Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 11:47
Jammer dat deze discussie soms naar beneden zakt, terwijl het wel hartstikke interessant is!
Is het niet een idee om een lijst samen te stellen waar allerlei goed gemasterde cd's in staan? In de TS staat wel een lijstje, maar die is niet helemaal compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:55

servies

Veni Vidi Servici

deepbass909 schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 18:02:
[...]

Ik weet van Room Eleven dat in ieder geval het eerste album (Six White Russians and a Pink Pussycat) single take is opgenomen, waarbij de volledige band dus in 1 keer de verschillende nummers heeft ingespeeld.
Gezien het blog van de band zelf is dat onzin. Misschien dat ze ieder nummer apart in 1 take hebben opgenomen, maar zeker niet het hele album...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Double J schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 09:38:
Is het niet een idee om een lijst samen te stellen waar allerlei goed gemasterde cd's in staan? In de TS staat wel een lijstje, maar die is niet helemaal compleet.
Zou ik ook erg leuk vinden. Kan je tenminste even checken VOOR je de CD koopt.
Misschien een idee voor een nieuw projectje? ( iemand tijd teveel? :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:15

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Slonzo schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 12:05:
[...]

Zou ik ook erg leuk vinden. Kan je tenminste even checken VOOR je de CD koopt.
Misschien een idee voor een nieuw projectje? ( iemand tijd teveel? :+ )
Database aanmaken waar enkele specificatie's staan. Met uitdraai van audicity ofzo? Zijn daar makkelijke systemen voor?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ga niet opnieuw het wiel uitvinden:
http://www.dr.loudness-war.info/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Waar zijn die cijfers op gebaseerd? Aangezien ik enkele albums ertussen zie staan waarvan ik zeker weet dat die goed gemixed zijn maar die gewoon onder de 10 scoren....

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-09 10:26
Touchdomex schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 14:56:
[...]

Waar zijn die cijfers op gebaseerd? Aangezien ik enkele albums ertussen zie staan waarvan ik zeker weet dat die goed gemixed zijn maar die gewoon onder de 10 scoren....
Mee eens, The Octopus van Amplifier bijvoorbeeld, is in mijn ogen (oren) toch heel behoorlijk gemixt, krijgt alleen maar 7's en achten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Touchdomex schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 14:56:
[...]

Volgens mij dynamic range, de verhouding tussen de zachtste en de hardste passages in een track/album. Het exacte algoritme weet ik zo niet, het staat vast in één van de gelinkte fora daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Henk007 schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 15:17:
[...]

Volgens mij dynamic range, de verhouding tussen de zachtste en de hardste passages in een track/album. Het exacte algoritme weet ik zo niet, het staat vast in één van de gelinkte fora daar.
Zal eens kijken aangezien ik die dingen wel lossless heb en ze lossy erin staan. Wie weet kan ik wat aanvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
De meetsoftware schijn je via deze site te kunnen verkrijgen, maar daar moet je wel eerst registreren.
http://www.pleasurizemusic.com/

Lossy of lossless heeft overigens geen invloed op de dynamic range.
of je moet in extreem lage bitrates gaan, in de orde <64kbps mp3 of <40 kbps aac, maar dat heeft nauwelijks nog iets met muziek te maken

[ Voor 27% gewijzigd door Henk007 op 30-03-2011 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als het progje ook op linux draait wil ik de collectie op mijn server er ook wel eens doorheenhalen. Maar heb geen zin me te registreren. Toen ik een tijdje terug zocht was ergens overigens ook een mogelijkheid om zonder registratie (op een legale manier) meetsoftware te krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 30-03-2011 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 20:14

Sorcerer8472

Mens sana?

Nogmaals: dynamic range en compressie zijn wel met elkaar verbonden, maar het is niet zo dat een nummer met een lagere dynamic range per se kapotgecomprimeerd is!

Muziek met heel veel herrie kan onterecht "te gecomprimeerd" lijken terwijl dat eigenlijk alleen komt doordat het gewoon rock is zonder zachte passages in de muziek.

Muziek met een paar stillere passages en meerdere kapotgecomprimeerde harde passages kan daarentegen weer onterecht te rooskleurig zijn beschreven in de tabel.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo, daar ben ik eindelijk weer, ben dit topic volledig uit het oog verloren ;). Ik ga de TS volledig herzien, zitten een paar grove fouten in zie ik nu en daarnaast natuurlijk alles wat tot nu toe in dit topic is aangegeven erin verwerken.
Sorcerer8472 schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 16:54:
Nogmaals: dynamic range en compressie zijn wel met elkaar verbonden, maar het is niet zo dat een nummer met een lagere dynamic range per se kapotgecomprimeerd is!

Muziek met heel veel herrie kan onterecht "te gecomprimeerd" lijken terwijl dat eigenlijk alleen komt doordat het gewoon rock is zonder zachte passages in de muziek.

Muziek met een paar stillere passages en meerdere kapotgecomprimeerde harde passages kan daarentegen weer onterecht te rooskleurig zijn beschreven in de tabel.
Je hebt volledig gelijk, compressie is dan ook beter te horen dan te zien. Maar dan komt het weer aan op smaak (sommige mensen houden gewoon meer van 'ruis'). Compressie is dan misschien ook niet het juiste woord, maar misschien komt het er meer op neer dat dingen gewoon slecht gemasterd kunnen zijn.

Veel rock albums hebben zo het probleem dat bijna alle partijen snoeihard elektronisch zijn gemixt waardoor misschien niet eens de dynamiek weg is in de algehele track maar je het verschil niet meer hoort tussen volume van de verschillende partijen (om het zo maar te zeggen, het geluid wat de artiesten in de studio zullen horen is gewoon niet hetzelfde als dat jij op de CD krijgt vanwege de masterkwaliteiten van de producer). Zo zou bijv. de drum veel harder zijn dan de bas en de bas weer dan de gitaar in het echt maar op de CD is het allemaal even hard, zonde, want het klinkt zo veel beter als alles puur is (kijk maar naar de vroege albums van Stevie Wonder zoals Innervisions (ook genoemd in de OP)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Ik heb het nog alleen over stille/minder stille passages (zoals een erg stille intro van een rocknummer dat daarna helemaal losbarst maar daarna nog een paar stille passages heeft). Dan wordt de range ook hoger ingeschat dan hij daadwerkelijk is.

Overigens, wat ook nog een punt is, is dat het vaak niet heel goed gemastered is qua frequentiebereik: vaak mist het ontzettend diepe en het heldere hoge, da's ook een beetje jammer. Als je dan later een film ziet dan merk je dat dat bij filmmuziek wel erin zit en dat dat wel lekker vol klinkt (nee, het ligt niet aan m'n instellingen, want er is wel muziek die het wel heeft, alleen heel erg veel ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorcerer8472 schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 21:43:
Overigens, wat ook nog een punt is, is dat het vaak niet heel goed gemastered is qua frequentiebereik: vaak mist het ontzettend diepe en het heldere hoge, da's ook een beetje jammer. Als je dan later een film ziet dan merk je dat dat bij filmmuziek wel erin zit en dat dat wel lekker vol klinkt (nee, het ligt niet aan m'n instellingen, want er is wel muziek die het wel heeft, alleen heel erg veel ook niet).
Ik zag toevallig laatst een producer op TV aan het uitleggen waarom ze dat doen (toevallig een Nederlandse HipHop producer, kan niet op de naam komen). "Ja pakken dan in de studio het meest k*tte speakersetje wat we hebben en zorgen er dan voor dat het zelfs daarop ook 'dope' klinkt". Tjah, dan blijft er weinig over ja, hij wist ook te vertellen dat dit een veel gebruikte methode is in veel studios... :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 21:47:
[...]

Ik zag toevallig laatst een producer op TV aan het uitleggen waarom ze dat doen (toevallig een Nederlandse HipHop producer, kan niet op de naam komen). "Ja pakken dan in de studio het meest k*tte speakersetje wat we hebben en zorgen er dan voor dat het zelfs daarop ook 'dope' klinkt". Tjah, dan blijft er weinig over ja, hij wist ook te vertellen dat dit een veel gebruikte methode is in veel studios... :S
Gezien het genre is het volgens mij niet eens erg om dat te doen... De sound moet "dik" zijn. Bass moet diep en de beats moeten sterk klinken. Ik heb het album van de partyquad op mp3. Daar zitten er nummers tussen die echt gruwelijk vet klinken maar ook niet. Zal morgen eens kijken het verschil tussen enkele nummers maar voor zover ik weet is die dichtgesmeerde dingen gewoon iets voor de muziek.

Zelfde geld voor Infected Mushroom. Zo dichtgesmeerd als het maar kan. Toch klinkt het erg fijn en helder. Hele rare combinatie.

Daarentegen als hiphop producers iets anders laat doen dan ga je huilen.... Het hoort niet bij de muziek en dat hoor je uiteindelijk terug in het eindresultaat...

In dit topic heb ik al enkele voorbeelden daarvan gepost... Echt om te huilen gewoon :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Touchdomex schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 22:05:
[...]

Gezien het genre is het volgens mij niet eens erg om dat te doen... De sound moet "dik" zijn. Bass moet diep en de beats moeten sterk klinken. Ik heb het album van de partyquad op mp3. Daar zitten er nummers tussen die echt gruwelijk vet klinken maar ook niet. Zal morgen eens kijken het verschil tussen enkele nummers maar voor zover ik weet is die dichtgesmeerde dingen gewoon iets voor de muziek.

Zelfde geld voor Infected Mushroom. Zo dichtgesmeerd als het maar kan. Toch klinkt het erg fijn en helder. Hele rare combinatie.

Daarentegen als hiphop producers iets anders laat doen dan ga je huilen.... Het hoort niet bij de muziek en dat hoor je uiteindelijk terug in het eindresultaat...

In dit topic heb ik al enkele voorbeelden daarvan gepost... Echt om te huilen gewoon :X
Ff op een oude reactie reageren: het komt voor een flink deel ook door de manier waarop geequalized is heb ik gemerkt.

Build a rocket boys van Elbow is bijvoorbeeld goed gemastered en heeft een groot dynamisch bereik, maar bij de mastering of het mixen is er iets misgegaan met Guy Garveys stem: hij heeft ineens een heel hees bijgeluid (dat erger is dan de 'echte' heesheid in zijn stem). Door die hoge bijgeluiden klinkt het een stuk minder prettig als je het op hoog volume luistert, en da's doodzonde... Vraag me dan ook af of dit niet gewoon is gemastered door iemand die niet meer alle tonen hoort :+

Aan de andere kant heb je ook Infected Mushroom wat weer heel dik gemastered is, wellicht met minder hoge tonen of waarbij deze subtieler in de muziek zijn verwerkt. Hoge tonen maken het juist dat muziek vermoeiend gaat klinken en dat je het volume omlaag wilt draaien, dus als je die eruit filtert of er heel subtiel in verwerkt dan heb je dat probleem niet.

Verder nog een paar 90's-bands voor het lijstje:
Skunk Anansie en No Doubt (verschilt wel per nummer)

Je hoort gelijk hoe veel beter het klinkt dan huidige muziek (ook al was het toen ook al gecomprimeerd; alleen niet totaal kapot zoals tegenwoordig, bijv. bij Coldplay ofzo). Je hoort vooral veel meer definitie in de drums en veel meer lage tonen: lage tonen zijn een probleem als je op -3dB mixt, want die drukken de hoge tonen zo ver 'omhoog' in de waveform dat je clipping krijgt... dus ze worden er maar uit gehaald of fors in amplitude verlaagd waardoor je o.a. de basedrum kwijt bent... Maar daar krijg je gratis artifacts in het hogetonenbereik voor terug, en dat vindt men dan harder klinken... :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:45
Sorcerer8472 schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 16:26:
[...]

Build a rocket boys van Elbow is bijvoorbeeld goed gemastered en heeft een groot dynamisch bereik, maar bij de mastering of het mixen is er iets misgegaan met Guy Garveys stem: hij heeft ineens een heel hees bijgeluid (dat erger is dan de 'echte' heesheid in zijn stem). Door die hoge bijgeluiden klinkt het een stuk minder prettig als je het op hoog volume luistert, en da's doodzonde... Vraag me dan ook af of dit niet gewoon is gemastered door iemand die niet meer alle tonen hoort :+
Nu je erover begint: heb naar aanleiding van deze cd van Elbow enige tijd terug ook het album The Seldom Seen Kid op de kop getikt. Op zich goed gemixt, behalve de stem van Guy - die verknalt het helemaal. Wel hees zoals je van hem gewend bent, maar met buitengewoon scherpe randen. Meer dan op Build a Rocket Boys. Niet fijn om naar te luisteren...

Maar hoe anders dan Elbow is Massive Attack! Sinds vorige week draait het album Mezzanine rondjes in het loopwerk en verbaas me iedere keer weer over de sfeeropbouw, ruimtelijkheid (mede dankzij de redelijk forse hoeveelheid laag) en de hoeveelheid details. Erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Massive Attack is idd erg goed gemixt (probeer het nieuwe album eens, nog beter! :P) ... Elbow ook wel, maar inderdaad, ze doen iets van lelijke compressie/equalizen (om helderder te laten klinken?) ermee... maar als je nog enigszins hoge tonen hoort dan is het lelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik denk dat je wel kunt stellen dat vrijwel alle cd's die uitgegeven zijn in de eerste 5 of 7 jaar na de komst van de cd speler in 1983 wel fatsoenlijk afgemixt / gemasterd zijn. Toen betaalde je ook nog de hoofdprijs voor een schijfje, ik herinner me een bedrag van zo'n 42 gulden als standaard prijs. Reken dat maar eens om naar een modaal 1986 salaris.

Het grappige is dat je juist die cd's vaak ziet liggen op vlooienmarkten en beurzen, voor weggeefprijzen. Maar de muziek moet ook een beetje in je smaak passen natuurlijk.

[ Voor 20% gewijzigd door joopv op 23-08-2011 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
joopv schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 12:42:
Ik denk dat je wel kunt stellen dat vrijwel alle cd's die uitgegeven zijn in de eerste 5 of 7 jaar na de komst van de cd speler in 1983 wel fatsoenlijk afgemixt / gemasterd zijn. Toen betaalde je ook nog de hoofdprijs voor een schijfje, ik herinner me een bedrag van zo'n 42 gulden als standaard prijs. Reken dat maar eens om naar een modaal 1986 salaris.

Het grappige is dat je juist die cd's vaak ziet liggen op vlooienmarkten en beurzen, voor weggeefprijzen. Maar de muziek moet ook een beetje in je smaak passen natuurlijk.
Nou, een deel van die vroege CD's is wel gemastered met emphasis waardoor je weer op een ander vlak kwaliteit inlevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Nog een tip: het nieuwe album van De Staat (bekend van het nummer Sweatshop) klinkt ook ontzettend lekker. Echt mooi dik afgewerkt geluid :)

Wat betreft emphasis: houdt dat in dat hoge tonen een stuk harder/scheller klinken? Dat effect ken ik wel en je hoort het regelmatig (bijv. ook op Spotify lijkt het bij verschillende nummers nog erin te zitten). Of is dat weer wat anders?

[ Voor 49% gewijzigd door Sorcerer8472 op 23-08-2011 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 02:10

sjaool

Every life should have 9 cats

Bigs schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 13:18:
[...]

Nou, een deel van die vroege CD's is wel gemastered met emphasis waardoor je weer op een ander vlak kwaliteit inlevert.
Pre-emfase is niks nieuws, de alom bewonderde en door sommigen superieur bevonden LP maakt hier ook gebruik van. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Drie albums die ik erg goed vind klinken zijn:
  • Trentemøller - The Last Resort
  • Bon Iver - Bon Iver
  • Nicolas Jaar - The Space Is Only Noise

[ Voor 9% gewijzigd door monnick op 23-08-2011 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

monnick schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 22:24:
  • Bon Iver - Bon Iver
Met die eerste ben ik het eens, de rest niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semicon
  • Laatst online: 20-08 14:04
Trentemoller is inderdaad heel goed. Zeer lage tonen maar ook hele hoge (maar het samenspel van alles klinkt uberhaupt vet).

Ik zou eigenlijk Carbon Based Lifeforms willen toevoegen, al heb ik bij sommige albums (vooral de oude) het idee dat hun samples niet van al te beste kwaliteit zijn (klinken beetje flets ofzo). Interloper is hun beste album imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bóòbó
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-08 20:44
Heeft Metallica het weer voor elkaar gekregen met The View (samen met Lou Reed), of ligt het aan mij?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/otOUg.png

Vooral de gitaarsolo klinkt gewoon kut, iets hoger volume dan normaal en je houdt alleen ruis over.

Bij de live concerten gaat het net zo overigens, concert uit 2011 lijkt aardig op bovenstaande waveform, concert uit 2006 is al stukken beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waking_The_Dead
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-07-2024
De nieuwe CD van Opeth (Heritage) klinkt vrij goed; maar dat viel te verwachten als Steven Wilson er voor iets tussen zit.

edit
Blijkbaar is de dynamic range toch nog maar middelmatig op deze CD (zie hier); maar 't is in elk geval een pak beter dan 90% van de andere CD's die tegenwoordig op de markt komen.

[ Voor 55% gewijzigd door Waking_The_Dead op 28-09-2011 14:45 ]

• Xfile
  • Laatst online: 19:26
joopv schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 12:42:

Helemaal mee eens. Hoe helder klinken de cd's van The Cure en The Smiths, en hoe rommelig klinkt Nevermind van Nirvana.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

monnick schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 22:24:
  • Bon Iver - Bon Iver
Always Something Better van Trentemøller _O_
Die zit qua muziek ook echt geweldig in elkaar (beetje boomy bass misschien, maargoed, dat maakt het ook bedrukkend en dat maakt ook dat de hoge tonen echt enorm helder en clean afsteken tegen de rest, en dan heb ik het ook over de subtiele zachte hoge klanken die erdoorheen zitten).

Kan ook eng hard zonder dat het pijn doet aan m'n oren :P

• Saab
  • Laatst online: 04-09 15:13
Xfile schreef op woensdag 28 september 2011 @ 00:03:
[...]

Helemaal mee eens. Hoe helder klinken de cd's van The Cure en The Smiths, en hoe rommelig klinkt Nevermind van Nirvana.
Dat was ook de bedoeling van Nevermind...ze waren al niet zo heel erg tevreden met de gladgestreken opnames..

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• Waking_The_Dead
Wow, ik ben serieus onder de indruk van de akoestische live CD "Acoustic Gypsy" van L.A. Guns. Deze is gisteren uitgebracht en heeft een DR score van 13 met uitschieters tot 15: DR Database entry

Over het algemeen hebben live albums een veel lager dynamisch bereik dan een studio album. OK, het is een akoestische set, maar dan nog.

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 10:56
Wat een leuk topic! Ik ben de laatste tijd ook op zoek naar albums die superieur zijn gemasterd. Ik ben ook begonnen om eens een SACD te bestellen en te luisteren hoe dat klinkt.
Jamie cullum - twenty something
Norah jones - come away with me.

Nu lees ik alleen wel op diverse fora dat het album van Norah van bedroefende geluids kwaliteit is. Ook wel goed om eens te luisteren hoe het 'slecht' klinkt.

Andere goed album vind ik Live in Gelredome van Ilse de Lange. Top kwaliteit is dat, maar haar laatste album Live in Ahoy vind ik erg slecht, ik mis daar dynamiek, het klinkt als één hoop muziek.

[ Voor 19% gewijzigd door ChiLLeR op 29-09-2011 09:44 ]

>> Signature?

• Paul01
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 10:05
Wat een leuk topic is dit. Zit net naar de nieuwe cd van Joe Bonamassa met Beth Hart (dont Explain) te luisteren. Klinkt ook best lekker moet ik zeggen.
Daarnaast vind ik de cd van Jack Johnsen - In between dreams erg lekker.

Ik luister trouwens op een Marantz set met Elac boekenplank speakers

[ Voor 32% gewijzigd door Paul01 op 29-09-2011 19:45 ]

Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12

• Waking_The_Dead
Telfordia schreef op donderdag 29 september 2011 @ 19:44:
Wat een leuk topic is dit. Zit net naar de nieuwe cd van Joe Bonamassa met Beth Hart (dont Explain) te luisteren. Klinkt ook best lekker moet ik zeggen.
Ach zo? Zijn laatste CD met Black Country Communion is anders wel huilen met de pet op. Misschien dat ik die solo CD's toch maar een kans moet geven dan.

• Paul01
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 10:05
Over zijn andere cd's kan ik niet oordelen. Deze heb ik niet.

Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Waking_The_Dead schreef op woensdag 28 september 2011 @ 22:19:
Wow, ik ben serieus onder de indruk van de akoestische live CD "Acoustic Gypsy" van L.A. Guns. Deze is gisteren uitgebracht en heeft een DR score van 13 met uitschieters tot 15: DR Database entry
Hé, wat een mooie site. Iets voor in de TS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Waking_The_Dead schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 20:47:
De nieuwe CD van Opeth (Heritage) klinkt vrij goed; maar dat viel te verwachten als Steven Wilson er voor iets tussen zit.

edit
Blijkbaar is de dynamic range toch nog maar middelmatig op deze CD (zie hier); maar 't is in elk geval een pak beter dan 90% van de andere CD's die tegenwoordig op de markt komen.
Heb eens een stukje geluisterd, maar de compressie hoor je wel hoor (in het openingsnummer met de piano hoor je dat hij nauwelijks zachter wordt op de momenten dat hij uitdooft... als je direct daarna een echte piano met een uitdovende toon hoort dan is dat een groot verschil). Maar het is idd minder slecht dan veel andere dingen die nu worden uitgegeven (het is toch het ergst bij pop enzo, kijk maar eens bij muziek van Katy Perry ofzo 8)7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grompoe
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-09 14:23
Leuk topic om te volgen dit, zelf ook eens een suggestie doen.
Voor de blues liefhebbers hier: Marquise Know - Here I am.
Vind ik zelf waanzinnig lekker klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Laatst online: 19:26
Saab schreef op woensdag 28 september 2011 @ 21:26:
[...]

Dat was ook de bedoeling van Nevermind...ze waren al niet zo heel erg tevreden met de gladgestreken opnames..
Ik bedoel met rommelig: bedompt en vlak.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Xfile schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 19:47:
[...]

Ik bedoel met rommelig: bedompt en vlak.
Hoge en de allerlaagste tonen missen op dat album. Geldt trouwens voor bijna alle moderne kapotgecomprimeerde muziek ook: laag kan gewoon niet ivm dat je anders het absurd lage bereik niet meer kunt bereiken en hoog kan niet omdat dat toch al niet klinkt naast alle artifacts die worden veroorzaakt door de compressie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Ik heb de audio DVD van Supertramp - Crime of the century net geluisterd en wow wat een mix. Heel mooi dynamisch bereik en een goede surround. Alhoewel ik de surround iets te veel aanwezig vind.
Zat met het eerste nummer 'School' meteen met kippenvel op de bank :)

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djensen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-09 19:32
Vind je het gek, School is een nummer met een meesterlijke opbouw dat klinkt zelf op een cassettedeck nog goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:55

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb een probleem met die database... Bekijk deze query maar eens... Jean Michel Jarre zit al jaren bij hetzelfde label (namelijk Dreyfus) en is een ware perfectionist als het op de kwaliteit van de cd of dvd komt. Aero (die zelfs slecht scoort) is juist door hem zo goed mogelijk op plaat gezet. De DVD heeft video maar op een dergelijke manier dat het echt maar het minimale aan bandbreedte gebruikte, zodat voor de DTS-stroom het maximale beschikbaar bleef.
Hij kan dus wel slecht scoren op een dergelijke analyse, maar het geeft eigenlijk alleen maar aan dat de analyse zelf nog absoluut niks zegt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

DR is automatisch lager op het moment dat er heel veel instrumenten tegelijk spelen waardoor er een soort noisefloor ontstaat waardoor je DR een paar dB kleiner lijkt. Bij Oxygene is bijv. ook de hele tijd vanalles te horen en als je kritisch luistert zul je moeten beamen dat de dynamiek niet heel geweldig is op dat album. DR lijkt ook soms groter doordat er momenten van stilte in een nummer zitten, dat slaat ook nergens op natuurlijk :P

Maargoed, DR is ook zeker geen garantie voor goed klinkende muziek. Wat o.a. vaak misgaat is dat er te veel schelle/hoge tonen in muziek zitten imo... maargoed, da's ook een neven-effect van de blanket compression die vaak wordt toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Je moet ook niet vergeten dat Oxygene en Equinoxe analoge opnames zijn die stikken van de overdubs e.d. Dit laatste komt natuurlijk ook niet ten goede aan de dynamiek en geluidskwaliteit.
Neemt niet weg dat ik die CD's nog steeds geweldig vind qua muziek en geluidskwaliteit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
ChiLLeR schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 21:59:
Ik heb de audio DVD van Supertramp - Crime of the century net geluisterd en wow wat een mix. Heel mooi dynamisch bereik en een goede surround. Alhoewel ik de surround iets te veel aanwezig vind.
Zat met het eerste nummer 'School' meteen met kippenvel op de bank :)
Is dat niet een (amateur) 2.0 naar 5.1 upmix van CotC stereo? Recensie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
joopv schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 20:46:
[...]

Is dat niet een (amateur) 2.0 naar 5.1 upmix van CotC stereo? Recensie?
Hmm klopt, ik heb er even naar gezocht en het is inderdaad de versie die jij noemt.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bóòbó
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-08 20:44
De gelekte Lulu van Lou Reed en Metallica klinkt weer flink kut.

Net zo slecht als Death Magnetic, wat een kabaal komt er vanaf. Verschil in volume tussen verschillende instrumenten en vocals is er ook niet, heb nog weinig hoop voor de uiteindelijke CD.
De momenten waar de drum zou moeten uitschieten qua volume (cymbals, hi-hats) is het niet harder dan de muur van gitaar.

Greg Fidelman heeft z'n best weer gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waking_The_Dead
De nieuwe Iced Earth trekt ook op geen reet. Best wel goeie nummers maar komaan... een DR value van 6?
http://www.dr.loudness-war.info/details.php?id=11892

En bandleider Jon Schaffer zei in een recent interview nog dit:
Because there are people out there that still care about audio quality. I happen to be one of them. I know that a lot of the younger people that have grown up on mp3 players and listening to stuff on computers don’t care too much about full-fidelity audio, but I do.
Begrijpen wie begrijpen kan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Laatst online: 14-08 09:13
Ik vroeg mij af of iemand hier de nieuwe geremasterde albums van Pink Floyd heeft aangeschaft en of dat deze de moeite waard zijn? Op andere fora zijn ze er vrij lovend over, maar heb graag wat bevestiging van tweakers :9

Verwijderd

Een heel interessant topic dit.
Ik ben nieuw hier en geneigd dingen te ventileren die al gezegd zijn.
Jammer dat er af en toe afgeweken word van het onderwerp. De TT DR Offline-meter is gratis te downloaden.
Daar kun je de Dynamics van je muziek mee meten.
De beste methode om je muziek te meten blijft natuurlijk zelf luisteren. + een goede installatie.

De nieuwe Pink Floyd voegt waarschijnlijk Qua geluid niets toe aan de oude versies. Meestal zijn de oudere versies zelfs beter.
Later zal ik ook eens met een lijstje komen van goede opnames op cd, dvd, blue ray.

• joopv
  • Niet online
Als ik me niet vergis staat de Alan Parsons quadrofonische mix van DSoTM op de Immersion Box Set.

Die is nu eindelijk officieel uitgegeven. (hij zwerft al bijna 6 jaar als DVDA iso rond op usenet en torrents) Mocht je die nog niet gehoord hebben is dat zeker wel de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Laatst online: 14-08 09:13
joopv schreef op donderdag 15 december 2011 @ 22:04:
Als ik me niet vergis staat de Alan Parsons quadrofonische mix van DSoTM op de Immersion Box Set.

Die is nu eindelijk officieel uitgegeven. (hij zwerft al bijna 6 jaar als DVDA iso rond op usenet en torrents) Mocht je die nog niet gehoord hebben is dat zeker wel de moeite waard.
Ah, dat klinkt zeker interessant. Van dit weekend maar eens proberen als ik mijn goede geluidsset weer tot de beschikking heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Cyleo schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 13:28:
[...]

Ah, dat klinkt zeker interessant. Van dit weekend maar eens proberen als ik mijn goede geluidsset weer tot de beschikking heb ;)
Op de DSOTM immersion versie staan naast het origineel qua audio:
  • De quad mix en de 5.1 mix van The Dark Side Of The Moon die tot nu toe alleen op SACD was uitgebracht...
  • Een vroege mix van The Dark Side Of The Moon
  • Een live opname van het album uit 1974
  • Nog wat alternatieve versies/demos
Op de WYWH Immersion versie staan naast het origineel qua audio:
  • De originele quad mix en de nieuwe 5.1 mix van Wish You Were Here
  • Live opnames uit 1974/1975, een aantal alternatieve versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Even opgezocht.

Jammer dat de Parsons quad mix er niet in hires op staat, dan hou ik het maar bij m'n informele DVDA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

http://www.gearslutz.com/board/5936832-post57.html
2 dB! Waar hebben we het over? ;(

En voor die 2 dB krijg je een ruiserige kraakboel en een octaaf minder aan de onderkant van het spectrum. Gefeliciteerd :{

Vraag me af of er niet-verneukte versies van albums circuleren. Zou geweldig zijn als er gewoon 2 versies worden uitgegeven zodat je de keus hebt...

-edit-
Trouwens, het album "Le Noise" van Neil Young klinkt ook wel erg goed; die bass @ Walk With Me begint al goed in het 1e nummer :D En wat een heerlijk ruimtelijk en vol geluid bij Love And War!

[ Voor 84% gewijzigd door Sorcerer8472 op 21-12-2011 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:05

BHQ

Sorcerer8472 schreef op woensdag 28 september 2011 @ 18:27:
[...]

Always Something Better van Trentemøller _O_
Die zit qua muziek ook echt geweldig in elkaar (beetje boomy bass misschien, maargoed, dat maakt het ook bedrukkend en dat maakt ook dat de hoge tonen echt enorm helder en clean afsteken tegen de rest, en dan heb ik het ook over de subtiele zachte hoge klanken die erdoorheen zitten).

Kan ook eng hard zonder dat het pijn doet aan m'n oren :P
Hmm, net een nummertje aangezet (Youtube kwaliteit weliswaar, dus kan alleen maar veel beter worden nog). Woofy/boomy bas hangt erg van je gebruikte (sub)woofer(s) af denk ik.

Wel érg zonde dat muziek gewoon bruut wordt gehigh- en lowpassed, dat is wat ik wellicht hoorde op de enalaatste van Inflames.. Daar lijkt gewoon niets meer na 12KHz te zitten :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Hoe meer je lowpasst en (vooral) highpasst, hoe harder je de rest kunt laten klinken... tja :')
Bij Maroon 5 geeft degene die de mixing heeft gedaan ook aan dat het hele onderste octaaf weg is gevallen op het uiteindelijke album, puur zodat de rest 2 dB harder kan. Tja... :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik kwam een SACD FLAC rip tegen van een album wat ik ook op CD heb. Dacht, wil toch eens vergelijken.
Merkte al snel dat ik de PC veel harder moest zetten dan de CD speler. Ondanks dat beide digitaal zitten aangesloten.

Dus cd in de dvddrive gedaan, dat scheelde al heel wat qua volumeverschil, maar verschil niet echt direct waarneembaar.
Maar toen in audacity geladen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/G84nRJzIqv2sH9eTpcY7bDiN/full.png
Onderste is de SACD 88.2khz FLAC versie, de bovenste is een 192kbit 44.1khz mp3 die ik gemaakt van de CD. Best maf, de SACD versie mist gewoon heel veel pieken die de mp3 nog wel heeft :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocal1pse
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-09 09:57
_ferry_ schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 19:11:
Ik kwam een SACD FLAC rip tegen van een album wat ik ook op CD heb...
Lijkt mij gewoon slecht geript of van een gecomprimeerd formaat terug geconverteerd naar flac ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Die zal wel "remastered for SACD" zijn... :(

Ik heb wat vergelijkingen gedaan tussen oudere versies van bekende albums en de "remastered" versie.
Die laatste kun je maar beter in een grote boog omheen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ging om snow patrol overigens.
Ik heb ook nog een "digitally remastered" van dire straits, terwijl mijn pa de oude heeft. Heb zo 1,2,3 geen verschil daarin gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtjv
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-02-2023
joopv schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 19:49:
[...]

Ik heb wat vergelijkingen gedaan tussen oudere versies van bekende albums en de "remastered" versie.
Die laatste kun je maar beter in een grote boog omheen lopen.
Niet altijd. Ik vind bijvoorbeeld de laatste uitgave van Graceland van Paul Simon echt waanzinnig goed klinken. Het origineel was al mooi, maar deze is echt geweldig. Zo ook de Simon & Garfunkel verzamelbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Ik had enkele nummers vergeleken van Alan Parsons orginele albums en de 2007 / 2008 remasters.
(Eye in the Sky & The Turn Of a friendly Card).

De 2007/2008 versies zijn luider gemaakt en de pieken zijn "geschoren". Op enkele tientallen momenten wordt de 0dB (0000 / FFFF) gehaald.

De remasters zijn overigens wel een stuk helderder, op de een of andere manier hebben ze extra hoog er bij gevonden. Of men dat van een 1980 tape gehaald heeft of er zelf bij verzonnen is kan ik zo niet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideon
Excuses voor deze schaamteloze kick, maar met de intrede van de lente ontkwam ik er niet aan om The Colour of Spring van Talk Talk eens te draaien. Deze dus:

Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/61SpBO-KTqL._SL500_AA300_.jpg

Naast de tijdloosheid van de muziek bleken er, als vrucht van m'n getweakte dac, tóch weer details in te zitten die ik nog niet eerder had gehoord. Ik vraag me werkelijk af hoeveel er nog te ontdekken valt op dit prachtige album, die me keer op keer buitengewoon diep weet te raken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Dan kan ik je ook het album Spirit of Eden van Talk Talk aanraden. :D

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/b/b0/Talk_Talk_-_Spirit_of_Eden_cover.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideon
sjaool schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 20:19:
Dan kan ik je ook het album Spirit of Eden van Talk Talk aanraden. :D

[afbeelding]
Yep, die staat hier ook op de plank. Vind 'em alleen nog iets te zweverig, alhoewel ik 'em wel steeds meer ga waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Dat album is inderdaad wat zweverig maar het is echt een genot om naar te luisteren qua muziek, dynamiek enz. Het is een album dat je echt meerdere keren moet luisteren om het echt te kunnen, gaan, waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Na nog heel wat luisteren kom ik vooral tot de conclusie dat de harde hoge tonen albums tegenwoordig zo onluisterbaar maken. Dynamiek kan op zich nog wel redelijk goed zijn, maar als de hoge tonen teveel zijn opgepompt dan gaat het echt pijn doen aan je oren als je hard wilt luisteren...

Treble terugdraaien helpt niet, want dan klinkt het onnatuurlijk/dof vaak omdat het wel om (multiband?) compressie gaat en niet alleen het gewoon harder maken van hoge tonen.

Skrillex is een voorbeeld van hoe het niet moet trouwens. Echt abnormaal :') Vind de muziek op zich wel geinig om naar te luisteren, maar het klinkt echt nergens naar :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de volgers van dit draadje een wellicht leuke informatieve toevoeging. Dit heb ik overigens ook wel eens in andere GoT draadjes verteld maar wat dat betreft vind ik het niet erg om vaker uit te leggen.

Zelf ben ik mastering engineer en in die zin ook mede verantwoordelijk voor de te harde gemasterde muziek van tegenwoordig. Maar wat dat betreft is het voor de mastering engineer zelf ook heel moeilijk om hier iets tegen te doen omdat zijn klant het nou eenmaal zo hard wil hebben en als het even kan nog harder dan de rest. En als jij het niet doet dan loopt hij naar iemand anders om het daar te laten doen. En zelfs die klanten zijn ook weer afhankelijk van een label en als die eist dat het zo hard moet omdat ze het anders niet uitbrengen dan kan deze ook geen kant op. Dus wat dat betreft is de hele keten opgesloten in zichzelf omdat men bang is geld te verliezen. Wat dat betreft heeft de consument de meeste macht om simpelweg te bedanken voor de slechte kwaliteit van tegenwoordig uitgebrachte muziek. En laat het dan ook weten aan de artiesten zelf en vooral ook de labels van deze artiesten dat ze moeten ophouden met het verkrachten van de muziek die jij zo gaaf vind. Zelf probeer ik de artiesten en labels ook zoveel mogelijk op te voeden wat dat betreft maar ze hebben ook een duwtje in de rug van julie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorcerer8472 schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 09:24:
Na nog heel wat luisteren kom ik vooral tot de conclusie dat de harde hoge tonen albums tegenwoordig zo onluisterbaar maken. Dynamiek kan op zich nog wel redelijk goed zijn, maar als de hoge tonen teveel zijn opgepompt dan gaat het echt pijn doen aan je oren als je hard wilt luisteren...

Treble terugdraaien helpt niet, want dan klinkt het onnatuurlijk/dof vaak omdat het wel om (multiband?) compressie gaat en niet alleen het gewoon harder maken van hoge tonen.

Skrillex is een voorbeeld van hoe het niet moet trouwens. Echt abnormaal :') Vind de muziek op zich wel geinig om naar te luisteren, maar het klinkt echt nergens naar :')
Ik herken mij hier wel in. Mid-range en vaak ook de bass is vaak compleet verdwenen uit hedendaagse muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

@wouter veltmaat:
Zijn ze ook niet onder de indruk als je op een goed systeem kunt laten horen hoeveel beter het klinkt als je nog dat octaaf onderaan hebt? En dat gewoon lekker hard opzetten?

Als je daarna de luidere variant opzet dan klinkt dat alleen ruiseriger/harder en is de diepe baslijn verdwenen (afh. van de muziek wel).

Verder zou ik het ook geen gek idee vinden om een versie met minder loudness op te nemen als bonus track. Gewoon een high fidelity opname erbij proppen. Of het hele album in normale kwaliteit toevoegen in een collector's edition.

3FM heeft laatst ook iets aan haar loudness veranderd trouwens. Duidelijk hoorbare vervorming in lage tonen nu. Sowieso heel veel troep in de hoge tonen (alsof iedereen een heel hoge sis door z'n stem heeft).

Gelukkig gaat het bij films en ook series echt heel erg de goeie kant op. Breaking Bad is bijvoorbeeld echt geweldig goed gemastered. Enorm groot dynamisch bereik. Geluidskwaliteit is echt op het niveau van een speelfilm.

Het is wat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gideon schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 23:05:
Excuses voor deze schaamteloze kick, maar met de intrede van de lente ontkwam ik er niet aan om The Colour of Spring van Talk Talk eens te draaien. Deze dus:

[afbeelding]

Naast de tijdloosheid van de muziek bleken er, als vrucht van m'n getweakte dac, tóch weer details in te zitten die ik nog niet eerder had gehoord. Ik vraag me werkelijk af hoeveel er nog te ontdekken valt op dit prachtige album, die me keer op keer buitengewoon diep weet te raken...
Tsja , dat komt natuurlijk omdat jij die cd toen bij mij gehoord hebt ! en jij er helemaal weg van was , en dan te beseffen dat ik hem al sinds 1987 in huis heb ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Sorcerer8472 schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 09:24:
Live is-ie nog veel erger. Tafel continu in de clip :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Tja, als je muziek grotendeels op vervorming gebaseerd is... ;)

Ik moet zeggen dat ik Skrillex wel kan waarderen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

sjaool schreef op donderdag 05 april 2012 @ 21:10:
Tja, als je muziek grotendeels op vervorming gebaseerd is... ;)

Ik moet zeggen dat ik Skrillex wel kan waarderen. :)
Het is wel degelijk mogelijk om vervorming op een goede manier weer te geven, dan klinkt het ook echt vet. Maar da's niet door er 1 grote compressiefilter overheen te gooien en alles kapot te maken. Selectieve verwoesting is key :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:38

franssie

Save the albatross

Ik ben nu de laatste Kyteman CD aan het luisteren. Gister in de auto, nu op de hoofdtelefoon (vriendin slaapt) maar die gaat morgen over de versterker op 0dB.
In de auto viel me de dynamiek al op. Heerlijk om weer zoiets te kunnen luisteren.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

franssie schreef op zondag 15 april 2012 @ 01:31:
Ik ben nu de laatste Kyteman CD aan het luisteren. Gister in de auto, nu op de hoofdtelefoon (vriendin slaapt) maar die gaat morgen over de versterker op 0dB.
In de auto viel me de dynamiek al op. Heerlijk om weer zoiets te kunnen luisteren.
De dynamiek is op zich wel goed (bij sommige nummers érg goed), maar ze doen iets raars bij de mix; low pass filter bij sommige instrumenten en de vocals volgens mij o.a.. Het klinkt niet heel helder allemaal en zelfs nogal dof bij vlagen. Vooral goed te horen bij The Mushroom Cloud. Zeker als je daarna bijvoorbeeld wat filmmuziek luistert, of bijv. een track van Room Eleven ofzo; dan hoor je hoe helder dat ineens klinkt in vergelijking met Kyteman.

Dat soort drukke nummers is vaak heerlijk om op een goede set te luisteren omdat je alle instrumenten dan heel goed van elkaar kunt scheiden enzo, maar bij dit nummer blijft het een beetje een rommeltje ofzo. Er is iets raars mee gedaan waardoor het gewoon minder goed klinkt. Je hoort het ook duidelijk bij s-klanken in de vocals trouwens (erg goed te horen in het begin van The Mushroom Cloud), en ook de percussie op de achtergrond klinkt erg onnatuurlijk (idem: Mushroom Cloud).

Jammer, want dynamiek is verder wel perfect in orde (While I Was Away is een goed voorbeeld daarvan trouwens hoewel ik de harde passages daar ook wel erg rommelig vind; de dynamiek verdwijnt daar ook voor een flink deel lijkt het wel).

Heb ook het idee dat er redelijk wat ruis op het album zit (wellicht de reden voor het lowpass filter?). Als ik het op wat harder volume luister hoor ik dat best duidelijk in de stille passages en soms lijkt het in de hardere passages alsof er flink wat extra ruis op de achtergrond wordt geïntroduceerd en versterkt, maar da's lastig te horen.

Ben benieuwd hoe anderen hiernaar luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Net even de DWDD-uitvoering van The Mushroom Cloud gehoord; mooi helder, alleen slagwerk te zacht en blazers iets te hard. Laat wel duidelijk horen dat er verbetering mogelijk is t.o.v. de albumversie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ik heb hier twee mooie opnamens die ik even door de Dynamic Range plugin van Foobar2000 getrokken heb:

Bob Marley - Legend Remastered:
foobar2000 1.1.11 / Dynamic Range Meter 1.1.1
log date: 2012-05-11 20:50:51

--------------------------------------------------------------------------------
Analyzed: The Wailers / Legend (Remastered)
--------------------------------------------------------------------------------

DR Peak RMS Duration Track
DR13 -4.42 dB -18.87 dB 3:18 06-Get Up, Stand Up
DR13 -2.53 dB -17.56 dB 4:42 10-I Shot The Sheriff

Number of tracks: 2
Official DR value: DR13

Samplerate: 96000 Hz
Channels: 2
Bits per sample: 24
Bitrate: 2815 kbps
Codec: FLAC
================================================================================

Analyzed: Bob Marley & The Wailers / Legend (Remastered)

DR13 -2.33 dB -17.64 dB 3:52 01-Is This Love
DR14 -0.65 dB -17.22 dB 7:10 02-No Woman, No Cry (1975 - Live At The Lyceum, London)
DR14 -1.11 dB -16.53 dB 3:57 03-Could You Be Loved
DR14 -0.98 dB -16.53 dB 3:01 04-Three Little Birds
DR13 -1.13 dB -15.83 dB 4:18 05-Buffalo Soldier
DR13 -1.48 dB -16.11 dB 5:31 07-Stir It Up (Original Album Version)
DR13 -1.39 dB -16.53 dB 2:55 08-Easy Skanking
DR14 -3.19 dB -19.03 dB 2:52 09-One Love / People Get Ready
DR15 -0.53 dB -16.82 dB 4:12 11-Waiting In Vain
DR13 -2.90 dB -19.66 dB 3:47 12-Redemption Song
DR16 -1.73 dB -20.54 dB 4:32 13-Satisfy My Soul
DR14 -1.03 dB -17.30 dB 7:41 14-Exodus
DR14 -0.96 dB -16.12 dB 3:32 15-Jamming
DR14 -0.75 dB -15.73 dB 6:53 16-Punky Reggae Party

Number of tracks: 14
Official DR value: DR14

Samplerate: 192000 Hz
Bitrate: 5237 kbps
================================================================================
Ontzettend knap wat ze hiervan gemaakt hebben.

En dan nog adele, het was een bluray maar hier heb ik de audio track uit geripte en de liedjes geknipt en omgezet naar flac:
log date: 2012-05-11 20:55:06

Analyzed: Adele / Live At The Royal Albert Hall

DR15 -2.11 dB -19.69 dB 5:57 1/17-Hometown Glory
DR15 -2.78 dB -19.27 dB 4:55 2/17-I'll Be Waiting
DR16 -1.63 dB -20.02 dB 6:17 3/17-Don't You Remember
DR15 -2.68 dB -19.34 dB 4:09 4/17-Turning Tables
DR15 -3.35 dB -19.67 dB 6:29 5/17-Set Fire To The Rain
DR16 -0.76 dB -19.82 dB 5:38 6/17-If It Hadn't Been For Love
DR17 -1.67 dB -20.96 dB 4:58 7/17-My Same
DR18 -0.08 dB -20.23 dB 5:23 8/17-Take It All
DR15 -3.31 dB -19.65 dB 3:49 9/17-Rumour Has It
DR18 -0.52 dB -20.54 dB 5:10 10/17-Right As Rain
DR16 -1.47 dB -19.80 dB 8:05 11/17-One & Only
DR16 -1.36 dB -20.24 dB 6:34 12/17-Lovesong
DR14 -2.89 dB -19.63 dB 4:32 13/17-Chasing Pavements
DR17 -0.55 dB -20.87 dB 5:53 14/17-I Can't Make You Love Me
DR18 -0.01 dB -21.02 dB 8:40 15/17-Make You Feel My Love
DR14 -3.86 dB -19.40 dB 6:37 16/17-Someone Like You
DR14 -3.75 dB -19.40 dB 6:09 17/17-Rolling In The Deep

Number of tracks: 17
Official DR value: DR16

Samplerate: 48000 Hz
Bitrate: 1663 kbps
Plaatje om te beoordelen of een cd goed is:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/712zroPR7ER7a5GXfC67ePtJ/medium.jpg

bron: http://www.pleasurizemusic.com/en/our-aim

plugin zelf proberen? Hier staat een werkende versie: http://www.jokhan.demon.nl/DynamicRange/#Download

[ Voor 3% gewijzigd door Brilsmurfffje op 11-05-2012 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Het is niet alleen de dynamic range maar ook het type compressie dat is gebruikt. Coldplay heeft bijvoorbeeld nog best een grote dynamic range, maar door de manier waarop hoge tonen wel lijken te zijn gecomprimeerd klinkt het toch een stuk onprettiger dan zou moeten, terwijl dat niet makkelijk te meten is. Eigenlijk zou je de hogere tonen (1 kHz+) los moeten meten om te bepalen of het lekker klinkt.

Verder maakt ook mastering/mixing en andere nabewerking een hoop uit; zie The Mushroom Cloud en mijn review van hoe die klinkt (even los van de muziek die ik echt heel mooi en goed vind). In mindere mate geldt dat ook voor Elbow vind ik trouwens. Daar is de stem van Guy Garvey heel raar versterkt, klinkt veel heser dan hij daadwerkelijk is om eoa reden.

Ook belangrijk om op te merken dat dynamic range bij sommige soorten muziek van nature al heel laag is. Een heavy metal-nummer zonder stille passages zal vrij laag scoren, zelfs als het helemaal niet gecompressed is maar alleen versterkt is zodat de hoogste piek net niet de 0 dB aanraakt.

[ Voor 8% gewijzigd door Sorcerer8472 op 14-05-2012 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:45
log date: 2012-05-14 18:01:23

Analyzed: ? / ?

DR9 -0.01 dB -11.07 dB 3:52 01-CD Track 01
DR9 -0.11 dB -11.12 dB 7:09 02-CD Track 02
DR9 -0.01 dB -10.18 dB 3:58 03-CD Track 03
DR10 -0.73 dB -12.56 dB 3:02 04-CD Track 04
DR10 -0.01 dB -11.15 dB 4:19 05-CD Track 05
DR9 -0.01 dB -10.67 dB 3:20 06-CD Track 06
DR10 -0.01 dB -11.30 dB 5:34 07-CD Track 07
DR10 -0.01 dB -10.92 dB 2:59 08-CD Track 08
DR9 -0.73 dB -11.15 dB 2:53 09-CD Track 09
DR9 -0.20 dB -11.42 dB 4:42 10-CD Track 10
DR10 -0.73 dB -12.85 dB 4:17 11-CD Track 11
DR12 -0.01 dB -15.91 dB 3:48 12-CD Track 12
DR10 -0.01 dB -11.65 dB 4:33 13-CD Track 13
DR8 -0.73 dB -10.38 dB 7:40 14-CD Track 14
DR9 -0.73 dB -11.35 dB 3:34 15-CD Track 15
DR9 -0.01 dB -9.53 dB 6:52 16-CD Track 16

Number of tracks: 16
Official DR value: DR9

Samplerate: 44100 Hz
Bits per sample: 16
Bitrate: 1411 kbps
Codec: CDDA
==============================================================================

dit is wat ik krijg met bob marley - legend (originele cd 2002)
deze valt een stuk lager uit als die van smurfje..
zou mn cd geen remaster zijn? (op het hoesje staat the definitive remasters?) of zou zijn versie een sacd rip zijn oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Die versie die ik heb is een super audio cd, dus ik denk ook een andere remaster versie
The Mastering of Bob Marley's Legend
Mastering was completed by Kevin Reeves at Sterling Sound NYC, using the original U.S. and U.K, album masters from the Island Records vault. The masters were played on a modified Studer A820 with Wolke Butterfly heads and converted to digital at *192khz/24bit resolution using the DCS 904 converter and Sterling’s proprietary mastering systems. As always, the most direct signal path was maintained throughout the mastering process.

Legend is the definitive multi-platinum collection of greatest hits from Reggae pioneer Bob Marley. The global superstar, one of Rolling Stone’s 100 greatest artists of all time is joined by his extraordinary band, The Wailers. Marley led the Reggae charge with his rich political lyrics and moving beats, forever revolutionizing the music scene and setting the precedence for all musicians to follow. This compilation is one of Billboard’s longest charting albums of all time and was included on Rolling Stone’s 500 greatest albums of all time. Included are the monster hits, “No Woman, No Cry,” “I Shot the Sheriff,” “Get Up, Stand Up,” “Redemption Song,” “Waiting in Vain” and more! The bestselling Reggae album of all time is an essential addition to any music lover’s collection and is now available with pristine sonic clarity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:45
dat zal het hem zijn dan, maar alsnog een van de betere klinkende cd's die ik heb.

heb ook nog de rolling stones door die meter gehaald
hot rocks uit 1985 vs hot rocks uit 2002
en die uit 1985 haalt veel hogere waardes, apart :/
beide zijn geremasterd maar je zou denken dat de nieuwere beter zou zijn. (die uit 2002 is ook nog eens een sacd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
SACD is niet zomaar om te zetten naar een pcm stream, want SACD is een 2.8 MHz DSD stream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Sorcerer8472 schreef op maandag 14 mei 2012 @ 11:38:
Het is niet alleen de dynamic range maar ook het type compressie dat is gebruikt. Coldplay heeft bijvoorbeeld nog best een grote dynamic range, maar door de manier waarop hoge tonen wel lijken te zijn gecomprimeerd klinkt het toch een stuk onprettiger dan zou moeten, terwijl dat niet makkelijk te meten is.
Yup..

Om toch een voorbeeld te geven daarvan in de metal: In Flames' Come Clarity. Dat hoog is heel vies afgewerkt (lees: wel -heel- erg vroeg afgekapt, zo rond de 12K, of m'n versie is crap.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Jarpse schreef op maandag 14 mei 2012 @ 23:15:
[...]

Yup..

Om toch een voorbeeld te geven daarvan in de metal: In Flames' Come Clarity. Dat hoog is heel vies afgewerkt (lees: wel -heel- erg vroeg afgekapt, zo rond de 12K, of m'n versie is crap.)
In Flames staat er nogal bekend om dat soort grappen te doen :X Het is gave muziek maar het klinkt op CD echt voor geen centimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Henk007 schreef op maandag 14 mei 2012 @ 22:54:
SACD is niet zomaar om te zetten naar een pcm stream, want SACD is een 2.8 MHz DSD stream.
Kan wel, maar brengt verlies met zich mee. Veel AV-receivers samplen het ook naar 192/24 voordat ze het weergeven trouwens, je hebt echt apparatuur van de hogere duurdere klasse nodig om het echt als DSD weer te geven.

Volgens mij is het grootste verschil dat SACD met groot bereik wordt afgemixt (los van dat het multichannel kan zijn). Da's belangrijker dan dat de kwaliteit ook ietsje beter is dan op gewone CD.

Het valt me trouwens tegen dat alleen Dark Side of the Moon van Pink Floyd op SACD te krijgen is. Alle andere albums niet. Zat even te kijken wat ik nog kan bestellen namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Van de week zag ik een minuut of 10 op TV over het nieuwe album van de Golden Earring, stukje over het masteren van het album, dat er 1 niet goed wist wat ze nou eigenlijk wilde, het moest anders klinken, juiste gevoel bla bla :P
Dus ik was benieuwd wat ze met die studio vol apparatuur met een ouwe rot in t vak gedaan hebben.
Maar ik kan het niet echt mooi noemen, bass is echt afwezig, weinig dynamiek, waardoor het allemaal erg flauw en als relaxte muziek overkomt. Wat denk niet hun bedoeling was ;) Het laatste nummer zat veel meer in, wellicht is dat een bonustrack ofzo, daar begon mijn subwoofer vrolijk mee te spelen bij elke klap op het drumstel. Misschien lag het aan de mp3, maar ik vermoed dat het originele album ook zo is?

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 02-08-2012 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Volgend jaar bij Dynamic Range Day is het misschien een idee om een keer te proberen om wat meer aandacht ervoor te krijgen in NL. Misschien iemand tot ambassadeur bombarderen en langssturen bij 3FM / DWDD ofzo om het te promoten.

Iemand hier die zo gek is om op radio/tv te durven hiervoor? Met Nederlandse muziek is het namelijk ook vrij ernstig gesteld vind ik.

Na een klacht in de Coen en Sander-show een paar maanden terug heeft DWDD trouwens ook een compressor op hun live-optredens gegooid, een paar dagen later nadat vooral Coen zat te klagen over dat het geluid nergens naar klonk... Nou is het wel zo dat mijn receiver altijd wat harder moest bij een optreden, maar dan klonk het ook echt héél erg goed! Na de wijziging werd het blikkeriger en plat... en harder ja :{

Even los van het brakke Dolby-geluid van de NPO trouwens. Da's echt extreem teleurstellend en amateuristisch. Sowieso slaat het echt als een tang op een varken dat er 15% ofzo van het centerkanaal in de frontkanalen wordt gestopt; da's te weinig voor mensen die hun centerspeaker niet hebben aangesloten en het verstoort het geluidsbeeld voor mensen die wel alles hebben aangesloten. Er is echt geen enkele reden om het zo te doen. En bij films die 5.1 zijn doen ze een downmix naar stereo en daarna weer een upmix naar 5.1 8)7 8)7 :X

Maargoed, even back on subject: mensen die dit een goed idee vinden? Volgend jaar met Dynamic Loudness Day iets doen in de media hiermee? Het doel is met name om bewustwording te creëren bij zowel artiesten als bij het publiek: artiesten moeten begrijpen dat de ziel uit hun muziek geperst wordt en het publiek moet het verschil leren begrijpen. Wellicht dat de waanzin dan stopt.

Overigens nog een voorbeeldje van hoe het NIET moet:
http://open.spotify.com/track/1UPSTq4jGWeYEZ3IJN8E4L

Een best wel leuk poppy nummer van Bertolf. Alleen vanaf bijv. 1:30 hoor je dat zijn stem bij elke drumslag kort iets zachter wordt door (gok ik) een te trage release bij blanket compression. Sowieso is dat hele album gemasterd door iemand die hogetonendoof is volgens mij. Moet je eens naar de s-klanken in de zang luisteren :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nu heb ik dat album ook op CD, en ik heb het idee (kan het zo 1,2,3 effe niet checken) dat die hoge tonen bij de F,S,T klanken wel subtieler zijn op de CD. Dus misschien heeft het ook wel te maken met de mp3 compressie. Nu klinkt het inderdaad nogal vermoeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:50:
Even los van het brakke Dolby-geluid van de NPO trouwens. Da's echt extreem teleurstellend en amateuristisch. Sowieso slaat het echt als een tang op een varken dat er 15% ofzo van het centerkanaal in de frontkanalen wordt gestopt; da's te weinig voor mensen die hun centerspeaker niet hebben aangesloten en het verstoort het geluidsbeeld voor mensen die wel alles hebben aangesloten. Er is echt geen enkele reden om het zo te doen.
Uhuh... Je bent in mijn ogen een amateur als je geen centerspeaker hebt aangesloten en je stelt dat dan niet even in in je receiver zodat alles netjes wordt gedownmixt naar 4.x of 2.x. 8)7

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Na een klacht in de Coen en Sander-show een paar maanden terug heeft DWDD trouwens ook een compressor op hun live-optredens gegooid, een paar dagen later nadat vooral Coen zat te klagen over dat het geluid nergens naar klonk... Nou is het wel zo dat mijn receiver altijd wat harder moest bij een optreden, maar dan klonk het ook echt héél erg goed! Na de wijziging werd het blikkeriger en plat... en harder ja :{
Dus ze klagen dat 't nergens naar klinkt en vervolgens verneuken ze 't als reactie nog erger? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:50
De CD van Maria Mena - Cause and Effect is voor mij ook een juweeltje. Een van de weinige pop-artiesten die wel weet hoe het moet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Paultje3181 schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:06:
De CD van Maria Mena - Cause and Effect is voor mij ook een juweeltje. Een van de weinige pop-artiesten die wel weet hoe het moet...
Artiesten hebben daar weinig invloed op. In de pop-wereld eigenlijk al helemaal niet. De plaat die je noemt heeft overigens ook last van digital clipping.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Sorcerer8472 schreef op maandag 04 juni 2012 @ 13:00:
[...]

Kan wel, maar brengt verlies met zich mee. Veel AV-receivers samplen het ook naar 192/24 voordat ze het weergeven trouwens, je hebt echt apparatuur van de hogere duurdere klasse nodig om het echt als DSD weer te geven.

Volgens mij is het grootste verschil dat SACD met groot bereik wordt afgemixt (los van dat het multichannel kan zijn). Da's belangrijker dan dat de kwaliteit ook ietsje beter is dan op gewone CD.

Het valt me trouwens tegen dat alleen Dark Side of the Moon van Pink Floyd op SACD te krijgen is. Alle andere albums niet. Zat even te kijken wat ik nog kan bestellen namelijk :)
Wish You Were Here is ook op SACD te verkrijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:38

franssie

Save the albatross

servies schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 08:46:
[...]

Wish You Were Here is ook op SACD te verkrijgen...
Nu zit ik er dus serieus over te denken een SACD speler te kopen om dat album te kunnen afspelen ...

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 12:06

ktf

Iemand hier die zo gek is om op radio/tv te durven hiervoor? Met Nederlandse muziek is het namelijk ook vrij ernstig gesteld vind ik.
Bij radio 4 weten ze geloof ik wel hoe het moet. Dat is ook de enige radiozender waarmee ik 's ochtends wakker kan worden (ik heb een wekkerradio) omdat ik gewoon door de radio heen slaap als er te weinig dynamiek in het signaal zit :P De NPO kán het dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
franssie schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 09:39:
[...]

Nu zit ik er dus serieus over te denken een SACD speler te kopen om dat album te kunnen afspelen ...
Zelf heb ik ook wel even overwogen een multiplayer te kopen, maar ik ben voor mezelf toch tot de conclusie gekomen dat ik dat toch onzin vind. Ik heb er geen problemen mee om te betalen voor muziek, maar ik heb er wél problemen mee om dat meerdere malen te doen, simpelweg omdat ze één formaat helemaal hebben verneukt of bepaalde formaten expres achterhouden om deze later nog extra uit te kunnen melken. Ik weiger mee te gaan in die melkstrategie van uitstellen, uitstellen en na jaren eens iets releases wat net wat beter is, en dat zo een paar keer. Zo heb ik de volledige DVD-box van LotR:EE gekocht, maar heb ik de theatrical Blurays en later de Extended Editions gewoon gedownload zonder enige gène. En dat is voor mij niet anders wat betreft muziek.

Overigens is hét grote voordeel van de betere 'illegale' muzieksites dat er enorm veel wordt bediscussieerd over de kwaliteit van de opname. Dat is voor mij een veel grotere en directere bron van informatie dan bijvoorbeeld dit topic of reviews van bepaalde albums. Zo is het bijvoorbeeld ook mogelijk dat er een groot verschil in kwaliteit zit tussen de US, UK en JPN releases. Dat wordt daar besproken en de beste is dan ook te downloaden. Als de Europese release volledig overstuurd is en de Japanse release is oké, dan ga ik écht geen moeite doen om dat ding uit Japan te importeren. Ook is het handig om te weten of bijvoorbeeld de DVD-A, de SACD, de Vinyl of toch de CD het beste gemastered is. Erg handig.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste