Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Wijnands schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 10:34:
[...]

Enkele tientjes klinkt goed. Zijn er modellen die specifiek aan/af te raden zijn? Dingen om op te letten? Checklist ergens misschien?
Of er ergens een checklist is weet ik niet. Waar ik zelf op let:
In hoeverre is de speler in te stellen. Op z'n minst wil ik een instelbaar contragewicht aan de toonarm, dan is het makkelijker om bijvoorbeeld het element te vervangen.
Daarnaast kijk ik naar het gewicht van de speler. Weliswaar geen garantie, maar hoe zwaarder een speler hoe beter deze kan zijn.
Je moet je ook afvragen hoe de de platenspeler gaat aansluiten. Heb je een versterker met een phono-ingang? Anders heb je ook nog een voorversterker nodig. Er zijn nagenoeg geen platenspelers met een ingebouwde voorversterker en die het wel hebben zijn vaak van slechtere kwaliteit.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
En gebruik voor je ogen, oren en gezond verstand.

Ben jezelf erg handig met soldeerbout en elektra? Dan kun je wellicht een opknappertje scoren. Een oude speler op laten knappen kan ook, maar kost je afhankelijk van je wensen redelijk wat extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-10 19:26
Actress. En de twee platen zijn Hazyville en Ghettoville.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Naboo schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 20:20:
Ik snap dat heilige gedoe over de Technics SL1200 niet… Voor dat geld en vaak ook voor minder, heb je betere platenspelers…
Het hele punt van de 1200s is toch dat het de reference deck voor DJ's is? Het apparaat wat in elke club staat, in elke studio, waar je onmogelijk omheen kunt als je op die manier met muziek bezig wilt zijn. Dat is ook waarom die SuperOEMs pogen zo dicht mogelijk bij het gevoel van de 1200 te komen, zodat je als beginnend DJ netjes getrained wordt. Maar dat lijkt mij een heel ander doel dan het vinyl luisteren zoals we het hier in dit topic over hebben.

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilaNL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-10 16:02
Verwijderd schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 10:24:
[...]
Klopt, opinions are like assholes, everybody has one. Belt drive klinkt absoluut beter in mijn oren. Geeft o.a. minder trillingen door dan een direct drive. Voorbeeld: Klop met je hand eens op het chassis van je SL 1200, hoor je hard terug via je speakers.
Maar dat heeft meer met je chassis dan met belt vs. direct drive te maken. En je moet gewoon niet op je chassis kloppen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MilaNL schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 14:21:
[...]
Maar dat heeft meer met je chassis dan met belt vs. direct drive te maken. En je moet gewoon niet op je chassis kloppen :P
Dat kloppen was meer gericht specifiek op de SL 1200 ;) En hoe makkelijk dat ding trillingen doorgeeft. En dan zit de motor ook nog direct onder het plateau. Eens met de laatste post van Acolyte57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Laatst online: 03-10 16:06

Nyarlathotep

Crawling Chaos

En laat het nou net geen echte motor zijn, maar magneetaandrijving ;)

En omdat dat ding in een bonkende discotheek moet kunnen staan geeft hij juist weinig trillingen door. Dat ding weegt ook niet voor niets 13 kilo.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-10 21:37
Acolyte57 schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 14:09:
[...]

Het hele punt van de 1200s is toch dat het de reference deck voor DJ's is? Het apparaat wat in elke club staat, in elke studio, waar je onmogelijk omheen kunt als je op die manier met muziek bezig wilt zijn. Dat is ook waarom die SuperOEMs pogen zo dicht mogelijk bij het gevoel van de 1200 te komen, zodat je als beginnend DJ netjes getrained wordt. Maar dat lijkt mij een heel ander doel dan het vinyl luisteren zoals we het hier in dit topic over hebben.
Maar afaik is dat ding nooit gemaakt als DJ deck... maar door de jaren heen zo gegroeid. Behalve dan de 3e/4e/5e gen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wijnands schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 10:34:
[...]

Enkele tientjes klinkt goed. Zijn er modellen die specifiek aan/af te raden zijn? Dingen om op te letten? Checklist ergens misschien?
Met een beetje zoeken kun je soms op marktplaats voor 50 euro een hele mooie Technics SL-Q2 of SL-Q3 vinden... Monteer hier een Audio Technica AT95e (voor rond de € 25,- bij William Thakker in duitsland) op af en genieten maar van je muziek... Mocht je in de toekomst wat budget krijgen kun je dan altijd nog een duurder element zoals een Goldring 2100MM / Audio Technica AT440Mla er onder monteren om nog meer te kunnen gaan genieten, maar voor het geld is de AT95e een zeer muzikaal element en dus een verantwoorde eerste aanschaf....

Edit21:37 uur:

Nu ik er aan denk maar voor € 20,- kan een Akai AP-D210 ook erg leuk zijn... Ook hier geld dat een Audio Technica AT95e wonderen doet..

[ Voor 8% gewijzigd door rcor op 05-02-2014 21:39 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

En ik ben dus echt een dropl*l geweest... Zag net dat ik geen huisnummer had opgegeven bij mijn adres op de website van Thakker 8)7

Die gaat dus retour... Zal nogmaals mailen met het juiste adres (inmiddels aangepast op de site).
Lang leve autocomplete van Chrome...

Er zijn nog een stuk of 10 LP's onderweg van verschillende bronnen, en ik kan nu niet luisteren :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
Ik heb trouwens nog een Akai AP-B110 platenspeler staan, weet iemand wat ik ervoor zou kunnen vragen? Ik dacht zelf in de buurt van €30, is dat een beetje realistisch?

De snaar heb ik onlangs nog vervangen en er zit een Ortofon OMB element op met naald "10" waar ik helaas niet van weet hoeveel uur deze er al op heeft zitten. De stofkap heeft toch wel aardig wat gebruiksporen, maar is verder wel heel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
yodeluxe schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 11:53:
Ik heb trouwens nog een Akai AP-B110 platenspeler staan, weet iemand wat ik ervoor zou kunnen vragen? Ik dacht zelf in de buurt van €30, is dat een beetje realistisch?

De snaar heb ik onlangs nog vervangen en er zit een Ortofon OMB element op met naald "10" waar ik helaas niet van weet hoeveel uur deze er al op heeft zitten. De stofkap heeft toch wel aardig wat gebruikssporen, maar is verder wel heel.
Ik schat de waarde op ongeveer 20-25 euro voor de speler...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
rcor schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 19:35:
[...]

Ik schat de waarde op ongeveer 20-25 euro voor de speler...
Dank je, dan zat ik toch net iets te hoog. Op zich is een draaitafel redelijk te waarderen als die helemaal standaard is, maar ik twijfelde nog wat vanwege het element (dat toch wel net een klasse hoger is).

Binnenkort maar eens op MP zetten (of iemand hier moet interesse hebben ;) O-) ).

Even heel wat anders, ik had laatst de LP van Max Richter binnengekregen, de reissue van Memoryhouse op wit vinyl. Ga ik die afspelen, zit er enorm veel gekraak in, alsof iemand 'm eerst even flink heeft staan opwrijven, zo statisch! Ik nog proberen 'm met Knosti te wassen, maar het probleem bleef. Dus toch nog maar even op internet kijken, blijk ik niet de enige te zijn met dit probleem :(
Daar baal ik toch wel flink van, een eerdere persing van een paar jaar geleden bleek hetzelfde probleem te hebben, maar ik had toch wel gehoopt dat die maatschappij het deze keer wel goed voor elkaar zou hebben. Niet dus |:(

Wel een mooi album binnengekregen van Boy & Bear genaamd Harlequin Dream. Lekkere muziek en mooie artwork. En als bonus blijkt het ook nog eens een picture disc te zijn :)

Afbeeldingslocatie: http://www.jpc.de/image/w600/front/0/0067003098915.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
yodeluxe schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 21:41:
[...]

Dank je, dan zat ik toch net iets te hoog. Op zich is een draaitafel redelijk te waarderen als die helemaal standaard is, maar ik twijfelde nog wat vanwege het element (dat toch wel net een klasse hoger is).

Binnenkort maar eens op MP zetten (of iemand hier moet interesse hebben ;) O-) ).

Even heel wat anders, ik had laatst de LP van Max Richter binnengekregen, de reissue van Memoryhouse op wit vinyl. Ga ik die afspelen, zit er enorm veel gekraak in, alsof iemand 'm eerst even flink heeft staan opwrijven, zo statisch! Ik nog proberen 'm met Knosti te wassen, maar het probleem bleef. Dus toch nog maar even op internet kijken, blijk ik niet de enige te zijn met dit probleem :(
Daar baal ik toch wel flink van, een eerdere persing van een paar jaar geleden bleek hetzelfde probleem te hebben, maar ik had toch wel gehoopt dat die maatschappij het deze keer wel goed voor elkaar zou hebben. Niet dus |:(

Wel een mooi album binnengekregen van Boy & Bear genaamd Harlequin Dream. Lekkere muziek en mooie artwork. En als bonus blijkt het ook nog eens een picture disc te zijn :)

[afbeelding]
Ik zou het element los van de speler proberen te verkopen als je een ander goedkoper element nog tot je beschikking hebt die nog goed is met naald... De speler wordt namelijk niet meer waard door het duurdere element of goedkoper bij een goedkoper element... Zo haal je het maximale rendement uit de speler en element... Zonder element zakt de waarde zeker, dus mocht je niets vervangend hebben zou ik hem laten zoals hij nu is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
Helaas heb ik geen ander element, maar het is wel een goede tip! Misschien dat ik nog ergens tegen een element aan loop, al schat ik die kans klein in. En ik ga er ook niet teveel moeite in stoppen, uiteindelijk blijft het toch een budgetmodel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://auubra.blu.livefilestore.com/y2paqCS1qk0MGaY2cHGkC5W5FBoIQ3CCft2gX9SFPJ_-hvSUtAYRt-vEimeZCXx1WiRIL7d1MjYeILHIPNfY9zqkyKw_CZ7C0bOkr4cz33aJzQ/1690107_530909027024802_349942708_n.jpg?psid=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:50

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

[...]

Klopt, opinions are like assholes, everybody has one. Belt drive klinkt absoluut beter in mijn oren. Geeft o.a. minder trillingen door dan een direct drive. Voorbeeld: Klop met je hand eens op het chassis van je SL 1200, hoor je hard terug via je speakers.
En als je op het chassis van een belt drive tikt hoor je dan niets? :+

Maar ff serieus, ik reageer altijd vrij "heftig" als 1200s worden weggezet als "inferieur dj spul". En dan wordt er gezegd: "een project debut klinkt beter"... En dan denk ik.. Ja vast. Een stuk multiplex met een wiebelarmpje is natuurlijk beter :+

Kijk je naar de koude specs, dan doet een 1200 het echt zo slecht nog niet. Zet je er een goed (hifi) element op, dan heb je een draaitafel die je nooit meer zal verslijten. Wil je iets meer? Demp de arm, maak de voeding extern.

[ Voor 35% gewijzigd door teacher op 08-02-2014 19:58 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

teacher schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 19:38:
[...]

Op de mijne niet nee. Heb een Thorens TD 2001 met los geveerd sub chassis. Ook bij andere tafels die ik had, had ik dat ook niet: Pro-Ject Debut III, Thorens TD 318, Pro-Ject 2Xperience acryl. No offense, maar die SL 1200 is gewoon top voor een discotheek. Sterk gebouwd, idiot proof, zeker. Maar als je gewoon goed vinyl wil luisteren, zou ik echt verder kijken. Hij klinkt "OK", en meer niet. Men zal hier wel commentaar op hebben, so be it. Voor een fractie van de prijs ben je veel beter af in geluidkwaliteit.

Vriend van me heeft een Technics SL1210 MK5, gehoord met diverse opstellingen en elementen. Het blijft donker klinken. De soundstage is ook beperkt vind ik. Klinkt niet zo groots en wijds als een goede Thorens.

Nadeel van mijn Thorens is dan weer dat de riem van de pulley afspringt (inmiddels opgelost). Hij komt lanzgaam op gang, komt wat gammel over. Maar het klinkt, zo goed.

Het element doet het meest, vast ook bij een Technics. Maar ik blijf ze overpriced vinden als het gewoon gaat om goed vinyl afspelen, zonder DJ noodzaak.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2014 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Ik ben bij Rob (Dr Thorens) langsgeweest met m'n Thorens TD166 voor een onderhoudsbeurtje, en was erg blij verrast met het positieve commentaar. Blijkbaar is het apparaat netjes gemod door vorige eigenaar(s) en goed onderhouden geweest voor ik hem overkocht. Hij staat wel bijna droog qua olie, er zit ondertussen speling op een aantal lagers, de snaar moet vervangen, etc dus hij kan wel wat liefde gebruiken, maar is er niks echt kapot of weggesleten. Een beurtje is voldoende dus, geen andere reparaties of overige mods nodig. Over ongeveer 2 weekjes krijg ik 'm weer terug, ben erg benieuwd!

Verder ook ontzettend leuke man om mee te babbelen over vinyl, kerel heeft duidelijk veel liefde voor het onderwerp en wil je graag van alles vertellen. Heb er nog anderhalf uur gezeten en gekeken naar het overige speelgoed wat ie in huis had. Hij was ook helemaal lyrisch over deze arm van Origin Live:
http://www.originlive.com/budget-tonearms-alliance.html
Budget-spul qua prijs, maar speelde in zijn ervaring veel duurdere armen eruit. Maar goed, de arm van een draaitafel laten vervangen zit nog wel een X jaar in de toekomst voor mij als n00b :)

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
[...]

Maar ff serieus, ik reageer altijd vrij "heftig" als 1200s worden weggezet als "inferieur dj spul". En dan wordt er gezegd: "een project debut klinkt beter"... En dan denk ik.. Ja vast. Een stuk multiplex met een wiebelarmpje is natuurlijk beter :+

Kijk je naar de koude specs, dan doet een 1200 het echt zo slecht nog niet. Zet je er een goed (hifi) element op, dan heb je een draaitafel die je nooit meer zal verslijten. Wil je iets meer? Demp de arm, maak de voeding extern.
Ik snap eigenlijk ook nooit die hele discussie dat een Pro-Ject beter zou zijn dan een Technics SL-1200 MKII. Ik heb beide platenspelers en ik hoor weinig verschil. De Pro-ject mag dan theoretisch een betere platenspeler zijn, in de praktijk werkt naar mijn gevoel een Technics beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilaNL
Le Enfant! schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 21:49:
[...]

Ik snap eigenlijk ook nooit die hele discussie dat een Pro-Ject beter zou zijn dan een Technics SL-1200 MKII. Ik heb beide platenspelers en ik hoor weinig verschil. De Pro-ject mag dan theoretisch een betere platenspeler zijn, in de praktijk werkt naar mijn gevoel een Technics beter.
Dat komt waarschijnlijk omdat de speler ook heel weinig uitmaakt in verhouding tot het element en de speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

En ik reageer dan ook weer heftig als een SL 1200 als de beste platenspeler ter wereld wordt neergezet :+ Niet per se nu, maar ik lees het zo vaak dat ik ff wat tegengeluid wilde laten horen. Ik wil hem ook zeker niet degraderen tot DJ ding. Het is een goede hifi platenspeler.
Ook met je eens dat een Pro-Ject Debut niet zaligmakend is, in tegendeel. Dan liever een SL 1200. Om te zeggen dat de speler weinig uitmaakt, waag ik te betwijfelen. Element doet het meest, maar niet alles.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2014 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 09 februari 2014 @ 11:57:
[...]

En ik reageer dan ook weer heftig als een SL 1200 als de beste platenspeler ter wereld wordt neergezet :+ Niet per se nu, maar ik lees het zo vaak dat ik ff wat tegengeluid wilde laten horen. Ik wil hem ook zeker niet degraderen tot DJ ding. Het is een goede hifi platenspeler.
Ook met je eens dat een Pro-Ject Debut niet zaligmakend is, in tegendeel. Dan liever een SL 1200. Om te zeggen dat de speler weinig uitmaakt, waag ik te betwijfelen. Element doet het meest, maar niet alles.
Ik kom zelf van een Mc Crypt DJ-2650B af... Deze speler is onlangs defect gegaan (potmeter voor de motor snelheid van de 33-toeren was compleet naar de vaantjes)... Nu wilde ik hiervoor mijn Hitachi HT-R10 in de plaats zetten, maar ook die ging helaas stuk tijdens een opknap poging...

Nu heb ik als tijdelijke vervanger een Kenwood KD-42R (tot ik een deftige Technics SL-Q3 of SL-Q2 heb gevonden voor de juiste prijs in mijn regio), maar wat een verschil met de Mc Crypt! Als ik hem dan langs de Hitachi zet wordt het verschil ineens flink minder, amper hoorbaar... En dat terwijl ik had verwacht dat de Hitachi het dik zou gaan winnen van de Kenwood qua sound...

Of te wel: het kan veel verschil uitmaken, maar dat hoeft niet perse is mijn voorlopige conclusie... Mijn ervaring die ik heb opgedaan tijdens en na de opknap poging van mijn Hitachi is dan ook dat over het algemeen het element en de bekabeling zijn die dus bepalen hoe je speler klinkt (zij hebben het grootste aandeel hier in en met bekabeling bedoel ik naast de tulp-bekabeling ook de toonarm / headshell bekabeling)...

Kijken we naar de demping wordt het m.i. een ander verhaal, daar maakt het verschil wel wat uit per speler... Mijn Hitachi had een betere demping dan de Mc Crypt DJ-2650B en de Kenwood KD-42R...

Of te wel: een betere demping zorgt ervoor dat er minder bijgeluiden van buitenaf effect hebben op je plaat die je aan het afspelen bent...
Vandaar dat ik ook nog goed mijn ogen de kost geef om zo een mooie SL-Q3 / SL-Q2 te scoren voor de juiste prijs in mijn regio, daar van deze speler de demping een stuk beter is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

[...]

Nadeel van belt drive zou kunnen zijn dat wow en flutter hoger ligt dan bij direct-drive. Maar een goede belt drive loopt stabiel zat, geen waarneembaar gejank of trillen. Dus doet er niet toe.
Dan heb jij je speler verkeerd aangesloten, en wellicht een aardeprobleem ;)
Ik hoor namelijk helemaal niets als ik op het chassis klop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilaNL
rcor schreef op zondag 09 februari 2014 @ 14:00:
[...]

Ik kom zelf van een Mc Crypt DJ-2650B af... Deze speler is onlangs defect gegaan (potmeter voor de motor snelheid van de 33-toeren was compleet naar de vaantjes)... Nu wilde ik hiervoor mijn Hitachi HT-R10 in de plaats zetten, maar ook die ging helaas stuk tijdens een opknap poging...

Nu heb ik als tijdelijke vervanger een Kenwood KD-42R (tot ik een deftige Technics SL-Q3 of SL-Q2 heb gevonden voor de juiste prijs in mijn regio), maar wat een verschil met de Mc Crypt! Als ik hem dan langs de Hitachi zet wordt het verschil ineens flink minder, amper hoorbaar... En dat terwijl ik had verwacht dat de Hitachi het dik zou gaan winnen van de Kenwood qua sound...

Of te wel: het kan veel verschil uitmaken, maar dat hoeft niet perse is mijn voorlopige conclusie... Mijn ervaring die ik heb opgedaan tijdens en na de opknap poging van mijn Hitachi is dan ook dat over het algemeen het element en de bekabeling zijn die dus bepalen hoe je speler klinkt (zij hebben het grootste aandeel hier in en met bekabeling bedoel ik naast de tulp-bekabeling ook de toonarm / headshell bekabeling)...

Kijken we naar de demping wordt het m.i. een ander verhaal, daar maakt het verschil wel wat uit per speler... Mijn Hitachi had een betere demping dan de Mc Crypt DJ-2650B en de Kenwood KD-42R...

Of te wel: een betere demping zorgt ervoor dat er minder bijgeluiden van buitenaf effect hebben op je plaat die je aan het afspelen bent...
Vandaar dat ik ook nog goed mijn ogen de kost geef om zo een mooie SL-Q3 / SL-Q2 te scoren voor de juiste prijs in mijn regio, daar van deze speler de demping een stuk beter is...
Die Hitachi was gewoon defect. Dat de bekabeling bepaalt hoe je speler klinkt is dan een wat vreemde conclusie. Zonder kabels klinkt je speler inderdaad niet, en met verkeerd aangesloten kabels dus ook niet. Als je goed aangesloten en niet-kapotte bekabeling vergelijkt, durf ik er wel een kratje op te zetten dat je het verschil niet hoort in een dubbelblinde abx test (hier liep heel lang een topic over en die discussie wil ik hier niet weer opstarten :+, maar het moge duidelijk zijn wat ik ervan denk).

En dezelfde mening heb ik over platenspelers, en zo te zien heb je hetzelfde ervaren als ik. Namelijk dat het verschil meer zit in de demping van omgevings- en motorgeluiden dan in geluidskwaliteit (en dan zet ik omgevingsgeluiden er nog als concessie bij, want eigenlijk vind ik dat je je tafel gewoon op een rustige plek moet neerzetten). Uiteindelijk is de functie van de tafel om het element de kans te geven de muziek te maken: op de goede snelheid, onder de goede hoek, met het goede gewicht de naald door de groeven laten gaan. Tuurlijk, als je lagers verrot zijn of je hebt crappy motorisolatie klinkt het niet goed, maar zowel de Pro-Ject Debut als SL-1200 als welke andere degelijke speler in goede staat zijn gewoon in orde.

Je Mc Crypt had een ruis erin en liep te snel, dus ja dat is dan ofwel een defect of gewoon een niet-degelijke speler (ik ken die hele speler verder ook niet). Je Hitachi klonk na reparatie (op de John Mayer opname) prima (behalve dat links en rechts geloof ik waren omgedraaid :D ). Alleen wat gesuis, maar dat zou goed in de plaat kunnen zitten. Dus het verbaast me niet dat je geen verschil hoort met een andere prima speler met hetzelfde element en dezelfde plaat. Als je een SL-Q3 hebt ben ik desalniettemin wel geïnteresseerd in een vergelijkje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MilaNL schreef op zondag 09 februari 2014 @ 18:08:
[...]

Die Hitachi was gewoon defect. Dat de bekabeling bepaalt hoe je speler klinkt is dan een wat vreemde conclusie. Zonder kabels klinkt je speler inderdaad niet, en met verkeerd aangesloten kabels dus ook niet. Als je goed aangesloten en niet-kapotte bekabeling vergelijkt, durf ik er wel een kratje op te zetten dat je het verschil niet hoort in een dubbelblinde abx test (hier liep heel lang een topic over en die discussie wil ik hier niet weer opstarten :+, maar het moge duidelijk zijn wat ik ervan denk).
Deze speler was inderdaad defect... En als de bekabeling verkeerd om aangesloten zit klinkt elke platen speler slecht... Dat komt door de tegen fase die je dan krijgt... Er is wel degelijk verschil hoorbaar tussen goede en slechte bekabeling, maar als je hiermee bedoeld dat je tussen een kabel van 5 euro of een van 13 euro amper tot geen verschil hoort moet ik je gelijk geven... Toch prefereer ik altijd dubbel afgeschermde kabels met vergulde connectoren om interferentie van buitenaf en corrosie tegen te gaan... Neemt niet weg dat als je echt dure kabels gaat inzetten er toch wel enig verschil hoorbaar gaat zijn, maar op de vraag of zo'n kabel in plaats van 25 euro nu 200+ euro moet kosten ben ik heel stellig: nee... Dan moet je wel HEEL goede oren hebben en dito audio installatie om bekabeling die gesmeden zijn door elven bij het maanlicht te rechtvaardigen (en dan nog zou ik het zelf nog niet doen)...
En dezelfde mening heb ik over platenspelers, en zo te zien heb je hetzelfde ervaren als ik. Namelijk dat het verschil meer zit in de demping van omgevings- en motorgeluiden dan in geluidskwaliteit (en dan zet ik omgevingsgeluiden er nog als concessie bij, want eigenlijk vind ik dat je je tafel gewoon op een rustige plek moet neerzetten). Uiteindelijk is de functie van de tafel om het element de kans te geven de muziek te maken: op de goede snelheid, onder de goede hoek, met het goede gewicht de naald door de groeven laten gaan. Tuurlijk, als je lagers verrot zijn of je hebt crappy motorisolatie klinkt het niet goed, maar zowel de Pro-Ject Debut als SL-1200 als welke andere degelijke speler in goede staat zijn gewoon in orde.
Deze mening deel ik inderdaad met je... Demping is een van de belangrijkste factoren bij een speler, maar als je een platen speler op een gunstige plek neerzet is de demping ineens minder belangrijk... Besides: wie gaat er nu tijdens het afspelen van een plaat op de behuizing tikken om bewust de speler over te laten sturen?
Je Mc Crypt had een ruis erin en liep te snel, dus ja dat is dan ofwel een defect of gewoon een niet-degelijke speler (ik ken die hele speler verder ook niet). Je Hitachi klonk na reparatie (op de John Mayer opname) prima (behalve dat links en rechts geloof ik waren omgedraaid :D ). Alleen wat gesuis, maar dat zou goed in de plaat kunnen zitten. Dus het verbaast me niet dat je geen verschil hoort met een andere prima speler met hetzelfde element en dezelfde plaat. Als je een SL-Q3 hebt ben ik desalniettemin wel geïnteresseerd in een vergelijkje ;)
Met betrekking tot de Mc Crypt:
Dat was een defecte potmeter die de motor snelheid moest regelen voor de 33-toeren plaat... Was een goedkoop exemplaar, dus dat die potmeter zolang mee gegaan heeft is een mirakel... Desalniettemin heb ik veel plezier beleefd met de Mc Crypt en als hij niet stuk was gegaan had ik hem zeker elders nog ingezet... Voor de 103 euro inclusief verzendkosten die hij eind 2007 gekost heeft is het geen miskoop geweest mijn inziens...

Met betrekking tot de opname van John Mayer:
De rechter en linker waren inderdaad per ongeluk omgedraaid... Kwam ik na de opname pas achter, maar daar klonk de Hitachi inderdaad niet zo slecht meer... Alleen moest de Azimuth instelling nog gedaan worden, maar hoe dat gedaan kon worden moest ik nog even uitzoeken... Toen ik er achter was hoe je die kon inregelen op de Hitachi ging het jammer genoeg mis bij het afstellen van de Azimuth en scheurde het plastic kopje waar de headshell in vastzat doordat het plastic poreus geworden was in de loop der tijd...

Met betrekking tot de test met een SL-Q3/SL-Q2:
Daar ben ik ook benieuwd naar... Zodra ik er een heb opgepikt voor de juiste prijs zal ik een opname maken en delen via het Vinl.net forum zodat ik en anderen een vergelijk kunnen maken... Ik ben ook erg benieuwd naar jou mening tegen die tijd... Hoewel mijn tijdelijke Kenwood ook erg muzikaal klinkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-10 16:04
rcor schreef op zondag 09 februari 2014 @ 19:03:
[...]
Er is wel degelijk verschil hoorbaar tussen goede en slechte bekabeling, maar als je hiermee bedoeld dat je tussen een kabel van 5 euro of een van 13 euro amper tot geen verschil hoort moet ik je gelijk geven... Toch prefereer ik altijd dubbel afgeschermde kabels met vergulde connectoren om interferentie van buitenaf en corrosie tegen te gaan...

[...]
Net bij een platenspeler maakt het iets uit. Hoe meer capaciteit in de kabels, hoe meer HF-roll-off. En dat is nu eens meetbaar en hoorbaar :) Zonder in elfenlicht behandelde kabels :+

Idealiter wil je je phono-kabel zo laag mogelijk (+-50pF max. bvb) qua capaciteit - Op die manier kan je altijd nog wat toevoegen voor een vlakke respons. Een standaard line-kabel of mic-kabel zal niet zo'n lage specs hebben. Altijd de specs van de kabelboer erbij nemen en uitrekenen :) Oh, en kabels met heel veel shielding, hebben meestal ook een hoge capaciteit/meter. Oppassen dus ;)

edit: bovenstaand dus voor MM - MC is best ongevoelig voor capaciteit door stukken lagere inductie.

[ Voor 4% gewijzigd door Wirehead op 09-02-2014 20:30 ]

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kwam zojuist een SL-1200 (en die klinkt net zo goed als de SL-Q2 / SL-Q3 van Technics) in mijn regio tegen... Direct een goed bod geplaatst, nu maar hopen dattie toe hapt en dat ik de speler kan ophalen voor het geboden bedrag...

Edit 11-02-2014: SL-1200 gaat niet meer door... Heb nu mijn zinnen gezet op een Thorens TD-318 welke ik zondag ga beluisteren en indien hij bevalt / in orde is ga overnemen...

[ Voor 27% gewijzigd door rcor op 11-02-2014 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rcor schreef op zondag 09 februari 2014 @ 21:48:
Ik kwam zojuist een SL-1200 (en die klinkt net zo goed als de SL-Q2 / SL-Q3 van Technics) in mijn regio tegen... Direct een goed bod geplaatst, nu maar hopen dattie toe hapt en dat ik de speler kan ophalen voor het geboden bedrag...

Edit 11-02-2014: SL-1200 gaat niet meer door... Heb nu mijn zinnen gezet op een Thorens TD-318 welke ik zondag ga beluisteren en indien hij bevalt / in orde is ga overnemen...
Dat is een hele fijne speler die 318!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 18:12:
[...]

Dat is een hele fijne speler die 318!
Ik weet... Ik heb meerdere spelers waar ik op zoek naar ben via marktplaats en als optie beschouw:
- Technics SL-Q2 / SLQ-3
- Technics SL-1200 MKII / SL-1210 MKII
- Thorens TD318 MKI / MKII / MKIII
- Thorens TD321 MKI / MKII / MKIII

De Technics spelers worden door velen onderschat en vaak aangezien als DJ-speler... En dat is geheel onterecht, zeker bij de SL-1200 die de allergrootste DJ draaitafel gehalte met zich mee draagt...

Velen weten niet dat deze speler halverwege de jaren '70 op de markt is gekomen als mid-end hifi draaitafel en dat de Technics eigenlijk niet voor DJ-gebruik op de markt was gekomen...

De stevige bouw, snelle start,stabiele draaisnelheid en zeer goede demping zorgde ervoor dat deze ook geschikt bleek voor DJ's en discotheken (want die gingen de SL-1200 massaal gebruiken door de genoemde redenen), waarna Technics de speler aan de professionele audio catalogus toevoegde en de speler van een budget DJ-element (Stanton AL500MKII) en slimpmat ging voorzien in de loop der tijd...

Voor de liefhebbers heb ik hier nog een leuk stukje tekst over de Technics SL-1200 gevonden (geschreven door Wim Koekebacker):
http://www.opusklassiek.nl/audio/audio-wk/technics_sl1200.htm

Desondanks is een Thorens ook zeker een hele leuke speler welke ik graag zou willen bezitten omdat er lekker veel aan te tweaken valt (en dat ga ik in de toekomst zeker doen als ik de Thorens TD-318 speler weet te bemachtigen)... Daarnaast klinkt een Thorens ook zeer mooi en zal mijn Goldring 2100MM element met 2300mm naald ook zeer goed tot zijn recht gaan komen op de TD-318... Ik hoop dan ook dat ik zondag echt een succes ga hebben in Zwolle, want dan wordt het pas echt genieten van mijn platen...

Verwijderd

rcor schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 19:55:
[...]
Voor de liefhebbers heb ik hier nog een leuk stukje tekst over de Technics SL-1200 gevonden (geschreven door Wim Koekebacker):
http://www.opusklassiek.nl/audio/audio-wk/technics_sl1200.htm
Hier ook nog een stukje: http://thevinylanachronis...-of-technics-sl-1200.html

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik vraag mij wel af hoe er een geluidsverschil kan zijn tussen belt-drive en direct-drive. Of beter gezegd, hoe dit bepalend kan zijn voor een geluidsverschil.
Het enige logische wat ik kan bedenken is dat het een verschil is in nauwkeurigheid. En dan lijkt direct-drive mij nauwkeuriger dan een storingsgevpelige en flabberend riempje.

Maargoed, hoe dieper mensen graven hoe meer het placebo effect opduikt. Ik houd het er maar op dat áls er geluidsverschil is tussen twee van zulke spelers, dit niet aan de aandrijving ligt.

[ Voor 6% gewijzigd door Nyarlathotep op 13-02-2014 12:37 ]

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Er zijn wel verschillen bij beide soorten aandrijving. Uiteindelijk is het maar net wat de een prettiger vindt.
Het blijft immers appels met peren vergelijken, net als cd vs vinyl….

Eindeloze, nutteloze discussie.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Nyarlathotep schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 12:37:
Ik vraag mij wel af hoe er een geluidsverschil kan zijn tussen belt-drive en direct-drive. Of beter gezegd, hoe dit bepalend kan zijn voor een geluidsverschil.
Het enige logische wat ik kan bedenken is dat het een verschil is in nauwkeurigheid. En dan lijkt direct-drive mij nauwkeuriger dan een storingsgevpelige en flabberend riempje.

Maargoed, hoe dieper mensen graven hoe meer het placebo effect opduikt. Ik houd het er maar op dat áls er geluidsverschil is tussen twee van zulke spelers, dit niet aan de aandrijving ligt.
Een belt-drive heeft idd last van Rumble zoals dat zwabberende riempje dan in vakterm heet... Maar bij een slecht gedempte direct drive (waar de SL-1200 van Technics niet tot behoord, want die is zeer goed gedempt) kan de motor bij geluiden veroorzaken die door het element tijdens het afspelen wordt opgepikt... Dit omdat de platter direct in contact staat met de motor...

Mijn tijdelijke Kenwood heeft hier enorm last van, met als resultaat een hol klinkend geluid... Wederom is het niet de bekabeling waar het probleem in zit, maar de demping... Als ik deze Kenwood zelf beter zou gaan dempen kan het hol klinken al direct veel minder worden gemaakt...

• bartsled
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-10 08:16
Ik heb een replacement naald (Ortofon F15S MKII) gekocht voor mijn Thorens 166 MKII. Die ga ik er zo op prikken, maar ik zit nog een beetje te dubben of ik de antiskating en het contragewicht wel goed heb ingesteld. Er staat een tracking force van 1 tot 3 gr. voor meen ik. Wat adviseren jullie?

Wat ik dubbel wil checken is het instellen van de naalddruk. Het balanceren met 't contragewicht is geen probleem. De volgende stap is dan de zwarte ring te draaien naar 0 zonder het contragewicht te draaien. Vervolgens draai je de ring naar de gewenste naalddruk, moet ik dan ook het contragewicht meedraaien? Dus beide ringen richting mijn naald draaien?

• MilaNL
bartsled schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 19:57:
Ik heb een replacement naald (Ortofon F15S MKII) gekocht voor mijn Thorens 166 MKII. Die ga ik er zo op prikken, maar ik zit nog een beetje te dubben of ik de antiskating en het contragewicht wel goed heb ingesteld. Er staat een tracking force van 1 tot 3 gr. voor meen ik. Wat adviseren jullie?

Wat ik dubbel wil checken is het instellen van de naalddruk. Het balanceren met 't contragewicht is geen probleem. De volgende stap is dan de zwarte ring te draaien naar 0 zonder het contragewicht te draaien. Vervolgens draai je de ring naar de gewenste naalddruk, moet ik dan ook het contragewicht meedraaien? Dus beide ringen richting mijn naald draaien?
Ja je moet dan het contragewicht meedraaien. Wat je met dat balanceren doet is eigenlijk je contragewicht "ijken". Balans is ongeveer een druk van 0 gram, dus zet je je arm in balans en schuif je de schaal naar de 0 gram. Als je daarna aan het contragewicht draait zou de schaal mee moeten draaien. (en anders draai je ze gewoon allebei tegelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Naboo schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 12:46:
Er zijn wel verschillen bij beide soorten aandrijving. Uiteindelijk is het maar net wat de een prettiger vindt.
Het blijft immers appels met peren vergelijken, net als cd vs vinyl….

Eindeloze, nutteloze discussie.
Ik moet wel zeggen dat de laatste belt-drive tafel die ik heb gehoord uit mijn kindertijd stamt. Dus eigenlijk moet ik mijn mond houden :P

Thakker had mijn pakketje weer retour gekregen, omdat ik zo dom was om het huisnummer niet mee te geven. Inmiddels is ie weer onderweg...

Ook deze plakken vinyl zijn onderweg. Dat wordt smullen:

Afbeeldingslocatie: http://blood-music.com/web/negura-layout.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Nyarlathotep op 14-02-2014 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsled
MilaNL schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 20:24:
[...]

Ja je moet dan het contragewicht meedraaien. Wat je met dat balanceren doet is eigenlijk je contragewicht "ijken". Balans is ongeveer een druk van 0 gram, dus zet je je arm in balans en schuif je de schaal naar de 0 gram. Als je daarna aan het contragewicht draait zou de schaal mee moeten draaien. (en anders draai je ze gewoon allebei tegelijk)
Thanks! :) Ik heb alles op 1.5gr gezet, is dat juist? Een afgeragde Dylan, oude CSNY en nieuwe Arctic Monkeys klinken stuk voor stuk lekker. Veel beter dan de oude naald. Volgende stap is een nieuw element, maar eerst hier nog wat uurtjes op spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een collega vertelde mij een paar weken geleden, dat zijn buurman ook een groot vinyl liefhebber is, maar nu toch een groot deel van zijn platen ging verkopen. Hij vertelde me dat er volgens hem genoeg interessante platen voor mij tussen zouden zitten.

Nu had ik afgelopen weekend eindelijk wat tijd, en heb ik met de buurman een afspraak gemaakt om langs te komen. We zouden wat platen luisteren onder een kop koffie en dat ik zou kunnen kijken of er wat Lp's tussen zaten die ik wel zou willen overnemen. Hij had ongeveer 500 van zijn 1200 LP's te koop gezet waar ik lekker tussen mocht zoeken.

Na aan het eind van de dag veel gepraat en geluisterd te hebben ben ik naar huis gegaan met 36 LP's :)
Heb ze toen ik thuis kwam gelijk allemaal maar even op de foto gezet.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7297/12517834554_4eda9be807_b.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2865/12517369005_d547e59a29_b.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3727/12517368675_bf99d2e66c_b.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3740/12517833214_aa390d2734_b.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2844/12517479383_4d33ed07f8_b.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3734/12517832404_a15fec885f_b.jpg

Al met al een zeer geslaagde dag, erg aardige man met een goede muziek smaak die ook nog eens veel verstand van platenspelers heeft. Maar het belangrijkste zijn de prachtige nieuwe aanwinsten die ik heb kunnen meenemen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09-2024

Pepperana

Brabander in hart .....

Tjonge mooie platen zitten daar tussen!

Vanavond naar een Technics 1700 mk2 kijken.
Deze heeft een Technics EPC-270 C element welke ik niet ken en google zegt er ook niet zoveel over.
Weet iemand hoe deze zich verhoud tegen een Denon 110 of AT 95e?

Mijn TD160 gaat dan in de verkoop.

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-10 17:28
Pepperana schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 15:35:
Tjonge mooie platen zitten daar tussen!

Vanavond naar een Technics 1700 mk2 kijken.
Deze heeft een Technics EPC-270 C element welke ik niet ken en google zegt er ook niet zoveel over.

Mijn TD160 gaat dan in de verkoop.
Ik heb een 1810 mk2 hier staan en die doet het prima. Degelijke draaitafel die ik gebruik om mee te dj-en in de huiskamer samen met de 1210 mk2 en een mengpaneel.
Ik denk dat die 1700 mk2 ook wel een goede draaitafel is.

Deze heeft dezelfde knoppen als de 1800 serie zo te zien.

[ Voor 12% gewijzigd door Bestla op 14-02-2014 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperana

Pepperana

Brabander in hart .....

Als de berichten op forums allemaal kloppen is het bijna dezeflde speler als een 1200 alleen de demping is bij de 1700 wat beter. Ik wil hem voor het luisteren gebruiken ik heb geen DJ ambities ;-).

Jouw video is de 'gewone' 1700.
Dit is de Mk2:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSDb7c5OT_WG2wAigMub9lx-XYASeoFpGViXfg7ijBEyRt-b-uz

[ Voor 10% gewijzigd door Pepperana op 14-02-2014 17:44 ]

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pepperana schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 15:35:

EPC-270c is iets beter dan de at95 vind ik, maar redelijk vergelijkbaar.
Het is eigenlijk een beetje de at95e van vroeger. Veel meegeleverd met vroegere japanse tafels, alleskunner, werkbare compliantie, klankkleur geschikt voor popmuziek, betaalbaar met elliptische naald etc,
Alleen jammer dat de naalden niet meer verkrijgbaar zijn.
Die denon is veel beter (mc met nude naald geeft veel meer detail) maar heeft een heel ander klankkarakter.

Zo'n sl-1700mk2 is een leuke tafel, met idd dezelfde arm (en instelmogelijkheden) als de sl1200mk2. de 1700mk2 is ook behoorlijk zeldzaam (in tegenstelling tot de mk1)

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 01-10 21:37
Lijkt wel een combi van een SL-Q3 en SL1200mk2...

je hebt ook nog een EPC207c element... dit ligt hier ergens in een la te liggen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperana

Pepperana

Brabander in hart .....

Thanks voor de tips! Vanavond de speler eens aansluiten. Hij heeft er een nieuwe eliptische naald opgezet welke uit het doosje kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Eigenlijk alleen gekocht voor de artwork:

Afbeeldingslocatie: https://ycpi-farm3.staticflickr.com/2870/12524013834_2e29df93b8_o.jpg

Deborah Harry - KooKoo, met art van HR Giger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pepperana schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 12:49:
Hij heeft er een nieuwe eliptische naald opgezet welke uit het doosje kwam.
En dat is een originele naald (dus van technics)? Of een namaaknaald (tonar/pfanstiel/etc)?

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 15-02-2014 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperana

Pepperana

Brabander in hart .....

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/t/TONAR-DIAMOND-RECORD-PLAYER-PHONOGRAPH-NEEDLE-981-DS-NEW-CASED-/00/s/MTYwMFgxMzg4/z/OFsAAMXQUmFSklc0/%24_35.JPG
Dit is een foto van een soortgelijk doosje.

Dit type nummer:
http://www.pickupnaald.co...2-pickupnaald-tonar-841de

(Origineel is beter neem ik aan ;( )

[ Voor 63% gewijzigd door Pepperana op 15-02-2014 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterC86
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-08-2020
Hallo (potentiële) vinyl liefhebbers,

Tijd geleden dat ik wat gepost heb, maar inmiddels een kleine collectie aan het opbouwen. Veelal bij tweedehands zaakjes, rommelmarkten en platenbeurzen mijn spul gekocht. Inmiddels een ortofon red element gekocht en dat maakt een behoorlijk verschil met mijn Goldring G800. Deze ortofon hangt op een AKAI AP- 307. De plaatjes draaien daarop lekker weg. Voor mensen die twijfelen of ze met vinyl willen beginnen; het geluid en de ervaring is compleet anders dan een cdtje of flacje opzetten. Wees wel bereid om geld uit te geven, want dat ga je doen. Vandaag even naar de tweedehands platenboer in Den Haag geweest en een paar pareltjes op de kop weten te tikken. Alles voor €110.

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img842/9881/z6w1.jpg

Coldplay uit 2002
Nirvana unplugged uit 1994
In utero uit 1993 franse persing rood
Nevermind uit 2009 blauw
EVOL uit 2012
Electric ladyland limited edition black vinyl 2012
Them uit 1986

[ Voor 3% gewijzigd door PeterC86 op 15-02-2014 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag een leuke tweedehands platen speler gekocht: Thorens TD-318 MKI... De speler is in goede staat en de oude tulp-bekabeling is onlangs vervangen door nieuwe tulp-bekabeling... Alleen dient nog de snaar in de toekomst vervangen te worden, maar daarvoor kon ik hem gewoon niet laten staan (de speler loopt nu keurig op snelheid, dus de snaar is nog niet versleten)... Snaren zijn bij William Thakker in Duitsland toch niet zo duur (Thorens origineel: € 21,90, Thakker kloon: € 12,50 excl. verzendkosten)... Dus als de tijd zover is bestel ik uiteraard een originele snaar van Thorens om geen ellende te krijgen...

Even nog een leuke foto gemaakt nadat ik mijn Goldring 2100MM element met 2300MM naald heb afgemonteerd en afgesteld:
Afbeeldingslocatie: http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/WP_20140216_003_zpsc6833bd6.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door rcor op 16-02-2014 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rcor schreef op zondag 16 februari 2014 @ 20:25:
Vandaag een leuke tweedehands platen speler gekocht: Thorens TD-318 MKI... De speler is in goede staat en de oude tulp-bekabeling is onlangs vervangen door nieuwe tulp-bekabeling... Alleen dient nog de snaar in de toekomst vervangen te worden, maar daarvoor kon ik hem gewoon niet laten staan (de speler loopt nu keurig op snelheid, dus de snaar is nog niet versleten)... Snaren zijn bij William Thakker in Duitsland toch niet zo duur (Thorens origineel: € 21,90, Thakker kloon: € 12,50 excl. verzendkosten)... Dus als de tijd zover is bestel ik uiteraard een originele snaar van Thorens om geen ellende te krijgen...

Even nog een leuke foto gemaakt nadat ik mijn Goldring 2100MM element met 2300MM naald heb afgemonteerd en afgesteld:
[afbeelding]
Gefeliciteerd rcor! Goede keuze, mooie tafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 17 februari 2014 @ 10:19:
[...]

Gefeliciteerd rcor! Goede keuze, mooie tafel.
Ik ben er dan ook heel blij mee... Binnenkort bij Thakker effe een nieuwe snaar bestellen en dan in de toekomst uit voorzorg laten servicen bij Dr. Thorens en eventueel wat upgrades uitvoeren die zinvol zijn... De eerste upgrade heb ik zojuist al gedaan: gestabiliseerde netvoeding volgens advies van Rob (Dr. Thorens)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand van jullie waar ik eventueel nog een ophangsysteem als hieronder kan bestellen? Ik kan het niet echt vinden.
Firestorm schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 21:09:
Ik heb vandaag het door mij bestelde ophangsysteem binnen gekregen! Kon het uiteraard niet laten om alles gelijk op te hangen:

[afbeelding]

De bijgeleverde plastic ringetjes ga ik denk ik nog eens vervangen door metalen:
[afbeelding]

Verwijzing naar bestelgegevens:
Advertentie
Bedankje:
Minneyar in "Het Grote Vinyl Topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:24
Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 12:49:
Weet iemand van jullie waar ik eventueel nog een ophangsysteem als hieronder kan bestellen? Ik kan het niet echt vinden.

[...]
Ja daar vraag je wat, ik heb dat zelf eens gehad. Ik was er uiteindelijk niet te vreden over aangezien de hoezen van de LP's op deze manier naar verloop van tijd overdreven zo gaan staan () in plaats van ||

Dan kun je beter voor zoiets gaan: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30152596/
RIBBA een plank om je LP's op te zetten.

Daarnaast is het ook zo, zo'n ophangsysteem, dat lijken wel zelf gekrulde breinaalden, toen ik die dingen kreeg dacht ik, heb ik daar nou 20 eu voor betaald?

Just my 2 cents.. ;)

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 12:49:

[...]
http://waaghals.com/
Rechtsonder op de pagina. Met metalen ringetjes!

Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://www.waaghals.com/images/lp_hangers.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo Jeltel, bedankt!!!!
Jelte schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 13:36:
[...]
http://waaghals.com/
Rechtsonder op de pagina. Met metalen ringetjes!

Voorbeeldje:
[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
Vreselijk nieuws voor de vinyl verzamelaars onder ons. Ikea gaat stoppen met de Expedit-lijn. :'( Al is mijn vinyl collectie nog niet zo groot, ik ga dit weekend toch maar eens wat inkopen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvM
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-10 11:25

NvM

Le Enfant! schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 20:47:
Vreselijk nieuws voor de vinyl verzamelaars onder ons. Ikea gaat stoppen met de Expedit-lijn. :'( Al is mijn vinyl collectie nog niet zo groot, ik ga dit weekend toch maar eens wat inkopen doen.
Vooralsnog is de Expedit alleen gecanceld in Duitsland. Dat betekent niet dat dit in andere landen niet gaat gebeuren, maar er is nog niets over bekend. En er komt een alternatief voor terug: de Kallax. Als je 'vreselijk' nieuws meldt, wees dan wel volledig: http://www.core77.com/blo...nue_the_expedit_26469.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tsja, ik gebruikte zelf de Träby lijn, maar die is al een jaar of wat uit de handel.....
Daar kon ik iets beter verlichting in bouwen.

Maar goed, het is ook niet dat ik wanden vol met platen heb, 1 kast is wel voldoende :)

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 19-02-2014 21:38 ]

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-10 16:04
NvM schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 20:57:
[...]

Vooralsnog is de Expedit alleen gecanceld in Duitsland. Dat betekent niet dat dit in andere landen niet gaat gebeuren, maar er is nog niets over bekend. En er komt een alternatief voor terug: de Kallax. Als je 'vreselijk' nieuws meldt, wees dan wel volledig: http://www.core77.com/blo...nue_the_expedit_26469.asp
Nadeel is wel dat de wanden dunner zijn. Stevigheid was toch imho al een probleem voor Vinyl storage in een Expedit. Spijtige zaak.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik heb zo'n Expedit staan, flink gevuld met boeken.
Als ik een klein duwtje tegen de zijkant geef, gaat de kast wel heen en weer. Je zult de kast dus wel écht moeten verankeren aan de muur. En dan moet je bereid zijn om gaten te willen boren in de muur (die bereidwilligheid ontbreekt bij mij).

De beste vinyl kast is er 1 die je zelf bouwt. Misschien dat ik dat nog eens doe... Vierkant kastje in elkaar flansen kan zo moeilijk niet zijn :)

• bartsled
Ik heb de stellingkast van Expedit. Die is maar 1 of 2 seizoenen in de collectie geweest. Ideaal omdat m'n apparatuur er in past en ook mijn cd collectie. In vergelijking tot die evenredige schaps uitvoering is deze ook een heel stuk degelijker. Ik weet nog toen ik mijn 2x2 in elkaar zette, het sloot niet naadloos aan dus gaf ik een tik met de vlakke hand. Ram zo door het 'hout' heen.
Nyarlathotep schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 09:00:
Je zult de kast dus wel écht moeten verankeren aan de muur.
Je kan er misschien ook een achterwand van hardboard tegenaan timmeren. (met ook her en der een klein spijkertje bij de tussenwandjes.
Dat doet vaak ook wonderen omdat je meer verband krijgt in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Afbeeldingslocatie: http://ughh.com/store/covers_original/MKMR16109LP-3.jpg

Soon to be mine, vanacht verzonden vanuit de US of A.

Compleet onder een steen gelegen en deze deluxe vinyl gemist ten tijde van de release. Dan moet je in de buidel tasten maar dan heb je ook wat :P

Veruit een van de vetste albums van 2013

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
loewie1984 schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 10:32:
[afbeelding]

Soon to be mine, vanacht verzonden vanuit de US of A.

Compleet onder een steen gelegen en deze deluxe vinyl gemist ten tijde van de release. Dan moet je in de buidel tasten maar dan heb je ook wat :P

Veruit een van de vetste albums van 2013
Mooie hoes en gekleurde lp's loewie1984! Hopelijk komen ze snel aan om er lekker van te kunnen gaan genieten... Ik zal de nummers van dit album ook maar eens opzoeken en kijken of ik de muziek ansich ook kan waarderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
rcor schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 21:24:
[...]

Mooie hoes en gekleurde lp's loewie1984! Hopelijk komen ze snel aan om er lekker van te kunnen gaan genieten... Ik zal de nummers van dit album ook maar eens opzoeken en kijken of ik de muziek ansich ook kan waarderen...
Dankje, kan ik meteen maar even melden dat ik een terugval heb gehad. Mijn vinyl uitgaven waren de laatste tijd ruim binnen de perken, maar nu zijn London Grammar, Blaudzun, Beck en Moss samen met The Heist op weg naar mijn adres... :P

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperana

Pepperana

Brabander in hart .....

De Technics 1700 mk2 speelt erg goed!
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t1/q74/s720x720/1920145_537801719651611_112593760_n.jpg

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1/q75/s720x720/1656377_537801962984920_1603619229_n.jpg

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1/q72/s720x720/1601356_537801892984927_1869522552_n.jpg

mr_petit een dm gestuurd met de vraag naar een goed element voor deze tafel. Goed en duidelijk antwoord gehad en daardoor een Audio Technica AT 440 MLa gekocht.

Deze moet nog binnenkomen maar hoe moet ik het element afstellen als hij er eenmaal aanhangt?

Ik heb deze links al gevonden:
http://www.audio-technica...e3e65/at440mla_manual.pdf
http://www.audiophilia.com/features/cartridge_setup.htm
http://www.vinylengine.co...ignment-protractors.shtml

Het ziet er ingewikkeld uit!

[ Voor 3% gewijzigd door Pepperana op 22-02-2014 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die laatste link (met de protractors) is het lastigst. Dat draait om de juiste positie van het element in de headshell; het z.g. uitlijnen.
Ik doe dat met een 2 punts protractor (stupid protractor). Ik begin met op de voorkant van het element met plakband een stiftje uit een vulpotlood te plakken. Zo kan je de haakse lijn goed zien. En dan is het een kwestie van heen en weer schuiven totdat beide punten op de protractor geraakt worden, waarbij het belangrijk is dat je element goed recht in je headshell zit (de vulpotloodstift moet dus netjes haaks op je headshell staan).

Dat is een erg priegelig werkje, en doorgaans ook de grootste oorzaak van gebroken naalden! (je moet steeds je naald neerzetten op een plateau dat kan draaien (1 stukje tegen de richting in draaien en je naald knakt dubbel ;))
àls ik zo'n vinylengine stupid protractor gebruik (dus zelf uitgeprint op papier), dan lamineer ik dat ding eerst (met zo'n verwarmding van de lidl/aldi, en een plastic hoesje). Een naald glijdt net wat beter over plastic dan papier (vreet in de vezels) en hij is steviger etc.

Er is ook een hele simpele methode (voor een 'japanse arm' zoals die ook in de sl-1700 zit) en dat is met een 'overhang gauge':
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/t/VINTAGE-PIONEER-OVERHANG-GAUGE-FOR-TURNTABLE-NEEDLE-CARTRIDGE-CHECK-FROM-SPEC-/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/rqwAAMXQHDlRfoV6/$(KGrHqR,!l!FFyUWhZObBRfoV6o7yw~~60_35.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.needledoctor.com/Technics-Overhang-Gauge-image.pjpeg
Afbeeldingslocatie: http://mixonline.com/mag/603TFFigA.jpg

Het idee is dat je naaldtip dus een bepaalde vaste afstand van de basis van je headshell moet hebben, en als je element dan mooi recht in je headshell zit, heb je een bepaalde afstelling. (waarschijnlijk iets wat in de buurt komt van de baerwald afstelling).
Voor jouw arm is die 'overhang' 52mm geloof ik.
Dit staat ook in de gebruiksaanwijzing (als je die niet hebt: vinylengine.com), en misschien heb je die overhang gauge er ook wel bij gekregen. Anders zijn ze wel los te koop. (je kan er gewoon eentje van een sl-1200 kopen op ebay oid).

Voor de rest natuurlijk goed je naalddruk instellen met de procedure volgens de handleiding (ik kan het vaak niet geloven hoe vaak dit fout gaat bij mensen).
Dus eerst de arm laten balanceren (met het element erin); dat is 0 gram (want zwevend in balans). Daarna de losse ring op 0 gram en daarna het gehele contragewicht draaien naar de gewenste naalddruk (voor die 440mla is dat gok ik ergens rond de 1,5 gram, maar daar kan iemand die daadwerkelijk met dat ding draait beter iets over zeggen). Ik zou 'm denk ik niet ver onder de 1,5 gram zetten.
Naalddruk instellen (en de meeste andere handelingen) doe je altijd met de naaldbeschermer erop! (beschermkapje naar beneden klikken).

En daarna moet je bij de 1700 nog de armhoogte (VTA, vertical tracking angle) instellen. Een goed uitgangspunt is als de naald op de plaat rust/draait, moet de arm netjes horizontaal staan.

hmmm misschien is zo'n overhang gauge een goede musthave voor beginners

[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 22-02-2014 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
De naaldruk van die 440 is inderdaad 1,5 gram. Meer druk is echt niet goed. Visuele controle laat zien dat 1,5 gram een mooie 'ruimte' laat zodat de boel nog een beetje kan 'veren' tijdens het afspelen. Denk hierbij aan bulten, of platen die een forse warp hebben.

Ben erg te spreken over de 440 op mijn SL1200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
Gisteren maar weer eens op kringlooptocht geweest, deze keer best wel veel mee naar huis genomen :)

De oogst:

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img401/6988/v5qo.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img829/3144/cfym.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img41/8375/zxvm.jpg

Ik ben vooral blij met de plaat van Ramses Shaffy, ik was al langer op zoek naar z'n LP's, maar kwam nooit wat tegen. Deze zag er wel behoorlijk gebruikt uit met allemaal kleine krasjes, geen binnenhoes meer en ontzettend smerig. Gelukkig is die in de Knosti mooi schoon geworden, nu is die tenminste afspeelbaar :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperana

Pepperana

Brabander in hart .....

Thanks voor de uitleg! Ik zou niet willen dat ze naald breekt in ieder geval.
Zijn de betere audio winkels in staat om het element af te stellen? Ik wil namelijk dat het goed gebeurt.
Dan ga ik hier naar opzoek in de regio Eindhoven/tilburg/denbosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Pepperana schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 00:40:
De Technics 1700 mk2 speelt erg goed!
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

mr_petit een dm gestuurd met de vraag naar een goed element voor deze tafel. Goed en duidelijk antwoord gehad en daardoor een Audio Technica AT 440 MLa gekocht.

Deze moet nog binnenkomen maar hoe moet ik het element afstellen als hij er eenmaal aanhangt?

Ik heb deze links al gevonden:
http://www.audio-technica...e3e65/at440mla_manual.pdf
http://www.audiophilia.com/features/cartridge_setup.htm
http://www.vinylengine.co...ignment-protractors.shtml

Het ziet er ingewikkeld uit!
Mooie speler, en veel draaiplezier er mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Morgen mn draaitafel weer ophalen, woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor een?
-edit- "weer ophalen". dus geen nieuwe?

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2014 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Mijn Thorens TD166 ligt bij Dr Thorens, had een beurtje nodig, 2w geleden ingeleverd en kan 'm nu weer komen halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pepperana schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 11:37:
[...]

Zijn de betere audio winkels in staat om het element af te stellen?
Ik vind persoonlijk het niveau van 'de betere audiowinkel' vaak niet hoger dan de puistekop die het kaartje gaat voorlezen wat erbij hangt als je een vraag stelt 8)7
Goede test is altijd of ze een loefgren of stevenson uitlijning aanraden en waarom.
99% kan daar geen antwoord opgeven. Als je dat niet weet hoor je ook niet voor een ander een element te uitlijnen (en geld voor te vragen) vind ik.

Er zijn natuurlijk wel enkele winkels van naam die draaitafels als hun stokpaardje hebben en dat doen, maar die zullen dat uitgebreid doen specifiek op jouw tafel (dus met scoop, testplaat etc) en daar ook een passend honorarium voor vragen ;)

[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 22-02-2014 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acolyte57 schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 16:44:
Mijn Thorens TD166 ligt bij Dr Thorens, had een beurtje nodig, 2w geleden ingeleverd en kan 'm nu weer komen halen :)
Dik :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 17:52:
[...]
Er zijn natuurlijk wel enkele winkels van naam die draaitafels als hun stokpaardje hebben en dat doen, maar die zullen dat uitgebreid doen specifiek op jouw tafel (dus met scoop, testplaat etc) en daar ook een passend honorarium voor vragen ;)
En dat honorarium is ook terecht meestal. Rik Stoet is zeker een half uur bezig geweest met het installeren van mijn element. Scopes, digitale metertjes voor elk facet kwamen er aan te pas (VTA van de arm, naalddruk, optimale tracking, azimuth etc etc. Mag ook wel voor een element van € 519 (gratis montage bij die aankoop, anders € 30). Je kan zelf wel met je geprinte protractortje lopen pielen, maar de wetenschap dat het optimaal afgesteld is door een professional, daar zou ik graag een paar tientjes voor betalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2014 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ook met scoop, digitale metertjes etc (voor vta naalddruk en wat dan ook), zal je ook ALTIJD met een protractor aan de slag moeten. Of die zelf geprint is of niet doet daar niets aan af. Protractor=protractor
Sterker nog: je begint met de protractor. Dàt is de basis.
Welke uitlijning je daarbij kiest is een tweede, maar die uitlijning (dus feitelijk afstelling van overhang/armlengte) staat geheel los van antiskating, VTA, azimuth en naalddruk. Het is dus geen kwestie van 'òf', maar een kwestie van èn. (neemt niet weg dat je idd een tijdje bezig bent met afstellen als je alle facetten wilt doorlopen, en dat moet uiteraard betaald worden).
Maar de meeste audiowinkels kunnen dat niet. Dat doen maar enkele winkels. Idd rik stoet, en natuurlijk zaken als audioselectief (die verkopen (vrijwel) alleen maar draaitafels, al jaren). Hanze hifi zal dat ook wel doen. Maar ja, dan zijn den haag, sneek en zwolle dus gedekt.
Maar goed, mijn instelling is altijd dat wat een professional kan, jezelf ook kan leren. Je moet er alleen open voor staan :)

Azimuth kan peperana met z'n huidige setup denk ik niet afstellen. VTA en naaddruk zijn al behandeld. Die twee zijn ook zeer met elkaar verbonden.

Maar ook een scoop en testplaat zijn trouwens modelinstellingen. Je gebruikt daarvoor een bepaald signaal (de track op de testplaat). Dat houdt niet automatisch in dat je naald bij een muzieksignaal hetzelfde reageert. Met een track op de testplaat zoek je de uiterste capaciteiten van je element op, om verschillen duidelijk meetbaar of hoorbaar te maken, maar dat signaal is natuurlijk wezenlijk anders dan wat voor signaal er ook maar in muziek voorkomt.
Ik heb wel eens gedacht om bijv. antiskating uit te lijnen met een monoplaat en dan te kijken naar het verschil in beide kanalen. Bijv. door 1 kanaal geinverteerd op te tellen bij het andere kanaal en dan voor de gehele lengte van de plaat het gemiddelde signaal te analyseren (zachter=beter).
Dit wordt nooit gedaan (misschien is nog nooit iemand hier op gekomen), maar ik vraag me af of dit een werkbare methode kan zijn. Dat zou namelijk een (de enige) antiskating instelling zijn op basis van een muzieksignaal. Nu heb je eigenlijk alleen een (hard) testsignaal (sinus), of de gladde track methode (of op basis van gewicht, ca. 1/10 van de naalddruk).. Die gladde trackmethode wordt vaak afgeraden omdat er geen 'naald in de groef' zou zitten, maar die methode heeft natuurlijk net zo weinig te maken met muzieksignaal als die harde testtrack. Ik heb beide instellingen wel eens vergeleken, en eigenlijk zat daar helemaal niet zoveel verschil tussen. Probleem is dat dat vaak (nou ja, per definitie zelfs) op een bepaalde positie van de plaat wordt gedaan. Ook dat zou in mijn methode gecompenseerd worden ;).

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 22-02-2014 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimmel
  • Laatst online: 02-10 13:25

Wimmel

Hello

Analogue productions heeft een testplaat met een track die gebruikt kan worden om jouw idee mee uit te voeren.
Track 4 1kHz @ reference level, vertical
This out-of-phase signal should cancel to nothing when summed to mono.
Any signals still present are distortion artifacts, lack of channel balance, or timing (phase) anomalies. This test can be a second confirmation of anti-skate adjustment.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Iemand die dit boek heeft:

http://www.passionforvinyl.com/

Afbeeldingslocatie: http://www.passionforvinyl.com/img/carousel/slide1.jpg

Ik heb het besteld.
Ben wel benieuwd :-)

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wimmel schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 20:42:
Analogue productions heeft een testplaat met een track die gebruikt kan worden om jouw idee mee uit te voeren.

[...]
Dat is toch wat anders.
Die plaat is namelijk wel stereo gesneden op 2 kanalen. (en natuurlijk weer een testsignaal op referentieniveau)
mono is vertikaal gesneden (stereo op 45 graden)
Maar het lijkt er wel op.
Waar het om gaat is dat je niet een test doet op referentieniveau (hard signaal) en op een referentiefrequentie, maar op een representatief signaal.
Iedereen die platen afstelt weet hoe z'n naald reageert op 1khz of 440hz, maar hoe (vooral je antiskating) zich gedraagt op 100hz of 10khz is volgens mij een raadsel.
De skatingkracht komt voort uit de weerstand die de naald ondervindt van de groef. Vergelijk het met een autoband: die heeft op een gladde weg ook een heel andere rolweerstand dan op een hobbelige weg. En dan is de hoogte van de hobbels (analoog voor het volume van het signaal) van invloedt, maar ook of het lange glooiende heuvels zijn of hele korte ribbels achter elkaar (analoog voor de frequentie van het signaal).

Dat is dus een aspekt wat met de huidige testplaten en testmethoden niet onderzocht wordt.
Oh en dan heb je ook nog de snelheid waarmee de band rolt. Dat is uiteraard ook van belang (analoog voor de positie van de plaat: de binnenste groef draait 2x zo langzaam als de buitenste groef, dus dat is hetzelfde verschil als rolweerstand van een auto die 100km/u rijdt of 200km/u)

Goed, mijn test is dan wel langdurig, maar ik heb geen flauw idee of je dan hele andere waarden krijgt als op een testplaat (wat dus zo'n test zou rechtvaardigen danwel niet), en over dat soort zaken kan ik ook heel weinig vinden.

[ Voor 60% gewijzigd door mr_petit op 22-02-2014 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Beta schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 21:23:

[afbeelding]

Ik heb het besteld.
Waar heb je het besteld, want bij bol.com is het niet leverbaar.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Ik heb hem besteld ( pre-order) bij Amazon.co.uk.

http://www.amazon.co.uk/P...TF8&qid=1383063863&sr=1-1

[ Voor 3% gewijzigd door Bestla op 23-02-2014 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beta schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 21:23:

[afbeelding]

Ik heb het besteld.
Ja heb ik ook. Leuk om alle anekdotes en verhalen te lezen van vinyl verzamelaars, platenbazen, artiesten etc. Na 8 verhalen merk je dat ze bijna allemaal het zelfde vertellen. Toch echt wel leuke aanwinst. Af en toe lees ik een paar verhalen met een lekkere plaat op de Thorens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:32
Right. Ik volgens mij besmet met vinyl, hoe kom ik daar van af?

Ik wist dat mijn vriendin diverse platen had, en ze ook nog wel eens op marktjes en dergelijke meenam. Ze hebben ergens een mooi plekje in een kast gekregen toen we samen gingen wonen. Zaterdag jl stelde mijn vriendin voor haar platenspeler eens aan te sluiten... ouch. Denk Aldi aanbiedingsniveau met als hoofdfeature een continu variabel toerental. Klonk echt niet...
... zondagmiddag heb ik een fatsoenlijke speler (Thorens TD160) gekocht en aangesloten, en klonk eea tenminste zoals het ooit bedoeld was. Leuk om de stapel singels door te grazen en te spelen. Wordt er heel hebberig van, krijg de neiging te kijken waar in de beurt kringloopwinkels e.d. zitten :P.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ijdod schreef op zondag 23 februari 2014 @ 23:16:
Right. Ik volgens mij besmet met vinyl, hoe kom ik daar van af?

Ik wist dat mijn vriendin diverse platen had, en ze ook nog wel eens op marktjes en dergelijke meenam. Ze hebben ergens een mooi plekje in een kast gekregen toen we samen gingen wonen. Zaterdag jl stelde mijn vriendin voor haar platenspeler eens aan te sluiten... ouch. Denk Aldi aanbiedingsniveau met als hoofdfeature een continu variabel toerental. Klonk echt niet...
... zondagmiddag heb ik een fatsoenlijke speler (Thorens TD160) gekocht en aangesloten, en klonk eea tenminste zoals het ooit bedoeld was. Leuk om de stapel singels door te grazen en te spelen. Wordt er heel hebberig van, krijg de neiging te kijken waar in de beurt kringloopwinkels e.d. zitten :P.
Mooie Thorens speler hoor... Heeft veel upgrade potentie... Maar persoonlijk prefereer ik graag een Thorens 318 platen speler omdat die net effe wat beter is fabriek af... Maar dat is ieder z'n smaak...

En schaam je niet voor je hebberigheid... Dat is een bijkomstigheid die absoluut ervoor gaat zorgen dat je het liefst zo min mogelijk cd's gaat afspelen of gebruik gaat maken van een dienst zoals Spotify...

[ Voor 9% gewijzigd door rcor op 23-02-2014 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Hij is weer terug!

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7327/12731252154_72bc6de905_o.jpg

Voor wie mijn vorige posts niet gelezen had - ik heb een jaar of 3 geleden deze draaitafel op aanraden van dit topic gekocht in plaats van een nieuwe Project of Rega budgettafel. Een Thorens TD166, ivm cheap + tweakbaarheid, maar dat bleek later onnodig want de vorige eigenaar had hem al gemod met oa een TP16 mkIV arm, demping op verschillende onderdelen, andere bekabeling, etc.

Na vorig jaar wat twijfel of ik deze wou houden of toch voor een wat gebruikersvriendelijk apparaat zou willen gaan - met automatische afslag bijvoorbeeld - is dit toch mijn draaitafel gebleven en besloot ik in november dat ie eigenlijk wel een beurtje verdiende. Vorige eigenaar vertelde dat de tafel al sinds begin jaren '90 in opslag lag en ik verwachte niet dat er na haast 25 jaar nog olie op de goede plekken zat.

Na een tijdje op de wachtlijst was Rob (Dr Thorens) begin februari beschikbaar en heeft hij mijn tafel onder handen genomen. Hij was redelijk tevreden over het modwerk wat reeds gedaan was en heeft daar wat verbeteringen in aangebracht, kabels opnieuw gesoldeerd en verlegd bijvoorbeeld, maar verder niks hoeven vervangen. Daarom verder alle mechanica schoongemaakt en opnieuw netjes in de olie gezet, speling uit de lagers gehaald. Vering goed ingesteld en in laten zakken. Arm en element juist afgesteld. Nieuwe bodemplaat van trespa met 3 trespa voetjes eronder gemonteerd. Voor zover mogelijk uiterlijke oneffenheden weggepoetst, gepolijst en gespoten. Nieuwe snaar erop. En voila!

Vanmiddag weer opgehaald na 2 weekjes zonder en staat nu weer lekker te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 19:45
Koopt eigenlijk iemand wel eens een nieuwe Thorens? :P (http://www.platomania.eu/etalage/list/id/1599)
Al zou ik ook voor zon ouder type gaan als ik zo de prijzen zie en het design, Bij die 1e in de link moet ik een beetje aan een random plastic fantastic speler denken. De rest is ook niet bijzonder. (imho)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Hah, ik heb eigenlijk nog nooit iemand horen praten over moderne Thorens nu je het zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Acolyte57 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 00:51:
Hah, ik heb eigenlijk nog nooit iemand horen praten over moderne Thorens nu je het zegt.
h4ze schreef op maandag 24 februari 2014 @ 00:21:
Koopt eigenlijk iemand wel eens een nieuwe Thorens? :P (http://www.platomania.eu/etalage/list/id/1599)
Al zou ik ook voor zon ouder type gaan als ik zo de prijzen zie en het design, Bij die 1e in de link moet ik een beetje aan een random plastic fantastic speler denken. De rest is ook niet bijzonder. (imho)
Voor nieuwe Thorens spelers geld dat ze nog steeds zeer goed zijn, maar veel duurder dan een tweedehands 300 / 100 serie speler van de jaren '80... Daardoor is het gewoon interessanter om een ouder model op de kop te tikken via marktplaats... Geluidskwalitatief maakt het namelijk in principe in ieder geval niets uit... Of te wel: waarom veel investeren als je voor minder geld een net zo goede platenspeler van Thorens kunt kopen (zij het tweedehands)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Is het Thorens van nu nog wel het Thorens van vroeger? Dacht dat het merk overgekocht was oid? Kan er naast zitten hoor maar zoiets staat me bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:09
Gisteren weer een hele vette plaat besteld. Hele aparte muziek, dit is een duo uit Duitsland. Vooral vet door de diepe bas in de muziek.

Moderat - 2

http://www.monkeytownreco...e-edition-monkeytown036lp

Al het goed is komt die woensdag al binnen.

[ Voor 18% gewijzigd door Wackmack op 24-02-2014 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Misschien ook leuk om even te laten zien, pics die Rob me opstuurde van het work in progress:

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5487/12749916314_3c83a06bcb_c.jpg

Bitumen demping rondom de kast en op het subchassis waren er al. Aarde was voorheen rommelig aangelegd en zat het subchassis in de weg bij het vrij veren. Rob heeft hier nu 1 aardepunt gemaakt op het chassis, waar losse kabels vandaan komen die naar de externe aarde, arm en het subchassis gaan. Daarnaast de audiokabels, die origineel aan de kastkant dat witte blok ingingen, omgelegd en ook bij de kast verplaatst om zo min mogelijk invloed uit te oefenen op de beweging van het subchassis.

Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2841/12749474865_4d9948d1a2_c.jpg

Hier zie je de demper op de aslager beneden en de verplaatste voedingskabel rechtsboven. Deze zat eerst gebundeld met de audiokabels gemonteerd wat voor storing zou kunnen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Acolyte57 schreef op zondag 23 februari 2014 @ 23:48:
Hij is weer terug!

[afbeelding]

Voor wie mijn vorige posts niet gelezen had - ik heb een jaar of 3 geleden deze draaitafel op aanraden van dit topic gekocht in plaats van een nieuwe Project of Rega budgettafel. Een Thorens TD166, ivm cheap + tweakbaarheid, maar dat bleek later onnodig want de vorige eigenaar had hem al gemod met oa een TP16 mkIV arm, demping op verschillende onderdelen, andere bekabeling, etc.

Na vorig jaar wat twijfel of ik deze wou houden of toch voor een wat gebruikersvriendelijk apparaat zou willen gaan - met automatische afslag bijvoorbeeld - is dit toch mijn draaitafel gebleven en besloot ik in november dat ie eigenlijk wel een beurtje verdiende. Vorige eigenaar vertelde dat de tafel al sinds begin jaren '90 in opslag lag en ik verwachte niet dat er na haast 25 jaar nog olie op de goede plekken zat.

Na een tijdje op de wachtlijst was Rob (Dr Thorens) begin februari beschikbaar en heeft hij mijn tafel onder handen genomen. Hij was redelijk tevreden over het modwerk wat reeds gedaan was en heeft daar wat verbeteringen in aangebracht, kabels opnieuw gesoldeerd en verlegd bijvoorbeeld, maar verder niks hoeven vervangen. Daarom verder alle mechanica schoongemaakt en opnieuw netjes in de olie gezet, speling uit de lagers gehaald. Vering goed ingesteld en in laten zakken. Arm en element juist afgesteld. Nieuwe bodemplaat van trespa met 3 trespa voetjes eronder gemonteerd. Voor zover mogelijk uiterlijke oneffenheden weggepoetst, gepolijst en gespoten. Nieuwe snaar erop. En voila!

Vanmiddag weer opgehaald na 2 weekjes zonder en staat nu weer lekker te draaien.
Mijn Thorens TD-318MKI staat op de planning voor eind juni dit jaar... Die man moet erg goed zijn, gezien de goede recensies op marktplaats, de positieve verhalen op dit topic en de lange wachttijd alvorens je aan de beurt bent... Ik laat daar mooi wat onderhoud plegen en ik laat er een terminal op monteren zodat ik weer gebruik kan gaan maken van mijn Ru Connected interlinks, want die zijn toch echt flink beter dan de goedkope kabels die er nu op gemonteerd zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Acolyte57 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 17:43:
Misschien ook leuk om even te laten zien, pics die Rob me opstuurde van het work in progress:
Dat ziet er allemaal netjes uit. ook flinke bitumendemping.
Is dat ook een nieuwe motor ofzo? (zo ziet hij er iig uit)
Hij ziet er sowieso schoon/goed van binnen uit (geen rookaanslag uit vervlogen tijden etc, plastic weinig vergeelt...)

[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 24-02-2014 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Ouch... 40 pond???? En de release datum klopt ook niet, want vorige week was de 2e druk al binnen.

http://www.limitedvinyl.nl/nl/passion-for-vinyl.html
27 euro

[ Voor 9% gewijzigd door Naboo op 24-02-2014 20:20 ]

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Dan is het hard gegaan, eergisteren nog besteld voor 26 pond, samen met '1001 Albums you need to listen before you die' (de originele)

[ Voor 10% gewijzigd door loewie1984 op 24-02-2014 22:35 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

mr_petit schreef op maandag 24 februari 2014 @ 19:34:
Dat ziet er allemaal netjes uit. ook flinke bitumendemping.
Is dat ook een nieuwe motor ofzo? (zo ziet hij er iig uit)
Hij ziet er sowieso schoon/goed van binnen uit (geen rookaanslag uit vervlogen tijden etc, plastic weinig vergeelt...)
Nee, originele motor. Nog wel even schoongemaakt door Rob en weer geolied enzo. Krijg je echt rookaanslag op de binnenkant van een draaitafel als die in een rokershuis staat? Ieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Servor schreef op maandag 24 februari 2014 @ 08:06:
Is het Thorens van nu nog wel het Thorens van vroeger? Dacht dat het merk overgekocht was oid? Kan er naast zitten hoor maar zoiets staat me bij.
Thorens was failliet gegaan in het jaar 2000, maar hebben een doorstart gemaakt in Zwitserland... Een deel van de huidige lijn platenspelers is dan ook nog steeds gebaseerd op de spelers van de jaren '80 / begin jaren '90...

Zie onderstaande link voor de geschiedenis:
http://www.theanalogdept.com/thorens_history.htm

Pagina: 1 ... 58 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic