[Algemeen] AMD nieuws en discussietopic - Deel 29 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:37
kalizec schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 08:57:
Ik denk dat deze 965 die nieuwe stepping is. Want er stond ook een nieuwe stepping voor de 925 en 945 op de planning zodat deze nog slechts een 95 watt TDP overhielden. Je zou dan verwachten dat die stepping ook meteen een beetje beter klokt en dat dat dus die 965 is.

Dat of als de 965 niet al een nieuwe stepping is, dan komt er waarschijnlijk dus nog een 975 aan. Dat of ze kiezen er voor om alsnog een 140 watt TDP onderdeel te gaan leveren, in welk geval ze sowieso aan de 975 kunnen komen.
Het hoeft geen betere stepping te zijn. Het kan ook zijn dat de Yields van het productie proces gewoon beter geworden zijn waardoor de chips iets harder lopen. En waardoor de voltages voor de 2.8 en 3.0 GHz cpu's wat omlaag kunnen waardoor ze op 95 watt uitkomen. De huidige 955 hoeft de volle 125 watt niet te benutten. De huidige 945 zal wel dicht bij die 95 zitten. Gemiddeld er misschien onder zitten. Maar aangezien AMD's TDP echt het max verbruik is bij ongewone maximale belasting zullen de huidige cpu's er nog boven komen.

Maar dan zal die wist te minimaal zijn om bv de 3.8-4.0 te halen. 3.8 binnen 125 watt gaat wat krap worden. 140 wellicht ook. Je ziet dat de meeste nu ergens rond de 3.5-3.6 halen op stock volts en dan is de rek er wel uit. En een cpu die stock 3.8 loopt heeft op dat voltage nog OC ruimte voor het geval dat de cpu in een kast geplaatst wordt waar de cooling niet ideaal is. Daar moet de cpu ook goed werken. En wij tweakers gebruiken die ruimte om er extra performance uit te halen. We maken die safety marge kleiner.

Of de yields moeten nog beter worden of er moet een nieuwe stepping komen om de 3.8+ GHz te halen. 3.6 moet misschien nog net gaan lukken. Al kan het zijn dat ze dan al behoorlijk moeten binnen en die 3.6 niet in even grote hoeveelheden als de 940 verkocht kunnen worden.
Heavily delayed

AMD had some sort of an issue with Propus, which is basically a Deneb core with the L3 cache physically removed . This core was supposed to show up at some point in late Q1 or early Q2 but now, after months of delays they are getting ready to launch it in September.

Propus has an issue that it should have performance extremely close to Deneb and this will definitely be an issue for AMD. The good thing about it is that this might be one of the smallest quad cores around but with AMD's Quad core prices being as low as they are, there is not much space to make these CPU more affordable.

With 2.6 GHz Phenom II X4 with 4x512MB L2 and 4MB L3 cache selling for €122 we have to admit you can't go much lower than that.
Ik snap niet helemaal wat de mensen van FUD hier bedoelen. Het lijkt me sterk dat AMD de cpu delayed heeft omdat de performance te hoog is. Alleen maar beter lijkt me zo. Ja hij concurreert dan hard met de Phenom II maar ik zie daar geen probleem. PHII is dan meer een Premium CPU en best ban for buck is dan de Athlon X4. Dingen zijn ook goedkoper te maken en in grotere aantallen.

[ Voor 22% gewijzigd door Astennu op 14-07-2009 10:49 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 23:54
Astennu schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 10:43:
[...]

Het hoeft geen betere stepping te zijn.

[snip]
Mee eens, maar daarom schreef ik ook dat ik denk dat er wel sprake is van een nieuwe stepping. Dat het niet zo hoeft te zijn ben ik geheel met je eens. :P
Maar dan zal die wist te minimaal zijn om bv de 3.8-4.0 te halen. 3.8 binnen 125 watt gaat wat krap worden. 140 wellicht ook. Je ziet dat de meeste nu ergens rond de 3.5-3.6 halen op stock volts en dan is de rek er wel uit.
Mee eens, maar ik denk dat een 3,8 met een +0,05 hoger stock voltage binnen die 140 watt past en dan nog voldoende ruimte overhoudt om stabiel op 62+ graden Celsius te lopen. Thans, op voorwaarde dat er echt een nieuwe stepping is waar die voor de 925 en 945 voorspeld is. Ik denk echter wel dat we dan al gauw een half jaar verder zijn voor 3,8 en dat 3,6 ook nog wel een maand of drie zal duren.
Ik snap niet helemaal wat de mensen van FUD hier bedoelen.
Lijkt mij eerder dat wat er staat gewoon niet logisch is, thans als ik het lees snap ik het ook niet. In de zin dat ik wel begrijp wat er staat, maar dat het geschrevene onlogisch lijkt. Zoals wel vaker met Fud zal er wel een verkeerd begrepen gerucht achter zitten uit de tweede of derde hand.

Als er al een kern van waarheid in zit denk ik dat het probleem is dat door het schrappen van de L3 ze dus een stuk van de geheugencontrollers, hypertransportcontrollers en de L2 cache moeten re-engineeren (en dat daar dus iets niet geheel goed gaat). Dit omdat een Deneb waarvan alle L3 cache kapot is, afaik geen communicatie kanaal tussen de L2 cache, de HTT-controllers en de geheugencontrollers meer heeft.

[edit]
The more expensive SB850 Southbridge is still on schedule for an early 2010 introduction, probably in very early Q1, and we've already heard that it should be ready in late Q4 2009.
Deze vind ik eigenlijk veel interessanter. Omdat de SB850 en RD890 met elkaar te maken hebben en het 790FX+SB750 chipset onderhand aardig verouderd is. Oorspronkelijk stond RD890 dan ook voor deze zomer gepland, maar helaas hebben ze dat inderdaad uit moeten stellen.

[ Voor 13% gewijzigd door kalizec op 14-07-2009 11:51 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:37
Propus heeft geen L3 cache. Het is geen Deneb waar de L3 van uit staat. Ik vraag me af of het zo'n probleem is. Elke core heeft zijn eigen L2. En via die L2 konden ze dan naar de L3 om dingen te delen. Maar goed wellicht is het wel een probleem who knows .... Of misschien proberen ze de performance van de core juist wat te verbeteren en is daar iets mis gegaan ?

[ Voor 67% gewijzigd door Astennu op 14-07-2009 15:25 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Of ze wilden gewoon eerst hoger geklokte Phenom II's (zoals nu ook de PH II 965 uit gaat komen op, ik neem aan, 3.3GHz3.4GHz) zodat er ruimte ontstaat in het lagere segment voor een budget cpu, waar deze anders teveel de top-cpu's in de weg zou zitten.

edit: erhm, juist, 3.4GHz (965, niet 960 :P) scherp opgemerkt mask ^^

[ Voor 16% gewijzigd door dahakon op 14-07-2009 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:34
Anoniem: 614 schreef op maandag 13 juli 2009 @ 20:50:
Weet iemand wanneer we de 45W Athlon II/Phenom II kunnen verwachten?
Zit er zelf ook enigzins op te wachten. Samen met de 785G mATX bordjes that is :)

Gamen doe ik toch nauwelijks meer, maar wil ook weer niet langzamer dan mijn 7600GS kaart nu is voor dat ene spelletje wat ik af en toe speel. Daarnaast kan ik een quadcore goed gebruiken voor virtualisatie toepassingen. Dan nog een hele rits geheugen er in, SSD erbij en we hebben een fijne opvolger voor mijn 939 X2 3800+ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Even een nieuw deel aangemaakt. Graag hier verder.

[Algemeen] AMD nieuws en discussietopic - Deel 30

March of the Eagles

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste