Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

f.h schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 21:48:
[...]

En het optische kabel verhaal klinkt als een redelijk slecht plan als ik het zo achter elkaar lees :X
Mijn ongezouten mening ...

Los van het feit dat het niet praktisch is omdat je een losse of pre-amp nodig hebt met een A/D converter er in en aan de versterker kant een D/A converter, wat het geheel natuurlijk alleen maar onnodig duur maakt, maakt het voor het geluid geen ene klap uit.

Elke fatsoenlijke A/D - D/A conversie is transparant. Uiteraard zijn er slechte apparaten en ook die hoorbaar kleuring geven, maar hetzelfde kan gezegd worden over elk analoog apparaat zoals phono pre-amps, voor versterkers, eindversterkers en luidsprekers.

Om je een voorbeeld te geven, als ik een LP opneem en dat bestand vervolgens normaliseer naar het niveau van de platenspeler zelf zodat ze exact even hard klinken, kan ik ABX'en tot ik een ons weeg maar je hoort geen enkel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De draaitafel - phono voorversterker verbinding is essentieel, die moet zo kort mogelijk zijn, dus niet meer dan een meter, korter nog beter, en van lage capaciteit. Daar heb je dus een geschikte kabel (is overigens niet hetzelfde als dure kabel) voor nodig. Daarna is het signaal pakweg 50-100 keer sterker gemaakt door de voorversterker en kan je gewoon een paar meter nette kabel gebruiken, ook dat kan je betaalbaar houden met bijv die HQ silver series. Er is echt geen reden voor exotische dure kabels.

Met de Sonos (klasse-D versterker) kan je verder prima versterken, zolang je speakers niet al te stroom-hongerig zijn en je niet heel hard wil gaan blazen. Dus met een setje boekenplank speakers gaat het doorgaans prima, met een setje vloerstaanders met grotere drivers wat minder.

Verder de boel gewoon analoog aansluiten als het mogelijk is (er zit toch een analoge line-in op de Sonos?), dat voorkomt gedoe en kosten met lange optische kabels. Over de A/D - D/A conversie maak ik me trouwens ook niet veel zorgen, het is alleen onnodig. :)

[ Voor 36% gewijzigd door Cap op 07-01-2015 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundman12
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-09 12:02
Cap schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 09:39:
De draaitafel - phono voorversterker verbinding is essentieel, die moet zo kort mogelijk zijn, dus niet meer dan een meter, korter nog beter, en van lage capaciteit. Daar heb je dus een geschikte kabel (is overigens niet hetzelfde als dure kabel) voor nodig. Daarna is het signaal pakweg 50-100 keer sterker gemaakt door de voorversterker en kan je gewoon een paar meter nette kabel gebruiken, ook dat kan je betaalbaar houden met bijv die HQ silver series. Er is echt geen reden voor exotische dure kabels.

Met de Sonos (klasse-D versterker) kan je verder prima versterken, zolang je speakers niet al te stroom-hongerig zijn en je niet heel hard wil gaan blazen. Dus met een setje boekenplank speakers gaat het doorgaans prima, met een setje vloerstaanders met grotere drivers wat minder.

Verder de boel gewoon analoog aansluiten als het mogelijk is (er zit toch een analoge line-in op de Sonos?), dat voorkomt gedoe en kosten met lange optische kabels. Over de A/D - D/A conversie maak ik me trouwens ook niet veel zorgen, het is alleen onnodig. :)
Ik zou me er ook geen zorgen om maken, maar het feit dat er 2 DAC's aan te pas komen vind ik geen goed idee. (Eventueel kwaliteit en klank veranderingen) Daarnaast houd ik het altijd zo simpel mogelijk zodat ik de kabels lekker makkelijk weg kan werken :P .

http://www.discogs.com/user/Soundman12/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als de klank hoorbaar verandert dan zou dat me dus wel storen, maar ik sluit me aan bij InflatableMouse dat een beetje DAC dat transparant moet kunnen. De 2e reden, zo simpel mogelijk, vind ik dus wel plausibel. Ik houd van eenvoudige, betaalbare, werkende oplossingen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Precies, er is geen enkele reden om met AD/DA converters te gaan werken als die Sonos een analoge line in heeft. Gewoon een goeie afgeschermde kabel wegleggen en klaar er mee. Dat hoeft ook geen relatief dure kabel te zijn, ik zou gewoon zoiets pakken.

Simpel, goedkoop en betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• striner
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-08 19:06
There's a Netflix For Vinyl Records Now
You pick one of those and each month you get a pack of LPs to play. You can keep what you want for as low as 12 bucks a record, and send back what you're not feeling at the end of the month.
Klinkt als een leuk initiatief, maar denk helaas alleen in de VS beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundman12
striner schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 11:46:
There's a Netflix For Vinyl Records Now

[...]

Klinkt als een leuk initiatief, maar denk helaas alleen in de VS beschikbaar.
Waarschijnlijk wel, aangezien je over het algemeen 30-40 euro/dollar kwijt bent voor het verzenden van en naar de VS :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ik snap het niet helemaal. Waarom zou je dat in godsnaam willen?

Neem een spotify account, luister naar iets leuks en ren naar de winkel. Hoe moeilijk kan het zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundman12
InflatableMouse schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 12:04:
Ik snap het niet helemaal. Waarom zou je dat in godsnaam willen?

Neem een spotify account, luister naar iets leuks en ren naar de winkel. Hoe moeilijk kan het zijn?
Mensen willen graag nieuwe dingen ontdekken die ze niet aan zien komen. Wanneer je op Spotify naar iets specifieks gaat zoeken weet je ongeveer wat je aan gaat treffen.

Bij zo'n dienst krijg je dingen waarvan je totaal niet weet wat erin zit, daarmee is het verrassingseffect groter als je er iets bij vind dat je leuk vind. Kijk maar naar dingen als Nerd Block etc. .

Daarnaast denk ik dat zo'n dienst ook dingen aanlevert die niet op Spotify staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ik zie er nog steeds niets in, maar ieder z'n ding natuurlijk. Ik huurde vroeger vaak muziek, ook LP's. Soms nam ik ze op, soms kocht ik ze later nieuw. Ik haalde daar veel nieuwe dingen uit maar ik zocht ze wel altijd zelf uit. DIt is wellicht iets vergelijkbaars maar het klinkt mij te random, vandaar dat het me niets lijkt.

Iets anders:
Komt net een vriendje van m'n zoontje om bij hem te spelen bij ons binnen. Staat beetje verbaasd naar de platenspeler te kijken en vervolgens naar de kast vol met LP's. Ik vraag hem of tie weet wat het is en of tie het welles vaker gezien had. Hij is 11 of zo. Nee, zegt tie. Maar ik vind het wel heel cool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:19

Zalmanman

So long,

Heeft iemand trouwens enig idee hoe het met de Amused to Death remaster van Analogue Productions zit? Ding blijft maar verplaatst worden, ik krijg er wat van...

Edit:
Even AP gemaild. Dit was hun reactie. Oh well...
Zalmanman,

Unfortunately there has been some delay in the release. As of now we are unable to provide a tentative release date but are hopeful it will be released by summer.

Sorry but this is the best we can offer at this time.

Best Wishes,
knip
InflatableMouse schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 13:11:
..knip..

Iets anders:
Komt net een vriendje van m'n zoontje om bij hem te spelen bij ons binnen. Staat beetje verbaasd naar de platenspeler te kijken en vervolgens naar de kast vol met LP's. Ik vraag hem of tie weet wat het is en of tie het welles vaker gezien had. Hij is 11 of zo. Nee, zegt tie. Maar ik vind het wel heel cool!
Zo begon het bij mij ook toen ik m'n vaders platenspeler voor het eerst zag. Inmiddels ben ik zo ver dat mijn Pink Floyd verzameling nog maar 1 studio LP verwijderd is van voltooiing. Piper at the Gates of Dawn is alleen een beetje lastig om voor een goede prijs/kwaliteit te vinden :9.

Ja. Ik weet het. Mijn WYWH, DSOTM en TDB zijn nep :X

[ Voor 85% gewijzigd door Zalmanman op 07-01-2015 16:15 ]

and thanks for all the fish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heef iemand nog tips bij het aankopen van platen via Discogs? Ik zie records met meer dan 15 verschillende releases/versies :x Hoe weet ik het verschil en welke slechter/beter is dan een andere uitgave/druk. Ik snap dat Stereo beter is dan Mono, maar dan soms zijn er nog verschillende uitgaven in diverse landen of remastered etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
Ik zoek over het algemeen persingen uit Duitsland, Nederland of UK (soms USA). Ik vermijd persingen uit oost- en zuid-Europa, zuid-Amerika etc. Gewoon vanwege de grotere kans op een goede persing. In eerstgenoemde landen beheersten ze de kunst, van de rest ben ik er minder zeker van. Uitzonderingen naar beide kanten zijn natuurlijk ook aanwezig. Japanse persingen zijn ook vaak erg gewild vanwege de kwaliteit.

Van oude platen zijn de originele persingen gewild en vaak hoger geprijsd. Maar die zijn dan ook weer ouder en mogelijk vaker gedraaid. Dan kan een latere herpersing die minder gedraaid is toch beter zijn. Voor recente reissues van oude albums kan je op de Steve Hoffman forums kijken of er een topic over is. Er zijn zat reissues waar fans het geluid van een oorspronkelijke persing toch beter vinden. Veel platen die ik heb gekocht zijn persingen van een aantal jaar na de originele persing toen de eerste voorraad kennelijk op was. Dat zijn verder prima persingen, en makkelijker te vinden dan een eerste persing.

Verder zoek ik eigenlijk alleen near mint platen. Mijn ervaring is dat verkopers de staat van een plaat nog wel eens wat optimistisch willen inschatten. Dan is hij alleen op het oog beoordeeld. Zo'n plaat kan er prachtig uitzien maar klinken als een knetterend haardvuur (ook na wassen, omdat het hele kleine beschadigingetjes in het vinyl zijn). Ik heb ook wel eens een "unplayed archive copy" gekocht waarbij m'n naald na 2 nummers onder de troep zat. Gelukkig kwam er na een rondje door de Knosti wel een echte near mint plaat uit, dus bereid je ook voor op een noodzakelijke wasbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:38

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Het blijft lastig om de kwaliteit van een plaat te bepalen a.d.v. het uiterlijk.
Hij kan er nog zo mooi uit zien... Maar als de plaat 100+ keer is afgespeeld met een slechte naald zul je dit helaas wel horen.

Ook op Discogs wordt gelukkig gewerkt met een feedvack systeem waardoor het makkelijker is om een betrouwbare verkoper te vinden :)

Ik ben sinds een paar maanden lid van Catawiki. Ik heb daar nu twee aankopen gedaan en ben daar zeer over te spreken.
Het enige nadeel is dat er voor de meeste platen(collecties) veel te veel wordt betaald. Die kavels laat ik dan ook lekker links liggen.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

24 februari 2015: Led Zeppelin Physical Graffiti remaster release. De US versie komt gegarandeerd bij Pallas vandaan. De NL/EU release komt bij Optimal (of Optimum?) vandaan, meestal ook goed maar heb al en paar enkele kleine klachten gehoord. Ik ga dus weer voor de US versie, ik betaal liever een paar euro meer.

Beetje platenzaak accepteert al preorders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundman12
Nyarlathotep schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:42:
Het blijft lastig om de kwaliteit van een plaat te bepalen a.d.v. het uiterlijk.
Hij kan er nog zo mooi uit zien... Maar als de plaat 100+ keer is afgespeeld met een slechte naald zul je dit helaas wel horen.

Ook op Discogs wordt gelukkig gewerkt met een feedvack systeem waardoor het makkelijker is om een betrouwbare verkoper te vinden :)

Ik ben sinds een paar maanden lid van Catawiki. Ik heb daar nu twee aankopen gedaan en ben daar zeer over te spreken.
Het enige nadeel is dat er voor de meeste platen(collecties) veel te veel wordt betaald. Die kavels laat ik dan ook lekker links liggen.
Het ding met discogs voor mij is altijd de hoge verzendkosten xD. Meestel heb ik orders op discogs van +-30 euro en dan 7 euro verzendkosten op een stuk of 6 platen vind ik altijd een beetje veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
7 euro is natuurlijk gewoon een standaardprijs voor het verzenen van een pakketje in NL. Lijkt me lastig om dat discogs te verwijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jelte schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 12:14:
7 euro is natuurlijk gewoon een standaardprijs voor het verzenen van een pakketje in NL. Lijkt me lastig om dat discogs te verwijten.
Koopje. betaal regelmatig meer. Met liefde overigens want op Discogs vind je platen in betere conditie voor minder € dan in menig winkel of tweedehands zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Haha, 7 euro? Dat is de standaard prijs voor pakketverzending! En dan zes platen voor diezelfde prijs is eigenlijk gewoon goedkoop hoor :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundman12
7 euro voor in nederland ;) voor sommige platen betaal ik 15 euro verzending :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Hey Wehmut, kan ik die Front 242 niet een keer bij je op komen halen ipv verzenden? :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 18:34
Via Discogs

Afbeeldingslocatie: http://cdn.discogs.com/WFbxkPBCaqLYFtAmljH_HdOL2u0=/fit-in/600x599/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(96)/discogs-images/R-526351-1292293685.jpeg.jpg

en DIT :+ Toy Dolls - Nellie the Elephant *
Afbeeldingslocatie: http://cdn.discogs.com/vJEJH4AUYjviMOZF5GMHdIg_pMY=/fit-in/600x598/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(96)/discogs-images/R-1229215-1408525775-8271.jpeg.jpg

* Met in mijn gedachte mijn lieve zwager die overleden is aan kanker op 40 jarige leeftijd. Hij durfde het aan dit nummer op zijn begrafenis te laten horen.

[ Voor 18% gewijzigd door Bestla op 08-01-2015 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

InflatableMouse schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 17:39:
Hey Wehmut, kan ik die Front 242 niet een keer bij je op komen halen ipv verzenden? :P.
Tuurlijk! Zeg maar wanneer het schikt per pm. Dit weekend veel in en om het huis 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

"The sore in my soul.... The mark in my heart..."

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Bestla schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 17:48:
Via Discogs

[afbeelding]

en DIT :+ Toy Dolls - Nellie the Elephant *
[afbeelding]

* Met in mijn gedachte mijn lieve zwager die overleden is aan kanker op 40 jarige leeftijd. Hij durfde het aan dit nummer op zijn begrafenis te laten horen.
Is die Fleetwood Mac de Nederlandse uitgave op wit vinyl? Die vind ik zelf slecht klinken (dof) al kan dat ook aan de opname liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0Dzilla
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-08 12:29
Nyarlathotep schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 10:01:
[...]

Is die Fleetwood Mac de Nederlandse uitgave op wit vinyl? Die vind ik zelf slecht klinken (dof) al kan dat ook aan de opname liggen...
Ik heb zowel de NL als DE versie op zwart vinyl gehad, ik denk dat het aan de opname ligt. Als je de oude opname digitaal beluisterd kun je het ook horen. Desalniettemin een hele fijne plaat! Gewoon leuk om te luisteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0Dzilla
Eens kijken wat jullie suggesties zijn:
Ik ben op zoek naar een andere platenspeler. Heb op dit moment een Dual 701 (nieuwstaat) met nieuwe audiokabel+aansluitingen (en stekker, oude was lelijk :P). Hieronder hangt nog het originele Shure V15 III element, weliswaar met een nieuwe naald. Het klinkt echter voor mij toch wat eendimensionaal of misschien beter geformuleerd: een beetje emotieloos.
Het klinkt natuurlijk wel hartstikke mooi, maar ik vind het geen WOW factor hebben.

Hebben jullie ideeën voor een andere speler? max budget is zo'n €250, of €100 voor een ander element (€250 - de €150 die de Dual ongeveer op kan brengen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan zeker een andere combi proberen, maar op zich gaat het niet ineens heel veel beter worden met een budget voor draaitafel en element van 250 euro. De draaitafel is behoorlijk en het element ook. Maar het kan zijn dat je bijv beter uit de voeten komt met een draaitafel a la Thorens TD-160 of een goede technics met bijv een AT440MLa of Denon DL-110 element. De kans is alleen groot dat je het dan voor die prijs niet gaat redden. Alleen het element vervangen met een budget van 100 euro zie ik ook niet veel opschieten gezien de kwaliteit je huidige element. Tenzij de naald van jouw V15 natuurlijk brak / van een goedkoop vervangend type is, maar dat geldt voor elk element. Ook al eens aan je phono pre gedacht? Een echt goede phono pre is instelbaar en met het varieren van die instelling bereik je al klankkleuren van vlak/dof/saai tot energiek/schel/sprankelend. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Hier op inhakend: Wat wordt hier eigenlijk gezien als goede phono pre?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0Dzilla
Cap schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 13:19:
Je kan zeker een andere combi proberen...
Bedankt voor je reactie! Er zit nu helaas een wat mindere naald in (Tonar geloof ik..). De originele die er in zat was echt versleten en kon zo snel niet iets anders vinden. Scheelt een naald echt zo veel in het geluid? En bij een goede naald voor de V15, moet ik dan denken aan een Jico SAS of Ed Saunders?
Gebruik op het moment de geïntegreerde phono pre-amp van een Pioneer SA-608 versterker. Hele fijne versterker overigens! Ben al een poosje op zoek naar het grote broertje hiervan :D
Losse phono pre-amp zal allicht beter zijn, maar deze kosten over het algemeen wel wat... (voor een goede dan).

Ik kan binnenkort een ADC XLM III element lenen en eronder hangen. Volgens een test uit de 80's met 82 elementen een 'excellent' element (waren er maar 8 excellent). In diezelfde test kwam de V15 III trouwens uit op matig :/ Dus ben wel benieuwd naar het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Toen ik vorig jaar mn eerste platenspeler sinds m'n jeugd had gekocht wist ik niet eens dat m'n receiver destijds een phono stage had. Ik had een losse phono pre gekocht voor 50 euro.

Het klonk werkelijk voor geen ene meter.

Toen ik stom verbaasd er achter kwam dat mn denon 4306 ook een phono stage had, sloot ik het daarop aan en het geluid was ineens super.

Ondertussen heb ik die Denon vervangen voor een super voorversterker van Emotiva (XSP-1) met een super phono stage. Dat is uiteraard beter dan de Denon maar het verschil is lang niet zo groot als de stap van de 50 euro pre naar de Denon.

Moraal van het verhaal: het kan heel erg veel uitmaken, maar goed is goed. Het kan mischien beter maar dan moet de rest ook (veel) beter zijn om het uberhaubt te kunnen horen.

Wat mij betreft hebben de meeste jaren '80 en '90 versterkers en receivers van beetje naam gewoon goede phono stages ingebouwd. Er zijn uitzonderingen maar ik weet niet of jouw versterker daaronder te scharen is. Ik zou er zeker geen honderden euro's aan uitgeven in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Nyarlathotep schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 10:01:
[...]

Geen idee of hij wit is, want ik heb hem nog niet binnen, en in de advertentie van Discogs staat ook niets over wit vinyl, of de verkoper heeft er niets over geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

InflatableMouse schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 14:45:
Toen ik vorig jaar mn eerste platenspeler sinds m'n jeugd had gekocht wist ik niet eens dat m'n receiver destijds een phono stage had. Ik had een losse phono pre gekocht voor 50 euro.

Het klonk werkelijk voor geen ene meter.

Toen ik stom verbaasd er achter kwam dat mn denon 4306 ook een phono stage had, sloot ik het daarop aan en het geluid was ineens super.

Ondertussen heb ik die Denon vervangen voor een super voorversterker van Emotiva (XSP-1) met een super phono stage. Dat is uiteraard beter dan de Denon maar het verschil is lang niet zo groot als de stap van de 50 euro pre naar de Denon.

Moraal van het verhaal: het kan heel erg veel uitmaken, maar goed is goed. Het kan mischien beter maar dan moet de rest ook (veel) beter zijn om het uberhaubt te kunnen horen.

Wat mij betreft hebben de meeste jaren '80 en '90 versterkers en receivers van beetje naam gewoon goede phono stages ingebouwd. Er zijn uitzonderingen maar ik weet niet of jouw versterker daaronder te scharen is. Ik zou er zeker geen honderden euro's aan uitgeven in ieder geval.
Heb jij nou ook een Technics Sl 1200? Zat ff terug te lezen, ook iets over een overstap naar Thorens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ja 1210mk2. ben begonnen met een Marlux mx-66. Zat wel even te twijfelen om een moderner ogende tafel weg te zetten maar dat is het niet waard. De 1210 is gewoon perfect!

Die Thorens vraag was voor mn pa.

[ Voor 9% gewijzigd door InflatableMouse op 09-01-2015 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:48
Voor kerst van mijn vrouw een Crosley gekregen! Ik heb geen ervaring met LP's maar het heeft mij altijd getrokken. Huppakee, meteen wat extreem oude LP's bij de ouders vandaan gehaald en deze speelde allemaal perfect af.

Via bol.com 4 LP's besteld waarvan er inmiddels drie zijn binnen gekomen. Alle drie zijn 180 grams LP's. Wat mij bevreemd is dat alle drie de LP's (5 eigenlijk) niet vloeiend afspelen. Sommige nummers wel en andere nummers lijkt het alsof de naald gaat "lopen".

Nu heb ik al gelezen dat Crosley zeker geen goede LP speler is. Maar als beginnend LP liefhebber ga ik niet direct een paar honderd euro ergens insteken (Misschien kijk ik er over een paar maanden niet meer naar om).

Weten jullie hoe dit kan komen en of dit eventueel valt op te lossen? Niet echt zin om uren en uren naar alleen maar muziek uit de jaren 60/70 te luisteren ;)

Naald zal nu een uur of 5 zijn gebruikt overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vecodo schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 19:28:
Voor kerst van mijn vrouw een Crosley gekregen! Ik heb geen ervaring met LP's maar het heeft mij altijd getrokken. Huppakee, meteen wat extreem oude LP's bij de ouders vandaan gehaald en deze speelde allemaal perfect af.

Via bol.com 4 LP's besteld waarvan er inmiddels drie zijn binnen gekomen. Alle drie zijn 180 grams LP's. Wat mij bevreemd is dat alle drie de LP's (5 eigenlijk) niet vloeiend afspelen. Sommige nummers wel en andere nummers lijkt het alsof de naald gaat "lopen".

Nu heb ik al gelezen dat Crosley zeker geen goede LP speler is. Maar als beginnend LP liefhebber ga ik niet direct een paar honderd euro ergens insteken (Misschien kijk ik er over een paar maanden niet meer naar om).

Weten jullie hoe dit kan komen en of dit eventueel valt op te lossen? Niet echt zin om uren en uren naar alleen maar muziek uit de jaren 60/70 te luisteren ;)

Naald zal nu een uur of 5 zijn gebruikt overigens.
Je zegt dat je niet direct een paar honderd euro wilt uitgeven maar wat is wel je maximum budget?

Via Marktplaats kun je kijken naar een leuke Dual of Technics platenspeler voor +/- 60-80 euro, een versterker kun je ook leuk voor 30-40 euro kopen en tot slot een setje speakers voor 60-70 euro. Dan kom je uit rond de 200 euro en kan je al leuk zonder problemen wat plaatjes draaien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jammer van die crosley... Dat zou voor mij geen goede start van een hobby zijn... Ik houd niet van een platen speler die m'n platen letterlijk sloopt en dat doet een crosley nou eenmaal...

Voor een paar tientjes kun je bij een plaatselijk kringloop winkel of marktplaats een veel betere speler op de kop tikken, koop voor die tweede hands speler een nieuwe snaar en element (audio technica at95e) en voor nog minder dan het bedrag van de crosley heb je een mooie platenspeler die je op een versterker met ingebouwde phono preamp kunt aansluiten...

En dan heb je geen platen speler die je platen sloopt, mits je het goed doet...

't is niet beledigend naar jou of je vrouw bedoelt, maar meer te waarschuwing om je platen collectie te beschermen voor onbewuste vernieling tijdens het afspelen van de platen...

Maar wel leuk dat je begonnen bent met platen draaien... :)

Edit 19:40 uur:
Anderen zijn mij net voor zie ik :)

[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 09-01-2015 20:08 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 19:32:
[...]

Je zegt dat je niet direct een paar honderd euro wilt uitgeven maar wat is wel je maximum budget?

Via Marktplaats kun je kijken naar een leuke Dual of Technics platenspeler voor +/- 60-80 euro, een versterker kun je ook leuk voor 30-40 euro kopen en tot slot een setje speakers voor 60-70 euro. Dan kom je uit rond de 200 euro en kan je al leuk zonder problemen wat plaatjes draaien!
Naja mijn vrouw heeft net die Crosley gekocht (kerstcadeau).. Dus beetje lullig om te zeggen, dat ding gooi ik er nu uit. Dus op dit moment is het budget vrijwel 0... Als ik echter de smaak te pakken krijg sta ik best open voor een speler van circa 400/500 euro.

Maar goed, nu dus even niet.

Stomme is dat sommige stukken van de LP prima worden afgespeeld.
Le Enfant! schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 20:05:
[...]

Kun je gelijk die oude platen opnieuw kopen..
Haha, zie het ja!

[ Voor 13% gewijzigd door Vecodo op 09-01-2015 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:47
Vecodo schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 20:01:
[...]

Naja mijn vrouw heeft net die Crosley gekocht (kerstcadeau).. Dus beetje lullig om te zeggen, dat ding gooi ik er nu uit. Dus op dit moment is het budget vrijwel 0... Als ik echter de smaak te pakken krijg sta ik best open voor een speler van circa 400/500 euro.

Kun je gelijk die oude platen opnieuw kopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vecodo schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 20:01:
[...]

Stomme is dat sommige stukken van de LP prima worden afgespeeld.

[...]

Haha, zie het ja!
Mijn start van een platen afspeel hobby heb ik gelukkig in 1x goed gedaan, maar dat kwam omdat ik voor ons pap helaas bij de eerste speler grandioos de mist in ging... Die moderne Lenco spelers zijn namelijk net zo slecht als crosley, ricatech of soundmaster...

Ik ben zelf in 2007 begonnen met een MC Crypt platen speler van net iets meer dan 100 euro in aanschaf prijs... Daar heb ik diversen elementen onder gehad, waarvan de Goldring 2100 MM nog altijd de beste is geweest... Nu draai ik met een Audio Technica AT440Mla op een Thorens TD-318... Toch wel een wereld van verschil ten aanzien van m'n vorige speler en al helemaal in verhouding tot die Lenco speler die ik ooit eens voor mijn vader had gekocht...

Of te wel: al doende leert men en daar ben je nooit te oud voor! Mocht je zover zijn dat je de volgende stap wil maken (zeer raadzaam als je veel platen gaat afspelen) helpen we je graag bij het vinden van een passende platen speler overige benodigdheden... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je dit al gelezen? Het is dus geen toeval, het zijn echt k*t spelers. Als het je niet uitmaakt kan je gewoon door blijven spelen. Maar dan bevreemdt het me eerlijk gezegd wel als je 4 180 grams albums koopt (toch niet echt goedkoop) dat je die wel meteen aan gort draait omdat je niks wil uitgeven aan een normale platenspeler. Een Technics SL-D2 plus (indien de naald ervan niet goed meer is, je kan best mazzel hebben met de EPC-270 die er gewoonlijk onder zit) een nieuw AT95e element kost je pakweg 75 euro, en dan klinkt het wél goed en gaan je platen níet kapot...
Verwijderd schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 17:00:
helaas kan ik zeggen dat ze wel naar voren worden geschoven.
Ik ben nog maar een groentje, net achttien geworden, en een groeiende interesse naar vinyl en de magie die er omheen heerst. Mijn vriendinnetje wist dit en zo kreeg ik voor mijn verjaardag een crosley..
Ik had van haar ouders een album van the beatles gekregen. de eerste dag speelde hij die nog af, toen ik de tweede dag thuis kwam met mijn eerste eigen vinyl ging het helemaal fout. hij vloog er iedere keer uit, niks was af te spelen.

Terug gebracht naar concerto, omgeruild voor een andere "want het lag aan dit exemplaar"
precies het zelfde verhaal, weer terug naar concerto
. geld terug? ho maar. "iedereen weet toch dat deze spelers eigenlijk niet goed zijn" was zijn argument. en op de vraag waarom hij ze dan verkocht, was zijn antwoord: "genoeg mensen kopen het". pas na dat mijn vriendinnetje van woede in tranen uitbarstte en iedereen in de winkel door had wat er aan de hand was, snelde hij naar de kassa en gaf het geld.

ondertussen ben ik me nu al een week aan het inlezen (vooral op dit heerlijke forum), check elk kwartier marktplaats en kan niet wachten tot ik al mn nieuwe plaatjes kan beluisteren.

helaas heb ik maar een budget van zo'n 200 euro waarvoor ik alles nog moet vinden.
mijn voorkeur gaat uit naar een technics sl-d3; sl-q2; sl-q3. met een AT95e elementje, lijkt me een prima instapmodel, vooral omdat er veel over te vinden is.

die crosley's >:( het haalt het bloed onder je nagels vandaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vraag me af hoeveel crosley-ellende verhalen we nog in dit topic gaan krijgen....

Goed, als ik ook maar 1 blik op zo'n ding werp zie ik al gelijk dat het een prul is, maar dat heeft dus niet iedereen. Kennelijk roept het knullige koffergrammofoonontwerp nostalgische gevoelens bij mensen op. Wat dat met hifi te maken heeft weet ik ook niet.
Wellicht is dat het verschil tussen 'een plaatje draaien' en 'naar een plaat luisteren'.
Neem de raad van greenhorn over, ga terug naar de winkel, stampij lopen maken, en hopen dat je je geld terug krijgt.

[ Voor 47% gewijzigd door mr_petit op 09-01-2015 20:41 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

mr_petit schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 20:38:
Ik vraag me af hoeveel crosley-ellende verhalen we nog in dit topic gaan krijgen....

Goed, als ik ook maar 1 blik op zo'n ding werp zie ik al gelijk dat het een prul is, maar dat heeft dus niet iedereen.
Dingen zijn gemaakt van puur plastic toch?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

mr_petit schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 20:39:
In theorie is een clearaudio dat ook :P
Ja dat is waar maar er mag ook nog wel wat metaal in verwerkt zijn :P

Al is mijn Dual hout en metaal :+ Alleen de kap is plastic ongeveer :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0Dzilla
Touchdomex schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 20:43:
[...]

Ja dat is waar maar er mag ook nog wel wat metaal in verwerkt zijn :P

Al is mijn Dual hout en metaal :+ Alleen de kap is plastic ongeveer :+
Alleen het draaiplateau van mijn Dual 701 weegt al net zo veel als 2 hele crossleys denk ik (3.5kg ofzo).
Maar ik blijf erbij, als je echt alleen plaatjes draait voor het nostalgische idee, en niet voor de kwaliteit. Dan kun je best met zo'n crossley blijven spelen. Als je er zelf maar tevreden mee bent! Wil je echter wat langer van je platen genieten en behoorlijk geluid hebben dan zijn bovenstaande opties beter. Het kost echt niet de wereld, het vergt alleen wat zoekwerk (maakt het naar mijn idee ook leuk :) )

Heb nog wel een leuke Sansui PL-51 staan. Ding is zo lelijk als de nacht maar de techniek is eigenlijk prachtig voor die tijd :D Nummers op een LP kiezen e.d.. Het verschil met cd is dan ineens niet meer zo groot :+

[ Voor 12% gewijzigd door M0Dzilla op 09-01-2015 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

M0Dzilla schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 20:52:
[...]

Alleen het draaiplateau van mijn Dual 701 weegt al net zo veel als 2 hele crossleys denk ik (3.5kg ofzo).
Maar ik blijf erbij, als je echt alleen plaatjes draait voor het nostalgische idee, en niet voor de kwaliteit. Dan kun je best met zo'n crossley blijven spelen. Als je er zelf maar tevreden mee bent! Wil je echter wat langer van je platen genieten en behoorlijk geluid hebben dan zijn bovenstaande opties beter. Het kost echt niet de wereld, het vergt alleen wat zoekwerk (maakt het naar mijn idee ook leuk :) )

Heb nog wel een leuke Sansui PL-51 staan. Ding is zo lelijk als de nacht maar de techniek is eigenlijk prachtig voor die tijd :D Nummers op een LP kiezen e.d.. Het verschil met cd is dan ineens niet meer zo groot :+
Het formaat verschilt nog steeds dus de verschillen zijn nog altijd vrij aardig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

InflatableMouse schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 19:00:
Ja 1210mk2. ben begonnen met een Marlux mx-66. Zat wel even te twijfelen om een moderner ogende tafel weg te zetten maar dat is het niet waard. De 1210 is gewoon perfect!

Die Thorens vraag was voor mn pa.
Zeker weten, beste speler die ik heb gehad! (Mk5, bijna zelfde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
Maar ik blijf erbij, als je echt alleen plaatjes draait voor het nostalgische idee, en niet voor de kwaliteit. Dan kun je best met zo'n crossley blijven spelen. Als je er zelf maar tevreden mee bent!
Er zijn nu 2 onafhankelijke posts dat de naald spontaan uit de groef schiet bij bepaalde nummers/platen (althans, dat begrijp ik ervan).
Dan kan je dat toch niet spelen noemen?
Iets is gewoon serieus mis met die spelers, en dat heeft waarschijnlijk met skatingkracht te maken....

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 09-01-2015 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
[...]

Tja, moet hij wel de platen goed afspelen!
mr_petit schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 21:59:
[...]

Er zijn nu 2 onafhankelijke posts dat de naald spontaan uit de groef schiet bij bepaalde nummers/platen (althans, dat begrijp ik ervan).
Klopt, althans bij mij! Bij meerdere nieuwe aangeschafte platen.

Net de LP van Sam Smit geluisterd. De ene kant springt de naald erg vaak naar een andere plek. Op de andere kant gebeurd dit 1 keer op de hele plaat.

Ik vind het best om een half jaar naar een Crosley te luisteren, maar dan moet deze wel gewoon spelen. Het is voor mij echt een beginnende hobby. Over paar maanden meer geld insteken als het mij dan nog waard is (gok van wel)

Maar over het verspringen van de plaat, dit is gebruikelijk en niks aan te doen dus?
Kortom, ander exemplaar gaat dit ook hebben?

Heel erg zonde, toch 140 euro betaald hoor ik net van mijn vrouw.

[ Voor 34% gewijzigd door Vecodo op 09-01-2015 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

mr_petit schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 21:59:
[...]

Iets is gewoon serieus mis met die spelers, en dat heeft waarschijnlijk met skatingkracht te maken....
Dan lijm je toch gewoon een stuiver op de headshell? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
-nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Vecodo op 09-01-2015 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vecodo schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 22:00:
[...]

Maar over het verspringen van de plaat, dit is gebruikelijk en niks aan te doen dus?
Of er iets aan te doen is, is mij onduidelijk.
Meestal als dat aan de hand is komen wij met een verhaal betreffende het juist instellen van de naalddruk en de antiskating, maar volgens mij kan je überhaupt niks instellen aan die arm. Klopt dat?

Ook zat ik te kijken naar wat afbeeldingen van reservenaalden. Sommigen komen met een witte instapnaald van audiotechnica, maar de meesten hebben zo'n rooie naalddrager, en eigenlijk kon ik m'n ogen niet geloven....

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/OTQ1WDEwMDA=/z/8ewAAOxycERRkXMJ/$%28KGrHqV,!qUFF8jI%29%285fBRk%28MIYsh!~~60_1.JPG

Ik weet niet goed wat ik hier van moet maken. Plastic cantilever? 8)7
MM? ceramisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Lenco die m'n vader had was ook rampzalig... Daar zat ook zo'n goedkoop naaldje op als Mr_petit hierboven toont... Verschillende platen blijven hangen zonder aanwijsbare reden... Ik vermoed dat dit van doen had met slechte toon arm lagering... Tevens ook nog zo'n chinees postorder spelertje in handen gehad... Ook echte troep, element viel toen ik een LP wilde afspelen letterlijk uit elkaar... Ben dus blij dat we dat soort spelers niet meer thuis in gebruik hebben.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

mr_petit schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 23:24:
[...]

Ik weet niet goed wat ik hier van moet maken. Plastic cantilever? 8)7
MM? ceramisch?
Que?!? Is dat ding serieus? :F

:X

Met hele goedkope naalden (en dan bedoel ik niet dit Barbie naaldje) kan het nog steeds voorkomen dat deze bij zeer moeilijk te tracken stukken uit de groef springt maar het is vrij uitzonderlijk. Eigenlijk hoor je gewoon vervorming. De naalddruk verhogen is dan volgens mij geen goed idee omdat je dan de groef permanent beschadigd. De naald is in dat geval gewoonweg niet in staat de frequentie in de groef te volgen en door hem te forceren met meer gewicht volgt tie het nog steeds niet maar blijft tie wel in de groef en dat beschadigd volgens mij vrijwel direct de groef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 17:45

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Ben wel heel erg benieuwd hoe die track selection werkt! Had ik echt nog nooit van gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundman12
MikeyMan schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 09:52:
[...]

Ben wel heel erg benieuwd hoe die track selection werkt! Had ik echt nog nooit van gehoord.
Inderdaad xD Toen hadden ze nog geen internet denk ik met een track en locatie database xD

Binnekort:

NETWORK ENABLED RECORD PLAYERS BUY THEM NOW AT YOUR LOCAL HARDWARE STORE :+

[ Voor 4% gewijzigd door Soundman12 op 10-01-2015 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

MikeyMan schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 09:52:
[...]

Is niet zo moeilijk denk ik en zal alleen werken als er minimaal een seconde of wat tussen zit. Je ziet zelf ook waar de tracks beginnen om je arm te laten zakken? Er zit gewoon een optische sensor. Dit zal dus nooit werken bij Dark Side of the Moon bijvoorbeeld, omdat dat grotendeels een "gapless" album is.

Er is een dure luxe tangeniaalse speler van Technics uit de jaren 80 die dat ook allemaal heeft en zelfs kan "zien" of een album 33 of 45 toeren is en het automatisch selecteert. Dat vind ik nog iets knapper, dat betekent volgens mij dat tie de groef kan scannen en aan de hand van de "hobbeltjes" en de afstand er tussen dus snapt dat het om een 45 toeren gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundman12
InflatableMouse schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 10:20:
[...]

Is niet zo moeilijk denk ik en zal alleen werken als er minimaal een seconde of wat tussen zit. Je ziet zelf ook waar de tracks beginnen om je arm te laten zakken? Er zit gewoon een optische sensor. Dit zal dus nooit werken bij Dark Side of the Moon bijvoorbeeld, omdat dat grotendeels een "gapless" album is.

Er is een dure luxe tangeniaalse speler van Technics uit de jaren 80 die dat ook allemaal heeft en zelfs kan "zien" of een album 33 of 45 toeren is en het automatisch selecteert. Dat vind ik nog iets knapper, dat betekent volgens mij dat tie de groef kan scannen en aan de hand van de "hobbeltjes" en de afstand er tussen dus snapt dat het om een 45 toeren gaat.
Had er nog niet zo over gedacht, maar op die manier is het inderdaad relatief simpel te implementeren. Toch denk ik dat dan nog altijd liever zelf de nummers que :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
De winkel heeft al een reactie gegeven. Wij mogen het artikel (zelfs zonder doos) omruilen of annuleren. Gekozen voor het laatste. Zal er voor zorgen dat de Crosley terug gaat naar de winkel.

Nu maar opzoek naar een 2de hands instap model speler. Versterker en daarna aansluiten op Sonos speaker. Tuurlijk voor de audiofiel niet geweldig..maar goed, zoals eerder gezegd een beginnende hobby voor mij.

Tips, graag! Waarschijnlijk zit ik de komende weken hier veel te lezen en "stomme" vragen te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundman12
Vecodo schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 10:29:
De winkel heeft al een reactie gegeven. Wij mogen het artikel (zelfs zonder doos) omruilen of annuleren. Gekozen voor het laatste. Zal er voor zorgen dat de Crosley terug gaat naar de winkel.

Nu maar opzoek naar een 2de hands instap model speler. Versterker en daarna aansluiten op Sonos speaker. Tuurlijk voor de audiofiel niet geweldig..maar goed, zoals eerder gezegd een beginnende hobby voor mij.

Tips, graag! Waarschijnlijk zit ik de komende weken hier veel te lezen en "stomme" vragen te stellen.
Er zijn geen stomme vragen ;)

Ik zou hier eens kijken of er iets bij zit wat je aanspreekt qua platenspelers en versterkers:

http://vintro-media.nl/in...op/category/platenspelers

http://vintro-media.nl/in...ory/versterkers-receivers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vecodo schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 10:29:

Fijn, eind goed al goed. Stel je vragen gerust. Ook op een budget is er genoeg mogelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Soundman12 schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 10:32:
[...]

Er zijn geen stomme vragen ;)

Ik zou hier eens kijken of er iets bij zit wat je aanspreekt qua platenspelers en versterkers:

http://vintro-media.nl/in...op/category/platenspelers

http://vintro-media.nl/in...ory/versterkers-receivers
Marantz PM-66SE + Technics SL-D2, dan zit je gebakken. Voor een dealer vallen de prijzen best mee... maar bij verzenden dus garantie tot aan de deur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundman12
Cap schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 11:24:
[...]

Marantz PM-66SE + Technics SL-D2, dan zit je gebakken. Voor een dealer vallen de prijzen best mee... maar bij verzenden dus garantie tot aan de deur. :)
Wel ff een nieuw elementje erin denk ik zo, of iig de naald vervangen.

Dit is voor zover ik kan zien een uit de kluiten gewassen marktplaats dealer :). Dus dan snap ik wel dat het garantie tot de deur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
Dus een Technics of een Dual 504 zijn prima platenspelers voor de beginner?
Altijd even kijken naar het element en de naald?

Voor een versterker nog op bepaalde dingen letten of maakt dat niet zo heel veel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vecodo schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 11:44:
Dus een Technics of een Dual 504 zijn prima platenspelers voor de beginner?
Altijd even kijken naar het element en de naald?

Voor een versterker nog op bepaalde dingen letten of maakt dat niet zo heel veel uit?
Absoluut, waarbij de Technics mijn persoonlijke voorkeur heeft ivm een toonarm die veel minder kieskeurig is in welk element je afmonteert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
rcor schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 11:46:
[...]

Absoluut, waarbij de Technics mijn persoonlijke voorkeur heeft ivm een toonarm die veel minder kieskeurig is in welk element je afmonteert...
Op zoek naar een Technics in Noord-Brabant! Dank je wel :)

Zoals eerder geschreven ga ik de Technics voor nu aansluiten op een Sonos Play 5 speaker. Hierin zit een versterker. Is het dan nodig om nog een additionele versterker aan te sluiten?

Sonos Play 5: Vijf klasse-D digitale versterkers met een vermogen van in totaal 80 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vecodo schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 11:48:
[...]

Zoals eerder geschreven ga ik de Technics voor nu aansluiten op een Sonos Play 5 speaker. Hierin zit een versterker. Is het dan nodig om nog een additionele versterker aan te sluiten?

Sonos Play 5: Vijf klasse-D digitale versterkers met een vermogen van in totaal 80 watt
Je hebt een phono preamp nodig om 'm te kunnen aansluiten... Om te starten is een TCC-TC750 of Cambridge Audio Azure 540P / 551P een goede keus... waarbij de laatste twee de betere zijn, maar wel iets duurder dan de TCC...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
rcor schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 11:52:
[...]

Je hebt een phono preamp nodig om 'm te kunnen aansluiten... Om te starten is een TCC-TC750 of Cambridge Audio Azure 540P / 551P een goede keus... waarbij de laatste twee de betere zijn, maar wel iets duurder dan de TCC...
Dank je wel!

Hoor net dat mijn schoonvader nog een dual of een Philips 212 heeft... morgen even kijken 😊...

Als het een Philips blijkt te zijn, is dat wat?

Gvd, krijg er zin in 😊

[ Voor 4% gewijzigd door Vecodo op 10-01-2015 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vecodo schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 12:28:
[...]

Dank je wel!

Hoor net dat mijn schoonvader nog een dual of een Philips 212 heeft... morgen even kijken 😊...

Gvd, krijg er zin in 😊
Voor de philips heb je waarschijnlijk nog wel een omvormer nodig van Din naar tulp, maar buiten dat om is het een leuke starters speler... Zeker met een Audio Technica AT95e er onder gemonteerd als element...

Deze omvormer bedoel ik:
http://www.onlinekabelsho...PT87qmuicMCFYcSwwod6JUAKA

Ik vond deze ook nog in Engeland (betere kwaliteit, maar of ze naar Nederland versturen is mij niet bekend):
http://www.flashbacksales...din-phono-rca-cables.html

[ Voor 25% gewijzigd door rcor op 10-01-2015 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundman12
Vecodo schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 12:28:
[...]

Dank je wel!

Gvd, krijg er zin in 😊
Wanneer je een Philips heb moet je hem zo aansluiten:

Platenspeler -> Din naar Tulp stekker -> Phono voorversterker -> Tulp naar 3,5 mm Jack kabel -> Sonos Play 5

Wanneer je geen Philips hebt gaat het waarschijnlijk als volgt:

Platenspeler -> Tullip kabel (waarschijnlijk zit deze aan de speler) -> Phono voorversterker -> Tulp naar 3,5 mm Jack kabel -> Sonos Play 5

Phono voorversterkers die je kan kopen op een budget:

Zonder USB:
http://hificorner.nl/hifi...erkers/pro-ject-phono-box

Met USB:
http://hificorner.nl/hifi...rs/pro-ject-phono-box-usb

[ Voor 14% gewijzigd door Soundman12 op 10-01-2015 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Puntje van aandacht, bij een belt-drive speler (die Philips, de meeste Duals) van zolder heb je standaard wel een nieuwe snaar nodig. Die is na tientallen jaren gewoon uitgedroogd en opgerekt, en dan loopt ie niet meer mooi op snelheid. Dat kost bij de speciaalzaken al snel een tientje of meer (Thorens snaren :X), hoewel het elders voor de helft kan als je de exacte afmetingen van de snaar weet.

Als je op marktplaats een zolderexemplaar van een snaaraangedreven speler koopt dan weet je dus dat je er standaard het bedrag van de snaar moet optellen. Bij direct drives hoeft dat niet. Veel mensen tellen er voor het gemak ook de prijs van een nieuw element bij op, op zich klopt dat wel. Maar mijn ervaring is dat het 50 / 50 kan is dat het gemonteerde element een nog bruikbare naald heeft, voor iemand dan die niet te hoge eisen stelt en wil beginnen met af en toe een plaatje te draaien. Je hoort in ieder geval snel genoeg of dat het geval is (wel eerst even de naald goed schoonmaken). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Pff weer veels te veel geld uitgegeven vandaag! Wilde echt maar een paar plaatjes halen, zijn er iets meer geworden. Kan het niet laten als ik het zie staan ;). Ik had die Genesis reissues/remasters al vaker zien staan en nu dan maar meegenomen. Blijkbaar wil niemand anders ze :P. Debut is een genummerde japanse limited edition. Twee albums hadden ze niet, Foxtrot en Selling England. Die heb ik bij Sounds opgehaald, waren ook precies de enige die ze hadden staan. Toeval? Geloof ik niet in ;). Nu heb ik hele Genesis met Peter Gabriel compleet.

Was ook al lange tijd op zoek naar Hounds of Love, dus toen ik deze nieuw zag staan (remaster van Steve Hoffman, limited edition) was tie ook van mij.

Moest ook nog even langs m'n vaste stek en toen zag ik Joni Mitchell and Joe Cocker van Speakers Corner staan. Altijd absolute top produkties en persingen. Als ik dan toch bezig ben ... Van Sheffield Steel had tie een near mint gebruikte staan, doe die dan ook maar!

Front 242 heb ik eerder vanochtend bij Wehmut opgehaald.

Geweldige dag vandaag maar de komende maand wel weer klaar hoor. Vergeet af en toe dat ik zo nu en dan ook nog wat te eten moet hebben haha! ;).

Genesis - From Genesis To Revelation (Imperial Records International - TEJI-33004) ltd. nr. 216
Genesis - Selling England By The Pound (Rhino Records (2), Atlantic - RI 518005)
Genesis - Foxtrot (Charisma - 5099943384617)
Genesis - Nursery Cryme (Virgin Records Ltd., Virgin Records Ltd. - GENLPY 2, 5099943384815)
Genesis - The Lamb Lies Down On Broadway (Charisma - GENLPY 5)
Genesis - Trespass (Charisma, Charisma - GENLPY 1, 5099943384716)
Joe Cocker - With A Little Help From My Friends (A&M Records, Speakers Corner Records - SP-3106)
Joni Mitchell - The Hissing Of Summer Lawns (Asylum Records, Speakers Corner Records - 7E-1051)
Joe Cocker - Sheffield Steel (Island Records - 204 668-320)
Kate Bush - Hounds Of Love (Audio Fidelity (3) - AFZLP 087) Limited ed. purple marble vinyl
Front 242 - Tyranny >For You< (Red Rhino Europe - RRE LP 11)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

InflatableMouse schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 16:05:
Pff weer veels te veel geld uitgegeven vandaag! Wilde echt maar een paar plaatjes halen, zijn er iets meer geworden. Kan het niet laten als ik het zie staan ;). Ik had die Genesis reissues/remasters al vaker zien staan en nu dan maar meegenomen. Blijkbaar wil niemand anders ze :P. Debut is een genummerde japanse limited edition. Twee albums hadden ze niet, Foxtrot en Selling England. Die heb ik bij Sounds opgehaald, waren ook precies de enige die ze hadden staan. Toeval? Geloof ik niet in ;). Nu heb ik hele Genesis met Peter Gabriel compleet.

Was ook al lange tijd op zoek naar Hounds of Love, dus toen ik deze nieuw zag staan (remaster van Steve Hoffman, limited edition) was tie ook van mij.

Moest ook nog even langs m'n vaste stek en toen zag ik Joni Mitchell and Joe Cocker van Speakers Corner staan. Altijd absolute top produkties en persingen. Als ik dan toch bezig ben ... Van Sheffield Steel had tie een near mint gebruikte staan, doe die dan ook maar!

Front 242 heb ik eerder vanochtend bij Wehmut opgehaald.

Geweldige dag vandaag maar de komende maand wel weer klaar hoor. Vergeet af en toe dat ik zo nu en dan ook nog wat te eten moet hebben haha! ;).

Genesis - From Genesis To Revelation (Imperial Records International - TEJI-33004) ltd. nr. 216
Genesis - Selling England By The Pound (Rhino Records (2), Atlantic - RI 518005)
Genesis - Foxtrot (Charisma - 5099943384617)
Genesis - Nursery Cryme (Virgin Records Ltd., Virgin Records Ltd. - GENLPY 2, 5099943384815)
Genesis - The Lamb Lies Down On Broadway (Charisma - GENLPY 5)
Genesis - Trespass (Charisma, Charisma - GENLPY 1, 5099943384716)
Joe Cocker - With A Little Help From My Friends (A&M Records, Speakers Corner Records - SP-3106)
Joni Mitchell - The Hissing Of Summer Lawns (Asylum Records, Speakers Corner Records - 7E-1051)
Joe Cocker - Sheffield Steel (Island Records - 204 668-320)
Kate Bush - Hounds Of Love (Audio Fidelity (3) - AFZLP 087) Limited ed. purple marble vinyl
Front 242 - Tyranny >For You< (Red Rhino Europe - RRE LP 11)
Zo, dat is echt een hele mooie score! Lekker om die Genesis serie compleet te hebben (met Gabriel.).
Je enthousiasme is besmettelijk en na je bezoek vanmorgen heb ik ook wat besteld:
The B-52's - Wild Planet
Cocteau Twins - Head over Heels (Had ik al, maar in matige staat)
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/cf/The_B-52%27s_-_Wild_Planet.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2015 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
Nog 1 keer voor de duidelijkheid, ben wat onzeker als het om dit soort dingen gaat!
  • Het beste zou een Direct Drive platenspeler zijn. Technics SL-D2 bijvoorbeeld?
  • Bij een Belt drive (Dual of Philips) komen er additionele kosten bij om de snaar te vervangen?
  • Het element en naald zal waarschijnlijk ook vervangen moeten worden, voorkeur gaat uit naar een Audio Technica AT95E?
  • Ik sluit de platenspeler aan op een versterker met Phono Preamp en vervolgens de versterker weer de Sonos Play 5?
  • Opletten op DIN of Tullip aansluitingen, maar dit is eventueel op te lossen met een omvormer?
Daarna, plaatjes draaien :) !

Overzicht kosten:
  • Platenspeler circa € 50,-
  • Element en Naald circa € 50,-
  • Versterker circa € 60,-
  • Kabels circa € 15,-

[ Voor 20% gewijzigd door Vecodo op 11-01-2015 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vecodo schreef op zondag 11 januari 2015 @ 08:41:
Nog 1 keer voor de duidelijkheid, ben wat onzeker als het om dit soort dingen gaat!
  • Het beste zou een Direct Drive platenspeler zijn. Technics SL-D2 bijvoorbeeld?
  • Bij een Belt drive (Dual of Philips) komen er additionele kosten bij om de snaar te vervangen?
  • Het element en naald zal waarschijnlijk ook vervangen moeten worden, voorkeur gaat uit naar een Audio Technica AT95E?
  • Ik sluit de platenspeler aan op een versterker met Phono Preamp en vervolgens de versterker weer de Sonos Play 5?
  • Opletten op DIN of Tullip aansluitingen, maar dit is eventueel op te lossen met een omvormer?
Daarna, plaatjes draaien :) !

Overzicht kosten:
  • Platenspeler circa € 50,-
  • Element en Naald circa € 50,-
  • Versterker circa € 60,-
  • Kabels circa € 15,-
Dat hoeft niet, maar de Technics SL-D2 is wel een goede speler... En zo zijn er nog meer mooie platen spelers, zowel van Technics als andere merken... Ongeacht of het snaar of direct drive spelers zijn...

Er is een grote kans dat je de snaar moet vervangen, maar dat is niet altijd het geval... Vaak voel je dat wel aan de snaar als hij aan vervanging toe is... Als je het draaiplateau eraf haalt en de snaar slipt als je de speler aan zet of je ziet dat hij losser zit dan gewenst is hij aan vervanging toe... Dit kun je overigens ook horen tijdens het afspelen van een plaat: er zit dan een vervelende wow en flutter in die dan ernstig stoort...

Dit is zeker raadzaam... Een oud element dat al een tijdje niet gebruikt is kan een versleten naald hebben en vervangingsnaalden van bijvoorbeeld Tonar zijn niet aan te raden... Als het een echt goed klinkend element is en je kunt nog een originele naald aankomen is opknappen nog interessant, maar in de meeste gevallen is het aanschaffen van een nieuw element het beste... Uit het budget segment is de AT95e van Audio Technica het beste... Bij William Thakker in Duitsland is die het goedkoopst... Klik op de link hieronder om hem te bestellen:
https://www.thakker.eu/au...-95-e-tonabnehmer/a-4916/

Overigens hoef je niet perse een versterker met phono preamp in huis te halen als je een sonos gaat gebruiken... Een losse phonopreamp is dan al voldoende... :)

Din aansluitingen zijn inderdaad met omvormers naar Tulp te brengen... Zie mijn vorige posts voor links naar omvormers van Din naar Tulp...

Succes!

[ Voor 8% gewijzigd door rcor op 11-01-2015 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eerst een draaitafel en een phono pre (voor op de sonos) of complete versterker kopen. Een goede vintage versterker van 5 tientjes heeft vaak een betere phono pre dan een nieuwe phono pre van 5 tientjes, alleen kan een vintage versterker natuurlijk wel ouderdomskuren vertonen. Is wel te repareren maar dat kost al snel behoorlijk wat geld (arbeidsloon). Dat is dus een afweging / goed opletten bij aankoop.

Heb je een draaitafel en versterking bemachtigd, dan aansluiten en luisteren: als de naald versleten is of een type van slechte kwaliteit dan hoor je het snel genoeg. Klinkt het mooi dan mooi toch, dan ben je goedkoop uit en kan je eerst eens kijken hoe vaak je nu eigenlijk plaatjes draait alvorens te investeren in een nieuwe naald of element. Blijk je er echt plezier in te hebben dan kan je vervolgens beter meteen voor iets beters en duurzamers gaan dan het AT95e element. Zit er bij je aangekochte draaitafel helemaal geen element of naald dan is de aankoop van de AT95e een goede optie.

Voor het gemak adviseer ik een direct drive: geen gedoe met snaren die je moet vervangen. Alleen, als de speler die jij nu eenmaal mooi vind een belt drive is dan moet je dat vooral niet laten, maar wel rekening houden met de aankoop van een nieuwe snaar, tenzij de speler in de afgelopen jaren nog een opknapbeurt gehad heeft natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:29

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Vandaag een beetje aan het rond kijken voor een ander element voor m'n SL-D2, de Denon DL-110 kom ik vaak positief tegen, maar wat is er met de prijs van die Denon DL-110 gebeurd? De prijs was rond de 140 euro zo'n 2 jaar geleden, nu betaal je er zo 200 euro voor. Zeker erg populair. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja... helemaal als je bedenkt wat een jaar of 7 geleden de DL-160 kostte, die ging vervolgens een paar jaar later uit productie, toen brachten ze vlotjes de prijs van de DL-110 op het niveau van de 160 en nu zit ie er al dik overheen. Dat heet geld verdienen. Maar ja, goede arbeidskrachten zijn duur betaald, en zo'n elementje maken is arbeidsintensief.

Kijk net in mijn mail en kwam dit nog tegen van eind 2006, schrik niet...

Gefeliciteerd! Je hebt toegezegd het volgende object te kopen:

Denon DL 160 High Output Cartridge System *NEU & OVP*
Verkoopprijs: EUR 107,00
Aantal: 1
Subtotaal: EUR 107,00
Verzending:
Versicherter Versand: EUR 5,00 voor eerste object, EUR 0,00 voor elk volgend object.

[ Voor 34% gewijzigd door Cap op 11-01-2015 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Een beetje vloeken in de kerk is het wel een beetje maar er is een SL 1810 weggehaald om plaats te maken voor een linuxlaptop met daarop VLC player en een berg mp3's.

Nu gaat die 1810 naar een tweaker toe dus er gaat goed voor gezorgt en van genoten worden. Die Technics stond maar te staan er werd eigenlijk niet meer gebruikt. Zonde, dus verkocht aan iemand die er wel plaatjes mee draait. Nu moet die tweaker zorgen dat die Technics betaald en opgehaald wordt.

Geen zorg verder, de SL 1210 mk2 blijft staan, en de jukebox 200 selection met 100 7" singletjes ook.

[ Voor 17% gewijzigd door Bestla op 11-01-2015 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:26
Vecodo schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 11:48:
[...]

Heb hier (=Waalwijk) een SL-Q2 die dienst doet als reserve/slaapkamer speler (en wordt eigenlijk zo goed als nooit gebruikt)... hangt best aardig element onder al is de naald niet meer 100% (maar altijd nog stukken beter als een Crosley 'naald', pre-amp, alles erbij... staat voor teveel geld op marktplaats, maar mocht je interesse hebben kunnen we altijd even kijken hoe of wat.

[ Voor 4% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 11-01-2015 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bestla schreef op zondag 11 januari 2015 @ 15:06:
Een beetje vloeken in de kerk is het wel een beetje maar er is een SL 1810 weggehaald om plaats te maken voor een linuxlaptop met daarop VLC player en een berg mp3's.

Nu gaat die 1810 naar een tweaker toe dus er gaat goed voor gezorgt en van genoten worden. Die Technics stond maar te staan er werd eigenlijk niet meer gebruikt. Zonde, dus verkocht aan iemand die er wel plaatjes mee draait. Nu moet die tweaker zorgen dat die Technics betaald en opgehaald wordt.

Geen zorg verder, de SL 1210 mk2 blijft staan, en de jukebox 200 selection met 100 7" singletjes ook.
Prima als ie toch niet gebruikt wordt. Maar het is bij mij altijd met pijn in het hart... Wie krijgt hem of is dat geheim? :)

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 11-01-2015 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 11 januari 2015 @ 18:41:
[...]

Heb hier (=Waalwijk) een SL-Q2 die dienst doet als reserve/slaapkamer speler (en wordt eigenlijk zo goed als nooit gebruikt)... hangt best aardig element onder al is de naald niet meer 100% (maar altijd nog stukken beter als een Crosley 'naald', pre-amp, alles erbij... staat voor teveel geld op marktplaats, maar mocht je interesse hebben kunnen we altijd even kijken hoe of wat.
Heb je DM gestuurd!

Daarnaast heb ik elke maandag papa dag en ga dus vanaf nu elke maandag met mijn 2 kleine meiden langs de Kringloop... Hopelijk ga ik wat moois treffen een keer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Cap schreef op zondag 11 januari 2015 @ 18:53:
[...]

Prima als ie toch niet gebruikt wordt. Maar het is bij mij altijd met pijn in het hart... Wie krijgt hem of is dat geheim? :)
Hij heet Frank Mxxxxxxxx

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah mooi, had die niet al een D2 van je gehad? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hmm... Kom er net achter dat het element van m'n project debut III aanloopt tegen de plaat.
Vooral wat dikkere platen hebben er last van. Heb voor de zekerheid de naalddruk gecontroleerd, maar die is perfect.
Is dit een bekend fenomeen?

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 11-01-2015 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeyMan schreef op zondag 11 januari 2015 @ 22:58:
Hmm... Kom er net achter dat het element van m'n project debut III aanloopt tegen de plaat.
Vooral wat dikkere platen hebben er last van.
Is dit een bekend fenomeen?
Dit klinkt als een te hoge naalddruk... Heb je een foto van hoe het eruit ziet? Vooral de waarde van de naalddruk is ook interessant, dus daar graag ook een foto van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou ook even kijken naar je armlagering (of die wel soepel loopt) en naar de vta.
Maar zorg vooral dat de naalddruk goed is
Het element zelf mag namelijk absoluut niet tegen de plaat komen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Naalddruk is 1,75 gram, dus dat zou goed moeten zijn. Zal morgen pogen wat foto's te maken.

Kan verder helaas niks instellen aan de arm :S

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 11-01-2015 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arm wel eerst gekalibreerd alvorens de waarde op "1.75" gedraaid hoop ik? Want alleen als ie op stand "0" vrij vlak boven de plaat zweeft is "1.75" ook daadwerkelijk 1.75 gram...

(Ik vrees van niet eerlijk gezegd anders ligt je element echt niet op zijn buik op de plaat, tenzij het een vintage element is met doorgezakte ophanging van de naald)

[ Voor 37% gewijzigd door Cap op 12-01-2015 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
Cap schreef op zondag 11 januari 2015 @ 12:15:

Blijk je er echt plezier in te hebben dan kan je vervolgens beter meteen voor iets beters en duurzamers gaan dan het AT95e element. Zit er bij je aangekochte draaitafel helemaal geen element of naald dan is de aankoop van de AT95e een goede optie.
Als je zegt duurzaam... bedoel je dan levensduur of 'je hebt minder snel de neiging om te gaan upgraden'? In het geval van het eerste, gaat een at440 dan bv langer mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Over het algemeen gaat een naald met fijnere slijping (zeker microridge) langer mee.
Een nude soms ook omdat deze met de grain (zeg maar kristalstructuur) beter geplaatst is.

Maar hoeveel dat is durf ik niet te zeggen. Wellicht in de marge van 50%.
(Jan allaerts (hele dure elementen) geeft een behoorlijke speelduur voor zijn juweeltjes op....)

Maar een at-95e is zó goedkoop, dat je het daar niet voor hoeft te doen.
De afspeelkwaliteit is de grootste sprong die je maakt met een beter element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinyl87
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-07 18:08
Goeddeavond heren,

Ik heb een Technics sl-Q2 gekocht na gezocht te hebben op marktplaats. Nu ben ik aan het nadenken voor een nieuw element erop. ik denk voor nu dat ik een Audio Technica AT 95 E er op ga plaatsen. Of kan ik beter een andere doen? Verder zat er bij de verkoop een nagaoka JT 511 element (rode kleur) in. Dit is dacht ik een dj element toch?, die gaat er dus uit. Alleen wil ik in afwachting van het nieuwe element wel platen draaien. Weten jullie misschien wat voor gewicht ik deze moet instellen? Ik hoor prima geluid uit mijn speakers maar ik weet niet wat goed is voor mijn platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij is de rode 511 een hifi element en de blauwe een dj element.
Als naalddruk wordt voor de rode 511 1,2-2,0 gram aanbevolen, dus ga uit van 1,5-1,7 gram, dan zit je waarschijnlijk goed.

Met hifi bedoel ik 'hifi'. Het is een simpel instapelement met sferische naald. Een at-95e is een stapje hoger, maar of dat de juiste keuze is hangt af van je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Cap schreef op zondag 11 januari 2015 @ 22:52:
Ah mooi, had die niet al een D2 van je gehad? :)
Klopt, maar dat project is faliekant mislukt. Verf technisch ging het helemaal mis. Toen heb ik hem dit aanbod gedaan.

Ik heb dus nog een berg onderdelen van een D2 liggen waar ik misschien nog een keer iets leuks mee ga doen.

[ Voor 16% gewijzigd door Bestla op 12-01-2015 06:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Cap schreef op maandag 12 januari 2015 @ 00:04:
Arm wel eerst gekalibreerd alvorens de waarde op "1.75" gedraaid hoop ik? Want alleen als ie op stand "0" vrij vlak boven de plaat zweeft is "1.75" ook daadwerkelijk 1.75 gram...

(Ik vrees van niet eerlijk gezegd anders ligt je element echt niet op zijn buik op de plaat, tenzij het een vintage element is met doorgezakte ophanging van de naald)
Ik Heb een shure naaldweger gebruikt om de naalddruk te meten. Zou niet weten weten hoe ik dat moet combineren met een zwevende arm. Ik kan daarmee natuurlijk alleen de daadwerkelijke druk meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ok, een naaldweger is natuurlijk ook goed, als ie tenminste werkt natuurlijk maar daar ga ik wel vanuit. Je hoeft dan niet te balanceren. Het punt van balanceren is dat je dan weet dat de naalddruk 0 is, vervolgens kan je het contragewicht dan eiken door de voorste ring op 0 te zetten zonder het gewicht zelf te verdraaien. Daarna de naalddruk instellen door te draaien aan het gewicht zelf, de ring met schaalverdeling draait dan mee en geeft de naalddruk aan.

https://www.youtube.com/watch?v=7o9ArtrBa2Y
Bestla schreef op maandag 12 januari 2015 @ 06:10:
[...]

Klopt, maar dat project is faliekant mislukt. Verf technisch ging het helemaal mis. Toen heb ik hem dit aanbod gedaan.

Ik heb dus nog een berg onderdelen van een D2 liggen waar ik misschien nog een keer iets leuks mee ga doen.
Jammer zeg. Die onderdelen komen vast en zeker nog van pas, ik heb al heel wat onderdelen uit oude draaitafels gebruikt om anderen weer 100% te maken. :)

[ Voor 40% gewijzigd door Cap op 12-01-2015 07:59 ]

Pagina: 1 ... 86 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic