Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:06

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Cobb schreef op maandag 02 november 2009 @ 21:30:
Alles gaat om de klank natuurlijk, ben erg benieuwd hoe mijn platen klinken op een echte speler.

Iemand hier iets zinnigs over te zeggen:

Technics Sl1200 of een SL5, vindt ze er wel leuk uitzien. Zijn dat leuke spelertjes om mee te beginnen?
Evt. in combi met een Technics SU 3050.

Iemand tips voor oldschool speakers?
Hoe duur of goedkoop wil je het maken? Kringloop is genoeg te vinden wat speelt en lekker klinkt. Maar wat wil je hebben?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 23:50
Een oldscool achtig setje wat leuk klinkt, hoeft niet erg hard als het maar zuiver is.

Ik kan van een liefhebber een gereviseerde Technics SU 3050 overnemen voor 30 euro.
Ben benieuwd hoever ik kom met 100 Euro.

[ Voor 12% gewijzigd door Cobb op 02-11-2009 21:40 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skndd schreef op maandag 02 november 2009 @ 20:57:
Normaliseren is vrij onschadelijk, maar voor echte puristen tóch not done omdat je dan digitaal gaat moeten afronden om alle nieuwe bitwaarden per sample te berekenen (correct me if I'm wrong trouwens).
I correct you ;)
Normaliseren houdt niets meer in dan de hoogste piek op 0db stellen. Wat je hiermee bereikt is dat je minder last hebt van ruis uit de overige componenten uit je systeem. Ook heeft het imo geen invloed op je afrondingen. Als alles goed geditherd is, is je least significant bit al ruis, en dat wordt dus ook weer ruis.
Maar het zou imo (volgens mijn logica) wel in het masterproces voor het ditheren moeten gebeuren.
Werk je bij pre masteren met meer dan 16 bits (waarschijnlijk nog niet van toepassing in de early 80's), dan is normaliseren natuurlijk nog belangrijker, omdat het dan direct invloed heeft op je dynamische bereik.

Bij analoge opnames en mixage in de jaren 80 was het gewoon heel belangrijk je inputlevels af te stellen, en voor het geval dat toch iets van een peak limiter gebruiken, digitaal clippen is verschrikkelijk.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cobb schreef op maandag 02 november 2009 @ 21:30:
Iemand hier iets zinnigs over te zeggen:

Technics Sl1200 of een SL5, vindt ze er wel leuk uitzien. Zijn dat leuke spelertjes om mee te beginnen?
Evt. in combi met een Technics SU 3050.
De sl5 zou ik laten staan: het is afaik een 'plastic fantastic' speler, met tp4 elementaansluiting (beperkt je serieus in je keuze).
Een sl-1200 is een leuke tafel, maar duur (want cultstatus), en gebruikt loop je de kans eentje met verotte arm en wat al niet meer te kopen (wannabe dj tafel).
Als je budget 100 euro is, zou ik gaan voor bijvoorbeeld een technics sl-1300 t/m sl-1800 (dat zullen gezien het budget mkI's zijn), en als je geluk hebt kan je een audio technica AT-95 elementje erbij kopen (ca. 25 euro op ebay).
Wil je wat beters voor 100 euro, koop een dual 721 / 704 / 701 met leuk element in goede staat (standaard werd de shure V15 meegeleverd, die is aardig maar wel wat laid back).
tsja, er zijn zoveel mogelijkheden..... maar het begint allemaal met het element (dat is zeg maar het equivalent van de speakers van je systeem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
DUAL CS-515 & Dual 65E MD-element, is dat stukken beter?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die zou ik ook laten staan. De cs-515 is volgens mij ook echt plasticerig.
Als je deze bedoeld:
http://link.marktplaats.nl/292435246
Daar lijkt mij een ADC element oid onder te zitten.
Een dual 65e naald vind ik niet bijzonder; een beetje saai. momenteel denk ik vergelijkbaar met een ortofon omb5 of 10. (en ik ben ook al niet echt fan van de ulm arm; te licht).
Een dual 505 is wel een aardige speler. Er staat er een op mp in de draaitafelrubriek in regio rotterdam, maar die heeft ook die vervelende ulm arm, en tot overmaat van ramp ook nog eens met ulm headshell, dus geen 1/2" aansluiting.
Als je per sé in regio rotterdam iets zoekt, ik zag ook nog een mooie thorens staan:
http://link.marktplaats.nl/293214626
Goed, geen 320 (die heeft ook een betere arm), en ik kan niet precies zien wel element eronder zit (het ziet er wel serieus uit), maar het zou best eens een juweeltje kunnen zijn, ook wel qua looks (de kras moet je mee leven of wegpolijsten). En de draaitafelrubriek wordt slecht bekeken, hij staat er al ruim een week zonder bod, dus misschien kan je een koopje hebben. Gewoon 50 euro ofzo bieden en kijken wat het wordt. Een extreem laag bod zou ik niet doen, dan ben je niet serieus. Misschien nog een dealtje met de versterker die hij ook verkoopt.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 02-11-2009 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skndd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-06 19:46

skndd

aka skeej

Ik ben geen Thorens kenner, maar is een 125 of 160 niet wat beter, en voor ruwweg dezelfde prijs te krijgen als je een beetje zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een 125 heb je absoluut niet voor die prijs, en die is ook niet gelijk beter. En waarom zou een 160 beter zijn? Ik weet het niet, maar ik neem aan dat je het niet zomaar zegt.
Een oude 160 behoeft voor goede prestaties toch wat tweaken (dempen)
Maar dat hangt er ook vanaf welke je hebt: er zijn een ziljoen versies van de 145, 147 resp 160 resp 165 resp 166, waarbij een 147 jubilee al snel 400 euro kost. Van sommige versies kan je wat meer maken dan van andere :). Het hangt er ook vanaf wat je ermee wilt doen: welk element ga je monteren, welke arm zit erop etc etc.
Daarnaast is een 318 weer eens een andere minder geziene en wat modernere verschijning dan de eeuwige 160.
Dit is afaik de opvolger van de 160 (budgettair dan; deze is natuurlijk bladgeveerd).
Deze heeft als het goed is iig een fatsoenlijke mat (die mist de td125 namelijk ook) :P
Maar er zijn inderdaad menige modellen uit de 160 serie (en broertjes) die ik zou prefereren boven de 318. Alleen staan die nu niet te koop in regio rotterdam, en ook niet voor 50 euro (oid)

Maar ik weet helemaal niet wat Cobb wil of waar of voor hoeveel.
Er zijn ook talloze mooie japanners.

[ Voor 44% gewijzigd door mr_petit op 03-11-2009 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Ik ga woensdag even kijken bij een liefhebber hij knapt versterkers, platen speler etc. op als hobby. Ik zoek gewoon een leuk platenspelertje met dito stereo versterker, niet te duur (ik heb al veel te veel hobbies!) en een mooi zuiver geluidje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Nou dit is het voorlopig even geworden. De man had nog een hele mooie Thorens TD 166MkII staan (geen idee of het een goede Thorens is). Helaas had hij hier al een koper voor...

Ik heb dus geen idee of het leuk spul is, maar voor 50 Euro wil ik het wel proberen. Als de platenspeler de moeite waard is, dan ga ik hem opknappen (lakken etc.) en dan koop ik ook een nieuwe naald.
Bij de speler zit nog de originele manual, peipschuim en de badge die nu los is.
Ik begrijp dat het geen topklasse is, maar vond het wel een mooi ding. Er stond overigens ook een Technics sl-8001(als ik mij niet vergis).

Afbeeldingslocatie: http://i14.photobucket.com/albums/a344/kwhuisman2/IMGP5650.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i14.photobucket.com/albums/a344/kwhuisman2/IMGP5653.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i14.photobucket.com/albums/a344/kwhuisman2/IMGP5659.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i14.photobucket.com/albums/a344/kwhuisman2/IMGP5651.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i14.photobucket.com/albums/a344/kwhuisman2/IMGP5657.jpg

Wat vinden jullie ervan?
Weet iemand waar ik een nieuwe naald/element kan kopen?

[ Voor 13% gewijzigd door Cobb op 04-11-2009 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooie vintage speler die B&O. Als je een originele naald in goede staat hebt moet je daar zuinig op zijn. Je kan nu afaik alleen nog maar generieke vervangingsnaalden krijgen. Dat is altijd het grote probleem bij alle B&O spelers; de originele naalden worden niet meer gemaakt. Ik weet ook niet of je deze naald/serie kan upgraden. Bij latere spelers van B&O waren wel meerdere elementen in verschillende prijsklassen verkrijgbaar. De betere naalden NOS uit die klasses (bijv mmc serie) kosten nu dus ook €500 of meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Best kans dus dat hier geen nieuwe naald voor te vinden is. Volgens mij is dit een origineel 8)
Hij doet het nog wel aardig, geen glashelder geluid als de betere spelers denk ik, maar daar houdt ik dan mijn ogen nog voor open. Zaterdag is hier een kelder verkoop even kijken!

[ Voor 9% gewijzigd door Cobb op 04-11-2009 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:37
Woei ! een vinyltopic :9~

Dan moet ik ook maar even met de billen bloot ;)

Arcam Alpha 7 Amp
Technics SL 1810

En de klappert : Rowe AMI R88 200 select jukebox _/-\o_
Deze dus :
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=aJ4Vwqqc5kc]

Precies dezelfde en ja hoor dat singletje heb ik ook :Bob Seger - Mainstreet

Ruim 1800 singletjes van de 50's tot heden( internetimport uit Engeland ;) )
Unieke titels aantal is 1459 and counting

Meest waardevolle bezit als het om vinyl gaat: 2x Led Zeppelin - Stairway to Heaven/ Whole lotta Love Promo single. ( niet de jukebox LZ3LC maar de 150 copies made LZ3 )

Ik struin werkelijk heel internet af om te zoeken naar leuke singletjes. Ik gebruik Ebay en www.musicstack.com om koopjes te vinden.

Favorieten zijn :

Led Zeppelin (bijna alles op vinyl zowel 7" als LP )
Pink Floyd ( Ook bijna alles op 7" en LP )
Creedence Clearwater Revival ( heb er veel maar nog echt niet alles op 7" )
Janis Joplin ( veel te vroeg gestorven, dus weinig singletjes uitgebracht. Wat er is heb ik )
Rolling Stones ( Bijna alles, en dat is al heel veel op 7" )

Ook heb ik nummers laten snijden op vinyl bij www.visionaudioproducties.nl
Zoals de originele uitvoering van Pigs on the Wing Van Pink Floyd. Dat nummer is later in Part 1 en Part 2 op de LP Animals verschenen. Maar in de studio heeft Snowy White een solo in het midden gespeeld en die versie heb ik nu op single met op de B kant Obscured by Clouds :9~

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=7Rxy3EX5a4k]

Heb nu nog een stapel singles naast me liggen dat ingevoerd moet worden in een bestandje. dan weet ik tenminste wat ik wel heb.
Dus werk aan de winkel >:)

[ Voor 8% gewijzigd door Bestla op 16-11-2009 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skndd

skndd

aka skeej

Bedankt voor de Musicstack tip, die kende ik nog niet.

Tof om je eigen vinyl te snijden, maar hoe heb je dat dan gedaan? Niet van vinyl naar vinyl neem ik aan toch? Dan zal het wel van een CD/FLAC bestand zijn? Voor het geluid hoef je het dan niet te doen (of heb je de master tapes thuis liggen? :D), maar ja, bij jou gaat het natuurlijk vooral om het feit dat 'ie dan in je jukebox kan. Qua uiterlijk doen jukeboxes me echt totaal niks, maar het hele "platenwisselaar" idee is wel cool :). Is de ingebouwde speaker dan ook wat? Of lus je dat door naar je versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
skndd schreef op donderdag 05 november 2009 @ 13:50:
Bedankt voor de Musicstack tip, die kende ik nog niet.

Tof om je eigen vinyl te snijden, maar hoe heb je dat dan gedaan? Niet van vinyl naar vinyl neem ik aan toch? Dan zal het wel van een CD/FLAC bestand zijn? Voor het geluid hoef je het dan niet te doen (of heb je de master tapes thuis liggen? :D), maar ja, bij jou gaat het natuurlijk vooral om het feit dat 'ie dan in je jukebox kan. Qua uiterlijk doen jukeboxes me echt totaal niks, maar het hele "platenwisselaar" idee is wel cool :). Is de ingebouwde speaker dan ook wat? Of lus je dat door naar je versterker?
<---------- komt die avatar nu echt eens van pas d:)b

Alles wat je digitaal hebt kan je uploaden naar Visionaudioproducties. Zorg wel goede kwaliteit, al kunnen ze al wat met een mp3 van 128kb/sec.
Je kan dan inderdaad beter het echte cd bestand/nummer uploaden. Je kan het ook via de post doen, gewoon een cd opsturen dus.

Een singletje maken met 2 nummers kost incl verzendkosten 43 euro
Ze snijden direct in de plaat die niet van vinyl is, maar van pvc. dat is harder dan vinyl en gaat dus langer mee.

Jukebox heeft een versterker die het volume dimt op het moment dat de naald op de plaat gezet wordt.
Leuke feature dus :)
Hij kan zoals nu, gratis spelen, op Duitse marken, of @ random. Dat laatste is wel handig als je bezoek hebt en niet elke keer weer een lange selectielijst in moet kloppen.

Maar ik denk er over om die versterker uit te schakelen of om dat ding eens helemaal na te kijken. Hij speelt goed hoor, daar niet van, maar de bass en treble schuifregelaars zijn niet best meer of erg vuil. Moet nog even zien wat ik doe. Uitschakelen en de platenspeelunit doorlussen naar mijn mengpaneel zodat hij ook over de huisinstallatie kan spelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Bestla op 05-11-2009 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

mr_petit schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 14:12:
Gelukkig heeft dealextreme er eentje voor ongeveer 10 euro. Ze hebben ook een ijkgewichtje voor een schappelijke prijs (prijzen zijn incl verzenden!)
Yes, m'n DX weegschaaltje binnen!

Shit, ik snap nu waar het ijkgewichtje voor nodig is :)

Ook maar even bestellen...

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:15

Xanax959

relax...

ZFLaSH schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 21:34:
[...]

Is dat een XLM? Die heb ik ook nog gehad, heel lang geleden.
ADC 220XE.
De naald is van een duurder type, gekocht bij "de groef" in Grunn. De originele naald was compleet versleten.

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:55

B2

wa' seggie?

Gisteren deze bij de Waaghals in Arnhem gekocht..
Heerlijke plaat

Afbeeldingslocatie: http://991.com/NewGallery/Coldplay-Prospekts-March-E-451485.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Mijn Sony PS-1700 klinkt ruk, krakend en schurend geluid. Dat moet de naald zijn toch?
Het type wat er nu in zit is ND134G, op Conrad kost deze 14,00 euro. Weet iemand nog een goedkoper adresje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Cobb schreef op zondag 15 november 2009 @ 21:33:
Mijn Sony PS-1700 klinkt ruk, krakend en schurend geluid. Dat moet de naald zijn toch?
Het type wat er nu in zit is ND134G, op Conrad kost deze 14,00 euro. Weet iemand nog een goedkoper adresje?
Dat is al belachelijk goedkoop ;) Ik denk goedkoper kun je hem niet krijgen. Wat wel een optie is een nieuw element met naald te doen. Ben je ongeveer rond de 30 euro kwijt(afhankelijk van het type) Maar ik had er een enorme upgrade aan! Kwam van stock sony naar een Audio Technica element(typenummer weet ik eventjes niet) Maar een upgrade was het wel!

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Ik zal er naar kijken!

[ Voor 79% gewijzigd door Cobb op 15-11-2009 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 16:04

dreeke

outdated icon

Cobb schreef op zondag 15 november 2009 @ 21:33:
Stoffige naald kan ook. Te weinig naalddruk kan ook. Of hij zit er wel heel erg scheef onder.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Ik heb een beetje met het gewichtje achterop de arm zitten spelen. Maar kan het zin dat ik de naald zelf heb vernield door er met een zachte tandenbortsel over heen te gaan? Er zat nl. stof of en ik dacht...(niet echt na 8)7 )

Is dit het element misschien:

http://www.new-line.nl/nl...hnica-tt-system_18410.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Cobb schreef op zondag 15 november 2009 @ 21:44:
Ik heb een beetje met het gewichtje achterop de arm zitten spelen. Maar kan het zin dat ik de naald zelf heb vernield door er met een zachte tandenbortsel over heen te gaan? Er zat nl. stof of en ik dacht...(niet echt na 8)7 )

Is dit het element misschien:

http://www.new-line.nl/nl...hnica-tt-system_18410.htm
Headshell is niet eens nodig. Alleen element met naald is genoeg (moet wel passen ;) ) Maar ik denk dat jij je naald wel vakkundig hebt gesloopt :+ Blazen is meer dan genoeg en als je het grondig wilt doen moet je dat spul hebben wat hier in dit topic als eens is gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Ik denk dat hij een AT95e bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Touchdomex schreef op zondag 15 november 2009 @ 21:47:
[...]

Headshell is niet eens nodig. Alleen element met naald is genoeg (moet wel passen ;) ) Maar ik denk dat jij je naald wel vakkundig hebt gesloopt :+ Blazen is meer dan genoeg en als je het grondig wilt doen moet je dat spul hebben wat hier in dit topic als eens is gepost.
LOL zal toch niet waar zijn... }:O

En die AUDIO TECHNICA AT95e gaat niet passen volgens mij.

[ Voor 6% gewijzigd door Cobb op 15-11-2009 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Cobb schreef op zondag 15 november 2009 @ 21:50:
[...]

LOL zal toch niet waar zijn... }:O

En die AUDIO TECHNICA AT95e gaat niet passen volgens mij.
Als ik plaatjes opzoek van jou speler en het element denk ik wel. Ziet er qua systeem vrij gelijkend aan die van mij uit (heb een Akai) Het is alleen wat knutselen. Maar daar zijn miljarden handleidingen voor gelukkig.

Of mis ik weer eens wat :X

[ Voor 3% gewijzigd door Touchdomex op 15-11-2009 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skndd

skndd

aka skeej

Over noisy playback; wat is de grootste oorzaak van sibilantie-vervorming? Op sommige platen is het echt tergend. Alles klinkt oké, maar zodra er een nadrukkelijke "s" wordt gezongen, lijkt het meer op whitenoise. Naalddruk staat goed, gewogen met het DX schaaltje. Het kan dus zijn: tracking alignment, de plaat zelf, versterking, anti-skate, stof... Of zie ik nog iets over het hoofd?

Dat het de plaat zelf is lijkt me sterk, want het komt zelfs voor op een hoge kwaliteit 180G plaat van me :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grootste kans is of hardnekkig vuil op de stylus, of een versleten naald.
Verkeerde afstelling (uitlijning) kan hier ook een part in spelen.
Maak je naald goed schoon (het liefst met een klein beetje alcohol/isopropanol), monteer 'm juist (of bijna juist) en als het dan nog voorkomt (bij voorkeur in de laatste groeven), is denk ik de naald versleten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb thuis een Pro-Ject Debut III en bij levering heb ik hem zelf afgesteld. Ik heb het gevoel dat dat niet helemaal goed is gegaan. Weet iemand een zaak in Amsterdam die dat voor je kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skndd

skndd

aka skeej

mr_petit schreef op zondag 15 november 2009 @ 23:41:
Grootste kans is of hardnekkig vuil op de stylus, of een versleten naald.
Verkeerde afstelling (uitlijning) kan hier ook een part in spelen.
Maak je naald goed schoon (het liefst met een klein beetje alcohol/isopropanol), monteer 'm juist (of bijna juist) en als het dan nog voorkomt (bij voorkeur in de laatste groeven), is denk ik de naald versleten.
De naald is juist net nieuw. Heb er nu een Rega Elys 2 in zitten. Misschien is dat het probleem dan? Moet ie nog even inspelen. Vanwege de combinatie van Rega platenspeler en Rega element kan de uitlijning eigenlijk niet fout gaan (zit op 3 punten vast: http://cgim.audiogon.com/i/rv/s/f/1030919656.jpg )

Ik heb nu trouwens een plaat op staan die constant alleen in het rechter kanaal ruis heeft. Nu ben ik weer bang dat mijn anti-skate fout staat ofzo 8)7. Is het zo dat als je met de draairichting van de plaat meekijkt, dat dan de linkerkant van de groeven ook het linker kanaal zijn en rechts rechts? Dat zou dan betekenen dat de anti skate te laag staat?

[edit]Heb even heel careless aan de antiskate gezeten tijdens het spelen, lijkt niks uit te maken. Waarschijnlijk is deze schade dan al gedaan door de vorige eigenaar ofzo :'(

[ Voor 7% gewijzigd door skndd op 17-11-2009 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat heeft de vorige eigenaar dan gedaan?!? Was het element ook van hem?
Rega elementen zijn wel een beetje berucht als het aankomt op kanaalongelijkheid (exemplarische kwaliteitscontrole), maar overmatig sissen niet echt.
1. Weet je zeker dat je je naalddruk goed gemeten hebt?
2. Lopen je armlagers soepel? misschien kunnen deze niet goed aan de bewegingen van de plaat aanpassen (stroef lopende lagers, evt speling), waardoor op kleine momenten de naalddruk te laag is.

Meestal duidt sissen als je het echt overmatig hoort op een te lage naalddruk of een versleten naald.
Van een verkeerde tracking of (evt vuil) gaat alles eerder dof klinken.

Komen tikjes in de plaat ook erg benadrukt over? (wederom teken van versleten naald)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skndd

skndd

aka skeej

Ik bedoelde de vorige eigenaar van de specifieke plaat ;)

Bovendien klinken andere platen vrijwel perfect (ik heb nooit een betere draaitafel setup gehoord, dus geen goed referentiepunt), dus eigenlijk kon ik er vantevoren al vanuit gaan dat het vooral aan de plaat zelf lag. Ik dacht echter dat misschien het verkeerd afstellen van platenspeler/element op sommige platen merkbaarder zou zijn dan anderen. Armlagers zijn ook soepel; de arm beweegt zonder enige weerstand of speling.

Op sommige platen komen tikken wel erg hard over ja, maar nogmaals, ik weet niet echt hoe het "zou moeten" klinken. Het element is toch echt nieuw, dus aan slijtage zal het niet liggen.

Ik denk dat ik gewoon een paar slechte platen heb. Van de out of print 2e hands platen kan ik het nog wel begrijpen, maar ik heb hier ook een splinternieuwe plaat van Jaga Jazzist waar een surface noise op zit dat boven de gemiddelde zangstem uit komt. Echt alleen tijdens de luidste stukken wordt het ruis bedolven onder de rest. Het vreemde is dat ik ook deze heb; zelfde artiest, zelfde label. Die plaat klinkt dan weer superstil en clean.

Ik snap dat dit heel het ding is met platen, de imperfectie enzo, maar zoiets als die nieuwe plaat met een ongekende hoeveelheid surface noise moet toch niet kunnen? Ik ga binnenkort mijn platen maar eens proberen schoon te maken (heb zo'n Knosti-achtig dingetje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Er worden ook nog wel slechte platen geperst.
Bepaalde labels vaak...

Zo valt Blue Note op LP vaak tegen, veel persfouten, en 180 grams persingen van Simply Vinyl zijn ook niet best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ah juist, ik was van indruk dat al je platen daar min of meer last van hadden.
Verschil in plaatkwaliteit is heel erg groot. Sommige platen die van de kringloop oid komen kunnen natuurlijk in het verleden met lencoclean afgespeeld zijn, waardoor alles kraakt.
Da's goed met een knosti weg te wassen.
Nieuwe platen moeten natuurlijk goed zijn, maar het kan zijn dat het een beroerde persing of beroerde master is. Bij platen komt eea wat kritischer (nou ja, anders) dan bij cd wat betreft mastering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erg leuk topic.

Had nog helemaal geen ervaring met vinyl maar heb het altijd interessant gevonden.
Heb nu sinds 2 dagen even een platenspeler geleend een Lenco, die had me die gene gekocht om zn oude platen te digitaliseren. Het zal wel de onderkant van de markt zijn maar het ging mij er om een keer platen te horen irl.
Na het hier van het begin tot het einde te hebben gelezen ligt mijn voorlopige keuze op een Project Debut.
Af en toe heb ik nog wel eens lichte DJ neigingen, is deze hier wel voor geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Rebel
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 14:21
Pro-ject Debut is een HiFi platenspeler en geen DJ deck. Dus daar zou ik absoluut niet mee gaan scratchen. Alleen gebruiken om plaatjes te luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks voor de tip.
Waar kun je dan naar kijken, ook een beetje knap design (omdat het scratchen minimaal zal zijn) maar waar het wel mee mogelijk is?
Die Technics SL1200 dingen zijn knappe spelers maar ik vind ze foei lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Rebel
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 14:21
Sorry, ik ben niet thuis in DJ decks. Van de DJ decks ken ik alleen de Technics. Misschien kan iemand anders op dit forum je daarmee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:12
Vraagje; ik heb wel eens gehoord dat je bij nieuwe LP's het persvet moet verwijderen. Hoe doen jullie dat? Met een platenreiniger? en kan dat met dezelfde vloeistof als het reinigen van vieze LP's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2009 @ 16:38:
Thanks voor de tip.
Waar kun je dan naar kijken, ook een beetje knap design (omdat het scratchen minimaal zal zijn) maar waar het wel mee mogelijk is?
Die Technics SL1200 dingen zijn knappe spelers maar ik vind ze foei lelijk.
Foeilelijk is 1 ding, ze doen het wel goed voor de DJ. Ik heb zelf de SL1810 in het zwart en ik moet zeggen dat het een lekker draaitafeltje is. Niks geen auto start/stop/return, lekker alles handmatig. Nee ik ben geen DJ, maar draai platen puur voor de lol.
Die 1810 is meestal in gebruik voor het testen van aangekochte singles en lp's Ik 'repareer zelfs krassen op de plaat waardoor de naald overslaat. Ik pak dan een wat oude naald, en zet de naaldruk op maximum. Ik laat de motor van de platenspeler uit en plaats de naald iets verder dan de 'kras'. En draai de draaitafel handmatig achteruit en hoop dan dat de groef weer herstelt is. If not, repeat it. Dit gaat meestal goed, en zo heb je wel een 'tic'maar slaat de naald niet meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

musicfreak schreef op zondag 22 november 2009 @ 09:28:
Vraagje; ik heb wel eens gehoord dat je bij nieuwe LP's het persvet moet verwijderen. Hoe doen jullie dat? Met een platenreiniger? en kan dat met dezelfde vloeistof als het reinigen van vieze LP's?
Persvet is een fabeltje.
Althans, dat zei men bij de platenperserij in Haarlem (Record Industry).
Het heeft echter wel nut om een nieuwe LP te wassen want vaak zijn ze statisch en na het wassen niet meer. Kan gewoon op dezelfde manier als een vuile LP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Persvet is dan wel een fabeltje, maar in vinyl zitten wel weekmakers.
Bij elke vorm van plasticgieten komen deze weekmakers ook naar de oppervlakte (want ze zitten door het plastic/vinyl heen).
Weekmakers zijn vaak zodanig van structuur (esters, vetten of olien), dat ze dus wel voor een andere oppervlaktestructuur kunnen zorgen (gladder, zachter), dan het vinyl/pvc zelf.
Ze zijn ook zodanig van structuur dat ze in verloop van tijd verdwijnen (wassen in alcohol / zeephoudende middelen, of weggesleten door naald).
Dit houdt dus in dat een nieuwe plaat wellicht een andere instelling van arm en naald zou moeten hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 14:34
Ben nu een tijdje ook weer plaatjes aan het draaien. Heb een oude Thorens TD165 die ik een beetje heb opgeknapt. Zit een oud Ortofon VMS 20 CE MarkII element op, nu met nieuwe (Tonar) naald.

Ik ben zeer tevreden over hoe het klinkt op mijn NAD C320BEE en Quad 11L's. Ik vind platen draaien sowieso iets authentieks hebben. Alleen al het hele ritueel van een plaat opzetten zorgt er voor dat je lekker voor de muziek gaat zitten.

Het enige punt is dat ik bij stukken met een sterke dynamiek last heb van een ruis/vervorming van het geluid. Met name bij harde piano stukken (hard aanslaan van de noten) in jazz of klassieke muziek. Bij popmuziek heb ik er eigenlijk geen last van.

Waaraan zou dit kunnen liggen? Ik heb al gemerkt dat met een hogere naalddruk (dan aanbevolen) het iets minder wordt, maar niet compleet weggaat. Kan het liggen aan het element? Op zich is het een goed element maar wel oud en met een vervangingsnaald (niet origineel Ortofon). De tafel is niet professioneel afgesteld, zou het daar aan kunnen liggen? BVD

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het ligt denk ik aan de sporingscapaciteiten (trackability) van je element, en dan met name je naald.
Namaaknaalden staan er om bekend dat ze hier vaak matig presteren.
Bij extreem harde signalen (met name in de midden en hogere frequenties) krijg je dat dat de naald zo snel heen en weer moet, dat het contact met de plaat enigzins verloren gaat, doordat de ophanging van de naald en naaldtip zelf het niet kunnen bijbenen. Dit resulteert in vervorming.
Op veel testplaten vind je testgroeven met overstuurde signalen (zeg maar +10dB, +12dB, +14dB etc) van 1 frequentie (dan kan je het goed horen), waardoor je deze prestaties kan vergelijken met andere elementen.
Afstelling kan dit soms enigzins verbeteren (met mate), maar het is textueel koffiedik kijken wat er precies aan scheelt.
Wellicht is je naalddruk verkeerd ook wat afgesteld, want een (te) lage naalddruk zorgt ook voor dit effect. Een hogere naalddruk neemt dit weg, maar een te hoge druk zorgt voor slecht hoge tonengedrag en een verkeerde tonale balans (en slijtage, etc)

't kan natuurlijk ook wat anders of een combinatie van problemen zijn :)

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 28-11-2009 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skndd

skndd

aka skeej

Waar kun je eigenlijk goedkoop aan een degelijke testplaat komen? Zocht al op marktplaats maar kreeg daar vooral "testplaten" met gewoon verschillende soorten muziek erop als resultaat. Bovendien lijkt me een versleten testplaat een beetje tegen het principe in gaan ;)

Btw, een hoop speeluren later presteert mijn Elys 2 een stuk beter. Bij mijn betere platen is de klank over het hele frequentiespectrum nagenoeg feilloos, en ook de sibilantie is haast helemaal verdwenen. Scheelt echt enorm veel met het eerder reeds ingespeelde Elys (1) element wat ik te leen had! Ik sta ook echt versteld van hoe "stil" sommige platen klinken (en hoeveel dat scheelt met bepaalde 2e hands platen :/)

Ik ga binnenkort maar eens een grote wasbeurt houden, en kijken in hoeverre ik daarmee mijn meest noisy platen wat kan temmen. Ik heb zo'n Knosti-achtig ding, met nieuw schoonmaakmiddel.

Nu die versterker en goeie stand nog :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@bovenbuurman:
Testplaat heb ik hier gevonden

Ik weet niet of jullie het al gezien hadden maar op de webwinkel van Kroese hebben ze tot het einde van het jaar 10% korting op het vinyl.

En nee ik heb geen aandelen :P

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2009 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-09 15:13
Hmm, Kroese...Ik ken Paul Kroese vrij aardig en kwam daar vroeger vaak, eigenlijk altijd voor mijn CD's. En hij heeft 3-4 jaar geleden Pixies op vinyl voor me besteld.

Leuk dat ie nu ook een winkel op internet heeft.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
dreeke schreef op zondag 22 november 2009 @ 14:14:
[...]
Het heeft echter wel nut om een nieuwe LP te wassen want vaak zijn ze statisch en na het wassen niet meer. Kan gewoon op dezelfde manier als een vuile LP.
Ok, helder. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
mr_petit schreef op zondag 22 november 2009 @ 14:51:
Dit houdt dus in dat een nieuwe plaat wellicht een andere instelling van arm en naald zou moeten hebben...
Hmm... En hoe bepaal je deze instelling dan? Just curious...

[ Voor 4% gewijzigd door musicfreak op 06-12-2009 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Is een slechte naald funest voor je platen? Ik heb een Marantz 6150 directdrive met Ortofon naald, geen idee welk type. 't Is m'n eerste platenspeler, en ik moet zeggen dat ik er verder absoluut geen verstand van heb. 't Instellen van het gewichtje is al gelukt, en er komt ook muziek uit. Maar voor ik nieuwe platen ga kopen wil ik eerst zeker weten dat m'n apparatuur goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Een slechte naald sloopt je platen, een slecht afgesteld element/naald ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
musicfreak schreef op zondag 06 december 2009 @ 19:26:
[...]

Hmm... En hoe bepaal je deze instelling dan? Just curious...
Dat kan eigenlijk alleen met je oren, tenzij het een monoplaat betreft.
Je komt in de impasse dat een nieuwe plaat eventueel andere 'glij-eigenschappen' heeft dan een oude plaat (omdat de naald minder weerstand ondervindt), wat kan inhouden dat je een andere naalddruk en vooral andere anti-skating nodig hebt.
Dat kan je niet verifiëren met je 'oude' testplaat.
Maar omdat de ene plaat (en het ene vinyl) sowieso niet het andere is, is een testplaat ook niet altijd volledig representatief voor alle andere platen.
Bij een (nieuwe) monoplaat zou je in theorie een kanaalafwijking op een scoop kunnen zien bij verkeerde antiskating, en je zou ook de kanalen omgepoold kunnen kortsluiten. Het zachtste signaal geeft dan de beste antiskating instelling aan (denk daar maar eens over na ;) )

Dat de glij-eigenschappen (dus van zowel naald als vinyl) heel belangrijk zijn voor je instellingen kunnen mensen uit het 'lencoclean' tijdperk wel beamen: met lencoclean heb je veel minder antiskating nodig.

Zelf zou ik ook nieuwe platen (niet dat ik die ooit koop) gelijk wassen; zo heb je de meest constante vinylstructuur in vergelijk tot de rest van je verzameling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
dreeke schreef op zondag 06 december 2009 @ 23:04:
Hoe kan ik controleren of m'n naald nog in orde is? Kun je dat zien adhv. een foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

mcdronkz schreef op zondag 06 december 2009 @ 23:25:
[...]

Hoe kan ik controleren of m'n naald nog in orde is? Kun je dat zien adhv. een foto?
Je kan het meestal wel horen. Als het geluid wat scherper word dan betekent het dat de naald wat begint te slijten. Als hij op is dan hoor je dat echt wel :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Touchdomex schreef op zondag 06 december 2009 @ 23:25:
[...]

Je kan het meestal wel horen. Als het geluid wat scherper word dan betekent het dat de naald wat begint te slijten. Als hij op is dan hoor je dat echt wel :X
Dat is nou juist 't probleem, dit is echt m'n eerste ervaring met een platenspeler, en ik heb geen idee wanneer zo'n ding scherp klinkt ;). 't Element in kwestie is ook vrij duur om te vervangen volgens mij (Ortofon VMS20EO MK2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

mcdronkz schreef op zondag 06 december 2009 @ 23:31:
[...]

Dat is nou juist 't probleem, dit is echt m'n eerste ervaring met een platenspeler, en ik heb geen idee wanneer zo'n ding scherp klinkt ;). 't Element in kwestie is ook vrij duur om te vervangen volgens mij (Ortofon VMS20EO MK2).
Believe me! Als je enigzins kan luisteren hoor je echt wel hoe slecht een naald klinkt die op is :+ Echt belachelijk slecht geluid. Gezien de rest van je opstelling weet je het wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey,

Ik heb platen collectie, maar geen platenspeler setup.

Nu wil ik graag een platenspeler aanschaffen. Als ik het goed begrijp heb ik dan ook een versterker nodig als deze niet is ingebouwd. waar moet ik op letten bij de aanschaf van zon versterker ?? en wat is een phonopre amp ??

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.
Alvast bedankt!!

Goeten,
John

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een phonopre amp is nou juist dat versterkerkastje.
Wat dat doet is het signaal wat uit een platenspeler komt versterkt en corrigeert totdat het net zo sterk is als het signaal uit bijvoorbeeld een CD speler.
Als je wilt weten of je versterker een ingang voor een draaitafel heeft, dan moet er bij een input iets staan van Phono, of de letters mm of mc.
Sommige moderne platenspelers die je nu in een doorsnee electronicazaak koopt hebben een ingebouwde phonopre, maar die kan je doorgaans beter links laten liggen, want het betreft hier doorgaans modellen van zeer bedenkelijke kwaliteit. (plastic chinees prul, liefst zelfs met usb aansluiting).
Op marktplaats kan je veel betere vintage tafels aanschaffen voor dezelfde prijs of minder. (ook voor meer natuurlijk :D)
Een goede phonopre voor redelijke prijs (da's natuurlijk persoonlijk) is de NAD PP2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit schreef op maandag 21 december 2009 @ 22:42:
Een phonopre amp is nou juist dat versterkerkastje.
Wat dat doet is het signaal wat uit een platenspeler komt versterkt en corrigeert totdat het net zo sterk is als het signaal uit bijvoorbeeld een CD speler.
Als je wilt weten of je versterker een ingang voor een draaitafel heeft, dan moet er bij een input iets staan van Phono, of de letters mm of mc.
Sommige moderne platenspelers die je nu in een doorsnee electronicazaak koopt hebben een ingebouwde phonopre, maar die kan je doorgaans beter links laten liggen, want het betreft hier doorgaans modellen van zeer bedenkelijke kwaliteit. (plastic chinees prul, liefst zelfs met usb aansluiting).
Op marktplaats kan je veel betere vintage tafels aanschaffen voor dezelfde prijs of minder. (ook voor meer natuurlijk :D)
Een goede phonopre voor redelijke prijs (da's natuurlijk persoonlijk) is de NAD PP2
Thanks, dan heb ik dus enkel een phono preamp nodig en platenspeler.

Nog even een vraagje, ik zie dat sommige platen spelers een repeat functie hebben, hoe werkt dat ?
en lees soms " repeat tot 7x". Als die automatich de hele plaat (hoeft niet een 1 nummer te zijn) zou kunnen herhalen zou dat wel chill zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Repeat is inderdaad dat de speler (doorgaans) de spelende zijde van de plaat herhaalt.
Voor exacte specs zal je toch moeten kijken in de betreffende gebruiksaanwijzing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oke, op deze site staan wat spelers waar ik wellicht intresse in heb.
http://www.technics-vingers.nl/browse/?page_id=2&c_id=1#

Ik heb echter geen idee wat nou een goed merk is, of waar ik naar moet kijken. automatich half automatich etc....

Is Technics een goed merk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
Technics maakte erg degelijke en soms legendarische platenspelers. De direct-drive modellen (waarbij het plateau onderdeel is van de motor) zijn nagenoeg onverwoestbaar. Ik heb er één uit eind jaren '80, en één uit de jaren '70 en ik vind ze helemaal geweldig! Met belt-drive (plateau wordt aangedreven door een veredeld elastiekje) platenspelers heb ik zelf helemaal niets; daarvan geloof ik de snelheid nooit.

een vol-automatisch systeem zorgt voor automatische start en stop (met name het verplaatsen van de arm) door een druk op de knop, of aan het eind van de plaat. Een half-automaat zorgt alleen voor dat de arm aan het eind van de plaat naar de houder terugkeert. Bij een niet-automaat moet je de naald handmatig op de plaat zetten, en blijft de arm aan het eind in de uitloopgroef, totdat je hem weer met de hand in de houder terugdoet.

Technics-vingers is overigens nogal aan de dure kant, mijnsinziens.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks Niek,

Tis me allemaal een stuk duidelijker.
Van die site lijken me de SL-D3 en de SL-3310 wel interessant.
Maar ze zijn aan de dure kant begrijp ik, hoe overpriced zijn ze ? Hoeveel zou ik max voor deze modellen neer moeten tellen ? Wellicht is er wel een beetje te onderhandelen met deze site...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou technics vingers vermijden.
Ten eerste te duur, maar je leest toch ook wel veel verhalen (o.a. op audiofreaks) dat de 'schoongemaakte spelers' soms ronduit vern&#kt zijn. (kromme armen etc), of dat bij transportschade en garantie geen wederhoor gegeven wordt.
Goed, ik lees alles natuurlijk van 1 kant (er wordt niet op gereageerd), maar dat hij mijns inziens veel te duur is staat voor mij wel vast.
Maar aan je belangstelling te lezen wil je dus tot iig 180 euro uitgeven?
Daarvoor kan je op MP serieus veel leuks kopen, maar je kan ook (nog) een beter element erbij kopen (het belangrijkste voor een goede klank). Die moet je dan wel leren (of laten) afstellen, maar dat zal je (als ik de verhalen mag geloven) ook moeten doen als je dus iets bij technics vingers koopt (of als je een speler op marktplaats koopt..waarschijnlijk).
Voor de betreffende technicsen zou ik nooit meer dan 60 euro betalen, en dan moet er ook nog een acceptabel element onder zitten.

Ik zou echter beginnen met dit hele draadje door te lezen, dan worden veel van je vragen waarschijnlijk wel beantwoordt ;)

owja, nog ff een nieuwtje (ok, het is al 2 weekjes zo): vinylengine en cartridgedb zijn gefuseerd!
cartridgedb wordt doorgelinkt naar VE, en bovenin (nogal onduidelijk) staan wat linkjes naar de database en rekentools.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 22-12-2009 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oke bedankt man, ik ben een n00b op dit gebied (zal dit topic doorpluisen)
Maar heb wel rond de 200euro over voor een mooie setup, platenspeler en versterker dus.

Verder nog tis wat betreft versterkers anders dan die NAD ?
Zal ook ff op MP kijken.
Ohja ik zie af en toe wat Pro-Ject spelers, vind ze er wel strak uit zien...maar lees dat de kwali niet al te best is, klopt dit ?

En naar welke merken moet ik kijken als ik een platenspeler met repeat functie zoek ?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2009 03:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 01:02:

Verder nog tis wat betreft versterkers anders dan die NAD ?
Cambridge 640P
Er zijn natuurlijk nog wel andere acceptabele versterkers, maar je moet doorgaans wegblijven van de versterkertjes van 25 euro die bij electrosjopies verkocht worden; dat is echt rommel. De phonopre is een deel van je installatie die de klank behoorlijk beinvloedt.
Ohja ik zie af en toe wat Pro-Ject spelers, vind ze er wel strak uit zien...maar lees dat de kwali niet al te best is, klopt dit ?
Dat is onzin, project maakt prima spelers voor het geld. Het is ook maar net met wat je het vergelijkt.
Ze zijn (als je een volautomaat zoekt) natuurlijk heel karig uitgevoerd, maar dat geldt voor eigenlijk alle enigzins goede tafels van tegenwoordig; alles is handmatig, zelfs geen afslag of automatische lift aan het eind. Voor goede volautomaten moet je minimaal 20 jaar in het verleden zoeken :)
En naar welke merken moet ik kijken als ik een platenspeler met repeat functie zoek ?
Dual 721, sony biotracers: misschien kan je een ps-x555es voor een nog acceptabel (=<150 euro) scoren (dit is een tangentiale tafel, dus element afstellen is relatief makkelijk), voor technics zoek in het rijtje sl-1300 t/m sl-1800 (laat de sl-1900 dus links liggen), en dan zijn er natuurlijk nog tallozen.

Let erop dat bij de aanschaf van een volautomaat alles werkt: het zijn doorgaans oude apparaten met zeer gevoelige mechaniekjes of electronica. Er kan veel stuk of slijten door veroudering.
Ze zijn natuurlijk ook storingsgevoeliger dan een tafel waar niets op zit.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 22-12-2009 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarTAC
mr_petit schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 19:35:
[...]

Cambridge 640P
Er zijn natuurlijk nog wel andere acceptabele versterkers, maar je moet doorgaans wegblijven van de versterkertjes van 25 euro die bij electrosjopies verkocht worden; dat is echt rommel. De phonopre is een deel van je installatie die de klank behoorlijk beinvloedt.
Dat je phono-voorversterker je geluid heel erg beïnvloed kwam ik vandaag achter;

Ik ben al een tijdje bezig met het oplossen van de vervorming die ik heb bij harde noot aanslagen van b.v. piano (zie post van een maand geleden hierboven). Ik was er vanuit gegaan dat dit lag aan de tracking capability van de naald. Maar met mijn vandaag gekochte speler met echt goede naald erop was de vervorming nog steeds heel erg.

Normaal gesproken ben ik heel sceptisch als mensen beginnen over 'inspelen' en opwarmen van apparatuur. Daarom trok ik ook altijd gewoon de stekker van mijn NAD PP2 voorversterker eruit. Maar de man waarvan ik de speler kocht, luisterde ernaar, en wist te vertellen dat hier wellicht het probleem zat.

Dus ik laat de voorversterker aan om een uur later weer te luisteren en verrek, de vervorming is stukken minder! Paar uur later en de vervorming is gewoon nagenoeg weg. Had ik echt niet verwacht.

Hebben jullie hier ervaring mee? Het beste om de voorversterker altijd aan te laten staan? Zit wellicht express geen uit-knop op de phono voor-versterker?!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klinkt in mijn oren als een defecte / doorgeslagen elco oid.

Ik kan me voorstellen dat iets als het net (1e paar minuten) aanstaat het anders klinkt (met name bij buizen), maar een paar uur voordat hoorbare vervorming verdwenen is schaar ik onder een defect, tenzij het in de gebruiksaanwijzing vermeld staat

Het is imo ook niet normaal en onnodig: er zijn talloze geintergreerde versterkers met hele goede phonopre's, en die gaan gewoon uit als je de uitknop indrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skndd

skndd

aka skeej

Ik kijk zelf het liefst zo nuchter mogelijk tegen dingen aan, alhoewel dat soms heel moeilijk is in de audio(fiele) wereld. In het "elfen bij maanlicht kabels" topic werd een challenge van een of andere Amerikaan gepost, die 10.000 dollar geeft aan degene die het verschil tussen 2 versterkers kan horen. Dat er gewoon, zónder uitzondering, niemand is die het verschil tussen 2 willekeurige versterkers kan horen, kwam voor mij als een verassing. De conclusie is dus ook, maak je keuze mbt aanschaf van een versterker op basis van alle features behalve "geluidskwaliteit". Ik denk ook dat je vrij gek moet zijn om deze man zijn challenge, en bijbehorende these, te gaan disputeren. Alhoewel, ik denk dat er hier genoeg zullen zijn die misschien wel op hun tenen getrapt raken van deze challenge. Cognitieve dissonantie heet dat ;)

Nu komt natuurlijk de vraag: in hoeverre denken jullie dat dit geldig is bij phono stages?

Ik weet namelijk dat kabel-skeptici soms op het gebied van platenspeler-interlinks toch toegeven dat een betere kabel verschil maakt, vanwege het zeer zwakke phonosignaal wat zuiver getransporteerd moet worden. Nu kan ik me dus indenken dat deze logica ook opgaat voor phonopre's. Wie gelooft hier niet in de verschillen tussen power/pre amps maar wel in de verschillen tussen phono amps?

Mijn idee was namelijk de CA 640P te gaan kopen, maar voor dat geld kan ik net zo goed een (2e hands) integrated amp op de kop tikken. Ik heb namelijk verder geen reciever of versterker, en alleen maar actieve monitor speakers. De CA 640P zou dus betekenen dat ik nog een mixer of iets moet aanschaffen om niet constant kabels te moeten verwisselen om te wisselen tussen pc geluid en platenspeler geluid. Zijn er zinnige argumenten te leveren in het voordeel van de phonostage?
tsja, ik zou zeggen: verdiep je eens in electrodynamische systemen.
Het 'zuiver transporteren' is imo een zeer beknopte visie van mensen die niet willen of kunnen rekenen (nofi): je kunt de (electrische) weergave van je element gewoon letterlijk berekenen (vooral in het hoog).
Je hebt daarvoor echter geen 'voodoowoorden' of methoden nodig (zoals kabels laten smeden door elfen bij maneschijn, da's voor mensen die niet kunnen of willen rekenen), maar gewoon de afsluitweerstand en capaciteit van je phonopre en de capaciteit van je kabel (we stellen de weerstand van de kabel in verhouding tot versterker/element even op 0). Beide electrische parameters die in de documentatie weergegeven horen te zijn.
Je kan je hoogweergave bij bepaalde typen elementen dus ook gewoon beinvloeden door 20cm oid van je kabel af te knippen (je hebt het over enkele pF, dus de kabel telt dan zeker mee). Bij veel phonopre's kan je weerstand en capaciteit ook instellen.
Het is hetzelfde als dat je bij een luidsprekerspoel in een filter de weerstand van deze spoel terugvindt in je potentiele laagweergave.

Bij lijnsignaal liggen die waarden wat anders, doordat de impedanties zoveel hoger zijn, en het signaal zoveel sterker, dat invloeden van capaciteit van kabels buiten het hoorbare gebied liggen.

Daarnaast is de versterkingsfactor van een phonopre hoger dan een geintergreerde of eindversterker, dus kritischer.
Ook is het signaal van een element zo laag, dat invloed van storingen (en die zijn er; het element ligt naast een brommende motor, een plateau met wervelstromen etc) veel groter is. Sluit de aarde maar eens niet aan en kijk wat er gebeurt. (ooit een aardeaansluiting op een CD speler gezien? :)
Ook bestaan er phonopre's die volledig gebalanceerd zijn. Niet zo gek, microfoonsignalen zijn vergelijkbaar in sterkte, en worden meestal (professioneel eigenlijk altijd) ook gebalanceerd verwerkt. De reden wederom invloed van storingen verminderen.

Ik geloof dus niet in dat er allerlei wondermiddeltjes gebruikt moeten worden, maar simpele electrische parameters en verschijnselen zijn voornamelijk van invloed bij draaitafels/elementen en het betreffende versterkergedeelte.

Een aardige site met rekentooltjes betreffende 'cartridgeloading' is http://www.hagtech.com/loading.html

Maar goed, ik neem die challenge van die amerikaan plat gezegd ook niet zo nauw: het verschil tussen 2 transistorversterkers is in de regel erg klein danwel miniem, maar zet er eens een leuke buizenbak oid bij.
Veel mensen zijn van indruk dat er een zo natuurgetrouw mogelijke weergave behaald moet worden, maar zolang daarvoor geen fysische parameter is gedefinieerd, en zo lang luidsprekersystemen tot 10% vervormen (dus meer dan 10x zoveel als de rest van je installatie) luisteren we voornamelijk ook naar vervorming (om de akoestiek nog maar even buiten beschouwing te laten).
We kunnen in mijn visie daarbinnen dus ook prima aanrommelen. In het vergelijk met een live kamerorkest klinkt een draaitafel met buizenbak en electrostaat niet minder natuurgetrouw dan een sacd speler met moderne versterker en dynamisch versterkersysteem: in beide gevallen zal ik feilloos met m'n ogen dicht kunnen bepalen of het stereosysteem speelt of het orkest. Dat kan ik ook nog als ik op de gang sta met de deur dicht. Zover zijn we dus nog verwijderd van 'natuurgetrouwe weergave'.

Over de riaa eq kan je overigens nog meer schrijven ;)

Maar je kan soms inderdaad net zo goed een oude intergrated amp met phonoingang kopen als een 640p.
Sommige oude versterkers hebben heel goed klinkende phono ingangen (ik ben heel tevreden over mijn oude marantz die zowel mm als mc heel aardig doet), maar soms is het ook bagger. Ik heb hier ook een oude luxman die beduidend minder is. Oude NAD versterkertjes (o.a. 3020) hadden ook goede phonopre's.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 24-12-2009 01:28 ]

• skndd

skndd

aka skeej

Wauw, zo'n inhoudelijke en gegronde reply had ik niet verwacht. Ik ben qua electronica echt een ultieme leek, dus moet er zelf nog even wat meer over lezen.

Mijn draaitafel heeft overigens geen aarde, of deze gaat via de interconnects. Volgens mij werken alle Rega's zo?
Ik geloof dus niet in dat er allerlei wondermiddeltjes gebruikt moeten worden, maar simpele electrische parameters en verschijnselen zijn voornamelijk van invloed bij draaitafels/elementen en het betreffende versterkergedeelte.
Zo hoor ik het graag. Geen mumbo-jumbo maar gewoon kwantificeerbare data :)
Maar goed, ik neem die challenge van die amerikaan plat gezegd ook niet zo nauw: het verschil tussen 2 transistorversterkers is in de regel erg klein danwel miniem, maar zet er eens een leuke buizenbak oid bij.
Hier is de site overigens: http://www.tom-morrow-land.com/tests/ampchall/index.htm . Zoals je leest is hij niet al te positief over buizen. Dit vind ik trouwens wel een interessant onderwerp, maar helaas niet echt ontopic hier :P (niet toevallig zin om $ 10.000 te winnen dan? :D)
Over natuurgetrouwe weergave
Ja, zo hypothetiseerde ik het zelf ook altijd. Men praat in hi-fi magazines etc. altijd over "alsof de muzikant in je kamer aan het spelen is", maar ik heb nog nooit zo'n ervaring gehad. Dit laat ook weer zien hoeveel onzin er wordt rond gebazuind in hifi-land. Ik denk dat je ook wel kan stellen dat deze "natuurgetrouwheid" al verloren gaat bij de opname van een stuk audio.
Over de riaa eq kan je overigens nog meer schrijven ;)
Doe dat? Ik wil wel horen wat je erover denkt :) Bij phonopre's van duizenden euros jubelen de beschrijvingen over de ultra-accurate RIAA EQ, maar wat kan er nou zo moeilijk zijn aan een beetje equalizen? Om weer terug te komen op Clark's challenge; hij meent met een goedkope EQ elk verschil tussen amps in freq. response (vooral verschillen tussen SS en Tubes) te kunnen elimineren. Daarmee wordt de suggestie gewekt dat EQ eigenlijk een heel makkelijke job is.

edit: Ik bedenk me nu eigenlijk... Vóór de RIAA eq heeft het signaal toch een karakteristiek van hoog roll-off? Ofwel, des te hoger, des te lager de amplitude? Zou je dan kunnen zeggen dat vinyl altijd slechter klinkt in het hoog (omdat daar meer versterkt moet worden, en dus de noisefloor verhoogd wordt?), of zeg ik nu iets doms?

[ Voor 9% gewijzigd door skndd op 24-12-2009 01:34 ]

Die RIAA curve is toch wel iets bijzonders; het is bedoeld om ruis tegen te gaan en meer muziek op de plaat te krijgen. Hoge tonen geven veel meer energie af dan lage tonen, dus om een corresponderende groefbreedte voor lage tonen te krijgen in relatie tot de hoge tonen, zouden deze groeven veel te veel ruimte innemen, en zou je ook tegen fysische grenzen van elementen aanlopen. Daarvoor hebben ze 50 jaar geleden oid dus in amerika een standaard bedacht die dat corrigeert. Hoe ze tot die standaard zijn gekomen is imo vaag (er waren daarvoor meerdere standaarden, wat bij oude platen dus ook een probleem kan zijn), maar hij is er, en de curve is gedefinieerd door bepaalde waarden op bepaalde frequenties. (lage tonen versterkt; hoge tonen verzwakt. bij de opname gebeurt dit precies andersom).

De truuk is deze waarden zo goed mogelijk te evenaren met doorgaans zo min mogelijk componenten. Veel corrigerende componenten (even kijkend naar die amerikaan met z'n 31 bandige eq) zijn niet bevordelijk voor het fasegedrag van het signaal, en dat gaat ten koste van de ruimtelijkheid van het signaal.
Het is niet alleen de frequentiekarakteristiek die van invloed is op hoe je geluid hoort, maar de fase is net zo belangrijk.
Luister dit filmpje maar eens over een koptelefoon met je ogen dicht:
http://www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA
Normale luidsprekers bakken hier veel minder van; een sprekend voorbeeld hoe belangrijk fase is.
Misschien kan je die 10000 dollar hier wel mee winnen als jij daar met je koptelefoontje op zit en die amerikaan z'n eq er tussenzet (bij 1 versterker mag ie er natuurlijk niet tussen, anders kan je op beide versterkers ook wel roze ruis zetten; daar hoor je ook nooit het verschil tussen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-05 19:48
Ik ben opzoek naar iets waarvan ik niet eens weet hoe het heet, maar ik ga er vanuit dat iemand me hier zeker kan helpen :)

Ik heb een paar actieve speakers, dus geen versterker. Nu wil ik graag mijn draaitafel op de boxen kunnen aansluiten, maar wel de volume kunnen regelen. Ik ben dus op zoek naar een "kastje" dat tussen de kabel van mijn draaitafel en boxen in komt. Ik heb namelijk niet altijd m'n mixer op mn kamer staan, en wil dus iets kleins dat de volume voor me kan regelen (eventueel ook EQ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parklife
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-09 11:28
Deze lag dit jaar onder de boom voor mij!

[img]http://991.com/newGallery/Kraftwerk-The-Mix-486248.jpg[img]

Zoek alleen nog een headshell voor mn TD145.

Parklife

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skndd

skndd

aka skeej

addictive schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 19:41:
Ik ben opzoek naar iets waarvan ik niet eens weet hoe het heet, maar ik ga er vanuit dat iemand me hier zeker kan helpen :)

Ik heb een paar actieve speakers, dus geen versterker. Nu wil ik graag mijn draaitafel op de boxen kunnen aansluiten, maar wel de volume kunnen regelen. Ik ben dus op zoek naar een "kastje" dat tussen de kabel van mijn draaitafel en boxen in komt. Ik heb namelijk niet altijd m'n mixer op mn kamer staan, en wil dus iets kleins dat de volume voor me kan regelen (eventueel ook EQ)
http://www.smproaudio.com/produkte/monitor-controller.html

De Nano Patch+ is de goedkoopste en simpelste. Het is een passief circuit, betekenende dat het alleen maar het geluid dempt tot een bepaalde waarde, en er dus geen extra versterking plaats vindt.

Als je EQ wil dan zul je hard moeten zoeken. Ik denk dat de goedkoopste oplossing dan toch een reciever is ofzo. Of een 2e hands losse hardware EQ unit uit een studio ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Nu online

kraats

Ik rol

Ik neem aan dat je ook nog een RIAA-voorversterker voor je platenspeler nodig hebt. Dan voldoet alleen een passieve regelaar niet. Ik zou gewoon voor een goedkoop tweekanaals mixertje gaan. Daar zit vaak al een phono-preamp in.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
skndd schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 13:18:
[...]

http://www.smproaudio.com/produkte/monitor-controller.html

De Nano Patch+ is de goedkoopste en simpelste. Het is een passief circuit, betekenende dat het alleen maar het geluid dempt tot een bepaalde waarde, en er dus geen extra versterking plaats vindt.

Als je EQ wil dan zul je hard moeten zoeken. Ik denk dat de goedkoopste oplossing dan toch een reciever is ofzo. Of een 2e hands losse hardware EQ unit uit een studio ofzo.
Dank! :)
EQ vind ik niet zo heel spannend, dan kan ik ook gewoon mijn mixer uit de doos halen (heb helaas geen plaats om hem constant te laten staan)
kraats schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 13:38:
Ik neem aan dat je ook nog een RIAA-voorversterker voor je platenspeler nodig hebt. Dan voldoet alleen een passieve regelaar niet. Ik zou gewoon voor een goedkoop tweekanaals mixertje gaan. Daar zit vaak al een phono-preamp in.
Geen idee, mijn actieve speakers zijn dan niet voldoende?

De speler in kwestie is overigens een reloop rp-4000 m3d, dus meer een dj speler dan alle mooie "oldskool" spelers die hier langs komen. Er zit gewoon het standaard element op (Ortofon GT), is het vervangen van het element voldoende om al een mooier geluid te krijgen, of zal ik echt opzoek moeten naar een andere tafel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

addictive schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 19:41:
Het enige wat je hier voor nodig hebt is toch een phono pre-amp? Die versterkt het signaal dan naar niveaus die je gewoon in de tulp ingangen van je actieve speakers kunt gooien?

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
Acolyte57 schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 15:20:
[...]

Het enige wat je hier voor nodig hebt is toch een phono pre-amp? Die versterkt het signaal dan naar niveaus die je gewoon in de tulp ingangen van je actieve speakers kunt gooien?
Geen idee dus :X
Normaal hangt mijn mixer ertussen, geen idee of die het signaal eerst versterkt voordat hij het naar mijn boxen stuurt. Nu ik erover nadenk, logischerwijs wel, daar heb ik natuurlijk m'n gain voor... Iemand die uitsluitsel kan bieden?

Nu staat het er zo bij, ik wil graag de speler een vast plekje spelen, maar zonder dat ik mijn mixer ook nog ergens neer moet zetten...
Afbeeldingslocatie: http://img193.imageshack.us/img193/8805/x277df4b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Nu online

kraats

Ik rol

Als je met de gain van je actieve speakers genoeg regelbereik hebt, zou je prima met alleen een phono-preamp afkunnen. Lukt dat regelen niet, dan zou je er nog een aparte passieve voorversterker tussen kunnen zetten, zoals al eerder genoemd is hier.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Weet iemand een winkel waar je plastic mapjes voor vinylplaten kan kopen met een voorziening in om ze op te hangen ? Zou graag mijn muur decoreren met een aantal vinylplaten, maar kan er niets op vinden online...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Bedankt voor de link ! OK dat is ook een optie alleen vind ik 4 € per haak nogal veel, aangezien het gewoon wat geplooide staaldraad is die ze in Het Verre Oosten voor 0,10 € maken. Heb geen probleem om iets meer te betalen maar voor mij hoeft het ook niet een stickertje met "Made in The Netherlands" te hebben voor zoiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Topicstarter
Bij de Tiger hier in Arnhem verkopen ze voor 4 euro dit:
Lijstje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skndd

skndd

aka skeej

Phuncz schreef op zondag 03 januari 2010 @ 23:07:
Bedankt voor de link ! OK dat is ook een optie alleen vind ik 4 € per haak nogal veel, aangezien het gewoon wat geplooide staaldraad is die ze in Het Verre Oosten voor 0,10 € maken. Heb geen probleem om iets meer te betalen maar voor mij hoeft het ook niet een stickertje met "Made in The Netherlands" te hebben voor zoiets :)
Samenkoopactietje? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ja misschien ook een mogelijkheid als er genoeg interesse is. Zowiezo zoek ik liefst naar plastic hoezen, want ze gaan er regelmatig uit moeten om te luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Topicstarter
de lijsten zoals ik ze als voorbeeld gegeven heb zijn dan niet echt een goed oplossing inderdaad. wel zou je dan de hoezen in de lijst kunnen doen en de platen zelf in een koffer of iets dergelijks bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skndd

skndd

aka skeej

Ik denk dat de platen met die oplossing van Waaghals er best makkelijk in en uit te schuiven zijn toch? Ik zoek idd ook naar een oplossing die én leuk is voor het zicht, én de platen niet degradeert tot leuk wandbehang maar ook nog echt makkelijk verwisselbaar houdt enzo. De platen zelf dan los in een koffer vind ik wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moer
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-09 21:41
Dat ophangsysteem van de Waaghals is ideaal! Als er (nieuwe) mensen over de vloer komen krijg ik er altijd positieve reacties op. Het in- en uitschuiven is redelijk gemakkelijk maar doe het wel met beleid vooral met dubbel lp's: ik heb namelijk al een mooie rechte kras op een zwarte hoes omdat ik iets te gehaast was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asphyxion
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:52

Asphyxion

I am, therefor I think

skndd schreef op maandag 04 januari 2010 @ 13:56:
Ik denk dat de platen met die oplossing van Waaghals er best makkelijk in en uit te schuiven zijn toch? Ik zoek idd ook naar een oplossing die én leuk is voor het zicht, én de platen niet degradeert tot leuk wandbehang maar ook nog echt makkelijk verwisselbaar houdt enzo. De platen zelf dan los in een koffer vind ik wat minder.
http://www.artvinyl.com/

Kost wat, maar het ziet er wel goed uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Hmm dat ziet er heel goed uit, ik denk dat ik voor zo'n tripplepack ga !

EDIT: besteld :) Ook sinds vandaag binnen: Phuncz in "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon..." (nieuwe plaatjes)

[ Voor 50% gewijzigd door Phuncz op 04-01-2010 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die massive attack die je hebt, is dat een origineel of een re-issue?
* mr_petit heeft 'm nog van vroegah
Het blijft een tijdloos album

Toen Unfinished Sympathy uitgebracht werd, stond er alleen maar massive op de hoes (vanwege de (1e) golfoorlog destijds, zo gaat het verhaal)

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 04-01-2010 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 14-09 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

mr_petit schreef op woensdag 04 november 2009 @ 18:01:
Mooie vintage speler die B&O. Als je een originele naald in goede staat hebt moet je daar zuinig op zijn. Je kan nu afaik alleen nog maar generieke vervangingsnaalden krijgen. Dat is altijd het grote probleem bij alle B&O spelers; de originele naalden worden niet meer gemaakt. Ik weet ook niet of je deze naald/serie kan upgraden. Bij latere spelers van B&O waren wel meerdere elementen in verschillende prijsklassen verkrijgbaar. De betere naalden NOS uit die klasses (bijv mmc serie) kosten nu dus ook €500 of meer...
Soundsmith maakt vervangingsnaalden die (afgaande op de reviews) net zo goed klinken als de naalden die je uit de fabriek bij je Beogram kocht. De SP-14A kun je nog altijd bij ze krijgen, net zoals vervangers voor de MMC20- en MMCx-series van latere Beograms.

Ik heb zelf een SMMC4 besteld voor mijn Beogram 2000, die naar het schijnt net zo goed zal klinken als een 'nieuwe' B&O MMC3. Ik verwacht hem een dezer dagen binnen, dan ga ik er eens rustig voor zitten om mijn Beosystem eens uitgebreid door te luisteren. :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Afbeeldingslocatie: http://www.artvinyl.com/images_v7/shop_in_bordered.jpg

Hmmm, vet, maar om er nou $1200 aan uit te geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stoney3K schreef op maandag 04 januari 2010 @ 23:30:
[...]

Soundsmith maakt vervangingsnaalden die (afgaande op de reviews) net zo goed klinken als de naalden die je uit de fabriek bij je Beogram kocht. De SP-14A kun je nog altijd bij ze krijgen, net zoals vervangers voor de MMC20- en MMCx-series van latere Beograms.

Ik heb zelf een SMMC4 besteld voor mijn Beogram 2000, die naar het schijnt net zo goed zal klinken als een 'nieuwe' B&O MMC3. Ik verwacht hem een dezer dagen binnen, dan ga ik er eens rustig voor zitten om mijn Beosystem eens uitgebreid door te luisteren. :)
Ja, maar die soundsmith naalden zijn ook niet echt goedkoop (jouw naald is de goedkoopste à $149,-
Over of hij net zo goed klinkt ga ik niets zeggen, omdat ik ze nooit gehoord heb, maar de MMC-3 bevat wel hoogwaardigere technologie dan de SMMC4: de MMC-3 is een 'nude elliptical' (itt standaard eliptical); vergelijkbaar dus met de SMMC3 die alweer $250,- kost ($100,- meer dus). De MMC-4 en MMC-5 hadden een standaard (bonded) elliptical stylustip.

Niet dat een standaard elliptische naald gelijk slecht klinkt, maar ik kan meerdere 'standaard' elliptische naalden opnoemen die goedkoop zijn en soms matig presteren; denk aan een grado black/green, goldring elektra of AT-95e of noem maar op.
Wil je een nude elliptical, dan zit je met de goedkoopsten al gelijk bij een denon dl-160 of BMS mc20e2 of goldring 1006 (denk ik). Dat zijn al wel gelijk elementen van een heel andere orde.
Maar goed, de ene naald is de andere niet. Maar $150,- voor een bonded elliptical vervangingsnaald vind ik in beginsel erg veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

mr_petit schreef op maandag 04 januari 2010 @ 22:58:
Die massive attack die je hebt, is dat een origineel of een re-issue?
* mr_petit heeft 'm nog van vroegah
Het blijft een tijdloos album
Dat is een splinternieuwe, dus reissue I guess ? Is zelfs nog in plastic verpakt.

www.artvinyl.nl is ook beschikbaar voor Nederlandse prijzen en lokale verzending (vermoed ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 14-09 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

mr_petit schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 00:21:
[...]
Niet dat een standaard elliptische naald gelijk slecht klinkt, maar ik kan meerdere 'standaard' elliptische naalden opnoemen die goedkoop zijn en soms matig presteren; denk aan een grado black/green, goldring elektra of AT-95e of noem maar op.
Wil je een nude elliptical, dan zit je met de goedkoopsten al gelijk bij een denon dl-160 of BMS mc20e2 of goldring 1006 (denk ik). Dat zijn al wel gelijk elementen van een heel andere orde.
Maar goed, de ene naald is de andere niet. Maar $150,- voor een bonded elliptical vervangingsnaald vind ik in beginsel erg veel geld.
Qua compatibiliteit met elementen zit je in Bang & Olufsen platenspelers niet makkelijk :)... ze hebben namelijk geen standaard 1/2" mount voor het element, maar een proprietary aansluiting waar alleen "hun" MMC's in passen. Soundsmith heeft van B&O toestemming gekregen om compatible elementen te maken.

Tel daar nog eens bij op, dat de MMC-serie helemaal niet meer gemaakt worden en alle cartridges op zijn minst 20 jaar oud zijn (dus ook de new-old-stock versies). Het zwakste punt van een MMC element is het rubber waarin de cantilever wordt bevestigd, en dat is na ~25-30 jaar écht afgelopen. Ik ben bewust voor een nieuw element gegaan, de stylus is niet het enige wat de geluidskwaliteit bepaalt.
dreeke schreef op zondag 06 december 2009 @ 23:04:
Slopen van je platen door een verkeerde afstelling ligt vaak aan te veel tracking force (en dan echt, belachelijk te veel, zoals het muntje-op-de-cartridge DJ truc) waardoor je dus letterlijk de naald door de groef heen ramt, of een compleet fout ingestelde anti-skating wat ervoor zorgt dat je naald niet in de groef blijft en dwarskrassen over je plaat heen trekt.

Als je de tracking force al goed hebt kunnen zetten (arm in balans bij nul-stelling, dan draaien naar de gespecificeerde tracking force), dan hoort de anti-skating daar mee overeen te komen. Sommige mensen draaien liever met 0 anti-skating, dat kan geen kwaad, maar dan moet je tafel wel heel stabiel staan.

[ Voor 23% gewijzigd door Stoney3K op 05-01-2010 16:13 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarTAC
Hierbij post ik ook maar even de foto's van mijn nieuwe aanwinst:

Micro Seiki BL-51 met Infinity Black Widow arm en Ortofon OM 20 element.

Afbeeldingslocatie: http://home.kpn.nl/smi01728/Micro1thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.kpn.nl/smi01728/Micro2thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.kpn.nl/smi01728/Micro3thumb.jpg

De arm is een vrij aparte. Het is geloof ik de eerste arm die van carbon gemaakt is, en ook een extreem lichte (en volgens sommige fragiele, vind ik zelf wel meevallen). Maar vooral de element-keuze is hierdoor belangrijk. Je hebt een licht element nodig met een hoge compliance, met zware en 'stugge' elementen kan de arm veel gaan resoneren. De ortofon OM 20 is daarom wel een goede match.

Ofwel, ik ben goed aan het genieten van m'n plaatjes!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stoney3K schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 16:09:
Sommige mensen draaien liever met 0 anti-skating, dat kan geen kwaad, maar dan moet je tafel wel heel stabiel staan.
Het kan weldegelijk kwaad: je stylustip slijt eenzijdig af waardoor je tonale balans (l/r) verandert.
0 of weinig antiskating gebruik je alleen als je wilt scratchen; anders niet. En daarmee mol je je naald en plaat natuurlijk veel sneller dan eenzijdig afslijten ;).
StarTAC schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 16:42:
Hierbij post ik ook maar even de foto's van mijn nieuwe aanwinst:

Micro Seiki BL-51 met Infinity Black Widow arm en Ortofon OM 20 element.
Dat is een serieus mooie tafel.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 05-01-2010 19:08 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic