger Scroll (werkt prima op de NC10, alleen wel even de Pinch functie uitzetten!)

Tips & tricks
Equalizer instellingen (om 't geluid te verbeteren)
Windows 7 RC op de NC10
Ubuntu Linux op de NC10 (voor 9.04 niet nodig aangezien er al veel meer out-of-the-box werkt)
Mac OSX op de NC10 (Handleiding 2)
Nieuwe hardeschijf plaatsen
Een aantal sleeves besproken
Touchscreen inbouwen!
Verborgen Intel bios (blijf hier weg als je niet weet wat je doet!)
720p content vloeiend(er) afspelen

Opmerkingen en/of aanvullingen graag even via de mail aangezien ik niet alles in dit topic kan volgen. (v-br [at] live [punt] nl)

[Voor 4% gewijzigd door Vinze op 10-06-2009 19:50]

• shades684
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 07:38
Ik mis in de tips & tricks deze toch nog wel een beetje.
http://www.ademiller.com/...the-samsung-nc10-netbook/

Zelf heb ik het net weer even anders gedaan.
Easy Display Manager en touchpad drivers van de X360-34P gebruikt en de Realtek HD Sound Drivers voor Vista, voor de rest geen drivers van samsung gebruikt.
Ik gebruik Avast als antivirus, eerst AVG getest maar dit verdubbelde om de een of andere reden de boot tijd.

Alleen de Easy Display Manager blijft soms even 'hangen', wat wel jammer is.

[Voor 3% gewijzigd door shades684 op 07-05-2009 14:25. Reden: sound driver vergeten]

Windows 7 - There Haven’t Been This Many Leaks Since Watergate

• Vinze
Goeie tip, bedankt!
Meteen even toegevoegd.

• Philflow
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 22-09 22:29

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Wordt dit trouwens ook het topic voor N110 en N120 of krijgen die een apart topic? Alle Eee-tjes en alle Acer Ones zitten namelijk ook bijelkaar.
Ik vind de NC10 met het matte scherm beter, dat is wel te gebruiken in de volle zon.
Mijn opmerking over beter ging met name over de langere accuduur en groter touchpad.

Of het glossy scherm van de N110 goed leesbaar is in de zon weet ik niet. Hangt er vanaf hoe bright de backlight is en of de coating semi glossy of full glossy is. Ik heb regelmatig met een Sony TZ en Macbook Air (beide semi glossy) in de volle zon gewerkt en die zijn beter leesbaar dan de NC10. Gewoon omdat de backlights zo'n 350 cd/m zijn terwijl de NC10 200 cd/m heeft.

Ik ben benieuwd wat Notebookjournal gaat meten. Ze hebben op dit moment een N110 staan.

[Voor 17% gewijzigd door Philflow op 07-05-2009 14:55]

• RAAF12
  • Laatst online: 14-09 00:43
Philflow schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 14:41:
Wordt dit trouwens ook het topic voor N110 en N120 of krijgen die een apart topic? Alle Eee-tjes en alle Acer Ones zitten namelijk ook bijelkaar.

[...]

Mijn opmerking over beter ging met name over de langere accuduur en groter touchpad.

Of het glossy scherm van de N110 goed leesbaar is in de zon weet ik niet. Hangt er vanaf hoe bright de backlight is en of de coating semi glossy of full glossy is. Ik heb regelmatig met een Sony TZ en Macbook Air (beide semi glossy) in de volle zon gewerkt en die zijn beter leesbaar dan de NC10. Gewoon omdat de backlights zo'n 350 cd/m zijn terwijl de NC10 200 cd/m heeft.

Ik ben benieuwd wat Notebookjournal gaat meten. Ze hebben op dit moment een N110 staan.
semi glossy is een een leuke marketing term, voor zonlicht werk moet het scherm zo mat als mogelijk zijn !!!

<link naar goedkoopste adres>

Uitverkocht in de webshop van Dixons. Kan mij niet herinneren dat die daar ooit wel te koop was ;-) Voordeel bij fysieke winkels is wel dat je een DOA kan omruilen, tenminste bij de Mediamarkt kan dat (of geld terug) Meen 9 dagen na aankoop.
Je hoeft zelfs niet te zeggen waarom je hem terugbrengt....
Ik vind dat een apparaat wat binnen 1 week kapot gaat niet moet worden gerepareerd maar dat de klant een nieuwe krijgt.

• Philflow

Philflow

RAAF12 schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 15:41:
[...]
semi glossy is een een leuke marketing term, voor zonlicht werk moet het scherm zo mat als mogelijk zijn !!!
Als je denkt dat semi glossy een marketing term is moet je een keer een Sony TZ naast een Acer One zetten ;)

Edit: Discussie glossy vs. mat in zonlicht:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=271139
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?p=3559583

[Voor 19% gewijzigd door Philflow op 07-05-2009 15:47]

• Brammel
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 12:55
Klopt het dat de n110 een UMTS module er in heeft zitten? Dit zie ik namelijk nergens in de specificaties staan, behalve op http://www.notebookjourna...trecke-samsung-minis-1367. Hier staat een een foto op waar de sim kaart in zou kunnen.

Bovendien vraag ik me af of er een foutje in de review van tweakers staat (http://tweakers.net/revie...van-samsung-pagina-3.html). het verschil in breedte tussen de n110 en n120 zou maar 3 mm zijn. Volgens de specificaties op verschillende websites is het 0,5 inch. De samsung site is hierin ook niet echt duidelijk, daar staat dat ze beide 10,27 inch breed zijn...

• Vinze
Philflow schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 14:41:
[...]
Wat mij betreft kunnen de N110 en N120 prima in dit topic (en andere Samsung netbooks)
Alleen het is voor mij niet te doen om al het nieuws, tips en andere informatie hierover bij te houden.
Dus als iemand zich geroepen voelt om een stukje voor in de startpost te maken zou ik dat zeer op prijs stellen!

• arnoud_h
  • Laatst online: 29-08 19:38
Brammel schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 15:45:
Klopt het dat de n110 een UMTS module er in heeft zitten? Dit zie ik namelijk nergens in de specificaties staan, behalve op http://www.notebookjourna...trecke-samsung-minis-1367. Hier staat een een foto op waar de sim kaart in zou kunnen.
Ieder land heeft zijn eigen configuraties, dus een Duits model kan heel anders in elkaar steken dan een Nederlands model.

Het Nederlandse model van de N110 heeft geen HSDPA module ingebouwd.
Bovendien vraag ik me af of er een foutje in de review van tweakers staat (http://tweakers.net/revie...van-samsung-pagina-3.html). het verschil in breedte tussen de n110 en n120 zou maar 3 mm zijn. Volgens de specificaties op verschillende websites is het 0,5 inch. De samsung site is hierin ook niet echt duidelijk, daar staat dat ze beide 10,27 inch breed zijn...
Die 10,2 inch zal de diameter van het scherm wel zijn he?

N110: 261.2 x 185.8 x 30.8mm
NC20: 292.4 x 217 x 30.7 (mm)

• Brammel
arnoud_h schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 17:00:
[...]

Ieder land heeft zijn eigen configuraties, dus een Duits model kan heel anders in elkaar steken dan een Nederlands model.

Het Nederlandse model van de N110 heeft geen HSDPA module ingebouwd.

[...]

Die 10,2 inch zal de diameter van het scherm wel zijn he?

N110: 261.2 x 185.8 x 30.8mm
NC20: 292.4 x 217 x 30.7 (mm)
Dan kan ik dus beter een duits model kopen, of krijg je daarmee andere problemen...

Nee, niet de diameter van het scherm. Ik bedoel de breedte van de netbook. Op sommige sites staat dit:
N110: 10.27"(W) x 1.19(H) x 7.3"(D)
N120: 10.71”(W) x 1.71”(H) x 7.4”(D)

Terwijl op de samsung site staat:
N110: 10.27"(W) x 1.19(H) x 7.3"(D)
N120: 10.27"(W) x 1.19(H) x 7.3"(D)

Als de N120 echt 10.71" is past hij waarschijnlijk niet in m'n camera tas. De 10.27 gaat denk ik wel lukken. In de review van tweakers.net staat dat het verschil tussen de N110 en N120 maar 3mm is...

(Ik heb het over de N120, niet de NC20)

• RAAF12
kwoot:Dan kan ik dus beter een duits model kopen, of krijg je daarmee andere problemen...

Duits toetsenbord en XPHome in het duits en voor garantie moet je waarschijnlijk ook in Dld zijn

• Tomino
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 27-09 20:42
Nee, internationale garantie! :)

• davidgilmour
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 29-12-2017
Vinze schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 15:51:
[...]

Wat mij betreft kunnen de N110 en N120 prima in dit topic (en andere Samsung netbooks)
Alleen het is voor mij niet te doen om al het nieuws, tips en andere informatie hierover bij te houden.
Dus als iemand zich geroepen voelt om een stukje voor in de startpost te maken zou ik dat zeer op prijs stellen!
mee eens, eigenlijk zou de 12 inch hier ook in kunnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Andries5
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 06-03-2013
Ik ben al dik 2 maanden ook een trotse eigenaar van dit heerlijke apparaatje.

Gezien dit mijn eerste laptop is ben ik toch benieuwd naar batterij gebruik. Ik ben ondertussen al de voorgaande forums aan het afstruinen, maar wellicht dat dit me minder tijd kost en dat één van jullie hier wel wat tijd in wil stoppen:
Wanneer ik beschikking heb over netstroom, is het dan handig om de laptop hieraan te zetten of moet ik hem leeg laten lopen en pas weer op netstroom zetten wanneer hij rond de 10% is?
Mijn tweede vraag is of er ook geheugen kaartjes beschikbaar zijn die niet uitsteken. Ik vind het toch een beetje link wanneer ik hem in mn 7-10" Case Logic sleeve stop.
Ten derde heb ik tot nu toe met 2 muizen het probleem gehad dat Sammy (sorry ik noem hem echt zo) de beweging van de muis niet meer registreert. De knoppen functioneren wel gewoon en het probleem is weer hersteld als ik hem er uithaal en weer erin stop.
Bij de eerste keer opstarten heb ik de partitieverdeling ook totaal gemist. Ik had graag één kleinere schijf voor windows en één grotere voor data gewild. Ik begreep dat je door de recovery software hier niet meer opnieuw voor kunt kiezen zonder je schijven te wissen. Daarom heb ik partition magic (volgens mij 8) geprobeerd, maar deze gaf aan dat ik geen toestemming had of zoiets. Wat kun ik nu nog doen?
Alvast bedankt!

[Voor 17% gewijzigd door Andries5 op 08-05-2009 12:00. Reden: Zie dat er op dezelfde vragen al geen antwoorden worden gegeven dus nog een keer vragen lijkt me zinloos]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 12:17

Prx

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat betreft batterijen is mij ook altijd verteld dat het beter is om helemaal op te laden en helemaal leeg te maken. Maar ik weet niet of dit eigenlijk nog wel op gaat voor de moderne batterijen van nu. Dus hier kan ik helaas geen concreet antwoord op geven.

Wat betreft je muis probleem heb ik het nog niet ervaren. Is het alleen als de laptop uit hybernation/sleep komt of is hij gewoon 'opeens' zijn muis kwijt? Draai je eigelijk nog op de standaard Windows XP Home die erbij zit, of heb je zelf de netbook opnieuw geïnstalleerd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Andries5
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 06-03-2013
Ik laad hem nu ook elke keer op en laat hem elke keer leeglopen. Heb nog niet gemerkt dat de batterij achteruit is gegaan, maar las wel het wear verhaal van Batterybar op het eerste forum. Vandaar dat dit bij me opkwam omdat daar geen antwoord op wordt gegeven.

De muis verdwijnt gewoon op een willekeurig moment. Geen sleep mode of wat dan ook. En ik gewoon de standaard Windows XP.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ik heb de harde schijf in m'n NC10 vervangen door een WD1600BEKT (7200rpm). Mijn ervaringen heb ik hier opgeschreven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 17-09 23:26
Nog even over het wifi verhaal mensen.

Op dit moment merk ik dat als ik de nc10 uit standby haal. De wifi kaart niet functioneert als deze op static ip stond toen de nc10 in standby mode ging. Staat de wifikaart in dhcp mode bij het begin van de standby mode dan functioneerd de wifikaart "gewoon".

Als ik de nc10 uit hibernate mode haal, dan moet ik als de nc10 in static ip mode stond een "repair" doen. Als de wifikaart in dhcp mode stond dan herbouwt die zelf de verbinding.

Dit alles met een Engelse Windows XP pro sp3. De driver versie voor de wifikaart is "7.6.1.210". De "power safe mode" van de driver staat op "normal".

Ik heb gelezen dat er een oudere driver is die enkele wifi problemen oplost. Dit heb ik nog niet goed genoeg getest. Het zou dan gaan om driver versie "5.3.0.35". Tevens kwam ik op www.atheros.cz Een nieuwere versie tegen "7.6.1.244".

Welke moet ik nu gebruiken?
En hoe kan ik het beste de andere drivers van mijn systeem verwijderen?

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 12:35
hoe bevalt de flash performance van de nc-10 jullie? Ik vind die echt waardeloos, youtube kijken is eigenlijk niet echt lekker mogelijk. Zolang het content is die je in mediaplayer oid kan spelen gaat alles goed. Maar flash is worthless.

Ik gebruik Chrome of FF3 maakt weinig verschil. Gewoon default plugins voor flash en default install. Geen lastige virusscanner ertussen oid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 12:17

Prx

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik bekijk youtube filmpjes zonder problemen. Zowel de standaard als de HQ versies doen het uitstekend bij me, zonder schokken. Alleen de HD versie kan hij niet aan, maar dat zou ik ook teveel gevraagd vinden voor een Flash implementatie.

Windows 7 Ultimate, FF3, Standaard Flash, 2GB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Youtube gaat bij mij ook prima. Ook de HQ versies. (FF3, Windows XP, 1GB)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• edjex
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 25-09-2015
Hier werkt youtube en flash ook perfect. Soms wel eerst even naar Speedmode schakelen maar dan is alles volledig zonder schokken. Ik gebruik de standaard xp installatie en norton internet security 2009 (werkt ook perfect). Heb tevens IE 8 geinstalleerd. Ik heb ook de standaard 1 GB ram.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• edjex
sander- schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 02:46:
hoe bevalt de flash performance van de nc-10 jullie? Ik vind die echt waardeloos, youtube kijken is eigenlijk niet echt lekker mogelijk. Zolang het content is die je in mediaplayer oid kan spelen gaat alles goed. Maar flash is worthless.

Ik gebruik Chrome of FF3 maakt weinig verschil. Gewoon default plugins voor flash en default install. Geen lastige virusscanner ertussen oid.
Heb je hardware toegevoegd? (muis etc.) Wellicht dat er een driver tussen zit die brak is.
Is je internetverbinding stabiel?
Gezien de andere reacties lijkt het toch iets specifiek op jouw nc10 te zijn dat niet lekker loopt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sander
Misschien dat het iets met die speedmode te maken heeft, ik heb er eigenlijk niks bijzonders mee gedaan. Verder heeft het ook niets met instabiele verbinding te maken, aangezien er wel gewoon gebufferd wordt.

Ik ga zo eens even testen met speedmode. Heb er btw ook 2GB ingezet onlangs, maar voor die tijd was er hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 13:17

AlexanderB

7800 rpm

xp en wireless dat gerepaired moet worden om na hibernate nog te werken is n bekende bug, dat had ik ook op mijn laptop iedere en elke keer (ook in dhcp mode, trouwens)

li-ion accu's hebben een bepaald aantal keren opladen/leegmaken.. echter in tegenstelling tot ni-cd en ni-mh cellen telt half leeg ook maar als half, en niet als een volledige cyclus. het is dus gewoon verstandig om netstroom aan te sluiten als het beschikbaar is (en je langer dan een paar minuten bezig bent met je laptop)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Philflow

Philflow

sander- schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 12:01:
Misschien dat het iets met die speedmode te maken heeft,
Je hebt je NC10 wel in max. performance staan? dat doe ik altijd wel even bij youtube. (links klikken op de battery manager in de taskbar.)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sander
Dat had ik dus niet, ik gebruikk hem 99% van de tijd mobiel (als ie oplaadt staat ie meestal toch ook uit) dus dan wil ik wel graag de 6 uur halen. In mijn geval betekend dat een dagje onderweg ongeveer.

Ik zal het idd in vervolg even zo doen. Heb met speed mode ook geen last meer van laggy youtube.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Je kunt hem ook op normal zetten, dan bepaalt ie geloof ik zelf of ie op 800Mhz of 1600Mhz draait.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RAAF12
Philflow schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 15:43:
[...]

Als je denkt dat semi glossy een marketing term is moet je een keer een Sony TZ naast een Acer One zetten ;)

Edit: Discussie glossy vs. mat in zonlicht:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=271139
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?p=3559583
Toch werkt een ontspiegeld scherm het beste, tegen (gereflecteerd) zonlicht is geen enkele achttergrond verlichting hoe sterk ook, opgewassen.
Met een reflecterend scherm (glossy-semi glossy) zie ze zelfs reflectie van een wit hemd op het scherm.
Op het gros van de mensen toch binnen werkt en hibright colors mooi vinden zijn de fabrikanten al jaren aan het afstappen van matte schermen. Iedereen zou zelf een testje tijdens een zonnige dag zonder wolken buiten moeten doen met de verschillende schermen. Bijv. een lap tekst lezen, hoe snel dat gaat op een mat of een glossy screen.

[Voor 6% gewijzigd door RAAF12 op 09-05-2009 17:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Philflow

Philflow

RAAF12 schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 17:18:
[...]
Met een reflecterend scherm (glossy-semi glossy) zie ze zelfs reflectie van een wit hemd op het scherm.
Dat was ik :)
[b][message=31921215,noline] Iedereen zou zelf een testje tijdens een zonnige dag zonder wolken buiten moeten doen met de verschillende schermen. Bijv. een lap tekst lezen, hoe snel dat gaat op een mat of een glossy screen.
Heb ik dus gedaan met diverse laptops. Sony TZ en Macbook Air zijn veel beter leesbaar dan mijn matte Asus. Als je me niet gelooft zou je een keer met een Sony SZ of TZ buiten in de zon kunnen gaan werken. Hier zal te lezen zijn hoe anderen het beoordelen.

PS. Ik heb inmiddels gelezen dat de backlight van de N110 niet echt fel is en de coating wel echt reflecterend (niet semi glossy dus). Buiten in de zon werken gaat er dus niet zo goed mee als op de NC10.

[Voor 37% gewijzigd door Philflow op 09-05-2009 18:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RAAF12
Philflow schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 17:34:
[...]
Dat was ik :)

[...]

Heb ik dus gedaan met diverse laptops. Sony TZ en Macbook Air zijn veel beter leesbaar dan mijn matte Asus. Als je me niet gelooft zou je een keer met een Sony SZ of TZ buiten in de zon kunnen gaan werken. Hier zal te lezen zijn hoe anderen het beoordelen.

PS. Ik heb inmiddels gelezen dat de backlight van de N110 niet echt fel is en de coating wel echt reflecterend (niet semi glossy dus). Buiten in de zon werken gaat er dus niet zo goed mee als op de NC10.
Jij was het die de N110 beter vond dan de NC10

kwoot: ' Alleen wilde ik even de tip geven dat men een beter netbook voor minder geld kan krijgen,'

Voor mij zijn de voordelen van het matte NC10 scherm veel belangrijker. Vandaar dat er in zijn algemeenheid niet te zeggen is dat iets 'beter' is. Dat is een mening en geen feit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RAAF12
AlexanderB schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 12:20:
xp en wireless dat gerepaired moet worden om na hibernate nog te werken is n bekende bug, dat had ik ook op mijn laptop iedere en elke keer (ook in dhcp mode, trouwens)
Ik heb die 'bug' niet ;-)
Vanuit sleepstand komt het scherm Windows wordt hervat..... en dan na een paar seconden kontakt met het AP. Kijk eens of je WLAN card niet op energiesaving staat.

Ik gebruik een 270 Mbps BroadcomWLAN kaartje in de NC10 zie
http://home.deds.nl/~corvus/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nsa1984
Dat klopt dat het een bekende is. Echter had ik begrepen uit de eerdere berichting in deel 1 en deel 2 dat het met de oudere driver niet meer van toepassing was. Ik vraag me dus af welke driver ik moet gaan gebruiken. IK gebruik op het moment de versie die op de samsung site staat. Maar deze heeft duidelijk last van een beroerde standby en een fractioneel betere hibernate ondersteuning.
li-ion accu's hebben een bepaald aantal keren opladen/leegmaken.. echter in tegenstelling tot ni-cd en ni-mh cellen telt half leeg ook maar als half, en niet als een volledige cyclus. het is dus gewoon verstandig om netstroom aan te sluiten als het beschikbaar is (en je langer dan een paar minuten bezig bent met je laptop)
Hmmm dat is best goed om te weten inderdaad. Echter als de accu vol zit, kan het dan ook geen kwaad om de accu in de nc10 te laten terwijl je de nc10 via de ac adapter gebruikt?
RAAF12 schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 20:09:
[...]
Ik heb die 'bug' niet ;-)
Vanuit sleepstand komt het scherm Windows wordt hervat..... en dan na een paar seconden kontakt met het AP. Kijk eens of je WLAN card niet op energiesaving staat.

Ik gebruik een 270 Mbps BroadcomWLAN kaartje in de NC10 zie
Had jij die bug ook niet toen je het orginele kaartje gebruikte?
Ik zelf twijfel een beetje aan de teerheid van de connectors van de antenne's. Die zijn volgens mij nogal teer en ik ben niet altijd even voorzichtig met het doseren van mijn kracht. Met name niet als ik het voorwerp nauwelijks in mijn vingers kan houden.
Bovendien samsung zou gewoon een goed functionerend product moeten leveren, en als ik die netwerkkaart wissel verspeel ik mijn garantie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Philflow

Philflow

nsa1984 schreef op zondag 10 mei 2009 @ 01:32:
[...]
Hmmm dat is best goed om te weten inderdaad. Echter als de accu vol zit, kan het dan ook geen kwaad om de accu in de nc10 te laten terwijl je de nc10 via de ac adapter gebruikt?
Kan inderdaad weinig kwaad. De accu zal echter wel op natuurlijke wijze spanning verliezen en dan weer opladen, wat zorgt voor meer cycles. Het is beter voor de levensduur om hem rond de 40% op te laden en in de koelkast te leggen. Wikipedia: Lithium-ion battery

Acties:
  • 0Henk 'm!

• edjex
[...]
Ik zelf twijfel een beetje aan de teerheid van de connectors van de antenne's. Die zijn volgens mij nogal teer en ik ben niet altijd even voorzichtig met het doseren van mijn kracht. Met name niet als ik het voorwerp nauwelijks in mijn vingers kan houden.
Bovendien samsung zou gewoon een goed functionerend product moeten leveren, en als ik die netwerkkaart wissel verspeel ik mijn garantie.
Ik heb hardwarematig niets veranderd aan de nc10 en heb geen problemen. Ik heb de nc10 in november 2008 aangeschaft en heb geen driverupdates gedaan via de updatemanager omdat het vanuit de doos altijd goed gewerkt heeft. Ik gebruik altijd Fn+Esc om af te sluiten. Dat is dacht ik standby. Dat gaat snel en opstarten daarna gaat ook snel en heb dan gelijk weer verbinding via wifi.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RAAF12
Tomino schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 20:14:
Nee, internationale garantie! :)
Je leverancier moet garantie verlenen, dat is het eerste aanspreekpunt volgens het consumentenrecht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RAAF12
edjex schreef op zondag 10 mei 2009 @ 10:21:
[...]

Ik heb hardwarematig niets veranderd aan de nc10 en heb geen problemen. Ik heb de nc10 in november 2008 aangeschaft en heb geen driverupdates gedaan via de updatemanager omdat het vanuit de doos altijd goed gewerkt heeft. Ik gebruik altijd Fn+Esc om af te sluiten. Dat is dacht ik standby. Dat gaat snel en opstarten daarna gaat ook snel en heb dan gelijk weer verbinding via wifi.
Ik klap het deksel dicht en dan gaat ie slapen ;-)
Even de PWR indrukken en ik ben weer waar die gebleven was. Dat gedoe met die afsluitschermen is voorbij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RAAF12
[...]

Dat klopt dat het een bekende is. Echter had ik begrepen uit de eerdere berichting in deel 1 en deel 2 dat het met de oudere driver niet meer van toepassing was. Ik vraag me dus af welke driver ik moet gaan gebruiken. IK gebruik op het moment de versie die op de samsung site staat. Maar deze heeft duidelijk last van een beroerde standby en een fractioneel betere hibernate ondersteuning.

[...]

[...]

Je kan altijd de oude weer terugzetten, niemand die het ziet. Het grootste probleem is het beschadigen van de schroefjes op de backplate wat gegarandeerd gebeurd met een Phillips kruiskop schroevendraaier, Dus echt even een Posidrv bitje gebruiken of even naar de ijzerwarenwinkel voor een passend model.
Overigens zijn er nu slimmeriken die de NC10 met maar 1 jaar garantie verkopen.
Samsung Europe geeft echter 2 jaar waarvan 1 jaar op de accu en oplader.
Ik weet niet meer of het originele WLAN card uit zichzelf uit sliepstand ontwaakte. Die Broadcom 270 Mbps zit er al weer 5 maanden in.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nsa1984
RAAF12 schreef op zondag 10 mei 2009 @ 13:13:
[...]
Je kan altijd de oude weer terugzetten, niemand die het ziet. Het grootste probleem is het beschadigen van de schroefjes op de backplate wat gegarandeerd gebeurd met een Phillips kruiskop schroevendraaier, Dus echt even een Posidrv bitje gebruiken of even naar de ijzerwarenwinkel voor een passend model.
Overigens zijn er nu slimmeriken die de NC10 met maar 1 jaar garantie verkopen.
Samsung Europe geeft echter 2 jaar waarvan 1 jaar op de accu en oplader.
Ik weet niet meer of het originele WLAN card uit zichzelf uit sliepstand ontwaakte. Die Broadcom 270 Mbps zit er al weer 5 maanden in.
Je kunt in geval van garantie inderdaad altijd de3 orginele terug plaatsen. Het punt waar ik me een beetje druk over maak. Is die aansluiting van de antenne's. Die hebben als ik de diverse afbeeldingen heb gezien een dun koperen knie aansluiten. En ik ben bang dat ik die zal slopen bij het verwisselen.

Kun jij aangeven of die connectors een beetje stevig zijn, en niet zo fragiel als ik doe vermoeden uit de diverse afbeeldingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Sander-
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09:28

-Sander-

///M Powerrrrrr

Ik heb in de startpost de aanpassing gezien van de Equzlizer instellingen maar ik kan deze niet vinden op mijn NC10 :?

Of moet je daarvoor nieuwe software installeren ? (ik heb wel de EDS standaard geinstalleerd staan, maar daaronder zijn verder geen instellingen mogelijk).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rozwen
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 31-08-2013
Alfa_146 schreef op zondag 10 mei 2009 @ 15:02:
Ik heb in de startpost de aanpassing gezien van de Equzlizer instellingen maar ik kan deze niet vinden op mijn NC10 :?

Of moet je daarvoor nieuwe software installeren ? (ik heb wel de EDS standaard geinstalleerd staan, maar daaronder zijn verder geen instellingen mogelijk).
Configuratiescherm / Realtek HD Audio configuratie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Sander-

-Sander-

///M Powerrrrrr

Rozwen schreef op zondag 10 mei 2009 @ 15:27:
[...]

Configuratiescherm / Realtek HD Audio configuratie
Bedankt!
Het geluid klinkt zo stukken beter :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RAAF12
nsa1984 schreef op zondag 10 mei 2009 @ 13:24:
[...]

Je kunt in geval van garantie inderdaad altijd de3 orginele terug plaatsen. Het punt waar ik me een beetje druk over maak. Is die aansluiting van de antenne's. Die hebben als ik de diverse afbeeldingen heb gezien een dun koperen knie aansluiten. En ik ben bang dat ik die zal slopen bij het verwisselen.

Kun jij aangeven of die connectors een beetje stevig zijn, en niet zo fragiel als ik doe vermoeden uit de diverse afbeeldingen.
Het breekt niet af want de middenpen is behoorlijk dik. Het lastigste is hen er precies rechtop op te drukken.
Losmaken is een makkie met je nagels (of stevige pincet)
Een lekker sterke lamp is ook wel handig bij dat kleine prutsspul. Ik heb zo'n ronde TL met loupe, altijd licht genoeg (elektronicareparatie)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bjkmemo
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 30-12-2010
Eey raaf ik heb een vraagje over OSX installatie --> welke iso heb jij gebruikt want bij insanly word gesproken over 2 iso's namelijk 10.5.4 en 10.5.6 welke moet ik gebruiken? (ik wou een PM sturen maar dat is niet mogelijk :P)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RAAF12
bjkmemo schreef op zondag 10 mei 2009 @ 17:39:
Eey raaf ik heb een vraagje over OSX installatie --> welke iso heb jij gebruikt want bij insanly word gesproken over 2 iso's namelijk 10.5.4 en 10.5.6 welke moet ik gebruiken? (ik wou een PM sturen maar dat is niet mogelijk :P)
De laatste de 10.5.6 versie van Leopard. Na installatie bied Apple nog een paar updates aan. Nieuwe versie is de sneeuwluipaard maar die is nog beta.
Maar als de final uit is zal MysticusC wel weer aan de slag gaan ;-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bjkmemo
RAAF12 schreef op zondag 10 mei 2009 @ 18:22:
[...]

De laatste de 10.5.6 versie van Leopard. Na installatie bied Apple nog een paar updates aan. Nieuwe versie is de sneeuwluipaard maar die is nog beta.
Maar als de final uit is zal MysticusC wel weer aan de slag gaan ;-)
Okee maar dan snap ik de instructie niet meet die MysticusC heeft gegeven op insanelymac: het gaat daarover twee aparte iso met verschillende md5 hoe is dit te verklaren?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RAAF12
bjkmemo schreef op zondag 10 mei 2009 @ 19:10:
[...]

Okee maar dan snap ik de instructie niet meet die MysticusC heeft gegeven op insanelymac: het gaat daarover twee aparte iso met verschillende md5 hoe is dit te verklaren?
De tweede moet je hebben met hash 766E0A44E0E55CCCCB4942DBD3FC3D87
De eerst is de originele zonder de NC10 aanpassingen. De links staan in de txt file.
Meer info op http://mysticus.titanous.com/forum/ !!!

[Voor 12% gewijzigd door RAAF12 op 10-05-2009 19:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15-09 05:24

Matthijs Hoekstra

Ik werk aan Azure Identity

Heb net Windows 7 RC (nl-nl) op de NC10 gezet. Dat ging echt super rap (vanaf USB). alle hardware wordt in 1 keer herkend.

Heb er nog maar 1 GB geheugen inzitten, daar komt nog wel een 2Gb dingetje in (voor 17,50 is dat niet duur)

Mijn vrouw is er in ieder geval erg blij mee :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bjkmemo
RAAF12 schreef op zondag 10 mei 2009 @ 19:31:
[...]

De tweede moet je hebben met hash 766E0A44E0E55CCCCB4942DBD3FC3D87
De eerst is de originele zonder de NC10 aanpassingen. De links staan in de txt file.
Meer info op http://mysticus.titanous.com/forum/ !!!
Van waar kan je die iso downloaden, ik heb al een torrent geprobeert op demonoid maar in die rar file staat de iso niet :S dus mijn vraag is waar heb jij hem vandaan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cerulean
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 24-07 12:19
Matthijs Hoekstra schreef op zondag 10 mei 2009 @ 19:48:
Heb net Windows 7 RC (nl-nl) op de NC10 gezet. Dat ging echt super rap (vanaf USB). alle hardware wordt in 1 keer herkend.

Toch nog even een vraagje:
Het zal allemaal in de basis wel werken maar als ik de officiele link in dit forum over Windows 7 volg krijg ik deze informatie:

"
* Install Windows 7 RC
* Run Windows Update, this will update the graphics and network drivers

Next install some of the additional software that worked with the beta. This gets the hotkeys, microphone, camera and touchpad working properly:

* Easy Display Manager 2.1.10.1 - Manages display brightness. This seems to be working better on the RC. On the Beta it had some issues and would only brighten the screen when a key was pressed (not from mouse movement etc). My install seems to brighten the screen when either the touchpad or keyboard is used.
* Easy Battery Manager 3 3.2.1.8 – This will install an additional power plan “Samsung Optimized” which will hopefully improve the battery life. After install right click on the battery icon in the tray and make sure the right plan is selected.
* Synaptics touchpad Vista x86 driver this is version 12.2.11.0 (the first download on the page). It’s more recent than the one on Synaptics’ downloads site, I’m assuming its OEM specific
* Realtek HD Sound Drivers for Vista
* Numaga camera drivers 343.2001.4001.7 for XP
* Play Camera 2.0.0.15 for XP
* Two finger scrolling tool – After installing you can right-click on the tray icon and use the Settings dialog to configure the application to start with windows.

All of these should be installed with Administrator permissions. I’m running the NC10 with 2Gb of memory. This is a relatively cheap upgrade (details here). Windows 7 Ultimate is using less than 1Gb most of the time with applications open but I’ve not tried running in less than 2Gb.

"

Niet bepaald out of the box volgens mij zeker als je de waarschuwing aan het begin van de link ook nog leest. Zie ik iets over het hoofd? Ik vind zelf werkende functietoetsen wel essentieel voor een netbook.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15-09 05:24

Matthijs Hoekstra

Ik werk aan Azure Identity

Cerulean schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 15:07:
[...]

Toch nog even een vraagje:
Het zal allemaal in de basis wel werken maar als ik de officiele link in dit forum over Windows 7 volg krijg ik deze informatie:

"
* Install Windows 7 RC
* Run Windows Update, this will update the graphics and network drivers

Next install some of the additional software that worked with the beta. This gets the hotkeys, microphone, camera and touchpad working properly:

* Easy Display Manager 2.1.10.1 - Manages display brightness. This seems to be working better on the RC. On the Beta it had some issues and would only brighten the screen when a key was pressed (not from mouse movement etc). My install seems to brighten the screen when either the touchpad or keyboard is used.
* Easy Battery Manager 3 3.2.1.8 – This will install an additional power plan “Samsung Optimized” which will hopefully improve the battery life. After install right click on the battery icon in the tray and make sure the right plan is selected.
* Synaptics touchpad Vista x86 driver this is version 12.2.11.0 (the first download on the page). It’s more recent than the one on Synaptics’ downloads site, I’m assuming its OEM specific
* Realtek HD Sound Drivers for Vista
* Numaga camera drivers 343.2001.4001.7 for XP
* Play Camera 2.0.0.15 for XP
* Two finger scrolling tool – After installing you can right-click on the tray icon and use the Settings dialog to configure the application to start with windows.

All of these should be installed with Administrator permissions. I’m running the NC10 with 2Gb of memory. This is a relatively cheap upgrade (details here). Windows 7 Ultimate is using less than 1Gb most of the time with applications open but I’ve not tried running in less than 2Gb.

"

Niet bepaald out of the box volgens mij zeker als je de waarschuwing aan het begin van de link ook nog leest. Zie ik iets over het hoofd? Ik vind zelf werkende functietoetsen wel essentieel voor een netbook.
Hoi,

Ik schreef dat alle hardware in 1 keer werd herkend. Dat is ook zo (geen onbekende apparaten in de devicemanager) Maar het was inderdaad niet het enige wat ik hoefde te doen :)

Camera werkte ook out of the box, heb bovenstaande niet hoeven doen.
Voor de Fn helderheid toets heb ik de Display Manager geinstalleerd
De microfoon deed het inderdaad ook niet, dus daar is de audio driver voor geinstalleerd.

De rest van de links heb ik niet gebruikt/nodig gehad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RAAF12
bjkmemo schreef op maandag 11 mei 2009 @ 21:00:
[...]

Van waar kan je die iso downloaden, ik heb al een torrent geprobeert op demonoid maar in die rar file staat de iso niet :S dus mijn vraag is waar heb jij hem vandaan?
http://mysticus.titanous.com/update.html

optie 3. Shragle

txt file downloaden

elke txt link cut/paste in de browser

alle files extracten pass 4all en je hebt de iso

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hurricurry
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 17-09 17:30
ik heb een klein vraagje

ik ben een leek in het instaleren van een nieuwe os

ik wil die nieuwe windos instaleren.

moet ik hiervoor alles van mijn pc afhalen (ie fotos, films etc?) of wordt dat bewaard na dat je deze hebt geinstalleerd?

graag snel antwoordje

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bjkmemo
RAAF12 schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 20:35:
[...]

http://mysticus.titanous.com/update.html

optie 3. Shragle

txt file downloaden

elke txt link cut/paste in de browser

alle files extracten pass 4all en je hebt de iso
cuuuuuuuuuuus dat zijn 20 bestanden dat is gekken werk, is er geen andere mogelijkheid?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RAAF12
bjkmemo schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 21:57:
[...]

cuuuuuuuuuuus dat zijn 20 bestanden dat is gekken werk, is er geen andere mogelijkheid?
Als je nu begint heb je em morgen binnen! De jeugd van tegenwoordig wilt ut now en snel. Nou mooi niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cerulean
Ubuntu link en enkele ervaringen van een Linux newbie:
De link naar het ubuntuforum in het hoofdtopic is niet erg handig en veel informatie daar is verouderd of onjuist. Beter is de link naar www.voria.org/forum (voorheen linuxonmysamsung.com). Daar is een up to date repository te vinden die in een keer de laatste kleine zaken rechtzet na installeren van de nieuwse Ubuntu Jaunty versie. Een ervan is de werking van de FN F9 toets het aan/uitzetten van de Wireless wat onderweg toch wel heel belangrijk is. Tevens worden nog enkele andere sneltoetsen gedefinieerd zoals aan/uitzetten Bluetooth en Webcam. Ik heb even een schermprintje bijgevoegd van hoe dat eruit ziet in jaunty met het mooi wegfadend zwart venstertje dat verschijnt bij toggelen:

Overige indrukken: Ubuntu is snel, niet alleen in opstarten (na 45 sec gebruiksklaar inclusief wireless, mounten netwerkschijven, bluetooth) en afsluiten (2sec) maar voelt ook snel bij applicaties en grafisch. Het ziet er ook fraai uit tegenwoordig zeker een stuk beter dan XP wel moet je dan voor de browser Windows fonts installeren (mstcorefonts anders blijft het er houterig uitzien). Voor een netbookje is het naar mijn mening voor zaken als surfen, mailen, tekstverwerken het ideale besturingssysteem (ook door het ontbrken van virussen)maar wat wel nadelig blijft is de afhankelijkheid van bepaalde software en wat derde partijen voor Linux wensen te ontwikkelen. Enfin de NC10 is groot genoeg om aan zowel Linux als Windows de ruimte te bieden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 12:18
Ik heb ook een tijd lang Ubuntu (netbook-remix) gedraaid en ben juist terug gegaan naar XP omdat ik vond dat er niet efficiënt met de beschikbare scherm ruimte om werd gegaan. Sommige vensters zien er zo log en groot uit, die nemen het hele scherm in beslag.
Ook de performance viel me erg tegen. Het laden van mappen gaat veel langzamer dan XP (bijv map met muziek alleen openen.. duurt een paar seconden om de lijst op te bouwen. In XP is dit binnen een seconde klaar)
Batterij gaat minder lang mee
En zo nog diverse kleine puntjes, het is het gewoon net niet voor mij. Maarja, ieder zn eigen ding natuurlijk, het blijft ook een goed OS voor een netbook, dat ben ik helemaal met je eens.

• Brammel
Ik zie dat de n110 een 5200 mAh batterij heeft op de UK site van samsung. Op de USA site staat een batterij van 5900 mAh. Kennelijk is dit dus ook nog een verschil tussen verschillende landen.

Mijn n110 is in ieder geval besteld. Hoop hem een dezer dagen binnen te hebben. Laat wel weten hoeveel mAh er in die van mij zit.

• arnoud_h
Brammel schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 08:23:
Ik zie dat de n110 een 5200 mAh batterij heeft op de UK site van samsung. Op de USA site staat een batterij van 5900 mAh. Kennelijk is dit dus ook nog een verschil tussen verschillende landen.

Mijn n110 is in ieder geval besteld. Hoop hem een dezer dagen binnen te hebben. Laat wel weten hoeveel mAh er in die van mij zit.
Het lijstje standaard bijgeleverde batterijen is als volgt:

NC10 5200mAh batterij
NC10 Special Edition (US) - 5900mAh batterij
N110 (NL) 5200mAh batterij

De 5900mAh batterij werkt NIET in een 'normale' NC10. Deze batterij wordt niet herkend en kan niet worden opgeladen. De 'Special Edition' versie van de NC10 is hardwarematig aangepast zodat deze batterij ook gebruikt kan worden.

De Nederlandse modellen van de NC10, N110 en N120 worden geleverd met dezelfde 5200mAh batterij die in de normale NC10 wordt geleverd. De 5900mAh batterij is weliswaar leverbaar als optie, maar door de hogere prijs hiervan besluiten de meeste landen om deze niet standaard bij te leveren.

Als je nu dus een N110 koopt, zit er ook een 5200mAh batterij in de doos.

• Philflow

Philflow

arnoud_h schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 09:02:
[...]
Als je nu dus een N110 koopt, zit er ook een 5200mAh batterij in de doos.
En is de batterylife dan exact hetzelfde als de normale NC10?
En indien ie beter is, hoe is dat dan voorelkaar gekregen?
Heeft de nederlandse N120 ook een 5200mAh accu?
(bedankt voor de adequate info wederom!)

Edit: Lovende review over de N120: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2346730,00.asp

[Voor 26% gewijzigd door Philflow op 13-05-2009 13:05]

• arnoud_h
Philflow schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 12:57:
En is de batterylife dan exact hetzelfde als de normale NC10?
En indien ie beter is, hoe is dat dan voorelkaar gekregen?
Heeft de nederlandse N120 ook een 5200mAh accu?
Volgens de fabrieksopgave zou de N120 op de 5200mAh batterij het een half uur langer moeten uithouden dan de NC10 op dezelfde batterij.

Ik heb geen kans gehad nog om deze duurtest zelf uit te voeren, dus ik kan het niet bevestigen op dit moment dat er echt verschil in zit.

En ja, de Nederlandse N120 modellen (zwart en wit) hebben beide een 5200mAh batterij.

• Cerulean
stijnos1991 schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 23:39:
Ik heb ook een tijd lang Ubuntu (netbook-remix) gedraaid en ben juist terug gegaan naar XP omdat ik vond dat er niet efficiënt met de beschikbare scherm ruimte om werd gegaan. Sommige vensters zien er zo log en groot uit, die nemen het hele scherm in beslag.
Stijnos, die netbook remix heb ik een keer bij iemand anders op de nc10 gezet. Dat was inderdaad geen succes met schermen die niet pasten en die lelijke grote iconen ook. Ook was dat waarschijnlijk de vorige versie Intrepid Ibex. Ik heb die er snel weer afgehaald voor de standaard versie en nu na de upgrade naar Jaunty en de repository van voria org erbij is het toch wel een heel andere ervaring. Ik heb net nog even gechecked bij mijn eigen muziekverzameling die op de netwerkschijf staat, die is ook flink groot in aantallen gigabytes maar ik heb geen problemen met de snelheid, gewoon ruim binnen de seconde open. Wat betreft de batterij kun je weleens gelijk hebben maar dat ligt waarschijnlijk vooral aan de Samsung battery manager die gewoon erg goed is in ieder geval beter dan de Gnome power manager. In de repository die ik in de link noemde staan nog wel wat aanpassingen zoals de CPU governor die de CPU in de spaarstand kan zetten (en in on demand en performance naar wens) dat gekoppeld met het uitschakelen van de webcam (en eventueel wireless en Bleutooth) via de sneltoetsen zal de batterijduur wel op gelijke hoogte brengen vermoed ik. Ik zal dat eens proberen te meten maar dat valt denk ik nog niet mee...

• stijnos1991
Thanks voor de update. Ik zal voor de gein de desktop versie even installeren, en inderdaad die repo's toevoegen/installeren.

• Brammel
Even de bevestiging: In de N110 zit inderdaad een 5200 mAh accu.

(typ dit nu op m'n N110)

• arnoud_h
Als we dan toch aan het bevestigen zijn: in een N310 zit een 4000mAh batterij. Die ligt naast me.

(typ dit op mijn Mac Pro ;) )

• Philflow

Philflow

een Samsung medewerker met een Apple :'( .... ;)

• Mirel01
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 25-09 21:47
Matthijs Hoekstra schreef op zondag 10 mei 2009 @ 19:48:

Heb er nog maar 1 GB geheugen inzitten, daar komt nog wel een 2Gb dingetje in (voor 17,50 is dat niet duur)

17.50 is inderdaad geen geld. Waar heb je die gevonden..??
Gr.

• Brammel
Heb al meteen een heel vaag probleem. Ik krijg m'n wifi alleen aan de praat op het moment dat m'n andere laptop ook verbonden is met de router (ook wifi). Zodra ik dan verbinding probeer te maken op m'n n110 gaat alles goed maar zet ik m'n andere laptop uit dan krijg ik met geen mogelijkheid verbinding. Hij ziet het draadloze netwerk wel, maar de verbinding komt niet tot stand en ik krijg geen ip adres. Andere apparaten (telefoon, pda) maken gewoon goed verbinding. Beveiliging van het netwek is WPA, router is een linksys... Driver van de netwerkkaart is de laatste die op de USA samsung website staat, die was standaard geinstalleerd. Dit is met een gewone default install van de N110...

• arnoud_h
Philflow schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 20:18:
[...]

een Samsung medewerker met een Apple :'( .... ;)
Uhm uhm... Tsja, ze maken geen desktops :D (pfew, close call)

• nsa1984
Nog even over het wifi probleem dat deze na hibernate of na standby niet meer zelfstandig online komt. Ik heb nog wat zitten testen. En het lijkt erop dat als de utp netwerkkaart zich op een ander ip dan de wifi netwerkkaart of op een dhcp status bevind. De wifi netwerkkaart wel netjes online komt.

Ik vermoed dan ook dat op een manier de utp netwerkkaart en de wifi netwerkkaart met elkaar gelinkt zijn. Hoe weet ik niet. Ik weet wel dat ik op mijn oude acer laptop zonder problemen op beide netwerkkaarten dezelfde ipconfiguratie kon hebben. Wel moest ik dan zelf zorg dragen voor het gebruiken van slechts 1 van beiden omdat ik anders uiteraard een ip conflict kreeg.

Iemand gedachten hoe het kan dat eenzelfde ip configuratie op de utp netwerkkaart en de wifi netwerkkaart ervoor zorgen dat de wifi netwerkkaart niet meer functioneert na het uit standby / hibernate komen?

• Philflow

Philflow

N110 Review door Notebookjournal:
- Display heeft aanzienlijk minder contrast dan NC10: 179:1 (vs. 454:1 NC10)
- Haalt 399 minuten op 5200 MAh accu met 40% CPU load (vs. 374 min NC10)
- Gewicht: 1.260,00 gram (vs. 1.325,00 gram NC10)

N110: http://www.notebookjourna...net-n270bbt--schwarz--897
NC10: http://www.notebookjourna...msung-nc10-winchester-679

• bjkmemo
Ik heb vandaag Mac OSx geinstalleerd maar wanneer ik de sammy moet herstarten na de installlatie, komt een scherm te voorschijn met een apple logo en een laadschijfje, volgens de handleiding van insanlymac moet nu een registratie proces tevoorschijn komen maar daar is geen sprake van, hij blijft op de scherm met een apple logo en een laadschijf. Wat doe ik fout? kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt :D

• souljah1h
  • Registratie: november 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

bjkmemo schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 17:50:
Ik heb vandaag Mac OSx geinstalleerd maar wanneer ik de sammy moet herstarten na de installlatie, komt een scherm te voorschijn met een apple logo en een laadschijfje, volgens de handleiding van insanlymac moet nu een registratie proces tevoorschijn komen maar daar is geen sprake van, hij blijft op de scherm met een apple logo en een laadschijf. Wat doe ik fout? kan iemand mij helpen?

Heb je de chipset wel aangevinkt bij het installeren :o Welke distro gebruik je? Osx86?

• RAAF12
bjkmemo schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 17:50:

Heb je de NC10 files geladen? Je moet tijdens de setup voor customize kiezen en dan de NC10 files aanvinken,

• bjkmemo
RAAF12 schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 18:53:
[...]

Heb je de NC10 files geladen? Je moet tijdens de setup voor customize kiezen en dan de NC10 files aanvinken,
Bij de iso files van rapidshare die jij mij aangewezen heb staat geen customize balkje en die guide gaat over 10.5.4 en die iso die jij mij aangeraden heb gaat over 10.5.6 , ook in de guide wordt gezegd only if you have iso 10.5.4 follow this customize.

Dus wat doe ik fout? en had jij wel een customize balk bij installatie, of had je en andere iso?

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Wat is zuiniger een film van een hardeschijf laten afspelen of van een usb stick ?

• stijnos1991
Harde schijf denk ik, die draait sowieso al. Als je dan ook nog een USB stick moet laten werken kost dat ook weer meer kracht van de accu.. Aan de andere kant, als de harde schijf helemaal niks hoeft te doen kan deze down spinnen en dan is een USB stick wel degelijk zuiniger. Hangt er dus een beetje vanaf of die harde schijf draait tijdens het kijken van een film ja/nee. Meestal zijn er nog een aantal achtergrondprocessen die toch nog iets vragen van de harde schijf waardoor ik denk dat het zuiniger is als je gewoon vanaf de HDD kijkt omdat die toch wel draait :)

Trouwens, net even Ubuntu 9.04 DESKTOP geinstalleerd en die draait een stuk beter dan die netbook remix. Ook die voria troep er op gezet (http://www.voria.org/forum/showthread.php?tid=41) en dat werkt ook beter dan ja. FN keys werken goed. Mousepad werkt goed, en processorsnelheid is ook in te stellen! Als je het CPU widget ofzo toevoegt aan je dock kan je instellen dat ie maar op 800mhz mag draaien, dat scheelt volgens mij aanzienlijk met de batterij duur!

[Voor 29% gewijzigd door stijnos1991 op 14-05-2009 19:47]

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

stijnos1991 schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 19:45:
Harde schijf denk ik, die draait sowieso al. Als je dan ook nog een USB stick moet laten werken kost dat ook weer meer kracht van de accu.. Aan de andere kant, als de harde schijf helemaal niks hoeft te doen kan deze down spinnen en dan is een USB stick wel degelijk zuiniger. Hangt er dus een beetje vanaf of die harde schijf draait tijdens het kijken van een film ja/nee. Meestal zijn er nog een aantal achtergrondprocessen die toch nog iets vragen van de harde schijf waardoor ik denk dat het zuiniger is als je gewoon vanaf de HDD kijkt omdat die toch wel draait :)
Ja ik zit ook zo te dubben! :) kom er ook maar niet uit.

[Voor 23% gewijzigd door souljah1h op 14-05-2009 19:50]

• Philflow

Philflow

souljah1h schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 19:50:
[...]
Ja ik zit ook zo te dubben! :) kom er ook maar niet uit.
Test het dan! :D Met RMClock kun je de powerdrain zien.
PS. wel zoveel mogelijk processes uitzetten.

Edit: even getest: harde schijf is zuiniger bij mij.

[Voor 17% gewijzigd door Philflow op 14-05-2009 21:43]

• RAAF12
bjkmemo schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 19:34:
[...]

Bij de iso files van rapidshare die jij mij aangewezen heb staat geen customize balkje en die guide gaat over 10.5.4 en die iso die jij mij aangeraden heb gaat over 10.5.6 , ook in de guide wordt gezegd only if you have iso 10.5.4 follow this customize.

Dus wat doe ik fout? en had jij wel een customize balk bij installatie, of had je en andere iso?
Nope, de 10.5.6 ISO de uitleg in de pdf is niet helemaal correct met wat jpg's van een oudere versie.
Hier staat zeer duidelijk waar het customize scherm staat en wat je er moet aanvinken!!!!!!!!!

• bjkmemo
RAAF hartelijk dank :D , maar ik vraag mij af of jij de verhouding van verticaal en horizontaal v/d muis goed hebt en hoe heb je dat voor elkaar gekregen? vind het behoorlijk vervelend dat de verhouding niet goed is

[Voor 81% gewijzigd door bjkmemo op 15-05-2009 00:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RAAF12
bjkmemo schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 23:04:
RAAF hartelijk dank :D , maar ik vraag mij af of jij de verhouding van verticaal en horizontaal v/d muis goed hebt en hoe heb je dat voor elkaar gekregen? vind het behoorlijk vervelend dat de verhouding niet goed is
Het NC10 touchpad heeft nou eenmaal andere dimensies als een Mac, daar is geen oplossing voor. Er zijn wel pogingen gedaan om dat bij te stellen zie het forum.
Ik gebruik het touchpad amper maar wel een kleine Logitech bluetooth lasermuis V470. Die werkt zelfs met mijn broek als ondergrond.

Nog even een tip, als je de online Apple 10.5.7 update (470MB) er overheen zet ben je de sounddriver en videodriver kwijt. Valt ie terug op VGA 800*600 en dat is een erg breed beeld..
MC* brengt binnenkort een eigen NC10 upgrade uit. Of je moet zelf de video en sounddriver kunnen terugzetten.

[Voor 22% gewijzigd door RAAF12 op 15-05-2009 17:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Is er iemand die dit vloeiend kan afspelen op z'n NC10? Bij mij gaat het net niet vloeiend. Vraag me af of er nog wat te tweaken valt of dat dit gewoon de limieten van het beestje zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stijnos1991
Geenstijl.tv werkt in Max performance en Speed mode. Hij is 1x gaan haperen bij mij, maar als je 'm pauzeert en meteen weer door laat gaan werkt het alweer :S

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Werken doet het bij ook, alleen is het niet 100% vloeiend. Af en toe zie ik een soort rimpeling, vooral als de camera wordt bewogen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• edjex
Ik krijg 'm ook niet stottervrij. Toch tegen en over de limiet van de nc10?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrVB
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 00:07
misschien een rare vraag, maar klopt het dat de nederlandse modellen met een zwakkere accu meegeleverd worden? Volgens de review van laptopmag.com zou er een 5900 mAh accu bij moeten zitten, terwijl ik hier lees dat men er een 5200 mAh accu bij heeft gekregen. Klopt dit??

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ja klopt. Zie post van Arnoud. (zoek op '5200')

[Voor 22% gewijzigd door Philflow op 15-05-2009 22:31]

• bjkmemo
RAAF12 schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 17:39:
[...]

Nog even een tip, als je de online Apple 10.5.7 update (470MB) er overheen zet ben je de sounddriver en videodriver kwijt. Valt ie terug op VGA 800*600 en dat is een erg breed beeld..
MC* brengt binnenkort een eigen NC10 upgrade uit. Of je moet zelf de video en sounddriver kunnen terugzetten.
hou ik het ff op 10.5.6 en heb al een driver van de touchpad gevonden en touchpad werkt tot behoren :*)

• davidgilmour
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 29-12-2017
Philflow schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 18:59:
Werken doet het bij ook, alleen is het niet 100% vloeiend. Af en toe zie ik een soort rimpeling, vooral als de camera wordt bewogen.
offtopic:
op mijn NC20 speelt ie smooth af maar is er soms ook een lichte 'golf/rimpeling' bij bewegende beelden.

• Philflow

Philflow

N120 is ook gereviewed door Notebookjournal:
http://www.notebookjourna...-n120--nynet-n270-bbt-898
davidgilmour schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 08:41:
[...]
offtopic:
op mijn NC20 speelt ie smooth af maar is er soms ook een lichte 'golf/rimpeling' bij bewegende beelden.
Interessant. Klinkt hetzelfde als op de NC10. Mijn Asus PM 1.6 met Ati9700 doet ook precies hetzelfde. Er zijn toch wel laptops die het 100% vloeiend afspelen?

• Vinze
Dit is trouwens de sleeve van DealExtreme:

Had hem in het eerste topic al een keer laten zien maar volgens mij vroeg er laatst weer iemand om :)

• RAAF12
edjex schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 21:12:
Ik krijg 'm ook niet stottervrij. Toch tegen en over de limiet van de nc10?
Kan je zien in de taskmanager of ie 100% CPU time vreet.

• Philflow

Philflow

RAAF12 schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 17:22:
[...]

Kan je zien in de taskmanager of ie 100% CPU time vreet.
Rond de 90-95% maar nog steeds rimpelingen. Ik had gehoopt dat er misschien een soort flash tweak zou zijn. Of dat GMAbooster werkt (nooit geprobeerd).

• Byte_Me
  • Laatst online: 19-09 09:57
weet iemand hoe je het windows 7 bootmenu insteld? ik heb nu namelijk na booten w7 bootmenu met de opties W7 of XP bootloader. vervolgens in de XP bootloader de opties XP of darwin bootloader, waarna ik vervolgens in darwin OSX kan booten. heb op youtube gezien dat je alles vanuit de W7 bootloader kan doen, maar het lukt me niet.

http://www.youtube.com/watch?v=S5rXSCnN4d8

[Voor 6% gewijzigd door Byte_Me op 16-05-2009 22:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• shades684
  • Laatst online: 07:38
Byte_Me schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 22:16:
weet iemand hoe je het windows 7 bootmenu insteld? ik heb nu namelijk na booten w7 bootmenu met de opties W7 of XP bootloader. vervolgens in de XP bootloader de opties XP of darwin bootloader, waarna ik vervolgens in darwin OSX kan booten. heb op youtube gezien dat je alles vanuit de W7 bootloader kan doen, maar het lukt me niet.

http://www.youtube.com/watch?v=S5rXSCnN4d8
De bootloader van w7, kan je bewerken met bcdedit, er is hier ook een progje voor gemaakt dat de opties grafisch weergeeft (EasyBCD).

Sinds dat Windows 7 en Vista nogal op elkaar lijken heb je misschien wat aan deze link http://inihilist.wordpres...eal-quick-and-fool-proof/

Windows 7 - There Haven’t Been This Many Leaks Since Watergate

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jack4ya
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 23-07-2017
Sinds een week dit parelwitte beestje gehaald bij de MM voor 334,-

Zat er al een paar maanden op te azen, alleen heb ik nul komma nul functioneel nut voor dit bookje. (Ik forens niet, ik heb een volwaardige iMac en nog 2 machines op het werk, een goede mobiel etc.)

Puur voor de fun and gadget-hebberig-heid.

Tot nog toe geen vragen.

Oe, toch wel, trouwens.
Hoe krijg ik het soms voor elkaar (en belangrijker, hoe voorkom ik het) dat ik af en toe de letters vergroot/verklein? Doe ik met touchpad maar hoe? Ik heb de manual niet bij de hand..

(En Samsung heeft in hun oneindige wijsheid de manual niet in pdf vorm aan te bieden maar in .exe gegoten)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Sander-

-Sander-

///M Powerrrrrr

jack4ya schreef op maandag 18 mei 2009 @ 09:59:
Hoe krijg ik het soms voor elkaar (en belangrijker, hoe voorkom ik het) dat ik af en toe de letters vergroot/verklein? Doe ik met touchpad maar hoe? Ik heb de manual niet bij de hand..
Ga naar Start -> Instellingen -> Configuratiescherm -> Muis -> tabblad "Apparaatinstellingen" -> klik op "Instellingen" -> klik dan op "+" bij aanwijzerverplaating -> haal dan het vinkje weg bij "Pinch".

En kijk even bij de overige instellingen welke je wilt aanpassen. Succes :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jack4ya
Thnx... ik had even gegoogled en kwam tegen dat het ind pinch heette (aka 'zoom'). Geen idee.
En heb nu two finger scroll geïnstalleerd en tap gebieden ingesteld. Prettig.

Alleen... volgens mij moet ik ook rechtermuisklik kunnen doen via het touchpad. Maar nog niet gevonden. Wel dat het mensen lukt (als ik goed gelezen heb) alleen nog niet hoe in te stellen.

Ik kan me een drievoudige tap voorstellen... even zoeken nog.

[Voor 3% gewijzigd door jack4ya op 18-05-2009 10:44]

• jack4ya
Gezellig... sinds vandaag blijf ik hangen op ip netwerkadres verkrijgen. Terwijl er niets gewijzigd is.
Herstart, hibernate, drivers geupdate, totale system restore... Niets, noppes, nada.

En veel gegoogled én geen definitieve oplossing gevonden.
Pagina: 1 2 3 ... 7 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee