De technics SL-1200 is een hele mooie platenspeler... Let wel bij de aanschaf goed op dat er geen speling op de toonarm van de platenspeler zit... Als de platenspeler door een DJ gebruikt is die er nogal ruig mee omgegaan is wil op de lagers van de toonarm nog wel eens speling zitten. Dit is iets wat absoluut ongewenst is... In veel van de gevallen kun je de speling wel verhelpen door de lagers opnieuw af te stellen, maar als je niet weet hoe dit moet loop je kans dat je dit moet laten doen (en dat kan dus extra geld kosten)...
Daarnaast is de kans groot dat als de Technics gebruikt is voor DJ doeleinden hij dan ook voorzien is van een DJ element en dito naald...
Dit hoeft geen probleem te zijn, maar houdt wel rekening met het volgende:
- In de meeste gevallen zullen platen sneller slijten door de hogere naalddruk die vereist wordt door het DJ element. Dit is ook logisch: tijdens het scratchen mag de naald niet uit de groef van de plaat ontsnappen...
- De geluidskwaliteit van DJ element is meestal niet zo goed als een hifi element, met name in de hoge frequenties hebben de DJ elementen minder detail dan een goed hifi-element.. Dit heeft te maken met de stijfheid van het naald die gewenst is voor o.a. het scratch werk en de stevigheid van het naald (hij mag tijdens het scratchen niet breken)... Gevolg is wel dat een DJ element de groef minder goed kan volgen dan een Hifi-element...
Mocht je dit geen probleem vinden en is de geluidskwaliteit voor jou voldoende, dan kun je prima genieten van de Technics... Maar persoonlijk zou ik het DJ-element vervangen door een Hifi element, mocht er een DJ element op gemonteerd zijn... Mocht je een DJ element hebben en je wilt wel upgraden naar een hifi-element zijn dit enkele voorbeelden van goede elementen:
- Audio Technica AT95E (gemiddeld 40 euro bij de shops, voor 25 euro vaker voorbij gekomen op E-bay, goede prijs kwaliteit verhouding)
- Ortofon 2M Red (99 euro bij de meeste webshops, zeer hoge scores bij reviews van o.a. Whathifi)
- Ortofon 2M Blue (199 euro bij
www.pickupnaald.nl, is de betere broer van de 2M Red en heeft ook zeer hoge scores bij reviews van o.a. Whathifi)
- Goldring 2100 MM (160 euro gemiddeld qua prijs, zeer hoge scores bij reviews van o.a. Whathifi)
- Goldring 2500 MM (569 euro bij
www.pickupnaald.nl, beduidend beter dan de 2100MM ook zeer hoge scores bij reviews van o.a. Whathifi)
Persoonlijk heb ik de Goldring 2100 MM en mijn conclusie is dat deze zich goed bij de zwaardere armen zoals die van de Technics (en heel veel andere DJ-platenspelers) laat combineren...
Hopelijk heb ik je hiermee op weg kunnen helpen en ik hoop dat de Technics in goede (technische) staat is zodat je er nog veel luister plezier van zult beleven na de aanschaf...
Succes in ieder geval...