[Algemeen] AMD nieuws en discussietopic - Deel 29 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286793

dahakon schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 23:44:
Er is eerder een crossfire-test geweest om te kijken wat het verschil was tussen een Phenom II 940 en een Core I7 920, waarbij naar voren kwam dat 2 kaarten door de tang genomen niet genoeg waren om grote verschillen tussen de Phenom II en de Core I7 te krijgen. Deze test is toentertijd gedaan door Anandtech. Verschil met Tomshardware is echter wel dat ze dezelfde kaarten gebruikten bij de verschillende processors, iets wat Tom heeft verzuimd.
De cijfers van Tom kun je dan ook het beste met een klein beetje zout nemen.
Die test ken ik al en die is al zo oud. Daar schaalt cf in veel games gewoon met een paar procent. Dat komt omdat de drivers heel oud zijn. Nieuwe drivers maken beter gebruik van core I7. Daarbij komt nog eens dat het 2 hd4890's zijn en geen hd4870's. De hd4890's zijn gewoon krachtiger. Misschien lopen ze daardoor eerder tegen een cpu-bottleneck aan. Ik denk dat nieuwe drivers wel degelijk voor verschil zorgen. Eerst was de support voor het I7 platform nog een beetje zwak (niet alleen van ati). Dit is logisch want wie heeft er nou zon duur systeem? Nu kun je zien dat een I7 zeker weten geen domme koop is. Het zou gewoon niet moeten kunnen dat een systeem met 2 gtx 260's een systeem met 2 hd4890's verslaat.

Een tijdje geleden zat ik te twijfelen of ik een I7 of een ph2 zou nemen. Van alle kanten werd geroepen dat je de snelheid van een I7 niet nodig zou hebben. Ik vond dit sowieso al gek want sinds wanneer heb je te veel cpu-performance? Nu was een ph 2 940 nog steeds wel de beste koop natuurlijk als je kijkt naar prijs/kwaliteit. Maar bij de overgang naar am3 heb ik zo mijn twijfels. Uiteindelijk kom je op 100 euro prijsverschil tussen I7 en ph2 955. Dat is niet eens zo veel meer.

Sli schaalt beter dan crossfire? Volgens mij valt dat wel mee.

Zouden die benchmarks van Tomshardware niet kloppen? Misschien niet. Maar wie zegt dat die van anandtech dan wel kloppen. Als je zo bezig gaat dan blijft er geen betrouwbare bron meer over. Dit zijn van die makkelijke tegenargumenten die je altijd wel naar iemands hoofd kan gooien in, wel discussie dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 20:28
Anoniem: 286793 schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 15:26:
ph2 955 zat al niet al te ver af van I7 920 (toch nog wel in sommige apps 20-30%). Dan zal 965 het wel goed gaan doen tegen lynnfield/ i7 920. De vraag is allee hoe duur hij gaat worden. Als hij 250 euro gaat kosten dan heb je voor 60 euro meer een I7 920.

http://www.tomshardware.c...-gamer-dragon,2337-8.html

Als ik dat zo lees is een I7 niet eens zo gek meer voor gamers. Een pc met een I7 @ stock en 2x een gtx 260 in sli verslaat in veel games gewoon een ph2 955 @ 3.6ghz (!) met 2x een hd4890 in cf. Iedereen weet dat een hd4890 veel sneller is dan de gtx 260.
Ik zou maar eens naar goede review sites gaan kijken zoals computerbase/Anandtech/Xbitlabs

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:55
Ach ik weet het niet hoor..
Er zijn veel andere reviews waarin ze laten zien dat het verschil ik GAMES niet veel is tussen de Ph2 en de Core i7.. Toms hardware is een beetje de objectiviteit laatste jaren verloren ben ik bang...

Ik heb bewust gekozen voor de Ph2.. Mensen zeiden dat ik die ook het beste kon nemen. Ik heb er zeker geen spijt van. Als ik benchmarks van Core i7 systemen vergelijk met mijn pc zijn ze vaak gewoon hetzelfde..

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Anoniem: 286793 schreef op maandag 29 juni 2009 @ 10:53:
[...]Die test ken ik al en die is al zo oud. Daar schaalt cf in veel games gewoon met een paar procent. Dat komt omdat de drivers heel oud zijn. Nieuwe drivers maken beter gebruik van core I7.
Tuurlijk maken nieuwe drivers beter gebruik van de i7, maar niet voor de AM3 versie Phenom II...

Op die manier kun je alles wat krom is natuurlijk recht praten, maar je kunt ook gewoon cijfertjes naast elkaar leggen en ze nemen voor wat ze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

GENETX schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 11:25:
[...]

Het grote verschil is echter de prijs. Nu kosten ze 300 euro, voorheen 1500 of meer. Daardoor is het marktaandeel van de netbooks/subnotebooks extreem opgelopen. Dat is het verschil.
Dat is ook het enigste waar men nog aan vast klampt, maar in principe is het gewoon een subnotebook, en die hadden we al zijns eind jaren 80. Dus als ik dit jaar een dure klapstoel van 1500 euro koop en die zelfde typen stoel is volgend jaar 300 euro (omdat die goedkoper te produceren was) is het een andere product. :+

Ik houd het toch op de maanden lange reclame van asus en intel dat mensen ineens netbooks als iets nieuws is gaan zien. Technisch gezien is er geen verschil tegenover het concept subnotebooks of ultraportable.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dahakon schreef op maandag 29 juni 2009 @ 17:50:
[...]

Tuurlijk maken nieuwe drivers beter gebruik van de i7, maar niet voor de AM3 versie Phenom II...

Op die manier kun je alles wat krom is natuurlijk recht praten, maar je kunt ook gewoon cijfertjes naast elkaar leggen en ze nemen voor wat ze zijn.
Wat nou cijfers krom praten? Ik praat helemaal niks krom. Er zijn hier mensen die dat wel doen (ik zeg niet dat jij dat doet). Ik zie hier dat een I7 met 2 gtx 260's een ph 2 met 2 hd4890's verslaat. Zal sli beter schalen dan cf of I7? Als dat zo is kun je sowieso beter nvidia + een I7 nemen. Ik geloof hier zelf niet in.

Ik zie NU de cijfers en die zouden dan niet kloppen 8)7 Bij mij is tomshardware zeker wel een betrouwbare bron hoor. Ja misschien zal het verschil heel iets minder kunnen zijn om nou te zeggen dat Tom de boel oplicht, gaat een beetje ver.

Die test van anandtech is nu al zo oud. De drivers zijn verouderd, er waqs nog geen hd4890, het is geen am3. Allemaal van die dingen waardoor je er nu niet volledig meer op af kan gaan. Deze test is recent en is dus realistischer. Ik zou wel eens een test willen zien van een I7 met 2 hd4890's vs een ph2 955 met 2 hd4890's.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 286793 op 29-06-2009 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-05 09:09
Ik snap niet helemaal waarom je blijft proberen mensen te overtuigen dat een i7 zo ontzettend veel beter is. Ik heb zo het idee dat je je veel te veel blind staart op de cijfertjes. Leuk dat je i7 vette winst pakt bij Far Cry 2, maar zie hier:

http://www.tomshardware.c...gamer-dragon,2337-10.html

En hier zijn de rollen omgedraaid.

Daarbij, de i7 is eind van het jaar al weer EOL en wordt daarna vervangen door de i5. De i7 is gewoon de i5 maar dan half af. En weer een nieuwe socket ... dus voor mij al reden genoeg om geen Intel te kopen.

Kortom, koop gewoon wat je zelf wilt en schaf daar je hardware voor aan. Dat jij bij Intel zweert moet jij weten, maar je lijkt (zeker naar andere posts van je in het verleden) wel een priester die z'n religie wil verspreiden zeg ... nofi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mie9iel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-06-2022
silentsnake schreef op maandag 29 juni 2009 @ 22:40:
Ik snap niet helemaal waarom je blijft proberen mensen te overtuigen dat een i7 zo ontzettend veel beter is.

...
Ritsaart snapt niet dat wat voor hem het beste is, niet voor iedereen het beste is.

Voor mij is de i7 vooral interesant dankzij moederboren als deze, die en SLI en crossfire ondersteunen. Maar dat is voor mij persoonlijk en er zullen vast genoeg mensen zijn die dat een onzinnige reden vinden om voor een i7 systeem te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120552

phenom 2 x4 42 TWKR overklock 6 ghz
linkje:
http://pc.watch.impress.co.jp/docs/news/20090630_298568.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-04 10:33

Crp

Eerlijk gezegd had ik meer van die TWKR versie verwacht aangezien de 7Ghz al eens gehaald is :/

//edit

Hij had misschien wel hoger kunnen halen, ik lees dat het systeem er mee is gestopt, waarschijnlijk door condensatie

[ Voor 17% gewijzigd door Crp op 30-06-2009 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Crp schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 16:26:
[...]

Eerlijk gezegd had ik meer van die TWKR versie verwacht aangezien de 7Ghz al eens gehaald is :/
Dat is maar 1 iemand die hem heeft geprobeerd en naar mijn weten is er helemaal geen 7GHz gehaald.
De hoogste is volgens mij deze van k|ngp|n ;)
Afbeeldingslocatie: http://valid.canardpc.com/cache/screenshot/572399.png

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
De hoogst gevalideerde snelheid behaald en terug te vinden op de site van CPU-Z geeft anders een 7127MHz aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Kwam die niet tegelijk langs als de 7,2GHz met een multiplier van 36 wat dus niet kan.
Is die dus wel echt?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:10
mie9iel schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 05:06:
[...]

Ritsaart snapt niet dat wat voor hem het beste is, niet voor iedereen het beste is.

Voor mij is de i7 vooral interesant dankzij moederboren als deze, die en SLI en crossfire ondersteunen. Maar dat is voor mij persoonlijk en er zullen vast genoeg mensen zijn die dat een onzinnige reden vinden om voor een i7 systeem te kiezen.
Elke X58 mainboard van Gigabyte en MSI supports zowel SLI als Crossfire. Dit sinds een paar maanden dankzij een nieuw contract met nvidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Anoniem: 286793 schreef op maandag 29 juni 2009 @ 18:58:
[...]

Wat nou cijfers krom praten? Ik praat helemaal niks krom. Er zijn hier mensen die dat wel doen (ik zeg niet dat jij dat doet). Ik zie hier dat een I7 met 2 gtx 260's een ph 2 met 2 hd4890's verslaat. Zal sli beter schalen dan cf of I7? Als dat zo is kun je sowieso beter nvidia + een I7 nemen. Ik geloof hier zelf niet in.

Ik zie NU de cijfers en die zouden dan niet kloppen 8)7 Bij mij is tomshardware zeker wel een betrouwbare bron hoor. Ja misschien zal het verschil heel iets minder kunnen zijn om nou te zeggen dat Tom de boel oplicht, gaat een beetje ver.

Die test van anandtech is nu al zo oud. De drivers zijn verouderd, er waqs nog geen hd4890, het is geen am3. Allemaal van die dingen waardoor je er nu niet volledig meer op af kan gaan. Deze test is recent en is dus realistischer. Ik zou wel eens een test willen zien van een I7 met 2 hd4890's vs een ph2 955 met 2 hd4890's.
Zie ook hier:

http://www.computerbase.d...schnitt_performancerating

In games is het verschil tussen de snelste i7 en de PHII maar 4% (let ook op de oudere C2D Quads zijn hier vaak sneller) Dit zal komen doordat games geen gebruik kunnen maken van die extra threads + liever grotere en snellere cache hebben dan veel bandbreedte.

Bij Office apps zie je duidelijk wel verschil. De snelste i7 975 is dan 25% sneller. En ook 20% sneller dan de snelste C2D Quad. Dus gebruik je die apps heel veel heeft het nut een i7 te kopen.

Dus een i7 nuttig voor gaming ? nee totaal niet. Daar is deze chip ook nooit voor bedoelt. Hij is bedoelt voor in servers en workstations. Als je ook goed naar de opbouw kijkt zie je dit. Net als wat AMD in het begin deed met de Athlon. Het succes dat AMD toen had in server land heeft Intel daar nu ook.

Maar laten we het nu maar wel even ontopic houden. Dit is niet het raar iemand een i7 aan topic.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Astennu, de url die jij opgeeft zijn geen SLI/CF benchmarks. Ritsaart praat daar echter wel over:
Ik zie hier dat een I7 met 2 gtx 260's een ph 2 met 2 hd4890's verslaat. Zal sli beter schalen dan cf of I7?
In SLI/CF doet een Core i7 het toch echt stukker beter (een conclussie die we al hadden toen de Core i7 op de markt kwam).

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hacku schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 08:14:
Astennu, de url die jij opgeeft zijn geen SLI/CF benchmarks. Ritsaart praat daar echter wel over:

[...]

In SLI/CF doet een Core i7 het toch echt stukker beter (een conclussie die we al hadden toen de Core i7 op de markt kwam).
Ik heb ook tests gezien waar wel CF getest werd. Weet uit me hooft even niet meer welke site dat was. Maar daar kwam uit dat een PH II ook CF gewoon nog aan kon en dan redelijk dicht op de i7 zat. Pas bij 3 of meer kaarten begon het te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Voor CF kan het best zijn, maar SLI schaalt stukken beter op een Core i7.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online

AMD Unwraps Phenom II X4 42 Black Edition TWKR: Less Than 100 Chips Worldwide

AMD Creates "Formula 1" Processors for Setting the Records

Advanced Micro Devices on Tuesday officially unwrapped its AMD Phenom II X4 42 Black Edition TWKR central processing units (CPUs). The chips will only be available to select "professional" overclockers who will be able to set performance records and, by doing so, advertise AMD Phenom II X4 chips, which are not exactly winning all the reviews.

"AMD wanted to give back with [microprocessors] that have characteristics that are specifically attractive to overclockers: can handle more voltage and scale really well under extreme conditions (LN2 and LHe)," a statement by AMD reads.

AMD Phenom II X4 42 Black Edition TWKR microprocessor is designed to be extreme overclocker, which is why its "default" settings are not important at all: even though the nominal frequency of the chip is just 2.0GHz with 1.440V voltage, the chip will never be utilized at this clock-speed. Instead, professional overclockers will use extreme cooling methods, e.g., liquid nitrogen, dry ice, liquid helium, cascade, etc. Nevertheless, "TWKR" processors will not provide truly unbeatable overclocking results: AMD only expects maximum clock-speed to be in the range between 100MHz and 200MHz higher compared to maximum overclocking result of the Phenom II X4 955 Black Edition (3.20GHz nominal frequency).

Professional overclockers can make AMD Phenom II X4 955 Black Edition processor work at about 7.0GHz, therefore, at least some TWKR processors will be able to work even faster than that.

"Under extreme low temperatures (liquid nitrogen and liquid helium cooling), TWKR processors can reach clock frequencies and near absolute zero temperatures previously unheard of for x86 quad-core processors. The whole, 'why do I care angle?': these processors demonstrate the sound engineering and superior process technology that is in each AMD Phenom II processor," explained Matt Davis, a spokesperson for AMD.

The AMD Phenom II X4 42 Black Edition TWKR processor is not for sale, and not covered by AMD's product warranty. Right now, the processor will be distributed solely through AMD promotional means. At present there are around one hundred TWKR processors in the world.

Review: AMD Phenom II 42 TWKR Black Edition Processor

[ Voor 3% gewijzigd door -The_Mask- op 01-07-2009 10:51 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinester
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-05 12:55

Sinester

Game Guru

Ja maar hoelang is het al geleden dat de i7 op de markt kwam, in de tussentijd kan er natuurlijk veel veranderd zijn.
Als ik de SLI vs Crossfire review check op Guru3D (geen id of die site betrouwbaar is) dat scheeld het maar bar weinig en ligt het aan het spel wie sneller is

http://www.guru3d.com/art...game-performance-review/1

Hello there

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263719

Since the AMD Phenom II X4 TWKR 42 Black Edition processors are something special, we figured that we'd sit down with the AMD marketing team from Austin and ask them a few questions.

Some people say that TWKR's are just early Phenom II X4 965's? True?

No. And I have to say a lot of information out there right now on 965 is not correct.

http://www.legitreviews.com/article/1009/2/

Voorlopig nog geen X4 965 dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-05 19:15
Of wordt dat een andere versie? Dus met meer geheugen oid? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 246336

Of de 965 is geen BE ,stel je voor....wel de 975 die meteen op stockvolt 3.6Ghz draait :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-05 19:15
Ja kon er even niet op komen :)
Maar dat verwacht ik niet, misschien een hogere klok dan mensen verwachten?
Dus 3,5ghz oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

silentsnake schreef op maandag 29 juni 2009 @ 22:40:
Ik snap niet helemaal waarom je blijft proberen mensen te overtuigen dat een i7 zo ontzettend veel beter is. Ik heb zo het idee dat je je veel te veel blind staart op de cijfertjes. Leuk dat je i7 vette winst pakt bij Far Cry 2, maar zie hier:

http://www.tomshardware.c...gamer-dragon,2337-10.html

En hier zijn de rollen omgedraaid.

Daarbij, de i7 is eind van het jaar al weer EOL en wordt daarna vervangen door de i5. De i7 is gewoon de i5 maar dan half af. En weer een nieuwe socket ... dus voor mij al reden genoeg om geen Intel te kopen.

Kortom, koop gewoon wat je zelf wilt en schaf daar je hardware voor aan. Dat jij bij Intel zweert moet jij weten, maar je lijkt (zeker naar andere posts van je in het verleden) wel een priester die z'n religie wil verspreiden zeg ... nofi.
Ik ben helemaal niet zwaar pro-intel. Jouw argumenten slaan nergens op. Ja bij stalker zie ik dat de rollen omgedraaid zijn. Maar die game draait ook dx 10.1 wat een gtx 260 niet heeft. Misschien is het wel omdat 2 hd4890's sowieso sneller zijn dan 2 gtx 260's. Daar gaat het niet om. Een I7 is dus gewoon beduidend sneller in sli en dat kun je hier zien.

Ja weer een ander socket. Ben er zelf ook niet 100% voor. Je moet alleen wel weten waarover je het hebt. Er komt voorlopig niks sneller dan I7 9xx voor de mainstream/high-end markt (ja I9 en dat past ook weer op socket 1366, dat is een 6-core maar waarschijnlijk zijn dit EX-editions). I5 wordt ook niet sneller. Am3 zou heel misschien nog sneller kunnen worden maar ik betwijfel het. Amd zou een 6 core kunnen porten. Dat klinkt als een goed idee. Alleen Istanbul is als 6 core ook niet op alle fronten beter dan Nehelem. Dus misschien is dat weer het geval bij de desktop versies (je moet dit nog even nakijken want hier heb ik me niet in verdiept, als Istanbul echt zo veel beter is heb je een goed argument).

Dan zou je later als nog een 6 core bij moeten kopen. Dat kost je in totaal dan meer dan een I7 die je de komende tijd niet gaat vervangen (als je zou gaan vervangen). Het gaat nu ook even niet om het socket maar om de cpu (720BE, 940 etc. zijn echt goeie cpu's voor je geld).

Nu eindig ik de discussie want dit gaat verder nergens. Dat fanboy-gezeik heb ik nu al vaak genoeg gehoord. Ik ben ABSOLUUT geen intel fanboy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Anoniem: 286793 schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 22:26:
[...]

Ik ben helemaal niet zwaar pro-intel. Jouw argumenten slaan nergens op. Ja bij stalker zie ik dat de rollen omgedraaid zijn. Maar die game draait ook dx 10.1 wat een gtx 260 niet heeft. Misschien is het wel omdat 2 hd4890's sowieso sneller zijn dan 2 gtx 260's. Daar gaat het niet om. Een I7 is dus gewoon beduidend sneller in sli en dat kun je hier zien.
Dit is dus eigenlijk het punt. Wanneer de i7 met een GTX260 SLI opstelling wint, dan is dat omdat de i7 zoveel beter is, maar wanneer de Phenom II met HD4890 Crossfire wint, dan is dat opeens omdat de game DX10.1 is. Dit is dan ook een discussie waar je nooit echt verder in kunt komen. De 'test' van ome Tom is een van appels en peren helaas.

Misschien is de i7 920 door de tang genomen wel wat sneller in een crossfire opstelling danwel SLI dan de Phenom II 955. Hoe groot die verschillen zijn, zou je moeten meten met dezelfde videokaarten in dezelfde games, om tot een echte conclusie te komen.

Dan nog heeft de Phenom II het prijsvoordeel achter zich, want momenteel koop je een 955 BE voor 169 euro, tegenover 223 euro voor de i7 920.

Edit: Valt me nu pas op, maar nog eens naar de 'review' kijkend, kom ik er achter dat Tomshardware voor het AMD-platform de budget crossfire chip heeft gebruikt, de 790X, ipv de echte performance crossfire chip, de 790FX. Daarmee draaien die twee HD4890's dus op PCI-e 2.0 8x poorten ipv 16x. Okee, ze besparen zo'n 40 euro op het moederbord, maar daarmee besparen ze dus automatisch ook op de prestaties, terwijl de i7 opstelling leuk over 2 16X poorten beschikt.

[ Voor 15% gewijzigd door dahakon op 02-07-2009 06:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:55
dahakon schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 06:08:
[...]

Edit: Valt me nu pas op, maar nog eens naar de 'review' kijkend, kom ik er achter dat Tomshardware voor het AMD-platform de budget crossfire chip heeft gebruikt, de 790X, ipv de echte performance crossfire chip, de 790FX. Daarmee draaien die twee HD4890's dus op PCI-e 2.0 8x poorten ipv 16x. Okee, ze besparen zo'n 40 euro op het moederbord, maar daarmee besparen ze dus automatisch ook op de prestaties, terwijl de i7 opstelling leuk over 2 16X poorten beschikt.
Als het goed is maakt dat nu nog niet veel uit. Pas in de toekomst als de kaarten meer bandbreedte vragen.. Er zijn aantal onderzoeken geweest die zeiden dat je waarschijnlijk de komende 3 a 4 jaar nog wel met PCI- E 2.0 8x voldoende hebt om SLI of Crossfire te draaien..

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 206724

Ik las dit op de website van AMD. Geen idee of het waardevolle informatie is voor jullie, maar ik post het wel even.
Socket AM2+ Phenom II Compatibility Alert
Socket AM2+ Phenom II processors cannot be used on socket AM3 motherboards without causing irreversible damage to the processor. This type of damage is not covered under warranty.
Uitkijken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Het is toch al lang bekend dat een AM2+ cpu niet in een AM3 socket kan? Alleen al omdat AM2+ geen DDR3 ondersteuning heeft.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Anoniem: 206724 schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 17:36:
Ik las dit op de website van AMD. Geen idee of het waardevolle informatie is voor jullie, maar ik post het wel even.

[...]

Uitkijken dus.
Epic Fail :')

Een Phenom II AM2+ CPU heeft sowieso geen DDR3 geheugencontroller en past er ook alleen met een hamer in naar mijn weten. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 206724

-The_Mask- schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 17:43:
[...]

Epic Fail :')

Een Phenom II AM2+ CPU heeft sowieso geen DDR3 geheugencontroller en past er ook alleen met een hamer in naar mijn weten. ;)
Wist ik veel. Ik ben niet zo'n hardwareman :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dahakon schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 06:08:
[...]

Dit is dus eigenlijk het punt. Wanneer de i7 met een GTX260 SLI opstelling wint, dan is dat omdat de i7 zoveel beter is, maar wanneer de Phenom II met HD4890 Crossfire wint, dan is dat opeens omdat de game DX10.1 is. Dit is dan ook een discussie waar je nooit echt verder in kunt komen. De 'test' van ome Tom is een van appels en peren helaas.

Misschien is de i7 920 door de tang genomen wel wat sneller in een crossfire opstelling danwel SLI dan de Phenom II 955. Hoe groot die verschillen zijn, zou je moeten meten met dezelfde videokaarten in dezelfde games, om tot een echte conclusie te komen.

Dan nog heeft de Phenom II het prijsvoordeel achter zich, want momenteel koop je een 955 BE voor 169 euro, tegenover 223 euro voor de i7 920.

Ik vraag me af of die bandwidth echt veel uit had gemaakt maar om een goede test te doen was dat wel nodig geweest. Het is helaas wel een test tussen appels en peren Je kunt niet kijken HOEVEEL beter die I7 nou in cf is. Je kunt wel zien dat hij sowieso beter is in dat opzicht. Een I7 wint hier met 2 mindere videokaarten van een ph2 met twee betere. Ik vind dat al genoeg bewijs. Eigenlijk zouden ze die I7 ook nog eens moeten uitrusten met 2 hd4890's. Zou het verschil dan groter of kleiner worden? Ik denk dat eerste 8)7

Verder ging het hier om 2 per-build pc's tegen elkaar dus dat is wat tom heeft getest. Het was geen strijd tussen de p2 en I7 maar je kan er toch wel handige info uit op maken.

Verder is de prijs hoger. Maar ik zou zelf als je al op zon bedrag zit, toch wel voor de I7 gaan. Procentueel neemt de prijs weinig toe alleen de prestatie-winst is toch wel redelijk groot te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp

Crp

Anoniem: 286793 schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 22:26:
[...]
Nu eindig ik de discussie want dit gaat verder nergens........
:') ...

[ Voor 19% gewijzigd door Crp op 03-07-2009 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinester
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-05 12:55

Sinester

Game Guru

Win and we’ll send the CPU to you for free! (US and Canada only) :'(

Hello there

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Sinester schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 10:52:
[...]

Win and we’ll send the CPU to you for free! (US and Canada only) :'(
Iets met neus en lang ;)
Update: Contest now open to all citizens of Earth

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewan91
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-01-2022
dus een AM2+ Phenom II procesor kan niet in een AM3 socket, dat is bekend. Maar kan een AM3 Phenom II processor wel in een AM2 socket?

Als dit wel kan zit ik er over te denken om alvast een nieuwe AM3 processor te kopen maar nog geen nieuw moederbord. (heb atm een MSI K9N SLI nforce 570sli mobo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 23:54
ewan91 schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 13:14:
dus een AM2+ Phenom II procesor kan niet in een AM3 socket, dat is bekend. Maar kan een AM3 Phenom II processor wel in een AM2 socket?
Een AM3 processor past in een AM2+ socket, en mits de BIOS van het moederbord ondersteuning heeft voor die processor werkt het dan nog ook. Maar misschien moet je gewoon zelf even zoeken, dan had je dit in 20-30 seconden gevonden.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-04 07:56

Krentenbol

Prutz0r

ewan91 schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 13:14:

Als dit wel kan zit ik er over te denken om alvast een nieuwe AM3 processor te kopen maar nog geen nieuw moederbord. (heb atm een MSI K9N SLI nforce 570sli mobo)
Moet je wel even kijken of er een BIOS is die dit ondersteund. Een kijkje op de website van de fabrikant zou genoeg moeten zijn :)

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penetreerbeer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 31-03 21:55

More AMD RS880 details tip up

Chip, set and match
By Sylvie Barak
Friday, 3 July 2009, 22:43
Source: theinquirer.net

WE'VE BEEN DIGGING around on Taiwanese shores for more details about AMD's RS880 chipset and have managed to pluck some 3DMark-06 benchmarking goodies from the golden sands.

The RS880, sporting AMD's new Radeon HD 4200 graphics core with integrated DX10.1 graphics, is purportedly close to 15 per cent faster than anything comparable currently on the market and also supports the firm's Stream tech [at least something does - Ed].

Our Taiwanese oyster sauces claim that RS880 is able to reach just a smidgen under 1,800 in 3DMark-06, although our satellite datastream was interrupted before we could ascertain the exact platform. In the absence of better information, however, we'll assume that this figure was measured on a Phenom II X4 955 system with 8GB of DDR3 RAM.

[We'll pause here while we wait for a phone call from Austin to correct the details we're reporting for an unannounced product.]

Checking the annals of Inq lore, we found Jen Hsun's 2004 speech about the amazing power of the then market leading NV40/6800 GPU. For comparison's sake, the GeForce 6800 used to score just over 1,500 in 3DMark-06, with ATI's standalone video card, the X800XL, clocking at just over 1,730.

Getting that kind of performance would have set punters back a not-insignificant $300 in those days, but that was then and nowadays, it's simply included in the chipset for free. Now that's what we call progress, DAAMIT!

Our leaky Taiwanese bucket has also managed to spill that we can expect the RS880 launch to take place in the last week of August. Word is that Taiwanese chipmaker TSMC will be making the part initially and the production ramp has already started, at least at a minimal level to fulfill 2H09 orders. But don't be surprised if, come 2010, Globalfoundries shows its claws and start competing for these parts on its 28nm process.

Anyhow, once our exclusive launch party tickets come through, we'll let you know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:10
Meeste fabrikanten hebben RS880 (785G) eind juli in de winkels liggen. RS880+SB810 is een half jaar uitgesteld tot H2 2010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
De Athlon II X2 245 duikt inmiddels op voor 65,00 euro.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_DvD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-04 10:01
AMD Phenom II @ 7 GHz!

Afbeeldingslocatie: http://www.aijaa.com/img/b/00788/4446194.jpg

5GHz northbridge..

Afbeeldingslocatie: http://s60.radikal.ru/i170/0907/86/4a109051fd54.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Da_DvD op 05-07-2009 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp

Crp

En die andere 7Ghz die al eens behaald is, is die ongeldig of fake ?

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=556849

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Crp schreef op zondag 05 juli 2009 @ 15:26:
En die andere 7Ghz die al eens behaald is, is die ongeldig of fake ?

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=556849
Aan de reacties op Xtremesystems te zien wel. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Ik zie nog steeds geen reden voor ongeldig-verklaring, aangezien er geen onmogelijkheden zijn. Dat er een ander ongeldig is verklaard door een onmogelijke multiplier staat natuurlijk los van de 7126MHz die nog wel op canardpc te vinden is.

Dat zou een beetje hetzelfde zijn als alle wielrenners in een etappe diskwalificeren omdat de winnaar betrapt is op doping, dus de rest zal het ook wel gebruikt hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door dahakon op 05-07-2009 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120552

Hier nog een foto van de temperatuur van 7 ghz.
Afbeeldingslocatie: http://en.expreview.com/img/2009/07/07/TWKR7G_03.jpg

Maar kun je met 7ghz geen benchmark draaien?Of doen ze alleen maar om zo veel ghzjes te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Ik heb straks beschikking over een TWKR Phenom (100 wereldwijd, slechts 4 voor de Benelux). Eens zien of we hem over de 7GHz krijgen :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Hacku schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 18:31:
[...]

Ik heb straks beschikking over een TWKR Phenom (100 wereldwijd, slechts 4 voor de Benelux). Eens zien of we hem over de 7GHz krijgen :)
Via HWI?
Anoniem: 120552 schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 17:39:
Hier nog een foto van de temperatuur van 7 ghz.
[afbeelding]

Maar kun je met 7ghz geen benchmark draaien?Of doen ze alleen maar om zo veel ghzjes te halen?
Te onstabiel nog, iets lager zal wel lukken denk aan zo'n 6,7GHz. :)

[ Voor 44% gewijzigd door -The_Mask- op 07-07-2009 19:26 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penetreerbeer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 31-03 21:55

GlobalFoundries plant gets final OK

Wednesday, July 8, 2009
By Stephen Williams (Contact)
Gazette Reporter
Source: Dailygazette.com

MALTA — GlobalFoundries on Tuesday received the final town approval for one of the biggest projects upstate New York has recently seen — construction of a $4.2 billion computer chip fabrication factory at the Luther Forest Technology Campus.

The town Planning Board unanimously granted final site plan approval to the design details of the 1.3 million-square-foot building, which GlobalFoundries officials say will be “the world’s most advanced semiconductor manufacturing facility.”

The approval ends months of town review of the plans.

“This is great. We’re closing this preliminary planning chapter just as construction is ready to start,” said Steve Groseclose, head of GlobalFoundries’ regulatory team.

Land clearing began last month at the 223-acre site on the Malta-Stillwater border. A groundbreaking for the building itself is tentatively slated for July 24.

“We’ve cleared roughly about 50 acres. It is going along fairly well,” said Art Kaplan, community liaison for M+W Zander, the construction management company.

Construction is expected to take two years, including installation of the complex chip-manufacturing equipment that will go inside the plant. Full production at the plant GlobalFoundries has designated Fab 2 isn’t expected until 2012.

More than 1,000 people will be employed during construction, and there will be about 1,400 permanent factory jobs.

GlobalFoundries is the new company formed in March to take over the chip manufacturing operations previously owned by Advanced Micro Devices, including the plans for Luther Forest that were first announced in 2006.

GlobalFoundries, a partnership between AMD and Abu Dhabi investors, plans to make computer chips for AMD and also by contract for other customers.

Long-range plans call for up to three computer chip factories to be built by GlobalFoundries at the Luther Forest site.

GlobalFoundries will be the first and anchor tenant for the 1,414-acre Luther Forest Technology Campus, where road, water and sewer infrastructure is currently being built.

The campus has about 400 more acres that could be developed, and those sites are being actively marketed to other companies.

Also Tuesday, GlobalFoundries announced the appointment of Ron Dickinson as vice president for enterprise quality, completing the GlobalFoundries senior management team.

Dickinson will initially be based at the GlobalFoundries Fab 1 plant in Dresden, Germany, but is expected to move to New York within the next few months and oversee the assembly of the support organization for Fab 2.

Dickinson has spent nearly 30 years in semiconductor manufacturing. Most recently, he served as director of operations and general manager for Freescale Semiconductor’s fab plant in East Kilbride, Scotland. There, he was responsible for implementing major performance improvements, including reducing operating costs and increasing direct labor productivity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-05 23:23
De AMD Phenom II X4 905e die maar 65 Watt zou verstoken schijnt leverbaar te zijn:

pricewatch: AMD Phenom II X4 905E

Gek genoeg heb ik nog nergens reviews kunnen vinden, AMD lijkt z'n best hebben gedaan om 'm stilletjes op de markt te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
prOnorama2 schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 19:24:
Gek genoeg heb ik nog nergens reviews kunnen vinden, AMD lijkt z'n best hebben gedaan om 'm stilletjes op de markt te brengen.
Er is ook niks bijzonders aan de CPU behalve dat die wat duur is imo.
Als je gewoon een AMD Phenom II X4 920 neemt en die underclockt en volt heb je hetzelfde. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
-The_Mask- schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 19:33:
Er is ook niks bijzonders aan de CPU behalve dat die wat duur is imo.
Als je gewoon een AMD Phenom II X4 920 neemt en die underclockt en volt heb je hetzelfde. ;)
Waarschijnlijk wel, maar wellicht niet helemaal. De e-reeks wordt uitgezocht op een zo laag mogelijke lekstroom. Een 920 zal inderdaad ook een stuk zuiniger zijn op dergelijke voltages/snelheden, maar wellicht dat een 905e net een wattje minder zal gebruiken. Hangt er natuurlijk ook van af welke het verste komt qua undervolten.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
kalizec schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 19:59:
Waarschijnlijk wel, maar wellicht niet helemaal. De e-reeks wordt uitgezocht op een zo laag mogelijke lekstroom. Een 920 zal inderdaad ook een stuk zuiniger zijn op dergelijke voltages/snelheden, maar wellicht dat een 905e net een wattje minder zal gebruiken. Hangt er natuurlijk ook van af welke het verste komt qua undervolten.
Denk niet dat het echt iets noemenswaardig is om het in overweging te nemen. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Misschien is het verschil niet echt noemenswaardig, maar de 705e is natuurlijk wel fabrieks-af zo zuinig, wat heel erg fijn is voor mensen die denken dat je met bios een bioscoop bedoelt. Al met al heeft het weldegelijk toegevoegde waarde. Anders kun je namelijk net zo goed alleen de Phenom II 955 BE uitbrengen en tegen mensen zeggen dat als ze minder willen, ze zelf maar cores uitschakelen, de multiplier lager zetten etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Als je hem dan ook voor minder krijgt als je zegt dat je hem als single core 1GHz wilt gaan gebruiken. :P

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k4kl44s
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:57
hallo,

Ik wil mijn PC upgraden, nu heb ik wat samengesteld en wilde ik graag jullie mening daarover.
-AMD Phenom II 550
-ASUS M4A78 Moederbord
-2Gig Kingston HyperX DDR2 1066

ik ben helemaal in de war door al die AMD sockets, AM2, AM2+ en AM3, dus mijn vraag, is deze combinatie mogelijk?

[ Voor 2% gewijzigd door k4kl44s op 11-07-2009 11:30 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 21:24
k4kl44s schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 11:29:
hallo,

Ik wil mijn PC upgraden, nu heb ik wat samengesteld en wilde ik graag jullie mening daarover.
-AMD Phenom II 550
-ASUS M4A78 Moederbord
-2Gig Kingston HyperX DDR2 1066

ik ben helemaal in de war door al die AMD sockets, AM2, AM2+ en AM3, dus mijn vraag, is deze combinatie mogelijk?
Het kan zolang er maar minimaal bios versie 1.02G op staat zal het werken. Als er een oudere versie van het bios op staat is het kans dat de pc niet boot in het ergste geval, in minder erg geval wordt cpu niet herkend maar werkt het wel.

Waarom niet meteen een AM3 moederbord icm DDR3 geheugen? Iets meer futureproof, maar wel wat duurder.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k4kl44s
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:57
PASware schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 13:25:
[...]

Het kan zolang er maar minimaal bios versie 1.02G op staat zal het werken. Als er een oudere versie van het bios op staat is het kans dat de pc niet boot in het ergste geval, in minder erg geval wordt cpu niet herkend maar werkt het wel.

Waarom niet meteen een AM3 moederbord icm DDR3 geheugen? Iets meer futureproof, maar wel wat duurder.
Heb iets anders gedaan:

Phenom II x2 550
MSI 770 C-45
en 2x1 gig OCZ pc12800 DDR3

Niet zo heel veel duurder, maar 15 euro

[ Voor 3% gewijzigd door k4kl44s op 11-07-2009 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
k4kl44s schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 14:13:
Niet zo heel veel duurder, maar 15 euro
Dit is een nieuwsdiscussie topic en wat is de nieuwswaarde hiervan?
[UG] Upgrade Guide topicoverzicht

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-04 07:56

Krentenbol

Prutz0r

Niet waar. Het is een nieuws- én discussietopic ;) Maar ik ben het wel met je eens, hoor :>
@ Kalizec: Dat zeg ik 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Krentenbol op 11-07-2009 21:30 ]

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Ook niet waar.

Dit is een topic waar nieuws over AMD gepost kan worden en waar gediscussieerd kan worden over AMD (en haar producten/plannen/etc).

[edit]

Maar anders gezegd, is de nieuws- en discussiewaarde van die bovenstaande post nihil.

[ Voor 25% gewijzigd door kalizec op 11-07-2009 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Het valt me in dat artikel op dat de NB op die Opterons hoger geklokt is. Die loopt bij een Opteron 2435 dus op 2,2GHz. Wat dus weer 10% meer is dan de huidige Phenom 2's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 300864

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:15
Zo, leuke processor met een 75W TDP. De 920 heeft een TDP van 125W en klokt ook nog eens 100MHz lager als het topmodel van bovenstaanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
En waardoor komt dat?
Vast niet door de missende L3 cache of wel? :p

Je kunt hem beter vergelijken met Propus. :Y

[ Voor 25% gewijzigd door -The_Mask- op 12-07-2009 11:08 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263719

Er is toch een nieuwe revisie onderweg voor de 925 en 945 met 95W TDP

nieuws: Nieuwe revisie Phenom II 945 krijgt tdp van 95W

nog geen 75W maar toch al beter dan de 125W van de 920 en 940

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Dat komt omdat de 925 en 945 nu redelijk dicht bij die 95 liggen (maar nog wel erboven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Zie trouwens nu pas dat de socket AM3 is, dus hij kan gewoon op een AM3 mobo en ook een AM2(+) mobo.
Dus is het eigenlijk gewoon een Athlon II X4/Propus?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-12-2024
Is die 75 watt geen TDP, maar een ACP? Wat een TDP van 95 watt in houdt en een hele hoop dus zou verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
achtbaanfreak schreef op zondag 12 juli 2009 @ 12:10:
Is die 75 watt geen TDP, maar een ACP? Wat een TDP van 95 watt in houdt en een hele hoop dus zou verklaren?
Ik denk dat jij de spijker op zijn kop slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
kalizec schreef op zondag 12 juli 2009 @ 12:20:
[...]

Ik denk dat jij de spijker op zijn kop slaat.
Waarom?
De CPU mist toch L3 cache en is dus vergelijkbaar met propus en die heeft ook een TDP van 45/65 Watt. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
-The_Mask- schreef op zondag 12 juli 2009 @ 13:18:
[...]

Waarom?
De CPU mist toch L3 cache en is dus vergelijkbaar met propus en die heeft ook een TDP van 45/65 Watt. :)
Omdat AMD de volgende TDP categorieën kent: 45, 65, 95, 125, 140.

Deze categorieën zijn bedoelt om duidelijk te maken waar de koeling aan moet voldoen. Omdat het geen doen is voor fabrikanten om voor 20 verschillende TDP-categorien koelers te maken.

AMD zal de TDP dus nooit anders benoemen dan een van die categorieën. En dus is dat getal van 75 geen TDP. ACP is dan de meest waarschijnlijke interpretatie, hetgeen overeen komt met een TDP van 95 watt en dat past weer mooi in het straatje van een nieuwe 925 en 945 revisie die op een TDP van 95 watt uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
kalizec schreef op zondag 12 juli 2009 @ 14:17:
[...]

Omdat AMD de volgende TDP categorieën kent: 45, 65, 95, 125, 140.
Ze hebben ook 8, 15, 22, 35 en hadden ook 89 (in ieder geval in het verleden). Waarom niet een nieuwe erbij plakken, zeker aangezien het niet de normale desktop cpu's betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
dahakon schreef op zondag 12 juli 2009 @ 14:27:
[...]

Ze hebben ook 8, 15, 22, 35 en hadden ook 89 (in ieder geval in het verleden). Waarom niet een nieuwe erbij plakken, zeker aangezien het niet de normale desktop cpu's betreft.
Juist omdat het geen normale desktop CPU betreft. De server markt denkt nu eenmaal in dergelijke categorieën en dus moeten die CPU's maar in de categorieën passen.
  • Ga je er buiten zitten, dan levert dat namelijk drie nadelen op.
  • Je raakt schaalvoordeel kwijt qua koelers. Zowel voor je eigen stock-koelers als thirdparty-ontwerpen.
  • Je CPU zal bij vergelijking met de categorie lager meer gebruiken.
  • Je CPU zal bij vergelijking met de categorie erboven minder presteren.
Het is in een competitieve markt juiste zaak geen enkel nadeel te hebben tov de tegenpartij, en een paar willekeurige voordelen. Waarom werkt dat zo? Omdat de mensen die beslissen over welke server-hardware er gekocht worden meer nadeel ondervinden van een keuze die slecht uit pakt dan dat ze voordeel hebben bij een keuze die voordelig uitpakt.

PS. Ik zeg niet dat het letterlijk en precies zo werkt. Maar de achterliggende denktrant speelt zeker mee.

[ Voor 4% gewijzigd door kalizec op 12-07-2009 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
-The_Mask- schreef op zondag 12 juli 2009 @ 11:35:
[...]

Zie trouwens nu pas dat de socket AM3 is, dus hij kan gewoon op een AM3 mobo en ook een AM2(+) mobo.
Dus is het eigenlijk gewoon een Athlon II X4/Propus?
Deneb core, want ze hebben wel degelijk L3 cache geheugen. Zie ook:

http://products.amd.com/e...=563&id=563&id=564&id=565
http://products.amd.com/e...=564&id=563&id=564&id=565
http://products.amd.com/e...=565&id=563&id=564&id=565

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Jammer dat ze geen 6 core opteron voor AM3 uitgebracht hebben :) Dat lijkt me pas interessant. 350 euro voor zo'n cpu vragen en je bent klaar :) Voor mensen die dan extra multi core performance willen kunnen dan gewoon een 6 core opteron in hun pc duwen.

Maar ik vrees dat AMD dat expres niet doet. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Astennu schreef op maandag 13 juli 2009 @ 07:13:
Vermoedelijk omdat hij voor desktop performance niet zo denderend zal zijn. Ik ken thans weinig desktop-applicaties die baat hebben bij vier cores laat staan zes cores. Het enige wat me te binnen schiet is video-encoding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Astennu schreef op maandag 13 juli 2009 @ 07:13:
Jammer dat ze geen 6 core opteron voor AM3 uitgebracht hebben :) Dat lijkt me pas interessant. 350 euro voor zo'n cpu vragen en je bent klaar :) Voor mensen die dan extra multi core performance willen kunnen dan gewoon een 6 core opteron in hun pc duwen.

Ik denk dat amd idd inziet dat een 6-core niet veel bang voor buck gaat geven. En daar focussen ze juist op. Ik denk dat ze met 6-core een echte core I7 concurrent kunnen maken maar dan hebben ze misschien de prijs niet mee (het wordt toch duurder dan I7). En amd's strategie is om juist een groot prijzenvoordeel tov intel te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Anoniem: 286793 schreef op maandag 13 juli 2009 @ 10:07:
[...]

Ik denk dat amd idd inziet dat een 6-core niet veel bang voor buck gaat geven. En daar focussen ze juist op. Ik denk dat ze met 6-core een echte core I7 concurrent kunnen maken maar dan hebben ze misschien de prijs niet mee (het wordt toch duurder dan I7). En amd's strategie is om juist een groot prijzenvoordeel tov intel te hebben.
Hoeft wat mij betreft ook niet. Maar ze kunnen em bv als een FX uitbrengen. Voor de mensen die AMD willen en dan best wat meer willen betalen voor een 6 core cpu op hoge clock speeds. En die dan iets van 400-500 euro maken ik noem maar wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-05 20:15
Astennu schreef op maandag 13 juli 2009 @ 11:30:
[...]

Hoeft wat mij betreft ook niet. Maar ze kunnen em bv als een FX uitbrengen. Voor de mensen die AMD willen en dan best wat meer willen betalen voor een 6 core cpu op hoge clock speeds. En die dan iets van 400-500 euro maken ik noem maar wat.
Probleem lijkt me dat de prestaties van zo'n processor met die prijs er vreselijk slecht uitzien ten opzichte van de Intels die dezelfde prijs meekrijgen. De twee extra cores zullen weinig extra prestaties opleveren, de prijs gaat wel omhoog, de prijs/prestatie ten opzichte van Intel wordt slechter...

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
The Flying Dutchman schreef op maandag 13 juli 2009 @ 11:57:
[...]

Probleem lijkt me dat de prestaties van zo'n processor met die prijs er vreselijk slecht uitzien ten opzichte van de Intels die dezelfde prijs meekrijgen. De twee extra cores zullen weinig extra prestaties opleveren, de prijs gaat wel omhoog, de prijs/prestatie ten opzichte van Intel wordt slechter...
Tja afhankelijk van de clocks valt het wel mee. Intel heeft af en toe ook veel voordeel an dat hyperthreading en dat zijn de punten waar je met die hexacore op vooruit gaat. Maar overall zal het plaatje er wel iets minder mooi uit zien ja. Maar dat was in het begin met de quads ook en toch kochten mensen die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mie9iel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-06-2022
Gaan die 1389 1385 en 1381 opterons alleen in AM2(+/AM3) bordjes als deze S2925A2NRF-E van Tyan werken? Het lijkt me namelijk dat je ook wat ondersteuning van de BIOS nodig hebt.

Ik zal ook ff verder zoeken, maar heeft hier iemand ervaring met die NVIDIA NFP3400 chipset ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Astennu schreef op maandag 13 juli 2009 @ 11:30:
[...]

Ja hoge clocks, dat zou mooi zijn. Maar de opterons zijn ook als niet hoog geclockt. Denk ook vanwege hitte en energieverbruik. Dat doen ze nu heel erg goed (beter dan xeon). Maar Xenon presteert nog heel wat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 614

Weet iemand wanneer we de 45W Athlon II/Phenom II kunnen verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Anoniem: 614 schreef op maandag 13 juli 2009 @ 20:50:
[snip]

http://tweakers.net/price...8=&i200=&a200=45&x=18&y=5

Ze staan nog niet in Pricewatch. En ook heb ik ze nog nergens aangekondigd gezien. Zal wel ergens in Augustus/September worden.

[edit]

PS. Het ziet er naar uit dat de 965 wel binnenkort leverbaar is.

http://www.technalogic.co...tailsL19.asp?ref=84342616

[ Voor 55% gewijzigd door kalizec op 13-07-2009 21:05 . Reden: Mijn eigen toon beviel me niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik las het ook al op Fud. Ben benieuwd naar de overclockbaarheid van dit ding. Next Step 3.6 GHz. Ben benieuwd wanneer ze met een nieuwe stepping gaan komen. Want 3.8 Ghz op stock volts wordt toch wat moeilijk met deze stepping. En aangezien deze core nog zeker meer dan een jaar mee moet kan ik me niet voorstellen dat 3.4-3.6 het snelste is wat we gaan krijgen. Ik verwacht dat AMD wel een plan heeft. Alleen nu is de vraag wat dat plan is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Ik denk dat deze 965 die nieuwe stepping is. Want er stond ook een nieuwe stepping voor de 925 en 945 op de planning zodat deze nog slechts een 95 watt TDP overhielden. Je zou dan verwachten dat die stepping ook meteen een beetje beter klokt en dat dat dus die 965 is.

Dat of als de 965 niet al een nieuwe stepping is, dan komt er waarschijnlijk dus nog een 975 aan. Dat of ze kiezen er voor om alsnog een 140 watt TDP onderdeel te gaan leveren, in welk geval ze sowieso aan de 975 kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-10-2022
De Phenom 965 is door Fudzilla gespot.

Waar kan ik trouwens de meeste recente roadmap vinden van AMD? (releases planning)

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
kalizec schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 08:57:
Ik denk dat deze 965 die nieuwe stepping is. Want er stond ook een nieuwe stepping voor de 925 en 945 op de planning zodat deze nog slechts een 95 watt TDP overhielden. Je zou dan verwachten dat die stepping ook meteen een beetje beter klokt en dat dat dus die 965 is.

Dat of als de 965 niet al een nieuwe stepping is, dan komt er waarschijnlijk dus nog een 975 aan. Dat of ze kiezen er voor om alsnog een 140 watt TDP onderdeel te gaan leveren, in welk geval ze sowieso aan de 975 kunnen komen.
Het hoeft geen betere stepping te zijn. Het kan ook zijn dat de Yields van het productie proces gewoon beter geworden zijn waardoor de chips iets harder lopen. En waardoor de voltages voor de 2.8 en 3.0 GHz cpu's wat omlaag kunnen waardoor ze op 95 watt uitkomen. De huidige 955 hoeft de volle 125 watt niet te benutten. De huidige 945 zal wel dicht bij die 95 zitten. Gemiddeld er misschien onder zitten. Maar aangezien AMD's TDP echt het max verbruik is bij ongewone maximale belasting zullen de huidige cpu's er nog boven komen.

Maar dan zal die wist te minimaal zijn om bv de 3.8-4.0 te halen. 3.8 binnen 125 watt gaat wat krap worden. 140 wellicht ook. Je ziet dat de meeste nu ergens rond de 3.5-3.6 halen op stock volts en dan is de rek er wel uit. En een cpu die stock 3.8 loopt heeft op dat voltage nog OC ruimte voor het geval dat de cpu in een kast geplaatst wordt waar de cooling niet ideaal is. Daar moet de cpu ook goed werken. En wij tweakers gebruiken die ruimte om er extra performance uit te halen. We maken die safety marge kleiner.

Of de yields moeten nog beter worden of er moet een nieuwe stepping komen om de 3.8+ GHz te halen. 3.6 moet misschien nog net gaan lukken. Al kan het zijn dat ze dan al behoorlijk moeten binnen en die 3.6 niet in even grote hoeveelheden als de 940 verkocht kunnen worden.
Heavily delayed

AMD had some sort of an issue with Propus, which is basically a Deneb core with the L3 cache physically removed . This core was supposed to show up at some point in late Q1 or early Q2 but now, after months of delays they are getting ready to launch it in September.

Propus has an issue that it should have performance extremely close to Deneb and this will definitely be an issue for AMD. The good thing about it is that this might be one of the smallest quad cores around but with AMD's Quad core prices being as low as they are, there is not much space to make these CPU more affordable.

With 2.6 GHz Phenom II X4 with 4x512MB L2 and 4MB L3 cache selling for €122 we have to admit you can't go much lower than that.
Ik snap niet helemaal wat de mensen van FUD hier bedoelen. Het lijkt me sterk dat AMD de cpu delayed heeft omdat de performance te hoog is. Alleen maar beter lijkt me zo. Ja hij concurreert dan hard met de Phenom II maar ik zie daar geen probleem. PHII is dan meer een Premium CPU en best ban for buck is dan de Athlon X4. Dingen zijn ook goedkoper te maken en in grotere aantallen.

[ Voor 22% gewijzigd door Astennu op 14-07-2009 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Astennu schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 10:43:
[...]

Het hoeft geen betere stepping te zijn.

[snip]
Mee eens, maar daarom schreef ik ook dat ik denk dat er wel sprake is van een nieuwe stepping. Dat het niet zo hoeft te zijn ben ik geheel met je eens. :P
Maar dan zal die wist te minimaal zijn om bv de 3.8-4.0 te halen. 3.8 binnen 125 watt gaat wat krap worden. 140 wellicht ook. Je ziet dat de meeste nu ergens rond de 3.5-3.6 halen op stock volts en dan is de rek er wel uit.
Mee eens, maar ik denk dat een 3,8 met een +0,05 hoger stock voltage binnen die 140 watt past en dan nog voldoende ruimte overhoudt om stabiel op 62+ graden Celsius te lopen. Thans, op voorwaarde dat er echt een nieuwe stepping is waar die voor de 925 en 945 voorspeld is. Ik denk echter wel dat we dan al gauw een half jaar verder zijn voor 3,8 en dat 3,6 ook nog wel een maand of drie zal duren.
Ik snap niet helemaal wat de mensen van FUD hier bedoelen.
Lijkt mij eerder dat wat er staat gewoon niet logisch is, thans als ik het lees snap ik het ook niet. In de zin dat ik wel begrijp wat er staat, maar dat het geschrevene onlogisch lijkt. Zoals wel vaker met Fud zal er wel een verkeerd begrepen gerucht achter zitten uit de tweede of derde hand.

Als er al een kern van waarheid in zit denk ik dat het probleem is dat door het schrappen van de L3 ze dus een stuk van de geheugencontrollers, hypertransportcontrollers en de L2 cache moeten re-engineeren (en dat daar dus iets niet geheel goed gaat). Dit omdat een Deneb waarvan alle L3 cache kapot is, afaik geen communicatie kanaal tussen de L2 cache, de HTT-controllers en de geheugencontrollers meer heeft.

[edit]
The more expensive SB850 Southbridge is still on schedule for an early 2010 introduction, probably in very early Q1, and we've already heard that it should be ready in late Q4 2009.
Deze vind ik eigenlijk veel interessanter. Omdat de SB850 en RD890 met elkaar te maken hebben en het 790FX+SB750 chipset onderhand aardig verouderd is. Oorspronkelijk stond RD890 dan ook voor deze zomer gepland, maar helaas hebben ze dat inderdaad uit moeten stellen.

[ Voor 13% gewijzigd door kalizec op 14-07-2009 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Propus heeft geen L3 cache. Het is geen Deneb waar de L3 van uit staat. Ik vraag me af of het zo'n probleem is. Elke core heeft zijn eigen L2. En via die L2 konden ze dan naar de L3 om dingen te delen. Maar goed wellicht is het wel een probleem who knows .... Of misschien proberen ze de performance van de core juist wat te verbeteren en is daar iets mis gegaan ?

[ Voor 67% gewijzigd door Astennu op 14-07-2009 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Of ze wilden gewoon eerst hoger geklokte Phenom II's (zoals nu ook de PH II 965 uit gaat komen op, ik neem aan, 3.3GHz3.4GHz) zodat er ruimte ontstaat in het lagere segment voor een budget cpu, waar deze anders teveel de top-cpu's in de weg zou zitten.

edit: erhm, juist, 3.4GHz (965, niet 960 :P) scherp opgemerkt mask ^^

[ Voor 16% gewijzigd door dahakon op 14-07-2009 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 16:46
Anoniem: 614 schreef op maandag 13 juli 2009 @ 20:50:
Zit er zelf ook enigzins op te wachten. Samen met de 785G mATX bordjes that is :)

Gamen doe ik toch nauwelijks meer, maar wil ook weer niet langzamer dan mijn 7600GS kaart nu is voor dat ene spelletje wat ik af en toe speel. Daarnaast kan ik een quadcore goed gebruiken voor virtualisatie toepassingen. Dan nog een hele rits geheugen er in, SSD erbij en we hebben een fijne opvolger voor mijn 939 X2 3800+ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Even een nieuw deel aangemaakt. Graag hier verder.

[Algemeen] AMD nieuws en discussietopic - Deel 30

March of the Eagles

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste