[BBG Aanschaf] Special: energiezuinige thuisserver mei 2009

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07

[BBG Aanschaf] Special: energiezuinige thuisserver mei 2009

De BBG's zijn, na een tijdje discussieren, weer op de front-page geplaatst. Daarmee is de discussie eigenlijk zo goed als over en komt dit topic into play.

Wat is het doel van dit topic? Heb je zelf een BBG systeem als uitgangspunt genomen maar wil je toch een paar radicale veranderingen doorvoeren en kom je er niet helemaal meer uit? Dan is dit topic jouw uitkomst! Plaats hier jouw eigen BBG-systeem en vermeld wat je zoal veranderd hebt. Vergeet ook niet aan te geven waarom je er niet meer uit komt :). Voor een wat uitgebreidere uitleg lees je dit topic door.
Configuratie
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Sempron LE-1250€ 26,85€ 26,85
1Chenbro ES34069€ 165,45€ 165,45
1Jetway NC62K€ 99,46€ 99,46
1Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G€ 21,-€ 21,-
1Merkloos 2.5" naar 3.5" IDE converter€ 4,95€ 4,95
1Samsung Spinpoint M5 HM160HC€ 43,99€ 43,99
2Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB€ 78,40€ 156,80
ImporterenTotaal€ 518,50

http://tweakers.net/revie...ie-mei-2009-pagina-6.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Jammer dat de processorsnelheid niet zo hoog is, ik had deze thuisserver review graag willen gebruiken als basis om een mediaserver te maken, zodat hij films on the fly can converteren voor de ps3, zodat ik niet steeds mijn andere pc moet laten draaien, de mogelijkheden dat je er nu mee hebt (no offence) vind je ook al terug in de NAS schijven heden ten dage

[ Voor 6% gewijzigd door ieperlingetje op 01-05-2009 13:57 ]

Tijdmachine | Nieuws trends

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dit is dan ook een energiezuinige thuisserver met de nadruk op dat eerste. Er komt later dit jaar nog een normale, krachtigere, thuisserver special uit. Niemand houd je overigens tegen om de CPU te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat Chenbro kastje is op dit moment, bij winkels in de pricewatch, nergens leverbaar. Azerty zegt 2 weken levertijd. Wellicht handig om te weten voor bestellers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ieperlingetje schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 13:52:
Jammer dat de processorsnelheid niet zo hoog is, ik had deze thuisserver review graag willen gebruiken als basis om een mediaserver te maken, zodat hij films on the fly can converteren voor de ps3, zodat ik niet steeds mijn andere pc moet laten draaien, de mogelijkheden dat je er nu mee hebt (no offence) vind je ook al terug in de NAS schijven heden ten dage
Je kan er gewoon een 5050e in stoppen. Dan heb je een dual core tot je beschikking. De LE voldoet gewoon voor de taken en is daarom ook genomen. Andere taken zul je hem zelf moeten aan passen.

Voor de mensen met een beperkter budget:
http://www.azerty.nl/wink...D=1&product%5B206694%5D=1

Geen ruimte voor meer schijven en geen 2,5" laptop HD. Maar wel 300 euro.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2009 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiske80
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

wiske80

Solid

leuke guide, maar stel ik zou een andere kast willen met meer hot-swappable hdd bays (laten we zeggen 6-10), naar welke behuizing zou ik dan het beste kunnen kijken. Ik denk namelijk aan een servertje met veel ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eris
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:31

Eris

-

Waarom 2 Harde schrijven en maar 1 2,5 naar 3,5 connector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
misschien omdat er maar 1 2,5 inch-schijf is gekozen?
Er zitten trouwens 3 harde schijven in de samenstelling 8)

[ Voor 36% gewijzigd door Quacka op 01-05-2009 20:35 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:25
wiske80 schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 17:46:
leuke guide, maar stel ik zou een andere kast willen met meer hot-swappable hdd bays (laten we zeggen 6-10), naar welke behuizing zou ik dan het beste kunnen kijken. Ik denk namelijk aan een servertje met veel ruimte.
GENETX schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 13:59:
........... Er komt later dit jaar nog een normale, krachtigere, thuisserver special uit. Niemand houd je overigens tegen om de CPU te vervangen.
Weet je ook wanneer die krachtigere thuisserver BBG er komt ?
Ik ben zelf nu aan het zoeken en orienteren, maar ben er nog niet helemaal uit. Beetje advies in de vorm van een BBG kan natuurlijk nooit kwaad.

@ Wiske80
Ik kijk nu naar deze kast
1 CDROM is dan meer dan genoeg, ruimte voor twee 3,5" HDD/FDD de master harddisk en 8 HDD. Voldoende voor 2 geplande raid 5 configuraties. Tevens zijn deze HDD dwars te plaatsen en kan mijn server waarschijnlijk net in de meterkast zodat alles netjes is weggewerkt.

Ik denk dat het zoiets gaat worden. (url overschrijft je eigen winkelmand)

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P5E-VM HDMI€ 91,48€ 91,48
1Corsair CX400W€ 43,25€ 43,25
1Intel Core 2 Duo E8400€ 138,50€ 138,50
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 42,49€ 42,49
1Western Digital Caviar Green WD10EVDS, 1TB€ 95,-€ 95,-
4Western Digital Caviar Green WD15EADS, 1.5TB€ 122,82€ 491,28
ImporterenTotaal€ 902,-

Andere ideeën zijn natuurlijk altijd welkom ;)

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 20:00
Leuke topic, ben al een tijdje bezig om een keuze te maken:

1. kant en klare NAS
2. Server
3. PC en server combi

Ben nu vooral druk bezig met optie 3, om zo mijn huidige ruim acht jaar oude PC te gaan vervangen maar dan met een kast te werken waarin ik tevens de server opslag in kwijt kan. Zodat ik eigenlijk niet met twee losse kasten hoeft te werken. Het enige bezwaarlijke punt (mogelijk) is het stroomverbruik, maar daarover ben ik nog niet helemaal uit. Mogelijk is te werken met een grote kast waarin twee gescheiden systemen verwerkt kunnen worden. Vooralsnog staat het budget op circa 1500~2000 euro.

Als basis ben ik nu intensief bezig een goeie kast te vinden, waar ik sowieso even mee vooruit kan. Ik zat zelf te denken aan de Lian Li PC-A7010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
  • Laatst online: 12:59
Wat verbruikt de voorbeeldconfiguratie nu in idle mode? En max (voor zover daar iets over te zeggen valt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met wat ondervolten, de opslag hd's uit, zit je onder de 30 watt. Load zal een watt of 50/60 zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2009 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankK800i
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-08 22:36
Server moet wel energiezuinig zijn vindt ik, maar imo is hier te veel nadruk gelegd op energiezuinigheid, en te weinig op budget, wat toch wel veel mensen willen. Je moet je natuurlijk wel afvragen of alles wel zo energiezuinig is, als je naar het hele traject (fabriek>winkel>jou) kijkt, is miss een goedkoper product wel energiezuiniger, alleen niet voor het stopcontact bij jouw huis..

MVG, Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
OK, zit ik toch nog iets lager met mijn fanless 1.2GHz, 1 GB Ram Jetway kastje. VIA C7 Eden processor.
Echt idle is die bij mij nooit, maar hij verbruikt zo'n 21 Watt. Onder load loopt dat wel eens op tot circa 30 Watt. Maar erg veel load kan hij dan ook niet trekken ;)

Jan-E in "Het miniPC topic"

Geen bays voor opslagschijven. Als ik die nodig zou hebben (quod non) dan kunnen die wel aan 1 van de 6 USB-poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sja, maar deze is wel bedoeld voor opslag. Dat wil je niet met USB hardeschijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
Even heel concreet dan misschien. Stel dat een dergelijke server 50/60 watt verbruikt en 24x7x7 aanstaat, wat mag die kosten op jaarbasis aan stroomverbruik???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09 21:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

code:
1
50 x 24 x 7 x 7 / 1000 = 58,8 kWh

58,8 x 0,22 = 12,94.

Kleine 13,- meer per jaar dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:37
Pssst....

(In een jaar zitten 365 dagen, geen 7x7)

Kom je uit voor 50W op 96,36

Als je 2,- per Watt aanhoudt zit je meestal wel goed...

[ Voor 0% gewijzigd door NielsOo op 02-05-2009 23:41 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Verwijderd schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 15:58:
Sja, maar deze is wel bedoeld voor opslag. Dat wil je niet met USB hardeschijven.
Dat moederbord kan standaard 2 SATA-schijven aan plus 1 IDE. Dan kom ik qua schijven al uit op de voorbeeldconfig. Via het PCI slot zou ik mbv van eem Sitecom kaartje nog wel 2 extra SATA-schijven kunnen toevoegen. Had ik alleen een andere behuizing moeten kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat klopt, dat kan het alternatief geadviseerde atom bordje ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankK800i
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-08 22:36
Voor de mensen die een iets goedkopere oplossing willen, én geassembleerd:
Klik

Redelijke specs, leuk mobo'tje, en geassembleerd en vrij goedkoop.

MVG, Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.azerty.nl/wink...D=1&product%5B206694%5D=1
Goedkoper en een dimm en 2 hardeschijven plaatsen kan iedereen. Wss deze ook nog iets zuiniger en meer opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CabezaDelZorro
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2024
Mijn thuis server doet 70 watt gemiddeld, hij is eigenlijk nooit idle. Mijn server is wel een stuk zwaarder als deze, met 3x 3.5inch schijven 1x200 en 2x500. Een intel 8400 Dual core proc op een MSI bord met 8Gb intern geheugen.

Op de host draait SQL Server 2008
Op de 4 virtual servers draai ik

- Team Foundation Server
- Team Build
- Exchange 2003
- ISA Server 2006

Hij draait dit alles prima, voornamelijk omdat het allemaal niet zo zwaar gebruikt wordt zoals bij bedrijven. Ik gebruik de hele configuratie ook als test omgeving voor de zaak.

Maar om een lang verhaal kort te maken. Als de configuratie van de startpost 60 watt piek doet, dan ben ik blij dat ik voor die 10 watt extra toch een iets zwaardere configuratie heb (ok hij past niet in het budget, mijn budget was ook 250,- tot 350,- euro meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zit dus nauwelijks in piek, dus gaat deze server gehakt maken van die van jouw op zuinigheid. Ook bij lage belasting zou hij een stuk zuiniger zijn.

/me is ff door geslagen:

3TB + 2,5" HDD + raid controller + Zuinige C7:
http://www.azerty.nl/wink...10802]=1&product[97592]=3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CabezaDelZorro
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2024
Als ik probeer de load die mijn server afhandeld op de start post te laten draaien zal deze het grootste gedeelte van de tijd op piek zitten. Tevens heb ik mijn server nog nooit boven de 75 uit zien komen (75 haalt ie net bij maken van SQL Server back-up).

Als we toch op elke watt zout gaan leggen dan zijn er wel wat andere dingen die meer uit gaan halen denk ik ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
Heeft er iemand ervaring met Adaptec raid controllers. Heb er zojuist even naar zitten kijken. Maar zoals zo vaak met onbekende producten kom je in een oerwoud van verschillende producten, waarvan ik dan niet weet welke het beste geschikt kan wezen voor thuisgebruik. Ik begrijp de verschillen, hoe meer aansluiten en geheugen; hoe duurder de kaarten. Een dergelijke raidcontroller met een eigen geheugen lijkt mij stabieler te werken dan de softwarematige versies, maar die gedachte is nergens op gebasserd dan alleen te weten dat dit ook zo werkt met je videokaart. Budgettair kom je met een raid controller duurder uit, maar ten behoeve van de stabiliteit mogelijk beter en lijkt mij deze meerkosten de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CabezaDelZorro schreef op zondag 03 mei 2009 @ 21:33:
Als ik probeer de load die mijn server afhandeld op de start post te laten draaien zal deze het grootste gedeelte van de tijd op piek zitten. Tevens heb ik mijn server nog nooit boven de 75 uit zien komen (75 haalt ie net bij maken van SQL Server back-up).

Als we toch op elke watt zout gaan leggen dan zijn er wel wat andere dingen die meer uit gaan halen denk ik ;-).
Ohja? Zoals wat? Maar again, jouw taken zijn jouw taken, niet de taken opgesteld voor een home server. Daarnaast is mijn schatting met alles zwaar gestrest. Gemiddeld gebruik zal lager liggen. Als laatste, je vergeet hopelijk niet je afwijking van je watt meter?
chocka schreef op zondag 03 mei 2009 @ 21:37:
Heeft er iemand ervaring met Adaptec raid controllers. Heb er zojuist even naar zitten kijken. Maar zoals zo vaak met onbekende producten kom je in een oerwoud van verschillende producten, waarvan ik dan niet weet welke het beste geschikt kan wezen voor thuisgebruik. Ik begrijp de verschillen, hoe meer aansluiten en geheugen; hoe duurder de kaarten. Een dergelijke raidcontroller met een eigen geheugen lijkt mij stabieler te werken dan de softwarematige versies, maar die gedachte is nergens op gebasserd dan alleen te weten dat dit ook zo werkt met je videokaart. Budgettair kom je met een raid controller duurder uit, maar ten behoeve van de stabiliteit mogelijk beter en lijkt mij deze meerkosten de moeite waard.
Stabiliteit heeft minder met de hardware(er van uitgaande dat die gewoon een normale levensduur hebben) te maken als met een goeie software implementatie. Adaptec's hebben die wel. Al zou ik persoonlijk mijn geld in zetten op echte software raid. De prestaties van bijvoorbeeld GEOM zijn heel goed. Het grote voordeel is dat je die raid array dus minder hardware afhankelijk word voor je rebuild

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2009 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-motion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 21:06

d-motion

zow... en dan nu...

Verwijderd schreef op zondag 03 mei 2009 @ 15:05:
Je zit dus nauwelijks in piek, dus gaat deze server gehakt maken van die van jouw op zuinigheid. Ook bij lage belasting zou hij een stuk zuiniger zijn.

/me is ff door geslagen:

3TB + 2,5" HDD + raid controller + Zuinige C7:
http://www.azerty.nl/wink...0802]=1&product\[97592]=3
Waar ga je al die HDD's laten? :

1 ( 1 ) x vooraan toegankelijk - 5.25" x 1/2H
1 ( 1 ) x intern - 3.5" x 1/3H

WWW.RC5.NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3 1TB WD greenpowers in een Synology CS407.
13 watt idle, 50 watt max en voor thuisgebruik mooi genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

d-motion schreef op zondag 03 mei 2009 @ 22:43:
[...]

Waar ga je al die HDD's laten? :

1 ( 1 ) x vooraan toegankelijk - 5.25" x 1/2H
1 ( 1 ) x intern - 3.5" x 1/3H
2 hardisks in de 5.25" dankzij de disk twin, 2x in de 3.5" een.
http://us.msi.com/product/p_spec.asp?model=Axis_700_Lite
http://www.nexustek.nl/do...on_killer_white_black.htm

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2009 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

* Kuch *

Gezien wat MSI qua voeding in dat doosje denkt te moeten stoppen? 200 Watt! Lijkt me afdeling overkill en dan druk ik me nog zacht uit. Gemiste kans dus als je het mij vraagt, op die manier flikker je de bespaarde Watts weer door de wijd openstaande ramen naar buiten.

Voor het overige een interessant dingetje trouwens, nog nooit gezien dus weer wat geleerd......................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind vooral jammer dat het geen externe voeding is. Maar goed, beter dan een 350watt voeding.

http://www.picco.nl/produ...1350d30568bdb24868a5d2e31

hmmmm, als ik het goed begrijp kan ik dus 2x 5.25 + 1x 3.5" bays gebruiken. Dat zou betekenen dat je 4x 1TB + 2.5" HD er in kwijt zou kunnen.....

2x 5.25+2x 3,5". Dat zou dus 5x 1TB + 2.5" HD.

picco psu kit 80watt.

[ Voor 114% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2009 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

GENETX schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 13:59:
Er komt later dit jaar nog een normale, krachtigere, thuisserver special uit. Niemand houd je overigens tegen om de CPU te vervangen.
Kan je een indicatie hiervoor geven, wanneer deze uitkomt? :)
Ik ben eigenlijk van plan om mijn huidige thuisserver van de nodige upgrades te voorzien of voor nieuwe thuisserver te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Als we http://tweakers.net/poll/984/bbg-special.html volgen dan zou dat november zijn. Echter, we hebben de htpc al meegenomen. Dat zou dus september moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GJtje schreef op maandag 04 mei 2009 @ 12:33:
[...]
Kan je een indicatie hiervoor geven, wanneer deze uitkomt? :)
Ik ben eigenlijk van plan om mijn huidige thuisserver van de nodige upgrades te voorzien of voor nieuwe thuisserver te kijken.
In princiepe kan je die hier ook gewoon bespreken. Tis een aanschaf topic en dus meer gericht voor persoonlijke eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 mei 2009 @ 09:42:
Ik vind vooral jammer dat het geen externe voeding is. Maar goed, beter dan een 350watt voeding.
Eerlijk gezegd heb ik liever een interne dan een externe voeding. 't Is al zo'n chaos onder mijn tafel dus hoe minder meuk hoe beter - en minder kwetsbaar bovendien. Daar moet ik dan wel ff bij vermelden dat ik geen ruimtegebrek heb dus een wat grotere kast zou in mijn geval geen enkel probleem vormen. Daarmee los je dan meteen ook het 'plaatsgebrek' op qua schijven.

Simpele ATX-kast met een slimme kleine voeding zou voor mij voldoen. Nu nog de voeding zien te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan is het vooral voeding idd. Hoeveel schijven ben je van plan? Hoe veel processing power denk je nodig te hebben?

Voordeel aan een externe voeding is dat dit vaak fanless zijn en dus efficiënt moeten zijn om niet te heet te worden. Daarnaast hoeft die warmte niet door een fan te worden weg gevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Momenteel heb ik al een thuisservertje draaien, bestaande uit onder meer:
  • AMD Turion MT-34 single-core CPU (1,8GHz, 1MB, TDP=25W) KLIK
  • Asus K8AE-LM S754 mini-ITX mainboard met 2x512MB DDR PC3200 CL4 KLIK
  • Highpoint RocketRaid 1720 PCI SATA-II RAID-controller (2 poorten) KLIK
  • Seagate 7200.11 160GB SATA-II bootdrive
  • WD 10EACS 2x1TB SATA-II datadrives in RAID-1
  • NEC 3520A PATA DVD+/-RW drive
  • Fortron/FSP-Group 250W ATX voeding
.
Op zich helemaal niets mis mee, het ding doet nog steeds wat het moet doen alleen uitbreiden is er niet meer bij en zit ik vast aan 100MBit LAN en dat is toch wel een bottleneck. Daarnaast is de voeding natuurlijk ook overkill voor dit systeempje (maar bij gebrek aan beter laat ik 'm wel zitten natuurlijk). Ook de opslagcapaciteit is ondertussen toch wel wat beperkt, ik wil NIET stripen, da´s me te link dus ik ben aangewezen op mirroring.

Mijn wensenlijstje is dus eigenlijk niet zo exotisch:
  • Meer rekenkracht (met het oog op de toekomst)
  • Meer werkgeheugen (altijd fijn toch)
  • Meer opslagcapaciteit (essentieel)
  • Gigabit LAN (essentieel)
  • Een zo efficient mogelijke voeding
Gezien de huidige prijzen van harddisks denk ik aan RAID10 met 4 (of 6) schijven, dat lijkt me de meest simpele en ook goedkoopste oplossing. Geen moeilijke controller nodig, niet veel overhead, beheersbaar.

Een voor de hand liggende oplossing zou een 780G mobo met een AMD xx50E zijn, een dergelijk mobo heb ik ook al in huis en dat bevalt op zich prima maar ik vraag me toch af of het niet eleganter kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Loop je ook echt tegen de grenzen aan van cpu en geheugen dan? Want op zich ziet dit er wel redelijk goed uit namelijk.

Daarnaast: Waarom wil je niet stripen in de vorm van Raid 5 of 6? Wat vind je daar link aan?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hooglander1 schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 10:45:
Loop je ook echt tegen de grenzen aan van cpu en geheugen dan? Want op zich ziet dit er wel redelijk goed uit namelijk.

Daarnaast: Waarom wil je niet stripen in de vorm van Raid 5 of 6? Wat vind je daar link aan?
Ik loop met name tegen de grenzen van mijn 100Mbit NIC aan en die kan ik niet upgraden bij gebrek aan slots. De CPU trekt het allemaal wel al gaat het bij vlagen niet van harte maar dat heeft natuurlijk ook te maken met het toch redelijk beperkte werkgeheugen (en meer geheugen lust het bordje echt niet, helaas).

RAID5 is natuurlijk prima, daar heb ik geen moeite mee hoor, alleen vraag ik me af of ik (qua investering) niet net zo goed RAID10 kan draaien aangezien harddisks toch bijna ´niets´ meer kosten en dedicated RAID controllers die RAID5 aankunnen vervolgens toch ook wel weer een paar centen kosten.

Als ik al RAID draai dan wil ik mijn CPU niet castreren middels een enorme overhead, dat is ook een overweging, vandaar dus ook mijn voorkeur voor RAID10 dat geen significante overhead oplevert.

Correct me if i´m wrong.... dit is tenslotte een discussietopic en wijze raad is altijd welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:58
Verwijderd schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 11:06:
[...]

Ik loop met name tegen de grenzen van mijn 100Mbit NIC aan en die kan ik niet upgraden bij gebrek aan slots. De CPU trekt het allemaal wel al gaat het bij vlagen niet van harte maar dat heeft natuurlijk ook te maken met het toch redelijk beperkte werkgeheugen (en meer geheugen lust het bordje echt niet, helaas).

RAID5 is natuurlijk prima, daar heb ik geen moeite mee hoor, alleen vraag ik me af of ik (qua investering) niet net zo goed RAID10 kan draaien aangezien harddisks toch bijna ´niets´ meer kosten en dedicated RAID controllers die RAID5 aankunnen vervolgens toch ook wel weer een paar centen kosten.

Als ik al RAID draai dan wil ik mijn CPU niet castreren middels een enorme overhead, dat is ook een overweging, vandaar dus ook mijn voorkeur voor RAID10 dat geen significante overhead oplevert.

Correct me if i´m wrong.... dit is tenslotte een discussietopic en wijze raad is altijd welkom :)
Misschien nog een idee om helemaal geen RAID te gebruiken en gewoon twee schijven naast elkaar te laten draaien? Het is een thuis servertje, dus in principe wil je wel wat beveiliging hebben maar RAID5 lijkt mij wel heel erg extreem. Op het moment maak ik elke week een backup van al mijn documenten/plaatjes/muziek op mijn eigen computer, misschien dat je dat ook op je thuis server kan doen en dan zo nu en dan een full backup te doen en zo nu en dan alleen de belangrijke bestanden?

Dat is mijn idee in ieder geval :P Zo veel aanpassingen doe ik niet op mijn home server dus ik red het prima met elke week een backup van belangrijke bestanden, kan je ook automatiseren natuurlijk op elke zondag nacht.

Helaas is mijn home server echter gisteren overleden (pentium 3 750 mhz) dus ik ben ook op zoek naar iets nieuws wat ook als download en backup server gaat functioneren. Een kleine kast is voor mij niet van belang, echter zuinigheid wel. Ik gebruikte mijn server als webserver en wil de nieuwe server gaan gebruiken voor een webserver (http, sql, php etc.) voor mijn eigen website, als download server (torrents en usenet) en backupserver. Ik ben alleen niet helemaal tevreden over de BBG server, de kleine kast en de minimale PATA aansluitingen komen mij persoonlijk niet goed uit omdat ik nog aardig grote schijven heb liggen. Echter kan ik moeilijk zien wat het verbruik van een configuratie zal zijn aangezien dit bij veel webshops niet aangegeven staat. Iemand tips waar ik meer van dit soort BBG kan vinden toevallig?

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Soepstengel schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 13:38:
[...]
Misschien nog een idee om helemaal geen RAID te gebruiken en gewoon twee schijven naast elkaar te laten draaien? Het is een thuis servertje, dus in principe wil je wel wat beveiliging hebben maar RAID5 lijkt mij wel heel erg extreem. Op het moment maak ik elke week een backup van al mijn documenten/plaatjes/muziek op mijn eigen computer, misschien dat je dat ook op je thuis server kan doen en dan zo nu en dan een full backup te doen en zo nu en dan alleen de belangrijke bestanden?

Dat is mijn idee in ieder geval :P Zo veel aanpassingen doe ik niet op mijn home server dus ik red het prima met elke week een backup van belangrijke bestanden, kan je ook automatiseren natuurlijk op elke zondag nacht.
Ik vind RAID5 eigenlijk ook overkill, voornamelijk vanwege de kosten, maar het is natuurlijk wel een prima oplossing, alleen inderdaad niet echt voor thuis. Toch wil ik mijn data beveiligd hebben en dan is het mirroren eigenlijk wèl een prima en goedkope oplossing, althans v.w.b. eventueel crashende harddisks.

Ik heb een tijdlang backups gemaakt op een DDS3 tapestreamer maar dat is anno nu eigenlijk niet meer te doen vanwege de grote hoeveelheid data. Van de meest essentiële zaken maak ik wel regelmatig backups maar dan op DVD+RW, vandaar ook de aanwezigheid van een brander in mijn systeem. Minder essentiële zaken schrijf ik (onregelmatig) weg naar een externe USB-drive (DEZE) die aan mijn netwerk hangt maar ook dat is en blijft behelpen.

Klinkt misschien freaky maar ik ben ooit een forse hoeveelheid data definitief kwijtgeraakt en sindsdien probeer ik zo goed en zo kwaad als het kan ieder risico uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinner
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:00
Informatie die ik vaak mis bij deze kleine kastjes, is hoe sterk is de kast, welk materiaal ?
Dit ivm het erbovenop plaatsen van een flink TFT scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spinner schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 14:33:
Informatie die ik vaak mis bij deze kleine kastjes, is hoe sterk is de kast, welk materiaal ?
Dit ivm het erbovenop plaatsen van een flink TFT scherm.
Normaliter hangt er natuurlijk geen scherm aan een dergelijk systeempje dus is het geen probleem. En waarom zou je trouwens een 'flink' scherm aan een minimalistische server willen hangen (die de GPU-kracht niet heeft om een dergelijk scherm van fatsoenlijk beeld te voorzien)?

Maar om alsnog antwoord te geven: meestal zijn het gewoon stalen kastjes natuurlijk en dus echt wel sterk genoeg om de 'weelde' van een TFT van een paar kilo te dragen. De meeste kastjes zijn trouwens bedoeld om verticaal gebruikt te worden, of domweg té klein om er redelijkerwijs een 'flinke' TFT op kwijt te kunnen zonder ventilatiesleuven en dergelijke te blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
Intel® Matrix Storage Technology

Wie is hier mee bekend? Na wat topics lezen, wordt gesteld dat dit geen software raid is maar een hardware raid. Maar de kennis ontbreekt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamerkoe
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-08 21:43
Ik had het idee om voor een een Advanced thuis server 8GB aan werkgeheugen te maken zodat ik VM Ware ESXi kan draaien. Ik zat daarvoor te zoeken naar een moederbordje waar dat in past en kan er eigenlijk maar één vinden met een AM2 socket (ZOTAC GF8200-C-E AM2+). Iemand toevallig dit moederbordje eens besteld of ervaring met ESXi op dit type moederbord?

20x SF170s + SMA SB3000TL-21 | PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb
  • Laatst online: 28-05 13:55

slb

Bwoah......

chocka schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 20:08:
Intel® Matrix Storage Technology

Wie is hier mee bekend? Na wat topics lezen, wordt gesteld dat dit geen software raid is maar een hardware raid. Maar de kennis ontbreekt mij.
Klein misverstand 't is ook geen hardware raid. ' t wordt vaak aangeduid met firmware raid.wikipedia

De raid draait eigelijk alleen onder Windows, waar de performance aardig is, maar in de praktijk gaan de meeste bewerkingen op twee losse schijven vaak sneller dan twee schijven in raid 0.

Mijn ervaring is dat je rekening moet houden met dataverlies. Heb al bij verschillende personen meegemaakt dat de raid door een of ander klein foutje niet meer herkenbaar is. Bijvoorbeeld dat na een bios update de raid niet meer herkend wordt. Grootste probleem is dan dat er geen tools/utilities zijn waarmee je een en ander zou kunnen herstellen.

Wanneer je je zinnen op raid gezet hebt, zou ik toch voor een software raid kiezen, wanneer de hardware de geest geeft, kun je in de meeste gevallen toch je data met andere hardware benaderen. De software raid kun je overigens ook op de Intel chipset gebruiken.

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb
  • Laatst online: 28-05 13:55

slb

Bwoah......

Gamerkoe schreef op maandag 11 mei 2009 @ 18:21:
Ik had het idee om voor een een Advanced thuis server 8GB aan werkgeheugen te maken zodat ik VM Ware ESXi kan draaien. Ik zat daarvoor te zoeken naar een moederbordje waar dat in past en kan er eigenlijk maar één vinden met een AM2 socket (ZOTAC GF8200-C-E AM2+). Iemand toevallig dit moederbordje eens besteld of ervaring met ESXi op dit type moederbord?
Wanneer je van miniITX afstapt naar microATX krijg je enorm veel meer keuze, die nog een stuk betaalbaarder is.
Bijvoorbeeld de Gigabyte GA-MA78GM-UD2H (AMD 780G) ondersteund 16GB, en wanneer je wat goedkoper uit wilt zijn is de GA-MA74GM-S2H (AMD 740G) , die 8 GB ondersteunt misschien een optie. I.c.m. een 4850e of 5050e vormen deze een sterke, maar zuinige (verbruik) combo.

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalkruid
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-05 09:53
wiske80 schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 17:46:
Ik maak zelf gebruik van een toren van Addonics, waarin twee 'racks', waarin weer drie sledes met SATA schijven zitten. Met andere woorden 6x 500GB-1,5TB aan storage, hotswappable. Daarvoor wel een apart RAID kaartje bij ze bestelt natuurlijk. Werkt goed, maakt wel veel herrie! (Stofzuiger noem ik 't).
Met een USB stuurbare stekkerdoos kan ik vanaf m'n server (of via rdp) kiezen wanneer ik die tower aanzet, met m'n media erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homebox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-10-2024
Zelf ben ik nu ook hard aan het denken aan een homeserver. Hierop wil ik echter virtualisatie toepassen, met 64 bit instructies. Twee linux servers (web + ftp) en een windows installatie (downloaden) op één fysieke machine. En energie zuinig onder de 30 watt idle. En mITX ook nog eens 8)7

De gesuggereerde AMD Sempron processor ondersteund volgens mij geen hardware virtualisatie, maar dit kan ik niet terugvinden. Nu overweeg ik de AMD Athlon X2 5050e omdat deze dit wel zeker bied en ook slechts 45 watt zou gebruiken, maar is deze in de praktijk ook even energie efficiënt? Heeft iemand daar ervaringen mee? Is dit een goede oplossing of vergeet ik iets?

(Een andere optie die ik heb overwogen is alles omgooien en voor het Intel platform te kiezen. Ook hier is echter een probleem omdat de energiezuinige Atom processoren geen virtualisatie kennen, of niet 64 bit zijn. De Z... processoren dan weer wel, maar die zijn erg prijzig. De D2C mobile processoren idem.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Zozo! Alweer een topic over een homeserver. Ik ga er ook eentje kopen ik heb hier voor een AMD Athlon 64 X2 7750 BE processor genomen, mooie snelheid! En ook een mooie prijs voor maar €57 (informatique).

In combinatie met die processor heb ik een Moederborden Socket AM2+ ASRock K10N78 moederbord gekozen, mooi voor de toekomst voor eventueel ook voor een Phenom II processor.
Op dat moederbord komen 2 Netwerkkaarten in: TP-LINK TG-3269 1 x RJ-45, PCI, 10/100/1000 Mbps.

Ik heb hier voor (misschien extreem) 2x Kingston HyperX 4GB(2x2GB) DDR2 PC2-8500, 1066MHz.
8GB dus, maar voor Windows Server 2008 64bit, en virtueel Debian, en eventueel nog wat meer voor de toekomst.

Ik heb een voeding gekozen die -The_Mask- heeft aangeraden in Welke voeding heb ik nodig? Deel 22. Dit is 'm geworden: Corsair CMPSU-CX400W Power 400W, ATX12V.

Hier bij heb ik 3 hardeschijven gekozen:
2x Hitachi Deskstar 7K1000.B 1TB, 7200rpm, 16MB, SATA
1x Hitachi Deskstar P7K500 250GB, 8MB, SATAII

Mijn totaal plaatje komt nu uit op:
Alternate Stuk
Moederborden Socket AM2+
ASRock K10N78 GeForce 8200 (MCP78S), 5.200 MT/s, Onboard, 1x PCIe x16 v2.0, Socket AM2+ = € 57,-

Netwerk PCI
TP-LINK TG-3269 1 x RJ-45, PCI, 10/100/1000 Mbps = € 18,- (2x)

Totaal: €75,-

Informatique Stuk
AMD Athlon 64 X2 7750, 2.7GHz, 3MB, AM2+, 95W, Box= € 57,00

Kingston HyperX 4GB(2x2GB) DDR2 PC2-8500, 1066MHz= € 116,00 (2x)

Hitachi Deskstar 7K1000.B 1TB, 7200rpm, 16MB, SATA = € 150 (2x)

Corsair CMPSU-CX400W Power 400W, ATX12V = €50

Totaal: €373

2’de hands Stuk
Hitachi Deskstar P7K500 250GB, 8MB, SATAII = €25,-

Totaal: €25

Totaal:
€473,-
Ik heb dit dus ook met aanbiedingen meegerekent. Maar het zal dus iets rond de €500 uit komen of iets meer. Ik hoop hier bij genoeg mensen geinformeerd te hebben over wat ik zal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homebox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-10-2024
Dat ziet er inderdaad uit als een solide server... maar niet echt zuinig met energie vrees ik :/ Dit is toch een topic over een energie-zuinige homeserver?

De machine waar ik nu achter werk levert namelijk ook hele mooie prestaties maar mijn metertje geeft 80W-150W aan en dat vind ik wat veel om als homeserver te laten gebruiken. Issue is nu juist om zoiets zuinig te krijgen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

homebox schreef op zondag 24 mei 2009 @ 23:05:
Dat ziet er inderdaad uit als een solide server... maar niet echt zuinig met energie vrees ik :/ Dit is toch een topic over een energie-zuinige homeserver?

De machine waar ik nu achter werk levert namelijk ook hele mooie prestaties maar mijn metertje geeft 80W-150W aan en dat vind ik wat veel om als homeserver te laten gebruiken. Issue is nu juist om zoiets zuinig te krijgen! ;)
Ongeveer op zijn maximum (9hdd's en de AMD Phenom II 720BE) zal hij 250watt nemen. Maar dan draait echt alles op zijn max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkey1802
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-08 23:14
Ik ben aan het kijken voor een energie zuinige server en deze setup is zeer interessant.

Nu heb ik echter thuis nog een C2D E6400 liggen die ik graag in het systeem wil gebruiken. Ik wil dus de Jetway NC62K vervangen voor een mobo met socket 775.

Ik heb zelf de Gigabyte GA-E7AUM-DS2H gevonden die ik gekozen heb vanwege de GF9400 chipset. Deze chipset schijnt sneller en zuiniger te zijn dan de andere huidige grafische chipsets (GF9300, 780G en G45). Aangezien ik de server ook als htpc wil gebruiken is een grafische chipset geen overbodige luxe.

Volgens mij verschilt dit bord niet veel van de Jetway (los van de formfactor, ik wil toch een andere behuizing), alleen heeft dit mobo slecht 1 Gbit-lan aansluiting. En de Jetway een dual-Gbit-lan.

Hoeveel voordeel bied een dual-Gbit-lan aansluiting?
Ik wil het systeem niet als router gebruiken.
Op zich klinkt het leuk om 2Gbit bandbreedte te hebben maar volgens mij heb ik aan 1Gbit meer dan genoeg. De router waar het systeem aan komt te hangen heeft verder 2 wireless-N (2x300Mbit?) verbindingen en 25Mbit internet. Dus in het zeldzame geval dat ze alle drie tegelijk de server aanspreken kom ik max op ongeveer 0.6Gbit (of maak ik nu een denkfout?). En zelfs dan zou het geen ramp zijn als de snelheid iets afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Sharkey1802 schreef op maandag 25 mei 2009 @ 13:12:
Ik ben aan het kijken voor een energie zuinige server en deze setup is zeer interessant.

Nu heb ik echter thuis nog een C2D E6400 liggen die ik graag in het systeem wil gebruiken. Ik wil dus de Jetway NC62K vervangen voor een mobo met socket 775.

Ik heb zelf de Gigabyte GA-E7AUM-DS2H gevonden die ik gekozen heb vanwege de GF9400 chipset. Deze chipset schijnt sneller en zuiniger te zijn dan de andere huidige grafische chipsets (GF9300, 780G en G45). Aangezien ik de server ook als htpc wil gebruiken is een grafische chipset geen overbodige luxe.

Volgens mij verschilt dit bord niet veel van de Jetway (los van de formfactor, ik wil toch een andere behuizing), alleen heeft dit mobo slecht 1 Gbit-lan aansluiting. En de Jetway een dual-Gbit-lan.

Ik wil het systeem niet als router gebruiken.
Op zich klinkt het leuk om 2Gbit bandbreedte te hebben maar volgens mij heb ik aan 1Gbit meer dan genoeg. De router waar het systeem aan komt te hangen heeft verder 2 wireless-N (2x300Mbit?) verbindingen en 25Mbit internet. Dus in het zeldzame geval dat ze alle drie tegelijk de server aanspreken kom ik max op ongeveer 0.6Gbit (of maak ik nu een denkfout?). En zelfs dan zou het geen ramp zijn als de snelheid iets afneemt.
De volle 300 mbit gebruikt N internet ook compleet niet, max 50 MB/s als je geluk hebt.

Maar dan heb je inderdaad geen dual lan nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sharkey1802 schreef op maandag 25 mei 2009 @ 13:12:
Dual-Gbit is leuk als de switch waar je het spulletje op aansluit daar vervolgens ook nog iets mee kan. Verreweg de meeste 'betaalbare' switches kunnen niets met 'teaming' dus het is waarschijnlijk geen echt interessante optie - tenzij je geld teveel hebt en ook nog een bijpassende switch aan kunt schaffen.

Daarnaast lust een koppeltje Gbit-NIC's ook nogal wat rekenkracht.

Geen optie om je dus echt blind op te staren als je 't mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbuis
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-02-2024
Zeer interessant topic. Ik houd het al een tijdje in de gaten, maar ik kan nog nergens een alternatief vinden als het gaat om het feit dat het formaat van de kast en bijbehorend moederbord mij niks uit maakt (komt toch in de meterkast). En ik wil ook best wel wat consessies doen mbt het verbruik van de voeding, als het maar bij een aantal Watt blijft ten opzichte van het voorstel van de Chenbro kast (incl. voeding). Wie heeft er suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Ben zelf ook eens aan het rondkijken geweest voor een (energiezuinige) thuisserver.

Vond zelf de kast en het moederbord aan de prijzige kant, en heb daarom die onderdelen aangepast.

Allereerst heb ik gekozen voor een "normaal" formaat kast, waarin ook nog eens redelijk veel ruimte is voor storage space uitbreiding in de toekomst.

Dan heb ik er uiteraard een voeding bijgezocht, voorlopig leek mij 270 watt ruim voldoende, de voeding is waarschijnlijk wel niet zo efficiënt, maar het biedt ook nog uitbreidings ruimte.

Ook heb ik het moederbord aangepast voor een ander, met wel de zelfde chipset, ik vraag me echter af of dit moederbord ongeveer even energiezuinig is al de jetway.

Graag hoor ik of jullie nog verbeter puntjes zien, zoals
- eventueel een ander moederbord welke energie zuiniger is, de eisen zijn eigenlijk alleen genoeg SATA poorten voor uitbreiding, maar dit kan eventueel ook met een SATA insteek kaartje.
- eventueel andere processor, welke meer rekenkracht bied (en hardware virtualisatie) maar wel ongeveer even energiezuinig is.
- eventueel andere voedig, welke krachtig genoeg is, maar zuiniger/efficiënter

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Sempron LE-1250€ 27,04€ 27,04
1Asus M3N78-VM€ 55,01€ 55,01
1Chieftec SI-A300-P3€ 25,70€ 25,70
1Cooler Master Elite 333 Zwart€ 29,99€ 29,99
2Kingston ValueRAM KVR800D2N6/1G€ 12,-€ 24,-
1Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB€ 67,-€ 67,-
1Samsung Spinpoint MP2 HM161JJ, 160GB€ 38,20€ 38,20
ImporterenTotaal€ 266,94

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De belangrijkste vraag geef je geen antwoord op: Wat ga je er allemaal mee doen?
superbuis schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 17:09:
Zeer interessant topic. Ik houd het al een tijdje in de gaten, maar ik kan nog nergens een alternatief vinden als het gaat om het feit dat het formaat van de kast en bijbehorend moederbord mij niks uit maakt (komt toch in de meterkast). En ik wil ook best wel wat consessies doen mbt het verbruik van de voeding, als het maar bij een aantal Watt blijft ten opzichte van het voorstel van de Chenbro kast (incl. voeding). Wie heeft er suggesties?
Ik heb dacht ik toch redelijk wat alternatieven gepost. Bijv:
Verwijderd in "[BBG Aanschaf] Special: energiezuinige t..."

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2009 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 11:41:
De belangrijkste vraag geef je geen antwoord op: Wat ga je er allemaal mee doen?
Stom, dat is natuurlijk wel redelijk handig om te weten ja!

De thuisserver zal zich voornamelijk gaan bezig houden met:
- Active directory server
- Filesharing voor de rest van de PCs, vandaar ook de mogelijkheid om later uit te breiden met meer capaciteit
- Mail service aanbieden, kost voornamelijk disk capaciteit, en beetje reken capaciteit voor anti-spam etc.
- Web service voor een simple webiste, en stats engine voor distributed.net projecten

Daarnaast wil ik misschien in de toekomst een tweede (vergelijkbare) machine bouwen, welke bij mijn ouders komt te staan, zodat daartussen bestanden gesynchroniseerd en gebackuped kunnen worden.

Ook wil ik er eventueel met virtual machines op gaan spelen, om dingetjes uit te proberen en eventueel services over te zetten naar een andere opzet en/of operating systems (Linux, freebsd .etc..). Het idee is overigens om als OS, windows 2003 te gaan gebruiken.

Al met al, niet extreem reken intensief, behalven dan het virtual gedeelte.
Ik had ook overigens naar een Atom330 zitten kijken, maar de intel chipset staat me niet zo aan, er zitten maar 2 SATA poorten op, hij verbruikt meer stroom dan de CPU, en er zit een heel erg herrie makende fan op (kan uiteraard vervangen)

Ik zie net ook dat ik nog een verloop bracked voor 3,5 naar 2,5 inch vergeten ben, zo kan de Spinpoint natuurlijk niet in de kast |:(

Edit:
hm... misschien is die 5050e nog wel een goede optie te vervanging van de LE

edit2:
Had ook al even naar het ION platform gekeken, maar ik vond de Zotacs met Wifi ook een beetje jammer, en ook weer weinig SATA poorten.

[ Voor 6% gewijzigd door Robinski op 27-05-2009 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je gaat met virtualisatie bezig gaat is een processor die virtualisatie heeft een goed idee. Als je goed zoekt kan je misschien ook een NANO vinden. Die heeft ook virtualisatie, alleen zit je dan ook weer met weinig sata poorten.

Een alternatief voor de 8200 is de 740G met een SB700(gigabyte heeft er een). Deze is ook erg zuinig al ontlopen ze elkaar niet erg veel. Het probleem is dat je vaak niet niet goed kan inschatten of het bord geschikt is voor low power. Minder fasen is in dit geval beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:06
Ik heb een server samengesteld, die het volgende moet kunnen:
- HD Content afspelen (wil hem aansluiten op de Woonkamer-TV)
- Redelijk zuinig
- Downloaden
- VM Server draaien, met 3 VM's (max)

Dit is mijn samenstelling:
  • Core 2 Quad Processor Q8200s Low Voltage
  • GigaByte GA-E7AUM-DS2H (Geforce 9400 Chipset voor afspelen HD Content).
  • OCZ Pc2-6400 Dual Channel Ddr2 800mhz 4g Kit 4-4-4-15 (Totaal 8 Gb geheugen (4x2Gb))
  • Coolermaster Case Sileo 500 Black No Psu (stille kast)
  • Logitech Cordless Mediaboard Pro
  • Sitecom CN-523 Bluetooth USB 2.0 Micro Adapter
  • LG GGC-H20L (Blu-Ray Lezer)
  • OCZ Power Supply 420 Power Silencer 80 + Active Pfc Ultra-quiet 40c Rated High Mtbf
  • Hard Drive Spinpoint F1 Series 1tb Int Sata 3.0gbps 8.9ms 32mb 7200rpm
Zou dit veel stroom vreten? en of iets teveel overkill is?

[ Voor 3% gewijzigd door DaYwaLkUr op 27-05-2009 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van wat ik gegrijp van VM's is dat daar de bottlenek altijd bijna I/O is. Ik zou daarom ook die Q8200s niet nemen. Op de eerste plaats heb je geen quad nodig, daarbij heeft hij geen virtualisatie hardware aanboord. Neem dus een E8400 en volt deze onder.

Ik neem aan dat je de schijven los wil draaien? Want de F1 reageert niet zo goed op raid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 14:31:
Van wat ik gegrijp van VM's is dat daar de bottlenek altijd bijna I/O is. Ik zou daarom ook die Q8200s niet nemen. Op de eerste plaats heb je geen quad nodig, daarbij heeft hij geen virtualisatie hardware aanboord. Neem dus een E8400 en volt deze onder.

Ik neem aan dat je de schijven los wil draaien? Want de F1 reageert niet zo goed op raid.
Heeft de Q8200s geen virtualisatie, dat wist ik niet!

De bedoeling was om 2 disken in RAID1+0 te laten draaien (Back-ups), dus dat gaat niet werken.

Hier heb ik wat aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De F1's inderdaad best niet voor RAID gebruiken. Als het systeem verder stil moet zijn is de WD greenpower met 500GB-platters misschien een goede harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakmeel
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-06 10:47
Hallo allemaal,

Ik ben sinds de publicatie van de BBG uitgebreid aan het spelen met configuraties voor dit systeempje, omdat ik echt op zoek ben naar een zuinig servertje. Ik ben erg gecharmeerd van de keuze voor het Chenbro-kastje, dus ik focus mijzelf op het selecteren van een m-ITX mobo.

Ik loop een beetje klem in de selectie van chipsets. De BBG stelt dat de Geforce 8200 chipset energiezuinig is, maar hoe zit dat met de AMD 780G chipset? Helpen de features zoals Cool 'n Quiet het idle verbruik omlaag te brengen?

Ik overweeg als alternatief de Jetway N81-LF, omdat deze meer ruimte biedt aan geheugen en ook twee eSATA poorten heeft.

Wat is jullie mening?

More Power Igor! More Power!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 780G is iets onzuiniger. Cool n Quiet heeft niets met de chipset te maken. Het verschil zal marginaal zijn. Denk dat je beter naar de features kan kijken die je echt nodig hebt. Waarom heb je meer geheugen nodig? Waarom wil je Esata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 14:31:

Even een vraagje tussen door is deze wel geschikt voor virtualisatie?:
AMD Athlon 64 X2 7750 BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJ-Visto schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 16:39:
[...]

Even een vraagje tussen door is deze wel geschikt voor virtualisatie?:
AMD Athlon 64 X2 7750 BE
Ja, alle gangbare (desktop-) AMD's zijn geschikt. Zelfs mijn Turion 34 is geschikt (en da's eigenlijk een in middels ook nog eens bejaarde laptopprocessor).

Eventueel niet geschikte modellen zijn met name Intels uit de 'goedkopere' series (E2*** enzovoorts).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 14:58:
[...]

Ja, alle gangbare (desktop-) AMD's zijn geschikt. Zelfs mijn Turion 34 is geschikt (en da's eigenlijk een in middels ook nog eens bejaarde laptopprocessor).

Eventueel niet geschikte modellen zijn met name Intels uit de 'goedkopere' series (E2*** enzovoorts).
Oke, bedankt, daar had ik namelijk nog niet over nagedacht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
Aangezien ik RAID wil draaien, werd ik hierboven al gewezen op het feit de F1's van Samsung hier veel problemen mee zouden ondervinden.

Dit een beter alternatief?
Hard Drive Barracuda 7200.12 1tb Sata 7200rpm 32mb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeker, maar is snelheid echt van belang? De WD Green Powers, de nieuwste versies zijn voor 5400rpm schijven aardig rap hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 15:04
Heeft de samensteller van dit systeem dit ook zelf eens geassembleerd? Want volgens gaat die standaard boxed heatsink en fan die meegeleverd wordt, nooit passen in deze chembro kast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:51
Welk systeem en welke kast? Bij de Chenbro ES34069 kast kreeg ik in iedergeval een koeler meegeleverd welke gewoon past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 15:04
darkmage schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 12:27:
Welk systeem en welke kast? Bij de Chenbro ES34069 kast kreeg ik in iedergeval een koeler meegeleverd welke gewoon past.
Was dat de boxed heatsink van de AMD LE-1250? Of een meegeleverde heatsink bij de chenbro kast? En hoe hoog is die heatsink?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De chenbro kast levert een koeler mee en de AMD LE ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:51
gassiepaart schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 13:56:
[...]

Was dat de boxed heatsink van de AMD LE-1250? Of een meegeleverde heatsink bij de chenbro kast? En hoe hoog is die heatsink?
Mijn zin was geloof ik wel helder maar toch: Je krijgt een koeler bij de chenbro kast geleverd. Dus: je krijgt een kast en een koeler. En deze koeler (die dus in dezelfde doos zit als de kast) past prima in de chenbro kast.

Een boxed AMD koeler zal passen als hij lager is dan de 6 cm ofzo die je aan ruimte hebt. Ik kan vanavond wel even meten hoeveel ruimte er precies is.

edit: Even extra: de bijgeleverde koeler past op een AM2+ en op een S775 voetje.

[ Voor 6% gewijzigd door Xiphalon op 03-06-2009 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbuis
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-02-2024
Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 11:41:

[...]

Ik heb dacht ik toch redelijk wat alternatieven gepost. Bijv:
Verwijderd in "[BBG Aanschaf] Special: energiezuinige t..."
Sorry, was ik inderdaad vergeten. En excuses voor mijn late reactie, heb mijn desktop afgelopen pinksterweekend opnieuw geïnstalleerd...

Waar ik het systeem voor wil gebruiken is niet spectaculair, nl. soort van NAS met minimaal de volgende functionaliteiten:
Centrale opslag/File server
FTP (zodat ik altijd en overal bij mijn documenten/data kan)
Webserver (test, alleen lokaal toegankelijk)
MySQL
PHP
BitTorrent

OS zal waarschijnlijk Windows 2003 worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:27

Matis

Rubber Rocket

Nadat mijn 1 TB externe HDD nu echt helemaal vol zit en Windows blijft klagen dat er minder dan 7% vrij is heb ik toch maar besloten om over te stappen op een NAS/Filserver/Webservertje/Leechserver etc.

Ik wil (net als superbuis) een eenvoudig systeempje waarop ik waarschijnlijk een Ubuntu versie zal installeren (geen gezeik met Virusscanners e.d. en Webmin is helemaal awesome ;) ).

Enfin; Wat wil ik er allemaal mee doen: (hij moet wel redelijk zuinig zijn, anders wordt mama boos O-) )

Centrale opslag/File server (het liefste 1 (kleine) HDD voor het OS en 2 x 1 TB voor de opslag (misschien in RAID, maar dat is weer behoorlijk processor intensief --> niet zuinig) maar zeker met uitbreidingsmogelijkheid!
Webserver (eenvoudig, misschien ook voor extern)
MySQL
PHP
SabNZBd+ of Newsleecher in Wine ;)

Daarnaast wil ik deze bak misschien als router gaan gebruiken (als vervanging van mijn WRT160N met Linksys FirmWare :X ) Dus dual-Lan is dan wel handig, echter is een PCI LAN kaartje is ook geen probleem.

Het mag van mij allemaal in een reguliere behuizing, dus ATX geen bezwaar! Ik wil graag wat tips mbt processor (ik ben nl een Intel fanboy :$) en moederbord (het liefst met geïntegreerde GPU, maar een externe kost ook geen drol meer :) ).

Enfin, ik weet niet of jullie verwachten dat ik eerst met een eigen setup kom, maar dan hoor ik het vanzelf wel :9

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Matis schreef op maandag 08 juni 2009 @ 08:30:
Nadat mijn 1 TB externe HDD nu echt helemaal vol zit en Windows blijft klagen dat er minder dan 7% vrij is heb ik toch maar besloten om over te stappen op een NAS/Filserver/Webservertje/Leechserver etc.

Ik wil (net als superbuis) een eenvoudig systeempje waarop ik waarschijnlijk een Ubuntu versie zal installeren (geen gezeik met Virusscanners e.d. en Webmin is helemaal awesome ;) ).

Enfin; Wat wil ik er allemaal mee doen: (hij moet wel redelijk zuinig zijn, anders wordt mama boos O-) )

Centrale opslag/File server (het liefste 1 (kleine) HDD voor het OS en 2 x 1 TB voor de opslag (misschien in RAID, maar dat is weer behoorlijk processor intensief --> niet zuinig) maar zeker met uitbreidingsmogelijkheid!
Webserver (eenvoudig, misschien ook voor extern)
MySQL
PHP
SabNZBd+ of Newsleecher in Wine ;)

Daarnaast wil ik deze bak misschien als router gaan gebruiken (als vervanging van mijn WRT160N met Linksys FirmWare :X ) Dus dual-Lan is dan wel handig, echter is een PCI LAN kaartje is ook geen probleem.

Het mag van mij allemaal in een reguliere behuizing, dus ATX geen bezwaar! Ik wil graag wat tips mbt processor (ik ben nl een Intel fanboy :$) en moederbord (het liefst met geïntegreerde GPU, maar een externe kost ook geen drol meer :) ).

Enfin, ik weet niet of jullie verwachten dat ik eerst met een eigen setup kom, maar dan hoor ik het vanzelf wel :9
Over het algemeen wordt het wel erg op prijs gesteld, om zelf eerst een setupje te maken.
Zodat hier tips/alternatieve op gegeven kunnen worden.

Zelf ben ik momenteel ook bezig iets vergelijkbaars samen te stellen, echter wil ik er windows op gaan draaien. Momenteel zit ik zelf voornamelijk naar het Intel Atom (al dan niet in samenwerking met nVidia ION) te kijken. Echter hebben deze borden vaak maar 1 LAN poort, en weinig SATA poorten, waardoor het enigste PCI slot al snel vol zit met een SATA kaartje.

In jou geval wordt het dan lastig een tweede LAN poort erbij te krijgen, alhoewel er wel borden zijn met twee keer lan, of meer SATA poorten.

Succes met rondzoeken en kijken.

ps. kijk ook eens in deze topics voor de ATOM/ION opties:
\[Ervaringen+discussie]Atom CPUs en (ITX) bordjes
[Nvidia Ion] Nieuws & Discussie Topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Omdat ik niet specifiek aan mATX gebonden ben en ik Atom misschien niet krachtig genoeg is voor het zwaardere leech/repair/extract werk heb ik besloten een AMD x2 processortje te pakken; Daarnaast is de schaalbaarheid van Atom MoBo minimaal. 2 Sata sloten is toch wel een beetje de max. Daarnaast hoeft het niet perse 2 x 1 GBit LAN te zijn, 2 x 100MBit is ook prima.

Ik ben bang dat het niet echt heel erg energie zuinig gaat worden :$

Ik heb mijn keuze mede laten bepalen door de beschikbare hardware bij CD-ROM-LAND

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X2 4850e€ 47,27€ 47,27
1Cooler Master Elite 330 Zwart€ 28,05€ 28,05
1Cooler Master Real Power M520€ 61,90€ 61,90
1Gigabyte GA-MA78GM-UD2H€ 66,21€ 66,21
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G€ 25,05€ 25,05
1Samsung Spinpoint F1 DT HD252HJ, 250GB€ 37,45€ 37,45
2Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 72,50€ 145,-
ImporterenTotaal€ 410,93

Ik hoor graag kritiek :) Er moet nog wel een PCI-Lan kaartje bij, maar dat zal wel loslopen :+

[ Voor 6% gewijzigd door Matis op 08-06-2009 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Vind het wel grappig dat we bijna een zelfde setup hebben samengesteld.
Zelf zit ik dus nog sterk te twijfelen tussen Atom, Ion en onderstaande setup:

Ik zie de volgende verschillen, waar jij (of ik zelf) eens naar zouden kunnen kijken voor wat beter zou zijn. of zou een mede tweakers eens kunnen helpen?

Ik heb een iets snellere CPU genomen, scheelt maar een paar euro, maar heeft zelfde stroom verbruik (als het goed is)
Ik heb een andere (minder zware) voeding genomen, daar 300Watt mij genoeg leek.
We hebben beide een ander moederbord, met de zelfde chipset, de verschillen die ik zo snel kon vinden waren te vinden in, bij jou 2x firewire, bij mij geen, bij mij één SATA poort meer. Wie ziet er nog meer?
Ik ben gegaan voor een iets andere geheugen setup, scheelt nog geen 40 cent in prijs (wat is beter?)
Ik heb één i.p.v. twee 1TB schrijven (voorlopig), maar heb wel een EcoGreen genomen (Zuiniger + Goedkoper)
Ik heb een ander merk kleinere disk genomen, iets goedkoper, geen idee welke beter is.

Wie o Wie helpt ons uit de brand?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X2 5050e€ 50,13€ 50,13
1be quiet! Pure Power 300W€ 32,75€ 32,75
1Cooler Master Elite 333 Zwart€ 30,-€ 30,-
1Foxconn A7GM-S€ 56,67€ 56,67
2Kingston ValueRAM KVR800D2N6/1G€ 12,32€ 24,64
1Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB€ 65,-€ 65,-
1Seagate Barracuda 7200.10 ST3250310AS, 250GB€ 23,92€ 23,92
ImporterenTotaal€ 283,11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Jouw moederbordje is veel beter kwa prijs/kwaliteit verhouding. De jouwe kan bijvoorbeeld AM3 aan (eventueel later voor CPU upgrade). Ook heeft de jouwe minder poespas en 1 keer SATA meer :)

Geheugen scheelt alleen in latency (Geheugen CAS Latency), waar lager soms beter is, maar niet altijd (meer spanning/ hoger voltage). Jammer dat dat Foxconn bordje niet voorradig is bij mijn favo PC winkel :( Ik ben zelf ook een beetje Gigabyte fan, waarom weet ik niet. Ook de EcoGreen schijven zijn daar niet op voorraad/opgenomen. En ja, jij hebt maar 1 TB waar ik er al 2 heb ;)

Wat betreft de voeding, een hoger vermogen is soms zuiniger dan wanneer je een (te) laag vermogen pakt. De voeding moet dan gaan knijpen waardoor hij erg inefficiënt wordt.

Ik zal eens kijken of deze snellere CPU ook leverbaar is en daar eventueel mijn config op aanpassen (goede tip :Y )

Nieuwe config:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X2 5050e€ 50,13€ 50,13
1Cooler Master Elite 330 Zwart€ 28,05€ 28,05
1Cooler Master Real Power M520€ 61,90€ 61,90
1Gigabyte GA-MA78GM-UD2H€ 66,21€ 66,21
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G€ 25,05€ 25,05
1Samsung Spinpoint F1 DT HD252HJ, 250GB€ 37,45€ 37,45
2Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 72,50€ 145,-
ImporterenTotaal€ 413,79

Ik heb hierin de Athlon 4850e vervangen door de 5050e :)

[ Voor 59% gewijzigd door Matis op 08-06-2009 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij is idd niet zuinig. Je hebt ook nergens, uitzondering van de processor, echt dingen uit gezocht om zuinig te zijn.

Je voeding is overkill, je kan een veel lagere maar efficiënte voeding nemen. Dat zorgt er voor dat hij bij idle minder zit te verspillen.

Je kan zuinige hardeschijven nemen. WD Green Powers zijn daarvoor heel geschikt. Als OS disk neem je een laptop hardeschijf. Die zijn super zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2009 @ 12:44:
Hij is idd niet zuinig. Je hebt ook nergens, uitzondering van de processor, echt dingen uit gezocht om zuinig te zijn.

Je voeding is overkill, je kan een veel lagere maar efficiënte voeding nemen. Dat zorgt er voor dat hij bij idle minder zit te verspillen.

Je kan zuinige hardeschijven nemen. WD Green Powers zijn daarvoor heel geschikt. Als OS disk neem je een laptop hardeschijf. Die zijn super zuinig.
Die WD green's hebben ze niet en een laptop HDD klinkt idd wel goed voor het OS. Daarnaast wilde ik mijn energiezuinige server (tot hoeveel watt's is het energiezuinig?) uitrusten met een modulaire voeding, maar kennelijk kan ik beter een zuinigere fixed voeding nemen van 300 watt? Het MoBo maakt me niet heel veel uit, maar daar kan ik verder vrij weinig info over het verbruik vinden.

Atom-bordjes zijn niet echt haalbaar, immers wil ik schaalbaarheid EN twee LAN-poorten. Verder zijn de AM2+ borden vaak voorzien van 10+ USB poorten en een overdaad aan andere connectoren.

Enfin, de gulden middenweg resulteerd veelal in een duurder en onzuinig bordje.

Verder heb ik weinig keus mbt MoBo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sja, dan zou ik gewoon naar een andere shop? Webshops genoeg. 2e lan poort kan je een intel pci-e lan kaart kopen. Dan heb je keuze genoeg over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2009 @ 18:20:
Sja, dan zou ik gewoon naar een andere shop? Webshops genoeg. 2e lan poort kan je een intel pci-e lan kaart kopen. Dan heb je keuze genoeg over.
Understood, ik zal wel eens verder kijken, vind dat alleen een erg fijne winkel met goede service en andvies (wat je meestal niet krijgt in een online winkel :9 )

2e lanpoort wilde ik idd opvangen met een Intel-kaartje, kan ik mooi direct-package gebruiken om dat ding wakker te schoppen indien nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik hier misschien een beetje vreemd vind is.
Dat jullie het maar over 1 systeem hebben waarom geen 2 systemen(servers)?

Bijvoorbeeld:
Je hebt 6 taken, die draaien op 1 systeem.
5 taken hebben niks te doen 1 taak draait nog.
Gevolg: de server kan niet in rust stand.

Je hebt 6 taken, die draaien op 2 systemen ( 3 taken op 1 systeem)
Gevolg: 1 server kan volledig in ruststand, die 2e server draait nog even door.

Dit had mijn broer en ik dus ingedachte:
Om 2 servers te maken 1 kleine voor minder zware dingen.
en de 2e om wat zwaardere dingen op te laten lopen.

Dit zijn de dingen die we graag willen:
- Domein controller
- file server (back-ups en file sharing voor max 4 computers tegelijk.)
Film kijken gebeurt dus op de server! (maar ik weet niet of dat een goede optie is.)
- Downloaden
- Teamspeak
- Webserver(moet je niet te veel bij voorstellen)
- Mailserver
- camera beveiliging.
- 1 of 2 virtuele dingen laten lopen.

Dit alles gaat lopen op server 2008.

Server 1 de minder zware server:
- Domein controller

server 2 de wat krachtigere server:
- Downloaden
- camera beveiliging.
(deze server moet later ook nog gaan communiceren met een htpc.)

Hier zijn eigenlijk dan de nog wat overige zaken:
- Teamspeak
- Mailserver
Die willen we dan eigenlijk bij de domein controller erbij doen.
De domein controller is dan eigenlijk gewoon een rustige server waar we wat overige/luxer dingen op kunnen uitproberen en laten draaien.

Dit alles komt in 19'' server behuizingen en dat komt uiteraard weer in een server kastje
De behuizing mag maximaal zo rond de 50cm zijn.

En ja we hebben gigabit lan, met een managable cisco switch
Dit jaar stappen we ook nog over naar windows 7 dus met de protocollen zit het dan ook goed:)

voor server 1 zoeken we dus gewoon:
- 1u server behuizing
- zuinig moederbord (helaas weet ik daar echt niet veel vanaf :(welke nu het zuinigste is)
* 2 sata poorten
* hoeft geen gigabit lan poorten te hebben
* Raid 1
- Een processor weinig GHz maar gewoon super zuinig !!
- In het zuinige beste geheugen ben ik ook niet thuis :(
- 2 sata schijven de green schijven natuurlijk 2 kleine schijven maar wel super zuinig!! 80GB is genoeg.

Server 2:
- 2u server behuizing of hoger.
- zuinig moederbord (helaas weet ik daar echt niet veel vanaf :(welke nu het zuinigste is)
* 8 sata poorten
* Gigabit lan poort/en
* Raid 1
- Een goede processor super zuinig !!
- In het zuinige beste geheugen ben ik ook niet thuis :(
- 2 sata schijven de green schijven natuurlijk 2TB per stuk (om mee te beginnen)

owja SSD schijven is denk ik nog geen optie want die zijn nog niet zo goed ontwikkeld die zullen na 1 jaar kapot zijn, denken we.

Het hoeft niet goedkoop te zijn! als het maar zuinig is !!!!!!
(Dat geld haal je toch eruit.)

Dat is even een grove uitleg.
Ik weet ongeveer al wat van hardware het moet worden.
Maar ik kijk er morgen nog eens wat beter naar.

Misschien dat jullie ondertussen nog tips hebben.
Want morgen weer stage, Nadeel: vroeg op :(:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel simpel. Je aanschaf kosten wegen niet op tegen wat je bespaard qua stroom kosten. Al is dat redelijk vaak zo met zuinige dingen. Hoe zuiniger, hoe duurder, hoe langer je er over doet om de kosten er uit te halen. Verder zijn je taken simpel genoeg voor 1 zuinige server die redelijk krachtig is, zelfs de virtuele dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
  • Laatst online: 11-08-2024
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 21:57:
Wat ik hier misschien een beetje vreemd vind is.
Dat jullie het maar over 1 systeem hebben waarom geen 2 systemen(servers)?

Bijvoorbeeld:
Je hebt 6 taken, die draaien op 1 systeem.
Gevolg: de server kan niet in rust stand.

Je hebt 6 taken, die draaien op 2 systemen ( 3 taken op 1 systeem)
Gevolg: 1 server kan volledig in ruststand, die 2e server draait nog even door.

Dit had mijn broer en ik dus ingedachte:
Om 2 servers te maken 1 kleine voor minder zware dingen.
en de 2e om wat zwaardere dingen op te laten lopen.

Dit zijn de dingen die we graag willen:
- Domein controller
Film kijken gebeurt dus op de server! (maar ik weet niet of dat een goede optie is.)
- Downloaden
- Teamspeak
- Mailserver
- camera beveiliging.

Dit alles gaat lopen op server 2008.

Server 1 de minder zware server:
- Domein controller

server 2 de wat krachtigere server:
- Downloaden
- camera beveiliging.
(deze server moet later ook nog gaan communiceren met een htpc.)

Hier zijn eigenlijk dan de nog wat overige zaken:
- Teamspeak
- Mailserver
Die willen we dan eigenlijk bij de domein controller erbij doen.
De domein controller is dan eigenlijk gewoon een rustige server waar we wat overige/luxer dingen op kunnen uitproberen en laten draaien.
Volgens mij moeten bij die taken, toch allebei de servers permanent aanstaan:
De ene vanwege de website & mailserver (en DC, tenzij je hem altijd met de hand aan wilt zetten voordat je clients opgestart worden).
En de andere vanwege de camera-beveiliging & downloads.

Bovendien zijn geen van die taken zo zwaar dat je er 2 aparte servers voor nodig hebt.
Ik zie bv. geen grote SQL databases met applicaties, honderden / duizenden mailboxen enz...

Dus lijkt me 1 server altijd nog zuiniger (maar minder "Tweak-gear" natuurlijk :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:36
Wat is een beetje een zuinige laptop schijf? Wil die voor het OS gaan gebruiken en hoeft dus niet zo heel erg groot te zijn, maar zou bij GoT niet weten welke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Momentus 5400.3 is een zuinige. De 5400.4 is onzuiniger. Denk dat je gewoon ff moet googlen naar laptop hardeschijven round ups om te zien welke er lekker uit komen. Al zal het een beetje rommelen in de marge zijn qua verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jullie adviseerden mij om 1 server te pakken.
Dit is wat ik tot nu toe heb.

CPU: Core 2 Quad Q9000
http://azerty.nl/producte...pga-l2-6-mb-2-x-3mb-.html

Mobo: socket-p maar kan het ook socket 775 zijn?
http://www.hardware.info/...tel_GM45_chipset_van_MSI/

Geheugen: Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G (is van de begin post)

Kan het mobo en het geheugen nog beter?
Want daar heb ik echt geen kaas van gegeten wat betrefd energie zuinig heid.

Wat zeggen jullie van de CPU ?

Nog een laatse vraag.
Klopt het dat notebook hd's trager zijn dan de gewone hd's ?

Als dat niet zo is dan pak ik 2 kleine notebook hd's
Waar het besturings systeem opstaat en op gedownload wordt.

Dan geef ik de andere grote green HD's een spindown.(of kunnen ze zelfs helemaal uitgezet worden?)
En dan wordt er op een bepaald tijdstip dat wij ook op de server zitten 19:00uur ofzo.
Dat die de gedownloade bestanden naar de grote green hd's verplaatst.

Of is dat nog beter te maken?
Als die al merkt dat de green HD's in werking komen doordat wij er op zitten dat ie meteen begint met de bestanden te verplaatsen? (lijkt mij moeilijk)
Voordeel: het wordt meteen verplaatst, je hoeft niet te wachten tot 19:00 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je neemt dikke overkil.

Neem een:
AMD X2 5050e
4/8GB DDR2 PC6400 ValueRAM
Geforce 8200/ 740G mobo

Ruim voldoende voor je taken en heeft hardwarematige ondersteuning voor Virtualisatie.
NotebookHD's zijn trager, maar voor OS en downloaden ruim voldoende. Je kan ook een 7200 rpm hardeschijf nemen, die zijn een stuk zuiniger, maar sneller. Wil je snelheid en zuinigheid, zul je toch naar SSD's. Die gaan echt niet binnen een jaar stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke het is misschien overkill maar, hij is krachtig en weinig wattage dus zuinig !
Daar gaat het om Zuinig!! Stel ik zou straks wat zwaardere dingen willen draaien(zoals games) ja dan lijkt mij dat wel handig :).
Maar deze cpu heeft dus geen hardware matige virtualisatie? dan heeft die dus alleen wat meer moeite om het virtueel systeem te laten draaien. of kan dat dan helemaal niet?

Alleen ik weet totaal niet welk mobo nou energie zuinig is(ik heb wel een mobo gezien die software erop had om energie te besparen fan controller zat erop.)
En zuinig geheugen weet ik ook niet :( denk dat die wel allemaal het zelfde zijn.
(Ik weet alleen dat je beter 1 grote strip kan pakken dan 2 kleine).

Het mobo: socket p kan het ook socket 775 zijn ?
- videokaart onboard
- gigbit lan
of
- 2 pci sloten ( 1 voor raid controller en 1 voor gigabit kaart.)
- 2 geheugen banken (totaal max. 8 GB)
Dat is het gewoon een kaal Zuinig moederbord. prijs maakt niet veel uit €100,- ofzo.

Hoelang gaat een gemiddeldeSSD schijf mee dan? (staat dat toevallig ergens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zuinig is onzin, want je krijg dat geld NOOIT terug. Die processor alleen al kost 300 euro. Kosten efficientie gaat het om. Waarom zou je er later op willen gamen? Dit is een dedicated server. Die moet je ook zo inrichten. Je hebt een doel, daar koop je hardware bij. Dat kan makkelijk op een 5050e. Een quadcore is helemaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laten we die cpu dan maar even er buiten laten :$ want dat blijft toch een welles nietes spelletje.
Ik ben dus net idd tot de conclusie gekomen dat ik idd 2 ssd schijven pak.
Want er stond(Service & Support3 jaar garantie) nouja dan moet die het minimaal 3 jaar volhouden.

Maar wat van mobo en geheugen adviseer je mij dan ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bergijp dus dat hier alleen maar op de cpu wodt gelet
Als je zelf zegt dat je toch liever een andere cpu pakt dan zijn de mensen op de een of andere manier misschien beledigd. Want op de andere vragen krijg ik helaas geen advies meer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Geforce 8200/ 740G mobo

Die kan je zelf ook makkelijk vinden hoor in de pricewatch met de filters aan de rechterkant.

Geheugen maakt ook niet zoveel uit, het kingston valueram voldoet over het algemeen prima.
offtopic:
Geef mensen ook de tijd om te reageren, niet voor niets is het topic kicken binnen 24 uur niet zo gewenst :) Wij doen het ook voor de lol, houd dat in je achter hoofd ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Hooglander1 op 12-06-2009 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die gaan niet werken met een Q9000.

En idd, als je niet naar advies luistert, dan heb ik ook niet zo veel zin om daar tijd aan te besteden. Die kan dan beter aan mensen die wel luisteren.
Pagina: 1 2 3 Laatste