Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:08

daffie82

Minisforum UM773 Lite

joopv schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:11:
Dat een opname op medium X beter klinkt dan een opname van hetzelfde nummer op medium Y heeft in de meeste gevallen helemaal niks met het medium te maken, maar met het gebruikte materiaal en de processing / afmixing die er op losgelaten is.

Bijvoorbeeld : je koopt een hybride SACD van een album, dus een SACD met een SACD én een CD layer.
Dan blijkt dat de SACD layer aanzienlijk beter klinkt.
Vervolgens is de reactie van het niet beter wetende publiek: dan is SACD dus beter dan CD!!

Helaas - verkeerde conclusie. Het bronmateriaal voor de SACD layer is beter. Hetzelfde bronmateriaal, gemasterd naar CD zou óók op de CD veel beter geklonken hebben.

Simpele volksverlakkerij.
Ok, snap ik.
Maar als je naar mijn voorbeeld van ''Dangerous'' kijkt, dat is gewoon beide op CD (origineel en special edition namelijk)

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / Bluesound Node 2 / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.2.0 (UMOEUXM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waking_The_Dead
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-07-2024
De meeste remasters zijn pakken slechter dan de originele wat dynamiek betreft. De enige uitzondering die ik al tegengekomen ben in mijn collectie is deze: http://www.dr.loudness-wa...ch_album=shrinking+violet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-06 10:20
leuke site die DR database. Wel grappig want de cd's die ik juist erg goed vind klinken scoren slecht. Veel nieuwe CD's komen slecht uit de bus maar ik vind het wel gek dat oudere cd's zo hoog gerate worden. Generatiekloof? Gehoorschade wat komt met de jaren? CD's van vroeger hebben bijna geen informatie >16khz terwijl nieuwe cd's veel meer informatie hebben tot 21khz.

Vooral bij nieuwe CD's vind ik het hoogtonen bereik zoveel beter dan vroeger, ook bij CD's met volgens de site een belabberde DR. Heb enkele oude CD's, maar ook recente van rond 2003 en die klinken gewoon muf. Die krijgen allen fantastische DR ratings. Terwijl nieuwe CD's van dezelfde artiest veel helderder en opener klinken en een lage rating hebben. DR zegt lang niet alles.

Als ik een origineel van Madonna uit 1986 vergelijk met de 2001 remaster dan ga ik toch echt voor de remaster! Duidelijk meer details, al schijnt de DR belabberd te zijn. Nou ja, het zei zo. Ik luister lekker naar de remaster.

.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dat kan natuurlijk. 30 jaar geleden was je waarschijnlijk een grote fan van de Arcade LP's geweest. Ook in die tijd had je LP's die 'luider' uitgestuurd werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

InfinityG35 schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:48:
leuke site die DR database. Wel grappig want de cd's die ik juist erg goed vind klinken scoren slecht. Veel nieuwe CD's komen slecht uit de bus maar ik vind het wel gek dat oudere cd's zo hoog gerate worden. Generatiekloof? Gehoorschade wat komt met de jaren? CD's van vroeger hebben bijna geen informatie >16khz terwijl nieuwe cd's veel meer informatie hebben tot 21khz.

Vooral bij nieuwe CD's vind ik het hoogtonen bereik zoveel beter dan vroeger, ook bij CD's met volgens de site een belabberde DR. Heb enkele oude CD's, maar ook recente van rond 2003 en die klinken gewoon muf. Die krijgen allen fantastische DR ratings. Terwijl nieuwe CD's van dezelfde artiest veel helderder en opener klinken en een lage rating hebben. DR zegt lang niet alles.

Als ik een origineel van Madonna uit 1986 vergelijk met de 2001 remaster dan ga ik toch echt voor de remaster! Duidelijk meer details, al schijnt de DR belabberd te zijn. Nou ja, het zei zo. Ik luister lekker naar de remaster.
Nou nou, heb gisteren even de proef op de som genomen.
"Billie Jean" geluisterd op mijn oude originele CD (die, zo blijkt na wat googlen, aardig in de buurt komt van het originele vinyl geluid) en hierna hetzelfde nummer geluisterd maar ditmaal de versie op de "25th anniversary edition" van Thriller.
Nou, ik was redelijk shocked. Op die 25th anniversary klinkt het gewoon nergens naar, de hele bassline van het nummer lijkt wel totaal anders. Trekt echt op geen HOL.
Nu blijkt de special edition uit 2001 nog wel redelijk te zijn, dus die heb ik nu maar even online gekocht om te vergelijken.

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / Bluesound Node 2 / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.2.0 (UMOEUXM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Even aanvullend op mezelf : die special edition van Thriller uit 2001 is ook gewoon te luid en te vlak. Heel de dynamiek is weg waardoor je bepaalde details gewoon veel minder duidelijk hoort.
Ook bij het album ''Bad'' is dit het geval.

Kortom : weg me al die remaster zooi !

Enige uitzondering is dark side of the moon van Pink Floyd en Aja van Steely Dan.
En ook de special edition van ''Off the Wall'' vind ik wel ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweety61
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-03-2018

Als ik dit zo lees denk ik dat je dit hele "spul" aan het luisteren bent op een i-pad-i-pod of een ander i- merk geval vermoedelijk met een Dr Dre koptelefoon welke veel boem en sssss versterking heeft.
moet ook wel want boem boem en ssssss is in heel de remasters nergens meer te vinden.
Weet je wat neem zo'n geweldige remaster is mee naar een echte hifi zaak neem dan van deze zelfde cd de originele master mee (aan het jaartal te zien True Blue van Madonna) vraag een akg k701 of k702 of sennheiser hd650 en speel het boeltje dan nog een keer en vergelijk ze met elkaar
Tja,.... das nou vervelend wat hoor ik nou toch voor vreemd geknetter en gespetter, ik dacht dat het meer "detail" was maar kom er nu achter 100% vervorming!!! echt heeeeeeeel goed voor de oortjes die Dr Dre, lekker veeel "details" en ik mezelf maar afvragen waarom ik het idee heb steeds slechter te horen.
Snap er niks meer van.
Wat je hoort is een partij lawaai op een en hetzelfde niveau met geen grijntje 0,niks rust tussen de muziek.
en nu je toch aan het test draaien bent kijk of ze het nummer Try van Pink hebben of Rohr van Katy Perry
Ik kan nou al vertellen dat je die Akg van je hoofd slingert en dan staat het volume zelfs dicht.
Ja deze dingen zijn zo knetterhard opgenomen dat er al geluid uitkomt terwijl ze nog in het cd-doosje zitten, kun je nagaan wat er gebeurt als je hem nog werkelijk in een cd speler gaat stoppen en afspelen.
Nee sorry, ik ga niet met jou mening mee de enigste goede "muziek opname's"die nog worden uitgebracht zijn de speelfilms in de bioscoop.
Daar zijn absolute waarde's vastgesteld en elke boere... die deze overtreed wordt simpelweg afgeschoten.
Zo zou het ook met de hedendaagse muziek industrie moeten gebeuren.
Wordt het wel heeeeeeel rustig op de radio.

Gr Tweety

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Afgezien van je wat onduidelijke post (sluit de quote-tag even goed af) denk ik eigenlijk dat het een kwestie van smaak is wat je leuke muziek vindt en wat niet. Dat heeft imo niets met kwaliteit te maken, of ik begrijp je post verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweety61
joopv schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 23:57:
Dat kan natuurlijk. 30 jaar geleden was je waarschijnlijk een grote fan van de Arcade LP's geweest. Ook in die tijd had je LP's die 'luider' uitgestuurd werden.
Dag Joop,
Kijk dat is ook niet waar wat je zegt, bij het masteren van lp's waren duidelijke grenzen verbonden.
Ging je er overheen was het meteen gedaan met fatsoenlijk afspelen.
Deze "Arcade" lp's (ik heb er misschien nog wel 1 of 2) zijn helemaal niet hard, sterker nog als je van het draaien van een van deze lp's overstapt naar b.v Olivia newton john "The Rumour" kreeg je meteen een hartverzakking en wist je niet hoe vlug je naar de volumeknop moest grijpen.
De Lp van olijvje is niks mis mee perfect opgenomen en de Arcade ook niks mis mee alleen een beetje "plat" en hoe komt dat nou plain simpel
Op Olijvje staan zeggen en schrijven 11 nummers op de hele lp kant A+B.
Op Arcade staan wel 22 nummers op kant A+B
Olijvje met krap 44 minuten tegenover arcade met +60 minuten!!!
Kijk en daar zit hem nou de kneep in de wereld van vinyl persen geld een vaste vuistregel dynamiek en tijd kost,.. ruimte.
Vergelijk het "landschap" van die arcade lp maar eens met een ep van rickie lee jones "girl at her volcano"
Mocht je nog lp's kunnen draaien zou ik die van rickie eens opzetten en dan het nummer "under the boardwalk"
Maar doe dit wel voorzichtig het zou zo maar kunnen dat de naald terplekke afbreekt of wordt gelanceerd of andere vevelende onvolkomenheden van de plattenspieler naar voren komen.

Gr Tweety

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweety61
Ben ik weer,
Even een "testje" voor de hifi goeroes onder ons heb op deze link:

http://ftpho001.home.xs4all.nl/test/

Ik heb twee nummers van Rickie Lee Jones er opgezet "The Real End"
Aan jullie de vraag welke het beste "klinkt"
De een is netjes geript van de originele cd in Flac 44,1/16
De andere heb ikzelf "gemasterd" van munne eige lp die al 30!!! jaar oud is, deze in Flac 96/24
Moet er wel bijvertellen dat dit niet met een of ander usb draaitafeltje is gebeurt maar op een Thorens 126 MKIII met een Dynavector arm DV501 met daarin weer een Shure V15VMr element.
Geen kattepis dus.
Ik heb speciaal dit nummer gekozen omdat je bij de vinyl versie echt wel kunt horen dat het vinyl is en geen hd master geplukt van het internet.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties en wellicht dat ik nog meer van deze voorbeeldjes post.

Gr Tweety

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweety61
CptChaos schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 01:26:
Afgezien van je wat onduidelijke post (sluit de quote-tag even goed af) denk ik eigenlijk dat het een kwestie van smaak is wat je leuke muziek vindt en wat niet. Dat heeft imo niets met kwaliteit te maken, of ik begrijp je post verkeerd.
Beste, ja de quote was verschoven sorry,
Het begrip smaak heeft hier weinig van doen tegenwoordig geld alleen maar de wet van de hardste niet meer en niet minder.
Bovenstaand ging om een en de zelfde release van Madonna "True Blue" echter van een verschillende uitgave datum.
Ik kan vanuit jou statement niet uithalen wat jou muzieksmaak is maar het is toch wel frappant dat juist muziek uit de jaren tachtig nog steeds regelmatig wordt gedraaid terwijl het recente materiaal van de afgelopen jaren bijna niemand meer weet wat het was.
Een woord: verveling er zit geen reuk of smaak meer aan of je nou Norah Jones luistert, Within Temptation of Katie Melua, en dat zijn op het gebied van smaak toch aardige uithoeken.
Vertel mij dan ook waarom b.v. de cd unplugged van de Corrs bagger klinkt maar de exact dezelfde release op DVD (dolby 5.1 ondanks gecomprimeerd) wel heel goed is te behappen en sorry dat ik het zeg maar de smaak is hier toch echt hetzelfde.
Ook hier weer een simpel antwoord de cd master zijn geen regels meer aan gebonden maar daarentegen de dvd (film dus) wordt deze manier van mastering dus niet getolereerd.
En als het nou een eendagsvlieg was zou ik zeggen toevalligheidje, maar helaas ik heb inmiddels een tiental dvd's omgezet naar audio flac bestanden en bij allemaal geen enkele uitgezonderd is de dvd audio stukken beter.
Een paar voorbeelden Fleetwood Mac "The Dance" , Blackmore's night "Paris" , Evanescence "Anywhere But Home" , Katie Melua "On the Road Again" (geen cd van ) Within Temptation "Black Symphony" Epica "We Will Take You With Us"

Kijk dat zijn toch een beetje teveel toevalligheidjes niet dan?

Gr Tweety

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 436692

.
Mooi dat je kan genieten van de remasters, dat maakt het allemaal een stuk simpeler.
Helaas zit je er helemaal naast. Was het allemaal maar zo simpel, dan ging ik echt direct tig cd's kopen.

De DR database is niet heilig. Maar het is wel zo, hoe hoger de DR is, hoeveel meer dynamiek. Het zegt dan ook niet alles over de geluidskwaliteit maar wel heel veel.

De laatste cd die ik onlangs gekocht heb is van VOLTO (drummer van TOOL) Een DR van 9, Toch klinkt hij redelijk goed en clipt niet, de DR had van mij wel wat hoger gekunt, meer dynamiek.

Roy Buchanan - When A Guitar Plays The Blues met een DR van 13, kijk dan word muziek weer echt genieten.
Madonna de "The Immaculate Collection" met een DR van 11, gemasterd met Qsound, dat is ook genieten.

Zo zijn er taloze voorbeelden te noemen, maar over het algemeen, hoe hoger de DR hoeveel meer kans je hebt dat het goed klinkt.

