Het hoeft geen betere stepping te zijn. Het kan ook zijn dat de Yields van het productie proces gewoon beter geworden zijn waardoor de chips iets harder lopen. En waardoor de voltages voor de 2.8 en 3.0 GHz cpu's wat omlaag kunnen waardoor ze op 95 watt uitkomen. De huidige 955 hoeft de volle 125 watt niet te benutten. De huidige 945 zal wel dicht bij die 95 zitten. Gemiddeld er misschien onder zitten. Maar aangezien AMD's TDP echt het max verbruik is bij ongewone maximale belasting zullen de huidige cpu's er nog boven komen.kalizec schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 08:57:
Ik denk dat deze 965 die nieuwe stepping is. Want er stond ook een nieuwe stepping voor de 925 en 945 op de planning zodat deze nog slechts een 95 watt TDP overhielden. Je zou dan verwachten dat die stepping ook meteen een beetje beter klokt en dat dat dus die 965 is.
Dat of als de 965 niet al een nieuwe stepping is, dan komt er waarschijnlijk dus nog een 975 aan. Dat of ze kiezen er voor om alsnog een 140 watt TDP onderdeel te gaan leveren, in welk geval ze sowieso aan de 975 kunnen komen.
Maar dan zal die wist te minimaal zijn om bv de 3.8-4.0 te halen. 3.8 binnen 125 watt gaat wat krap worden. 140 wellicht ook. Je ziet dat de meeste nu ergens rond de 3.5-3.6 halen op stock volts en dan is de rek er wel uit. En een cpu die stock 3.8 loopt heeft op dat voltage nog OC ruimte voor het geval dat de cpu in een kast geplaatst wordt waar de cooling niet ideaal is. Daar moet de cpu ook goed werken. En wij tweakers gebruiken die ruimte om er extra performance uit te halen. We maken die safety marge kleiner.
Of de yields moeten nog beter worden of er moet een nieuwe stepping komen om de 3.8+ GHz te halen. 3.6 moet misschien nog net gaan lukken. Al kan het zijn dat ze dan al behoorlijk moeten binnen en die 3.6 niet in even grote hoeveelheden als de 940 verkocht kunnen worden.
Ik snap niet helemaal wat de mensen van FUD hier bedoelen. Het lijkt me sterk dat AMD de cpu delayed heeft omdat de performance te hoog is. Alleen maar beter lijkt me zo. Ja hij concurreert dan hard met de Phenom II maar ik zie daar geen probleem. PHII is dan meer een Premium CPU en best ban for buck is dan de Athlon X4. Dingen zijn ook goedkoper te maken en in grotere aantallen.Heavily delayed
AMD had some sort of an issue with Propus, which is basically a Deneb core with the L3 cache physically removed . This core was supposed to show up at some point in late Q1 or early Q2 but now, after months of delays they are getting ready to launch it in September.
Propus has an issue that it should have performance extremely close to Deneb and this will definitely be an issue for AMD. The good thing about it is that this might be one of the smallest quad cores around but with AMD's Quad core prices being as low as they are, there is not much space to make these CPU more affordable.
With 2.6 GHz Phenom II X4 with 4x512MB L2 and 4MB L3 cache selling for €122 we have to admit you can't go much lower than that.
[ Voor 22% gewijzigd door Astennu op 14-07-2009 10:49 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....