Hey allemaal. Mijn eerste post in dit topic dus als het niet helemaal klopt wat ik doe dan hoor ik het wel
Ik heb op het moment dit systeem:
- Moederbord: Asus P5W DH Deluxe
- CPU: Intel Core 2 Duo E6400 (2.13 GHz)
- Grafische kaart: ATI HD5770
- RAM: 4GB DDR2 (2x1GB 4 jaar oud, 2x1GB pas geleden bijgekocht)
Het moederbord + CPU + 2GB van het geheugen is al zo'n 4 jaar oud (nog iets meer zelfs denk ik), de grafische kaart + 2GB geheugen heb ik een maand geleden ongeveer nieuw gekocht als upgrade.
Ik ben nu echter aan het denken om ook de CPU te upgraden. Ik weet vrijwel zeker dat mijn CPU een behoorlijke bottleneck is. Ik gebruik het systeem voornamelijk om te gamen en om te programmeren in Visual Studio, en beide beginnen nu toch wel wat traag te worden. Sommige games draaien vrijwel perfect (DiRT2 bijvoorbeeld op full-hd met bijna alles op high/max heeft heel af en toe een kleine hapering, das alles) maar andere games draaien lang niet zo lekker (Modern Warfare 2 bijvoorbeeld heeft op de grotere levels toch flink wat moeite en die draai ik op een resolutie minder dan 1280x960). Ook Visual Studio 2010 (voornamelijk als ik ReSharper geinstalleerd heb) is vervelend traag aan het worden, ik ben toch een snellere IDE gewend en dat werkt toch wat fijner.
Ik zat te denken om een quad core CPU te kopen, gewoon een simpele upgrade, totdat ik erachter kwam dat mijn moederbord een max FSB van 4x266 MHz heeft en vrijwel alle nieuwere CPU's een FSB van 4x333 MHz hebben. Voor zover ik weet betekent dit dat de CPU dan niet op zijn 'best' zal draaien en ik dus eigenlijk een dure CPU zou kopen waar ik netzogoed met een goedkopere, langzamere CPU dezelfde performance zou halen.
In de Pricewatch heb ik
een lijstje gemaakt waarin de socket 775 CPU's staan met een FSB van 4x266 MHz. Deze lijken allemaal rond de 3 GHz te zitten (dual cores) en een prijs rond de 100 euro.
Nu vraag ik me af wat ik het beste kan doen:
- Is een upgrade van dual core 2.13 GHz naar ongeveer 3 GHz wel 100 euro waard? Of is de performance winst niet zo groot en kan ik beter gewoon m'n huidige CPU houden?
- Is het beter om toch gewoon een duurdere en snellere 4x333 MHz CPU te kopen die dan niet optimaal kan draaien? Haal ik betere performance met bijvoorbeeld een quad core Q9550 (die dan op 4x266 MHz draait) dan een dual core E7600 ofzo? En zo ja, is die betere performance die 130 euro extra waard? Lijkt me niet... (er zijn natuurlijk ook andere minder dure quad cores, kan ik er daar misschien beter een van kopen?)
- Als laatste optie kan ik misschien ook nog een grotere upgrade doen, door een nieuw moederbord te kopen waar ik bijvoorbeeld een i5 CPU bij kan gebruiken (i7 is toch wel aan de dure kant). De videokaart en HDDs kan ik dan gewoon hergebruiken, die zijn nog prima, alleen het geheugen zou dan nieuw moeten (DDR3), maar ik denk dat ik mijn huidige mobo + geheugen nog wel kan verkopen om daar te bekostigen. Dat gaat natuurlijk wat meer kosten, maar dan heb ik natuurlijk weer iets meer upgrade mogelijkheid later. Daarbij moet ik zeggen dat ik me de komende jaren niet snel meer zal zien upgraden dus misschien is dit toch niet zo'n goed plan.
Mijn budget... Tsja.. Dat is een moeilijke. In principe heb ik een groot genoeg budget voor al deze opties, maar ik geef natuurlijk liefst zo min mogelijk uit voor een zo goed mogelijke keuze. Als een totaal nieuw moederbord + CPU + geheugen toch absoluut de beste keuze is dan kan ik daar voor gaan, maar als enkel een nieuwe CPU genoeg zal zijn dan doe ik dat liever. Het feit is dat ik de PC wel gebruik om te gamen maar dat vind ik geen reden om een dure upgrade te doen. De spellen spelen in principe nog goed genoeg (hoewel dat snel kan veranderen natuurlijk) maar het zou fijn zijn om toch weer met de tijd mee te kunnen. Ook vind ik het jammer als mijn CPU inderdaad mijn videokaart terug zit te houden, dan heb ik toch niet zoveel aan die videokaart upgrade gehad.
Kunnen jullie mij iets aanraden? Bedankt!
EDIT
Ik was nog vergeten te zeggen dat ik ook aan overclocken gedacht heb. Ik weet dat de E6400 goed overclockbaar is maar ik ben hier toch een beetje terughoudend in. Ten eerste heb ik dit nog nooit gedaan en kloot ik liever niet met instellingen waar ik niets van af weet, en ten tweede haalt hij nu onder load al 72 graden (65 zonder load)! Voor zover ik weet (weinig) is dat veel te hoog en dat zal met overclocken toch alleen maar omhoog gaan?
[
Voor 4% gewijzigd door
NickThissen op 19-09-2010 23:47
]