Bedankt! Die was zeker nog niet uitgelijnd, maar goed te doen met die protractors van vinylengineMilaNL schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 15:42:
[...]
Je moet je element uitlijnen met een protractor. Kun je downloaden op http://www.vinylengine.co...ignment-protractors.shtml. Er staan wel wat tutorials en filmpjes online van hoe en wat.
Met de fouthoek wordt waarschijnlijk bedoeld dat voor perfecte tracking de naald precies recht in de groef moet staan, maar door de cirkelbeweging van de arm is dit maar op 2 punten mogelijk. Op die 2 punten is er geen fouthoek, de rest van de tijd wel. De uitlijning van je element bepaalt de fouthoek op elk moment. Er zijn meerdere filosofieën over wat de beste manier is, en voor elke filosofie is een protractor. Bij Baerwald uitlijning heb je bijv. de gemiddeld de kleinste fouthoek over de hele LP, terwijl je bij Stevenson gemiddeld een grotere fouthoek hebt, maar de fouten evenwichtiger verdeeld zijn.
En de fabrikanten (Clearaudio en Rega in ieder geval) hebben ook weer hun eigen filosofie.
[afbeelding](gejat van VinylEngine forums)
Verwijderd
Na jaren wachten, mag ik dan eindelijk mijn Pink Floyd collectie compleet noemen en er weer eentje van mijn wishlist doorstrepen. Eindelijk Pink Floyd - Pulse op LP aanschaft.
De box is in uitstekende staat, met slechts enkele gebruikersporen op de hoeken en zijkanten.
Het boek en de sleeves zien er uit als nieuw. Volgens de verkoper zijn de LP's nooit gedraaid. Het is altijd maar de vraag of dit zo is, maar ze zien er echt perfect als nieuw uit.

De box is in uitstekende staat, met slechts enkele gebruikersporen op de hoeken en zijkanten.
Het boek en de sleeves zien er uit als nieuw. Volgens de verkoper zijn de LP's nooit gedraaid. Het is altijd maar de vraag of dit zo is, maar ze zien er echt perfect als nieuw uit.

Das duur genoeg als ik het zo zie
Veel plezier ermee!
Ik heb de volgende zaken in pre-order staan:
Kensignton - Vultures LP 500. Transparant 180 Grams
de nieuwe van Pearl Jam, en Arcade Fire - Reflektor, zullen ergens eind oktober op de mat vallen
de nieuwe van Pearl Jam, en Arcade Fire - Reflektor, zullen ergens eind oktober op de mat vallen
Ziet er zeer mooi uit ReVision! Geniet er maar van...
@Naboo, lekkere kleurtjes!

Weer een paar goede platen gescoord, ik had afgelopen donderdag een nieuwe gesealde plaat van Goldfrapp gekocht maar die sloeg telkens over op dezelfde plek, dat heb ik nog nooit meegemaakt zelfs niet met al die oude slechte platen van de kringloop.
Ging hem dus ruilen vandaag en toen was die van Birdy net binnen

Weer een paar goede platen gescoord, ik had afgelopen donderdag een nieuwe gesealde plaat van Goldfrapp gekocht maar die sloeg telkens over op dezelfde plek, dat heb ik nog nooit meegemaakt zelfs niet met al die oude slechte platen van de kringloop.
Ging hem dus ruilen vandaag en toen was die van Birdy net binnen
Zelf zit ik te twijfelen over die van Birdy. Ik ben wel Birdy van (Ze is trouwens pas 17), maar er staan minder nummer up dan op de CD / Download versie 
Ik moet trouwens nog een betere kwaliteit speler kopen binnenkort. Hebben jullie een beetje tips voor onder de €100,- ?

Ik moet trouwens nog een betere kwaliteit speler kopen binnenkort. Hebben jullie een beetje tips voor onder de €100,- ?
[ Voor 28% gewijzigd door BinaryRun op 28-09-2013 18:31 ]
Hallo 
ik heb een Philips F7112 gekocht, en ik ben er vandaag mee bezig geweest,
Toen ik de eerste keer de toonarm op de plaat zetten begon ie gelijk met draaien, daarna alleen als ik naar de binnenste kant van de plaat ging, nu doet hij helemaal niets meer, kan iemand mij helpen?
ik heb een Philips F7112 gekocht, en ik ben er vandaag mee bezig geweest,
Toen ik de eerste keer de toonarm op de plaat zetten begon ie gelijk met draaien, daarna alleen als ik naar de binnenste kant van de plaat ging, nu doet hij helemaal niets meer, kan iemand mij helpen?
Ik ben niet bekend met jouw type maar bij sommige (half) automaten moet je de arm eerst naar buiten (rechts) bewegen en pas wanneer de tafel gestart is de naald naar de plaat brengen.
Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs
Als het goed is hoor en voel je dan een klik, dat weet ik, maar dat diet die van mij niet eens, lijkt wel of het mechanisme binnenin lam is oidWimmel schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 23:55:
Ik ben niet bekend met jouw type maar bij sommige (half) automaten moet je de arm eerst naar buiten (rechts) bewegen en pas wanneer de tafel gestart is de naald naar de plaat brengen.
Een Pink Floyd collectie is nooit compleetVerwijderd schreef op donderdag 26 september 2013 @ 15:19:
Na jaren wachten, mag ik dan eindelijk mijn Pink Floyd collectie compleet noemen en er weer eentje van mijn wishlist doorstrepen. Eindelijk Pink Floyd - Pulse op LP aanschaft.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Verwijderd
Sorry, even posen
. Net deze Thorens TD 2001 gekocht. Klinkt niet normaal fijn i.c.m. mijn Ortofon Rondo Red. Blij blij blij.

Mooi ding!!
Ik ga ook maar eens mijn naald/element vervangen. Krijg het gevoel dat mijn huidige niet meer lekker is en dus draai ik niks meer in angst voor het beschadigen van het vinyl...

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Verwijderd
Dank je! Staan bijna nooit te koop, moest maar toeslaan. Heb geen idee hoe lang een naald eigenlijk mee gaat of wanneer hij versleten is. Mensen die een versleten naald hadden zeggen "nou dat merk je duidelijk.Naboo schreef op zondag 29 september 2013 @ 23:05:
Mooi ding!!Ik ga ook maar eens mijn naald/element vervangen. Krijg het gevoel dat mijn huidige niet meer lekker is en dus draai ik niks meer in angst voor het beschadigen van het vinyl...
![]()
Al iets leuks op het oog?
Ze gaan minstens 1000 uur (speeltijd) mee. Ik hoorde van iemand dat die 5 platen per dag (!!) afspeelt, en elk jaar vervangt.
Het hangt ook heel erg van het type naald en de slijpkunsten af. (en de staat van je platen en de kwaliteit van het vinyl).
De ene naaldvorm is veel gevoeliger voor slijtage (slijtage heeft meer effect op het aftastpatroon), en ook de kwaliteit van de diamant, de manier van slijpen (diamant heeft een bepaalde structuur, ook wel een grain waartoe een diamant op een bepaalde positie georiënteerd moet zijn om goed te kunnen slijpen), en de kwaliteit van het polijsten zijn van belang.
Een matige naald gaat misschien maar 200 uur mee (tot een bepaalde slijtage) terwijl een topnaald misschien wel 3000 uur meegaat.
Maar een goede naald op schoon vinyl gaat idd minimaal 500 en dikwijls 1000 uur mee.
Op een gegeven moment is de naaldpunt zo puntig afgesleten door de groef, dat de punt de bodem van de groef raakt, en dat is echt het einde. Daarvoor ga je vooral veel geslis in de binnenste groeven horen.
Die thorens is een mooie speler. Ook een mooie arm.
De ene naaldvorm is veel gevoeliger voor slijtage (slijtage heeft meer effect op het aftastpatroon), en ook de kwaliteit van de diamant, de manier van slijpen (diamant heeft een bepaalde structuur, ook wel een grain waartoe een diamant op een bepaalde positie georiënteerd moet zijn om goed te kunnen slijpen), en de kwaliteit van het polijsten zijn van belang.
Een matige naald gaat misschien maar 200 uur mee (tot een bepaalde slijtage) terwijl een topnaald misschien wel 3000 uur meegaat.
Maar een goede naald op schoon vinyl gaat idd minimaal 500 en dikwijls 1000 uur mee.
Op een gegeven moment is de naaldpunt zo puntig afgesleten door de groef, dat de punt de bodem van de groef raakt, en dat is echt het einde. Daarvoor ga je vooral veel geslis in de binnenste groeven horen.
"man is not truly one, but truly two,"
Verwijderd
Nuttige info, dank je! Gisteren met een protractor (Thorens Baerwald, van vinyl engine gehaald) mijn element afgesteld. Best lastig nog. Op het blote oog staat hij nu goed.mr_petit schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 20:49:
Het hangt ook heel erg van het type naald en de slijpkunsten af. (en de staat van je platen en de kwaliteit van het vinyl).
Ik had hier de HQ versie van besteld (US import) omdat de LP+CD versies niet beschikbaar waren....
Nu staan ze weer in mijn database
Verwijderd
Ik zit er aan te denken om het element van mijn Dual 601 te gaan vervangen. Op dit moment zit er een Shure DM95 (type G) op gemonteerd. Toen ik hem kocht is de naald vervangen.
Er is verder helemaal niets mis met het element of de naald, maar ik wil kijken of ik er dmv een upgrade toch nog iets beter geluid uit krijg. Nu ben ik niet helemaal thuis in de wereld van de elementen, dus misschien kunnen jullie mij hierbij helpen.
Van wat ik zo heb kunnen lezen kan ik het beste een MM element gebruiken. Blijkbaar vanwege de gevoeligheid van de low mass arm van de platenspeler? Daarnaast heb ik geen aparte pre-amp, maar maak ik enkel gebruik van mijn Marantz PM6010 Ki als versterker.
Ik heb me tevens redelijk ingelezen in het monteren en het afstellen van het element, maar ook dit lijkt me voor mij als leek een moeilijk verhaal. Daar zou ik ook zeker wat hulp bij kunnen gebruiken.
Nu het budget, ik wil maximaal 100euro aan het element uitgeven. Maar als het even kan liever toch nog wat minder. Ik lees dat met mijn budget een Ortofon 2M Red of een Shure M97xE een goede combinatie zou moeten zijn met de Dual. Wat denken jullie?
Nog een stukje uit de manual, wat ook wel belangrijk is:
Er is verder helemaal niets mis met het element of de naald, maar ik wil kijken of ik er dmv een upgrade toch nog iets beter geluid uit krijg. Nu ben ik niet helemaal thuis in de wereld van de elementen, dus misschien kunnen jullie mij hierbij helpen.
Van wat ik zo heb kunnen lezen kan ik het beste een MM element gebruiken. Blijkbaar vanwege de gevoeligheid van de low mass arm van de platenspeler? Daarnaast heb ik geen aparte pre-amp, maar maak ik enkel gebruik van mijn Marantz PM6010 Ki als versterker.
Ik heb me tevens redelijk ingelezen in het monteren en het afstellen van het element, maar ook dit lijkt me voor mij als leek een moeilijk verhaal. Daar zou ik ook zeker wat hulp bij kunnen gebruiken.
Nu het budget, ik wil maximaal 100euro aan het element uitgeven. Maar als het even kan liever toch nog wat minder. Ik lees dat met mijn budget een Ortofon 2M Red of een Shure M97xE een goede combinatie zou moeten zijn met de Dual. Wat denken jullie?
Cartridges: Accepts standard mount cartridges with weight 2-10 grams. Available tracking force 0-3 grams.
Dan zou ik gaan voor de 2M Red... Die krijgt zeer goede reviews en hij is niet al te duur...Verwijderd schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 12:58:
Ik zit er aan te denken om het element van mijn Dual 601 te gaan vervangen. Op dit moment zit er een Shure DM95 (type G) op gemonteerd. Toen ik hem kocht is de naald vervangen.
[...]
Verwijderd
Waar heb je de LP van Kensington gepreordered? Deze zoek ik namelijk ook...loewie1984 schreef op donderdag 26 september 2013 @ 16:19:
Das duur genoeg als ik het zo zieVeel plezier ermee!
Bol.com en / of North End Haarlem, zag je hem vandaag voorbij komen op facebookVerwijderd schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 15:18:
[...]
Waar heb je de LP van Kensington gepreordered? Deze zoek ik namelijk ook...
zijn er maar 500 van, 200 per show, en 100 gaan naar de retailers.
Verwijderd
Kwam er van de week toevallig achter dat je in de Plato winkels en op Northendhaarlem.nl 10% korting krijgt als je een CJP pas hebt. Kijk dat is toch wel weer leuk als je veel nieuw vinyl koopt.
Inmiddels dus weer een wat nieuws (en tweedehands) aan de collectie kunnen toevoegen.
Helaas zijn de foto's allemaal een beetje onscherp geworden.
2ehands:

Nieuw:

Wie van een beetje Downtempo electronic houd kan ik dat eerste nieuwe album Darkside - Psychic echt aanraden! Het is een samenwerking tussen Nicolas Jaar en Dave Harrington. Let wel op het zijn twee 45rpm platen.
Van het weekend ga ik waarschijnlijk over tot de koop van een nieuw element, eerst nog even verder met reviews en tips lezen
Inmiddels dus weer een wat nieuws (en tweedehands) aan de collectie kunnen toevoegen.
Helaas zijn de foto's allemaal een beetje onscherp geworden.

2ehands:

Nieuw:

Wie van een beetje Downtempo electronic houd kan ik dat eerste nieuwe album Darkside - Psychic echt aanraden! Het is een samenwerking tussen Nicolas Jaar en Dave Harrington. Let wel op het zijn twee 45rpm platen.
Van het weekend ga ik waarschijnlijk over tot de koop van een nieuw element, eerst nog even verder met reviews en tips lezen
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2013 11:37 ]
offtopic:
Als je downtempo met een hoofdletter schrijft, moet ik toch meteen aan de Jostiband denken
Als je downtempo met een hoofdletter schrijft, moet ik toch meteen aan de Jostiband denken
Punctuality is the politeness of kings
Verwijderd
Heb hem ook gepreordered nu bij North End. Thanks voor de info.loewie1984 schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 15:41:
[...]
Bol.com en / of North End Haarlem, zag je hem vandaag voorbij komen op facebook
zijn er maar 500 van, 200 per show, en 100 gaan naar de retailers.
Het Pro-Ject Windows 8 thema is er. Maar het is wel iets te duidelijk dat het amateurfoto's zijn
En hij verandert direct je hele kleurenschema.
http://www.project-audio....ideos&cat=default&lang=en
http://www.project-audio....ideos&cat=default&lang=en
Vandaag wezen kijken voor een nieuw element voor mijn Technics SL-3310... Maar kwam een mooie Pro-Ject tegen... Dus wel een nieuwe naald besteld voor de Technics, maar die Pro-Ject komt er wel 
Weer leuk pakket ontvangen vandaag;

3 extra exemplaren van The Great Gatsby op blauw vinyl (erg mooie hoes ook trouwens en met boekwerk)

Bestellingen voor klanten en de nieuwe Earth, Wind & Fire met limited edition gouden hoes.

Nieuwe Editors met Formaldehyde 7"

In een Steely Dan bui

Nieuwe Gary Numan op LP en CD... erg goed album trouwens

35 exemplaren van 40th anniversary picture disc van David Bowie's Sorrow

25 exemplaren van Faith No More - Introduce Yourself op geel vinyl

En deze ben ik nu aan het draaien... Heerlijke muziek en een zeer goede re-issue...
Weer leuk pakket ontvangen vandaag;

3 extra exemplaren van The Great Gatsby op blauw vinyl (erg mooie hoes ook trouwens en met boekwerk)

Bestellingen voor klanten en de nieuwe Earth, Wind & Fire met limited edition gouden hoes.

Nieuwe Editors met Formaldehyde 7"

In een Steely Dan bui

Nieuwe Gary Numan op LP en CD... erg goed album trouwens

35 exemplaren van 40th anniversary picture disc van David Bowie's Sorrow

25 exemplaren van Faith No More - Introduce Yourself op geel vinyl

En deze ben ik nu aan het draaien... Heerlijke muziek en een zeer goede re-issue...
Platenspeler is gefixed! het was een schroefje tegen de toonarm aan die los zat
Goed om te horen dat het een kleinigheidje was... Nu rest je nog maar een ding: gaan genieten van het zwarte goud... Dus veel luister plezier toegewenst met de mooie Philips platenspeler...Flodder450 schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 16:25:
Platenspeler is gefixed! het was een schroefje tegen de toonarm aan die los zat
Ik had trouwens slecht nieuws met mijn gekochte Technics.... blijft niet helemaal meer lekker te zijn... Is nog wel te fixen, maar ik vind het de moeite niet waard....
Van de week maar even op Marktplaats zetten voor mensen die een project danwel onderdelen willen.
Van de week maar even op Marktplaats zetten voor mensen die een project danwel onderdelen willen.
Deze klinkt inderdaad interessant! Had Space is only Noise van NJ al op cd (de originele versie met 14 tracks).Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 11:33:
Nieuw:
[afbeelding
Waar is deze gele dubbelaar te krijgen voor een zacht prijsje?
Never mind.
[ Voor 106% gewijzigd door BinaryRun op 14-10-2013 17:29 ]
Verwijderd
Wie kan mij wat advies geven over de kwaliteit van een aantal platenspelers.
De laatste tijd luister ik steeds meer vinyl, maar jammer genoeg heeft mijn platenspeler het begeven. Nu ben ik op zoek naar een nieuwe op Marktplaats en een aantal interessante aanbiedingen tegen gekomen. Nu vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft met onderstaande modellen:
1. Een Philips F7813 voor 100 euro.
http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr
2. De DUAL DTJ-301 usb-platenspeler voor 155 euro.
http://www.conrad.nl/ce/n...-DTJ-301-USB-Platenspeler
Beiden vind ik qua uiterlijk(niet dat dat erg belangrijk is) en ook qua prijs wel aantrekkelijk. Ik heb echter geen idee of Philips en Dual gerenomeerde merken zijn op het vlak van platenspelers. Ik zou dus graag wat advies van jullie krijgen.
Geert
De laatste tijd luister ik steeds meer vinyl, maar jammer genoeg heeft mijn platenspeler het begeven. Nu ben ik op zoek naar een nieuwe op Marktplaats en een aantal interessante aanbiedingen tegen gekomen. Nu vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft met onderstaande modellen:
1. Een Philips F7813 voor 100 euro.
http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr
2. De DUAL DTJ-301 usb-platenspeler voor 155 euro.
http://www.conrad.nl/ce/n...-DTJ-301-USB-Platenspeler
Beiden vind ik qua uiterlijk(niet dat dat erg belangrijk is) en ook qua prijs wel aantrekkelijk. Ik heb echter geen idee of Philips en Dual gerenomeerde merken zijn op het vlak van platenspelers. Ik zou dus graag wat advies van jullie krijgen.
Geert
Kan iemand hier iets nuttigs zeggen over deze speler?
http://www.marktplaats.nl...hitterende-dual-1019.html
Het gaat om een Dual 1019 en ik vroeg mij af of hij de prijs waard is. Zelf vind ik hem er erg mooi uitzien, maar ik heb onvoldoende ervaring met vinyl om een oordeel over de kwaliteit te kunnen vellen.
Het gaat om een Dual 1019 en ik vroeg mij af of hij de prijs waard is. Zelf vind ik hem er erg mooi uitzien, maar ik heb onvoldoende ervaring met vinyl om een oordeel over de kwaliteit te kunnen vellen.
Verwijderd
Ik heb hem bij Plato in Utrecht gekocht, je kan hem tevens op de website bestellen.Nyarlathotep schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 21:22:
Deze klinkt inderdaad interessant! Had Space is only Noise van NJ al op cd (de originele versie met 14 tracks).
Waar is deze gele dubbelaar te krijgen voor een zacht prijsje?
Hij is echter met een prijs van €29,99 niet erg goedkoop. Hij wordt dan wel gratis verzonden.
http://www.platomania.eu/album/2309522/psychic/darkside
Mooie platenspeler van halverwege jaren 60 t/m eind jaren 60 meen ik... De techniek is ook van die tijd (er word een tussenwiel gebruikt voor de aandrijving van de platter). Zie deze foto:BinaryRun schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 17:31:
Kan iemand hier iets nuttigs zeggen over deze speler?

Als de speler in goede conditie is (optisch, en technisch. Denk hierbij aan het vet dat zacht moet zijn, het tussenwiel dat niet versleten mag zijn en de bekabeling die in goede staat moet zijn (dus niet poreus door de ouderdom)) is hij zeker zijn geld waard...
Zoals ik de advertentie lees heb je geluk en is deze platen speler door de vorige eigenaar al gerestaureerd en dan zou deze 100% in orde moeten zijn...
Succes in ieder geval, want het is een mooie vondst op marktplaats als hij in orde is...
[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 14-10-2013 19:04 . Reden: Kleinere variant van mijn eerder gevonden foto gevonden, welke voldoet aan de maximum toegestane grootte... ]
Dat tussenwiel is idd heel belangrijk. Die moet goed rond zijn en het rubber mag niet verouderd zijn.
Op zich vind ik die 1019 best duur, maar als ik zie wat er op andere 1019's wordt geboden zit de prijs van die tafel flink in de lift (2 jaar geleden gingen ze voor 30-50 euro weg....). Hij ziet er wel netjes uit en is imho een van de betere idler wheel spelers (behalve garrard 401 thorens 124 etc, maar die kosten ook iets anders)...
Om 'm als wisselaar te gebruiken heb je de verlengde spindel nodig. als die er niet bij zit kan je daar over handelen
Dat element vind ik maar zozo; ik denk dat het een shure m71 oid is (wellicht een m44).
Het is overigens geen zeldzame speler. Destijds heel goed verkocht.
Als je van mechaniekjes houdt is dit echt een mooi ding (maak 'm maar eens open
)
Hij lijkt een beetje op een PE2020L; dat vind ik ook een mooie oude speler (wellicht nog iets mooier)
Op zich vind ik die 1019 best duur, maar als ik zie wat er op andere 1019's wordt geboden zit de prijs van die tafel flink in de lift (2 jaar geleden gingen ze voor 30-50 euro weg....). Hij ziet er wel netjes uit en is imho een van de betere idler wheel spelers (behalve garrard 401 thorens 124 etc, maar die kosten ook iets anders)...
Om 'm als wisselaar te gebruiken heb je de verlengde spindel nodig. als die er niet bij zit kan je daar over handelen
Dat element vind ik maar zozo; ik denk dat het een shure m71 oid is (wellicht een m44).
Als je van mechaniekjes houdt is dit echt een mooi ding (maak 'm maar eens open
Hij lijkt een beetje op een PE2020L; dat vind ik ook een mooie oude speler (wellicht nog iets mooier)
[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 14-10-2013 19:28 ]
Ik ben best wel een leek met Vinyl techniek. Maar ik begrijp in elk geval dat een idler wheel speler puur om de wiel gaat? (Vorm van waar de plaat oplicht?) Want dat is idd het type speler waar ik naar opzoek ben.mr_petit schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 19:27:
Dat tussenwiel is idd heel belangrijk. Die moet goed rond zijn en het rubber mag niet verouderd zijn.
Als je van mechaniekjes houdt is dit echt een mooi ding (maak 'm maar eens open)
Vanmiddag heb ik even de naam van het element via de mail gevraagd, hier helaas nog geen antwoord op gehad, maar dat laat ik nog even weten.
Met de foto van hierboven neem ik aan dat het zwarte wiel de tussenwiel is? Dan kan ik hier inderdaad nog wel naar kijken.
Zou je mij alleen even willen uitleggen wat je met wisselaar bedoeld? Ik kan het niet 123 vinden op google
Of het duur is weet ik uiteraard niet, maar ik zit eraan te denken om hem €120 oid te bieden?
Ik heb ervaring met de 1009 het iets oudere broertje van de 1019. Ze zijn gebouwd als een tank en mijn 1009 heeft mij nog nooit in de steek gelaten.
Let idd wel op het tussen wiel. Ik heb ooit voor een vriendin een 1010 opgeknapt, waarbij het wiel uitgedroogd en er een hapje uit was. Ik heb heel lang en hard moeten zoeken voordat ik via Ebay een vervanger kon vinden, welke ook niet helemaal het goede type was. Er is een (volgens mij een Duits) bedrijf wat die wielen reviseert, maar dat was nogal prijzig.
Als het wiel niet helemaal in orde is hoor je dat wel als hij draait, een zacht "gebonk" was het bij de 1010.
Let idd wel op het tussen wiel. Ik heb ooit voor een vriendin een 1010 opgeknapt, waarbij het wiel uitgedroogd en er een hapje uit was. Ik heb heel lang en hard moeten zoeken voordat ik via Ebay een vervanger kon vinden, welke ook niet helemaal het goede type was. Er is een (volgens mij een Duits) bedrijf wat die wielen reviseert, maar dat was nogal prijzig.
Als het wiel niet helemaal in orde is hoor je dat wel als hij draait, een zacht "gebonk" was het bij de 1010.
Idler wheel is de manier van aandrijving van het plateau.
Je hebt (globaal) 3 soorten aandrijving:
-Direct drive: een motor die direct aan het plateau vast zit (soms is het plateau zelfs onderdeel van de motor doordat er een magneetring onderop zit)
-snaaraandrijving: er loopt een rubber snaar/riem om een gedeelte van het plateau (kan binnenin maar ook buitenom) die naar de motor loopt (klein wieltje op het asje)
-Idler wheel: een motor drijft een rubber tussenwiel aan wat weer tegen het plateau aanloopt (en zodoende het plateau aandrijft).
Een wisselaar is een platenspeler waar je meerdere platen op kan leggen, die hij dan 1 voor 1 kan afspelen (vaak maar 1 kant van de plaat overigens). Bij deze dual betekend dat dat er in het midden van het plateau een lange as wordt gestoken met weerhaakjes eraan (die weerhaakjes kan de platenspeler intrekken en uitsteken via mechaniek). Om die as leg je een aantal platen (die liggen dus verhoogd) en daaronder speelt de speler de platen 1 voor 1 af.
zo dus:
YouTube: Record Changer (Dual) from 1969
Het (rubberen) tussenwiel van de speler mag je niet met alcohol/zeep/bezine etc schoonmaken. Alleen een licht vochtige doek (anders wordt het rubber aangetast/droogt uit).
Als je niet zo thuis bent in platenspelers/vertrouwd bent met mechaniekjes, dan moet je bij aankoop heel goed erop letten dat àlle functies werken. Deze apparaten zitten mechanisch wat ingewikkelder in elkaar dan de techniek die we hedentendage kopen
-Direct drive: een motor die direct aan het plateau vast zit (soms is het plateau zelfs onderdeel van de motor doordat er een magneetring onderop zit)
-snaaraandrijving: er loopt een rubber snaar/riem om een gedeelte van het plateau (kan binnenin maar ook buitenom) die naar de motor loopt (klein wieltje op het asje)
-Idler wheel: een motor drijft een rubber tussenwiel aan wat weer tegen het plateau aanloopt (en zodoende het plateau aandrijft).
Een wisselaar is een platenspeler waar je meerdere platen op kan leggen, die hij dan 1 voor 1 kan afspelen (vaak maar 1 kant van de plaat overigens). Bij deze dual betekend dat dat er in het midden van het plateau een lange as wordt gestoken met weerhaakjes eraan (die weerhaakjes kan de platenspeler intrekken en uitsteken via mechaniek). Om die as leg je een aantal platen (die liggen dus verhoogd) en daaronder speelt de speler de platen 1 voor 1 af.
zo dus:
Het (rubberen) tussenwiel van de speler mag je niet met alcohol/zeep/bezine etc schoonmaken. Alleen een licht vochtige doek (anders wordt het rubber aangetast/droogt uit).
Als je niet zo thuis bent in platenspelers/vertrouwd bent met mechaniekjes, dan moet je bij aankoop heel goed erop letten dat àlle functies werken. Deze apparaten zitten mechanisch wat ingewikkelder in elkaar dan de techniek die we hedentendage kopen
[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 14-10-2013 20:25 ]
Dat zwarte wiel is inderdaad het tussenwiel... Maar ik moet zeggen dat platen speler die jij wilt kopen via marktplaats in onberispelijke staat is... en een belangrijk detail: als er, zoals mr_petit zegt, veel van verkocht zijn, mag je er vanuit gaan dat er ook veel onderdelen beschikbaar zijn... En dat is een heel belangrijk voordeel...BinaryRun schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 19:57:
[...]
Ik ben best wel een leek met Vinyl techniek. Maar ik begrijp in elk geval dat een idler wheel speler puur om de wiel gaat? (Vorm van waar de plaat oplicht?) Want dat is idd het type speler waar ik naar opzoek ben.
Vanmiddag heb ik even de naam van het element via de mail gevraagd, hier helaas nog geen antwoord op gehad, maar dat laat ik nog even weten.
Met de foto van hierboven neem ik aan dat het zwarte wiel de tussenwiel is? Dan kan ik hier inderdaad nog wel naar kijken.
Zou je mij alleen even willen uitleggen wat je met wisselaar bedoeld? Ik kan het niet 123 vinden op google
Of het duur is weet ik uiteraard niet, maar ik zit eraan te denken om hem €120 oid te bieden?
Edit: ik zie dat mr_petit mij net voor is...
Ik wil deze
Met Ortofon Blue element

Pro-Ject 1Xpression III Classic

Pro-Ject 1Xpression III Classic
[ Voor 10% gewijzigd door Naboo op 14-10-2013 21:07 ]
Voor de liefhebber de onderzijde van de Dual 1019:BinaryRun schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 19:57:
[...]
Ik ben best wel een leek met Vinyl techniek. Maar ik begrijp in elk geval dat een idler wheel speler puur om de wiel gaat? (Vorm van waar de plaat oplicht?) Want dat is idd het type speler waar ik naar opzoek ben.
Een knap staaltje techniek van de jaren zestig... Wat mij dan wel weer opvalt is dat deze speler licht aangepast is om zo een tulp-kabel als interlink te kunnen gebruiken...
[ Voor 5% gewijzigd door rcor op 14-10-2013 20:58 ]
Ik ben ook eens aan het kijken voor een platenspeler, ik vind het wel wat hebben namelijk. Nu heb ik totaal geen ervaring met platenspelers, en heb wel een klein beetje research gedaan. Ik ben nu in contact met een verkoper die een Dual 621 te koop aan bied, over dit model vind ik vrij weinig. Als ik wel wat vind zijn de meeste schrijvers er aardig positief over.
Ik heb ondertussen een prijs gekregen, 60 euro inclusief een HQ Pre-Amp 12 (nieuwprijs is rond de 30 euro). De speler speelt (en ik kan hem spelend horen), alleen de plastic kap is niet heel mooi meer.
Is dit een nette deal?
Edit:
Gaat om deze speler
Ik heb ondertussen een prijs gekregen, 60 euro inclusief een HQ Pre-Amp 12 (nieuwprijs is rond de 30 euro). De speler speelt (en ik kan hem spelend horen), alleen de plastic kap is niet heel mooi meer.
Is dit een nette deal?
Edit:
Gaat om deze speler
[ Voor 12% gewijzigd door -tom-562 op 15-10-2013 14:03 ]
Vaak bu'j te bang!
Ik zou voor een speler met een nette kap gaan. Het is het onderdeel wat het meeste in het zicht staat van je installatie.
Verwijderd
Ik heb een vraag. Ik ben eigenlijk op zoek naar een niet te dure platenspeler waarvoor ik dan ook geen dure geluidsboxen hoef aan te schaffen. Dus meer een platenspeler waar al boxen in verwerkt zitten weet iemand bij wat voor merk ik dan moet zoeken of bij welke winkel ik hiervoor moet zijn? Het is meer om gewoon op mijn eigen kamer platen af te kunnen spelen.
Daar ga je veel plezier van hebben. Weet je wat de reden is waarom luidsprekers niet ingebouwd zitten in een platenspeler? Resonantie lees maar evenVerwijderd schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:20:
Ik heb een vraag. Ik ben eigenlijk op zoek naar een niet te dure platenspeler waarvoor ik dan ook geen dure geluidsboxen hoef aan te schaffen. Dus meer een platenspeler waar al boxen in verwerkt zitten weet iemand bij wat voor merk ik dan moet zoeken of bij welke winkel ik hiervoor moet zijn? Het is meer om gewoon op mijn eigen kamer platen af te kunnen spelen.
Ik zou persoonlijk altijd voor losse luidsprekers gaan. Ook al zeg je dat het niet veel hoeft te zijn en niet duur, voor een paar euro kun je best wat vinden als je goed zoekt.
Is zoiets niet te polijsten met tandpasta/displex o.i.d.?mr_petit schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 15:50:
Ik zou voor een speler met een nette kap gaan. Het is het onderdeel wat het meeste in het zicht staat van je installatie.
Vaak bu'j te bang!
Kappen zijn vaak wel weer mooi te krijgen inderdaad.-tom-562 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:37:
[...]
Is zoiets niet te polijsten met tandpasta/displex o.i.d.?
Volgens mij zitten er barsten in en die poets je er niet uit.
Als je er een diepe kras uit wilt poetsen moet je eerst het hele oppervlak zo diep schuren (schuurmachine) dat alles weer vlak is.
Daarna met steeds fijner schuurpapier en daarna polijsten.
Het is vergelijkbaar met koplampen opknappen.
Voor de rest is zo'n dual 621 best aardig. Er kan in ieder geval een normaal element in (geen dual ULM arm).
Maar de staat van de naald, of wat voor element het uberhaupt is, is onbekend. (die moet dus misschien vervangen worden)
Die voorversterker die je erbij kan krijgen is wel voor verbetering vatbaar. Maar het helpt je iig op weg als je geen versterker hebt met ingebouwde phonotrap.
Als je er een diepe kras uit wilt poetsen moet je eerst het hele oppervlak zo diep schuren (schuurmachine) dat alles weer vlak is.
Voor de rest is zo'n dual 621 best aardig. Er kan in ieder geval een normaal element in (geen dual ULM arm).
Maar de staat van de naald, of wat voor element het uberhaupt is, is onbekend. (die moet dus misschien vervangen worden)
Die voorversterker die je erbij kan krijgen is wel voor verbetering vatbaar. Maar het helpt je iig op weg als je geen versterker hebt met ingebouwde phonotrap.
[ Voor 39% gewijzigd door mr_petit op 15-10-2013 17:15 ]
Verwijderd
Haha bedankt (ik heb er echt 0 verstand van) maar ik heb me al bedacht losse luidsprekers dus.loewie1984 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:37:
[...]
Daar ga je veel plezier van hebben. Weet je wat de reden is waarom luidsprekers niet ingebouwd zitten in een platenspeler? Resonantie lees maar evenKijken of je daarna nog een platenspeler met ingebouwde luidsprekers wilt.
Ik zou persoonlijk altijd voor losse luidsprekers gaan. Ook al zeg je dat het niet veel hoeft te zijn en niet duur, voor een paar euro kun je best wat vinden als je goed zoekt.
Tnx. Tja, de kap, dat is dan net jammer, maar die kan evt. vervangen worden. Ik heb ff een mailtje gestuurd met de vraag welk element + naald er in zit en wat de staat er van is. Achteraf gezien heb ik de voorsterker niet nodig. De versterker die ik heb staan (een redelijk zware Yamaha uit eind jaren '80) heeft een phonotrap.mr_petit schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:12:
Volgens mij zitten er barsten in en die poets je er niet uit.
Vaak bu'j te bang!
De kans is heel groot dat de phonotrap uit je yamaha beter klinkt.
Veel high end merken uit die tijd hebben hele goede phonotrapjes (marantz, yamaha, luxman).
Zelf zou ik eerder voor een hoger model gaan, zoals een dual 721 maar da's natuurlijk persoonlijk.
Veel high end merken uit die tijd hebben hele goede phonotrapjes (marantz, yamaha, luxman).
Zelf zou ik eerder voor een hoger model gaan, zoals een dual 721 maar da's natuurlijk persoonlijk.
Is het mogelijk om later nog (relatief) eenvoudig een wisselaar toe te voegen en wat kost dit? Dan weet ik m'n onderhandelingsruimte.mr_petit schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 20:22:
Idler wheel is de manier van aandrijving van het plateau.
zo dus:
Je hebt die wisselaarspindle nodig.
En die liggen niet voor het oprapen, daar moet je tegenaan lopen.
De goedkoopsten die nu te koop zijn is op ebay en die op een 1019 past liggen in de usa en kosten ca 20 dollar ex verzendskosten, en volgens mij zijn deze geeneens goed.
In canada ligt er eentje die werkt (met rubber inserts), en die kost 67 dollar.
Voor de 1019 heb je een dual AW2 spindle nodig.
Een nieuw idlerwiel kost overigens ca 40 euro incl verzenden (william thakker op ebay)
De goedkoopsten die nu te koop zijn is op ebay en die op een 1019 past liggen in de usa en kosten ca 20 dollar ex verzendskosten, en volgens mij zijn deze geeneens goed.
Een nieuw idlerwiel kost overigens ca 40 euro incl verzenden (william thakker op ebay)
[ Voor 36% gewijzigd door mr_petit op 15-10-2013 21:27 ]
Je bedoeld het tussenwiel toch? Ik neem aan dat deze wanneer hij in goede staat is niet vervangen hoeft te worden?mr_petit schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 21:15:
Je hebt die wisselaarspindle nodig.
Idlerwiel is tussenwiel inderdaad.
Wanneer hij goed is hoeft hij idd niet vervangen te worden. Maar nu weet je wat het kost en waar je 'm kan krijgen voor het geval dat.
Wanneer hij goed is hoeft hij idd niet vervangen te worden. Maar nu weet je wat het kost en waar je 'm kan krijgen voor het geval dat.
De 621 is verkocht helaas... Ik ga verder op zoek. Waaorm ik specifiek die ene hier postte, is omdat die bij mij in de buurt was, met zoiets heb ik liever dat ik het zelf op kan halen, en beluisterenmr_petit schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 19:57:
De kans is heel groot dat de phonotrap uit je yamaha beter klinkt.
Vaak bu'j te bang!
Zojuist telefonisch contact gehad en met moeite de prijs laten zakken naar €130,-
Wisselaar heeft hij er inderdaad niet bij. Het idlerweel e.d. was wel in goed staat, dit gaat hij mij nog laten zien.
Het type element & naald wist hij niet, behalve dan dat er Shure op stond.
Zojuist stuurde hij mij echter wel een berichtje dat hij nog een opgeknapte Dual 1219 heeft staan waarbij hij wel de wisselaar heeft. Ik zit nog even te wachten op zijn vraagprijs hiervoor, volgens google zijn deze aardig zeldzaam?
Wisselaar heeft hij er inderdaad niet bij. Het idlerweel e.d. was wel in goed staat, dit gaat hij mij nog laten zien.
Het type element & naald wist hij niet, behalve dan dat er Shure op stond.
Zojuist stuurde hij mij echter wel een berichtje dat hij nog een opgeknapte Dual 1219 heeft staan waarbij hij wel de wisselaar heeft. Ik zit nog even te wachten op zijn vraagprijs hiervoor, volgens google zijn deze aardig zeldzaam?
De dual 1219 is niet zeldzaam hoor, en zeker niet zo gewild als de 1019. Dus ook minder waard.
Maar ga je 'm dan gebruiken als wisselaar? ben je daar specifiek naar op zoek?
Ophalen is altijd verstandig. Ik zou zelf nooit een tafel laten opsturen. De kans dat dat verkeerd gaat is ontzettend groot.-tom-562 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 09:10:
[...]
met zoiets heb ik liever dat ik het zelf op kan halen, en beluisteren
Dus de 1019 is meer gewild? Waarschijnlijk ga ik daarvoor, want volgens mij heeft de 1219 meer plastic onderdelen en die heb ik liever nietmr_petit schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 14:45:
De dual 1219 is niet zeldzaam hoor, en zeker niet zo gewild als de 1019. Dus ook minder waard.
[...]
Ophalen is altijd verstandig. Ik zou zelf nooit een tafel laten opsturen. De kans dat dat verkeerd gaat is ontzettend groot.
Een wisselaar is mooi, maar niet mijn specifieke vraag. Daarvoor kunnen we altijd nog op ebay kijken
Edit: Bedacht mij net dat ik nog een voorversterker aan moet schaffen. Maakt het merk nog veel uit? Heb namelijk niet zo veel budget meer over voor dit project.
[ Voor 11% gewijzigd door BinaryRun op 16-10-2013 15:20 ]
Niet als spam bedoeld, maar zo komt het wel over...
[ Voor 62% gewijzigd door FeaR op 17-10-2013 09:14 ]
De 1019 is een voormalig topmodel en ook ouder. En hij ziet er beter uit.
Qua aandrijving zijn ze redelijk hetzelfde (de 1019 heeft een iets zwaarder plateau en is als speler ook iets zwaarder, dus dat geeft misschien wat meer kwalitatief gevoel)
Maar die echt oude duals (dus ook de 1019) zijn best rare spelers. Ze hebben een heel klein plateau; kleiner dan een LP. Er steekt dus ietsje over.
Bij veel oude duals met zo'n klein plateau kan de kap dus ook niet dicht als er een plaat op ligt (hoort ook niet dicht overigens ivm resonanties)
Waarom dat plateau zo klein is weet ik niet. Echt oude spelers (dus jaren 50 en eerder) hadden dat omdat er nog geen lp's bestonden, maar de 1019 is toch wel wat later ('65-71)
Misschien een soort overgangsperiode. Het was voor z'n tijd wel een modern ding. In '65 hadden veel armen denk ik nog geen antiskating.
Verwijderd
Ik heb afgelopen weekeinde weer leuke muzikale dagen gehad. Eerst vrijdag naar een show/workshops van iEar met een paar leuke draaitafels (al werden die gewoon als medium gebruikt om de speakers + versterking te showen). De workshop over streaming was leuk gedaan, al was er voor de wat gevorderde tweaker niet zo veel nieuws. De akoestiekworkshop was goed gedaan en gepresenteerd. Erg interessant. De high-end 'workshop' was imposant en ik vond de demonstratie van Focal erg leuk gedaan. Niet van die audiofiele pling ploing muziek maar echte muziek in zeer uiteenlopende genres. Vooral Infected Mushroom was een goeie.
Ik zal je er verder niet mee vermoeien want dan ben ik weer de opschepper... maar het is wel interessant om eens zo'n show mee te maken als referentiekader. Ik kwam er iig erg blij en tevreden vandaan.
Ik had dus al een leuk weekend gehad, belde een vriend op of ik zin had om mee te helpen bij een feestje. Natuurlijk zeg ik daar geen nee tegen. Het was het 10-jarig jubileum van platenlabel Volkoren. Er traden 6 acts op, om en om in 2 zaaltjes. Veel leuke mensen in een hele goede ambiance. En natuurlijk werden er ook cd's en lp's verkocht tegen jubileumprijzen. Dus toen ik klaar was met sjouwen en klaarzetten (bedenk altijd van tevoren waar je ja op zegt, een klavecimbel in een flightcase is niet heel licht
) heb ik alvast wat leuke dingen op vinyl uitgezocht. Dus vóór het optreden.

2 special editions van ME* 'Hamden' en 'Reservoirs', die de naam Special Edition bepaald waarmaken. En een LP van Sea + Air - My hearts sick chord.

Hamden zit uitvoerig verpakt in een (kunst)leren hoes met de teksten en foto's als een daguerreotype op handzaam karton. Zo heb ik het nog niet eerder gezien!

Reservoirs is nog uitgebreider: een groot filmblik met daarin: de cd, een LP in zilverkleurig vinyl en nu 12 vierkante vellen karton met daarop de teksten per nummer en een sfeerfoto op de achterkant. Weer in de stijl van een daguerreotype in zilver/zwart.
Deze opnames zijn ook nog eens heel bijzonder, hij is namelijk niet zomaar in een studio opgenomen maar op een speciale lokatie. Hamden in een kerkje en Reservoirs in een watertoren. Vooral deze laatste hoor je echt goed. Niks dode studio maar een echte plek met zijn eigen karakteristieke akoestiek. Zie ook dit interview.
En de derde is voor mij een primeur. Ik heb er niet zo'n behoefte aan het gedrag van een fan of groupie na te doen en ik hou al helemaal niet van beschreven of beschadigde LP's. Maar omdat ik toch wel een half uurtje met ze heb zitten praten (in het Duits, al profileren ze zich liever als Europees) dacht ik laat ik mijn LP toch maar signeren. En jawel, netjes onder de foto aan de binnenkant... een mede-perfectionist.

Ik heb deze 3 eigenlijk blind gekocht zonder te luisteren. En 3x vol in de roos. Voor een heel leuk prijsje ook nog (eten en bier was toch al gratis voor de medewerkers).
Ik had dus al een leuk weekend gehad, belde een vriend op of ik zin had om mee te helpen bij een feestje. Natuurlijk zeg ik daar geen nee tegen. Het was het 10-jarig jubileum van platenlabel Volkoren. Er traden 6 acts op, om en om in 2 zaaltjes. Veel leuke mensen in een hele goede ambiance. En natuurlijk werden er ook cd's en lp's verkocht tegen jubileumprijzen. Dus toen ik klaar was met sjouwen en klaarzetten (bedenk altijd van tevoren waar je ja op zegt, een klavecimbel in een flightcase is niet heel licht

2 special editions van ME* 'Hamden' en 'Reservoirs', die de naam Special Edition bepaald waarmaken. En een LP van Sea + Air - My hearts sick chord.

Hamden zit uitvoerig verpakt in een (kunst)leren hoes met de teksten en foto's als een daguerreotype op handzaam karton. Zo heb ik het nog niet eerder gezien!

Reservoirs is nog uitgebreider: een groot filmblik met daarin: de cd, een LP in zilverkleurig vinyl en nu 12 vierkante vellen karton met daarop de teksten per nummer en een sfeerfoto op de achterkant. Weer in de stijl van een daguerreotype in zilver/zwart.
Deze opnames zijn ook nog eens heel bijzonder, hij is namelijk niet zomaar in een studio opgenomen maar op een speciale lokatie. Hamden in een kerkje en Reservoirs in een watertoren. Vooral deze laatste hoor je echt goed. Niks dode studio maar een echte plek met zijn eigen karakteristieke akoestiek. Zie ook dit interview.
En de derde is voor mij een primeur. Ik heb er niet zo'n behoefte aan het gedrag van een fan of groupie na te doen en ik hou al helemaal niet van beschreven of beschadigde LP's. Maar omdat ik toch wel een half uurtje met ze heb zitten praten (in het Duits, al profileren ze zich liever als Europees) dacht ik laat ik mijn LP toch maar signeren. En jawel, netjes onder de foto aan de binnenkant... een mede-perfectionist.

Ik heb deze 3 eigenlijk blind gekocht zonder te luisteren. En 3x vol in de roos. Voor een heel leuk prijsje ook nog (eten en bier was toch al gratis voor de medewerkers).
Ik wou dat ik Naboo zijn webshop nooit ontdekt had.
Teveel mooie dingen
. Voorlopig alleen verlanglijstje samengesteld. Maar ben bang dat het niet lang duurt voordat ik eerste bestelling geplaatst heb.
Teveel mooie dingen
"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan
Ik heb inderdaad (mede dankzij jullie advies) besloten dat ik gewoon voor de 1019 ga. Hij biedt hier eventueel een Vivanco PA-111 bij aan als voorversterker. Is dit een goede keuze of kan ik beter voor een alternatief? gaan?
Om mee te starten is die prima... maar onthoud wel dat er betere zijn... Denk hierbij aan phono preamps van Pro-ject, Cambridge Audio, Nad en natuurlijk niet te vergeten Musical Fidelity.... Die laatste heeft onlangs een nieuw model geïntroduceerd (de V90-LPS, prijs rond de 170 euro)... Wellicht dat je daardoor de voorganger (VLPS-II) voor een leuk prijsje op de kop kunt tikken nieuw in de verpakking... Deze had ik trouwens onlangs nog te koop zien staan bij van Duppen audio in Venlo... Ik weet alleen niet of hij nu leuk met de prijs aan het stunten is...BinaryRun schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 10:23:
Ik heb inderdaad (mede dankzij jullie advies) besloten dat ik gewoon voor de 1019 ga. Hij biedt hier eventueel een Vivanco PA-111 bij aan als voorversterker. Is dit een goede keuze of kan ik beter voor een alternatief? gaan?
Dus mocht je budget het toelaten is een betere kopen altijd de moeite waard...
Succes in ieder geval...
Verwijderd
Die Vivanco is inderdaad prima om mee te beginnen. Kun je rustig kijken of Vinyl je gaat bevallen. Als je eenmaal de Vinyl koorst te pakken hebt wil je waarschijnlijk vanzelf wel een keer upgraden. Wat voor versterker/receiver ga je overigens met de 1019 gebruiken?BinaryRun schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 10:23:
Ik heb trouwens vanmiddag een Ortofon 2M Red gekocht voor 75euro. Normaal ligt de prijs ergens tussen de 89 en de 99euro. Dus dat is een mooie meevaller. Zaterdag of zondag als ik wat meer tijd heb ga ik hem eens rustig onder mijn Dual installeren.
Waar heb je die Red gekocht?
Die wilde ik toch al kopen, was inderdaad 99 euro bij Hobo.
Edit: Mijn versterker is zojuist geannuleerd omdat de leverancier hem niet meer kon leveren. Ik sta dus open voor suggesties.Verwijderd schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 15:58:
[...]
Die Vivanco is inderdaad prima om mee te beginnen. Kun je rustig kijken of Vinyl je gaat bevallen. Als je eenmaal de Vinyl koorst te pakken hebt wil je waarschijnlijk vanzelf wel een keer upgraden. Wat voor versterker/receiver ga je overigens met de 1019 gebruiken?
Ik heb trouwens vanmiddag een Ortofon 2M Red gekocht voor 75euro. Normaal ligt de prijs ergens tussen de 89 en de 99euro. Dus dat is een mooie meevaller. Zaterdag of zondag als ik wat meer tijd heb ga ik hem eens rustig onder mijn Dual installeren.

Ik heb max. 40-50 euro te besteden op dit moment voor een voorversterker aangezien de €130,- voor de speler natuurlijk al vrij prijzig is. Hij vraagt overigens €15,- voor de Vivenco. (Welke ik dan meteen kan testen bij hem met de Dual 1019)rcor schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 15:49:
[...]
Om mee te starten is die prima... maar onthoud wel dat er betere zijn... Denk hierbij aan phono preamps van Pro-ject, Cambridge Audio, Nad en natuurlijk niet te vergeten Musical Fidelity.... Die laatste heeft onlangs een nieuw model geïntroduceerd (de V90-LPS, prijs rond de 170 euro)... Wellicht dat je daardoor de voorganger (VLPS-II) voor een leuk prijsje op de kop kunt tikken nieuw in de verpakking... Deze had ik trouwens onlangs nog te koop zien staan bij van Duppen audio in Venlo... Ik weet alleen niet of hij nu leuk met de prijs aan het stunten is...
Dus mocht je budget het toelaten is een betere kopen altijd de moeite waard...
Succes in ieder geval...
[ Voor 44% gewijzigd door BinaryRun op 17-10-2013 16:40 ]
Dan zou ik de Vivanco testen en als die goed is er bij overnemen... Deze kost nieuw namelijk ook rond het genoemde budget...BinaryRun schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 16:24:
[...]
Edit: Mijn versterker is zojuist geannuleerd omdat de leverancier hem niet meer kon leveren. Ik sta dus open voor suggesties.![]()
[...]
Ik heb max. 40-50 euro te besteden op dit moment voor een voorversterker aangezien de €130,- voor de speler natuurlijk al vrij prijzig is. Hij vraagt overigens €15,- voor de Vivenco. (Welke ik dan meteen kan testen bij hem met de Dual 1019)
Kijk ook eens naar de Behringer PP 400, die heb ik als eerste versterker gekocht. (19 euro bij Bax shop oid). Veel beter dan de meeste goedkope versterkertjes. Ik ben overgestapt op een Pro-ject phono box, maar echt grote verschillen hoor ik niet. Ruis en brom zijn niet of nauwelijks aanwezig, in tegenstelling tot het goedkope merkloze versterkertje dat ik bij mijn eerste draaitafel kreeg.BinaryRun schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 16:24:
Ik heb max. 40-50 euro te besteden op dit moment voor een voorversterker aangezien de €130,- voor de speler natuurlijk al vrij prijzig is. Hij vraagt overigens €15,- voor de Vivenco. (Welke ik dan meteen kan testen bij hem met de Dual 1019)
"If you don't know where you are going, any road will take you there"
mhm, de Vivenco of de PP 400. Lastig....
Verwijderd
Nu ben ik even in de war, moet je nu een nieuwe phono voorversterker hebben of een nieuwe main versterker? Of nu toch allebei omdat die andere is geannuleerd?
http://www.marktplaats.nl...tofon-2m-red-element.html
edit:
mmh advertentie is inmiddels verwijderd. Ik dacht dat hij er meerdere had.
Kwam toevallig een advertentie tegen op marktplaats. Nieuw in doos, geen moment getwijfeld.Naboo schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 16:10:
Waar heb je die Red gekocht?
http://www.marktplaats.nl...tofon-2m-red-element.html
edit:
mmh advertentie is inmiddels verwijderd. Ik dacht dat hij er meerdere had.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2013 10:07 ]
Allebij, aangezien mijn versterker bestelling door de winkel is geannuleerd i.v.m. problemen bij de leverancier.
Ik zou ook weleens weten waar je die Red hebt gekocht.Verwijderd schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 15:58:
[...]
Die Vivanco is inderdaad prima om mee te beginnen. Kun je rustig kijken of Vinyl je gaat bevallen. Als je eenmaal de Vinyl koorst te pakken hebt wil je waarschijnlijk vanzelf wel een keer upgraden. Wat voor versterker/receiver ga je overigens met de 1019 gebruiken?
Verwijderd
Kan je niet een goede tweedehands kopen?BinaryRun schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 18:19:
Allebij, aangezien mijn versterker bestelling door de winkel is geannuleerd i.v.m. problemen bij de leverancier.
meh dat weet je nooit met marktplaats. Maar ik kan wel 2de hands de Vivenco PA-111 kopen samen met de speler of nieuw de Behringer PP 400.Verwijderd schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 20:04:
[...]
Kan je niet een goede tweedehands kopen?
[ Voor 19% gewijzigd door BinaryRun op 17-10-2013 20:17 ]
Je kan ook kijken naar een TCC TC-750.
Daar is al heel veel over geschreven:
https://www.google.nl/search?q=tc-750+phono+preamp
In het blad LP kwam ie als testwinnaar uit de bus bij een test van goedkope phonopre's (dat is overigens al wel een oude test, uit 2007)
In het blad LP kwam ie als testwinnaar uit de bus bij een test van goedkope phonopre's (dat is overigens al wel een oude test, uit 2007)
Die ziet er idd heel goed uit. Dat de test wat ouder is maakt niet echt uit, want de functie is de afgelopen paar jaar echt niet veranderd. En ach, met een speler uit de jaren '60mr_petit schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 20:22:
Je kan ook kijken naar een TCC TC-750.
Ik denk dat ik inderdaad voor de TCC TC-750 ga.
Edit: Ik zit trouwens aan de http://www.bax-shop.nl/ve...rker/product-details.html of http://www.bax-shop.nl/ve...rker/product-details.html. Eigenlijk net iets boven mijn budget, maar uiteindelijk moet er bij een speler zoals de Dual 1019 wel een beetje goed versterker zitten. Al heb ik er liever 1tje van een iets kleiner voormaat.
(Kan je trouwens de speler op de versterker zetten of krijg je dan last van resonantie?
[ Voor 33% gewijzigd door BinaryRun op 17-10-2013 21:30 ]
Verwijderd
Kwam toevallig een advertentie tegen op marktplaats, zie de link in mijn post hierboven.Le Enfant! schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 18:55:
[...]
Ik zou ook weleens weten waar je die Red hebt gekocht.
Dacht dat hij er meerdere verkocht maar bleek toch de enige/laatste te zijn.
Goedkoopste die ik verder kan vinden is 89euro incl gratis verzending.
http://www.hi-stands.eu/s...0198&lang=nl#.UmCGglBmh8E
Ik ben het met Wehmut eens, als je dan toch nog en versterker moet kopen zou ik een mooie 2ehands versterker kopen. Voor 50/60euro kun je al prima versterkers vinden met een aardige phonotrap. Hoef je de vivanco ook niet meer te kopen.BinaryRun schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 20:09:
meh dat weet je nooit met marktplaats. Maar ik kan wel 2de hands de Vivenco PA-111 kopen samen met de speler of nieuw de Behringer PP 400.
Ik was ooit ook huiverig voor 2ehands apparatuur, maar met een beetje gezond verstand en eventueel wat hulp van andere kun je echt prima 2ehands electronica vinden. Bij mij is al mijn audio 2ehands.
Dual CS601 (Platenspeler)
Marantz PM6010 Ose KI (Stereo Versterker)
Pioneer PD-S802 (CD speler)
Denon 3803 Receiver (Functioneerd op dit moment enkel als dac)
Denon DVD2200 (DVD/SACD speler)
B&W 602 S3 (Speakers)
Dit setup bevalt me uitstekend, en is een stuk beter te betalen dan dezelfde kwaliteit nieuwe apparatuur.
[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2013 03:07 ]
Ik ben er inmiddels uit.
Als versterker heb ik een LP-2020A + gekocht bij Amazon.de voor €30,-. Deze is volgens audiokarma e.d. erg goed, maar helaas is deze niet in Nederland verkrijgbaar. Gelukkig komt hij dinsdag of woensdag binnen en woensdag krijg ik ook de Dual 1019.
De voorversterker is uiteindelijk de Pro-Ject Phono Box II geworden. Deze kan ik voor €70,- incl. verzenden oppikken in de V&A. Je kan zelfs kiezen tussen MC & MM optie. Ik geen flauw idee welk type er op de Dual 1019 zit.
Als versterker heb ik een LP-2020A + gekocht bij Amazon.de voor €30,-. Deze is volgens audiokarma e.d. erg goed, maar helaas is deze niet in Nederland verkrijgbaar. Gelukkig komt hij dinsdag of woensdag binnen en woensdag krijg ik ook de Dual 1019.
De voorversterker is uiteindelijk de Pro-Ject Phono Box II geworden. Deze kan ik voor €70,- incl. verzenden oppikken in de V&A. Je kan zelfs kiezen tussen MC & MM optie. Ik geen flauw idee welk type er op de Dual 1019 zit.
Verwijderd
Die Phonobox II gebruik ik ook, erg tevreden over! Had eerst de NAD PP2i, die Pro-Ject klinkt echt mijlen beter.BinaryRun schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:37:
Ik ben er inmiddels uit.
Verwijderd
Beste vinylvrienden,
kan iemand mij iets zinnigs vertellen over de dual cs-628 platenspeler?
Ik ben op zoek naar een nieuwe speler en kan deze voor 90 euro inclusief nieuw element krijgen.
Is dat een schappelijke prijs?
Geert
kan iemand mij iets zinnigs vertellen over de dual cs-628 platenspeler?
Ik ben op zoek naar een nieuwe speler en kan deze voor 90 euro inclusief nieuw element krijgen.
Is dat een schappelijke prijs?
Geert
Verwijderd
Had vanmiddag wat tijd over, dus heb de Red op mijn Dual geinstalleerd.
Was er uitendelijk nog een tijdje mee bezig, het instellen van de counterweight en anti-skating moet echt heel precies. Stond een paar keer net niet helemaal goed en was duidelijk innergroove distortion hoorbaar. Na een paar keer opnieuw afstellen ben ik nu erg tevreden met het geluid.
Ik moet zeggen ik hoor toch aardig wat verbetering vergeleken met mijn vorige element. De hoge tonen zijn allemaal iets duidelijker en meer aanwezig. De lage tonen lijken net wat dieper en voller te klinken. Ook lijken bepaalde instrumenten wat meer tot leven te komen.
Heb er nu pas een uurtje of vier naar geluisterd, ben benieuwd of het geluid na loop van tijd nog meer verbeterd. Iemand die dat weet, moet een element/naald ingespeeld worden?
Actiefoto
Was er uitendelijk nog een tijdje mee bezig, het instellen van de counterweight en anti-skating moet echt heel precies. Stond een paar keer net niet helemaal goed en was duidelijk innergroove distortion hoorbaar. Na een paar keer opnieuw afstellen ben ik nu erg tevreden met het geluid.
Ik moet zeggen ik hoor toch aardig wat verbetering vergeleken met mijn vorige element. De hoge tonen zijn allemaal iets duidelijker en meer aanwezig. De lage tonen lijken net wat dieper en voller te klinken. Ook lijken bepaalde instrumenten wat meer tot leven te komen.
Heb er nu pas een uurtje of vier naar geluisterd, ben benieuwd of het geluid na loop van tijd nog meer verbeterd. Iemand die dat weet, moet een element/naald ingespeeld worden?
Actiefoto

Goede keus. En ja, na een tijdje zal ie nog beter gaan klinken. (Wist ik ook pas sinds vorige week toen ik naar dezelfde informeerde)Verwijderd schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 22:51:
Had vanmiddag wat tijd over, dus heb de Red op mijn Dual geinstalleerd.
Actiefoto
[afbeelding]
Komt het door de hoek van de foto of staat ie wel heel dicht op het vinyl?
[ Voor 3% gewijzigd door Naboo op 18-10-2013 22:57 ]

Waarom zou een element/naald beter gaan klinken?Naboo schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 22:55:
[...]
Goede keus. En ja, na een tijdje zal ie nog beter gaan klinken. (Wist ik ook pas sinds vorige week toen ik naar dezelfde informeerde)
Komt het door de hoek van de foto of staat ie wel heel dicht op het vinyl?
Geen idee. Ik heb geen verstand van technische dingen.PeterC86 schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 10:23:
[...]
Waarom zou een element/naald beter gaan klinken?
Maar een versterker gaat ook beter klinken als ie warm gedraaid is. Speakers moeten ook eerst op lager geluidsnivea ingespeeld worden.
Maar ik moet straks wat spullen ophalen bij de hifi winkel, dus ik zal vragen hoe of wat.
Groene Earthling

Totaal niet de kleur van het MOV plaatje (zoals wel vaker
Verwijderd
Omdat de naalddrager in een rubberen ophanging gemonteerd is. Deze is nieuw nog vrij stug en wordt na enige tijd soepeler. Er zijn echt wel redenen voor dat bepaalde componenten ingespeeld moeten worden, en niet alleen mechanische.PeterC86 schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 10:23:
[...]
Waarom zou een element/naald beter gaan klinken?
En als dit soepeler is dan...? Ik ben alleen benieuwd waarom inspelen voor elementen kan.Verwijderd schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 18:51:
[...]
Omdat de naalddrager in een rubberen ophanging gemonteerd is. Deze is nieuw nog vrij stug en wordt na enige tijd soepeler. Er zijn echt wel redenen voor dat bepaalde componenten ingespeeld moeten worden, en niet alleen mechanische.
Inspelen... Altijd een bron van discussie.
Ik denk zelf dat bijvoorbeeld speakers (rubber om de conussen) en in dit geval schijnbaar ook elementen in ieder geval minimaal anders gaan klinken naar verloop van tijd.
Een versterker daarentegen... Ik geloof er niets van, en heb dat ook niet gemerkt bij mijn nieuwe Denon versterker.
Ik denk ook dat je het moet kunnen horen, maar voor een groot deel is het toch wel een placebo effect. Maar... voor deze beerput loopt al een ander topic
Zelf ook weer wat leuk spul binnen:
Sleep: Dopesmoker (Hasheesh edition op hasjkleurig vinyl)

All Pigs Must Die: Nothing violates this nature (transparant oranje vinyl)
Ik denk zelf dat bijvoorbeeld speakers (rubber om de conussen) en in dit geval schijnbaar ook elementen in ieder geval minimaal anders gaan klinken naar verloop van tijd.
Een versterker daarentegen... Ik geloof er niets van, en heb dat ook niet gemerkt bij mijn nieuwe Denon versterker.
Ik denk ook dat je het moet kunnen horen, maar voor een groot deel is het toch wel een placebo effect. Maar... voor deze beerput loopt al een ander topic
Zelf ook weer wat leuk spul binnen:
Sleep: Dopesmoker (Hasheesh edition op hasjkleurig vinyl)

All Pigs Must Die: Nothing violates this nature (transparant oranje vinyl)

Een tijdje geleden had ik voor mn broer een Bang & Olufsen platenspeler opgehaald. Hij had deze via marktplaats aangeschaft. Dan moet ik hem natuurlijk ook zelf even proberen:P
O.a. plaatje van The Who (Tommy) geleend... Wat klinkt dat lekker zeg! Het heeft me toch wel n beetje aangestoken. Nu denk ik om de Pro-Ject RPM 1.3 speler te halen (maar dan met plexiglas plaat)

Het valt me op dat er vrij weinig fatsoenlijke 2e hands spelers via internet te vinden zijn. Dat is wel jammer.. nu moet ik een dure nieuwe gaan kopen
O.a. plaatje van The Who (Tommy) geleend... Wat klinkt dat lekker zeg! Het heeft me toch wel n beetje aangestoken. Nu denk ik om de Pro-Ject RPM 1.3 speler te halen (maar dan met plexiglas plaat)

Het valt me op dat er vrij weinig fatsoenlijke 2e hands spelers via internet te vinden zijn. Dat is wel jammer.. nu moet ik een dure nieuwe gaan kopen
If it ain't broken, tweak it!
Verwijderd
Ziet er vet uit!! Mooi met zo'n acryl plateau. Zo'n ding verdient wel beter dan een Ortofon 2M Red denk ikFatalError schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 20:29:
Een tijdje geleden had ik voor mn broer een Bang & Olufsen platenspeler opgehaald. Hij had deze via marktplaats aangeschaft. Dan moet ik hem natuurlijk ook zelf even proberen:P
[afbeelding]

Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic