Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Minimaal een blue... Maar beter nog een bronze

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PeterC86 schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 19:43:
En als dit soepeler is dan...? Ik ben alleen benieuwd waarom inspelen voor elementen kan.
Je kunt toch zelf nadenken? En zoeken. :?
Waarom zou een element/naald beter gaan klinken?
Ik vind je vraagstelling anders niet echt getuigen van een open mind. Het lijkt er eerder op dat je niet wilt geloven dat zoiets mogelijk is en dat het aan een ander is om je te overtuigen. Er is een scepticisme dat voortkomt uit nieuwsgierigheid en nadenkendheid maar ook een ander soort dat eerder hint op oogkleppen, stugheid en domheid. Sceptisch zijn alleen getuigd dus niet niet persé van intelligentie. Zoals in het gezegde 'wat de boer niet kent dat vreet hij niet'.
Een neutralere vraagstelling zou zijn: Waar ligt dat aan? Wat gebeurt er met een element aan het begin van zijn levensduur?

En je bent de enige niet...
Inspelen... Altijd een bron van discussie.

Ik denk zelf dat bijvoorbeeld speakers (rubber om de conussen) en in dit geval schijnbaar ook elementen in ieder geval minimaal anders gaan klinken naar verloop van tijd.
Inspelen is geen bron van discussie als je zelf een beetje wat van techniek en materialenkennis weet. Ik neem aan dan de meesten hier wel weten hoe je met een accu/batterij om moet gaan. En dat je een auto in moet rijden. En dat nieuwe leren schoenen (en echte leren zadels) ingelopen moeten worden. En waarom oude hardloopschoenen 'op' zijn ook als ze nog schijnbaar gaaf zijn, waarom je een valhelm niet meer moet gebruiken als je er een keer flink mee gestoten hebt.

Ik zat net dit artikel te lezen over een paar MC elementen waarin beschreven staat waaruit het is opgebouwd en wat nu de klank bepaalt en wat het nu zo ingewikkeld maakt. Je antwoord staat op pagia 2 na deze zin:
Consider the miniature size of all of this, and the precision with which it all must be machined and assembled. and you begin to appreciate the difficulties involved in cartridge manufacture.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2013 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-08 23:21
Op mijn voorversterker kan ik kiezen tussen een MC naald of een MM naald optie met een schakelaar. Welke optie moet ik kiezen? Ik weet namelijk niet wel type Shure naald erop zit.
Naboo schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 19:03:
Minimaal een blue... Maar beter nog een bronze
Waar heb je het precies over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

BinaryRun schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 22:22:
Op mijn voorversterker kan ik kiezen tussen een MC naald of een MM naald optie met een schakelaar. Welke optie moet ik kiezen? Ik weet namelijk niet wel type Shure naald erop zit.

[...]

Waar heb je het precies over?
Op wat er voor mij gezegd werd over de ortofon red :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naboo schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 22:26:
[...]

Op wat er voor mij gezegd werd over de ortofon red :)
Is maar een suggestie. Ik ben er inmiddels achter dat vooral de naald/element bepalend is voor de kwaliteit van het geluid. Dus als je investeerd in zo'n mooie platenspeler, vergeet dan niet ook te investeren in een mooie naald om alles eruit te halen wat erin zit. Ik vind het bijvoorbeeld normaal of zelfs te adviseren, dat je een naald koopt die zeker net zo duur of duurder is dan je speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-09 13:43

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

BinaryRun schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 22:22:
als je element een shure is dan moet je bijna zeker de voorversterker op MM zetten.
Verwijderd schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 11:45:
[...]

Is maar een suggestie. Ik ben er inmiddels achter dat vooral de naald/element bepalend is voor de kwaliteit van het geluid. Dus als je investeerd in zo'n mooie platenspeler, vergeet dan niet ook te investeren in een mooie naald om alles eruit te halen wat erin zit. Ik vind het bijvoorbeeld normaal of zelfs te adviseren, dat je een naald koopt die zeker net zo duur of duurder is dan je speler.
ik ben het helemaal eens met het eerste gedeelte van je post dat de element/naald combinatie de belangrijkste factor is w.b. het geluid.
dat een goed element net zo duur als je DT zou moeten zijn is helemaal niet nodig. zo heb je de usual suspects als bv. een AT440MLa of een shure M97xe / M91ED met jico SAS naald. afhankelijk natuurlijk van welke DT je hebt, meestal veel minder duur dan je DT zelf en qua geluid meer dan prima en zal veel duurdere elementen 'verslaan'.
een vuistregel over de kwaliteit in relatie tot de prijs is eigenlijk bij voorbaat al niet hard te maken.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 19:45
Stop AUB toch eens met dat psychologisch gezever van je elke keer.
Voordat je dit topic ook verkracht.

[ Voor 5% gewijzigd door h4ze op 21-10-2013 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterC86
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-08-2020
Moet Jeep enigszins gelijk geven, al had hij het wel iets vriendelijker kunnen brengen. Mijn vraag kan geïnterpreteerd worden als sceptisch, maar zo was die niet bedoeld. Ik ben oprecht geïnteresseerd in voor mij onbekende dingen. Dus dank voor de link, daar staat inderdaad nuttige en overtuigende informatie over het inspelen van het rubber in een element. Volgens de schrijver van het artikel maakt dit wel degelijk veel uit voor de kwaliteit van het geluid. Verder staat er ook nog dat het rubber uitdroogt naarmate het element ouder wordt en dus de kwaliteit van het geluid negatief beïnvloedt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad

Nerpissad

het lijkt me dan ook niet onredelijk om je af te vragen in hoeverre de souplesse van het rubber invloed heeft op de geluidskwaliteit.
de andere vraag is of en zo nee, waarom niet, het product niet al in de fabriek wordt 'ingespeeld' voordat het de klant bereikt.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterC86
Nerpissad schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 14:36:
het lijkt me dan ook niet onredelijk om je af te vragen in hoeverre de souplesse van het rubber invloed heeft op de geluidskwaliteit.
de andere vraag is of en zo nee, waarom niet, het product niet al in de fabriek wordt 'ingespeeld' voordat het de klant bereikt.
Uit het artikel:

Whether butyl rubber, silicone rubber, or just plain natural rubber is used as the damper is a design choice which, according to Carr, probably has the "single biggest effect on the final sound—that and the cantilever material itself."

This rubber material is what analog devotees are talking about when they say the "suspension" has dried up and a cartridge no longer sounds good. How long it takes for that to happen depends on the material used, and the smog/ozone condition where the cartridge is used. According to Carr, pure organic rubber can last longer than carbon-impregnated rubber, where the additives can attack the rubber from within.

Dus het lijkt me, de schrijver gelovende, dat dit dus behoorlijk veel invloed heeft op de geluidskwaliteit. Ik betwijfel of fabrikanten elk element 20uur+ inspelen, maar daar heb ik geen bewijs van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-09 14:54
PeterC86 schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 14:52:
[...]

Uit het artikel:

Whether butyl rubber, silicone rubber, or just plain natural rubber is used as the damper is a design choice which, according to Carr, probably has the "single biggest effect on the final sound—that and the cantilever material itself."

This rubber material is what analog devotees are talking about when they say the "suspension" has dried up and a cartridge no longer sounds good. How long it takes for that to happen depends on the material used, and the smog/ozone condition where the cartridge is used. According to Carr, pure organic rubber can last longer than carbon-impregnated rubber, where the additives can attack the rubber from within.

Dus het lijkt me, de schrijver gelovende, dat dit dus behoorlijk veel invloed heeft op de geluidskwaliteit. Ik betwijfel of fabrikanten elk element 20uur+ inspelen, maar daar heb ik geen bewijs van.
Waar in het artikel wordt een woord gerept over het inspelen en de achterliggende theorie? Het gaat alleen over de materiaaleigenschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
Nerpissad schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 12:03:
[...]

als je element een shure is dan moet je bijna zeker de voorversterker op MM zetten.
Thanks voor de info. Ik neem aan dat het geen kwaad kan als hij per ongeluk op een ander type staat dan de naald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newbreed
BinaryRun schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 15:20:
[...]

Thanks voor de info. Ik neem aan dat het geen kwaad kan als hij per ongeluk op een ander type staat dan de naald?
Dat is niet schadelijk, maar dan hoor je übehaupt niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterC86
newbreed schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 15:00:
[...]

Waar in het artikel wordt een woord gerept over het inspelen en de achterliggende theorie? Het gaat alleen over de materiaaleigenschappen.
Nee het gaat erover dat de beweegbaarheid van het rubber belangrijk is en de meeste rubbers die ik ken worden soepeler na meerdere keren te hebben bewogen. Ergo; inspelen door de gebruiker zou dus helpen als dit niet gedaan is in de fabriek. Echter in hoeverre een verschil hoorbaar is voor je oren is weer een andere vraag..

[ Voor 7% gewijzigd door PeterC86 op 21-10-2013 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newbreed
PeterC86 schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 15:39:
[...]

Nee het gaat erover dat de beweegbaarheid van het rubber belangrijk is en de meeste rubbers die ik ken worden soepeler na meerdere keren te hebben bewogen. Ergo; inspelen door de gebruiker zou dus helpen als dit niet gedaan is in de fabriek. Echter in hoeverre een verschil hoorbaar is voor je oren is weer een andere vraag..
En hoe groot zijn die bewegingen, die het rubber zouden moeten versoepelen?
En hoe groot zijn bijvoorbeeld invloeden van temperatuursverschillen op de hardheid van het rubber?

en welke denk je dat meer invloed hebben op de variabelen?

Ik denk dat je je niet blind moet staren op dit soort onderleggingen in een omgeving die niet erg controleerbaar is. Als je all the way gaat in je audio setup, dan kan ik me voorstellen dat je hier over nadenkt, maar als gemiddelde particulier hoef je je waarschijnlijk niet bezig te houden met dergelijke factoren. Ik wil niet beweren dat het onmogelijk is, maar ik stel slechts mijn vraagtekens bij de impact van het "inspelen" van de rubbers in je element. In de categorie 'inspelen', heeft het inslijten van de naald ongetwijfeld veel meer impact op het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

h4ze schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 12:07:
Stop AUB toch eens met dat psychologisch gezever van je elke keer.
Don't shoot the messenger...
offtopic:
Gewoon een kwestie van normale omgangsetiquette. Ik vind het gewoon niet netjes om een ander te dwingen jou maar eens te overtuigen van iets waar je met wat zelfredzaamheid ook achter kunt komen. Dit staat gewoon in de forumregels.

PS, het was mijn topic (al 8 jaar) dat door anderen is 'verkracht'. Graag wel de bij de feiten blijven
BinaryRun schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 15:20:
[...]

Als je hem op MC zet en je hebt een MM element dan kan het schrikken zijn als je het volume vol open hebt staan. Dan gaat het veel te hard namelijk.
In de categorie 'inspelen', heeft het inslijten van de naald ongetwijfeld veel meer impact op het geluid.
:?
Dus het afslijten van diamant over een periode van 1000-5000 uur door het zachte vinyl heeft meer invloed dan het soepel worden van het ophangrubber over de eerste 10 tot maximaal 100 uur?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2013 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
Verwijderd schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 18:12:
[...]

Als je hem op MC zet en je hebt een MM element dan kan het schrikken zijn als je het volume vol open hebt staan. Dan gaat het veel te hard namelijk.

[...]
Ik heb hem standaard om MM gezet, aangezien ik las dat elementen meestal MM elementen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door BinaryRun op 21-10-2013 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newbreed
Verwijderd schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 18:12:

:?
Dus het afslijten van diamant over een periode van 1000-5000 uur door het zachte vinyl heeft meer invloed dan het soepel worden van het ophangrubber over de eerste 10 tot maximaal 100 uur?
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok. Dat klopt ook. Na 5000 uur is een naald wel versleten en klinkt het niet meer goed. Ik denk alleen dat 5000 uur vs 10 uur de vergelijking onzinnig maakt.

Ik heb met mijn vorige elementen duidelijk verschil kunnen horen met inspelen. Met een AT-OC9 en een DV Karat D17MKII klonk het de eerste uren echt benepen. Weinig bas, slecht sporen, vlak, schel hoog. Na een aantal lp's spelen werd dat al snel beter. De bas begint los te komen, het midden en hoog wordt vloeiender en hij spoort beter. En als je een maand verder bent ben je het hele inspeel verhaal alweer vergeten als een slechte droom.

Ik heb ook nog een heel oud Kiseki blue element waarvan de naald zo goed als nieuw is. Er is ooit een nieuwe vd Hul naald opgezet (staat ook onder op het element heel klein ingekrast). Dat is echt een topelement. Hij is onlangs nog nagekeken door dezelfde meneer vd Hul. Het element is oud maar in prima conditie. Je merkt alleen dat de ophanging (dat rubber dus) erg oud is waardoor het element wel heel erg laid back klinkt soms. Hij heeft een hele mooie klank maar soms spoort hij niet goed.

Ik ben het dus wel met dat artikel op analogplanet eens dat dit soort materialen de klank voor een groot deel bepalen.
En hoe groot zijn die bewegingen, die het rubber zouden moeten versoepelen?
Klein. En hoe groter die beweging hoe sneller het gaat. Vergeet niet dat de naalddrager (cantilever) als hefboom werkt. De kracht is dus redelijk groot voor zo'n klein oppervlak.
En hoe groot zijn bijvoorbeeld invloeden van temperatuursverschillen op de hardheid van het rubber?
Dat is een goed punt. Meestal hebben wij het rond de 20 graden in de woonkamer. Als je op sommige audiofiele sites in het verre oosten leest dat is dat bepaald een issue. De fabrikanten gaan eigenlijk uit van een normale kamertemperatuur.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2013 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:54
Verwijderd schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 11:45:
[...]

Dat is mijn mening ook over speakers :) Ik vind de speakers verreweg het belangrijkste onderdeel van mijn (nu nog digitale) set. De prijs van mijn speakers is dan ook een veelvoud van de overige onderdelen bij elkaar.
Met analoge techniek is naar mijn idee de bouw- en ontwerpkwaliteit toch wel erg belangrijk, terwijl iedere HBO technicus voor 10 euro een goede DAC chip kan kopen en met 10 euro aan extra onderdelen een DAC in elkaar kan schroeven die niet onderdoet voor alle (audiofiele) DACs die er te koop zijn. Bij mechanische constructies en analoge schakelingen als een draaitafel, element of speakers komt er toch meer bij kijken.

Ik ga eens kijken of ik ergens een Blue en Red element met elkaar kan vergelijken, maar ik denk ook dat het een Blue gaat worden. Een Bronze wordt me te duur voor nu, maar misschien als ik een kast vol platen heb...

[ Voor 4% gewijzigd door FatalError op 22-10-2013 17:00 ]

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FatalError schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:58:
[...]

Dat is mijn mening ook over speakers :) Ik vind de speakers verreweg het belangrijkste onderdeel van mijn (nu nog digitale) set. De prijs van mijn speakers is dan ook een veelvoud van de overige onderdelen bij elkaar.
Met analoge techniek is naar mijn idee de bouw- en ontwerpkwaliteit toch wel erg belangrijk, terwijl iedere HBO technicus voor 10 euro een goede DAC chip kan kopen en met 10 euro aan extra onderdelen een DAC in elkaar kan schroeven die niet onderdoet voor alle (audiofiele) DACs die er te koop zijn. Bij mechanische constructies en analoge schakelingen als een draaitafel, element of speakers komt er toch meer bij kijken.

Ik ga eens kijken of ik ergens een Blue en Red element met elkaar kan vergelijken, maar ik denk ook dat het een Blue gaat worden. Een Bronze wordt me te duur voor nu, maar misschien als ik een kast vol platen heb...
Daar is ook wat voor te zeggen :) Het belang van speakers en het aandeel in de weergave. Mag ik een suggestie doen? Volgens mij heb je voor het geld van een 2M blue ongeveer een Denon DL 103 MC element. Misschien ben ik te optimistisch. Ik heb een 2M Blue op mijn Pro_ject 2Xperience acryl gehad. Was er niet kapot van. Hele "veilige" klank. Een paar weken later hoorde ik bij Vinyl Grove (vinyl zaak in Den Haag) hoe een MC element klonk op een verotte Thorens TD 160 en matige speakers. Ik hoorde een acoustisch nummer van Ozzy Osbourne. Vlot daarna mijn 2M Blue ingeruild waar ik heb had gekocht (Rik Stoet Audio) voor een Ortofon Rondo Red MC. Die heb ik nu een jaar, klinkt "levendiger" (altijd lastig geluid te verwoorden ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Tja, het geluid hangt van zoveel dingen af. Op de ene klinkt een Blue beter, op een ander een Red of gewoon een heel ander element. Daarnaast zijn kwaliteits- en masteringopname van de LP zelf ook belangrijk. En de naald. En zo kan je nog wel doorgaan.
Altijd zoeken naar materialen die goed samengaan met wat je hebt. Dat is gewoon je startpunt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
Vandaag m'n Dual 1019 gekocht, ben er erg blij mee & geweldig geluid.

Wil ik net het nieuwe album van Agnes Obel opzetten, blijkt dat ze het gaatje in het midden van de plaat te klein hebben geproduceerd waardoor ik of A: Kracht moet zetten of B: De dropje waar je de plaat op legt uit de speler halen in de plaat stoppen en dat met plaat en al er weer op zetten. Dat lijkt mij toch niet de bedoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

BinaryRun schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 18:57:

Wil ik net het nieuwe album van Agnes Obel opzetten, blijkt dat ze het gaatje in het midden van de plaat te klein hebben geproduceerd waardoor ik of A: Kracht moet zetten of B: De dropje waar je de plaat op legt uit de speler halen in de plaat stoppen en dat met plaat en al er weer op zetten. Dat lijkt mij toch niet de bedoeling?
Heel voorzichtig met een rond vijltje beetje bijvijlen.. of met een aardappelschilmesje... vaak is het paar keer iets er doorheen halen dat het wel goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
Ik zit te twijvelen tussen de volgende opties:

1. Het dropje van de spindler er een paar keer doorheen halen.
2. Mijn schaar er dicht doorheen steken, klein stukje openmaken en dan een rondje draaien om vervolgens te kijken of hij past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het netste is natuurlijk om bij een goede ijzerwarenzaak (of op internet) een passend boortje te komen en die er even met de hand doorheen halen.
Uit m'n hoofd moet je 7,3mm hebben:
http://www.ebay.com/itm/1...ain_0&hash=item3f1d855123

(je kan de spindle van je tafel natuurlijk even nameten met een schuifmaat om te zien welke maat je minimaal nodig hebt)

[ Voor 44% gewijzigd door mr_petit op 23-10-2013 21:07 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
Zojuist methode 2 geprobeerd en dat werkte goed. Alleen zit er nu wat stof op de plaat, waardoor zelfs de naald / element omhoog sprong. Hoe kan ik dit het beste eraf halen want de plaat is niet echt vies. Antistatische borstel of gewoon een zacht doekje?

http://www.cameranu.nl/nl...ening-/h4604_18944_147234

[ Voor 22% gewijzigd door BinaryRun op 23-10-2013 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Antistatisch carbon fiber platenborsteltje is het beste. Die maakt tot in de groef schoon.
Zie ook de 'musthaves':
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilaNL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-09 09:54
Die tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
Dacht ik al. Ik ga hem morgen even halen bij hobo hifi. (Wel een ander merk, maar ach ;d)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BinaryRun schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 18:57:

Ik had zojuist precies hetzelfde bij dat album van Agnes Obel. Na een paar keer voorzichtig met een klein beetje druk erop leggen en eraf halen, gaat hij er nu normaal zonder weerstand op.

Ik meen me te herrineren dat ik dit bij het vorige album van Agnes Obel ook had, maar dat moet dan echt toeval zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

BinaryRun schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 22:17:
Dacht ik al. Ik ga hem morgen even halen bij hobo hifi. (Wel een ander merk, maar ach ;d)
Ik heb ook die tweede van Hobo... perfect ding! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een collega van mij doet zijn platenspeler (Music Hall mmf 5.1) van de hand omdat hij hem vrijwel nooit gebruikt. Nu is die speler helaas buiten mijn budget, maar ik kan wel voor bijna niets zijn Ortofon 2M Blue overnemen, die dus ook weinig is gebruikt :*)

edit: Excuus, dat mag dus niet :)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2013 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvM
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-09 11:00

NvM

Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 10:01:
Een collega van mij doet zijn platenspeler (Music Hall mmf 5.1) van de hand omdat hij hem vrijwel nooit gebruikt. Nu is die speler helaas buiten mijn budget, maar ik kan wel voor bijna niets zijn Ortofon 2M Blue overnemen, die dus ook weinig is gebruikt :*)

Dus mocht ik iemand interesse hebben, mijn vrijwel nieuwe Ortofon 2M Red gaat weer in de verkoop. Weekje oud, minder dan 10uur gebruikt.
Oeh, ik heb zéker interesse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Geen vraag&aanbod op het forum aub.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van het weekend mijn eerste platenspeler gekocht: een Garrard SRP 22

Afbeeldingslocatie: http://www.grammofoon.com/Garrard/images/Garrard_SRP22T.jpg

Oude platen spelen perfect af. Nieuwe platen slaan allemaal over. Iemand een idee waar dat aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 22:48:
[...]

Ik had zojuist precies hetzelfde bij dat album van Agnes Obel. Na een paar keer voorzichtig met een klein beetje druk erop leggen en eraf halen, gaat hij er nu normaal zonder weerstand op.

Ik meen me te herrineren dat ik dit bij het vorige album van Agnes Obel ook had, maar dat moet dan echt toeval zijn geweest.
Ik heb de plaat schoongemaakt. Alleen merk ik dat het element blijft 'bewegen / springen' bij een track op de plaat, terwijl hij dat bij andere platen niet doet. De arm zelf lijkt verder niet te verspringen, maar bij mijn goedkope blokker speler lijken er geen problemen bij deze plaat op te treden.

De vraag is nu waarin het kan liggen. Element, plaat of toch iets anders?

Edit: Hij doet het ook bij een andere nieuwe plaat.
Edit2: Ik heb maar even een filmpje op youtube gezet: YouTube: Springende naald

[ Voor 10% gewijzigd door BinaryRun op 24-10-2013 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 12:17:
Oude platen spelen perfect af. Nieuwe platen slaan allemaal over. Iemand een idee waar dat aan kan liggen?
Volgens mij heb je op dat spelertje helemaal geen instelmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newbreed
BinaryRun schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 13:32:
[...]

*knip
Edit2: Ik heb maar even een filmpje op youtube gezet: YouTube: Springende naald
Hoe staat je anti-skating afgesteld?

edit:
Als je toch bezig bent moet je ook maar eens naar de naalddruk kijken.

[ Voor 11% gewijzigd door newbreed op 24-10-2013 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
newbreed schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 17:01:
[...]

Hoe staat je anti-skating afgesteld?

edit:
Als je toch bezig bent moet je ook maar eens naar de naalddruk kijken.
Anti-skating & Naalddruk staat beide op 1,5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt je arm wel eerst gebalanceerd (volgens het boekje) voordat je de naalddruk instelde?

Het is lastig te zien, maar het lijkt alsof er geen hobbel in de plaat zit, dus dan krijgt de arm een tikje van het mechanisme ofzo?

[ Voor 54% gewijzigd door mr_petit op 24-10-2013 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
mr_petit schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 17:08:
Je hebt je arm wel eerst gebalanceerd (volgens het boekje) voordat je de naalddruk instelde?

Het is lastig te zien, maar het lijkt alsof er geen hobbel in de plaat zit, dus dan krijgt de arm een tikje van het mechanisme ofzo?
Hij heeft het niet met alle platen, vandaar dat ik dacht dat het aan het element ligt. Het mechanische zelf lijkt niets te doen, alleen de naald/element lijkt een stukje omhoog te gaan.

Zelf staat de arm nog precies zoals ik hem gisteren had gekocht. Maar ik zit eraan te denken om een M97xE aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

_O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BinaryRun schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 17:32:
[...]

Hij heeft het niet met alle platen, vandaar dat ik dacht dat het aan het element ligt. Het mechanische zelf lijkt niets te doen, alleen de naald/element lijkt een stukje omhoog te gaan.

Zelf staat de arm nog precies zoals ik hem gisteren had gekocht. Maar ik zit eraan te denken om een M97xE aan te schaffen.
Ik zou eerst eens kijken wat het probleem is.
Als dat ding hobbelt, en het ligt niet aan de arm, dan ligt het dus aan de plaat.
Dat zou je dan moeten kunnen zien, èn je zou die plaat moeten terugsturen (mispersing), want dat is niet normaal.

En heb je je naalddruk nou goed ingesteld of niet? (dat heet: balanceren volgens het boekje!)
Zonder dat valt er helemaal niets te zeggen.

Maak ook even een fototje vanaf de zijkant dat je naald op de plaat ligt (stilstaand plateau).
Dan kunnen we kijken of hij niet door z'n ophanging is gezakt. het is een oud element.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 24-10-2013 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
mr_petit schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 17:47:
[...]

Ik zou eerst eens kijken wat het probleem is.
Als dat ding hobbelt, en het ligt niet aan de arm, dan ligt het dus aan de plaat.
Dat zou je dan moeten kunnen zien, èn je zou die plaat moeten terugsturen (mispersing), want dat is niet normaal.

En heb je je naalddruk nou goed ingesteld of niet? (dat heet: balanceren volgens het boekje!)
Zonder dat valt er helemaal niets te zeggen.

Maak ook even een fototje vanaf de zijkant dat je naald op de plaat ligt (stilstaand plateau).
Dan kunnen we kijken of hij niet door z'n ophanging is gezakt. het is een oud element.
Ik zat ziezo al aan een nieuw element te denken. Aan de plaat kan het niet liggen, want bij een andere plaat die ik even probeerde kwam ik het ook tegen.

Fototje:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lsV9mMl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BinaryRun schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 18:40:
[...]

Aan de plaat kan het niet liggen, want bij een andere plaat die ik even probeerde kwam ik het ook tegen.
Dus alle platen hebben het?
Fototje:
Daar hebben we niet zoveel aan; hij rust niet op de plaat.
We willen de ophanging van de naald kunnen beoordelen, dus hij hoort dan met de juiste naalddruk op de plaat te liggen. Pas dàn kan je zien of ie doorzakt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
Op 1 plaat was het lastig te horen, i.v.m. bas op de plaat en ik heb bij die plaat ook niet goed opgelet. Bij de 2 andere platen die ik had getest gebeurde het ook.
mr_petit schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 18:43:
[…]

Daar hebben we niet zoveel aan; hij rust niet op de plaat.
We willen de ophanging van de naald kunnen beoordelen, dus hij hoort dan met de juiste naalddruk op de plaat te liggen. Pas dàn kan je zien of ie doorzakt of niet.
Ah:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yejfiCL.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rygPbfv.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/iEdsOBy.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nu is het een beetje lastig te zien (camera moet eigenlijk iets lager), maar het lijkt erop dat je òf veel te veel naalddruk hebt, òf dat de ophanging van je naald volledig vergaan is.
Het lijkt er namelijk op alsof je cartridge zelf over de plaat sleept (of er vlak boven), en dat het kleinste hobbeltje in je plaat tegen de cartridge aan kan komen en dus de lucht in lanceert.

Dus herhaal ik nog een keer mijn vraag: heb je voordat je je naalddruk instelde je arm gebalanceerd.
Dus naalddruk op 0 en net zo lang aan het contragewicht draaien dat de naald net boven de plaat zweeft (arm in balans=0gram naalddruk), en vervolgens de naalddruk (met het naalddrukwieltje dus) op 1,5 gram (neem voor deze shure eens 1,25 gram ;) ) gedraaid.

We moeten zeker weten dat je naalddruk goed staat anders valt er helemaal niet te zeggen of concluderen! (ik stel deze vraag nu namelijk al 3 keer)

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 24-10-2013 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
Sorry daarvoor. De handleiding hanteert overigens een andere methode, dus die heb ik nu gebruikt met de naalddruk op 1,25. Het contragewicht stond interdaad helemaal verkeerd.

http://imgur.com/N08nOlH
http://imgur.com/YYvijPm
http://imgur.com/KOshLW7
http://imgur.com/djIOYsJ
http://imgur.com/fZEVvEP
http://imgur.com/lTqiv4u
http://imgur.com/BEx8DoS
http://imgur.com/kB8cgTc

[ Voor 16% gewijzigd door BinaryRun op 24-10-2013 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Okay, dus nu heb je eerst met de naalddrukring op 0 gram de toonarm gebalanceerd met het contragewicht. (zwevende toonarm=0gram naalddruk) en daarna de naalddrukring dus op ca. 1,25 à 1,5 gram gezet.
Op de foto's lijkt de naald nu wel juist op de plaat te staan. (de naald is een stuk minder doorgezakt)

Springt hij ook nog?

Ik heb de handleiding even nagelezen en die is idd wat onduidelijk, maar ze hebben het wel over het balanceergewicht en de naalddrukring.
De bedoeling is dus imho dat je eerst met de naalddrukring op 0 gram net zo lang aan het contragewicht draait totdat de naald net boven de plaat blijft zweven, en daarna de naalddrukring op 1,25gram zet (of welke naalddruk je ook maar wilt). Dit is voor vrijwel alle draaitafels die een dynamische naalddruk hebben dezelfde procedure. (bij een arm met statische naalddruk zit er op het contragewicht een ring met aanduidingen en ga je daarna het contragewicht draaien om de naalddruk in te stellen)

[ Voor 52% gewijzigd door mr_petit op 24-10-2013 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
Hij springt nu inderdaad niet meer. Ik heb de A & B gezet zoals in de handleiding en daarvoor moest het contragewicht echt veel hoger. Nu springt hij niet meer & ook lijkt de naald beter contact te maken. Hierdoor is de naald wel veel stoffiger geworden waardoor hij wel slechter klinkt dan eerst, maar morgen krijg ik hopelijk een borsteltje binnen om de naald schoon te maken waarna we weer verder kunnen kijken :)

(Ik heb hem inderdaad gebalanceerd met de drukring op 0 en deze pas na het balanceren op 1,25 gezet)

[ Voor 11% gewijzigd door BinaryRun op 24-10-2013 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een beetje offtopic, maar voor de mensen die niet kunnen wachten. Arcade Fire heeft hun volledige nieuwe album Reflector, op Youtube gezet en is nu tijdelijk volledig te streamen.

YouTube: Arcade Fire - Reflektor (Full Album Teaser - Official)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-08-2024
Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 22:40:
Misschien een beetje offtopic, maar voor de mensen die niet kunnen wachten. Arcade Fire heeft hun volledige nieuwe album Reflector, op Youtube gezet en is nu tijdelijk volledig te streamen.

YouTube: Arcade Fire - Reflektor (Full Album Teaser - Official)
Ligt het aan mij of is er geen geluid? Ik hoor op andere YT video's gewoon geluid alleen hier niet . . . .

edit: blijkbaar moet HTML5 uitstaan . . .
Super album trouwens !

[ Voor 5% gewijzigd door gastje13 op 24-10-2013 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:00
Vanavond maar eens beluisteren. Ik ben benieuwd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09 06:50
BinaryRun schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 21:51:
Hij springt nu inderdaad niet meer. Ik heb de A & B gezet zoals in de handleiding en daarvoor moest het contragewicht echt veel hoger. Nu springt hij niet meer & ook lijkt de naald beter contact te maken. Hierdoor is de naald wel veel stoffiger geworden waardoor hij wel slechter klinkt dan eerst, maar morgen krijg ik hopelijk een borsteltje binnen om de naald schoon te maken waarna we weer verder kunnen kijken :)

(Ik heb hem inderdaad gebalanceerd met de drukring op 0 en deze pas na het balanceren op 1,25 gezet)
Juist doordat de naalddruk maar 1,25 gram is, een prima naalddruk trouwens, veroorzaakt een beetje stof al dat de naald uit de groef getild wordt. Dat is niet erg, maar meer een indicatie dat de plaat smerig is.

Ik heb daar ook last van, ik moet maar eens een platenwasserette gaan kopen :+ Zonder gekheid een [url="http://http://www.okkinokki.nl/"]Okki Nokki[/url] doet wonderen. Zoek maar op internet want er zijn meerdere systemen te krijgen. Ook in dit topic staat voldoende info over platen wassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
Stof weggehaald en inmiddels doet hij het perfect. Wel nog wat nogstalgisch gekraak, maar verder echt geweldig!

Bedankt voor alle hulp.

[ Voor 10% gewijzigd door BinaryRun op 25-10-2013 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet je ook wat voor element-naald erop zit?
Zelf gok ik dat het een shure m44mg is (in dual jasje). Die moet ca 1,25gram naalddruk hebben (shure schrijft zelf 0,75-1,5 gram voor).
Maar een ander element moet wellicht iets anders hebben.

Overigens is dat element wel voor verbetering vatbaar imho.
Ik heb er vroeger een gehad op een oude tafel en ik was er niet kapot van (understatement)
Dus als je een betere geluidskwaliteit wilt, moet je het vooral daarin zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
Geen idee, ik weet alleen dat het een Shure MM type naald is. Ik zag dat hij ook met maar 1 schroef was gemonteerd i.p.v. 2.

Over een nieuw element heb ik wel zitten denken, maar ik ben bang dat het monteren hiervan wellicht te lastig is. Wel heb ik begrepen dat de Dual 1019 is ontworpen met Shure naalden in het achterhoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BinaryRun schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:19:
Wel heb ik begrepen dat de Dual 1019 is ontworpen met Shure naalden in het achterhoofd.
Dat was wel in 1965 met een commerciele gedachte.
Je kan er van uitgaan dat de arm van de 1019 in principe te zwaar is voor elk shure element wat ze ooit hebben gemaakt ;)
àlle shure elementen hebben een hoge compliantie, en dat houdt in dat ze een lichte armmassa nodig hebben (en de 1019 arm is middelzwaar).
Zoek naar een element met een compliantie tussen de 10 en 17 oid.

Een m97xe heeft een stabilisatieborsteltje om de ontstane resonanties te dempen om 'm toch in een middelzware arm te laten presteren, maar dat is natuurlijk uiteindelijk een beetje een lapmiddel.
(dat borsteltje is dus geen stofborsteltje wat wel eens gedacht wordt ;))

[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 25-10-2013 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:22:
[...]

Dat was wel in 1965 met een commerciele gedachte.
Je kan er van uitgaan dat de arm van de 1019 in principe te zwaar is voor elk shure element wat ze ooit hebben gemaakt ;)
àlle shure elementen hebben een hoge compliantie, en dat houdt in dat ze een lichte armmassa nodig hebben (en de 1019 arm is middelzwaar).
Zoek naar een element met een compliantie tussen de 10 en 17 oid.

Een m97xe heeft een stabilisatieborsteltje om de ontstane resonanties te dempen om 'm toch in een middelzware arm te laten presteren, maar dat is natuurlijk uiteindelijk een beetje een lapmiddel.
(dat borsteltje is dus geen stofborsteltje wat wel eens gedacht wordt ;))
Zou een Ortofon 2M Red of Goldring 2100MM geschikt kunnen zijn voor zijn platen speler?
Mijn Mc Crypt platenspeler beschikt namelijk ook over een redelijk zware arm... En de Goldring 2100 die ik gebruik klinkt als een klok met mijn platen speler...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die zouden misschien nog wel kunnen. De 2m Red wordt genormeerd op 20 µm/mN en de goldring ook zo te zien. Een beetje aan de hoge kant wellicht. Ik weet niet wat de exacte massa van de 1019 arm is, maar niet heel licht. Dat werkt bijv. ook niet goed met 78rpm.

Hij zou ook kunnen beginnen met een audio technica AT95a. Dan is hij voor onder de 30 euro klaar voor een leuk instapelement.

Zo'n goldring 2100mm is natuurlijk al best wel prijzig. Ik zou er dan 20 euro bijleggen en een audio technica AT440MLA nemen. Lagere compliantie (en een hele exotische naald). (maar nu zitten we onderhand al op 165 euro ;)).
Zo wordt het steeds meer, want nu komt een denon dl-110 ook al in het zicht :+

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 25-10-2013 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Mag ik even opmerken dat mr_petit en rcor hier best wel deftig advies geven :)
Leuk om te zien 8)

[ Voor 19% gewijzigd door Beta op 25-10-2013 23:50 ]

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
Dan lijkt een AT95a inderdaad een betere optie voor nu. Volgens mij had de verkoper het daar ook oven & dan zou in elk geval een deel van de toch opgelost moeten zijn?

Ik koop in elk geval dat het monteren gaat lukken, want tot nu heb ik alleen ooit bij z'n oude Philips toren een naald vervangen.

Edit: Bedoel je misschien de AT95E? De AT95A kan ik nergens vinden...

[ Voor 10% gewijzigd door BinaryRun op 26-10-2013 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilaNL
Best deprimerend dat nu Cambridge Audio de 651p pre-amp heeft uitgebracht, de 640p (die veel goedkoper is/was) nergens meer verkrijgbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BinaryRun schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 10:06:
Dan lijkt een AT95a inderdaad een betere optie voor nu. Volgens mij had de verkoper het daar ook oven & dan zou in elk geval een deel van de toch opgelost moeten zijn?

Ik koop in elk geval dat het monteren gaat lukken, want tot nu heb ik alleen ooit bij z'n oude Philips toren een naald vervangen.

Edit: Bedoel je misschien de AT95E? De AT95A kan ik nergens vinden...
Die AT95E is van Audio Technica is idd ook een goede budgettaire keus... Op één van mijn drie platenspelers hier in huis heb ik deze ook afgemonteerd zitten omdat een duurder element gezien de rest van de componenten geen zin heeft... Desondanks klinkt de AT95E niet slecht, sterker nog: de prijs kwaliteit is zeer goed en je zou zweren dat het element wel wat duurder is dan de prijs die je er voor betaald...

Wat best uniek is aan de AT95E is dat het een eliptisch gesneden naald heeft (die meer details in de muziek laat horen dan platen speler elementen met een spherisch geslepen naald) en dat zie je in de prijs klasse tot €50,- niet veel... Ik ga je verder niet vermoeien met techniek, maar neem in ieder geval maar aan dat platen speler elementen met een eliptisch gesneden naald vrijwel bijna altijd beter klinken dan platen speler elementen met een spherisch geslepen naald...

In ieder geval wens ik je alvast veel luister plezier als deze straks binnen is nadat je hem bestelt hebt en vervolgens afgemonteerd zit op je platen speler...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beta schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 23:49:
Leuk om te zien 8)
Vind ik ook :) Die AT440MLA schijnt zeer goed te zijn. Micropoint naaldtip? Ik zit wat te googlen en lijkt alsof ze niet meer gemaakt worden?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2013 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilaNL
Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 14:54:
[...]

Vind ik ook :) Die AT440MLA schijnt zeer goed te zijn. Micropoint naaldtip? Ik zit wat te googlen en lijkt alsof ze niet meer gemaakt worden?
MicroLine ;) en volgens mij worden ze gewoon nog gemaakt hoor, ze verkopen goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beta schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 23:49:
Leuk om te zien 8)
Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 14:54:
[...]

Dank voor jullie complimenten. Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat het kennis niveau van mr_petit wel een stuk hoger ligt dan mijn kennis niveau. Hij weet toch wel flink wat meer van de technische en theoretische kant dan ik... Maar dat neemt niet weg dat ik graag de mensen help als het kan en mijn kennis niveau het toe laat (ik geef niet graag verkeerde adviezen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09 06:50
Reuzeblij met mijn AT440mLA. Ik kan echt iedereen dit element aanbevelen. Ok het is wat duurder, maar het is het waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

rcor schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 08:04:
Die AT95E is van Audio Technica is idd ook een goede budgettaire keus...
Op basis van raad in dit topic ook op mijn Thorens zitten, erg tevreden over!

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Ortofon Blue is inmiddels binnen, morgen maar even op de platenspeler zetten. Kan ik hem gewoon direct swappen met de Red, wat feitenlijk hetzelfde element is met enkel een andere naald. Of kan ik toch beter alles weer opnieuw afstellen?

Vanmiddag ook nog even een paar 2ehands platen gescoord bij Plato.

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/w70513.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2hz4z15.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 00:47:
De Ortofon Blue is inmiddels binnen, morgen maar even op de platenspeler zetten. Kan ik hem gewoon direct swappen met de Red, wat feitenlijk hetzelfde element is met enkel een andere naald. Of kan ik toch beter alles weer opnieuw afstellen?

[afbeelding]

[afbeelding]
Je hoeft alleen de naalddruk en anti skating aan te passen lijkt me. Waarden daarvan staan in dat kleine boekje. De Blue was iets zwaarder dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD5k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 11:12

SD5k

>4&X

Verwijderd schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 00:47:

[afbeelding]

[afbeelding]
Die Steely Dan plaat is echt geweldig, heb hem zelf ook. Heb je nu een re-release waar de CD versie bij zit of heb je die er voor de show naast gelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SD5k schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 11:14:

Die Steely Dan plaat is echt geweldig, heb hem zelf ook. Heb je nu een re-release waar de CD versie bij zit of heb je die er voor de show naast gelegd?
Haha dat was me nog niet eens opgevallen. Ik heb beide foto's even snel van het net geplukt omdat ik nog geen tijd hem gehad om zelf foto's te maken. Dacht eigenlijk dat die CD het label van de LP was :F

Maar een goede plaat is het absoluut, wou hem al een tijdje hebben en nu kwam ik hem toevallig tegen toen ik bij Plato was.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2013 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvM
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-09 11:00

NvM

Hier inmiddels de Ortofon 2M red (overgekocht van ReVision, bedankt!) gemonteerd. Na een rondje Hifi-zaken die er minimaal €40 voor vroegen, heb ik besloten het element zelf te monteren. Ging prima. Vooralsnog heb ik het idee dat de muziek veel breder weergegeven wordt, in alle lagen beter aanwezig. Al vind ik het wel lastig om zoiets te beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilaNL
Hebben jullie ook dat bij veel van de tweedehands platen, de eerste nummers slechter klinken dan de laatste? Duidelijk dat veel mensen het na 2 nummertjes wel weer genoeg vinden, en zo altijd de eerste 2 nummers horen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
MilaNL schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 22:22:
Hebben jullie ook dat bij veel van de tweedehands platen, de eerste nummers slechter klinken dan de laatste? Duidelijk dat veel mensen het na 2 nummertjes wel weer genoeg vinden, en zo altijd de eerste 2 nummers horen :P
Ik ging er altijd vanuit, dat dat komt omdat veel mensen platen gewoon met de vingers aan de uiteinden vastpakken, waardoor het begin dus meer beschadigd en vervuild raakt...

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilaNL
niek_nijmegen schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 00:38:
[...]

Ik ging er altijd vanuit, dat dat komt omdat veel mensen platen gewoon met de vingers aan de uiteinden vastpakken, waardoor het begin dus meer beschadigd en vervuild raakt...
Dat zou inderdaad ook een goede verklaring kunnen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:33
MilaNL schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 09:20:
[...]

Dat zou inderdaad ook een goede verklaring kunnen zijn!
Daarom begin ik tegenwoordig eerst met kant 2 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD5k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 11:12

SD5k

>4&X

Ik heb een Thorens TD145 Mk2 met Ortofon F15S element op het oog ter vervanging van m'n elcheapo JVC platenspeler. Ik moet nog foto's krijgen, maar volgens de verkoper is hij in nieuwstaat.
Heeft iemand enig idee wat dit ongeveer waard is? Er worden er zo weinig verkocht dat ik met wat googlen niet veel wijzer word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad

Nerpissad

ik schat, afhankelijk van de daadwerkelijke staat, tussen €100 en €150.
maar met thorens DT's is het wel een beetje de waan van de dag als het gaat om vraagprijs. mensen bieden tegenwoordig hun TD166 aan voor €200!

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:36
Ik heb, met een shure element, voor mijn TD145 (mk1) 120 euro betaald.
Ik weet eigenlijk niet precies hoe de Mk1 en Mk2 zich tot elkaar verhouden.
Maar idd ergens tussen de 100 en 150 euro, mits goed werkend, zou zo'n beetje de prijs moeten zijn.

Had laatst het probleem met mijn TD145 dat hij niet meer op 45 RPM zijn plaatjes wilde draaien.
Nieuwe aandrijfriem did the trick...

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zo dan, van Daft Punk - RAM is nu ook een box te koop. voor maar 200€. Koopje :P
Zou zo'n ding ook nog in waarde stijgen als je hem een paar jaar ingepakt in folie in de kast legt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:29

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Welke bedoel je? Ik zie alleen een Koreaanse box set. Vijfhonderd stuks, met papieren vouw helm, Klikkerdeklik

[ Voor 3% gewijzigd door Nyarlathotep op 01-11-2013 16:15 ]

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

_ferry_ schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 15:56:
Zo dan, van Daft Punk - RAM is nu ook een box te koop. voor maar 200€. Koopje :P
Zou zo'n ding ook nog in waarde stijgen als je hem een paar jaar ingepakt in folie in de kast legt?
Dat ligt er aan wat de gek over 10 jaar voor een funky boekensteun geeft denk ik :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_ferry_ schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 15:56:
Ik denk dat dat ook een beetje van de schare fans af hangt. Misschien sla ik de plank helemaal mis, maar ik denk dat ze niet echt een hele vaste following hebben van groupies die alles wil hebben, ook over 10 jaar.
Niet zoals bands/artiesten als pink floyd, beatles, prince of erger: michael jackson en elvis.
Daarvoor vind ik ze veel te veel een gelegenheidsduo. Ik ken ook niemand waarbij z'n hele leven om daft punk draait (terwijl er wel gasten zijn die dat met eerder genoemde artiesten hebben)
Wellicht als ze dramatisch aan hun einde komen, want dat doet wonderen (hint hint :P)

In mijn ogen zijn dit soort dingen leuk voor fans die het in the heat of the moment kopen en natuurlijk heel lucratief voor de uitgever..
Ik zie het altijd een beetje als die dvd box sets: wie gaat er nu nog een directors cut met commentaar van de regie kijken van een film als 12 monkeys ofzo. Dat was destijds leuk om te vragen of te geven op een verjaardag oid.

Als je die box set leuk vind moet je het vooral voor jezelf kopen lijkt me :)

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 01-11-2013 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Ik snap uberhaupt al niet waarom mensen de normale versie van dat album willen hebben :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Omdat alles wat hip is / was schreeuwde dat dit het album van de eeuw was, nog voor het op de markt gekomen is.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zolang mensen albums van nick en simon kopen is een album van daft punk een hele verantwoorde keuze lijkt me zo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:12
mr_petit schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 19:09:
Zolang mensen albums van nick en simon kopen is een album van daft punk een hele verantwoorde keuze lijkt me zo....
QFT _/-\o_ *O*

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
Om eerlijk te zijn vind ik het vreselijk dat nog niemand Reflektor van Arcade Fire heeft gekocht. En over de reissue van Mezzanine werd hier ook niet gesproken. Moet ik me nu zorgen maken? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilaNL
Ik koop 'm wel als de prijs wat gezakt is. Ik vind hem eerlijk gezegd wat tegenvallen ten opzichte van de vorige albums van Arcade Fire, maar aangezien ik alle andere albums ook heb moet hij in de collectie :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Le Enfant! schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 21:05:
Om eerlijk te zijn vind ik het vreselijk dat nog niemand Reflektor van Arcade Fire heeft gekocht. En over de reissue van Mezzanine werd hier ook niet gesproken. Moet ik me nu zorgen maken? :P
Ik vind het zelf een geweldig album! Had hem al een tijdje in de pre-order staan maar nog niet ontvangen helaas :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazz37
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:14
Reflektor wel hoor, vandaag ontvangen via bol.com. Helaas nog geen tijd gehad om hem te draaien. De uitgave is in ieder geval wel mooi.

Heb het album wel gedownload, vind het een topplaat! Er valt veel in te ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Le Enfant! schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 21:05:
Ho ho, staat nog te wachten op verzending bij North End Haarlem, omdat ie Pearl Jam morgen pas binnen krijgt, tezamen met Kensington - Vultures en The Nationals' - Trouble Will Find Me.

Ik vind Reflektor werkelijk waar een briljant album! Er staat een mooie review/uitleg op 3voor12 over de totstandkoming van het album i.c.m. producer (ex LCD Soundsystem) en je hoort wel wat invloeden van LCD en samen met de 'echte' Arcade Fire sound vind ik echt een geweldig album en heb ik het vandaag alleen al 4 keer beluisterd :)

Kan niet wachten tot ze in het land zijn om ze eens een keer live te zien, solo! Want dat verdienen ze (heb ze inmiddels genoeg op festivals gezien)

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
MilaNL schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 21:11:
Ik koop 'm wel als de prijs wat gezakt is. Ik vind hem eerlijk gezegd wat tegenvallen ten opzichte van de vorige albums van Arcade Fire, maar aangezien ik alle andere albums ook heb moet hij in de collectie :).
Op de Franse Amazon staat die te koop voor maar 26 euro en dat is best weinig voor een dubbelalbum. :)
loewie1984 schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 22:20:Ik vind Reflektor werkelijk waar een briljant album! Er staat een mooie review/uitleg op 3voor12 over de totstandkoming van het album i.c.m. producer (ex LCD Soundsystem) en je hoort wel wat invloeden van LCD en samen met de 'echte' Arcade Fire sound vind ik echt een geweldig album en heb ik het vandaag alleen al 4 keer beluisterd :)

Kan niet wachten tot ze in het land zijn om ze eens een keer live te zien, solo! Want dat verdienen ze (heb ze inmiddels genoeg op festivals gezien)
Inderdaad, ik vreesde een beetje dat het net zoals de nieuwe Arctic Monkeys zou zijn, maar ze hebben wederom bewezen dat ze nog altijd in staat zijn om geweldige platen af te leveren. De plaat heb ik zelf nog niet binnen (die komt samen met de reisseu van Mezzazine), maar ik heb wel de FLAC-versie gedownload en iedere keer word ik compleet weggeblazen door de diversiteit en de kleine details die de plaat te bieden heeft. Ze komen trouwens eind november naar Gent en daar ben ik sowieso bij. :*)

@de rest, bedankt voor de geruststelling! Ik dacht dat ik de enige zou zijn die de nieuwe plaat van Arcade Fire geweldig vind. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Le Enfant! schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 23:21:
[...]

Op de Franse Amazon staat die te koop voor maar 26 euro en dat is best weinig voor een dubbelalbum. :)

[...]

Inderdaad, ik vreesde een beetje dat het net zoals de nieuwe Arctic Monkeys zou zijn, maar ze hebben wederom bewezen dat ze nog altijd in staat zijn om geweldige platen af te leveren. De plaat heb ik zelf nog niet binnen (die komt samen met de reisseu van Mezzazine), maar ik heb wel de FLAC-versie gedownload en iedere keer word ik compleet weggeblazen door de diversiteit en de kleine details die de plaat te bieden heeft. Ze komen trouwens eind november naar Gent en daar ben ik sowieso bij. :*)

@de rest, bedankt voor de geruststelling! Ik dacht dat ik de enige zou zijn die de nieuwe plaat van Arcade Fire geweldig vind. O-)
Eind november? Gent? Heb je een link :D :D :D :D :D

Ik zie het al, maar dat is heftige deluxe shit. Als ik lees dat kaartjes in Brooklyn NY voor 10k in het ticket circuit rond gaan, wacht ik nog maar even :)

http://focus.knack.be/ent...article-4000438447413.htm

[ Voor 14% gewijzigd door loewie1984 op 01-11-2013 23:51 ]

discogs

Pagina: 1 ... 50 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic