Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoptcontact
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-08 22:45
Tuskermalt schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 17:54:
[...]

Als je bijna 32 mag je het dan ook nog invullen of krijg je daar dan probelemen mee? Vind het altijd wel leuk om dit soort enquêtes in te vullen.
32 is in principe op het randje, het gaat er meer om dat je niet met vinyl bent opgegroeid en wel de opkomst van digitale muziek hebt meegemaakt.

PSN: Stoptcontact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuskermalt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-09 14:03
Stoptcontact schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 18:30:
[...]

32 is in principe op het randje, het gaat er meer om dat je niet met vinyl bent opgegroeid en wel de opkomst van digitale muziek hebt meegemaakt.
Laat ik het dan maar iet doen aangezien mijn vader een redelijke platen collectie had en die ook nog draaide toen de cd speler aangeschaft werd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvM
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 19:14

NvM

Was vanmiddag toevallig in de Plato in Utrecht, hebben ze (eindelijk) 'Kill for love' van Chromatics binnengekregen! Lag nog vers op de toonbank. Gelijk meegenomen :) Kon de vinylversie van het album de laatste tijd nergens krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tuskermalt schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 15:39:
of is een andere binnen die prijs categorie beter?
Binnen die prijscategorie (tot 90 euro) is er geen alternatief die op een hoger technologisch niveau staat qua naald. Het is allemaal een beetje hetzelfde (bonded elliptisch).
Andere opties in die categorie zijn audio technica AT-120 E/II, de shure M97xe en de Grado Green.

Qua (opgegeven) compliantie zou de Shure het beste bij je arm passen.
Wil je op technologisch vlak (en dat hoor je vaak ook in de weergave) echt een stap vooruit maken, dan is de goedkoopste Nude naald (dus volledig diamand, niet gelijmd op een stukje metaal) denk ik de Audio Technica AT-120e (niet te verwarren met die 120E/II !). Maar die past beter in een wat zwaardere arm.
Het is maar net welk budget je beschikbaar stelt :)

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 24-01-2013 20:11 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• myrmidon192
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 11:13
Maartendc schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 14:27:
[...]

Ja ik ken de Eerste Kamer, lijkt me een mooie winkel maar nog nooit binenn geweest omdat volgens mij alles daar boven mijn budget zit :P Wel een zeer gave platenspeler heb je.
Bij de Waterput kom ik de laatste veel te weinig. Maar het is 10 min. fietsen voor mij dus ik ben er zo en als ik binnenkort de oude platenspeler van mijn vader up and running krijg dan zal ik er ongetwijfeld weer vaker te vinden zijn. De eigenaar is een lokale held op muziek gebied, hij heeft ook sinds vorig jaar Gebouw-T opgericht, een prachtig poppodium in mijn eigen stad :) Zijn zoon zat ook bij mij in hetzelfde jaar, ze schijnen thuis zowat een museum hebben met ongelofelijk veel LP's, CD's e.d.

[...]
Bedankt! Gilly is inderdaad een enorm toffe vent! Voor de waterput, kijk ook eens naar de bak 10 lp's voor 5 euro, zitten vaak toch wat klassiekers bij en kan je je natuurlijk geen bult aan vallen ;)

Bij de eerste kamer kan je het overigens zo duur maken als je zelf wilt, hij heeft bijvoorbeeld ook een set boxen vanaf 150-200 euro staan. Overigens ben ik zelf ook af en toe in Gebouw-T te vinden, inderdaad erg tof dat er nu een dergelijke gelegenheid is in onze regio!

Hoop dat je je platenspeler weer snel draaiende zal krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 09:53
Jelte schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:51:
[...]
Als ik bij Señor Hernandez naar binnen loop is het risico te groot dat ik teveel geld uitgeef. Wat wel aangeeft wat mijn muzieksmaak is.

Verder zijn eigenlijk alle winkels wel opgenoemd :)
Heb even op de site zitten browsen en werd er wel hebberig van. Maar de prijzen :X .....
Vervolgens even op discogs zitten browsen en een kleine bestelling gedaan bij een seller (voor de prijs van iets meer dan 2 lp's bij Señor Hernandez):

Year of no Light - Ausserwelt
Afbeeldingslocatie: http://s.recordshopx.com/cover/normal/2/26/264714.jpg?cd

Cave In - Antenna
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/87/CaveInAntenna.jpg

Cave In - Perfect Pitch Black
Afbeeldingslocatie: http://www.punknews.org/images/covers/cave_in-perfect_pitch_black.jpg

Red Sparowes - The Fear Is Excruciating, But Therein Lies the Answer
Afbeeldingslocatie: http://cdn4.pitchfork.com/albums/15250/homepage_large.79ad2126.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 11:29

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

die cave in platen staan ook al veel te lang op mijn wantlist ;)

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newbreed
Nerpissad schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 13:30:
die cave in platen staan ook al veel te lang op mijn wantlist ;)
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/7/76/Old_Man_Gloom_-_Christmas.jpg/220px-Old_Man_Gloom_-_Christmas.jpg
"Old Man Gloom - Christmas" is ook weer ge-reissued, dus die heb ik onlangs ook aan mijn collectie kunnen toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik ben opgegroeid met LP's draaide vroeger veel Genesis platen op een ouwe Dual uit de jaren 70 met ortofon M15e element
Op een gegeven moment een CD-speler gekocht, wat een verademing geen ruis,
geen stofjes van de naald borstelen geen platen meer omdraaien. Vrij veel LP's heb ik toen op CD gekocht.
Minpunt waren de doosjes voor de CD's, breekbaar plastic, het hoesje leek nergens op.
LP's waren meestal 25 gulden, CD's wel 40.
Toen ik later groot was heb ik een simpele pro-ject draaitafel gekocht voor ongeveer 400 Mark.
Geen automatische afslag en start maar zoveel stiller dan de Dual met tussenwiel.
De LP's heb ik nog wel maar ze komen de kast niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bouwfraude schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 16:27:
Ik ben opgegroeid met LP's draaide vroeger veel Genesis platen op een ouwe Dual uit de jaren 70 met ortofon M15e element
Op een gegeven moment een CD-speler gekocht, wat een verademing geen ruis,
geen stofjes van de naald borstelen geen platen meer omdraaien. Vrij veel LP's heb ik toen op CD gekocht.
Minpunt waren de doosjes voor de CD's, breekbaar plastic, het hoesje leek nergens op.
LP's waren meestal 25 gulden, CD's wel 40.
Toen ik later groot was heb ik een simpele pro-ject draaitafel gekocht voor ongeveer 400 Mark.
Geen automatische afslag en start maar zoveel stiller dan de Dual met tussenwiel.
De LP's heb ik nog wel maar ze komen de kast niet uit.
Als ze de kast niet meer uitkomen, wil ik ze wel hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilaNL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 09:32
Maartendc schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 14:27:
Enja bij m'n specificaties staat bij platenspeler ingang: MM+MC. Maar het moet echt phono zijn he? Ik weet dat je van die phono pre-amps veel dure kan vinden maar zijn er ook een paar die redelijk goedkoop zijn en van een degelijke kwaliteit. En er zijn nog wel naalden te vinden: http://www.pickupnaalden....3_M-100_2887#.UQE0ux0b7oY . En als jij zegt dat er weinig prijsverschil hebt tussen naalden en elementen: heb je ook een leuke elementje voor 20 euro dan? Ik dacht dat die dingen godsgruwelijk duur waren.
In dat geval heb je geen pre-amp nodig :) Phono is gewoon een woord voor platenspeler. Je kan je platenspeler gewoon op de MM/MC ingang aansluiten.
Een leuk element voor weinig geld is de AT95e die vaak wordt aangeraden voor kleine budgetten. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-09 23:44
MilaNL schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 21:47:
[...]
In dat geval heb je geen pre-amp nodig :) Phono is gewoon een woord voor platenspeler. Je kan je platenspeler gewoon op de MM/MC ingang aansluiten.
Een leuk element voor weinig geld is de AT95e die vaak wordt aangeraden voor kleine budgetten. Succes!
Die Audio Technica is hier te koop voor 45 euro:
http://www.conrad.nl/ce/n...otionareaSearchDetail=005

of voor 50 euro bij pickupnaald.nl:
http://www.pickupnaald.nl...oduct_id=413&category_id=

Dan heb je gewoon een nederlands adres waar je terecht kunt, mocht er iets mis zijn met het element...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat ebay met aankoopbescherming meer zekerheid bied.
Zeker als de prijs ook nog eens zo laag is dat je er ongeveer 2 van kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
mr_petit schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 22:04:
Ik denk dat ebay met aankoopbescherming meer zekerheid bied.
Zeker als de prijs ook nog eens zo laag is dat je er ongeveer 2 van kan kopen.
Bij tweedehands is dat zeker erg fijn, maar voor nieuwe elementen geld dat er standaard fabrieksgarantie op hoort te zitten... daarnaast zijn beide genoemde online webshops gerenomeerde bedrijven waar ik zelf al eens bestelt heb... Ik weet dus dat beiden goede service leveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De elementen van williamthakker zijn gewoon nieuw hoor.
Ook gerenommeerd (bewijs: feedback); ik heb er ook wel eens besteld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-09 14:39
Klopt als een blunderbuss. Die Audio Technica was nieuw en keurig verpakt en snel verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik snap ook niet waarom conrad en andere toko's dat element voor bijna het dubbele aanbieden. William Thakker maakt toch ook winst? Kan je nagaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zit te twijfelen, koop ik een nieuwe naald voor mij shure M95Ed element voor €24 of koop ik een nieuw element? Hoe oud de Shure is weet ik niet, ik verwacht zeker meer dan 15 jaar. Slijt een element? En wat is dan een mooi element voor 5 tientjes ofzo?

Het gaat om een Thorens TD165

[ Voor 6% gewijzigd door Jelte op 26-01-2013 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik neem aan dat het hier om een namaaknaald gaat? De originele naald van shure is niet meer te krijgen lijkt me. Daar zit qua kwaliteit wel heel veel verschil in. De m95ed had volgens mij best een redelijke naald.
Dus je moet wel zeker weten dat ie versleten is.
Wellicht past er een naald van een m97xe in. Die is nog te krijgen.
hmm blijkt niet te passen tenzij je bereid bent iets van het plastic van de naald weg te vijlen/snijden.

Betreffende je element: de behuizing zelf slijt niet, alleen de naald.

Qua element voor 5 tientjes vind ik de at95e de beste optie.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 26-01-2013 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ja namaaknaald. Dan is de vraag of mijn element beter is dan die at95e. Volgens mij wel. Ach het klinkt nog goed, ik wacht wel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met namaaknaald zal hij minder klinken dan die AT95. Met een namaaknaald zal je vooral inboeten op detail (vooral in het hoog) en je krijgt meer vervorming, vooral bij de binnenste groeven van een lp

Namaaknaalden hebben vrijwel altijd een grove, conische tip en een cantilever van te dik aluminium.

Heb je nog de originele naald, dan zal die beter klinken dan de at95e. De m95ed is een beetje te vergelijken met een shure V15III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Deze naald voor de m95 zou anders elliptisch zijn. Die zou dan wel goed zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je goedkope imitatie naalden gaat kopen, kan je net zo goed MP3'tjes gaan luisteren. Zonde op zo'n leuke Thorens. Anders een licht gebruikte, goede naald kopen op marktplaats ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jelte schreef op zondag 27 januari 2013 @ 00:13:
Deze naald voor de m95 zou anders elliptisch zijn. Die zou dan wel goed zijn?
Nog steeds niet zo goed als de originele naald. Dat was een 'nude' naald (die is geslepen uit 1 stuk diamant), en dit is vrijwel zeker een bonded naald (diamantje is op een stukje ijzerdraad gelijmt). Dat laatste maakt 'm een stuk zwaarder. Ook kan je er van uitgaan dat namaaknaalden minder precies geslepen zijn en minder goed gepolijst.

De m95ed was trouwens niet elliptisch maar hyper-elliptisch (dus nog wat platter/smaller)
Wellicht presteert deze naald even goed als een AT-95e, maar die heeft dus zoals gezegd naar mijn mening de beste naald van de goedkope elementen, zowel conisch als elliptisch.

Als je originele naald goed is (je hebt geen last van overmatige ruis en vervorming in de binnenste groeven van de plaat) dan kan je het beste gewoon je originele naald houden.
Wil je een andere klank, dan moet je een ander element nemen. Om die reden zou je wel een AT-95e kunnen aanschaffen, dan kan je horen in hoeverre klanken tussen elementen kunnen verschillen. Dat is een elementje die zich naar mijn mening goed voor pop/rock/house leent. Goede bas en hoge tonen zeg maar. De shure's die ik heb gehoord klinken toch wat rustiger imho (en dat vind ik eigenlijk van alle MM elementen met een hoge compliantie/lage naalddruk)

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 27-01-2013 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Gisteren mijn Thorens 166 naar Dr. Thorens gebracht. Een heel avontuur met een rit van een uur door de sneeuw maar het was het waard. Wat een liefde voor deze draaitafels heeft deze man en wat een kennis. Dit kan niet anders dan goed aflopen en ik ben dan ook erg benieuwd naar het eindresultaat (nu al!). Hij was erg tevreden over de staat waarin mijn tafel verkeerde. Bij mij gaan er RCA connectoren geplaatst worden, een 220V aansluiting en een aparte massa aansluiting op komen, worden de headshell contactjes en draadjes vervangen voor nieuwe en komt er een mdf plaat in. Dit naast de standaard onderhoudsbeurt en schoonmaakbeurt. Een complete overhaul dus. Heb een nette 165 meegekregen als leentafel dus ik zit de komende paar weken gelukkig niet zonder.

Onder het genot van een bakje koffie ook nog even genoten van zijn setup, een zwaar gereviseerde en gepimpte :P 165 met ditto set erachter, erg netjes allemaal. Tot nu toe een dikke aanrader voor iedereen met een Thorens die een 'beurtje' nodig heeft (maar dat zal het eindresultaat uit moeten wijzen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Leuk dat je dezelfde indruk en ervaring van/met Dr. Thorens hebt!

@mr_petit: ik luister niet veel pop/rock/house. Ben meer van het zwaardere gitaarwerk en zang. Heb je zo een element paraat wat daarvoor goed is?

En ik heb nauwelijks last van ruis, dus ik blijf waarschijnlijk nog wel even bij deze element/naald.

[ Voor 19% gewijzigd door Jelte op 27-01-2013 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Da's toch ook pop/rock?
Ik bedoel dat andere types vooral klasiek of jazz zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Hmm ok, wat maakt een element geschikt voor klassiek of jazz? In klassiek en jazz gebeurt veel (veel tonen, veel instrumenten). In pop/rock (wat ik ervan denk) zit niet zoveel. In de muziek die ik luister gebeurt juist vaak wel veel. Dus misschien ben ik wel beter af met een element voor klassiek/jazz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Veel strijkers en instrumenten als fluit produceren vrij zuivere (vaak enkele) tonen in de voorname weergave, en dan valt vervorming veel meer op, dus dan wil je een element die bijvoorbeeld heel goed spoort.

Voor zwaar gitaarwerk en zang gaat dat absoluut niet op dus. Je moet niet kijken naar de samenstelling van de instrumenten of hoeveel maar het soort toon/tonen wat wordt opgewekt en dat doortrekken naar hoe een bepaalde naald en ophanging dat zou kunnen opnemen.
In jazz en klassiek gebeurt juist niet veel in vergelijk met moderne muziek. Die laatste is bijna ruis vergeleken met de 1e 2.
op het moment dat er een effectpedaal oid wordt gebruikt (dus vrijwel àlle electrische gitaren) dan luister je in weze al naar vervorming.

Maar goed, een hoop van de klankkleur komt ook aan op smaak, maar daar doe ik nooit uitspraken over omdat dat zo persoonlijk is. Ik beroep me dus altijd op technische aspecten.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_petit op 27-01-2013 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 10:34
Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een platenspeler. Eerst was ik op zoek naar een Beogram 1500 en gelijkaardige qua design.

Ondertussen de tijd gevonden om zo goed als heel dit topic door te spitten en dan bleek de Thorens TD145MKII ook aan mijn eisen te voldoen, misschien zelfs beter als de B&O. Ik was op zoek naar een combinatie van design dat aan mijn eisen voldoet, degelijk geluid zonder te overdrijven en een automatische afslag (de 16*-serie viel dus af).

Vandaag dus een TD145MKII met Ortofon VMS20EO MK2 opgehaald voor €150. Geen koopje maar er was er al één aan mijn neus voorbij gegaan voor €145 dus deze wou ik niet laten schieten. Speler zelf ziet er nog heel goed uit. De kap heeft wel enkele krasjes maar die kunnen we nog wegwerken.
De riem ziet er wel maar slapjes uit dus deze ga ik waarschijnlijk wel even vervangen. Dat zal geen fortuinen kosten.
De staat van het element moet ik nog even afwachten want ik moet nog een voorversterker kopen. Ik heb speler wel al even aangesloten op mijn versterker en deze flink open gedraaid. Er kwam wel geluid uit maar niet echt van hoge kwaliteit maar dat zal wel aan het gebrek aan voorversterking liggen.

Wat mijn platencollectie betreft die bestaat momenteel maar uit één plaat 8). Waar ik wel snel verandering in wil brengen. Ik ben al eens gaan kijken in de kringloopwinkel maar op wat rommel na was er niets te vinden. Alles wat er ligt is wel mee te nemen aan 1€/stuk, dus ook de goede als ze er zijn natuurlijk.
Eind februari en begin maart zijn er in Antwerpen wel platenbeurzen dus daar ga ik wel eens gaan kijken.

Is er trouwens iemand die weet of je op zulke beurzen ook leuke voorversterkers kan scoren of moet ik daar niet op hopen? Anders was ik aan het denken aan de TCC TC-750. Daar doe ik blijkbaar geen kwaad mee om te beginnen.

Op discogs ook een account aangemaakt zodat ik kan zien wat er allemaal is uitgebracht op LP. We kunnen dus eindelijk werk maken van een mooie platencollectie :).

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Jegapia schreef op zondag 27 januari 2013 @ 22:13:
Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een platenspeler. Eerst was ik op zoek naar een Beogram 1500 en gelijkaardige qua design.

Ondertussen de tijd gevonden om zo goed als heel dit topic door te spitten en dan bleek de Thorens TD145MKII ook aan mijn eisen te voldoen, misschien zelfs beter als de B&O. Ik was op zoek naar een combinatie van design dat aan mijn eisen voldoet, degelijk geluid zonder te overdrijven en een automatische afslag (de 16*-serie viel dus af).

Vandaag dus een TD145MKII met Ortofon VMS20EO MK2 opgehaald voor €150. Geen koopje maar er was er al één aan mijn neus voorbij gegaan voor €145 dus deze wou ik niet laten schieten. Speler zelf ziet er nog heel goed uit. De kap heeft wel enkele krasjes maar die kunnen we nog wegwerken.
De riem ziet er wel maar slapjes uit dus deze ga ik waarschijnlijk wel even vervangen. Dat zal geen fortuinen kosten.
De staat van het element moet ik nog even afwachten want ik moet nog een voorversterker kopen. Ik heb speler wel al even aangesloten op mijn versterker en deze flink open gedraaid. Er kwam wel geluid uit maar niet echt van hoge kwaliteit maar dat zal wel aan het gebrek aan voorversterking liggen.

Wat mijn platencollectie betreft die bestaat momenteel maar uit één plaat 8). Waar ik wel snel verandering in wil brengen. Ik ben al eens gaan kijken in de kringloopwinkel maar op wat rommel na was er niets te vinden. Alles wat er ligt is wel mee te nemen aan 1€/stuk, dus ook de goede als ze er zijn natuurlijk.
Eind februari en begin maart zijn er in Antwerpen wel platenbeurzen dus daar ga ik wel eens gaan kijken.

Is er trouwens iemand die weet of je op zulke beurzen ook leuke voorversterkers kan scoren of moet ik daar niet op hopen? Anders was ik aan het denken aan de TCC TC-750. Daar doe ik blijkbaar geen kwaad mee om te beginnen.

Op discogs ook een account aangemaakt zodat ik kan zien wat er allemaal is uitgebracht op LP. We kunnen dus eindelijk werk maken van een mooie platencollectie :).
Mooie platenspeler, die Thorens. Maar qua voorversterker weet ik niet zeker of je hiermee een juiste keus maakt... Ik heb een TCC TC-720 (phono/microphone preamp) thuis liggen, maar ik gebruik hem niet wegens slechte geluidskwaliteit... Zelfs een XXL TC-4 voorversterker van € 25,- klinkt nog beduidend beter (zelf ingebruik) en ook de Monacor SPR-4 klinkt beter (ook in gebruik bij een andere platen speler)... Ik zou dus eerder op zoek gaan naar iets anders... Naar wat ik van anderen hier gehoord heb eerder zou de musical fidelity v-lps II een goede moeten zijn, ook de pro-ject phono box zou een leuke voorversterker moeten zijn... Maar ik moet toegeven: geen van beiden heb ik gehoord evenals de TCC TC-750... dus ik ga nu een beetje af op wat mede tweakers mij eerder gezegd hebben en wat mijn eigen ervaringen zijn met het merk TCC...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
Ik had mr_petit een aantal keer zien linken naar die TCC TC-750 in dit topic dus ik ging er zowat van uit dat dat prijs kwaliteit wel goed materiaal was. Hij kent er voor zover ik kan zien meer van als ik :).

Ik zal in de loop van deze week nog wel wat rond kijken naar die andere voorversterkers. Ik wil graag nu ik eindelijk een platenspeler heb eens naar die éne plaat luisteren die ik heb maar ze ligt hier al jaren dus op een paar weken komt het nu ook weer niet op aan.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De TC-750 is een ander model dan de TC-720. Die eerste krijgt goede recensies, beter dan een XXL TC-4 (=dynavox TC-4). Het blad LP heeft de TC-750 (onder de naam hama pa-506) in een grote teste met allerlei andere goedkope voorversterkers als beste getest. Maar dat schreef ik 2 jaar geleden geloof ik ook al :)

Als je het geld kan missen zou ik voor iets als een cambridge audio gaan (of NAD etc). Dan kan je ook nog een keer upgraden naar een mc element oid. De tafel die je hebt is een heel mooi exemplaar, dus die hoef je niet snel te vervangen omdat ie niet goed genoeg zou zijn. Maar als het vinylvirus echt aanslaat zal je wel een ander element willen, omdat je daar serieuze sprongen in het geluid mee kan maken

Als je echt wilt tweaken kan je natuurlijk zelf je phonopre maken of een bouwpakket kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
mr_petit schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 07:36:
De TC-750 is een ander model dan de TC-720. Die eerste krijgt goede recensies, beter dan een XXL TC-4 (=dynavox TC-4). Het blad LP heeft de TC-750 (onder de naam hama pa-506) in een grote teste met allerlei andere goedkope voorversterkers als beste getest. Maar dat schreef ik 2 jaar geleden geloof ik ook al :)

Als je het geld kan missen zou ik voor iets als een cambridge audio gaan (of NAD etc). Dan kan je ook nog een keer upgraden naar een mc element oid. De tafel die je hebt is een heel mooi exemplaar, dus die hoef je niet snel te vervangen omdat ie niet goed genoeg zou zijn. Maar als het vinylvirus echt aanslaat zal je wel een ander element willen, omdat je daar serieuze sprongen in het geluid mee kan maken

Als je echt wilt tweaken kan je natuurlijk zelf je phonopre maken of een bouwpakket kopen.
Helemaal mee eens... Die Cambridge Audio of NAD is al een heel stuk beter... Maar goed, zoals al eerder gezegd door velen: goed luisteren naar diverse merken en typen is al het halve werk als je ook maar iets gaat veranderen of aanschaffen... Het is tenslotte je platenspeler + element in combinatie met de phono preamp, je receiver en je speakers die de klank kleur van het geluid bepaalt, evenals de details die je hoort... Dus mocht je in de luxe positie zitten dat je verschillende phonopreamps kunt beluisteren in combinatie met je eigen set, zou ik daar meteen gebruik van maken... Ik heb in mijn regio deze luxe niet en dat maakt het lastiger om een goede keus te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:02
Vanmiddag een Philips AF381-platenspeler opgehaald die nog in goede staat moest zijn. Zag er ook prima uit en vind zelfs het geluid dat de bijgeleverde luidsprekers zeer acceptabel (hoef geen high-end state-of-the-art). Betrouwbare verkoper had hem gebruikt om platen over te zetten middels een kabel, zonder problemen. Zelf had ik via gratisoptehalen.nl een paar klassiekers aan LP's gescoord. Die er net op, maar was 1 en al overslaan. Nou zaten daar ook de nodige krassen op, dus kan dat een oorzaak zijn. Vervolgens een gloednieuwe LP erop en hetzelfde probleem. Ik heb dit zelfs vroeger bij mijn oude platenspelers (had vroeger als jongen van een jaar of 12 een soortgelijk Audiosonic-setje met speakers) nooit dit euvel. Kan dit op een slechte naald duiden of wat anders? Zo 1,2,3 is niet iets aan de naald te zien.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Slechte instelling van de arm. Stel de naalddruk en antiskating af volgens de procedure in de handleiding en de aangeraden gegevens van het element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
DikkieDick schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 20:46:
Vanmiddag een Philips AF381-platenspeler opgehaald die nog in goede staat moest zijn. Zag er ook prima uit en vind zelfs het geluid dat de bijgeleverde luidsprekers zeer acceptabel (hoef geen high-end state-of-the-art). Betrouwbare verkoper had hem gebruikt om platen over te zetten middels een kabel, zonder problemen. Zelf had ik via gratisoptehalen.nl een paar klassiekers aan LP's gescoord. Die er net op, maar was 1 en al overslaan. Nou zaten daar ook de nodige krassen op, dus kan dat een oorzaak zijn. Vervolgens een gloednieuwe LP erop en hetzelfde probleem. Ik heb dit zelfs vroeger bij mijn oude platenspelers (had vroeger als jongen van een jaar of 12 een soortgelijk Audiosonic-setje met speakers) nooit dit euvel. Kan dit op een slechte naald duiden of wat anders? Zo 1,2,3 is niet iets aan de naald te zien.
Indien je geen handleiding meer hebt, maar wel weet welk element je hebt kun je hier eens een kijkje nemen: http://www.vinylengine.com/cartridge_database.php

In de database van Vinylengine staan heel veel element inclusief alle specificaties... In de lijst van specificaties is ook te lezen tussen welke waarden de naalddruk moet zitten... meestal is de helft van de twee waarden de juiste (een naalddruk die tussen de 2 en 4g zou moeten zitten, kun je het beste afstellen op 3g)... Vergeet niet de anti-skating ook op exact dezelfde waarde te zetten als deze aanwezig is...

Indien je niet weet hoe je dit doet kun je hier: http://www.aboutdj.nl/tut...llen-van-een-toonarm.html terecht voor uitgebreide uitleg over het afstellen van een platenspeler element...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Thanx, ga eens snuffelen. De naalddruk (dwz op de toonarm zit een draaiknopje met + en -, en ga er vanuit om daar mee de druk in te stellen) heb ik al wel gewijzigd, maar dat haalde niks uit. Voor antiskating zou ik moeten kijken of het mogelijk is. Het element is een GP-215. En daar staat helaas weinig info op http://www.vinylengine.co...asshi=&notes=&prlo=&prhi= .
En het gaat overigens om deze platenspeler: http://www.radiomuseum.or...o_electrophon_af381a.html . Staat er nog 1 op marktplaats, maar daar zit geen naald bij.

Volgens mij is het wel de meest geavanceerde platenspeler die ik heb gehad. ;-)

Verkoper heeft ook nog gereageerd. Had hem gedemonstreerd aan mijn vrouw (klopt) en toen deed ie het goed. Nou, net nog een LP uit mijn eigen verzameling erop, leek goed te gaan. Denk van, he? Ligt het dan toch aan de nieuwe LP? Maar na paar minuten zelfde verhaal.
Omdat een element duurder is dan de hele platenspeler ga ik vanmiddag kijken naar een ander oudje (22 GF 660, is ook nog een wisselaar blijkt, zag hier op GoT hem ergens in het Vintage-forum voorbij komen) die minder moet kosten dan een element voor de AF381. ;-)
En neem even een paar LP's mee voor een goede test.

[ Voor 60% gewijzigd door DikkieDick op 30-01-2013 13:13 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newbreed
DikkieDick schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 06:43:
Thanx, ga eens snuffelen. De naalddruk (dwz op de toonarm zit een draaiknopje met + en -, en ga er vanuit om daar mee de druk in te stellen) heb ik al wel gewijzigd, maar dat haalde niks uit. *knip
Ik ken je type platenspeler niet, dus ook de toonarm niet. Maar weet je zeker dat je de naalddruk aanpast en niet alleen de indicatie -ring? Ik heb zelf een technics en draaide in eerste instantie aan de ring, waar ik eigenlijk het gewichtje moest draaien om de naalddruk in te stellen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Even ter verduidelijking een foto waarop het +-je en --etje op staan.

Afbeeldingslocatie: http://dickpluim.com/foto/got/2013-01-30-150057.jpg

Maar ergens anders neergezet en nu is foto zichtbaar.

[ Voor 59% gewijzigd door DikkieDick op 30-01-2013 15:17 . Reden: foto niet zichtbaar in bericht ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Jeej, m'n uitgeleende platen weer terug :P
Heb met een vriend een tijdje wat platen gewisseld, kun je weer eens wat anders luisteren :) En zojuist kwam ik thuis, en toen lag ook het pakketje met carbon buisjes in de bus. Daarvan kan ik de toonarm gaan bouwen van mijn DIY platenspeler :)
Mooi spul hoor, ik weet dat het sterk en stijf is, vanuit m'n ervaring in de fietsenbranche. Maar een buisje van +/-11 gram (gewicht van een balpen), 12mm dik en 25cm lang met een wanddikte van pakweg 1mm, wat je gewoon niet breekt met je handen, en ook niet zichtbaar buigt onder die kracht! Dat blijft een apart gevoel opleveren :P

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 30-01-2013 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
_ferry_ schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 17:29:
Jeej, m'n uitgeleende platen weer terug :P
Heb met een vriend een tijdje wat platen gewisseld, kun je weer eens wat anders luisteren :) En zojuist kwam ik thuis, en toen lag ook het pakketje met carbon buisjes in de bus. Daarvan kan ik de toonarm gaan bouwen van mijn DIY platenspeler :)
Mooi spul hoor, ik weet dat het sterk en stijf is, vanuit m'n ervaring in de fietsenbranche. Maar een buisje van +/-11 gram (gewicht van een balpen), 12mm dik en 25cm lang met een wanddikte van pakweg 1mm, wat je gewoon niet breekt met je handen, en ook niet zichtbaar buigt onder die kracht! Dat blijft een apart gevoel opleveren :P
Dat is idd super gaaf!... nu maar hopen dat je diy platen speler straks ook nog goed klinkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilaNL
DikkieDick schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 15:05:
Even ter verduidelijking een foto waarop het +-je en --etje op staan.

[afbeelding]

Maar ergens anders neergezet en nu is foto zichtbaar.
Lijkt me geen naalddruk.. Dan hadden er wel getallen bij gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
MilaNL schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 20:41:
[...]

Lijkt me geen naalddruk.. Dan hadden er wel getallen bij gestaan.
Aha, wat het dan wel is... Handleiding niet kunnen vinden. Vanmiddag een nog oudere Philips 22 GF 660 gehaald. Die doet het wel goed, afgezien dat 1 luidsprekeruitgang het niet doet, maar vind ik altijd nog beter dan dat ie continu over slaat. Wellicht makkelijk repareerbaar. Als ik meer tijd heb maar eens openschroeven. En bij deze platenspeler zat zelfs de handleiding er nog bij. En die had ik wel downloadbaar gevonden. ;-)

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:12
Er staat nu een Denon DL-160 blue op MP voor 150 eu en een rode DL-110 voor 225. Voor de snelle beslisser. Ik moet helaas mijn prioriteiten elders leggen.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Laatst online: 22-08 11:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Wait for iiiiiit...

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/97503852/2013-01-30%2018.13.54.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/97503852/2013-01-30%2022.47.18.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/97503852/2013-01-30%2022.47.36.jpg

Journey - The greatest hits part 1

Wat een geweldige platen...man man man...schitterend artwork ook...

Als het goed is komt vrijdag de Sennheiser RS160 binnen voor draadloos genot...

[ Voor 13% gewijzigd door Mike2k op 31-01-2013 07:55 . Reden: Plaatjes gefixed ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
loewie1984 schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 22:38:
Er staat nu een Denon DL-160 blue op MP voor 150 eu en een rode DL-110 voor 225. Voor de snelle beslisser. Ik moet helaas mijn prioriteiten elders leggen.
Een denon DL-110 kost nieuw €179,-, en een DL-160 kostte destijds €160,- (jaren terug). Wie weet hoeveel uren hij gemaakt heeft.
Zelf zou ik nooit dat soort bedragen voor deze elementen gebruikt neertellen, aangezien het slijtage-onderdelen zijn. Een kwalitatieve retip kost 150-200 euro, en dan moet je maar afwachten of die retip echt zo goed is uitgevoerd; er zit dus een risico aan.
Eigenlijk vind ik dat ook alleen maar een optie voor elementen die zo duur zijn dat een retip een zeer kostenbesparende methode is (dus elementen in de €400+ klasse).

Een element gaat 500-2000 uur mee, wat heel afhankelijk is van het element, de staat van je platen etc etc.
Daar moet je gewoon rekening mee houden m.i.
Je moet dan ook alleen maar een gebruikt element kopen van iemand die je kent en waarvan je een inschatting kan maken hoeveel platen hij luistert en wanneer hij dat element heeft gekocht.
Slijtage hoor je niet aankomen; op het laatst verslechtert het geluid relatief snel.
Als je weet waar je naar moet kijken dan kan je met een goede microscoop enigzins inschatten of een element heel weinig uren heeft gemaakt (<50) of veel (>400)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:10

Polycom

Poes van goud

Kan dit topic niet worden gesplitst is het grote platenspeler topic en het grote vinyl topic?

btw - ik snap dat smaken verschillen, maar Journey.. pfff kom op hé.

[ Voor 27% gewijzigd door Polycom op 31-01-2013 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
mr_petit schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 23:50:
[...]

Een denon DL-110 kost nieuw €179,-, en een DL-160 kostte destijds €160,- (jaren terug). Wie weet hoeveel uren hij gemaakt heeft.
Zelf zou ik nooit dat soort bedragen voor deze elementen gebruikt neertellen, aangezien het slijtage-onderdelen zijn. Een kwalitatieve retip kost 150-200 euro, en dan moet je maar afwachten of die retip echt zo goed is uitgevoerd; er zit dus een risico aan.
Eigenlijk vind ik dat ook alleen maar een optie voor elementen die zo duur zijn dat een retip een zeer kostenbesparende methode is (dus elementen in de €400+ klasse).

Een element gaat 500-2000 uur mee, wat heel afhankelijk is van het element, de staat van je platen etc etc.
Daar moet je gewoon rekening mee houden m.i.
Je moet dan ook alleen maar een gebruikt element kopen van iemand die je kent en waarvan je een inschatting kan maken hoeveel platen hij luistert en wanneer hij dat element heeft gekocht.
Slijtage hoor je niet aankomen; op het laatst verslechtert het geluid relatief snel.
Als je weet waar je naar moet kijken dan kan je met een goede microscoop enigzins inschatten of een element heel weinig uren heeft gemaakt (<50) of veel (>400)
Ik merk dat je een boel ervaring hebt met platenspelers en elementen. En dat je die kennis graag wilt delen en dat is goed!

Aan de andere kant overspoel je met je kennis mij (en misschien meer mensen in dit topic), waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik maak graag gebruik van je kennis, maar het lijkt me goed als je je kennis wat gedoseerder brengt en de nuances soms even laat voor wat ze zijn. Op die manier heb ik vermoedelijk meer aan je kennis :) Daarnaast geef ik waarschijnlijk wat minder om het perfecte geluid en wil ik gewoon lekker luisteren. Ignorance is Bliss in mijn geval.

Als het niet al duidelijk was, NOI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jelte schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 11:25:
[...]
Ik merk dat je een boel ervaring hebt met platenspelers en elementen. En dat je die kennis graag wilt delen en dat is goed!

Aan de andere kant overspoel je met je kennis mij (en misschien meer mensen in dit topic), waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik maak graag gebruik van je kennis, maar het lijkt me goed als je je kennis wat gedoseerder brengt en de nuances soms even laat voor wat ze zijn. Op die manier heb ik vermoedelijk meer aan je kennis :) Daarnaast geef ik waarschijnlijk wat minder om het perfecte geluid en wil ik gewoon lekker luisteren. Ignorance is Bliss in mijn geval.

Pardon? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• myrmidon192
[...]

De Denon's zijn elementen voor je platenspeler (en dan wel zogenaamde 'Moving Coil' elementen), een 'retip' is het (een poging doen tot het) slijpen van de naald om hem weer in oorspronkelijke staat te krijgen.

Voorderest zijn er zover ik kan zien geen overvloed aan kennis overdracht of een hoop ingewikkelde termen, maar als je het niet snapt kunnen we natuurlijk elkaar altijd helpen en/of vragen stellen als we iets niet begrijpen :)

Overigens vind ik de grote hoeveelheid kennis juist interessant, zo kunnen we juist nog meer van de materie van het platenspelen leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Met Dr. Thorens heb ik afgesproken geen audiofiel te worden. Gaat me veel te veel geld kosten. En als ik de prijzen van de elementen en nieuwe naalden hoor heb ik al de neiging mijn vingers in de oren te stoppen en "nanananannana" te roepen. :o

Ja ik wil graag voorkomen dat ik een nieuwe hele dure hobby ga krijgen. En ik heb er (ben ik bang) wel aanleg voor. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newbreed
Jelte schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 12:25:
Met Dr. Thorens heb ik afgesproken geen audiofiel te worden. Gaat me veel te veel geld kosten. En als ik de prijzen van de elementen en nieuwe naalden hoor heb ik al de neiging mijn vingers in de oren te stoppen en "nanananannana" te roepen. :o

Ja ik wil graag voorkomen dat ik een nieuwe hele dure hobby ga krijgen. En ik heb er (ben ik bang) wel aanleg voor. :X
Zoals met alle producten is de prijs/kwaliteit -stijging in de eerste klasses nog redelijk lineair. In de hogere segmenten stijgt de prijs exponentieel ten opzichte van de verbeteringen.

Ik denk dat je met de Ortofon 2m lijn een leuk element in huis haalt dat voldoende detail weergeeft. Met de 2m red zit je net onder de € 100 voor een element en mocht je ooit besluiten dat je iets beters wilt, dan kan je de 2m blue naald monteren op het red element.

My tuppence worth...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
myrmidon192 schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 12:19:een 'retip' is het (een poging doen tot het) slijpen van de naald om hem weer in oorspronkelijke staat te krijgen.
Bij een retip wordt de naald niet opnieuw geslepen.
Ze plaatsen òf een nieuwe tip (dus alleen het diamantje), òf de cantilever (dus het naaldje) incl de tip.

Beide hebben hun nadelen. Het inlijmen van een nieuwe diamanttip op de cantilever moet onder een zeer preciese hoek gebeuren, er mag niet teveel lijm zitten etc etc.
Een nieuwe cantilever+ tip plaatsen, dan heb je altijd een soort van koppeling in je cantilever. Dat wordt meestal gedaan als je naald gebroken is. Net na de spoel (die om de cantilever zit) breekt ie af. Ze monteren dan een pinetje in de cantilever en plaatsen daar dan weer de nieuwe cantilever op. Het gedeelte waar de spoel om zit (binnenin het element) wordt denk ik niet vervangen.
Zo wordt iig het gros van de elementen gedaan. Ik kan je voorstellen dat als je een top element hebt (bijv. een koetsu of jan allaert), en je die opstuurt naar de fabrikant, dat ze wellicht ook de spoel vervangen etc, maar dan heb je vrijwel een nieuw element. Maar dan ben je ook veel meer kwijt :D
Ik heb het nooit in het echt gezien, dus het lijkt me heel interessant om te zien hoe ze het doen onder een microscoop, en hoe ze het element inklemmen etc etc en wat de nou de echt lastige dingen zijn.
ik bedoel: als je naald gebroken is, en je de oude cantilever niet meer hebt, hoe weet je dan hoe lang de nieuwe cantilever moet worden? Zijn dat standaardmaten?
Ik heb wel eens een mm elementje getuned door de cantilever verder in en uit te schuiven (door de rubber ophanging), en dat scheelt gewoon heel veel in weergave (bij een mm verschuif je natuurlijk ook het magneetje tov de spoel).
[...]
Ik merk dat je een boel ervaring hebt met platenspelers en elementen.
Zie bovenstaande: ik heb echt veel meer vragen dan antwoorden :)

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 31-01-2013 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Kun je nagaan wat ik allemaal nog niet weet (wil weten)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Jelte schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 12:25:

Haha, ik vond hem aan de andere kant ook wel weer erg realistisch hoor. Een MC element kon hij niet aanraden omdat dat weer zoveel afhankelijkheden legt richting de overige componenten in je opstelling dat het gewoon heel lang duurt voordat je die hele keten weer kloppend hebt. Tuurlijk, met 10.000 euro is een hoop leuks te bedenken maar binnen onze budgetten moet je gewoon realistisch blijven. Kun je veel beter een loeigoed MM element hebben dan de instapper MC die wij zouden kunnen betalen ;).

--edit, dan heb ik het wel over low output MC's he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jelte schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 15:17:
Kun je nagaan wat ik allemaal nog niet weet (wil weten)!
Ach op zich hoeft een vinylhobby niet veel geld te kosten hoor.
Het duurste element wat ik heb is DL-160. En een paar tafels die ik op het juiste moment op MP heb gesnaaid, waar soms ook een aardig element onder zat.
Stel, je koopt een leuk element voor 150 euro en een prachtige vintage tafel voor 250 euro. Da's 400 euro bij elkaar.
En wil je hobby'en, koop een Thorens en ga leuk knutselen. Wil je extreem hobby'en doe als Ferry en bouw van scratch, al kan dat op sommige aspecten echt ingewikkeld zijn.
Maar het leuke is dat draaitafels als enige in een moderne hifi keten een afstelling behoeven (vooral arm/element), en dat je met verschillende afstellingen een ander resultaat haalt. Dat kan met geen enkel ander apparaat eigenlijk, behoudens wat knoppen op je versterker en soms een Lpad op je luidspreker. Wat dat betreft is dit in een hele andere league. Dat kan je met andere apparaten alleen behalen door binnenin echt componenten eruit solderen en nieuw spul erin stoppen.
En qua voorversterkertjes heb je de wereld ontwerpen en bouwkitjes als electronica je hobby is. Veel makkelijker dan bijv. een cdspeler van scratch bouwen; dat doet bijna niemand.
In ieder geval een stuk goedkoper dan mijn andere hobby (auto's ;) )
Servor schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 15:38:
[...] Kun je veel beter een loeigoed MM element hebben dan de instapper MC die wij zouden kunnen betalen ;).
--edit, dan heb ik het wel over low output MC's he...
Zo zwart wit zou ik het niet willen stellen hoor. Een instap low output MC begint bij 200 euro. Daarvoor heb je ook een goed mm element, maar dat die automatisch beter is.... Heb je een cambridge 640p voorversterkertje... klinkt een 200 euro MM element (op de MM stand) dan echt zoveel beter dan een 200 euro mc element (op de MC stand)?
MC is lastiger te versterken, al kan je daarvoor ook een trafo gebruiken. Daartegenover staat dat de dynamische massa van een low output mc element lager is wat ervoor grof gezegd zorgt dat je meer detail in het hoog hoort. Het zijn beide afwegingen. Wellicht bedoelt hij dat er een overlappingsgebied bestaat dat zowel MM als MC elementen aan elkaar gewaagd zijn. Ik bedoel: onder de ca. 150 euro heersen de MM elementen omdat je dan simpelweg geen MC kan kopen. Dan heb je een gebied van ca. 150 euro tot 500 euro waar je zowel MC's als de betere MM's kan kopen, en daarboven is het vrijwel altijd low output MC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Nee, tuurlijk is het niet zwart/wit en de nuance zit 'm idd in het overlappingsgebied zoals je al aangeeft maar het was meer bedoelt om te illustreren dat niet elke audiofiel zegt dat je gelijk aan de kabels van 150 euro per halve meter en dergelijk moet. Ik vond het een hele reele kijk op zaken iig. :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
mr_petit schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 20:14:
[...]

Het duurste element wat ik heb is DL-160. En een paar tafels die ik op het juiste moment op MP heb gesnaaid, waar soms ook een aardig element onder zat.
Stel, je koopt een leuk element voor 150 euro en een prachtige vintage tafel voor 250 euro. Da's 400 euro bij elkaar.
En wil je hobby'en, koop een Thorens en ga leuk knutselen. Wil je extreem hobby'en doe als Ferry en bouw van scratch, al kan dat op sommige aspecten echt ingewikkeld zijn.
Maar het leuke is dat draaitafels als enige in een moderne hifi keten een afstelling behoeven (vooral arm/element), en dat je met verschillende afstellingen een ander resultaat haalt. Dat kan met geen enkel ander apparaat eigenlijk, behoudens wat knoppen op je versterker en soms een Lpad op je luidspreker. Wat dat betreft is dit in een hele andere league. Dat kan je met andere apparaten alleen behalen door binnenin echt componenten eruit solderen en nieuw spul erin stoppen.
En qua voorversterkertjes heb je de wereld ontwerpen en bouwkitjes als electronica je hobby is. Veel makkelijker dan bijv. een cdspeler van scratch bouwen; dat doet bijna niemand.

[...]

Zo zwart wit zou ik het niet willen stellen hoor. Een instap low output MC begint bij 200 euro. Daarvoor heb je ook een goed mm element, maar dat die automatisch beter is.... Heb je een cambridge 640p voorversterkertje... klinkt een 200 euro MM element (op de MM stand) dan echt zoveel beter dan een 200 euro mc element (op de MC stand)?
MC is lastiger te versterken, al kan je daarvoor ook een trafo gebruiken. Daartegenover staat dat de dynamische massa van een low output mc element lager is wat ervoor grof gezegd zorgt dat je meer detail in het hoog hoort. Het zijn beide afwegingen. Wellicht bedoelt hij dat er een overlappingsgebied bestaat dat zowel MM als MC elementen aan elkaar gewaagd zijn. Ik bedoel: onder de ca. 150 euro heersen de MM elementen omdat je dan simpelweg geen MC kan kopen. Dan heb je een gebied van ca. 150 euro tot 500 euro waar je zowel MC's als de betere MM's kan kopen, en daarboven is het vrijwel altijd low output MC.
In hifi-land kun je het zo duur maken als je zelf wilt... Je moet je altijd de volgende vragen stellen als je iets gaat upgraden:

- Wat wil ik gaan upgraden?
- Wat kan en wil ik investeren?
- Wat is het doel van de upgrade?
- Wat zijn de eisen die ik stel aan de winst in geluidskwaliteit?
- Is het zinvol om het product in kwestie te upgraden? Zo nee, welke extra investeringen moeten er gemaakt worden om het zinvol te maken?
- Kan dit binnen het gestelde budget?

Ik bedoel te zeggen: je kunt een MM platen speler element gaan upgraden naar een duur MC platen speler element, maar als de overige componenten van je hifiset, zeg maar, niet op het zelfde kwaliteits niveau zitten is het vrij zinloos om hier veel geld in te investeren... Tenzij je veel budget hebt en dus direct de juiste upgrades kunt doen om zelf ook echt direct verschil te kunnen opmerken...

Het zelfde geld als je een MM platen speler element wilt upgraden naar een platen speler element die qua specs bijna gelijk zijn en dus hooguit 1 a 2 procent geluidskwaliteit winst oplevert... Dit vindt ik ook vrij zinloos, tenzij het oude element of naald kapot was gegaan en je deze moet gaan vervangen door een nieuwe.... Maar dan nog geldt dat er echte audiofielen zijn die het zinvol vinden om e.e.a. te upgraden...

In alle gevallen geldt dat je bij bepaalde upgrades vaak in het hoog heel veel winst boekt, maar dat je die hoge tonen niet kunt horen omdat deze zich in het geluidsgebied bevinden die mensen niet kunnen horen en dat feitelijk dus alleen de klankkleur bepaald of je het geld voor deze upgrade of vervanging er zelf voor over hebt...

Daardoor is het ook moeilijk om te bepalen voor een ander of een upgrade zinvol is... wat de persoon X een goede investering vindt, kan persoon Y van zeggen dat hij / zij het geld er nooit voor over zou hebben omdat er feitelijk te weinig winst te boeken valt of omdat het juist zo duur is dat hij of zij het niet eens wil investeren...

[ Voor 5% gewijzigd door rcor op 31-01-2013 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
mr_petit schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 20:14:
[...]

[...]
Een Thorens heb ik dus al ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
mr_petit schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 07:36:

Ik denk dat ik toch om te beginnen voor de TC-750 ga gaan. Mijn boxen en versterker zijn ook nog niet van topkwaliteit (Jamo S406 en Onkyo TX-NR414) en deze gaan toch nog even blijven staan. Ik heb nog wel even geboden op een PP3 die op Marktplaats staat maar ik denk niet dat ik dat ga redden. €70 heb ik er nog wel voor over maar ik geef dan voorlopig dat geld liever uit aan wat extra LP's en dan later de voorversterker upgraden. De PP2 ben ik nieuw voor €100 tegengekomen op Ebay.

Zelf maken is momenteel ook niet echt een optie. Heb al genoeg werk met mijn andere hobby (die kostelijke met auto's :)).
rcor schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 17:59:
[...]
Helemaal mee eens... Die Cambridge Audio of NAD is al een heel stuk beter... Maar goed, zoals al eerder gezegd door velen: goed luisteren naar diverse merken en typen is al het halve werk als je ook maar iets gaat veranderen of aanschaffen... Het is tenslotte je platenspeler + element in combinatie met de phono preamp, je receiver en je speakers die de klank kleur van het geluid bepaalt, evenals de details die je hoort... Dus mocht je in de luxe positie zitten dat je verschillende phonopreamps kunt beluisteren in combinatie met je eigen set, zou ik daar meteen gebruik van maken... Ik heb in mijn regio deze luxe niet en dat maakt het lastiger om een goede keus te maken...
De Cambridge Audio ben ik op internet niet meer tegengekomen voor een redelijke prijs dus hetzelfde verhaal als ik hierboven al zei. Voorlopig spendeer ik dus liever eerst wat extra geld aan een paar platen want één is maar triestig.
De luxepositie om verscheidene pre-amps te testen heb ik ook niet, helaas. Dat is altijd wel gemakkelijk. Tijdens mijn zoektocht naar een platenspeler ook even wat audiozaken binnen gewandeld maar het is altijd zeer bedroevend om te zien wat ze hebben staan. Zelfs de beste zaak hier in de buurt waar je iet of wat deftig materiaal en kennis vindt hadden ze zelfs geen enkele platenspeler staan en op bestellingen konden ze twee tafels van Marantz leveren :')

En misschien nog een nieuw element kopen indien dat nodig zou zijn, maar dat weet ik pas als ik mijn voorversterker heb :)

Degene die die PP3 verkoopt heeft trouwens ook een Project Debut III te koop. Lijkt me nog niet zo'n slechte deal voor wie er naar op zoek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Jegapia schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 06:58:
[...]
Ik denk dat ik toch om te beginnen voor de TC-750 ga gaan. Mijn boxen en versterker zijn ook nog niet van topkwaliteit (Jamo S406 en Onkyo TX-NR414) en deze gaan toch nog even blijven staan. Ik heb nog wel even geboden op een PP3 die op Marktplaats staat maar ik denk niet dat ik dat ga redden. €70 heb ik er nog wel voor over maar ik geef dan voorlopig dat geld liever uit aan wat extra LP's en dan later de voorversterker upgraden. De PP2 ben ik nieuw voor €100 tegengekomen op Ebay.

Zelf maken is momenteel ook niet echt een optie. Heb al genoeg werk met mijn andere hobby (die kostelijke met auto's :)).
[...]

De Cambridge Audio ben ik op internet niet meer tegengekomen voor een redelijke prijs dus hetzelfde verhaal als ik hierboven al zei. Voorlopig spendeer ik dus liever eerst wat extra geld aan een paar platen want één is maar triestig.
De luxepositie om verscheidene pre-amps te testen heb ik ook niet, helaas. Dat is altijd wel gemakkelijk. Tijdens mijn zoektocht naar een platenspeler ook even wat audiozaken binnen gewandeld maar het is altijd zeer bedroevend om te zien wat ze hebben staan. Zelfs de beste zaak hier in de buurt waar je iet of wat deftig materiaal en kennis vindt hadden ze zelfs geen enkele platenspeler staan en op bestellingen konden ze twee tafels van Marantz leveren :')

En misschien nog een nieuw element kopen indien dat nodig zou zijn, maar dat weet ik pas als ik mijn voorversterker heb :)

Degene die die PP3 verkoopt heeft trouwens ook een Project Debut III te koop. Lijkt me nog niet zo'n slechte deal voor wie er naar op zoek is.
Die project is een leuke platen speler, maar helaas heeft deze het Ortofon OM 5E element... Dat element is wel goed in zijn prijs klasse, maar ik zou persoonlijk toch liever de uitvoering met Ortofon 2M Red element nemen die volgens velen reviews een flinke slag beter is...

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

edit: Ik heb op marktplaats voor de echte liefhebber met een echte high-end hifi set met een platen speler die voorzien is van een MC-element een zeer interessante MC-phono preamp gespot op marktplaats:
http://www.marktplaats.nl...0afa33e3a&previousPage=lr

Deze heeft zelfs een zware externe voeding, de (geluids-)kwaliteit zal dus waarschijnlijk zeer goed moeten zijn... Mocht je zo een phono preamp zoeken, doe er dan je voordeel mee...

[ Voor 14% gewijzigd door rcor op 02-02-2013 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 10:42
Nieuwste aanwinst binnen:

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-IQ1dR5enpTM/UQ1famHltMI/AAAAAAAAO9I/Mp1iicZrkHg/s512/IMGP2374.JPG
*O*
Binnenkort even goed voor gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
:D Dat is een mooi plaatje :)

2 x 10" toch?

[ Voor 27% gewijzigd door loewie1984 op 03-02-2013 16:45 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
Dat klopt idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het verbaast mij nog steeds dat veel mensen Eels niet kennen... Ik heb een vorige plaat van hen blindelings gekocht. Ik moet alleen nog een serieuze platenspeler, koptelefoon en iets voor daartussen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:54
Gisteren de gesigneerde LP's van Maiden United binnen gekregen. We hebben hun beide albums al gesigneerd op CD gekocht tijdens concerten, maar dankzij de lieve mevrouw van de online store hebben we nu ook de LP's gesigneerd. We moesten er wel een maand op wachten, maar dat was het waard.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/2632444/IMG_0560.jpg

De tweede LP, Across the Seventh Sea is een blauw doorzichtige LP. Echt onwijs mooi!

Vandaag aan de gang gegaan met de, door in dit topic geadviseerde, Knosti Anti-Stat om de oude LP's die jaren op de zolder bij onze ouders/familie hebben gestaan en de LP's die we op een beurs hebben gekocht schoon te maken.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/2632444/IMG_0549.jpg

Ik moet zeggen dat het goed werkt, alleen bij sommige LP's werd met het uitdruipen op het rekje toch het label nat. Gelukkig is dit goed opgedroogd en zie je het niet meer. Alle LP's die ik heb gedaan zien er erg goed uit, sommige hebben nog wat vlekken, lijken wel minuscule krasjes, maar heb er ook die als nieuw zijn! _/-\o_

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Joepv schreef op zondag 03 februari 2013 @ 18:57:
Gisteren de gesigneerde LP's van Maiden United binnen gekregen. We hebben hun beide albums al gesigneerd op CD gekocht tijdens concerten, maar dankzij de lieve mevrouw van de online store hebben we nu ook de LP's gesigneerd. We moesten er wel een maand op wachten, maar dat was het waard.

[afbeelding]

De tweede LP, Across the Seventh Sea is een blauw doorzichtige LP. Echt onwijs mooi!

Vandaag aan de gang gegaan met de, door in dit topic geadviseerde, Knosti Anti-Stat om de oude LP's die jaren op de zolder bij onze ouders/familie hebben gestaan en de LP's die we op een beurs hebben gekocht schoon te maken.

[afbeelding]

Ik moet zeggen dat het goed werkt, alleen bij sommige LP's werd met het uitdruipen op het rekje toch het label nat. Gelukkig is dit goed opgedroogd en zie je het niet meer. Alle LP's die ik heb gedaan zien er erg goed uit, sommige hebben nog wat vlekken, lijken wel minuscule krasjes, maar heb er ook die als nieuw zijn! _/-\o_
Die vlekken kunnen nog goed resten van zwaar vettige vingers zijn... meestal krijg je vet en vuil met de knosti wel weg, maar af en toe dan heb je van die hardnekkige vlekken waarbij zelfs de knosti niet helpt... Ik heb er namelijk ook zo een paar tussen zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joepv schreef op zondag 03 februari 2013 @ 18:57:

[afbeelding]

[afbeelding]

Mooie hoes heeft die plaat! Heb net een paar nummers geluisterd (Iron Maiden covers?) en het klikt heel goed. Is het allemaal akoestisch met cleane zang?

Moet zeggen dat de platen die ik heb gewassen met de Knosti nog wel kraken, ben benieuwd hoe die van jou klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

sypie schreef op zondag 03 februari 2013 @ 18:02:
Het verbaast mij nog steeds dat veel mensen Eels niet kennen... Ik heb een vorige plaat van hen blindelings gekocht. Ik moet alleen nog een serieuze platenspeler, koptelefoon en iets voor daartussen hebben.
Ik ken Eels sinds ze Beautiful Freak hebben uitgebracht en op Pinkpop stonden dat jaar... geweldig. Maar het nieuwe werk heeft toch niet hetzelfde effect op me...

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Verwijderd schreef op zondag 03 februari 2013 @ 20:07:
[...]

Mooie hoes heeft die plaat! Heb net een paar nummers geluisterd (Iron Maiden covers?) en het klikt heel goed. Is het allemaal akoestisch met cleane zang?

Moet zeggen dat de platen die ik heb gewassen met de Knosti nog wel kraken, ben benieuwd hoe die van jou klinken.
Ja dit zijn Iron Maiden liedjes opnieuw gearrangeerd en volledig akoestisch. Ben geen fan van Iron Maiden, maar dit vind ik geweldig. :) Al moet ik zeggen dat door deze muziek ik ook de Iron Maiden albums heb geluisterd.

Heb een plaat van Janis Joplin, stokoud en deze heeft na het wassen ook nog het bekende LP kraakje zo af en toe, maar ik stoor me er niet aan, het hoort er ook wel een beetje bij. Ik heb wel het idee dat de plaat beter klinkt, maar dat kan ook voodoo zijn. }:O

Het Knosti pluisje heb ik ook over gelezen, maar begrijp de ophef niet helemaal. Ik ben dan ook geen audiofiel, ik geniet puur van de muziek en als er perongeluk een pluisje aan de naald komt haal ik deze gewoon weg. Ik heb dit (voor ik de platen heb gewassen) 1x gehad en het klonk voor geen meter meer :P Zo nu en dan inspecteer de naald. :)

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:01
Heb eens een flesje alcoholoplossing met een borsteltje hiervoor gekocht voor 5 euro of zo. Steeds even de naald schoonvegen met dat spul als hij vies is, daarna heel eventjes laten opdrogen, en klaar is kees.

dit spul dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
Acolyte57 schreef op zondag 03 februari 2013 @ 20:10:
[...]

Ik ken Eels sinds ze Beautiful Freak hebben uitgebracht en op Pinkpop stonden dat jaar... geweldig. Maar het nieuwe werk heeft toch niet hetzelfde effect op me...
Ik moet bekennen dat het nieuwere werk ook minder effect op mij heeft, maar nog genoeg om ze blind op Vinyl te kopen, deze had ik al een tijd in preorder staan.

Helaas zijn de oudere albums niet echt op vinyl te krijgen, tenzij je bereid bent tegen de €100 uit te geven. Vooral mijn "heilige graal": Electro Shock Blues op 2 x 10" blauw vinyl, gaat vaak voor boven de €150 weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joepv schreef op zondag 03 februari 2013 @ 20:56:
[...]
Het Knosti pluisje heb ik ook over gelezen, maar begrijp de ophef niet helemaal. Ik ben dan ook geen audiofiel, ik geniet puur van de muziek en als er perongeluk een pluisje aan de naald komt haal ik deze gewoon weg.
Als je het steeds weghaalt is er ook niets aan de hand (weghalen na elke kant van een plaat of iig na elke plaat). Het heeft namelijk niet of nauwelijks effect op de geluidskwaliteit als het een klein pluisje is.

Echter als je het niet weghaalt na elke plaat, dan wordt het een hele hardnekkige blob, die behoorlijk vast gaat zitten (het is dan ook niet meer pluis, maar echt een soort coating geworden). Ik spreek uit ervaring ;) .
Zeker als je een speler hebt waarvan je de headshell er niet vanaf kan halen (project of rega bijv), dan is het best lastig de naald goed te reinigen (je ziet het nauwelijks), en een ongelukje zit in een klein hoekje... (spreek nu gelukkig niet uit ervaring ;) ).

Dat pluisje is dus geen stof/haartjes, maar een chemisch residu wat zich eerst als pluis manifesteert, maar wel kleverig kan worden.
In begin ging ik mijn knosti vloeistof steeds verder verdunnen (het werkt nog steeds goed als het ca. 1:3 verdund is), maar ik maak nu al tijden m'n eigen vloeistof (en heb dus ook geen pluis meer).
Recept wat ik gebruik is 33% isopropanol, 66% demiwater en ca 10-20 druppels van een speciale wetting agent waarvan ik een keer een sample had aangevraagd (nou ja, ik had meerdere samples aangevraagd, maar deze deed het het beste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Nu mijn draaitafel bij Dr. Thorens staat is het tijd voor wat aanverwante klusjes. Heb een ander buisje voor m'n voorversterker gekocht op eBay bijv. en ik heb nog een fatsoenlijke stekkerdoos nodig. Heeft het zin in de buidel te tasten voor een 'betere' en zo ja, wat is dat dan? Zonder gelijk in het kabels-gesmeed-door-elven-bij-maanlicht topic terecht te komen dus? Hebben ingebouwde netfilters nut? Ik ben geen audiofiel maar wil het nu wel ff goed doen ipv een IKEA stekkerblokje van 1,95 (niet dat daar veel mis mee kan zijn als ik rationeel nadenk... maar toch).

Ander projectje is de muurbevestiging van mijn tafel. Hij staat nu op een ietwat gammel buro en bij iedere stap verspringt de boel als je niet oppast. Nu zit ik meestal heel stil achter mijn PC, maar toch. Nu heb ik aan 1 muur zo'n rail systeem (waar je van die plankdragers op klikt), nu dacht ik heel simpel daar wat bredere (diepere) plankdragers voor te kopen, een mooie zware brede (diepere) plank erop en klaar. Maar ik bedacht me ook dat die dragers toch wel een neiging tot 'wiebelen' hebben... Ik zag dat Project ook mooie wandbeugels heeft maar pfffffffft. Duur! Ga ik nog even over dubben dus ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
mr_petit schreef op zondag 03 februari 2013 @ 22:56:
[...]

Als je het steeds weghaalt is er ook niets aan de hand (weghalen na elke kant van een plaat of iig na elke plaat). Het heeft namelijk niet of nauwelijks effect op de geluidskwaliteit als het een klein pluisje is.

Echter als je het niet weghaalt na elke plaat, dan wordt het een hele hardnekkige blob, die behoorlijk vast gaat zitten (het is dan ook niet meer pluis, maar echt een soort coating geworden). Ik spreek uit ervaring ;) .
Zeker als je een speler hebt waarvan je de headshell er niet vanaf kan halen (project of rega bijv), dan is het best lastig de naald goed te reinigen (je ziet het nauwelijks), en een ongelukje zit in een klein hoekje... (spreek nu gelukkig niet uit ervaring ;) ).

Dat pluisje is dus geen stof/haartjes, maar een chemisch residu wat zich eerst als pluis manifesteert, maar wel kleverig kan worden.
In begin ging ik mijn knosti vloeistof steeds verder verdunnen (het werkt nog steeds goed als het ca. 1:3 verdund is), maar ik maak nu al tijden m'n eigen vloeistof (en heb dus ook geen pluis meer).
Recept wat ik gebruik is 33% isopropanol, 66% demiwater en ca 10-20 druppels van een speciale wetting agent waarvan ik een keer een sample had aangevraagd (nou ja, ik had meerdere samples aangevraagd, maar deze deed het het beste)
Dank voor je uitleg. Dit is een ander verhaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Servor schreef op maandag 04 februari 2013 @ 10:57:
Nu mijn draaitafel bij Dr. Thorens staat is het tijd voor wat aanverwante klusjes. Heb een ander buisje voor m'n voorversterker gekocht op eBay bijv. en ik heb nog een fatsoenlijke stekkerdoos nodig. Heeft het zin in de buidel te tasten voor een 'betere' en zo ja, wat is dat dan? Zonder gelijk in het kabels-gesmeed-door-elven-bij-maanlicht topic terecht te komen dus? Hebben ingebouwde netfilters nut? Ik ben geen audiofiel maar wil het nu wel ff goed doen ipv een IKEA stekkerblokje van 1,95 (niet dat daar veel mis mee kan zijn als ik rationeel nadenk... maar toch).
Een goede stroom voorziening is altijd beter, maar je kunt ook gaan overdrijven... Bij een "normaal" geprijsde hifi-set zou ik geen super dure stroom filters gaan toepassen... Ik heb zelf 2x de Brennenstuhl Premium-Alu-Line met 10 stopcontacten in gebruik... beiden gekocht bij de plaatselijke Praxis in Venray... Deze kun je ook nog vastschroeven aan de muur of de achterzijde van je audio meubel en deze zijn meer dan goed genoeg... Uiteraard ook in kleinere uitvoeringen te verkrijgen ook bij onderstaande webwinkel Redcoon...

Voor meer informatie over de mijne:
http://www.redcoon.nl/B17...0-ports_Premium-Voedingen

Voor meer informatie over de overige modellen (ook uit de andere series van Brennenstuhl en de modellen van Vivanco):
http://www.redcoon.nl/c11020400-Premium-Voedingen

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben kunnen helpen, maar mochten er nog vragen zijn, stel ze dan gerust... Ik of een van de mede tweakers kunnen je altijd wel helpen...

[ Voor 9% gewijzigd door rcor op 04-02-2013 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
rcor schreef op maandag 04 februari 2013 @ 18:14:
[...]

Een goede stroom voorziening is altijd beter, maar je kunt ook gaan overdrijven... Bij een "normaal" geprijsde hifi-set zou ik geen super dure stroom filters gaan toepassen... Ik heb zelf 2x de Brennenstuhl Premium-Alu-Line met 10 stopcontacten in gebruik...
Ah, kijk nou. Toevallig heb ik vanmiddag bij de plaatselijke Praxis de 6 poorts variant meegenomen onder het motto 'dit ziet er wel degelijk genoeg uit'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R8dical
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-01 12:44
Ik heb sinds kort een Pro-Ject Debut Carbon aangeschaft.

Ik weet nog steeds niet of ik het gewicht van de toonarm wel goed heb afgesteld. De arm hangt stil en horizontaal alleen valt het me wel op dat bij het omlaag gaan van de naald deze een kleine sprong maakt.

Betekent dit dat het gewicht nog te laag is afgesteld? Hij speelt verder prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Servor schreef op maandag 04 februari 2013 @ 19:14:
[...]
Ah, kijk nou. Toevallig heb ik vanmiddag bij de plaatselijke Praxis de 6 poorts variant meegenomen onder het motto 'dit ziet er wel degelijk genoeg uit'.
Kijk eens aan... Dan kun je weer een flinke tijd vooruit...
R8dical schreef op maandag 04 februari 2013 @ 20:44:
Ik heb sinds kort een Pro-Ject Debut Carbon aangeschaft.

Ik weet nog steeds niet of ik het gewicht van de toonarm wel goed heb afgesteld. De arm hangt stil en horizontaal alleen valt het me wel op dat bij het omlaag gaan van de naald deze een kleine sprong maakt.

Betekent dit dat het gewicht nog te laag is afgesteld? Hij speelt verder prima.
Kijk eens naar deze tutorial:

Hierin wordt uitgelegd hoe je een standaard Pro-ject Debut III moet afstellen... Succes!

[ Voor 49% gewijzigd door rcor op 04-02-2013 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvM

NvM

Klopt het dat er verschillende versies van de Project Debut III in de omloop zijn? Ik heb volgens mij een andere witte versie dan ik voor mijn vader gekocht heb. De arm gaat sneller naar beneden d.m.v. het hendeltje en het hulpstukje waarmee je de arm boven de plaat zet heeft een andere vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
NvM schreef op maandag 04 februari 2013 @ 21:47:
Klopt het dat er verschillende versies van de Project Debut III in de omloop zijn? Ik heb volgens mij een andere witte versie dan ik voor mijn vader gekocht heb. De arm gaat sneller naar beneden d.m.v. het hendeltje en het hulpstukje waarmee je de arm boven de plaat zet heeft een andere vorm.
Dat klopt, er zijn verschillende uitvoeringen, te weten:
- Pro-ject Debut III met Ortofon OM5E element
- Pro-ject Debut III met Ortofon 2M Red element
- Pro-ject Debut III Carbon met carbon toonarm en Ortofon 2M Red element
- Pro-ject Debut III Espirit voorzien van acryl draai-plateau met Ortofon 2M Red element
- Pro-ject Debut III Carbon Espirit (duurste uitvering) voorzien van acryl draai-plateau, carbon toonarm en Ortofon 2M Red element
- Pro-ject Debut III Phono USB, voorzien van usb aansluiting zodat je deze via usb kunt verbinden met de pc om zo platen te kunnen digitaliseren

Hierdoor kan het zijn dat de toonarm bij de carbon / carbon espirit uitvoering langzamer of sneller naar beneden gaat omdat deze lichter is dan bij de normale uitvoering...

Daarnaast is er ook nog de voorganger, de Pro-ject Debut II welke qua vormgeving gelijk is aan de Pro-ject Debut III, maar technisch toch iets verschilt...

[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 05-02-2013 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• myrmidon192
rcor schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 06:51:
[...]

Dat klopt, er zijn verschillende uitvoeringen, te weten:
- Pro-ject Debut III met Ortofon OM5E element
- Pro-ject Debut III met Ortofon 2M Red element
- Pro-ject Debut III Carbon met carbon toonarm en Ortofon 2M Red element
- Pro-ject Debut III Espirit voorzien van acryl draai-plateau met Ortofon 2M Red element
- Pro-ject Debut III Carbon Espirit (duurste uitvering) voorzien van acryl draai-plateau, carbon toonarm en Ortofon 2M Red element
- Pro-ject Debut III Phono USB, voorzien van usb aansluiting zodat je deze via usb kunt verbinden met de pc om zo platen te kunnen digitaliseren

Hierdoor kan het zijn dat de toonarm bij de carbon / carbon espirit uitvoering langzamer of sneller naar beneden gaat omdat deze lichter is dan bij de normale uitvoering...

Daarnaast is er ook nog de voorganger, de Pro-ject Debut II welke qua vormgeving gelijk is aan de Pro-ject Debut III, maar technisch toch iets verschilt...
Even een kleine opmerking aangezien ik zelf een Debut III Esprit heb..
De Debut Carbon is eigenlijk de opvolger van de Debut III, de Debut III wordt officieel niet meer als bestaande lijn opgegeven door Pro Ject maar is nog wel op veel plekken te krijgen.
Zo geeft Pro Ject zelf de volgende modellen aan in hun 'Debut lijn'.
-Pro-ject Debut Carbon (een carbon toonarm en een 2m red element)
-Pro-ject Debut Carbon Esprit (een carbon toonarm, 2m red element én een acryl plateau)
-Pro-ject Debut Phono USB (een carbon toonarm, 2m red element en ingebouwde phono voorversterker/Analog->Digital Converter)

De vorige serie is de Pro-ject Debut III
Daarin had je
-de standaard Pro-ject Debut III(Met zoals rcor zei een OM5e element, deze was echter ook voor een meerprijs te verkrijgen met een Ortofon Alpha element (een gerebrande Ortofon 510 mkII)).
-de Pro-Ject Debut III Esprit (Acryl en standaard Ortofon Alpha element)
-de Pro-Ject Debut III Phono USB (OM5e element (meerprijs voor Ortofon Alpha) en ingebouwde voorversterker)

Zover ik weet heeft de Ortofon 510 mkII een zelfde soort naald als de 2M red maar komt er toch een andere klank uit het element. Het voordeel van de Ortofon 5xx serie is dat je ze naar iedere naald uit de 5 serie kan upgraden (dus naar een 520/530/540), dit moet je zien zoals binnen de 2M serie upgraden naar blue/bronze/black. (Waar je vanuit een 2m Red alleen kan upgraden naar een 2m Blue, en vanuit een 2m Bronze naar een 2m Black).

Ortofon heeft dit systeem ook voor zijn OMxx serie (zo kan je een OM3e/OM5e upgraden naar de 'beste' OM40 naald, waar zeker de OM10 een goedkope upgrade is als je een OM3e/OM5e hebt.

Zoals rcar ook zei, waarschijnlijk zal de snelheid van het naar beneden gaan van de toonarm afwijken doordat je zelf een andere toonarm hebt dan je vader, of doordat het contragewicht anders is afgesteld vanwege het feit dat er een ander element met een andere vereiste naalddruk op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R8dical
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-01 12:44
rcor schreef op maandag 04 februari 2013 @ 21:05:

Kijk eens naar deze tutorial:
[video]

Hierin wordt uitgelegd hoe je een standaard Pro-ject Debut III moet afstellen... Succes!
Dat is precies de tutorial die ik gebruikt heb en naar mijn weten staat de arm ook precies zo afgesteld.
Het is alleen zo dat wanneer de naald het beging van het vinyl raakt deze even schuift zeg maar.
Dit alleen zo op de " dead wax" op het begin van een plaat.

Ik heb trouwens de Carbon Esprit met Ortofon 2M Red. Bij mij gaat de arm ook erg langzaam naar beneden met de hendel. Misschien ligt dit aan de Carbon toonarm.

[ Voor 12% gewijzigd door R8dical op 05-02-2013 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Dus dan moet je het counter gewicht op het eind wat naar voren schuiven, dan drukt er meer gewicht op de naald. Kijk even of je bij iemand een naalddruk meter kan lenen, of bestel er een via ebay en wacht 3 weken. Meten is weten.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Guys, hij hoort ook langzaam naar beneden te gaan. Anders "dendert"de naald neer op het vinyl en dat wil je niet. Tone arm gewicht bij een OM element moet geloof ik 1,8 zijn en bij 2m 1,8-2 volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:59

FeaR

In GoT we trust

Vraagje aan de vinyl-kenners hier:
Wat zou een goede prijs zijn voor een tweedehands exemplaar van Nacht en Ontij van Boudewijn de Groot? Plaat komt uit 1969, dus echt recente prijzen kan ik niet nazoeken.

Heb niet eens een meer speler staan, maar wil er toch wel eentje neerzetten als ik meer ruimte heb (als in een eigen huisje). De Pro-Ject RPM 6.1 welke tweedehands aangeboden staat lijkt me wel een leuke platenspeler om mee te beginnen. De Clearaudio Avantgarde welke ook te koop staat is me net too much :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• myrmidon192
Hij hoort natuurlijk langzaam naar beneden te gaan, maar we kunnen natuurlijk niet vanaf hier weten hoe snel/langzaam hij naar beneden gaat en het is natuurlijk altijd goed om te controleren of de tracking force goed ingesteld staat.

De tracking force recommended voor een 2m is 1.8, OM 1.75 (Super-OM 1.5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Laatst online: 22-08 11:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

FeaR schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 10:55:
Wat zou een goede prijs zijn voor een tweedehands exemplaar van Nacht en Ontij van Boudewijn de Groot? Plaat komt uit 1969, dus echt recente prijzen kan ik niet nazoeken.

Heb niet eens een meer speler staan, maar wil er toch wel eentje neerzetten als ik meer ruimte heb (als in een eigen huisje). De Pro-Ject RPM 6.1 welke tweedehands aangeboden staat lijkt me wel een leuke platenspeler om mee te beginnen. De Clearaudio Avantgarde welke ook te koop staat is me net too much :)
Is een beetje lastig om zo te zeggen...

Ligt ook aan de status van het vinyl en de hoes (NM, VG, G etc..), hoeveel platen er zijn en hoe graag je hem wil hebben...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 11:29

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

ligt eraan of de 7" er nog bij zit of in het andere geval het fotoboek.
kijk anders hier eens. eentje wordt er aangeboden voor €260, maar een andere voor €10

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newbreed

Als ik op Discogs zoek dan varrieert de prijs van 12,99 tot 260 Euro. De kans dat iemand er 260 euro voor gaat betalen acht ik zeer gering.

Ik schat 20 tot 25 euro als hij mint of very good condition is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Nerpissad schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 13:37:
[...]

ligt eraan of de 7" er nog bij zit of in het andere geval het fotoboek.
kijk anders hier eens. eentje wordt er aangeboden voor €260, maar een andere voor €10
Tof, die site kende ik nog niet :)
Zal daar eens wat rondsnuffelen. De plaat zelf maakt me eigenlijk niet eens zo veel uit, vind het gewoon tof om een deel van zijn experimentele muziek te hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
FeaR schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 17:53:
[...]

Tof, die site kende ik nog niet :)
4real? Steen rots, maar kan natuurlijk altijd. Is ook geen flame ofzo, maar altijd leuk als je discogs ontdekt. Kan je je aardig in verliezen en blind staren als je verzamelwoede hebt.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

loewie1984 schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 18:11:
[...]
4real? Steen rots, maar kan natuurlijk altijd. Is ook geen flame ofzo, maar altijd leuk als je discogs ontdekt. Kan je je aardig in verliezen en blind staren als je verzamelwoede hebt.
Nofi, maar ik blijf het een rare reactie vinden al geef je aan dat het geen flam is. Vanwaar meteen dat ik onder een steen gelegen heb? Wellicht heb ik nooit eerder de behoefte gehad aan een dergelijk item op te zoeken en vandaar de site niet ken? Dit is namelijk de eerste keer dat ik iets zoek wat ik via de bekende wegen niet voldoende gevonden krijg om een goed beeld te vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Ik niet, weet je waarom? >> Het Grote Vinyl Topic hij staat gewoon in de OP vermeld. En ik zou verwachten dat elke vinyl verzamelaar er uiteindelijk mee in aanraking komt. Nou dit is jouw moment dus, bedoel er verder niets mee.

Als je nog nooit van gangnam style had gehoord had ik ook steen rots gezegd, dus niet zo zwaar aan tillen...

Jouw smiley deed het overkomen alsof je erwel mee in aanraking bent geweest, dus het had net zo goed zo kunnen zijn dat je wel bekend was met discogs.

Dat vind ik nou het jammere van een medium als internet/fora, woorden kun je overbrengen de context niet...

[ Voor 29% gewijzigd door loewie1984 op 05-02-2013 18:50 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Net weer een bestelling van discogs binnen :D Weer wat dance uit m'n jeugd, maar eerdaags komt er ook nog een pakketje met albums uit de tijd dat ik nog in de luiers zat, de 80's :P Zoals prince, Doe Maar, Eagles, Talk Talk.... En De Dijk - Wakker In Een Vreemde Wereld, daar ben ik wel benieuwd naar, want hun muziek ging ik steeds meer waarderen. Maar een album met de nummers die voor mij bekend zijn vond ik nog niet echt totdat ik die tegenkwam.

IIG ook een keuze maken voor het element voor mijn zelfbouw draaitafel, denk dat ik de AT 440MLa ga bestellen. Ik weet nog niet wat de effectieve massa van mijn arm is, maar gezien het feit dat de arm van carbon is met een lichte headshell en een contragewicht vrij dichtbij het draaipunt verwacht/hoop ik dat die vrij laag is. Dan kan ik hem alvast op de Technics monteren, komende weken lekker luisteren, en dan erna een goeie vergelijking maken als de zelfbouw speler klaar is.

[ Voor 8% gewijzigd door _ferry_ op 05-02-2013 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvM

NvM

Vandaag beide albums 'Becoming a jackal' en '{Awayland}' van Villagers op vinyl binnengekregen :) Inmiddels al dik een week een Speedbox in bezit, maar ik merk niet heel weinig verschil in geluid.

Over de platenspeler van mij en mijn vader: allebei dezelfde arm, Orton 5e element etc. Ze zijn exact hetzelfde en ook hetzelfde middels het contragewicht ingesteld. Ik zal deze week even foto's maken van het 'hulpstukje' waarmee je de arm boven de plaat richt, deze verschillen wél van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
De speedbox is toch ook om zonder de snaar om te leggen het toerental te kunnen aanpassen van 331/3 naar 45 rpm?

Of heb je soms een Pro-Ject phonobox in bezit en bedoel je dat soms...?

Ik vind het ook wel fijn om vinyl via discogs te bestellen, wat ik jammer vind is dat er veel versnipperd is over meerdere aanbieders. Complete verzamelingen of collecties van een artiest kopen is er niet vaak bij.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilaNL
Men beweert dat de speedbox de platenspeler ook stabieler laat draaien. Maar dat dat hoorbaar is lijkt me een hifi-fabeltje..
Pagina: 1 ... 35 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic