Hallo Allemaal,
Ik merk dat m'n PC toch betere tijden heeft gekend en dat nieuwe games traag beginnen te lopen tot zelfs niet meer speelbaar zijn. Ik zou graag willen weten of jullie denken dat het, het beste is om m'n huidige systeem te upgraden ofdat het beter is het gehele systeem te vervangen.
Budget: Circa 1200 Euro, maar als een upgrade voldoende is en net enkel een upgrade nodig is omdat het verschil tussen upgrade en nieuw minimaal is en ik me daardoor kosten kan besparen doe ik dat natuurlijk liever

.
M'n RAID controller, Geluidskaart en WD Raptor schijven wil ik zoiezo bewaren, gezien de RAID controller in bijna alle beter gaat zijn dan een (softwarematige) moederbord RAID en de schijven en geluidskaart hun werk prima doen.
Huidig Systeem:
Case: Cooler Master Centurion 5 (incl. 2 case Fans)
PSU: Tagan 530 Wat 22-Force
Mobo: Asus P5B-E Plus (PCI-E 1.0 x16 slot!)
Geheugen: 4x 1GB DDR2-800 Kingston Hyper-X geheugen (CL-4-4-4-12)
Proc: Intel Core 2 Duo E6600
Graka: MSI Geforce 7950GT
Sound: Creative Soundblaster XFI Extreme Edition
NIC: Onboard Marvell Yukon PCI-E
RAID Controller: 3Ware 9650SE SATA2 RAID Controller (Hardware RAID Controller)
Disks: Western Digital VelociRaptor 300GB (in RAID-0)
ODD: Lite-On SATA DVD-/+RW
Uprade waar ik aan zit te denken:
(alle merken behalve Club-3D prima) Geforce GTX460 met 1GB geheugen (ik game op hoge resoluties) +/- 200euro
Intel Core 2 Quad Q9550 +/- 260 Euro
2x 4GB Kingston HyperX 1066MHz kit (8GB in totaal; de Q9550 / 9650 heeft namelijk een snellere FSB van wat ik zag?) +/- 100 Euro
Totaal: circa 560 euro
Nieuw Systeem:
Proc: Core i7-930 circa 260 euro
Mobo: Gigabyte X58A-UD3R circa 220 euro
Mem: Kingston HyperX 6GB DDR3 1600MHz (CL-8-8-8-24) circa 165 euro
Graka: Geforce GTX 460 (1GB Geheugen) circa 200 euro
PSU: Enermax Modu87+ 700W circa 180 euro
NIC: Intel PRO 1000 serie PCI-E x1 Adapter (gelezen dat de latency veel beter kan zijn als bij de onboard Realtek NIC op diverse sites / fora) circa 25 euro
Totaal: circa 1050 euro
Vragen:
1. Zal mijn 530 Watt voeding de C2Q en Graka trekken als ik deze upgrade uitvoer met de rest van de componenten erin? (PSU Calculator
http://extreme.outervision.com/PSUEngine geeft namelijk een advies voor een circa 642 Watt voeding)
2. Is er een groot performance verschil tussen de Core 2 Quad Q9550 en de Core i7 930? Ik heb wat tests gelezen, maar twijfel erg over hoe of je het verschil in games ook echt gaat merken
3. Geeft de huidige case met 2x 120mm case fans voldoende koeling of is het beter om voor een grotere case met meer fans te kijken? (de temp hier kan oplopen tot circa 30 graden als de zon een volle dag op de ruimte schijnt; momenteel geen problemen)