win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Dit is echt grote onzinWoet schreef op zondag 18 september 2011 @ 17:39:
Als je toch voor een nieuw moederbord gaat, ga dan gelijk voor een sandy bridge moederbord.
Koop je er voor 250 euro een Intel Core i7-2600K bij, dan is je CPU gelijk 80% sneller.
Daar valt winst te pakken, niet door enkel je moederbord te vervangen.

Dat zou gewoon geldverspilling zijn, een Phenom II 1090T is ruim voldoende voor alles wat je zou willen doen en een i7 2600K is zeker geen 80% sneller, dat getal slaat nergens op.
Je moederbord is voornamelijk alleen een doorgeef luik....Fjerpje schreef op zondag 18 september 2011 @ 17:10:
[...]
Zoals ik al zei in m'n post... Meer prestatie vermogen uit de SSD, CPU, en geheugen maar ook natuurlijk beide videokaarten.
Dus de componenten die je aansluit bepalen de snelheid...
Dus ookwel, snelheidswinst bij nieuw moederbord 0 - 1%?
Verwijderd
Kan je dat geld weer in een ander onderdeel investeren.
Wat wel interessant is is een extra f3 voor raid 0 en een extra (of nieuwe) ssd.
Als je verschillende moederborden tegen elkaar zet komen verschillen van 5% naar boven. Afhankelijk van merk en type. Er zit dus wel prestatieverschil tussen moederborden, zelfs met dezelfde chipsets er op. Niet genoeg om een moederbord te vervangen overigens.Swordlord schreef op zondag 18 september 2011 @ 23:10:
[...]
Je moederbord is voornamelijk alleen een doorgeef luik....
Dus de componenten die je aansluit bepalen de snelheid...
Dus ookwel, snelheidswinst bij nieuw moederbord 0 - 1%?
Wat ik mij afvraag is wat de TS nu graag van zijn systeem wil. Meer IO performance, snellere processor of misschien meer FPS in de spelletjes die hij speelt.
In geen van bovenstaande gevallen is het vervangen van het moederbord een nuttige actie. Enkel als je dan ook overstapt naar intel processors, die toch net iets sneller zijn (geen 80% overigens), en er dus veel meer geld en onderdelen tegenaan gooit.
Ik heb deze PC voornamelijk voor m'n werk maar ook wil ik zware games kunnen doen op een resolutie van 1920 x 1080 vandaar 2 x 6870 in CF... Dus als ik een nieuwe SSD zal nemen zal dat m'n performance boosten met een extra 4GB geheugen?
Ik heb namelijk een leuke SSD gezien met 128GB's aanboord van Crucial met een SATA 600 aansluiting namelijk de pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB. Zal dit veel snelheidswinst opleveren?
Wat ik verder nog wil weten is of dus m'n moederbord dan niet de bottleneck zal zijn en dat de mobo bussen dat kunnen ivm met trim commandos wat de mobo volgens mij we/niet ondersteund?
[ Voor 14% gewijzigd door Fjerpje op 19-09-2011 19:25 ]
Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996
Welke SSD zou in feite dan het beste passen bij mijn huidige hardware?
[ Voor 4% gewijzigd door Fjerpje op 19-09-2011 19:54 ]
Zoals meerderen al schreven komt de Crucial M4 gemiddeld gezien heel goed uit de bus en ook bv de Intel 320 ssd's die echter wel langzamer als de Crucial M4 zijn. Zelf heb ik bv goede ervaringen nu met een Intel 510 ssd maar daar hangt wel weer een prijskaartje aan vast.
Persoonlijk zou ik je dan ook die Crucial M4 aan raden vanwege de prijs en qua intern geheugen denk ik dat je niet veel prestatiewinst behaalt, en dit alleen bij bv video-editing of zware fotobewerking enigszins snelheidswinst kan opleveren.

Zal ik dit ruimschoots kunnen overtreffen met de Crucial M4? M'n C:/ draait momenteel op de schijf echter ben ik sowieso aan vervanging toe door ruimte gebrek; zelfs met enkel en alleen Windows 7 draaiende op de c:/ en programma's op de e:/.
[ Voor 3% gewijzigd door Fjerpje op 19-09-2011 19:51 ]
[ Voor 32% gewijzigd door Fjerpje op 19-09-2011 20:05 ]
Hier ben ik dit weekend overstapt van een 60GB Vertex 2 naar een 128GB Crucial M4. Die Crucial doet bij mij zo'n 400MB lezen en 180MB schrijven. Dat is een aardige vooruitgang tegenover de OCZ die ongeveer dezelfde snelheden haalde als die van jou. Nou merk ik daar in Windows en met laden van games alleen weinig van. Het is een leuke upgrade maar echt merkbaar vind ik het niet.Fjerpje schreef op maandag 19 september 2011 @ 19:50:
Wat ik nu dus uit m'n 60GB vertex 2 haal, icm met bovenstaande hardware, is het volgende:
[afbeelding]
Zal ik dit ruimschoots kunnen overtreffen met de Crucial M4? M'n C:/ draait momenteel op de schijf echter ben ik sowieso aan vervanging toe door ruimte gebrek; zelfs met enkel en alleen Windows 7 draaiende op de c:/ en programma's op de e:/.
Wat wil je bereiken met die extra snelheid met de normale HDD's ? Als je alle programma's en de games die je speelt op de SSD zet waarom moet die extra schijf dan sneller zijn ? Voor data opslag is je huidige schijf snel zat.Fjerpje schreef op maandag 19 september 2011 @ 20:01:
Ik heb nog eens zitten nadenken... Wat als ik nu eens M4 erin gooi met een extra F3 in raid 0 voor snelle communicatie tussen de SSD en de F3? Probleem is dat ik m'n gehele PC dan opnieuw kan installeren maar dan weet ik in ieder geval zeker dat m'n hardware goed benut wordt...
Ik draai hier als 2e en 3e schijf voor opslag met 2TB WD Green's. Die zijn niet echt super snel maar voor data opslag prima. Ze doen ongeveer 100MB/s lezen wat voor mijn data prima is.
Als ik jou was zou ik die SSD vervangen door een Crucial M4 en de rest lekker zo laten. Bewaar het geld dan voor een volgende upgrade, bijvoorbeeld voor CPU + Mobo als je naar de Ivy Bridge zou willen wanneer die uitkomt. De CPU en GPU's die je nu hebt zijn prima. Met de CPU overklokken is wel nog wat te behalen. Zoals gezegt heb je qua snelheid niets aan een ander moederbord. Als je naar benchmarks kijkt met exact dezelfde hardware en alleen andere moederborden zitten de prestaties verschillen tussen de moederborden rond de 2 of 3%.
[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 19-09-2011 20:13 ]
Verwijderd
Overigens vind ik het voor zo'n doel in RAID 0 zetten van SSD's iets voor knoeiers. Zonde van het geld en je houdt jezelf alleen maar voor de gek. Meet eerst eens hoeveel er bij het gamen nu eigenlijk van disk wordt gelezen en bedenk daarna hoe veel (of hoe weinig) dat zou schelen met een RAID 0 setup.
Ja... je hebt gelijk maar voor toekomstige doeleinden is het een leuke toevoeging misschien dan ook iets voor de toekomst met 128GB kan ik wel uit de voeten. Ik wil graag en alleen dat programma's snel laden en games gewoon snel zijn.PilatuS schreef op maandag 19 september 2011 @ 20:11:
[...]
Hier ben ik dit weekend overstapt van een 60GB Vertex 2 naar een 128GB Crucial M4. Die Crucial doet bij mij zo'n 400MB lezen en 180MB schrijven. Dat is een aardige vooruitgang tegenover de OCZ die ongeveer dezelfde snelheden haalde als die van jou. Nou merk ik daar in Windows en met laden van games alleen weinig van. Het is een leuke upgrade maar echt merkbaar vind ik het niet.
[...]
Wat wil je bereiken met die extra snelheid met de normale HDD's ? Als je alle programma's en de games die je speelt op de SSD zet waarom moet die extra schijf dan sneller zijn ? Voor data opslag is je huidige schijf snel zat.
Ik draai hier als 2e en 3e schijf voor opslag met 2TB WD Green's. Die zijn niet echt super snel maar voor data opslag prima. Ze doen ongeveer 100MB/s lezen wat voor mijn data prima is.
Als ik jou was zou ik die SSD vervangen door een Crucial M4 en de rest lekker zo laten. Bewaar het geld dan voor een volgende upgrade, bijvoorbeeld voor CPU + Mobo als je naar de Ivy Bridge zou willen. De CPU en GPU's die je nu hebt zijn prima. Met de CPU overklokken is wel nog wat te behalen.
idd! Die voeding en dat mobo, icm met die CPU zijn zo onwijs lekker om mee over te clocken johPilatuS schreef op maandag 19 september 2011 @ 20:11:
Met de CPU overklokken is wel nog wat te behalen.
Het nut van RAID zie ik sowieso niet. Gewoon lekker zo laten idd
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Je moet sowieso bij PC spullen geen dingen kopen voor de toekomst. Prijzen dalen enorm hard en prestaties gaan zo'n beetje iedere maand omhoog.Fjerpje schreef op maandag 19 september 2011 @ 20:13:
[...]
Ja... je hebt gelijk maar voor toekomstige doeleinden is het een leuke toevoeging misschien dan ook iets voor de toekomst met 128GB kan ik wel uit de voeten. Ik wil graag en alleen dat programma's snel laden en games gewoon snel zijn.
Als je op die 128GB SSD al je programma's en spellen kwijt kan is het een prima upgrade. Alleen nog even de CPU wat overklokken en je PC is helemaal prima. Verder zou ik de rest dus lekker zo laten.
[ Voor 16% gewijzigd door PilatuS op 19-09-2011 20:16 ]
Klopt helemaal! Ik ben overtuigd... Ik ga voor de M4 en mogelijk kan ik de CPU nog naar een stabiele 4+ Ghz tillen... Hij loopt nu namelijk op een schamele 3,52 Ghz stabiel...PilatuS schreef op maandag 19 september 2011 @ 20:15:
[...]
Je moet sowieso bij PC spullen geen dingen kopen voor de toekomst. Prijzen dalen enorm hard en prestaties gaan zo'n beetje iedere maand omhoog.
[ Voor 6% gewijzigd door Fjerpje op 19-09-2011 20:17 ]
Dit zijn de snelheden die ik nu haal:

Zoals je ziet een flinke verbetering over wat je nu hebt!
Je hebt natuurlijk wel Sata 600 nodig.
[ Voor 24% gewijzigd door mace op 19-09-2011 20:19 ]
Oei... dat zijn leuke waarden... daar krijg ik watertanden vanmace schreef op maandag 19 september 2011 @ 20:17:
Ik ben van een Agility 60 GB (gelijk aan Vertex maar met goedkoper flash) naar een 128GB m4 gegaan.
Dit zijn de snelheden die ik haal:
[afbeelding]
Maar in ieder geval bedankt iedereen!
[ Voor 16% gewijzigd door Fjerpje op 19-09-2011 20:21 ]
Afgezien van SATA 600 hangt het ook van de controller af. Ik heb mijn 128GB M4 gelijk naar 0009 firmware geflashed. In Windows haal ik nu 400MB/s lezen en 180MB/s schrijven. Na wat onderzoek komt dit door de brakke Marvell controller op mijn X58 Sabertooth. Nou is dat natuurlijk ook niet slecht maar toch jammer dat ik niet alles eruit haal door de SATA controller.mace schreef op maandag 19 september 2011 @ 20:17:
Ik ben van een Agility 60 GB (gelijk aan Vertex maar met goedkoper flash) naar een 128GB m4 gegaan.
Dit zijn de snelheden die ik haal:
[afbeelding]
@Fjerpje. Wat ik sowieso zou aanraden is de Crucial M4 gelijk even te flashen naar 0009 firmware. Dan gaan de prestaties met zo'n 20% omhoog tegenover de oude firmware. Als je geen brakke SATA controller hebt zoals ik haal de dezelfde snelheden als die Mace haalt.
Fjerpje schreef op maandag 19 september 2011 @ 20:18:
[...]
Oei... dat zijn leuke waarden... daar krijg ik watertanden van100% overtuigd hier! Jup, aan m'n huidige mobo zitten 6 x 600 SATA aansluitingen echter heeft de Vertex 2 60GB maar een SATA 300 bus... tijd om een nieuwe te bestellen.
Trouwens krijg je deze waardes alleen als je de laatste firmware eropzet, maar dat is zo gebeurd.
(hiervoor was het 420 write en 190 read ongeveer)
Graag gedaan.Maar in ieder geval bedankt iedereen!
Hah je was me net voor.PilatuS schreef op maandag 19 september 2011 @ 20:22:
[...]
Afgezien van SATA 600 hangt het ook van de controller af. Ik heb mijn 128GB M4 gelijk naar 0009 firmware geflashed. In Windows haal ik nu 400MB/s lezen en 180MB/s schrijven. Na wat onderzoek komt dit door de brakke Marvell controller op mijn X58 Sabertooth. Nou is dat natuurlijk ook niet slecht maar toch jammer dat ik niet alles eruit haal door de SATA controller.
@Fjerpje. Wat ik sowieso zou aanraden is de Crucial M4 gelijk even te flashen naar 0009 firmware. Dan gaan de prestaties met zo'n 20% omhoog tegenover de oude firmware. Als je geen brakke SATA controller hebt zoals ik haal de dezelfde snelheden als die Mace haalt.
Jammer van je controller. Zit er geen ICH10 op?
e: ah de 10 heeft alleen sata 300, nvm.
[ Voor 42% gewijzigd door mace op 19-09-2011 20:26 ]
Ja dan nog een (laatste) vraag... Hoe zie ik wel SATA controller ik heb..?PilatuS schreef op maandag 19 september 2011 @ 20:22:
[...]
Afgezien van SATA 600 hangt het ook van de controller af. Ik heb mijn 128GB M4 gelijk naar 0009 firmware geflashed. In Windows haal ik nu 400MB/s lezen en 180MB/s schrijven. Na wat onderzoek komt dit door de brakke Marvell controller op mijn X58 Sabertooth. Nou is dat natuurlijk ook niet slecht maar toch jammer dat ik niet alles eruit haal door de SATA controller.
Kan je vinden bij de uitgebreide specs van je moederbord als je die opzoekt. Anders staat het in het boekje van je moederbord ook.Fjerpje schreef op maandag 19 september 2011 @ 20:25:
[...]
Ja dan nog een (laatste) vraag... Hoe zie ik wel SATA controller ik heb..?
Maakt in de praktijk trouwens weinig uit of je mijn snelheden haalt of die van Mace. Hoewel zijn snelheden natuurlijk een stuk leuker zijn.
Mooi... er komt een M4 deze kant op! Straks even uitgebreid testenPilatuS schreef op maandag 19 september 2011 @ 20:30:
[...]
Kan je vinden bij de uitgebreide specs van je moederbord als je die opzoekt. Anders staat het in het boekje van je moederbord ook.
Maakt in de praktijk trouwens weinig uit of je mijn snelheden haalt of die van Mace. Hoewel zijn snelheden natuurlijk een stuk leuker zijn.
Ik laat het voorlopig bij deze hardware... als je eenmaal bezig bent dan komt er vrijwel geen einde aan die investeringen

Nogmaals allen bedankt voor de informatie!
PilatuS schreef op maandag 19 september 2011 @ 20:30:
Ik dacht ik geef even een kort review van de schijf.
Ik heb dus gisteravond de M4 besteld bij Informatique en vandaag werd deze keurig netjes bij me afgeleverd. Ik heb de Vertex meteen vervangen door de M4 en vervolgens alles opnieuw geinstalleerd. Nadat ik alles opnieuw had geinstalleerd, heb ik meteen een firmupdate gedaan naar 009 en dit zijn de resultaten:

...en een dik tevreden eind gebruiker! Ben blij met de resultaten als je deze namelijk vergelijkt met de Vertex II:

...presteert de M4 geweldig!
Top! Bedankt iedereen!
Er zou nog iets meer in de SSD moeten zitten wat betreft de snelheid maar dit is toch al erg netjes. Veel plezier er mee
Ja ben er erg blij mee! Ben nu nog een beetje hier en daar aan het uitzoeken wat ik kan doen om misschien nog net dat laatste beetje performance eruit te krijgen maar dit is geweldig zoals het nu al is!PilatuS schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 19:24:
Netjes toch
Er zou nog iets meer in de SSD moeten zitten wat betreft de snelheid maar dit is toch al erg netjes. Veel plezier er mee
Tegenoverstaande van die oude SSD merk ik er daadwerkelijk wat van.
Ik wil graag mijn PC upgraden want ik heb laatste tijd dat hij wat trager begint te worden met de nieuwste games.
Wat doe ik alemaal op mijn PC?
ik vindt het leuk om filmpjes te maken dus ik gebruik FRAPS.
Ik moet perse hoge FPS hebben om goed te kunnen functioneren ingame. (ik speel namelijk veel clanwars en dat soort dingen)
Ik wil niet heel veel aan me PC spenderen. maar toch dat beetje weer lekker game'd
Wat zit erin?
Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
Sharkoon Scorpio 1000
Scythe Big Shuriken
Fractal Design Silent Series , 120mm
Sweex 650 Watt 80 PLUS Power Supply ATX 2.2
Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G
AMD Phenom II X4 955 Black Edition
Gigabyte GA-770TA-UD3
Sapphire Vapor-X HD5770 1GB GDDR5 PCIE
Fujitsu Siemens Amilo SL 3220W
Kijk in de best buy guide.
google er op los etc...
Maaruhm, over welke spellen gaat dit? Veel spellen (Bijv CoD of Source games -L4D, CSS ect-) hebben een interne recorder welke een demo file maakt van je gameplay. Welke je daarna kan opnemen met een externe recorder om vertragingen tijdens het spelen te voorkomen.
Edit: Zoals Neo al aangeeft, ookal heeft het weinig met de preformance in games te maken. Haal die Sweex voeding er zo snel mogelijk uit..
Edit2: Hehe ik stond net op het punt om in het vorige topic een link naar dit UG topic te plaatsen

[ Voor 24% gewijzigd door D4NG3R op 26-09-2011 15:56 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Ik heb een moederboard wat ik graag wil vervangen omdat ik het idee heb dat dit niet goed meer werkt/ een beetje ouderwets is geworden.
- Ik ben van plan om de bestaande kast te gebruiken, mijn oude spullen er terug in te zetten.
- Ik wil graag een nieuwe videokaart aanschaffen (budget 200 euro)
- moederboard aanschaffen (budget ongeveer 150 euro)
Kan iemand mij adviseren wat ik nog kan met mijn huidige moederboard, en of ik toe ben aan een nieuwe. Wanneer dit het geval is, graag wat tips waar ik dan op moet letten. sorry ik ben een leek op het gebied van moederboards

Momenteel heb ik:
Fabrikant : ACER
Moederbord : ACER G33T-AM
Bios : American Megatrends Inc.
Chipset : Intel G31/G33/G35
Fysiek Geheugen : 4096MB DDR2-SDRAM PC2-5300
DDR2-SDRAM PC2-5300 (333MHz) - [DDR2-666] (x2)
DDR2-SDRAM PC2-6400 (399MHz) - [DDR2-800] (x2)
Processor : Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz
Ondersteuning : Socket 775 LGA
Videokaart:
Fabrikant : Nvidia
Model : NVIDIA GeForce 9600 GT
Bus Type : PCI-Express
Texture geheugen : 1905MB
Processor : GeForce 9600 GT
Geheugen Type : 512MB GDDR3
Besturingssysteem : Windows 7 Enterprise Professional Media Center 6.01.7601 Service Pack 1 (32-bit)
Voeding: Corsair 650 watt
EDIT: Pc is gekocht in 2007
Ik zit met een 'luxe' probleem; heb twee 27" schermen ( 2 x 2500 x 1600) aan onderstaande setup hangen en momenteel is mijn videokaart de bottleneck bij het spelen van games.
Ik zit erover te twijfelen wat nu de beste oplossing is, een 2de kaart in CF,
(volgens amd zelf is een 2de 6870 of een 6850 de 'recommended' CF partner -

of, een upgrade naar een 6970 ( - kan een 6970 überhaupt in CF met een 6870? -) ?
Note: Een dual GPU kaart is ook een optie, maar ik heb de ruimte in mijn kast dus mijn voorkeur gaat dan eerder uit naar een CF setup.
# | Product |
1 | Cooler Master CM 690 II Advanced |
1 | Scythe Mugen 2 Rev. B |
1 | Intel Core i7 975 Extreme Edition |
1 | Corsair Professional Gold AX750 |
1 | Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9 |
1 | MSI X58A-GD65 |
1 | MSI R6870 Twin Frozr II |
Alvast bedankt!
ik heb een budget van +/- 400 euro
doel: een game als BF3 het beste te laten draaien.
op dit moment heb ik een EVGA GTX 260 core 216 GRAKA in bezit die niet tot z'n recht komt
Als ikzelf ga zoeken kom ik op het volgend lijstje uit:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Asrock 970 Extreme3 | € 80,91 | € 80,91 |
1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 44,95 | € 44,95 |
1 | Sony Optiarc AD-7260S Zwart | € 18,20 | € 18,20 |
1 | Thermaltake V3 Black Edition | € 38,- | € 38,- |
1 | Cooler Master Hyper 212 Plus | € 21,95 | € 21,95 |
1 | Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1866C9R | € 62,07 | € 62,07 |
1 | AMD Phenom II X4 980 Black Edition | € 138,60 | € 138,60 |
1 | EVGA GeForce GTX 260 Core 216 896MB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 404,68 |
Mijn VRAAG:
is er hier een zwakste schakel die ik over het hoofd zie? (sugesties zeer welkom)
en/of is het beter toch ook voor een anderre GRAKA te gaan? win ik veel als ik een 2de identieke kaart in SLI erbij zet?
mss ben ik op dit gebied een noob, maar aub help mij!
mvg mike
Ey!! Macarena \o/
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
Geen zin om een compleet nieuw systeem aan te schaffen daar game ik te weinig voor, een paar uurtjes BF3 per week ben ik nog wel voor in
Zou zeggen probeer het eerst zo en anders wordt het bijna alles vervangen waarschijnlijk.
[ Voor 34% gewijzigd door -The_Mask- op 03-10-2011 20:01 ]
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
[ Voor 5% gewijzigd door Fendt1z op 03-10-2011 20:08 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Ik ben van plan om een upgradesetje te gaan kopem, maar ik weet niet goed wat ik moet.
het volgende heb ik bij elkaar gezocht bij Alternate: Dit is een prijs van 657 euro..
Intel® DH67CLB3
Intel® Core™ i5-2400 (Boxed, FC-LGA4, "Sandy Bridge")
Zalman CNPS9900A LED
Kingston ValueRAM 4 GB DDR3-1333 Kit (Retail, KVR1333D3N9K2/4G)
XFX HD6970 (HD-697A-CNFC) (Retail, 2x DVI, HDMI, 2x Mini-DP, CrossFireX)
Ik heb in mijn huidige systeem nog een Antec 500watt voeding zitten, ik weet niet of dit genoeg is. Ik hoop dat jullie mij dit kunnen vertellen.
Graag jullie tips wat ik eventueel moet veranderen. Mijn buget ligt tussen de 600 en 700 Euro.
Alvast bedankt
CPU: €156
Koeler: €40
RAM: €20
GPU: €300
Imho wat overpriced als je er nog eens 50 euro extra voor moet uitgeven..
Ga liever voor zoiets:
1 | Cooler Master Hyper 212 Plus | € 21,95 | € 21,95 |
1 | Intel Core i5 2500K Boxed | € 174,91 | € 174,91 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 20,85 | € 20,85 |
1 | Sapphire HD 6950 1GB GDDR5 PCI-E | € 199,95 | € 199,95 |
1 | MSI P67A-GD53 (B3) | € 113,40 | € 113,40 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 531,06 |
Stuk beter in balans en waarschijnlijk ook een beter idee op je huidige voeding (Al zou een HD6970 er ook op moeten kunnen).
Ben je verder nog van plan om stevig te gaan OC'en? (Gezien de koeler die je uitgezocht had)
Zo nee -> Laat het bij de Hyper 212+ die ik hierboven heb staan of haal hem eventueel weg (H212+ is stiller als stock koeler tho)
Zo ja -> Ga voor een Mugen II, koelt een stuk beter voor toch wat minder pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B
Daarnaast houd je met het bovenstaande lijstje ook nog ruimte over voor bijv een SSD
[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 03-10-2011 23:39 ]
Zou je mij ook kunnen vertellen welke voeding hij heeft, ik weet het namelijk niet. Antec heeft nogal wat verschillende 500W voedingen.D4NG3R schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 23:24:
Stuk beter in balans en waarschijnlijk ook een beter idee op je huidige voeding (Al zou een HD6970 er ook op moeten kunnen).
AMD Nieuwsdiscussie
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Geen idee, bij een "500w antec voeding" denk ik aan deze 4 (Zijn ook de enige in de PW momenteel)-The_Mask- schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 11:44:
[...]
Zou je mij ook kunnen vertellen welke voeding hij heeft, ik weet het namelijk niet. Antec heeft nogal wat verschillende 500W voedingen.
http://tweakers.net/price...8353;147723;258347;144753
Alleen de 2e en 4e gaan het niet trekken, maar deze zijn ook eeeeruuug outdated (2006)
Edit: Slechte aanname om te doen tho

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 04-10-2011 12:58 ]
Waarom zijn huidige voeding niet meer? Leeftijd is in principe niet een heel goed argument.
Waarom dan de XFX voeding als vervanger? Ding is 10/15 euro duurder geworden dan dat die was.
Waarom is een 2500K met een HD6950, meer in balans dan een 2400 met HD6970? Zijn er games waarbij een 2400 niet snel genoeg is? Een HD6950 is namelijk langzamer dan een HD6970, dus je zou denken dat zijn systeem sneller in games is.
AMD Nieuwsdiscussie
Basisgezien stond er in zijn lijstje een CPU koeler van 40 euro, terwijl de CPU niet eens specifiek bedoeld was om te OC'en. De 2500K variant echter wel.. Sowieso word de 2500K voor een gamebak al meer aangeraden als de 2400.
Leeftijd maakt AFAIK wel een (behoorlijk) verschil bij voedingen, aangezien je met capacitor ageing zit.
De XFX werd me vandaag in het voedingtopic aangeraden, en heeft sowieso alle connectoren voor een HD6950/70.
Nee alleen de reference PCB's met 2GB VRAM, en dan nog is het de vraag of het stabiel is en blijft (Wat het in veel gevallen gelukkig ook doet.. maar toch)galootje schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 14:01:
Vergeet niet dat de 6950, afhankelijk van model, eenvoudig geflasht kan worden naar een 6970.
[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 04-10-2011 14:03 ]
Verwijderd
Ik weet niet of dit het juiste topic voor deze vraag is maar naar mijn idee sloot
een ander topic niet beter aan op mijn vraag.
Binnenkort ga ik Battlefield 3 kopen omdat ik de beta heb gespeeld en er dik tevreden
over ben als ze nog wat kleine dingen aanpassen.
Nu is mij opgevallen dat mijn pc toch al weer wat aan de oude kant begint te worden voor
dit soort spellen alhoewel ik toch bij de aanschaf van mijn desktop een oog op de toekomst heb gehouden.
Mijn pc bevat de volgende videokaart, moederbord en geheugen.
Intel core 2 duo e8500 3.16 GHZ een ati radeon sapphire 5850 1gb Dirt edition en 4gb ram.
Nu wil ik graag de game op ultra high willen spelen als hij zo straks uit is dus vandaar moet
er het een en ander gebeuren.
*weetje, prijs speelt geen hele grote rol maar graag koop ik altijd net niet het topmodel omdat deze
nogal over de kop is wat betreft de prijs.
Voorbeeld: Geen intel core 2 duo 3.3 maar 3.16 Ghz (die ik nu heb). Misschien dat het daarom ook verstandig is de 6950 te kopen i.p.v. de 6970/90. Ook ligt natuurlijk de optie nog voor de hand op mijn 5850 te crossfireren? met een 5850 1gb pricewatch: Sapphire HD5870 1GB GDDR5 van 250 euro of een andere willekeurige kaart.
Dus mijn vraag. Met welke kaarten kan ik mijn huidige kaart crossfireren en wat is naar jullie inzicht de beste optie voor deze methode.
Of kan ik beter één 6950 kopen dan ben ik ook ongeveer 240 euro kwijt?
Ook zou ik graag willen weten wat er voor de rest aan mijn systeem moet gebeuren als ik BF3
op zijn hoogst wil spelen met fps zo hoog dat het lekker speelt..
Heel veel dank voor diegene er tijd voor vrij maakt om mijn vraag te beantwoorden
Groeten, Koen
Maaruh, je vraag hoort hier thuis: [UG Aanschaf] Gamesysteem.
Verwijderd
Oke ik zal hem daar naartoe plaatsen maar hoe verwijder ik berichtD4NG3R schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 16:08:
De bottleneck in je systeem is je CPU niet je Videokaart, je Videokaart heeft er in principe geen probleem mee om het op een redelijke resolutie met vrijwel alles op ultra te trekken.
Maaruh, je vraag hoort hier thuis: [UG Aanschaf] Gamesysteem.
Verwijderd
Maar eh, topic report?D4NG3R schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 16:13:
Dit kan je niet, alleen moderators kunnen berichten verwijderen en topics sluiten. Ik heb al een topicreport voor je aangemaakt om het wat te versnellen.
Ik kan nu gewoon een bericht op die laatste pagina van die link van jou plaatsen?
Mocht je BF3 op max willen spelen, dan heb je hier toch wel een 6970 in CF voor nodig...
Professioneel Heftruck Syndroom
Liggend aan de resolutie is dit onzin, op 1920x1080 (Beetje standaard resolutie tegenwoordig) moet een HD5850 met lichte overkloks al volstaan, welistwaar niet met AA maar de rest moet gewoon op Ultra kunnen.NeFoRcE schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 16:21:
Mocht je BF3 op max willen spelen, dan heb je hier toch wel een 6970 in CF voor nodig...
Echter moet je dan nog wel een CPU en afdoende RAM hebben om het bij te benen.
Professioneel Heftruck Syndroom
Verwijderd
Oke, dan haal ik misschien een intel 2600 met K of zonder K ? En dan nog 8gb ram geheugen 1600 voor 50 euro. En als ik een nieuwe videokaart op dit moment zou willen aanschaffen raden jullie mij dan aan die 5850 met een 58/ 50/70/90 te CF of gewoon 1 nieuwe 6950 te halen?D4NG3R schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 16:22:
[...]
Liggend aan de resolutie is dit onzin, op 1920x1080 (Beetje standaard resolutie tegenwoordig) moet een HD5850 met lichte overkloks al volstaan, welistwaar niet met AA maar de rest moet gewoon op Ultra kunnen.
Beide hebben geen gelijk. De beta bevat geen ultra opties. Bovendien zitten een aantal grafisch interessante features er nog niet in. Ik had min of meer gehoopt dat de beta wat meer insight in de vereisten zou geven, maar dat blijft allemaal een beetje koffiedik kijken.D4NG3R schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 16:22:
[...]
Liggend aan de resolutie is dit onzin, op 1920x1080 (Beetje standaard resolutie tegenwoordig) moet een HD5850 met lichte overkloks al volstaan, welistwaar niet met AA maar de rest moet gewoon op Ultra kunnen.
Als het spel uit is zullen we de benchmarks tegemoet zien en kunnen we er iets zinnigs over zeggen, tot die tijd nog niet.
Wat wel belangrijk is voor de TS is het vervangen van zijn CPU-mobo-geheugen. Een dual core processor is niet meer voldoende. Zelfs niet met overklok. Dat was tijdens de alpha van BF3 al duidelijk. En aangezien het nutteloos is te investeren in het S775 platform, zul je ook een nieuw moederbord en geheugen moeten.
Skip de videokaart voor het moment. Als BF3 echt veeleisend is op je videokaart kun je er met een dag of 3 een nieuwe (bij) plaatsen. Tot die tijd is het spel zeker speelbaar met een HD5850. Bovendien is de performance van een HD6850 eigenlijk net iets minder dan een HD5850. De kans dat je er dik op vooruit gaat met een HD6 model is niet zo groot.Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 16:33:
[...]
Oke, dan haal ik misschien een intel 2600 met K of zonder K ? En dan nog 8gb ram geheugen 1600 voor 50 euro. En als ik een nieuwe videokaart op dit moment zou willen aanschaffen raden jullie mij dan aan die 5850 met een 58/ 50/70/90 te CF of gewoon 1 nieuwe 6950 te halen?
Intel met K natuurlijk. Geunlockte multiplier is wel zo handig om een kleine 25% extra performance uit je processor te trekken, zonder veel moeite te hoeven doen.
En geheugen, zoveel als je wil. BF3 zelf zal genoeg hebben aan 2GB vrije ruimte, maar aangezien de prijs zo laag is kun je net zo goed wat meer halen.
[ Voor 32% gewijzigd door M2M op 04-10-2011 16:42 ]
Verwijderd
Dan schaf ik een intel 2600 aan waarvan ik nog niet weet wat het voordeel of nadeel is van een 2600 ->K<-
En moet ik dan zoals in mijn laatste bericht CF of 1 nieuwe videokaart
Je geheugen kun je niet meenemen. Dat is DDR2 geheugen. Alle nieuwe hardware heeft DDR3 nodig.Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 16:45:
Weet niet of de mensen die nog nog op het laatste bericht hadden gereageerd de verplaatsing van de vraag hebben opgemerkt maar is het zinvol om gewoon 8gb ram toe te voegen? dan kom ik uit op 12 in totaal waarvan 8gb nieuwe ram met 1600 mhz en die andere 4 die er nu nog in zitten op 1200 ofzo?
Dan schaf ik een intel 2600 aan waarvan ik nog niet weet wat het voordeel of nadeel is van een 2600 ->K<-
En moet ik dan zoals in mijn laatste bericht CF of 1 nieuwe videokaart
Verwijderd
Ja ik weet niet zeker wat voor geheugen er nu in zit omdat ik een keer een nieuwe videokaart heb gekregenM2M schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 16:49:
[...]
Je geheugen kun je niet meenemen. Dat is DDR2 geheugen. Alle nieuwe hardware heeft DDR3 nodig.
omdat de oude het niet deed heb ik de factuur opgestuurd en niet onthouden wat er in mijn pc zit.
Maar die 5850 doet het dus wel met ddr2?
Verwijderd
een geunlockte multiplier is neem ik aan een core op de videokaart die geunlockt is om te kunnen overklocken? en K staat voor hetgeen dat hij geoverklockt is?M2M schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 16:36:
[...]
Intel met K natuurlijk. Geunlockte multiplier is wel zo handig om een kleine 25% extra performance uit je processor te trekken, zonder veel moeite te hoeven doen.
Is het echt zo dat het 25 procent extra performance geeft? want meestal hoor ik verschillen zoals 3.4 naar 3.9 dit is iets van 15 procent.
Wat betreft de videokaart, welke kaart is dan het beste om in CF te leggen met mijn huidige kaart voor een redelijke prijs
Volgens mij haal je wat termen door elkaar.Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 17:54:
[...]
een geunlockte multiplier is neem ik aan een core op de videokaart die geunlockt is om te kunnen overklocken? en K staat voor hetgeen dat hij geoverklockt is?
Is het echt zo dat het 25 procent extra performance geeft? want meestal hoor ik verschillen zoals 3.4 naar 3.9 dit is iets van 15 procent.
Wat betreft de videokaart, welke kaart is dan het beste om in CF te leggen met mijn huidige kaart voor een redelijke prijs
Processor = CPU = intel core i5 2600(K). Met K geeft een geunlockte multiplier. Aangezien de baseclock (lees je in als je het wil begrijpen) gelocked is aan alle overige frequenties op je moederbord heb je een multiplier overklok nodig om je processor sneller te laten lopen. De processor met K is niet gelocked en dus overklokbaar. Misschien is de 25% wat overdreven, maar nagenoeg iedereen krijgt zo'n ding richting 4GHz.
Moederbord. Je huidige plank heeft DDR2. Dit heeft niets met een videokaart te maken. Als je je processor vervangt (E8500? socket 775) voor een i5 exemplaar, heb je een nieuw moederbord nodig. Je nieuwe processor past niet in je oude socket. Je nieuwe moederbord heeft bovendien geheugenreepjes nodig van de DDR3 smaak. Ook niet uitwisselbaar met je huidige DDR2 geheugen.
Alles wat hierboven staat heeft niets te maken met je videokaart. Je videokaart is prima. Die is up2date en kun je houden. Mocht je na de upgrade van je processor moederbord + geheugen nog tegen performance issues aanlopen, en je vind zelf dat je videokaart niet genoeg FPS (frames per second) uitscheidt, dan kun je altijd nog overwegen een nieuwe snellere kaart in je systeem te stoppen. Dat is nu echter niet aan de orde, want een nieuwe kaart maakt BF3 niet sneller of soepeler.
Antec Phantom 500 die heb ik er nu in zitten die heb ik toen aangeschaft bij mijn C2D die ik nu heb.-The_Mask- schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 11:44:
[...]
Zou je mij ook kunnen vertellen welke voeding hij heeft, ik weet het namelijk niet. Antec heeft nogal wat verschillende 500W voedingen.
Verwijderd
---> Maar ik neem dan een i72600K of een 2700K als die uit is. Die 2600K is dus niet sneller dan de 2600 behalve als ik hem overklokt en dit moet ik zelf doen.
Maar zo te horen ben je geen fan van CF? gewoon een nieuwe kaart erin?
Nog een paar vragen:
Heeft het nut om te wachten op komende releases als:
-2700K zodat de prijs van de 2600K daalt en ik dan 2600 (of2700) koop.
-ddr4 ram geheugen?
-de ati 7990?
-de ssd harde schijven als ze een stuk goedkoper zijn. Zijn deze naar jouw mening deze al
genoeg door ontwikkeld om te kopen want ik had gelezen dat je ze eens in de zoveel tijd moet opschonen omdat er allemaal rotzooi op blijft staan.
Duurt nog wel even.Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 22:28:
[...]
---> Maar ik neem dan een i72600K of een 2700K als die uit is. Die 2600K is dus niet sneller dan de 2600 behalve als ik hem overklokt en dit moet ik zelf doen.
Nog een paar vragen:
Komt er het eerste jaar nog niet.-ddr4 ram geheugen?
Misschien wel, al word het wat later dit jaar dat de HD7k serie uitkomt.-de ati 7990?
SSD Harde Schijven, wut? Maaruhm, ja het is het wel waard om een SSD als bootschijf met een HDD als dataschijf te gebruiken.-de ssd harde schijven als ze een stuk goedkoper zijn.
?want ik had gelezen dat je ze eens in de zoveel tijd moet opschonen omdat er allemaal rotzooi op blijft staan.
Fan van crossfire... eigenlijk vrijwel nooit een fan geweest van multi GPU systemen. De situaties waarbij een multi GPU setup echt baat heeft zijn er nauwelijks. Er zijn weinig mensen met een eyefinity systeem, of een scherm met een hogere resolutie dan 2MP, die een multiGPU systeem waarde vol maken. Bovendien als je investeert in zulke hardware, heb je ook geld voor twee high-end videokaarten. Hedendaagse games worden standaard ook op console uitgebracht, waardoor de grafische veeleisendheid van games niet zo groot is. --> een high-end GPU kan nagenoeg elke game prima aan @ 2MP resolutie. Twee high-end videokaarten is dus overkill en enkel goed voor je E-penis.Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 22:28:
[...]
Nog een paar vragen:
-ddr4 ram geheugen?
-de ati 7990?
-de ssd harde schijven als ze een stuk goedkoper zijn. Zijn deze naar jouw mening deze al
genoeg door ontwikkeld om te kopen want ik had gelezen dat je ze eens in de zoveel tijd moet opschonen omdat er allemaal rotzooi op blijft staan.
Mid-range kaarten in multiGPU zetten zou dus baat kunnen hebben. Je kunt net niet alles voluit gooien in sommige games (lees: nagenoeg alle games zijn prima speelbaar, maar er zijn hier en daar uitzonderingen waarbij sommige settings op med moeten ipv high) maar eigenlijk is het nog steeds prima speelbaar. Het punt is een beetje dat je een moederbord moet hebben die het ondersteund en ook fatsoenlijk ondersteund. Een Z68 chipset, waarbij het 2e PCI-E slot zijn 4x lanes van de southbridge aftrekt is natuurlijk niet goed voor je performance. En voor hetzelfde geld van 2 mid-range videokaarten kun je een high-end model halen wat (hopelijk) minder energie vreet en genoeg performance heeft om alle hedendaagse games op die 2MP resolutie te draaien.
Hybrid oplossingen of futuristische dingen met een hydra chip geven nauwelijks extra performance dus een high-end model bij je mid-end bestaande kaart plaatsen is vaak niet nuttig. Bovendien heeft het high-end model voldoende performance van zichzelf.
En ow ja, wachten is nooit nuttig. Je kunt blijven wachten, want elk jaar komen er weer nieuwe videokaarten, processors en moederborden op de markt die allemaal weer iets nieuws te bieden hebben. Bovendien daalt de waarde van hardware nogal hard, dus je moet kijken naar wat je nu wil en op basis daarvan een systeem samenstellen, kopen en er tevreden mee zijn. Stel een budget limiet en probeer je daaraan te houden. Eventueel de waarde van de huidige hardware meenemen in je budget --> groter budget
Dan is het simpel een kwestie van prijs/performance van de videokaarten tegenover elkaar zetten.
Momenteel winnen 2 mid-range kaarten het nagenoeg altijd van 1 high-end kaart (soms tot wel 50% sneller voor dezelfde prijs).
Het verschil is vaak zo groot dat je zelfs bij intel het 30 euro duurdere moederbord kunt rechtvaardigen.
Ook kwa verbruik zijn 2 mid-range kaarten soms beter dan 1 high-end kaart, kijk bv eens naar het verbruik van 6850cf en 6870cf tegenover 570/580/6950/6970.
De situaties waarbij multi GPU dus baat heeft zijn ontelbaar (en niet nauwelijks zoals jij aangeeft).
Veeleisendheid is met een aantal nieuwe games wel gebleken, BF3 zal zelfs op een 6950 niet op high kunnen draaien.
Wachten is inderdaad zelden nuttig, gewoon nu kopen wat je nu nodig hebt.
(of er zit binnen 1 maand echt iets interessants aan te komen, en daarna moet je dan niet denken dat je nog wel een maandje kunt wachten, want dan blijf je bezig)
Kijk anders eens naar de charts van tomshardware. Bekijk de crossfire en SLI data van mijn mid-range eens, en hoe die presteren tegen high-end modellen.
De meeste kaarten onder de 100 euro zijn het inderdaad niet waard in crossfire te zetten tenzij je er al 1 hebt.
Neemt niet weg dat je meer gpu power dan een 6870 nodig hebt om BF3 straks op high of ultra te spelen.
(ultra in de beta is een stuk minder dan ultra in de echte game, en een 6870 zit nu al rond de 30fps)
Zelfde geldt overigens voor Metro 2033, en ik kan vast meer spellen opzoeken.
Ook ik denk bij de HD68xx en hogere kaarten niet meer aan midrange, bij midrange denk ik aan de HD66xx en HD67xx kaarten.M2M schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 00:56:
Zijn HD6850's en HD6870's midrange kaarten?
Maaruhm, er zijn meerdere redenen waarom je een enkele (Welistwaar ietsje tragere) kaart zou nemen IPV crossfire te doen met 2 tragere kaarten:
1, Stroomverbruik ligt bij CFX meestal hoger
2, Warmteopbouw is bij CFX altijd hoger (Soms enkele graden, soms meer als 20)
3, Bedenk je dat je met een enkele high-end kaart later altijd nog een 2e high-end kaart erbij kan halen, bij 2 mid-range kaarten kan dit niet. (Trifire schaald erg slecht)
Alles daaronder zie ik niet als game kaart, maar kan natuurlijk nog wel bruikbaar zijn op lagere resoluties.
Als je (bijvoorbeeld) de gehele 6000 serie bekijkt kun je inderdaad stellen dat: 6200-6500 low, 6600-6700 mid, 6800-6900 high, nogmaals excuses voor het misverstand.
1. Klopt, maar prestaties per Watt is soms wel weer beter bij CFX.
(6850CF verbruikt net iets meer dan 6970/570 (ingame) en minder dan 580)
2. Inherent aan 1, meer stroomverbruik = meer warmte.
3. Eens, als je van plan bent binnen korte tijd te upgraden, beter 1 high-end kaart halen.
Anders kun je meestal beter nu kijken wat je nodig hebt en later upgraden met de nieuwere serie kaarten.
Sidenote:
3x 6950 is alsnog beter en voordeliger dan 2x 580 (maar die laatste is gewoon onbetaalbaar).
3x 6870 is alsnog beter en voordeliger dan 2x 570/6970.
Verwijderd
De ati 5850 sapphire radeon 1GB is nu toch niet al minder waard dan 100 euro? Dus nu de vraag: Als ik na het aanschaffen van een nieuw moederbord, 8gb 1600mhz ram, intel 2600k nog niet tevreden ben en ik wil een videokaart aanschaffen. Wat is dan verstandig/sneller in volgorde van 1 tot 4mitsumark schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 01:35:
De meeste kaarten onder de 100 euro zijn het inderdaad niet waard in crossfire te zetten tenzij je er al 1 hebt.
1.) Sapphire HD5870 1GB GDDR5 Crossfire met mijn 5850 CF
pricewatch: Sapphire HD5870 1GB GDDR5
2.) Sapphire HD5850 Toxic 1GB GDDR5 PCI-E met mijn 5850 CF
pricewatch: Sapphire HD5850 Toxic 1GB GDDR5 PCI-E
3.) 1 nieuwe 6950 aanschaffen
4.) wachten en een 7990 tegen het jaar einde aan te schaffen.
Opmerkingen: wat gaat trouwens ongeveer naar jullie idee de prijs worden van de 7990.
geeft optie 1.) in crossfire met mijn huidige kaart een goede prestatieverhoging voor die 50 euro meer ten opzichte van optie 2.) in combinatie dus met mijn 5850
Wat is de snelste/beste kaart van rond de 250 euro om met mijn huidige kaart te CF
Is het warmteverbruik te enigste reden om geen CF aan te leggen of is dus mogelijkheid 3 of 4 gewoon kwa prestatie verstandiger?
Als ik besluit een CF aan te leggen aan wat voor koolers moet ik dan denken?
Bedankt!
2) 5850 zou ik niet meer nieuw kopen, zoek een 2e hands.
3) 6950 is niet zoveel sneller dan een 5850 dat het het geld waard is
4) zolang je met de 5850 nog even vooruit komt zou ik nog even wachten ja.
De 7990 zal niet binnen nu en 6 maanden komen en zal waarschijnlijk weer te duur worden (600 euro?), beter is het dan om te wachten op 7950-7970.
Optie 2 en 4 zijn eigenlijk de enige keuzes imo.
2 is de beste bang for buck op het moment (mits 2e hands), heb je wel een goede voeding?
4 is de beste keus als je nog een paar maanden tot een half jaar met de 5850 vooruit kunt.
Verwijderd
Nu heb ik even rondgekeken en de prijs van een sapphire ati radeon tweedehands ligt rond de 110 euro. Welk percentage prestatiewinst kan ik verwachten en met welke 6000 serie kaart is dit kwa prestaties ongeveer te vergelijken.mitsumark schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 19:55:
1) 5870 met 5850 cf werkt niet optimaal, dan gaat de 5870 langzamer draaien.
2) 5850 zou ik niet meer nieuw kopen, zoek een 2e hands.
3) 6950 is niet zoveel sneller dan een 5850 dat het het geld waard is
4) zolang je met de 5850 nog even vooruit komt zou ik nog even wachten ja.
De 7990 zal niet binnen nu en 6 maanden komen en zal waarschijnlijk weer te duur worden (600 euro?), beter is het dan om te wachten op 7950-7970.
Optie 2 en 4 zijn eigenlijk de enige keuzes imo.
2 is de beste bang for buck op het moment (mits 2e hands), heb je wel een goede voeding?
4 is de beste keus als je nog een paar maanden tot een half jaar met de 5850 vooruit kunt.
Welke koeler/voeding raden jullie mij aan voor een 5850 crossfire (getrokken conclusie uit jullie reactie dat 5850 eigenlijk als enigste het beste aansluit bij mijn huidige 5850 ati radeon sapphire 1gb
5850 vs 5850cf: http://www.anandtech.com/bench/Product/295?vs=303
5850cf vs 6850cf: http://www.anandtech.com/bench/Product/303?vs=302
5850cf vs 580: http://www.anandtech.com/bench/Product/303?vs=305
Je hoeft niet perse een sapphire te kopen, elk ander merk 5850 is ook prima.
In principe is een goede 550W voeding voldoende, bij voorkeur 650+ voor wat meer headroom.
(de 5850's zijn ook goed overklokbaar waardoor ze wat meer kunnen gebruiken)
Onderstaand is bijvoorbeeld een goede prijs/prestatie voeding:
pricewatch: XFX 650W XXX Edition (P1-650X-NLH9 Gray Cooling Fan)
Eventueel de Adata, maar dan heb je 2 molex->pcie verloopstekkertjes nodig voor de stroom voor je 5850's
pricewatch: Adata HM-650
Kwa koeling moeten we eerst weten wat voor behuizing je hebt, misschien is het al voldoende of hoef je er alleen maar een extra fan bij te zetten.
Post gelijk even welke je voeding je nu hebt, die is misschien ook al voldoende.
[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 05-10-2011 21:18 ]
Situatie:
Na 5,5 jaar trouwe dienst heb ik mijn Athlon 3200 in april dit jaar aan de kant geschoven toen ik een goedkope laptop op de kop getikt heb. Ik wil echter toch weer een desktop systeem gaan aanschaffen waarmee ik een aantal jaar uit de voeten kan.
Doelstellingen:
- Office werkzaamheden, maar ook zware Excelsheets met geprogrammeerde VBA code
- Af en toe een beetje gamen (civilization V moet ik nog steeds eens doen, maar ook FIFA bijvoorbeeld)
- Snel in het opstarten en gebruik
- Kijken HD video bestanden
Randvoorwaarden:
- Ik wil er een RAID-1 opstelling inzetten (naast een kleine SSD voor windows) om mijn bestanden (foto's etc) te beschermen
- Ik wil de computer laten assembleren door een winkel omdat ik er zelf de tijd niet voor heb en niet het risico wil lopen dat ik iets sloop met mijn onhandigheid.
- Windows 7 64 bit OEM
- Hoewel ik een 17" scherm heb wil ik er in ieder geval een 24" FULL HD scherm bij met het idee om er later eventueel nog een tweede bij te zetten.
Budget:
- Mijn vorige pc kostte ruim 1500 euro, maar door de dalende prijzen wil ik nu (inclusief assemblage en raid configuratie door de leverancier) binnen de 1250 euro blijven
Belangrijkste vragen:
- Zien jullie balans tussen de onderdelen
- Is een 6870 nodig, of kan ik in het kader van mijn beperkte game-eisen en energieverbruik bijvoorbeeld beter een 6770 nemen bijvoorbeeld?
- Is de voeding voldoende of juist een overkill (ik zal de computer in de toekomst niet gaan upgraden met nieuwe videokaarten oid)
- Is het vervangen van de stockkoeler verstandig? (Overclocken zal ik niet doen) Ook in het kader van geluid bijvoorbeeld
- Mijn ervaring met mijn Antec Sonata II is dat de voeding vrij luidruchtig is, welke goede voeding is 'echt' stiller dan deze (indien die bestaat)
2 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 41,99 | € 83,98 |
1 | Iiyama E2473HDS-B1 | € 168,90 | € 168,90 |
1 | Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit) | € 82,95 | € 82,95 |
1 | Antec One Hundred | € 43,90 | € 43,90 |
1 | Logitech Media Keyboard 600 (Qwerty) | € 19,90 | € 19,90 |
1 | Intel Core i5 2500 Boxed | € 169,- | € 169,- |
1 | OCZ ModXStream Pro 600W | € 57,65 | € 57,65 |
1 | OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB | € 75,99 | € 75,99 |
1 | Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile | € 51,- | € 51,- |
1 | Transcend All-in-1 USB 3.0 | € 13,35 | € 13,35 |
1 | Sapphire HD 6870 1GB GDDR5 PCI-e | € 149,- | € 149,- |
1 | Asrock P67 Pro3 | € 84,05 | € 84,05 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 999,67 |
Verwijderd
Dus een 5850(allebei 1gb) in CF is sneller dan één enkele 6970 maar niet sneller dan één 6990.mitsumark schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 21:10:
5850cf is ongeveer net zo snel als 6850cf, toch al gauw 80% sneller dan 1 enkele 5850, stukken sneller dan een 6970, 570 en zelfs 580.
Je hoeft niet perse een sapphire te kopen, elk ander merk 5850 is ook prima.
Post gelijk even welke je voeding je nu hebt, die is misschien ook al voldoende.
wat bedoel je met stukken sneller dan een 570 en zelfs 580? (over welke kaarten spreek je dan)
Mijn neef zit in de ICT waarom heeft hij naar jouw idee een sapphire voor mij erin gezet? staat die goed bekend? maakt het echt niet uit welk merk amd ati ik koop? --> Dit heb ik nooit gesnapt hoe kan een videokaart van amd/ati radeon nu door verschillende merken gemaakt worden? xfx, sapphire en asus bijvoorbeeld?? ati radeon is toch al een merk. (sorry misschien stomme vraag)
Ik zal kijken wat voor voeding ik heb maar voor die info ben ik een paar dagen verder
Als je de RAID alleen wilt om bestanden te beschermen kun je beter een losse externe schijf nemen, betere bescherming (andere fysieke locatie) en minder 'gezeur'.
Ik heb er nu even een samsung in gezet omdat ze klein/mooi zijn, maar dat kan ook prima wat anders zijn, western digital bijvoorbeeld.
De voeding is prima, alleen kan het nog goedkoper als je toch niet van plan bent te upgraden, bv een corsair builder v2.
Volgens mij is deze ook vrij stil, anders kun je misschien naar een Be Quiet kijken.
Doorgaans hoor je voedingen niet boven de rest uit, maar aangezien je/we daar ook focussen op stilte kun je het overwegen.
Wil je ook nog een echt efficiënte voeding kun je kijken naar een FSP Aurum 400 of Huntkey Jumper 300G o.i.d. Ik ben helaas in dat soort voedingen niet thuis dus dan moet je het BBG voedingen topic even bezoeken.
Fifa is grafisch niet zo zwaar en draait op elke videokaart boven de 60 euro eigenlijk prima.
CIV5 kun je wel een iets sterkere videokaart gebruiken, echter leunt deze vooral ook veel op de processor (2500k is echt meer dan geschikt).
Ook op de hoogste settings op full HD kun je nog prima af met een 6770.
Echter over 5 jaar kun je wel wat meer grafische power gebruiken, als je echt nooit wilt upgraden kun je ervoor kiezen toch gelijk een 6850 of 6870 te kopen.
In principe is de boxed koeler geschikt, echter kan deze wat herrie gaan maken als je de processor zwaar belast.
Hecht je dus waarde aan stilte kun je bv een Cooler Master Hyper 212 Plus nemen.
De i5 2400 is wat gunstiger geprijsd en nauwelijks langzamer dan de 2500.
Aangezien je budget over hebt en er wat langer mee wilt doen? kun je misschien zelfs voor een i7 2600 gaan.
(al kost die toch significant meer en is hij alleen in een beperkt aantal applicaties echt sneller)
Aangezien je niet gaat overklokken en geen rare eisen hebt aan het moederbord, kan deze iets goedkoper, echt veel scheelt het eigenlijk niet.
De antec one hundred is niet gemaakt voor stilte.
Aangezien je budget over hebt kun je bv kijken naar een Fractal Design Define R3, deze is extreem stil, echter wel bijna 2x zo duur.
De OCZ SSD's zijn niet zo betrouwbaar gebleken, beter kijk je naar de Crucial m4.
1 | XFX HD-677X-ZNLC | € 87,52 | € 87,52 |
1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 41,99 | € 41,99 |
1 | Iiyama E2473HDS-B1 | € 168,90 | € 168,90 |
1 | Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit) | € 82,95 | € 82,95 |
1 | Fractal Design Define R3 (Zwart) | € 84,82 | € 84,82 |
1 | Cooler Master Hyper 212 Plus | € 22,95 | € 22,95 |
1 | Logitech Media Keyboard 600 (Qwerty) | € 19,90 | € 19,90 |
1 | Intel Core i7 2600 Boxed | € 234,- | € 234,- |
1 | Corsair Builder CX430 V2 | € 35,95 | € 35,95 |
1 | Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB | € 85,89 | € 85,89 |
1 | Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile | € 51,- | € 51,- |
1 | Transcend All-in-1 USB 3.0 | € 13,35 | € 13,35 |
1 | Samsung HX-MTA64DA/G22 640GB Zwart | € 55,- | € 55,- |
1 | Asrock H67M B3 | € 72,76 | € 72,76 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.056,98 |
Al met al niet echt baanbrekende veranderingen.
Kijk bij het samenstellen gewoon even of alles bij 1 shop leverbaar is en of deze goede assemblage regelingen hebben.
Je mist overigens een muis, deze heb je al?
Klopt, een 6990 is eigenlijk 2x een 6970, die is dus automatisch een stuk sneller.Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 21:55:
[...]
Dus een 5850(allebei 1gb) in CF is sneller dan één enkele 6970 maar niet sneller dan één 6990.
wat bedoel je met stukken sneller dan een 570 en zelfs 580? (over welke kaarten spreek je dan)
Mijn neef zit in de ICT waarom heeft hij naar jouw idee een sapphire voor mij erin gezet? staat die goed bekend? maakt het echt niet uit welk merk amd ati ik koop? --> Dit heb ik nooit gesnapt hoe kan een videokaart van amd/ati radeon nu door verschillende merken gemaakt worden? xfx, sapphire en asus bijvoorbeeld?? ati radeon is toch al een merk. (sorry misschien stomme vraag)
Ik zal kijken wat voor voeding ik heb maar voor die info ben ik een paar dagen verder
De 570 en 580 zijn videokaarten van nvidia. De 570 is de tegenhanger van de 6970 (iets goedkoper/langzamer), de 580 is hun high-end kaart.
Sapphire is altijd wel goed inderdaad, maar in principe maakt het niet zoveel uit welk merk je pakt.
ATI(AMD) is de ontwikkelaar van de (radeon) chips/kaarten, deze kunnen door andere merken gebruikt worden.
Over het algemeen zie je eerst alleen kaarten die exact gelijk zijn aan het ontwerp van AMD zelf, later komen andere versies met verbeterde koeling, iets andere printplaten en fabrieksaf hogere kloksnelheden.
In principe kunnen al deze kaarten met elkaar samenwerken, zolang ze maar vanuit dezelfde chips (5850/70/90) zijn gebouwd.
Voor de voeding: even de (linker) zijkant van je kast eraf halen en een foto maken van de sticker die op de voeding zit.
Verwijderd
school maar ik zal morgen dit even checken
Leuk dat jullie vrijwillig mensen met minder kennis bereid zijn om te helpen.
Dit topic is gesloten.