Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
Vinylvinyl (Rik Stoet) in Den Haag heeft ze ook op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:34
Ik denk erover om deze draaitafel te kopen. Hoe kan ik nagaan of het wat is?

http://www.marktplaats.nl...160-ortofon-met-f15e.html

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 13:13

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Bij die persoon langsgaan en luisteren :)

Beetje flauw, maar wel waar.

Het element ken ik overigens niet, het ziet er zo op het eerste gezicht uit als een budgetelement. Maar dat hoeft niet meteen slecht te zijn.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundman12
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-09 12:02
Nyarlathotep schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 12:42:
Bij die persoon langsgaan en luisteren :)

Beetje flauw, maar wel waar.

Het element ken ik overigens niet, het ziet er zo op het eerste gezicht uit als een budgetelement. Maar dat hoeft niet meteen slecht te zijn.
En dan het liefst luisteren naar een plaat die je zelf hebt/kent.

http://www.discogs.com/user/Soundman12/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Ik ga er vanavond heen. Ik heb zelf geen platen, maar hij had er nog een paar honderd waar ik wel doorheen kon bladeren. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb zelf een andere variant van de TD160 (met ander tegengewicht), als de speler in goede staat is is het een mooie draaitafel. Prijs is wel schrikbarend, heb er zelf ooit net geen 100 euro voor betaald, maar dat zal de hype zijn...

Let op het soepel omschakelen van 33 naar 45 toeren (en vice versa). Als dat niet soepel gaat kan het goed zijn dat je riem vervangen moet worden (sowieso eigenlijk wel een zekerheidje bij deze spelers, net als dat je alvast een AT95E element kunt bestellen bij Thakker). Maar het kan ook zijn dat er iets met de pulley aan de hand is (was bij mij zo). Let daarna op het op gang komen van het plateau. Klinkt dat 'droog' en mechanisch of komt hij mooi stil en geruisloos op gang? Drupje olie her en der doet wonderen meestal. Ook even de armlift controleren, de arm mag niet omhoog 'springen' maar moet mooi soepel bewegen.

Ook de staat van de bekabeling, beetje frotten aan de aansluitingen als je speelt om te horen of er geen rotte kabel of los contact zit. Meer kun je niet doen denk ik, zo op het oog. Op de foto's ziet -ie er OK uit wel. Kap lijkt netjes, originele rubberen mat + adaptor erbij, plastic uitlijn mal...

En als je daarna zin hebt om er nog wat euro's tegenaan te gooien kun je je melden bij Dr. Thorens (te vinden op Marktplaat) om je Thorens verder af te stellen, fine te tunen en op te knappen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundman12
Reviewtje van het elementje:

http://forum.audiogon.com...-FF-15-C-MK-II-Cartridge-

Natuurlijk altijd met een korrel zout nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Bedankt voor het advies, Servor! Ik laat zéker weten hoe het gaat vanavond. Ik heb overigens al een AT95 besteld. Dus of die F15e nu wel of niet goed is: ik kan in elk geval experimenteren. Heb alleen nog geen pre-amp, maar die zal ik ook wel bestellen vanavond. De TCC TC-750 misschien. Of wellicht dat die verkoper nog iets heeft liggen wat hij kwijt wil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 20:56
Net binnen : The Offspring - Pretty Fly For a White Guy - Pretty Fly (Geek Mix )

Lekker : Give it to me baby vanuit de jukebox. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Cass Casey schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 15:29:
Bedankt voor het advies, Servor! Ik laat zéker weten hoe het gaat vanavond. Ik heb overigens al een AT95 besteld. Dus of die F15e nu wel of niet goed is: ik kan in elk geval experimenteren. Heb alleen nog geen pre-amp, maar die zal ik ook wel bestellen vanavond. De TCC TC-750 misschien. Of wellicht dat die verkoper nog iets heeft liggen wat hij kwijt wil...
Bedenk je overigens dat het meeste van wat ik net opnoemde ook wel weer relatief eenvoudig te fixen is. Druppeltje olie, nieuwe snaar, nieuwe bekabeling intern, het kan allemaal. Sommige dingen tegen een prijs als je het zelf niet wil/kunt doen, maar het kan. Er zijn een paar dingen die echt heel lastig zijn te fixen (en helaas ook lastig vast te stellen) die ik even niet uit mijn hoofd weet dus daar heb je even niks aan ;).

Deze pagina geeft je misschien wel een aardig beeld van wat er kan en waar op te letten: http://www.audiofriends.n...s/thorenstd160/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 17:14
Even wat platenzaken in de buurt bellen ja, in Den Bosch bij de Langspeelplaat hebben ze hem volgens mij ook gewoon liggen.

//edit of je reageert op iets van de vorige pagina :+

[ Voor 18% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 06-03-2015 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Sinds gisteravond de trotse eigenaar van een TD160 en een stapel platen. Nu nog een pre-amp aanschaffen. Of het de eerder genoemde TCC TC-750 wordt, of iets anders ga ik vandaag eens bedenken. Tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Cass Casey schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 09:49:
Sinds gisteravond de trotse eigenaar van een TD160 en een stapel platen. Nu nog een pre-amp aanschaffen. Of het de eerder genoemde TCC TC-750 wordt, of iets anders ga ik vandaag eens bedenken. Tips zijn welkom!
Gefeliciteerd met je aankoop! Tafel zag er goed uit dus? Ga je nog wat aanpassen/opknappen/op laten knappen of ben je tevreden voor nu?

Over de voorversterker, ik kan niet op je bankrekening kijken maar een NAD PP2e kost je ook niet de wereld (rond de 100 euro) en dan heb je een echt leuke voorversterker om mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Op basis van online recensies heb ik een Rega Fono Mini A2D besteld. 118 euro. Moet er waarschijnlijk wel een paar dagen op wachten nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 09:12

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Mocht iemand geld over hebben voor een Thorens TD 295 MK IV, in Frankrijk kosten ze slechts een euro of 600!

Bijvoorbeeld: http://www.maplatine.com/....html#/couleur-laque_noir

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:05
Beetje offtopic, maar het gaat immers over vinyl:

Ik heb een pre-order uitstaan van het nieuwe album van Arjen Lucassen, The Gentle Storm. (de rode versie O-) )
Nu wil het feit dat ongeveer 95% van mijn Arjen collectie gesigneerd is door hemzelf. Dit tot grote frustratie van mijn vrouw. Die denkt inmiddels dat een niet-gesigneerde plaat meer waard is omdat deze zeldzamer zijn. :+
Nu wil ik deze nieuwe laten personaliseren. Lori, Arjen's manager, gaat haar best doen om dit voor elkaar te krijgen in de drukte, maar vraagt hoe!
Nu lijkt mij een opmerking omtrend de vele handtekeningen een mooie om mijn vrouw een beetje te stangen, maar hoe precies? 8)7
Hebben jullie nog briljante ideeen?

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cass Casey schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 09:49:
Gefeliciteerd! Dat is een goede speler en hij zag er op de marktplaats foto's nog goed uit. Het leek alsof er niet aan gerommeld / modificeerd was, dat mag ik wel. Alleen de kap was volgens mij vernieuwd, met een helderder exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundman12
Vandaag weer langs de platenwinkel geweest in tilburg:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3gSXGjJl.jpg

Bij de Electric Light Orchestra plaat zat het originele uitdruk karton welke een ruimte schip vormt :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/YamlSDhh.jpg%5B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundman12
mr_petit schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 21:04:
grappige hoes is dat idd (je moet alleen wel van ELO houden 8)7)
Jup is inderdaad niet voor iedereen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maar over smaak valt natuurlijk niet te twisten.
die off the wall van MJ vind ik zelf geweldig, maar daarvoor zullen sommigen me ook voor gek verklaren...

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 06-03-2015 21:14 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundman12
mr_petit schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 21:14:
maar over smaak valt natuurlijk niet te twisten.
die off the wall van MJ vind ik zelf geweldig, maar daarvoor zullen sommigen me ook voor gek verklaren...
Off The Wall is indd een goed album, maar niet zijn beste denk ik... Gedeelde plek tussen Thriller en Bad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ook hier smaken verschillen ;)

Het valt me trouwens op dat prijzen van sommige draaitafels aan het zakken zijn.
Voor een thorens td-160 wordt nog de hoofdprijs gevraagd, maar op ebay zag ik laatst 2x een sony ps-x9 (studiotafel, concurrent van de denon dp-100) voorbijgaan, 1x voor ca 4k en 1x voor 3,3k.
Ook een sony ps-555es (tangentiale biotracer) voor ongeveer 200 euro. Dat zijn toch prijzen die 5-10 jaar geleden ook golden.

Ook zie ik op mp micro seiki dqx-1000's staan die de 1000 euro niet/nauwelijks halen etc.
Dat zijn toch allemaal exoten vergeleken bij een massaspeler als de td-160.

Dus het is apart hoe die prijzen zich ontwikkelen. Misschien zeggen die modellen de leek wel niets (en een thorens td-160 uiteraard wel), en dat dat soort tafels slechter meeliften op de hype?

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 06-03-2015 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Off the Wall is wel gaaf, alleen zijn die MOV versies allemaal wel iets minder, omdat ze van de cd's komen. Heb em zelf ook van MOV, Dangerous ook, Thriller en Bad heb ik dan weer oudere persingen van, maar die vind je op iedere straathoek wel.
Ondanks dat blijf ik het wel leuker om ze van vinyl te draaien, voor een cd zal ik niet zo snel gaan zitten.

Rega Fono Mini A2D schijnt volgens de reviews wel een lekker klinken preamp te zijn, lees mindere dingen over die NAD.

[ Voor 14% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 06-03-2015 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er bestaat een mooie docu over het maken van off the wall, en hoe quincy jones te werk ging. Die man is 100% perfectionist, maar dat hoor je wel aan al z'n albums af.
Dat eddie van halen ff opgehaald werd om de gitaarpartij op beat it in te spelen etc.. (en de speakers daadwerkelijk vlam vatte.....)

Maar dus ook hoe ze met de nummers en speeltijd zaten te klooien om het nog goed op plaat te laten klinken.

[ Voor 43% gewijzigd door mr_petit op 06-03-2015 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundman12
KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 22:01:
Off the Wall is wel gaaf, alleen zijn die MOV versies allemaal wel iets minder, omdat ze van de cd's komen. Heb em zelf ook van MOV, Dangerous ook, Thriller en Bad heb ik dan weer oudere persingen van, maar die vind je op iedere straathoek wel.
Ondanks dat blijf ik het wel leuker om ze van vinyl te draaien, voor een cd zal ik niet zo snel gaan zitten.

Rega Fono Mini A2D schijnt volgens de reviews wel een lekker klinken preamp te zijn, lees mindere dingen over die NAD.
Ik moet Dangerous nog een keer zien te krijgen, maar die kom ik niet meer tegen tussen de nieuwe platen in Tilburg :9 Even een keer op discogs opzoeken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 18:55

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Geweldig die AT440MLa, even het huis alleen, het zonnetje schijnt lekker naar binnen en genieten van Ricky Lee Jones. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 17:54
Soundman12 schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 21:01:
Vandaag weer langs de platenwinkel geweest in tilburg:

[afbeelding]

Bij de Electric Light Orchestra plaat zat het originele uitdruk karton welke een ruimte schip vormt :)

[afbeelding]
Mooie LP's Soundman12... John Mayer / Train / Electric Lightorchestra zijn in ieder geval goede keuzes... :)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04:09

lordsnow

I know nothing

Ik heb vandaag een Dual 721 gekregen. Nu heeft mijn versterker geen Phono ingang, en het geluid is erg zacht waneer ik de pickup aansluit op een van de Line-ingangen.

Het lijkt er dus op dat ik een voorversterker nodig heb.

Voorversterkers heb je blijkbaar in verschillende uitvoeringen, afhankelijk van de cartridge op de pick-up (Moving Magnet (MM) of Moving Coil (MC)).

De Dual kwam met een Shure SC39EJ cartridge. Ik kan echter nergens vinden of dit een MC of MM cartridge is. Volgens de specs (op de Shure website) is de output 4mV. Wat mij doet vermoeden dat het een MM cartride is, maar dat zie ik nergens bevestigd op de verschillende websites die ik heb gevonden.

Zou iemand mij kunnen vertellen wat voor een type cartridge dit is? MM of MC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Da's een mm
Het naaldje is ook verwijderbaar (vrijwel nooit mogelijk op een MC).

Maar als de output 4mv is maakt het weinig uit of het een mm of een mc is voor de phonopre.
Normaal heeft een mc een veel lagere output (ca 0.4mV), waardoor je een phonopre nodig hebt die ca 60dB versterkt.

Mooie tafel de 721 (ik heb 'm zelf ook en ik vind het persoonlijk de mooiste dual).

Die Shure heeft waarschijnlijk ca. 1,25g. naalddruk nodig. Op vinylengine staat hij wel in de cartridgedb.
elliptische naald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Coenen schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 12:28:
Geweldig die AT440MLa, even het huis alleen, het zonnetje schijnt lekker naar binnen en genieten van Ricky Lee Jones. :)
Rickie ;).

Welk album?

Ik heb Traffic from Paradise van Analogue Productions en haar debut 45rpm box MFSL.

Enorm ondergewaardeerde artiest, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow

lordsnow

I know nothing

mr_petit schreef op maandag 09 maart 2015 @ 00:43:
Da's een mm.

Maar als de output 4mv is maakt het weinig uit of het een mm of een mc is voor de phonopre.

Normaal heeft een mc een veel lagere output (ca 0.4mV), waardoor je een phonopre nodig hebt die ca 60dB versterkt.
Volgens de specs van mijn Denon AVR-1706 zijn de ingangen 200mV / 47 kohms. Zie p52:
http://a248.e.akamai.net/...anuals/033/033AV1706B.PDF

Ik zou dus een pre-amp moeten zoeken die 200 / 4 = 50 maal versterkt? Oftewel, 34dB?
Die Shure heeft waarschijnlijk ca. 1,25g. naalddruk nodig.
Volgens de specs op de Shure website, 1 - 3gr. En ergens op een forum gaven enkele gebruikers aan dat 4gr het beste zou klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel706
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-09 13:59
Na een tijdje geluisterd te hebben bij kennissen en het internet te raadplegen, wil ik ook duiken in vinyl. Mijn huidige set-up heeft als basis een Pioneer VSX 921 K receiver waar ik mijn digitale TV-ontvanger, PS3 en Apple TV op aan heb gesloten. Nu wil ik hierop een platenspeler aansluiten. Als ik mijzelf goed geinformeerd heb moet ik letten op:
- Type cartridge
- Ingebouwde equalizer (omdat er op de VSX geen Phono aansluiting heeft)
- Wow en flutter
- Type aandrijving
Vraag: Mis ik nog iets waar ik op moet letten?

Ik heb gekeken naar verschillende merken platenspelers, maar voor mij komt het model PL 30 K van Pioneer steeds terug. Deze zou om de volgende redenen goed bij mijn huidige set-up aansluiten:
- Heeft een ingebouwde equalizer
- Servo aangedreven via een riem
- Vervorming (wow en flutter) zijn laag
- Uiterlijk past hij goed bij de receiver

Wie heeft er ook ervaring met dit model? Zijn er winkels (omgeving Den-Bosch) waar ik een dergelijke platenspeler kan zien en horen?

Waarom duurt snoozen maar 9 minuten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Michiel706 schreef op maandag 09 maart 2015 @ 16:20:
Na een tijdje geluisterd te hebben bij kennissen en het internet te raadplegen, wil ik ook duiken in vinyl. Mijn huidige set-up heeft als basis een Pioneer VSX 921 K receiver waar ik mijn digitale TV-ontvanger, PS3 en Apple TV op aan heb gesloten. Nu wil ik hierop een platenspeler aansluiten. Als ik mijzelf goed geinformeerd heb moet ik letten op:
- Type cartridge
- Ingebouwde equalizer (omdat er op de VSX geen Phono aansluiting heeft)
- Wow en flutter
- Type aandrijving
Vraag: Mis ik nog iets waar ik op moet letten?

Ik heb gekeken naar verschillende merken platenspelers, maar voor mij komt het model PL 30 K van Pioneer steeds terug. Deze zou om de volgende redenen goed bij mijn huidige set-up aansluiten:
- Heeft een ingebouwde equalizer
- Servo aangedreven via een riem
- Vervorming (wow en flutter) zijn laag
- Uiterlijk past hij goed bij de receiver

Wie heeft er ook ervaring met dit model? Zijn er winkels (omgeving Den-Bosch) waar ik een dergelijke platenspeler kan zien en horen?
Met Equaliser bedoel je denk ik voorversterker? Type aandrijving zou ik links laten liggen.
Type cartridge is zeer belangrijk in de kwaliteit van weergave van geluid. Ik zou daar zeker wat budget voor reserveren, want standaard zit er niks speciaals op deze Pioneer.
Als je voor uiterlijk gaat en deze past mooi: dan heb je er vast een fijne speler aan!

Maar eerlijk: Als je verder kijkt dan design, dan is er wel veel beters te krijgen voor dat geld. De pioneer is een volautomaat, lijkt mij heel irritant. Ik wil zelf de arm plaatsen en naald laten zakken. Zo'n mechanisme krijgt ook eerder kuren en werkt traag.
Ik zou voor rond de € 400 een mooie gereviseerde vintage speler kopen, een Technics, Thorens, of eerder nog een Pro-Ject carbon dan deze Pioneer.
http://link.marktplaats.nl/m907028461
http://link.marktplaats.nl/m907344185
http://link.marktplaats.nl/m906795278
http://link.marktplaats.nl/m906240632
http://link.marktplaats.nl/m901445324

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Die gast uit Brielle op Marktplaats met z'n flesjes olijfolie op het aanrecht kom je ook continue tegen als je op Thorens zoekt he? :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Servor schreef op maandag 09 maart 2015 @ 16:54:
Die gast uit Brielle op Marktplaats met z'n flesjes olijfolie op het aanrecht kom je ook continue tegen als je op Thorens zoekt he? :D.
Klopt, en die wordt met de dag duurder. Volgens mij verkoopt ie ze ook makkelijk voor die prijzen want ze staan in no time op "gereserveerd".
Een Thorens TD 320, MK1 voor €375 :X
Hij is het waard, want voor dat geld koop je nieuw geen betere speler, maar goed. Paar jaar teug ging dat voor rond de € 200. Alles uiteraard "zeer goed, perfecte staat, prachtig dit en dat".

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2015 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Wtf.. 150 euro voor een SL-Q2... Net als die Sony PS-X4 die voor 190 op markplaats staat.

Heb een jaar geleden de SL-Q2 nog voor 35 euro gekocht, wel met kap met een gebroken scharnierpunt, maar verder intact en een medetweaker maakt daar hopelijk nog met veel plezier gebruik van. De PS-X4 staat hier in de woonkamer te draaien en daar heb ik 50 euro voor betaald :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lordsnow schreef op maandag 09 maart 2015 @ 14:11:
[...]
Ik zou dus een pre-amp moeten zoeken die 200 / 4 = 50 maal versterkt? Oftewel, 34dB?
Ja ongeveer. De meeste MM phonopre's doen tussen de 30 en 40dB
Elke mm phonotrap voldoet wel, alleen klinkt de ene wel heel veel beter dan de andere. Het is verreweg de meest kritische versterker in een stereoketen (zowel qua impedantie, als ruis èn storingen van buitenaf).
Dat komt omdat de weerstand (cartridge/phonopre), capaciteit (van de kabel) en inductie van de spoelen in de cartridge een rlc circuit vormen wat in het hoorbare gebied van het frequentespectrum werken (Alleen al de match van die 3 kan een variatie in de hoogweergave werken). Daarnaast is dus de versterkingsfactor groot (kan op ruis en vervorming) en de spanningen laag (kans op storing).
Investeren in een goede phonotrap loont dus als je audiofiel bezig wilt zijn.
Als je een goedkope preamp zoekt kan ik je alleen deze aanraden.
Maar als je meer wilt uitgeven (boven de 100 euro) kan je snel winst boeken.
Als je de tweaker wilt uithangen zijn er wel heel veel mooie ontwerpjes te vinden om zelf te bouwen.
Volgens de specs op de Shure website, 1 - 3gr. En ergens op een forum gaven enkele gebruikers aan dat 4gr het beste zou klinken.
Ik lees het idd op de shure site (wel een heel vaag documentje overigens).
4 gram kan je sowieso vergeten. Hooguit specifieke DJ elementen kunnen die druk aan.
1-3 gram is een extreem wijde range die vaak aangegeven wordt waarbinnen het element in principe zou kunnen werken. Mijn stelregel is dat een elliptische naald eigenlijk niet boven de 2 gram moet werken.
Maar shure elementen hebben bijna allemaal een hele lage compliantie (zachte ophanging van de naald), en hebben dus eigenlijk ook een lage naalddruk nodig.
In de cartridgedatabase van vinylengine (die doorgaans heel goed klopt) houden ze dus 0-75-1,5 gram aan (en dat geldt dus voor heel veel shure elementen):
Ik durf het niet met zekerheid te bevestigen, maar ik denk niet dat dit de uitzondering is op de regel ;)

Maar je kan het testen met een testplaat; kijk bij welke naalddruk/antiskating instelling hij het hardste signaal onvervormd kan aftasten (dat hoor je wel met je oor).
Testplaten komen soms op MP langs voor schappelijke bedragen. Zorg dat je de Jan Kool Erato of Firato testplaat krijgt; de rest is doorgaans rommel (de paarse Firato's zijn het beste).
Dus deze:
Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/5keply.jpg
Of deze:
Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/-u5-_JbJUPhE/TepNRrY-0qI/AAAAAAAABKU/pp2-1ic58Xw/s400/firato.jpg
Voor de eerste niet meer dan 7,50 betalen; meestal gaan ze voor 5 euro van de hand (ze komen regelmatig langs.
De tweede is zeldzamer, grotendeels hetzelfde behalve 1 track voor lage armresonanties (die track werkt overigens niet zo goed imho). Daar zou ik niet meer dan 10-15 euro voor betalen. Maar je ziet 'm veel minder
Of de hifi news test record, maar die is doorgaans alleen nieuw te krijgen (50 euro). Dat vind ik een hele goede (maar is dus veel duurder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 09 maart 2015 @ 18:24:
Heb een jaar geleden de SL-Q2 nog voor 35 euro gekocht, wel met kap met een gebroken scharnierpunt, maar verder intact en een medetweaker maakt daar hopelijk nog met veel plezier gebruik van. De PS-X4 staat hier in de woonkamer te draaien en daar heb ik 50 euro voor betaald :p
Maar dat zijn oude tijden.....
Ik zeg het al heel lang... het is helemaal niet leuk dat mensen nu opeens zich gaan interesseren in platen.....
Dat is de doodsteek voor de hobbiest. De koopjes zijn verdwenen (zeker in de lagere prijsklasses, maar daar heb ik laatst al een opmerking aan gewijdt ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb 1 jaar terug mijn Technics SL-1210 MK5 gekocht voor € 450. Model uit 2008. Voor dat bedrag kocht je een paar jaar terug een set van 2. Jaar na mijn aankoop gaan ze al voor € 550- € 600.
Ook hier: ze zijn nog veel en veel meer waard als je kijkt wat je nieuw koopt voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow

lordsnow

I know nothing

mr_petit schreef op maandag 09 maart 2015 @ 18:34:
4 gram kan je sowieso vergeten. Hooguit specifieke DJ elementen kunnen die druk aan.
Op de cartridge staat Shure SC39EJ, en als ik het goed heb is dat inderdaad een DJ element?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
mr_petit schreef op maandag 09 maart 2015 @ 18:36:
[...]

Maar dat zijn oude tijden.....
Ik zeg het al heel lang... het is helemaal niet leuk dat mensen nu opeens zich gaan interesseren in platen.....
Dat is de doodsteek voor de hobbiest. De koopjes zijn verdwenen (zeker in de lagere prijsklasses, maar daar heb ik laatst al een opmerking aan gewijdt ;) )
'oude tijden' ... een periode van anderhalf jaar :-) Kocht november 2013 m'n Sony.

Zie nu ook al nog meer budgetmodellen van Technics voor bizarre prijzen op marktplaats staan, een SL-D2 met kapotte kap, lading stof en schraal element: 100 euro.

Ik hoop ergens dat het een bubbel is die snel klapt, als de hip-heid weer van vinyl af is en we die dingen weer elpees gaan noemen en hele collecties weer gedumpt worden voor een prikkie. Hopelijk niet bij Crosley spelers :-) Niet dat de markt ermee moet stoppen, maar gewoon de hype. Laat de (2e hands) platenwinkels lopen zoals ze nu doen, de kringlopen weer normale prijzen vragen.

Ben ook pas laat in de lp handel ingestapt, maar draai het wel omdat ik nu echt naar muziek ben gaan luisteren, ondertussen mijn audio installatie upgradend. Vind het gewoon gaaf zo'n schijf rond te zien draaien en het daarbij horende geluid.

Morgen overigens weer een pakket binnen van WYDR, kan ik weer wat wassen en netjes in hoezen stoppen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja die hype gaat snel.
Maar wat ik dus raar vind is dat vooral td-160's, instap technicsen etc duur worden, maar dikke micro seiki's, of echt exclusieve thorensen (td520 oid), niet zo heel veel stijgen tov de 'oude prijzen'
Goed, ze gaan wel omhoog, maar zeker op MP veel minder.
En wat ik al eerder aanstipte de sony ps-x9. Laatst 2(!) op ebay duitsland in een veiling die 3.3k en 4k opbrachten (normaal zie je er 1x per jaar eentje met buy it now 8k of meer).

Sowieso denk ik dat MP niet meer de plek is om hele serieuze tafels te verkopen (dus topmodellen van weleer die meer dan 700 euro moeten opbrengen), en dat dat op zich beter op ebay gaat (maar dan is het wel een veiling, met allerlei regels etc.
lordsnow schreef op maandag 09 maart 2015 @ 19:39:
[...]

Op de cartridge staat Shure SC39EJ, en als ik het goed heb is dat inderdaad een DJ element?
Dat is geen dj element (die bestonden toen nog niet ;)), hooguit een studio element (voor radiostations etc).
Dan kan 2gram naalddruk nog wel eens realiteit zijn, maar geen 3 gram en al helemaal geen 4 gram. De meeste tafels geven dat geeneens....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Misschien is het juist dat iedereen nog zo'n simpele speler heeft liggen en probeert gebruik te maken van de hype nu met die dingen komt, met bijbehorende berg meuk-platen. Kijk nog weleens op marktplaats of er nog een leuk stapeltje platen op staat, die mensen worden sowieso gek gemaild door handelaartjes op zoek naar het rijtje Beatles/Stones/Zeppelin/Doors/Young/Dylan enz, daar zitten soms echt stapels troep tussen waar ze de hoofdprijs voor vragen, James Last en z'n vrienden en dan rustig 100+ euro voor een stapel van 20 lp's.

De dure spelers is gewoon nog steeds weinig vraag naar, daar zitten de echte liefhebbers nog.

Zo'n PS-X9 zou ik best wel willen hebben, trekt m'n meubel en portemonnee alleen niet denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundman12
KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 09 maart 2015 @ 20:36:
Misschien is het juist dat iedereen nog zo'n simpele speler heeft liggen en probeert gebruik te maken van de hype nu met die dingen komt, met bijbehorende berg meuk-platen. Kijk nog weleens op marktplaats of er nog een leuk stapeltje platen op staat, die mensen worden sowieso gek gemaild door handelaartjes op zoek naar het rijtje Beatles/Stones/Zeppelin/Doors/Young/Dylan enz, daar zitten soms echt stapels troep tussen waar ze de hoofdprijs voor vragen, James Last en z'n vrienden en dan rustig 100+ euro voor een stapel van 20 lp's.

De dure spelers is gewoon nog steeds weinig vraag naar, daar zitten de echte liefhebbers nog.

Zo'n PS-X9 zou ik best wel willen hebben, trekt m'n meubel en portemonnee alleen niet denk ik :P
Kijk wat ze vragen voor de afstandbediening van dat aparaat xD :

http://www.ebay.com/itm/S...ain_0&hash=item339d4e8db1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
Haha James Last en Neil Diamond is het enige dat over blijft in de kringloop winkels. En een bekraste plaat van de beegees.

Waar ik woon kost een gemiddelde tweedehands plaat in goede staat tussen de 10 en 15 euro. Nieuw meestal tussen de 20 en 30 euro.

In de kringloop winkels ligt echt he-le-maal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 18:55

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

InflatableMouse schreef op maandag 09 maart 2015 @ 08:09:
[...]

Rickie ;).

Welk album?

Ik heb Traffic from Paradise van Analogue Productions en haar debut 45rpm box MFSL.

Enorm ondergewaardeerde artiest, denk ik.
Ik zie zo 123 geen titel staan. Hij begint met Chuck E's In Love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundman12
Goodfellas schreef op maandag 09 maart 2015 @ 20:44:
Haha James Last en Neil Diamond is het enige dat over blijft in de kringloop winkels. En een bekraste plaat van de beegees.

Waar ik woon kost een gemiddelde tweedehands plaat in goede staat tussen de 10 en 15 euro. Nieuw meestal tussen de 20 en 30 euro.

In de kringloop winkels ligt echt he-le-maal niets.
Oow Dan heb ik geluk :) Ik haal die van mij nog steeds voor 3-10 europer plaat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilaNL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 18:39
Soundman12 schreef op maandag 09 maart 2015 @ 20:57:
[...]

Oow Dan heb ik geluk :) Ik haal die van mij nog steeds voor 3-10 europer plaat :D
Misschien koop je James Last en Neil Diamond :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundman12
MilaNL schreef op maandag 09 maart 2015 @ 21:01:
[...]

Misschien koop je James Last en Neil Diamond :P
Nope :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 09 maart 2015 @ 20:06:
[...]

'oude tijden' ... een periode van anderhalf jaar :-) Kocht november 2013 m'n Sony.

Zie nu ook al nog meer budgetmodellen van Technics voor bizarre prijzen op marktplaats staan, een SL-D2 met kapotte kap, lading stof en schraal element: 100 euro.
Je noemt ook wel de uitwassen: er staan ook nog SL-Q2's voor 60 en 75 euro te koop op mp, en SL-D2's voor 40 euro,

Die prijzen die jij noemt zijn meer "god zege de greep en kijken wie er toehapt" prijzen. Mensen als Alex uit DH, die gast uit Brielle, Technics Vingers uit Hengelo, Audioenzo uit Dordrecht, die gast die onder wisselende namen vanuit Wolvega adverteert (nu "Hans"?) vallen onder die categorie. Die zooi staat vaak ook, weken, maanden te koop.
Dan heb je een groep oliedomme mensen die denken dan hetzelfde te kunnen vragen zonder dat ze zelfs een doekje over hun speler hebben gehaald of uberhaupt weten of ie werkt, dat is een soort "colleteral damage" van de vorige categorie ("op ebay staan ze te koop voor... ")
Er is een verder een grotere groep regelmatige verkopers die de spelers in nette staat aanbiedt en niet meer dan de helft van de godzegedegreep prijzen vraagt. En dan heb je nog de zolderkoopjes met natuurlijk alle bijkomende gebreken... ;)
[...]
Ik hoop ergens dat het een bubbel is die snel klapt,
Anders ik wel. :)
[...]
Als de hip-heid weer van vinyl af is en we die dingen weer elpees gaan noemen
;)
mr_petit schreef op maandag 09 maart 2015 @ 20:12:
Ja die hype gaat snel.
Maar wat ik dus raar vind is dat vooral td-160's, instap technicsen etc duur worden, maar dikke micro seiki's, of echt exclusieve thorensen (td520 oid), niet zo heel veel stijgen tov de 'oude prijzen'
Goed, ze gaan wel omhoog, maar zeker op MP veel minder.
Op die modellen zat al een enorme inflatie. Zeker op Micro Seiki. Daar zit gewoon niet veel ruimte meer in. Een TD-160 of helemaal een SL-1500 kocht je voor een paar tientjes, een dikke Micro kostte gewoon het 30-voudige of meer. Dat was natuurlijk niet helemaal in verhouding. :)

Verder zit er simpelweg een redelijk plafond aan wat de grotere groep liefhebbers wil uitgeven, dat is wel enigszins rekbaar maar met het stijgen van de prijs boven pakweg 300-400 euro neemt het aantal gegadigden gewoon kwadratisch (of meer ;)) af.

Maar gegadigden zijn er genoeg. Dus nu wordt alles van de minder exclusieve merken dat een beetje normaal gebouwd is (niet van lichtgewicht plastic en met een serieus gelagerde arm) gewoon binnen die verhouding getrokken. Wat overblijft is echte brol.
Verwijderd schreef op maandag 09 maart 2015 @ 17:17:
[...]

Alles uiteraard "zeer goed, perfecte staat, prachtig dit en dat".
Moet je eens bij "Woek" uit Amsterdam kijken. Alles is altijd indrukwekkend, zeer mooi klinkend, etc etc, en de naald is ook altijd nieuw, heel grappig bij van die vintage elementen met overduidelijk een originele naald. :P Gelukkig vraagt ie meestal wel een stuk minder dan 100 euro dus dat valt dan weer mee.

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 09-03-2015 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op maandag 09 maart 2015 @ 21:45:
[...]

Op die modellen zat al een enorme inflatie. Zeker op Micro Seiki. Daar zit gewoon niet veel ruimte meer in. Een TD-160 of helemaal een SL-1500 kocht je voor een paar tientjes, een dikke Micro kostte gewoon het 30-voudige of meer. Dat was natuurlijk niet helemaal in verhouding. :)
Ja dat klopt wel enigzins, maar waarschijnlijk zwerven er 500.000 td-166's rond in nederland op zolders van jan en alleman, en wellicht maar 500 micro seiki DD-40's. (die nu voor 750 staan)
Ik zie nu soms een thorens td-145 op MP staan voor 400 euro.
goed, die staat dan wel op een aanrechtblad met een flesje olijfolie, heeft een mooie plint, gepolijst plateau, nieuw snoer/mooie pluggen etc (er zit dus ook werk in), en de td-145 is 1 van de mooiste uit de td-14x/16x, maar dat is toch ook best wel een dure 145...

En de td-11x wordt ook al geld voor gevraagd, terwijl dat de thorens is die je niet wilt eigenlijk.(ik niet ten minste...)

Ik wil gewoon weer de tijd terug dat een td-166 ongeveer 40 euro kostte, een MS DD-40 ongeveer 250 euro en een sp-10 met obsidian plint en epa-100 ongeveer 1750 euro.

Ik zit nu al een tijd op ebay te azen naar een bepaald type headshell, maar die kost gewoon 85 euro of meer, ook in veilingen. En dat weiger ik gewoon te betalen voor een headshell..... :|
Ik ben gewoon een beetje gefrustreerd dat je een bod uitbrengt waarvan je aan jezelf twijfelt of je wel helemaal goed bij je hoofd bent en dan nog een paar keer overboden wordt...

Oh ja Cap, nog ff over die firato testplaat (die paarse), die had jij toch ook?
Ik ben laatst bezig geweest met de armresonantietrack, maar ik zag gewoon helemaal niets resoneren, ook niet op 45 rpm....
Ik heb 'm meerdere malen afgespeelt (dus niet de stille groeven die ervoor staan, daar heb ik nog op gelet :+ ) maar ik zie niks horizontaal en niks vertikaal resoneren op een bepaald punt.
Heb jij dat wel eens gehad of heb je er een speciaal foefje voor?

[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 09-03-2015 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja heb ik ook, met name horizontaal zie ik hem duidelijk resoneren. Ik zal dat binnenkort nog eens even testen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja horizontaal is vaak het duidelijkst te zien.
Ik dacht al loopt die arm heel stroef :D maar da's ook niet echt het geval. (en het is een normale tafel, geen biotracer of andere demping).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hangt natuurlijk naast de arm ook af van het element. Ik had ook de timings / frequenties opgeschreven, maar die ben ik kwijt geloof ik. Volgens mij een stuk of 10 frequenties van elk 9-10 seconden. Rond de 8-10 Hz was het gewaggel van voren toch wel goed zichtbaar met mijn DL-160. Een AT440 wil ook wel waggelen trouwens. Misschien woensdag eens kijken. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 09-03-2015 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb even een filmpje gemaakt en geupload (nou ja 'ff' is relatief met een goedkope adsl verbinding :X)

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Ho48CPByQ10]

Ik zie echt nauwelijks iets. Aan het einde laat ik nog ff de track zien, daar zie je dus ook die heel lang gerekte groeven, dus de resonantietrack staat er ook echt op (je hoort ook aan de piep dat hij al met de volgende track begint).
Dit is dus mijn DL-160 in m'n sony PS-P7f.
Ik wou de resonantie gaan meten omdat ik daar een element in heb met een namaaknaald, en ik was benieuwd wat voor complantie dat naaldje zou hebben (of eigenlijk of eea zou matchen)
En ik heb dus 2 van die firatoplaten, eentje met de dikke doos en eentje met de dunne doos en beide doen hetzelfde. (het zijn ook beide dezelfde platen met hetzelfde nummer, en op beide staat dus deze track niet op het label, maar wel op de inhoudsopgave van de doos (en als je dus ook gaat tellen staan er ook 9 tracks op ipv 8 die op het label vermeld staan)
Beide platen hobbelen ook een beetje (ook ongeveer evenveel gek genoeg, wellicht dus al af fabriek), dus die kleine hobbel/off center kan ik er niet uithalen

Maar als ik kijk naar filmpjes van de hifinews testplaat (die leende ik vroeger zelf ook wel eens van een oud collega), dan zag je wel andere effecten!

Zoals hier:

Je hebt dan ook die piloottoon die je hoort resoneren, dus dat hebben ze heel mooi gedaan, maar op een gegeven moment ben je gewoon bang dat de cantilever gaat knappen :o

En dit is waarom ik zo'n fan ben van biotracers:

[ Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 10-03-2015 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Coenen schreef op maandag 09 maart 2015 @ 20:50:
[...]

Ik zie zo 123 geen titel staan. Hij begint met Chuck E's In Love.
Da's het debut. Erg mooi album!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielh3
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-08-2024
Hey allemaal,

Na wat rond te hebben gezocht op internet en dit forum te hebben gevonden heb ik besloten de oude platenspeler van mijn pa, met bijbehorende collectie vinyl, van zolder te halen en aan te slingeren.

Het setje is een
Pioneer PL-12D
Pioneer SX535
En als output 2x wharfedale glendale 3

Na wat inlezen en rondzoeken bleek de band van de PL-12D stuk te zijn, nieuwe van e-bay gekocht, motor een drupje olie gegeven en het draait weer haast perfect.

Nu wil het alleen zo zijn dat wanneer ik de 12D op de SX535 via phono aansluit ik werkelijk niks over de speaker hoor, zelfs geen onversterkt zacht geluid wanneer ik het volume volledig open gooi.
Via de Tape aansluiting of over een ander weg ( onversterkt via een setje actieve speakers ) werkt het prima alleen zoals te verwacht zwaar gedempt en zachter.

Ik heb de gebruiksaanwijzing er bij, maar ik ben toch een beetje huiverig om een ouderwetse receiver/versterker open te schroeven gezien ik niet heel ervaren ben met weerstanden en oude prinplaatborden.
Nu is mijn vraag dus ook, is het een beetje redelijkerwijs te doen om een receiver open te halen en te repareren of is het een verloren zaak en kan ik beter opzoek naar vergelijkbare tweedehandsje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 17:10

OgWok

U.N.C.L.E.

@michielh3: voor een redelijk bedrag kan je een phono voorversterker kopen en de pick-up aansluiten op bv de Tape/AUX ingang; klaar.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Vanmiddag eindelijk mijn phono-amp binnen gekregen en kon dus zojuist voor het eerst genieten van mijn nieuwe oude platenspeler. Heerlijk dat nostalgische geluid. Wel effe wennen aan de tikjes, maar je luistert toch weer anders naar die platen. Nu mijn verzameling uitbreiden. Jammer dat er van mijn favoriete bands (Marillion, Pink Floyd, Nightwish, enz.) zo weinig betaalbare platen te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Wat noem je betaalbaar? 2-3 euro per stuk, of meer richting CD prijzen? In nette staat moet je 2e hands toch nog wel eea kunnen vinden van die bands hoor. PF zijn ook verschillende remasters van, kosten wel iets meer dan een/de cd, maar het is niet dat ze schrikbarend duur zijn.

Nostalgisch vind ik nog wel meevallen qua geluid, als je eea goed afstelt is er weinig nostalgisch aan en klink het gewoon erg lekker, je moet inderdaad wel eraan wennen dat sommige platen (ook nieuw!) wat kunnen tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel706
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-09 13:59
Verwijderd schreef op maandag 09 maart 2015 @ 16:44:
[...]

Met Equaliser bedoel je denk ik voorversterker? Type aandrijving zou ik links laten liggen.
Type cartridge is zeer belangrijk in de kwaliteit van weergave van geluid. Ik zou daar zeker wat budget voor reserveren, want standaard zit er niks speciaals op deze Pioneer.
Als je voor uiterlijk gaat en deze past mooi: dan heb je er vast een fijne speler aan!

Maar eerlijk: Als je verder kijkt dan design, dan is er wel veel beters te krijgen voor dat geld. De pioneer is een volautomaat, lijkt mij heel irritant. Ik wil zelf de arm plaatsen en naald laten zakken. Zo'n mechanisme krijgt ook eerder kuren en werkt traag.
Ik zou voor rond de € 400 een mooie gereviseerde vintage speler kopen, een Technics, Thorens, of eerder nog een Pro-Ject carbon dan deze Pioneer.
http://link.marktplaats.nl/m907028461
http://link.marktplaats.nl/m907344185
http://link.marktplaats.nl/m906795278
http://link.marktplaats.nl/m906240632
http://link.marktplaats.nl/m901445324
Terugkomen op jou uitleg.
-Een equalizer (ongebouwde voorversterker) heb ik nodig omdat deze niet in mijn receiver zit.
-Type aandrijving: zit er geen verschil in een direct aangedreven of een aangedreven met een riem?
-Volautomaat, wil dus zeggen dat de arm automatisch op de plaat gezet wordt en ook automatisch terug gezet wordt naar de 'beginstand'? Ik dacht dat een volautomaat alleen de terugslag maakt. Of heb ik dan te maken met een 'halfautomaat' o.i.d.?
-Waar kan ik specifiek gaan zoeken naar het type cardridge? Ik neem aan dat 'hoe duurder, hoe beter' ook in dit geval niet altijd opgaat?

Bedankt voor je eerdere reactie.

Waarom duurt snoozen maar 9 minuten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cass Casey schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 17:43:
Heerlijk dat nostalgische geluid. Wel effe wennen aan de tikjes, maar je luistert toch weer anders naar die platen.
Ahum, dat is juist een vóórdeel. :) Het bij luid en rustig ('s avonds op de koptelefoon bijv) luisteren naar stille passages onontkoombare geluid van kleine tikjes, rumble, brom en dergelijke moet je opvatten als het geruststellende teken dat je niet naar een digitale bron aan het luisteren bent. Die plaat, die draaitafel, die naald, ze laten allemaal horen dat ze leven. Het is als een ademhaling ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Cap op 10-03-2015 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Cass Casey schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 17:43:
Vanmiddag eindelijk mijn phono-amp binnen gekregen en kon dus zojuist voor het eerst genieten van mijn nieuwe oude platenspeler. Heerlijk dat nostalgische geluid. Wel effe wennen aan de tikjes, maar je luistert toch weer anders naar die platen. Nu mijn verzameling uitbreiden. Jammer dat er van mijn favoriete bands (Marillion, Pink Floyd, Nightwish, enz.) zo weinig betaalbare platen te vinden zijn.
Discogs?

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Vandaag een kurken slipmat binnen gekregen van deze heren: http://www.pathewings.com/offer/record-mat/

Op eBay voor een leuke prijs van ze te kopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gaat lekker met die prijzen van sony biotracers:
http://link.marktplaats.nl/m907558182
Sony ps-x555es waar al binnen 1 dag €450 op wordt geboden. En dit is eigenlijk 1 van de goedkoopsten (wel een goede tafel overigens). Ik vraag me af wat nu een ps-x800 in mooie werkende staat gaat opbrengen op MP, of een ps-x75. Van die tafels zijn er ook nog wel redelijk wat (in vergelijk met een ps-b80...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb zelf zo'n x555es gehad en was er eigenlijk niet dol op, qua uiterlijk / bouw dan. Ik vond het allemaal teveel van net-niet. ;) Die 450 vind ik dus gekkenwerk voor wat het is, ik heb hem destijds voor nauwelijks de helft verkocht en vond dat ook prima. Zo'n x800 vind ik een ander verhaal, die kan mijn goedkeuring echt wel wegdragen. Alleen die vond ik 10 jaar geleden al te duur. :P

PS-B80, PS-X75 of PS-X700: yes please! :)

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 10-03-2015 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja die ps-x555es is qua afwerking inderdaad minder mooi. het is meer echt plastic etc.
Het is echter wel de meest betrouwbare biotracer.
Verschil met de ps-x800 is dat die veel zwaarder is, zowel plateau, als chassis, en meer een gelakte afwerking heeft etc.
Ook de stofkap is van een wat zwaarder/flexibeler plastic gemaakt, al zijn die stofkappen voor de rest uitwisselbaar.
Armpje van de ps-x800 is ook iets langer. Maar welke beter is, is lastig te zeggen.
Ze zijn beide goed. Maar de ps-x800 is veel zeldzamer, mooier, zwaarder, onbetrouwbaarder, dus veel duurder werkende.

B80 en x700 heb ik nooit in het echt gezien (x700 is denk ik ook niet hier geleverd).
PS-x75 is eigenlijk mijn favoriet. Niet zo zeldzaam als de b80, maar mooier en ik denk toch wat verder doorontwikkeld.
Die 'simulated wood' onderkant (zo noemt sony hetzelf), is ontzettend nep (geschilderd plastic :D ), maar dat is ook weer 'ontzettend sony' (de onderkap is ook maar heel dun/flexibel, en heeft ook geen dragende functie). De bovenkant is plastic, maar een soort van vezelplastic (ze hebben er wel een naam voor), wat wel hele goede eigenschappen heeft qua demping; veel beter dan een alu bovenkant oid.
Net als de plaat mdf wat fungeert als een chassis van rega/project/etc. Goedkoop, simpel, maar eigenlijk een ontzettend geschikt materiaal. Het spreekt alleen niet zo tot de verbeelding: een mdf plank met een draaiplateau...

Maar betreffende mijn filmpje: kan jij iets van een resonantie zien?

[ Voor 43% gewijzigd door mr_petit op 10-03-2015 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
SBMC, Sony Bulk Moulding Compound.

Daar is m'n PS-X4 ook van gemaakt, volgens mij zo'n beetje alle Sony draaitafels sinds ergens halverwege (of begin?) jaren 70. Tot de opmars van de cd spelers waarna volgens mij alles nog van dun cheapy plastic werd gemaakt, voor boven op de stereotorentjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:09

-tom-562

Oliesjeik

Zo, vandaag is m'n knosti binnen gekomen. Meteen een stuk of 15 platen gewassen. Die staan nu allemaal uit te druipen. Morgen eens luisteren of ik verschil hoor (ik verwacht van wel, sommige platen waren echt heel stoffig en smerig)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 13:13

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Je gaat zéker verschil horen. Ook al omdat je de platen ontdoet van statische electriciteit.

Soms kan het ook teleurstellend uitpakken; de naald pakt meer details en dat kan ook betekenen meer gekraak :P

Het zal per plaat gaan verschillen, maar over de gehele linie heb je er veel profijt van. Ook minder shit aan je naald.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Nyarlathotep schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 13:44:
Je gaat zéker verschil horen. Ook al omdat je de platen ontdoet van statische electriciteit.

Soms kan het ook teleurstellend uitpakken; de naald pakt meer details en dat kan ook betekenen meer gekraak :P

Het zal per plaat gaan verschillen, maar over de gehele linie heb je er veel profijt van. Ook minder shit aan je naald.
Ja, ik zag dat bij m'n 'Led Zeppelin - The song remains the same' plaat nu echt vol zat met hele kleine krasjes, dat viel eerst niet op :P
Nouja, wel jammer, maar aan de andere kant, de (dubbel)plaat was maar 5 euro, dus zo'n ramp is het ook niet

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 22:47:
SBMC, Sony Bulk Moulding Compound.

Daar is m'n PS-X4 ook van gemaakt, volgens mij zo'n beetje alle Sony draaitafels sinds ergens halverwege (of begin?) jaren 70.
De betere tafels wel ja.
Ik vind het interessant spul.
Die ps-x7 die ik heb (van m'n Sony Precise setj), is een heel klein tafeltje (42cm), maar weegt als lood (10kg) voor zo'n ding. Dat komt deels door het zware chassis. De meeste tafeltjes van die afmetingen uit de jaren 80 (en ook nu) wegen vaak amper de helft... (ook vaak een te licht plateau)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Nyarlathotep schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 13:44:

Net 2 platen geluisterd, ELO - Time en Queen - A Night At the Opera. Wat een verschil :o Waar deze platen eerst vrij regelmatig tikten, en het hoog vaak kraakte, is dat nu echt nagenoeg helemaal weg.
Ik ben er heel blij mee 8)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
Sinds een aantal dagen bezitter van een Thorens td 166 mk I.
DT is 40 jaar oud en heeft afgelopen jaren letterlijk stof staan happen. Er zit wat werk in om hem wr mooi te laten draaien en klinken.

Er zijn natuurlijk talloze sites te vinden voor uitleg over hetvreviseren van een Thorens, maar een aantal dingen kan ik niet vinden, misschien kan iemand me hier verder helpen?

Ik wil (waar mogelijk) alle bedrading vervangen. Zowel voeding- als audio kabels. Ook 'eees ik dat het aannte raden om ea beter te aarden.
Mijn vraag is alleen, wat is dd beste keueze in stroomkabels? Moet ik rekening houden met een bepaalde weerstand? Kan ik een willekeurige 220V kabel halen bij de gamma (bijv) en die aders gebruiken, of heeft dit invloed op het geluid?

En hoe zit dit met de bekabeling vd arm naar de versterker, in de arm zelf en vd arm naar het element?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Armbekabeling zou ik heel erg terughoudend mee zijn. Die moet extreem soepel zijn. Daarvoor gebruik je speciale armbekabeling.

220V kabels....imho allemaal hetzelfde.
audiobekabeling van tafel naar phonopre: imho zo laag mogelijke capaciteit. Microfoonkabels zijn daarvoor geschikt.
Aarden moet je voorzichtig mee zijn. De arm + het dek moet dezelfde aarde hebben als de phonopre, maar dat betekend niet dat dat randaarde moet zijn.
Randaarde zorgt juist voor brom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:24
mr_petit schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 17:24:
[...]

De betere tafels wel ja.
Ik vind het interessant spul.
Die ps-x7 die ik heb (van m'n Sony Precise setj), is een heel klein tafeltje (42cm), maar weegt als lood (10kg) voor zo'n ding. Dat komt deels door het zware chassis. De meeste tafeltjes van die afmetingen uit de jaren 80 (en ook nu) wegen vaak amper de helft... (ook vaak een te licht plateau)
Shht, niet te veel verkondigen dat er een paar echt wel exceptioneel goede tafels bestaan van Sony :P Dat houdt de prijs laag. :9 (hier 2x een PS-X70 O-) ). Die BSL motors op die series zijn prachtig uitgevoerd. Lopen als een klok :)

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Het is gelukkig nog niet zo heel erg bekend onder het grote publiek, die blijven toch vooral op Technicsen en Thorensen zoeken.

Merkte overigens met koptelefoon een lichte brom in mn geluid, aardekabel losgetrokken van phonopre... opgelost :p
Eigenlijk nooit eerder op gelet en mee gespeeld, ging er eigenlijk vanuit dat die kabel gewoon aangesloten hoorde te zijn ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:05
Hier ook een sony PS-4300. De voorloper van de PS-X**

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielh3
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-08-2024
OgWok schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 17:26:
@michielh3: voor een redelijk bedrag kan je een phono voorversterker kopen en de pick-up aansluiten op bv de Tape/AUX ingang; klaar.
Goede tip! Hier had ik zelf nog niet aan gedacht, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:24
KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 08:07:
Het is gelukkig nog niet zo heel erg bekend onder het grote publiek, die blijven toch vooral op Technicsen en Thorensen zoeken.

Merkte overigens met koptelefoon een lichte brom in mn geluid, aardekabel losgetrokken van phonopre... opgelost :p
Eigenlijk nooit eerder op gelet en mee gespeeld, ging er eigenlijk vanuit dat die kabel gewoon aangesloten hoorde te zijn ...
Het kan zijn dat je daar een aardelus had: aarding via signaalkabel én aardekabel. Dat kan voor brom zorgen inderdaad.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

franssie

Save the albatross

hmmm, oude tech dat vinyl (alles lijkt standaard maar het oog bedriegt)... Vandaag mijn AT95e binnen, gisteren de headshell van conrad, is die hele setup gewoon 3 mm hoger/dikker dan de ortofon FF15MKII. Resultaat klinkt goed (niet echt anders) maar mijn automatische lift krijgt nu niet de naald van de plaat af.
Afijn, dit weekeinde weer eens de service manual erbij (aiwa AP2200), wilde dat mechaniek toch al eens onder handen nemen (smeren etc). Voor zover mijn 'omdat het kan' project-update. Ik heb nu wel twee headshells en dus eentje in dat gaatje waarvan ik mij afvroeg waarvoor het was 8) :+

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 12-03-2015 19:25 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Met een AT95E werkte de autostart/stop ook niet helemaal lekker meer op mijn Dual. Moest de boel ook opnieuw afstellen.

Ohja, ben net bij De Waaghals in Arnhem geweest. Leuke zaak, heel veel nieuw spul, weinig (populair) 2e hands. Heb uiteindelijk 3 (2e hands) platen kunnen scoren; Queen - Sheer Heart Attack, Janis Joplin - Pearl en Led Zeppelin IV. Vooral met die laatste ben ik erg blij. Plaat en hoes zijn als nieuw, en volgens mij is het een persing uit 1971. Ik kan geen enkel jaartal op de hoes op de plaat zelf vinden, behalve 1971 (ook geen streepjescode :P)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Wirehead schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 13:06:
[...]

Het kan zijn dat je daar een aardelus had: aarding via signaalkabel én aardekabel. Dat kan voor brom zorgen inderdaad.
Er zit nog wel een raar piepje meer in nu... maar volgens mij is de stroomvoorziening ook verre van optimaal hier... subwoofer maakt ook wat geluid als die stil moet zijn en dat schijnt ook door de stroomvoorziening te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 23:05:
[...]

Er zit nog wel een raar piepje meer in nu... maar volgens mij is de stroomvoorziening ook verre van optimaal hier... subwoofer maakt ook wat geluid als die stil moet zijn en dat schijnt ook door de stroomvoorziening te komen.
Dat zit er dik in... Wat je moet doen is de signaal / ruis verhouding zien te verbeteren voor je audio apparatuur... Waar moet je dan aan denken:
- Aangepaste tafel contactdoos met voldoende stroom aansluitingen met dure stroomkabel en betere schuko.
- Zelfbouw stroomkabels voor elk apparaat met apparaat of figure 8 stekker

Wat heb je nodig:
- 7 aderige stroomkabel met buitenvlechtwerk voor de aarding (1,5 of nog liever 2,5mm dikke aders, welke kabel ik ook weer gebruik moet ik nog even na gaan, dat ben ik even vergeten)
- Setje Schuko stekkers van Oyaide uit bijv. China (daar zijn ze goedkoop: http://www.ebay.nl/itm/Ne...ain_0&hash=item1e8279cded)
- Ader eindhulzen om de plus en min kabels bij elkaar binden
- Afwerking voor de buitenzijde van de stroomdraad

Het maken:
- de middelste ader is de aarding en de rest eromheen wordt gebruikt om de plus en min te genereren
- 1ste draad is de plus en de tweede is de min. Gevolgt door de 3de die plus is en de vierde min enz..
- als je alle plus polen bij elkaar gebonden hebt werk je die af met een ader eindhuls en hetzelfde doe je met de min-pool.
- De aarde moet je aan weerszijden aansluiten en de afschermingsmantel van de kabel dient alleen aan de zijde van het stopcontact bij de aarde erbij te zitten (eventueel ook afwerken met een ader eindhuls).

Dan heb je een goed afgeschermde stroomkabel waardoor er meer singaal dan ruis op de lijn aanwezig is en neemt de geluidskwaliteit toe en de ruis af...

Edit 07:27 uur:
Gevonden: ik gebruik Jobraco Highflex pro CY kabel:
Afbeeldingslocatie: https://media.rexel.nl/shopimages/rexelnl/3/9/8/9659918778398.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 13-03-2015 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Denk dat ik het daarmee nog niet oplos, al zie ik wel in dat het voor verbetering kan zorgen. Probleem is dat ik verschillende apparaten heb met een geaarde stekker...(oa de platenspeler) maar het stopcontact geen randaarde heeft. Enige plekken in huis die dat hebben zijn de zolder en de keuken. Opnieuw (laten) trekken van kabels incl aarde ga ik niet doen ivm huurhuis, in een volgende (koop)woning moet dat wel gewoon in orde komen.

Daarbij is het een grote kabelrommel ivm verschillende apparaten op een kluitje en wat gepiel met stekkerdozen met voetschakelaar ivm makkelijk bedienen en begrijpen door vriendin :p (alles wat niet compleet uit kan zit achter die schakelaar, behalve decoder/recorder voor tv)

Misschien kan eea al beter worden door een goede stekkerdoos met netfilter te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0Dzilla
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-08 12:29
KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 12:26:
Denk dat ik het daarmee nog niet oplos, al zie ik wel in dat het voor verbetering kan zorgen. Probleem is dat ik verschillende apparaten heb met een geaarde stekker...(oa de platenspeler) maar het stopcontact geen randaarde heeft. Enige plekken in huis die dat hebben zijn de zolder en de keuken. Opnieuw (laten) trekken van kabels incl aarde ga ik niet doen ivm huurhuis, in een volgende (koop)woning moet dat wel gewoon in orde komen.

Daarbij is het een grote kabelrommel ivm verschillende apparaten op een kluitje en wat gepiel met stekkerdozen met voetschakelaar ivm makkelijk bedienen en begrijpen door vriendin :p (alles wat niet compleet uit kan zit achter die schakelaar, behalve decoder/recorder voor tv)

Misschien kan eea al beter worden door een goede stekkerdoos met netfilter te gebruiken.
Toevallig een verwarming/leiding in de buurt van de platenspeler? Daar kun je ook een aardedraadje aan hangen (wel stukje blank metaal vinden of desnoods een klein stukje aan de achterkant afkrassen). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LowTone
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-09 22:34
Ik draai mijn plaatjes al jaren op een goedkope AKAI draaitafel (met USB, omdat die een ingebouwde voovrersterker had en mijn amp geen phono ingang heeft).

Deze begint het te begeven, dus ik ben op zoek naar wat nieuws en dan liefst een beetje een upgrade. Dan wel een nieuwe tafel of een toffe tweedehandse. Iemand goede tips/suggesties? Een paar eisen/dingen:

- Moet goed klinken (duh... :) )
- Eenvoudig switchbaar van 45 naar 33 toeren
- Automatische afslag (heeft mijn AKAI nu niet en dat is megairritant)
- Voorversterker erin zou fijn zijn, maar zonder mag ook (iemand dan tips voor een goede losse preamp?)
- Budget max. rond de 300/350 euro. Goedkoper mag natuurlijk.

Alvast bedankt voor jullie input/suggesties

-----

Na wat online onderzoek viel mijn oog op de Denon DP-300F. Iemand hier ervaring mee?

[ Voor 10% gewijzigd door LowTone op 13-03-2015 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
2e hands, Technics of Sony bv, met een losse pre-amp. (bv Musical Fidelity, Rega, Cambridge Audio) met een leuk elementje, net wat je nog aan budget hebt (bv AT95e > AT120e > AT440MLa). Naar mijn idee heb je dan meer waar voor je geld dan met een nieuwe tafel.

Goedkoper zou je kunnen besparen op de pre-amp en een TCC TC-750 nemen, nieuw of 2e hands, klinken voor het geld best oke.
ACRNM schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 18:33:
[...]

Pfff wanneer gaan we dit fabeltje is uit de wereld helpen?! Levensgevaarlijk om via je radiator te gaan aarden!
Iedereen die een lamp op kan hangen denkt direct maar alles met stroom te kunnen doen in Nederland.
Als het risico er niet was geweest had het gemogen maar regelgeving is er niet om het moeilijker te maken maar om risico's uit te sluiten en alles zo veilig mogelijk te maken. Het mag niet, dus doe het dan ook niet!
Vroeger weleens gehad met een computer, aarde verbonden aan de radiator... maar idd, ben niet van plan de randaarde van de stekkerdoos oid te verbinden met de verwarming...

[ Voor 48% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 13-03-2015 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
M0Dzilla schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 13:59:
[...]

Toevallig een verwarming/leiding in de buurt van de platenspeler? Daar kun je ook een aardedraadje aan hangen (wel stukje blank metaal vinden of desnoods een klein stukje aan de achterkant afkrassen). ;)
Pfff wanneer gaan we dit fabeltje is uit de wereld helpen?! Levensgevaarlijk om via je radiator te gaan aarden!
Iedereen die een lamp op kan hangen denkt direct maar alles met stroom te kunnen doen in Nederland.
Als het risico er niet was geweest had het gemogen maar regelgeving is er niet om het moeilijker te maken maar om risico's uit te sluiten en alles zo veilig mogelijk te maken. Het mag niet, dus doe het dan ook niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wirehead schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 06:47:
[...]

Shht, niet te veel verkondigen dat er een paar echt wel exceptioneel goede tafels bestaan van Sony :P Dat houdt de prijs laag. :9 (hier 2x een PS-X70 O-) ). Die BSL motors op die series zijn prachtig uitgevoerd. Lopen als een klok :)
PS-x70 is een halve biotracer (letterlijk).
Volgens mij heeft deze electromagnetische demping op de horizontale beweging.
Ik heb zelf dus een paar verschillende biotracers en een sony precise setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 12:26:

Een net filter kan ook voor positief effecten zorgen, maar persoonlijk denk ik dat een goed afgeschermde kabel en een deugdelijke voeding in een apparaat een groter effect heeft (maar uit eindelijke helpt elke verbetering een beetje mee aan een mooi geluid)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Pfff wanneer gaan we dit fabeltje is uit de wereld helpen?!
KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 17:59:

Vroeger weleens gehad met een computer, aarde verbonden aan de radiator... maar idd, ben niet van plan de randaarde van de stekkerdoos oid te verbinden met de verwarming...
Dat is natuurlijk onzin. Ik bedoel: nu heb je je apparatuur niet geaard. Het verbinden met een radiator gaat het niet onveiliger maken hoor. Je mag het niet verbinden (als in als aarde voeren in een contactstop) omdat de aardweerstand niet wordt gegarandeerd (er kan aardweerstand afwezig zijn). Maar de kans is natuurlijk behoorlijk aanwezig dat er wel 30mA (of 300) gaat weglekken en de aardlekschakelaar inspringt.
Het is imho veiliger om de metalen behuizing van electrische apparaten wel aan de radiator te verbinden dan niet zolang er geen stopcontact met randaarde wordt gebruikt. Ik bedoel: nu heb je 0% aarde. Zo simpel is het. Het niet mogen aarden aan de cv (bij oplevering nieuwe installatie) mag niet omdat het geen volwaardig veiligheidsalternatief is voor een randaardevoorziening. Niet omdat het onveiliger is dan helemaal niet aarden.
Voor de rest: gewoon testen wat het minste brom geeft (en daar gaat het hier om)

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 13-03-2015 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
Het is simpelweg verboden. En daar zou het klaar mee moeten zijn. Wat jij vind dat veiliger is doet er niet toe, het mag niet dat heeft de NEN1010 gewoon voor je besloten.
Ergens vanuit gaan of de gok nemen omdat de kans klein is bij het werken met stroom is het domste wat je kan doen. Er zonder meer vanuit gaan dat die systemen deugdelijk geaard zijn kan betekenen dat je het apparaat wat je wil aarden, niet aan aarde legt omdat de verwarming of waterleiding niet voldoende geaard is, het kan er ook voor zorgen dat je met een bv defecte computer ervoor zorgt dat je alle verwarmingsplaten of kranen onder spanning zet. Laat staan wanneer er ineens tóch een kunstof leiding blijkt te zijn aangesloten, veel plezier met het uitleggen aan de verzekering...

Eens met het testen wat de minste brom geeft, lekker doen en kijken of het beter wordt (zolang het maar niet via de verwarming is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nen 1010 is hier helemaal niet van toepassing hoor.
Er is namelijk in dit geval geen moment van toetsing. Het wettelijk kader ontbreekt.

Als het aan de nen1010 ligt is 75% van de huizen fout. Jammer dat het alleen geen wet is.
Pas als er een bouwvergunning oid wordt aangevraagd aangaande de elektrische installatie (bestaande bouw: alleen datgeen wat veranderd wordt is aan huidige regelgeving onderhevig), komt de nen1010 om de hoek kijken.
ACRNM schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 19:55:
Er zonder meer vanuit gaan dat die systemen deugdelijk geaard zijn kan betekenen dat je het apparaat wat je wil aarden, niet aan aarde legt omdat de verwarming of waterleiding niet voldoende geaard is, het kan er ook voor zorgen dat je met een bv defecte computer ervoor zorgt dat je alle verwarmingsplaten of kranen onder spanning zet. Laat staan wanneer er ineens tóch een kunstof leiding blijkt te zijn aangesloten, veel plezier met het uitleggen aan de verzekering...[/small]
Ja man, het zou maar zo zijn dat je stereoinstallatie per ongeluk tegen de verwarming aanstaat. Levensgevaarlijk! Niet uit te leggen aan de verzekering!

[ Voor 77% gewijzigd door mr_petit op 13-03-2015 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Ander idee, keek net in de meterkast (die staat aan de andere kant van de muur en m'n piep lijkt wel overeen te komen met het geluid van dat ding (horen die ook niet stil te zijn?)) daar zit gewoon alle aarde netjes op elkaar aangesloten, is het een optie daar een nette kabel aan vast te knopen met aan de andere kant een stekker met randaarde (zonder de pennen) en die in de stekkerdoos te stoppen. Op die manier is het wel netjes geaard lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, want je hebt de aardweerstand niet gemeten (ik zit nog helemaal met die nen1010).

Tuurlijk is dat een goede optie!
Echter vraag ik me af of dat je brom oplost, de kern van dit probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Het is wel iets wat relatief makkelijk te fixen is... kan even tijdelijk een andere kabel fixen... stekkertje heb ik ook nog wel. Dadelijk eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0Dzilla
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-08 12:29
[...]

We hebben het hier wel over de aarde van een platenspeler hè (niet een 3000 watt droger)... Maar als jij het zo goed weet, leg het dan maar eens perfect uit en help dit 'fabeltje' echt uit de wereld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

M'n pa heeft vandaag de Onkyo CP-1050 bezorgd gekregen. Foka had 'm blijkbaar al op voorraad. Hij kreeg nog extra korting bovenop de €100 onder de adviesprijs dat 'ie al zit.

Morgen eens bewonderen.

Ik wacht ondertussen braaf op de nieuwe Pro-Ject RPM 1 Carbon.

Pagina: 1 ... 96 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic