Volgend jaar bij Dynamic Range Day is het misschien een idee om een keer te proberen om wat meer aandacht ervoor te krijgen in NL. Misschien iemand tot ambassadeur bombarderen en langssturen bij 3FM / DWDD ofzo om het te promoten.
Iemand hier die zo gek is om op radio/tv te durven hiervoor? Met Nederlandse muziek is het namelijk ook vrij ernstig gesteld vind ik.
Na een klacht in de Coen en Sander-show een paar maanden terug heeft DWDD trouwens ook een compressor op hun live-optredens gegooid, een paar dagen later nadat vooral Coen zat te klagen over dat het geluid nergens naar klonk... Nou is het wel zo dat mijn receiver altijd wat harder moest bij een optreden, maar dan klonk het ook echt héél erg goed! Na de wijziging werd het blikkeriger en plat... en harder ja
Even los van het brakke Dolby-geluid van de NPO trouwens. Da's echt extreem teleurstellend en amateuristisch. Sowieso slaat het echt als een tang op een varken dat er 15% ofzo van het centerkanaal in de frontkanalen wordt gestopt; da's te weinig voor mensen die hun centerspeaker niet hebben aangesloten en het verstoort het geluidsbeeld voor mensen die wel alles hebben aangesloten. Er is echt geen enkele reden om het zo te doen. En bij films die 5.1 zijn doen ze een downmix naar stereo en daarna weer een upmix naar 5.1
Maargoed, even back on subject: mensen die dit een goed idee vinden? Volgend jaar met Dynamic Loudness Day iets doen in de media hiermee? Het doel is met name om bewustwording te creëren bij zowel artiesten als bij het publiek: artiesten moeten begrijpen dat de ziel uit hun muziek geperst wordt en het publiek moet het verschil leren begrijpen. Wellicht dat de waanzin dan stopt.
Overigens nog een voorbeeldje van hoe het NIET moet:
http://open.spotify.com/track/1UPSTq4jGWeYEZ3IJN8E4L
Een best wel leuk poppy nummer van Bertolf. Alleen vanaf bijv. 1:30 hoor je dat zijn stem bij elke drumslag kort iets zachter wordt door (gok ik) een te trage release bij blanket compression. Sowieso is dat hele album gemasterd door iemand die hogetonendoof is volgens mij. Moet je eens naar de s-klanken in de zang luisteren
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.