Beste mensen,
de afgelopen dagen zijn mijn vriendin en ik aan het zoeken geweest voor een low-budget HD camera. Deze is bedoeld voor vakantieopnames, en met onze huidige digitale fotocamera's zijn de framerates en beeldkwaliteit niet goed genoeg om een keer later te bekijken.
De wensen voor onze nieuwe camcorder zijn als volgt:
- Beeldkwaliteit moet goed zijn, het liefst Full HD ( in ieder geval geen 800k resolutie )
- Het maken van foto's is geen must, maar wel gewenst ( we hebben ten slotte gewone fotocamera's )
- In donkere omstandigheden moet het beeld nog "goed" zijn ( natuurlijk neemt de kwaliteit wat af, maar het moet geen vlekkenwerk worden ).
- Geluid hoeft niet geweldig te zijn, dus geluid is geen breekpunt ( externe mic is ook niet nodig )
Nu zijn we tijdens het zoeken op bijvoorbeeld Tweakers en Kieskeurig op verschillende modellen gestuit. De Toshiba Camileo serie spreekt ons wel aan, vooral de SX900 ligt mooi bij ons budget ( 250 euro "max", dus een beetje duurder is geen probleem ). Bovendien heeft deze een opnamemodus voor weinig licht ( maximaal 3 lux ), dus voor onze wensen lijkt deze camcorder perfect te passen. Daarnaast hebben we ook modellen als de JVC GZ-MS120, 110 en 215 gezien. Deze lijken ons ook goed, maar de opnamekwaliteit lijkt hiervan veel lager.
Nu is mijn vraag aan jullie, aangezien er nergens geen samples te vinden zijn, kan iemand van jullie vertellen hoe deze camera presteert uit eigen ervaring? Ik lees op internet vooral "expert-reviews", en die kraken het toestel soms onnodig af ( vanwege gebrek aan functies o.i.d., wat onterecht is voor een camcorder van zo'n prijs ).
Als jullie mij hiermee kunnen helpen, zou dat zeer op prijs gesteld worden
[EDIT]
Nu zagen we zojuist de Toshiba Camileo X100, die tot 16 MP foto's kan maken, maar slechts een 10 MP beeldsensor heeft. De X100 lijkt ook minder functies te hebben ( zoals opnames in slechte lichtomstandigheden ). Zijn het aantal MP essentieel voor scherpe(re) opnames of is het iets wat met een korreltje zout genomen dient te worden? Onze voorkeur ligt op het moment nog bij de SX900 vanwege de nacht-opname standen.
[
Voor 10% gewijzigd door
Gydeon op 30-06-2010 23:34
]