Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-09 19:56
Ben ik weer, Thorens eruit directdrive tafel erin, heb er 2 incl mixer op de kop getikt. Hier zal ik het dan vanaf nu mee moeten doen. Ze komen met ortofon concorde naalden, heb net de naalddruk een beetje gefinetuned maar wil wel de druk nog eens even meten. Ook moet ik maar even kijken naar de anti-skating en een stofborsteltje. behold, ding kan net zo goed "gewoon platen spelen" in plaats van ermee te dj'en met bijkomend voordeel, hijs direct op toeren

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/OuDmB26gnFXoTNJCVM1m3aSZ/full.jpg

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Rebel
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 14:21
Ik ga binnenkort een nieuwe Pro-ject platenspeler halen, namelijk de 1Xpression III. M'n (aanzienlijke) platencollectie bestaat uit zowel 33 als 45 toeren LP's/7"s en ik geen zin heb om de belt elke keer te verleggen.

Er zijn dan twee opties;
1. de 1Xpression III Comfort versie met ingebouwde speed switch.
2. De normale 1Xpression III en een losse Pro-ject Speedbox (of zelfs de SE).

Uit reviews haal ik dat de ervaringen met de Pro-ject Speedbox erg goed zijn. Zodoende ga ik er vanuit dat de ervaringen met de SE nog beter zijn. Ik quote bijvoorbeeld een review/luistersessie op 6moon.com:

"Popping the Speed Box back into the chain made dynamics more incisive while the bass got back its extension and drive and the highs and mids smoothed out to become more defined and resolved. The sense of natural flow and drive simply increased. ... Even with a couple of thousand dollars of fancy power cables and AC conditioning, the Speed Box had a huge impact on playback. I... Good grief, what more could the more expensive Speed Box SE possibly add?"

Dit klinkt natuurlijk fantastich, maar heeft iemand ervaring met (of een mening over) de ingebouwde speedbox op 1Xpression III Comfort? Hoe verhoudt deze zich tot de losse Speedbox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 16:04

dreeke

outdated icon

Vreemde review. Die speedbox verandert de spanning en daardoor gaat de motor op een andere snelheid draaien. Dat is het dan ook wel eigenlijk. Gewoon handig in plaats van onhandig.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Rebel
Dat was dus ook wat ik dacht. Hoe kan een externe box die simpel gezegd de spanning aanpast invloed hebben op het geluid? Maar op meerdere plekken op het internet (met name fora) komt men tot dezelfde conclusie.

Zodoende vroeg ik me af of de ingebouwde speed switch op een comfort versie dezelfde invloed heeft op het geluid of dat er een merkbaar verschil is tussen een externe speedbox. Uiteraard is de functie van een interne of externe switch hetzelfde; wisselen tussen 33 en 45 toeren. Het gaat mij om de invloed op het geluid.

[ Voor 0% gewijzigd door Wouter Rebel op 27-01-2010 09:14 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Zijn hier ook liefhebbers van klassieke muziek? Ik ben vooral een verzamelaar van klassieke LP's,
de stuff dat nooit op CD terecht gekomen is. Het is altijd spannend als je ergens voor een euro
een plaat op de kop getikt hebt en je de naald in de groef steekt... Wat zal er nu weer komen?
Voor radio 4 heb ik een aantal platen op internet gezet (ze waren rechtenvrij, dus dan mag dat!)
Ben benieuwd wat jullie er van vinden:

http://www.radio4.nl/page/blog/5597/79
http://www.radio4.nl/page/blog/5715/79
http://www.radio4.nl/page/blog/6053/40
http://www.radio4.nl/page/blog/6453/79
http://www.radio4.nl/page/blog/6826/40
http://www.radio4.nl/page/blog/7173/40

Graag jullie reactie!

Groetjes,

Rolf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 18:22
dreeke schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 23:04:
Vreemde review. Die speedbox verandert de spanning en daardoor gaat de motor op een andere snelheid draaien. Dat is het dan ook wel eigenlijk. Gewoon handig in plaats van onhandig.
Nee de speedbox verranderd niet de spanning. Die blijft gewoon nettjes 18V AC. Het enige wat verranderd is de frequentie. Deze is voor 33 1/3 toeren namelijk 50Hz en voor 45 toeren is deze 66.7Hz.

Vanwegen vervuiling op de netspanning kan het dus zijn dat het draaein van platen via een speedbox beter klinkt dan zonder. Maar dit verschil zal minimaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liffey
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-11-2021
Laatste aanwinst vandaag binnengekomen, super geluid zeg!
xx-xx
Afbeeldingslocatie: http://www1.picturepush.com/photo/a/2840299/640/Picture-Box/xx.jpg

[ Voor 124% gewijzigd door liffey op 28-01-2010 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 14:34
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 11:56:
Hallo allemaal,

Zijn hier ook liefhebbers van klassieke muziek? Ik ben vooral een verzamelaar van klassieke LP's,
de stuff dat nooit op CD terecht gekomen is. Het is altijd spannend als je ergens voor een euro
een plaat op de kop getikt hebt en je de naald in de groef steekt... Wat zal er nu weer komen?
Voor mij is Vinyl ook de ideale manier om klassiek te ontdekken. Zoals je zegt kun je voor weinig geld veel 'experimenteren'. Is het niets, dan heb je er in ieder geval ook niet veel aan verkwist. Daarnaast is klassiek ook een muziek soort waarmee je je hifi set goed kunt 'testen'. Ideaal om te luisteren hoe goed (of slecht) je set klinkt.

Zelf ga ik voor klassieke platen vaak naar Snijders in R'dam. Heb jij nog goede adresjes? Zie nl. dat je ook uit deze regio komt. Verder erg leuk je blog op radio4.nl!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

catbread schreef op maandag 18 januari 2010 @ 22:09:
Ik heb hier een aantal platen, en ook nieuwe slechts een paar dagen oud, waar opeens een buiging in zit. Hoe kan zo iets? Ze zijn allemaal niet perfect recht, altijd wel een paar milimeters verschil in. Maar ze staan gewoon rechtop, erg zonde is weinig tegen te doen :'(
Warmte misschien?

Met warmte kun je ze ook weer recht krijgen. Gewoon in de zomer even 5 minuten plat in de zon leggen of anders onder de warme kraan en daarna door de platenwasser.

Lukt zelfs bij 180gram vinyl platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb zelf een Mccrypt DJ-2650B met Stanton Discmaster V3 element en naald. Is wel geen hifi naald / hifi speler, maar toch klinkt het niet on aardig moet ik zeggen.

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Ik ga binnenkort verhuizen en wil in mijn nieuwe kamer ook mijn (beginnende) LP collectie mooi aan de wand vertonen, die Waaghals ring/haak constructie lijkt me daar prima voor - maar wel prijzig, vooral als je een hele muur wil doen. Heeft iemand niet een DealExtreme achtig adresje gevonden waar zoiets voor wat minder knaken te koop is?

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vind je dat niet link?
Ik bedoel: de manier waarop je je platen opbergt is erg kritiek.
Ze moeten van beide kanten over het gehele oppervlak ondersteunt worden (maar weer niet te strak); een lp kan door z'n eigen gewicht al op den duur makkelijk kromtrekken, en dan kan je 'm weggooien.
Het staat leuk, maar wellicht alleen voor hoesjes oid.
Ik zou nooit m'n platen zo opbergen, ook al staat het heel leuk
Sommige mensen leggen ook platen op elkaar.....of maken zo'n schuine platenbak waar je in kan 'bladeren'......brrr

Goed, er bestaan natuurlijk ook gasten waarbij het alleen om de cover gaat, zoals deze gasten:
http://lpcoverlover.com/878/
Wel een geweldige site btw, echte freaks

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 01-03-2010 23:54 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Dus je zegt dat ze ENKEL verticaal mogen opgeslagen worden of ze zijn om weg te gooien ? Dat is weer iets nieuws...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat als je ze mooi plat neerlegt per stuk (dus niet op elkaar), dat het ook wel goed komt. Neemt alleen ontzettend veel ruimte in ;)
Het probleem is dat vinyl eigenlijk heel zacht en vormbaar is, ook bij kamertemperatuur.
Als je een stapel op elkaarlegt (pak 'm beet 20) dan kan je na een jaar ofzo (hangt natuurlijk van meerdere factoren af) er vanuit gaan dat groeven enigzins zijn dichtgedrukt (bij de ondersten), en dat sommige platen krom zijn. Dat komt doordat de plaat (en hoes) niet overal even dik zijn, en dat effect vermenigvuldigd zich dus bij plaat op plaat (en de druk wordt groter).

Als je een plaat rechtopzet, kan je ervanuit gaan dat hij nooit helemaal rechtop staat (balanceren op de rug is mij nog niet gelukt ;). Hij hangt dus altijd voorover of achterover. Daarvan trekt een plaat krom, en dat verloop is exponentieel.

Elke serieuze verzamelaar die al een tijdje verzameld, zal vertellen dat je ze idealiter in stapeltjes van ca 30cm oid op de kant in een kast moet bewaren (tussen 2 vaste schotten), waarbij de platen er 'enigzins losjes' tussenzitten. Dus niet zoveel mogelijk platen ertussen proberen te proppen.
Daar zijn ze òf door schade en schande achtergekomen, of hebben ze tijdig raad opgevolgd van de eerste groep uit deze zin :)
Er zijn hele ervaringentopics op het het over hoe goed sommige ikeakasten wel niet zijn voor platen te bergen en welke weer niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Het klinkt wel logisch :) Thx voor de uiteenzetting !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

mr_petit schreef op maandag 01 maart 2010 @ 23:45:
Vind je dat niet link?
Ik bedoel: de manier waarop je je platen opbergt is erg kritiek.
Hmmm, ik was er juist van uitgegaan dat omdat een vinylzaak die dingen verkoopt ze prima zouden zijn... :S iemand anders mss praktijkervaringen met die Waaghals haken?

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In een vinylzaak liggen / lagen de platen vaak ook schuin in van die bladerbakken. als er iets funest is....
Het probleem is dus dat het langzaam gaat, en natuurlijk van verschillende factoren afhangt (hoe schuin, hoe warm, schijnt er wel eens zon op? zwarte hoes?)
En als je het merkt is het natuurlijk al te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Een vinylplaat onder een electronmicroscoop gelegd:

Afbeeldingslocatie: http://users.edpnet.be/phunc/grooves.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.edpnet.be/phunc/record_grooves.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.edpnet.be/phunc/record_groove.jpg

Bron: SynthGear

[ Voor 20% gewijzigd door Phuncz op 02-03-2010 21:28 . Reden: Plaatjes gehost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooie foto's man (de hotlinks werken niet, maar de gewone link wel).
Ook interessant dat er een schaal bij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

mr_petit schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 21:15:
Mooie foto's man (de hotlinks werken niet, maar de gewone link wel).
Ook interessant dat er een schaal bij staat.
Heb ze maar zelf gehost :) Inderdaad, zeer mooi om te zien hoe "vuil" een spoor op een vinyl eigenlijk is. Heel leuk zou het zijn om de naald in verhouding te zien in de groef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Met het risico dat ik hier dingen vertel die al een keer in de discussie gezegd zijn (heb niet alle 26 bladzijden of zo gelezen), even een korte bijdrage:

Ik ben nieuw hier, vijftiger en muziek maniak (geen HT, maar stereo, en liefst analoog).

Set in het kort:

- Heart Control actieve voorversterker
- 2 Heart Beat eindversterkers (Single Ended Triode met 300 B eindbuizen, een machtige 2 maal 7 watt)
- Monitor Audio speakers uit hun nieuwe range, ben er erg tevreden over
- MHZS 33 CD speler
- Ming Da buizen-hoofdtelefoonversterker
- Rogue Audio Stealth phonovoorversterker
- En tenslotte (want onderwerp van de draad) Clearaudio Bluemotion draaitafel met Clearaudio Aurum element

Bekabeling: diverse

Voor de Limburgers onder ons: platen (en CD) zaak met enorme collectie vinyl: Sounds in Venlo

Hoop nog veel bijdragen te leveren waar zoveel mogelijk medeleden iets mee kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-09 13:50
Verwijderd schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 19:32:
knip...
knip...
[off-topic]En wat hangt er doorgaans aan dit beestje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marcel schreef:

-------
quote:
Leon2 schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 19:32:
knip...
knip...
[off-topic]En wat hangt er doorgaans aan dit beestje?
--------

Geheimtip: Audio Technica ATH-700
Goedkoop maar persoonlijk liever dan Sennheiser (want dicht, ipv half open) en comfortabel,

Iets van 80 USD plus verzending betaald op Ebay (uit VS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En nog een tip voor de Pink Floyd-liefhebbers onder ons, en ook off-topic:

24 mei in Venlo: concert Pink Project, nummer 1 coverband met frontman Peter Chattelin (voor de Hagenaars / -nezen ook bekend als eigenaar exclusieve high-end winkel)

Aanrader :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 19:32:
Hallo,

- 2 Heart Beat eindversterkers (Single Ended Triode met 300 B eindbuizen, een machtige 2 maal 7 watt)
Hmmm jummie,, mooie amp.. waaw
Op de vad in veldhoven gezien.
http://www.audio-cube.nl/news/vad2003/Vad2003%20(18).jpg
Erg leuk detail, a-symetrisch opgebouwd. nice.

Jonn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-09 09:29

B2

wa' seggie?

Ik ben van plan om m'n audio setup te upgraden. Een van de aankopen zal een Project Debut III zijn maar ik zit nog te twijfelen tussen een losse phono voorversterker (bv de Project MKII Phonobox), een Debut met ingebouwde versterker of een eindversterker met phono ingang.

Wat zijn hier zoal de ervaringen met bijvoorbeeld een Project Phonobox, of een eindversterker met phono ingang zoals de Denon AVR309/2310?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsled
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 10:34
Gisteren Zeppelin II en The Song Remains The Same tweedehands op de kop getikt. Zeker II is in uitmuntende staat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

bartsled schreef op zondag 14 maart 2010 @ 15:46:
Gisteren Zeppelin II en The Song Remains The Same tweedehands op de kop getikt. Zeker II is in uitmuntende staat :D
Voor hoeveel en waar? :D Ik zoek nog Zeppelin op Vinyl. Heb alleen II maar ik wil er meer :D

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mijn verjaardag gehad van de week

Afbeeldingslocatie: http://media.musictoday.com/store/bands/1195/product_large/DRLP02.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.auralexploits.com/ebay_images/lp/Rjd2_ThirdHand_1.jpg

Zeer blij mee, nog geen kans gehad om ze te beluisteren.
Hoorde van mijn zus dat de verkoper wilde weten wat voor muziek het nou was (rjd2) dus moest maar is langs komen. Helaas dat ik 6 dagen per week werk en op zondag de hele dag in mijn bed lig te maffen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsled
Touchdomex schreef op zondag 14 maart 2010 @ 15:59:
[...]

Voor hoeveel en waar? :D Ik zoek nog Zeppelin op Vinyl. Heb alleen II maar ik wil er meer :D
1 van de zeldzame momenten dat er Zeppelin lag bij Tunes Ville in Breda. Je kunt het beste bij zo'n zaakjes kijken hoor, op MP kosten ze al snel 20 euro per stuk exclusief verzenden. Ik heb ze beide voor 20 gehad.
Verwijderd schreef op zondag 14 maart 2010 @ 19:01:

[afbeelding]
[afbeelding]

Zeer blij mee, nog geen kans gehad om ze te beluisteren.
Hoorde van mijn zus dat de verkoper wilde weten wat voor muziek het nou was (rjd2) dus moest maar is langs komen. Helaas dat ik 6 dagen per week werk en op zondag de hele dag in mijn bed lig te maffen :')
The Doors, gaaf! Ik mis alleen nog Morrison Hotel op vinyl als het gaat om studio werk met Morrison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

bartsled schreef op zondag 14 maart 2010 @ 19:51:
[...]

1 van de zeldzame momenten dat er Zeppelin lag bij Tunes Ville in Breda. Je kunt het beste bij zo'n zaakjes kijken hoor, op MP kosten ze al snel 20 euro per stuk exclusief verzenden. Ik heb ze beide voor 20 gehad.
Ik zag ze hier in Groningen bij een 2e hands platenzaak liggen voor 40 euro en meer... :/ Vind dat een beetje te veel :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 23:23
Ik kom ze in groningen ook alleen tegen voor boven de €30 idd. Mijn laatste aanwinst is trouwens:
Afbeeldingslocatie: http://www.fensepost.com/main/wp-content/uploads/2009/10/eels-end_times.jpg
Verjaardagscadeautje van mijn vrouw 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Minneyar schreef op zondag 14 maart 2010 @ 22:34:
[afbeelding]
Leuk! Ben overigens zelf wel Eels fan, maar heb nog weinig feeling met dit album moet ik zeggen... weet ook niet of ik het zelf op vinyl zou kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Minneyar schreef op zondag 14 maart 2010 @ 22:34:
Ik kom ze in groningen ook alleen tegen voor boven de €30 idd. Mijn laatste aanwinst is trouwens:
[afbeelding]
Erm... niet voor het een of ander hoor, maar wil ze je soms iets duidelijk maken? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 23:23
Verwijderd schreef op maandag 15 maart 2010 @ 08:37:
[...]

Erm... niet voor het een of ander hoor, maar wil ze je soms iets duidelijk maken? :')
_O-

@ Acolyte57.

Tja ik zou ook liever de oude albums op LP hebben, maar die zijn nogal zeldzaam en daarmee ook nogal prijzig.
Maar ik moet zeggen dat ik dit album eigenlijk wel aardig vind, een stuk beter dan "El Hombre Lobo" in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niemand naar de "Analoog 3-daagse" geweest?

Ik moet bekennen dat ik van de `iPod/generatie´ ben en dus voornamelijk muziek in 1én en 0én heb opgeslagen, maar een LP beluisteren op de volgende spullen had toch wel wat bijzonders-extra´s

Afbeeldingslocatie: http://www.hifi.nl/gfx/dynaudio_sapphire_blue_271109.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.avcat.jp/avnews/2008/mt10f.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mcintoshlabs.com/images/products/c2300_preamp-s.jpg
(niet zeker of het deze voortrap was)
Afbeeldingslocatie: http://www.mcintoshlabs.com/images/products/mc1.2kw-front_poweramps-s.jpg
(twee van deze beesten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsled
Touchdomex schreef op zondag 14 maart 2010 @ 22:26:
[...]

Ik zag ze hier in Groningen bij een 2e hands platenzaak liggen voor 40 euro en meer... :/ Vind dat een beetje te veel :+
Inderdaad fors qua prijs. Maar nu vinyl weer helemaal in de mode is kosten Led Zeppelin, the Beatles en soms Pink Floyd gewoon ontzettend veel. Bovenaan mijn verlanglijstje staat op het moment Led Zeppelin I.
Ik heb II, III, IV, In Through The Out Door, Physical Graffiti en Song Remains The Same al. IV mag eventueel vervangen worden door een mint conditie LP.

Van the Beatles mis ik ook nog maar bar weinig. Laatst een eerste druk White Album met alles er bij voor 10 euro :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WTF @ McIntosh draaitafel! Awesome! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 maart 2010 @ 10:58:
WTF @ McIntosh draaitafel! Awesome! :D
Was dit jaar al op de VAD show in Velthoven te bewonderen.

Jonn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liffey
Touchdomex schreef op zondag 14 maart 2010 @ 22:26:
[...]

tja, dat is van de zotte! plaatboef in rotterdam is ook een goede leverancier, maar meestal wel duur, er tegenover zit ook een vinylwinkeltje, daar heb ik twee jaar geleden zep iv gekocht voor 3! euro :)

30 april leent zich ook uitstekend voor koopjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liffey
Verwijderd schreef op zondag 14 maart 2010 @ 19:01:
die doors plaat is fijn, dat mis ik nog, wat is dat andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

liffey schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 18:57:
[...]

tja, dat is van de zotte! plaatboef in rotterdam is ook een goede leverancier, maar meestal wel duur, er tegenover zit ook een vinylwinkeltje, daar heb ik twee jaar geleden zep iv gekocht voor 3! euro :)

30 april leent zich ook uitstekend voor koopjes.
Aangezien er in Groningen ook weinig echt goede 2e hands winkels zijn met enigzins wat fatsoenlijke platen... Prijs kunstmatig hooghouden dus... :/ Maar ik ga inderdaad ook langs op de rommelmarkten en kijken of ik wat leuks op vinylgebied kan scoren :D

[ Voor 3% gewijzigd door Touchdomex op 17-03-2010 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsled
Misschien is het wel een idee om onderling tussen tweakers voor normale prijzen vinyl te verkopen? Iedereen heeft vast wel wat platen waar hij/zij van af wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

liffey schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 18:59:
[...]

die doors plaat is fijn, dat mis ik nog, wat is dat andere?
RJD2 begon als instrumentale Hip-Hop en inmiddels is het geëvolueerd naar een soort electronische instrumental sample mix trip-hop gedoe in het rijtje samen met Unkle
Hij speelt nu vooral zelf de instrumenten + hij zingt zelf op vrijwel elke track.

Youtube for the win!
Video Since We Last Spoke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Iemand enig idee wat er met vinylvinyl is gebeurd? Vond het wel een fijne tent met een aardig aanbod, maar zie niets meer van ze... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Rebel
VinylVinyl (aka Rik Stoet) is nog springlevend. Ben vorig weekend nog in de winkel in Den Haag geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hmm? Das vreemd, ik krijg een leeg scherm op de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Rebel
http://www.vinylvinyl.nl/ doet het hier prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Het zal hier vast beetje mosterd na de maaltijd zijn, maar bol.com is nu ook vinyl aan het verkopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hmm... Dan doet de firewall raar zeker :?

Vinyl bij bol.com is trouwens wel helemaal top! Ze hebben een aardig assortiment, en ook veel 180gr's uitvoeringen!

[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 26-03-2010 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Acolyte57 schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 15:32:
Het zal hier vast beetje mosterd na de maaltijd zijn, maar bol.com is nu ook vinyl aan het verkopen!
Ik ben al het een en ander tegengekomen daar ja, binnenkort ook weer wat bestellen.

En ik ben inmiddels teruggegaan naar stereo geluid, binnenkort andere speakers (Magnat Monitor 1000's op mijn Yamaha RX-V440RDS receiver), dat word leuk! _O_

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japsuh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:54
Ik heb een Philips 212 platenspeler. Aan het eind van de plaat beginnen er slisklanken op te treden. Hoe kan ik dit verminderen? Ik ben geen expert met het afstellen van een platenspeler, maar er verandert in ieder geval weinig als ik het gewicht wat meer naar voren schuif.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als het heel duidelijk klinkt als vervormde S'en (alsof het signaal overstuurt wordt) gok ik dat je naald versleten is.
De uitlijning van je element heeft hier ook wel enigszins invloed op, maar meestal is het imo dus een versleten naald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

mr_petit schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 22:26:
Als het heel duidelijk klinkt als vervormde S'en (alsof het signaal overstuurt wordt) gok ik dat je naald versleten is.
De uitlijning van je element heeft hier ook wel enigszins invloed op, maar meestal is het imo dus een versleten naald
Gek alleen dat het aan het einde van de plaat is...

Is het met alle platen?? Of toevallig met een enkeling? Misschien het einde van de plaat versleten? Groeven niet goed meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japsuh
De naald is nog maar twee maanden oud en ik heb het met meerdere platen, zelfs met een splinternieuwe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Touchdomex schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 22:27:
[...]

Gek alleen dat het aan het einde van de plaat is...
Dat is heel normaal als je kijkt hoe vervorming dmv slijtage of uitlijning werkt:
aan het einde van een plaat is de groef (per omwenteling) veel korter. De fysieke golflengte op de plaat is derhalve ook korter. De kortste golflengten op een plaat zijn dus de hoogste tonen op de laatste groef.
Daar is dus de afstand tussen negatieve en positive amplitude het kortst.
Om dit als naald goed te kunnen volgen dienen de raakvlakken met de groef zo smal mogelijk te zijn.
Dit houdt dus in geen versleten naald (raakvlakken worden breder), of verkeerde uitlijning (raakvlakken aan beide zijden staan niet precies recht tegenover elkaar.

Goed, ik lees dat er een 2 maand oude naald op zit: dan is:
1. of de naald niet goed (dit kan ook een goedkope aftermarketnaald zijn (bijna altijd conisch) terwijl de luisteraar voorheen gewend was aan een wellicht hele dure originele naald (elliptisch, shibata etc), waardoor vervorming vanaf nieuw al veel meer is dan de (betere) originele naald)
2. de naald is nu al versleten (saffiernaald (kleine kans), of de draaitafel (zonder automatische afslag of een die defect was) vergeten uit te zetten na een plaat (naald draait door in uitloopgroef)
3. het element is verkeerd in de arm uitgelijnd. Wil je zo veel mogelijk vervorming aan de binnenste groeven voorkomen, lijn dan je element uit met een stevenson protractor. Die heeft (o.a.) als parameter bij de binnenste groef geen hoekafwijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japsuh
Bedankt voor de hulp in ieder geval.

- Ik heb er op gelet dat het een elliptische naald is. Hij zit op een origineel Philips 401 MKII element. De naald is inderdaad niet origineel, maar het was volgens mij niet een hele goedkope.

- De platenspeler heeft automatische afslag. Ik heb de speler tweedehands gekocht voor 5,- dus veel kan ik er natuurlijk niet van verwachten. De naald was versleten, dus die heb ik vervangen. De automatische afslag had ik van te voren al 'gerepareerd' (nieuw gloeilampje erin gezet).

- Bedoel je met de Stevenson zoiets -->http://www.kk.org/cooltools/vinylengine-ex.jpg
Op de mat zelf zitten ook al van die blokjes (ben de naam kwijt) en die 'staan stil' als hij draait, goed afgesteld denk ik dus.

Kan het trouwens ook niet gewoon een vuile naald zijn? Iets wat je met het blote oog niet goed ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is inderdaad een stevenson protractor, maar die is specifiek voor een rega arm. (of arm met dezelfde lengte en montagepositie ;).
Hier vind je generieke protractors:
http://www.vinylengine.co...ignment-protractors.shtml
en een uitleg:
http://www.vinylengine.com/arc-protractors.shtml
Het gaat er dus om hoe je element in de headshell gemonteerd zit (meestal dmv schroefjes in sleuven, maar moeten die schroefjes aan het begin van de sleuf, in het midden of aan het eind... dat moet je dus uitmeten als je het goed wilt doen)

Je naald kan vuil zijn, en dit kan je soms niet met het blote oog zien (zeker als het geen stof is, maar kleverige drab.
Om stof te verwijderen heb je een naaldborsteltje nodig:
Afbeeldingslocatie: http://www.discdoc.com/images/S-ATE-SB.jpg?s=1169754338
Dit is imo de beste uitvoering (borstel van achteren naar voren bewegen! (met de cantilever mee dus!)
Soms kan je met zo'n borsteltje kleverige drab niet goed verwijderen.
Dan kan je een vloeibare cleaner gebruiken:
Afbeeldingslocatie: http://s.ecrater.com/stores/124948/4aaaaf2c7b795_124948n.jpg
Of wat isopropanol met een klein borsteltje of wattenstaafje (voorzichtig dat je wattenstaafje niet in de naald grijpt en je alles stuk trekt.)
Op de mat zelf zitten ook al van die blokjes (ben de naam kwijt) en die 'staan stil' als hij draait, goed afgesteld denk ik dus
Dat zijn merktekens voor je stroboscoop (hiermee stel je de draaisnelheid in)

[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 01-04-2010 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japsuh
Bij mij klik je het element er gewoon in, er valt bar weinig in te stellen volgens mij.
De naald heb ik daarnet nog even goed schoongemaakt (nog niet met vloeistof) dus ik ga nog even luisteren.

En natuurlijk, stroboscoop! Ik was die naam even kwijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik zo in de gebruiksaanwijzing kijk (vinylengine), zie ik dat je een element wel kan uitlijnen.
Van origine hoort er een handig uitlijntooltje/mal (geen protractor) bij, maar ik weet niet op basis van welke theorie of 0 punten deze uitlijnt.
Ik weet ook niet of deze mal alleen gebruikt moet worden met andere naalden, of ook met de originele naald.
Als jouw naald alleen geklikt zit en je 'm niet meer naar voren of achteren kan monteren valt er natuurlijk weinig af te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japsuh
Bedankt voor de hulp iedereen, maar ik ben zelf heel erg dom geweest!

Er was inderdaad was geslis bij een aantal platen, maar door toch nog wat met de gewichtjes te knoeien is het weg, behalve bij een artiest: Michael Jackson. Ik had Invincible nieuw gekocht op LP en het geslis viel me plots op, maar het blijkt toch aan het nummer zelf te liggen (of in ieder geval aan de artiest). Ik heb de cd er namelijk in gedaan en die had ook geslis. Je hoorde het minder duidelijk, maar volgens mij kwam dat door de remastering. Andere geluiden zijn namelijk ook duidelijker te horen op de LP.

Ik heb de LP én cd ook nog op een ander set geprobeerd en hier precies hetzelfde.

Om toch nog even zeker te zijn heb ik Thriller er ook opgelegd, en weer geslis (ik let er nu echt op, anders had ik het waarschijnlijk niet eens gehoord) net als bij de cd versie.

Excuses voor mijn posts en jullie tijd, maar in ieder geval bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Japsuh op 01-04-2010 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:50
Yup Michael slist en T.Oosterhuis of N.Imbruglia die hoor je echt ademen in veel songs. Erg irritant als je het eenmaal door hebt. (Luister maar eens naar Torn.)

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Japsuh schreef op donderdag 01 april 2010 @ 17:33:
maar door toch nog wat met de gewichtjes te knoeien is het weg,
Ik neem aan dat je met 'met de gewichtjes te knoeien' je het instellen van de naalddruk bedoeld?
(bij de 212 werkt dat dmv het heen en weer schuiven van een gewicht over de armbuis nadat je de balans op 0 gram hebt ingesteld)
Met welke naalddruk speel je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japsuh
Er staat geen gewicht bij, en ik heb ook geen naaldruk apparaatje maar hij staat nu op het tweede streepje van achter. Het achterste gewicht staat ook een heel stuk naar achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
euuhhh hoe heb je dan precies je naalddruk ingesteld :?
In de gebruiksaanwijzing staat de goede procedure (vrij belangrijk voor zowel klank als slijtage van naald èn plaat).
Eerst het gewicht om de armbuis naar achteren, en de balans van de arm met het eindgewicht instellen (naald laten zweven boven de plaat (geen cue dus).
Als de arm zweeft is de naalddruk 0 gram.
Daarna met het gewicht om de armbuis de naalddruk instellen: 1e ring = 0,75gr, 2e ring 1gr, 3e ring 2gr, 4e ring 3gr, 5e ring 5gr.
Je moet ergens tussen de 2e en 3e ring zitten (dus tussen de 1 en 2 gram) afhankelijk van het element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japsuh
Oke, ik heb nu het volgende gedaan.
- Het achterste gewicht helemaal losgedraaid en de naalddruk op streepje 0 gezet.
- De 'lift' omhoog.
- De ondersteuning er even uitgehaald.
- Het achterste gewicht zo gedraaid dat de hele arm in evenwicht was (dwz, hij bleef net zweven)
- Vervolgens het armsteuntje weer teruggezet en daarna de naaldruk op 2 gram gezet (zoals de handleiding zei).

Hij glijdt er alleen nu af, terwijl ik toch de juiste naalddruk heb gekozen!

Heb ik het zo dan wel goed gedaan?

Edit: sorry, ik denk dat jij het wel goed had met de streepjes maar de handleiding fout. Het zijn inderdaad 5 streepjes. Ik moet hem volgens het plaatje tegen de lager aan zetten. Nu klopt hij volgens mij wel, hij glijdt er in ieder geval niet meer af!

[ Voor 54% gewijzigd door Japsuh op 02-04-2010 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stel je de antiskating wel goed in?
Als je je arm balanceert (op 0gram dus), dan moet je je antiskating op 0 zetten, anders trekt de arm steeds naar rechts. Het balanceren op 0 gram doe je het best in het midden van de plaat.
Na het instellen van de juiste naalddruk, moet je de antiskating op de corresponderende waarde zetten.
Welk element heb je?
De meeste standaard elementen hebben een naalddruk van 1,5-2gram nodig, maar bijvoorbeeld de philips 412 moet eignelijk wat minder hebben (ongeveer 1,25 gram schat ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japsuh
Ik heb het Philips 401 element.

Volgens de handleiding moest de naalddruk op 2 gram staan (bij mijn element, bij de 412 maar 1,2 gram). Als ik hem wat minder doe, dan glijdt hij er echt af.

De antiskating heb ik ook op 2 gezet, en had ik inderdaad op 0 gezet vóór het balanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Andere speler gekocht :)

Afbeeldingslocatie: http://www.openreeltapes.com/temp2/era444.jpg

Het is een ERA 444 met SME 3009 II improved arm en een Rega Elys element.

Speelt erg goed vind ik, hiervoor had ik een Dual 704 met Shure V15-III en het is nu net alsof er een heel dik gordijn weggetrokken is voor het geluid.
Heb veel meer details en toch een heel mooi rustig geluidsbeeld.

Die bierviltjes zijn tijdelijk.... Moest hem ff op die plek kwijt en zo staat 'ie waterpas. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Dat ziet er vrij deftig uit, toch als het op een mooi meubel staat zonder bierkaartjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Gaat mij erom hoe het klinkt. :D
Bedoel... Het element is paars... Daarvoor hoef je het niet te doen :P

Afbeeldingslocatie: http://www.fotodiscountworld.com/catalog/images/rega%20elys%20www.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Rebel
Heeft iemand trouwens ervaring met de Clearaudio Concept? Ik heb hem alleen nog maar bij Studio Wilbert in de etalage zien staan. Ziet er uit als een goed alternatief voor de Pro-ject 1Xpression of 2Xperience Comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

dreeke schreef op donderdag 08 april 2010 @ 22:31:
Gaat mij erom hoe het klinkt. :D
Bedoel... Het element is paars... Daarvoor hoef je het niet te doen :P

[afbeelding]
Omg wat een kleur zeg, dat wil je toch niet? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Joopieboy schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 13:23:
[...]

Omg wat een kleur zeg, dat wil je toch niet? :D
Ik wel :+ Hij mag hem zo opsturen :D >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skndd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-06 19:46

skndd

aka skeej

Onder zo'n platenspeler met een meer "klassieke" look staat het niet echt, maar een strakke zwarte Rega P1/P2/P3 (of een Pro-Ject, for that matter) staat dat paars best leuk. Ik ben van de Elys overgegaan op de blauwe Elys II, en die klinkt toch wel net iets fijner. Vooral een stuk minder sibilantie-vervorming, wat aangenamer luistert op hogere volumes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Ik kon de speler ook zonder het Elys elementje kopen maar voor de prijs hoefde ik het niet te laten, anders had ik toch weer op zoek gegaan naar een element en dat had me dan meer geld gekost.
Als deze toch niet blijkt te bevallen verkoop ik hem gewoon weer los. :)

Moet nog wel ff naar de speler kijken want hij wil niet goed op 45rpm. Schijnt een bekend kwaaltje te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je een testplaat en scope/vu meter hebt moet je misschien de kanaalongelijkheid van de rega even testen.
Sommige exemplaren hebben hier soms problemen mee. (tot ca. 4dB)

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 09-04-2010 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Dat heb ik ook gelezen. Heb er nog niks van gemerkt.
Ga morgen met de tafel naar iemand met testplaat en scope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Nagenoeg geen kanaalverschil :)

Had hem eergister uit elkaar gehaald om te kijken waarom 'ie niet op 45rpm wil, de snaar is gewoon te oud.
Met een zwiep aan het plateau loopt 'ie alsnog naar de goede poelie toe. Maar moet eigenlijk vervangen voor het mooie.
Toen ik hem open had gemaakt braken er binnenin gelijk 2 draadjes af van de armbekabeling, wel weer aan elkaar gesoldeerd maar had verder niks om er omheen te doen.

Vandaag dus naar een vriend met testplaat en scope, draadjes weer netjes gemaakt, gelijk de dropveters met gare tulpjes vervangen door mooie nieuwe kabel en nieuwe tulpjes.
Vervolgens element opnieuw afgesteld, hoefde niet veel aan te gebeuren alleen gewicht en antiskating.
Maar hij was uit elkaar geweest dus dan moet dat toch ff opnieuw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Lekker bezig geweest dus, maar moet nog het een en ander aan gebeuren dus. :)

Nog foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Valt wel mee, moet alleen een keer andere snaar op. Hij doet het op zich prima met deze snaar, alleen om hem op 45 te krijgen moet je in 1x van 33 naar 45 en dan een zet tegen het plateau geven. :P

Geen foto's gemaakt, tafel ziet er nog hetzelfde uit alleen komt er nu dikke rode kabel uit met goudkleurige stekkers. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discoinferno
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09-2010
Hallo, iedereen :)

Wat een interessante forum is dit.
Ik ben helemaal Vinyl gek hehehe Maar ik spaar dan wel 12inch Disco Soul dingen en pop
Uit die tijd 1975 tot begin 90's Ik heb zelf nu rond de 2000 Maxi's 12inc Platen.
En het sparen gaat gewoon nog door, Je bent nooit klaar daar mee, je komt telkes leuke dingen tegen.
Is net postzegels sparen, Je bent nooit klaar :) dus heeft er iemand hier nog 12inch platen disco soul of leuke pop platen die dit weg doet, hoor ik dit graag!!

Ik zelf draai met 2x Technics SL1210 Met een naald van Ortofon Concorde.
En ik reinig me platen en naalden gewoon met (Dreft) met water, met een zachte spons en dep de plaat
Onder met louw water 30gr. En dreft, en laat dit intreken 1 min of iets langer, en droog dit met een zachte doek!!
\Werkt prima :) Maar ik maak bijna nooit me platen schoon hoor, Ben er gewoon zuinig op en ze zien er goed uit geen krassen of stof dingen erop.

Ik wens iedereen hier veel plezier met zijn/haar hobby VINYL!!!
Van mij mag dit Terug komen!!! Word teminste de artiest beloond!! Met wat hij heeft gemaakt, Dan dat je nu alles gratis kan downloaden!!! zonde v/d muziekindustrie het word helemaal stuk gemaakt op zo,n manier vind ik!!
Er is tot nu toe niets beters dan vinyl geluid en (kwaliteit) op de markt dat is een ding wat zeker is.
Zo warm en groot en indd in vakjes gedeelt is...Dat haald de cd nooit!!
Van mij mag dit echt terug komen en dit gebeurt ook wel, dat weet ik zeker.
Maar tot nu toe is het, gemak dient de mens!! Jammer genoeg.... :)

Mvg Discoinferno.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtbonep
  • Laatst online: 14-09 20:36
dreeke schreef op donderdag 08 april 2010 @ 21:50:
Andere speler gekocht :)

[afbeelding]

Het is een ERA 444 met SME 3009 II improved arm en een Rega Elys element.

Speelt erg goed vind ik, hiervoor had ik een Dual 704 met Shure V15-III en het is nu net alsof er een heel dik gordijn weggetrokken is voor het geluid.
Heb veel meer details en toch een heel mooi rustig geluidsbeeld.

Die bierviltjes zijn tijdelijk.... Moest hem ff op die plek kwijt en zo staat 'ie waterpas. ;)
Weet je zeker dat dit een ERA 444 is???
Ik heb hem namelijk zelf gehad, en die zag er zo uit.

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2797/4520678707_f304197213.jpg
Volgens mij heb jij een ERA Mk 6, kijk maar eens goed naar de verschillen, de Mk 6 heeft dat houten gedeelte.

Oorspronkelijk had de ERA (444) een metalen plaat aan de onderzijde welke met schuimplastic strips aan de onderzijde van het chassis was geplakt.
Na verloop van jaren ging dat uitzakken waardoor de boel scheef kwam te staan met alle gevolgen voor het afspelen van dien...
Meestal werd die plaat met schuimplastic verwijderd en plaatste men vaak van die schokabsorberende doppen er onder.
Zo te zien is dat bij die van jou ook gebeurd.

Overigens is de Mk 6 een veel duurder model dan de 444.
Veel plezier er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

De CD heeft voor mij tegenwoordig ook echt geen functie meer. Muziek staat of op mp3 in iTunes, of op LP als zelf-expressie object in de woonkamer. Nog steeds erg tevreden met m'n platenspelertje, al moet ik toch misschien eens aan een nieuw element...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Inderdaad, muziek waar ik van wil genieten neem ik op vinyl en muziek die ik nog niet ken staat digitaal ergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
loewie checking in!

Gisteren ontvangen als verjaardag cadeautje van some of my friends:

Them Crooked Vultures

en dat hangt er dan zo bij
LP Wand

2 * 180 grams vinyl

en het rockt behoorlijk de pan uit! _/-\o_

[ Voor 52% gewijzigd door loewie1984 op 15-04-2010 09:52 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsled
Lekker plaatje inderdaad! Staat nog op mijn aanschaf lijst, ik ga ze live zien over een aantal weken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
bartsled schreef op donderdag 15 april 2010 @ 10:06:
Lekker plaatje inderdaad! Staat nog op mijn aanschaf lijst, ik ga ze live zien over een aantal weken :)
Me2 op rock werchter! jij wellicht in de hmh?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Laatst online: 22:20
Heeft er niemand toevallig nog een Technics 1210 met een redelijk element over voor een zacht prijsje? (A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Mandera schreef op donderdag 15 april 2010 @ 11:42:
Heeft er niemand toevallig nog een Technics 1210 met een redelijk element over voor een zacht prijsje? (A)
Kheb wel een Reloop RP-4000 M3D met Ortofon Concorde set voor je, nieuwprijs is 326 voor 230 mag je me DM'en, tafeltje doet het net zo goed. Ook gewoon direct-drive. En ga je ermee mixen of? Heb ook nog een Behringer VMX-300 in de verkoop.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Ik heb niet zoveel verstand van de platenspeler techniek maar luister toch graag even naar een plaat. Ik heb hier een Dual 504 staan met een Dual DMS 240E element (naald). Alleen pakt deze naald regelmatig wat stof mee. Is dit een teken dat hij vervangen moet worden? (las ik ergens..) Hij klinkt naar mijn mening nog wel goed namelijk. Hoewel ik hem nog nooit vervangen heb in de tijd dat ik deze speler heb. Hoelang gaat zoiets mee?

Als hij inderdaad vervangen moet worden, wat is dan een een element dat gelijkwaardig is met de kwaliteit van mijn speler? Ik hoef niet een veel te dure naald in een goedkope speler. Maar ik heb eigenlijk geen idee hoe goed ik de speler moet inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je naald wat stof mee pakt zit dat op je plaat. Het is geen teken dat ie vervangen moet worden.
Zolang het goed klinkt en je geen overmatige vervorming hoort is je naald in principe goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Comment
  • Laatst online: 09-09 20:08
Ik heb een vraagje aan de lezers op dit forum.

Sinds een jaar ben ik een tevreden bezitter van twee SL-1210-platendraaiers uitgerust met een Concorde Pro-element. Mijn primaire doel was af en toe een mixje opnemen, niet meer dan dat. Maar ik kwam steeds meer in de ban van vinyl en begon ik meer en meer albums op plaat te beluisteren. De Concorde is dan niet echt het geschikte element, dus begon ik uit te kijken naar andere. Uiteindelijk kwam ik terecht bij de Ortofon 2m red, mede door de overwegend positieve reacties die op het internet rondzwerven.

Dus enthousiast begon ik de 2m red in te stellen en uit te lijnen (hiervoor gebruik ik de protractor voor de SL-reeks van Technics op Vinyl Engines). Mijn naalddruk stel ik in op 1.8g, tevens de anti-skate en als headshell gebruik ik de originele van Technics. Nu komt het: wanneer ik nummers speel met veel strijkers in en harde piano (dus veel midden en hoge tonen), hoor ik een licht gekraak op de achtergrond (geen ruis veroorzaakt door stof!). Dit is vervelend dacht ik, dus dan probeerde ik een andere headshell, van Stanton, die ik nog toevallig liggen had. Wat blijkt nu: de distortion/het gekraak is minder, maar met een hoofdtelefoon nog steeds hoorbaar. Ik ben nu wel geen audiofiel, maar dit vind ik toch niet aangenaam om naar te luisteren!

Wat nu het onderliggende probleem en is dit te verhelpen (misschien een duurzamere headshell?)? Ik dacht dat het te maken kon hebben met de trackability van mijn naald zodat deze het moeilijk heeft om de groef te volgen bij hogere frequenties, maar voor een naald van om en bij de 75 euro mag dit toch geen probleem vormen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is dat die stanton met gewichtje?
Je probleem is inderdaad lijkt me het issue van trackability, dat hoor je met name goed bij strijkers (alle langere tonen die sinusachtig zijn). Of dit voor een naald van 75 euro een probleem is, is natuurlijk een vorm van interpretatie. Elementen gaan qua kosten door tot boven de 10.000 euro. Ook in prijsklassen boven de 1000 euro zijn er nog winsten te halen op alle gebieden van weergave, het wordt alleen steeds moeilijker (dus de prijs....).
Dat je verschil in geluid bij headshell hoort lijkt mij toch wijzen richting een verkeerd ingestelde naalddruk (naalddruk is de belangrijkste parameter waar trackability onder te leiden heeft).
Een verschil in gewicht tussen headshells zorgt ook voor een andere eigenresonantie van de arm, maar dat heeft geen effect op de trackability (meer op de stereobalans).

Even afgaande op je element zou je de lichtste van de 2 headshells moeten nemen, en je naalddruk goed en volgens het boekje moeten afstellen (andere headshell->naalddruk opnieuw afstellen).
Wellicht moet je de naalddruk iets zwaarder zetten (2 gram)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Comment
  • Laatst online: 09-09 20:08
mr_petit schreef op donderdag 15 april 2010 @ 21:04:
Is dat die stanton met gewichtje?
Je probleem is inderdaad lijkt me het issue van trackability, dat hoor je met name goed bij strijkers (alle langere tonen die sinusachtig zijn). Of dit voor een naald van 75 euro een probleem is, is natuurlijk een vorm van interpretatie. Elementen gaan qua kosten door tot boven de 10.000 euro. Ook in prijsklassen boven de 1000 euro zijn er nog winsten te halen op alle gebieden van weergave, het wordt alleen steeds moeilijker (dus de prijs....).
Dat je verschil in geluid bij headshell hoort lijkt mij toch wijzen richting een verkeerd ingestelde naalddruk (naalddruk is de belangrijkste parameter waar trackability onder te leiden heeft).
Een verschil in gewicht tussen headshells zorgt ook voor een andere eigenresonantie van de arm, maar dat heeft geen effect op de trackability (meer op de stereobalans).

Even afgaande op je element zou je de lichtste van de 2 headshells moeten nemen, en je naalddruk goed en volgens het boekje moeten afstellen (andere headshell->naalddruk opnieuw afstellen).
Wellicht moet je de naalddruk iets zwaarder zetten (2 gram)
Dank voor de reactie!

Bij een naalddruk van 2g is het probleem inderdaad minimaal, maar helemaal verhelpen zal mijn inziens niet lukken. Ik heb even het element op een oude Pioneer getest en ook daar hetzelfde probleem. In het vervolg dus zeker niet besparen op elementen en letten op de tracking ability (nu 70µm op 315Hz volgens de specificaties). Jammer!

Dat wordt dus platen zonder strijkers luisteren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsled
Recordstoreday, de grote aanwinsten van vandaag:
Afbeeldingslocatie: http://img192.yfrog.com/img192/3378/gbz.jpg

Onder die twee juweeltjes een hele stapel 2e handse meuk die ik nog moet gaan nakijken op wat leuks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Laatst online: 22:20
loewie1984 schreef op donderdag 15 april 2010 @ 11:54:
[...]

Kheb wel een Reloop RP-4000 M3D met Ortofon Concorde set voor je, nieuwprijs is 326 voor 230 mag je me DM'en, tafeltje doet het net zo goed. Ook gewoon direct-drive. En ga je ermee mixen of? Heb ook nog een Behringer VMX-300 in de verkoop.
Ik ben sinds vandaag voorzien van een draaitafel :D, maar ik ben nog op zoek naar een goede voorversterker en misschien een goed element? Heeft iemand advies voor mij, het is alleen voor luister doeleinden en moet geschikt zijn voor allerlei soorten muziek. De Ortofon Concorde lijkt me dan ook niet verkeerd?

Mixer heb ik niet nodig.

gegroet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat je beter kan kijken naar een hifi element.
De ortofon concorde is specifiek een dj element (met dito technische aspecten).
Belangrijkste is: hoeveel wil je uitgeven? wat zijn je klanktechnische voorkeuren? welke tafel/arm heb je? etc etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:27
Wouter Rebel schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 09:30:
Heeft iemand trouwens ervaring met de Clearaudio Concept? Ik heb hem alleen nog maar bij Studio Wilbert in de etalage zien staan. Ziet er uit als een goed alternatief voor de Pro-ject 1Xpression of 2Xperience Comfort.
Prachtig afgewerkte draaitafel met mooie armconstructie, prima MM-element. Zeker overtuigender dan de 2Xperience... wordt mijn volgende draaitafel.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afgelopen week de "nieuwe" Jimi Hendrix aangeschaft: Valleys of Neptune.

Het is een dubbel album, maar er staat erg weinig op per plaatkant...
Pagina: 1 ... 8 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic