Die laatste link (met de protractors) is het lastigst. Dat draait om de juiste positie van het element in de headshell; het z.g. uitlijnen.
Ik doe dat met een 2 punts protractor (stupid protractor). Ik begin met op de voorkant van het element met plakband een stiftje uit een vulpotlood te plakken. Zo kan je de haakse lijn goed zien. En dan is het een kwestie van heen en weer schuiven totdat beide punten op de protractor geraakt worden, waarbij het belangrijk is dat je element goed recht in je headshell zit (de vulpotloodstift moet dus netjes haaks op je headshell staan).
Dat is een erg priegelig werkje, en doorgaans ook de grootste oorzaak van gebroken naalden! (je moet steeds je naald neerzetten op een plateau dat kan draaien (1 stukje tegen de richting in draaien en je naald knakt dubbel

)
àls ik zo'n vinylengine stupid protractor gebruik (dus zelf uitgeprint op papier), dan lamineer ik dat ding eerst (met zo'n verwarmding van de lidl/aldi, en een plastic hoesje). Een naald glijdt net wat beter over plastic dan papier (vreet in de vezels) en hij is steviger etc.
Er is ook een hele simpele methode (voor een 'japanse arm' zoals die ook in de sl-1700 zit) en dat is met een 'overhang gauge':
Het idee is dat je naaldtip dus een bepaalde vaste afstand van de basis van je headshell moet hebben, en als je element dan mooi recht in je headshell zit, heb je een bepaalde afstelling. (waarschijnlijk iets wat in de buurt komt van de baerwald afstelling).
Voor jouw arm is die 'overhang' 52mm geloof ik.
Dit staat ook in de gebruiksaanwijzing (als je die niet hebt: vinylengine.com), en misschien heb je die overhang gauge er ook wel bij gekregen. Anders zijn ze wel los te koop. (je kan er gewoon eentje van een sl-1200 kopen op ebay oid).
Voor de rest natuurlijk goed je naalddruk instellen met de procedure volgens de handleiding (ik kan het vaak niet geloven hoe vaak dit fout gaat bij mensen).
Dus eerst de arm laten balanceren (met het element erin); dat is 0 gram (want zwevend in balans). Daarna de losse ring op 0 gram en daarna het gehele contragewicht draaien naar de gewenste naalddruk (voor die 440mla is dat gok ik ergens rond de 1,5 gram, maar daar kan iemand die daadwerkelijk met dat ding draait beter iets over zeggen). Ik zou 'm denk ik niet ver onder de 1,5 gram zetten.
Naalddruk instellen (en de meeste andere handelingen) doe je altijd met de naaldbeschermer erop! (beschermkapje naar beneden klikken).
En daarna moet je bij de 1700 nog de armhoogte (VTA, vertical tracking angle) instellen. Een goed uitgangspunt is als de naald op de plaat rust/draait, moet de arm netjes horizontaal staan.
hmmm misschien is zo'n overhang gauge een goede musthave voor beginners
[
Voor 20% gewijzigd door
mr_petit op 22-02-2014 01:19
]