Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Verwijderd
Ik zag op MP trouwens ook nog een Okkie nokkie staan voor €300. Het lijkt duur, maar je kunt er ook 15 albums voor kopen. Als je een flinke verzameling op denkt te gaan bouwen van 2eH, of al hebt natuurlijk, zeker aan te raden. Ik had m jaren eerder moeten hebben.
Da's heel goedkoop. Meestal is een alleen knosti zelfs al duurder dan dat. En conrad heeft ook nog gratis verzending.
"man is not truly one, but truly two,"

Mooie picture disc van David Guetta met het bekendere werk op. Speciaal uitgegeven voor de recordstore day eerder dit jaar.
Er waren namelijk maar een beperkt aantal échte RSD releases. De vele honderden andere releases zijn gemaakt om mee te liften op het toenemende succes van RSD. Zelf heb ik één RSD release: een picture disc van Steven Wilson.
Verwijderd
Bedankt voor de heads-up, heb hem net gelijk maar even besteld. Voor die prijs vind ik het wel het proberen waard. Ben benieuwd wat je ervaringen zijn als je hem hebt gebruikt.The Eagle schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 21:36:
Even een kleine opmerking: Ik zag (en bestelde) gisteren dat Conrad naast de bekende handplatenwasmachine (3x woordwaarde) ook een Complete vinylreinigingsset had.
Inhoud:
- LP wasapparaat antistatisch
- 10 Binnenhoezen met kunststof binnenbekleding voor LP's
- Koolstof platenborstel
Dan heb je dus voor je eerste 10 vinyls alles ineens bij de hand. Naaldborsteltje er bij en klaar ben je
Ideaal starterspakket als je het mij vraagt
Die sticker heb ik niet zien zitten, maar hij is in ieder geval wel gereleased voor die dag.... Maar hij zal dan idd niet specifiek voor de RSD uitgebracht zijn, maar gewoon om mee te liften op het succes van de RSD...Nyarlathotep schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 15:20:
Zit de officiële Records Store Day sticker op de hoes?
Er waren namelijk maar een beperkt aantal échte RSD releases. De vele honderden andere releases zijn gemaakt om mee te liften op het toenemende succes van RSD. Zelf heb ik één RSD release: een picture disc van Steven Wilson.
1. Omdat losliggende stof in de groeven kan trekken en vast kan komen te zitten en vervelende bijgeluiden (geknetter en gekraak) kan veroorzaakenPuDy schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 18:07:
Waarom zijn sommige van jullie zo bezig om jullie platen schoon te houden? Als ik een plaat in een plastic hoes bewaar zit er misschien alleen een beetje stof op de randjes, vinyl pak ik natuurlijk netjes in het midden. Ik heb nooit een vloeistof gebruikt om platen schoon te maken, en zal het nooit gebruiken ook.
2. Omdat losliggende stof door de naald wordt opgepikt en daardoor extra slijtage veroorzaakt aan je naald
3. Om het geknetter en gekraak te verminderen bij bestaande platen (meestal veroorzaakt door vastzittende stof in de groeven van een plaat of opgepikte vuil en stof aan je naald (vandaar ook je naald regelmatig reinigen))
[ Voor 5% gewijzigd door rcor op 19-07-2013 18:18 ]
Volgens mij is het niet zozeer schoonhouden, maar vooral de eerste keer schoonmaken.PuDy schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 18:07:
Waarom zijn sommige van jullie zo bezig om jullie platen schoon te houden? Als ik een plaat in een plastic hoes bewaar zit er misschien alleen een beetje stof op de randjes, vinyl pak ik natuurlijk netjes in het midden. Ik heb nooit een vloeistof gebruikt om platen schoon te maken, en zal het nooit gebruiken ook.
Zeker als je oude platen koopt (en dat zijn er velen hier), dan krijg je ook een oude plaat, inclusief de croky chipsvingers afdrukken die sinds 1985 aan het aanbakken geweest zijn....
Gebruikte platen kopen en platen wassen zijn 2 dingen die je imho niet los kan zien.
Verwijderd
en dit is dezelfde maar nu schoongemaakt.
Op nieuwe platen zit vaak nog losmiddel van de matrijs en ander stof wat blijft plakken. En hoe harder je poetst hoe moeilijker het er af gaat omdat de plaat daardoor statisch wordt.
Niet alle stof is schadelijk. Pluisjes kunnen geen kwaad maar alles wat gelijk of harder is dan het vinyl is schadelijk. voor de levensduur en de afspeelkwaliteit.
Hoe denk je dat dit zal klinken? De beroerdste die ik kon vinden: een oude grijs gedraaide van Ennio Morricone. Schoongemaakt met de houtlijmmethode.
Dit is niet dezelfde maar een andere hele oude die echt vol met tikken zat van Earth Wind &Fire
Ze zijn allebei weer genietbaar.

Gelukkig heb ik nog een stapel te luisteren LP's liggen, kan ik de P75 meteen testen in combinatie met mijn Project Extension 10 Evolution met Nagaoka MP300. Volgende upgrade als mijn element versleten is: Dynavector DV-20X2L
Ps. Iemand interesse in mijn zwarte Cambridge Audio 640p? Die mag nu weg. Bij interesse: DM!
Once upon a time in the west toevallig?Verwijderd schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 20:51:
Een plaatje zegt misschien wat meer: dit is een nieuwe LP, nog nooit afgespeeld
[afbeelding]
en dit is dezelfde maar nu schoongemaakt.
[afbeelding]
Op nieuwe platen zit vaak nog losmiddel van de matrijs en ander stof wat blijft plakken. En hoe harder je poetst hoe moeilijker het er af gaat omdat de plaat daardoor statisch wordt.
Niet alle stof is schadelijk. Pluisjes kunnen geen kwaad maar alles wat gelijk of harder is dan het vinyl is schadelijk. voor de levensduur en de afspeelkwaliteit.
Hoe denk je dat dit zal klinken? De beroerdste die ik kon vinden: een oude grijs gedraaide van Ennio Morricone. Schoongemaakt met de houtlijmmethode.
[afbeelding]
Dit is niet dezelfde maar een andere hele oude die echt vol met tikken zat van Earth Wind &Fire
[afbeelding]
Ze zijn allebei weer genietbaar.
Verwijderd
de franse persing dus
Wouter rebel: dat is mooi spul. Erg goede phonotrap. Ik heb zelf een Dynavector Karat D17-MkII waar ik erg blij mee ben. Ik heb m alleen niet spelend op dit moment. Maar erg mooi. Ik zag laatst nog een Te Kaitora Rua, alleen de verkoper reageerde niet. Gelukkig maar voor mij...
Nog even de andere kant van het schoonmaakverhaal van Rega:
Ook wel mee eens, maar dit geldt dan alleen voor nieuwe platen. Zoals ik al zei: stof kan van alles zijn: onschadelijke pluisjes tot kometengruis. En hoeveel stofkappen zijn er wel niet die de doel in trilling brengen door heftig te resoneren.Try to keep the lid closed while playing the records. This will
prevent dust falling on to the records and make cleaning
unnecessary. There may also be a sonic improvement.
Don't use any record cleaner that works while the record is
playing or any cleaners that use water or solvents. I f you
keep your records stored in their sleeves, avoid touching the
playing surfaces, play with the lid down and keep all water
and fluids away, cleaning should not be necessary. Don't
worry about visible dust on the record surface, this is
brushed aside by the stylus and any that collects on the stylus
can be easily blown away. In general, record cleaning is
overdone and one should not believe all the claims made by
record cleaner manufacturers.
[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2013 03:02 ]
Ik heb ook een aantal keer nieuwe platen met vingerafdrukken gekregen. Sommige labels mishandelen hun vinyl gewoon...
Dat is ook een goeie idd, en dank voor de tip met reinigen, werkte idd nog wel maar klonk nergens naar.rcor schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 17:40:
[...]
Dat ding ziet er idd cool uit en de platenspeler oogt helemaal niet verkeerd die erin zit... Ik zou eens een gok wagen en deze eerst uit proberen, mocht hij na 1 week testen niet bevallen kun je hem alsnog wegdoen...
Ps.: Werkt het cassettedeck ook nog?
Zoja, twee dingen doen:
1. Demagnetiseer de koppen met een demagnetiseer cassette van Tonar (hier te koop: http://www.pickupnaalden....DEMAGNETIZER#.UeAjG0F7JyU)
2. Reinig de koppen, aandruk rollen en capstangen met een wattenstaafje met wat Alcohol (96%)
Als je voor het degmanetiseren een bandje afspeelt dat in goede staat is met een kwalitatief goede opname zul je na bovenstaande acties verrast zijn over het grote verschil... Veel mensen gooiden vroeger hun cassettedeck namelijk weg omdat deze dof begon te klinken. Dat kwam omdat de residu van het bandje aan de kop ging vast kleven doordat alles magnetisch was. Door te demagnetiseren week je dat residu los en kun je de vuiligheid daarna er zo afpoetsen met alcohol.
Succes in ieder geval.
Oh ja, logischerwijs wel ff de koppen laten drogen na het schoonmaken met alcohol alvorens je een cassettebandje gaat afspelen...
Binnenkort maar eens gaan hobbyen.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Hoewel het hier een vinyl topic is leg ik toch nog ff kort uit hoe je je cassettedeck moet demagnetiseren met de Tonar demag om je zo op weg te helpen:Joopieboy schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 20:52:
[...]
Dat is ook een goeie idd, en dank voor de tip met reinigen, werkte idd nog wel maar klonk nergens naar.
Binnenkort maar eens gaan hobbyen.
1. Zorg ervoor dat de hifi installatie volledig uitgeschakeld is en niet verbonden met de stroom of als je een los cassettedeck gaat behandelen die volledig elektronisch is aangestuurd (stroom kan er dan immers niet af omdat de koppen anders niet omhoog komen), het deck ontkoppeld is van de versterker / receiver alvorens je begint (alleen bij elektronisch geregelde losse cassettedecks waar de stroom er niet vanaf kan).
2. Steek de demagnetiseer cassette van Tonar in de speler.
3. Druk op de play knop en druk vrijwel direct erna (1 seconde erna wel te verstaan) op de stop knop en haal de demagnetiseer cassette van Tonar uit het cassettedeck en reinig het deck met de eerder genoemde alcohol en wattenstaafje.
Dan nog 1 ding: als het cassettedeck voorzien is van Dolby nr ruisondrukking (dolby B en misschien ook nog Dolby C HX Pro) dient de schakelaar op de juiste stand te staan (uit bij geen ruis onder drukking bij de opname of anders de juiste Dolby stand als je gebruikt wilt maken van Dolby ruisondrukking....) Anders klinkt het nog nergens naar
[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 20-07-2013 23:26 ]
Verwijderd
Wat gebruiken jullie voor naaldreiniger? Vloeistof (Nagaoka, Last of AT 607), een lullig borsteltje, een sonische borstel zoals de AT 637, smurrieplak zoals de Onzow Zerodust, een stukje wonderspons, niks of de carbonbrush zoals ik vroeger deed?
Er schijnen verhalen te zijn over alcohol gebaseerde vloeistoffen die de naalddrager op/inkruipen en het ophangingsrubber aantasten.
De AT 637 schijnt super te werken maar anderen merken dat het niet alles weghaalt (m.n. matrijs losmiddel).
De witte wonderspons (snij gewoon een plakje af) is een melaminefoam waar je de naald gewoon even een paar keer op laat zakken (niet wrijven!). Uitgebreidere beschrijving en achtergrondinfo over vinylresidu.
De Onzow Zerodust schijnt ook heel zacht met je naaldje om te gaan (voor mij met mijn dure Koetsu wel een prettig idee).
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2013 02:14 ]
Hij wast wel goed schoon als je (2e hands) platen hebt met flink aangekoekt vuil. Maar ik raad dus andere vloeistof aan. Je kan ook de knosti vloeistof gelijk 1:2 verdunnen oid. Er zit genoeg alcohol in om dan nog steeds goed werkzaam te zijn.
Het goedkoopste alternatief is een okki nokki, maar die is gelijk meer dan 8x zo duur. Dus of dat een alternatief is.....
De knosti is het enige relatief betaalbare systeem wat goed werkt, zeker bij 2e hands platen die behoorlijk vuil kunnen zijn.
Het afzuigen van vloeistof is wel altijd beter dan opdrogen omdat je per definitie minder residu zal hebben.
Ik heb nu denk ik iets van 500 platen met de knosti gewassen. Op een gegeven moment gaan de borstels wel zo nu en dan haartjes verliezen, maar die borstels kan je ook los kopen. Goed, na 500 platen zou ik natuurlijk ook een nieuwe kunnen kopen (platenwaskosten:10ct/plaat
Je hebt er een droogrekje bij, waar de platen toch snel 30 minuten of meer in moeten staan voordat de vloeistof van de plaat afgelekt/verdampt is, dus je kan iets van 10 platen per 45 minuten doen.
Stop overigens nooit een nog natte plaat terug in de hoes.
wel grappig: hier heeft iemand heel snel een Loricraft/keith monks principe nagebouwd. Dat zijn dus normaal machines van €2500+
[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 21-07-2013 12:13 ]
Verwijderd
Deze week trouwens weer wat leuk vinyl kunnen kopen, zowel nieuw als 2e hands een paar leuke aanwinsten kunnen vinden.
2e hands

Nieuw

De Disco Antistat van Conrad is een originele, geen variant of kopieVerwijderd schreef op zondag 21 juli 2013 @ 12:55:
Als het een beetje meezit krijg ik dinsdag de Disco Antistat variant van Conrad binnen (zie link van The Eagle een aantal posts terug) zal net zo goed werken en je hebt er gelijk een borstel en extra binnenhoezen bij. Over de vloeistof kan ik nog niets zeggen, zou ik eerst moeten testen. Als het inderdaad residu achterlaat zoals mr_petit aangeeft zal ik ook switchen naar een zelfgemaakte mix.
Edit 23-07-2013:
Vandaag gekocht bij van Duppen Audio in Venlo:

De Nagaoka RC-401 plaat aandruk gewicht met ingebouwde naald reiniger (incl. extra Borsteltje voor het lichte reinigingswerk van je naald) zoals eerder aangegeven in de post. De naald reiniger werkt uitstekend: er kwam nog vuiligheid vanaf die je op het eerste gezicht niet zag zitten... Echte aanrader dus... Mocht je hem willen: wees er snel bij, Nagaoka's importeur kan hem niet tot nauwelijks meer leveren omdat Nagaoka zelf gestopt is met het maken van deze accessoire. Hoewel hij nog wel bij de eigen fabrieksshop van Nagaoka nog te verkrijgen is (althans Nagaoka heeft hem nog niet van de site verwijderd):
http://www.nagaoka.nu/Ond...D-WEIGHT/flypage.tpl.html.
Van Duppen Audio zelf heeft er exact nog 1 liggen mocht je in de buurt van Venlo wonen.
Voor de volledigheid van internet nog een plaatje geplukt met alles wat meegeleverd in het pakket van de Nagaoka RC-401 (doosje, accesoires enz.):
[ Voor 83% gewijzigd door rcor op 23-07-2013 19:58 . Reden: Product aangeschaft en toegevoegd aan deze post. ]
Lijkt me een gave plaat en ziet er ook nog eens mooi uit.rcor schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 14:00:
Gisteren gekocht bij Sounds in Venlo:
[afbeelding]
[afbeelding]
Mooie picture disc van David Guetta met het bekendere werk op. Speciaal uitgegeven voor de recordstore day eerder dit jaar.
Mag ik vragen wat zoiets kost?
Your Friendly Neighborhood Moderator
De plaat van David Guetta kost 9,99 euro (10 euro afgerond naar boven). Toen ik 18 juli bij Sounds was lagen er nog twee waarvan deze er een was. Mocht je hem nog willen moet je er snel bij zijn (mits je hem bij sounds wil kopen). Wellicht is deze ook te koop bij Bol.com, hoewel ik niet gekeken heb bij Bol.com lijkt het mij sterk dat ze hem niet hebben....Jorgen schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 13:33:
[...]
Lijkt me een gave plaat en ziet er ook nog eens mooi uit.
Mag ik vragen wat zoiets kost?
Edit op 25-07-2013 om 13:13 uur:
Ik heb de LP van David Guetta gespot voor 11,99 euro op discogs voor het geval Sounds hem niet meer heeft. Zie onderstaande link voor meer informatie:
http://www.discogs.com/bu...um/98341604?ev=bp_rel_det
[ Voor 19% gewijzigd door rcor op 25-07-2013 13:15 . Reden: toevoeging over lp op discogs ]
Your Friendly Neighborhood Moderator

Vandaag ook weer een paar ploatkes gehaald.
2 x Editors en de nieuwe van Blaudzun, de collectie begint snel te groeien maar ik ben soms te lui om hier een foto te uploaden
[ Voor 4% gewijzigd door Bierkameel op 25-07-2013 20:45 ]
Ik heb mijn Isopropanol 99,9% zojuist bij Höfer Chemie besteld. 6 liter voor €27,95 inclusief verzenden.mr_petit schreef op maandag 15 juli 2013 @ 23:42:
[...]
Alcohol (isopropanol) haalde ik bij drogisterij de lang (ik woonde toen ook gewoon in rotterdam)
http://www.drogisterijdelang.nl/productCategory/153
Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs
Nieuwe Blaudzun? Dat is juiste vorigeBierkameel schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 20:44:
[afbeelding]
Vandaag ook weer een paar ploatkes gehaald.
2 x Editors en de nieuwe van Blaudzun, de collectie begint snel te groeien maar ik ben soms te lui om hier een foto te uploaden
Heavy Flowers had ik al
Robbie Williams - Take The Crown
Hieronder enkele foto's van het album. De hoes is iets beschadigd. Vandaar de korting van 20%, maar de twee LP's zijn absolute mint conditie!

Edit:
Leuk detail dat mij nu pas opvalt: De lp is geperst in een gelimiteerde oplage waarvan dit de 1897ste persing is (handmatig genummerd). Hoeveel er exact geperst zijn is mij niet geheel duidelijk. Vooralsnog geen informatie hierover gevonden op internet.
[ Voor 19% gewijzigd door rcor op 28-07-2013 11:10 ]

Moet nog binnenkomen...
Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Verwijderd
Heel tof, altijd leuk als het vinyl gekleurd is, geeft een leuk effect.
Is dit een heruitgave oid?
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2013 17:51 ]
Of het nu wel of niet een heruitgave is maakt niets uit als we het over de kleuren hebben... Ik vindt het eigenlijk wel vet uitzien... Het enige wat ik me afvraag is of er ook nog een normale (niet gekleurde) editie van deze lp's zij en wat het prijs verschil dan tussen beiden is... Als de normale bij wijze van spreken 5 euro goedkoper is zou ik voor de normale variant gaan om zo geld te besparen / over te houden voor nog andere platen die ik wellicht ook nog zou willen aanschaffen....Naboo schreef op maandag 29 juli 2013 @ 22:31:
Geen heruitgave... Ja, Kaya wel. Het is een 35th Anniversary van het album Kaya. De 2 andere LP's bevatten een live concert uit 1978, Ahoy Rotterdam.
Een normale zwarte uitgave is dus 1 lp. De prijs van deze set is 35,- euro.
De prijs ligt in de lijn der verwachting... Ik had niet anders verwacht... Maar omdat er geen normale zwarte vinyl uitvoering van deze limited edition is zou ik deze ook kopen in dit geval...Naboo schreef op maandag 29 juli 2013 @ 23:06:
Deze uitgave wordt gelimiteerd opgeleverd. Alleen in kleur.
Een normale zwarte uitgave is dus 1 lp. De prijs van deze set is 35,- euro.
Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!
Verwijderd
Ik heb ook weer 2 pakketjes uit Engeland mogen ontvangen:

- Anathema - Untouchable (live in the Roman theatre of Philippopolis) bluray/dvd ook besteld
- Nosound - Afterthoughts (nummer 106/500 - incl tas en instrumental bonus CD)
- Fear of a Blank Planet
- In Absentia
- Coma Divine
- The Incident
- Lightbulb Sun
- Stupid dream (komt nog, was een pre-order)
- Squackett - A Life Within A Day
Totaal andere muziek, maar ook heel mooi (uit Duitsland dit keer):

King Creosote & Jon Hopkins - Diamond Mine

King Creosote & Jon Hopkins - Jubilee E.P.
Wel jammer zijn die downloadcodes die vaak bij LP's zitten. Bij Nosound zat er een van dropcards.com - het betreft een 192 mp3 rip van het album..
[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2013 20:48 ]
Verwijderd schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 19:52:
Paar weken geleden ook mijn Porcupine Tree collectie op LP aangevuld met:
- Fear of a Blank Planet
- In Absentia
- Coma Divine
- The Incident
- Lightbulb Sun
- Stupid dream (komt nog, was een pre-order)

ik moet weer es m'n PT/Wilson collectie uitstallen en op foto zetten. die Anathema hier ook binnen
hier net besteld:
Jex Thoth - Blood Moon Rise
Deafheaven - Sunbather
Bolt Thrower - The 4th Crusade
[ Voor 11% gewijzigd door Le Enfant! op 31-07-2013 12:30 ]
Ik vind het niet echt muziek voor een crematie, hoor...Le Enfant! schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 12:30:
Sunbather.Verassing van het jaar wat mij betreft. Waar besteld?
(maar ik moet hem inderdaad ook maar eens bestellen)
[ Voor 10% gewijzigd door dreamscape op 31-07-2013 13:27 ]
Punctuality is the politeness of kings
Verwijderd
Quanta Costa? En waarVerwijderd schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 19:52:
Totaal andere muziek, maar ook heel mooi (uit Duitsland dit keer):
[afbeelding]
King Creosote & Jon Hopkins - Diamond Mine
Had ze even opgezocht. Ik kan Diamond Mine leveren voor 18,- en Jubilee ook voor 10,-. Scheelt je wel 7 euro verzendkosten.
[ Voor 43% gewijzigd door Naboo op 31-07-2013 19:14 ]
Verwijderd
19 euro voor de plaat (diamond mine), 10 euro voor de e.p. (jubilee). op de duitse site hhv.de
Verwijderd
Ugh, laat dan maar. Slechte ervaringen mee.... HHV was zo slim om een paar platen onbeschermd in een grote doos te stoppen. Hele hoek van m'n Chromatics LP verpest.Verwijderd schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 18:39:
[...]
19 euro voor de plaat (diamond mine), 10 euro voor de e.p. (jubilee). op de duitse site hhv.de
voor mij ook, roads to judah wist me nooit echt te boeien, live (voorprogramma russian circles) vond ik het ook maar mwah.. maar dit...Le Enfant! schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 12:30:
Sunbather.Verassing van het jaar wat mij betreft. Waar besteld?
besteld bij amazon uk
Verwijderd
Heb je een winkel o.i.d?Naboo schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 16:34:
Voor hen die willen, ik wil ook best even kijken voor hoeveel ik ze kan leveren.
Had ze even opgezocht. Ik kan Diamond Mine leveren voor 18,- en Jubilee ook voor 10,-. Scheelt je wel 7 euro verzendkosten.
Heb sinds twee weken een winkel. Webshop zelf wordt nog gebouwd, maar er kan besteld worden.
Fell Voices - Regnum Saturni
Panopticon/Vestiges split LP
Panopticon - Kentucky
Deafheaven - Sunbather
Vooral de Kentucky repress is mooi splatter vinyl (niet mijn eigen foto overigens):

[ Voor 7% gewijzigd door Asphyxion op 06-08-2013 22:23 ]
Deze lp van Kentucky ziet er weer mooi uit... Straks eens kijken of de genoemde albums voor komen op Spotify aangezien ik benieuwd ben welke muzieksoort ze zijn...Asphyxion schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 22:17:
Hier eindelijk ook wat (pre-)orders binnen.
Fell Voices - Regnum Saturni
Panopticon/Vestiges split LP
Panopticon - Kentucky
Deafheaven - Sunbather
Vooral de Kentucky repress is mooi splatter vinyl (niet mijn eigen foto overigens):
[afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 07-08-2013 11:58 ]
Link naar de speler: http://www.vinylengine.com/library/technics/sl-1401.shtml
Verwijderd
King CrimsonLe Enfant! schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 16:21:
Ook ik heb aankopen gedaan:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Geweldige plaat. Heb hem ook nieuw gekocht. Een van mijn eerste platen - vroeger - in 2012
Even op marktplaats kijken voor elementDupje schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 18:16:
Ik heb van bij m'n ouders een Technics SL-1041 mee, helaas zonder element/naald.. Wat zou er nu een betaalbare oplossing zijn om deze platenspeler in gebruik te kunnen nemen?
Genoeg te vinden
Meest betaalbaar en toch goed klinkend: Audio Technica AT95eDupje schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 18:16:
Ik heb van bij m'n ouders een Technics SL-1041 mee, helaas zonder element/naald.. Wat zou er nu een betaalbare oplossing zijn om deze platenspeler in gebruik te kunnen nemen?
Eerstvolgende stap die echt zoden aan de dijk zet kost snel 90 euro. (ortofon 2m red, AT 120 E/II)
Goedkoopste MC elementen beginnen iets onder de 200 euro (denon dl-110 / audio technica AT-F3 III )
Ik was al enige tijd aan het rondkijken om zelf een platenreiniger te maken. Het plan was om iets te doen met een oude draaitafel en een stofzuiger. Totdat ik reviews las over een platencentrifuge. Dit leek me veel eenvoudiger te realiseren en had als grootste voordeel, dat het een stuk stiller zou zijn. Een ronddraaiend stuk vinyl is een stuk rustiger dan een stofzuiger.
Ik heb op marktplaats een oude centrifuge gekocht voor 10 euro.

Deze heb ik vakkundig doormidden gezaagd.

Bij een motorenrevisiebedrijf heb ik voor 10 euro de trommelbevestiging af laten draaien om een basis te hebben waarop mijn platenklem past.

Bij de houthobbyclub heb ik 2 houten schijven gemaakt waartussen ik het vinyl klem.

Het laatste wat ik nodig had was een schakelaar voor de motor, die had mijn vader nog liggen.

Ik ben zeer tevreden over het resultaat, met 2 minuten een schone en droge kant. Doordat de plaat alleen op het label wordt gedragen kan de schone zijde niet weer besmet worden door geplaatst te worden op een plateau waar zojuist de vuile zijde nog lag.
Discogs
Discogs
Verwijderd

Deze had ik al in mijn collectie maar is nu ook gesigneerd door de band

Verwijderd
- Coldplay Viva La Vida
- Abba Voulez-Vous
- Hifi Test LP (om platenspelers, hifi apparatuur en speakers te testen / af te stellen)
De een na laatst genoemde lp (Abba - Voulez-Vous) is er een in discostijl van die tijd en ziet er best gaaf uit... Tevens een nieuw element (Audio Technica AT-95e) gekocht bij De Groef Audio voor mijn Hitachi HTR-10 platenspeler in de woonkamer omdat het naald in deze speler versleten was (hij vervormde voortaan flink)... Hieronder enkele foto's van mijn nieuwe aanwinsten:

[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 19-08-2013 12:36 ]
Weet iemand nog vergelijkbare spelers qua prijs en looks. Of zal ik het hiermee moeten doen? Alternatief is natuurlijk om de basis van de RPM 5.1 wit te spuiten. Het meubel en subwoofer heb ik ook wit (ral9010) gespoten, en dan is hij dezelfde kleur
Het viel mij ook op dat ze een contragewicht bijleveren voor 6-10gram, maar er is er ook 1 leverbaar voor 5-8gram. De AT440mla die ik heb weegt 6,5. En zou dus met de bijgeleverde kunnen volstaan? Hetzij wat meer op het randje dan het los leverbare gewicht.

[ Voor 38% gewijzigd door boomr op 23-08-2013 10:01 ]
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
Klopt, daarom heb ik die ook als selectie. Alleen de RPM5.1 is qua vormgeving (en techniek) wat mooier, dus als er niet echt alternatieven zijn zal het óf de Debut worden, óf de RPM 5.1 met een ander kleurtje. Wat ik veelal tegenkom zit richting de 1000€. Maar de 650€ van de RPM 5.1 vind ik eigenlijk wel de max. (komt ook nog materiaal bij voor een stofkap etc.)lj_tree schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:00:
De Project Debut 3 is volgens mij in een groot scala aan kleuren leverbaar.
Verwijderd
Of de Takumi draaitafel, van Rik Stoet: http://www.rikstoet.nl/index/takumi.html_ferry_ schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:03:
[...]
Klopt, daarom heb ik die ook als selectie. Alleen de RPM5.1 is qua vormgeving (en techniek) wat mooier, dus als er niet echt alternatieven zijn zal het óf de Debut worden, óf de RPM 5.1 met een ander kleurtje. Wat ik veelal tegenkom zit richting de 1000€. Maar de 650€ van de RPM 5.1 vind ik eigenlijk wel de max. (komt ook nog materiaal bij voor een stofkap etc.)
695 euro. Ben je gelijk klaar. Of een gebruikte Pro-Ject 2xperience acryl? Heb de mijne net verkocht voor 650.
Wat een vreemde foto. Of is dit is de speciale versie voor mensen die platen achteruit willen draaien?lj_tree schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:00:
De Project Debut 3 is volgens mij in een groot scala aan kleuren leverbaar.
Punctuality is the politeness of kings
Lol...nu je het zegt:)dreamscape schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:49:
[...]
Wat een vreemde foto. Of is dit is de speciale versie voor mensen die platen achteruit willen draaien?
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
2e hands is ook een goeie, zie al een witte Debut en een RPM 5.1 te koop staan. Komt best uitVerwijderd schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:49:
[...]
Of de Takumi draaitafel, van Rik Stoet: http://www.rikstoet.nl/index/takumi.html
695 euro. Ben je gelijk klaar. Of een gebruikte Pro-Ject 2xperience acryl? Heb de mijne net verkocht voor 650.
Vindt je het erg om een DJ-speler in huis te halen? Ik heb bij conrad deze gespot in het wit voor 379 euro inclusief verzendkosten:_ferry_ schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 09:56:
Nu mijn audio meubel staat, vind ik mijn zelfbouw draaitafel toch wel erg groot om op het meubel te plaatsen. Hij staat best wel opvallend opgesteld, en daarvoor is hij gewoon te groot. De Pro-ject debut carbon en Pro-ject RPM 5.1 heb ik altijd als mooie spelers gezien. Maar eigenlijk wil ik een witte of transparant acryl speler. Want een groot deel van het huis is wit met kleur accenten, en zwart komt sowieso niet voor in huis.
Weet iemand nog vergelijkbare spelers qua prijs en looks. Of zal ik het hiermee moeten doen? Alternatief is natuurlijk om de basis van de RPM 5.1 wit te spuiten. Het meubel en subwoofer heb ik ook wit (ral9010) gespoten, en dan is hij dezelfde kleur
http://www.conrad.nl/ce/n...T.mc_id=beslist&insert=8V

@dreamscape:
De eerste platenspeler die der mate aangepast is dat linkshandigen nu ook makkelijk LP's kunnen afspelen?dreamscape schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:49:
[...]
Wat een vreemde foto. Of is dit is de speciale versie voor mensen die platen achteruit willen draaien?
[ Voor 17% gewijzigd door rcor op 23-08-2013 21:28 ]
Verwijderd

You don't need eyes to see, you need vision
heb ik hier ook al een paar jaar liggen, heerlijke trip inderdaad.Naboo schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 17:14:
Vandaag ontvangen:
En Trentemoller The Last Resort.... wat een heerlijke plaat...
Ik verkoop ze zelfJazz37 schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 18:50:
Mooie aankoop! Die Sly box nog ergens voor een leuke prijs kunnen kopen?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Verwijderd schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 15:46:
Beste kringloop run EVER gehad vandaag. The Cure, Dalis Car, The Church, Dead can Dance, Visage etc
[afbeelding]

Wise enough to play the fool
Wat vindt jij een leuke prijs dan?Jazz37 schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 12:00:
Maar niet voor een leuke prijs!
Stel je die vraag ook bij bol.com? Daar stond ie voor 169, nu 145,-....Jazz37 schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 13:47:
Nou, bij Sounds in Venlo kost hij 114,99. Ik ben benieuwd welk argument jij dan hebt om er bij jou 140 euro voor te betalen?
Er is trouwens een nieuw initiatief, de vinylclub, Hier kun je platen tegen inkoopprijs + BTW kopen. Je moet dan wel lid worden voor 7,50 per maand. De Sly box kost hier bijvoorbeeld 102,73.
www.vinylclub.nl
Dat Naboo de link naar zijn shop in z'n signature gebruikt om naar zijn winkel te verwijzen is geen promotie, er zijn zoveel mensen die hun website, bedrijf, winkel, V&A advertenties en dergelijke daar in zetten. Daar is niks "grijs gebied" bij.
Nu weer lekker over naar het zwarte gebied?
. Ik heb dit aan de moderators voorgelegd. En zoals al wordt aangegeven een link in je profiel en sig is iets wat zoveel mensen doen. Dus het mag.coinman63 schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 15:11:
Ik geloof niet dat dit forum bedoeld is voor (semi)commerciële doeleinden. Leuk dat je een eigen winkel begint, maar gebruik daarvoor de geëigende kanalen.
Zoals gezegd, er is hier geen grijs gebied. Jij vroeg waar ik hem gekocht had en ik zei alleen dat ik ze zelf verkoop.Jazz37 schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 15:30:
Precies, en reageer niet zo geirriteerd als iemand je erop wijst dat je prijzen te hoog zijn. Jij zoekt hier een grijs gebied op om tussen de regels door je winkel te promoten.
Er is trouwens een nieuw initiatief, de vinylclub, Hier kun je platen tegen inkoopprijs + BTW kopen. Je moet dan wel lid worden voor 7,50 per maand. De Sly box kost hier bijvoorbeeld 102,73.
www.vinylclub.nl
En jij bent degene die mij aanvalt ivm mijn prijs. Prijzen staan vrij. Ik dwing je nergens om.bij.mij.te kopen.
[ Voor 50% gewijzigd door Naboo op 25-08-2013 16:15 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Naboo op 25-08-2013 15:49 ]
Ik heb een klein vraagje, over het proper maken van vinyls. Even de situatie schetsen: ik verzamel graag lp's, maar ben er nog maar net mee begonnen. Platenspeler die ik momenteel heb is een goedkoop ding, maar hij werkt prima. Ik heb ook een aantal 2de hands lp's, maar sommigen kraken nogal. Proper maken heb ik nog nooit gedaan, omdat ik niet weet hoe dat moet.
Nu heb ik onlangs een vinylborstel en een product besteld om ze toch proper te maken:
http://www.planetedisque....l-carbon-velours-pro.html
http://www.planetedisque....-reinigings-spray-am.html
Enig probleem is dat ik niet weet hoe ik dat borstelje en dat product het best gebruik. Ik kan de plaat niet vasthouden en ondertussen proper maken, dat is gewoon te moeilijk. Ik had dan geprobeerd om hem op de platenspeler te leggen, dan borsteltje erop zetten en de plaat zelf rond draaien... zelfde met het product: erop spuiten terwijl die stil ligt op de platenspeler, dan doekje erop en de plaat zelf rond draaien. Probleem is dat dat precies ook niet zo gezond is: ik druk immers op de plaat, en druk hem tegen de onderkant aan, wat waarschijnlijk alleen maar meer krasjes maakt
Dus, hoe maak ik hem best proper, zonder de plaat te beschadigen?
Zou een betaalbare platenwasser een oplossing kunnen zijn? Iets als dit: http://www.planetedisque....p-reinigingsapparaat.html
Wat zijn jullie ervaringen daarmee, werkt dat goed?
Alvast bedankt!
Als het vinyl virus goed blijft hangen kun je altijd verder kijken naar zelfbouw machines, okki nokki's en weet ik wat nog meer. Ik gebruik de Knosti in ieder geval met volle tevredenheid. Overigens, menig 2e hands vinyl zaak verkoopt de platen gewassen en wel. Kringloop en Marktplaats behoeven nog wel vaak een schoonmaak beurtje.
Als ze nog steeds slecht klinken na schoonmaken (en de plaat ziet er op 't ook OK uit) dan zou ik overwegen om een nieuwe naald op je pickup te zetten. En dat hangt weer af qua kosten of 't de moeite is. Naald van 20 a 25 euro op een pickup van 5 euro is wellicht wat krom

2e hand Pro-ject RPM 5.1 (technisch gezien is het denk ik een RPM 5, gezien de arm bij de headshell van aluminium is, en niet uit 1 stuk carbon, en de arm houder anders vormgegeven is) Met Benz micro gold MC element.
Staat nu net de eerste plaatjes te spelen. Moet nog even metalen schijfjes maken voor de voetjes, finetunen, en de uitlijning controleren. Want op het einde van de plaat klinken de hoge tonen niet zo best, zeg maar slecht
Trouwens, 2e hand was de prijs wel OK, maar nieuw zou ik eerlijk gezegd niet gauw 650€ voor zoiets uitgeven. Als je kijkt wat er aan materiaal in zit, dan gaat die prijs echt een paar keer over de kop.
Zit alleen nog te kijken of het de moeite is om een losse phono-pre te gebruiken. Las dat dat best invloed kan hebben bij dergelijke elementen. Maar de vraag is of het dan ook verbetering geeft, of juist verslechtering om 10 of 1000ohm te gebruiken IPV de 100 ohm van mijn versterker. Eerst zo maar een tijdje luisteren en nog wat LP's scoren.
Dit topic is gesloten.
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic