clonedonkey schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 18:56:
Heb op dit moment 3gb ram erin zitten. Zal dus UFS worden. Wat zijn eigenlijk basic gezegt de grootste verschillen ? Kan niet echt een vergelijking vinden tussen de twee
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. ZFS werkt met single disk pools vrij aardig ook met minder geheugen. Het is vooral met RAID-Z dat je meer geheugen wilt hebben.dutch_warrior schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 19:17:
Let wel op dat je met 1 disk en 3GiB ram niet veel voordeel gaat hebben van ZFS, de prestaties zullen tegenvallen en de data bescherming zal nauwelijks beter zijn als bij UFS.
Wanneer je net begint en een nas inricht als test is UFS misschien de betere keuze.
UFS is vrij ouderwets; net als NTFS en Ext3/4. Geen enkele bescherming van metadata, alleen offline filesystem checks, gewoon een stuk foutgevoeliger.
ZFS is ook voor single disks veiliger:
1) je hebt redundante metadata (ditto copies) ook op een single disk pool; je metadata zal dus niet gauw stuk gaan bij bijvoorbeeld een bad sector
2) je hebt online filesystem checks; je hoeft niet perse een check te doen aangezien alle I/O automatisch problemen oplost die ZFS tegenkomt
3) mocht er zich corruptie voordoen in files, dan zie je precies welke; geen silent corruption meer dus
ZFS in met random I/O ook sneller dan UFS, wel kan ZFS een zaagtand performance geven waar streaming reads last van kunnen hebben. Dat laatste zou echter nauwelijks voor moeten komen met single disk pools.
Dus ik zou zeggen: probeer ZFS en pas als je problemen met streaming reads krijgt (tijdens het schrijven geen filmpje kunnen kijken zonder schokken en stoten) naar UFS terug.
Bij zo'n grote pool wil je best wat RAM hebben; ik zou voor 16GiB (4x4GiB) gaan, liefst ECC als je platform dat ondersteunt.whocarez schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 19:56:
Als ik jullie zo steeds begrijp heb je 1gb per 1tb aan zfs storage nodig.
Mijn doel is om 2 intel kaarten te gebruiken en de onboard sata aansluitingen. Dan heb ik in totaal een 22 aansluitingen x 2tb = 44Tb laat zeggen verdeeld over 2 raidz2 sets heb je 40gb effectieve storage.
Betekend dat dat je 44gb aan geheugen moet hebben wil je dit laten performen of is er een reken sommetje en houd het bijvoorbeeld bij 8gb op en verliest iedere gb extra zijn meerwaarde?
Merk op dat voor L2ARC en deduplication extra RAM nodig is; dan kun je met 16 gigabyte nog redelijk beperkt zitten en niet alle ruimte op een L2ARC disk kunnen gebruiken. Voor zo'n build zou ik minimaal twee Intel 320 SSDs erbij doen, voor SLOG en L2ARC.
Dat is achterhaald. Hoe meer devices in een RAID-Z des te hoger de latency wordt. Een RAID-Z of RAID-Z2 met 4 miljoen schijven (theoretisch) heeft de random I/O performance van een enkele disk (en lager dat dat door alle toegenomen latencies). Het is dus beter om meerdere vdevs aan te maken. Dat getal van 9 is gewoon uit de lucht gegrepen om ergens een limiet op te plaatsen, en houdt geen rekening met 4K sector schijven waarbij een 10 disk RAID-Z2 veel betere performance zal leveren dan een 9 disk RAID-Z2.dutch_warrior schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 21:08:
Mijn begrip van ZFS is dat je een pool vult met vdevs, in een vdev zouden eigenlijk niet meer dan 9 devices moeten zitten, maar hoe maak je hiermee dan een 10 disk raidz-2 ?
Of is het 9 devices advies al achterhaald ?