Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leech_NL
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-01 23:01
Alle linux buffs zullen me wel uitlachen, maar download de trail versie van Windows Home Server eens. Ik ben het hele weekend aan het klooien geweest met Ubuntu9.04/8.04/FreeNas, maar het lukte me echt niet om shares op de server vanuit windows te benaderen. Via WHS was ik binnen een uur kant en klaar. Shares werken heel erg simpel en goed. Ik ben voor mezelf er wel uit: WHS _/-\o_

Mijn setup moest simpel te maken zijn en het volgende kunnen:
fileserver
webserver
TS server
downloadbak (torrent/usenet)

Alleen TS moet ik nog uitzoeken, de rest werkt al.

Ik draai WHS op een Intel Atom 330 bakje met 2 WD Green 1TB schijven in "een pool". Doorvoer snelheid is max 63MBps en das voor mij voeldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-07 16:17
Leech_NL schreef op zondag 17 mei 2009 @ 22:37:
Alle linux buffs zullen me wel uitlachen, maar download de trail versie van Windows Home Server eens. Ik ben het hele weekend aan het klooien geweest met Ubuntu9.04/8.04/FreeNas, maar het lukte me echt niet om shares op de server vanuit windows te benaderen. Via WHS was ik binnen een uur kant en klaar. Shares werken heel erg simpel en goed. Ik ben voor mezelf er wel uit: WHS _/-\o_
Die's echter niet legaal en ik wil er geen geld voor betalen. Niet legaal is het probleem niet, maar veiligheid moet wel in orde zijn. Met windows heb ik geen enkel probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Autoreply op 17-05-2009 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:23

psy

klaasbram schreef op zondag 17 mei 2009 @ 20:22:
[...]

Zo probeer ik zelf nog aan een vrij zeldzame tv serie te komen welke maar 1 seizoen is uit gezonden..
Namelijk The Visitor (niet de film van nu maar de serie uit 1998 )
Is niet op Bol/ frs te krijgen ook op usenet is hij niet te vinden. Ook al request ik hem komt hij er ook niet op.
Dus ja niet alles is te koop / downloaden. Nou ja er wordt gezegd dat hij wel ergens bij een torrenttracker is te vinden die speciaal voor tv series is maar daar heb ik weinig aan omdat ik niets via torrents doe :P

Nu ff weer over naar me vragen uit me vorige post.
Wie weet er nog een goede compacte behuizing te noemen waar ik liefst 9 hdd's in kwijt kan.
En daarnaast of me mobo/ cpu combi beter kan onder de noemer energie zuiniger en niet merkbaar duurder is prijs.
Zoek eens op de alternate site, hier kan je sorteren op aantal hdd plaatsen als ik me niet vergis. Erg handig.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-06 19:15
tympie schreef op zondag 17 mei 2009 @ 14:51:
[...]

Nee, klopt, maar een dedicated SATA controller hoeft ook nog geen RAID controller te zijn ;)

Ik heb zelf een Supermicro AOC-USAS-L8I (8xSATA, PCIe 8x) controller in bestelling (en hoop dat-ie ooit ook nog daadwerkelijk geleverd gaat worden, maar dat terzijde...). Behalve dat het een paar honderd euro scheelt qua prijs met een RAID kaart, gebruik ik ook liever software-raid omdat ik minder hardware afhankelijk wil zijn. M'n storage-bak gaat waarschijnlijk FreeBSD of misschien OpenSolaris draaien, dus ik verwacht niet al te veel issues met het inrichten van software-raid (zfs of geom, heb in het verleden ook nog met vinum gewerkt).

Downloaden/rarren/parren (is maar temporary storage) doe ik wel op m'n gewone pc, alleen het eindresultaat hoeft naar de storage-bak.
Ben wel benieuwd naar de AOC-USAS-L8I , in wat voor mobo gaat die? Waar heb je hem besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tympie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-01 23:36
RedHead schreef op maandag 18 mei 2009 @ 00:28:
Ben wel benieuwd naar de AOC-USAS-L8I , in wat voor mobo gaat die? Waar heb je hem besteld?
Volgens Supermicro heeft 't ding een proprietary "UIO" interface, maar heb op internet meerdere mensen gezien die melden dat 't met een klein beetje handenarbeid ook in een PCIe 8x slot werkt (OpenSolaris forum, en nog eentje). Dus ik ga het maar eens proberen met een Asus m2n-vm bordje.

Ik heb 'm besteld bij interngeheugen.com, op 4 mei, [Update 18-mei 18:15] en zojuist mail binnen dat de order verstuurd is...

[ Voor 5% gewijzigd door tympie op 18-05-2009 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Alle linux buffs zullen me wel uitlachen, maar download de trail versie van Windows Home Server eens. Ik ben het hele weekend aan het klooien geweest met Ubuntu9.04/8.04/FreeNas, maar het lukte me echt niet om shares op de server vanuit windows te benaderen.
Ik ben echt een complete n00b wat betreft *NIX, maar als je FreeNAS niet binnen een half uurtje getemd krijgt dan doe je wel iets mis hoor. Pak desnoods de handleiding erbij! :)

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-06 13:16
Ik draai WHS op een Intel Atom 330 bakje met 2 WD Green 1TB schijven in "een pool". Doorvoer snelheid is max 63MBps en das voor mij voeldoende.
Ik ben wel benieuwd hoe je WHS hardware config eruit ziet..of je nou een Linux buff bent of niet, je moet altijd alle opties open houden vind ik!

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
NIK0 schreef op maandag 18 mei 2009 @ 15:16:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe je WHS hardware config eruit ziet..of je nou een Linux buff bent of niet, je moet altijd alle opties open houden vind ik!
Ik vind Windows Home Server zeker niet slecht. Vooral de quasi raid oplossing die ze hebben vind ik wel handig, gewoon op mappenniveau aangeven wat wel en niet gemirrored moet worden.

Nadelen zijn het extreem gericht zijn op Windows, vrij hoge systeemeisen en de prijs, de licentie zit rond de 130 euro dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
engessa schreef op maandag 18 mei 2009 @ 18:15:
[...]
Ik vind Windows Home Server zeker niet slecht. Vooral de quasi raid oplossing die ze hebben vind ik wel handig, gewoon op mappenniveau aangeven wat wel en niet gemirrored moet worden.

Nadelen zijn het extreem gericht zijn op Windows, vrij hoge systeemeisen en de prijs, de licentie zit rond de 130 euro dacht ik.
Prijs hoeft geen probleem te zijn dankzij het werk..vandaar dat ik wel benieuwd ben onder wat voor systeem Leech_NL z'n setupje heeft draaien

[ Voor 14% gewijzigd door NIK0 op 18-05-2009 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leech_NL
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-01 23:01
Mr_Atheist schreef op maandag 18 mei 2009 @ 13:20:
[...]

Ik ben echt een complete n00b wat betreft *NIX, maar als je FreeNAS niet binnen een half uurtje getemd krijgt dan doe je wel iets mis hoor. Pak desnoods de handleiding erbij! :)
Ahhh, maar daar ben je me al een stap voor. Ik heb een mITX kastje waar geen optische drive in zit. Ik moet dus instaleren van een bootable USB stick. FreeNAS krijg ik niet bootable. Nou weet ik dat je wel kunt werken VANAF USB, maar ik wil de install op de HD hebben. Dat krijg ik dus niet voor elkaar. unetbootin werkt niet met de ISO's.....Ik heb wel even een embedded versie draaiend gehad, en dat werkte wel. Maar daar ondervondt ik dat ik toch wel aardig in de handleidingen moest duiken om alles werkend te krijgen zoals ik wil met shares enzo. Tevens had ik al de nodige reboots omdat FreeNAS eruit vloog. Mischien omdat het op de stick stond en niet op de HD, ik weet het niet....maar ik was er klaar mee.
Ik kreeg alleen Ubuntu bootable. FreeBSD7.2 lukte me ook niet om bootable te krijgen, dus dat viel af.

Mijn servertje bestaat uit:

Win BM639 mITX kast
Intel Desktop Board D945GCLF2D
2GB 533 MHz DDR2
2x Western Digital Caviar Green WD10EVDS, 1TB
Met daarop momenteel de trail versie (30 dagen) van Windows Home Server met PowerPack2.

Al met al, een "goedkoop" bakkie, en werkt prima. Het enige wat ik nu wil gaan doen is het vervangen van de onboard fan van de kast, en de onboard fan van het mobo. Beiden maken een pokke herrie.

En de goedkoopste WHS is momenteel 87 euro, voor 10 PC's. klik

[ Voor 4% gewijzigd door Leech_NL op 18-05-2009 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZodiacQ
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01 20:51
Misschien lichtjes off-topic, maar ik ben van plan een linux-based RAID te maken. En ben op zoek naar een goed ondersteunde UPS onder linux. Liefst niets exotisch dat ik van Korea ofzo moet gaan halen :D, maar dat ik in bij de bekende webwinkels kan bestellen.

Iemand hier ervaringen mee?
Ik wil dat van het moment dat de spanning wegvalt en de computer op UPS overschakelt een automatische cleane shutdown van het systeem maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:59
Alles van APC werkt prima onder alle platformen, met apcupsd.
Gebruik het zelf ook onder Freebsd, met usb.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Leech_NL schreef op maandag 18 mei 2009 @ 22:19:
[...]

Mijn servertje bestaat uit:

Win BM639 mITX kast
Intel Desktop Board D945GCLF2D
2GB 533 MHz DDR2
2x Western Digital Caviar Green WD10EVDS, 1TB
Met daarop momenteel de trail versie (30 dagen) van Windows Home Server met PowerPack2.

Al met al, een "goedkoop" bakkie, en werkt prima. Het enige wat ik nu wil gaan doen is het vervangen van de onboard fan van de kast, en de onboard fan van het mobo. Beiden maken een pokke herrie.

En de goedkoopste WHS is momenteel 87 euro, voor 10 PC's. klik
Thanks for the snelle reply..! Ik ben zelf ook aan het orienteren en ik twijfel hevig tussen zelfbouw software RAID (linux of WHS) of misschien een simpele Conceptronic CH3MNAS...uitbreidbaarheid/snelheid/kosten/baten jullie kennen het wel. Ik zal het topic trouw blijven volgen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Laatst online: 22:10
Ik ben aan het kijken voor een DIY nas op basis van D945GCLF2, maar nu vraag ik mij af wat is nou het verschil tussen de D945GCLF2 en de D945GCLF2D? zie staan alle twee in the pricewatch en op de intel site staat ook niets duidelijk op de verschillen tussen de 2 bordjes.

dit zou het moeten worden, wil hier dan freenas op draaien of Ubuntu neem aan dat 4gb genoeg is voor ubuntu.
D945GCLF2D €70,38
2x Samsung SpinPoint F2 Eco Green HD103SI €70,84
Kingston KVR667D2N5/2G €22,85
PicoPSU 120 - 120W €38,50
Delock Converter IDE 44 pin female €11,90
SanDisk Compact Flash Ultra II 4GB €19,90
Totaal 305,21

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:43
aegis schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 17:02:
Ik ben aan het kijken voor een DIY nas op basis van D945GCLF2, maar nu vraag ik mij af wat is nou het verschil tussen de D945GCLF2 en de D945GCLF2D? zie staan alle twee in the pricewatch en op de intel site staat ook niets duidelijk op de verschillen tussen de 2 bordjes.

dit zou het moeten worden, wil hier dan freenas op draaien of Ubuntu neem aan dat 4gb genoeg is voor ubuntu.
D945GCLF2D €70,38
2x Samsung SpinPoint F2 Eco Green HD103SI €70,84
Kingston KVR667D2N5/2G €22,85
PicoPSU 120 - 120W €38,50
Delock Converter IDE 44 pin female €11,90
SanDisk Compact Flash Ultra II 4GB €19,90
Totaal 305,21
Depending on your target usage, you can choose Intel Desktop Board D945GCLF2 which has a TV-out (S-Video) connector or the more affordable Intel Desktop Board D945GCLF2D without the TV-out connector.

van de intel site

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
harstikke bedankt, daar heb ik nou de heledag over heen gelezen op m'n werk. heb wel allerlei reviews door gelezen maar daar op kon ik niks vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Leech_NL schreef op maandag 18 mei 2009 @ 22:19:

Ahhh, maar daar ben je me al een stap voor. Ik heb een mITX kastje waar geen optische drive in zit. Ik moet dus instaleren van een bootable USB stick. FreeNAS krijg ik niet bootable. Nou weet ik dat je wel kunt werken VANAF USB, maar ik wil de install op de HD hebben. Dat krijg ik dus niet voor elkaar. unetbootin werkt niet met de ISO's.....Ik heb wel even een embedded versie draaiend gehad, en dat werkte wel. Maar daar ondervondt ik dat ik toch wel aardig in de handleidingen moest duiken om alles werkend te krijgen zoals ik wil met shares enzo. Tevens had ik al de nodige reboots omdat FreeNAS eruit vloog. Mischien omdat het op de stick stond en niet op de HD, ik weet het niet....maar ik was er klaar mee.
Ik kreeg alleen Ubuntu bootable. FreeBSD7.2 lukte me ook niet om bootable te krijgen, dus dat viel af.
Kun je er niet even tijdelijk een optische drive inhangen? Je hebt hem alleen nodig voor installatie m.b.v. de LiveCD. Voor de rest... de shares maken is eenvoudig als je weet dat je daarvoor SMB moet enablen. Maak een user en de shares en het werkt. Bij mij in ieder geval wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
Ik heb nu 2 opstellingen, welke me wel interessant lijken. Alleen zit er wel een prijs verschil.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Desktop Board D945GCLF2€ 70,34€ 70,34
1Kingston ValueRAM KVR667D2N5/2G€ 19,95€ 19,95
1Mini-box PicoPSU-120€ 37,10€ 37,10
2Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB€ 69,03€ 138,06
ImporterenTotaal€ 265,45

Hiermee heb ik volgens mij een hele zuinige NAS maar dan zonder raid, en weinig uitbreidingsmogelijkheid.
2x SATA
Geen RAID
Lekker stil systeem als je de stock van vervangd door 1 of 2 120mm casefan voor het hele systeem.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 64 LE-1640€ 31,40€ 31,40
1Asus M2A-VM€ 14,05€ 14,05
1Dane-Elec DA-40Y7734€ 17,-€ 17,-
1Mini-box PicoPSU-120€ 37,10€ 37,10
4Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB€ 69,03€ 276,12
ImporterenTotaal€ 375,67

Met deze heb ik wat meer uitbreidingsmogelijkheid, alleen is deze volgens mij minder zuinig.
4x SATA
RAID 0, RAID 1, RAID 10
Geluid? Kan je de proc ook passief koelen door middel van 1 of 2 120mm fans?

Nu probeer ik dat prijs verschil te rechtvaardigen.
Daarom vroeg ik mij af of iemand hier de asus-m2a-vm in gebruik heeft en wat voor een ervaringen die daar mee heeft. Ook vroeg ik mij af of die raid een meer waarde is? hoe goed is de controller op het moederbord? is dit echte hardware raid of moet je daar voor toch echt een PCI kaart voor nemen? en kunnen de HD's dat aan of moet je dan andere nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Vergeet je 12V adapter niet bij je PicoPSU. Je hebt nu nog maar de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Laatst online: 07-07 07:12
Als je iets van linux oid gebruikt lijkt me de afwezigheid van raid geen probleem. 2x sata lijkt me onhandig. Kan je wel opvangen door een extra kaartje. Al die goedkope (onboard) kaartjes zijn fakeraid.

Er zijn trouwens ook atoms boardjes die 4x sata hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
@ P5ycho zit die 12V adapter er dan niet standaard bij?

@ lowfi ja ik weet dat er ook atom bordjes zijn met 4x sata, maar die zijn ook ook gelijk een stuk duurder.
maar jij zegt dat die dat die onboard raid niet echt een meer waarde is.

dus dan zou ik beter die D945GCLF2 kunnen doen en dan met software raid kunnen proberen.
en qua elektriciteit verbruik zou die volgens mij ook iets zuiniger moeten zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Nee, die adapter zit er niet standaard bij. Het deel dat je in de ATX power connector steekt converteert alleen 12V naar 5V en 3.3V, de 230V naar 12V wordt door een aparte voedinge gedaan.

Ik zou zorgen dat je een moederbord koopt met minstens zoveel SATA aansluitingen als jij HDD's wilt hebben, en gebruik maken van software raid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadro!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-07 08:59
Oh, ik kan nu trouwens ook vertellen dat m'n nas (4x1tb raid 5, athlon 5050e, 1gb ram, debian/linux) in real-life 90+ MB/sec over gigabit netwerk kan pompen :) 2 weekenden terug op lan over DC++ met een aantal mensen die tegelijk bij me downloaden sustained tussen de 90 en 100MB/sec gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
aan 2 TB heb ik voor nu wel genoeg, wil het voornamelijk zo goedkoop mogelijk houden.
kan later dan altijd nog een PCI kaartje er bij kopen voor extra schrijven mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Dat wil je dus niet, je wilt de PCI bus mijden als dat kan.
Bovendien houd je maar 1TB over als je die 2 schijven in raid1 zet. raid0 heeft geen nut voor een NAS, dus ik ga er vanuit dat je dat niet gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
RAID is op zich geen vereiste ik wil deze NAS ook niet 5 jaar gebruiken ofzo daarom ben ik aan het kijken wat het beste prijs/kwaliteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik neem aan dat je je data veilig wilt stellen zodat je bij een disk crash je data gewoon nog hebt, nietwaar? Als je dat niets kan schelen dan kun je raid in z'n geheel laten vallen als eis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-07 23:41
Quadro! schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 13:17:
Oh, ik kan nu trouwens ook vertellen dat m'n nas (4x1tb raid 5, athlon 5050e, 1gb ram, debian/linux) in real-life 90+ MB/sec over gigabit netwerk kan pompen :) 2 weekenden terug op lan over DC++ met een aantal mensen die tegelijk bij me downloaden sustained tussen de 90 en 100MB/sec gehaald.
Kun je hier iets meer over vertellen over hoe je die snelheden haalt? Bij mijn 1e tests haalde ik ongeveer 23MB/sec. Mijn hardware is hetzelfde, behalve dat ik met single WD20EADS heb getest. OS op de NAS is Ubuntu 9.04 en heb getest van/naar een XP Samba share.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadro!
Lijkt me eerder een bottleneck ofwel in het protocol SMB, ofwel je XP machine. Harde schijf op zichzelf presteert volgens mij wel beter. Zoals ik al zei heb ik die snelheden over DC++ gehaald, wat wil je nog meer weten? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Quadro! schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 18:03:
Lijkt me eerder een bottleneck ofwel in het protocol SMB, ofwel je XP machine. Harde schijf op zichzelf presteert volgens mij wel beter. Zoals ik al zei heb ik die snelheden over DC++ gehaald, wat wil je nog meer weten? :P
Uhm, goede vraag. Heb je iets getuned aan het netwerk of staat alles default? Jumbo frames? Weet je wat een FTP of een Samba verbinding haalt (als je die beschikbaar hebt)?

[ Voor 3% gewijzigd door DaCoTa op 20-05-2009 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadro!
Alles default, chunk size van m'n filesystem is 256KiB, blocksize 4KiB. Jumbo frames: shame on me, maar ik weet niet eens wat dat zijn (nooit in verdiept). FTP / Samba: kan ik niet zo testen, want ik heb alleen nog een notebook en die HD is de bottleneck, maar zelfs dan zit ik @ 50 a 60 MB/sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:24

Shuriken

Life is all about priorities

DaCoTa schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 18:09:
[...]

Uhm, goede vraag. Heb je iets getuned aan het netwerk of staat alles default? Jumbo frames? Weet je wat een FTP of een Samba verbinding haalt (als je die beschikbaar hebt)?
Als ik jouw was zou ik even googlen voor Samba tweaks.

Bijvoorbeeld:
socket options = TCP_NODELAY IPTOS_LOWDELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:11
Ik heb deze week mijn NAS maar eens van OpenSolaris met ZFS RAID-Z overgezet naar Debian 5 met software RAID-5. En ik moet zeggen, met succes. Het is me nu binnen 4 uur gelukt om de hele server in te richten, inclusief samba, mt-daapd, mediatomb en apache2. Nu moet ik alleen nog voor een backup optie kiezen.

Server stats:
Chenbro ES34069
Jetway NC62K
AMD Athlon LE-1640
2Gb DDR2 geheugen
4Gb Transcend SSD
4x 1TB Samsung F1

:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Vanwaar de switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcj
ZFS en CIFS server werkte wel goed (en snel), maar om de rest aan de praat te krijgen is bijna niet te doen. Om bijvoorbeeld UPNP aan de praat te krijgen zou ik graag libupnp compileren onder OpenSolaris. Maar aangezien een aantal Posix functies onder OpenSolaris niet kloppen (andere signature / missende functionaliteiten) kon deze niet gecompileerd worden. Na een aantal wijzigingen werkte het wel, maar daarna kreeg ik MediaTomb niet gecompileerd. Toen heb ik dat opgegeven.

Ook transmission (die nu ook loopt onder Debian) werkte niet echt soepel. Ik kreeg het wel geïnstalleerd, maar hij crashte regelmatig zonder duidelijk aan te wijzen reden.

Verder had ik een rechtenprobleem onder ZFS. Aangezien deze ook ACL's ondersteund, zou dit beter moeten samenwerken met Windows. Echter wanneer ik een bestand vanaf een Windows client op een CIFS-share zette, kreeg deze user alle rechten (ACL's) en de rest helemaal niets. Dit eist van mij dat ik via SSH een chmod uitvoer om de rest van de users ook bij de films/muziek/foto's te laten komen.

Toen had ik het wel gehad. Ik heb een stuk meer ervaring met Debian, en met deze had ik geen enkel probleem. Alleen jammer dat ik nu geen ZFS meer heb, want dat werkte toch wel erg lekker.

Ik heb nu nog getest hoe snel software RAID-5 is:
$ dd if=/dev/zero of=testfile bs=1M count=4k
4096+0 records in
4096+0 records out
4294967296 bytes (4.3 GB) copied, 39.1651 s, 110 MB/s
$ dd if=testfile of=/dev/null bs=4k
1048576+0 records in
1048576+0 records out
4294967296 bytes (4.3 GB) copied, 15.643 s, 275 MB/s
$ dd if=testfile of=/dev/null bs=16k
262144+0 records in
262144+0 records out
4294967296 bytes (4.3 GB) copied, 15.9567 s, 269 MB/s
$ dd if=testfile of=/dev/null bs=64k
65536+0 records in
65536+0 records out
4294967296 bytes (4.3 GB) copied, 15.4167 s, 279 MB/s
$ dd if=testfile of=/dev/null bs=256k
16384+0 records in
16384+0 records out
4294967296 bytes (4.3 GB) copied, 15.4459 s, 278 MB/s
$ dd if=testfile of=/dev/null bs=1M
4096+0 records in
4096+0 records out
4294967296 bytes (4.3 GB) copied, 15.8698 s, 271 MB/s
$ dd if=testfile of=/dev/null bs=4M
1024+0 records in
1024+0 records out
4294967296 bytes (4.3 GB) copied, 16.5869 s, 259 MB/s
$ sudo hdparm -Tt /dev/mapper/data-data

/dev/mapper/data-data:
 Timing cached reads:   1390 MB in  2.00 seconds = 695.11 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  636 MB in  3.00 seconds = 211.83 MB/sec

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:04
Even een vraagje voordat ik me uit eindelijke keuze maak.
Stel ik zou toch kiezen voor een software raid 5 optie. En me OS zou crashen. In hoeverre loopt met data die in de array zit gevaar?
Andersom, bij een hardware raid kaart. en me OS stopt ermee -> herinstallatie -> is me array dan nog intakt.

In beide gevallen ga ik er van uit dat me OS op een hdd staat welke niet in de array zit.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Maakt in beide gevallen in principe niks uit. Ik zeg in principe, omdat je altijd kans hebt dat er iets helemaal verkeerd loopt, er schijven worden opgegeten, je een virus oploopt dat al je bestanden wist, etc. Maar goed, dan nog geldt dat het dan ook niet meer uitmaakt welke optie je koos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
klaasbram schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 18:46:
Even een vraagje voordat ik me uit eindelijke keuze maak.
Stel ik zou toch kiezen voor een software raid 5 optie. En me OS zou crashen. In hoeverre loopt met data die in de array zit gevaar?
Andersom, bij een hardware raid kaart. en me OS stopt ermee -> herinstallatie -> is me array dan nog intakt.

In beide gevallen ga ik er van uit dat me OS op een hdd staat welke niet in de array zit.
Bij FreeNAS kun je de config gewoon opslaan (via de webinterface downloaden). Mocht je OS crashen dan kun je het opnieuw installeren en de config weer inladen. Of de array handmatig importeren natuurlijk. Ik heb dit als test al een keer gedaan en het werkt zonder problemen.

Bij hardware raid werkt je array principieel onafhankelijk van het OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcj
Een hardware raid is wel onafhankelijk van je OS, maar je loopt nog wel een risico wanneer je RAID-kaart stuk is. Dan moet je wel weer eentje vinden die exact zo werkt, en dat valt niet altijd mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Ik had nu een geinig probleempje! Ik heb een vierde schijf aan de SATA controller van mijn bordje gehangen... en sindsdien reboot mijn test NAS als ik veel data verzet. Das gek dacht ik... Tot ik eens in de kast ging voelen. Schijven gewoon normaal warm. CPU normaal. Blijkt dat het veel te kleine koelblokje op de onboard controller stervens heet is... Toch maar iets van een vervangend blokje erop zetten en misschien voor wat intake zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Laatst online: 13:43
Marcj schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 19:58:
Een hardware raid is wel onafhankelijk van je OS, maar je loopt nog wel een risico wanneer je RAID-kaart stuk is. Dan moet je wel weer eentje vinden die exact zo werkt, en dat valt niet altijd mee.
Een goed argument om voor software-raid te gaan, voor thuisgebruik althans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Laatst online: 18:27
Software raid is voldoende op voorwaarde dat je een goede chip heb imo. soms loont het alsnog om zo'n entry leven raid kaartje te kopen zonder PIO chip. Tenzij je exotische dingen wil doen heb je niet echt nood aan raid controllers met PIO en mem ed.

Maar het is altijd wel leuke pats ^^.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcj
Jormungandr schreef op maandag 25 mei 2009 @ 22:41:
Software raid is voldoende op voorwaarde dat je een goede chip heb imo. soms loont het alsnog om zo'n entry leven raid kaartje te kopen zonder PIO chip. Tenzij je exotische dingen wil doen heb je niet echt nood aan raid controllers met PIO en mem ed.

Maar het is altijd wel leuke pats ^^.
Volgens mij is er niet echt een voordeel van goedkope RAID-kaartjes. Dan kun je net zo goed software-RAID doen. Ik haal met mijn huidige oplossing ook bijna 300MB/sec, wat voor mij snel zat is (over Gb-netwerk gaat toch maar ~110MB/sec).

Als je dan wil patsen, koop dan ook een goede RAID-kaart die je processor echt ontlast. Maar daarvoor heb ik iig geen geld over (voor een thuis-NAS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Als je een losse kaart koopt, koop dan een 8poorts SATA2 kaart van supermicro ofzo. Die onboard RAID functies zijn echt niet boeiend voor een DIY NAS. 8 storage devices gaat dan ook weer zijn doel voorbij imho, maargoed ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
Klopt Marcj, maar ik denk dan vooral aan compatibility en niet aan capacity/speed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
ben nu nog steeds aan het kijken naar wat voor system ik neem voor mijn raid nas.
Moederbord : Asus M2A-VM
CPU : AMD Sempron LE-1200 (45W)
Geheugen: 2 x 1Gb 800 Mhz
RAID: Dell PERC 5/i
HD's: 3x Samsungs F2 Ecogreen 1TB
heb nu dit voor rond de 500-550 euro maar nu vroeg ik mij af hoeveel wat die trekt? CPU/MOBO/MEM zou iets van 65 watt zijn en de HD's zijn 6 watt pers stuk dan zit je op 83 watt, de PERC kaart weet ik niet hoeveel watt die trekt. maar zou dit op een picopsu 120 kunnen draaien? en zijn de F2's van samsung ook voor raid 5 of moet je dan naar andere schijven kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcj
aegis schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 13:05:
ben nu nog steeds aan het kijken naar wat voor system ik neem voor mijn raid nas.
heb nu dit voor rond de 500-550 euro maar nu vroeg ik mij af hoeveel wat die trekt? CPU/MOBO/MEM zou iets van 65 watt zijn en de HD's zijn 6 watt pers stuk dan zit je op 83 watt, de PERC kaart weet ik niet hoeveel watt die trekt. maar zou dit op een picopsu 120 kunnen draaien? en zijn de F2's van samsung ook voor raid 5 of moet je dan naar andere schijven kijken?
Dat systeem zou het zonder die RAID kaart iig makkelijk moeten kunnen doen met 120W. Volgens deze site heeft de RAID-kaart een chip die maximaal 11 watt gebruikt, dus in theorie zou dit er nog wel bij kunnen. Alleen garanties heb je nooit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
aegis schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 13:05:
Waarom koop je geen beter moederbord met meer sata poorten, ipv een perc raid kaart?
Ik heb bijv. een Biostar A740G M2+, 6x SATA met onboard RAID en te koop voor 50 euro ofzo. Durf te wedden dat dat minder gebruikt dan een Asus M2A-VM met een perc5. Je sempron past daar gewoon in.
Samsung geeft vaak problemen in RAID opstellingne, ik zou voor WD Green's gaan.
Mijn setup met 2x WD Green 1TB, biostar plank, Athlon 5050E, Intel Gbit NIC en wireless kaartje gebruikt zo'n 40W idle, met 120W picopsu en 12V baksteen.

[ Voor 40% gewijzigd door P5ycho op 26-05-2009 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Niet online
Iemand ervaring met dit bordje: http://www.azerty.nl/8-85...3a76-cm-moederbord-m.html of de 760G chip?
Gunstige prijs, 6 sata aansluitingen en een chipset die behoorlijk zuinig zou moeten zijn. Samen met een sempron en 1 gb geheugen zit je op nog geen 100 euro en das best een mooie upgrade. Kan alleen weinig informatie vinden over bijvoorbeeld de werking onder freenas/freebsd.

[ Voor 11% gewijzigd door engessa op 26-05-2009 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Ik zie de laatste tijd steeds vaker de Samsung EcoGreens voorbij komen, maar kan geen reviews vinden waar ze naast elkaar worden gehouden. De geclaimde specs:

Samsung EcoGreen F1 DTWD Caviar Green
ModelHD103UIWD10EADS
Read/Write (W)6,25,4
Idle (W)5,02,8
Standby/Sleep (W)0,5/0,80,4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
maar kan je bij z'n mobo raid ook extra HD's toevoegen? want het is de bedoeling om met 3 te beginnen en dan langzaam uit te breiden 4/5/6/7 TB in raid 5.
ook al bijvoorbeeld het MOBO dood gaat dan wil ik wel kunnen switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Daarom zou ik zelf ook niet voor fake raid kiezen maar dan meteen voor software raid gaan. Je kan met mdadm later schijven bijplaatsen en het array vergroten. Je bent dan ook volledig hardware onafhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
Die picoPSU die hier net voorbij kwam doet me aan iets denken.
Met een beetje geluk moet het wel lukken om een athlon X2 4000+ (TDP 65>) met een asus M2A-VM en een tweetal schijven draaiende te houden. Ik heb enkel schrik dat hij bij het booten er wel eens uit zou durven klappen. Met de blind mans calculator (http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine) kom ik op 140 a 150W peak met de cpu naar 1Ghz@1.1V.

Of de cpu daar uberhaupt geraakt is een andere vraag, maar dat ga ik nu even uittesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Laatst online: 13:43
aegis schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 14:10:
maar kan je bij z'n mobo raid ook extra HD's toevoegen? want het is de bedoeling om met 3 te beginnen en dan langzaam uit te breiden 4/5/6/7 TB in raid 5.
ook al bijvoorbeeld het MOBO dood gaat dan wil ik wel kunnen switchen.
Dan moet je voor software Raid gaan en niet voor hardware/fake raid van het moederbord. Dan kun je de disks in een ander systeem stoppen en zou alles weer moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Jormungandr schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 20:07:
Die picoPSU die hier net voorbij kwam doet me aan iets denken.
Met een beetje geluk moet het wel lukken om een athlon X2 4000+ (TDP 65>) met een asus M2A-VM en een tweetal schijven draaiende te houden. Ik heb enkel schrik dat hij bij het booten er wel eens uit zou durven klappen. Met de blind mans calculator (http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine) kom ik op 140 a 150W peak met de cpu naar 1Ghz@1.1V.

Of de cpu daar uberhaupt geraakt is een andere vraag, maar dat ga ik nu even uittesten.
Volgens mij ondersteund de picoPSU slechts één 2,5 inch disk. De opstartpieken van 3,5 inch disks zijn schijnbaar te groot? Ik heb dat ergens eens gelezen... volgens mij op hun website zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Mr_Atheist schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 23:19:
[...]

Volgens mij ondersteund de picoPSU slechts één 2,5 inch disk. De opstartpieken van 3,5 inch disks zijn schijnbaar te groot? Ik heb dat ergens eens gelezen... volgens mij op hun website zelf.
Er zit maar 1 sata connector aan, that's all. 2 disks of nog meer met staggered spinup kan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Laatst online: 04-07 09:55
Ik kreeg net een mailtje van Centralpoint dat de ES34069 niet meer leverbaar is.
Op Ebay is hij nog wel te bestellen, maar dan voor 220euro in Duitsland.
Weet iemand misschien of hij nog wel ergens gewoon te koop is of is hij echt end off life?

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
Bedankt P5ycho en MrAtheist :). Dan maar verder zoeken naar een iets ruimere voeding. Shuttle heeft zo'n 250W ding voor in zen barebones.

Now for something different: de underclock van men AMD Athlon 64 X2 4000+ (2.1Ghz, 512Kb cache, 65W TDP) verliep zeer vlot. Hij draait nu op 1Ghz@1V, komende van 2.1Ghz@1.25V. Het hele boeltje draaide na een paar uur burnMMX nog steeds als een tierelier. Daartussen nog wat NFS/SMB transfers gedaan en die verliepen zonder problemen. Vanavond maar eens kijken hoe laag ik kan gaan. Het verbruik moet ik nog meten, maar het zal alleszinds een smak minder zijn dan op de standaard kloksnelheden :).

Nu nog men broertje in autocad iets laten tekenen zodat mijn mATX bord uit die stacker behuizing kan en ergens de hoek in gemetst kan worden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Even over undervolten: wat is daar het voordeel van ten opzichte van c'n'q? Als je terugvolt in het BIOS, kan je als je later tijdelijk wat meer resources nodig hebt niet even weer upgraden. C'n'Q is misschien iets minder zuinig maar maakt het tijdelijk bijstellen wanneer nodig wel mogelijk.

Wat zijn de voors en tegens van undervolten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
idd, ik undervolt ook niet omdat ik bij een (re)compile-sessie dan gewoon de volle resources tot mijn beschikking heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
Sinds Q&C is undervolten inderdaad een beetje overbodig geworden. Maar ik weet niet of hij al van bij het booten zo laag gaat. En nog een (klein) voordeel: je kan NOG lager gaan dan Q&C voor zolang je cpu het toelaat. Ik zal de vergelijking maken wanneer ik een wattmeter in handen krijg :).

En als tweaker wil je gewoon de grens kennen ^^. Of die nu aan de bovenkant of de onderkant ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Mijn FreeBSD bak klokt terug tot 125Mhz idle btw :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Ik heb nu 3 OS-en geprobeerd maar ubuntu (8.10) is tot nu toe bij mij het snelste. FreeNAS was een redelijk drama, debian lenny duurde dingen als ssh inlog erg lang en was overall 15MB/s langzamer. Nu dus ubuntu en ik zit op 90MB/s voor reads (drag n drop) via AFP. Writes iets langzamer.

Ubuntu is toch debian? :P Nou ja ben wel blij hiermee :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcj
lowfi schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 00:33:
Ik heb nu 3 OS-en geprobeerd maar ubuntu (8.10) is tot nu toe bij mij het snelste. FreeNAS was een redelijk drama, debian lenny duurde dingen als ssh inlog erg lang en was overall 15MB/s langzamer. Nu dus ubuntu en ik zit op 90MB/s voor reads (drag n drop) via AFP. Writes iets langzamer.

Ubuntu is toch debian? :P Nou ja ben wel blij hiermee :Y)
Ik vind het wel vreemd dat Debian zo langzaam is bij jou. Ik heb er nu juist hele goede ervaringen mee.

Ubuntu is inderdaad wel gebaseerd op Debian, maar gaat wel een stuk sneller mee met de laatste ontwikkelingen. Daarbij vind je in Ubuntu vaak nieuwere versies van software. Daarentegen is Debian vaak is beter uitgetest.

Het verschil in snelheid, is dat op de server zelf? Of via Samba/FTP/NFS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Via AFP. Avahi-deamon hield er ook aldoor mee op bij mij in debian. En ssh login is bij ubuntu instant bij debian duurde dat 10sec ofzo. Vreemde dingen. Misschien ligt het aan mij....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcj
lowfi schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 08:48:
Via AFP. Avahi-deamon hield er ook aldoor mee op bij mij in debian. En ssh login is bij ubuntu instant bij debian duurde dat 10sec ofzo. Vreemde dingen. Misschien ligt het aan mij....?
Geen idee, ik gebruik zelf de avahi-daemon niet. Maar SSH gaat bij mij ook vrijwel instant.

Ach, je hebt het nu toch goed werkend? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Ik snap dat ook niet. Op m'n vorige werk hadden we een Gentooserver die bijna 10 seconden deed over het tonen van de wachtwoordprompt, terwijl er geen load was en het zeker geen langzame machine was. Heel typisch, we zijn er nooit achter gekomen waar dat nou aan lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249002

remmelt schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 19:45:
Ik snap dat ook niet. Op m'n vorige werk hadden we een Gentooserver die bijna 10 seconden deed over het tonen van de wachtwoordprompt, terwijl er geen load was en het zeker geen langzame machine was. Heel typisch, we zijn er nooit achter gekomen waar dat nou aan lag.
Vaak zijn dit dns problemen. Op zich zijn deze problemen vrij eenvoudig te debuggen door UseDNS no in je sshd config op te nemen en je ssh server daarna te herstarten. Zie ook: http://www.openssh.com/faq.html#3.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Jorn schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 13:20:
Ik kreeg net een mailtje van Centralpoint dat de ES34069 niet meer leverbaar is.
Weet iemand misschien of hij nog wel ergens gewoon te koop is of is hij echt end off life?
In Nederland is hij schijnbaar nergens meer te koop, maar het lijkt erop dat dit een plaatselijk probleem is; in Duitsland en Engeland is deze behuizing nog prima leverbaar. In de product catalogus van Chenbro staat de behuizing ook nog steeds en hebben ze geen EOL aangekondigd.

Lijkt erop dat de Nederlandse groothandels en Chenbro niet meer met elkaar door één deur kunnen of zoiets dergelijks en dat daarom deze behuizing hier niet meer leverbaar is.

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Jorn schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 13:20:
Ik heb hem idd uit Duitsland van ddcom24.de, na 6 weken gewacht te hebben op 4launch. Helaas wel een stuk duurder, maar werd daar redelijk vlot geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
ik hoor overal dat samsung schijven niet goed zijn voor RAID, zit daar dan nog een verschil tussen software RAID/fakeRAID/Hardware RAID?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:34
aegis schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 14:09:
ik hoor overal dat samsung schijven niet goed zijn voor RAID, zit daar dan nog een verschil tussen software RAID/fakeRAID/Hardware RAID?
Ik draai hier al ruim 1.5 jaar een raid 5 array met 4 Samsung HD103UJ's (de 1tb versie dus) en heb echt geen enkele problemen met deze schijf gehad. De array is ook belachelijk snel verder. Er zijn negatieve ervaringen met de Samsungs, maar imho net zo veel goede!

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
Het zijn vooral de slechte commentaren die je hoort ;). Samsung blijkt wisselvalliger te zijn dan andere merken, maar niet in overdreven proporties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tympie
Afgelopen dagen tijd gehad om m'n fileserver op te bouwen: Ik had nog een Asus M2N-VM bordje met Athlon X2 5200, 2GB RAM liggen. Daarbij een Supermicro AOC-USAS-L8I 8xSATA controller (de Supermicro "UIO interface" is feitelijk PCIe 8x, maar dan "op z'n kop", dus moest wel even de bracket van de kaart afschroeven). Twee 2.5" Samsung diskjes voor het OS op de built-in SATA (ZFS mirror), 5x Samsung 1TB (F2 103SI) in ZFS raid-z voor data. OS is Solaris 10 05/09.

Grof lees-testje daarop: 'dd if=8000mbyte of=/dev/null bs=1048576' in ongeveer 22s => 362 MB/s. Schrijven nog niet echt getest, behalve dan met het overpompen van data vanaf m'n gewone pc, en daarbij haalde ik slechts 32MB/s. Ik gok dat de built-in ethernet (Realtek) aan de client-kant daarbij de bottleneck is, aan de serverkant heb ik er maar een Intel PCIe gigabit kaartje ingezet (Solaris herkende de built-in ethernet niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
ik heb nu gekocht
Gigabyte GA-MA78GM-S2H 75euro
Amd Athlon X2 4850e 41euro
Kingston 2gb 667 26euro
scandisk 2GB CF 8euro
CF2IDE 8.5euro
300w FSP 18euro
totaal 176.5 euro
hier ga ik nog 4x Samsungs F2 1 TB disks bij kopen en een scythe ninja mini om de CPU passief te koelen.
dit word allemaal ingebouwd in een houte kist met 2 12mm fans
ik wil ook een bracket bouwen voor 8 disks, in het begin maar 4. dan heb ik nu voor 450+ - een leuke RAID 5 server van 3tb. als ik nog ergens goedkoop een PERC 5/i raidkaart kan kopen dan doe ik die erin en langzaam steed 1 schijf erbij kopen :) dus dan totaal voor 880 euro een 7TB raid 5 NAS/Fileserver/leechbak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05 10:36
Krijg vanmiddag 3 extra disken binnen (WD10EADS) en de Chenbro SK33502. Samen met de 2 storage disken die ik al had dus 5 plus 1 bootdisk. Ben alleen nog opzoek naar een simpele PCI-express raid controller die Raid 5 ondersteunt. Weet dat simpel en Raid 5 niet heel goed samen gaan, maar de prestaties hoeven niet super te zijn. De 50MB per seconden die mijn NAS nu doet is ruim voldoende.

Afbeeldingslocatie: http://www.chenbro.eu/assets/2009/05/22/systn8476213255.jpg

Zal ook even een plaatje schieten zodra alles is ingebouwd.

[ Voor 17% gewijzigd door Zware Unit op 10-06-2009 10:40 ]

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Zware Unit schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 10:38:
Ben alleen nog opzoek naar een simpele PCI-express raid controller die Raid 5 ondersteunt. Weet dat simpel en Raid 5 niet heel goed samen gaan, maar de prestaties hoeven niet super te zijn. De 50MB per seconden die mijn NAS nu doet is ruim voldoende.
Dell PERC 5/i op Vraag en Aanbod zoeken ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
De foto's:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/?UserID=23789&FotoID=3976
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/?UserID=23789&FotoID=3977
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/?UserID=23789&FotoID=3978
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/?UserID=23789&FotoID=3979

Momenteel gebruik ik slechts 3 van de 5 disken, maar dit zal snel veranderen.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Zware Unit schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 18:00:
De foto's:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Momenteel gebruik ik slechts 3 van de 5 disken, maar dit zal snel veranderen.
Wat is het voor kast (veel ruimte)?

Hoeveel disks moeten op die controller?

Bij 8 stuks kan je de RAIDCore RC5252-04 overwegen, die doet echte RAID5 voor een superprijs van 89 euro.
Enige echte nadeel is de onduidelijke toekomst v.w.b. driver support, en het feit dat deze controller de schijven niet kan laten downspinnen.

Je kan ook een Highpoint 2320 overwegen, ondersteunt wel spindown, maar zijn wel duurder met ~250 euro.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Laatst online: 14:24

Shuriken

Life is all about priorities

psy schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 22:11:
[...]

Hoeveel disks moeten op die controller?

Bij 8 stuks kan je de RAIDCore RC5252-04 overwegen, die doet echte RAID5 voor een superprijs van 89 euro.
Enige echte nadeel is de onduidelijke toekomst v.w.b. driver support, en het feit dat deze controller de schijven niet kan laten downspinnen.

Je kan ook een Highpoint 2320 overwegen, ondersteunt wel spindown, maar zijn wel duurder met ~250 euro.
Ik zou persoonlijk de RAIDCore niet meer aanraden. De kaarten van RAIDCore zijn altijd erg afhankelijk geweest van de driver. Nu Ciprico failliet is, is het maar de vraag of je nog op support kan rekenen.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Ik zou gewoon een 8 poort sata controller kopen en software raid draaien. Goedkoper en als de kaart eventueel stuk gaat of wat dan ook is je data niet weg.

Met een beetje cpu is snelheid geen probleem. Ik haal ook 100MB/s met softraid 5 over cat5e.

[ Voor 6% gewijzigd door lowfi op 11-06-2009 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 283838

ik zou graag zelf een nas bouwen met een kast die ik al heb ( oude desktop kast)
want moet ik nieuw hebben

moederbord , CPU , netwerkkaart(indien moederbord niet aan de 1000Mbps voldoet)
Moederbord vereisten : minstens 4 sata schijven kunnen aansluiten
CPU vereisten: sterk genoeg zijn voor een linux server te draaien en 4 Sata schijven te sturen

wat kunnen jullie me aanraden als componenten en ik zou graag onder de 200€ blijven liefst nog minder omdat ik ook nog HDD's moet aanschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcj
Dat is toch niet zo moeilijk uit de pricewatch te halen? Bijvoorbeeld een Gigabyte GA-MA74GM-S2H met een AMD Athlon X2 4850e of zelfs een AMD Athlon 64 LE-1640. Samen zijn deze waarschijnlijk rond de 100 euro te verkrijgen. En dat bordje heeft Gbit onboard plus 6 sata poorten.

Je zou voor iets meer ook een Atom-setje kunnen krijgen, maar het enige voordeel is dat deze net iets minder gebruikt. Al weet ik dat niet eens zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 283838

Nu dat is al heel mooi dan moet ik al geen extra netwerk kaart steken.
Dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tympie
Voor de visueel ingestelden: Stacker met Addonics 5-in-3 module (5x1TB Samsung F2, raid-z, netto ruim 3.5TiB :) ) aangesloten op Supermicro AOC-USAS-L8I, en een 4-in-1 module half gevuld met gemirrorde 2.5" disken voor OS.
En genoeg ruimte in de kast over voor nog 10 schijven ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~raiden/reptile_front1s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~raiden/reptile_inside1s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~raiden/reptile_inside2s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~raiden/reptile_side1s.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door tympie op 11-06-2009 23:03 . Reden: Hmm... plaatjes lijken niet helemaal lekker te werken... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Heel mooi gedaan :)
Ik vind die 5in3 oplossingen grandioos, maar alleen zo duur. Voor dat geld heb je weer bijna twee TB schijven...

Waarom eigenlijk gekozen voor die 2.5 disks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
Datadichtheid gok ik. Die is bij 2.5 stukken groter. Het is wel grappig, 2.5" en m-ATX in een stacker. Ik heb zelf ook een m-ATX steken in mijn stacker en ik verschiet elke keer ik hem opendoe hoeveel plaats dat ding heeft.

Zijn er trouwens mensen die al aan de shuttle K45 gedacht hebben? Een barebone voor nog geen 100 euro. Een intel cputje van 40 euro erin gooien en klaar. Wel PCI ipv PCIe en er zit standaard geen 92mm fan in, maar het is wel een mooi startplatform voor een 2bay nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
psy schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 22:11:
[...]
Cooler Master Centurion 590

Echt een prima kast. Kunnen max 15 disken in op basis van de Chenbro SK33502 drive cage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

tympie schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 22:41:
en een 4-in-1 module half gevuld met gemirrorde 2.5" disken voor OS.
[afbeelding]
Die heb ik ook :*) 4x Vertex 60 GB SSD's alleen die activiteit LED's doen het niet :/
Te lui om iets van RMA mee te doen dus hou hem voorlopig gewoon tot die echt stuk is of garantie bijna voorbij is :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-06 10:36

Roeligan

Feyenoord

Ok, ik ben al een tijd aan het denken hoe ik mijn files/films maar ook foto's (als backup medium) kan opslaan.

Tijd voor een NAS dus. Ik heb nog een behuizing staan, en mijn main rig is toe aan vervanging.

Ik heb dus:
Behuizing: Chieftec bigtower (maar die Rebel9 is misschien een betere (iig kleinere) oplossing)
Moederboard: ASUS A8N SLI DeLuxe (s939)
CPU: AMD Athlon 64 3800+
RAM: 2x 1GB Kingston Valueram
HDD: 1x 80GB IDE, 4x 200GB SATA

Op de 80GB zal dus het OS gaan draaien, en de 4x200GB als storage. Ik zei dus al dat ik dit ook als backup zie, dus zal ik RAID 0+1 moeten gaan draaien (of 1+0?).

Nu is 400GB niet echt veel, en ik zit dus te denken om dit met 1TB (dus 2x1TB) te vergroten. Er zitten er op mijn mobo maar 4 SATA aansluitingen. Ik kan wel met bijv een Promise FastTrak SATA 300 TX4 dit met 4 stuks uitbreiden, maar kan ik deze dan ook aan de RAID koppelen?

Buiten deze vraag iemand nog tips?

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
nero355 schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 11:04:
[...]

Dell PERC 5/i op Vraag en Aanbod zoeken ;)
Dit is idd een leuke RAID controller voor mijn setup. Op eBay staat hij al voor 75 USD. Compleet (controller, BBU, bracket en kabels) kost hij 165 USD. Heb ook nog naar de Areca 1680i gekeken, maar vind 575 Euro te veel geld en het is pure overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:03

BCC

mindcrash schreef op maandag 01 juni 2009 @ 14:05:
[...]
In Nederland is hij schijnbaar nergens meer te koop, maar het lijkt erop dat dit een plaatselijk probleem is; in Duitsland en Engeland is deze behuizing nog prima leverbaar. In de product catalogus van Chenbro staat de behuizing ook nog steeds en hebben ze geen EOL aangekondigd.

Lijkt erop dat de Nederlandse groothandels en Chenbro niet meer met elkaar door één deur kunnen of zoiets dergelijks en dat daarom deze behuizing hier niet meer leverbaar is.
Ik heb hem bij http://www.salland.eu/ weg, maar daar is hij inderdaad ook van de site verdwenen. Perfecte kast, ik vind de fans alleen nog te luidruchtig. Dat is natuurlijk eenvoudig te verhelpen, maar het is wel een beetje jammer dat ik dat zelf moet doen :).

[ Voor 10% gewijzigd door BCC op 12-06-2009 13:24 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tympie
Ja, hè. Vooral de netjes weggewerkte kabels ben ik trots op :P

De 2.5" diskjes voor het OS is vooral omdat ik dan meer plaats overhoud voor data-disken (namelijk net wel plaats voor een 3e 5-in-3 module of niet). En omdat ze toch geen terabytes groot hoeven te zijn maakt 't qua prijs weinig uit met 3.5" disks.

Als ik (over een jaar ofzo ?) een volgende set van 5 disken erbij ga zetten, moet er overigens wel een tweede 8-poorts controller bij, en dan moet het huidige mATX-bordje dus ook vervangen door iets groters met twee PCIe-8x sleuven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tympie
[b][message=32091003,noline]Nu is 400GB niet echt veel, en ik zit dus te denken om dit met 1TB (dus 2x1TB) te vergroten. Er zitten er op mijn mobo maar 4 SATA aansluitingen. Ik kan wel met bijv een Promise FastTrak SATA 300 TX4 dit met 4 stuks uitbreiden, maar kan ik deze dan ook aan de RAID koppelen?
Alleen als je software-raid gebruikt (de TX4 heeft volgens mij sowieso geen hardware raid controller in zich); een hardware raid controller kan alleen iets doen met de rechstreeks daarop aangesloten disks. Overigens, als 't een A8N SLI DeLuxe is, had die niet al zowel 4 sata poorten op de Nforce chipset, en nog eens 4 sata poorten op een Sil3114, elk met mogelijkheid tot hardware raid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

tympie schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 14:14:
Alleen als je software-raid gebruikt (de TX4 heeft volgens mij sowieso geen hardware raid controller in zich); een hardware raid controller kan alleen iets doen met de rechstreeks daarop aangesloten disks. Overigens, als 't een A8N SLI DeLuxe is, had die niet al zowel 4 sata poorten op de Nforce chipset, en nog eens 4 sata poorten op een Sil3114, elk met mogelijkheid tot hardware raid?
Dat is ook Firmware/BIOS/Software RAID ;)

Hardware RAID is alleen als er een dedicated "CPU" op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Er zitten idd nog 4 SATA poorten op, maar zoals ik het begreep kan ik slechts 1 van de 2 "groepen" gebruiken.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Je kan ze alle 8 tegelijk gebruiken, maar voor RAID verspreid over beide controllers zou je moeten uitwijken naar Software RAID en heb je ook nog een PCI Birdge limit tussen de Sil3112/3114 en je nForce4 Southbridge helaas.
Met Software RAID kan je in principe het volgende combineren :

- SATA nForce4
- PATA nForce4
- SATA Sil3112/3114

Dat zijn 12 HDD's als ik het me goed herinner :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellbringer
  • Laatst online: 02-07 12:50

hellbringer

Weeeeeeee!

Autoreply schreef op zondag 17 mei 2009 @ 20:57:
Ik heb er een beetje genoeg van. Ik draai al zo'n twee jaar Ubuntu als tweede OS en dat gaat prima. Sinds een half jaar ook op een (dedicated) fileserver en dat bevalt minder.

Na het herschikken van wat partities is automatisch mounten bij start-up opeens onmogelijk, terwijl de /etc/fstab zeker correct is (per uuid) Voor de shares heb ik wat aangeklooid met Webmin, Swat en smb.conf, maar niets heeft de duidelijkheid die ik kan gebruiken.

Wat ik eigenlijk wil:

Ik heb 4 schijven, eentje met het os (20GB), drie met een enkele partitie met data. In totaal 6 of 7 shares, die allemaal toegankelijk moeten zijn voor een ingelogde user via een Vista-bak en via Ubuntu. Tevens wil ik een FTP-server kunnen draaien. Proc, MoBO en schijven zijn snel zat (X2 3800+ en sata) en aangezien het netwerk nog 100 mbit is vind ik een traag OS geen enkel bezwaar. Raid is er niet en komt er ook niet, backups gaan via het netwerk naar een andere pc naar een losse hdd.

Na het geklooi met Linux, waarbij ik het vooral erg onduidelijk vind hoe rechten worden vastgesteld (de ene keer gelden ze voor onderliggende mappen, de andere keer niet) wil ik het nu extreem simpel hebben. Een ingelogde user (via samba) moet alle shares kunnen lezen, schrijven en deleten. De ftp-server moet te selecteren mappen kunnen serveren aan ingelogde users en verder niets. De laatste eis is dat bij een reboot iig het fileserver verhaal weer automatisch gaat draaien.

Nou zijn er een aantal kandidaten overgebleven.
*Ubuntu + eventueel webmin. Zie bovenstaande bezwaren.
*Freenas, schijnt lastig uitbreidbaar te zijn, maar ik betwijfel of dat voor mij een bezwaar is. (Eventueel in de toekomst nog een mysql server) Hardware compatibiliteit kan een issue zijn.
*Openfiler en SME server zeggen mij allebei niets, maar ik ben wat huiverig aangezien ze er nog vrij ingewikkeld uit zien.

Bottomline, een ubersimpele web/ftpserver, zonder poespas die ik met 3 muisklikken in kan stellen en zonder overbodige meuk. Wie helpt me :P
unraid is gratis tot 3 schijven, draait binnen een half uurtje + user shares zeer goed mogelijk (in de nieuwe zelf Active directory integratie) (http://www.lime-technology.com/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

nero355 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 15:03:
Je kan ze alle 8 tegelijk gebruiken, maar voor RAID verspreid over beide controllers zou je moeten uitwijken naar Software RAID en heb je ook nog een PCI Birdge limit tussen de Sil3112/3114 en je nForce4 Southbridge helaas.
Met Software RAID kan je in principe het volgende combineren :

- SATA nForce4
- PATA nForce4
- SATA Sil3112/3114

Dat zijn 12 HDD's als ik het me goed herinner :*)
Thx voor de toelichting, misschien DM ik je nog wel voor een nadere uitleg als je dat niet erg vind.

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:30
Ik ben voor thuis opzoek naar een oplossing voor mijn HDD probleem. Ik heb een MediaCenter met circa 3TB aan data, welke momenteel niet redudant draait.

Daarnaast heb ik nu ondertussen 2 jaar aan schooldata, die cruciaal is, en eigenlijk alleen extra op USB sticks staat (mijn laptop ondersteund geen raid namelijk).

Nu heb ik nog een extra 2008 server (MSDN licentie) waarop ik vooral VM's draai en veel testwerk doe. Ik heb hier echter geen extra SATA poorten meer over, dus zou hiervoor een raidcontroller kunnen gebruiken. Hier kom ik bij het dillema.

Ik heb ook nog een AMD780G + Sempron LE-1600 processor. Dit is over van een oude PC.

Nu kan ik 2 dingen doen (in mijn ogen dan... misschien zien jullie meer oplossingen):

- Ik kan een goedkope raidcontroller kopen (ala highpoint) + een 4-in-3 stacker module en de schijven gewoon naar mijn 2008 server halen. Voordeel is dat deze sowieso toch altijd al aanstaat. Nadeel is dat ik twijfel of de 2300-serie van highpoint degelijke performance kan leveren.
- Ik kan de 2e PC inrichten met alle schijven en een DIY NAS bouwen op basis van *NIX raid 5. Ik heb het topic daarover doorgelezen en het klinkt allemaal goed. Er ligt een gigabit netwerk, dus 50~60 mb/sec is wel het minimum wat ik wil halen. Nadelen zijn een 2e PC die altijd aanstaat en het feit ik de balen verstand niet heb van FreeBSD.

Mijn eisen: Ik wil sowieso raid5 kunnen draaien en redelijke performance halen 50~60 mb/sec.

Hoe zit het met de implementatie van FreeBSD? Is dit te doen voor een leek? Hoe verhoud de performance van een DIY NAS op basis van raid5 zich tenopzichte van bijvoorbeeld een HighPoint controller (rekening houdende met de gigabit limiet)?

Bij voorbaat dank :)
Pagina: 1 2 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.