Ik heb op dit moment een 4850e in mijn server zitten en dat werkt prima. Het geheel gebruikt minder dan 40 watt met 2 harde schijven (geen optische drives), maar ik vroeg me af of ik nog zuiniger kon gaan en dan vooral de processor. Enige voorwaarde is dat de cpu niet de bottleneck wordt om de gigabit verbinding vol te gooien. Vroeger had ik een 750mhz duron die trok niet meer dan 17MB. Nieuwe cpu van 1200mhz haalde al 25mb, maar nu zit ik dus makkelijk op 55MB/s via het netwerk. Ik wil eigenlijk niet dat dit minder gaat worden. De vraag is alleen, welke processor kan dit nog aan? En is er eentje die dan zuiniger is dan de huidige combi?
Yep ik heb hem ook. Gekocht bij de Kijkshop voor 9,95. Werkt zeer goed.Rave17 schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 12:10:
[...]
Toevallig heeft Hardware.info gisteren net een vergelijkingstest gedaan van 9 energiemeters. De Cresta RCE-1106 van 10 euro bij de BCC bleek de laagste foutmarge te hebben
en je trekt die cpu 100% load (of iig 50%, 1 van de 2 cores)?
valt tegen
heb zelf n 4050e, die zou nog net ff wat zuiniger moeten zijn, maar als die met 2 disks die iedere 140 MB/s halen en 2 gbit lijnen de boel niet verder krijgt dan 50 MB/s dan ben ik daar niet blij mee
(setup is nog onderweg, dus prestaties moeten nog blijken..)
valt tegen
heb zelf n 4050e, die zou nog net ff wat zuiniger moeten zijn, maar als die met 2 disks die iedere 140 MB/s halen en 2 gbit lijnen de boel niet verder krijgt dan 50 MB/s dan ben ik daar niet blij mee
Ik kom met een 4850E op 1ghz bij 0.8V op een 740G met een 2,5" laptopdisk op 24watt uit (PicoPSU als PSU) De 4850E is bijzonder zuinig, veel zuiniger dan dat wordt moeilijk, tenzij binnenkort de energiezuinige versies van de 45nm Phenom2 gaan komenREDFISH schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 22:39:
Ik heb op dit moment een 4850e in mijn server zitten en dat werkt prima. Het geheel gebruikt minder dan 40 watt met 2 harde schijven (geen optische drives), maar ik vroeg me af of ik nog zuiniger kon gaan en dan vooral de processor. Enige voorwaarde is dat de cpu niet de bottleneck wordt om de gigabit verbinding vol te gooien. Vroeger had ik een 750mhz duron die trok niet meer dan 17MB. Nieuwe cpu van 1200mhz haalde al 25mb, maar nu zit ik dus makkelijk op 55MB/s via het netwerk. Ik wil eigenlijk niet dat dit minder gaat worden. De vraag is alleen, welke processor kan dit nog aan? En is er eentje die dan zuiniger is dan de huidige combi?
Klopt, het kan bijna niet zuiniger meer. Het under-clocken is al een optie om hem lager kwa verbruik te krijgen. Wat je zou kunnen doen is hem snel in standby kunnen laten gaan. En hem wakkerschoppen middels netwerk-verkeer.neographikal schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 09:58:
Ik kom met een 4850E op 1ghz bij 0.8V op een 740G met een 2,5" laptopdisk op 24watt uit (PicoPSU als PSU) De 4850E is bijzonder zuinig, veel zuiniger dan dat wordt moeilijk, tenzij binnenkort de energiezuinige versies van de 45nm Phenom2 gaan komen
Ik heb momenteel het hele systeem draaien, maar ik heb geen goede Intel Hardware drivers voor mn NIC gevonden (Ubuntu 9.04) waardoor Direcked Package niet werkt
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Karwei heeft hem deze week ook nog eens in de aanbieding (blz 23) voor 9,99 euro voor de liefhebbersPhilflow schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 22:42:
[...]
Yep ik heb hem ook. Gekocht bij de Kijkshop voor 9,95. Werkt zeer goed.
Verwijderd
@ Matis
Je hebt naar mijn gevoel een mooie server in mekaar gestoken, en ik denk er dus over om ook die configuratie te bestellen.... Ik heb er daarom wel nog enkele vragen bij:
Waarom heb je een aparte Intel PRO/1000 GT Desktop Adapter nodig, aangezien er toch al Gigabit ethernet op het mobo zit -> voor router of speciale toepassingen ? Werkt de ingebouwde netwerkkaart wel gewoon met de ubuntu ?
Zitten er tegenwoordig geen aansluitkabels bij het mobo ?
Heb je nog een aparte adapter nodig voor de notebook HD ?
Past de extra fan er zonder problemen in ?
Je hebt naar mijn gevoel een mooie server in mekaar gestoken, en ik denk er dus over om ook die configuratie te bestellen.... Ik heb er daarom wel nog enkele vragen bij:
Waarom heb je een aparte Intel PRO/1000 GT Desktop Adapter nodig, aangezien er toch al Gigabit ethernet op het mobo zit -> voor router of speciale toepassingen ? Werkt de ingebouwde netwerkkaart wel gewoon met de ubuntu ?
Zitten er tegenwoordig geen aansluitkabels bij het mobo ?
Heb je nog een aparte adapter nodig voor de notebook HD ?
Past de extra fan er zonder problemen in ?
ThnxVerwijderd schreef op maandag 06 juli 2009 @ 16:14:
@ Matis
Ik heb gekozen voor twee NIC's omdat ik hem (later) wil gaan gebruiken als gateway (extended-router dus). Nu fungeert hij nog als extended-NAS. Ik heb toentertijd expliciet voor Intel NIC gekozen, omdat daar sws direct package op zit (je kunt je PC wakker pingen e.d.).Waarom heb je een aparte Intel PRO/1000 GT Desktop Adapter nodig, aangezien er toch al Gigabit ethernet op het mobo zit -> voor router of speciale toepassingen ? Werkt de ingebouwde netwerkkaart wel gewoon met de ubuntu ?
De andere NIC werken ook prima met Ubuntu (volgens mij maar 100mbit) en kennelijk zit daar ook al direct package op (volgens ethtool iig wel
Jawel, die zaten er wel bij. 1 recht 1 gehoekte sata connector (heb het zekere voor het onzekere genomen). Ook nog IDE kabeltjes enzo...Zitten er tegenwoordig geen aansluitkabels bij het mobo ?
Geen adapter, immers sata is sata, maar hij past niet in een 3,5" bay. Je hebt daar een docking voor nodig, maar ik heb m gewoon maar met 1 kant aan de 3,5" behuizing geschroefd. Zit stevig zat.Heb je nog een aparte adapter nodig voor de notebook HD ?
Jup, die extra fan past perfect aan de voorkant. Mijn systeem is fluisterstil. Ik hoor echt niet dat ie aanstaat, alleen de spinup van de HDD's tijdens het booten/uit-standby-komen.Past de extra fan er zonder problemen in ?
Ik ben er erg tevreden over, alleen heb ik het booten/installen van USB niet voor elkaar gekregen. Even een optisch station inprikken deed wonderen
Ik draai nu nog 9.04, maar dat is te edgy momenteel. VNC deed het niet en nog meer pakketten geven problemen. Had gister 8.04 (LTS) gedownload, ga ik er vanavond denk ik op zetten
Verwijderd
en nog een laatste vraag: hier zit een 400W voeding in -> na alle discussies over efficiëntie van een voeding die op een lage belasting wordt gebruikt -> geen beter alternatief ?
bv. http://www.azerty.nl/8-10...ure-power-300w-voedi.html
bv. http://www.azerty.nl/8-10...ure-power-300w-voedi.html
Verwijderd
Voeding blijft een hekel punt. De CX doet het wel redelijk qua efficientie. Hoe goed die pure power het doet op echt lage belasting, geen idee. Dat is het hele probleem. De 250Watt 80+ voedingen zijn hier niet te krijgen en of zo duur dat je te veel betaald om zuinig te zijn. Dat verschil verdien je dus niet terug.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2009 18:30 ]
Hardware.info heeft een vrij uitgebreide test staan over voedingen. Wat ik me herinner levert de Be Quiet Straight power 400W iets betere efficientie dan de CX400, en is ook stiller.
PS. In de test worden ze op verschillende belastingen gemeten.
PS. In de test worden ze op verschillende belastingen gemeten.
[ Voor 15% gewijzigd door Philflow op 06-07-2009 18:32 ]
Verwijderd
Het probleem is vaak dat ze geen load testen van 20 watt. Daarbij is dit de pure power, niet de straight power.
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2009 18:34 ]
Klopt, ik heb nog geen kans gezien de stroommeter er tussen te hangen. Dit is momenteel ook niet reëel, omdat ik nog veel aan het installeren ben e.d..Verwijderd schreef op maandag 06 juli 2009 @ 18:34:
Het probleem is vaak dat ze geen load testen van 20 watt. Daarbij is dit de pure power, niet de straight power.
Ik heb die 400 watt voeding erin gehangen omdat de stekkers lekker lang waren, jammer genoeg was/is deze voeding niet modulair. Dat is het enige nadeel.
Verwijderd
Echt vervelend dat die Sparcle SPI250EP niet te krijgen is in nl
. Niet modulair zijn is beter voor de efficientie btw. Er is een minimaal verlies door de stekkers.
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2009 18:58 ]
Dat strijdt met mijn gevoelens als beta-meneertje;Verwijderd schreef op maandag 06 juli 2009 @ 18:57:
Echt vervelend dat die Sparcle SPI250EP niet te krijgen is in nl. Niet modulair zijn is beter voor de efficientie btw. Er is een minimaal verlies door de stekkers.
Google or it didn't happen
Edit:
Op het werk hebben ze een prachtige pico-voeding (voor het testen van een mATX-bordje+PCI-SSD).
Mooi is dat
[ Voor 20% gewijzigd door Matis op 06-07-2009 19:03 ]
Verwijderd
Wikipedia: Power supply unit (computer)
Pico psu is wel toepasbaar, maar dan moet je niet te veel hardeschijven willen. Een 4850e+740G+2xGreens kan wel zelfs onder load.
Pico psu is wel toepasbaar, maar dan moet je niet te veel hardeschijven willen. Een 4850e+740G+2xGreens kan wel zelfs onder load.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2009 19:24 ]
We hebben t toch allebij over deze PSUVerwijderd schreef op maandag 06 juli 2009 @ 19:19:
Wikipedia: Power supply unit (computer)

Nja, ik heb gekozen voor een grote, vooral omdat ik meer wil dan 2 x green
Na erg goede ervaringen met de Energy Monitor 3000 heb ik onlangs bij de Gamma een Cresta 1106 gescoord voor 9,95 euro om m'n duur-metingen wat te kunnen versnellen.Rave17 schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 12:10:
Toevallig heeft Hardware.info gisteren net een vergelijkingstest gedaan van 9 energiemeters. De Cresta RCE-1106 van 10 euro bij de BCC bleek de laagste foutmarge te hebben
Echter... wat een teleurstelling. De Energy Monitor 3000 zet je tussen een apparaat en een week later haal je 'm er tussenuit en je krijgt een keurig overzichtje: gemeten tijd, tijd dat het apparaat stroom verbruikte in die tijd, duty cycle, en uiteraard alle mogelijke power-gegevens, met zelfs voorspellingen voor wk/mnd/jr-consumptie.
De Cresta kan echter alleen de tijd weergeven dat een apparaat stroom verbruikte, en niet de tijd dat er daadwerkelijk gemeten is. Dat is dus onbruikbaar. Een koelkast staat misschien 50% van de gemeten tijd stroom te verbruiken. Je kunt dus niet de Cresta aansluiten en na x dagen/weken 'm eruit halen en dan even de gemeten tijd delen door het aantal kWh's om te zien hoeveel zo'n apparaat nou per dag gebruikt.
Je weet toch zelf wel hoelang dat kastje ertussen heeft gezeten. Desnoods plak je er een post-it op met de datum van inschakeling. Probleem verholpen!
Maar je betaalt dan ook een factor 4 minder voor de Crestacatchingfire schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 08:45:
[...]
Na erg goede ervaringen met de Energy Monitor 3000 heb ik onlangs bij de Gamma een Cresta 1106 gescoord voor 9,95 euro om m'n duur-metingen wat te kunnen versnellen.
Echter... wat een teleurstelling. De Energy Monitor 3000 zet je tussen een apparaat en een week later haal je 'm er tussenuit en je krijgt een keurig overzichtje: gemeten tijd, tijd dat het apparaat stroom verbruikte in die tijd, duty cycle, en uiteraard alle mogelijke power-gegevens, met zelfs voorspellingen voor wk/mnd/jr-consumptie.
De Cresta kan echter alleen de tijd weergeven dat een apparaat stroom verbruikte, en niet de tijd dat er daadwerkelijk gemeten is. Dat is dus onbruikbaar. Een koelkast staat misschien 50% van de gemeten tijd stroom te verbruiken. Je kunt dus niet de Cresta aansluiten en na x dagen/weken 'm eruit halen en dan even de gemeten tijd delen door het aantal kWh's om te zien hoeveel zo'n apparaat nou per dag gebruikt.
Even over die Cresta energiemeter. Die is dwars opgebouwd toch? Dus als je een dubbele wandcontactdoos hebt, kan je dan nog beide gebruiken? Ik heb er nu 1 van de Conrad geloof ik, maar dat ding is niet horizontaal maar verticaal en helaas past die niet in de bovenste aansluiting van de wandcontactdoos, waardoor dus dat ding automatisch in de onderste moet. Hierdoor is de bovenste niet meer te gebruiken en moet ik werken met veel stekkerdozen.
Verder heb ik inmiddels mijn atom webservertje draaien. Ben er erg tevreden over. Ben nu alleen nog aan het kijken om een nieuw systeempje samen te stellen voor virtualisatie die ook wel een beetje zuinig is. Mijn Atom 330 heeft geen VT ondersteuning en dus gaat dat het niet worden. Nu ben ik aan het kijken naar AMD of Intel. Het verhaal over die Intel E7200 ziet er wel interessant uit. Eisen zijn 64-bit en VT voor KVM virtualisatie onder linux. Alleen wil ik eigenlijk wel meer dan 4GB op het bordje kwijt en daar loopt mijn zoektocht een beetje op spaak. Hebben jullie nog advies voor een moederbordje die een beetje zuinig is? Waarschijnlijk ga ik hier ook gebruik maken van 2 WD Green disken. Wie helpt me een beetje op weg mbt het moederbord?
Verder heb ik inmiddels mijn atom webservertje draaien. Ben er erg tevreden over. Ben nu alleen nog aan het kijken om een nieuw systeempje samen te stellen voor virtualisatie die ook wel een beetje zuinig is. Mijn Atom 330 heeft geen VT ondersteuning en dus gaat dat het niet worden. Nu ben ik aan het kijken naar AMD of Intel. Het verhaal over die Intel E7200 ziet er wel interessant uit. Eisen zijn 64-bit en VT voor KVM virtualisatie onder linux. Alleen wil ik eigenlijk wel meer dan 4GB op het bordje kwijt en daar loopt mijn zoektocht een beetje op spaak. Hebben jullie nog advies voor een moederbordje die een beetje zuinig is? Waarschijnlijk ga ik hier ook gebruik maken van 2 WD Green disken. Wie helpt me een beetje op weg mbt het moederbord?
Verwijderd
Waarom niet de nieuwe E6300 (dus niet de oude, stomme intel met hun dubbele naam):
pricewatch: Intel Pentium Dual-Core E6300
Hmm, is maar goed dat ik dan nog maar om advies vraag...Verwijderd schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 12:16:
Waarom niet de nieuwe E6300 (dus niet de oude, stomme intel met hun dubbele naam):

Maar wat is het advies qua moederbord? Want socket mag dan misschien hetzelfde zijn, ik zou het liefst een klein moederbord met een zuinige chipset willen die ook nog 8GB geheugen aan kan.
Heb nu dit bordje gevonden van Asrock: http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=G31M-GS
En eventueel alternatief: van MSI: http://www.msi.com/index....aincat_no=1&prod_no=1824#
[ Voor 12% gewijzigd door Witlof op 17-07-2009 13:27 ]
Ik weet niet hoever jouw stopcontacten uit elkaar zitten maar de cresta blokt bij mij gauw de onderste ook. (als ik de cresta in de bovenste doe).Witlof schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 11:55:
Even over die Cresta energiemeter. Die is dwars opgebouwd toch? Dus als je een dubbele wandcontactdoos hebt, kan je dan nog beide gebruiken? Ik heb er nu 1 van de Conrad geloof ik, maar dat ding is niet horizontaal maar verticaal en helaas past die niet in de bovenste aansluiting van de wandcontactdoos, waardoor dus dat ding automatisch in de onderste moet. Hierdoor is de bovenste niet meer te gebruiken en moet ik werken met veel stekkerdozen.
Ik heb ook een stekkerblok waar de stopcontacten schuin inzitten, ook daar worden ze geblokt.
Ik ben binnen zeer korte tijd aan een homeserver toe (binnen een maand), waardoor dit topic actueel is geworden.
De server moet, naast NAS funtionaliteit, de standaard download taken (usenet, torrents..), en media-server. tevens m'n (beginnende) home automation (HA) apparaten in de gaten gaan houden en aansturen. Onderdeel hiervan is oa een SQL Server Express database. De HA apparaten geven een signaal bij een wijziging, dus het systeem moet niet te druk zijn, anders bestaat misschien de kans dat deze de stack niet eens haalt en dus gemist zal worden.
Het apparaat gaat 24/7 aan staan (3,5" harddisks 90% standby verwacht ik), dus zuinigheid vind ik wel een voordeel.
Is de originele config voldoende voor dit soort taken, zonder de boel tot het kookpunt te brengen?
Is het, met het oog op de toekomst, wijs om nu alvast een iets stevigere processor erin te zetten?
De OP gaf een Atom 330 als alternatief. Maar diskspace gaat rap, dus het gebrek aan 4x SATA is een no-go. In het buitenland zijn wel bordjes te vinden met 4x SATA bv MS-9832 [link], waarom in NL nog niet vraag ik me dan af (?)
Ik ben al een weekendje aan het rondklikken, maar ben door het aanbod en magere info over stroomverbruik het spoor een beetje kwijt. Kan iemand een alternatief aanbevelen, of blijft de originele config voor mijn situatie nog steeds de beste oplossing?
De server moet, naast NAS funtionaliteit, de standaard download taken (usenet, torrents..), en media-server. tevens m'n (beginnende) home automation (HA) apparaten in de gaten gaan houden en aansturen. Onderdeel hiervan is oa een SQL Server Express database. De HA apparaten geven een signaal bij een wijziging, dus het systeem moet niet te druk zijn, anders bestaat misschien de kans dat deze de stack niet eens haalt en dus gemist zal worden.
Het apparaat gaat 24/7 aan staan (3,5" harddisks 90% standby verwacht ik), dus zuinigheid vind ik wel een voordeel.
Is de originele config voldoende voor dit soort taken, zonder de boel tot het kookpunt te brengen?
Is het, met het oog op de toekomst, wijs om nu alvast een iets stevigere processor erin te zetten?
De OP gaf een Atom 330 als alternatief. Maar diskspace gaat rap, dus het gebrek aan 4x SATA is een no-go. In het buitenland zijn wel bordjes te vinden met 4x SATA bv MS-9832 [link], waarom in NL nog niet vraag ik me dan af (?)
Ik ben al een weekendje aan het rondklikken, maar ben door het aanbod en magere info over stroomverbruik het spoor een beetje kwijt. Kan iemand een alternatief aanbevelen, of blijft de originele config voor mijn situatie nog steeds de beste oplossing?
De Atom 330 op een 945GC is imho totaal niet interessant vanwege het hoge verbruik, een Ion bord is dan al ietsje beter, maar anders zou je kunnen kijken naar een D945GSEJT. Die verbruikt ca 14 watt idle, stuk vriendelijker
Hoe bedoel je precies? Volgens het duitse c't verbruikt een 330/Ion meer dan dan een 330/945GC.(49 W vs. 43 W max)neographikal schreef op maandag 20 juli 2009 @ 23:50:
De Atom 330 op een 945GC is imho totaal niet interessant vanwege het hoge verbruik, een Ion bord is dan al ietsje beter
[ Voor 3% gewijzigd door Philflow op 21-07-2009 06:04 ]
We hebben hier twee van die NVidia Atom's staan (zie ook mijn fotoboek), maar die zijn verre van efficiënt. Die bordjes worden pas efficiënt als ze gaan verstokenPhilflow schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 06:04:
[...]
Hoe bedoel je precies? Volgens het duitse c't verbruikt een 330/Ion meer dan dan een 330/945GC.(49 W vs. 43 W max)
Daarnaast zit er ook maar 2 sata-poortjes op. Een beetje weinig voor een server
@Reinman prijs is niet een groot issue, het mag best iets duurder zijn, maar ik wil, als het even kan, het idle verbruik rond de 35-40W of lager houden. Aangezien de 3,5" disks grotendeels niets zullen doen, probeer ik een zuinig bord+processor te kiezen.
@neographikal Een D945GSEJT of IM-945GSE-A heeft slecht 2x SATA, wat Matis ook al aangaf, 2 aansluitingen te weinig voor de Chenbro behuizing. Zijn er ook 4x SATA bordjes voor een N270 beschikbaar? Of kan ik er misschien ongestraft een extra SATA controller inprikken?
@neographikal Een D945GSEJT of IM-945GSE-A heeft slecht 2x SATA, wat Matis ook al aangaf, 2 aansluitingen te weinig voor de Chenbro behuizing. Zijn er ook 4x SATA bordjes voor een N270 beschikbaar? Of kan ik er misschien ongestraft een extra SATA controller inprikken?
[ Voor 10% gewijzigd door Vullisbak op 21-07-2009 09:42 ]
Verwijderd
Nee, dat bedoel ik niet. Het gaat niet persee om prijs maar om grote. Is het niet belangrijk dat hij heel klein is, dan kan je makkelijker naar mATX. Daarbij, lukt het je wel om de chenbro te krijgen? Die is nog al lastig te verkrijgen.
Ik heb eerlijk gezegd nog niet zozeer naar de beschikbaarheid gekeken, ik wil eerst de specs op orde hebben.
Als een mATX ook zuinig kan zijn en zonder problemen in die Chenbro past, is dat uiteraard een optie.
Als een mATX ook zuinig kan zijn en zonder problemen in die Chenbro past, is dat uiteraard een optie.
Verwijderd
Als je die chenbro wil, zou ik eerst een kijken of je die kan krijgen. Dan zit je idd aan ITX vast.
momenteel heb ik dit thuis staan, ooit begonnen als een zo zuinig mogelijk servertje, inmiddels wil ik hem meer en meer als NAS/HTPC gebruiken, met wat server functie's. (echt een combi van die 3)
die 4x1TB is inmiddels al niet meer voldoende namelijk...
ik ben wel erg benieuwd hoeveel watt hij precies trekt..
hoe kan ik dit het beste meten?
Chenbro is een 'smoelende' kast, mooi wegstop formaatje, maar volgens mij ook een van de weinige die ruimte biedt voor 4x 3.5" schijven én 1x 2.5" een slim optical. Volgens mij zijn er niet direct alternatieven. Veelal stopt het met 2x 3.5".
Een standaard desktop model is volgens mij weer erg lastig even zuinig te krijgen. (correct me if I'm wrong)
Een standaard desktop model is volgens mij weer erg lastig even zuinig te krijgen. (correct me if I'm wrong)
[ Voor 4% gewijzigd door Vullisbak op 21-07-2009 10:25 ]
Verwijderd
Met een watt meter?mschol schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 10:22:
momenteel heb ik dit thuis staan, ooit begonnen als een zo zuinig mogelijk servertje, inmiddels wil ik hem meer en meer als NAS/HTPC gebruiken, met wat server functie's. (echt een combi van die 3)
http://www.hardware.info/...ngstest_9_Energiemeters/1
Die zijn wel netzo of bijna netzo zuinig te krijgen. Het zal een paar watt schelen. Het systeem hier gebruikt ook gewoon een GF8200 chipset met een AMD LE er op. Dat zijn gewoon normale desktop parts, die gewoon zuinig zijn. Als ruimte gebrek niet het probleem is, is het geld technisch(het break even point van zuiniger vs onzuiniger maar goedkoper) beter om daar voor te gaan.Vullisbak schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 10:25:
Chenbro is een 'smoelende' kast, mooi wegstop formaatje, maar volgens mij ook een van de weinige die ruimte biedt voor 4x 3.5" schijven én 1x 2.5" een slim optical. Volgens mij zijn er niet direct alternatieven. Veelal stopt het met 2x 3.5".
Denk aan een:
Gigabyte 740G mobo of GF8200 mobo of als je er nog een kan krijgen Asrock GF6010
De nieuwe Semprons: nieuws: Singlecore 45nm-AMD Semprons arriveren deze week voor 35 euro
2GB geheugen
4x zuinige schijf + 1x LaptopHD/SSD
Ruime goedkope kast(Sharkoon Rebel 9/12)
Jut in 'nieuws: Singlecore 45nm-AMD Semprons arriveren deze week voor 35 euro'
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2009 10:43 ]
Verwijderd
Jah, ik las de comment en ik dacht, oi, die heb een punt
. Ik moet zeggen dat ik opzich ook wel verheugd ben op de nieuwe sempron
. Eindelijk K10 met lage energie verbruik en een redelijke klok!
Ik zat al naar de X2 250 te kijken, zo wordt het mogelijk toch interessant om een GF8200 / 785G als basis te gebruiken met die Sempron als CPU. Eigenlijk wilde ik deze week die 945GSE plank halen als thuisservertje, maar dit maakt het toch wel aantrekkelijk om dan toch maar die 7 watt meer te verbruiken (geschat)
Verwijderd
Sja, imho is het ook een beetje wachten op een X2 250e met een 45w tdp. Voor ongeveer het zelfde bedrag als de x2 250.
FYI Zojuist contact gehad met Azerty en zij beweren de bewuste Chenbro ES34069 binnen 2-3 dagen geleverd te kunnen hebben. Helaas hebben ze geen N270 bordjes...
Verwijderd
Sja ik zou ook liever een Sempron met een GF8200 hebben. Iets onzuiniger, maar veel sneller.
Ik ben inmiddels toch wat gevoeliger geworden voor jullie voorkeur mbt snelheid en denk toch grotendeels de originele configuratie te gaan bestellen. Het NC62K bordje komt overal goed uit de test en ik denk dat er niet veel beters beschikbaar is op dit moment.
