Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 21:06:
[...]

originele 270C naald is niet meer te krijgen, en ik zou niet voor een namaaknaald gaan (tonar oid).
Die zijn eigenlijk altijd slechter.
Goed, natuurlijk afhankelijk wat het kost, maar ik zou er dus nooit 25 euro of meer voor betalen, want dan heb je een AT95e.

[...]

Je hebt ook een 1042 gehad?
Nog nooit gehoord, maar de MM goldrings die ik gehoord heb hadden wel een heel mooi spectrum. Goede verhouding tussen laag en hoog etc.

Dus de 1042 stond eigenlijk wel op m'n lijstje, maar die prijs....voor een mm.
Was een geweldige aanbieding destijds (10 jr geleden), ik betaalde 190 euro incl verzenden, vandaar dat het kon. ;)

Ik wilde hem ook heel graag mooi vinden, van alles geprobeerd met spelers, phono pre's, tig keer de afstelling veranderd, etc, allerlei opnamen gemaakt om vervolgens (blind) te verifiëren dat het niet in mijn hoofd zat. Klonk goed, maar die andere elementen bevielen me echt beter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DominoNL schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 22:02:
Naar mijn idee houdt het qua prijs/performance een beetje op rond die prijs, of zie ik dat verkeerd? En welke van die 3 is de "beste"?
prijs/performance loopt natuurlijk nog wel even door. Ten eerste zit je met het element. Daarbij kan je rustig upgraden tot 300 euro waarbij er aanzienlijke kwaliteitswinsten zijn te halen.
En qua draaitafel: ik zou die dual sowieso links laten liggen. Die is qua bouwkwaliteit/techniek/gewicht/etc gelijk aan de goedkoopste duals uit midden jaren 80 (wat niet de beste tijd was), wat genoeg zegt.
De overige 2 die je noemt, zijn de 'goedkoopste instappers in de hifi wereld', m.a.w. bij die modellen begint het het predikaat hifi platenspeler te krijgen imho. Alles daaronder is kermisspul.

Waar gaat het dan verder? zwaarder plateau, betere arm, betere motorsturing, stillere motor etc etc etc.
Dus naast de upgrade van het meegeleverde element. Daar begin je mee ;)
Die argon is m.i. een variant op een pro-ject debut, net als bijv. een music hall mmf2.2, die heeft volgens mij een iets betere arm, ook van pro-ject. Is denk ik ook iets duurder, meer in de prijsklasse van een rega rp-1 en een debut carbon.
Wanneer iets nog zinnigs is of niet hangt van je eigen mening af, maar ik weet zeker dat een transrotor fatbob met koetsu element en een mooie phonopre heel wat beter klinkt dan een pro-ject debut uit de doos. Of het de 7000 euro meerprijs waard is hangt af of je al een ferrari in de garage hebt of niet :P
Cap schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 22:29:
[...]

Was een geweldige aanbieding destijds (10 jr geleden), ik betaalde 190 euro incl verzenden, vandaar dat het kon. ;)
Dus uit de tijd dat een dl-160 €160,-kostte bij de betere hifi zaak (dus ca 120 euro online),,,

[ Voor 30% gewijzigd door mr_petit op 06-02-2015 22:40 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:17

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Thanks voor de uitgebreide en snelle antwoorden! Die Dual laat ik in ieder geval links liggen! Die Pro-ject debut III past denk ik goed bij wat ik uit wil geven en wat ik verwacht van zo'n apparaat. Is er dan nog een upgrade van maximaal 100 euro die écht zonde is om niet te maken? Als een duurder model bijvoorbeeld een ander element heeft is dit later nog eens te upgrade, maar als het iets is dat niet upgrade-baar is kom ik misschien later tot de altijd pijnlijke "had ik maar ....".

Edit: Ik wil de speler via de phono input van m'n onkyo TX-NR636 aansluiten, heeft dit ook nog effect op wat nuttig om te kopen aan speler?

[ Voor 12% gewijzigd door DominoNL op 06-02-2015 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:28
Ik kan je aanbevelen een AT440MLA eronder te zetten, echter heb je dan ook nog een zwaarder gewicht nodig wat je los moet bestellen, maar ten opzichte van de ortofon die er standaard opzit is het echt de moeite waard.

[ Voor 10% gewijzigd door Cardinal op 06-02-2015 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet je dat zeker?
De 440mla is geen zwaar en geen licht element.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 06-02-2015 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
Ik had hem in ieder geval nodig, ondanks de 1,5 gram die hij meer weegt dan de Ortofon OM 5E die er standaard opzat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind het heel apart want de 2m red is nòg zwaarder en die wordt ook af fabriek op een project geleverd.
Je hebt alleen maar een zwaarder contragewicht nodig als je de arm in in balans (0gr) kan krijgen. Al zou je ook dat natuurlijk uiteindelijk met een naalddrukweger kunnen oplossen, maar da's minder elegant.

[ Voor 49% gewijzigd door mr_petit op 06-02-2015 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
DominoNL schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 22:51:
Thanks voor de uitgebreide en snelle antwoorden! Die Dual laat ik in ieder geval links liggen! Die Pro-ject debut III past denk ik goed bij wat ik uit wil geven en wat ik verwacht van zo'n apparaat. Is er dan nog een upgrade van maximaal 100 euro die écht zonde is om niet te maken? Als een duurder model bijvoorbeeld een ander element heeft is dit later nog eens te upgrade, maar als het iets is dat niet upgrade-baar is kom ik misschien later tot de altijd pijnlijke "had ik maar ....".

Edit: Ik wil de speler via de phono input van m'n onkyo TX-NR636 aansluiten, heeft dit ook nog effect op wat nuttig om te kopen aan speler?
Ik ben van de school dat een versterker neutraal hoort te klinken, ook een phono pre. Er vanuit gaande dat er niks mis is met je onkyo, zou ik daar niet meteen geld in stoppen.

At440 is erg mooi maar ook meteen vrij duur. Ik zou eerst luisteren wat je van het geluid vindt (debut 3 heeft een om5e?), en dan pas uitgeven. At, shure, denon, ortofon hebben allemaal een eigen geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OPELOPA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:51
harley2009 schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 17:58:
even een vraagje.
ik heb momenteel een platenspeler op het oog Reloop RP-1000 M. wie kan mij vertellen of dit een goede platenspeler is ??? (qua geluid en degelijkheid

ik ben geen fanatiekeling qua platen afspelen, het is gewoon voor het tussendoor, en een lekker plaatje draaien in het weekend. (voornamelijk country en johnny cash, of soms iets uit de jaren 70 en 80).

ik zag alleen dat er geen stofkap bij zit.. is dit nodig of kan een katoenen doek erover ook ?? (anders ergens los een kap bij kopen..

verder wordt die met een phone aansluiting op een onkyo TX NR 636 aan gesloten..
Ik had vroegah een Dual 505 2 nog wat, en dat was in 1985 nieuw gekocht bij Mart van Drunen in Den Bosch, met een Sansui Au-55GX versterker, en de speakers MB Quart 306, geen high end maar prima geluid, kostte toen zo'n 2000 guldens bij elkaar. Ohja 't geld was op dus een CDspeler van philips via wehkamp op afbetaling. Ik kan nog wel even doorgaan, ik was en ben nooit tevreden met het geluid,
maar toch, de Dual heeft het ooit begeven, de Lp's bleven staan totdat het weer begon te jeuken, zoeken naar wat er vroegah was, veels te te duur en poeha, en conclusie na even zoeken een Reloop-1000MK3 voor 120,00euri incl AT element,zonder stofkap, het is een prima basic platenspeler. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
mr_petit schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 23:33:
Ik vind het heel apart want de 2m red is nòg zwaarder en die wordt ook af fabriek op een project geleverd.
Je hebt alleen maar een zwaarder contragewicht nodig als je de arm in in balans (0gr) kan krijgen. Al zou je ook dat natuurlijk uiteindelijk met een naalddrukweger kunnen oplossen, maar da's minder elegant.
Er zijn meerdere gewichten te verkrijgen. De Debut III komt standaard met een 50 gram gewicht, maar ik vermoed dat de 2M Red standaard met een 75 gram gewicht wordt geleverd. Ansich zou een 50 gram voldoende moeten zijn, echter zit aan het uiteinde een vreemde constructie waardoor het gewicht niet lekker blijft zitten en daardoor genoodzaakt bent om het 75 gram gewicht te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goodfellas schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 23:57:
[...]

Ik ben van de school dat een versterker neutraal hoort te klinken, ook een phono pre. Er vanuit gaande dat er niks mis is met je onkyo, zou ik daar niet meteen geld in stoppen.
Op zich een prima advies, hoewel juist de phono pre niet het "neutraalste" onderdeel van de versterker is (de rest als het goed is wél, mits aangesloten op passende luidsprekers :P). Waarom niet?

1. Er is naast de normale versterking sprake van een hoge versterkingsfactor waarbij ruis een rol kan gaan spelen
2. Ook aanwezigheid van een subsonic filter in het phono pre circuit en de implementatie ervan kan een rol spelen
3. Phono pre vormt samen met het element een LCR resonantie-circuit. Het element heeft een inductie L, de kabels en de phono pre samen een capaciteit C, de phono pre een weerstand R. Verander je een van deze parameters dan verandert de impedantie van het circuit en dus de resonantiepiek in het frequentiespectrum.
In praktijk wil dit zeggen dat de capaciteit en weerstand die het element door de phono pre gepresenteerd krijgt van belang zijn. Dit kan de klank aanzienlijk beïnvloeden. Waar het ene element dus "precies lekker" klinkt op je phono pre, kan een ander element "muf" of juist schel klinken.

Natuurlijk is het wel zo dat voor de meeste mainstream elementjes (betaalbare AT's enzo) de fabrikant de parameters van het element (met name het uitgangsniveau en de inductie) zo kiest dat het redelijk voldoet aan de "one size fits all" oplossing van een phono pre ingangsweerstand 47 kOhm en een totale capaciteit van rond de 250 pF, waarbij grofweg de helft ingebouwd zit in de phono pre en de andere helft voor rekening van de kabel komt. Je ziet al, de phono pre kan natuurlijk nooit weten welke kabel er gebruikt wordt en daar schuilt dus al een mogelijk probleem. :)

Punt 3 is eigenlijk de kern van het verhaal, want als een phono pre goed gebouwd is mogen punt 1 en 2 geen probleem zijn.

Kortom: een phono pre hoort eigenlijk neutraal te klinken ja, maar voorwaarde is wel dat je er een element en kabel op aansluit die perfect past in dezelfde standaard waaraan de phono pre zich houdt. Anders kan dat neutrale nogal tegenvallen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 18:55

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Verwijderd schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 11:24:
[...]

Wellicht je tafel meenemen naar een hi-fi zaak die van wanten weet. Ze stellen je element na aankoop meestal gratis af.
Zelfs op een crappy Youtube filmpje hoor je het verschil tussen een 2M Red en een AT440Mla (hoewel ik een vergelijking met 2M Blue eerlijker had gevonden, zit in zelfde prijsklasse):
[video]
Ik heb geprobeerd het verschil te horen, ik kon het zo 123 niet horen.
Van het weekend nog maar eens een poging wagen.

[ Voor 4% gewijzigd door Coenen op 07-02-2015 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 18:33

Scighera

swim-bike-run

mr_petit schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 21:06:
[...]

originele 270C naald is niet meer te krijgen, en ik zou niet voor een namaaknaald gaan (tonar oid).
Die zijn eigenlijk altijd slechter.
Goed, natuurlijk afhankelijk wat het kost, maar ik zou er dus nooit 25 euro of meer voor betalen, want dan heb je een AT95e.

[...]

Je hebt ook een 1042 gehad?
Nog nooit gehoord, maar de MM goldrings die ik gehoord heb hadden wel een heel mooi spectrum. Goede verhouding tussen laag en hoog etc.

Dus de 1042 stond eigenlijk wel op m'n lijstje, maar die prijs....voor een mm.
komt ie bij mij op het lijstje als opvolger :) ben al een beetje aan het zoeken naar andere recensies en komt idd goed naar voren.

Trouwens, wat kan ik doen aan verorming bij binnenste groeven? als ik een Trance single op zetten (Andain - Beautifull Things, duurt ongeveer 10 minuten) dan gaat in de laatste ca 1,5 min vervormen in geluid, lijkt bijna of deze wat trager gaat lopen :S is dat teken dat de boel aan het slijten is? Naalddruk staat op 1,5...

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat voor vervorming? Gaan harde S klanken als overstuurd klinken?
Dat is teken van een versleten naald, maar ook van een naald die de muziek niet aan kan. Als het ten minste niet in de plaat zelf zit (heb je dat bij veel platen)
Goodfellas schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 23:57:
[...]

Ik ben van de school dat een versterker neutraal hoort te klinken, ook een phono pre.
Maar wat is 'neutraal'? ;)
Dat zinnetje is op sommige fora genoeg voor tientallen pagina's discussie :+

[ Voor 41% gewijzigd door mr_petit op 07-02-2015 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

mr_petit schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 09:54:
Wat voor vervorming? Gaan harde S klanken als overstuurd klinken?
Dat is teken van een versleten naald, maar ook van een naald die de muziek niet aan kan. Als het ten minste niet in de plaat zelf zit (heb je dat bij veel platen)

[...]

Maar wat is 'neutraal'? ;)
Dat zinnetje is op sommige fora genoeg voor tientallen pagina's discussie :+
geen overstuurd geluid, met name in vocals is het goed te horen en ik hoor het bij meerdere platen, altijd als ie in de binneste ringen komt.

Ik heb geen idee hoeveel uren de naald gedraaid heeft.

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

mr_petit schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 10:58:
Upgraden naar een nieuwer en beter element wat beter spoort.
thanks, tijd omdat maar vervroegd te doen dus :)

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het kan prima hoor, maar misschien is een element van bijna 400 euro op een SL-D3 wat overtrokken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

ik zag idd wat dure elementen op ebay voorbijkomen, ik hou het op een AT95e, met 45e goed te doen ;)

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim14ww
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-08 09:55
Hey guys,

Ik heb vanmorgen voor een prikkie een oude platenspeler op de kop getikt, hij doet het maar heb toch een aantal vraagjes.

Het gaat om een Philips, hieronder een aantal foto's:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/j0nGiHh.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/469jJkf.jpg
[img]http://imgur.com/eVqke7R.png
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/pYTsslf.png

Een aantal vraagjes:
Wat is dit voor aansluiting? Wat voor boxen kan ik hier op aansluiten? Als ik namelijk de hoofdtelefoon ingang gebruik krijg ik alleen mono geluid.

Moet(/kan) ik hier een ander element/naald op zetten? Zoja, welke raden jullie me aan?

Daarnaast heb ik het idee dat hij soms niet helemaal op de juiste snelheid draait(dat zou aan mij kunnen liggen), is dit mogelijk? Ik las iets van de snaar vervangen of iets dergelijks??

Alvast heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Scighera schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 12:26:
ik zag idd wat dure elementen op ebay voorbijkomen, ik hou het op een AT95e, met 45e goed te doen ;)
Een at95e kost 26 euro....
http://www.ebay.de/itm/Au...bnehmer-NEU-/351215859368

Maar dat gezegd hebbende denk ik dat de upgrade van een epc-270 naar een at-95e niet zo heel erg groot is zolang je oude naald niet stuk is. Ze zijn vergelijkbaar imho.

Maar goed, voor 26 euro kan je daar je eigen mening over vormen.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 07-02-2015 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

mr_petit schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 12:55:
[...]

Een at95e kost 26 euro....
http://www.ebay.de/itm/Au...bnehmer-NEU-/351215859368

Maar dat gezegd hebbende denk ik dat de upgrade van een epc-270 naar een at-95e niet zo heel erg groot is zolang je oude naald niet stuk is. Ze zijn vergelijkbaar imho.

Maar goed, voor 26 euro kan je daar je eigen mening over vormen.
thanks!
macht der gewoonte: ebay.co.uk, en daar waren ze dus duurder. Is ook als vervanging, vermoedelijk is deze aan het slijten.
wat is dan wel een een betaalbare upgrade?

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 08:56
Tim14ww schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 12:43:

Een aantal vraagjes:
Wat is dit voor aansluiting? Wat voor boxen kan ik hier op aansluiten? Als ik namelijk de hoofdtelefoon ingang gebruik krijg ik alleen mono geluid.

Moet(/kan) ik hier een ander element/naald op zetten? Zoja, welke raden jullie me aan?

Daarnaast heb ik het idee dat hij soms niet helemaal op de juiste snelheid draait(dat zou aan mij kunnen liggen), is dit mogelijk? Ik las iets van de snaar vervangen of iets dergelijks??

Alvast heel erg bedankt!
Je aansluiting is een DIN Luidspreker Connector:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6f/Speaker_din_male_and_female.jpg

Je kan de naald beslist vervangen, maar daarnaast heb je ook het element en de headshell, en of die te vervangen zijn zou je echt even moeten googlen.

En ja je platenspeler heeft een 'snaar' beter een riem/belt gezegd. Vooral bij oude platenspelers kan het wel eens voorkomen dat over tijd de elastischiteit van de snaar te wensen over laat. Deze zou je dus kunnen vervangen.

Ik weet niet wat je voor het apparaat betaald hebt, maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat als ik het apparaat tegen was gekomen dat ik het links had laten liggen. Ik zou sowieso niet voor een geïntegreerde alles in een platenspeler gaan, de arm van het apparaat oogt zeer fragiel en het is een hoop plastic fantastic. no offense

Dus als de tijd straks rijp is voor een upgrade, kijk dan eens uit naar een mooie Dual, Thorens of iets dergelijks.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:16

OgWok

U.N.C.L.E.

@Tim14ww: set is uit 1984 en kostte toen f 689,-- ;)

Klik

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim14ww
loewie1984 schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 13:56:
[...]

Je aansluiting is een DIN Luidspreker Connector:
[afbeelding]

Je kan de naald beslist vervangen, maar daarnaast heb je ook het element en de headshell, en of die te vervangen zijn zou je echt even moeten googlen.

En ja je platenspeler heeft een 'snaar' beter een riem/belt gezegd. Vooral bij oude platenspelers kan het wel eens voorkomen dat over tijd de elastischiteit van de snaar te wensen over laat. Deze zou je dus kunnen vervangen.

Ik weet niet wat je voor het apparaat betaald hebt, maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat als ik het apparaat tegen was gekomen dat ik het links had laten liggen. Ik zou sowieso niet voor een geïntegreerde alles in een platenspeler gaan, de arm van het apparaat oogt zeer fragiel en het is een hoop plastic fantastic. no offense

Dus als de tijd straks rijp is voor een upgrade, kijk dan eens uit naar een mooie Dual, Thorens of iets dergelijks.
Thanks voor de info, ik ga even doorzoeken. Ik heb hier al een perfect werkende platenspeler staan hoor, het was meer dat ik deze vanmorgen op een snuffelmarkt voor €1(!) mee kon nemen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

OgWok schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 14:25:
@Tim14ww: set is uit 1984 en kostte toen f 689,-- ;)

Klik
VHS...BETAMAX.... vroeger...

maar idd, upgraden /repareren vaak niet waardof het moet puur hobby zijn ...

net evenweer op MP gekeken, wil 2x Kallax/Expedit 2x4vaks hebben in beuken , bijna niet te vinden in de buurt (als er wat op komt is het wit of zwart.

Kijk ik net op de Ikea site, zie ik dat de nieuwe grote Kallax 4x4 is geworden ipv 5x5 , en de 4x4 in beuken kosten 80e (en op MP is het zoeken zoeken zoeken en denk ik dat het 50e gaat kosten exlusief benzine voor twee stuks :P)

Denk dat ik maar voor een nieuwe 4x4 ga dan, vervolgens een oud wandmeubel eruit waar ik dan een ophangsysteem aan de muur wil hebben vinyl aan op te hangen :)

[ Voor 42% gewijzigd door Scighera op 07-02-2015 15:37 ]

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:18
@Tim14ww : De Din stekkers kan je bij de bouwmarkt wel kopen, dan kan je er gewoon luidspreker draad aan schroeven. Als je met de hoofdtelefoon maar aan een kant geluid krijgt is er wel wat mis met de versterker en heb je goede kans dat dit met luidsprekers eraan hetzelfde is. Beweeg alle schakelaars eens heen en weer, eventueel zit daar een vuil contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

Tim14ww schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 14:34:
[...]

Thanks voor de info, ik ga even doorzoeken. Ik heb hier al een perfect werkende platenspeler staan hoor, het was meer dat ik deze vanmorgen op een snuffelmarkt voor €1(!) mee kon nemen ;-)
Voor dat geld, zeker als je de hele set hebt, een heerlijke set om in de schuur of een andere 'bij-kamer' te hebben.

en dat geluid op slechts één kanaal, kan echt overal zitten. Geldt dat ook voor de andere audio inputs of alleen de phono?

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 07-02-2015 17:50 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tim14ww schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 12:43:
Hey guys,

Ik heb vanmorgen voor een prikkie een oude platenspeler op de kop getikt, hij doet het maar heb toch een aantal vraagjes.

Het gaat om een Philips, hieronder een aantal foto's:

[afbeelding]
[afbeelding]
[img]http://imgur.com/eVqke7R.png
[afbeelding]

Een aantal vraagjes:

Alvast heel erg bedankt!
Is de omvormer van de 3,5mm mini jackplug naar de grote jackplug wel een stereo plug?

Mono variant:
Afbeeldingslocatie: http://www.flashzebra.com/pics/monominiphone/0078.jpg

Stereo variant:
Afbeeldingslocatie: http://www.dv247.com/assets/products/200014_l.jpg

Bij oudere stereo sets wil het nog wel eens voorkomen dat het linker kanaal dan geluid geeft en het rechterkanaal niet als je de mono plug gebruikt... Die mono plug wordt met regelmaat bij microfoons meegeleverd omdat de meeste microfoons mono zijn...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vandaag even aan het knutselen geweest met wat LED's.
Best geslaagd, al zeg ik het zelf.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WTa4CyfjB9yyvvBWkY4gDD8P/full.jpg

Is een Dioder flexibele ledstrip van IKEA.
Heb hem al wat gedimd, maar denk dat ik hem nog iets verder dim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ehhh dat lijkt me wel wenselijk ja, 't is geen kermis toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

In het echt valt het mee hoor. Kamer is donker, dus de telefooncamera slaat wat op hol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darmit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-04-2024

darmit

who wants to live forever

Ik speel hier al een jaar op een
Pro-ject 1.3 genie Superpack.
Ben er zeer tevreden over, was een leuk aanbieding toen.
Er zit een ortofoon 2M Blue in ipv de 2M Red element, en tevens betere
aansluit kabels, en een leren mat.
Volgende maand komt er een nieuwe versterker, nml de
Onkyo Tx-nr 838 :)

searisk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

darmit schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 21:24:
Ik speel hier al een jaar op een
Pro-ject 1.3 genie Superpack.
Ben er zeer tevreden over, was een leuk aanbieding toen.
Er zit een ortofoon 2M Blue in ipv de 2M Red element, en tevens betere
aansluit kabels, en een leren mat.
Volgende maand komt er een nieuwe versterker, nml de
Onkyo Tx-nr 838 :)
NICE!!
ook filmliefhebber dus? hier draait er al een jaar een TX NR 609. Erg tevreden met de 7.2 (ik draai 7.0 Met Delta's heb je geen subwoofers nodig :P ), de FLAC ondersteuning en de 2 TOSLINK ingangen. Ook de V-Tuner is ideaal :)

En zo te zien is de 838 daar op verder gegaan, maar dan met Wifi, bluetooth en 4k HDMI.

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darmit

darmit

Scighera schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 21:38:
[...]

NICE!!
ook filmliefhebber dus? hier draait er al een jaar een TX NR 609. Erg tevreden met de 7.2 (ik draai 7.0 Met Delta's heb je geen subwoofers nodig :P ), de FLAC ondersteuning en de 2 TOSLINK ingangen. Ook de V-Tuner is ideaal :)

En zo te zien is de 838 daar op verder gegaan, maar dan met Wifi, bluetooth en 4k HDMI.
Idd ook filmliefhebber ja, nu draait alles op een sony str DB830, oud beestje dus. Gekoppelt aan de
Jamo S606 5.1 set. Subwoofer wordt alleen voor film gebruikt.
En Vinyl wordt puur op stereo gespeeld.
Vandaar mijn keuze voor de Onkyo 838. Deze heeft nml
pure analoog path. En dat vond ik wel interressant :)

searisk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

klopt, Pure Audio, een druk op de knop en alle onnodige circuits worden afgesloten (hij maakt dan nog wel gebruik van jou eigen adjustments in de instellingen mbt de equilizer (je kan frequentie gebieden van -6 tot +6dB aanpassen uit mijn hoofd afhankelijk van de speakers en je eigen smaak).

kon die van mij voor een prikkie krijgen toen, 200e :P showroommodelletje met 24mnd garantie, kon hem niet laten staan...

Wel voldoende ruimte vrij houden erboven, het zijn echte bakplaten aan de bovenkant, ze kunnen zo heet worden dat je je hand er niet meer op kan leggen... :P

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darmit

darmit

Scighera schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 22:02:
klopt, Pure Audio, een druk op de knop en alle onnodige circuits worden afgesloten (hij maakt dan nog wel gebruik van jou eigen adjustments in de instellingen mbt de equilizer (je kan frequentie gebieden van -6 tot +6dB aanpassen uit mijn hoofd afhankelijk van de speakers en je eigen smaak).

kon die van mij voor een prikkie krijgen toen, 200e :P showroommodelletje met 24mnd garantie, kon hem niet laten staan...

Wel voldoende ruimte vrij houden erboven, het zijn echte bakplaten aan de bovenkant, ze kunnen zo heet worden dat je je hand er niet meer op kan leggen... :P
Dat van die ruimte vrij houden wist ik al, ik ben dus nu al heel hard op zoek naar een nieuw
meubel, en die zijn lastig te vinden ivm met de hoogte en vooral de diepte.
Ga wss er zelf eentje maken zodat het allemaal past.

searisk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Afbeeldingslocatie: http://triathlete.nl/2015/kast1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://triathlete.nl/2015/kast2.JPG

Deze gebruik ik, met achterwand erin past er met gemak een full size HiFi component in met de achterkant bomvol stekkers.

-Hoogte is dusdanig dat je in de kastjes met deurVinul rechtop kan zetten.
-uistekende zilveren component is een Onkyo 6cd wisselaar, die is te diep voor elke kast :P
-tafelje voor center speaker zelf gemaakt

Gehele meubel (de 2 lage kasten, 2 hangende kasten en nog een plank aan de muur die ik niet gebruik op MP gekocht voor 170,-- in bijna nieuw staat, is in verschillende kleuren gemaakt. vreemd genoeg alleen in het oosten des lands op MP gezien ...

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Ik heb gister een AT440MLa voor m'n Technics SL-D2 besteld bij Thakker. Als voorbereiding ben ik gaan uitzoeken hoe ik de naald op de headshell moet gaan plaatsen. Ik kon geen user manual van de D2 vinden maar wel van de D3, voor die platenspeler geven ze 52 mm aan, van connector naar naald punt.

Afbeeldingslocatie: http://i189.photobucket.com/albums/z81/hakaplan/TechnicsOverhangcolor1a.jpg

Ik was wel benieuwd of het standaard 270C element ook op 52mm zit, maar die zit op 54.5mm. Ik weet niet of dit door de vorige eigenaar gedaan is, maar het lijkt er verdacht veel op dat ze de voorkant van het element gelijk hebben gemaakt met het uiteinde van de headshell.

De vraag is wat is het beste? Een protractor van Vinylengine nemen of de naald op 52mm zetten.
Heeft iemand positieve ervaring met die 52mm? Dan heb ik vanmiddag nog wat om te proberen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Coenen schreef op zondag 08 februari 2015 @ 10:19:
Ik heb gister een AT440MLa voor m'n Technics SL-D2 besteld bij Thakker. Als voorbereiding ben ik gaan uitzoeken hoe ik de naald op de headshell moet gaan plaatsen. Ik kon geen user manual van de D2 vinden maar wel van de D3, voor die platenspeler geven ze 52 mm aan, van connector naar naald punt.

[afbeelding]

Ik was wel benieuwd of het standaard 270C element ook op 52mm zit, maar die zit op 54.5mm. Ik weet niet of dit door de vorige eigenaar gedaan is, maar het lijkt er verdacht veel op dat ze de voorkant van het element gelijk hebben gemaakt met het uiteinde van de headshell.

De vraag is wat is het beste? Een protractor van Vinylengine nemen of de naald op 52mm zetten.
Heeft iemand positieve ervaring met die 52mm? Dan heb ik vanmiddag nog wat om te proberen. :)
Ik zou gewoon een protractor gebruiken... Daarmee stel je hem gewoon goed af want die 52mm die je online gevonden hebt is geen garantie dat het ook echt klopt... En dan is er nog de vraag welke sjabloon er gebruikt is, want er zijn heel veel afstel sjablonen met volgens hun theorie best klinkende oplossing... Gewoon uitproberen en kijken wat je het beste bevalt... Het meest gebruikte sjabloon is overigens wel Bearwald (stupid protractor bij Vinyl Engie)... Er zijn software tools die een template op maat maken voor je eigen platen speler... Daarmee wordt afstellen nog eenvoudiger.. Ik heb in het verleden zelf altijd Custom Arc Template Generator gebruikt... Deze is via deze link te downloaden: http://www.conradhoffman.com/TemplateGen.zip

Dat het standaard 270C element op 54,5 mm zit zou zo maar kunnen en als dit fabriek af zo is afgesteld neem ik aan dat deze instelling gewoon klopt en dat je er beter vanaf kunt blijven zolang je dat element gebruikt...

[ Voor 8% gewijzigd door rcor op 08-02-2015 10:51 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Technics standaard overhang is gewoon 52 mm op al hun S-armen, welke naald je ook gebruikt. De uitlijning is dan naast die 52 mm overhang simpelweg zo dat de naald(tip) precies parallel aan de headshell staat. Een goed (timmermans)oog, liefst met vergrootglas, volstaat. Het is een stevenson alike uitlijning die ernaar streeft de fouthoek (en dus vervorming) aan het einde van de plaat, bij de moeilijke binnengroeven, te beperken. Niks mis mee. Voor de correcte uitlijning is er een hele praktische en goedkope oplossing:

http://www.albepro.nl/tec...cs-overhang-gauge-nl.html

Je kan er eventueel wel bewust voor kiezen voor een andere uitlijning en met een protractor aan de slag gaan, lofgren of stevenson of bearwald bijvoorbeeld. Ik heb dat zelf ooit ook allemaal geprobeerd maar het was mij de moeite niet waard. Bovendien kom je met sommige elementen in de knoop, bijvoorbeeld omdat je ze bij een Bearwald uitlijning niet ver genoeg naar voren in de headshell kan schuiven. Dat heeft naast de lengte van de sleuven ook te maken met het feit dat het element in dat geval onder een hoek gemonteerd moet worden tov de headshell. Zit de naaldtip van het element relatief ver naar achter tov de elementbehuizing dan heb je dus een probleem. Kortom, niet handig en niet rendabel.

[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 08-02-2015 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-09 15:13
Scighera schreef op zondag 08 februari 2015 @ 08:15:
[afbeelding]

[afbeelding]

Deze gebruik ik, met achterwand erin past er met gemak een full size HiFi component in met de achterkant bomvol stekkers.

-Hoogte is dusdanig dat je in de kastjes met deurVinul rechtop kan zetten.
-uistekende zilveren component is een Onkyo 6cd wisselaar, die is te diep voor elke kast :P
-tafelje voor center speaker zelf gemaakt

Gehele meubel (de 2 lage kasten, 2 hangende kasten en nog een plank aan de muur die ik niet gebruik op MP gekocht voor 170,-- in bijna nieuw staat, is in verschillende kleuren gemaakt. vreemd genoeg alleen in het oosten des lands op MP gezien ...
Je platenspeler zo dicht bij een luidspreker is geen goed idee ivm de sterke magneet in je luidspreker en de invloed op je element.(zit ook een magneet in)

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sowieso geen geweldig idee gezien de snelle toename van de geluidsdruk dichterbij de speaker. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 18:34
Afbeeldingslocatie: http://s7.postimg.org/tpcnruoqj/Titelkaart.jpg

Nu alleen het lichtplan aanpakken en dan is het klaar. Dwz dat er een berg rgb led strips in komen, en dan voornamelijk onderin achter de witte glazen deuren.

[ Voor 30% gewijzigd door Bestla op 08-02-2015 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Saab schreef op zondag 08 februari 2015 @ 14:47:
[...]

Je platenspeler zo dicht bij een luidspreker is geen goed idee ivm de sterke magneet in je luidspreker en de invloed op je element.(zit ook een magneet in)
zal eens kijken of ik daar wat in kan veranderen :)

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Scighera schreef op zondag 08 februari 2015 @ 18:13:
[...]

zal eens kijken of ik daar wat in kan veranderen :)
Ik zou me er totaal niet druk om maken als ik jou was. Plakken de paperclips aan de zijkant van je speaker vast dan is er mischien reden voor maar anders echt niet.

Geluidsdruk valt denk ik ook wel mee aan de zijkant, maar als je bijvoorbeeld een houten vloer hebt of het meubel waar het op staat is trillingsgevoelig kan dat grotere gevolgen hebben dan de magneet.

Maar zoals met alles, gebruik gezond verstand. Verplaats die speaker en luister zelf. Wat je niet hoort maakt niet uit. Simpel als wat.

Ik heb grotere speakers dan dat en het staat dichterbij en ik heb een houten vloer en een houten kast onder de draaitafel. Nog nooit ergens last van gehad, in tegenstelling tot de buren ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Wall of Fame

Wall of Fame

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
Black keys, dire straits, paul simon, eric Clapton ... Wij zijn het eens :)

[ Voor 11% gewijzigd door Goodfellas op 09-02-2015 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ik heb alleen maar goede muziek joh :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeker, als je Bronski Beat even wegdenkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

InflatableMouse schreef op maandag 09 februari 2015 @ 07:02:
[...]

Ik zou me er totaal niet druk om maken als ik jou was. Plakken de paperclips aan de zijkant van je speaker vast dan is er mischien reden voor maar anders echt niet.

Geluidsdruk valt denk ik ook wel mee aan de zijkant, maar als je bijvoorbeeld een houten vloer hebt of het meubel waar het op staat is trillingsgevoelig kan dat grotere gevolgen hebben dan de magneet.

Maar zoals met alles, gebruik gezond verstand. Verplaats die speaker en luister zelf. Wat je niet hoort maakt niet uit. Simpel als wat.

Ik heb grotere speakers dan dat en het staat dichterbij en ik heb een houten vloer en een houten kast onder de draaitafel. Nog nooit ergens last van gehad, in tegenstelling tot de buren ;) .
Heb al gekeken ja:
http://www.vinylengine.co...iewtopic.php?f=32&t=53709

geluidsdruk is niet van toepassing. Vloer is zeer zwaar laminaat met ondervloer, voel je weinig trillingen in (om ik moet een oorlogsfilm aan zetten met volume goed open :P ) Meubel staat ook mooi stevig.

Heb ook geen last van gebrom trouwens.... :)

Ik heb de buren een paar keer gevraagd :P ze hadden eerder last van de andere buren (dat de kopjes stonden te trillen (die heeft wat exlusiever spul staan :) , van mij geen last gelukkig.

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwabbernoot
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:24
Wat is een alternatief voor zo'n draagbare Crosley? Wel de charme, draagbaarheid en plug 'n play, maar dus geen Crosley.

Ik vind een 'Elvis Presly Limited Edition', een hele mooie Roadstar en ook Ricatech heeft er meerdere.

[ Voor 53% gewijzigd door Kwabbernoot op 09-02-2015 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gewoon een crosley kopen en een serieuze draaitafel ernaast zetten voor die momenten dat je naar het plaatje wilt luisteren.

Als je echt die charme wilt, koop dan een triotrack, maar vergaap je aub niet aan die plastic kermisrommel. Het is de hifi-equivalent van het 'jongetje met de traan'

[ Voor 40% gewijzigd door mr_petit op 09-02-2015 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:44

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Kun je niet beter 2e hands kijken? Afhankelijk van het budget? Sharp heeft blasters met ruimte voor platen en ook Sony heeft mobiele spelers gemaakt. Denk dat je daar meer aan hebt dan een Crosley.

Afbeeldingslocatie: http://classicboombox.com/wp-content/uploads/2010/04/sharp-vz-2000.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.ytimg.com/vi/6qQwiaZdP0k/maxresdefault.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Touchdomex op 09-02-2015 17:29 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 18:34
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/8/7166/6431129629_10016ff1c9_z.jpg

Philips had ze ook.

Afbeeldingslocatie: http://www.rmrl.de/plattenspieler/old/page1/philips.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Bestla op 09-02-2015 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Maar klinken die beter dan zo'n Crosley? Ik kreeg bij die portables van vroeger ook altijd het plastic fantastic gevoel.

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Acolyte57 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 17:46:
Maar klinken die beter dan zo'n Crosley? Ik kreeg bij die portables van vroeger ook altijd het plastic fantastic gevoel.
Denk dat ze er minder actief op uit zijn om je platen te slopen. Of het echt kwaliteit is durf ik ook niet te zeggen. Weet alleen dat die crosley achtige apparaten er echt heel gammel uitzien en voelen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwabbernoot
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:24
mr_petit schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:30:
Gewoon een crosley kopen en een serieuze draaitafel ernaast zetten voor die momenten dat je naar het plaatje wilt luisteren.

Als je echt die charme wilt, koop dan een triotrack, maar vergaap je aub niet aan die plastic kermisrommel. Het is de hifi-equivalent van het 'jongetje met de traan'
Ik wil vooral de charme. Dank voor triotrack, daar kan ik wat mee.
Tweedehands is prima - beter zelfs, maar dan moet ik nog wel weten waar ik naar zoek :)

Ik vind ook dit. Crosley-like, maar geen dure rotzooi?

[ Voor 12% gewijzigd door Kwabbernoot op 09-02-2015 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je dat oude spul echt leuk vind, dan moet je kijken op deze site:
http://www.grammofoon.com

Er zijn zat oude fabrikanten van koffergrammofoons (bijna altijd uitgerust met buizenversterkers), maar Triotrack, Jobo(ton) en philips zijn de nederlandse merken voor zover ik weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

En verder is er een reden dat er sinds de uitvinding van Wikipedia: Compact Cassette er niet echt draagbare platen spelers werden ontwikkeld. Ze zijn er dus gewoon niet echt omdat er geen noodzaak voor was.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Cap schreef op zondag 08 februari 2015 @ 11:52:
Technics standaard overhang is gewoon 52 mm op al hun S-armen, welke naald je ook gebruikt. De uitlijning is dan naast die 52 mm overhang simpelweg zo dat de naald(tip) precies parallel aan de headshell staat. Een goed (timmermans)oog, liefst met vergrootglas, volstaat. Het is een stevenson alike uitlijning die ernaar streeft de fouthoek (en dus vervorming) aan het einde van de plaat, bij de moeilijke binnengroeven, te beperken. Niks mis mee. Voor de correcte uitlijning is er een hele praktische en goedkope oplossing:

http://www.albepro.nl/tec...cs-overhang-gauge-nl.html

Je kan er eventueel wel bewust voor kiezen voor een andere uitlijning en met een protractor aan de slag gaan, lofgren of stevenson of bearwald bijvoorbeeld. Ik heb dat zelf ooit ook allemaal geprobeerd maar het was mij de moeite niet waard. Bovendien kom je met sommige elementen in de knoop, bijvoorbeeld omdat je ze bij een Bearwald uitlijning niet ver genoeg naar voren in de headshell kan schuiven. Dat heeft naast de lengte van de sleuven ook te maken met het feit dat het element in dat geval onder een hoek gemonteerd moet worden tov de headshell. Zit de naaldtip van het element relatief ver naar achter tov de elementbehuizing dan heb je dus een probleem. Kortom, niet handig en niet rendabel.
Van het weekend heb ook nog even de Technics Arc protractor van Vinylengine.com geprobeerd.
Alvast een beetje oefenen voor dat m'n AT440MLa komt. :) Ik heb er nog niet goed naar kunnen luisteren, maar ik hoorde niet 123 een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kwabbernoot schreef op maandag 09 februari 2015 @ 23:16:
[...]

Ik wil vooral de charme. Dank voor triotrack, daar kan ik wat mee.
Tweedehands is prima - beter zelfs, maar dan moet ik nog wel weten waar ik naar zoek :)

Ik vind ook dit. Crosley-like, maar geen dure rotzooi?
Ik weet niet naar wat voor charme je precies op zoek bent, maar als het kofferprincipe niet heilig is, maar het meer gaat om platenspeler+ingebouwd versterkertje+boxen behoren de Duals ook tot de mogelijkheden, dat is geen plastic troep. Dit soort dingen, zoek op mp op Dual HS:

http://link.marktplaats.nl/m892282750
Coenen schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 08:01:
[...]

Van het weekend heb ook nog even de Technics Arc protractor van Vinylengine.com geprobeerd.
Alvast een beetje oefenen voor dat m'n AT440MLa komt. :) Ik heb er nog niet goed naar kunnen luisteren, maar ik hoorde niet 123 een groot verschil.
Als je je element goed uitlijnt met een van de beschikbare methoden dan zou je ook niet veel verschil moeten horen. Die Technics Arc protractor is bruikbaar, maar wel zorgen dat je precies op schaal uitprint en ook het gaatje heel precies op maat maakt voor je spindle: is het gat iets te wijd of niet 100% in het midden dan neem je die fout natuurlijk gewoon mee in je uitlijning, en heeft pielen op de kwart millimeter niet veel zin meer. :) Vandaar wat mij betreft ook die Technics overhang gauge: maar heel beperkt mogelijkheden tot fouten maken, en lekker werken aan tafel met de headshell in je hand met duidelijk zicht op de naald, in plaats van boven je platenspeler gebogen staan en maar turen... mijn idee dan he.

[ Voor 41% gewijzigd door Cap op 10-02-2015 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Als ik naar iets dergelijks op zoek zou zijn, zou ik niet twee keer denken. Bellen, vraagprijs bieden en ophalen dat ding. Is geen geld en kan je geen buil aan vallen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En hij heeft nog wel meer in de aanbieding en noemt zichzelf "Dual Specialist", dat schept toch wel enige verwachtingen wat betreft de werking. Zo'n oudje heeft in ieder geval zoveel meer charme dan zo'n fake oude Crosley, wat mij betreft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miggell
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-09 20:24
Ik ben sinds kort in het bezit van een Marantz TT5005.
Nu wil ik deze echter gaan aansluiten op mijn Sonos Play.5 systeem, welke een audio in heeft.
Ik heb dit rechtstreeks met een kabel, echter is het geluid dan erg zacht.

Nu weet ik dat ik dit met een voorversterker kan oplossen.
Welke adviseren jullie hiervoor, in een prijsklasse tot 30/40 euro?

En ja, ik weet dat het aansluiten van een platenspeler op de Sonos misschien niet de meest ideale oplossing is. Maar op dit moment heb ik geen verdere apparatuur voorhanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan mij herinneren dat ik in de buurt van de Nieuwe Kerk in Groningen ooit eens langs een winkeltje ben gelopen waar een paar flinke high end Platenspelers in de etalage stonden. Ik heb helaas geen idee meer hoe het winkeltje heette en of ze daar dan ook losse elementen verkopen. (of te wel: hier heb je niet veel aan, sorry :+ )
Je bedoelt waarschijnlijk de Hificorner in de Nieuwe Boteringestraat. Daar verkopen ze ook naalden/elementen: http://hificorner.nl/hifi/phono/naalden-elementen. Het is een prettige winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Miggell schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 15:44:

In die klasse is de tcc/dynavox tc-750 verreweg de beste:
http://www.audio-online.n...home-voorversterkers.html
http://www.new-line.nl/nl...luid/preamp-pro_12593.htm

Ook zo getest ooit in het blad LP (al 7 jaar geleden ofzo; hadden ze een monstertest met vrijwel alle sub 50 euro modellen)

Als je van knutselen houdt (we zijn hier immers op tweakers :9 ) zou je voor deze kunnen gaan:
http://www.ebay.com/itm/S...ard-OPA2134-/400291775901
Dat is een illegale kopie van een hagerman bugle. Daar moet dan natuurlijk nog wel een voeding bij en een kastje omheen ;)
De officiele opvolger (bij hagerman); de bugle2; kost 150 dollar:
http://www.haglabs.com/co...o-preamps/products/bugle2

[ Voor 38% gewijzigd door mr_petit op 10-02-2015 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09 12:03

Nyarlathotep

Crawling Chaos

InflatableMouse schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 10:57:
[...]

Als ik naar iets dergelijks op zoek zou zijn, zou ik niet twee keer denken. Bellen, vraagprijs bieden en ophalen dat ding. Is geen geld en kan je geen buil aan vallen lijkt me.
Wat een schitterend apparaat, en dat voor dat geld _/-\o_

Het lijkt er zelfs op dat het beschermplastic nog op dat metalen deel van het plateau zit, dat had ik met mijn Dual ook.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 10:42
Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 15:50:
[...]

Je bedoelt waarschijnlijk de Hificorner in de Nieuwe Boteringestraat. Daar verkopen ze ook naalden/elementen: http://hificorner.nl/hifi/phono/naalden-elementen. Het is een prettige winkel.
Aaahh dat is hem, thanks. Nou hopen dat ViolatoR er nog wat aan heeft :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Minneyar schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 17:27:
[...]

Andere optie zou De Groef kunnen zijn. Die hebben ook altijd wel mooi speelgoed staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HQvinyl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-11-2021
Miggell schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 15:44:
Ik ben sinds kort in het bezit van een Marantz TT5005.
Nu wil ik deze echter gaan aansluiten op mijn Sonos Play.5 systeem, welke een audio in heeft.
Ik heb dit rechtstreeks met een kabel, echter is het geluid dan erg zacht.

Nu weet ik dat ik dit met een voorversterker kan oplossen.

En ja, ik weet dat het aansluiten van een platenspeler op de Sonos misschien niet de meest ideale oplossing is. Maar op dit moment heb ik geen verdere apparatuur voorhanden.
Ben niet zo zeer op de hoogte qua voorversterkers (moet er nog ergens 1 hebben liggen geloof ik), maar met deze speler en combi met de Sonos zou ik me niet heel druk maken. Hificorner of conrad heeft vast wel iets in die prijsklasse. ;)

www.HQvinyl.nl - online webshop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Cap schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 10:50:
Als je je element goed uitlijnt met een van de beschikbare methoden dan zou je ook niet veel verschil moeten horen. Die Technics Arc protractor is bruikbaar, maar wel zorgen dat je precies op schaal uitprint en ook het gaatje heel precies op maat maakt voor je spindle: is het gat iets te wijd of niet 100% in het midden dan neem je die fout natuurlijk gewoon mee in je uitlijning, en heeft pielen op de kwart millimeter niet veel zin meer. :) Vandaar wat mij betreft ook die Technics overhang gauge: maar heel beperkt mogelijkheden tot fouten maken, en lekker werken aan tafel met de headshell in je hand met duidelijk zicht op de naald, in plaats van boven je platenspeler gebogen staan en maar turen... mijn idee dan he.
De 52mm methode is idd een stuk makkelijker. Mijn platenspeler staat op een laag kastje, dus je zit er half op je knieen voor. Niet echt fijn werken. Afijn, hij is nog niet binnen, dus nog even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je zal niet de eerste zijn die tijdens het uitlijnen een naald molt.
Maar goed, het is ook heel erg afhankelijk van het element. Het ene element speelt veel beter (of is veel gevoeliger) voor een bepaalde uitlijning dan de ander. Daarom heb je ook veel verschillende uitlijncriteria.
Maar je kan wel 1 ding stellen: zolang je geen 2 raakpunten hebt (dus precies parallel aan aan de groef) is het sowieso verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net een tweede AT440mla element gekocht. Als reserve. € 100 via marktplaats, 15 uur gespeeld. Prima deal leek me:
Afbeeldingslocatie: https://auubra.bl3302.livefilestore.com/y2pwzM3D_Ho8nAu9FKtv7elfoiUdMQgAoZepX4_nWMX3u5Jtj3kNkRAKrxIuasAVfCxjbo1sWmC-Cv3YOBqI8A4xTwUKbN5wcR3vG7lUkEUTm0wP1RQRpUb8nDMszDnnbJjlISOjawP8qwnYt_O_xIcQA/sdf.JPG?psid=1

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2015 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja lijkt me prima, al is 15 uur gespeeld nooit te controleren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cap schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 20:54:
Ja lijkt me prima, al is 15 uur gespeeld nooit te controleren. :)
Klopt helemaal. Ziet er in ieder geval nieuw uit. Gekocht van een gear head met veel andere elementen. Vertrouwde het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miggell
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-09 20:24
Dank voor je reactie.
Heb inmiddels de TCC TC-750 in bestelling staan.
Hij komt morgen binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Hoe spelen jullie mono LP's af eigenlijk? Ben steeds meer jazz oldies aan het kopen en daar zit toch wel veel mono tussen. Daarnaast lijkt mono wel weer hip te worden gezien de Beatles re-issues. Mijn (geïntegreerde) versterker heeft geen mono switch en ik speel met een stereo element. Ik struikelde pas over dit draadje op steve hoffman's forums:

http://forums.stevehoffma...w-to-do-it-cheaply.81073/

Waarin wordt aangeraden om een Y kabel tussen je platenspeler en je versterker te leggen om de 2 kanalen weer samen te voegen in een mono signaal (waarmee je background noise zou verminderen en een 'echt' mono geluid zou krijgen). Nu is me nog niet echt iets spectaculair slechts opgevallen bij het afspelen van mono LP's maar ik vraag me wel af of ik nu iets 'mis'. Iemand dit wel eens geprobeerd en vastgesteld?

Het liefst zou ik denk ik weer een mono switch op m'n versterker hebben maar m'n versterker staat niet echt op het vervang lijstje. Zo'n kabel lijkt me ook maar een hoop gedoe (en weer extra links en contactpunten in de route naar je versterker). Zijn er phono pre's die hier iets mee doen (een losse phone pre stond nog wél op mijn wish list namelijk ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

:?

Er zal toch niet maar 1 kanaal in de groef staan? Neem toch aan dat die platen het gewoon doen op een stereo speler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 09:50:
:?

Er zal toch niet maar 1 kanaal in de groef staan? Neem toch aan dat die platen het gewoon doen op een stereo speler?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nooit echt bij stil heb gestaan of me er in heb verdiept, vandaar ook mijn vraag :). Here to learn ;).

Maar in http://forums.stevehoffma...o-phono-cartridge.291416/ lees ik:
The best compromise when using a stereo cartridge is to engage a mono switch on your preamp or integrated amp if it has one. A true mono cartridge is optimum as it works only in the same field as the record was cut but a stereo cartridge does about 80% or so as good a job in the mids and probably just as good or better on top. Bass might be better with a mono as well but on most stereo recordings, the really deep stuff is essentially mono anyway.
Dus ja, het werkt, maar als het op simpele wijze beter kan, waarom dan niet :).

-- edit: hier staat ook nog era uitgelegd: https://londonjazzcollect...-audiophiles/mono-stereo/

[ Voor 5% gewijzigd door Servor op 11-02-2015 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-09 16:34
Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 15:50:
[...]

Minneyar schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 17:27:
[...]

De Groef Audio in de Steenstilstraat is ook een leuke optie.

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:31
Heeft er iemand een oplossing om 5" plaatjes af te spelen op een semi-automatische speler, de arm gaat namelijk al terug voordat de naald erop ligt. Of is dat een kwestie van de eindstand sensor eraf slopen?

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Iemand ervaring met deze lijsten?
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80177066/

wilde eerst een ander systeem halen
http://multimedia.tweedeh.../vinyl-muur-systeem.html#

Maar ik denk dat de ikea optie beter is qua bescherming tegen verkleuring (wel weer meer werk als je de plaat ook wil gaan draaien)

www.triathlete.nl

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Scighera schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 14:28:
(wel weer meer werk als je de plaat ook wil gaan draaien)
Struin een rommel markt of Discogs af voor de goedkoopste met nog een bruikbare hoes, gooi de LP weg en hang de hoes op.
Ooit willen zien hoe een versleten naald eruitziet?

Nou, zo dus:

Afbeeldingslocatie: http://audio.home.xs4all.nl/zooi/naald/at12/versleten.jpg

En hoe klinkt dat dan?
Slecht:
http://audio.home.xs4all.nl/zooi/naald/at12/versleten.wma

(ja, slechte codec (maar dat is het enige wat windows geluidsrecorder kon...), wellicht iets te zacht opgenomen, goedkoop usb geluidskaartje (met bijgeluiden), slechte afstelling element, etc etc, maar dat gaat het allemaal echt niet beter laten klinken :D)
Het moest ff quick 'n dirty

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 12-02-2015 16:16 ]

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

William Thakker heeft goed z'n best gedaan, Zondag een AT440MLa besteld, vandaag al in huis.
Ik heb hem ook al gemonteerd, om te beginnen op de 52mm. Nu nog even een moment vinden om er rustig naar te kunnen luisteren. Zo op het eerste gehoor klinkt ie niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 16:14:
Ooit willen zien hoe een versleten naald eruitziet?

En hoe klinkt dat dan?
Slecht:
http://audio.home.xs4all.nl/zooi/naald/at12/versleten.wma

(ja, slechte codec (maar dat is het enige wat windows geluidsrecorder kon...), wellicht iets te zacht opgenomen, goedkoop usb geluidskaartje (met bijgeluiden), slechte afstelling element, etc etc, maar dat gaat het allemaal echt niet beter laten klinken :D)
Het moest ff quick 'n dirty
Windows recorder :P, audacity is 3 of 4 klikken geïnstalleerd toch? Maar zo ja! Dikke dronken, sss, fff, ttt klanken. :)

Mooie slijtplekken op die tip inderdaad. Mooist zou zijn als je er een nieuwstaat foto naast kon zetten, ik neem aan dat dit een simpel conisch naaldje was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim14ww
Scighera schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 14:28:
Iemand ervaring met deze lijsten?
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80177066/

wilde eerst een ander systeem halen
http://multimedia.tweedeh.../vinyl-muur-systeem.html#

Maar ik denk dat de ikea optie beter is qua bescherming tegen verkleuring (wel weer meer werk als je de plaat ook wil gaan draaien)
Heb er een tijd geleden 9 meegenomen, en deze hangen inmiddels aan de muur. Vind het prima lijsten, voor een prima prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 09:28:
[...]
ik neem aan dat dit een simpel conisch naaldje was.
Van wat ik kon zien wel ja (konisch, bonded).

Soms is het heel lastig te zien omdat sommige eliptische naaldjes van een konisch naaldje worden gemaakt waarbij aan de voor en achterkant een klein plat kantje geslepen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-09 05:22
InflatableMouse schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 06:46:
[...]

Struin een rommel markt of Discogs af voor de goedkoopste met nog een bruikbare hoes, gooi de LP weg en hang de hoes op.
Ik heb van die Ikea enkele hangen met een kopie van de hoes. Zolang het geen speciale effecten heeft (rock or bust bv.) is er geen kat dat het verschil merkt. Wel een A3 kopieermachine voor nodig en eventueel dikker papier maar ik ben er erg tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leuk man die hype....
Waarom wil iedereen op ebay nou net die headshell hebben die ik ook wil hebben.... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

ga er dan binnenkort ook maar een stuk of 8 halen :) en dan ff kijken wat ik met de hoezen ga doen, koperen moet ik wel weer een kleurkopieer machine bij de hand hebben ;)

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

oh ja :P iemand een goed adresje voor binnenhoezen in grote hoeveelheid? Ik heb er ca 250 nodig....

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe bewaren jullie eigenlijk jullie elementen?
Dus stel je hebt er meerdere, allemaal op losse headshells (sme oid).

Ik ben op zoek naar wat leuke ideeen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb enkele van de bekende plastic Denon MC doosjes en voor de wat goedkopere elementen theedozen van de xenos oid, daar liggen de headshells dan op hun rug in. ;)

Een plank met gaten is goedkoop en effectief, zoiets moet ik nog eens maken:
Afbeeldingslocatie: http://usr.audioasylum.com/images/4/44493/Cartridge-holder-0011.jpg

Dit is ook wel een leuke hoewel ik niet zo'n fan ben van al die technics gauges voor storage:
http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=545611

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat topic had ik ook al gezien :D

Maar ik wil in principe mijn headshells rechtop bewaren. Dus zoals op dat plankje.

Dat pakt veel makkelijker zonder kans je naald te beschadigen m.i.

Maar ik wil dat plankje in een doosje (plankje maak ik zelf wel ;)), en dan ruimte voor 10 headshells oid.

Dus ja, een passend doosje zoeken wat een beetje stevig is...
Het liefst met een doorzichtige deksel wat er ook een beetje apetijtelijk uitziet.
Daar ben ik al de hele avond mee bezig....

....ik verwacht nu dat je net het ei van columbus komt, dat begrijp je zelf ook wel :+

Hoeveel/welke elementen heb je eigenlijk? (zo uit nieuwsgierigheid)

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 14-02-2015 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:55

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kan je niet iets knutselen van plexiglas?

Wise enough to play the fool

Pagina: 1 ... 93 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic