Te verwachten antwoord: de... Technics SL-1200MKx, hoe afgezaagd ook. Dat heeft meerdere redenen, zowel technische als andere. Verder nog een rits andere Denons, Technics, Sony's, Thorensen, Micro Seiki's, Linns, Duals, etc etc.
"Absolute topper" is trouwens erg relatief. Er zijn oneindig veel manieren en criteria om dat aan af te meten. Vergelijk het met voetballers, of beter nog bandjes. De een vindt iets geweldig, de andere vindt het niets.
Verder is het zo dat de hoeveelheid geld die iets je kost helemaal niet zo direct gerelateerd is aan de geluidskwaliteit ervan. Er zijn genoeg 200-euro draaitafels waarvan je niet kan zeggen dat ze slechter klinken dan die 500-euro draaitafel.
Dus ik zou zeggen maak een plan van aanpak: bedenk eerst wat voor draaitafel je wil. Wat is belangrijk en wat maakt niet uit van de volgende eigenschappen. Nieuw/oud, klassiek/tangentiaal, direct drive/belt drive, geveerd/ongeveerd, manueel/halfauto/auto, losse arm/geintegreerde arm, zware arm/lichte arm, hout/glas/staal/kunststof, welk element wil je er bij gaan gebruiken (type MM/MC, merk, klanksoort etc), wat voor muziek wil je gaan afspelen, wil je DJ-en of simpel onbezorgd plaatjes draaien, of moet het juist echt een ritueel zijn en mag (moet) daarom juist een ingewikkelde draaitafel... en zo kan ik nog wel doorgaan.
Als je daar een beeld bij hebt dan kan je met een bepaald budget in het achterhoofd zinnig zoeken.

InflatableMouse schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 14:35:
[...]
Geen pitch control inderdaad, zou gemeten moeten worden met een sensor en ik dacht dus automatisch corrigeren. Blijkbaar werkt dat niet zo maar dan snap ik totaal niet wat dat computer bordje er in doet met een sensor op de as enzo. Blijkbaar wassen neus.
Wellicht houdt ie het toerental binnen een bepaalde bandbreedte zo constant mogelijk, maar kan ie niet corrigeren voor grote afwijkingen zoals die veroorzaakt worden door een verkeerde overbrengingsverhouding (snaar). Althans dat hoop ik dan, anders is het inderdaad een beetje jammer.
[
Voor 19% gewijzigd door
Cap op 16-01-2015 18:31
]