Heeft iemand info over de prestaties van een X2 3250e tov een LE-1250? De processor is inmiddels uit de AMD collectie, maar is nog wel hier en daar leverbaar. Zal het feit dat deze dualcore is de processor in de buurt van de LE-1250 brengen qua prestaties? Of is het raadzaam om direct een 4850e erop te prikken?
Heeft iemand info over de prestaties van een X2 3250e tov een LE-1250? De processor is inmiddels uit de AMD collectie, maar is nog wel hier en daar leverbaar. Zal het feit dat deze dualcore is de processor in de buurt van de LE-1250 brengen qua prestaties? Of is het raadzaam om direct een 4850e erop te prikken?
[ Voor 5% gewijzigd door Vullisbak op 22-07-2009 11:24 ]
Een IM-945GS (dus zonder de E) heeft 4xSATA en een Dual Core Atom 330. Loopt als een trein in een chenbro kastje.
Heb je deze zelf draaien?
Waar kun je in NL een MSI IM-945GS aanschaffen? Ik kan geen leverancier vinden.
Edit: inmiddels gevonden, het zijn in ieder geval niet veel aanbieders...
Waar kun je in NL een MSI IM-945GS aanschaffen? Ik kan geen leverancier vinden.
Edit: inmiddels gevonden, het zijn in ieder geval niet veel aanbieders...
[ Voor 26% gewijzigd door Vullisbak op 22-07-2009 11:58 ]
Ik heb hem in een chenbro kastje gehad ja. Het bord gehaald bij Picco.
Gebruik hem nu (in een ander kastje) als besturingscomputer voor mijn modelspoorbaan (vanwege de zes seriele poorten
), en heb de chenbro verkocht. Ga een mATX servertje bouwen met iets meer geheugen erin dan te betalen valt op een mITX bord.
Gebruik hem nu (in een ander kastje) als besturingscomputer voor mijn modelspoorbaan (vanwege de zes seriele poorten
Chenbro 34069 + IM-945GC, 2GB, 1x Samsung Ultra 160GB 2.5", 2x WD Green 1TB .
Inmiddels het setje in huis en draaiende met Windows Home Server. Door wat settings in de BIOS te wijzigen nog lekker stil ook.
De IM-945GC heeft echter slechts 1 USB connector op het bord, dus ik moet kiezen tussen het aansluiten van of de cardreader, of de USB poorten aan de frontpanel. Daarnaast vind ik ook geen connector om de activity LEDs van de NICs aan te sluiten.
Dat laatste (NIC activiteit) is nice to have, maar weten jullie misschien een manier om zowel de cardreader als de USB poorten tegelijk te kunnen gebruiken?
Inmiddels het setje in huis en draaiende met Windows Home Server. Door wat settings in de BIOS te wijzigen nog lekker stil ook.
De IM-945GC heeft echter slechts 1 USB connector op het bord, dus ik moet kiezen tussen het aansluiten van of de cardreader, of de USB poorten aan de frontpanel. Daarnaast vind ik ook geen connector om de activity LEDs van de NICs aan te sluiten.
Dat laatste (NIC activiteit) is nice to have, maar weten jullie misschien een manier om zowel de cardreader als de USB poorten tegelijk te kunnen gebruiken?
Aan de cardreader hangt een connector die op het mobo geprikt moet worden, dus een standaard usb-hub gaat niet werken.
Beetje prijzig, maar inderdaad wat ik nodig heb.
Dank!
Dank!
Nu nog ergens vinden die nog een 5050e levertVerwijderd schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 14:35:
[...]
Je kan er gewoon een 5050e in stoppen. Dan heb je een dual core tot je beschikking. De LE voldoet gewoon voor de taken en is daarom ook genomen. Andere taken zul je hem zelf moeten aan passen.
Voor de mensen met een beperkter budget:
http://www.azerty.nl/wink...D=1&product%5B206694%5D=1
Geen ruimte voor meer schijven en geen 2,5" laptop HD. Maar wel 300 euro.
Ander idee is een Athlon II 245. Ongeveer zo zuinig en nog net even wat krachtiger.
Iets groter budget en een S775 bord met een Pentium Dualcore E5200 is ook een leuke.
Oeps... sorry!Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 16:49:
We zijn ook al een hele tijd verder he. De 245 is in idle 11 watt onzuiniger.
Ik ben van plan hier thuis (bij de ouders) een server-achtig iets neer te zetten.
Waarvoor gaat het allemaal gebruikt worden:
- nas/backup server (schoolwerk, foto's, films, geen database oid)
- transcoding media server
- eventueel webserver, niet veel bij voor te stellen
- mythtv backend
Transcoding: We hebben een sony bravia die dmv dlna media kan 'streamen', enkel mpeg2, dus momenteel transcodeert PS3 Media Server op mijn pc (drie jaar oud, E6600) alles, en bij normale films geeft dit full load en soms haperingen. 1080p lukt zowiezo niet om zonder haperingen te transcoderen. Ik veronderstel dus dat er een krachtige proc nodig is, wil ik die transcoding door laten gaan.
Mythtv backend: er moet dus nog ruimte zijn voor een tv-kaart, en het systeem moet snel genoeg kunnen opslaan en doorgeven, ik verwacht hier niet al te veel moeilijkheden mee. Als die mythtv erdoor komt bij de financierder (=paps), komt er ook een kleine pc (of popcorn hour achtig ding) naast elke van de twee tv's, en vervalt de transcoding benodigheid ^^ )
Het grootste probleem is dus die transcoding. Heeft er iemand hier al ervaring mee?
En ook die mythtv backend? het gaat over het realtime verwerken van multimedia, zou hier veel cpu-power voor nodig zijn?
Al bij al wou ik de best buy guide volgen en gaan voor een am2 mobo en iets betere proc:
wrm am2? geen idee, am2+ en am3 duurder denk ik. De BBG neemt een Jetway NC62K mobo, was ik mee begonnen in mijn zoektocht, maar het enige voordeel dat ik direct zie is am2+ en dus beter gericht op upgrades in de toekomst, mijn mobo hier ^^ is am2, maar heeft wel 6 sata poorten, beter voor de nas dunkt me
Over de processor was ik nog niet uit, kan ook een AMD Athlon 64 LE-1660 of een AMD Athlon X2 5050e worden, of als iemand mij kan overtuigen dat am2+ of am3 zoveel beter is, moet ik eens opnieuw beginnen zoeken naar een ander mobo en proc.
Schijven worden WD Green 2 TB modellen, beginnen met eentje en uitbreiden wanneer de tijd rijp is
en voeding heb ik nog liggen, alsook behuizing.
Nog een vraag: hoe kun je de zuinigheid van je systeem eigenlijk bepalen, voor de processor kan je afgaan op de tdp?? maar wat met het mobo dan?
Waarvoor gaat het allemaal gebruikt worden:
- nas/backup server (schoolwerk, foto's, films, geen database oid)
- transcoding media server
- eventueel webserver, niet veel bij voor te stellen
- mythtv backend
Transcoding: We hebben een sony bravia die dmv dlna media kan 'streamen', enkel mpeg2, dus momenteel transcodeert PS3 Media Server op mijn pc (drie jaar oud, E6600) alles, en bij normale films geeft dit full load en soms haperingen. 1080p lukt zowiezo niet om zonder haperingen te transcoderen. Ik veronderstel dus dat er een krachtige proc nodig is, wil ik die transcoding door laten gaan.
Mythtv backend: er moet dus nog ruimte zijn voor een tv-kaart, en het systeem moet snel genoeg kunnen opslaan en doorgeven, ik verwacht hier niet al te veel moeilijkheden mee. Als die mythtv erdoor komt bij de financierder (=paps), komt er ook een kleine pc (of popcorn hour achtig ding) naast elke van de twee tv's, en vervalt de transcoding benodigheid ^^ )
Het grootste probleem is dus die transcoding. Heeft er iemand hier al ervaring mee?
En ook die mythtv backend? het gaat over het realtime verwerken van multimedia, zou hier veel cpu-power voor nodig zijn?
Al bij al wou ik de best buy guide volgen en gaan voor een am2 mobo en iets betere proc:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Athlon 64 X2 5200+ | € 52,23 | € 52,23 |
1 | Gigabyte GA-MA74GM-S2H | € 46,90 | € 46,90 |
1 | Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G | € 26,81 | € 26,81 |
Importeren | Totaal | € 125,94 |
wrm am2? geen idee, am2+ en am3 duurder denk ik. De BBG neemt een Jetway NC62K mobo, was ik mee begonnen in mijn zoektocht, maar het enige voordeel dat ik direct zie is am2+ en dus beter gericht op upgrades in de toekomst, mijn mobo hier ^^ is am2, maar heeft wel 6 sata poorten, beter voor de nas dunkt me
Over de processor was ik nog niet uit, kan ook een AMD Athlon 64 LE-1660 of een AMD Athlon X2 5050e worden, of als iemand mij kan overtuigen dat am2+ of am3 zoveel beter is, moet ik eens opnieuw beginnen zoeken naar een ander mobo en proc.
Schijven worden WD Green 2 TB modellen, beginnen met eentje en uitbreiden wanneer de tijd rijp is
en voeding heb ik nog liggen, alsook behuizing.
Nog een vraag: hoe kun je de zuinigheid van je systeem eigenlijk bepalen, voor de processor kan je afgaan op de tdp?? maar wat met het mobo dan?
[ Voor 0% gewijzigd door Gunther.S op 12-09-2009 03:10 . Reden: typo ]
Hebben jullie nog een suggestie voor een/de zuinig(st)e Intel Socket 775 chipset die de nieuwe Celeron (E3300) ondersteunt?
Of een mobotje?
Of een mobotje?
[ Voor 9% gewijzigd door theblindman op 14-09-2009 22:24 ]
ik ben er uiteindelijk zelf uitgekomen en ga voor deze setup:
processor was moeilijkere keuze, ik wou aanvankelijk gaan voor de 5050e of 4850e, maar die is bijna nergens meer te verkrijgen
amd produceert die niet meer vermoed ik? en ik vond nergens nieuws over een opvolger dus ja.. ik wou er geen sempron in, en dan maar een goedkope athlon genomen, die zijn job wel zal aankunnen: beetje files serveren, torrenten,...
1 | AMD Athlon 64 LE-1640 | € 31,90 | € 31,90 |
1 | Gigabyte GA-MA74GM-S2H | € 45,28 | € 45,28 |
1 | HKC 3011GS | € 23,94 | € 23,94 |
1 | Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G | € 26,62 | € 26,62 |
1 | Western Digital Caviar Green WD20EADS, 2TB | € 158,72 | € 158,72 |
Importeren | Totaal | € 286,46 |
- zes sata-poorten
- gigabit netwerk
- cheape kast met aanwezige voeding, als die eruit knalt, heb ik er hier nog wel andere liggen. Of zou het beter zijn om al direct dat cheape geval te vervangen??
- 2gig geheugen met nog ruimte voor uitbreiding
- 2 TB hdd, liever één grote schijf dan meerdere kleinere
processor was moeilijkere keuze, ik wou aanvankelijk gaan voor de 5050e of 4850e, maar die is bijna nergens meer te verkrijgen
amd produceert die niet meer vermoed ik? en ik vond nergens nieuws over een opvolger dus ja.. ik wou er geen sempron in, en dan maar een goedkope athlon genomen, die zijn job wel zal aankunnen: beetje files serveren, torrenten,...
Verwijderd
Ik zou kijken naar een nieuwe sempron pricewatch: AMD Sempron 140 . Die is sneller dan je LE. Al snap ik niet waarom je perse een Athlon wil over een Sempron, gezien de sempron de taken ook makkelijk aan kan. Het is zonde om alles zo zuinig mogelijk te doen en dan alle zuinigheid het raam uit te gooien door een slechte voeding te nemen. Kijk naar een 300 watt be quiet. Die doet het redelijk goed op lage belasting en is niet duur. Waarom heb je liever 1 grote dan meerdere kleine? Het is prijs technisch niet interessant nl.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2009 13:46 ]
over die sempron, ik dacht dat dat de budget cpu was van amd, gelijk de celeron van intel en die heb ik ook nooit willen hebben, mwa, vooroordelen wssVerwijderd schreef op donderdag 17 september 2009 @ 13:45:
Ik zou kijken naar een nieuwe sempron pricewatch: AMD Sempron 140 . Die is sneller dan je LE. Al snap ik niet waarom je perse een Athlon wil over een Sempron, gezien de sempron de taken ook makkelijk aan kan. Het is zonde om alles zo zuinig mogelijk te doen en dan alle zuinigheid het raam uit te gooien door een slechte voeding te nemen. Kijk naar een 300 watt be quiet. Die doet het redelijk goed op lage belasting en is niet duur. Waarom heb je liever 1 grote dan meerdere kleine? Het is prijs technisch niet interessant nl.

//edit: ik zie nu dat die sempron die je aangeeft socket am3 is en bij mijn weten gaat dat niet werken in een socket am2, enkel am2+. en om nu toch een am3 bordje te nemen.. is nieuwer en dus ook duurder

als de pc idle't (wat hij het meeste gaat doen), zal het verbruik niet veel verschillen met die athlon
Over de voeding: ik was aan het kijken naar een goedkope kast met ruimte voor +6 schijven, en ik kwam al vrij direct op deze terecht, en toen zag ik dat er ineens een voeding bijzat, en denkende dat deze nu ook weer niet zo slecht zou zijn... en ik kan altijd nog een nieuwe voeding erin steken, het is eerder om de behuizing te doen
dan nog de schijven: in vergelijking met 2x de 1TB versie van de schijf die ik nu heb, scheelt de aankoopprijs met een 2TB schijf (bij de winkel waar ik alles nu al koop) 20 euro, weegt imo niet op tegen de voordelen van één schijf:
- meer sata-ports over op het mobo: dus ik kan in de toekomst meer schijven aan te sluiten
- ietsje zuiniger wss
- in de toekomst gaan er toch nóg grotere schijven komen, en dan gaan die 1TB'tjes toch nog vervangen worden, door nu 2tb te nemen, ga ik deze schijf langer in gebruik hebben. In mijn huidige pc zitten bijv. momenteel: 250gb, 320gb,500gb,1000gb. Die 250 is de eerstvolgende die eruit gaat ivm plaatsgebrek...
[ Voor 6% gewijzigd door Gunther.S op 17-09-2009 15:15 ]
Een AM3-processor kan wel degelijk gebruikt worden in combinatie met een AM2(+)-moederbord, mits de BIOS het ondersteuntGunther.S schreef op donderdag 17 september 2009 @ 15:06:
[...]
over die sempron, ik dacht dat dat de budget cpu was van amd, gelijk de celeron van intel en die heb ik ook nooit willen hebben, mwa, vooroordelen wssIk zal toch maar eens kijken naar die semprons dan
//edit: ik zie nu dat die sempron die je aangeeft socket am3 is en bij mijn weten gaat dat niet werken in een socket am2, enkel am2+. en om nu toch een am3 bordje te nemen.. is nieuwer en dus ook duurder
als de pc idle't (wat hij het meeste gaat doen), zal het verbruik niet veel verschillen met die athlon
Over de voeding: ik was aan het kijken naar een goedkope kast met ruimte voor +6 schijven, en ik kwam al vrij direct op deze terecht, en toen zag ik dat er ineens een voeding bijzat, en denkende dat deze nu ook weer niet zo slecht zou zijn... en ik kan altijd nog een nieuwe voeding erin steken, het is eerder om de behuizing te doen
dan nog de schijven: in vergelijking met 2x de 1TB versie van de schijf die ik nu heb, scheelt de aankoopprijs met een 2TB schijf (bij de winkel waar ik alles nu al koop) 20 euro, weegt imo niet op tegen de voordelen van één schijf:bedankt voor je advies iig
- meer sata-ports over op het mobo: dus ik kan in de toekomst meer schijven aan te sluiten
- ietsje zuiniger wss
- in de toekomst gaan er toch nóg grotere schijven komen, en dan gaan die 1TB'tjes toch nog vervangen worden, door nu 2tb te nemen, ga ik deze schijf langer in gebruik hebben. In mijn huidige pc zitten bijv. momenteel: 250gb, 320gb,500gb,1000gb. Die 250 is de eerstvolgende die eruit gaat ivm plaatsgebrek...
ah, daar zat ik dan even naast. Je hebt gelijk, dit mobo ondersteunt am3 vanaf bios F2C: bronRave17 schreef op donderdag 17 september 2009 @ 15:38:
[...]
Een AM3-processor kan wel degelijk gebruikt worden in combinatie met een AM2(+)-moederbord, mits de BIOS het ondersteuntAndersom kan dan weer niet.
maar euh, moet ik dan maar hopen dat ik een mobo krijg met dit bios of hoger, of kan ik een bios update doen zonder proc?? want ik heb hier even geen amd am2 op overschot liggen...
[ Voor 0% gewijzigd door Gunther.S op 17-09-2009 16:01 . Reden: typo ]
Verwijderd
De Sempron die ik liet zien is sneller dan die Athlon. Daarbij is de oude Sempron LE(1200 1300 etc) niet veel langzamer.Gunther.S schreef op donderdag 17 september 2009 @ 15:55:
[...]
ah, daar zat ik dan even naast. Je hebt gelijk, dit mobo ondersteunt am3 vanaf bios F2C: bron
maar euh, moet ik dan maar hopen dat ik een mobo krijg met dit bios of hoger, of kan ik een bios update doen zonder proc?? want ik heb hier even geen amd am2 op overschot liggen...
Dan laat je hem assembleren met alleen mobo+geheugen+koeler+mobo. Als het goed is doen zij dan bios update.
Ik zou kijken naar een Sharkoon Rebel kast. Die zijn niet duur maar bieden erg veel ruimte. Daarbij dus wel die be quiet voeding nemen.
Schande! Ben je nou een Tweaker of niet!Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2009 @ 16:06:
[...]
De Sempron die ik liet zien is sneller dan die Athlon. Daarbij is de oude Sempron LE(1200 1300 etc) niet veel langzamer.
Dan laat je hem assembleren met alleen mobo+geheugen+koeler+mobo. Als het goed is doen zij dan bios update.
Ik zou kijken naar een Sharkoon Rebel kast. Die zijn niet duur maar bieden erg veel ruimte. Daarbij dus wel die be quiet voeding nemen.

Ik zou zeggen waag anders even een mail aan Gigabyte. Misschien dat zij je wel kunnen vertellen welke serienummers van dit type moederbord al standaard de juiste BIOS-versie hebben
Verwijderd
Ik weet het, maar dat is beter dan te moeten miepen tegen de shop dat ze je bios moeten updaten! Dat is extra werk, tijd en gezeur. Dat kan je dus vermijden.
Het was ook maar een grapje hoorVerwijderd schreef op donderdag 17 september 2009 @ 16:21:
Ik weet het, maar dat is beter dan te moeten miepen tegen de shop dat ze je bios moeten updaten! Dat is extra werk, tijd en gezeur. Dat kan je dus vermijden.
Maar ik ben daarom wel benieuwd naar wat bijvoorbeeld Gigabyte voor oplossing aanbiedt. Gaan ze zeggen dat de AM3-ondersteuning slechts extra is, of ook een standaard?
Verwijderd
Ik denk dat ze zeggen dat je bij je shop moet zijn. Maar wie weet, misschien bieden ze aan om een bios te sturen.Rave17 schreef op donderdag 17 september 2009 @ 16:28:
[...]
Het was ook maar een grapje hoor
Maar ik ben daarom wel benieuwd naar wat bijvoorbeeld Gigabyte voor oplossing aanbiedt. Gaan ze zeggen dat de AM3-ondersteuning slechts extra is, of ook een standaard?
spijtig genoeg heeft mijn shop bar weinig processors, en al bijna helemaal geen am3, laat staan die sempron 140; dus die moet ik elders halen. Desalniettemin heb ik ze gemaild met de vraag of zij de bios update konden uitvoeren.
alsook heb ik gigabyte gemaild met de vraag welke bios versions er momenteel geshipped worden, en of zij er meer vanaf wisten.
zodra ik antwoord heb, zal ik het hier ook wel posten
edit:
shop heeft terug gemaild, maar nog niets gezegd of zij in staat zijn de bios update te doen. De persoon haalde wel aan dat de sempron 140 niet in de lijst stond met ondersteunde processors voor het moederbord:
http://www.gigabyte.eu/Su...?ProductID=3152#anchor_os
evenwel ben ik nog twee posts tegengekomen op het internet waar de combo wel degelijk werkt:
- een duitser die het direct aan de praat kreeg
- en http://www.hardware.info/nl-NL/usersys/cnFxYZ1pk2ud/view/
alsook heb ik gigabyte gemaild met de vraag welke bios versions er momenteel geshipped worden, en of zij er meer vanaf wisten.
zodra ik antwoord heb, zal ik het hier ook wel posten
edit:
shop heeft terug gemaild, maar nog niets gezegd of zij in staat zijn de bios update te doen. De persoon haalde wel aan dat de sempron 140 niet in de lijst stond met ondersteunde processors voor het moederbord:
http://www.gigabyte.eu/Su...?ProductID=3152#anchor_os
evenwel ben ik nog twee posts tegengekomen op het internet waar de combo wel degelijk werkt:
- een duitser die het direct aan de praat kreeg
- en http://www.hardware.info/nl-NL/usersys/cnFxYZ1pk2ud/view/
[ Voor 38% gewijzigd door Gunther.S op 17-09-2009 19:26 ]
Heb Gigabyte om hulp gevraagd :
De MA74GM-S2 ondersteunt Sempron X140 als volgt:
1. MA74GM-S2 rev 1.0 --> Bios F4
http://www.gigabyte.com.t...Model.aspx?ProductID=2813
2. MA74GM-S2 rev 2.0 --> Bios FCC.
http://www.gigabyte.com.t...Model.aspx?ProductID=3063
3. MA74GM-S2 rev 3.0 --> Bios F2A.
http://www.gigabyte.com.t...Model.aspx?ProductID=3153
Ik heb deze informatie van onze testing afd. gekregen, dus dat wil zeggen dat deze MB ver deze CPU aankunnen zonder problemen.
En dat was hun antwoord.
De MA74GM-S2 ondersteunt Sempron X140 als volgt:
1. MA74GM-S2 rev 1.0 --> Bios F4
http://www.gigabyte.com.t...Model.aspx?ProductID=2813
2. MA74GM-S2 rev 2.0 --> Bios FCC.
http://www.gigabyte.com.t...Model.aspx?ProductID=3063
3. MA74GM-S2 rev 3.0 --> Bios F2A.
http://www.gigabyte.com.t...Model.aspx?ProductID=3153
Ik heb deze informatie van onze testing afd. gekregen, dus dat wil zeggen dat deze MB ver deze CPU aankunnen zonder problemen.
En dat was hun antwoord.
Is het de moeite om te wachten op een Athlon II 240e? Of heeft dat niet veel zin en kan ik nu net zo goed een Celeron Dual Core E3400 nemen?
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
@ een heel eind omhoog,
ik weet er het fijne niet vanaf, maar het schijnt dat je met een redelijk aantal nvidia gpu's, gpu accelerated transcoding (dmv cuda) kan doen.. scheelt een hoop energieverbruik tov een 'dikke' processor, aangezien zelfs een GF8200 integrated het al kan..
(of bedoel je live, 1:1 transcoden? geen idee hoe je dat vloeiend doet eigenlijk..)
ik weet er het fijne niet vanaf, maar het schijnt dat je met een redelijk aantal nvidia gpu's, gpu accelerated transcoding (dmv cuda) kan doen.. scheelt een hoop energieverbruik tov een 'dikke' processor, aangezien zelfs een GF8200 integrated het al kan..
(of bedoel je live, 1:1 transcoden? geen idee hoe je dat vloeiend doet eigenlijk..)
[ Voor 3% gewijzigd door AlexanderB op 18-09-2009 23:10 ]
Ik ben niet zo thuis in het hardware wereldje maar ben wel van plan om mijn eigen energie zuinige servertje te kopen en te assembleren. Mijn plan is om windows Home server of SBS2008 erop te installeren. De functies zullen zijn:
Ik zit echter met de volgende vragen:
- Download server (torrents, usenet)
- Backup server
- Exchange server (ik wil dan ook OWA hebben draaien)
- Opslag server, in eerste instanties met de 2 WDCaviar greens, maar in de toekomst zouden daar nog 2 schijfjes bij kunnen komen.
De BBG uit mei
1 | AMD Sempron LE-1250 | € 26,85 | € 26,85 |
1 | Chenbro ES34069 | € 165,45 | € 165,45 |
1 | Jetway NC62K | € 99,46 | € 99,46 |
1 | Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G | € 21,- | € 21,- |
1 | Merkloos 2.5" naar 3.5" IDE converter | € 4,95 | € 4,95 |
1 | Samsung Spinpoint M5 HM160HC | € 43,99 | € 43,99 |
2 | Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB | € 78,40 | € 156,80 |
Ik zit echter met de volgende vragen:
- De behuizing - Deze kost momenteel 206,-, een bezopen bedrag in mijn ogen. Kan ik niet beter een budget kastje kopen of een kastje kopen dat ik hier nog heb staan? Een m-itx bord past toch in bijna elke kast?
- De voeding - Er vanuit gaande dat er geen voeding zit in mijn alternatieve kast zit zou deze picoPSU van 150 Watt prima voldoen toch? Ik moet dan alleen maar een extra 12V adaptertje kopen.
- De processor, kan deze makkelijk aan mijn eisen voldoen? En ook in de toekomst?
Als het gemakkelijk was had iemand anders het wel gedaan!
Verwijderd
Inmiddels is er veel veranderd:
Kijk naar een Sempron 140. Je kan idd een budget kast nemen met een pico PSU, bedenk wel dat daarb bij nog een adapter moet ja, let wel dat je dan ook een van 150 watt koopt. Denk dat ie wel 4 schijven trekt(of eigenlijk 5 met de laptop hd). Voor het moederbord, gezien je geen itx kast neemt, kan je ook een grotere uATX/mATX kast nemen, mocht grote belangrijk zijn, anders gewoon een mooie budget kast.
Kijk naar een Sempron 140. Je kan idd een budget kast nemen met een pico PSU, bedenk wel dat daarb bij nog een adapter moet ja, let wel dat je dan ook een van 150 watt koopt. Denk dat ie wel 4 schijven trekt(of eigenlijk 5 met de laptop hd). Voor het moederbord, gezien je geen itx kast neemt, kan je ook een grotere uATX/mATX kast nemen, mocht grote belangrijk zijn, anders gewoon een mooie budget kast.