_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Omdat de oorspronkelijke headshell er niet meer bij zit, wil ik voor de PNP cartridge gaan:

Nu zie ik dat deze een aansluiting heeft volgens de SM2 norm. Nu ben ik er bijna zeker van dat dit de aansluiting is op de tonearm van de Technics (klik en schroef zeg maar).
Toch wilde ik hier even checken of dit echt gaat werken? Want dan bestel ik 'm vandaag nog
[ Voor 7% gewijzigd door Nyarlathotep op 06-01-2014 15:55 ]
Hellfish zei me niks dus net ff youtube opgezocht. Damn, wat een takkeherrie is datTouchdomex schreef op zondag 05 januari 2014 @ 21:26:
[...]
Hij heeft zelfs hellfish en Venetian Snares en Bong-Ra![]()
Alleen is die Hellfish wel echt afschuwelijk duur![]()
Binnenkort als mijn platenspeler het weer doet daar wat dingen bestellenVooral Hellfish
Die mastering is echt oprecht briljant. Elke luistersessie hoor je andere dingen. Elke koptelefoon laat je weer meer ontdekken van de muziek.

Ieder zijn meug zullen we maar zeggen. Maar ik snap wel wat je bedoelt met iedere keer andere dingen horen, zit heel erg veel in idd
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Het is echt een enorme bak ruis, klopt. Ben normaal ook absoluut niet van dat soort muziek uitzonderingen zijn er uiteraard zoals altijdThe Eagle schreef op maandag 06 januari 2014 @ 16:33:
[...]
Hellfish zei me niks dus net ff youtube opgezocht. Damn, wat een takkeherrie is dat![]()
Ieder zijn meug zullen we maar zeggen. Maar ik snap wel wat je bedoelt met iedere keer andere dingen horen, zit heel erg veel in idd
Ik wist eerst ook niet wat ik ermee aan moest maar het is niet je gewone hardcore ofzo. Livesessies van hem boeien mij ook niet terwijl ik normaal echt een kik krijg van live. Die albums zijn zo perfect gemixed dat ik bijna dat alleen al zo bewonder dat ik er iets van wil hebben.
Zelfde als met Ayreon en Devin Townsend. Wat meer mijn muziek is. Die zorgen eigenlijk altijd dat de mastering bij de sound past die ze willen maken. Dat kan ik alleen maar aanmoedigen!
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Ja, dat gaat werken, maar ik kan geen correcte data van de 'overhang' van dat element+headshell vinden.Nyarlathotep schreef op maandag 06 januari 2014 @ 15:54:
Nu zie ik dat deze een aansluiting heeft volgens de SM2E norm. Nu ben ik er bijna zeker van dat dit de aansluiting is op de tonearm van de Technics (klik en schroef zeg maar).
Toch wilde ik hier even checken of dit echt gaat werken? Want dan bestel ik 'm vandaag nog
Er staat 'lenght 52mm', maar is dat de lengte of de overhang zelf?
Ook schrijven ze dat dat overeen zou komen met een baerwald uitlijning op de meeste toonarmen, maar op verschillende fora lees ik dat 52mm de voorgeschreven overhang voor een sl1200 is (voorgeschreven door technics) en dat dat meer overeen zou komen met een stevenson uitlijning.
Ook is het niet duidelijk wat dat ding weegt. Ik zie gegevens van 7,2 gram, maar ik zie ook gegevens van dat de versie zonder headshell 7,2 gram weegt (wat een realistischere aanname is), dus dat rijmt niet met elkaar. De 2m red heeft voor een sl1200 met standaard headshell eigenlijk een wat te hoge compliantie, dus die arm+ headshell is eigenlijk wat te zwaar. Een sl1200 headshell weegt ongeveer 10 gram (uit m'n hoofd). Dus als die pnp versie lichter is dan 17,7 gram (2m red element+schroefjes+standaard headshell), dan is dat een betere (compliantie)match voor een sl1200 dan de normale manier van installeren.
Goed, allemaal wel een beetje wazig.
Het klik en schroef verhaal gaat dus wel passen, maar draaitafeltechniek gaat dus wat verder dan de meccanoprincipes van de aansluitstekkertjes
In ieder geval zal het best 'redelijk' klinken. (of het optimaal is danwel het beste waar voor je geld laat ik in het midden).
Je kan natuurlijk ook een losse nieuwe headshell kopen en los element, maar als je dat niet met een protractor netjes gaat afstellen, dan zal de versie die in de headshell ingebouwd zit ongetwijfeld beter klinken (al is het instellen van alleen overhang op een bepaald aantal mm heel erg eenvoudig, en als het goed is zit er bij je draaitafel daarvoor ook een pasmalletje, waar je je headshell opsteekt en je element dus heen en weer schuift totdat de naaldtip precies bij het streepje zit)
Ook is het een mooie stevige headshell waar hij ingebouwd in zit. Maar daar betaal je wel voor. De PNP versie is ca. 45 euro duurder dan de losse versie. (dat is dus ongeveer de helft duurder)
[ Voor 27% gewijzigd door mr_petit op 06-01-2014 17:53 ]
"man is not truly one, but truly two,"
Is het niet makkelijker/goedkoper een losse headshell erbij te doen, ben je ook wat veelzijdiger. Kan je element nog afstellen ed.Nyarlathotep schreef op maandag 06 januari 2014 @ 15:54:
Ik heb besloten om de Ortofon 2M Red te kopen voor mijn nieuwe Technics SL-1200 MK2 speler
Omdat de oorspronkelijke headshell er niet meer bij zit, wil ik voor de PNP cartridge gaan:
[afbeelding]
Nu zie ik dat deze een aansluiting heeft volgens de SM2 norm. Nu ben ik er bijna zeker van dat dit de aansluiting is op de tonearm van de Technics (klik en schroef zeg maar).
Bij de Conrad heb ik enkele weken geleden nog een Technics look-a-like besteld voor 8 euro oid.
Wise enough to play the fool
Die pnp is aan de zware kant, je wil (moet?) dat dus compenseren door de arm aan de achterkant zwaarder te maken. Wellicht dat de resonantiefrequentie van de totale arm aan de lage kant wordt, maar ik weet niet precies hoe je dat uitrekent...Universal mount fitting a wide range of tonearms. NB: on Technics models please use the auxiliary weight which is vital in this case.
Length 52mm. Headshell with a 2M cartridge pre-mounted provides correct Baerwald alignment with Ortofon TA-110/210, likewise with the major part of tonearms with universal mount
Weight 16,9g, weight with a 2M cartridge pre-mounted 23g
http://www.vinylengine.com/cartridge_database_tools.php
http://www.vinylengine.com/cartridge_resonance_evaluator.php
De sl-1200 heeft een arm met effectieve massa van ca. 12gr (ik denk zelf dat het eerder 14 is maar dat zit in de marge).
Uitgaande van die 12 gram, 7,2 gram voor de cartridge en 0,5 gram voor de schroefjes, kom je bij een opgegeven compliantie van 20 uit op een resonantiefrequentie van 8.01Hz. Dat is wat aan de lage kant.
Echter met een 23 gram pnp unit, en stel we nemen de effectieve toonarm massa zonder headshell van 4 gram (massa van de headshell kan je daar 1:1 van aftrekken), dan komen we op een frequentie van 6.6Hz, wat echt heel laag is. 10Hz is het streefgetal, en alles tussen de 8 en 12hz is goed. Dat is mijn visie iig
Hoe meer je van die 10hz afwijkt, des de groter is de kans op problemen. Dat kan bestaan uit een slecht klankbeeld: als je arm resoneert (die kans wordt steeds groter als je richting de 16 hz gaat (laagste oktaaf), or richting de 4Hz (rumble van lager en trillingen door de voeten)) dan kan je die resonantie als klank of stereobeeld verandering horen in de hogere noten (bij een enkele toon goed te horen, en in een muziekstuk een vertroebeld beeld). Als hij heel erg resoneert, dan kan in hele extreme gevallen de naald uit de groef springen.
[ Voor 91% gewijzigd door mr_petit op 06-01-2014 20:33 ]
Ik heb hem wel goed uitgelijnd nu, (stupid Protracter) echter heb ik nu even een OM pro S eronder zitten.
Maar deze geeft aan dat er tussen de 3 en 5 gram tracking force moet zitten.
Echter op het contra gewicht van de 505-2 zit geen circel waardoor ik exact kan aangeven wat het 0 punt is en hoeveel gram in erop moet zetten. Op de antiscating dan weer wel.
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
Uit jouw post lees ik namelijk dat je niet weet hoe je de naalddruk instelt.
Op die dual kan je niet meer dan 3 gram naalddruk instellen, maar dat zou voldoende moeten zijn voor een dj element.
[ Voor 28% gewijzigd door mr_petit op 07-01-2014 10:00 ]
Dit zit niet op mijn Dual. Dus hoe kan ik dan ooit het juiste aantal gram instellen.

Dàt staat in de gebruiksaanwijzingDj Neo Ziggy schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 12:01:Dus hoe kan ik dan ooit het juiste aantal gram instellen.

Normaal is arm in balans brengen, ding op 0 zetten en dan op het aantal gramdruk draaien qua naald. Daarna antiskating ophetzelfde aantal druk zetten.
Bij deze is het dus arm in balans, en dan aan de zijkant aanpassen qua naald druk en dan pas op de andere dail aanpassen.
Precies dat is het.Dj Neo Ziggy schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 12:28:
Bij deze is het dus arm in balans, en dan aan de zijkant aanpassen qua naald druk en dan pas op de andere dail aanpassen.
Ik heb er geen 'pasmalletje' o.i.d. bijgekregen. Ook heb ik niet de beschikking over een extra gewicht voor achter op de arm. Maar ja, is dat überhaupt wel wenselijk...
Het is jammer dat ik de oorspronkelijke Technics headshell niet heb, die ga ik maar eens opzoeken, of in ieder geval een goed alternatief.
Of wordt met dat gewicht gewoon die draaiknop met gewicht achter op de tonearm bedoeld?
[ Voor 11% gewijzigd door Nyarlathotep op 07-01-2014 15:15 ]
Je zou, lekker eigenwijs, alsnog die pnp kunnen monteren en de arm kunnen dempen.
Orginele headshell is 2 tientjes volgens mij, dus die zou je nieuw kunnen kopen.
Even geteld, maar 51 albums/platen die het me waard leken om te houden, voor 22 euro... Bijna goedkoper dan downloaden, en klinkt beter
Blijft ook wel gaaf om een 40 jaar oude lp uit een hoes te trekken die eruit ziet als nieuw
Nu nog kijken wat ik met de andere 30 lp's doe die er ook bij zaten en ik niet perse meer nodig heb... misschien dat mn vader nog eea wil hebben.
Nu nog tijd om alles te luisteren. Optie is natuurlijk om een andere cheape draaitafel van marktplaats te trekken, een vintage versterker met phono en die met een koptelefoon op mn werk te gebruiken... zullen ze daar leuk vinden
Ik zou het zomaar kunnen doen op mijn werk... Maar dan zonder hoofdtelefoon, er staan namelijk al speakers bij onze oude Nikko 3035 stereo receiver van eind jaren '70 op mijn werkkamer...KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 21:19:
Sow, alle platen die ik afgelopen weekend gekocht had en waarvan ik het waard vond ze te houden hebben nieuwe binnen en buitenhoezen, stuk netter gelijk
Even geteld, maar 51 albums/platen die het me waard leken om te houden, voor 22 euro... Bijna goedkoper dan downloaden, en klinkt beter
Blijft ook wel gaaf om een 40 jaar oude lp uit een hoes te trekken die eruit ziet als nieuw
Nu nog kijken wat ik met de andere 30 lp's doe die er ook bij zaten en ik niet perse meer nodig heb... misschien dat mn vader nog eea wil hebben.
Nu nog tijd om alles te luisteren. Optie is natuurlijk om een andere cheape draaitafel van marktplaats te trekken, een vintage versterker met phono en die met een koptelefoon op mn werk te gebruiken... zullen ze daar leuk vinden

Ik zou alleen een platenspeler hoeven plaatsen om te kunnen luisteren naar mijn vinyl
Die Technics was ook niet goedkoop, dus ben ik zeker bereid een beetje extra tijd en geld te investeren om het beste eruit te halen
Nu kan ik voor 2 tientjes een Technics headshell kopen, of voor 2 euro een gewichtje.
Er zijn natuurlijk genoeg elementen om uit te kiezen in de 2M Red prijsklasse... Maar wat is nu wijsheid?
Headshell kopen, en een los 2M element (of iets anders vergelijkbaars), óf die PNP unit en dan een extra gewicht...
Mijn gevoel zegt om voor een lichtere oplossing te gaan, want een extra gewicht aan je tonearm zal het geluid denk ik nooit verbeteren?
Lastig... en ik bedank jullie ook voor de hulp tot zover
Heb nog wel een 2e hands Benz Micro MC20 te koopmr_petit schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 20:26:
Je kan natuurlijk ook een ander element kopen. Als je 130euro+ als budget hebt valt er zat leuks uit te zoeken met een lagere compliantie.

Gisteren ook maar weer wat schoonmaakalcohol gekocht, kan ik weer een mixje aanmaken om de platen te reinigen. Afgelopen tijd nogal wat 2e hands platen aangeschaft, en ik zag al heel veel vingerafdrukken etc.
Ook nog wat aan het tweaken geweest aan de Pro-ject RPM 5, de motor hangt weliswaar in een rubberen snoer bij de Pro-ject speler. Maar die hangt vervolgens weer direct op de plint, waardoor er alsnog trillingen doorgegeven worden aan de plint. Althans, dat las ik in een online discussie
IIG heb ik nu de schroefjes waar de rubberen band achter gehaakt zit wat hoger geplaatst met ringetjes, en tussen de rubberen band en de plint kleine stukjes schuimrubber gedaan. De motor hangt voelbaar soepeler afgeveerd, dus dempt het hopelijk ook nog weer beter.
Zie bijvoorbeeld: http://www.theapplechap.w...s_by_removing_rumble.html En dan fix 2
[ Voor 9% gewijzigd door _ferry_ op 08-01-2014 11:00 ]
Conrad, niet aan gedacht. Zie daar inderdaad een zwarte headshell voor 9 euro.KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 08:52:
Mijn idee, losse headshell en passend element, best veel keuze in je prijsklasse. En wat ik al zei, bij de Conrad heb je een headshell voor 8-9 euro ofzo, mocht je daar toevallig weleens wat bestellen.
Meteen een meetmalletje bijbestellen, en die reinigingsset met antistatische borstel.
Ik zie daar ook een Audio Technica AT120 element. Nog eens even wat research doen voordat ik beslis
http://www.zum-shop.de/Ca...chnica_c32-317-339_x1.htm
Dan ben je samen met een losse headshell nog steeds goedkoper uit dan een 2m red pnp,
En je zou je budget ook kunnen oprekken tot een at-440mla. Daarvan is bewezen dat deze goed matcht qua compliantie met een sl-1200 (al denk ik dat een at-120e exact hetzelfde presteert op dat vlak aangezien de naaldophanging denk ik volledig gelijk is).
Dus toch maar een headshell en een 2m red of blue.
Heel misschien toch een concorde.... "dj spul" maar de gold of de nightclub mkII hebben nette specs.
Ook een losse headshell met een Ortofon Red/Blue is erg zwaar voor de Technics speler. Die waarschuwing staat op de Ortofon site zowel bij de carttridge als de PNP versie. De cartridge weegt al 16,9 gram. Tel daar 7 gram voor een headshell bij op en je zit op 24 gram.teacher schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 22:09:
Ik heb mezelf ook nog even suf gelezen op allerhande fora en jammer maar waar, ik zou niet voor de pnp gaan. (Die ik overigens ook op mijn huiskamer 1200 wilde monteren). Het is een prima concept, maar hij is simpelweg te zwaar voor een 1200 arm.
Heel misschien toch een concorde.... "dj spul" maar de gold of de nightclub mkII hebben nette specs.
Ik heb bij Thakker een losse headshell besteld (Technics kloon), en de iets duurdere, maar aanzienlijk lichtere AT-440mla besteld. Na wat leeswerk op diverse fora kwam deze eigenlijk een stuk beter uit de bus. En met 6,5 gram aanzienlijk lichter. Mét headshell kom ik dan op 13,5 gram, zowat de helft van die zware Ortofon PNP
Als je niet gaat scratchen of mixen is de AT440Mla die Nyarlathotep besteld heeft een veel betere keus... Zeker als we gaan kijken naar de geluidskwaliteit (en dan met name de hoge tonen)... Daarnaast sloopt zo'n DJ-naald eigenlijk je platen alleen maar tijdens het spelen en dat is eigenlijk best zonde als het niet nodig is...teacher schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 22:09:
Ik heb mezelf ook nog even suf gelezen op allerhande fora en jammer maar waar, ik zou niet voor de pnp gaan. (Die ik overigens ook op mijn huiskamer 1200 wilde monteren). Het is een prima concept, maar hij is simpelweg te zwaar voor een 1200 arm.
Dan zou je op 6 gram komen, maar ortofon spreekt zelf over 7,2 in de brochure http://www.ortofon.com/im...ies_Brochure_2013_web.pdf
Dus de massa van 12 gram (waar de standaard headshell al in zit) plus die 7,2, zeg 8 inc schroefjes.
Kom je op 20 gram totaal.
@rcor: ik geef toe dat de naalddruk wat aan de hoge kant is (een piepklein beetje
[ Voor 40% gewijzigd door teacher op 08-01-2014 23:47 ]
Eens kijken of het wat is, en later eventueel die reinigingsset bij Conrad bestellen.
Voor nu nog niet echt nodig, het aantal oude lp's is bij mij nu nog op twee handen te tellen
En nu wachten op het nieuwe element. Ik ben echt heel erg benieuwd hoe het gaat klinken!
Ik zag ook al software voor windows, en dan kan ik direct via de line-in meten, maar daarvoor had ik nog geen tulp->3,5mm verloopje.
Maar de strekking is duidelijk:
Note: de waardes gaan best wel op en neer, dus screenshot is nogal een momentopname, het ene moment is het lager, 1/10e seconde later weer hoger. Ook is de "stille groef" van de test LP natuurlijk nooit volledig gelijk, 1 vuiltje geeft al een flinke spike.

Zonder demping

Wat schuimrubber onder de motor gedaan, 100hz is een stuk minder, 50hz een stuk meer.

En ik kwam op zoiets uit met stukjes schuimrubber onder de rubberen band waar de motor in hangt.
Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:

Binnenkort nog eens vergelijken met platenspeler->audio kabeltje-> PC met software. Dan heb je geen last van omgevingsgeluid, speaker invloed etc. en is de meting dus veel nauwkeuriger.
Ook heb ik nog getest met een losse motor, van mijn DIY platenspeler, dat zag er nog weer wat beter uit

Nou, laat hem het verschil horen/voelen merken tussen werken met radio, of werken met vinyl. Of te wel , laat hem het verschil in werkprestatie meten tussen werken met de radio of werken met muziek van een LP.rcor schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 21:41:
[...]
Ik zou het zomaar kunnen doen op mijn werk... Maar dan zonder hoofdtelefoon, er staan namelijk al speakers bij onze oude Nikko 3035 stereo receiver van eind jaren '70 op mijn werkkamer...
[afbeelding]
Ik zou alleen een platenspeler hoeven plaatsen om te kunnen luisteren naar mijn vinyl... Maja, mijn baas zal zo'n actie waarschijnlijk niet kunnen waarderen... Er moet immers gewerkt worden onder werktijd...
Ok, je moet na 15/20 minuten van kant wisselen, maar het is muziek zonder reklame, zonder ergenis, waarbij je je lekkerder voelt, en beter presteert. Een win/win/win situtatie.
[ Voor 10% gewijzigd door Bestla op 09-01-2014 16:55 ]
Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Bestla schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 16:52:
[...]
Nou, laat hem het verschil horen/voelen merken tussen werken met radio, of werken met vinyl. Of te wel , laat hem het verschil in werkprestatie meten tussen werken met de radio of werken met muziek van een LP.
Ok, je moet na 15/20 minuten van kant wisselen, maar het is muziek zonder reklame, zonder ergenis, waarbij je je lekkerder voelt, en beter presteert. Een win/win/win situtatie.
Ik ben er bang voor dat hij daar niet zal intrappenNaboo schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 17:08:
Daarnaast, elke 20 minuten even moeten lopen en armen strekken, verhoogd productiviteit.
Maar af en toe opstaan om je benen te strekken is zeker goed voor je... Dat doe ik namelijk ook af en toe gedurende de dag... Sterker nog: in mijn middag pauze maak ik vaak genoeg met mijn directe collega een wandeling buiten de muren van de school waar ik als systeembeheerder actief ben, om zo mijzelf op te frissen en te voorkomen dat ik vierkant uit mijn ogen ga kijken...
[ Voor 16% gewijzigd door rcor op 09-01-2014 17:38 ]
Verwijderd
Ik wist niet eens dat ze op het Blariacum College in Blerick zo'n beurs hadden... Woon zelf in Merselo bij Venray (qua reis tijd en kilometers goed te doen) en hier zou ik wel eens heen kunnen gaan... Nadat mijn Meat Loaf - Bad out of hell LP was overleden (de plaat bleef op meerdere platen spelers hangen op het zelfde punt, dus geen probleem met de platen speler), heb ik mij voorgenomen een vervanger te zoeken die wel goed is...Verwijderd schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 19:17:
Is iemand hier wel eens geweest http://www.boekensteunenmensen.nl/default.asp?Beurzen ? Dit weekend op blariacum college in Blerick (Venlo), zo ja is het een beetje de moeite? Woon er dichtbij maar als het niets is kan ik me die tijd ook besparen.
Ik zou daar dus eens een kijkje kunnen nemen om te zien of deze er tussen zit...
Grappig._ferry_ schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 13:57:
Gisteren heel profi (ahum) aan het meten geweest met mijn telefoon om te zien of ik de brom van de motor kon verminderen. Met een spectrum analyzer app op de telefoon voor de speaker.
Heb je een plaat met stille groeven of neem je gewoon een uitloopgroef?
Oh wacht ff, testLP lees ik....
En je meet dan met de microfoon in je telefoon het signaal wat je speaker afspeelt begrijp ik dat goed?
Wel forse pieken zeg.....
Als je dit zo zou posten zonder info zou ik zeggen dat je een aardeprobleem hebt (en die brom dus uit je phonopre komt). Maar dat blijkt dus niet.
[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 10-01-2014 01:53 ]
Interessante metingen... Ben benieuwd hoeveel winst je gaat boeken door het toepassen van de DIY platen speler motor... Overigens best zonde eigenlijk dat je die speler niet meer gebruikt (althans die conclusie trek ik uit het feit dat je de motor ervan wilt gebruiken voor de pro-ject speler)... Vond hem best aardig geslaagd voor een eerste zelfbouw platen speler..._ferry_ schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 07:55:
Klopt inderdaad, test LP en telefoon voor de speaker (woofer) dit was wel met de versterker op - 15 dB, dan was het wel goed hoorbaar, maar doorgaans luister ik op - 40 tot - 25. Maar de standaard ophanging van de project motor schijnt niet zo best te zijn, op het forum van vinyl engine klagen ze er ook steen en been over. Daar hadden ze ook wat nauwkeurigere metingen gedaan. Er is ook 1 of andere upgrade kit te koop, met een andere snaar, poeli en rubber dempertjes. Maar dit helpt ook al aardig, en een externe motor lijkt mij ook wel wat. Die heb ik tenslotte van de DIY platenspeler nog liggen.
edit: Er staat ook niet in de handleiding dat ze eruit moeten, dus ik zou ze er lekker in laten.
edit2: Zo te zien verschilt het per draaitafel. Bij sommige moeten ze eruit, bij sommige moeten ze erin.
[ Voor 52% gewijzigd door MilaNL op 11-01-2014 12:55 ]
Heb hier in de kast nog de eerste LP van Normaal liggen uit 1977. Enkele nummers zijn nooit op CD uitgebracht, dus echt wat je noemt een collectorsitem. Echter ik heb geen platenspeler meer en de huidige rips zijn in 128kbps
Iemand een tip waar ik deze plaat kan (laten) digitaliseren naar .wav - de nabewerking kan ik zelf. In de buurt van Utrecht.
Als je hiermee het album "Oerend Hard" bedoeld: die is niet echt zeldzaam... Voor de liefhebbers van Normaal is het inderdaad wel een collectors item... Dit album is ook op cd verschenen en er staat 1 exemplaar daarvan te koop op discogs: http://www.discogs.com/sell/list?release_id=1464743&ev=rbJolke schreef op zondag 12 januari 2014 @ 10:13:
Even een ontzettende topic-kaap......in de hoop hier niet weggekickt te worden. Vond het namelijk geen apart topic waard.
Heb hier in de kast nog de eerste LP van Normaal liggen uit 1977. Enkele nummers zijn nooit op CD uitgebracht, dus echt wat je noemt een collectorsitem. Echter ik heb geen platenspeler meer en de huidige rips zijn in 128kbps
Iemand een tip waar ik deze plaat kan (laten) digitaliseren naar .wav - de nabewerking kan ik zelf. In de buurt van Utrecht.
En hij is ook genoeg te vinden op marktplaats valt mij nu op... Daar is hij bij diversen aanbieders ook flink goedkoper dan op discogs:
http://www.marktplaats.nl...rend+hard&categoryId=1337.
Of te wel: waarom de lp digitaliseren als de platen maatschappij dit al heeft gedaan (zover ik kan zien staat elk nummer erop)?
Mocht het een ander album betreffen die ik als liefhebber niet ken, ben ik wel in de naam van het album geïnteresseerd: ik ben alle albums aan het sparen van Normaal...
[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 12-01-2014 11:46 ]
Toegegeven, ik ook niet, omdat ik toen nog niet geboren was
Deze LP heb ik overgenomen van mijn pa.
Het is inderdaad het album Oerend Hard, maar dan de vinyl versie. Er is weldegelijk verschil tussen de LP en het album (ik vind de LP beter dan de CD); zo is het nummer 'Noar 't Café' en de complete B-kant van de LP nooit op CD verschenen. Oké, het nummer 'Noar 't Café' wel, maar pas in 1987 en in een andere bezetting (dus andere versie, hoewel ook goed, niet zó goed!).
Ik heb ondertussen alle albums in mijn bezit! Oerend Hard met de witte label was de laatste die ik miste - hier staat het nummer 12" mix op. Single's doe ik verder niet aan, kan zijn dat ik daar wat mis, maar dat heb ik wel digitaal.
Er wordt in dit topic een aantal pagina's terug wel gesproken van een bedrijf dat tracks op vinyl kan persen, wellicht kunnen ze ook LP's rippen.
Andere optie is om een USB platenspeler te kopen of lenen van iemand.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
ben een grote fan van Eric Burdon en dan mett ame het album Declares War
maar de cd is de tracklisting verschoven erg dom want kat 1 is eigenlijk 1 nummer en op de cd dus niet.
de cd wel gekocht 1x gedraaid daarna ooit meer !!!
Retro Rulez Altijd op zoek naar oude retro systemen...
Ja, en op een probleempje met de afscherming na speelde hij wel goed ook geloof ik. Maar hij is te groot geworden voor in de huiskamer op het audio meubel. Daarom kocht ik toen de rpm 5, want die is een flink stuk kleiner.rcor schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 21:12:
[...]
Interessante metingen... Ben benieuwd hoeveel winst je gaat boeken door het toepassen van de DIY platen speler motor... Overigens best zonde eigenlijk dat je die speler niet meer gebruikt (althans die conclusie trek ik uit het feit dat je de motor ervan wilt gebruiken voor de pro-ject speler)... Vond hem best aardig geslaagd voor een eerste zelfbouw platen speler...
Ik vroeg mij af, zijn er ook gewichtjes die je niet op het midden van de plaat plaatst, maar juist als een ring aan de buitenzijde? Ik heb het een keer gezien op een filmpje van een stel grieken met veel te dure installaties.
Want de plaat komt soms wel eens los van de platter, en dan kun je wel 100kg in het midden er op zetten, maar het is de buitenkant die omhoog komt. En dat hou je dan niet tegen. (Soms is het wel zo dat hij weer netjes aansluit als je de plaat omdraait)
Edit: gevonden, record clamp noemen ze het. Wel prijzig. Misschien dan maar zelf bouwen. Als m'n neef een platter kan draaien, moet zon clamp toch ook lukken
[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 12-01-2014 17:12 ]
Indeed my thoughts... en ook niet zomaar opsturen naar een adresje die em goedkoop ript. Ik zou er namelijk graag bij willen blijven als deze gedigitaliseerd wordt. Vind het gewoon een te mooi item om te verliezen. Overigens, bij nader inzien... ook nog een LP van Rob Hoeke op de stapel liggen uit 1969, die ook niet op CD is uitgebracht.The Eagle schreef op zondag 12 januari 2014 @ 12:15:
Een dergelijk collectorsitem zou ik niet zomaar aan een hakkietakkie USB platenspeler toevertrouwen, zelfs al is ie nieuw.
Iemand een idee in de buurt van Utrecht? Iemand met een platenspeler en voor een krat bier oid?

Tijdje geleden zo'n ding in mn handen gehad, stelt echt niks voor... platter van m'n Sony is al zwaarder dan dat hele apparaat. En een beetje fatsoenlijk elementje kost al meer dan dat hele ding
Over tijdje nog eens proberen hier wat over te zetten, wacht nog even op m'n nieuwe elementje en het moment dat die een beetje is ingespeeld, kijken wat er mogelijk is met een losse mixer met USB uitgang aan m'n voorversterker. Waarom moet het opsturen van een pakketje vanuit Duitsland toch zo lang duren
Toestraks nog even een muziekzaak in geweest... en naar buiten gelopen met 2 albums, What's going on van Marvin Gaye en Reign in blood van Slayer... begin muziek luisteren weer gewoon leuk te vinden
Hét grootste pluspunt aan die hele vinyl revival, alle discussies over kwaliteit en weet ik veel wat ten spijt. Het ís gewoon leuk(er, zelfs).KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 12 januari 2014 @ 22:42:
begin muziek luisteren weer gewoon leuk te vinden
Dat noem ik een (herkenbaar overigens) brede muzieksmaak. Goede plaat van Marvin Gay!KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 12 januari 2014 @ 22:42:
Toestraks nog even een muziekzaak in geweest... en naar buiten gelopen met 2 albums, What's going on van Marvin Gaye en Reign in blood van Slayer... begin muziek luisteren weer gewoon leuk te vinden
Hoor vaker dat de platen uit 60-70'er jaren goede kwaliteit hebben en nog geen last van remastering/loudness war hebben. Hoe zit dat trouwens met de beschadiding n.a.v. het vaak draaien van platen? Het blijft analoog uitgelezen materiaal...
Ik durf niet te zeggen wat de gemiddelde levensduur is van een plaat.
Je zou denken dat de plaat na 1x draaien al slijt. Diamant is de hardste steensoort op aarde, en dat puntje gaat door de groeven van de plaat heen. Wanneer je hoort dat de plaat is versleten zal denk ik per persoon verschillen.
Maar hoe vaak draai jij een plaat? Ik denk dat dit alleen van toepassing is op tweedehands platen.
Om die reden dan ook zo min mogelijk - plus dat ik geen platenspeler meer hebNyarlathotep schreef op maandag 13 januari 2014 @ 10:45:
Maar hoe vaak draai jij een plaat? Ik denk dat dit alleen van toepassing is op tweedehands platen.
Maar wat ze toepassen aan compressie ed op een cd werkt op een LP niet al te best, staat vast ergens uitgelegd in dit topic en volgens mij ook wel in het topic over geluidskwaliteit van cd's.
Staat van 2e hands platen wisselt heel erg, heb er enkele gekocht die als nieuw uit de hoes kwamen tot enkele die compleet vol krasjes ed zaten, de ene persoon kocht platen om ze direct om te zetten naar cassette en was er zuinig op, de andere speelde de platen... vaak. Maar ook de kwaliteit van de naald en afstelling daarvan maakt uit, evenals de manier van opslaan (plat vs rechtop) en ook de kwaliteit van het gebruikte vinyl, m'n ouders hebben een plaat vol putjes, dat moet wel aan het vinyl zelf liggen.
Merk ook dat er verschil in persing zit, heb enkele platen die echt dun zijn, vaak Nederlandse persingen, laatst een berg overgenomen wat bijna allemaal uit Duitsland kwam, die zijn een heel stuk dikker en degelijker.

Daarna heeeeel veel plaatjes draaien :-)
Wel irri, 2 jan op de post gedaan, 15 jan eindelijk status update dat hij bij het internationale blabla in Frankfurt kwam... waarna je de status verder kon zien bij de DHL... en net stond er een PostNL bezorger voor de deur
Jammer is dat het NAD versterkertje wat ik in bruikleen heb zijn oude kuren weer vertoond. Dus kan ik eerder dan verwacht achter een nieuw versterkertje aan
Mooi! Waar heb je die besteld, buiten de EU? Moest je dan nog douanekosten betalen?KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 13:05:
Vanavond deze jongens maar eens monteren:
[afbeelding]
Wel irri, 2 jan op de post gedaan, 15 jan eindelijk status update dat hij bij het internationale blabla in Frankfurt kwam... waarna je de status verder kon zien bij de DHL... en net stond er een PostNL bezorger voor de deur
Bij mij had hij het de 7de verstuurt en kwam het gisteren aan.Nyarlathotep schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 15:23:
Mijn nieuwe element van Thakker is de 9e verstuurd vanuit Duitsland. Helaas geen track&trace. Afwachten....
Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!
Als je geen tracking code hebt kan je ze gewoon mailen. Kans is wel dat hij redelijk nutteloos is, je kan bij de Deutsche Post heel lang zien dat het op de post is gegaan, waarna de status een keer verandert naar internationale posttoestand in Frankfurt en een dag/2 dagen later heb je hem in huis. Duurt gewoon lang het op moment... 3-10 werkdagen schijnt standaard te zijn.
Vergeet niet het element af te stellen met een protractor... Diversen protractor zijn te vinden op Vinylengine:KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 13:05:
Vanavond deze jongens maar eens monteren:
[afbeelding]
http://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-protractors.shtml
Je kunt ook gebruik maken van de tool Templategen. Met deze link te downloaden:
http://conradhoffman.com/TemplateGen.zip
Het schijnt dat je bij dit model Audio Technica element het beste een Stevenson A protector kunt gebruiken... Mocht je bovenstaande tool van Conradhoffman.com gebruiken moet je op het knop je DIN klikken om de inner groove en outer groove in te stellen... Volgens internet boek je dan de beste resultaten... Spindel to Pivot Distance is de afstand van de pin in het midden van je draai plateau tot aan het midden van het draaipunt van je toonarm in deze tool (even opmeten dus)... Daarna afdrukken en je hebt een opmaat gemaakte protractor voor je platen speler...
Succes in iedergeval....
[ Voor 8% gewijzigd door rcor op 16-01-2014 20:22 ]
Overigens wel meer pielen om af te stellen dan de AT95e, daar zie je veel beter bij wat je doet.
Templategen tool ken ik niet... zal er eens naar kijken, als het beter is kan ik er altijd nog mee aan de gang.
Nu proberen zsm die 40-50 uur inspeeltijd erin te krijgen

[ Voor 7% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 16-01-2014 21:04 ]
Het gebruik van Templategen levert zeer goede resultaten... Ik heb namelijk als test mijn Hitachi HT-R10 speler (eindelijk goed gerepareerd na een lange wacht tijd) voorzien van mijn Goldring 2100MM element... Ik had eerste een Stupid Bearwald protractor van Vinylengine gebruikt om het element af te stellen, maar dit leverde slechte resultaten op... Veel sibalance en deels ook vervorming... Lastig in gebruik ook, die stupid Bearwald protractor...KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 21:00:
Volgens m'n Sony handleiding moet de tip op 49mm van het rubber van de connector staan oid. En dat komt heel erg in de buurt van Stevenson... had die protractor hier al liggen, een van de eerste dingen die ik uitprintte toen ik mn draaitafel kocht.
Overigens wel meer pielen om af te stellen dan de AT95e, daar zie je veel beter bij wat je doet.
Templategen tool ken ik niet... zal er eens naar kijken, als het beter is kan ik er altijd nog mee aan de gang.
Nu proberen zsm die 40-50 uur inspeeltijd erin te krijgen
Eerst dacht ik nog dat het element te zwaar zou zijn voor mijn arm (verkeerde compilatie) en ik stond op het punt om de Goldring eens uit te proberen op een Akai AP-D210 die ik ook bezit (doel van mijn test was om te kijken of er veel verschil hoorbaar was tussen een Mc Crypt of een echte Hifi speler van weleer), maar toen vond ik de Templategen software... Even instellen, aangeven welke protractor je wil, afdrukken en daarna begonnen met afstellen... Wat een schot in de roos(!): sibalance was zo goed als geheel weg.. Vervorming in zijn geheel weg...
De Hitachi klinkt overigens veel mooier dan de Mc Crypt, met name de hoge tonen klinken veel mooier (helderder)... Het midden wordt ook erg mooi weergegeven... Alleen het laag is even wennen: wel aanwezig, maar veel subtieler dan bij de Mc Crypt en valt hierdoor amper op... Nooit geweten dat een andere platen speler zoveel verschil kan uitmaken in hoe het geluid klinkt (ik dacht dat de belangrijkste factor het element en phono preamp was)... Het is mij nu wel duidelijk geworden dat de speler ook van groot belang is...
Overigens ben ik nog niet klaar met de Hitachi: er moet nog een nieuwe straight arm headshell (vrouwelijke variant) op:

Wegens groene corrosie op het koper van de aardingsplaat bovenin (aarddraad is ook los geraakt) en de groene aansluit draad aan de headshell zijde (inclusief het pinnetje waar hij overheen geschoven zit), dient deze vervangen te worden...
Dus deze weinig geziende Hitachi speler wordt als het ware letterlijk door mij gerestaureerd voor de fun... Want als ik de opknap kosten afzet tegen de waarde van de speler kun je je afvragen of dit economisch verantwoord is...
Nog een leuke foto van de Hitachi in actie:

[ Voor 7% gewijzigd door rcor op 16-01-2014 21:30 ]
Uiteraard wil ik het maximum eruit halen...
Ik zou op Vinylengine de Technics Arc protractor downloaden en gebruiken... Maar je kunt ook de templategen tool gebruiken... Uiteraard kun je ook beiden proberen om zo te kijken wat het beste resultaat oplevert (dat heb ik ook gedaan)...Nyarlathotep schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 08:17:
Welke protractor is handig om te gebruiken met mijn Technics SL-1200 MKII met een AT 440MLa element?
Uiteraard wil ik het maximum eruit halen...
[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 17-01-2014 17:36 ]
Afhankelijk van welke protractor je kiest wel ja... Je hebt bij die tool meen ik drie protractors waar je uit kunt kiezen:MilaNL schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 16:56:
Er hoort natuurlijk exact dezelfde arc uit te komen
- Löfgren A
- Löfgren B
- Stevenson A

Net opgepikt voor 35 euro en alleen beetje schoongemaakt.
Zit ook nog een kap bij .. die goed gekrast is en waarbij 1 van de 2 bevestigingspunten deels afgebroken is... maar beter dan geen kap.
Nu nog bedenken wat ik ermee ga doen ... Heb nog een Sony PS-X4, die er naar mijn idee wat netter uitziet en stabieler lijkt te draaien en een wat sterkere motor heeft. Arm van de Technics is waarschijnlijk wat beter, in ieder geval minder speling... Een van de 2 komt in ieder geval in de huiskamer, de andere uhm... moet ik nog een plek voor verzinnen... stiekem toch een op mn werk ?
~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
Dat is waar. Ik ben persoonlijk wel overtuigd van de superioriteit van Löfgren A (Baerwald) trouwensrcor schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 19:04:
[...]
Afhankelijk van welke protractor je kiest wel ja... Je hebt bij die tool meen ik drie protractors waar je uit kunt kiezen:
- Löfgren A
- Löfgren B
- Stevenson A
Lijkt me ook wel grappig om een keer zelf een filosofie te ontwikkelen.
Welke van de drie het beste is, is sterk afhankelijk van je element en platen speler... Zo behaalde ik met Löfgren A het beste resultaat op Mc Crypt nu ik er tijdelijk mijn AT95e op heb afgemonteerd... Maar ik heb op andere spelers met dezelfde AT95e soms een beter resultaat geboekt met een andere protractor... Gewoon testen, proberen (zeg maar gerust Trial And Error) en zeer goed luisteren naar de muziek of test lp om te bepalen wat de beste afstelling is (en dit kan ook weer heel persoonlijk zijn)....MilaNL schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 19:32:
[...]
Dat is waar. Ik ben persoonlijk wel overtuigd van de superioriteit van Löfgren A (Baerwald) trouwens
Lijkt me ook wel grappig om een keer zelf een filosofie te ontwikkelen.
Edit19:56 uur:
Ik ben vandaag trouwens nog bezig geweest met mijn Hitachi speler... Er ontbraken zo'n 6 van de 8 schroeven om de de bodem vast te zetten... Deze heb ik gelukkig gratis compleet weten te krijgen... Daarnaast Moet ik nog wat soldeer werk van een pruts monteur gaan herstellen (nieuwe tulp bekabeling had ik er aan laten zetten)... Gelukkig heb ik een goede kameraad in het zuiden van Limburg wonen die erg handig is met een soldeerbout. Hij was bereid het slechte soldeerwerk te herstellen...
Door deze actie zou het rechterkanaal (die zeer slecht vast gesoldeerd zit) weer even hard moeten gaan klinken als het linker kanaal... Als dit probleem is opgelost gaan we de headshell vervangen door een nieuwe omdat ik dan de zekerheid heb dat de speler weer helemaal in orde kan komen... Zie onderstaande foto's van het slechte soldeer werk:

[ Voor 57% gewijzigd door rcor op 18-01-2014 20:29 ]
Hoe werkt dat dan? De fouthoek blijft (relatief gezien; hangt af van de spinde-to-pivot afstand) gewoon hetzelfde. Misschien als je last hebt van ernstige inner groove distortion op de laatste halve centimeter wil je Stevenson hebben, maar verder zie ik daar weinig logica in. Je arm moet het natuurlijk wel redden om de arc te volgen (maar dat doen ze meestal wel).rcor schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 19:51:
[...]
Welke van de drie het beste is, is sterk afhankelijk van je element en platen speler... Zo behaalde ik met Löfgren A het beste resultaat op Mc Crypt nu ik er tijdelijk mijn AT95e op heb afgemonteerd... Maar ik heb op andere spelers met dezelfde AT95e soms een beter resultaat geboekt met een andere protractor... Gewoon testen, proberen (zeg maar gerust Trial And Error) en zeer goed luisteren naar de muziek of test lp om te bepalen wat de beste afstelling is (en dit kan ook weer heel persoonlijk zijn)....
[ Voor 46% gewijzigd door MilaNL op 18-01-2014 20:28 ]
Verwijderd
Kan ik alleen mn Macbook niet meer kwijt op zn steun, maar dat heb ik afgelopen jaar 1x gedaan ofzo. Moet alleen nog wel een voorversterker regelen

Net opnames gemaakt van beide platenspelers met de AT95e en AT120e. Laatste is nog lang niet ingespeeld, maar wel duidelijk hoorbaar. Snap nu ook wel waar dat 'bright' vandaan komt waar iedereen het over heeft, vind het verder niet storend ofzo.
Dit is de at95e: https://dl.dropboxusercon...884252/PS-X4%20AT95e.flac
Dit de at120e: https://dl.dropboxusercon...84252/PS-X4%20AT120e.flac
Het verschil tussen beide elementen is goed hoorbaar... Hopelijk is de AT120e snel ingespeeld... Overigens zou ik die AT120e ook eens uit proberen op je Technics SL-Q2 speler... Wie weet hoe dat gaat klinken... Wellicht beter dan de Sony...KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 19 januari 2014 @ 13:16:
Zit eens naast mn pc te kijken, past ook nog wel een draaitafel
Kan ik alleen mn Macbook niet meer kwijt op zn steun, maar dat heb ik afgelopen jaar 1x gedaan ofzo. Moet alleen nog wel een voorversterker regelen
Net opnames gemaakt van beide platenspelers met de AT95e en AT120e. Laatste is nog lang niet ingespeeld, maar wel duidelijk hoorbaar. Snap nu ook wel waar dat 'bright' vandaan komt waar iedereen het over heeft, vind het verder niet storend ofzo.
https://dl.dropboxusercon...884252/SL-Q2%20AT95e.flac
https://dl.dropboxusercon...84252/SL-Q2%20AT120e.flac
Vanavond even goed vergelijken met koptelefoon, toch wat nauwkeuriger dan computer speakers
Wel is de arm van de Sony net wat lichter dan de Technics, volgens Vinylengine, dus dat zou wel beter bij de AT120 passen.
Net ook aan het wegen en schroeven gegaan met de verschillende headshells die ik hier heb, uiteindelijk bleek de originele Technics headshell toch het lichtst, dus daar hangt nu de AT120e onder, en de AT95e onder de Nagaoka (volgens shop 8 gram, volgens crappy weegschaal 9, Technics zat op 7)
De meeste mensen hebben zoiets: http://www.conrad.nl/ce/n...40/Koolstof-platenborstel . Dit model borsteltje is onder vele merknamen en veel winkels verkrijgbaar. Check je lokale platenwinkelVerwijderd schreef op zondag 19 januari 2014 @ 01:35:
Ik ben op zoek naar een borstel voor mijn vinyl, iemand aanraders/ervaring met een borstel? Moet niet te duur zijn, stof verwijderen en als het kan ook antistatisch. Gewoon een beetje degelijke kwaliteit niet dat ik het stof verwijder maar dat er ipv stof haren op komen liggen.
LeukKeRsTmAnNeKe schreef op zondag 19 januari 2014 @ 13:16:
Zit eens naast mn pc te kijken, past ook nog wel een draaitafel
Ik weet wel dat de AT440mla best een tijdje (50 uur) moet inspelen voor hij echt lekker klinkt.
edit: in de nieuwe is het makkelijker vergelijken, en ik vind de AT120e echt veel beter klinken hoor!
[ Voor 3% gewijzigd door MilaNL op 19-01-2014 17:15 ]
Verwijderd
na dit forum al meer dan een jaar te volgen, is het nu ook wel eens tijd om mijn spullen te introduceren. In 2012 het platendraaien weer opgepakt, had nog een stapeltje LP's op zolder uit mijn jeugd, en via MP een simpel Technics-setje op de kop getikt met pick-up, versterker en cd speler. Dat werkte prima, maar was niet echt vintage (want naar mijn mening mooier). Deze set al snel na 2 maanden er uit gegooid en een betere Technics gekocht en van een vriend een Thorens TD 150/II gekregen die in de schuur stond te verstoffen. Deze grondig schoongemaakt en nagelopen, speelde werkelijk als een zonnetje. Afgelopen weken de boel weer eens gereorganiseerd en het bekende Ikea-kastje gekocht voor platencollectie (die flink gegroeid is), een andere pick-up gekocht (Sony PS-4750 direct drive uit 1974) en een Marantz TA 920 op de kop getikt, erg mooie combi met erg goed geluid! En natuurlijk het bekende Ikea Ledlampje bij de pick-up.

De platen staan dus in het bekende Ikea kastje, gisteren bij Ikea van die led-strips gekocht en erin geplakt wat ten eerste het zoeken vermakkelijkt qua licht, maar staat ook nog eens mooi naar mijn mening.

De platen die ik heb komen vooral van mijn vaste platenboer in Putten (de platenzolder, ff googlelen, weet niet of ik de link mag plaatsen) voor een zacht prijsje, veel keus en altijd een bakkie koffie en een gezellig praatje, het bezoeken waard! Wat ik vooral heb is:
-Pink Floyd
-Marillion
-Electric Light Orchestra
-Camel
-Mike Oldfield
-Queen
-Beatles
-Muse
Maar ook veel losse artiesten zoals Steely Dan, Frank Sinatra, Nat King Cole e.d. Ook nieuwer spul zoals Daft Punk, Porcupine Tree en Stereophonics.
Ik probeer zoveel als mogelijk LP's te scoren via De Platenzolder, maar ok Ebay en soms MP, de plaatselijke kringlopen hebben vooral een hoog BZN en Hollandse Hits gehalte, zelden dat ik daar iets interessants ga vinden hier.
Al met al best tevreden met het geheel, en niet onbelangrijk een hoog WAF-gehalte omdat e.e.a. redelijk uit het zicht staat
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2014 18:06 ]
Nog een Sony
[ Voor 76% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 19-01-2014 18:15 ]
Verwijderd
[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2014 18:19 ]
Heb je inmiddels e.e.a. kunnen testen met de koptelefoon? Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de uitkomst is van je test...KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 19 januari 2014 @ 17:10:
Dit ijn beide elementen op de SL-Q2:
https://dl.dropboxusercon...884252/SL-Q2%20AT95e.flac
https://dl.dropboxusercon...84252/SL-Q2%20AT120e.flac
Vanavond even goed vergelijken met koptelefoon, toch wat nauwkeuriger dan computer speakers
Wel is de arm van de Sony net wat lichter dan de Technics, volgens Vinylengine, dus dat zou wel beter bij de AT120 passen.
Net ook aan het wegen en schroeven gegaan met de verschillende headshells die ik hier heb, uiteindelijk bleek de originele Technics headshell toch het lichtst, dus daar hangt nu de AT120e onder, en de AT95e onder de Nagaoka (volgens shop 8 gram, volgens crappy weegschaal 9, Technics zat op 7)
Natuurlijk mag je hier links plaatsen, het is toch geen illegale bron? Komt nog bij dat anderen het ook doen, soms zelfs van hun eigen toko.Verwijderd schreef op zondag 19 januari 2014 @ 17:59:
De platen die ik heb komen vooral van mijn vaste platenboer in Putten (de platenzolder, ff googlelen, weet niet of ik de link mag plaatsen) voor een zacht prijsje, veel keus en altijd een bakkie koffie en een gezellig praatje, het bezoeken waard!
Deze tweedehands platen winkel had ik eerder ook al bekend gemaakt bij de medetweakers... Net en ruim aanbod, prijzen zijn zover ik kan zien best goed...
Verwijderd
Het gaat in mijn geval om een andere mat (welke standaard op een MK-V zit) en zwarte knoppen. Eventueel van een MII of een MKV.
Via marktplaats en ebay kom ik helaas niets tegen.
Zeker weten dat ie dat spul heeft
Dit had ik Revision op het Vinl forum toevallig ook geadviseerd... Die man heeft altijd wel wat liggen voor Thorens platen spelers...The Eagle schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 20:30:
Zoek op MP even Dr Thorens op, zit in Nijmegen. Heeft er momenteel geen onderdelen op staan en geeft aan dat zijn email de kuren heeft, maar zijn 06 staat er ook op.
Zeker weten dat ie dat spul heeft
Ik weet niet hoe jij zoekt, maar... Op Ebay is genoeg te vinden voor jouw speler.Verwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 20:18:
Iemand een idee waar ik losse onderdelen/assessoires voor een Thorens TD-166 zou kunnen kopen.
Het gaat in mijn geval om een andere mat (welke standaard op een MK-V zit) en zwarte knoppen. Eventueel van een MII of een MKV.
Via marktplaats en ebay kom ik helaas niets tegen.
http://www.ebay.nl/sch/i....+parts&_sacat=0&_from=R40
De mat staat er tussen, en een faceplate, mét knoppen
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 84% gewijzigd door _ferry_ op 22-01-2014 22:51 ]
De Pro-ject Debut III is een leuke speler die voor rond de 150 euro tweedehands te koop staat met wat goed zoek werk..Verwijderd schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 22:37:
Ben bezig met het samenstellen van een eigen stereo installatie, inclusief platenspeler ben 18 dus heb niet zo heel veel te besteden. Mijn oog is gevallen op de Pro-Ject Debut III iemand ervaring met deze platenspeler of kan er iemand nog wat advies geven over een degelijke speler die niet te duur is?
Maar vergeet niet dat je voor rond de 50 euro met wat zoeken ook een hele mooie Technics SL-Q2 / SL-Q3 kunt hebben... Monteer in de heashell van de Technics, afhankelijk van je budget, een Audio Technica AT-95e / AT120e / AT440MLa af en je kunt enorm muzikaal genieten voor een fractie van wat je kwijt zou zijn voor de Debut III... Daarnaast is het gebruiksgemak van de Technicsen veel beter: je hebt een toerental regeling in de speler, iets wat standaard ontbreekt bij de Debut III... Is wel te koop als extra upgrade, maar kost wel de nodige euro's extra en dan heb ik nog niet het element inbegrepen...
Wat je ook gaat doen: succes ermee!
Edit 23:13 uur:
Deze technics zou in aanmerking kunnen komen mits je hem iets goedkoper kunt meenemen:
http://link.marktplaats.nl/763903835
[ Voor 7% gewijzigd door rcor op 22-01-2014 23:14 ]
Verwijderd
[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2014 00:14 ]
Voor zover ik weet is de Pro-ject volledig hand bediend en komt de naald niet automatisch omhoog op het einde van de plaat.. De Technics SL-Q3 is een vol-automaat, dus die stopt wel automatisch op het einde van de plaat, evenals de SL-Q2 welke een semi-automaat is...Verwijderd schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 23:48:
Is het lastig om er zelf een nieuw element op te zetten of is dat wel te doen? Anders is het zeker een optie. Nog een vraag voor wanneer ik toch voor de pro-ject zou gaan, ik zie dat hij geen auto return heeft (geen idee of dat de echte naam is) maar wanneer een plaat is afgelopen gaat de arm dan wel omhoog? Of moet je er echt bij blijven staan om de arm omhoog te zetten? Wanneer hij wel omhoog gaat maar boven de plaat blijft hangen is het niet zo'n probleem maar anders is het toch wel erg lastig.
Zelf een ander element afmonteren is niet lastig als je weet hoe dit moet... Kijk maar eens op onderstaande link:
http://aboutdj.nl/tutorials/draaitafels/8-correct-afstellen-van-een-toonarm.html
Het enige wat hier aan ontbreekt is het exact uitlijnen van je element met een protractor... Over hoe je met een protractor je element uitlijnt zijn genoeg filmpjes online te vinden op youtube...
[ Voor 24% gewijzigd door rcor op 23-01-2014 07:10 ]
Verwijderd

Foto komt van Google.
Dit topic is gesloten.
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic