Tweakers,
Hopelijk kunnen jullie me helpen met een upgrade.
Wat is de bedoeling/Wat wil ik?
Laat ik eerst even duidelijk maken: ik vind het leuk om te tweaken, oc'en en te gamen, maar ben tegelijkertijd gebonden aan een gemiddeld budget (student hè

).
Wat heb ik ondernomen?
Nu heb ik afgelopen jaar gebruik gemaakt van volgend systeem:
ASUS P5G41TD-M Pro
Intel C2D E8400 3,0GHz @ 3,6GHz
Corsair DDR3 4GB 1333 geheugen
XFX GeForce 9600GT
Drie weken geleden kocht ik een tweedehands HD5850 van ASUS, om de gameprestaties wat te verbeteren. Eenmaal ontvangen, bleek dat mijn moederbord alleen een PCI-e 1.0 x16 slot had, geen 2.0. Daarvoor had ik de 5850 natuurlijk niet gekocht, de kaart deed het zelfs überhaupt niet. Vandaar dat ik op zoek ging naar een ander mobo. Om weer niet te veel geld uit te geven werd het een tweedehands AMD upgrade:
Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P
AMD Phenom II X3 720BE
Ik heb toen ook maar meteen een SSD gekocht: een Samsung 830 van 128GB. Maar heb deze nog niet ontvangen/in gebruik.
Door de upgrade van mobo (dus andere chipset) en cpu moest ik Windows opnieuw installeren. Ik dacht, ik wacht even tot ik mijn SSD binnen is, dan doe ik alles in één rats. Ook blijkt de 5850 niet op het mobo te werken (heb hier al een ander topic over aangemaakt), de kaart is nu terug voor RMA. Misschien doet deze het dus wel in mijn mobo, maar is ie gewoon kaduuk.
Echter, bij meer en meer inlezen/verder kijken dan mijn neus lang is, zie ik dat dit Gigabyte moederbord SATA 3Gbps ondersteunt, terwijl de SSD een 6Gbps interface toch wel prefereert om volledig benut te kunnen worden.
Nu viel mijn oog dus op weer een nieuwe upgrade (ditmaal geen tweedehands set aangezien ik vakantiegeld al heb ontvangen), namelijk:
ASrock 890GX Extreme3
AMD Phenom II X4 965BE
Welke opties heb ik?
Wel nu, nu vraag ik me toch af wat ik ga doen. Ik weet dat ik gehaast en niet doordenkend bezig ben geweest door snelsnelsnel te kopen zonder goed te kijken of alles compatible is, maarrrrrr: ik vind het knutselen met componenten leuk, dus vooralsnog vind ik het niet eens zo erg. Maar goed, ik heb de volgende opties:
-wachten tot de 5850 terug is van RMA, kijken of ie het doet in mijn 'oude'; Intel systeem en die gewoon weer gebruiken, ook al wordt de SSD niet 100% benut;
-het 'huidige' AMD systeem gebruiken en ook de SSD niet op volle toeren laten lopen;
-een nieuw AMD systeem kopen om toch meer iets voorbereid te zijn op de toekomst (USB 3.0) en meer performance incl. overclock potentie en een snelle SSD.
Conclusie
Een lang zeikverhaal, ik weet het, maar toch graag jullie visie hierop. Ik denk dat hier genoeg 'supertweakers'; rondlopen om mij van goed advies te voorzien.
Thanks!!