Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:26
Tja, mensen die vinyl willen kopen in je winkel maar geen speler hebben kunnen gelijk zo'n apparaat erbij kopen... ik weet ook niet in hoeverre ze daar naar voren geschoven worden of meer van ze staan er en als iemand het wil kan ie hem kopen... daarnaast zijn er ook nog wat die 2e hands spelers verkopen die kwalitatief een stuk beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
De platenspeler is inmiddels binnen, aangesloten en platen aan het draaien!

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/idpT0g4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/bIKXTCQ.jpg

Heb zojuist Kill 'Em All van Metallica en Dark Side of the Moon van Pink Floyd gedraaid. Heerlijk! DSotM zat helaas wel teveel gekraak in de plaat.

[ Voor 20% gewijzigd door RevellNL op 30-12-2014 20:42 ]

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

helaas kan ik zeggen dat ze wel naar voren worden geschoven.
Ik ben nog maar een groentje, net achttien geworden, en een groeiende interesse naar vinyl en de magie die er omheen heerst. Mijn vriendinnetje wist dit en zo kreeg ik voor mijn verjaardag een crosley..
Ik had van haar ouders een album van the beatles gekregen. de eerste dag speelde hij die nog af, toen ik de tweede dag thuis kwam met mijn eerste eigen vinyl ging het helemaal fout. hij vloog er iedere keer uit, niks was af te spelen.

Terug gebracht naar concerto, omgeruild voor een andere "want het lag aan dit exemplaar"
precies het zelfde verhaal, weer terug naar concerto. geld terug? ho maar. "iedereen weet toch dat deze spelers eigenlijk niet goed zijn" was zijn argument. en op de vraag waarom hij ze dan verkocht, was zijn antwoord: "genoeg mensen kopen het". pas na dat mijn vriendinnetje van woede in tranen uitbarstte en iedereen in de winkel door had wat er aan de hand was, snelde hij naar de kassa en gaf het geld.

ondertussen ben ik me nu al een week aan het inlezen (vooral op dit heerlijke forum), check elk kwartier marktplaats en kan niet wachten tot ik al mn nieuwe plaatjes kan beluisteren.

helaas heb ik maar een budget van zo'n 200 euro waarvoor ik alles nog moet vinden.
mijn voorkeur gaat uit naar een technics sl-d3; sl-q2; sl-q3. met een AT95e elementje, lijkt me een prima instapmodel, vooral omdat er veel over te vinden is.

die crosley's >:( het haalt het bloed onder je nagels vandaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:04

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

De hamvraag is dan vooral maakt het uit of je nieuw of 2e hands hebt?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Touchdomex schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 17:03:
De hamvraag is dan vooral maakt het uit of je nieuw of 2e hands hebt?
nee hoor, zolang het maar werkt. Dat is het enige waar je naar kunt verlangen als je in het bezit bent geweest van een crosley.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundman12
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-09 12:02
RevellNL schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 16:46:
De platenspeler is inmiddels binnen, aangesloten en platen aan het draaien!

[afbeelding]
[afbeelding]

Heb zojuist Kill 'em All van Metallica en Dark Side of the Moon van Pink Floyd gedraaid. Heerlijk! DSotM zat helaas wel teveel gekraak in de plaat.
OOOOOOoh nice :) , hoe klinken de Jamo S426 speakers die ernaast staan? Ik wil die misschien ook aan gaan schaffen. Welke versterker gebruik je met de speakers?

http://www.discogs.com/user/Soundman12/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
Soundman12 schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 17:24:
[...]

OOOOOOoh nice :) , hoe klinken de Jamo S426 speakers die ernaast staan? Ik wil die misschien ook aan gaan schaffen. Welke versterker gebruik je met de speakers?
Ik ben over deze speakers zeer tevreden, heb er een Yamaha HTR-4066 bij staan en heb niets te klagen!

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abraxas1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-05 13:30

Abraxas1

PSN ID : Abraxas1971

Hierbij mijn laatste aankoop,

Afbeeldingslocatie: http://s11.postimg.org/iz08jlnnj/P1030291.jpg

Had de cd's al wilde nu wel het vinyl een keer horen.

It has been said that something as small as the flutter of a butterfly's wing can ultimately cause a typhoon halfway around the world - Chaos Theory -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:38

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Vandaag een pakketje van Blood Music op de mat met een vijftal opgespaarde orders. Het is weer om te smullen:

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/ymli0.jpg

Schizoid Lloyd - The Last Note in God's Magnum Opus
Rood en oranje 180+ grams vinyl op 45 toeren.

Ihsahn - The Adversary
Repress op 140 grams bruin vinyl.

Leprous - Bilateral
Multicolour splatter dubbelaar op 180+ grams vinyl, 45 toeren.

Xanthochroid - Blessed He With Boils
Green splatter dubbelaar op 180+ grams vinyl.

Perturbator - Dangerous Days
Rode glow-in-the-dark dubbelaar op 180+ grams vinyl.

Ik ga in ieder geval met wat leuke plaatjes het nieuwe jaar in! Ik ben benieuwd hoe de glow-in-the-dark plaat klinkt, ik moet 'm even vergelijken met de splatter versie die ik al heb. Het label weigerde een aantal test pressings vanwege het hoge noise level, maar uiteindelijk bleek daar niets tegen te doen.
Dit is eigenlijk ook de enige plaat die ik heb gekocht puur 'voor de heb'. Het gitd effect werkt in ieder geval wel :D

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:04
Abraxas1 schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 19:27:
Hierbij mijn laatste aankoop,

[afbeelding]

Had de cd's al wilde nu wel het vinyl een keer horen.
Die staat ook nog op mijn lijstje! Heb je de witte of de zwart versie?
Wel laatst de 01011001 Clear versie ontvangen!

[ Voor 5% gewijzigd door Voronwë op 30-12-2014 23:43 ]

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abraxas1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-05 13:30

Abraxas1

PSN ID : Abraxas1971

Voronwë schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 23:41:
[...]

Die staat ook nog op mijn lijstje! Heb je de witte of de zwart versie?
Wel laatst de 01011001 Clear versie ontvangen!
Heb de zwarte uitvoering de witte was niet leverbaar.

It has been said that something as small as the flutter of a butterfly's wing can ultimately cause a typhoon halfway around the world - Chaos Theory -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 15:40:
[...]

Je bedoelt die hoezen die al 60 jaar te koop zijn en je regelmatig tussen de partijtjes lp's tegenkomt?
Dat is idd meuk :p

Tijdje terug zag ik bij iemand hele dunne hoezen, was ook mooi, zeker als ze wat strakker om de hoes heen zaten.

Bestel ook altijd hoezen bij Who's your daddy, alleen zijn die omhoezen eigenlijk te ruim, als je ze in je kast zet enzo wil de inhoud wel de kast in maar blijft de hoes vaak steken.
Hangt er ook af hoe je ze in de hoes steekt. Deed ze eerst met de opening van de hoes in dezelfde richting als de plastic hoes. Kun je makkelijk de plaat er uit halen.
Maar dan kijg je ze dus niet fatsoenlijk in je kast gestoken. Tenzij je ze een kwartslag draait, en dan kun je de tekst dus weer niet goed zien.
Nu doe ik de hoes van bovenaf in de plastic hoes, en dan in de kast. Moet je ze er wel uit halen om de plaat te kunnen spelen, maat het staat een stuk netter in de kast.
Overigens doet de platenzaak ze er gratis bij, en los kosten ze 30 cent bij hem. Heb alleen de nieuwe LP's in hoes, de oudjes en dance vinyl staat gewoon zonder hoes, daar is toch niet veel aan te redden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 18:34
Verwijderd schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 14:47:
[...]

Ik heb de audio technica at lp120 aangeschaft. Ik las vele goede reviews en mijn budget was tot de 250 euro.
Na veel gelezen te hebben kwam deze als beste er uit, ondanks ik geen DJ plannen heb.
d:)b

Mooi man, en een goede koop , zeker voor wat ze tegenwoordig durven te vragen voor een hoeveelste hands Technics SL 1200 mk2.
Ik kocht mijn SL 1210 mk2 voor € 350, maar daarvan moet de onderbouw opnieuw gespoten worden, en een nieuwe stofkap zou hem ook niet misstaan. Maar hij speelt geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:59

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Gister bij een platenzaak in Veghel (http://www.wil-m.nl/) wat van Led Zeppelin, AC/DC en Pearl Jam meegenomen. Ik kwam deze winkel vorige week toevallig tegen. Dus gister even terug om op m'n gemakje door de 2e hands platen heen te gaan en om door de nieuwe releases heen te gaan. Weer eens wat anders als Marktplaats afstruinen, maar echt ouderwets lekker door de platenbakken heen gaan. :)

@Redhawk, de revisie lijkt goed gelukt te zijn. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Coenen op 31-12-2014 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundman12
Coenen schreef op woensdag 31 december 2014 @ 10:41:
Gister bij een platenzaak in Veghel (http://www.wil-m.nl/) wat van Led Zeppelin, AC/DC en Pearl Jam meegenomen. Ik kwam deze winkel vorige week toevallig tegen. Dus gister even terug om op m'n gemakje door de 2e hands platen heen te gaan en om door de nieuwe releases heen te gaan. Weer eens wat anders als Marktplaats afstruinen, maar echt ouderwets lekker door de platenbakken heen gaan. :)

@Redhawk, de revisie lijkt goed gelukt te zijn. :)
Vrijdag ga ik naar een platenzaak in Tilburg :D Die schijnen ook veel platen te hebben van AC/DC etc. (Op aanraden van een vriend)

Zelf heb ik nooit de tijd meegemaakt dat er uberhaupt nog platenzaken waren xD (18 op dit moment)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Ik heb het vinyl zien gaan, de cd zien komen en weer gaan. En het vinyl weer zien komen nadat het nooit helemaal weg is geweest.
Ik denk nog graag aan de jaren dat wij liepen te neuzen in de Groenoordhallen in Leiden op zoek naar vinylpareltjes. Je neus vol stof, maar blij als een klein kind als je weer wat gevonden had. Want als je een jukebox hebt, dan moet je wel plaatjes hebben om hem te vullen.

@ Coenen : d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:26
_ferry_ schreef op woensdag 31 december 2014 @ 08:59:
[...]

Hangt er ook af hoe je ze in de hoes steekt. Deed ze eerst met de opening van de hoes in dezelfde richting als de plastic hoes. Kun je makkelijk de plaat er uit halen.
Maar dan kijg je ze dus niet fatsoenlijk in je kast gestoken. Tenzij je ze een kwartslag draait, en dan kun je de tekst dus weer niet goed zien.
Nu doe ik de hoes van bovenaf in de plastic hoes, en dan in de kast. Moet je ze er wel uit halen om de plaat te kunnen spelen, maat het staat een stuk netter in de kast.
Overigens doet de platenzaak ze er gratis bij, en los kosten ze 30 cent bij hem. Heb alleen de nieuwe LP's in hoes, de oudjes en dance vinyl staat gewoon zonder hoes, daar is toch niet veel aan te redden :+
Zoiets heb ik ook bij veel platen gedaan nu... met de platen in binnenhoes los achter de buitenhoes, nadeel is dat het dan naar mijn idee veel meer plek inneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Greenhorn, ik heb nog een perfecte Technics voor jou als lokatie Amsterdam voor jou een optie is. Bij interesse neem even contact met me op via pb. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo

Even een vraagje.
Ik had nog wat boxjes staan met een subwoofer van Logitech, maar dit werkt niet echt, aangezien mijn subwoofer kapot is.

Nu ben ik opzoek naar een leuke set. Helaas is mijn kennis nog niet helemaal je van het.

Ik neem aan dat ik een receiver moet kopen en daarbij boxen, of zijn er ook goedkopere oplossingen? Mijn budget ligt niet hoger dan de 200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Receiver heb je niet nodig, wel een phono pre-amp en daarachter bijvoorbeeld een TA2024 amp ( Dit heb ik op @eBay gevonden http://r.ebay.com/z3igcn via @eBay) en een paar luidsprekers van marktplaats.
Phono pre-amp kost je EUR30 bij conrad.
Paar meter electriciteitsdraad om de boxen aan te sluiten en je kan platen draaien (als je tafel, element en platen hebt).
Meer kan je er dan overigens ook niet mee, maar dan kan je voor EUR200 best een leuk geluid krijgen!

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 31-12-2014 19:32 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zijn draaitafel heeft volgens mij een ingebouwde phonoamp.

Maar ik zou gewoon een serieuze versterker gebruikt op MP kopen, geen goedkope Class D van ebay. Maar dat is persoonlijk.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Als je een goede versterker op MP kan vinden is dat natuurlijk makkelijker en sneller, maar onderschat die TA2024 niet, klinkt best leuk, zeker als de referentie een kapotte Logitechset is :+
Die versterker lijkt nog wel een voeding nodig te hebben dus misschien is zelfs een receiver van de kringloop wel een optie.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 31 december 2014 @ 18:50:
Hallo

Even een vraagje.
Ik had nog wat boxjes staan met een subwoofer van Logitech, maar dit werkt niet echt, aangezien mijn subwoofer kapot is.

Nu ben ik opzoek naar een leuke set. Helaas is mijn kennis nog niet helemaal je van het.

Ik neem aan dat ik een receiver moet kopen en daarbij boxen, of zijn er ook goedkopere oplossingen? Mijn budget ligt niet hoger dan de 200 euro.
Ik zou deze Sony STR-AV30R versterker oppikken:
http://link.marktplaats.nl/m884096297

en dan de speakers erbij kopen die de beste man ook te koop heeft staan:
http://link.marktplaats.nl/m884094973

Ik heb zelf een Sony STR-AV20L gehad (broertje van bovenstaande versterker, alleen heeft die een analoge volume knop en geen zapper ondersteuning) en die vond ik erg goed klinken... Zeker de moeite waard (heb er soms nog spijt van dat ik 'm verkocht heb aan een oom van mij)! En omdat je 160 euro overhoudt kun je ook nog geld investeren in een goede cd-speler / bekabeling... :)

[ Voor 8% gewijzigd door rcor op 31-12-2014 19:42 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

De versterker ken ik niet maar (maar zal goed zijn zeker gezien ervaringen van bovenstaande poster), die Wharfdales lijken mij sowieso een no-brainer.
Blijft er dus meer budget over voor platen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is idd heel goedkoop, maar voor 200 euro kan je bijna de audiofiele kant op:

Marantz PM72, met goede ingebouwde phono amp (zowel MM als MC)
http://link.marktplaats.nl/m881580006
(of kleinere broertje pm52: http://link.marktplaats.nl/m882794503)

Setje mission 735 vloerstaanders:
http://link.marktplaats.nl/m880936755

Het zijn maar voorbeeldjes natuurlijk, maar een versterker met leuke ingebouwde mm/mc trap is nooit weg
Dan kom je trouwens vaak bij marantz terecht, die heeft natuurlijk een naam hoog te houden qua phonoversterkers historisch gezien (marantz 7 is 1 van de meest legendarische phonopre's)

[ Voor 30% gewijzigd door mr_petit op 31-12-2014 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De sony versterker heeft een redelijke dikke opbouw van binnen (2 dikke condensators, grote voeding):
Afbeeldingslocatie: http://www.hifishock.org/galleries/electronics/sony/stereo-stereo-receiver/str-av30r-1b-sony.jpg

Niet super high-end, maar wel leuk om mee te beginnen... :)

@mr_petit:
Dat kan inderdaad ook ja... 't is maar net wat franssie zelf wil... Om te starten is mijn setje geen gek idee denk ik... Zeker niet als je de set in een kleinere ruimte zet... Sony mag dan wel niet altijd de beste keus zijn, maar deze versterker is geen slechte! en voor die 40 euro ben je voor nu klaar... De speakers upgraden naar iets beters kan altijd nog... :)

@allen:
Dit was het model dat ik had in het verleden:
Afbeeldingslocatie: http://www.hi-fi.ru/upload/resize_cache/iblock/a69/800_800_1/a69df449b532fd9d4f810bcd867ca902.JPG

[ Voor 15% gewijzigd door rcor op 31-12-2014 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vaak is de reisafstand ook wel een factor als je dit soort spul op mp koopt.
En er zijn natuurlijk ook heel wat hobbyhandelaren actief die veel hebben staan. Soms kan je daar meerdere modellen beluisteren. Dat heeft natuurlijk ook een meerwaarde. Zo heb ik laatst bij een gast een stel kleine bms boxjes gekocht, terwijl ik voor een stel kleine missions kwam....

Qua versterkers: als je tegen het uiterlijk kan is een philips FA 950 ook een hele goede versterker. Die kom je soms ook tegen voor schappelijke bedragen. Ook met mm/mc phonopre ingebouwd.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 31-12-2014 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel erg bedankt hiervoor, hier kan ik tenminste iets mee :)

Ze zitten helaas niet in de buurt, maar ik weet nu tenminste waar ik naar moet zoeken.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2014 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allereerst veel dank voor de eerdere adviezen over het aansluiten van luidsprekerkabel elders op dit forum.

Sinds enkele maanden in het bezig van een nieuwe platenspeler, de Rega P3 in het paars. Sinds enkele jaren leeg ik regelmatig mijn bankrekening bij de platenzaak. Voor mij is vinyl het summum van muziekbeleving.

Gisteren per post de Ortofon 2M Blue ontvangen. Omdat ik de naald van de Elys beschadigd had, werd ik gedwongen tot een nieuw element voor mijn Rega P3. Achteraf helemaal niet zo vervelend. Wat een muziek komt er ineens uit mijn luidsprekers (Translators, aangestuurd door een Denon PMA-2000R).

Omdat het nieuwe Ortofon element 4mm (van naald tot bovenzijde) hoger is dan de Elys, heb ik met vullingen de arm verhoogd. Dit klinkt waanzinnig, maar de kap sluit nu niet meer. Hoeveel mm aan vullingen kan er maximaal geplaatst worden, met het orginele armgewicht in gebruik? Ik heb de plaatmat wat opgehoogd, en lijk weinig verschil te horen, dus wellicht dat ik met iets minder vulringen af kan. Mijn toonarm loopt nu licht op richting de basis, dus er is wat ruimte om te verlagen. Voordat ik echter weer mijn toonarm demonteer, ben ik benieuwd of er mensen zijn met ervaringen en tips rondom sluiten van de kap en klank?

P.S. Mag ik mijn vraag hier gewoon tussen knikkeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Mijns inziens kan de arm beter aflopen richting de basis dan oplopen. De reden hiervoor is de hoek waarmee de naaldtip in de groef staat. Als de hoek van de naaldtip ten opzichte van de plaat uit het lood staat (basis te hoog), steekt de tip als het ware tegen de draairichting in. Je moet je voorstellen dat het dan als een soort weerhaak werkt of als een ploeg van een boer die z'n land omploegt. Los van het feit of dit nadelig is voor het geluid is dit heel slecht voor de slijtage van je LP's. Als de basis iets te laag zou staan en de naaldtip daarmee in het lood staat hobbelt deze gemakkelijk door de groef. Dit is ook niet goed maar het maakt je naald en LP's in ieder geval niet kapot.

Uiteraard moet het gewoon goed staan natuurlijk, dat is het beste. De naaldtip heeft een ideale stand dat meestal bereikt wordt met de arm in een horizontale stand tijdens afspelen bij een normale naalddruk. Meer info kan je hier lezen over de hoek van de tip.

Echter als je kijkt naar slijtage en mogelijk zelfs permanent beschadigen van LP's (bij een hogere naalddruk in combinatie met een arm basis die te hoog staat) is dat veruit het slechts van alles. Dit is mogelijk de situatie waar jij zelf nu in zit, maar dat kan ik vanaf hier natuurlijk niet goed beoordelen. Een gewaarschuwd mens telt echter voor twee :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor dit heldere advies. Klinkt inderdaad aannemelijk. Heb een spacer ertussenuit gehaald (nu een spacer van 3mm), maar dat lijkt het geluid niet echt ten goede te komen. De arm lijkt nu wel meer 'level'. (Is het verstandig dit met een kleine waterpas te checken?) Toch nog maar even aanhoren dan. Wellicht speelt een lange oudejaarsavond gewenning ook mee. Alsnog is echter een ander tegengewicht nodig om de kap te laten sluiten, maar dat is van latere orde. Mooie reden om weer een upgrade uit te voeren. Andere mensen ervaring met de 2M Blue op een Rega?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2015 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan toch nog een aanvullende vraag. Klopt het dat er standaard een 4mm ring op de rb300 arm zit, die het gedeelte zonder schroefdraad 'bedekt' of heeft de vorige eigenaar die er misschien op gezet? Wanneer dit srandaard niet het geval is, zit ik natuurlijk helemaal verkeerd te meten.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2015 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Update: Op het web even gezocht naar afbeeldingen van de RB300 en de P3 icm met het Elyss element. Nergens standaard een vulring te bekennen. Alle toegevoegde vulringen verwijderd. Nu dus enkel een ring van 4mm. De arm staat daarmee echt level. Opnieuw de arm afgesteld en het element lijkt nu veel meer muziek te registreren. Wel zijn stille stukken minder stil, maar dat betekent wellicht dat stofdeeltjes ook beter waargenomen worden. Excuses voor alle vragen, maar ben wat onzeker, aangezien het de eerste keer is dat ik een nieuw element plaats. Wil het niet uitbesteden, maar zelf leren, maar het moet natuurlijk wel goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Laat ik duidelijk wezen dat ik die draaitafel en dat element niet ken. Iemand anders zal daar antwoord op moeten geven.

Ik doe het op het oog, dat is makkelijk genoeg. Ik zet hem op het eind van een LP (omdat ik niet naast mijn platenspeler kan staan maar er wel schuin voor) en dan zak ik door m'n knieen totdat ik loodrecht tegen de rand van de LP kijk en dan zie je snel genoeg of je arm lijnrecht loopt met de rand van de LP. Als je iets op je arm moet leggen is dat zoveel gewicht dat je naaldje ook weer verder inzakt.

Als ik op met mijn AT150MLX element op een Technics SL1210 de arm basis omhoog draai of helemaal naar beneden, hoor ik geen noemenswaardig verschil. Waar bij jou dat verschil dan vandaan komt weet ik niet, mischien is jouw element er gevoeliger voor?

Heb je het verder wel goed afgesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Morgen nieuwe signaal kabel met ultra-lage weerstand in mijn Technics SL 1210 MK5 solderen. Aan de hand van een Youtube instructie filmpje en een handige buurman die kan solderen :)
Afbeeldingslocatie: http://www.albepro.nl/images/thumbnails/0/320/320/High-Fidelity_Shielded_Signaal_kabel__IV138703345652ac737089749.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2015 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Toch zou het 'netter' zijn om de mogelijkheid te hebben de RCA kabel achter in je speler te pluggen. Maar dat is wel weer een extra weerstand, en meer werk dan dit trucje...

Was er een probleem met de huidige kabel? Ik heb zelf de 'oude' kabel met losse aardedraad er nog aan zitten en ik heb er geen problemen mee vooralsnog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
If it aint broken .............

Maar ik snap het wel. Upgraden is gewoon leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat Redhawk zegt :p Heb er gewoon zin in, geen reden voor. Leuk projectje en als er ook nog wat (ongetwijfeld marginale) winst te halen is, hartstikke mooi. Heb een AT440mla element.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2015 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Haha dat snap ik wel hoor :)
Stiekem durf ik niet zomaar aan mijn SL1210 te gaan sleutelen.... Tenzij de nood aan de man komt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Sleutelen durf ik dan weer wel, we zijn tweakers toch? :P

Ik denk ineens aan het feit dat er op zolder nog een Technics SL Q ??? ligt die ook last heeft van toerenschommelingen.

Dan heb ik dit weekend weer wat te rommelen.

[ Voor 60% gewijzigd door Bestla op 02-01-2015 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Zo, de 5 liter isopropol alcohol is binnen, demin water erbij gekocht en verder met wassen. Ik zag na een LP of 20, 25 dat het knostimiddel toch echt bruin aan het worden was dus was ik gestopt. Ook zijn de conrad hoezen binnen dus niets houdt mij vanavond tegen om lekker onder het genot van vers gewassen platen deze klus te klaren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ik weet nog goed de eerste keer dat ik ging wassen ... 300 LP's in een paar avonden. Ik had op de gekste plekken in m'n handen en vingers spierpijn en bijna blaren af en toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nyarlathotep schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 16:53:
Haha dat snap ik wel hoor :)
Stiekem durf ik niet zomaar aan mijn SL1210 te gaan sleutelen.... Tenzij de nood aan de man komt :P
Gelukkig heb ik een buurman die wel vaker electronica soldeert. Zelf durf ik het niet aan. Vind het wel leuk om op deze manier te doen. Wil mijn Technics niet naar een winkel brengen en dan maar wachten in welke staat je hem terugkrijgt (en het wachten, vervoer etc..). Ik post nog wel ff een foto van het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo allemaal

Ik heb een 2e hands '995 musiccenter' van phillips gekocht. Er waren wel geen luidsprekers bij en ik had er thuis nog een paar staan dus had die aangesloten maar geen geluid. Nu zag ik dat deze boxen voor 8ohm waren en op de platenspeler stond 4ohm. Is het noodzakelijk dat de luidsprekers en de platenspelers hetzelfde aantal ohm moeten hebben of is er nog iets anders mis met de platenspeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

InflatableMouse schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 18:26:
Ik weet nog goed de eerste keer dat ik ging wassen ... 300 LP's in een paar avonden. Ik had op de gekste plekken in m'n handen en vingers spierpijn en bijna blaren af en toe.
begint herkenbaar te worden, voel mijn rug al aardig ook al doe ik het op werkhoogte in de keuken. Omdat de Knosti maar 7 platen kan drogen heb ik een IKEA afdruiprekje verhoogt met rietjes zodat daar ook platen in kunnen drogen :)

edit:// wel leuk overigens, draai dus nu oude meuk van mijn ouders van 30 jaar geleden, zit best wel leuk spul tussen tot mijn verbazing. Heb nu luid Jasperina de Jong opstaan, best wel grappig.

[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 02-01-2015 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:12
Kleine update..

Dankzij een aantal cadeaubonnen afkomstig van mijn werkgever kon ik voor mijzelf een Pro-Ject debut III kopen :) Ik ben er in ieder geval enorm blij mee!

Voor de Debut had ik een eenvoudige Sony. Het verschil zit vooral in veel meer detail. Wel was ik in eerste instantie een beetje bang voor hoe het spartaanse van Pro-Ject mij zou gaan bevallen, maar dit valt mij 100% mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:09

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik heb zelf mijn eerste LP-aankoop gedaan:

The Sound of Music! Op Kerstavond bekeken mijn vrouw en ik deze film en we genoten er zo van, dat ik het wel leuk vond om de originele LP ervan te hebben. Een paar dagen later loop ik toevallig de Used Products binnen en zie ik hem liggen. Het is wel de mono-versie. Misschien kom ik de stereo-versie (ook origineel uit 1965) ook nog wel eens tegen.

Afbeeldingslocatie: http://cdn.discogs.com/2BHB1S5SWxY6YCu4GfrycMJqa-8=/fit-in/599x595/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(96)/discogs-images/R-653078-1339529491-8281.jpeg.jpg

Stereo = LSOD-2005; mono = LOCD 2005

Nu nog een platenspeler...
(Ik heb al wel wat platen, maar al een tijdje geen platenspeler meer...)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HQvinyl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-11-2021
Platen wassen, daar moet je even de tijd voor nemen. Elke nieuwe ouwe plaat gaat hier op de Okki Nokki en wordt zonodig voorzien van een nieuwe binnenhoes. Omdat je al gouw +5 min bezig bent met 1 plaat, doe ik er niet meer dan 10 stuks per keer. Ook de nieuwe nieuwe platen worden gewassen, er zit vaak een vettig residu op van het persen.

Gelukkig kun je lekker plaatjes draaien tijdens het wassen...

www.HQvinyl.nl - online webshop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Sound of Music heb ik twee weken gelden gewassen, zat in de batch van mijn vader En inderdaad platen wassen kost tijd, heb er vanavond denk ik 50 gedaan gezien de binnenhoezen die ik minder heb ... ik stop alles in een nieuwe want dan weet ik wat ik gewassen heb en wat niet,
En inderdaad kun je gelukkig plaatjes draaien tijdens et wassen, ben nu wel kapot maar ook voldaan. Het polijsten van de stofkap komt wel een andere dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk een hele domme vraag, maar kon het niet terug vinden via google, of ik gebruik de verkeerde zoekwoorden.

Maar de Audiotechnica Lp120 heeft deze een automatische terugslag (als dit de juiste benaming is)
Einde van de plaat, de arm automatisch terug gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
gezocht op Audio Technica Lp120 auto return function

VERIFIED BUYER
zZounds has verified that this customer bought this product from us.
Overall: I received the product quick works great get to play old records .One thing It does not have is auto return arm so when the record is over you have to get up shut it down

bron : http://www.zzounds.com/productreview--AUTATPL120

Eigenlijk gewoon een chinese SL 1200 kloon, maar dat wisten we tenslotte al lang. Meningen zijn verdeeld over de kwaliteit. Natuurlijk is het een mooi ding voor het geld, maar ik lees over foute gewarpte platters*, scheve headshell aansluitingen en gebrom uit de phonotrap.Ook zijn ze niet te spreken over de DC motor die er in zit want die gaat minder lang mee . , terwijl de Technics een AC motor heeft die makkelijk 30 jaar meegaat.

* Ik heb een review gelezen van iemand die tot 3 keer een andere platter opgestuurd kreeg van Audio Technica , en alledrie waren ze warped. :X |:( |:( 8)7 8)7

[ Voor 51% gewijzigd door Bestla op 03-01-2015 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinyl87
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-07 18:08
Beste liefhebbers,

Ik ben op zoek naar een leuke platenspeler,.

Ik heb nu de volgende spelers op het oog::

Vind de lenco er mooi er uit zien

http://www.marktplaats.nl...e656940d2&previousPage=lr

of

Dit is bij een winkel en daar heb ik altijd meer vertrouwen in dan van een particulier

of toch bij iemand van martkplaats:

http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

Wat vinden jullie een goede prijs om er voor te betalen? Want het zijn biedingen.

Kan ik bij de diverse bovenstaande spelers goede elementen erop zetten bijvoorbeeld: audio technica at95e element?

Of toch een andere zoeken?

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, de Hi-Fi kabel zit erop, inclusief dikker aarde draad. Elke stap als in de instructievideo doorlopen en het was echt een eitje. Blijft verschrikkelijk spannend om je geliefde speler open te schroeven en er iets aan te solderen. Bij foto 1 kreeg ik het redelijk benauwd:
Afbeeldingslocatie: https://auubra.bl3302.livefilestore.com/y2pXg4Dj1tYFivKiSfnUYzHDgJpsZsNf8AiZR25sz9xU-6IhHvKjFjv0VF07QHXcGia0uKBaJG0wK22i1MY0cRBPSJIuToNS12CeWv-s_p7XjHck2LDldUigTgkeshYfV5syiqcVxOwzzU8Kr_n4NXMDw/FullSizeRender.jpg?psid=1

Afbeeldingslocatie: https://auubra.bl3302.livefilestore.com/y2pf1ORs546JC2Z5_zczsxUNq2JObAJ_Bi263NeAJoIcQ0VIYKeEIvP8I_KtTWoXwm0T520wtc31FhCinqv9GYvT_GOZbhmG7JsfZCp_x6KraEOwB8XXP64-BhlFT5x3WzXwBrIx_e-FvpKdV3Ux2ONGw/FullSizeRender%281%29.jpg?psid=1

Afbeeldingslocatie: https://auubra.bl3302.livefilestore.com/y2ptsUD84hoB4KhT07N_orFm7DnxJzDZwcO2F4zMbegmDQ7H2KrXtuZpQFEmTprtmoY5ziJkAyIqd2zVSL22AoBmzcNsgSZh_2V9CB7v9Y7tEGF2bBVLoCatukjOxKvQ4e86eVASwCSaf22TiCXraWpBg/FullSizeRender%282%29.jpg?psid=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ziet er goed uit Wehmut... Klinkt het geheel nu ook beter? Want daarvoor was het toch te doen?

Overigens wel goed dat je de aarde draad behouden hebt... Die zit er namelijk niet voor niets en de storing die je met deze draad oplost wil je absoluut niet in je signaal pad hebben (iets wat die man vanuit het filmpje wel gedaan heeft)... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Wehmut ... Welke interlinks heb je besteld (en waar)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn AT440mla klinkt hoorbaar minder schel. Klinkt wat rustiger aan het oor (minder piek in het hoog). Ingreep is zeker geslaagd! Inderdaad Rcor, aardedraad gewoon laten zitten. Heb slechte verhalen gelezen over 'hum' en storing als jet het doet als in het filmpje.
@InflatableMouse: Bij Albepro besteld, volgende dag in huis: http://www.albepro.nl/tec...kabel-1.25mtr-set-nl.html

Het is een Tasker kabel afgewerkt met vergulde Rean pluggen die zijn aangebracht met een zilver/tin legering.

Belangrijk als je vervangt, dat je let op een lage capaciteit (lage weerstand). Zeker met hoge output en MM elementen is dat goed om op te letten.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2015 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
vinyl87 schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 14:10:
Beste liefhebbers,

Ik ben op zoek naar een leuke platenspeler,.

Ik heb nu de volgende spelers op het oog::

Vind de lenco er mooi er uit zien

of

Dit is bij een winkel en daar heb ik altijd meer vertrouwen in dan van een particulier

of toch bij iemand van martkplaats:

http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

Wat vinden jullie een goede prijs om er voor te betalen? Want het zijn biedingen.

Kan ik bij de diverse bovenstaande spelers goede elementen erop zetten bijvoorbeeld: audio technica at95e element?

Of toch een andere zoeken?

Bedankt.
Als gek op direct drive zijnde zeg ik de Technics SL D2. No nonsense speler en lekker simpel. Enige problemen kunnen zijn dat de toerental regelaars op de printplaat vuil zijn. Zie een xx tal posts terug bij een foto van die regelaars die ik geplaatst heb.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/43468290#43468290 Erg gemakkelijk op te lossen, en verder kan er weinig stuk. Dat element zou ik vervangen voor de Audio Technica AT 95.

[ Voor 4% gewijzigd door Bestla op 03-01-2015 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik zou ook de http://www.vinylengine.com/library/technics/sl-d2.shtml kopen, sterker nog jammer toen ik op zoek was deze gemist heb (wil direct drive en deze heeft dat) want anders had ik deze al thuis staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Deze is mooi zeg, zal wel onbetaalbaar zijn als ze worden aangeboden.

Afbeeldingslocatie: http://technopls.users.photofile.ru/photo/technopls/115848488/xlarge/141097101.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik dan toch voor iets mooi's zou willen gaan zou ik eerder voor een Nakamichi CT dragon gaan:
Afbeeldingslocatie: http://vintage-turntable.com/wp-content/uploads/2011/10/nakamichi-dragon-ct.jpg

Of de Nakamichi TX-1000:
Afbeeldingslocatie: http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/maxresdefault_zps6886948b.jpg

Beiden computer controlled waarbij de TX-1000 de betere en dus ook duurdere van de twee is...

[ Voor 7% gewijzigd door rcor op 04-01-2015 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Technics SL1100

Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/-bSv-uLjQsgo/UkmFooUWeVI/AAAAAAAAGVo/zq0A80JUW-Y/s1600/Technics+SL-1100AC.jpg

Holy grail for me. :Y

[ Voor 44% gewijzigd door Bestla op 04-01-2015 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Tis maar wat je mooi vind, ik vind die dingen werkelijk spuug en spuug lelijk :). Die Nakamichi's bedoel ik dan. Goed zijn ze ongetwijfeld.

[ Voor 26% gewijzigd door InflatableMouse op 04-01-2015 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, met onbeperkt budget zou ik toch voor iets mooiers gaan. Goldring, clearaudio, linn oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jullie hebben het steeds over weerstand van de interlink, maar dat is toch echt wat anders dan capaciteit. :)

Een lage capaciteit kabel is inderdaad belangrijk, en extra pluggen zorgen inderdaad voor extra capaciteit maar misschien belangrijker, ook nog voor extra contactpunten in het signaalpad.

Zowel de totale weerstand als (en met name!) de capaciteit die je element "ziet" (kabel + phono pre) is belangrijk in het geval van een MM element, ik heb daar al eens eerder wat over geschreven:

Cap in "Het Grote Vinyl Topic"

(Voor MC's gaat het het tunen van de hoge frequenties tov het laag om de weerstand, de resonantiepiek ten gevolge van de capaciteit ligt niet in het hoorbare gebied).
MikeyMan schreef op zondag 04 januari 2015 @ 11:36:
Mjah, met onbeperkt budget zou ik toch voor iets mooiers gaan. Goldring, clearaudio, linn oid.
Je noemt een stel merken, maar geen types, hoezo mooier? Of bedoel je beter? In beide gevallen: ook Goldring en Clearaudio hebben naast "mooie" / goede dingen ook "lelijke" / mindere dingen gemaakt. Hetzelfde geldt voor de Japanse merken. Tussen aanhalingstekens want natuurlijk behoorlijk subjectief. :)

[ Voor 44% gewijzigd door Cap op 04-01-2015 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bedoel vooral mooier qua looks. De voorgaande apparaten vind ik niet om aan te gluren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cap schreef op zondag 04 januari 2015 @ 12:28:
Jullie hebben het steeds over weerstand van de interlink, maar dat is toch echt wat anders dan capaciteit. :)

Een lage capaciteit kabel is inderdaad belangrijk, en extra pluggen zorgen inderdaad voor extra capaciteit maar misschien belangrijker, ook nog voor extra contactpunten in het signaalpad.

Zowel de totale weerstand als (en met name!) de capaciteit die je element "ziet" (kabel + phono pre) is belangrijk in het geval van een MM element, ik heb daar al eens eerder wat over geschreven:

Cap in "Het Grote Vinyl Topic"

(Voor MC's gaat het het tunen van de hoge frequenties tov het laag om de weerstand, de resonantiepiek ten gevolge van de capaciteit ligt niet in het hoorbare gebied).

[...]

Je noemt een stel merken, maar geen types, hoezo mooier? Of bedoel je beter? In beide gevallen: ook Goldring en Clearaudio hebben naast "mooie" / goede dingen ook "lelijke" / mindere dingen gemaakt. Hetzelfde geldt voor de Japanse merken. Tussen aanhalingstekens want natuurlijk behoorlijk subjectief. :)
Met weerstand bedoel ik capaciteit. Had ff geen goede vertaling van capacitance. Mijn kabel zit op 35pf per meter in plaats van rond de 125 wat een standaard technics kabel heeft (voor 2009). Heel niet slecht, die standaard kabels. Maar toch hoor ik nu een rustiger geluid, scherpe van mijn AT440mla is een stuk minder, betere balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mikeyman: Ah ja ok, zoals ik zei, erg subjectief :) En het zit m.i. niet zozeer in het merk maar ligt erg aan het model. Ik vind bijv zo'n Goldring GR1.2 MDF plankje met plakfolie & kaasplateau met een muffe vilten mat dan weer niks. Doe mij maar een Jap van metaal, of mooi hout(fineer), of pianolak en eerlijk rubber. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.hifix.co.uk/graphics/pics/large/102492.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.canuckaudiomart.com/uploads/large/251120-micro_seiki_dd40_direct_drive_turntable.jpg

Meer vintage inspiratie vind je bij hifi.do: :)
http://www.hifido.co.jp/K...10/S0/C14-84610-29442-00/
http://www.hifido.co.jp/K...10/S0/C14-85141-32838-00/
http://www.hifido.co.jp/K...10/S0/C14-83847-25347-00/
http://www.hifido.co.jp/K...10/S0/C14-80716-07940-00/

etc etc etc
Verwijderd schreef op zondag 04 januari 2015 @ 13:28:
[...]

Met weerstand bedoel ik capaciteit. Had ff geen goede vertaling van capacitance. Mijn kabel zit op 35pf per meter in plaats van rond de 125 wat een standaard technics kabel heeft (voor 2009). Heel niet slecht, die standaard kabels. Maar toch hoor ik nu een rustiger geluid, scherpe van mijn AT440mla is een stuk minder, betere balans.
Dat is juist in dit geval heel verwarrend om dat beide een rol spelen in het geval van het aansluiten van een MM element. :)

Maar goed, bij een korte interlink kabel speelt de impedantie - dus de schijnbare weerstand tegen het stromen van de electronen van een muzieksignaal - eigenlijk geen rol. De weerstand in de phono-pre - afsluitweerstand - wél, die is vele malen groter en door die te varieren kan je het signaal tunen.

De capaciteit die het element ziet is in het geval van een MM echter de belangrijkste factor, dat is dus de mate waarin er electrische lading opgeslagen kan worden in de interlink + phono-pre. Die bepaalt sterk de tuning en het resonantiegedrag van het electrische circuit. Hier speelt de interlink een belangrijke rol.

Heb je de capaciteit van beide kabels trouwens gemeten? Ik ben benieuwd in hoeverre ze verschillen. De (goede variant) van Technics is al behoorlijk laag dus ik verwacht eerlijk gezegd geen grote verschillen. Eigenlijk in de orde van grootte dat je echt moet A-/B-en om echt het verschil goed vast te stellen. ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Cap op 04-01-2015 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet gemeten en geen A/B test gedaan. Ik had gewoon zin in een upgrade en rekende niet op veel verschil. Het verschil is echter zeker hoorbaar, vooral in het hoog. Heb nu 5 platen geluisterd die ik vaak draai en dan hoor je het. Subtiel, maar het is er. Zoals gezegd, standaard kabel is idd prima. Maar ik wil het optimaal in plaats van prima.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2015 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ok duidelijk. Niks persoonlijks maar in dit geval geloof ik je niet op je woord - daar heb ik toch echt wel een A/B voor nodig ivm met de niet uit te schakelen placebo. ;) Wel fijn dat je tevreden bent natuulijk. Met dat streven naar optimaal zou ik trouwens wel uitkijken, dan kan je namelijk nog veel meer gaan sleutelen aan van alles en nog wat. Ik spreek uit ervaring. Ik stel me inmiddels maar tevreden met suboptimaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Gisteren mijn bij een veiling gewonnen 11 Camel platen mogen ontvangen. Alle platen in nagenoeg vlekkeloze staat en zelfs zonder Knosti bad klonken ze al prima. Ná het badje nóg beter natuurlijk :)

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2dkybly.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cap schreef op zondag 04 januari 2015 @ 14:41:
Ok duidelijk. Niks persoonlijks maar in dit geval geloof ik je niet op je woord - daar heb ik toch echt wel een A/B voor nodig ivm met de niet uit te schakelen placebo. ;) Wel fijn dat je tevreden bent natuulijk. Met dat streven naar optimaal zou ik trouwens wel uitkijken, dan kan je namelijk nog veel meer gaan sleutelen aan van alles en nog wat. Ik spreek uit ervaring. Ik stel me inmiddels maar tevreden met suboptimaal. :)
Je nuance en info wordt absoluut gewaardeerd Cap. Ik hoef echter niemand te overtuigen, ben er zelf erg content mee :) Ik ben voorlopig wel klaar. De SL 1200 is stock al zo goed, hoef je weinig aan te doen om lekker van muziek te genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Cap, doe mij qua design maar iets in de trant van een ProJect RPM 9.1. Lekker minimalistisch.

Geen idee hoe het klinkt though :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klinkt wel prima hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD5k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 11:12

SD5k

>4&X

Nyarlathotep schreef op zondag 04 januari 2015 @ 14:50:
Gisteren mijn bij een veiling gewonnen 11 Camel platen mogen ontvangen. Alle platen in nagenoeg vlekkeloze staat en zelfs zonder Knosti bad klonken ze al prima. Ná het badje nóg beter natuurlijk :)

[afbeelding]
Nice, echt muziek om bij weg te dromen, Mirage is mijn persoonlijke favoriet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag even naar Mediamarkt geweest in Venlo om te kijken wat voor televisies er te koop staan omdat ik de mijne wellicht ga vervangen door een andere (ongelukje met een center speaker die met schap en al naar beneden kwam)... TV-beschadigd op het paneel (maar gelukkig geen zwarte plekken op het beeld), maar mijn Thorens TD-318 platenspeler die er onder staat heeft gelukkig geen schade (de is center speaker op de platen speler gevallen toen de kap godzijdank dicht stond)...

Daarna zoals altijd als ik in Venlo ben, even naar Sounds geweest en aldaar kon ik het toch niet laten om de volgende aankopen te doen:
Afbeeldingslocatie: http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/WP_20150104_001_zpse4646578.jpg

- Willie Nelson - Band Of Brothers
- Dire Straits - Communiqué

Zit nu dan ook lekker te genieten van de muziek! :)

[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 05-01-2015 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste allen,

Sinds ongeveer een week de bezitter van een Denon DP-300F. Naar mijn mening een erg fijne speler. Nu heb ik gisteravond alleen iets raars opgemerkt. Was gewoon lekker een plaatje aan het draaien (Songs of Innocence - U2) en daar merkte ik op dat er een hele sterke soort ruis te horen was, voornamelijk uit de rear-speakers (KEF C3). De front's (KEF C7) hebben hier ook last van, maar in mindere mate. De plaat is splinternieuw, gistermiddag gekocht namelijk. Ook is er behoorlijk wat "muziek" te horen bij de cardridge/naald. Is dit ook normaal?

Hebben jullie een idee waar dit aan kan liggen? Aan mijn versterker (Denon AVR-X1000), speler of de speakers? En is surround weergave sowieso wel een goed idee met vinyl, of kan ik beter stereo gaan luisteren?

Alvast heel hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 17:57
Komt het probleem alleen bij die plaat voor of bij alle platen?

Daarnaast: Hoe heb je die Denon aangesloten op je versterker, via AUX of Phono? Als je hem via AUX hebt aangesloten heb je de ingebouwde phono versterker dan ook aangezet op je platenspeler?

Dat je muziek bij de naald hoort is normaal, je kunt het zien als een soort microfoon die het signaal naar de versterker stuurt ;)

Ik zou ze gewoon lekker in stereo luisteren aangezien de bron ook gewoon stereo is, maar goed je moet natuurlijk zelf weten wat je zelf mooi vindt klinken.

fotoblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundman12
Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 09:23:
Beste allen,

Sinds ongeveer een week de bezitter van een Denon DP-300F. Naar mijn mening een erg fijne speler. Nu heb ik gisteravond alleen iets raars opgemerkt. Was gewoon lekker een plaatje aan het draaien (Songs of Innocence - U2) en daar merkte ik op dat er een hele sterke soort ruis te horen was, voornamelijk uit de rear-speakers (KEF C3). De front's (KEF C7) hebben hier ook last van, maar in mindere mate. De plaat is splinternieuw, gistermiddag gekocht namelijk. Ook is er behoorlijk wat "muziek" te horen bij de cardridge/naald. Is dit ook normaal?

Hebben jullie een idee waar dit aan kan liggen? Aan mijn versterker (Denon AVR-X1000), speler of de speakers? En is surround weergave sowieso wel een goed idee met vinyl, of kan ik beter stereo gaan luisteren?

Alvast heel hartelijk dank!
Muziek uit het element is normaal door de bewegende spoelen in het element welke geluid maken. ;)

De ruis die je hoort kan komen omdat er surface noise op de plaat zit. Welke platen probeer je af te spelen en wat is de leeftijd. Daarnaast is het misschien handig dat we weten welk element er op je platenspeler zit (Heb je dit veranderd?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:02

B2

wa' seggie?

Heeft er iemand hier ervaring met het aansluiten van bijvoorbeeld een Thorens of andere speler op een Sonos? Mijn huidige versterker doet het niet goed meer en ik heb inmiddels al een Sonos Play 3 voor het afspelen van digitale muziek. Mijn huidige el-cheapo sony speler gaat nu nog (zonder pre-amp) via mijn versterker, maar deze zou ik graag willen vervangen voor een mooie Thorens TD 160/166 oid.

Wat heb ik nodig voor deze nieuwe setup? Volgens mij een Sonos Connect met een pre-amp of de Sonos Connect Amp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imeR
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:35
Heeft iemand een idee hoe dit onderdeel heet?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mFNzIVNh.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is volgens mij een bepaald type headshell van een dual?
Of misschien van een philips?

[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 06-01-2015 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ViolatoR schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 09:32:
Komt het probleem alleen bij die plaat voor of bij alle platen?

Daarnaast: Hoe heb je die Denon aangesloten op je versterker, via AUX of Phono? Als je hem via AUX hebt aangesloten heb je de ingebouwde phono versterker dan ook aangezet op je platenspeler?

Dat je muziek bij de naald hoort is normaal, je kunt het zien als een soort microfoon die het signaal naar de versterker stuurt ;)

Ik zou ze gewoon lekker in stereo luisteren aangezien de bron ook gewoon stereo is, maar goed je moet natuurlijk zelf weten wat je zelf mooi vindt klinken.
Probleem bij alle platen, en ook pas sinds gisteravond..

Via AUX, en de ingebouwde versterker staat aan. Was ik in het begin vergeten waardoor ik al helemaal niks hoorde... |:(.
Soundman12 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 09:33:
[...]

Muziek uit het element is normaal door de bewegende spoelen in het element welke geluid maken. ;)

De ruis die je hoort kan komen omdat er surface noise op de plaat zit. Welke platen probeer je af te spelen en wat is de leeftijd. Daarnaast is het misschien handig dat we weten welk element er op je platenspeler zit (Heb je dit veranderd?).
Goed om dat te weten haha! ;)

De platen die ik op dat moment gespeeld heb waren Songs of Innocence - U2 (nog geen dag oud), Parachutes - Coldplay (idem) en Avalon - Roxy Music (22 jaar oud).

Het is het originele - Audio Technica - element wat nog op de speler zit.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2015 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobblier
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 22:31
Godofracing: probeer eens de verster op stereo in te stellen. Bij 4 (of 5.1) speaker weergave wordt nog wel eens de stereo input \"verbeterd\" door geluid dat uit fase (stereo) over de 4 (of 5.1) surround speakers te versterken/verdelen voor ruimtelijk effect.

Ruis is per definitie uit fase. Het kan zijn dat je stereo -> multispeaker upmix de ruis versterkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:33
Ik heb dat met mijn versterker ook gehad, ik had een mono plaat, die hij upscalde naar 5.1 surround.
Niet om aan te horen. Zang was wel centre, maar de rest van de muziek ging alle kanten op.

Sindsdien heb ik een knopje dat analog direct heet!

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

B2 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 10:28:
Heeft er iemand hier ervaring met het aansluiten van bijvoorbeeld een Thorens of andere speler op een Sonos? Mijn huidige versterker doet het niet goed meer en ik heb inmiddels al een Sonos Play 3 voor het afspelen van digitale muziek. Mijn huidige el-cheapo sony speler gaat nu nog (zonder pre-amp) via mijn versterker, maar deze zou ik graag willen vervangen voor een mooie Thorens TD 160/166 oid.

Wat heb ik nodig voor deze nieuwe setup? Volgens mij een Sonos Connect met een pre-amp of de Sonos Connect Amp?
Ik vraag me af of je het voordeel gaat halen van de nieuwe platenspeler, als je dat via sonos gaat afspelen.

Een Pre-amp heb je sowieso nodig, evenals een Connect óf Play 5 óf Play Bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

MikeyMan schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 16:01:
[...]

Ik vraag me af of je het voordeel gaat halen van de nieuwe platenspeler, als je dat via sonos gaat afspelen.

Een Pre-amp heb je sowieso nodig, evenals een Connect óf Play 5 óf Play Bar.
Een andere platenspeler zou ik voornamelijk voor de looks kopen. Maar waarom denk je dat er geen voordeel is? De huidige Sony is echt een 50 euro modelletje ofzo. De PS-J11 uit m'n hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nouja, kwa geluidskwaliteit kan het beter dan Sonos, om het voorzichtig uit te drukken :)

*gaat gauw om een hoekje staan*

Acties:
  • 0 Henk 'm!
imeR schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 10:45:
Heeft iemand een idee hoe dit onderdeel heet?

[afbeelding]
Philips headshell plaatje / element slede, ik vermoed deze:
http://www.pickupnaalden....-SLEDE-GEBRUIKT_7413_6959
http://www.pickupnaalden-...4822-444-30169-origineel/

Ze hebben er bij die winkels meer. Wel voor prijzen die meer kosten dan een hele Philips draaitafel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

MikeyMan schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 16:09:
Nouja, kwa geluidskwaliteit kan het beter dan Sonos, om het voorzichtig uit te drukken :)

*gaat gauw om een hoekje staan*
Tja, een Ferrari zal ook vast harder kunnen dan een Mercedes.. Maar dat wil nog niet zeggen dat de Mercedes geen upgrade is ten opzichte van een Lada..

En Sonos is echt niet slecht, volgens mij zit je dan echt in de zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht discussie. Maar goed, een antwoord op m'n vraag heb ik er nog niet mee. Misschien had ik de vraag beter in het Sonos topic kunnen stellen.

[ Voor 10% gewijzigd door B2 op 06-01-2015 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mwoh, zonder de discussie te willen oprakelen heb je het wel over een andere orde-grootte.

Maar welk antwoord mis je dan? Elk sonos product met een line-in is geschikt, als je maar een phono amp hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Het antwoord op je vraag is hierboven wel gegeven door MikeyMan

edit:// lol simultaanpost met MikeyMan

[ Voor 25% gewijzigd door franssie op 06-01-2015 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imeR
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:35
Cap schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 18:20:
[...]

Philips headshell plaatje / element slede, ik vermoed deze:
http://www.pickupnaalden....-SLEDE-GEBRUIKT_7413_6959
http://www.pickupnaalden-...4822-444-30169-origineel/

Ze hebben er bij die winkels meer. Wel voor prijzen die meer kosten dan een hele Philips draaitafel. ;)
Geweldig, bedankt voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

MikeyMan schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 19:12:
Mwoh, zonder de discussie te willen oprakelen heb je het wel over een andere orde-grootte.

Maar welk antwoord mis je dan? Elk sonos product met een line-in is geschikt, als je maar een phono amp hebt.
Excuus, antwoord over pre-amp/connect niet goed gezien. Misschien was m'n vraag ook wat verkeerd, ik zocht meer naar ervaringen, dat miste ik in jouw post. Daar kan ik beter in het Sonos topic voor terecht denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:53

f.h

Ben van plan om binnenkort een Technics SL-1200MK2 en een phono pre-amp (nog geen keuze gemaakt, maar wordt iets van een Musical Fidelity X-LP / Cambridge Audio 551P / NAD PP2 / Pro-Ject Phono Box II etc.) aan te schaffen.

Om woonkamer/inrichting redenen moet er ruim geschat ongeveer 8-10 meter audiokabel tussen de toekomstige draaitafel (lees: pre-amp) en mijn versterker (Harman Kardon AVR 260) komen.

Gaat een dergelijke afstand problemen opleveren?

Heb al wel een Google speurtocht gehouden, maar kan daar niet echt wijs uit worden. Behalve dat de afstand tussen de draaitafel en de pre-amp zo kort mogelijk moet zijn. Daarnaast heb ik op 1 forum gelezen dat een optische kabel sowieso geen issues heeft met dergelijke afstanden, maar pre-amp met een optische uitgang lijken ook niet echt veel voor te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundman12
f.h schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 21:17:
Ben van plan om binnenkort een Technics SL-1200MK2 en een phono pre-amp (nog geen keuze gemaakt, maar wordt iets van een Musical Fidelity X-LP / Cambridge Audio 551P / NAD PP2 / Pro-Ject Phono Box II etc.) aan te schaffen.

Om woonkamer/inrichting redenen moet er ruim geschat ongeveer 8-10 meter audiokabel tussen de toekomstige draaitafel (lees: pre-amp) en mijn versterker (Harman Kardon AVR 260) komen.

Gaat een dergelijke afstand problemen opleveren?

Heb al wel een Google speurtocht gehouden, maar kan daar niet echt wijs uit worden. Behalve dat de afstand tussen de draaitafel en de pre-amp zo kort mogelijk moet zijn. Daarnaast heb ik op 1 forum gelezen dat een optische kabel sowieso geen issues heeft met dergelijke afstanden, maar pre-amp met een optische uitgang lijken ook niet echt veel voor te komen.
Dat moet wel lukken denk ik, mits je audio kabels van redelijke kwaliteit zijn. (lees goed afgeschermde niet het goedkoopste wat je kan vinden ;) )

Heb hier een 5 meter kabel liggen van mijn platenspeler naar mijn PC voor digitaliseren. Geen enkel probleem. Dit is een HQ kabel (Merk HQ :D ).

Optische kabel zou ik persoonlijk niet gebruiken voor een platenspeler. Om de reden dat er dan conversie wordt gedaan van analoog naar digitaal en daarna nog eens van digitaal naar analoog, terwijl het bronmateriaal analoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

B2 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 20:39:
[...]

Excuus, antwoord over pre-amp/connect niet goed gezien. Misschien was m'n vraag ook wat verkeerd, ik zocht meer naar ervaringen, dat miste ik in jouw post. Daar kan ik beter in het Sonos topic voor terecht denk ik.
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die een platenspeler aan een sonos hebben hangen, maar het werkt natuurlijk prima via de line-in, net zo goed als je je telefoon of iets anders aan de line in hangt mits je maar een pre-amp gebruikt omdat een oude platenspeler geen line out signaal geeft maar iets veel zwakkers. Meer valt er denk ik niet over te zeggen behalve doen en proberen. Bij COnrad heb je een redelijke preamp voor drie tientjes incl verzenden van Behringer oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h

f.h

Soundman12 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 21:26:
[...]

Dat moet wel lukken denk ik, mits je audio kabels van redelijke kwaliteit zijn. (lees goed afgeschermde niet het goedkoopste wat je kan vinden ;) )

Heb hier een 5 meter kabel liggen van mijn platenspeler naar mijn PC voor digitaliseren. Geen enkel probleem. Dit is een HQ kabel (Merk HQ :D ).

Optische kabel zou ik persoonlijk niet gebruiken voor een platenspeler. Om de reden dat er dan conversie wordt gedaan van analoog naar digitaal en daarna nog eens van digitaal naar analoog, terwijl het bronmateriaal analoog is.
Dat klinkt goed, heb zelf ook prima ervaringen met die HQ kabels.

En het optische kabel verhaal klinkt als een redelijk slecht plan als ik het zo achter elkaar lees :X

Heeft een pre-amp hier ook nog invloed op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Soundman12 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 21:26:
[...]

Leuke kabels voor het geld zijn de HQ silver series tulp-kabels inderdaad (niet de standaard serie)... Of wat ook goed spul is: de zelfbouw kabels van Dr. Thorens uit Nijmegen... Zeer geschikt voor platen spelers en klinken beter dan de kabels van HQ, maar voor één setje kabels van ik meen 2 meter betaal je gewoon 50 euro, dus dat gaat niet goedkoop worden, maar dan heb je ook wat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h

f.h

rcor schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 22:09:
[...]

Leuke kabels voor het geld zijn de HQ silver series tulp-kabels inderdaad (niet de standaard serie)... Of wat ook goed spul is: de zelfbouw kabels van Dr. Thorens uit Nijmegen... Zeer geschikt voor platen spelers en klinken beter dan de kabels van HQ, maar voor één setje kabels van ik meen 2 meter betaal je gewoon 50 euro, dus dat gaat niet goedkoop worden, maar dan heb je ook wat!
Thanks. Had inderdaad die zilveren variant bij diverse kabelboeren gevonden. Wat betreft die Dr. Thorens kabels, daar zal vast veel kennis en passie in zitten, maar dat is niks voor mij :)
Pagina: 1 ... 85 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic