[Windows] Wegvallende netwerkmappings.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zit hier met een probleem waar ik na een hoop geklooi nog steeds niet uitkom.

De situatie:
  • We hebben hier op het werk een netwerk met 7 windows PC's. (5x Vista Business, 1x XP Professional en 1x 2000 Professional)
  • Het betreft hier gewone standaard installs. Er zijn achteraf geen services uitgeschakeld.
  • Een aantal mappen op een Vista PC en op de XP PC zijn gedeeld. Deze mappen staan op de andere PC's in de verkenner als netwerkverbinding met een stationsletter.
  • We hebben gewoon een netwerk met een werkgroep (geen domein).
  • De PC's worden met elkaar verbonden door een 3COM 16-poorts switch, waar ook nog een paar printers op staan.
  • De internet verbinding gaat via 1 van de Vista PC's (gedeelde internetverbinding).
  • Alle PC's en printers hebben een unieke naam en een uniek IP nummer.
Het probleem:
Het probleem is dat in de verkenner om de haverklap een rood kruisje verschijnt bij de stationsletters van de gedeelde mappen. (zie plaatje)

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/r.gerritsen18/fotoos/netwerk_kruisjes.png

We hebben een paar programma's en scriptjes op verschillende PC's die gebruik maken de gedeelde mappen. Die programma's en scriptjes geven allemaal een error als er geen verbinding gemaakt kan worden met de gedeelde map.
Het vreemde is, dat op het moment dat er zoiets gebeurd, er in de verkenner dus rode kruisjes te zien zijn, maar als je dan op zo'n map klikt, krijg je gewoon te zien wat erin staat. Het rode kruisje verdwijnt dan, en alle programma's en scripts werken daarna gewoon weer.

Wat is er geprobeerd:
Hier op GOT kom ik een aantal topics tegen met een mogelijke oplossing:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/610811
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/947842
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/576323
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1076345

En bij MS:
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;138365
http://support.microsoft.com/kb/297684/EN-US/

De oplossing zou dan moeten zijn om met het commando 'net config server' de disconnect van standaard 15 minuten uit te schakelen:
code:
1
net config server /autodisconnect:-1

Ik heb dit op alle PC's gedaan, maar het probleem blijft zich helaas voordoen.

In Energiebeheer heb ik nog gekeken of er toevallig na enige tijd dingen worden uitgeschakeld, maar alles blijft aan!

Ik heb dus echt geen idee waar ik het nu verder moet zoeken.
Kan iemand me hiermee verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Hier de nederlandse link die ook nieuwer is (hij vermeldt ook Windows 2003), wat ik raar vind is dat er gezegd wordt dat men deze functie niet kan uitschakelen via registry terwijl even verder wordt aangegeven dat je met -1 via command regel (zoals jij gedaan hebt, de functie wel kan uitschakelen)

Mapped Drive Connection to Network Share May Be Lost

Kan je niet eens proberen van bv 8 uur aan te geven ipv -1 of via de registry fix?

Edit: misschien moet je het op de server doen ipv de workstations?
Zou je ook behoorlijk wat werk besparen lijkt me. zag net dat het maar 7 PC's zijn ;)

Of kan je in de scripts die draaien niet extra commando's ingeven die de connectie eerst terug ophalen, dat is wel een workaround maar zou je prob voorlopig al oplossen of ben ik nou beetje daft? :)

[ Voor 26% gewijzigd door Graviton12 op 16-04-2009 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 21:39
En de opmerking in dat artikel :
Opmerkingen
Het is aan te raden de LAN Autodisconnect-parameter rechtstreeks in het register te wijzigen. Als u deze parameter wijzigt op de opdrachtregel, is het mogelijk dat Windows NT en Windows 2000 de interne functies voor automatisch afstemmen uitschakelen. Klik voor meer informatie op het volgende artikelnummer in de Microsoft Knowledge Base:
128167 (Server service configuration and tuning ) De serverservice configureren en afstemmen
Als u de LAN Autodisconnect-parameter wijzigt in het register, loopt het geldige waardebereik van 0 tot 4294967295 (Oxffffffff).
Dus in de registry doen (\System\CurrentControlSet\Services\LanmanServer\Parameters), en daar 0xffffffff in zetten. Vast wel een reboot nodig daarna.

