Als ik het me goed herinner uit het Backblaze 1 verhaal is speed niet zo belangrijk, wat ze zoeken is puur veel opslag voor weinig geld met redundantie. Dit omdat de pods dienen als opslag voor klanten die via het web wordt aangesproken. Dan heb je natuurlijk geen G-bit snelheden nodig.Nielson schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 13:07:
[...]
Vind die s-ata controllers wel enigzins vreemd:
SiI3124 PCIe 4xSATA, met op 3 van 4 aansluitingen een
SiI3726 Port Multiplier 1-to-5 SATA
De Sil3124 is feitelijk een PCI-X chip die via een PCI-X <--> PCI-Express bridge aangesloten is op een PCI-e 1x aansluiting (250MB/s). Die bandbreedte moet dus gedeeld worden met 15 hdd's.
Mjah, het gaat om een productieomgeving, waarbij de pod, na een burn-in test, gevuld word terwijl het ding ook alle andere normale taken afhandelt als webserveren e.d.iMars schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 13:35:
[...]
135 * 1024 * 1024 / 25 / 24 / 60 / 60 = 65,536 MB/s
Dat is niet echt snel...
Zie ook:
Please note: The above graph is not the benchmarked write performance of a pod; we have easily saturated the Gigabit pipes copying data from one pod to another internally. This graph shows pods running in production, accepting data from thousands of simultaneous and independent desktop machines running Windows and Mac OS, where each desktop is forming HTTPS connections to the Tomcat web server and pushing data to the pod. At the same time, as customers are preparing restores that read data off those drives, there are system cleanup processes running, occasional RAID repairs, etc. In this end-to-end measurement, the new pods are twice as fast in our environment.
Ergens anders in die blog post (of in de commentaren) staat dat ze een (1) Gigabit verbinding kunnen dichttrekken met een kopieer actie van Pod naar Pod, dus de lees en schrijf snelheid zal eerder zo'n 90~100MB/sec zijn.iMars schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 13:35:
[...]
135 * 1024 * 1024 / 25 / 24 / 60 / 60 = 65,536 MB/s
Dat is niet echt snel...
Edit: Loekie poste de exacte quote al.
[ Voor 4% gewijzigd door PeterPan op 21-07-2011 13:46 ]
Maar ze zeggen dat ze 135TB in 25 dagen vullen...PeterPan schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 13:44:
[...]
Ergens anders in die blog post (of in de commentaren) staat dat ze een (1) Gigabit verbinding kunnen dichttrekken met een kopieer actie van Pod naar Pod dus de lees en schrijf snelheid zal eerder zo'n 90~100MB/sec zijn.
Edit: Loekie poste de exacte quote al.
Met productie, zie quote hierboven.iMars schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 13:46:
[...]
Maar ze zeggen dat ze 135TB in 25 dagen vullen...
En no offense, dat vind ik best indrukwekkend, klanten die een 135TB pod in 25 dagen weten te vullen...
Ah dan heb ik dat verkeerd begrepenLoekie schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 13:48:
[...]
Met productie, zie quote hierboven.
En no offense, dat vind ik best indrukwekkend, klanten die een 135TB pod in 25 dagen weten te vullen...
Ik denk dat ik (voorlopig) nog niet voor dat duitse 19'' rack ga.
Maar dat ik voor deze oplossing ga incl. een verstevigde plank ertussen.
Perfect voor mijn Norco 4220 die op het moment mijn kant op komt.
http://www.ikea.com/nl/nl...ducts/20211501#/20211501/
Steekt hij ie wel 11cm uit.
Lengte: 55 cm
Breedte: 55 cm
Hoogte: 45 cm
[ Voor 65% gewijzigd door Birdie_NL op 21-07-2011 14:54 ]
Mooie oplossing idd als dat allemaal gaat passen ,brndst schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 14:39:
@Borroz
[afbeelding]
maar die maten daar klopt echt niks van nee
gewicht 10KG vind ik niet veel voor zo ding dat lijkt me niet erg massief spul
of ik moet me vergissen.
zou eerder denken aan 30 kg
ah onderaan staan wat meer specs ;
Afmeting gemonteerd product
Max. belasting: 25 kg
hoogte 45 totaal dan neem ik aan inclusief de wielen .. maj blijft altijd beetje vaag zulke catalogus sites
ik denk niet dat dit echt degelijk genoeg is voor onze zware chassis al oogt t wel goed
[ Voor 16% gewijzigd door parcifal op 21-07-2011 15:09 ]
''Onze chassis''? Je werkt voor Ri-vier?parcifal schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 15:04:
[...]
Mooie oplossing idd als dat allemaal gaat passen ,
of ik moet me vergissen.
hoogte 45 totaal dan neem ik aan inclusief de wielen .. maj blijft altijd beetje vaag zulke catalogus sites
ik denk niet dat dit echt degelijk genoeg is voor onze zware chassis al oogt t wel goed
Wat ik bijvoorbeeld wel kan doen is een plank ertussen in maken die +/- 12cm aan de achterkant uitsteekt.
Dan kan ik de plank vast zetten met vergelijkbare steunen.
Voorbeeld (de bouwmarkt heeft ze in het klein gelukkig):
Verwijderd
is ook een oplossing natuurlijkbrndst schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 14:39:
@Borroz
[afbeelding]
(vind het wel een prijzige oplossing
heb je een paar van deze strips nodig
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2011 16:19 ]
mwoa..ja prijzig.. het is maar net hoe je het bekijkt/vergelijkt.Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 15:47:
[...]
is ook een oplossing natuurlijk![]()
(vind het wel een prijzige oplossing)
heb je een paar van deze strips nodig
Het is ikea he, dus cheap spul en zeker niet massiefparcifal schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 15:04:
[...]
Mooie oplossing idd als dat allemaal gaat passen ,
of ik moet me vergissen.
hahah ja idd tis wel spul om met care te gebruikenonox schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 22:05:
[...]
Het is ikea he, dus cheap spul en zeker niet massiefDit lijkt iig wel te werken
Maar als je iets als dit op z'n kant zet en dan wieltjes eronder uiterst links en rechts, dat je met een paar boeken in het midden al na een tijdje de boel licht ziet doorbuigen
heb namelijk ooit een tafel gekocht , los blad en wat poten maar die buigt flink door
t lijkt heel massief maar uiteindelijk was t toch wat meer holle ruimte -)
zelf bouwen van zoeits zal al niet veel meer kosten maar stukje degelijker en naar je eigen afmeting wat gewenst is.
Voor een timmerman een eitje denk ik.
Even kijken of die goed werken
[ Voor 8% gewijzigd door FireDrunk op 22-07-2011 10:15 ]
Even niets...
Ik heb 4x de Samsung F4EG HD204UI en binnenkort ook 4x Seagate ST2000DL003. Is het mogelijk om deze 8 samen in één grote array te zetten met MDADM in raid5/6? Of moet je allemaal dezelfde schijven hebben?
Kan primaiMars schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 10:23:
Even een n00b NAS vraagje tussendoor:
Ik heb 4x de Samsung F4EG HD204UI en binnenkort ook 4x Seagate ST2000DL003. Is het mogelijk om deze 8 samen in één grote array te zetten met MDADM in raid5/6? Of moet je allemaal dezelfde schijven hebben?
Dat maakt niet uit. Als echter beide types niet exact even groot zijn kun je het beste eerst iets kleinere partities (type fd - linux raid autodetect) op je schijven aanmaken en die vervolgens in raid zetten.
Goed oppassen voor alignmentFireDrunk schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 10:15:
* FireDrunk heeft net 4xWD20EARS besteld
Even kijken of die goed werken
Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition
Alignment regelt MDADM neem ik aan.Wirehead schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 11:06:
Goed oppassen voor alignmentdat is alles, en wdidle3 /S300
Waarom die idle3 op /s300? hdparm werkt toch ook gewoon?
Even niets...
Nee, mdadm doet dat niet automatisch. Je moet met parted een GPT partitietabel aanmaken, en correct een partitie alignen. Die partitie voeg je toe aan je raidset.FireDrunk schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 11:25:
[...]
Alignment regelt MDADM neem ik aan.
Waarom die idle3 op /s300? hdparm werkt toch ook gewoon?
hdparm heeft geen effect op de head-parks die de WD drive in-firmware doet. Even de tool draaien dus, de constante head-parks hebben anders een negatief effect op zowel levensduur als performance.
Let wel, in de wdidle tool heb je de optie /D ook (disable). Dit werkt niet - /S300 wel, en geeft ook geen headparks meer.
Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition
Ik snap dat SMART snel gaat zeuren misschien, maar ik lees toch amper SMART gegevens uit...
Even niets...
WD garandeerd 300.000 head-parks - ik had na 6 dagen al 20.000 parks.. do the mathFireDrunk schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 11:39:
Waarom zou je geen headparks willen? Daar is dat ding toch op gebouwd?
Ik snap dat SMART snel gaat zeuren misschien, maar ik lees toch amper SMART gegevens uit...
Even niets...
You're welcomeFireDrunk schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 11:41:
Hmm, ok, thnx voor de tip!
Na aanmaken van de GPT tabel kan je hetvolgende gebruiken voor een aligned partitie:
parted /dev/drivenaam unit s mkpart primary 40 1953525167
(1953525167 moet je wel vervangen; dit is ingeval van een WD10EARS - let wel; parted kan (en zal) een warning geven over alignment - dit is normaal -> de drive wordt gedetecteerd als een 512B-sector drive; niet als een 4096B-sector drive.)
Dat zorgt er altijd voor dat mijn MDADM in de war raakt (vanwege de scan functie die daarna de GPT partities ziet, en er dan een /dev/md127 van maakt)
Ik weet niet wie daar hier in het topic nog meer last van had, maar ik heb dat nog steeds, dus liever geen GPT voor mij
Mijn 4 x 2TB zijn ook Samsung schijven (4k sectoren dus) en die heb ik ook nooit alligned, en die performen prima... Ik heb het gevoel dat mdadm dat gedaan heeft... Geen idee hoe ik dat zou kunnen controleren.
Even niets...
ik heb mijn 4x F4EG niet gepartitioneerd en gealigned... gewoon direct toegevoegd.FireDrunk schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 11:46:
Hmm, ik heb op mijn huidige array (8 x 1.5TB) ook geen partities en al helemaal geen GPT.
Dat zorgt er altijd voor dat mijn MDADM in de war raakt (vanwege de scan functie die daarna de GPT partities ziet, en er dan een /dev/md127 van maakt)
Ik weet niet wie daar hier in het topic nog meer last van had, maar ik heb dat nog steeds, dus liever geen GPT voor mij
Mijn 4 x 2TB zijn ook Samsung schijven (4k sectoren dus) en die heb ik ook nooit alligned, en die performen prima... Ik heb het gevoel dat mdadm dat gedaan heeft... Geen idee hoe ik dat zou kunnen controleren.
GPT is wel aan te raden om op over te schakelen. Bij drives +2TB kan je er toch niet onderuit, handig om dan alvast kennis op te doenFireDrunk schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 11:46:
Hmm, ik heb op mijn huidige array (8 x 1.5TB) ook geen partities en al helemaal geen GPT.
Ik zie niet in waarom mdadm moeilijk gaat doen over drives die ingedeeld zijn met GPT - is ook niet logisch. Het is trouwens best-practice om in mdadm met partities aan de slag te gaan; ipv full disks. Reden hiervoor is alignment. Hier trouwens geen probleem met zo'n set-up: 1) GPT aanmaken 2) parititioneren en type correct zetten 3) raid device aanmaken met mdadm 4) config exporteren naar /etc/mdadm.conf
Waarom de alignment op je Samsung's dan goed gaat.. Misschien is het wel snel genoeg voor je, maar kan het sneller met alignment
That would have been meFireDrunk schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 11:46:
Ik heb heel lang zitten stoeien met die /dev/md127 ellende.
Het blijkt echter toch een soort bug te zijn in de mdadm autodetect.
Je kunt het oplossen door na het aanmaken van de raid een
sudo update-initramfs
te geven.
@hierboven:
Ik dacht juist (weet de bron helaas niet meer) dat je geen last had van die alignment issues als je geen partities maakt op je disks.
Dat is voor mij ook de reden geweest om dat niet te doen (en volgens mij zijn er velen hier die het zo gedaan hebben in mdamd. Ik meen dat Q ook geen partities heeft).
[ Voor 14% gewijzigd door Sleepie op 22-07-2011 12:01 ]
Even niets...
Ik ben ook maar hobby-ist he, dus zorg wel dat je dit niet doet op systemen met superbelangrijke data
Mijn garantie gaat tot de laatste letter van mn post
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Xeon E3-1220L Boxed | € 185,- | € 185,- |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/8G | € 69,94 | € 69,94 |
| 1 | Supermicro MBD-X9SCA-F-O | € 208,90 | € 208,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 463,84 | |
Blijkt dat de Xeon in backorder staat, nu is de vraag of ik een alternatief wil. Voor deze processor gekozen vanwege performance en lage verbruik als alternatief op de 1260L die nog niet leverbaar is.
Zijn er nog andere alternatieven? Ik zie even door de bomen het bos niet meer en zie het niet zitten een E3-1220 te halen en daar dan 2 cores van uit te schakelen hoewel dat ca 25 van 80 Watt zou schelen. Verbruik is een issue vanwege opstelling in een meterkast waar de ambient temperatuur wisselt tussen de 25-36 graden.
[ Voor 53% gewijzigd door Loekie op 22-07-2011 12:12 ]
Verwijderd
Even niets...
Vanwege onderstaande.Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 12:10:
Waarom geen pricewatch: Intel Pentium G620T ? Vraag me af of het idle zoveel uitmaakt eigenlijk...
Ik ben bang dat er geen beter alternatief is dan wachten, de 2100T verliest op performance. de 2100 weer te veel verbruik. van de G620T weet ik niet of deze op mobo wil. Waarbij niet gezegd is dat ECC werkt en belangrijker nog dat voor m'n nieuwe projectje VT-d ontbreekt.Kriss27 schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 13:22:
en ECC geheugen, wat volgens mij door de Pentium niet ondersteund wordt.
Denk dat ik mobo en geheugen alvast laat komen en na vakantie hopelijk de 1260L kan krijgen.
Want naar mijn weten duurt dat niet zo extreem lang hoor, meestal (mits Intel kan leveren) is dat 4-8 weken.. Afhankelijk van de bootreisplanning
Even niets...
Ik heb erg lang lopen zoeken wat het voordeel is van mdadm op raw disk vs partitie. Wat ik zo heb gelezen houdt mdadm met 1.1 of 1.2 superblock automatisch rekening met 4kB alignment.Wirehead schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 11:38:
mdadm doet dat niet automatisch. Je moet met parted een GPT partitietabel aanmaken, en correct een partitie alignen.
Ik heb net een systeem met dat mobo/geheugen en een e1220. Verder nog een oude grafische kaart en 4 204UI's. Dat systeem loopt idle, zonder powermanagement op 59W. Dat kan dus nog lager.Loekie schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 12:06:
Damn, vorige week bestelling geplaatst met dit:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Xeon E3-1220L Boxed € 185,- € 185,- 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/8G € 69,94 € 69,94 1 Supermicro MBD-X9SCA-F-O € 208,90 € 208,90 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 463,84
Blijkt dat de Xeon in backorder staat, nu is de vraag of ik een alternatief wil. Voor deze processor gekozen vanwege performance en lage verbruik als alternatief op de 1260L die nog niet leverbaar is.
Zijn er nog andere alternatieven? Ik zie even door de bomen het bos niet meer en zie het niet zitten een E3-1220 te halen en daar dan 2 cores van uit te schakelen hoewel dat ca 25 van 80 Watt zou schelen. Verbruik is een issue vanwege opstelling in een meterkast waar de ambient temperatuur wisselt tussen de 25-36 graden.
Daarnaast is de L versie lager geclockt en heeft minder cache. Wanneer je turbo inschakelt om op dezelfde frequentie te komen, ga je weer over die 25W heen.
Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.
De diverse RAID levels en chunk sizes aan het testen. Hoe groot nemen jullie het testbestand? De standaard 10GB, is dat niet beetje te weinig met 4GB geheugen? Is testen met 100GB niet betrouwbaarder?
[ Voor 0% gewijzigd door Spoooky op 22-07-2011 14:57 . Reden: typo ]
Ik ben spuit 1011, aangenaam!
@ Spoooky, 3 keer je RAM is meestal 100% zeker de echte snelheid testen, jij doet 2.5x dus dat is ook wel goed hoor...
Even niets...
Verwijderd
FireDrunk schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 14:58:
Vriending is op vakantie, dus we kunnen flink speulen vant weekend.
Probeer het desnoods eens uit, dan weet je het zeker. 10 GB is in mijn ervaring wel genoeg.Spoooky schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 14:57:
De diverse RAID levels en chunk sizes aan het testen. Hoe groot nemen jullie het testbestand? De standaard 10GB, is dat niet beetje te weinig met 4GB geheugen? Is testen met 100GB niet betrouwbaarder?
Ik zie dit tevens als een goed excuus om mijn RAID benchmark scriptje te spammen:
http://louwrentius.com/bl...raid-benchmarking-script/
ECC werkt toch uberhaupt alleen op xeons? Of hebben mensen het ook op i3/i5/i7 procs werkend gekregen?Loekie schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 13:39:
[...]
Vanwege onderstaande.
[...]
[...]
Ik ben bang dat er geen beter alternatief is dan wachten, de 2100T verliest op performance. de 2100 weer te veel verbruik. van de G620T weet ik niet of deze op mobo wil. Waarbij niet gezegd is dat ECC werkt en belangrijker nog dat voor m'n nieuwe projectje VT-d ontbreekt.
Denk dat ik mobo en geheugen alvast laat komen en na vakantie hopelijk de 1260L kan krijgen.
Verwijderd
Even niets...
Even niets...
Verwijderd
Er is veel onduidelijkheid over de ECC support. Volgens mij vind Intel dat helemaal niet erg om te forceren gebruikers naar het duurdere Xeon + server chipset platform over te laten stappen. Maar zoals je zegt tegenwoordig zit de geheugencontroller in de CPU zelf dus als het uitgeschakeld is is dat met opzet. Wel kan ik me voorstellen dat het moederbord een optie moet hebben om dit in te schakelen zodat de CPU het ook daadwerkelijk probeert te gebruiken. Althans bij AMD moederborden werkt dat zo.
Even niets...
Verwijderd
Maar in principe lijkt me dat de chipset er technisch niet toe doet. Dat Intel wil dat je een server chipset gebruikt is volgens mij gewoon een 'politieke' keuze en een check die in de CPU zit en dan de ECC support uitschakelt ofzo. Met de IMC in de CPU heeft de chipset in feite niets meer te zeggen over ECC support in technisch opzicht, lijkt mij.
Wellicht kun je ook kijken op hardocp forums, daar zitten wat knakkers die meer verstand/ervaring hebben met dit soort kwesties.
Ook ECC is een feature die je BIOS aan moet zetten bij het booten van je CPU. Je CPU boot ook, en dat doet je BIOS, en daar komen ook nog weer dingen als Microcode bij kijken enzo...
Edit:
Net wdidle3 gerunt, en dat werkt perfect! Zal smart eens in de gaten houden, en kijken wat het oplevert.
Edit2:
Gisteravond geprobeerd om mijn nieuwe EARS schijven in gebruik te nemen, maar toch een hoop problemen mee gehad. Met deze schijven aangesloten werden mijn Samsung's F4EG niet meer gedetecteerd (vraag me niet waarom, ze zitten op een andere controller.).
Vanavond nog maar eens verder prutsen...
[ Voor 35% gewijzigd door FireDrunk op 23-07-2011 09:03 ]
Even niets...
en de Supermicro X8SIL-F met xeon L3406?Loekie schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 12:06:
Damn, vorige week bestelling geplaatst met dit:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Xeon E3-1220L Boxed € 185,- € 185,- 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/8G € 69,94 € 69,94 1 Supermicro MBD-X9SCA-F-O € 208,90 € 208,90 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 463,84
Weer wat geleerd
Even niets...
Verwijderd
je vriendin is op vakantieFireDrunk schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 16:32:
En het is na een poosje proberen eindelijk duidelijk waarom mijn disks niet werkten...
Even niets...
An sich ook een mooie optie, maar ik heb meer PCI(3) nodig. Daarnaast is sandy bridge qua performance een stap(je) vooruit waarbij kosten met de 1220L ook te overzien zijn. De 1260L lijkt me nog beter, maar de portemonnee schreeuwt hard nee.
Ik had dus per ongeluk 1 disk aan een andere controller gehangen. Ik had een standaard LSI Logic Parallel controller, en een VMWare Paravirtual controller. AAn de LSI hing de bootdisk en één Samsung, en aan de Paravirtual hingen de andere drie Samsungs.
Blijkbaar ondersteund die Paravirtual controller geen NCQ, of ik heb in Ubuntu niet de juister driver geladen. Ik heb nu op de eerste controller één bootdisk, en op de andere de 4 Samsung voor de raid set.
Ik vroeg me af welke controller jullie gebruiken als jullie ESXi gebruiken? Nog tips?
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Ik heb overigens NCQ in het script op disabled gezet, wat ik zo lees op internet haal je er weinig voordeel (eerder nadeel) uit om NCQ aan te zetten.
Verwijderd
Jouw bordje werkt prima met 1 sasuc8i controller en daar kan je max 8 disks aanhangenOMX2000 schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 23:52:
Op dit moment wordt via ESXi mijn 4 Samsungs aangeboden aan mijn Ubuntu VM waarin ik mdadm/raid5 draai. Dat ging/gaat goed. Maar ik merkte steeds als ik het raid tune script draaide dat er 3 van de 4 drives geen ncq setting accepteerde.
Ik had dus per ongeluk 1 disk aan een andere controller gehangen. Ik had een standaard LSI Logic Parallel controller, en een VMWare Paravirtual controller. AAn de LSI hing de bootdisk en één Samsung, en aan de Paravirtual hingen de andere drie Samsungs.
Blijkbaar ondersteund die Paravirtual controller geen NCQ, of ik heb in Ubuntu niet de juister driver geladen. Ik heb nu op de eerste controller één bootdisk, en op de andere de 4 Samsung voor de raid set.
Ik vroeg me af welke controller jullie gebruiken als jullie ESXi gebruiken? Nog tips?
Even niets...
Voor wie het interesseert: Topic op HardforumVerwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 17:11:
(... ECC verhaal ...)
Wellicht kun je ook kijken op hardocp forums, daar zitten wat knakkers die meer verstand/ervaring hebben met dit soort kwesties.
Ik heb nu de openvm drivers van Ubuntu(?) gebruikt. Maar ik kan dus beter de VMWare drivers gebruiken?FireDrunk schreef op zondag 24 juli 2011 @ 12:24:
De Ubuntu Paravirtual driver is er door ubuntu in geprutst en is niet de driver van VMware, misschien dat dat er nog iets mee te maken heeft. Maar inderdaad, NCQ heb je niet bijster veel aan, het kan soms wat stillere schijven geven omdat ze minder seeken, maar verder zou ik me er niet druk over maken. Paravirtual scheelt wel in het CPU verbruik ten opzichte van de LSI Logic
Heeft een van jullie een nieuwere versie van MDADM geinstalleerd?
waarom zoveel pci als ik vragen mag?Loekie schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 23:26:
[...]
An sich ook een mooie optie, maar ik heb meer PCI(3) nodig. Daarnaast is sandy bridge qua performance een stap(je) vooruit waarbij kosten met de 1220L ook te overzien zijn. De 1260L lijkt me nog beter, maar de portemonnee schreeuwt hard nee.
Jup, en het gaat allemaal niet vanzelf... ik vind dat hele gezanik met kerneldetectie en UUID's maar bagger...Spoooky schreef op zondag 24 juli 2011 @ 14:16:
Zat wat te lezen over de overgang van raid5 naar raid6 bij het gebruik van MDADM. Nu blijkt er een vrij oude versie van MDADM bij ubuntu server 10.04 LTS te zitten.
Ik wil gewoon in een config opgeven welke devices bij welke array horen, niet meer en niet minder... Maar blijkbaar willen de mensen in unix land het weer anders...
De nieuwe versie van MDADM (vooral versie 1.2 van de metadata) brengt support voor >2TB disks en >28 devices in een array voor zover ik het begreep.
Even niets...
maar jij dus ook nog geen nieuwere versie geinstalleerd ?
root@ZEUS:~# dpkg -s mdadm Package: mdadm Status: install ok installed Priority: optional Section: admin Installed-Size: 856 Maintainer: Ubuntu Core Developers <ubuntu-devel-discuss@lists.ubuntu.com> Architecture: amd64 Version: 3.1.4-1+8efb9d1ubuntu4.1
Geen idee of dat de nieuwste is
Net een paar keer een dikke failure van mijn nieuwe array gehad met EARS schijven. Blijkbaar vinden die schijven hdparm -S 120 en NCQ niet zo grappig... Ik heb beide opties uitgezet en nu doen de schijven het wel goed. Ik kreeg een hoop ATA -> SCSI translate errors... Kon er maar weinig over vinden online.
[ Voor 36% gewijzigd door FireDrunk op 24-07-2011 16:27 ]
Even niets...
Capture kaarten mythtv.
Da's dan ook direct de belangrijkste 2e functie.
Ik heb toen ik 10.10 draaide MDADM geupgrade naar 3.1.4 (die nu dus in Natty zit) middels een PPA. Niet dat het veel zegt, maar ik heb er nooit problemen mee gehad. De arrays zijn in ieder geval forward compatible.Spoooky schreef op zondag 24 juli 2011 @ 14:16:
Zat wat te lezen over de overgang van raid5 naar raid6 bij het gebruik van MDADM. Nu blijkt er een vrij oude versie van MDADM bij ubuntu server 10.04 LTS te zitten.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Ik heb een tijd geleden ook een dergelijke transform uitgevoerd met de versie uit 10.4 LTS, geen enkel probleem anders dan lange rebuild tijdHarmoniousVibe schreef op zondag 24 juli 2011 @ 17:44:
[...]
Ik heb toen ik 10.10 draaide MDADM geupgrade naar 3.1.4 (die nu dus in Natty zit) middels een PPA. Niet dat het veel zegt, maar ik heb er nooit problemen mee gehad. De arrays zijn in ieder geval forward compatible.
Enige waar ik over twijfel is de upgrade van MDADM, omdat ik gelezen heb dat een RAID5 -> RAID6 conversie daar een stuk soepeler mee gaat...
Of zijn er duidelijke redenen (bijvoorbeeld performance) om toch een recentere ubuntu versie te installeren?
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Even niets...
Ik draai zelf 11.04, zowel op mijn server als mijn werkstation en mijn laptop.FireDrunk schreef op zondag 24 juli 2011 @ 20:44:
Nope, en ik zit ook te denken om maar LTS te gaan gebruiken, die nieuwe builds vind ik eigenlijk een beetje instabiel aanvoelen... (nog altijd beter dan Windows, maar toch)
Enige probleem wat ik tot nu toe heb gehad was de installatie op de laptop. 11.04 en switchable graphics gaat niet lekker samen (helaas).
Verder niks van instabiliteit gemerkt nog.
Spindown is niet zo'n goed idee met een raid-set inderdaad; maar dat geld voor ieder type schijf. Indien de spinup te lang duurt, gooit hij je schijf als "failed" uit de arrayFireDrunk schreef op zondag 24 juli 2011 @ 16:23:
Net een paar keer een dikke failure van mijn nieuwe array gehad met EARS schijven. Blijkbaar vinden die schijven hdparm -S 120 en NCQ niet zo grappig... Ik heb beide opties uitgezet en nu doen de schijven het wel goed. Ik kreeg een hoop ATA -> SCSI translate errors... Kon er maar weinig over vinden online.
Even niets...
Gewoon ervaring hierFireDrunk schreef op zondag 24 juli 2011 @ 22:23:
Kletskoek, draai op mijn andere schijven al maanden met spindown, werkt perfect...
Even niets...
Niet in de war met hardware raid?Wirehead schreef op zondag 24 juli 2011 @ 22:25:
[...]
Gewoon ervaring hierDon't shoot the messenger
Maar komt dat niet omdat deze WD20EARS niet geschikt zijn voor hardware raid?jimmy87 schreef op zondag 24 juli 2011 @ 22:41:
Met softraid werkt dat prima inderdaad. Met een hardware raid controller is dat wat anders. Wij hebben als bedrijf een tijd de WD20EARS gehad voor icm oa een P410 van HP. Doordat de schijf uitgaan na een tijd kan de raid controller ze niet detecteren en geeft deze ze inderdaad als failed aan. Dus wat wirehead zegt klopt wel hoor met hardware raid in ieder geval.
Verwijderd
Da's het voordeel van AMD, alle procs ondersteunen ECC.Kriss27 schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 13:22:
en ECC geheugen, dat volgens mij door de Pentium niet ondersteund wordt.
Het altijd klantvriendelijke Intel heeft dit uitgezet (zit er wel gewoon ingebakken natuurlijk) op al hun consumenten procs, inclusief de exemplaren van > 500 euro.
Verwijderd
Brazos en Llano ondersteunen helaas geen ECC. Ik hoop voor AMD dat Bulldozer/Zambezi dat wel ondersteunen, want ik vind het een groot gemis. Een van de primaire redenen om voor AMD te gaan, althans in het verleden.Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2011 @ 02:18:
[...]
Da's het voordeel van AMD, alle procs ondersteunen ECC.
Een consumenten CPU in combinatie met server chipset zou het wel moeten werken; zie de discussie in dit topic een pagina terug.Het altijd klantvriendelijke Intel heeft dit uitgezet (zit er wel gewoon ingebakken natuurlijk) op al hun consumenten procs, inclusief de exemplaren van > 500 euro.
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2011 02:20 ]
Verwijderd
Dat Llano het niet ondersteund verbaasd me trouwens, dit is niet des AMDs. Zeker omdat altijd gezegd wordt dat Llano gebaseerd is op de eerdere CPU's (+ GPU) had ik dit niet verwacht.
[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2011 02:27 ]
Verwijderd
Bulldozer/Zambezi is ook erg leuk, maar dan zit je weer met heel veel extra energieverbruik met een discrete GPU die je misschien niet nodig hebt. Zelf denk ik eraan om deze chip zonder GPU te gebruiken dus headless; alle configuratie via het netwerk. Alleen als het nodig is een oud videokaartje erin proppen, ofzoiets. Het is nog wachten tot 2012 tot Trinity uit zou komen (Zambezi met integrated graphics zoals Llano) en dat duurt me iets te lang.
Verwijderd
Als je partities gebruikt, is het belangrijk dat deze aligned zijn. Goede alignment is op sector 2048; 1 megabyte. Dat is wat Windows 7 ook standaard gebruikt. Je kunt dit gemakkelijk doen met gparted als je grafische schil hebt geïnstalleerd. Partities met offset 63 zijn voor jouw type "4K sector" disks in elk geval héél slecht; dat moet je dus zeker niet hebben.
Wat je in elk geval niet moet doen is partities gebruiken op de RAID array zelf. Dus partities op /dev/md0 bijvoorbeeld moet je zeker niet doen.
[ Voor 3% gewijzigd door FireDrunk op 25-07-2011 09:54 ]
Even niets...
Verwijderd
Misschien dat hardeschijffabrikanten tegenwoordig hiervan geleerd hebben en hardeschijven 'cappen' op een bepaalde met elkaar afgesproken grootte. Maar het is een groot probleem als je vervangende schijf net iets te klein is. Om die reden hebben controllers zoals Areca een 'capacity truncation' optie die eenheden in veelvouden van 100MB, 1GB en 10GB gebruikt; dan kun je geen problemen krijgen met een vervangende schijf die net iets kleiner is.
Disk /dev/sdb: 2000.4 GB, 2000398934016 bytes Disk /dev/sdc: 2000.4 GB, 2000398934016 bytes Disk /dev/sdd: 2000.4 GB, 2000398934016 bytes Disk /dev/sdf: 2000.4 GB, 2000398934016 bytes Disk /dev/sde: 2000.4 GB, 2000398934016 bytes Disk /dev/sdg: 2000.4 GB, 2000398934016 bytes Disk /dev/sdh: 2000.4 GB, 2000398934016 bytes Disk /dev/sdi: 2000.4 GB, 2000398934016 bytes Disk /dev/sdn: 1500.3 GB, 1500301910016 bytes Disk /dev/sdo: 1500.3 GB, 1500301910016 bytes Disk /dev/sdp: 1500.3 GB, 1500301910016 bytes Disk /dev/sdq: 1500.3 GB, 1500301910016 bytes Disk /dev/sdj: 1500.3 GB, 1500301910016 bytes Disk /dev/sdk: 1500.3 GB, 1500301910016 bytes Disk /dev/sdl: 1500.3 GB, 1500301910016 bytes Disk /dev/sdm: 1500.3 GB, 1500301910016 bytes
1e 4 disks zijn samsung, 2e 4 wd, 3e 4 seagate, 4e 4 wd.
[ Voor 3% gewijzigd door FireDrunk op 25-07-2011 10:21 ]
Even niets...
parted /dev/sdX unit s mkpart primary 2048 488256836
laatste getal is berekend met door (2*10^12-100^6)/4096
ik snap die 2048 trouwens niet 2048 *4096 is niet gelijk aan 1 megabyte.
mdadm --create --verbose /dev/md0 --level=5 --raid-devices=3 /dev/sda1 /dev/sdb1 /dev/sdc1
[ Voor 13% gewijzigd door TrailBlazer op 25-07-2011 10:33 ]
Tja, ik heb 4 van die samsungs en heb het zonder partities gedaan. In mijn geval:TrailBlazer schreef op maandag 25 juli 2011 @ 10:29:
dus ik zou het volgende commando moeten geven
parted /dev/sdX unit s mkpart primary 2048 488256836
ik snap die 2048 trouwens niet 2048 *4096 is niet gelijk aan 1 megabyte.
mdadm --create --verbose /dev/md0 --level=5 --raid-devices=3 /dev/sda1 /dev/sdb1 /dev/sdc1
mdadm --create --verbose /dev/md5 --level=5 --raid-devices=4 /dev/sd[c-f]
Dus in jouw geval zou ik het volgende doen:
mdadm --create --verbose /dev/md0 --level=5 --raid-devices=3 /dev/sd[a-c]
Ga je ook boot-en vanaf je array? Of heb je een aparte bootdisk?
nee 2TB disks volgens mij is die berekening zo goed gedaan 488256836 maal 4096 is ongever 2TB.
nee ik heb een ATA DOM direct op het mobo zitten.iMars schreef op maandag 25 juli 2011 @ 10:37:
[...]
Tja, ik heb 4 van die samsungs en heb het zonder partities gedaan. In mijn geval:
mdadm --create --verbose /dev/md5 --level=5 --raid-devices=4 /dev/sd[c-f]
Dus in jouw geval zou ik het volgende doen:
mdadm --create --verbose /dev/md0 --level=5 --raid-devices=3 /dev/sd[a-c]
Ga je ook boot-en vanaf je array? Of heb je een aparte bootdisk?
Verwijderd
4K sector hardeschijven zijn intern wel 4K sectors maar presenteren zich als 512-byte sectors en mocht je bijvoorbeeld I/O in non-4K veelvouden doen zoals 3.5K of 4.5K dan vindt er emulatie plaats. Behandel de disks voor alle partitie zooi dus gewoon als 512 bytes; daar werkt je OS namelijk mee.TrailBlazer schreef op maandag 25 juli 2011 @ 10:29:
Oh en als je ooit grotere schijven wilt dan 2TiB (3TB schijven bijvoorbeeld) dan kun je nu al overwegen om GPT partities te gebruiken want met 512-byte publieke sectorsize en MBR partities heb je maximaal 2TiB wat je kunt partitioneren. Je hebt GPT nodig om daar overheen te gaan.
2048 * 512-byte = 1MiB (de correcte Win7 alignment methode)ik snap die 2048 trouwens niet 2048 *4096 is niet gelijk aan 1 megabyte.
63 * 512-byte = 31.5KiB (de vieze XP alignment methode)
Zover ik weet moet je gewoon de grootte opgeven (ik meen me iets te herinneren als 18.... nogwat 2TB is 1,8...TiB)TrailBlazer schreef op maandag 25 juli 2011 @ 10:44:
[...]
nee 2TB disks volgens mij is die berekening zo goed gedaan 488256836 maal 4096 is ongever 2TB.
Ah dat verklaard een hoop[...]
nee ik heb een ATA DOM direct op het mobo zitten.
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.