Philflow schreef op maandag 29 juni 2009 @ 23:17:
[...]
Dat dacht ik eerst ook maar dat blijkt niet zo te zijn. Z530 presteert identiek aan N270.
N270 (Samsung NC10)
Povray 3.6 (CPU) Sekunden 5.693,00
Z530 (MSI Wind U115)
Povray 3.6 (CPU) Sekunden 5.582,00
Wel is GMA950 sneller dan GMA500. Maar GMA 500 ondersteunt weer hardware matige H264 decoding. Een Z520 met GMA500 kan zelfs 1080p afspelen.
Weet je eigenlijk is de software die je gebruikt van cruciaal belang, evenals hoe goed je Vista of XP getweaked is.
Zorg altijd voor de nieuwste drivers, chipset eerst installeren, dan audio, video en ook alleen wat je echt nodig hebt. Ik begruik geen bluetooth dus zet ik dat uit in services als in de BIOS.
In de BIOS heb ik LAN uit (gebruik alleen WIFI)
in de BIOS heb ik ook Camera uit en BT.
Mijn installatie-
Vista Ultimate op de nieuwste 2003 BIOS er op gezet met een externe Samsung DVD drive.
Dan volg ik een stappen plan die ik zelf met de hand heb geschreven van stap 1 tot een stap op 100
om alles optimaal in te stellen en tegelijk houd ik prestatie monitor in de gaten om te zien waar Vista het druk mee heeft.
Voorbeeld:
Audiodlg.exe is een onderdeel wat voor vista's audiosysteem zorgt. Dit staat vaak hoog in de lijst met meeste CPU cycles. Dit verlaag je door alle effecten in de audio instellingen van Realtek uit te zetten. Doe dat eens en let goed op, de cycles gaan van 15 naar 2.
Zo kan je zelf kijken welke items te veel vragen van het systeem en met google en wat nuchtere kennis kan je Vista zo snel laten draaien dat al je vrienden 'boos worden' van hoe kan jij nu 1080P draaien op dat kleine dingen? en bij mij werkt het niet eens op me normale laptop die 3 keer duurder is dan die van jou.
Tja haha. Gewoon zorgen dat JIJ de baas over het OS bent en nooit andersom. Moet wel zeggen dat ik soms 8 uur bezig ben geweest op 1 dag om puur 1 onderdeel van het OS onder de knie te krijgen.
Het register bestuderen heeft zeker wel 1 jaar mogen duren.
Ik wil gewoon altijd weten wat er draait en waarom het draait en of het ook wel optimaal draait. 1 van de reden dat ik geen software gebruik die je pc 200% sneller zou maken met 1 druk op de knop, 9 van de 10 keer is dat gewoon onzin en bedrog. Buiten dat je toch liever als Tweaker zelf wil weten wat je handmatig kan instellen en ook kan begrijpen en testen of het idd sneller loopt? Zo ben ik tenminste.
Zelfde geld voor EeeCTL. Hoe ver kan je daar mee gaan? Hoeveel invloed heeft het DDR RAM geheugen wat je koopt? Is het echt zo dat bijv. OCZ 'sneller' werkt dan Crucial? Zou je niet beter 800MHZ geheugen er in kunnen zetten i.p.v. 667?
Al dit soort dingen hielden mij bezig voordat ik de 1000H kocht. Mijn idee was het beste en snelste te kopen en het onder de 1000 euro te houden.
Dat is gelukt en mijn conclusie is dat ik pas een nieuwe Netbook koop als ION van Nvidia door Asus er in word gezet en dan wil ik ook een CPU die minimaal zo lekker draait als mijkn Atom nu. Vooral het overclock potensieel is van de Atom vrij groot.
Hoe krijg ik 1080P draaiend op de 1000H? Even er van uit gaan dat dit nooit optimaal is want dat kan gewoon niet echt. Maar zien of hij uberhaupt voor 20 minuten instaat is het af te spelen zonder dat het OS vast loopt, die test wilde ik wel aangaan;)
Wat is het eerste wat je doet als jij HD wil afspelen op dit wonder machientje?
Je gaat zoals ik naar het beste op zoek.
Waar begin ik dan?
De decoder's. Ik zoek eerste naar de beste AVC decoder, die volgens de meeste als 'snelste ' decoder voor video word gezien. Dus wat ga ik doen? Juist! googlen.
Waar kwam ik na 3 uur uit? ----> CoreAVC
Goed, nu hebben we de beste video decoder maar we missen nog audio toch?
Dus opzoek naar de ' beste' AAC decoder.
Volgens testen was/is dit Nero, maar ik heb een hekel aan Nero's installer. Ik wil zelf .ax files handmatig kunnen registeren en de-registeren want hoe weet ik anders welke decoders de beste zijn voor me systeem?
Toch maar naar CoreAAC, deze decoder komt er goed uit de test en is van het zelfde bedrijf als CoreAVC. Dus ik dacht, ja, dan moet die software ookwel goed voor elkaar zijn, en dat is idd zo.
Je hebt ook monolith ( zoiets?) iig die gemaakt is met de open source FAAD. Dus je kan idd Ffdshow gebruiken maar ik raad het ten zeerste af, de decoders zijn wel open source en kunnen sneller verbeteren in de toekomst maar voor AVC raad ik toch echt CoreCodec's decoders aan.
Nu hebben we 2 bestanden. Daar kom ik achter na installeren, backup van de install mappen maken, op mijn andere partitie zetten en Ghost weer herstellen zodat mijn PC weer terug is naar voor de installatie (ook moet je register schoon zijn, anders kan je nooit weten of je 100% terug in de tijd bent, dit weet je wel met Ghost)
Niet met systeem herstel ben ik bang.
Vergeet niet Matroska Splitter 1.9.42.1 te installeren, die is nodig. Heb ik ook uit elkaar gesloopt maar dat is een te lang verhaal voor nu hier.
Hier onder het belangrijkste:
We hebben 2 files.
Coreavcdecoder.ax (Video decoder)
Coreaac.ax (AAC Audio decoder)
Regsvr32 Coreavcdecoder.ax
Regsvr32 Coreaac.ax
Als Haali splitter correct op je systeem staat dan heb jij nu als je MKV wil afspelen in bijv Windows Media Player 11 goed beeld en geluid.
Waarom ik alles test met windows media player en niet de classic player of andere? Omdat ik weet dat windows media player zwaarder is en het dus alleen maar beter kan worden met die andere, maar dat doe ik pas als WMP van het OS zelf ook goed werkt.
Goed, ik haal een test video binnen.
I Am Legend.1080P.MKV (download die!) Ook een geweldige film trouwens.
Maar download dus de trailer om je systeem te gaan testen.
Juist, beeld in WMP11 door het geliefde CoreAVC. en geluid door CoreAAC gesplit door Haali om Ts of MKV de kan te geven om te 'splitten' in de stream zodat WMP het snapt.
Zo simpel is het verhaal, gaat wel dieper maar zo snapt iedereen waarom je die software dingen nodig hebt en dus niet in windows standaard zitten.
Oke, wat zie ik? Beeld wat niet lekker loopt. Hm tijd voor een overclock tot de max vanwat mijn Atom en OCZ Geheugen aankan zonder dat het OS crashed.
Ik geef mijn eigen .ini aan jullie om mee te testen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| [Settings]
Core.Save = Fan; Speed; Backlight;
Core.Menu = Speed,embed; Fan,popup; Backlight,popup; Core;
Core.Icon = Speed.FSB; Temp.C,00FFFF;
Core.IconDelay = 5000
Speed.Profiles = 45,179,1,1600 Mhz; 50,190,1; 52,190,1,2002 Mhz;
Speed.StepDelay = 500
Speed.FSBIconMul = 33
Fan.Profiles = 10,50,45; 20,55,50; 30,60,55; 40; 50; 60,65,55; 70; 80,70,65; 90; 100,75,60;
Backlight.Profiles = Uit,0; Laag,10; Middel,50; Hoog,100;
[States]
Fan.Mode=1
Fan.Speed=
Speed.Profile=2002 Mhz
Backlight.Level=0 |
Kan zijn dat het niet precies 2002 Mhz is, maar het is bij mij heel stabiel. Geloof iets van 1980Mhz.
En nu? Ja mensen ik ga voor de TV zitten hoor perfect geluid, hooguit 1 hapering soms en het beeld loopt acceptabel goed. Precies zoals in de Youtube filmpjes!
Zou ik nu een hele MKV film willen downloaden om het voor 2 uur te testen? Nee. Want dat heb geen nut haha. Het loopt redelijk en mijn test heeft het volstaan maar nee geef me liever gewoon een normale DVD of avi.
Nu je dit weet kan je het zelfde gaan toepassen bij de nieuwe DivX HD 7.x
Is DivX 7 beter? Minder belastend voor het systeem? Hmm, ik ben er nog niet uit. DivX kan je het beste helemaal installeren ipv handmatig .ax registeren. Maar ik ben met het testen van Divx 7 gestopt ook omdat ze nog in beta fase zitten en ik alleen wilde bewijzen dat Asus EEE PC 1080 (kan) afspelen met de zware WMP11. Dus tegen Hardware.info zeg ik nogmaals jullie beeld van Atom is niet correct.
Atom is zuinig en totaal niet sloom te noemen, wel als het OS wat op de pc kwam vol is gegooit met rommel software ja, dan word ie idd sloom maar dat zouden alle pc's worden waar 2000 programmas naast de klok in windows opstarten.
Mensen ik wens jullie veel tweak plezier, want als er iets leuk is aan Netbooks van asus is het tweaken.
Hoe vaak lees je niet dat men schrijft 'Ik verbaas me over de snelheid, ookal is het maar een Atom CPU´
Tja