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online
Graviton12 schreef op donderdag 16 april 2009 @ 10:55:
Hier de nederlandse link die ook nieuwer is (hij vermeldt ook Windows 2003), wat ik raar vind is dat er gezegd wordt dat men deze functie niet kan uitschakelen via registry terwijl even verder wordt aangegeven dat je met -1 via command regel (zoals jij gedaan hebt, de functie wel kan uitschakelen)

Mapped Drive Connection to Network Share May Be Lost

Kan je niet eens proberen van bv 8 uur aan te geven ipv -1 of via de registry fix?

Edit: misschien moet je het op de server doen ipv de workstations?
Zou je ook behoorlijk wat werk besparen lijkt me. zag net dat het maar 7 PC's zijn ;)

Of kan je in de scripts die draaien niet extra commando's ingeven die de connectie eerst terug ophalen, dat is wel een workaround maar zou je prob voorlopig al oplossen of ben ik nou beetje daft? :)
Je linkje is bij mij gewoon in het engels... ;)
Als je hem via de commandline op -1 zet worden er 2 extra regels in het register aangemaakt. Maar het probleem is eigenlijk dat de autodiscinnect niet uitgezet wordt lijkt het wel...

Standaard stond ie op 15 geloof ik, en toen hadden we het probleem ook. Zelfs als je vlak na het aanzetten van de computer even in verkenner kijkt.
Drives worden zonder waarschuwingen gemapt, maar zijn eigenlijk gelijk ge-disconnect...
Ik kijk nog wel effe of het met 8 uur ofzo beter gaat, maar hij moet eigenlijk gewoon niet wegvallen toch?

Het script waar ik het o.a. over heb, is eigenlijk een klein VB proggie dat wekelijks via de winzipcommandline een zip maakt van allerlei projectbestanden. Ik heb geen idee hoe ik dat zou kunnen ombouwen, zodat er om die disconnect heengewerkt zou kunnen worden.
Verder heeft ons mailprogramma (Eudora 7.1.0.9) dus het probleem dat, omdat de mailbox en instellingen op een netwerkmap staan, af en toe gewoon niet kan opstarten omdat ie niets kan vinden...
Helaas is een ander mailprogramma niet echt een oplossing, omdat we hier een beetje een vreemde configuratie gebruiken, die met andere mailprogramma's voor zover ik weet onmogelijk is...
DigiK-oz schreef op donderdag 16 april 2009 @ 10:58:
En de opmerking in dat artikel :
[...]
Dus in de registry doen (\System\CurrentControlSet\Services\LanmanServer\Parameters), en daar 0xffffffff in zetten. Vast wel een reboot nodig daarna.
Dan zet je hem dus op 0 en niet op -1. De Autodisconnect wordt dan dus NIET uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Yep, ik maak er ook van dat ie niet zou moeten disconnecten als je -1 opgeeft in het artikel.

Mijn scripting ligt al meer dan 10 jaar onder het stof dus daar kan ik niks over zeggen.

Offtopic: Je hebt een nederlands en een engels optie helemaal boven in de webpagina :)

Edit:Worden de aanpassingen in de registry wel opgeslagen en zijn ze nog aanwezig na een reboot?

[ Voor 15% gewijzigd door Graviton12 op 16-04-2009 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online
Als ik op de PC's na een (of meer) reboot even:
code:
1
net config server
doe, dan staat er dat de niet actieve sessietijd op -1 staat... Ik neem dus aan dat de instelling permanent is.
Als ik nu in het register van mijn Vista PC kijk dan staan de 2 toegevoegde waarden er wel in, alleen heeft er 1 een andere waarde dan in het MS-artikel staat. Dit is wat ik heb staan:
  • anndelta REG_DWORD 0x00000bb8 (3000)
  • announce REG_DWORD 0x0000003c (60)
De eerste klopt dus, en de 2e is anders.
Op de XP computer zijn ze hetzelfde.

De autodisconnect staat op 0xffffff (4294967295), en dat is dus 8171 jaar _/-\o_

Wat ik overigens ook raar vind, is dat de artikelen die ik vind over Windows NT, 2000 en 2003 gaan, maar dus niet over XP of Vista. En ook daar heb ik dus het probleem mee.

[offtopic]
Vertaaloptie gevonden! O-)

[ Voor 21% gewijzigd door Paling1 op 16-04-2009 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Maar wat bepaald of de connectie verbroken wordt, de server of de clients?
Als het de server is lijkt het me dat de registry op de 2003 aangepast moet worden en niet de clients?

Vanavond zullen er wel een hoop mensen dit topic lezen hopelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online
Graviton12 schreef op donderdag 16 april 2009 @ 13:21:
Maar wat bepaald of de connectie verbroken wordt, de server of de clients?
Als het de server is lijkt het me dat de registry op de 2003 aangepast moet worden en niet de clients?

Vanavond zullen er wel een hoop mensen dit topic lezen hopelijk :)
Ik heb geen idee welke computer dat bepaald... Daarom heb ik op alle computers die instelling gedaan... :D

Enne ik heb geen 2003 PC staan hoor...
Maar is het hebben van een paar gedeelde mappen al genoeg om een PC een server te noemen? 't is verder gewoon een normale PC waar ook wel eens op gewerkt wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Paling1 op 16-04-2009 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
In het begin van het artikel staat wel dat het 'enkel' is voor NT/2000/2003, misschien is dat wel het probleem.

"Als u op een computer met een van de Windows-versies die aan het begin van dit artikel worden vermeld, een station toewijst aan een netwerkshare, wordt de verbinding met het toegewezen station verbroken wanneer er gedurende een bepaalde tijd geen activiteit plaatsvindt. In Windows Verkenner wordt een rode X op het pictogram van het toegewezen station weergegeven. Als u echter op het toegewezen station wilt werken of bladeren, is de verbinding snel hersteld. Dit probleem doet zich voor wanneer op de computer met de netwerkshare Microsoft Windows NT 4.0, Windows 2000 of Windows Server 2003 wordt uitgevoerd."

Edit: Artikel is december 2007 dus toen was er al XP en Vista.

[ Voor 4% gewijzigd door Graviton12 op 16-04-2009 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online
Daarom snap ik er ook niets meer van...

Voorheen hadden we alle computers draaien op 2000, en toen hadden we het probleem ook.
Op een gegeven moment is er een XP computer bijgekomen. Daar hebben we toen de gedeelde mappen opgezet, maar het probleem was er nog steeds...
Nu hebben we op 1 na alle PC's op Vista draaien. De laatste 2000 computer staat eigenlijk nooit aan, en is een reserve computer voor noodgevallen. Maar ook deze computer heeft er last van. Screenshot uit mijn eerste post komt van die computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online
Graviton12 schreef op donderdag 16 april 2009 @ 10:55:
Ik heb op mijn eigen computer de instelling voor de autodisconnect nu een ruime week op 720 staan (12 uur).
Helpen doet het echter niet... O-)
Ik heb nu ook op de fileserver dezelfde instelling gedaan... Effe afwachten dus of dit werkt.

Mijn computer is vanochtend om kwart over 7 aangezet, en toen ik om een uur of 8 de verkenner startte stonden er weer allemaal rode kruisjes... Het lijkt er dus gewoon op dat windows lak heeft aan de instelling van de autodisconnect... Die staat dus gewoon op 12 uur, maar de verbinding is dus binnen 3 kwartier verbroken....
(tussen kwart over 7 en 8 uur is er niet op de computer gewerkt...)

Welke computer zou eigenlijk een opgebouwde connectie verbreken? De computer waarvan de connectie wordt opgezet, of de computer waar naartoe geconnect wordt?

[ Voor 3% gewijzigd door Paling1 op 28-04-2009 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotojunk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-09 18:25
Ik kwam dit artikel tegen:

A mapped network drive appears to be disconnected after you install or upgrade to Symantec AntiVirus 10.0 or to Symantec Client Security 3.0 on a Windows Server 2003-based computer or on a Windows XP-based computer

Misschien ook deze virusscanner ?

In ieder geval succes gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online
fotojunk schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 12:14:
Ik kwam dit artikel tegen:

A mapped network drive appears to be disconnected after you install or upgrade to Symantec AntiVirus 10.0 or to Symantec Client Security 3.0 on a Windows Server 2003-based computer or on a Windows XP-based computer

Misschien ook deze virusscanner ?

In ieder geval succes gewenst.
Nope, geen Symantec software oid... Zelf schoon geinstalleerde computers zonder virusscanner of firewalls hebben er last van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ODF
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-04 13:51

ODF

Je zou een ping script kunnen maken die elke 10 minuten naar de computer pinged met de netwerkshares.

Klaverjassen op je Pocket PC?! Klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:06
Maar hoe maak je die shares aan? je zou namelijk de PERSISTENT parameter kunnen gebruiken binnen net use. afaik blijft de share dan actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

Misschien een longshot, maar client versies van windows kunnen maximaal maar 5 10 sessies naar de pc hosten.

Kan het niet zijn dat iemand sessie 11 probeerd te starten en dat een inactive er uit word geknikkerd?

Edit net ff hier op een server gekeken, 1 client kan meerdere sessies hebben naar een pc

[ Voor 17% gewijzigd door brid op 28-04-2009 14:13 ]

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online
Tha_T schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 14:08:
Maar hoe maak je die shares aan? je zou namelijk de PERSISTENT parameter kunnen gebruiken binnen net use. afaik blijft de share dan actief.
Shares zijn aangemaakt in de verkenner... Dus ik weet niet of ik daar ook met een PERSISTENT parameter aan de slag kan. Ga ik eens naar kijken.

[edit]
Persistent betekend dat de verbinding bij opnieuw opstarten weer gemaakt word.... Da's dus helaas niet wat ik zoek. (klik)
brid schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 14:08:
Misschien een longshot, maar client versies van windows kunnen maximaal maar 5 10 sessies naar de pc hosten.

Kan het niet zijn dat iemand sessie 11 probeerd te starten en dat een inactive er uit word geknikkerd?

Edit net ff hier op een server gekeken, 1 client kan meerdere sessies hebben naar een pc
't zijn er inderdaad 10. Maar als ik, op het moment dat het probleem optreedt, met 'net session' kijk op de computers dan staan daar meestal niet meer dan 6 a 7 verbindingen.

Een paar jaar geleden met onze oude hardware hadden we Windows 2000 Server draaien, en toen hadden we dit probleem ook regelmatig...

Maar is dan elke netwerkmapping een verbinding?

[edit2]
Ik kreeg ineens een idee voor de scriptjes die ik heb lopen.
Ik heb nu in plaats van de drive letter gewoon de netwerknaam in het script gezet... Dit werkt in ieder geval ook. :D Waarschijnlijk maakt ie dan zelf pas een netwerkconnectie op het moment dat dat nodig is (hoop ik)...Nu maar effe wachten of ik na een tijdje nog errors krijg...

[ Voor 18% gewijzigd door Paling1 op 29-04-2009 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online
Toch nog maar eens een schopje...

Weet iemand een oplossing?
Mijn scriptjes draaien nu gewoon goed, dus opzich is dat niet echt meer een probleem.
Eudora werkt ook verder OK als je de netwerknaam opgeeft als locatie van de attachments en mailboxen. Alleen duurt het nu een seconde of 20 voordat het programma afsluit... 8)7

Maar ik wil eigenlijk gewoon van die stomme rode kruisjes af!
Het gebeurt regelmatig dat een computer opstart en al gelijk die rode kruisjes laat zien in de verkenner.
En ik heb zolangzamerhand echt geen idee meer waar het aan kan liggen...

Met alle windowsversies die we hebben (gehad) treed het probleem op. Vista Business, XP Professional, 2000 Professional en 2000 Server.
Wij gebruiken Kaspersky virusscanners, maar ook als die niet geinstalleerd zijn treed het probleem op, dus daar zal het niet aan liggen.
Hardware is ook altijd hel verschillend geweest, dus het lijkt me ook geen hardware probleem...
Het enige dat eigenlijk in al die jaren niet is veranderd, is de persoon die zich bezig houdt met het netwerk.... En dat ben ik.... 8)
Pagina: 1