nope. Ook al zit er in de speedbox een opamp in de vorm van een chip, dat maakt van een rund nog geen koe.... en een opamp niet per definitie een chip.
Een discrete schakeling is een schakeling opgebouwd uit losse elementen, de basiseenheden zeg maar. Dat kunnen weerstanden, condensatoren, transistors, relais, spoelenen, buizen schakelaars etc zijn. Ik kan me niet voorstellen dat er een ouder type schakeling bestaat. Sterker nog: ik weet het zeker, dus deze stelling klopt niet.
Elke componentontwikkeling begint namelijk met het component zelf.
Ik zeg helemaal niet dat er een
ouder type schakeling is. Ik zeg dat het type ouder is dan de vorm waarin we hem tegenwoordig meestal aantreffen.
Ik zeg dat een opamp een type schakeling/versterker is dat al bestond vóór IC's, toen nog in de vorm van discrete schakeling. Non integrated circuit of integrated circuit maakt niets uit.
Ik ben er achter wat jij leest. Je kent het verschil tussen als en dan niet.
ik schreef:
Opamps bestaan al veel langer als discrete schakelingen.
Jij
leest:
Opamps bestaan al veel langer dan discrete schakelingen.
vandaar de foute aanname...
Ik kan me niet voorstellen dat er een ouder type schakeling bestaat. Sterker nog: ik weet het zeker, dus deze stelling klopt niet.
Misschien is het goed om even bij jezelf na te gaan of je iets wel goed gelezen of begrepen hebt voordat je een ander ergens van beschuldigd. En normaal Nederlands kunnen lezen is toch eigenlijk wel een basisvaardigheid.
Nog even een quote van wikipedia
Operational amplifiers had their origins in analog computers, where they were used to do mathematical operations in many linear, non-linear and frequency-dependent circuits. Characteristics of a circuit using an op-amp are set by external components with little dependence on temperature changes or manufacturing variations in the op-amp itself, which makes op-amps popular building blocks for circuit design.
Op-amps are among the most widely used electronic devices today, being used in a vast array of consumer, industrial, and scientific devices. Many standard IC op-amps cost only a few cents in moderate production volume; however some integrated or hybrid operational amplifiers with special performance specifications may cost over $100 US in small quantities.[3] Op-amps may be packaged as components, or used as elements of more complex integrated circuits.
Le Enfant! schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 01:31:
Waarom zou je dat doen, buiten dat het dan goedkoper uitkomt? Ik weet niet of wat ik weet juist is, maar muziek die op een CD staat klinkt totaal anders omdat het op een andere manier daar op wordt gezet. Die techniek zorgt er voor dat de bestanden op een CD gecomprimeerd worden zodat alles er op kan en dat we niet zoals bij vinyl de kant moeten omdraaien. Ook en dat is meer met hedendaagse muziek klinkt een CD een stuk klinischer dan een vinyl die toch een zekere rauwheid bevat in de geluiden. Ik weet niet precies hoe dat komt, maar ik vermoed dat dit om een nadeel betreft van het digitaliseren.
En ik doe nu alsof die verschillen immens zijn, die zijn marginaal. Maar toch kan dit leiden dat vinyl zijn charme gaat verliezen. De charme van vinyl is juist die rauwheid, dat gekraak en het feit dat vinyl soms buiten de lijntjes kleurt met geluidsweergave. Mensen die vinyl draaien snappen wellicht wat ik bedoel met buiten de lijntjes kleuren. Ik zou het nooit in mijn hoofd halen om mijn CD-collectie (en dat zijn ook heel wat CD's) om te zetten in vinyl.
Uh, nee. Ik geloof niet dat dit klopt. Heel erg niet.
CD is lossless 16 bit 44kHz en zo kan er gewoon 72 minuten in redbook standaard op 1 cd. Als ik het goed heb is dat de lengte van de 9e van Beethoven dat het lievelingsstuk van de directeur van Sony was. Dat wilde hij in 1x kunnen luisteren. Dynamiekcompressie is iets anders dan audiocompressie. Dat heeft helemaal niets met de lengte van een cd te maken. Of met omdraaien.
Een muziekdrager is zo goed als het bronmateriaal. Ik zou geen LP laten persen van een cd. Maar wel als bandje van je eigen opname. Maar dan wel goed opgenomen met goede microfoons en in 24-96 of 192.
En plz... de charme van vinyl is NIET de vervorming en bijgeluiden van een matige draaitafel en element. Bij mij klinkt vinyl vloeiender en gladder dan de cd versie. Niks rauwheid en buiten de lijntjes kleuren. Alleen als de lp gaar is vliegt hij uit de bocht. Maar dat is niet de charme. Bepaald niet. LP klinkt gewoon beter. Dat is de charme. En soms de nostalgie (ik kan veel dingen niet vinden op cd).
[
Voor 30% gewijzigd door
Verwijderd op 12-02-2013 03:13
]