[BBG Aanschaf] Special: energiezuinige thuisserver mei 2009

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke ik ga een auto kopen. Ik wil graag een Opel met airco, stuurbekrachtiging en elektrische ramen, maar hij moet ook zuinig zijn!
Meneer welke adviseert u mij? Die opel corsa met de groene kleur, airco en elektrische ramen.
Maar meneer ik wil eigenlijk een opel corsa met een gele kleur.
Toen kwam er geen reactie meer.

Dan ben je helaas niet goed bezig als adviseur/verkoper.
In ieder geval zo heb ik het begrepen.

Pas op!
Dit is alleen maar tekst, hier zie je dus geen gezichts uitfrukkingen of emoties!
Dus begrijp mij niet verkeerd!
Ik bedoel het niet negatief of om je af te z**ken!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je vraagt om advies in het "Energiezuinige thuisserver" topic. In dit topic is de CPU geen kwestie van smaak, zoals jouw geel/groen vergelijking doet voorkomen, maar een essentieel onderdeel van het "energiezuinig" zijn. De juiste vergelijking is: "als u een zuinige Corsa wilt, kunt u beter de airco vervangen door arko (met slingeraandrijving)".

Vervolgens wil je met je "zuinige Corsa'tje" ook nog gaan deelnemen aan races (gamen). Dan zit je hier gewoon verkeerd.

Enne "adviseur/verkoper"? Waar haal je dat vandaan? Er is hier niemand die financieel belang heeft bij de adviezen die hij geeft, dus dat gaat helemaal nergens over.

[ Voor 20% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 12-06-2009 11:41 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd, ik geef (vrijwillig!!!!!!)advies om mensen met minder verstand van computers te helpen. Als ze niet luisteren, waarom zou ik dan nog tijd verspillen? Er zijn meer mensen die hulp nodig hebben en die wel graag naar advies luisteren. Mijn advies is niet die CPU nemen. Wil je dat niet, sja dan moet je de hulp van iemand anders krijgen. Had ik al gezegt dat ik dit vrijwillig doe? Als je me zou betalen zou het wat anders zijn.

Oh en om er een betere auto vergelijking van te maken:

Ik wil graag zuinig en ik moet gewoon wat dingetjes mee kunnen nemen en wat rijden, dus wat moet ik hebben, u zegt die toyota yago? Nee ik wil graag die gempimpte te dure hummer, maar dan zuinig. Oh en hij moet mogelijk wel 200 kunnen gaan want misschien ga ik nog wel een keer naar duitsland op de autobahn.

Of eigenlijk

Ik wil graag een Ik wil graag een Opel met airco, stuurbekrachtiging en elektrische ramen, maar hij moet ook zuinig zijn!

Advies, de opel corsa is niet zuinig, neem een Toyota Aygo. Die is zuinig en voldoet aan jouw eisen.

Ik wil toch die opel corsa.

Succes er mee dan!

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2009 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of eigenlijk

Ik wil graag een Ik wil graag een Opel met airco, stuurbekrachtiging en elektrische ramen, maar hij moet ook zuinig zijn!

Advies, de opel corsa is niet zuinig, neem een Toyota Aygo. Die is zuinig en voldoet aan jouw eisen.

Ik wil toch die opel corsa.

Dus je zegt nu eigenlijk dat de cpu Q9000 niet zuinig is terwijl die nog zuiniger is dan wat jij mij hebt aangeboden ;)

Ja geef mij maar die ''te dure humer'' waar ik idd eens snel mee kan rijden of als het moet ook grote dingen mee kan vervoeren. En is dan nog altijd zuiniger in ieder geval even zuinig als de Toyota Aygo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Succes er mee dan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer dat de discussie hier ondertussen meer een non-discussie geworden is.

Dat verwijt is overigens aan niemand persoonlijk gericht, hou me ten goede, maar wie de schoen past.......

We hebben het hier over een (energiezuinige) thuisserver. That's it. Niet over een bruut rekenwonder. En als het goed is ook niet over een kostbaar wonderkind voor in de meterkast (wie zou dat zo'n prijsdiertje nou aandoen?).

IMHO blijft het de kunst om met niet ál te exotische onderdelen en ook nog eens binnen een acceptabel budget iets werkbaars in elkaar te knutselen waar je dan vervolgens ook nog het liefst zo lang mogelijk plezier van hebt.

Natuurlijk zijn begrippen als 'budget' erg rekbaar maar normaliter lees ik dan toch liefst "voor weinig". En in dit geval dus ook "voor weinig" als het gaat om de jaarafrekening met de lokale electriciteitsboer. Oud-Hollandsche kneuterigheid, VOC-mentaliteit (*kuch*) en improvisatievermogen.

Géén quadcores dus, géén SSD's, géén brute voedingen die dan wel zwaar 80+ zijn maar ondertussen 95% van de tijd idle draaien en dat theoretische rendement nooit halen.

Zo denk ik er althans over. Back to the basics dan maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:47

Thandor

SilverStreak

Inderdaad een beetje oppassen dat we niet te ver naar een 'non-discussie' afwijken ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 20:27

Matis

Rubber Rocket

Ik heb vandaag eens naar de Azerty winkel gekeken en wat daar leverbaar is mbt de energie zuinige server. Ik heb grotendeels de TS aangehouden met artikelen.
Ik heb gekozen voor een 2.5" SATA schijfje voor mijn Ubuntu OS. Ook heb ik gekozen voor een ander MoBo tw: ASRock K10N78M, mede door zijn 6 x sata. Er zit ook nog 1 x ata op, maar die heb ik (nog) niet gebruikt. Moet er geen optical driver in? Ik zou er ook voor kunnen kiezen om een ata 2.5" hdd erin te zetten, maar die zijn (veel) duurder dan de sata broertjes 8)7
Daarnaast heb ik voor een miditower gekozen en een 300watt voeding (ik denk redelijk efficiënt). Mochten er nog op/aanmerkingen zijn dan hoor ik het graag :)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Sempron LE-1250€ 26,85€ 26,85
1be quiet! Pure Power 300W€ 30,93€ 30,93
1Intel PRO/1000 GT€ 23,17€ 23,17
1Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G€ 21,56€ 21,56
1Samsung Spinpoint M80 HM160JI€ 38,48€ 38,48
2Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB€ 72,90€ 145,80
ImporterenTotaal€ 286,79

Hier komt nog bij:
Behuizing Asus TA-8H2 € 26,23 http://azerty.nl/8-1044-1...8h2-midtowermodel-at.html
MoBo ASRock K10N78M € 40,17 http://www.azerty.nl/8-85...10n78m-moederbord-at.html

[ Voor 137% gewijzigd door Matis op 15-06-2009 10:32 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weinig op aan te merken. Leuk die gefoce 8100 ook. /me gaat ff reviews er van zoeken om te zien hoe zuinig ie is.

Hmmm niet echt onder de indruk:
http://www.hardwarezone.c...w.php?id=2763&cid=6&pg=12

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2009 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2009 @ 11:26:
Weinig op aan te merken. Leuk die gefoce 8100 ook. /me gaat ff reviews er van zoeken om te zien hoe zuinig ie is.

Hmmm niet echt onder de indruk:
http://www.hardwarezone.c...w.php?id=2763&cid=6&pg=12
Nee, hij verbruikt relatief veel (meer) vermogen dan bijvoorbeeld de Gigabyte broertjes :?

Verder geen opmerkingen mbt het sata laptop-schijfje? Waarom is er in de TS wel voor gekozen? Puur om je sata's vrij te houden voor opslag?

Edit: Ik kom net ook wat inconsistentie tegen:
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=K10N78M (4x sata, zie ik ook op de afbeelding)
http://www.azerty.nl/8-85...10n78m-moederbord-at.html (6 x sata, zelfde afbeelding) 8)7

[ Voor 35% gewijzigd door Matis op 15-06-2009 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, puur om 4x Sata over te houden voor de 4 hotswapbays.

Maar wat ga je er mee doen? Er zijn bij azerty een paar mooie Atom barebones te krijgen die je met jouw hardeschijf config mooi kan vullen.

En het is mogelijk de inplementatie van zotac die misschien meer fasen gebruikt(=inefficienter voor laag verbruik). Maar daarom verbruikt ie nog meer dan de 740G van Gigabyte.
http://www.silentpcreview.com/article859-page5.html

Ik denk dat ie dus maar 4 Sata heeft. Geloof de fabrikant toch eerder dan de dozen schuiver ;).

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2009 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2009 @ 11:39:
Ja, puur om 4x Sata over te houden voor de 4 hotswapbays.
Dat dacht ik al, ik wil uiteindelijk 4 opslag-schijven gaan gebruiken. Misschien in raid.
Maar wat ga je er mee doen? Er zijn bij azerty een paar mooie Atom barebones te krijgen die je met jouw hardeschijf config mooi kan vullen.
Als ik kijk naar deze specs dan zit hier maar 2 x sata op. Een uitbreidingskaart is geen optie, want ik wil 2 LAN interfaces.
En het is mogelijk de inplementatie van zotac die misschien meer fasen gebruikt(=inefficienter voor laag verbruik). Maar daarom verbruikt ie nog meer dan de 740G van Gigabyte.
Daar had ik nog niet over na gedacht, maar met 4 sata-poorten valt die toch af.
Ik denk dat ie dus maar 4 Sata heeft. Geloof de fabrikant toch eerder dan de dozen schuiver ;).
Yup, ik ook. Verder lijk dit bord een leuk alternatief. 5 x sata ;)

Kun je Ubuntu vanaf usb-stick installeren? Zie geen CD/DVD drive ;)

* Matis is stiekem wel een Gigabyte fanboy :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee de Gigabyte 740G heeft en een SB700 en 6 Sata poorten.

1. 1 x 24-pin ATX main power connector
2. 1 x 4-pin ATX 12V power connector
3. 1 x floppy disk drive connector
4. 1 x IDE connector
5. 6 x SATA 3Gb/s connectors
6. 1 x CPU fan header
7. 1 x system fan header
8. 1 x front panel header
9. 1 x front panel audio header
10. 1 x CD In connector
11. 1 x S/PDIF In/Out header
12. 4 x USB 2.0/1.1 headers
13. 1 x Serial port header
14. 1 x chassis intrusion header
15. 1 x power LED header

Je kan van alles installeren van USB. Heb XP,Vista,Win7,Ubuntu allemaal al geïnstalleerd van USB stick.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2009 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2009 @ 11:55:
Nee de Gigabyte 740G heeft en een SB700 en 6 Sata poorten.
Op welke plank doel je daarmee? Deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarezone.com.my/img/data/articles/2008/2763/Power.gif
pricewatch: Gigabyte GA-MA74GM-S2H
Dit is een *gewoon* AM2 plankje, geen +, dit maakt met deze sempron niet veel uit, maar een eventuele upgrade zal dan niet meer gaan
Grafische chipset geef ik toch geen klap om er moet alleen even een monitor aan kunnen hangen op het moment dat ik een OS wil installeren.
Je kan van alles installeren van USB. Heb XP,Vista,Win7,Ubuntu allemaal al geïnstalleerd van USB stick.
Mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik volg de discussie met belangstelling. Zo te zien is de voorgestelde server ook goed als eenvoudig werkstation te gebruiken. Ik game er toch niet op. Het Asrok bordje heeft mijn belangstelling

ASRock K10N78M € 40,17 http://www.azerty.nl/8-85...10n78m-moederbord-at.html

Vooral omdat hij ook RAID 5 aankan. Ik heb een 3tal 640 schijven liggen. Samen kom je dan mooi boven de 1T uit en je bent vrij robuust. Eén werk/boot schijf er in en ze staan voor het grootste deel van de tijd stil. Mooi zuinig dus. Natuurlijk niet zo zuinig als mogelijk is, maar het spaart wel een apparaat uit. Mat een WOL kan hij zelfs de slaapstand in als hij niet draait.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ortep schreef op maandag 15 juni 2009 @ 12:17:
Ik volg de discussie met belangstelling. Zo te zien is de voorgestelde server ook goed als eenvoudig werkstation te gebruiken. Ik game er toch niet op. Het Asrok bordje heeft mijn belangstelling

Je hebt wel gelezen dat er maar 4 ipv de door Azerty aangegeven 6 sata-poorten op zitten?
Vooral omdat hij ook RAID 5 aankan. Ik heb een 3tal 640 schijven liggen. Samen kom je dan mooi boven de 1T uit en je bent vrij robuust. Eén werk/boot schijf er in en ze staan voor het grootste deel van de tijd stil. Mooi zuinig dus. Natuurlijk niet zo zuinig als mogelijk is, maar het spaart wel een apparaat uit. Mat een WOL kan hij zelfs de slaapstand in als hij niet draait.
Uit deze reactie lijkt dus dat je dat wel hebt gelezen. Het bordje is idd niet echt zuinig en met WOL kan hij mooi uit als ie niet nodig is. Verder kun je met een Intel netwerkkaart gebruikmaken van Directed Package; Waardoor de server bij elk gewenst protocol wakker schiet uit uit/slaapstand of standby :) Erg handig EN zuinig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matis schreef op maandag 15 juni 2009 @ 12:05:
[...]

Op welke plank doel je daarmee? Deze:
[afbeelding]
pricewatch: Gigabyte GA-MA74GM-S2H
Dit is een *gewoon* AM2 plankje, geen +, dit maakt met deze sempron niet veel uit, maar een eventuele upgrade zal dan niet meer gaan
Grafische chipset geef ik toch geen klap om er moet alleen even een monitor aan kunnen hangen op het moment dat ik een OS wil installeren.
Hoezo? AM2 of 2+ maakt alleen maar uit voor de Hypertransportbus. Phenom 2 en alles gaat er gewoon op werken wat op een AM2+ ook werkt.
http://www.gigabyte.com.t...?ProductID=2775#anchor_os
Ortep schreef op maandag 15 juni 2009 @ 12:17:

Raid van nvidia is van wat ik altijd heb gelezen, niet al te best. Als ik jouw was zou ik dus kijken naar budget intel dan. de ICH9/10R van intel zijn een stuk beter. Anders zou je ook nog kunnen kijken richting software raid. Al is dat onder windows slechter dan onder *unix. Ik hoop verder dat de schijven geen Spinoint F1's zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2009 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2009 @ 12:37:
Hoezo? AM2 of 2+ maakt alleen maar uit voor de Hypertransportbus. Phenom 2 en alles gaat er gewoon op werken wat op een AM2+ ook werkt.
http://www.gigabyte.com.t...?ProductID=2775#anchor_os
:$ Dat wist ik niet, ik dacht/ ging er vanuit dat dat andere schoentjes waren.

Ik heb nu deze config
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-MA74GM-S2H€ 47,83€ 47,83
ImporterenTotaal€ 334,62

Daarbij komt dus nog behuizing:
Asus TA-8H2 € 26,23 http://azerty.nl/8-1044-1...8h2-midtowermodel-at.html

Moet hier nog een bracket bij om mijn 2,5" schijfje te bevestigen in 3,5" bay in kast?

Dit plankje ondersteunt *alleen* maar RAID 0, 1 en 10. Dan ga ik gewoon voor de niet redundant uitvoering en plemp ik de schijven er gewoon als losse partities in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2009 @ 12:37:
Raid van nvidia is van wat ik altijd heb gelezen, niet al te best. Als ik jouw was zou ik dus kijken naar budget intel dan. de ICH9/10R van intel zijn een stuk beter. Anders zou je ook nog kunnen kijken richting software raid. Al is dat onder windows slechter dan onder *unix. Ik hoop verder dat de schijven geen Spinoint F1's zijn.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat het min of meer software raid (via een driver) is op zo'n bordje. Ik verwacht geen full blown RAID kaart. Dan ben je zo een paar 100 Euro kwijt. De snelheid is niet echt van belang. Ik zie het meer als secondary storage. Beter dan tape zeg maar. En als ik ze via mijn NMT of mijn laptop benader is het netwerk de beperkende factor en zal het me een zorg zijn dat de processor daar 20% van zijn tijd aan besteed. En volledige software Raid zit voor zover ik weet alleen in de Windows server systemen. Ik heb het draaien op een W2k3 server nu. Mar in XP en Vista zit het niet (Zonder trucjes) Ik denk dat het dadelijk ook niet zit in Win 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is het ook, driver raid, maar die van nvidia staat bekend als slecht en onstabiel(*). De driver raid van Intel is een stuk beter. Nadeel is dat de bordjes wel een stuk duurder zijn. Imho, ik zou het risico niet echt willen nemen.

*laatste keer dat ik er over las

@matis
Ja, je hebt een adapter nodig voor 2,5" naar 3,5". Die kosten een paar euro.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2009 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2009 @ 13:31:
@matis
Ja, je hebt een adapter nodig voor 2,5" naar 3,5". Die kosten een paar euro.
Volgens mij zat er bij mijn Antec 900 behuizing nog zo'n bakje, waar een 2,5" (floppy) in een 3,5" bay past.
Ik neem niet aan dat je met adapter doelt op een elektrisch-component.

Verder heb ik geen idee waar ik op moet/kan zoeken. 3,5" bay converters geeft alleen maar hits 5,25" naar 3,5". Als ik zoek op 2,5" hdd bracket dan komen er alleen maar externe behuizingen naar voren.

Het *enige* wat bij Azerty naar voren komt wat enigzins lijkt op wat ik zoek is dit. Echter zit ik niet te wachten op "Supports dual 2.5” SATA hard drive. Fully supports hot-swap and hot-plug. Tool-free for easy HDD installation. Fits in standard 3.5” drive bay. Up to 3Gbps transfer speeds"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee electrisch is voor sata niets nodig, voor pata wel. Ik weet niet of jij er zon adapter bij krijgt bij je kast. Maar je kan hem ook altijd op creativere manieren op hangen. Azerty heeft ze wel hoor. Alleen zijn ze idd lastig te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Zucht, dan moet ik weer gaan nadenken :) Ik vond het net zo leuk dat er een min of meer kant en klaar bestellijstje stond waar ik wat aan had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2009 @ 13:54:
Nee electrisch is voor sata niets nodig, voor pata wel. Ik weet niet of jij er zon adapter bij krijgt bij je kast. Maar je kan hem ook altijd op creativere manieren op hangen. Azerty heeft ze wel hoor. Alleen zijn ze idd lastig te vinden.
Succes :) http://www.azerty.nl/8-11...bracket-2-5-inch-hdd.html Dit is hetgeen waar ik naar opzoek ben/was.
In de pricewatch staan ze onder kabels 8)7

Mijn configuratie 1.0:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-MA74GM-S2H€ 47,83€ 47,83
ImporterenTotaal€ 334,62

Daarbij komt nog:Mijn config mag rechtenvrij worden geplaatst bij een nieuwe BBG ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik jouw was zou ik er geen 10euro voor neer leggen en zelf een ophang systeem maken. 10 euro, jeez.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2009 @ 14:34:
Als ik jouw was zou ik er geen 10euro voor neer leggen en zelf een ophang systeem maken. 10 euro, jeez.
Het ie niet alleen het 'blikje' maar ook de kabel die er bij zit. Ik schroef 2.5 schijfjes altijd gewoon enkelzijdig vast. Ze zijn zo licht dat dat voldoende is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2009 @ 14:34:
Ok :) Ik heb een directe link.

Ik weet niet of ik nog wat sata kabels mee zal nemen. Dat zijn de kosten ook niet en het zal doodzonde zijn als mijn systeem straks blijft hangen op wat suffe kabeltjes.

Note to self; Straks eerst ff thuis kijken wat voor kabels ik nog heb liggen. Sata voeding zal wel in/bij de PSU zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HEb ik al gezegt, maar ik herhaal het. Voor SATA 2,5" schijven heb je niets extra's/anders nodig dan voor standaard 3,5" Sata hardeschijven. Gewone satakabels kunnen er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2009 @ 14:40:
HEb ik al gezegt, maar ik herhaal het. Voor SATA 2,5" schijven heb je niets extra's/anders nodig dan voor standaard 3,5" Sata hardeschijven. Gewone satakabels kunnen er in.
DAt weet ik. Ik moet alleen wel sata kabels hebben :P. Meestal zitten er wel een aantal bij de het mobo, maar ik heb er nu *al* 3 nodig en dan moet ik ook nog ff checken hoe dat ik mijn kast het beste kan indelen qua airflow. Is daar nog advies over?
Zou dit systeem ook fanless kunnen in die miditower? Er zitten wel 2 80mm fans op. 1 intake en 1tje voor de exhaust.En natuurlijk een fan op mn heatsink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar sata kabels zijn geen 10euro :p

Helemaal fansless, zou ik niet doen. Wat je wel kan doen is die 2x 80cm fan's op 5 volt laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2009 @ 14:52:
Maar sata kabels zijn geen 10euro :p
Klopt, ik wil wel voor de kabels gaan met 1 gehoekte connector. Verder vraag ik me af welke lengtes ik zal pakken. Ik wil namelijk zo min mogelijk overtollige kabels hebben.
Ik heb de keuze uit de volgende lengtes.
  • 46 cm (misschien aan de korte kant)
  • 60 cm (iets te lang voor het mooie)
  • 91.4 cm (lijkt me veel te lang)
Helemaal fansless, zou ik niet doen. Wat je wel kan doen is die 2x 80cm fan's op 5 volt laten draaien.
80 cm, dat is wel heel erg veel :) Een orkaan op zolder ben ik bang ;). Dat is wel een goed idee, op 5 volt laten draaien voor dat kleine beetje airflow :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matis schreef op maandag 15 juni 2009 @ 15:06:
[...]

Klopt, ik wil wel voor de kabels gaan met 1 gehoekte connector. Verder vraag ik me af welke lengtes ik zal pakken. Ik wil namelijk zo min mogelijk overtollige kabels hebben.
Ik heb de keuze uit de volgende lengtes.
  • 46 cm (misschien aan de korte kant)
  • 60 cm (iets te lang voor het mooie)
  • 91.4 cm (lijkt me veel te lang)
Voor hdd's zijn - beetje afhankelijk van je kast natuurlijk - SATA-kabels van 45cm over het algemeen ideaal. Ik heb er in elk geval nog nooit problemen mee gehad (eerder te lang dan te kort......).

Ik zou overigens wel een andere kast uitzoeken - ééntje met 120mm fans bijvoorbeeld. Koelt beter en is vooral stiller, zeker als je de fan dresseert zoals bijvoorbeeld DIT kastje .

Kost je geen cent meer, dus dáár hoef je het niet om te laten. Even afgezien van persoonlijke voorkeuren natuurlijk. Maar zo'n Coolermaster is eigenlijk best wel lekker neutraal. En je komt met SATA-kabels van 45cm prima weg in zo'n ding.

En dan nog één wijze raad: de kabels van de kleine Be Quiet-voedingen zijn aan de korte kant. Zie HIER het bekabelingsdiagrammetje (onderhet kopje kabelmanagement, deeplinken loopt niet echt lekker merk ik).
Zou zo maar kunnen dat je niet echt lekker uit komt. Niet dat er veel alternatieven zijn trouwens, dus het blijft behelpen.

-edit- opmerking linkje Be Quiet

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2009 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2009 @ 18:26:
Voor hdd's zijn - beetje afhankelijk van je kast natuurlijk - SATA-kabels van 45cm over het algemeen ideaal. Ik heb er in elk geval nog nooit problemen mee gehad (eerder te lang dan te kort......).
De kabels die ik hier thuis heb zijn er 61 en dat is te lang voor het mooie, dus 45 lijkt beter!
Ik zou overigens wel een andere kast uitzoeken - ééntje met 120mm fans bijvoorbeeld. Koelt beter en is vooral stiller, zeker als je de fan dresseert zoals bijvoorbeeld DIT kastje .
Die had ik in eerste instantie ook uitgekozen, maar daar zit geen intake in (stock), en ik weet niet welke beter is maar intake en exhaust leek beter (weet niet waarom :P)
Kost je geen cent meer, dus dáár hoef je het niet om te laten. Even afgezien van persoonlijke voorkeuren natuurlijk. Maar zo'n Coolermaster is eigenlijk best wel lekker neutraal. En je komt met SATA-kabels van 45cm prima weg in zo'n ding.
Mooi dat te horen.
En dan nog één wijze raad: de kabels van de kleine Be Quiet-voedingen zijn aan de korte kant. Zie HIER het bekabelingsdiagrammetje (onderhet kopje kabelmanagement, deeplinken loopt niet echt lekker merk ik).
Zou zo maar kunnen dat je niet echt lekker uit komt. Niet dat er veel alternatieven zijn trouwens, dus het blijft behelpen.
Hmm, 400mm voor de ATX voeding lijkt idd wat kort (hmm, de voeding zit hier natuurlijk boven 8)7 ) Ik ga ook problemen krijgen met het aantal sata voedingen ben ik bang. Molex kan natuurlijk wel omgevormd worden naar sata (of zelf wat knijpen :) ).
Probleem is dat er weinig tot geen voedingen zijn onder de 300 watt die enigszins efficiënt klinken (sweex ftw). En ik ga er geen 500 watt Coolermaster in leggen (beetje overkill imo ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De ontbrekende intake-fan van de Coolermaster is - indien nodig - snel aan te vullen natuurlijk. Of 'ie ook echt nodig is betwijfel ik maar voor een paar euri koop je een langzaamdraaiende 120mm en je hebt ook dat probleem rechtgetrokken.

Bedenk wel dat de meeste simpele mobo's sowieso geen twee fans kunnen bedienen dus je zit al snel aan (Voltmatig afgeknepen) 4-pens 'dikke' Molex-verbindingen voor die tweede fan.

Qua voeding is het idd zoeken. DIT is wellicht een alternatief al ken ik de exacte kabellengtes van dat beestje ook niet. Ik gebruik een oudere 250W Fortron en die heeft i.i.g. kabels die wel lang genoeg zijn voor de modale miditower.

Betrouwbaar zijn Fortron-voedingen sowieso dus dat mag geen probleem zijn. Alleen zijn de kabels niet mooi gesleeved enzovoorts, maar dat mag de pret niet drukken.

-edit- Ik bedoel natuurlijk de 300W versie van deze voeding, kost plm € 32,50. Zie 'm alleen niet zo snel in de pricewatch staan. Paradigit verkoopt de 350W versie voor € 34,99. Dus zie dat als een richtprijs.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2009 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sja, voor de kabel heb je wel ATX extenders, voor Sata heb je molex naar 2x sata power. Dus dat is wel op te lossen. Ander doet de Corsair 400CX het ook wel redelijk qua efficientie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

K, thnx allemaal voor de tips. Ik heb de 400CX genomen(6x sata). Daarnaast doe ik die Coolermaster behuizing inclusief 120mm fan.
Ik heb 3 x een satakabel-gehoekt van 45 cm meegenomen.

Al met al levert dat een mooi lijstje op voor mijn config: Link

Mochten er nog final resorts zijn dan hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Matis schreef op maandag 15 juni 2009 @ 19:51:
K, thnx allemaal voor de tips. Ik heb de 400CX genomen(6x sata). Daarnaast doe ik die Coolermaster behuizing inclusief 120mm fan.
Ik heb 3 x een satakabel-gehoekt van 45 cm meegenomen.

Al met al levert dat een mooi lijstje op voor mijn config: Link

Mochten er nog final resorts zijn dan hoor ik het graag :)
Misschien zeg ik wat doms, maar waar is je werkgeheugen :') Kan ook niet kijken, mooie configuratie!
Die van mij is ietsje duurder, maar op een of anderen manier toch meer perfomance.. Ik zal 'm binnenkort is posten, weet alleen niet of hij onder super zuinig valt.

[ Voor 12% gewijzigd door DJ-Visto op 15-06-2009 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

DJ-Visto schreef op maandag 15 juni 2009 @ 20:12:
[...]

Misschien zeg ik wat doms, maar waar is je werkgeheugen :') Kan ook niet kijken, mooie configuratie!
Die van mij is ietsje duurder, maar op een of anderen manier toch meer perfomance.. Ik zal 'm binnenkort is posten, weet alleen niet of hij onder super zuinig valt.
Meer vermogen != zuiniger ;) Werkgeheugen had ik gelukkig al aan gedacht :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Matis schreef op maandag 15 juni 2009 @ 21:10:
[...]

Meer vermogen != zuiniger ;) Werkgeheugen had ik gelukkig al aan gedacht :Y
Goed, ik zal 't is posten, misschien zal ik 't al is hebben gepost, maar als nog.

Als eerst heb ik voor een goeie & leuke processor gekozen, dit is uiteindelijk geworden de X2 7750 @ 2.7GHz leuke processor die ik makkelijk op 3GHz kan zetten, altijd makkelijk om net die extra processen als mail op te halen niet als groten belasting te bezorgen.
Daarnaast komt natuurlijk ook nog een moederbord, hiervoor heb ik een Asus M4A78 PRO gekozen, mooi met 1x PCI-E en 3x PCI, en 6x SATA (om 3x pci & 6x sata ging het mij vooral)..

Als boot schijf wordt gebruikt gemaakt van een Hitachi Deskstar P7K500 250GB, 8MB, SATAII 250GB, genoeg voor programma files, enzo..
Daarnaast heb ik nog 2x Hitachi Deskstar 7K1000.B 1TB, 7200rpm, 16MB, SATA gekozen.. Genoeg ruimte om al mijn downloads & Files op te slaan.. ;)

Niet te vergeten heb ik nog voor 8GB werkgeheugen gekozen, vooral om te virtualiseren. ;) En bijvoorbeeld ook om alle processen te draaien, en dat ik hem ook nog 's een opdracht kan geven.
Uiteindelijk ben ik hiervoor op 2x Kingston HyperX 4GB(2x2GB) DDR2 PC2-8500, 1066MHz gekomen.
Natuurlijk mogen de netwerkkaarten niet vergeten, hiervoor heb ik gewoon voor 2 leuken dingetjes bij Alternate gekozen.. 2x Netwerk PCI TP-LINK TG-3269 1 x RJ-45, PCI, 10/100/1000 Mbps.
Dit speeltje wordt gevoet door een Corsair CMPSU-CX400W.

Dit speeltje krijg ik voor mijn verjaardag & rapport (ja ik zit in de 1é :9)
Deze voeding is gekozen omdat ik misschien (ja, je gaat 't goed horen) tot 9 á 10 hardeschijven. Misschien niet genoeg aansluiten maar ik heb van Terw_Dan sata connectors aanbevolen gekregen, die moet ik alleen nog bestellen en op een oud molex kabeltje monteren (ook even iets aan elkaar solderen :P) En dan heb ik een lange kabel waar mijn dvd drive & sata schijven aanhangen ;)
Er is geen dvd drive meebestelt, ik heb hier nog eentje van IDE liggen. Ik moet alleen nog een kast aanpassing doen. Want die heb ik namelijk zelf getweakt ^^ Maar op mijn verjaardag komen er genoeg mensen die er verstand van hebben, want ik wordt 14 :>
En misschien komt er ooit nog een NAS aan het netwerk om de server 1keer per week ofzo te backuppen. Maarja, zo'n nasje kost ook weer erg veel, tenminste voor mij dan.

Iemand nog op of aanmerkingen? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door DJ-Visto op 15-06-2009 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Dit is alles behalve energiezuinig. Je hoort hier dus niet thuis ;) Verder een goed systeem voor het virtualiseren e.d. maar niet echt energiezuinig en dat zien we hier wel graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Matis schreef op maandag 15 juni 2009 @ 21:47:
Dit is alles behalve energiezuinig. Je hoort hier dus niet thuis ;) Verder een goed systeem voor het virtualiseren e.d. maar niet echt energiezuinig en dat zien we hier wel graag.
Zo zuinig als het kan, maar ik vindt dat er ook een aparte topic kan komen voor Home Server, zonder zuinig, maar ik zal straks even een mod een DM sturen ;) (of Reinman ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

DJ-Visto schreef op maandag 15 juni 2009 @ 21:48:
[...]

Zo zuinig als het kan, maar ik vindt dat er ook een aparte topic kan komen voor Home Server, zonder zuinig, maar ik zal straks even een mod een DM sturen ;) (of Reinman ofzo)
Als je dit topic had gelezen dan had je kunnen lezen dat er binnenkort een homeserver BBG komt. Dus even geduld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mwa, hij kan tussentijds wel verder gaan. Ik bedoel, energiezuinig is ie niet, maar daar kunnen we zelfs met onzuinigere hardware nog wel wat watt van af schaven hoor O-).

Als zou Visto bij het begin moeten beginnen en dat is wat het doel is. Het doel van het systeem bepaald alles.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2009 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Je hebt al een netwerk aansluiting on-board he, dus dan heb je alleen een netwerkkaart nodig als je wil gaan routeren, want anders heb je aan eentje genoeg.

Och, verder is het oké hoor qua energie. Ik zou er iig mee kunnen leven. Zet de grote data schijven snel op hibernate, gebruik de energiebesparende functies van je OS en BIOS en je bespaart al snel een heleboel.

Je voeding is ook wel goed gekozen, zo blijf je wel in het zuinigste bereik van je voeding.

en een NASje is altijd leuk, al kan je natuurlijk ook een andere goedkopere oplossing daarvoor verzinnen.
Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2009 @ 22:43:
Mwa, hij kan tussentijds wel verder gaan. Ik bedoel, energiezuinig is ie niet, maar daar kunnen we zelfs met onzuinigere hardware nog wel wat watt van af schaven hoor O-).

Als zou Visto bij het begin moeten beginnen en dat is wat het doel is. Het doel van het systeem bepaald alles.
Als ik als 14 jarige hardware voor een x bedrag mocht uitkiezen, zou ik het ook opmaken hoor ;) Al zou ik dan misschien liever meer schijven kopen dan dat hij nu heeft.

[ Voor 32% gewijzigd door Hooglander1 op 15-06-2009 22:53 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Hooglander1 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 22:50:
Je hebt al een netwerk aansluiting on-board he, dus dan heb je alleen een netwerkkaart nodig als je wil gaan routeren, want anders heb je aan eentje genoeg.
Yup, ik wil hem als router/gateway gaan gebruiken. Ubuntu +webmin + sabnzbd enzo
Och, verder is het oké hoor qua energie. Ik zou er iig mee kunnen leven. Zet de grote data schijven snel op hibernate, gebruik de energiebesparende functies van je OS en BIOS en je bespaart al snel een heleboel.
Yes, was ik ook van plan, maar goed dat je het nog even aanhaalt ;)
Je voeding is ook wel goed gekozen, zo blijf je wel in het zuinigste bereik van je voeding.
Ja, de voeding is misschien aan de hoge kant, maar daardoor blijf ik wel weer lekker zuining!
en een NASje is altijd leuk, al kan je natuurlijk ook een andere goedkopere oplossing daarvoor verzinnen.
Klopt, alleen heb ik naar een NAS gekeken met 2tb mogelijkheden. Dan betaal je je al scheel. Een goedkope server/router is een mooi alternatief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2009 @ 22:43:

Ok,
De functies zijn:

Virtualisatie Debian (als Apach)
  • Domain Controller
  • Active Directory
  • Streaming
  • File
  • Download
  • Backup
  • Terminal
  • VPN
  • Exchange
  • Eventueel Routing
  • Eventueel een kleine game server
En dan nog een stukje netwerkstructuur (had een topic lopen [2008] Hoop vraagjes @ Windows Server)
Afbeeldingslocatie: http://www.dj-visto.eu/images/schema.png
Hooglander1 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 22:50:

[...]

Als ik als 14 jarige hardware voor een x bedrag mocht uitkiezen, zou ik het ook opmaken hoor ;) Al zou ik dan misschien liever meer schijven kopen dan dat hij nu heeft.
Bedankt voor 't compliment :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

@DJ-Visto: Waarom ga je je server niet als gateway gebruiken?

Ik heb net mijn machientje besteld. Nu maar hopen dat ik hem voor het weekend binnen heb ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Matis op 16-06-2009 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ik ontving net de volgende mail van Azerty:
Beste Matis

Bedankt voor uw bestelling.

Zoals we kunnen zien, kiest u ervoor om de pc zelf te assembleren.

We willen u wel attenderen op het volgende:

Aangezien de pinnetjes van de processor (AMD) zeer gevoelig zijn, blijkt dat veel klanten de pinnetjes kapot drukken. Dit is het gevolg van het verkeerd monteren van de cpu op het moederbord. Ondanks het feit dat onze klanten veel kennis hebben van pc's, onderdelen en ICT in het algemeen, overkomt het hen ook.

Wij kunnen in dat geval geen garantie geven, want het gaat om gebruikersschade. In dat geval kunt u de processor weggooien.

We raden u daarom aan om de computer door Azerty te laten bouwen tegen een assemblageprijs van 59,00 euro, artnr 7517, zodat u zeker weet dat wij de onderdelen hier goed kunnen testen. Ook heeft u dan een garantie op de assemblage van 1 jaar. In het geval van incompatibiliteit kunnen we direct actie ondernemen door een ander produkt te kiezen, uiteraard in overleg met u.

Wanneer u de computer zelf gaat bouwen, zou u eventuele incompatabiliteit pas opmerken tijdens het testen van de computer. In dat geval kunt u het produkt wel terugsturen via de rma afdeling, maar dan krijgt u achteraf te maken met onnodige kosten en tijdverlies. De kosten van incompatabiliteit zijn in dat geval voor uw rekening.

Graag horen we waar u de voorkeur aangeeft:

1) Ik laat mijn computer assembleren en hardwarematig testen door Azerty voor 59,00 euro en heb een jaar lang garantie op de assemblage

2) Ik laat de cpu, koeler en het geheugen op het moederbord assembleren en testen op beeld voor slechts 19,99 euro.

3) Ik draag zelf het risico van incompatabiliteit. Eventuele problemen en bijbehorende kosten (daling van de dagwaarde, stockingskosten) in de toekomst ten aanzien van incompatabiliteit zijn voor mijn eigen rekening

Voor vragen en/ of opmerkingen over deze mail kunt u me altijd bereiken. We zien uw antwoord met belangstelling tegemoet.

Let op: garantie kan alleen worden verkregen op defecte onderdelen of produkten, die incompatibel zijn. Defecten of softwareproblemen (bv. virussen) door toedoen van gebruikers komen nooit in aanmerking voor garantie.
Ikzelf heb al veel PC's in elkaar gezet, maar is dit gewoon geldklopperij van de Azerty? Of zijn die CPU pinnetjes echt zo fragiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Geldklopperij, als je het vaker hebt gedaan, dan kan je het ook prima. Zij wijzen je alleen op de risico's en verantwoordelijkheden die horen bij het zelf in elkaar zetten van een pc. Wat dan op zich wel weer goed is van ze, aangezien ze dit waarschijnlijk doen uit ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Hooglander1 schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 11:59:
Geldklopperij, als je het vaker hebt gedaan, dan kan je het ook prima. Zij wijzen je alleen op de risico's en verantwoordelijkheden die horen bij het zelf in elkaar zetten van een pc. Wat dan op zich wel weer goed is van ze, aangezien ze dit waarschijnlijk doen uit ervaring.
Oh thnx voor de snelle reactie! Ik dacht al dat het geldklopperij was, maar het kan zijn dat bij sempron CPU's de heatsink voetjes echt heel klein/fragiel zijn.

* Matis heeft in geen jaren meer een AMD CPU gezien :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:10
Haha ik vind Azerty steeds slechter worden.
Dit is natuurlijk gewoon gelul een Tweaker bouwt zijn systeem gewoon zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

DJ-Promo schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 12:01:
Haha ik vind Azerty steeds slechter worden.
Dit is natuurlijk gewoon gelul een Tweaker bouwt zijn systeem gewoon zelf.
Ik heb bij gelijkende winkels wel eens mensen aan de balie zien staan die een pc bestelden en daar zaten te zeiken dat er geen windows op stond hoor. Geloof me, er zijn genoeg idioten die geen flauw idee hebben wat ze doen en dan toch garantie willen claimen. Voor die mensen is de mail, voor alle anderen is er gewoon de optie om het zelf te doen.

Dus om nu direct te zeggen dat Azerty slecht is, dan ga je wel erg kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd, ze waarschuwen je van te voren, zodat ze zichzelf hebben in gedenkt. Maar het in elkaar zetten is appeltje eitje. Je cpu moet gewoon er in zakken, zonder kracht te hoeven zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Persoonlijk vind ik het heel erg netjes van Azerty dat ze dit op deze manier aanbieden en je op de risico's wijzen. Plus, je kunt ook gewoon kiezen het zelf te doen.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Het ging ook niet zozeer om Azerty in een zwart daglicht te zetten, ik wilde alleen even informeren of de voetjes van de heatsink van een AMD-CPU zo veel fragieler zijn dan die van een Intel processor.
Kennelijk niet. Ik heb ze ook gemaild dat ik de risico's op me neem en dat ze die meuk maar moeten sturen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Matis schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 11:06:
@DJ-Visto: Waarom ga je je server niet als gateway gebruiken?

Ik heb net mijn machientje besteld. Nu maar hopen dat ik hem voor het weekend binnen heb ;)
Dat ook, die functie was ik vergeten, maar die komt wel als ik hem draaiend heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

DJ-Visto schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 13:59:
[...]

Dat ook, die functie was ik vergeten, maar die komt wel als ik hem draaiend heb..
Vergeten :o Dat is een van de belangrijkste dingen die ik voor mijn servertje in petto heb en natuurlijk de opslag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hooglander1 schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 11:59:
Op zich terecht dat ze dat doen natuurlijk, genoeg mensen die niet gehinderd door enige kennis van zaken allerlei kunst- en vliegwerk uithalen en dan vervolgens verhaal komen halen.

Wat ik me daarbij dan wel weer afvraag is of ze ook lompe/oversized CPU-koelers pré-assembleren en de combo mobo-cpu-koeler-mem ook nog eens in de immer *kuch* zachte handen van de dames en heren van TNT durven geven. Dan moet je toch een ware verpakkingskunstenaar zijn lijkt me.

Maar goed, da's off-topic geneuzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-09 21:33
Deze BBG spreekt me erg aan, aangezien ik met mijn vakantiegeld graag ook een thuisservertje neerzet. Energiezuinig is een mooie bijkomstigheid als student.
Het systeem is als volgt samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 64 LE-1640€ 31,49€ 31,49
1Antec New Solution NSK2480€ 91,81€ 91,81
1Asus M2N68-AM PLUS€ 43,15€ 43,15
1Kingston ValueRAM KVR533D2N4K2/2G€ 22,85€ 22,85
2Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB€ 63,-€ 126,-
1Samsung EcoGreen F2 HD502HI, 500GB€ 42,28€ 42,28
1Sony NEC Optiarc AD-7201€ 20,98€ 20,98
ImporterenTotaal€ 378,56

Kast van Antec staat gewoon fraai, ik kan hem nergens wegmoffelen dus esthetiek speelde wel degelijk een rol. Verder heeft deze een 80+ rating, wat hem zuinig maakt. De bijgekoekte voeding is meer als voldoende voor het gehele systeem.
De schijven van 1Tb wil ik in raid-1 zetten, en voor mijn dataopslag op mijn studentenkamer gebruiken. De schijf van 500Gb wil ik onderverdelen in 2 partities (50-450), de 50 gaat mooi win2k3 op en de 450gig wil ik gebruiken als webhost en FTP.
Moederbordje moest vooral voldoende SATA hebben, en 1Gbs. De processor heb ik eigenlijk geen argumentatie voor, is gewoon lekker basic en mijn inziens sufficient. 2Gb, is meer als voldoende omdat er geen zware bewerkingen zijn. Je ziet het bij andere systemen ook geconfigureerd.
Wel een opmerking, omdat de DVD spelert ook SATA is, moet er nog wel een molex naar sata verloopstukje komen (de voeding heeft max 2 SATA, erg raar maar ok). Weet niet hoe veel dat kosten moet, maar ik probeer hem via via te organiseren.

Ook hier mag je lekker op los schieten hoor, vind het erg interessant allemaal en dit is mijn eerst zelf samengestelde systeem....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 16:35
significant schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 13:04:
Deze BBG spreekt me erg aan, aangezien ik met mijn vakantiegeld graag ook een thuisservertje neerzet. Energiezuinig is een mooie bijkomstigheid als student.
Het systeem is als volgt samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 64 LE-1640€ 31,49€ 31,49
1Asus M2N68-AM PLUS€ 43,15€ 43,15
ImporterenTotaal€ 378,56

Kast van Antec staat gewoon fraai, ik kan hem nergens wegmoffelen dus esthetiek speelde wel degelijk een rol. Verder heeft deze een 80+ rating, wat hem zuinig maakt. De bijgekoekte voeding is meer als voldoende voor het gehele systeem.
De schijven van 1Tb wil ik in raid-1 zetten, en voor mijn dataopslag op mijn studentenkamer gebruiken. De schijf van 500Gb wil ik onderverdelen in 2 partities (50-450), de 50 gaat mooi win2k3 op en de 450gig wil ik gebruiken als webhost en FTP.
Moederbordje moest vooral voldoende SATA hebben, en 1Gbs. De processor heb ik eigenlijk geen argumentatie voor, is gewoon lekker basic en mijn inziens sufficient. 2Gb, is meer als voldoende omdat er geen zware bewerkingen zijn. Je ziet het bij andere systemen ook geconfigureerd.
Wel een opmerking, omdat de DVD spelert ook SATA is, moet er nog wel een molex naar sata verloopstukje komen (de voeding heeft max 2 SATA, erg raar maar ok). Weet niet hoe veel dat kosten moet, maar ik probeer hem via via te organiseren.

Ook hier mag je lekker op los schieten hoor, vind het erg interessant allemaal en dit is mijn eerst zelf samengestelde systeem....
Je weet zeker dat je er niet meteen een HTPC van wilt maken met de keuze voor deze kast? Daarvoor moet je namelijk alleen een ander moederboard en processor kiezen, maar dan vervalt uiteraard het lage energieverbruik gedeeltelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-08 21:08
Ik loop ook een jaar rond met het idee om mijn P3\1Ghz Home server (HP Vectra VL400) te vervangen. Niet wegens de performance want daar heb ik geen problemen mee. maar de uitbreidbaarheid. Door de veroudere P3 techniek ben ik beperkt tot 512MB intern SDram en ATA schijven. Ik vraag me af hoe de AMD Sempron LE-1250 zich verhoud met een Pentium III / 1Ghz, zowel performance als energieverbruik?

Het geadviseerde Jetway NC62K moederbord vind ik wat beperkt en overprised, het enige voordeel wat ik zie is de dual gigabit poort. Is een goedkoper Nvidia GeForce 8200 boardje zoals bijv de Asrock K10N78 (pricewatch: Asrock K10N78) geen betere keus wanneer de grootte van het board geen issue is (1 Gbit lan , 8200 chipset, 10x USB2 en 6 SATA aansluitingen) ?

Of zie ik iets belangrijks over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
Rave17 schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 13:12:
[...]

Je weet zeker dat je er niet meteen een HTPC van wilt maken met de keuze voor deze kast? Daarvoor moet je namelijk alleen een ander moederboard en processor kiezen, maar dan vervalt uiteraard het lage energieverbruik gedeeltelijk :)
even off-topic dan, wat voor mobo+chip is dan wenselijk wel interessant idee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:35
Ik zou zelf even wachten en onderstaand halen, kan je eventueel ook gebruiken als mediacenter

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus TS-6A€ 46,10€ 46,10
1Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 64GB€ 110,30€ 110,30
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 43,65€ 43,65
1Western Digital Caviar Green WD15EADS, 1.5TB€ 119,04€ 119,04
1Zotac IONITX-A-E€ 168,46€ 168,46
ImporterenTotaal€ 487,55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
Even een update van mijn systeem, wat hem iets beter geschikt maakt ALS je er een mediacenter van wilt maken, enige wat je dan nog moet wijzigen is de chip. Het mobo is slechts tientje meer dan het vorige.
Om het on-topic te houden presenteer ik hem dus wel als zuinige server, en de liefhebber haalt een andere processor om er ook HTPC funtionaliteit aan te geven.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 64 LE-1640€ 29,95€ 29,95
1Gigabyte GA-MA74GM-S2H€ 48,53€ 48,53
ImporterenTotaal€ 382,40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pandit schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 13:52:
..... Ik vraag me af hoe de AMD Sempron LE-1250 zich verhoud met een Pentium III / 1Ghz, zowel performance als energieverbruik?..........
Een P/// 1GHz trekt zo'n 28W, AMD Sempron LE1250 trekt 45W (maximaal). Dat scheelt dus nogal wat(t).

Daar staat wel tegenover dat een dergelijke Sempron rondjes draait om een P///. Ik heb een tijdlang een P/// Celeron Tualatin 1,3GHz naast een AMD Turion 1,8GHz gehad en het verschil is toch wel significant. Heeft natuurlijk ook alles met de architectuur te maken: SDR tegen DDR, enzovoorts.

En eerlijk is eerlijk: het is een vergelijking tussen koe en haas, of appel en peer, whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Misschien is een low budget media center, en een low budget server los van elkaar kopen makkelijker of gewoon een htpc kopen en die als download / file server instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een Athlon 5050E oid verbruikt ongeveer net zoveel als die Sempron, dat zou ik een logischere keuze vinden: meer power voor allerlei taken en je hebt evt geen HD-acceleratie nodig :)
DJ-Visto schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 20:47:
Misschien is een low budget media center, en een low budget server los van elkaar kopen makkelijker of gewoon een htpc kopen en die als download / file server instellen?
Gewoon combineren, scheelt je veel kosten en die voor de paar watt die je bespaart schiet het niet op.

[ Voor 51% gewijzigd door neographikal op 17-06-2009 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

neographikal schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 21:48:
Een Athlon 5050E oid verbruikt ongeveer net zoveel als die Sempron, dat zou ik een logischere keuze vinden: meer power voor allerlei taken en je hebt evt geen HD-acceleratie nodig :)

[...]

Gewoon combineren, scheelt je veel kosten en die voor de paar watt die je bespaart schiet het niet op.
Maar volgens mij kan je dan beter een HTPC topic gaan zitten, als je hem als download / file servertje wil laten dienen kan dit prima onder windows ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-08 21:08
Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 18:06:
[...]

Een P/// 1GHz trekt zo'n 28W, AMD Sempron LE1250 trekt 45W (maximaal). Dat scheelt dus nogal wat(t).
Die 45 Watt is de Thermal Design Power (Wikipedia: Thermal Design Power) van deze CPU, het verbruik zou aanzienlijk lager moeten zijn , wel meer dan een Atom heb ik ergens gelezen maar de zuinige 8200 chipset maakt weer een hoop goed. En je hebt niet die idiote beperking van Atom mobo's
Daar staat wel tegenover dat een dergelijke Sempron rondjes draait om een P///. Ik heb een tijdlang een P/// Celeron Tualatin 1,3GHz naast een AMD Turion 1,8GHz gehad en het verschil is toch wel significant. Heeft natuurlijk ook alles met de architectuur te maken: SDR tegen DDR, enzovoorts.
Dat klopt, Ik hoop met een nieuwe systeem wat flexibeler te zijn qua uitbreidingen. Heeft iemand een antwoord op mijn andere vraag?

Het geadviseerde Jetway NC62K moederbord vind ik wat beperkt en overprised, het enige voordeel wat ik zie is de dual gigabit poort. Is een goedkoper Nvidia GeForce 8200 boardje zoals bijv de Asrock K10N78 (pricewatch: Asrock K10N78) geen betere keus wanneer de grootte van het board geen issue is (1 Gbit lan , 8200 chipset, 10x USB2 en 6 SATA aansluitingen) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neographikal schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 21:48:

[...]

Nee dat doet ie dus niet. Die 5050e verbruikt meer. Logisch ook, gezien ie veel meer transistoren heeft. DAt de TDP het zelfde is zegt natuurlijk niets over verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalbuster
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-07 21:27
Is een thuisserver zoals deze samenstelling goed genoeg om bijvoorbeeld een degelijke CoD4 server op te zetten, qua hardware? Ik zat namelijk te denken om zoiets te doen in combinatie met een teamspeak server maar ik vroeg mij af of dit zo goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de-snader
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:08
Ik heb sinds een week de volgende setup draaien:
  • MSI K9A2GM-F V3
  • AMD AThlon X2 5050e 45W
  • 2 GB DDR
  • 2x WD Caviar Green 640 GB (Software RAID-1)
  • Intel 1000 MBit PCI-kaartje
  • Cooler Master Voeding eXtreme Power 390W
  • Cooler Master Centurion 5
Dit alles levert en idle verbruik op van +/- 50 Watt. Ook maakt deze voeding redelijk wat geluid. Ik ben nu op zoek naar een voeding die een stuk stiller is, en bij voorkeur het energieverbruik ook nog iets helpt terugdringen. Heeft iemand hier tips voor?

Canon Eos 77D | Canon 50mm 1.8 | Canon 18-55 mm IS STM | Canon 55-250mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saampje1460
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:43
de-snader schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 02:09:
Dit alles levert en idle verbruik op van +/- 50 Watt. Ook maakt deze voeding redelijk wat geluid. Ik ben nu op zoek naar een voeding die een stuk stiller is, en bij voorkeur het energieverbruik ook nog iets helpt terugdringen. Heeft iemand hier tips voor?
Deze misschien: pricewatch: be quiet! Straight Power BQT E6-400W.
Alhoewel deze ook genoeg zou moeten zijn: pricewatch: be quiet! Pure Power 300W

[ Voor 13% gewijzigd door Saampje1460 op 19-06-2009 02:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Let wel even op de kabelconstructies van de be quiet PSU's. Die kunnen soms kort zijn!
http://www.be-quiet.net/be-quiet.net/index.php?StoryID=238# Klik dan op kabelmanagement.

[ Voor 3% gewijzigd door Matis op 19-06-2009 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 13:22:
[...]

Nee dat doet ie dus niet. Die 5050e verbruikt meer. Logisch ook, gezien ie veel meer transistoren heeft. DAt de TDP het zelfde is zegt natuurlijk niets over verbruik.
Not quite, ik heb hier zelf een 4850E in de HTPC zitten en ik heb laatst de Sempron 1200 (meen ik, 't is een 2.2ghz, half jaar oud) erin gezet. Tot m'n grote verbazing verbruikte de 4850E minder dat de single core.

Dus op het aantal transisters en/of TDP kun je ook niet afgaan :) Enige manier is om te meten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En je weet hoe groot de meet fouten zijn van watt meters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Die zijn enorm :P Wat een betere meting is, is een zogenaamde sluipstroom meter er tussen hangen en een hele dag laten jengelen.
Dan weet je wat ie over een hele dag gebruikt. Is een reëlere en objectievere meting dan afgaan op het voorgeschreven verbruik.
Afbeeldingslocatie: http://www.eco-logisch.nl/images/freelux_eco-meter1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de-snader
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:08
De voeding hangt bij mijn kast bovenin. Gaat dat geen problemen opleveren aangezien bij de BeQuiet! voedingen de ventilator aan de bovenkant zit?

Canon Eos 77D | Canon 50mm 1.8 | Canon 18-55 mm IS STM | Canon 55-250mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 16:35
Matis schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 12:05:
Die zijn enorm :P Wat een betere meting is, is een zogenaamde sluipstroom meter er tussen hangen en een hele dag laten jengelen.
Dan weet je wat ie over een hele dag gebruikt. Is een reëlere en objectievere meting dan afgaan op het voorgeschreven verbruik.
[afbeelding]
Toevallig heeft Hardware.info gisteren net een vergelijkingstest gedaan van 9 energiemeters. De Cresta RCE-1106 van 10 euro bij de BCC bleek de laagste foutmarge te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 11:58:
En je weet hoe groot de meet fouten zijn van watt meters?
Ongeveer 7% (Voltcraft Energy Monitor, oftewel hetzelfde ding als t.net voor z'n reviews gebruikt), maar na een half uur met beide cpu's op idle te hebben gedraaid waren de waarden gestabiliseerd. De Athlon bleek ca. 2 watt zuiniger te zijn dan de Sempron. Natuurlijk is dit niet 100% wetenschappelijk, maar het is wel bijzonder onwaarschijnlijk dat hij significant meer verbruikt dan de Sempron. De Athlon beschikt wel over ruim twee maal de rauwe rekenkracht van de Sempron. Prima keuze dus voor als je iets meer power wilt hebben en de meerprijs ervoor over hebt.

On a sidenote, je posts komen nogal direct en soms wat bot over. Misschien is het niet zo bedoeld, maar 't is soms wat kortaf en retorische vragen (zo komt het bij deze post iig op me over) zijn ook niet altijd even vriendelijk. .

Grappig, de afwijking van de Hardware.info test komt overeen met die van de Kassa test die eerder is gedaan

[ Voor 32% gewijzigd door neographikal op 19-06-2009 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Rave17 schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 12:10:
[...]

Toevallig heeft Hardware.info gisteren net een vergelijkingstest gedaan van 9 energiemeters. De Cresta RCE-1106 van 10 euro bij de BCC bleek de laagste foutmarge te hebben :)
Dat is idd toevallig, thnx voor de link iig; ik zal hem eens doorlezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Bijna is mijn bestelling onderweg voor mijn servertje.. Misschien ga ik binnenkort nog een bij een vriend hangen, die heel zuinig is om de backup van mijn backups te makne (zijn familie maakt dus bij mij backup s'nachts rond 2uur gaat die machine daar aan, en mijn server gaat het zooitje dan kopieeren..)

Maar dit is nog niet zeker, dit wordt zeker een P4 in een Acer kastje (zo'n hele kleine) alleen ik weet nog niet hoe ik het er in ga proppen, het scheelt maar 3cm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Performance per watt geef ik je helemaal gelijk, dat doet de X2e een stuk beter dan de sempron. Heb je beide CPU's ook ondergevolt?

2watt valt overigens gewoon in meet fout. Bedenk daar bij dat watt meters niet bepaald geschikt zijn voor het meten van lage wattages.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2009 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 13:07:
[...]

Performance per watt geef ik je helemaal gelijk, dat doet de X2e een stuk beter dan de sempron. Heb je beide CPU's ook ondergevolt?
Yup, beide met Crystalcpuid op 5x * 200mhz bij 0.8v. Het laagste verbruik dat ik uit m'n 740G combi (2x2GB, PicoPSU, 2.5") kon persen was ongeveer 24watt op basis van de 4850E. De Nvidia 630 kwam nog ietsie lager uit, maar dat was nauwelijks meetbaar, afwijking van een watt.

Ik wil eigenlijk eens zien wat ik uit een GF8200 chipset krijg, die zou nog een pietsie zuiniger moeten kunnen zijn dan de 740G. Ook ben ik benieuwd naar de energy efficient versie van de Athlon II 250 (Phenom II gebaseerde 45nm architectuur). Dan zouden verbruiken dik onder de 20watt haalbaar moeten zijn :9 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kreeg mijn sempron le lager dan de 4050e net RMclock, le doet 800mhz op 0.73 volt en de 4050e deed 800mhz op 0.93 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Hoe kom je lager uit? Lager dan 0,8V kan ik niet selecteren en op het moment dat ik een multiplier selecteer onder de 5, dan crasht het systeem gewoon compleet. Ik kan RMclock eens proberen, misschien dat er dan nog wat meer uit te trekken valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pandit schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 11:20:
[...]
Die 45 Watt is de Thermal Design Power (Wikipedia: Thermal Design Power) van deze CPU, het verbruik zou aanzienlijk lager moeten zijn , wel meer dan een Atom heb ik ergens gelezen maar de zuinige 8200 chipset maakt weer een hoop goed. En je hebt niet die idiote beperking van Atom mobo's
[...]
Ik roep dan ook keurig netjes (tussen haakjes) dat het om het maximale verbruik gaat. Dat 'ie in de praktijk met minder genoegen neemt moge bekend zijn, maar da's dan natuurlijk ook weer afhankelijk van wat 'ie voor z'n kiezen krijgt. En dan hebben we het nog niet over ondervolten enzovoorts, dat levert natuurlijk ook nog de nodige winst op (als het lukt tenminste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 12:29

Syzzer

Prutser

pandit schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 13:52:
Ik loop ook een jaar rond met het idee om mijn P3\1Ghz Home server (HP Vectra VL400) te vervangen. Niet wegens de performance want daar heb ik geen problemen mee. maar de uitbreidbaarheid. Door de veroudere P3 techniek ben ik beperkt tot 512MB intern SDram en ATA schijven. Ik vraag me af hoe de AMD Sempron LE-1250 zich verhoud met een Pentium III / 1Ghz, zowel performance als energieverbruik?
Die oude P3's hebben niet zulke sterke energiebesparende faciliteiten als de huidige CPU's. Ik zou eerlijk gezegd verwachten dat een LE-1250 in de praktijk (vooral zonder belasting draaien) zuiniger is.

Of zie ik iets belangrijks over het hoofd?
Ik ben het helemaal met je eens. De duidelijke meerwaarden van het bord zijn de dubbele netwerkaansluiting en het formaat. Wellicht dat de gebruikte onderdelen nog van wat hogere kwaliteit zijn (solid caps?). Als dat een issue zou zijn, dan is de asus (pricewatch: Asus M3N78 SE) waarschijnlijk ook een prima optie. Alleen heeft die slechts 2 geheugen banken, ik vond die 4 van de asrock wel een voordeel.

Ik zit zelf te kijken naar dit moederbordje icm de AMD Athlon II X2 250. Ik wil een wat zwaardere processor, die in ieder geval 2 cores heeft en AMD-V ondersteunt omdat ik regelmatig met VM's werk. Maar onder die randvoorwaarden wil ik natuurlijk graag een zo zuinig mogelijk systeem hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi allemaal,

Ik wil ook een home server aanschaffen. Ik ga hem inzetten als webserver, ftpserver, svnserver en waarschijnlijk nog wat andere leuke dingen :P Een vereiste is wel dat de server redelijk stil is aangezien die op mijn kamer moet komen te staan.

Het budget wat ik heb is niet zo groot, ik zit zelf te denken aan het volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X2 5050e€ 51,28€ 51,28
1Antec New Solution NSK3480€ 77,71€ 77,71
1Biostar TA780G M2+€ 57,17€ 57,17
1Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G€ 19,27€ 19,27
2Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB€ 63,65€ 127,30
ImporterenTotaal€ 332,73

Is dit wat voor bovengenoemde taken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou nog wat kunnen besparen door de iets zuinigere Geforce 8200 van goed merk of 740G van Gigabyte te nemen(die heeft een SB700). De Western Digital Greens schijnen iets zuiniger te zijn dan de Samsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 20:01:
Hoi allemaal,

Ik wil ook een home server aanschaffen. Ik ga hem inzetten als webserver, ftpserver, svnserver en waarschijnlijk nog wat andere leuke dingen :P Een vereiste is wel dat de server redelijk stil is aangezien die op mijn kamer moet komen te staan.

Het budget wat ik heb is niet zo groot, ik zit zelf te denken aan het volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X2 5050e€ 51,28€ 51,28
1Antec New Solution NSK3480€ 77,71€ 77,71
1Biostar TA780G M2+€ 57,17€ 57,17
1Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G€ 19,27€ 19,27
2Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB€ 63,65€ 127,30
ImporterenTotaal€ 332,73

Is dit wat voor bovengenoemde taken?
Is iets als een dit niks voor je? Ik weet niet hoeveel rauwe cpu-power je nodig gaat hebben, maar voor het lichtere werk is dit wel bijzonder zuinig (+-14watt plus het verbruik van je twee schijven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 22:13:
Je zou nog wat kunnen besparen door de iets zuinigere Geforce 8200 van goed merk of 740G van Gigabyte te nemen(die heeft een SB700). De Western Digital Greens schijnen iets zuiniger te zijn dan de Samsung.
Ik ben zelf niet zo'n fan van nvidia. Ook is de ondersteuning van ati onder linux volgens mij beter.

Wat is het voordeel van de 740G van gigabyte, behalve dat die iets goedkoper is?

De western Digital Greens zijn die naast zuiniger ook stiller? Want zuinigheid maakt me eigenlijk niet zoveel uit, mijn huurbaas betaald de energierekening >:)
neographikal schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 23:04:
[...]

Is iets als een dit niks voor je? Ik weet niet hoeveel rauwe cpu-power je nodig gaat hebben, maar voor het lichtere werk is dit wel bijzonder zuinig (+-14watt plus het verbruik van je twee schijven).
Zuinigheid is niet zo belangrijk voor me, ik vind het belangrijker dat ik er in de toekomst nog gemakkelijk wat hdd's extra bij kan hangen. En wat extra cpu-power is ook nooit weg :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Verwijderd schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 09:51:
Ook is de ondersteuning van ati onder linux volgens mij beter.
Sorry, maar dat is absoluut niet waar. Dat je voorkeur hebt voor Ati kan ik begrijpen (ikzelf ook), maar onder Linux is de ondersteuning zeker niet beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
De drivers van Ati zijn in den regel, zowel onder Linux als Windows, wat minder dan die van nVidia. Ik heb beide merken in huis, maar vaak de minste problemen met Nvidia :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 09:51:
[...]

Zuinigheid is niet zo belangrijk voor me, ik vind het belangrijker dat ik er in de toekomst nog gemakkelijk wat hdd's extra bij kan hangen. En wat extra cpu-power is ook nooit weg :9
Jammer dat je dan het topic komt vervuilen, aangezien het over energiezuinige thuisservers gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matis schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 10:00:
[...]

Sorry, maar dat is absoluut niet waar. Dat je voorkeur hebt voor Ati kan ik begrijpen (ikzelf ook), maar onder Linux is de ondersteuning zeker niet beter.
OK je zult waarschijnlijk wel gelijk hebben. Ik heb er zelf geen ervaring mee, nog nooit nvidia gebruikt. Maar een vriend heeft er wel eens problemen mee gehad. Ik had er dus eigenlijk geen uitspraak over kunnen doen, want 1 slecht verhaal zegt natuurlijk niet zoveel..
Wolly schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 10:26:
[...]

Jammer dat je dan het topic komt vervuilen, aangezien het over energiezuinige thuisservers gaat.
Ik wil wel een energiezuinige server, maar het heeft niet mijn hoogste prioriteit. Ik vind het belangrijker dat hij stil is. Lijkt me dat ik dan toch wel in het goede topic zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neographikal schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 10:03:
De drivers van Ati zijn in den regel, zowel onder Linux als Windows, wat minder dan die van nVidia. Ik heb beide merken in huis, maar vaak de minste problemen met Nvidia :)
BS, ik heb beide merken thuis en heb even veel/even weinig problemen. ATI software is imho beter dan die van nvidia. Waar het gewoon op neer komt is wat je precies gaat doen met de software, een grote dosis geluk en oplossend vermogen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2009 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ik heb vorige week mijn server besteld bij Azerty.
Nu (9 dagen later) is hij nog steeds niet compleet bij Azerty. De Intel PRO/1000 GT Desktop Adapter is nog steeds niet binnen, terwijl hij al de hele tijd op 2-3 dagen staat.
Beetje jammer, had afgelopen week prima de tijd gehad om het hele gebeuren in elkaar te schroeven en configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-09 16:36
Ik heb eindelijk mijn vakantiegeld binnen, dus wilde nu overgaan op kopen. Het originele idee was het bordje uit de openingspost te gebruiken met een AMD 5050e processor. Jammer dat ik bij verschillende winkels alles moet inkopen ipv alles bij 1 waar mijn voorkeur naar uitgaat. Heb nog gekeken naar alternatieven, maar nog niet echt gevonden helaas. Wacht nog even op reactie over de levertijd van het Chenbro-kastje. Jammer dat die zo slecht leverbaar is, want ik vond hem wel mooi.

Hoe zit het eigenlijk met die barebones? Die verbruiken toch ook relatief weinig? En als je de juiste pakt, kan je toch ook een AMD 5050e erin krijgen? Helaas dan geen 2x 1Gbit NIC en waarschijnlijk zit je ook met het aantal posities voor disken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ik heb gisteren mijn server in elkaar geknutseld. De behuizing is erg mooi en ik heb mn 2,5" schijfje gewoon in een 5,25" bay geschroefd.
Ga vanmiddag even Ubuntu 9.04 installeren op dat beestje en meteen even kijken of ik een stroommeter kan regelen (ik wil wel eens weten wat dat ding zo'n beetje verbruikt).
Verder ga ik met Directed Package zorgen dat ie niet meer dan 10 mins ongebruikt aanstaat.
Ik kan in totaal 5 opslagschijven gebruiken voor mijn hele systeem. De 2 x 120mm (in en out) en de CPU-fan (stock) zijn fluisterstil. Het enige wat ik hoor is het aanzwengelen van de HDD's tijdens het starten.
Ik heb heel mijn servertje in een keer bij Azerty besteld. Kwam keurig ingepakt aan.

Een aanrader voor eenieder ;)

Pagina: 1 2 3 Laatste