Ik heb trouwens nog wel een paar geremasterde CD's over, (stuk of vijftig) Kan ik niks mee, verdwijnen dus binnenkort in de container. 50 x 10 Eurie = 500 Eurie
Nog goed voor het Millieu ook die geremasterde CD's, drijven ze straks ook in de Oceaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-06 19:25

ktf

Dat gemiep over dynamisch bereik compressie... Ik heb een aantal CDs met een extreem klein dynamisch bereik, en toch kan ik echt genieten van die muziek. De enige twee CDs waarbij ik me eraan erger zijn Death Magnetic van Metallica en Centery Child van Nightwish, omdat daar echt sprake is van zware vervorming of zelfs clipping.

Nightwish Dark Passion Play heeft een DR van 4, de laatste twee albums van Soilwork hebben 6. Vrijwel alle metal in mijn collectie zit onder de 7. Toch luister ik ze graag. Op een ander forum heb ik al eens een serieuze vergelijking gedaan met verschillende DR-waarden voor hetzelfde muziekstuk binnen dezelfde master en ik ben van mening dat het hele geblaat en getoeter over dynamisch bereik en de loudness war schromelijk wordt overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

tweety61 schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 01:59:
Ben ik weer,
Even een "testje" voor de hifi goeroes onder ons heb op deze link:

Ik heb twee nummers van Rickie Lee Jones er opgezet "The Real End"
Aan jullie de vraag welke het beste "klinkt"
De een is netjes geript van de originele cd in Flac 44,1/16
De andere heb ikzelf "gemasterd" van munne eige lp die al 30!!! jaar oud is, deze in Flac 96/24
Moet er wel bijvertellen dat dit niet met een of ander usb draaitafeltje is gebeurt maar op een Thorens 126 MKIII met een Dynavector arm DV501 met daarin weer een Shure V15VMr element.
Geen kattepis dus.
Ik heb speciaal dit nummer gekozen omdat je bij de vinyl versie echt wel kunt horen dat het vinyl is en geen hd master geplukt van het internet.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties en wellicht dat ik nog meer van deze voorbeeldjes post.

Gr Tweety
Schromelijk overdreven ktf?
Nou dacht het niet....
Luister voor de gein maar eens naar bovenstaande vergelijking van tweety. Dag en nacht verschil is dit.
De vinyl komen de instrumenten en de stem veel meer tot hun recht, het spat er echt uit. Terwijl de cd versie zo dof en mat klinkt. Had eerst de cd versie geluisterd, maar met de vinyl versie ging ik echt veel meer meeswingen. Wereld van verschil.
Trouwens lekker nummer hoor Tweety... Het album waar deze track vandaan komt allemaal in deze stijl? Dan mag je de rest vh vinyl album wat mij betreft ook rippen :+

Mensen die dit verschil niet horen :
a) je bent doof en moet dringend naar een dokter
b) je hebt rommel apparatuur waardoor je het verschil niet kan horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:48

Sorcerer8472

Mens sana?

Probleem met de DR-database is dat naast overall dynamic range een goede equalization ook heel erg van belang is. Heel veel muziek werd tot voor kort erg schel gemixt (tja, alles was al plat, dus alles extra schel maken maakte het nog harder). Dit klinkt gelijk een stuk harder maar dit is enorm vermoeiend voor de oren. Muziek met relatief lage DR maar goede equalization klinkt gelijk al een heel stuk beter vind ik. Gelukkig *lijkt* het erop dat er heel langzaam weer wat dynamisch bereik terugkomt aangezien Spotify en iTunes toch replay gain en limiting toepassen op alles dat je afspeelt (zelfs als je het uitzet dan doet Spotify nog limiting, da's wel minder :{)

Daarnaast hangt het natuurlijk van de muziek af, en dat lijkt nog steeds niet iedereen zich te realiseren: klassiek heeft vaak veel meer stille en zachte momenten en opbouw in een muziekstuk, waardoor de DR een stuk hoger uitvalt. Bij veel pop die vol zit met verschillende instrumenten en geluiden is er van nature al minder DR.

Een moderne elektronische track die op een positieve manier gebruik maakt van dynamisch bereik en die ook qua equalization enorm goed in elkaar zit is deze:
YouTube: Cashmere Cat - With Me (Official)

Kan zelf de DR niet meten (zou niet weten hoe) maar volgens mij is die best prima hier aangezien de volumemeter wel alle kanten op springt (ok, in de luide gedeelten wat minder). Klinkt ook prima op mijn set, zelfs al speel ik hem van YouTube. Ben benieuwd wat de meningen hierover zijn.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Sorcerer8472 schreef op zondag 05 januari 2014 @ 17:33:
Gelukkig *lijkt* het erop dat er heel langzaam weer wat dynamisch bereik terugkomt aangezien Spotify en iTunes toch replay gain en limiting toepassen op alles dat je afspeelt (zelfs als je het uitzet dan doet Spotify nog limiting, da's wel minder :{)
Nou, daar ben je vet mee als Spotify enkel maar brakke remaster versies wil aanbieden van bepaalde nummers..... Doe maar eens een search op "Billie Jean", nou niet echt een onbekend nummer lijkt me zo? Enkel kapotte versies te vinden; geen spoor van het origineel vol dynamiek.
Dikke crap dat Spotify IMO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

daffie82 schreef op zondag 05 januari 2014 @ 15:28:
Luister voor de gein maar eens naar bovenstaande vergelijking van tweety. Dag en nacht verschil is dit.
Dat heb ik gedaan, en het verschil is m.i. verwaarloosbaar. Het is ook echt mijn muzieksmaak niet, maar dat zou niet uit moeten maken. Heb je mijn voorbeeld geluisterd?
a) ik ben niet zo lang geleden nog naar een audiciën geweest voor het aan laten meten van speciale gehoorbescherming voor mijn werk. Naar blijkt is mijn gehoor uitstekend in orde
b) Ken je het sprookje 'de nieuwe kleren van de keizer'? Daar was iedereen die de kleren niet zag dom. Dit argument lijkt er een beetje op. FYI, mijn doordeweekse installatie is een Sennheiser HD595 en voor de zondag een NAD C370 + Epos M15. Dat is volgens mij geen rommel.

Volgens mij kunnen hier twee dingen aan de hand zijn. Allereerst kan het zijn dat jij dingen hoort (als in, bewust zijn van en de verwerking door de hersenen, niet zozeer het gehoororgaan) die ik niet hoor. Een tweede mogelijkheid is dat er sprake is van expectation bias. Ik denk geen verschil te horen, dan hoor ik geen verschil, of, jij denkt een verschil te moeten horen, dus je hoort er een. Dat is verreweg de sterkste vorm van 'gehoorbedrog' die er bestaat en is bijzonder moeilijk te pareren. Precies dat is grotendeels de verklaring voor de fenomenen beschreven in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweety61
daffie82 schreef op zondag 05 januari 2014 @ 15:28:
[...]

Schromelijk overdreven ktf?
Nou dacht het niet....
De vinyl komen de instrumenten en de stem veel meer tot hun recht, het spat er echt uit. Terwijl de cd versie zo dof en mat klinkt. Had eerst de cd versie geluisterd, maar met de vinyl versie ging ik echt veel meer meeswingen. Wereld van verschil.
Trouwens lekker nummer hoor Tweety... Het album waar deze track vandaan komt allemaal in deze stijl? Dan mag je de rest vh vinyl album wat mij betreft ook rippen :+

Hoi Daffie,
Ik begrijp hieruit dat je mijn efort wel kunt waarderen, ik heb die lp destijds helemaal geript dus zal tzt de andere nummers wel uploaden.
Het zal moeten met een paar tegelijk omdat de bestanden heel groot zijn het totale album is 838gb
Of jij moet een link hebben waar heel de zwik in een keer naartoe kan bdw de muziekstijl van het hele lp is gelijk.
Mooie van dit album is dat het een verhaal is van haarzelf, in verschillende hoofdstukken verdeeld net zoals met een boek, alleen met dit verschil dat ze de hoodstukken doorelkaar gegooid heeft over het album in een woord geweldig.
Het album Pirates en Flying Cowboys ook aanraders allebei van haar overigens.
Van de laatste heb ik Ghetto in my Mind er op gezet, gewoon cd rip maar wat voor een.
Peak level is -0,40dB dr is 24!!!! die kun je knalhard opzetten dat bij wijze van spreken de ramen er letterlijk uitknallen, maar jij blijft gewoon staan geweldig!!
Er staan nog een paar voorbeelden op die ik in de vorige posts gemeld heb, hier weer de link:

Het verschil tussen de CD uitgave en de gelijke DVD uitgave.
In dit geval The Corrs Unplugged met "radio" en Fleetwood Mac The Dance met "Silver Springs"
De corrs Dr7 versus Dr11 en Fleetwood Mac Dr7 versus Dr16!!!
Luister en ervaar het verschil.
Even voor de Fleetwood Mac fans jullie weten dat Silver Springs vlg Stevie op het album Rumours had moeten staan en dat ze daarvan aardig van over de floss was.
Dit is de eerste "live" versie die uitgebracht werd in de originele Fleetwood Mac bezetting
Let in dit geval maar is op tussen gitaar van Lindsay en de vocalen van Stevie
Ik zou ze wel spelen op een media speler met replay gain ondersteuning (foobar) dan zijn ze wat luidheid betreft hetzelfde en zijn de verschillen duidelijk waarneembaar.
Heb ook een paar screenshots gemaakt van een paar van die geweldige jaren 2000 masters
Yoga van Bjork uit 2001 en December van All About Eve uit 2002 (Iceland)
Even voor de techno mensen hier rood betekend hier FOUTE boel.
En dat klinkt dan geweldig? ik denk dat we daar wel over eens kunnen worden dat dit dus niet de manier is van masteren punt.
Het bestaat dan ook niet dat ik nu om het even welk album dan ook überhaupt nog koop tenzij ik weet of kan achterhalen welke Dr en peaklevels hij heeft.
En ik vrees ten zeerste of er nu nog albums te vinden zijn en dan heb ik het niet over een of andere exotische test cd van de winkel maar gewoon muziek die ik leuk vind of de moete waard.
Katie Melua kon ik best waarderen tot en met het album Pictures daarna was het downhill en ben ik afgehaakt, heb zelfs nu email verkeer met Mike Batt de producer van Katie in de hoop hem aan zijn verstand te brengen dat deze vorm van mastering op cd nergens op slaat en mensen wegjaagd in plaats van toetrekt.
Zo dat was ie weer veel luister (test) plezier en ben wederom benieuwd naar de reactie's

[ Voor 6% gewijzigd door tweety61 op 06-01-2014 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

daffie82 schreef op zondag 05 januari 2014 @ 19:25:
[...]

Nou, daar ben je vet mee als Spotify enkel maar brakke remaster versies wil aanbieden van bepaalde nummers..... Doe maar eens een search op "Billie Jean", nou niet echt een onbekend nummer lijkt me zo? Enkel kapotte versies te vinden; geen spoor van het origineel vol dynamiek.
Dikke crap dat Spotify IMO.
Het gaat erom dat er steeds meer op streamingdiensten wordt gemastered en dat het dankzij replay gain geen zin meer heeft om oneindig compressie toe te passen aangezien het dan juist zachter gaat klinken...

Maar blijven roepen dat vroeger alles beter was mag ook hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

tweety61 schreef op maandag 06 januari 2014 @ 00:29:
[...]

Hoi Daffie,
Ik begrijp hieruit dat je mijn efort wel kunt waarderen, ik heb die lp destijds helemaal geript dus zal tzt de andere nummers wel uploaden.
Het zal moeten met een paar tegelijk omdat de bestanden heel groot zijn het totale album is 838gb
Of jij moet een link hebben waar heel de zwik in een keer naartoe kan bdw de muziekstijl van het hele lp is gelijk.
Mooie van dit album is dat het een verhaal is van haarzelf, in verschillende hoofdstukken verdeeld net zoals met een boek, alleen met dit verschil dat ze de hoodstukken doorelkaar gegooid heeft over het album in een woord geweldig.
Kan dit zeker appreciëren, heel erg bedankt.
Ik heb helaas geen link voor je, maar je zou eventueel skydrive of iets dergelijks kunnen proberen?
Of gewoon een paar nummers per keer, geen probleem.
Ga nog zeker je andere tips/suggesties checken trouwens!
ktf schreef op zondag 05 januari 2014 @ 23:05:
[...]

Dat heb ik gedaan, en het verschil is m.i. verwaarloosbaar. Het is ook echt mijn muzieksmaak niet, maar dat zou niet uit moeten maken. Heb je mijn voorbeeld geluisterd?

[...]

a) ik ben niet zo lang geleden nog naar een audiciën geweest voor het aan laten meten van speciale gehoorbescherming voor mijn werk. Naar blijkt is mijn gehoor uitstekend in orde
b) Ken je het sprookje 'de nieuwe kleren van de keizer'? Daar was iedereen die de kleren niet zag dom. Dit argument lijkt er een beetje op. FYI, mijn doordeweekse installatie is een Sennheiser HD595 en voor de zondag een NAD C370 + Epos M15. Dat is volgens mij geen rommel.

Volgens mij kunnen hier twee dingen aan de hand zijn. Allereerst kan het zijn dat jij dingen hoort (als in, bewust zijn van en de verwerking door de hersenen, niet zozeer het gehoororgaan) die ik niet hoor. Een tweede mogelijkheid is dat er sprake is van expectation bias. Ik denk geen verschil te horen, dan hoor ik geen verschil, of, jij denkt een verschil te moeten horen, dus je hoort er een. Dat is verreweg de sterkste vorm van 'gehoorbedrog' die er bestaat en is bijzonder moeilijk te pareren. Precies dat is grotendeels de verklaring voor de fenomenen beschreven in dit topic.
Ik ga hier geen lange zaag post van maken om je argumenten te weerleggen.
Als jij het niet hoort, prima. Heel erg jammer voor je. Kan niet meer zeggen.
Wil wel nog even op je laatste puntje reageren : lijkt me sterk dat er sprake is van "expectation bias" mits ik beide files exact dezelfde naam op voorhand gegeven had en dus niet wist welke file de cd versie en welke file de vinyl versie was.
Als jij dit dan weer wil verklaren met "tja, je had 50% kans", by all means...
Sorcerer8472 schreef op maandag 06 januari 2014 @ 01:10:
[...]

Het gaat erom dat er steeds meer op streamingdiensten wordt gemastered en dat het dankzij replay gain geen zin meer heeft om oneindig compressie toe te passen aangezien het dan juist zachter gaat klinken...

Maar blijven roepen dat vroeger alles beter was mag ook hoor :+
In dit geval (Billie Jean) en waarschijnlijk ook talloze andere gevallen klopt het ook gewoon dat het vroeger beter was. Er is immers geen spoor van de versie van het originele album (cd of vinyl speelt hier niet eens een rol want de originele CD versie is al zat goed genoeg).
Maar goed, ik heb dan ook geen spotify abbo dus wat kan het mij eigenlijk boeien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweety61
daffie82 schreef op maandag 06 januari 2014 @ 01:34:
[...]

Kan dit zeker appreciëren, heel erg bedankt.
Ik heb helaas geen link voor je, maar je zou eventueel skydrive of iets dergelijks kunnen proberen?
Of gewoon een paar nummers per keer, geen probleem.
Ga nog zeker je andere tips/suggesties checken trouwens!
Hoi daffie,
Als je de andere "nummers " ook hebt aangehoord zal ik beginnen met stuk voor stuk de nummers er op te zetten.
Skydrive is wel leuk maar is persoonlijk en inloggen met ww enzo noodzakelijk, maar ik ga even kijken of ik een andere weg kan bewandelen.
Om geen geleuter met auteursrechten enzo te krijgen hier m'n eigen email adres
tweeti@home.nl

Stuur maar een mailtje en ik ga kijken in welk vat ik dit ga stoppen.
Ps, album "girl at her volcano" ook van Rickie lee jones ook een topper (mijn idee)
Staan een paar covers op "walk away rene" , "my funny valentine" en Under the boardwalk"
Kijk,... je kunt een cover maken en helemaal naar de verdommenis helpen of,.................
Kijk maar is of je ze kunt vinden, hebben een hoge dr waardoor het "karakter" van het nummer intact blijft.
Moet er niet aan denken dat een of andere klojo dit remasterd met een dr van nul komma niks
gr tweety

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Goedemorgen,
Rickie Lee Jones (1989) Flying Cowboys Geffen 9 24246-2. Dit is inderdaad een toppertje.
1982 - Thriller (Japanese 1st Pressing) EPC Sony 35 8P-11 Billy Jean DR 17. TOP

Er is een leuk programmaatje om de dynamiek te meten, de zogenaamde DR.
TT DR Offline Meter 1.4, kun je gratis downloaden. (alleen voor de luisteraars die dit nog niet wisten)

tweety61 en daffy82. Bedankt voor jullie commentaren.

Eindelijk een paar mensen die het snappen, een verademing in ons schreeuwerige oordoplandje.

1x gepresteerd om een 4Amp glaszekering uit mijn Sonneteer versterkertje te blazen, "TOOL Rosetta stoned" DR6 en er niks aan overgehouden.
De oortjes doen het nog prima, fantastische muziek van "TOOL", maar het album "10.000 days" helaas veel te hard opgenomen, ook een slachtoffer van de harde modeshow.
Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Als jij het niet hoort, prima. Heel erg jammer voor je. Kan niet meer zeggen.
Dat is niet jammer, dat is mijn geluk. Hoef ik me er ook niet druk om te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

ktf schreef op maandag 06 januari 2014 @ 08:58:
[...]

Dat is niet jammer, dat is mijn geluk. Hoef ik me er ook niet druk om te maken :)
ignorance is bliss ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Anoniem: 436692 schreef op maandag 06 januari 2014 @ 05:36:
Goedemorgen,
Rickie Lee Jones (1989) Flying Cowboys Geffen 9 24246-2. Dit is inderdaad een toppertje.
1982 - Thriller (Japanese 1st Pressing) EPC Sony 35 8P-11 Billy Jean DR 17. TOP

TT DR Offline Meter 1.4, kun je gratis downloaden. (alleen voor de luisteraars die dit nog niet wisten)

Eindelijk een paar mensen die het snappen, een verademing in ons schreeuwerige oordoplandje.

1x gepresteerd om een 4Amp glaszekering uit mijn Sonneteer versterkertje te blazen, "TOOL Rosetta stoned" DR6 en er niks aan overgehouden.
De oortjes doen het nog prima, fantastische muziek van "TOOL", maar het album "10.000 days" helaas veel te hard opgenomen, ook een slachtoffer van de harde modeshow.
Groet
Er is trouwens ook een plug-in in footbar2000 beschikbaar om de DR te meten. Handig dingetje. Dit ter info ;)
Die Thriller is inderdaad top, heb de ''gewone'' originele europese CD. Ook zeer goed (zeker ivgl met de remasters). En heb ook een vinyl rip van de Thriller half speed LP bekomen, ook lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furinax
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-05-2024

Furinax

It'll only hurt until you die

Apparat - The Devil's Walk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweety61
Anoniem: 436692 schreef op maandag 06 januari 2014 @ 05:36:
Goedemorgen,

Dag Frick , Daffie, het worden er steeds meer die het echt begrijpen gelukkig
Frick die Dr add on is ook als plugin voor Foobar binnen te halen werkt heel mooi
Hier mijn database van wat ik heb liggen

http://members.home.nl/tweeti/testsite/catraxx.html

Onder de Notes field staan de dr waardes per track afzonderlijk

Gr Tweety

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-06 11:23
Afbeeldingslocatie: http://europeanhistory.boisestate.edu/images/people/godfreybouillon.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweety61
Even terug komende op "Billie Jean" en dan wel de originele versie en de 25th anniversary remaster (2008)
foobar2000 1.2.9 / Dynamic Range Meter 1.1.1
log date: 2013-09-03 23:26:10

--------------------------------------------------------------------------------
Analyzed: Michael Jackson / Thriller
--------------------------------------------------------------------------------

DR Peak RMS Duration Track
DR13 0.00 dB -13.93 dB 6:04 01-Wanna Be Startin' Somethin'
DR13 0.00 dB -14.99 dB 4:21 02-Baby Be Mine
DR13 0.00 dB -15.35 dB 3:42 03-The Girl Is Mine
DR13 0.00 dB -14.15 dB 5:59 04-Thriller
DR13 -0.50 dB -15.65 dB 4:19 05-Beat It
DR14 0.00 dB -15.29 dB 4:54 06-Billie Jean
DR14 -2.11 dB -17.27 dB 4:06 07-Human Nature
DR13 -0.35 dB -15.49 dB 3:59 08-P.Y.T. (Pretty Young Thing)
DR15 -0.39 dB -18.74 dB 5:00 09-The Lady In My Life

Number of tracks: 9
Official DR value: DR13

Samplerate: 44100 Hz
Channels: 2
Bits per sample: 16
Bitrate: 858 kbps
Codec: FLAC
================================================================================

En dan nu de remaster uit 2008:
foobar2000 1.1.11 / Dynamic Range Meter 1.1.0
log date: 2012-02-27 21:18:05

Analyzed: Michael Jackson / Thriller 25 (CD) (1-2)
Michael Jackson & Paul McCartney / Thriller 25 (CD) (3)
Michael Jackson / Thriller 25 (CD) (4-9)
Vincent Price / Thriller 25 (CD) (10)
Michael Jackson & Will. i Am / Thriller 25 (CD) (11-12)
Michael Jackson & Akon / Thriller 25 (CD) (13)
Michael Jackson & Fergie / Thriller 25 (CD) (14)
Michael Jackson / Thriller 25 (CD) (15-16)

DR7 -0.01 dB -8.17 dB 6:02 01-Wanna Be Startin' Somethin'
DR8 -0.01 dB -9.15 dB 4:20 02-Baby Be Mine
DR8 -0.01 dB -10.10 dB 3:42 03-The Girl Is Mine
DR8 -0.01 dB -9.49 dB 5:57 04-Thriller
DR6 -0.01 dB -7.59 dB 4:18 05-Beat It
DR7 -0.01 dB -8.05 dB 4:54 06-Billie Jean
DR9 -0.01 dB -9.66 dB 4:06 07-Human Nature
DR8 -0.01 dB -9.54 dB 3:59 08-P.Y.T. (Pretty Young Thing)
DR9 -0.01 dB -11.22 dB 4:59 09-The Lady In My Life
DR14 -3.31 dB -21.57 dB 0:24 10-Excerpt From Thriller Voiceover Session
DR8 -0.01 dB -8.99 dB 3:12 11-The Girl Is Mine [2008 Remix]
DR8 -0.01 dB -9.68 dB 4:21 12-P.Y.T. [2008 Remix]
DR5 -0.01 dB -6.79 dB 4:14 13-Wanna Be Startin' Somethin' [2008 Remix]
DR7 -0.01 dB -7.71 dB 4:12 14-Beat It [2008 Remix]
DR5 -0.01 dB -6.22 dB 4:38 15-Billie Jean [2008 Kayne West]
DR9 -0.01 dB -11.16 dB 4:04 16-For All Time

Number of tracks: 16
Official DR value: DR8

Bitrate: 980 kbps
================================================================================

Je zou zeggen nou dr wat laag maar clipt niet, immers 0,01 Db onder het nulpunt is dat zo?
Kijk hier maar eens dan
Afbeeldingslocatie: http://ftpho001.home.xs4all.nl/test/Billie%20Jean%2025th%20anniversary.jpg

In jawel 0,005 seconde zie ik tenminste 50 samples die zo vlak zijn als een stuk glas
effe rekenen in 1 sec is dat 200 stukjes x 4 min 53 = 293 x 200 x 50 +/- 293.0000 samples die clippen.
En dat moet dan ergens naar klinken of nog beter "smaak" vertegenwoordigen?
Als je dat smaak vind kun je beter een toongenerator kopen, zetten op 5Khz square wave en dan het volume plankgas.
Wow wat een sound versterker weg, speakers weg, koptelefoon weg alles weg toppie!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Analyzed folder: D:\MUZIEK\DRM Michael Jackson\DRM14 1982 - Thriller (Japanese 1st Pressing) {EPC Sony 35 8P-11}\
----------------------------------------------------------------------------------------------
DR Peak RMS Filename
----------------------------------------------------------------------------------------------

DR14 -1.34 dB -17.12 dB 01. Wanna Be Startin' Somethin'.wav
DR15 -1.93 dB -18.71 dB 02. Baby Be Mine.wav
DR14 -2.45 dB -19.66 dB 03. The Girl Is Mine.wav
DR14 -2.46 dB -17.88 dB 04. Thriller.wav
DR14 -3.51 dB -19.52 dB 05. Beat It.wav
DR17 -0.34 dB -18.69 dB 06. Billie Jean.wav
DR15 -3.29 dB -20.94 dB 07. Human Nature.wav
DR14 -2.04 dB -18.90 dB 08. P. Y. T. (Pretty Young Thing).wav
DR15 -4.00 dB -22.71 dB 09. The Lady in My Life.wav

Number of files: 9
Official DR value: DR15

==============================================================================================

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-06 22:34
tweety61 schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 00:12:

Je zou zeggen nou dr wat laag maar clipt niet, immers 0,01 Db onder het nulpunt is dat zo?
Kijk hier maar eens dan
[afbeelding]

In jawel 0,005 seconde zie ik tenminste 50 samples die zo vlak zijn als een stuk glas
effe rekenen in 1 sec is dat 200 stukjes x 4 min 53 = 293 x 200 x 50 +/- 293.0000 samples die clippen.
En dat moet dan ergens naar klinken of nog beter "smaak" vertegenwoordigen?
Als je dat smaak vind kun je beter een toongenerator kopen, zetten op 5Khz square wave en dan het volume plankgas.
Wow wat een sound versterker weg, speakers weg, koptelefoon weg alles weg toppie!!!
We kijken hier dus naar een een geluidssample met een lengte van 5 milliseconden? Wat is de eenheid op de y-as? Wat meet je?

[ Voor 66% gewijzigd door j-phone op 07-01-2014 09:25 ]

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Fout in de 5 jaar oude OP:
Per minuut worden er 44.100 fragmenten digitaal omgezet.
Dat moet per seconde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweety61
j-phone schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 09:24:
[...]

We kijken hier dus naar een een geluidssample met een lengte van 5 milliseconden? Wat is de eenheid op de y-as? Wat meet je?
De eenheid op de y-as is afhankelijk van het inzoomen in dit geval seconden totale lengte y-as in dit geval is dus 4 minuut en 53 seconden, waarvan ik een snapshop heb genomen tussen de tijd 2.4802409 en 2.4802924
Wat meet ik? wel in digitaal domein is van clipping sprake als ten minste 3 samples achter elkaar exact dezelfde waarde hebben.
We kunnen in vernoemd voorbeeld dus wel spreken van "clipping"

Gr tweety

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweety61
Anoniem: 436692 schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 08:02:
Analyzed folder: D:\MUZIEK\DRM Michael Jackson\DRM14 1982 - Thriller (Japanese 1st Pressing) {EPC Sony 35 8P-11}\
DR Peak RMS Filename

DR14 -1.34 dB -17.12 dB 01. Wanna Be Startin' Somethin'.wav
DR15 -1.93 dB -18.71 dB 02. Baby Be Mine.wav
DR14 -2.45 dB -19.66 dB 03. The Girl Is Mine.wav
DR14 -2.46 dB -17.88 dB 04. Thriller.wav
DR14 -3.51 dB -19.52 dB 05. Beat It.wav
DR17 -0.34 dB -18.69 dB 06. Billie Jean.wav
DR15 -3.29 dB -20.94 dB 07. Human Nature.wav
DR14 -2.04 dB -18.90 dB 08. P. Y. T. (Pretty Young Thing).wav
DR15 -4.00 dB -22.71 dB 09. The Lady in My Life.wav

==============================================================================================
That's the kind of file i like!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
tweety61 schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 09:52:
[...]

De eenheid op de y-as is afhankelijk van het inzoomen in dit geval seconden totale lengte y-as in dit geval is dus 4 minuut en 53 seconden, waarvan ik een snapshop heb genomen tussen de tijd 2.4802409 en 2.4802924
Wat meet ik? wel in digitaal domein is van clipping sprake als ten minste 3 samples achter elkaar exact dezelfde waarde hebben.
We kunnen in vernoemd voorbeeld dus wel spreken van "clipping"

Gr tweety
De tijd staat op de x-as, ik ben benieuwd naar de eenheid en grootheid op de y-as.

Maar wat meet je nu eigenlijk? Frequentie, dynamiek of iets anders?

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Het is de amplitude op een lineaire schaal, genormaliseerd naar 0dbFS. Dit zijn dus de samples één voor één achter elkaar gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
Dat vermoeden had ik al, heeft niets met DR te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Volgens mij is dynamisch bereik, losjes gedefinieerd, de verhouding tussen de 'gemiddelde' amplitude en de piekamplitude. Ofwel, in dit geval, hoeveel de pieken 'uit kunnen steken'.

Daar dicht aan gerelateerd is clipping. Je kunt pieken wegstoppen met een hele snelle compressor of limiter, of je kunt ze laten clippen. Dat laatste is te zien in het voorbeeld. Het is één van de methodes die bij het verkleinen van dynamisch bereik ('compressie') komt kijken. Dat het 'helemaal niets' met DR te maken heeft is dus wat kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[/quote]

Zo heb ik er nog wel een paar. Wat dacht je van deze.

Analyzed folder: D:\MUZIEK\DRM Supertramp\DRM16 Supertramp - Crime Of The Century (1973) MFSL UDCD\
DR Peak RMS Filename

DR16 -2.77 dB -24.37 dB 01 - School.wav
DR17 -6.03 dB -25.58 dB 02 - Bloody Well Right.wav
DR17 -1.62 dB -23.02 dB 03 - Hide In Your Shell.wav
DR16 -3.07 dB -24.35 dB 04 - Asylum.wav
DR14 -4.60 dB -24.70 dB 05 - Dreamer.wav
DR16 -4.36 dB -25.99 dB 06 - Rudy.wav
DR17 -1.56 dB -26.15 dB 07 - If Everyone Was Listening.wav
DR16 -4.67 dB -24.61 dB 08 - Crime Of The Century.wav

Number of files: 8
Official DR value: DR16

=================================================================================

Chickenskin.
Echt vollaan er op. Dweiltje erbij voor de emotie. Glaszekeringetje 4Amp gaat niet stuk.

Zo heb ik er nog wel een paar, maar dit is echt een topper, je weet niet wat je hoort.

Groet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
ktf schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 12:42:
Volgens mij is dynamisch bereik, losjes gedefinieerd, de verhouding tussen de 'gemiddelde' amplitude en de piekamplitude. Ofwel, in dit geval, hoeveel de pieken 'uit kunnen steken'.

Daar dicht aan gerelateerd is clipping. Je kunt pieken wegstoppen met een hele snelle compressor of limiter, of je kunt ze laten clippen. Dat laatste is te zien in het voorbeeld. Het is één van de methodes die bij het verkleinen van dynamisch bereik ('compressie') komt kijken. Dat het 'helemaal niets' met DR te maken heeft is dus wat kort door de bocht.
Ok, ik was wat kort door de bocht inderdaad.

Dynamisch bereik is toch het verschil tussen het zachtste en het hardste geluid?

Edit: Wikipedia even bekeken en zo simpel als ik het stel is het niet.

[ Voor 4% gewijzigd door j-phone op 07-01-2014 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Er zijn veel definities te gebruiken.

Als dynamisch bereik voor kwaliteitsmetingen aan systemen (audioversterkers, fotocamera's, beeldschermen etc.) wordt meestal de verhouding tussen het maximaal haalbare volume en het ruisvolume genomen (maximale signaalruisverhouding). Dynamisch bereik in DR is een vrij complexe rekenmethode die grofweg probeert een cijferwaardering te geven aan de verhouding tussen gemiddelde amplitude en piekamplitude.

In het algemeen is het inderdaad het verschil tussen een kleinste en grootste waarde van een systeem. De DR waardering is dat niet, want dan zou de DR van klassieke muziek extreem hoog zijn, en dat is hij meestal niet. Het is echt een maat om de hoeveelheid limiting te meten.

[ Voor 13% gewijzigd door ktf op 07-01-2014 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweety61
Anoniem: 436692 schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 12:46:
[/quote]

Analyzed folder: D:\MUZIEK\DRM Supertramp\DRM16 Supertramp - Crime Of The Century (1973) MFSL UDCD\
DR Peak RMS Filename

=================================================================================

Chickenskin.
Echt vollaan er op. Dweiltje erbij voor de emotie. Glaszekeringetje 4Amp gaat niet stuk.

Zo heb ik er nog wel een paar, maar dit is echt een topper, je weet niet wat je hoort.

Groet.
"gewoon" de standard release van Brother where you bound
Analyzed: Supertramp / Brother Where You Bound

DR15 0.00 dB -17.60 dB 7:39 01-Cannonball
DR15 -0.93 dB -18.96 dB 4:37 02-Still In Love
DR16 -1.50 dB -21.49 dB 4:37 03-No Inbetween
DR16 0.00 dB -18.33 dB 6:16 04-Better Days
DR14 0.00 dB -18.76 dB 16:32 05-Brother Where You Bound
DR11 -3.29 dB -19.25 dB 3:02 06-Ever Open Door

Number of tracks: 6

Hatseflats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tastisch, now we are tokking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweety61
j-phone schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 12:30:
Dat vermoeden had ik al, heeft niets met DR te maken.
Zoals al uitgelegd en jezelf hebt toegegeven heeft het ook iets met dr te maken, maar waar ik op doel is iets anders.

Neem een uit de kluite gewassen eindversterker waar een " clipping" indicatie zit dmv een led.
Stuur deze versterker aan met muziek en dan zodanig dat deze led niet meer uit gaat (bijna continu brand)
Wat denk je wat voor "geluid" als het nog geluid genoemd mag worden deze produceerd?
Welnu het voorbeeld van een paar topics hieronder is dus precies hetzelfde, continu clipping.
Het is o zo jammer dat een clipping meter niet op de standaard da converters en spelers zit, anders was het schouwspel nog mooier dan een lichtorgel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Roger Waters - Amused To Death - SBM Gold CD\
DR Peak RMS Filename

DR15 -3.53 dB -23.27 dB (01) [Roger Waters] The Ballad Of Bill Hubbard.wav
DR12 over -14.85 dB (02) [Roger Waters] What God Wants, Part 1.wav
DR12 -1.36 dB -18.71 dB (03) [Roger Waters] Perfect Sense Part 1.wav
DR11 -0.00 dB -15.30 dB (04) [Roger Waters] Perfect Sense Part 2.wav
DR13 -0.00 dB -14.62 dB (05) [Roger Waters] The Bravery Of Being Out Of Range.wav
DR13 over -18.45 dB (06) [Roger Waters] Late Home Tonight - Part 1.wav
DR13 -6.15 dB -23.52 dB (07) [Roger Waters] Late Home Tonight - Part 2.wav
DR12 over -16.88 dB (08) [Roger Waters] Too Much Rope.wav
DR12 -0.97 dB -17.08 dB (09) [Roger Waters] What God Wants - Part 2.wav
DR11 -0.95 dB -15.87 dB (10) [Roger Waters] What God Wants - Part 3.wav
DR13 -3.44 dB -20.69 dB (11) [Roger Waters] Watching TV.wav
DR13 over -17.38 dB (12) [Roger Waters] Three Wishes.wav
DR15 over -19.99 dB (13) [Roger Waters] It's A Miracle.wav
DR13 over -17.55 dB (14) [Roger Waters] Amused To Death.wav

Number of files: 14

Opgenomen in Qsound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

[...]

In dit geval (Billie Jean) en waarschijnlijk ook talloze andere gevallen klopt het ook gewoon dat het vroeger beter was. Er is immers geen spoor van de versie van het originele album (cd of vinyl speelt hier niet eens een rol want de originele CD versie is al zat goed genoeg).
Maar goed, ik heb dan ook geen spotify abbo dus wat kan het mij eigenlijk boeien ;)
Eens, maar mijn punt is dat diensten als Spotify makers van nieuwe muziek en remasters juist aanspoort om met hogere dynamiek te masteren omdat het anders juist zachter klinkt op Spotify en trouwens ook iTunes.

Dat er geen oude albumversies te vinden zijn is waar en is jammer, maar ik heb het over nieuwe releases waarbij deze streamingdiensten afdwingen dat er sane wordt gemastered. Doordat je het over een totaal ander ongerelateerd (maar terecht) minpunt hebt sneeuwt dat nogal onder.

Als ik muziek in m'n playlists toevoeg dan zoek ik meestal ook even naar de oudste versie ervan die meestal het beste klinkt inderdaad, alleen moet je daarvoor soms op de artiest klikken en handmatig de albums doorbladeren omdat de zoekfunctie deze nummers standaard niet altijd weergeeft. Misschien is dat nog een handige tip voor audiofanaten die Spotify gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
ktf schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 13:00:
Er zijn veel definities te gebruiken.

Als dynamisch bereik voor kwaliteitsmetingen aan systemen (audioversterkers, fotocamera's, beeldschermen etc.) wordt meestal de verhouding tussen het maximaal haalbare volume en het ruisvolume genomen (maximale signaalruisverhouding). Dynamisch bereik in DR is een vrij complexe rekenmethode die grofweg probeert een cijferwaardering te geven aan de verhouding tussen gemiddelde amplitude en piekamplitude.

In het algemeen is het inderdaad het verschil tussen een kleinste en grootste waarde van een systeem. De DR waardering is dat niet, want dan zou de DR van klassieke muziek extreem hoog zijn, en dat is hij meestal niet. Het is echt een maat om de hoeveelheid limiting te meten.
Dank je voor deze toelichting :)
tweety61 schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 15:23:
[...]

Zoals al uitgelegd en jezelf hebt toegegeven heeft het ook iets met dr te maken, maar waar ik op doel is iets anders.

Neem een uit de kluite gewassen eindversterker waar een " clipping" indicatie zit dmv een led.
Stuur deze versterker aan met muziek en dan zodanig dat deze led niet meer uit gaat (bijna continu brand)
Wat denk je wat voor "geluid" als het nog geluid genoemd mag worden deze produceerd?
Welnu het voorbeeld van een paar topics hieronder is dus precies hetzelfde, continu clipping.
Het is o zo jammer dat een clipping meter niet op de standaard da converters en spelers zit, anders was het schouwspel nog mooier dan een lichtorgel.
Maar clipping op een versterker is toch iets anders dan clipping in het bronsignaal. In essentie klinken beiden niet goed, daar heb je helemaal gelijk in, maar wanneer een versterker gaat clippen kan je je speakers slopen door de blokgolf die wordt gegenereerd. Dit zal bij een clippend bronsignaal niet gebeuren binnen het werkgebied van je versterker.

Evenwel klinkt het inderdaad niet goed.

[ Voor 40% gewijzigd door j-phone op 07-01-2014 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweety61
j-phone schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 16:41:
[...]

Dank je voor deze toelichting :)

[...]

Maar clipping op een versterker is toch iets anders dan clipping in het bronsignaal. In essentie klinken beiden niet goed, daar heb je helemaal gelijk in, maar wanneer een versterker gaat clippen kan je je speakers slopen door de blokgolf die wordt gegenereerd. Dit zal bij een clippend bronsignaal niet gebeuren binnen het werkgebied van je versterker.

Evenwel klinkt het inderdaad niet goed.
Je hebt helemaal gelijk binnen het werkgebied van de apparatuur is er niet erg veel aan de hand, maar je mag van mij aannemen dat ook al draai je het op een lager volume je speakers dit niet echt kunnen waarderen, anders gezegd indien je een normaal sinusvormig signaal loslaat op je systeem en dit b.v. afspeelt op de stand van je volume knop -30Db en daarna een clipping signaal zoals onder vermeld en zelfs als deze geegaliseerd is op hetzelfde niveau van het sinusvormig signaal krijgen je speakers het spaans benauwd.
Maar het wordt nog veel erger want als je onze gegevens hebt gezien op het forum zul je gemerkt hebben dat we vergeleken hebben met flac of wave bestanden dit zijn zgn lossless kopie's genomen van het originele album.
Maar je weet net zo goed als ik dat het grootste gros luistert naar Mp3 of aac bestanden, met een bitrate gemiddeld van 160kbs
Het rippen wat wordt gedaan door bijna iedereen inclusief i-tunes, spotify, etc noem maar op is simpelweg cd erin, omzetten naar mp3 of aac en klaar is kees, nou ik kan je zeggen kees is niet klaar.
Kees is nu pas echt over de zeik
Kijk hier maar eens naar:
http://ftpho001.home.xs4a...%20anniversary%20Flac.jpg
En nu deze:
http://ftpho001.home.xs4a...h%20anniversary%20mp3.jpg

Beide van exact hetzelfde nummer zelfde cd etc,etc mp3 is nota bene 320kbs

Wat al ging clippen gaat nu vol in het rood en dan is dit niet eens de ergste
Wat denk je hoe een trance nummer er uit ziet nadat ie is geript en door div deejay's wordt gedraaid?

http://ftpho001.home.xs4a...20Must%20Run%20Trance.jpg

De Dr waarde ligt hier nog op 3 wellicht dat je nu begrijpt waarom de nationale hoorstichting zich erg druk maakt over het explosief toegenomen hoorbeschadigingen bij jeugdige bezoekers van dancing e.d.
Het is toch van de zotte dat een festival verplicht is oordopjes te verschaffen om het gehoor van de bezoeker te beschermen.

Om nog even terug te komen op de Dr meting om het je te proberen nog duidelijker te maken dit is wat het doet (beetje ruw dan) het leest een nummer en doet b.v elke 2ms een meting van de hardheid (volume) van het signaal, dit doet hij eindeloos lang totdat het nummer is afgelopen, daarna worden al deze waardes bij elkaar opgeteld en gedeeld door het aantal "metingen" verricht.
Hieruit komt een gemiddelde naar boven wat een indruk geeft tussen het zachtste moment en het hardste moment van een nummer lees hier gemiddeld verschil.
Er komt wel wat meer bij kijken maar grofweg komt het hier wel op neer. en dat verklaard heel goed waarom klassieke muziek niet zo'n hoge waarde heeft gemiddeld genomen.
Berdien Stenberg zit b.v. op een gemiddelde van Dr11 maar ja een fluit is nou niet een "dynamisch" instrument, dit geld natuurlijk ook voor violen contrabas en ga zo maar door.
Desondanks klinken klassieke albums over het algemeen zeer goed.
Een cd met alleen gitaar er op zal over het algemeen ook niet extreem hoog scoren maar indien de dynamiek intact is gelaten klinkt ook deze gemeen goed.

Er zijn mensen die deze Dr meting maar niks vinden en dat het niet de werkelijkheid vertegenwoordigd.
Maar ik persoonlijk vind het een hele goede graadmeter om de kwaliteit van een product te beoordelen.
En sorry dat ik het zeg maar als de DR ruk is (lager dan 5) dan is de opname ook ruk.
Pas vanaf DR9 en hoger wordt het acceptabel voor b.v in de auto.
Dynamic range hanteert Dr14 en hoger voor een goed album maar dat vind ik weer wat te hoog gegrepen.
Als ik naar mijn collectie uit de jaren 80-90 kijk kom ik uit op +/- Dr12 met hier en daar wat uitschieters.

Gr Tweety

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbit13
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-06 21:55
[/quote]

idd een hele hoge DR, maar verder vind ik het een vrij matige remaster van dat album. Sowieso is het dubieus dat de DR significant hoger is dan van de originele LP, en ik vind de MFSL ook erg dof klinken. Mijn favoriet van dit album is de "Speakers Corner" 180g LP van grofweg 10 jaar terug.

Slechte DR is slecht, maar het omgekeerde is niet waar. Een album met een DR van richting de 20 is alleen te beluisteren als je 'm zo hard zet dat de luide stukken oorverdovend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-06 10:26
Goed topic; ga ik zeker volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweety61
Hobbit13 schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 21:35:
[...]

idd een hele hoge DR, maar verder vind ik het een vrij matige remaster van dat album. Sowieso is het dubieus dat de DR significant hoger is dan van de originele LP, en ik vind de MFSL ook erg dof klinken. Mijn favoriet van dit album is de "Speakers Corner" 180g LP van grofweg 10 jaar terug.

Slechte DR is slecht, maar het omgekeerde is niet waar. Een album met een DR van richting de 20 is alleen te beluisteren als je 'm zo hard zet dat de luide stukken oorverdovend zijn.
Ja dat hangt weer een beetje van de muziek af die ingelezen is
Het originele album van Dire Straits "Brother In Arms" eerste!!! uitgave zit op een gemiddelde van Dr16
terwijl so far away op Dr20 zit en money for nothing op Dr18.
Nou die hoef je echt niet plankgas te zetten hoor, maar ja laten we eerlijk wezen ik denk toch dat het de bedoeling is dat we naar deze muziek "luisteren" in onze eigen woonkamer of waar dan ook.
Het heeft weinig zin om Bolero van Ravel dr26 te gaan draaien op een productie afdeling van een staal bewerkings bedrijf.
Maar thuis in je luie stoel is dat heel goed te behappen.
En dat heeft sinds jaar en dag heel goed gewerkt , waarom zou dat nu ineens niet meer kunnen?
Omdat er visite in de huiskamer zit? nou dan zet je je av versterker op "night cinema" wordt alles een beetje inelkaar geduwd en komt het wat dichter bij elkaar, visite weg knopje weer terug in stand "Original"

Kijk en daar zit hem nu het probleem met "muziek" van tegenwoordig
Je kunt de koffie op tafel zetten en de melk en de suiker, maar het wordt best lastig als je liever koffie zwart had gewild als de melk en suiker er al in zit.

Gr Tweety

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
In hoeverre zijn de keuzes tijdens de opname (en de (directe) vervolgbewerkingen) eigenlijk niet al koffie ne suiker?

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 07-01-2014 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweety61
[/quote]

DR Peak RMS Filename

Chickenskin.

Groet.
Hoi Frick
even een vraagje over dit album, als je deze luistert heb jij dan ook bij het nummer "bloody well right" vanaf 2minuut 03 het idee dat er tikken in de plaat zitten?
Kom het een aantal keer tegen op heel de cd
bdw mijn release A&M 1984 82839 36472

Gr Tweety

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ga dat morgen gelijk Checken. In de middag.

Zit alweer een tijdje te volgen wat er geschreven word en jij hebt gewoon gelijk. Niets meer, niets minder.

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:07

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

begintmeta schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 22:19:
In hoeverre zijn de keuzes tijdens de opname (en de (directe) vervolgbewerkingen) eigenlijk niet al koffie ne suiker?
Klopt, elke stap in het proces is een melk en suiker in de koffie, maar afhankelijk van hoe het aangepakt is, is het eindproduct een goeie cappuccino, of een smerige bak koffie vol melk en suiker...

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweety61
begintmeta schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 22:19:
Nou laat ik het dan zo zeggen tijdens die oude opnames stond er een potje koffie een potje suiker en een potje melk, nu staat er alleen nog het potje koffie met de melk en suiker er al in.
Inderdaad tijdens de originele mix zijn er al keuzes gemaakt in bias contrast en tembre.
Maar hadden we toch nog wat om mee te spelen een equalizer,limiter,toon regeling o ja en die knop hoe heette die ook al weer,..? o ja dat was ie loudness, nou die hebben we met de hedendaagse uitgaves niet meer nodig hoor, die kunnen we weg gooien linia directa de kliko in.
Zouden we die nog wel gebruiken stoken we onze cinchkabels ook nog op hebben we niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweety61
bartvl schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 22:41:
[...]

Klopt, elke stap in het proces is een melk en suiker in de koffie, maar afhankelijk van hoe het aangepakt is, is het eindproduct een goeie cappuccino, of een smerige bak koffie vol melk en suiker...
Hadden we in de jaren tachtig heel, heel veel cappuccino en heel heel weinig smerige bakken koffie met veel melk en suiker, nu hebben we alleen nog maar smerige bakken koffie met heel heel heel af en toe een cappuccino look alike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

even een vraagje over dit album, als je deze luistert heb jij dan ook bij het nummer "bloody well right" vanaf 2minuut 03 het idee dat er tikken in de plaat zitten?

Ik heb toch nog even geluisterd, ben geen tikken tegen gekomen, alleen een zacht tikken op de drums.
Elk toontje is hoorbaar.

Ik zeg altijd, de muziek is stil. Daar bedoel ik mee dat als je het keihard draait, dat ik alle omgevinggeluiden ook kan horen. Als iemand de deur opendoet of als je water uit de kraan tapt.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweety61
Anoniem: 436692 schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 22:50:

Ik heb toch nog even geluisterd, ben geen tikken tegen gekomen, alleen een zacht tikken op de drums.
Elk toontje is hoorbaar.

Ik zeg altijd, de muziek is stil. Daar bedoel ik mee dat als je het keihard draait, dat ik alle omgevinggeluiden ook kan horen. Als iemand de deur opendoet of als je water uit de kraan tapt.

Groetjes
Hoi frick, dan ga ik mijn originele exemplaar even nader onder de loep nemen want die tikken die ik hoor (in tegenfase zelfs) lopen niet echt met De Maat mee ook de navolgende nummers hoor ik ze er tussendoor.
Very very vreemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 251512

Erg interessant topic, ga ik zeker volgen.

Het DR en ReplayGain verhaal zijn zoals eerder is gezegt niet heilig, maar het zijn absoluut goede uitgangspunten om de kwaliteit te bepalen.

Hier ook nog een mooie die ik in mijn bezit heb, de MFSL editie van Brothers in Arms
foobar2000 1.2.2 / Dynamic Range Meter 1.1.1
log date: 2014-01-07 16:57:54

Analyzed: Dire Straits / Brothers in Arms (MFSL)

DR19 -0.10 dB -20.65 dB 5:13 01-So Far Away
DR16 -1.16 dB -19.67 dB 8:26 02-Money for Nothing
DR12 -3.76 dB -19.05 dB 4:13 03-Walk of Life
DR14 -3.34 dB -20.57 dB 6:34 04-Your Latest Trick
DR13 -5.39 dB -20.93 dB 8:30 05-Why Worry
DR15 -0.10 dB -18.79 dB 6:58 06-Ride Across the River
DR14 -0.06 dB -19.16 dB 4:40 07-The Man's Too Strong
DR17 -0.98 dB -19.97 dB 3:41 08-One World
DR14 -1.47 dB -19.87 dB 7:01 09-Brothers in Arms

Bitrate: 609 kbps
Dan heb ik ook nog een Japanse SHM versie van dit album, maar die is toch net iets minder en dit is voor mij vooral bij de eerste 2 nummers goed hoorbaar.
foobar2000 1.2.2 / Dynamic Range Meter 1.1.1
log date: 2014-01-07 17:11:25

Analyzed: Dire Straits / Brothers In Arms (SHM-CD)

DR14 -0.20 dB -15.66 dB 5:12 01-So Far Away
DR11 -0.20 dB -13.64 dB 8:26 02-Money For Nothing
DR10 -0.20 dB -12.81 dB 4:12 03-Walk Of Life
DR13 0.00 dB -14.77 dB 6:34 04-Your Latest Trick
DR12 -3.01 dB -18.47 dB 8:31 05-Why Worry
DR12 0.00 dB -15.19 dB 6:58 06-Ride Across The River
DR12 -0.20 dB -16.08 dB 4:40 07-The Man's Too Strong
DR12 -0.20 dB -13.79 dB 3:41 08-One World
DR12 -0.20 dB -16.01 dB 7:00 09-Brothers In Arms

Official DR value: DR12

Bitrate: 686 kbps
@ tweety

Ik heb zojuist ook de MFSL versie opgezet van Crime of the Century en ik hoor geen tikken in de nummers die jij aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweety61
Anoniem: 436692 schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 22:50:

Elk toontje is hoorbaar.

Groetjes
Hoi frick zit nu te luisteren naar de cd in mijn Sony cdp-x7esd en ja hoor ook daar van die maffe tikken er door heen dus geen foute rip ik hoor ze ook in hide in tour shell en dreamer.
Het is me niet eerder opgevallen maar dat kan komen dat het even geleden is dat ik deze heb gedraaid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
tweety61 schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 22:22:
[...]

Hoi Frick
Kom het een aantal keer tegen op heel de cd
bdw mijn release A&M 1984 82839 36472

Gr Tweety
Die tikken zitten ook in de eerste Dire Straits release op cd.
Om nog even terug te komen op de Dr meting om het je te proberen nog duidelijker te maken dit is wat het doet (beetje ruw dan) het leest een nummer en doet b.v elke 2ms een meting van de hardheid (volume) van het signaal, dit doet hij eindeloos lang totdat het nummer is afgelopen, daarna worden al deze waardes bij elkaar opgeteld en gedeeld door het aantal "metingen" verricht.
Hieruit komt een gemiddelde naar boven wat een indruk geeft tussen het zachtste moment en het hardste moment van een nummer lees hier gemiddeld verschil.
Er komt wel wat meer bij kijken maar grofweg komt het hier wel op neer. en dat verklaard heel goed waarom klassieke muziek niet zo'n hoge waarde heeft gemiddeld genomen.
Berdien Stenberg zit b.v. op een gemiddelde van Dr11 maar ja een fluit is nou niet een "dynamisch" instrument, dit geld natuurlijk ook voor violen contrabas en ga zo maar door.
Desondanks klinken klassieke albums over het algemeen zeer goed.
Een cd met alleen gitaar er op zal over het algemeen ook niet extreem hoog scoren maar indien de dynamiek intact is gelaten klinkt ook deze gemeen goed.
Hoe die DR plugin werkt snap ik wel. Ik snapte alleen je grafiek niet helemaal.
Hadden we in de jaren tachtig heel, heel veel cappuccino en heel heel weinig smerige bakken koffie met veel melk en suiker, nu hebben we alleen nog maar smerige bakken koffie met heel heel heel af en toe een cappuccino look alike

Wat mij nou zo verbaasd is dat we kennelijk in de 80's:

1. Niet wisten wat we hadden vwb geluidskwaliteit in opnames
2. We walkmans niet zo idioot hard gingen zetten dat we doof werden
3. Wisten wat goed klonk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweety61
Anoniem: 251512 schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 23:07:
Erg interessant topic, ga ik zeker volgen.

Het DR en ReplayGain verhaal zijn zoals eerder is gezegt niet heilig, maar het zijn absoluut goede uitgangspunten om de kwaliteit te bepalen.

Hier ook nog een mooie die ik in mijn bezit heb, de MFSL editie van Brothers in Arms

[...]

Dan heb ik ook nog een Japanse SHM versie van dit album, maar die is toch net iets minder en dit is voor mij vooral bij de eerste 2 nummers goed hoorbaar.

[...]

@ tweety

Ik heb zojuist ook de MFSL versie opgezet van Crime of the Century en ik hoor ook geen tikken in deze versie.
Hoi revision en trick ja het is echt reëel vreemd het zijn zeker geen slagen op de drums of zo de cd klinkt ook verder prima en luisterend op een akg 702 die genadeloos is zegt toch wat met m'n oortjes van 52 jaar bijna.
Heeft een van jullie toevallig ook de mfsl versie van rickie Lee Jones pirates?
Ik heb hem dus wel en hij klinkt niet verkeerd maar tijdens de opname ging er toch wat fout
Ik denk dat ze tijdens de opname sessie verstoppertje hebben gespeeld en tegen het tapedeck omhoog gelopen zijn want bij twee nummers gaat het een beetje mis om precies te zijn 3min 47 het nummer living it up en skeletons tijd weet ik niet precies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweety61
j-phone schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 23:15:
[...]

Die tikken zitten ook in de eerste Dire Straits release op cd.

[...]

Hoe die DR plugin werkt snap ik wel. Ik snapte alleen je grafiek niet helemaal.

[...]

[...]

Wat mij nou zo verbaasd is dat we kennelijk in de 80's:

1. Niet wisten wat we hadden vwb geluidskwaliteit in opnames
2. We walkmans niet zo idioot hard gingen zetten dat we doof werden
3. Wisten wat goed klonk
Nou mij verbaast het niet zo destijds gingen marantz JVC sansui, en noem maar op met elkaar aan de loop wie de beste versterker, platenspeler, tuner of wat dan ook had met de meest rare snufjes kwam het op de markt
Met de cassettes tdk Philips,basf hetzelfde net een tandje meer dynamiek of een paar hertz meer frequentiebereik (ferro,chroom,ferro-chroom, metaal)
Ook de platenspeler kwam aan de beurt keramisch,magneto dynamisch moving coil.
Kortom kwaliteit kwaliteit, beter beter best.
En nu?
Geen hond die het nu nog interesseerd wat een app kan of hoe het klinkt
We hebben (bijna) allemaal een 3 in 12 av gebakje staan met 20 melkpakken er op aangesloten want in de slaapkamer douche toilet overal moet er herrie zijn.
Met wel 300 watt pop power.
Wouw wat een woest beest is dat zeg
Dat een oude versterker van 1976 met maar 2x 25 watt dit woeste beest finaal van de tafel blaast is maar bijzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

tweety61 schreef op maandag 06 januari 2014 @ 00:29:
[...]
Er staan nog een paar voorbeelden op die ik in de vorige posts gemeld heb, hier weer de link:

Het verschil tussen de CD uitgave en de gelijke DVD uitgave.
In dit geval The Corrs Unplugged met "radio" en Fleetwood Mac The Dance met "Silver Springs"
De corrs Dr7 versus Dr11 en Fleetwood Mac Dr7 versus Dr16!!!
Luister en ervaar het verschil.
Even voor de Fleetwood Mac fans jullie weten dat Silver Springs vlg Stevie op het album Rumours had moeten staan en dat ze daarvan aardig van over de floss was.
Dit is de eerste "live" versie die uitgebracht werd in de originele Fleetwood Mac bezetting
Let in dit geval maar is op tussen gitaar van Lindsay en de vocalen van Stevie
Ik zou ze wel spelen op een media speler met replay gain ondersteuning (foobar) dan zijn ze wat luidheid betreft hetzelfde en zijn de verschillen duidelijk waarneembaar.

Zo dat was ie weer veel luister (test) plezier en ben wederom benieuwd naar de reactie's
Heb je voorbeeldjes weer eens beluisterd, weer een ENORM verschil zeg.
Had ze weer 2 keer hetzelfde genoemd dus wist opnieuw niet welke versie het precies was (voor de slimme jongens die weer met termen als "expectation bias" komen aanzetten...), maar je hoort het gewoon meteen. De goede "Radio" versie klinkt veel rustiger (minder druk) en de stem komt niet zo scherp naar voren als in de andere versie. Hetzelfde verhaal bij "Silver Springs".
Luister dit wel op mijn UD7006 via analoge uitgang op men speakerset. Heb een vermoeden dat het verschil op PC speakertjes veel minder duidelijk zou zijn.

EDIT : nog vergeten melden dat mijn vrouw die geen hol kent van DR of loudness wars ook duidelijk het verschil hoorde en telkens de beste versie eruit koos.
'Nuff said lijkt me.

[ Voor 7% gewijzigd door daffie82 op 12-01-2014 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweety61
daffie82 schreef op zondag 12 januari 2014 @ 21:55:
[...]

Heb je voorbeeldjes weer eens beluisterd, weer een ENORM verschil zeg.
Had ze weer 2 keer hetzelfde genoemd dus wist opnieuw niet welke versie het precies was (voor de slimme jongens die weer met termen als "expectation bias" komen aanzetten...), maar je hoort het gewoon meteen. De goede "Radio" versie klinkt veel rustiger (minder druk) en de stem komt niet zo scherp naar voren als in de andere versie. Hetzelfde verhaal bij "Silver Springs".
Luister dit wel op mijn UD7006 via analoge uitgang op men speakerset. Heb een vermoeden dat het verschil op PC speakertjes veel minder duidelijk zou zijn.

EDIT : nog vergeten melden dat mijn vrouw die geen hol kent van DR of loudness wars ook duidelijk het verschil hoorde en telkens de beste versie eruit koos.
'Nuff said lijkt me.
Dag Daffie,
Ja leek me wel duidelijk wat het beste gaat klinken en toch is dit koffie a la creme gekocht bij la place in de V&D heuvelstraat Tilburg vergeleken met koffie a la creme gekocht bij la place in de V&D heuvelstraat Tilburg.
Zelfde smaak maar een wereld van verschil
Maar heb weer een paar nieuwe testjes

Ik heb nu het wat "ruige" werk onder de loep genomen
Evanescense met going under van de dvd Anywhere but home ook hier de cd versus dvd
en dan hebben we Richie blackmore met Ariel van de dvd/cd Paris Moon (Blackmore's Night)
De eerste Evanescense is materiaal wat moet "Feunen", degene die de test aandurft zal zonder meer kunnen vertellen welke versie het meeste feunt.
Nu we het over feunen hebben:
Dan even een ultieme luistertest voor die mensen die een 3 in 12 av hifi fidelity stereo round set hebben staan.
Boven vermelde DVD van Richie Blackmore "Paris Moon" en dan de DTS track nummer 9
"Diamonts & Rust" ik zou deze ergens lenen of kopen en meenemen als je een nieuwe surround set gaat kopen.
Indien na 2 minuut 00 de set nog "leeft" dan zou ik hem in laten pakken en meenemen, maar zeer waarschijnlijk gaan alle lampjes uit en zal de subwoofer die ook aangesloten was ergens op de straat of op het dak gezocht moeten worden omdat ie de "werkdruk" niet aankon.
Het is wel de bedoeling dat dit sub kanaal (LFE) aanstaat anders is het effect weg.
Let op ik praat over de LFE stream en niet het normale sublaag wat doorgaans bij div dvd's gemixt wordt.
Oudere onder ons die de film Earthquake kennen van destijds (1972) deze kon alleen in een speciale ingerichte bioscoop gedraaid worden.
Welnu die film is niks vergeleken met dit.
En dat zet ik onder de categorie "feunen"

(Edit)
Even nog wat anders heb er ook twee nummers van de "Partridge Family" op staan deze zijn in mp3 formaat en zijn ook "Remasters" uit 1993 wel te verstaan de nummers zelf zijn uit 1971!!!
Ja mensen effe rekenen dat is dus 43 jaar oud bijna.
En als ik dan naar dat resultaat ga luisteren zeg ik job wel done!!!

Gr Tweety

[ Voor 5% gewijzigd door tweety61 op 12-01-2014 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
Ontopic:

Quincy Jones: back on the block.

[ Voor 20% gewijzigd door j-phone op 13-01-2014 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:38

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Hmmm... er wordt hier flink met cijfertjes gesmeten.
Wat ik mij afvraag is hoe vaak een verschil 'op papier' ook daadwerkelijk hoorbaar is.

Waar ik benieuwd naar ben: De cd Hesitation Marks van Nine Inch Nails is op twee manieren gemastered. De een op de gebruikelijke 'luide' manier, de ander gericht op de audiofiel. Is er hier iemand die beide versies in zijn ebzit heeft en kan vergelijken?
Ik heb zelf de vinyl versie van het album, en een 320kb/s mp3 rip. Of die laatste de 'audiphile' versie is weet ik niet (deze werd aangeboden ter download als je via de NIN site het album bestelde).

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweety61
Nyarlathotep schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 08:09:
Hmmm... er wordt hier flink met cijfertjes gesmeten.
Wat ik mij afvraag is hoe vaak een verschil 'op papier' ook daadwerkelijk hoorbaar is.
Beste,
Om hier achter te komen zou je de volgende nummers is binnen kunnen halen en zelf te oordelen of je het verschil wel of niet hoort.

Evanescense is het verschil 7 (CD) versus 12 (DVD) (op papier)
Blackmore's Night is het verschil 8 (CD) versus 11 (DVD) (op papier)

Luister ze en kijk of je verschil waarneemt tussen beide versie's is daarmee meteen jou vraag beantwoord
Gr tweety

Edit: probeer ze wel af te spelen op b.v. Foobar of een andere speler met "Replay gain" mogelijkheden

[ Voor 7% gewijzigd door tweety61 op 14-01-2014 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweety61

Waar ik benieuwd naar ben: De cd Hesitation Marks van Nine Inch Nails is op twee manieren gemastered. De een op de gebruikelijke 'luide' manier, de ander gericht op de audiofiel. Is er hier iemand die beide versies in zijn ebzit heeft en kan vergelijken?
Ik heb zelf de vinyl versie van het album, en een 320kb/s mp3 rip. Of die laatste de 'audiphile' versie is weet ik niet (deze werd aangeboden ter download als je via de NIN site het album bestelde).
Hier is je antwoord:
http://www.dr.loudness-wa...ails&sort=album&order=asc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbit13
tweety61 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 19:35:
[...]
Om hier achter te komen zou je de volgende nummers is binnen kunnen halen en zelf te oordelen of je het verschil wel of niet hoort.

Evanescense is het verschil 7 (CD) versus 12 (DVD) (op papier)
Blackmore's Night is het verschil 8 (CD) versus 11 (DVD) (op papier)

Luister ze en kijk of je verschil waarneemt tussen beide versie's is daarmee meteen jou vraag beantwoord
Gr tweety
Hoe kan je beoordelen of de dynamic range (compressie) het enige verschil is tussen deze uitvoeringen van dit nummer?

Over het algemeen wordt voor een video DVD de muziek volledig opnieuw gemixed. Ken zelfs een hele boel concerten waarbij het geluid van de DVD op een andere dag opgenomen was als het geluid van de CD. (op een cd kan je prima nummers uit meerdere shows samenvoegen tot 1 concert, met beeld erbij valt het op als de zanger ineeens een ander shirt aan heeft)

Dit soort vergelijken hebben alleen zin als je met 1 bron begint, en vervolgens op een gecontroleerde manier de verschillende versies maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Het nummer XO van Beyoncé had geweldig kunnen klinken als er een beetje dynamiek in zat. Nu is het een platte ruiscompilatie.

En inderdaad: DR5. En die score is alleen maar zo "hoog" (kuch) omdat er een paar stillere momenten in zitten, plus een lange intro.

Echt onluisterbaar voor mij, anders had ik het nog wel toegevoegd aan de playlists die ik vaker luister...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14038

Waar ik benieuwd naar ben: De cd Hesitation Marks van Nine Inch Nails is op twee manieren gemastered. De een op de gebruikelijke 'luide' manier, de ander gericht op de audiofiel. Is er hier iemand die beide versies in zijn bezit heeft en kan vergelijken?
Een audiofiele versie met een DR lager dan 12 is simpelweg zinloos IMHO.
Als ik moet gokken denk ik dat die audiofiele manier op 192kHz is gemastered of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbit13
Anoniem: 14038 schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 10:01:
[...]
Een audiofiele versie met een DR lager dan 12 is simpelweg zinloos IMHO.
Dat vindt jij dus een label als MFSL al niet audiofiel, aangezien nog niet de helft van hun platen boven de DR van 12 uitkomen. Maar goed, die weten natuurlijk ook niets van geluidskwaliteit.... Dan kan ik je aanraden om saaie muziek te gaan luisteren, van bv Chesky Records, is niet om aan te horen, maar heeft wel een meetbaar perfecte geluidskwaliteit :p
Als ik moet gokken denk ik dat die audiofiele manier op 192kHz is gemastered of zo.
what??? sample rate is echt een heel klein detail in het zeer complexe proces van masteren. Settings van de equializer etc hebben echt een veel grotere invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Can you feel it 2013:
http://open.spotify.com/track/260lx26LmbJUyCmY5V2URx

Can you feel it 1980:
http://open.spotify.com/track/4IiuLNG8nFfT4XAc94sxLz

Kwam 'm toevallig tegen op Spotify. Best wel een dramatisch verschil eigenlijk. Dynamisch bereik vind ik vooral invloed hebben op hoe hard de muziek kan zonder dat hij vermoeiend is; de 1980-versie kan harder (wordt niet irritant) en maakt dan meer indruk.

Soms wordt de baspartij verminderd zodat de rest harder kan (degene die de mix heeft gedaan van Maroon 5's Songs about Jane klaagde er op een forum over dat zijn mix kapot werd gemaakt door blanket compression die op werd gelegd vanuit de studio, waardoor een heel octaaf aan lage tonen is verdwenen). Dit is dus een indirect gevolg van het verlagen van de DR van een nummer; niet de toegevoegde compressie (verlaagde dynamische bereik) maar het verlaagde frequentiebereik.

Het scheller maken van mixen vind ik ook wel een redelijk probleem tegenwoordig. Lijkt wel of iedereen die een mixer bedient een beetje doof is en de hoogste tonen niet meer hoort en ze nét te luid afmixt. Of dat komt doordat dat ook een mooie manier is om alles harder te maken :+

Samplerate heeft tijdens het mixproces trouwens wel degelijk invloed, om dezelfde reden waarom je foto's beter in hogere resolutie kunt bewerken; kleine afrondfoutjes/mixfoutjes kunnen verschijnen bij combineren van verschillende filters. Op hogere samplerates hebben deze fouten veel minder hoorbare invloed waardoor ze bij het masteren van de cd op lagere samplerate niet meer te horen zijn. Een master met een hogere samplerate is daarom wel zo fijn.

Maargoed, de equalizer blijft een veel grotere invloed hebben natuurlijk. Als je daar je instellingen verklooit, dan kun je een hoge DR hebben, maar dan klinkt het nog steeds niet mooi. En dat brengt me weer terug op Can You Feel It: leuk dat die oude versie zo veel dynamisch bereik heeft, maar ik vind hem toch erg schel geequalized, da's bij de 2013-versie toch beter gedaan... waardoor ik die beter vind klinken, ondanks de lagere DR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweety61
Ik zal mijn bijdrage hier ook maar weer eens doen.
Hobbit:
De nummers die ik als voorbeeld heb neergezet zijn dus wel degelijk van een en hetzelfde concert.
Ik doe zelf regelmatig geluid mixen (live) voor een band waar ik samen met een vriend het geluid verzorg.
En ondanks het feit dat we ze door en door kennen inclusief de nummers die ze spelen lukt het ons niet om 2 keer achter elkaar dezelfde mix te maken voor hetzelfde nummer.
Zelfs de kleinste variatie is onherroepelijk hoorbaar als cd en dvd niet aan elkaar verwant zijn.
Dit geld ook voor dvd /cd Fleetwood Mac the dance als the corrs met unplugged cd dvd.
Aan jou toon te horen merk jij niet veel verschil tussen een dynamische versie en een platte.
Dat kan natuurlijk waarom niet, maar om het idee te wekken dat het helemaal geen belangrijke rol speelt en er wezenlijk niets aan de hand is vind ik toch ook niet kloppen.
Alleen al in google meer dan 2 miljoen hits op het woord loudness war.

Betreft MFSL: (hobbit, Wouter) de gemiddelde Dr waarde die gehaald wordt ligt tussen 12-14
Dat is ook heel logisch zo'n beetje het hele repertoire wat opnieuw gemasterd is komt uit de jaren 80 oftewel de analoge ampex banden dus extreem hoge waardes zul je hier niet tegenkomen.
En dat hoeft ook niet zolang de compressie maar een natuurlijk gedrag heeft.
Opnames met een analoge recorder hebben dit van nature als de band verzadigd gaat dit gepaard met het afronden van het signaal en bij zeer zeer zeer extreme oversturing vervorming maar tegen die tijd zijn de vu meters op dit deck veranderd in oleipeilmeters en geen vu meer (vol naar rechts)

Wat mij een beetje hier op het forum opvalt dat dat ene instrument wat aan heel dit proces het zwaarst te lijden heeft en dus bijna altijd het onderspit delft op het moment dat er aan wordt gemorreld.
Bijna niemand de in mijn ogen toch wel extreme verschillen tussen hoge en lage dr bijna niet waarneemt
En welk instrument hebben we het hier over?,.. jawel percussie of drumstel.
De meest simpele versie heeft een base,snare,tom, en hi-hat en zelfs van deze meest elementaire delen blijft bij een geremasterde versie helemaal niets meer over.
Een voorrbeeld uit de goeie oude tijd Led Zeppelin met het gelijknamige album Led Zeppelin en het nummer "Black Dog" originele release van 1971 in tegenstelling tot de 3 disc set Mothership uit 2007
En ja dit is dus hetzelfde nummer en dezelfde master bij de 2013 versie is dus de base nergens meer te bekennen op het moment dat alles los gaat het enige wat er in vlagen doorheen komt is alsof iemand tegen de microfoon stat te trappen of zo.
Nog veel erger wordt het als men de originele cd uitgaves van Melissa Etheridge gaat vergelijken met de compilatie "The Road Less Traveled" uit 2005.
Wat daar gebeurt wil je niet weten het is gewoon een aanfluiting voor alle muzikanten die eraan meegewerkt hebben.
Zelfs met een vlieg op een stuk karton slaan klinkt beter.
Een paar voorbeelden "Aint it Heavy" (Album Never Enough), Bring Me Some Water (Album Melissa Etheridge), I Want To Come Over ( Album Your Little Secret)'"I'm The Only One (Album Yes I Am)
"Like The Way I Do" (Album Melissa Etheridge"
Wie bij deze nummers niet hoort dat het goed mis gaat val onder de categorie doof.
Wel zorgen dat je de originele eerste uitgaves hebt anders heeft het geen zin.
Moet ik een paar voorbeelden er op zetten voor download dan laat het maar weten.

Sorcerer: Ik denk dat spotify voornamelijk mp3 streamt en als deze nummers niet vooraf naar beneden zijn geleveld (-2dB) voordat ze worden geript heb je grote problemen.
Ik heb beide versie's geluisterd en vergeleken met mijn eigen flac versie en daar is van extreem hoog geen sprake.

Gr Tweety

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14038

Hobbit13 schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 11:52:
what??? sample rate is echt een heel klein detail in het zeer complexe proces van masteren. Settings van de equalizer etc hebben echt een veel grotere invloed.
Masteren is niet complex an sich, ik geef regelmatig workshops waarin ik in een dagje globaal de theorie uitleg. Maar het is wel moeilijk want je moet er gevoel voor hebben en weten wat je doet want je mag geen fouten maken. In vergelijk is het maken van een mix toch wel complexer. Alleen heb je daar vaak toch wat meer speling.
Sample rate is niet onbelangrijk maar in vergelijk is EQ idd veel belangrijker.

Mijn opmerkingen gingen meer over het feit dat het meer marketingtechnisch over kwam dan dat het ook hout zou snijden. Niet iets wat ik van NiN zou verwachten.

En voor de duidelijkheid DR is al vaak bekritiseerd dat het geen goede manier zou zijn om te bepalen of iets goed klinkt of niet en daar kan ik me wel in vinden. Alleen is het tot nu toe de enige manier waarop je de factor smaakgevoeligheid per persoon kan negeren. Het is een grove schaal en als je wilt kan je er ook mee smokkelen. Iets wat je met het K-systeem ook wel kan.
Dus wat dat betreft is het gehoor nog de beste manier om het te bepalen. En voor mij in de praktijk merk ik wel dat DR12 tm DR8 een soort van gevarenzone is en alles lager dan DR8 is gewoon vervormd. Vandaar dat ik zelf alles hoger dan DR12 eerder als audiofiel durf te scharen dan alles lager. Maar als mijn klanten hard willen dan krijgen ze hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

tweety61 schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 21:29:
Sorcerer: Ik denk dat spotify voornamelijk mp3 streamt en als deze nummers niet vooraf naar beneden zijn geleveld (-2dB) voordat ze worden geript heb je grote problemen.
Ik heb beide versie's geluisterd en vergeleken met mijn eigen flac versie en daar is van extreem hoog geen sprake.
Smaken verschillen ook. Het is ook niet extreem maar wel veel hoog en weinig laag vind ik. Vind het prettiger als het lekker vol klinkt (van heel laag tot heel hoog), en daarnaast ook een hoog bereik heeft zodat percussie ook goed hard overkomt en echt indruk kan maken.

Spotify is trouwens ogg (hoge bitrate-versie is 256 kbps geloof ik) waarbij per nummer een soort ReplayGain-waarde wordt bijgehouden (die waarde is min of meer vergelijkbaar met DR). Als je gaat afspelen dan zet hij het volume omlaag bij nummers met een lage DR. Daardoor klinken die nummers gevoelsmatig zachter dan nummers met een hoge DR op Spotify, ook al zet je het volume vol open. Hiervoor moet je de optie "alle nummers zelfde volume" aan hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:31
Gisteravond voor de gein mijn platenspeler weer eens aangesloten. Een van de LP's die ik heb gedraaid is Genesis van Genesis. Behalve wat gekraak klonk de LP hardstikke goed vind ik. Heb de CD ook. Deze nog even laten analyseren door de Dynamic Range meter. Dit is het resultaat:

Analyzed folder: D:\muziekbestanden\Genesis\Genesis\
DR Peak RMS Filename

DR16 -1.99 dB -22.67 dB 01 Genesis - Mama.wav
DR18 -3.48 dB -23.05 dB 02 Genesis - That's All.wav
DR16 -3.79 dB -22.18 dB 03 Genesis - Home by the Sea.wav
DR18 over -21.33 dB 04 Genesis - Second Home by the Sea.wav
DR16 -1.26 dB -19.36 dB 05 Genesis - Illegal Alien.wav
DR15 -3.53 dB -21.07 dB 06 Genesis - Taking It All Too Hard.wav
DR17 -0.43 dB -19.09 dB 07 Genesis - Just a Job to Do.wav
DR14 -0.78 dB -18.85 dB 08 Genesis - Silver Rainbow.wav
DR16 -1.02 dB -20.64 dB 09 Genesis - It's Gonna Get Better.wav

De CD die ik heb is die uit 1983 van Phonogram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Alles van Phil Collins is geweldig qua DR.
Heb onlangs zijn "Face Value" album gekocht, zijn eerste solo plaat uit begin jaren 80.
Klinkt super en heel dynamisch. Phil is ook allergisch van al die domme remasters, hij heeft volgens mij ook geen enkele CD van hem laten remasteren.
Moesten meer artiesten als Phil zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 17:37:
[...]

Spotify is trouwens ogg (hoge bitrate-versie is 256 kbps geloof ik)
beetje offtopic, maar de audiocodec van xiph.org heet vorbis, de container is ogg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beetje ontopic, mijn container is grijs.
Ga ik naar toe als ik weer eens een geremasterde cd wegkiep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweety61
daffie82 schreef op zondag 19 januari 2014 @ 00:56:
Alles van Phil Collins is geweldig qua DR.
Heb onlangs zijn "Face Value" album gekocht, zijn eerste solo plaat uit begin jaren 80.
Klinkt super en heel dynamisch. Phil is ook allergisch van al die domme remasters, hij heeft volgens mij ook geen enkele CD van hem laten remasteren.
Moesten meer artiesten als Phil zijn!
Hoi Daffie,
Tot op bepaalde hoogte heb je gelijk het gaat goed t/m serious hits live (1990)
Dance into the light wordt al minder (dr10) maar kan er nog mee door
Testify is voor de grijze kliko Dr5

Gr Tweety

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweety61
Anoniem: 436692 schreef op zondag 19 januari 2014 @ 09:48:
Beetje ontopic, mijn container is grijs.
Ga ik naar toe als ik weer eens een geremasterde cd wegkiep.
Je kunt hem beter aan een grote baksteen vastbinden en dan door de raam kegelen waar je hem hebt gehaald, worden ze daar misschien ook wakker.

Het email verkeer wat ik had met de producer van Katie Melua (Mike Batt) heeft uiteindelijk niks uitgehaald
Ze zien geen reden om de albums opnieuw naar een aanvaardbaar en luisterbaar niveau te remasteren.
Heb verteld dat met deze keuze de daling in de verkoop nog verder inkakt en heb netjes bedankt en gezegd dat ik mijn muziekbeleving ergens anders ga beproeven en ben afgehaakt.

Gr Tweety

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Dit weekend was ik trouwens weer wat muziek aan het luisteren van mijn held Michael Jackson.
Eerst zijn album Dangerous (1991 originele CD), lekker hard laten knallen. Toppers als ''Will you be there'' en ''Give in to Me''. Heerlijke platen.
Daarna zijn ''History (1995)'' CD eens erin gegooid. Ook lekker.
Alleen jammer dat je hem na een half uur er weer wilt uitgooien omdat je hoofdpijn krijgt.
Ging daarna eens de DR vergelijken. Dangerous DR11, History DR8
Ik ga maar eens de vinyl rip van History luitsteren vandaag (die zat op DR10 of DR11 dacht ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
foobar2000 1.3 / Dynamic Range Meter 1.1.1
log date: 2014-02-22 10:22:12

Analyzed: Marianne Faithfull / Broken English (Deluxe Edition CD1)

DR12 -0.12 dB -13.93 dB 4:39 01-Broken English
DR15 -0.12 dB -17.43 dB 4:45 02-Witches's Song
DR13 -1.16 dB -16.29 dB 4:16 03-Brain Drain
DR14 -0.57 dB -16.70 dB 5:12 04-Guilt
DR13 -1.55 dB -17.49 dB 4:13 05-The Ballad of Lucy Jordan
DR13 -0.62 dB -15.21 dB 3:07 06-What's the Hurry
DR14 -0.05 dB -16.96 dB 4:44 07-Working Class Hero
DR12 -0.45 dB -14.73 dB 6:49 08-Why'd Ya Do It

Number of tracks: 8

Bitrate: 858 kbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hoewel dit topic al een tijdje niet is bezocht, toch een reactie.

Vanmiddag een aantal uren door mijn flac, mp3, wave en ogg verzameling bezig geweest om de DR te meten.

Een CD die er heel erg uit springt qua waarden: Sade - Diamond Life.

Zeker het beluisteren waard. Een score van gemiddeld DR=15 is ook niet mis.

Lekkere relax muziek.

foobar2000 1.3.2 / Dynamic Range Meter 1.1.1
log date: 2014-04-29 17:44:42

Analyzed: Sade / Diamond life

DR15 -0.31 dB -19.21 dB 6:19 ?-Cherry pie
DR15 -1.90 dB -20.42 dB 4:38 ?-Frankie's first affair
DR16 -1.79 dB -19.65 dB 6:01 ?-Hang on to your love
DR16 -1.01 dB -20.33 dB 4:44 ?-I will be your friend
DR16 -1.31 dB -21.43 dB 5:21 ?-Sally
DR12 -7.92 dB -22.38 dB 5:00 ?-Smooth operator
DR14 -4.05 dB -19.92 dB 3:25 ?-When am I going to make a living
DR16 -2.05 dB -21.50 dB 5:29 ?-Why can't we live together
DR15 -1.50 dB -19.69 dB 3:59 ?-Your love is king

Bitrate: 1411 kbps
Codec: PCM

[ Voor 65% gewijzigd door Schinnen-groen op 29-04-2014 17:46 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweety61
Even vanuit hier een update omtrent de discussie of een Dr waarde iets toevoegt aan het dynamisch gevoel dan wel iets zegt over de kwaliteit van een bepaalde cd.
Welnu ik heb de proef op de som genomen en ik moet helaas mededelen dat deze vorm van meten tot een van de beste is die tot op heden te gebruiken is en zowel voor klassiek,jazz, pop etc, etc.
Ik ben zo brutaal geweest om een aantal lp's en hele, heele oude 78 rpm platen te rippen
en geen enkel maar dan ook geen enkel exemplaar ging lager dan Dr10.
De laagst gemeten waarde was idd Dr10 met The Platters "heaven on earth" originele 78rpm bakkeliet plaat uit 1956.

Gezien de leeftijd van de opname en de opname technieken van destijds is dit voor een heel rustig nummer een bijzonder goede waarde.
Het gemiddelde uit mijn gehele collectie is Dr 12-13 niks op aan te merken deze waardes worden zelfs gehaald met de z.g.n. heet opgenomen singles 45rpm van de jaren 80 ook niks mis mee dus.

Hiervan uitgaande is het echt gods geklaagd dat een nieuw album van Within Temptation niet meer haalt dan een gemiddelde van Dr5 (Hydra)
Een Nilfisk industrie stofzuiger heeft meer variatie.
Het meeste moet ik nog lachen met de nieuwe reclame campagne van Dab+ "ruis en kraakvrije ontvangst met kristal helder geluid"
Ik weet niet wat zij verstaan onder kristal helder maar in elk geval is de woordspeling verkeerd gekozen.
Maar "super plat en kneiterhard" komt meer in de richting

Zo dat was weer mijn update aan dit verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

FM-radio dynamisch bereik ligt anders lager dan het bereik van DAB+ ... Een zender als Radio 4 komt veel meer tot z'n recht via DAB+. Net zoals vinyl ook een lager dynamisch bereik heeft dan de cd.

De vraag is of je dat dynamische bereik ook wil gebruiken ... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

tweety61 schreef op maandag 02 juni 2014 @ 00:58:
Ik ben zo brutaal geweest om een aantal lp's en hele, heele oude 78 rpm platen te rippen
en geen enkel maar dan ook geen enkel exemplaar ging lager dan Dr10.
Er is wat commentaar geweest op de DR-meting met betrekking tot Vinyl. De meting zou Vinyl bevoordelen, zelfs CDs en Vinylplaten met exact dezelfde mastering hebben een andere DR-waarde, in het voordeel van Vinyl. Dit omdat een CD kan clippen, de snijnaald bij een LP schiet dan gewoon door. Het dynamische bereik veranderd echter niet door dat doorschieten, de DR-waarde wel.

Lees bijvoorbeeld ook deze post: http://www.hydrogenaud.io...php?showtopic=102895&st=0

[ Voor 6% gewijzigd door ktf op 02-06-2014 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op maandag 02 juni 2014 @ 08:30:
FM-radio dynamisch bereik ligt anders lager dan het bereik van DAB+ ... Een zender als Radio 4 komt veel meer tot z'n recht via DAB+. Net zoals vinyl ook een lager dynamisch bereik heeft dan de cd.

De vraag is of je dat dynamische bereik ook wil gebruiken ... ;)
90% van de radio luisteraars zit in de auto, met dus een heel hoog achtergrond ruisnivo.

Daarom wordt de zaak bij het NOB platgecomprimeerd. Vroeger gebeurde dat met een magische doos genaamd "Optimod".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

joopv schreef op maandag 02 juni 2014 @ 16:13:
[...]

90% van de radio luisteraars zit in de auto, met dus een heel hoog achtergrond ruisnivo.

Daarom wordt de zaak bij het NOB platgecomprimeerd. Vroeger gebeurde dat met een magische doos genaamd "Optimod".
Klopt, wil nog niet zeggen dat ik elke audio CD ook platgecomprimeerd wil hebben !
Maar dat snappen ze niet. Maarja, wie LUISTERT tegenwoordig nog muziek vraag ik me af... Ik wel, maar 95% niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

joopv schreef op maandag 02 juni 2014 @ 16:13:
[...]

Multiband-compressie ook nog eens. 3FM doet dit bijvoorbeeld ook en bij sommige nummers hoor je dat gauw. Echter, wil je 3FM digitaal luisteren (bijv. via de kabel) dan hoor je allerlei nare artifacts in de vorm van hoge tonen die je op FM niet hoort omdat FM een kleine frequentiebereik heeft. Als je die artifacts ook bij DAB+ hoort dan is dat niet bepaald bevorderlijk voor de luisterervaring.

Ik weet niet meer waar ik het heb gelezen, maar ik las ergens dat men de compressie voor digitaal niet wil aanpassen omdat mensen gewend zouden zijn aan een typisch geluid dat bij een zender hoort. Tja... :+

En wat betreft een cd en clipping; in theorie kan vinyl ook gewoon clippen met zelfde soort artifacts als gevolg, anders klopt er iets niet en schiet je naald uit de groef lijkt me? Hoe dan ook heb je op cd weer minder ruis omdat het geen analoog medium is. Hoe je het ook wendt of keert; op een cd kan muziek gewoon heel erg mooi klinken... geen sacd nodig voor heel erg mooie muziek en heel erg mooi geluid. Ik heb oude cd's van een aantal Pink Floyd-platen en die zijn werkelijk subliem.

Alleen gebruikt bijna niemand het medium zo :(

[ Voor 22% gewijzigd door Sorcerer8472 op 02-06-2014 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

Ja pijnlijk verhaal eigenlijk he? Zoveel commercieel belang om het er allemaal zo hard mogelijk op te zetten (voeg in random drager). Films zijn gelukkig nog een uitzondering, maar muziek met wat dynamisch bereik is wel zeldzaam. Sommige muziek kan het wel hebben (weinig DR). Maar als je dan eens een plaat hoort met dynamiek, dat klinkt het zo opvallend echt :P. Ik vraag me af of dit ooit nog gaat veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Ik vind de huidige muziek sowieso crap beyond words. Dus dat scheelt gelukkig !
Het is precies of dit samen gaat.... Een tijdperk zonder dynamisch bereik is ook zwakke muziek blijkbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Sorcerer8472 schreef op maandag 02 juni 2014 @ 17:22:
En wat betreft een cd en clipping; in theorie kan vinyl ook gewoon clippen met zelfde soort artifacts als gevolg, anders klopt er iets niet en schiet je naald uit de groef lijkt me?
Nee, op vinyl is er geen sprake van clipping. Er is inderdaad wel sprake van het uit de groef schieten van de naald, maar dat is afhankelijk van de platenspeler en de naalddruk, terwijl een clippende CD altijd clipt, onafhankelijk van de omstandigheden.

Die 'kans' is een factor in het masteren van een LP: Vinyl heeft een bepaald 'maximumvolume' in specifieke frequentiebanden. Daarbij is een zachter signaal ook minder breed, dus kan de groef langer zijn. Maximum volume zegt echter niets over dynamisch bereik.

Anyway, mijn punt is: stel dat je een doodgeslagen digitaal bestand (met dus een zeer lage DR) naar een cutting lathe stuurt om er een LP van te maken, dan maakt het imperfecte proces van het snijden van een LP (met overshoot e.d.) 'hobbels' in de geluidsvorm die er eerst helemaal niet inzaten. Daardoor is de DR van een LP meestal hoger dan die van een CD, ook al komen ze van precies dezelfde master. De DR meet namelijk het verschil tussen de piekwaarde en de RMS waarde, en die overshoot e.d. maken kunstmatige pieken. Daardoor wordt het verschil tussen piek en RMS automagisch groter.
daffie82 schreef op maandag 02 juni 2014 @ 17:56:
Ik vind de huidige muziek sowieso crap beyond words.
Sjongejonge, kan het nog generieker? Ik dacht dat het over één kam scheren van bepaalde bevolkingsgroepen door een zekere heer Wilders al kortzichtig was, maar alle "huidige muziek" onder een noemer plaatsen, dat slaat alles |:(

[ Voor 5% gewijzigd door ktf op 02-06-2014 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-06 12:02
-

[ Voor 100% gewijzigd door HarmoniousVibe op 02-06-2014 19:26 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

ktf schreef op maandag 02 juni 2014 @ 19:25:

Sjongejonge, kan het nog generieker? Ik dacht dat het over één kam scheren van bepaalde bevolkingsgroepen door een zekere heer Wilders al kortzichtig was, maar alle "huidige muziek" onder een noemer plaatsen, dat slaat alles |:(
Nee generieker kan niet.
Alle huidige muziek die je op commerciële radio stations hoort en wat tegenwoordig de top-50 hits zijn, dat vind ik vooral zwaar bagger.
Helaas moet ik op mijn werk constant die zooi luisteren, je zou voor minder generiek worden.
En by the way : je kan ook op een milder toontje je punt maken, meneer ktf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:32
Het is precies of dit samen gaat.... Een tijdperk zonder dynamisch bereik is ook zwakke muziek blijkbaar...
Gelukkig is er nog wel wat goeie metal O-)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Neuh, dat gaat niet samen.

Er komt n.l. nog zat goede muziek uit, alleen hoor je dat inderdaad niet op 538 en Q en zulks. :P
Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste