Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 18:34
Ik ga ze misschien gebruiken voor een rusty old industrial projectje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
InflatableMouse schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 16:05:
Front 242 - Tyranny >For You< (Red Rhino Europe - RRE LP 11)
Mooi album, die heb ik ook (2x zelfs, de eerste tikte me ietsje te veel). Laatst ook nog een nieuw exemplaar van Front by Front besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ja leuk album inderdaad. Ik wil Front By Front nog een keer hebben en Up Evil. Maar zeker niet voor de hoofdprijs.

Hey hebben jullie al van deze gehoord?
http://www.cnet.com/news/...an-audiophile-can-love/#!

Pioneer PLX-1000. Is in 2014 geintroduceerd en eigenlijk gewoon een licht verbeterde aangepaste 1200MK6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
Mijn Front by Front was een reissue (ik denk degene uit 2012 zo te zien op Discogs). 19 euro bij JPC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey hebben jullie al van deze gehoord?
http://www.cnet.com/news/...an-audiophile-can-love/#!

Pioneer PLX-1000. Is in 2014 geintroduceerd en eigenlijk gewoon een licht verbeterde aangepaste 1200MK6.
Wel van gehoord, maar nog weinig reviews gevonden of vergelijkingen in kwaliteit met de Technics. Ben wel benieuwd. Ook benieuwd naar de kwaliteit van lagers, tonearm wire, rca etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeyMan schreef op maandag 12 januari 2015 @ 07:28:
[...]

Ik Heb een shure naaldweger gebruikt om de naalddruk te meten. Zou niet weten weten hoe ik dat moet combineren met een zwevende arm. Ik kan daarmee natuurlijk alleen de daadwerkelijke druk meten.
Het is verstandig om eerst de procedure uit te voeren die in de handleiding staat (en dus ook op dat filmpje van Cap), en daarna na te meten met je naalddrukweger, en eventueel te fine tunen.
Het kan namelijk zo zijn dat je naalddrukweger niet goed is (alles kan stuk natuurlijk).
Dus als je met de instellingsprocedure van het filmpje de naalddruk op 1,75 gram zet, dan moet je dat ook ongeveer met je naalddrukmeter meten. (als je dan maar 1 gram meet, dan weet je dat er iets aan de hand is ;) )

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2015 @ 13:47:
[...]

Wel van gehoord, maar nog weinig reviews gevonden of vergelijkingen in kwaliteit met de Technics. Ben wel benieuwd. Ook benieuwd naar de kwaliteit van lagers, tonearm wire, rca etc.
Bij CoolBlue, 700 euro. Ding is een kilo zwaarder dan de 1200. Arm en ophanging en dergelijke ziet er precies hetzelfde uit volgens mij als van de latere Technics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:03
Review op youtube zijn over het algemeen ook vrij lovend. Nu hopen dat iemand hier er al een heeft staan en zijn ervaring kan delen. Als je zoekt in het topic is het bestaan bekend, maar lijkt nog niemand er een te hebben gekocht.

Nu de SL1200 op mijn whishlist stond, vind ik een nieuw model (met garantie) ook wel erg goed klinken. Als ik de reviews mag geloven, dan zijn de prestaties vrij goed.

Nu nog aan het verstand van mijn vrouw prutsen dat ik en een nieuwe draaitafel nodig heb en een nieuwe versteker :X

[ Voor 50% gewijzigd door Cardinal op 12-01-2015 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toch apart dat ze nu dan zo'n ding onder de naam pioneer uitbrengen.
Ik weet wel dat dat deels concern is (niet helemaal, maar wel van tijd tot tijd intensieve samenwerking), en dat pioneer in het cd tijdperk een goede naam heeft opgebouwd in de dj wereld sinds ze begin jaren 90 de cd-500 introduceerden, maar een technics sl-1200 heeft als naam zo'n enorme reputatie......
Of doet pioneer dit op eigen gelegenheid? Ik vermoed van niet. (technics stopt en pioneer begint? kan geen toeval zijn)

Ik denk dat ze technics als merk compleet willen stoppen. Er zijn ook bijna geen producten meer onder de naam technics denk ik.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 12-01-2015 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Je kunt nog stickervelletjes kopen van een SL 1200/1210 , gewoon omkatten dat ding. Technics SL 1210 Mk 5.2 :P

Misschien is de komst van de Pioneer wel het resultaat van die vraag aan het moederconcern om de 1200/1210 weer in produktie te nemen.

[ Voor 39% gewijzigd door Bestla op 12-01-2015 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Maar die stikkervelletjes zijn van die krasvelletjes of niet? Origineel lijkt meer op lak, het is hard en komt er niet makkelijk vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:14
Kan die Pioneer zakelijk nog wel wat cheaper krijgen dan de gemiddelde 2e hands SL-1200. Maar wat ik zo snel zag wijkt ie toch nog wel af van 'echte' SL1200's op details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
Welke details kon jij vinden? wat ik tot zover ik heb begrepen zijn er wat verschillen qua geluid (niet slechter, maar anders), maar heb nog weinig kunnen vinden op bouwkwaliteit ed., waar de vraag grotendeels is welke details je dan op doelt.

De grootste verschillen die ik momenteel heb kunnen vinden is:
* positief, losse kabel aansluitingen.
* negatief, geen torque instelbaar
mr_petit schreef op maandag 12 januari 2015 @ 14:32:
Of doet pioneer dit op eigen gelegenheid? Ik vermoed van niet. (technics stopt en pioneer begint? kan geen toeval zijn)

Ik denk dat ze technics als merk compleet willen stoppen. Er zijn ook bijna geen producten meer onder de naam technics denk ik.
Al schijnt Pioneer DJ, die deze draaitafels maakt, ook verkocht te zijn.

[ Voor 70% gewijzigd door Cardinal op 12-01-2015 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:59
Kom net bij de kringloop vandaan. Ze hadden daar een Technics sl-d3 staan voor 60 euro. Een mk140 element dacht ik. Nu ben ik natuurlijk een leek maar het zag er allemaal erg slecht uit.

Flink geld wat ze dan nog vragen.

Stond ook een versterker met phono maar deze zag er nog minder uit en zij wilde daarvoor 50 euro hebben.

Wel 2 oude LP's meegenomen (Diana Ross en abba).

Morgen bij een medetweaker gaan kijken voor Technics SL-Q2 met een AT95 element of een 120. Erg benieuwd en super veel zin in!

Medetweaker is trouwens kerstmanneke 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Cardinal schreef op maandag 12 januari 2015 @ 15:14:
Welke details kon jij vinden? wat ik tot zover ik heb begrepen zijn er wat verschillen qua geluid (niet slechter, maar anders), maar heb nog weinig kunnen vinden op bouwkwaliteit ed., waar de vraag grotendeels is welke details je dan op doelt.

De grootste verschillen die ik momenteel heb kunnen vinden is:
* positief, losse kabel aansluitingen.
* negatief, geen torque instelbaar

[...]

Al schijnt Pioneer DJ, die deze draaitafels maakt, ook verkocht te zijn.
Details als de arm ophanging die wel erg lijkt op die van Technics, maar toch net anders is. Gewoon wat kleine details, die op een afstandje identiek lijken, maar van dichtbij toch afwijken.

Weet eigenlijk niet wie deze tafel nu daadwerkelijk maakt, verschillende dingen over gelezen, maar wel al enige tijd geleden. Van Technics zelf tot een Chinese fabrikant die momenteel bijna alle DD draaitafels voor (bijna) alle DJ merken maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb gisteren tweedehands een oude Harman Kardon HK6500 gekocht. Nu staat er op de achterkant een vermogen van 210 Watt en ben ik nog op zoek naar een degelijke set speakers.

Ik heb geen flauw idee waar ik op moet letten bij de aankoop van deze speakers. Heb wel ergens gelezen dat aangeraden wordt om de helft van de wattage van de versterker te nemen. In mijn geval dus 100 Watt speakers. Op de versterker is mijn platenspeler aangesloten en hierop draai ik vooral Vinyls uit de 90's en nieuwe vinyls van het rock-genre (Volbeat, U2, Pearl Jam etc).

Heb op internet al veel liggen rondneuzen maar ik heb echt niets met geluidstechniek en lees zoveel verschillende dingen en termen dat ik er niet echt meer wijs uit kom.

Bij deze dus hier mijn vraag of mensen mij speakers kunnen aanraden voor mijn situatie. Het hoeven geen budget speakers te zijn maar zeker ook niet high-end!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 22:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Niet zo makkelijk om een foto te maken van het element, maar heb een poging gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/xxe3m21t3a657dg/2015-01-12%2007.52.37.jpg?raw=1

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/qmjl1la5wg3q9nl/2015-01-12%2007.53.07.jpg?raw=1

Ga zo nog wel even met het filmpje aan de slag, maar ik vind dat de achterkant relatief wat laag ligt.
Heb er overigens een andere platter op (Acryl-IT), welke iets hoger zou kunnen zijn.

Zie overigens dat er wel spacers te vinden zijn voor de arm:

http://www.reddit.com/r/V..._vta_on_project_debut_ii/
http://imgur.com/a/56up9

[ Voor 132% gewijzigd door MikeyMan op 12-01-2015 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36

franssie

Save the albatross

Ik zou die spacers (laten) maken van zwart PVC of Nylon oid ipv staal. Maar zoals je element nu staat ziet het er niet echt goed uit inderdaad.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, beetje vreemd verhaal voor een originele accessoire.

Heb voor de zekerheid de procedure uit het filmpje gevolgd. Druk was dead-on op 1.75.
Tevens de platter een paar keer met hulp van zwaartekracht over de pin heen laten 'vallen'. Dit lijkt net een kwart millimeter ruimte te hebben gegeven. Eens op zoek naar mijn dikste plaat, om te kijken of het dan nog zo lijkt.

De spacer vind ik ook niet zo mooi, en vind ook dat die niet nodig zou moeten zijn.
Wellicht is het praktischer om even de vijl langs het element te halen aan de bovenkant. Maar dat kan mis gaan natuurlijk :P
Anders wellicht een mooi excuus voor een mooie AT :+

Staat er nu zo bij:
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/0hfuh59du093qaz/2015-01-12%2020.06.28.jpg?raw=1

[ Voor 27% gewijzigd door MikeyMan op 12-01-2015 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Is dat origineel? Raar hoe die signaal kabel vanaf het element een S-bocht terug maakt de arm in, dacht daarom dat het een eigen aanpassing was.
Als dat zo hoort lijkt je plateau inderdaad wat hoog (al beter zo op het eerste oog nu).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, zo issie uit de doos gekomen. Had er nog niet echt eerder naar gekeken.

Heb een ander plaatje gevonden:
Afbeeldingslocatie: http://www.vinylengine.com/turntable_forum/download/file.php?id=3557

Lijkt hetzelfde te zitten, kwa bekabeling.
En ook een beetje lager aan de achterkant dan aan de voorkant.

Ook lijkt de naald hier wat verder uit te steken.
Dit lijkt overigens op alle plaatjes van de om5e zo te zijn; de naald steekt vrij ver uit.

Zou er toch iets mis zijn? Naald naar binnen gebogen?

[ Voor 40% gewijzigd door MikeyMan op 12-01-2015 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Blijf het raar vinden van die S-bocht maar dat hoort dan blijkbaar zo inderdaad. Dat verschil in uitsteken van de naald. dat zou best wel eens het verschil kunnen zijn. Maar misschien dat een project eigenaar met dat element er iets over kan zeggen, ik heb het zelf een andere tafel en andere ortofon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HQvinyl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-11-2021
Speakers zijn wat lastig, maar kies een goed merk boven hogere watts.
In het begin (jaren gelden) had ik Jamo, een Conrad merk.
Veel watts voor weinig zeg maar.
Een goede speaker kan luid zonder dat het luid aanvoeld.
Geen muur van geluid, maar goed gescheiden instrumenten en zang.

Kijk bv op marktplaats voor merken als: Mission, Monitor audio, B&W, Tannoy, Kef.
Boekenplank modellen zijn nieuw ook voor een redelijke prijs te vinden.
Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2015 @ 19:10:
Heb gisteren tweedehands een oude Harman Kardon HK6500 gekocht. Nu staat er op de achterkant een vermogen van 210 Watt en ben ik nog op zoek naar een degelijke set speakers.

Ik heb geen flauw idee waar ik op moet letten bij de aankoop van deze speakers. Heb wel ergens gelezen dat aangeraden wordt om de helft van de wattage van de versterker te nemen. In mijn geval dus 100 Watt speakers. Op de versterker is mijn platenspeler aangesloten en hierop draai ik vooral Vinyls uit de 90's en nieuwe vinyls van het rock-genre (Volbeat, U2, Pearl Jam etc).

Heb op internet al veel liggen rondneuzen maar ik heb echt niets met geluidstechniek en lees zoveel verschillende dingen en termen dat ik er niet echt meer wijs uit kom.

Bij deze dus hier mijn vraag of mensen mij speakers kunnen aanraden voor mijn situatie. Het hoeven geen budget speakers te zijn maar zeker ook niet high-end!

www.HQvinyl.nl - online webshop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:49

Nyarlathotep

Crawling Chaos

MikeyMan schreef op maandag 12 januari 2015 @ 20:28:
Tsjah, zo issie uit de doos gekomen. Had er nog niet echt eerder naar gekeken.

Heb een ander plaatje gevonden:
[afbeelding]

Lijkt hetzelfde te zitten, kwa bekabeling.
En ook een beetje lager aan de achterkant dan aan de voorkant.

Ook lijkt de naald hier wat verder uit te steken.
Dit lijkt overigens op alle plaatjes van de om5e zo te zijn; de naald steekt vrij ver uit.

Zou er toch iets mis zijn? Naald naar binnen gebogen?
Het is vrij duidelijk toch: de naald in jouw element zit bijna helemaal binnenin de behuizing gedrukt :X

Ik vraag mij af of je dat nog terug kan 'buigen'. Zelf denk ik dat het ding nu al beschadigd is (ophanging). Hoe klinkt het geheel eigenlijk verder?

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, kan hem best terug buigen, maar weet niet of dat zo lekker is.
Het klinkt wat mij betreft best prima overigens, maar als ik het zo zie zou het beter moeten kunnen.
Moet zeggen dat ik echt nog nooit de naald mishandeld heb, de druk stond eigenlijk ook al prima ingesteld.
Ding is nieuw gekocht, één keer verhuisd en verder nooit van zijn plek geweest :/

Zou dus ook niet weten hoe dit zo gekomen is.

Een nieuwe naald is volgens mij het geld niet waard ook, dus dan maar op zoek naar een leuke AT :)

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 12-01-2015 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:49

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Dat wordt dan natuurlijk de 440MLa ;)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, mag weer wat kosten |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
InflatableMouse schreef op maandag 12 januari 2015 @ 14:16:
[...]

Bij CoolBlue, 700 euro. Ding is een kilo zwaarder dan de 1200. Arm en ophanging en dergelijke ziet er precies hetzelfde uit volgens mij als van de latere Technics.
Ze hebben het ontwerp helemaal nageaapt ja, maar die arm is echt een ander fabrikaat. Op basis van een foto kan ik niet zien hoe het met de kwaliteit ervan gesteld is. Hij is in ieder geval door Hanpin Taiwan gemaakt, net als de andere OEM's. :)

http://www.youtube.com/watch?v=fKa-gPdo7WU&t=9m40s

Degenen die de 1200mk2 kennen zien direct allerlei verschillen in de armonderdelen: model nagemaakt? ja, andere onderdelen? ook ja dus. :)
mr_petit schreef op maandag 12 januari 2015 @ 14:32:

Ze hebben bij Panasonic het merk Technics afgelopen jaar toch juist nieuw leven in geblazen met de campagne "Rediscover Music", compleet met een website met hun "historical landmarks"? En dan back to the oorspronkelijke Technics roots: een premium brand met echte 2-kanaals producten voor het hogere segment. Zo begon het in de jaren 70 ook maar dat was in de 80-er jaren al wel behoorlijk verwaterd. :)

http://www.technics.com/global/
Vecodo schreef op maandag 12 januari 2015 @ 16:37:
Kom net bij de kringloop vandaan. Ze hadden daar een Technics sl-d3 staan voor 60 euro. Een mk140 element dacht ik. Nu ben ik natuurlijk een leek maar het zag er allemaal erg slecht uit.

Flink geld wat ze dan nog vragen.
Op zich is 60 euro bij een winkel niet slecht hoor voor een SL-D3, meestal gaan ze voor zo'n bedrag ook weg bij een particulier. Het hangt natuurlijk wel van de staat af, maar je moet vooral door een laagje stof /vuil heen kunnen kijken. Goede staat is als het plateauj goed draait, de arm / armlagers nog goed zijn (geen voelbare speling, is meestal het probleem niet bij deze technicsen) en de kap nog heel (met de onontkoombare krasjes.

Benieuwd ook naar dat element, mk140 komt me niet bekend voor maar deze 140's zijn niet te versmaden:

http://www.vinylengine.com/library/shure/ml140he.shtml
http://www.vinylengine.co...udio-technica/at140.shtml

[ Voor 69% gewijzigd door Cap op 12-01-2015 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens naar een setje KEF C7, heb die van mij toen (mid-2014) voor €275 opgedoken in Nijmegen op Marktplaats. Zit meer dan prima geluid in kan ik je verzekeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heeft het nog zin om eerst een AT95 te kopen en daar later een AT440 naald op te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helaas, past niet! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
Waarom niet?

Er zit toch echt een AT440MLA op mijn pro-ject (debut III) en zou niet weten waarom een AT95 ook niet zou passen.

[ Voor 4% gewijzigd door Cardinal op 12-01-2015 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Hele element kan je wel omgooien... maar het vervagingsnaaldje, de ATN440Mla past niet op de AT95...

Voor die 25 euro had je anders ook wel beter de hele boel om kunnen gooien... als het wel zou passen.
Als je ook plaatjes bekijkt van de 2 zie je dat het nooit gaat passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 12 januari 2015 @ 22:20:
Hele element kan je wel omgooien... maar het vervagingsnaaldje, de ATN440Mla past niet op de AT95...
ugh, overheen gelezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dan de ballotagecommissie maar gaan bewerken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een gerestaureerde setje JPW's of BNS speakers kunnen ook heel mooi klinken:

JPW:
http://link.marktplaats.nl/m874023172

BNS:
http://link.marktplaats.nl/m883174559

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mordante
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-05-2021
Binnenkort mijn nieuwe platenspeler ophalen. Het is een SAC girati grande met dynavector 507mkII arm met dynavector te katora rua element geworden. Hopelijk staat de combinatie begin volgende maand bij mij thuis te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Toch maar een at95e besteld bij thakker. Aardige verzendkosten op dit bedrag, maar dan Heb ik nog een upgrade naar de 440 in het verschiet :)

[ Voor 29% gewijzigd door MikeyMan op 13-01-2015 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinyl87
  • Laatst online: 09-07 18:08
Ik zoek nog een leuke phono voorversterker, nu zie ik verschillende soorten en diverse prijsklasse van dit soor apparaatjes. Nu snap ik ook wel dat kwaliteit soms duurder is maar ik wil gewoon prijs/kwaliteit hebben. Onderestaande kwam ik tegen op conrad:

https://www.conrad.nl/nl/...oorversterker-304857.html

of https://www.conrad.nl/nl/...terker-pa-115-943642.html

https://www.conrad.nl/nl/...oorversterker-313056.html

Of zijn er betere voor mee te beginnen voor een leuke prijs?

Ik draai het nu nog via een oud stereoset van jvc met dito speakerset van een aantal jaar terug via de AUX-ingang. Is dit handig of toch maar kijken voor een nieuwe (tweedehands) versterker met boxen?

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mordante
Denk niet dat er tussen die phono versterkers zit. Gewoon kopen wat je wat lijkt. Je kan je er geen buil aan vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

In die prijsklasse kan je ook voor de Behringer PP 400 gaan. Deze heb ik en klinkt op zich goed. Er komt nog wel eens een upgrade maar om gewoon plaatjes te draaien voldoet deze zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mordante
Wanneer mijn nieuwe speler er is zal ik wel een foto plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
Cap schreef op maandag 12 januari 2015 @ 21:15:
[...]

Op zich is 60 euro bij een winkel niet slecht hoor voor een SL-D3, meestal gaan ze voor zo'n bedrag ook weg bij een particulier. Het hangt natuurlijk wel van de staat af, maar je moet vooral door een laagje stof /vuil heen kunnen kijken. Goede staat is als het plateauj goed draait, de arm / armlagers nog goed zijn (geen voelbare speling, is meestal het probleem niet bij deze technicsen) en de kap nog heel (met de onontkoombare krasjes.

Benieuwd ook naar dat element, mk140 komt me niet bekend voor maar deze 140's zijn niet te versmaden:

http://www.vinylengine.com/library/shure/ml140he.shtml
http://www.vinylengine.co...udio-technica/at140.shtml
Tuurlijk weet je bij een particulier ook niet wat je krijgt. Maar deze speler zag er echt verdomd slecht uit (alles beschadigd).

Het eerste model zat er op! http://www.vinylengine.com/library/shure/ml140he.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:12

f.h

Zo de eerste stappen naar de herintrede van een draaitafel hier in huis zijn vandaag gedaan. Gisteren (na bevestigend advies hier) een HQ silver series 10m audio kabel besteld. En vanmorgen een Musical Fidelity V90-LPS via marktplaats opgehaald.

Nu nog een SL-1200MK2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
1200 of 1210 , dus zilver of zwart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:12

f.h

Echt specifiek een 1200 dus een zilveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vecodo schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 14:00:
[...]

Tuurlijk weet je bij een particulier ook niet wat je krijgt. Maar deze speler zag er echt verdomd slecht uit (alles beschadigd).

Het eerste model zat er op! http://www.vinylengine.com/library/shure/ml140he.shtml
Dat was als je de specs bekijkt echt geen verkeerde shit hoor, de originele naald was een hoogstandje:

Replacement stylus: N140HE, nude MASAR polished hyper elliptical diamond tip, micro-wall beryllium shank

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 13-01-2015 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
Gisteren bij Kerstmanneke geweest en die heeft het e.e.a. laten horen en zien!
Zijn Technics SL-Q2 met AT120 element en technics kloon headshell mogen overnemen. Hij had ook nog een voorversterker. Ik ben blij als een kind naar huis gegaan.

Kabels had ik nog, alleen de kabel welke ik wil gebruiken is dus kapot gegaan. Gisteren even snel de speler ingesteld (poging tot) en alles aangesloten. Als ik de kapotte kabel op een juiste manier houdt werkt deze wel.

Super geluid maakt de Technics en de platen worden top afgespeeld! Nieuwe kabels zijn inmiddels besteld en ontvang ik vandaag.

Vanavond mij er nog meer in verdiepen (voornamelijk het afstellen). Heb er nu al zin in :)
Cap schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 22:07:
[...]

Dat was als je de specs bekijkt echt geen verkeerde shit hoor, de originele naald was een hoogstandje:

Replacement stylus: N140HE, nude MASAR polished hyper elliptical diamond tip, micro-wall beryllium shank
Hehe, ben nog niet echt thuis in wat nu allemaal goed is en wat niet ;) . Maar goed, vond 60 euro voor een platenspeler welke vol beschadigen zit en onder het stof net even iets te veel (had persoonlijk goedkoper verwacht bij een kringloop winkel).

Volgens mij zat er zelfs een scheurtje in de platenspeler zelf. Kringloop zal ook wel door hebben dat mensen veel geld over hebben voor deze spelers.
franssie schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 21:39:
[...]

Ik denk niet dat er veel mensen zijn die een platenspeler aan een sonos hebben hangen, maar het werkt natuurlijk prima via de line-in, net zo goed als je je telefoon of iets anders aan de line in hangt mits je maar een pre-amp gebruikt omdat een oude platenspeler geen line out signaal geeft maar iets veel zwakkers. Meer valt er denk ik niet over te zeggen behalve doen en proberen. Bij COnrad heb je een redelijke preamp voor drie tientjes incl verzenden van Behringer oid.
Ik heb sinds gisteren een Technics SL-Q2 aan een Sonos Play:5 hangen. Het werkt! Kan het beter? Vast wel!

Platenspeler -> Tulpstekker -> Pre-amp (in) -> Pre-amp (out) -> Tulpstekker naar 3,5 Jack -> Line-in Sonos

Via de app herkent de Play:5 dat er een Line-in apparaat is aangesloten en is deze kiesbaar.

[ Voor 59% gewijzigd door Vecodo op 14-01-2015 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
nvm

[ Voor 97% gewijzigd door Vecodo op 14-01-2015 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Prima oplossing Vecodo, de SL-Q2 is echt een goede speler en ook de AT120 is echt mooi. Welke voorversterker heb je?

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 14-01-2015 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
Cap schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 10:50:
Prima oplossing Vecodo, de SL-Q2 is echt een goede speler en ook de AT120 is echt mooi. Welke voorversterker heb je?
Even slag om de arm maar een TCC 750 Pre-amp dacht ik (Zit nu op kantoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh ja, leuk ding voor de prijs maar ik denk meteen dat van de 3 (draaitafel, element, pre) daar nog wel de grootste verbetering te halen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, ik heb besloten om een Philips 212 of 312 te kopen, zodra ik een goede heb gevonden met mooie stofkap. Het industriële design van de Philips spreekt me heel erg aan. Thorens TD 160 zou nog vetter zijn, maar daar is mijn budget even niet naar. Op termijn komt die er ongetwijfeld ook.

Nu zie ik dat er heel vaak een GP 400 element op is gemonteerd.

Omdat ik gelijk goed wil beginnen, kan ik een aantal dingen doen:

1. een nieuwe naald bestellen voor het bestaande element. Dit kost 15 of 20 euro en zijn dan vervangende naalden van Tonar of Budgetline op pickupnaalden.com.
2. gelijk een nieuw element bestellen van audio technica (bijvoorbeeld AT95e). Kost ongeveer 45 euro. Daar heb ik positieve verhalen over gehoord.
3. een ander element kopen, zoals een Shure, Ortofon etc.

Ik heb er veel over gelezen, maar je ziet wat tegenstrijdige verhalen en ik heb er niet zo heel veel verstand van. Jullie mening is meer dan welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
Cap schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 11:30:
Oh ja, leuk ding voor de prijs maar ik denk meteen dat van de 3 (draaitafel, element, pre) daar nog wel de grootste verbetering te halen valt.
Ja, dat denk ik ook wel. Ook qua geluidsboxen denk ik.
Maar goed, beginnende hobby. Eerst maar eens kijken hoelang in geinteresseerd blijf ;).

Edit - Kabeltje binnen gekregen! Vanavond er echt tegen aan.

[ Voor 7% gewijzigd door Vecodo op 14-01-2015 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zeker ik bedoelde in het "platenspeler stukje" tot aan de (eind)versterker dus. Bij boxen is altijd een grote ruimte tot verbetering/verandering, en ook de opstelling in de kamer tov de luisterpositie.
Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 11:32:
Omdat ik gelijk goed wil beginnen, kan ik een aantal dingen doen:

1. een nieuwe naald bestellen voor het bestaande element. Dit kost 15 of 20 euro en zijn dan vervangende naalden van Tonar of Budgetline op pickupnaalden.com.
2. gelijk een nieuw element bestellen van audio technica (bijvoorbeeld AT95e). Kost ongeveer 45 euro. Daar heb ik positieve verhalen over gehoord.
3. een ander element kopen, zoals een Shure, Ortofon etc.

Ik heb er veel over gelezen, maar je ziet wat tegenstrijdige verhalen en ik heb er niet zo heel veel verstand van. Jullie mening is meer dan welkom!
De Philips is absoluut een mooi ogende draaitafel, maar als je wat geluid betreft echt veeleisend bent zou ik sowieso voor een andere draaitafel gaan, ik vind de kwaliteit van de arm niet geweldig.

Wil je die vintage houtlook en toch een echt goede draaitafel dan komen inderdaad de Thorensen, maar ook enkele Duals en Lenco's in aanmerking. Reken dan inclusief goede naald/element dan toch echt op een prijskaart van 200-300 euro.

Dus naast de kosten voor de Philips draaitafel ook nog veel investeren in een element lijkt me zonde, ik zou er niet meer dan 50 euro aan uitgeven.

Wat betreft naald/element: volgens mij hebben deze Philipsen een vrij lichte arm. Bij dit soort armen matchen wat compliantere (soepel geveerde) elementen matchen het beste, dwz >20Cu @10Hz.

De AT95 is behoorlijk laagcompliant: 6.5Cu @100Hz, dat is zo'n 12-15Cu @10Hz, dus hoewel dat een goed element is voor de prijs lijkt de combi me niet optimaal.

Ik zou als je goedkoop wil gaan eerder de GP400 houden en voor een schappelijke prijs een vervangingsnaald kopen, liefst elliptisch als die te krijgen is. En anders denk ik als duurzamere oplossing aan de Ortofon OM10 van 25Cu: https://www.thakker.eu/to...om-10-tonabnehmer/a-5110/
Dat is dan ongeveer wel de limiet in prijs, ga je daarboven dan kan je beter meteen 200 euro uitgeven voor een goede Dual met element.

[ Voor 128% gewijzigd door Cap op 14-01-2015 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[Ik zou als je goedkoop wil gaan eerder de GP400 houden en voor een schappelijke prijs een vervangingsnaald kopen, liefst elliptisch als die te krijgen is. En anders denk ik als duurzamere oplossing aan de Ortofon OM10 van 25Cu: https://www.thakker.eu/to...om-10-tonabnehmer/a-5110/
Dat is dan ongeveer wel de limiet in prijs, ga je daarboven dan kan je beter meteen 200 euro uitgeven voor een goede Dual met element.
[/quote]

Bedankt voor de tip!

Ortofon OM10 lijkt me een goede optie. Het vervangen van de naald ben ik wat huiverig voor, omdat er nauwelijks nog originelen te vinden zijn.

Ik ben qua geluid niet mega veeleisend, maar het moet zeker goed zijn.

De Philips wordt uiteindelijk aangesloten op een Tubecore Duo zodra die geleverd wordt:

Afbeeldingslocatie: http://www.blessthisstuff.com/imagens/stuff/tubecore-duo-3.jpg

zie www.tubecore.co

Ik heb er redelijke verwachtingen van met die buizen erin etc., maar dat moet nog blijken.

In de tussentijd ga ik op zoek naar een paar goedkope boxen, preamp en versterker om het op aan te sluiten (akai, philips of kenwood, i.c.m. een paar wharfedales). Een vintageset, maar welke precies heb ik nog niet besloten. Op marktplaats aan het surfen tussen de stereosets. De ervaring leert dat het kopen van een hele stereotoren op marktplaats goedkoper is dan naar losse elementen zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 12:43:
Ortofon OM10 lijkt me een goede optie. Het vervangen van de naald ben ik wat huiverig voor, omdat er nauwelijks nog originelen te vinden zijn.

Ik ben qua geluid niet mega veeleisend, maar het moet zeker goed zijn.

De Philips wordt uiteindelijk aangesloten op een Tubecore Duo zodra die geleverd wordt:
Kijk dat is nu precies het punt, wat "goed geluid" inhoudt dat verschilt enorm per persoon. Als ik het zo zie, ook met die versterker dan zijn vooral de looks voor jou erg belangrijk dus als die Philips je smaak is dan heb je er een goede aan.

Kijk, de versterker die jij op het oog hebt heeft zo te zien ingebouwde speakertjes, dat is een soort "design" oplossing die de laatste jaren wel populair is, een beetje Sonos Play achtig maar dan vintage met verlichte buisjes. Het hoeft echt geen slechte kwaliteit te zijn, maar eerlijk, het zijn vooral veel mooie kreten om een en ander te hypen.

Waarom? Dit soort oplossingen is vooral om het installatiegemak / design / inpasbaarheid in huiskamer populair, als je daar van houdt vooral doen. Maar met echte Hi-Fi heeft het natuurlijk weinig te maken! Echt goede geluidsspreiding en stereobeeld is met die ingebouwde speakers op enkele centimeters van elkaar onmogelijk, laat staan dat het niet te doen is om in zo'n kastje echt strak laag neer te zetten. Voor dat soort zaken heb je toch echt 2 los geplaatste speakers van behoorlijk materiaal en enige afmeting nodig. Het gros van de klassieke vintage versterkers + een set boxen dat je op marktplaats vindt zal daarom in staat zijn tot een betere geluidsweergave dan zo'n Tubecore, hoeveel gelikte foto's en mooie slagzinnen ze er ook tegenaan gooien.

Daarom voldoet in mijn ogen in jouw situatie de betaalbare oplossing van een vervangingsnaald. Een vervangingsnaald is zelden zo goed als een originele, maar het is ook niet meteen een drama. Er zijn zat vervangingsnaalden die je platen gewoon zonder morren afspelen, goed genoeg voor een hoop mensen. Dat het dan wellicht nog beter had geklonken met een orignele naald doet daar niet aan af.

Als je echt goed geluid wilt met beperkt budget geef je je geld uit aan een wat betere platenspeler, een gewone versterker en klassieke boxen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, je opmerking over dat stereogeluid daar ben ik me wel bewust van. Ik geef het een kans ;)

Mocht een vintageset uiteindelijk veel beter klinken, dan sluit ik de platenspeler daar op aan en hou ik de tubecore om spotify te streamen etc. Tubecore lijkt me een supermakkelijk ding met ingebouwde Wifi en bluetooth. Daar had ik hem ook voor gekocht, als een soort 'dure' luxe versie van een simpele bluetoothspeaker. Om eerlijk te zijn, was het een beetje een impulsaankoop. Het kickstarterproject klonk gewoon gaaf.

Achteraf gezien misschien beter mijn geld gestopt in een duurdere platenspeler met relatief betere vintageset speakers etc.

Zodra ik het allemaal binnen heb en aangesloten, zal ik je vertellen hoe het klinkt ;)
Cap schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 13:15:
[...]

Kijk dat is nu precies het punt, wat "goed geluid" inhoudt dat verschilt enorm per persoon. Als ik het zo zie, ook met die versterker dan zijn vooral de looks voor jou erg belangrijk dus als die Philips je smaak is dan heb je er een goede aan.

Kijk, de versterker die jij op het oog hebt heeft zo te zien ingebouwde speakertjes, dat is een soort "design" oplossing die de laatste jaren wel populair is, een beetje Sonos Play achtig maar dan vintage met verlichte buisjes. Het hoeft echt geen slechte kwaliteit te zijn, maar eerlijk, het zijn vooral veel mooie kreten om een en ander te hypen.

Waarom? Dit soort oplossingen is vooral om het installatiegemak / design / inpasbaarheid in huiskamer populair, als je daar van houdt vooral doen. Maar met echte Hi-Fi heeft het natuurlijk weinig te maken! Echt goede geluidsspreiding en stereobeeld is met die ingebouwde speakers op enkele centimeters van elkaar onmogelijk, laat staan dat het niet te doen is om in zo'n kastje echt strak laag neer te zetten. Voor dat soort zaken heb je toch echt 2 los geplaatste speakers van behoorlijk materiaal en enige afmeting nodig. Het gros van de klassieke vintage versterkers + een set boxen dat je op marktplaats vindt zal daarom in staat zijn tot een betere geluidsweergave dan zo'n Tubecore, hoeveel gelikte foto's en mooie slagzinnen ze er ook tegenaan gooien.

Daarom voldoet in mijn ogen in jouw situatie de betaalbare oplossing van een vervangingsnaald. Een vervangingsnaald is zelden zo goed als een originele, maar het is ook niet meteen een drama. Er zijn zat vervangingsnaalden die je platen gewoon zonder morren afspelen, goed genoeg voor een hoop mensen. Dat het dan wellicht nog beter had geklonken met een orignele naald doet daar niet aan af.

Als je echt goed geluid wilt met beperkt budget geef je je geld uit aan een wat betere platenspeler, een gewone versterker en klassieke boxen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0Dzilla
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-08 12:29
Zo, ik heb besloten om een Philips 212 of 312 te kopen,
Leuke speler, heb 3 Philips spelers gehad. 2x 209s electronic (drama) en 1x een 312. Let heel goed op het aan en uit knopje, deze zijn verschrikkelijk slecht en zijn dan ook 9/10 keer kapot... Als je er een hebt dan is mijn advies om te schakelen met een stekkerblok met schakelaar of een klik aan klik uit setje. Als deze knop kaduuk gaat moet de speler open en moet je de veer eruit halen of draadjes doorverbinden om hem weer aan te krijgen. Een nieuwe schakelaar is nagenoeg niet te krijgen (apart door Philips ontworpen model).
Het is niet erg lastig, maar als je nog nooit geknutseld hebt aan zoiets kan het een probleem zijn.

Verder klinkt de 312 best wel leuk met het 400 of 401 element, niet te vergelijken met duurdere spelers maar het is zeker niet slecht.

Laat trouwens even weten hoe die Tubecore klinkt e.d. Ziet er wel gaaf uit voor op de slaapkamer ofzo!

[ Voor 5% gewijzigd door M0Dzilla op 14-01-2015 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 11:41:

Wat betreft naald/element: volgens mij hebben deze Philipsen een vrij lichte arm. Bij dit soort armen matchen wat compliantere (soepel geveerde) elementen matchen het beste, dwz >20Cu @10Hz.

De AT95 is behoorlijk laagcompliant: 6.5Cu @100Hz, dat is zo'n 12-15Cu @10Hz, dus hoewel dat een goed element is voor de prijs lijkt de combi me niet optimaal.
Volgens mij zijn die philips armen helemaal niet zo licht hoor. Er zit een enorme plastic headshell op; dat kan niet licht zijn.
Ik verwacht dat die bijna net zo zwaar is als een thorens taartschep.

Heeft iemand hier toevallig zo'n headshell die hij even kan wegen op een brievenweger?
Dan kan ik wel een inschatting geven van de dynamische massa van de arm.

Ook gaat de naalddrukinstelling via een glijgewicht over de arm. Als je dan richting de 2 gram gaat spelen heeft dat aanzienlijke invloed op je dynamische massa.

Het originele element is welliswaar heel hoogcompliant, maar dat deden ze vroeger om een goede aftasting te krijgen. Niet zozeer omdat de armen zo licht waren ;)
Ik zou dan ook zeker eerder met een at-95 element beginnen (of iets tussen 10 en 15 µm/mN als compliantie) dan de ortofon.
En al helemaal niet met een namaaknaald beginnen op een gp-400

AT-95e kost ca. € 29,- :
http://www.ebay.de/itm/Au...bnehmer-NEU-/351215859368

[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 14-01-2015 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mordante
Je kan zoeken op tonearmdatabase of cartridgedatabase. Daar staat heel veel informatie over tonearmen ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@petit: Dat dacht ik ook, ook aan het contragewicht te zien. Maar ik heb her en der gelezen dat de armen toch "low mass" zijn, al zal dat niet ultra licht zijn. Verder ook dat de naald van het 400 element vrij compliant is. De taartschep en de dunne armbuis zijn volgens mij wel van heel licht materiaal, dat meen ik me ook te herinneren uit mijn jeugd toen ik dat ding had. Net nog even gekeken naar betrouwbare data maar niet gevonden, dat is natuurijk eigenlijk wat we nodig hebben.

Als de AT95e echt past bij die arm dan is 30 euro ok en ben ik het met je eens. Anders verschillen we van mening, ik vind dat een vervangingsnaald best kan als je hem toch wilt gebruiken voor die philips en dan aansluiten op een soort gepimpte boombox. Bovendien, vervangingsnaalden zijn echt niet altijd zo slecht als hier wel eens geroepen wordt. Ik heb veel elementen liggen en nog veel meer naalden, zowel echt als vervangend, en die zijn lang niet allemaal slecht. De ene is de andere natuurlijk niet.

Het gaat mij om een kosteneffectieve oplossing: of dat nu een passende AT95e is of een andere naald. Ga je meer dan 3 tientjes uitgeven dan zou ik dus gewoon eerst een andere, in mijn ogen betere, draaitafel kopen. Maar ik kan niet in het hoofd van de vraagsteller kijken en weet dus niet hoe gek hij van die Philips is en hoeveel budget hij er voor over heeft om die spelend te krijgen. :)
Mordante schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 15:36:
Je kan zoeken op tonearmdatabase of cartridgedatabase. Daar staat heel veel informatie over tonearmen ed.
Valt vaak erg tegen de info in die database. Kijk zelf maar eens bij de Philips armen... ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 14-01-2015 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Damnit, niet goed opgelet.
Dacht dat die William Thakker per definitie de goedkoopste was...
Nu 38 betaald :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verschilt een beetje per element, Thakker is vaak goed geprijsd en bijna nooit duur, maar zeker niet altijd de goedkoopste. Sterker nog, er is er op Ebay bijna altijd een te vinden die net iets goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Euh, ja, maar hij rekent op de site 14,50 verzendkosten :(

Op ebay kon ik eerder deze week geen at95's van hem vinden.

[ Voor 35% gewijzigd door MikeyMan op 14-01-2015 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mordante
Heel veel van de gangbare armen staan er echt wel op. Philips is op platenspeler gebied nooit groot geweest. De meeste armen staan er echt wel op.

Maar je hebt gelijk er zijn heel veel armen en elementen gemaakt. Niet alles zal er op staan. Zelf wanneer het er op staat blijft het lastig. Niet alle fabrikanten gebruiken dezelfde manier om compliance te noteren. Gebruiken verschillende frequenties of dynamisch vs statisch.

Platenspelers blijft best een lastig onderwerp. Helemaal wanneer je met azimuth, vta anti-scating etc gaat spelen.

Wel of niet een scope gebruiken voor het afstellen er bestaan ook verschillende afstel mallen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Da's raar. Ik zou 'm gewoon een berichtje sturen over hoe en wat.
Op z'n site is het element 1 euro duurder, maar 9 euro meer verzendkosten tikt wel aan op een onderdeel wat ik in een envelop kreeg. Het doosje van de at95 is heel klein namelijk.

Natuurlijk ook wijze les: check altijd alles op het internet. Wat idd vaak de doorslag geeft in wel of geen koop op het internet zijn de verzendkosten.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_petit op 14-01-2015 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb er maar een mailtje aan gewaagd, wie weet levert het wat op :)

Normaal gesproken zoek ik me ook helemaal suf. Had ook nog gezocht op de AT95 op ebay, maar daar kwam ik deze niet tegen.

Maar; die AT95 gaat normaal gesproken door de brievenbus? Als ik de DHL mag geloven, hebben ze hem met luchtpost verstuurd. Zal dus nog wel een handtekening voor nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de volgende speakers gevonden via internet. Het betreft Pioneer S-Z74 Luidsprekers [3-weg, bass reflex,100 watt] voor 45 euro. Woofer randen zijn van stof dus hier heb ik geloof ik geen omkijken meer na qua onderhoud. Lijkt me een leuke speaker voor weinig geld maar wat is jullie mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxietheboss
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 10:45
Ik zit er ook over na te denken om een platenspeler te kopen. Op het moment heb ik een Sennheiser HD650 en Bottlehead Crack versterker. Ook heb ik een set Monitor Audio BX2 speakers en een Marantz nr1603 A/V receiver staan.

De platenspeler die ik in gedachten heb ik is een Pro-Ject Audio Debut Carbo Esprit en een Cambridge Audio voorversterker. Wat mij aantrekt in de platenspeler is zowel de performance, lees toch wel veel goede reviews erover en het uiterlijk. Ik vind de minimalistische vormgeving in combinatie met acryl draaiplateau toch wel erg strak staan. De meeste muziek zal ik waarschijnlijk toch digitaal blijven luisteren, ik kan (en wil) nou eenmaal niet alles op vinyl hebben maar het lijkt mij toch wel leuk om een aantal echt heel goede platen (zowel de klassieker à la Pink Floyd, The Doors, Fleetwood Mac als meer hedendaagse band in de richting van Alt-J, Fleet Foxes, The National en Chet Faker) te bezitten.
Nu is deze combinatie bij elkaar toch wel aardig aan de prijs, ligt er een beetje aan waar het aangeschaft zal worden maar gok toch tussen de 600 en 700 euro.
Daarom vroeg ik mij af wat er op tweedehands gebied aan vergelijkbare spelers en voorversterkers beschikbaar is. Ik heb al wat op marktplaats en sites van handelaars gekeken maar veel dat ik voorbij zie komen voldoet toch niet aan mijn eisen qua uiterlijk.
Zijn er tweedehands platenspelers die een beetje in dezelfde stijlrichting als de Pro-Ject platenspelers zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeyMan schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 16:19:
Maar; die AT95 gaat normaal gesproken door de brievenbus? Als ik de DHL mag geloven, hebben ze hem met luchtpost verstuurd. Zal dus nog wel een handtekening voor nodig zijn.
Volgens mij lag hij bij mij gewoon in de brievenbus als ik me het goed herinner (is al een jaartje of wat geleden).
Maar er zijn hier zat mensen die 'm onlangs besteld hebben en kunnen dus bevestigen of ontkrachten dat mijn geheugen nog net zo goed als vroeger is :P (of ik heb gewoon een grote brievenbus :+ )

En met luchtpost vanuit bottrop? dat ligt 70km vanaf venlo :D

Hij komt in een heel klein doosje:
http://www.alexteo.com/au...-technica-at95-cartridge/

[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 14-01-2015 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mordante schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 15:50:
Heel veel van de gangbare armen staan er echt wel op. Philips is op platenspeler gebied nooit groot geweest. De meeste armen staan er echt wel op.

Maar je hebt gelijk er zijn heel veel armen en elementen gemaakt. Niet alles zal er op staan. Zelf wanneer het er op staat blijft het lastig. Niet alle fabrikanten gebruiken dezelfde manier om compliance te noteren. Gebruiken verschillende frequenties of dynamisch vs statisch.

Platenspelers blijft best een lastig onderwerp. Helemaal wanneer je met azimuth, vta anti-scating etc gaat spelen.

Wel of niet een scope gebruiken voor het afstellen er bestaan ook verschillende afstel mallen, etc.
Dat is inderdaad het punt, op het moment dat ik het zelf niet weet wat dan probeer ik dus die database, en met armen is het dan 90% van de tijd no show. De Thorens en SME armen zijn natuurlijk ruim van info voorzien maar daar hoef ik meestal niet voor te zoeken. :)

Wat draaitafels en elementen betreft is het een stuk beter gesteld bij VE.

Waar je inderdaad altijd op moet blijven letten is de betrouwbaarheid van de data: de betekenis van de data per fabrikant verschilt inderdaad nogal. Inderdaad compliance is zo'n geval, maar ook rumble is er zo eentje. Daarbij staan helaas nogal veel fouten in de database, gewoon verkeerd overgenomen data.
Dus die gegevens moet je altijd met andere bronnen checken, liefst met de originele manuals / brochures van de fabrikant.

Wat het er bij VE verder niet beter op maakt is dat ze vaak zaken op een hoop gooien. Neem bijv. de info over de MK1 en MK2 draaitafels van Technics. Die staan onder dezelfde pagina door elkaar, terwijl de MK1's en MK2's echt totáál niet op elkaar lijken. Dit zorgt standaard voor extra verwarring her en der... en zo zijn er nog meer voorbeelden.
maxietheboss schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 16:33:

De platenspeler die ik in gedachten heb ik is een Pro-Ject Audio Debut Carbo Esprit en een Cambridge Audio voorversterker. Wat mij aantrekt in de platenspeler is zowel de performance, lees toch wel veel goede reviews erover en het uiterlijk. Ik vind de minimalistische vormgeving in combinatie met acryl draaiplateau toch wel erg strak staan.
...
Nu is deze combinatie bij elkaar toch wel aardig aan de prijs, ligt er een beetje aan waar het aangeschaft zal worden maar gok toch tussen de 600 en 700 euro.
Daarom vroeg ik mij af wat er op tweedehands gebied aan vergelijkbare spelers en voorversterkers beschikbaar is. Ik heb al wat op marktplaats en sites van handelaars gekeken maar veel dat ik voorbij zie komen voldoet toch niet aan mijn eisen qua uiterlijk.
Zijn er tweedehands platenspelers die een beetje in dezelfde stijlrichting als de Pro-Ject platenspelers zitten?
Euh nee. (Wel mooiers :P)
...
Euh ja, Clearaudio enzo maar dan wordt het nog duurder. :(
...
Euh ja... een tweedehands Pro-ject! :) Als je heel specifiek precies die ene uitvoering wil die je noemt dan gaat het natuurlijk moeilijk worden, maar dit soort werk is te vinden, close enough?:

http://link.marktplaats.nl/m887644836

Blijf ook even op marktplaats kijken tot er een leuke phono pre voor 50 a 100 euro op staat en je hebt voor minder dan de helft iets wat net zo goed is. Of koop een mooie 2e hands versterker van voor 2000, daar zit ook een prima bruikbare phono pre op. Afhankelijk van het model kost je dat 20-150 euro voor de hele versterker. :)

[ Voor 29% gewijzigd door Cap op 14-01-2015 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mr_petit schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 16:38:
[...]

Volgens mij lag hij bij mij gewoon in de brievenbus als ik me het goed herinner (is al een jaartje of wat geleden).
Maar er zijn hier zat mensen die 'm onlangs besteld hebben en kunnen dus bevestigen of ontkrachten dat mijn geheugen nog net zo goed als vroeger is :P (of ik heb gewoon een grote brievenbus :+ )

En met luchtpost vanuit bottrop? dat ligt 70km vanaf venlo :D

Hij komt in een heel klein doosje:
http://www.alexteo.com/au...-technica-at95-cartridge/
Snel antwoord gekregen van Thakker.
Schijnbaar is er een schermpje waarin je kunt kiezen voor briefpost (2 euro), verzekerde briefpost (5 euro) of pakketpost via DHL (14,50).
Heb dat hele scherm niet gezien, maar dat verklaart e.e.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeyMan schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 19:01:
[...]

Snel antwoord gekregen van Thakker.
Schijnbaar is er een schermpje waarin je kunt kiezen voor briefpost (2 euro), verzekerde briefpost (5 euro) of pakketpost via DHL (14,50).
Heb dat hele scherm niet gezien, maar dat verklaart e.e.a.
Dan weet ik dat ook weer... Ik bestel eigenlijk nooit via Ebay bij hem, maar mocht ik dat ooit alsnog gaan doen ben ik gewaarschuwd... Ik bestel altijd via zijn webshop op www.thakker.eu en het is qua verzenden nog altijd goed gegaan en nooit te duur betaald... :)

[ Voor 5% gewijzigd door rcor op 14-01-2015 20:16 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja, je kunt dus zelfs goedkoper uit zijn dan op ebay.
In dit geval had ik voor de briefpost gekozen, en dan was ik 27 euro kwijt geweest :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter15
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:42
Ik lees al een ruime tijd mee in dit topic, na een aantal jaar gedaan te hebben met een Akai platenspeler. Toch maar een Thorens gekocht aangezien deze erg goed bekend staan, en natuurlijk ook omdat hier een hoop aan de modificeren valt.

Op een veiling een Thorens TD-166 MKII aangeschaft, waar nog het één en ander aan moet gebeuren. onder meer de snaar is versleten, waarvan al nieuwe besteld is bij Thakker.

Bij de platenspeler heb ik een houten behuizing bijgekregen, hier wil ik hem gaan inbouwen. (originele houten behuizing met een metalen streep aan de voorkant.)

Graag wil ik een AT95 element erin zetten, gezien dit een goed element is qua prijs en prestatie verhouding.

Nu mijn vraag, past de AT95e wel op de Headshell van deze Thorens platenspeler? Op een aantal plekken op internet lees ik van niet. volgens mij is dit de TP62 zie plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://s9.postimg.org/4704nkhfv/IMG_1036.jpg

Iemand die met zekerheid kan zeggen of dit wel of niet kan?

Verder wil ik de bekabeling nog vernieuwen, twijfel nog tussen een kabel eraan te solderen met daaraan de tulp stekkers, of toch aansluitingen te maken aan de behuizing.

[ Voor 6% gewijzigd door Wouter15 op 14-01-2015 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0Dzilla
Als je echt voor hele hoge kwaliteit kabels en aansluitingen gaat is aansluitingen maken aan de behuizing een prima idee, maar vastsolderen = minder verbindingen = minder verlies. Qua headshell zou ik het niet weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
Even iets over het afstellen van de arm en anti skate.

Kerstmanneke had dit gisteren voor mij goed gedaan maar ik was een beetje eigenwijs en wilde het graag zelf ook eens proberen.

Heb dus een Technics SL-Q2 met een AT120 Element en originele naald. De handleiding van de AT geeft aan dat deze een optimale tracking force heeft van 1.4.

Het contra gewicht heb ik geplaatst op de arm. De arm van de houder afgehaald en naast de houder ervoor gezorgd dat deze in evenwicht blijft (dit is als ik het goed heb je nul punt) De arm hangt in theorie dan ook boven de plaat. Vervolgens op het contra gewicht alleen de getallen ring gedraaid en deze op 0 gezet. De arm weer terug in de houder en vervolgens heb ik het gewicht aangedraaid totdat de witte streep gelijk staat met 1.4

Anti-skate had ik ook op 0 gezet tijdens dit proces en stel ik daarna in op 1.4.

Doe ik het dan goed?

Ik heb jammer genoeg nog geen naald cleaner (deze ga ik meteen bestellen) iemand enig idee als ik de naald nu zou moeten schoonmaken hoe dit het beste te doen?

De volgende spullen lijken mij wel erg handig om te bestellen?
  • naald druk meter
  • naald schoonmaak borstel
  • LP droog rek
Het element kan ik uitlijnen door gebruik te maken van de juiste protractor, toch? Hier ga ik mij morgen in verdiepen.

Mijn laatste vraag, Als ik een nieuwe naald voor het AT120 element nodig heb kan ik bijvoorbeeld op deze site kiezen voor een originele of een vervangende (http://www.pickupnaalden....o-Technica_AT-120-E__7365). Wat raden jullie aan, ook gekeken naar het prijsverschil (€ 60,-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vecodo schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 22:19:
Even iets over het afstellen van de arm en anti skate.

Kerstmanneke had dit gisteren voor mij goed gedaan maar ik was een beetje eigenwijs en wilde het graag zelf ook eens proberen.

Heb dus een Technics SL-Q2 met een AT120 Element en originele naald. De handleiding van de AT geeft aan dat deze een optimale tracking force heeft van 1.4.

Het contra gewicht heb ik geplaatst op de arm. De arm van de houder afgehaald en naast de houder ervoor gezorgd dat deze in evenwicht blijft (dit is als ik het goed heb je nul punt) De arm hangt in theorie dan ook boven de plaat. Vervolgens op het contra gewicht alleen de getallen ring gedraaid en deze op 0 gezet. De arm weer terug in de houder en vervolgens heb ik het gewicht aangedraaid totdat de witte streep gelijk staat met 1.4

Anti-skate had ik ook op 0 gezet tijdens dit proces en stel ik daarna in op 1.4.

Doe ik het dan goed?
Volgens mij wel. Dit staat ook in de gebruiksaanwijzing.
Als je arm precies in balans is en de naald net boven de plaat zweeft is dit 0 gram :)
Ik heb jammer genoeg nog geen naald cleaner (deze ga ik meteen bestellen) iemand enig idee als ik de naald nu zou moeten schoonmaken hoe dit het beste te doen?

De volgende spullen lijken mij wel erg handig om te bestellen?
  • naald druk meter
  • naald schoonmaak borstel
  • LP droog rek
Zie de must haves. Ga voor het zwarte haakse schoonmaakborsteltje.
Eventueel kan je idd een flesje met naaldreinigingsvloeistof halen. Doe dit sporadisch, het werkt vooral als er hardnekkig vuil aan zit. In deze vloeistof zit meestal gewoon pure alcohol (ipa)
Mijn laatste vraag, Als ik een nieuwe naald voor het AT120 element nodig heb kan ik bijvoorbeeld op deze site kiezen voor een originele of een vervangende (http://www.pickupnaalden....o-Technica_AT-120-E__7365). Wat raden jullie aan, ook gekeken naar het prijsverschil (€ 60,-).
Ga altijd voor het origineel! De reden waarom een at 120E element 5x zo duur is als een at-95e wordt grotendeels bepaald door de naald. Dat ga je natuurlijk niet teniet doen door een naald te kopen van 40 euro..... (die dat imho ook niet waard is)
Je kan de originele naald overigens een stuk goedkoper krijgen:
https://www.thakker.eu/to...at-120-e-original/a-6110/
(ook wel via ebay). Rondkijken loont!

Op dat element kan je overigens ook de naald van de 440mla zetten:
https://www.thakker.eu/to...-440-mla-original/a-7767/
Dus als je huidige naald versleten is, en je vind het nog steeds leuk, dan kan je ook upgraden.
Maar goed, als je kijkt dat de at-440mla compleet 165 euro kost, kan je concluderen dat de elementbehuizing slechts 35 euro waard is. (dat zal ook ongeveer het verschil zijn bij die at-120e naald)

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 14-01-2015 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor je toevoeging!

Ik heb vandaag een paar philips MFB 541 actieve speakers gekocht (echt in mint staat, werkend gehoord en ben er heel blij mee). 100 euro voor betaald, dus niet echt een koopje.

Morgen ga ik een Philips 22RH551 versterker en 22RH651 tuner ophalen, wederom in goede staat (verlichting en meters etc. nagekeken volgens koper).

Ben benieuwd hoe dat allemaal gaat klinken op een philips 212 of 312 (het enige onderdeel wat ik nog niet heb gevonden 8)7.

Om Cap zijn vraag te beantwoorden hoe gek ik van de Philips ben:

Qua design vind ik hem persoonlijk mooier dan een Thorens TD 160, al is die ook prachtig. Ongetwijfeld ga ik over een half jaar, mits budget het toelaat, een keer een Thorens kopen. Maar belangrijkste reden voor nu: die Philipsen zijn gewoon niet duur. Als je tenminste let op een exemplaar wat een goede snaar heeft, die niet vergaan is tot oliedrab.

Ik zal jullie dan melden of ik merkbaar verschil hoor, gebruik makend van dezelfde componenten. :)

Overigens voel ik er wel wat voor om die AT 95 E gewoon te proberen op de Philips. Dat wil niet zeggen dat ik Cap zijn input niet serieus neem. Ik ga het gokje wagen. Als Cap gelijk heeft, dan koop ik de Ortofon later nog wel een keer erbij. Die AT 95 E raak ik dan wel kwijt.

Bedankt voor zover!
mr_petit schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 15:04:
[...]

Volgens mij zijn die philips armen helemaal niet zo licht hoor. Er zit een enorme plastic headshell op; dat kan niet licht zijn.
Ik verwacht dat die bijna net zo zwaar is als een thorens taartschep.

Heeft iemand hier toevallig zo'n headshell die hij even kan wegen op een brievenweger?
Dan kan ik wel een inschatting geven van de dynamische massa van de arm.

Ook gaat de naalddrukinstelling via een glijgewicht over de arm. Als je dan richting de 2 gram gaat spelen heeft dat aanzienlijke invloed op je dynamische massa.

Het originele element is welliswaar heel hoogcompliant, maar dat deden ze vroeger om een goede aftasting te krijgen. Niet zozeer omdat de armen zo licht waren ;)
Ik zou dan ook zeker eerder met een at-95 element beginnen (of iets tussen 10 en 15 µm/mN als compliantie) dan de ortofon.
En al helemaal niet met een namaaknaald beginnen op een gp-400

[...]

AT-95e kost ca. € 29,- :
http://www.ebay.de/itm/Au...bnehmer-NEU-/351215859368

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2015 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi M0Dzilla, bedankt voor de schakelaartip.

Ik verwacht mijn tubecore over een paar maanden pas geleverd. Zodra die er is zal ik een berichtje in dit forum plaatsen hoe het klinkt!
M0Dzilla schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 13:32:
[...]

Leuke speler, heb 3 Philips spelers gehad. 2x 209s electronic (drama) en 1x een 312. Let heel goed op het aan en uit knopje, deze zijn verschrikkelijk slecht en zijn dan ook 9/10 keer kapot... Als je er een hebt dan is mijn advies om te schakelen met een stekkerblok met schakelaar of een klik aan klik uit setje. Als deze knop kaduuk gaat moet de speler open en moet je de veer eruit halen of draadjes doorverbinden om hem weer aan te krijgen. Een nieuwe schakelaar is nagenoeg niet te krijgen (apart door Philips ontworpen model).
Het is niet erg lastig, maar als je nog nooit geknutseld hebt aan zoiets kan het een probleem zijn.

Verder klinkt de 312 best wel leuk met het 400 of 401 element, niet te vergelijken met duurdere spelers maar het is zeker niet slecht.

Laat trouwens even weten hoe die Tubecore klinkt e.d. Ziet er wel gaaf uit voor op de slaapkamer ofzo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
Sinds gisteren de eigenaar van een Dual 601. Ik behoorlijk onder de impressie, zowel het geluid als het feit dat het een volledige automaat is. Er zit op dit moment een Ortofon M20E element op. Gisteren had ik slechts de tijd om twee platen te kunnen beluisteren, maar deze gaat vermoedelijk mijn Pro-ject Debut III vervangen.

En dat laat me de vervelende conclusie dat de Dual 601 met Ortofon M20E beter presteert dan een Pro-Ject Debut III met AT440MLA element. Daarnaast lijkt mijn Pro-Ject een resonantie probleem te hebben. Ik wist dat ik ergens een probleem had zitten, maar de Dual bevestigd dat het probleem in mijn Pro-ject zit. Ik voel namelijk trillingen in de arm, wat resulteert in een hum in de bass speakers van mijn monitors.

Nu maar eens uitzoeken hoe/of ik mijn AT440MLA onder de Dual kan monteren om te horen wat het verschil is. Daarnaast moet ik nog even wennen dat een Dual standaard geen ground heeft, ondanks ik geen problemen daar heb op dit moment, ben ik benieuwd of dit blijft.

Is er iemand hier met een Dual of ervaring hoe je de headshell kan vervangen? Of hoe het zit met de ground?Ik heb op de website van William Thakker als een Headshell gevonden waarmee het vervangen makkelijker zou moeten gaan, echter als iemand ergens een goede guide weet (naast de orginele manual) hoe je de headshell kan vervangen heb ik interesse.

[ Voor 6% gewijzigd door Cardinal op 15-01-2015 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0Dzilla
Cardinal schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 08:18:

Is er iemand hier met een Dual of ervaring hoe je de headshell kan vervangen? Of hoe het zit met de ground?Ik heb op de website van William Thakker als een Headshell gevonden waarmee het vervangen makkelijker zou moeten gaan, echter als iemand ergens een goede guide weet (naast de orginele manual) hoe je de headshell kan vervangen heb ik interesse.
Duw het aluminium 'stokje' op de headshell eens naar achter? Dan komt het onderste deel van de headshell met het element los ;) Aarde heb ik nooit gemist op m'n Dual 701, maar mocht je problemen krijgen dan is het mogelijk deze aan de binnenkant te solderen. Het makkelijkste is om op zoek te gaan naar zo'n inzetstuk waar je dan je andere element in zet, dan kun je snel vergelijken. Ze zijn alleen relatief duur voor wat plastic... Anders zul je met schroefjes aan de gang moeten en dan moet je steeds het element goed afstellen met wisselen.

Edit: Manual kun je via vinylengine.com downloaden (wel eerst account aanmaken)

[ Voor 3% gewijzigd door M0Dzilla op 15-01-2015 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:52

OgWok

U.N.C.L.E.

@Cardinal: arm vastzetten, chroom lip van de headshell naar achter duwen en gelijktijdig de headshell vastpakken en schuin naar beneden en naar voren wegnemen. Met een extra headshell kan je de AT440MLA vast voorbereiden. Eventueel een setje schroefjes/moertjes bij bestellen bij Thakker.

Volgens mij hadden de "oude" Duals geen apparte ground; ook een 5 polige DINplug.

Op de tekening bij de arm 50 zie je de lip naar achter zitten en komt de shell 32 los.

Afbeeldingslocatie: http://dual.pytalhost.eu/601s/Dual601_SM15.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door OgWok op 15-01-2015 08:44 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Weet iemand iets over de arm massa van een CS-7000? Hoe past een AT-150MLX daaronder? Ik ben zelf uiteraard al op zoek naar meer info maar het is niet makkelijk te vinden vooralsnog.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Cardinal schreef op donderdag 15 januari o2015 @ 08:18:
Sinds gisteren de eigenaar van een Dual 601. Ik behoorlijk onder de impressie, zowel het geluid als het feit dat het een volledige automaat is. Er zit op dit moment een Ortofon M20E element op. Gisteren had ik slechts de tijd om twee platen te kunnen beluisteren, maar deze gaat vermoedelijk mijn Pro-ject Debut III vervangen.

En dat laat me de vervelende conclusie dat de Dual 601 met Ortofon M20E beter presteert dan een Pro-Ject Debut III met AT440MLA element. Daarnaast lijkt mijn Pro-Ject een resonantie probleem te hebben. Ik wist dat ik ergens een probleem had zitten, maar de Dual bevestigd dat het probleem in mijn Pro-ject zit. Ik voel namelijk trillingen in de arm, wat resulteert in een hum in de bass speakers van mijn monitors.

Nu maar eens uitzoeken hoe/of ik mijn AT440MLA onder de Dual kan monteren om te horen wat het verschil is. Daarnaast moet ik nog even wennen dat een Dual standaard geen ground heeft, ondanks ik geen problemen daar heb op dit moment, ben ik benieuwd of dit blijft.

Is er niet gewoon iets mis met die project dan? ik heb zelf totaal geen resonantie.
Misschien een kapot lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 17:57
@Cardinal: heb je die hum alleen wanneer je de naald op de plaat laat zakken? Ik had namelijk hetzelfde probleem en de rede schijnt te zijn dat je de schroeven die de motor vast houden hebt verwijderd (precies zoals netjes staat aangegeven in de handleiding). Op verschillende engelse fora las ik dat meer mensen die hum hebben en de fix is door de schroeven er weer in te doen en niet volledig vast te draaien, maar net genoeg dat hij goed tegen het rubbertje aan zit. Heb dit zelf ook gedaan en het is nu helemaal weg.

Schijnbaar staat het ook zo beschreven in nieuwere modellen van Project, maar heb ik zelf geen ervaring mee :)

[ Voor 5% gewijzigd door ViolatoR op 15-01-2015 09:20 ]

fotoblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

InflatableMouse schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 08:48:
Weet iemand iets over de arm massa van een CS-7000? Hoe past een AT-150MLX daaronder? Ik ben zelf uiteraard al op zoek naar meer info maar het is niet makkelijk te vinden vooralsnog.

Alvast bedankt!
Cartridge + shell tussen 3 en de 10 gram totaal. De schroefgaten zijn 1/2".

Zie KLIK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Serieus, hoe mooi is dit?

Afbeeldingslocatie: http://i60.photobucket.com/albums/h30/QXMAX/DualGolden1.jpg

Gekke bui, maar ik heb hem gekocht!

[ Voor 10% gewijzigd door InflatableMouse op 15-01-2015 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

InflatableMouse schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 10:03:

[afbeelding]

Zie alleen niks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

In de haast verkeerd linkje gepasted. Is nu aangepast :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

InflatableMouse schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 10:15:
[...]

In de haast verkeerd linkje gepasted. Is nu aangepast :P.
Heel mooi en gaat nog een eeuw zonder problemen mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vet hoor! Heb hem voorbij zien komen op marktplaats. Mooie tafel, gebaseerd op de CS5000 meen ik? Is dit the golden one, of die opvolger daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0Dzilla

[afbeelding]

:9~ :9~ Super gaaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Verwijderd schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 10:37:
Vet hoor! Heb hem voorbij zien komen op marktplaats. Mooie tafel, gebaseerd op de CS5000 meen ik? Is dit the golden one, of die opvolger daarvan?
De golden 1. Is volgens mij een verbeterde/aangepaste 7000.

De Technics 1210 is ook al verkocht, 450 euro en binnen 5 minuten voor vraagprijs.

Belachelijk zo snel.

[ Voor 6% gewijzigd door InflatableMouse op 15-01-2015 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mordante

[afbeelding]

Gefeliciteerd met je mooie aanschaf.

Kap tijdens het spelen NIET dicht doen. Een gesloten kap kan resonanties veroorzaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Mordante schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 11:33:
[...]

Kap tijdens het spelen NIET dicht doen. Een gesloten kap kan resonanties veroorzaken
Dat merkte ik met de Technics ook inderdaad, die ging beetje stroef en wilde 3 mm open blijven staan waardoor ik er geen last van had. Maar als ik die dicht deed trilde die soms inderdaad, met name met langslopen (houten vloer).

De scharnieren van de Technics heb ik schoongemaakt en gesmeerd en toen ging tie wel goed dicht en had ik er geen (hoorbaar) last meer van.

Zal het in de gaten houden. Mischien laat ik de kap er bij de Dual wel gewoon helemaal vanaf, dat ding vind ik te mooi om onder een kap te verstoppen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Laatst online: 19-09 10:42

[afbeelding]

Oeh nice! Als ik ooit geld over heb wil ik mijn Dual 1009 nog eens upgraden naar een CS-5000 met houten plinth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilaNL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 09:32
Mordante schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 11:33:
[...]

Een open kap ook :P Het best is helemaal geen kap, maar als je er uit praktische overwegingen toch een hebt (ik zelf ook), dan inderdaad liever open.
Pagina: 1 ... 87 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic