Hallo bij deze meld ik me ook op het vinyl topic. Na ongeveer dit hele topic doorgelezen te hebben en diverse andere fora bezocht te hebben, ben ik over gegaan tot de aanschaf van een platenspeler. Al jullie adviezen en informatie heb ik allemaal gulzig tot mij genomen. Daarvoor wil ik jullie ook allemaal erg bedanken. Jullie hebben een leek een behoorlijk eind op weg geholpen.
Oké genoeg met het geslijm, wat heb ik te vertellen. Ik ben op zoek gegaan naar een degelijke tweedehands platenspeler voor mijn budget van 100€. Kwam een AKAI AP-307 tegen op MP voor 175€ met een Yamaha MC1000 element. Beste man een bod gedaan van 125€ en hij gaat nog akkoord ook.

Moeders auto gepakt, student, en er zo snel mogelijk naartoe gegaan. De platenspeler ziet er op het eerste gezicht nog piekfijn uit, maar het bleek iets te goed om waar te zijn (goh). Het Yamaha element heeft een afgebroken naald, daarom geeft de man me een Empire EXL-10 element mee (zonder naald) en een Goldring element (met naald), waarvan ik niet kan vinden wat voor type het is. Als kers op de taart krijg ik alles mee voor 100€.
Eenmaal thuis de platenspeler schoongemaakt en naar de Hificorner gefietst (woon in Groningen) om een voorversterker op te halen. Dacht laat ik het dan ook direct maar goed doen en een Pro-Ject Phono Box halen (had ik al enigszins rekening mee gehouden bij het opstellen van mijn budget). De speler stond al afgesteld op het Goldring element, mijn minte tweedehands Abbey Road schoongemaakt met vinyl cleaner, op de speler gelegd, de knop omgedraaid naar start en de vingers gekruist.........
Het draait als een zonnetje! Zelfs de naald is nog goed, voor zover ik dat kan horen dan.
Even snel wat plaatjes geschoten met m'n telefoon, want leuk om te laten zien.
Specs speler:
Platter: 314mm aluminium alloy die cast
Drive system: quartz locked direct drive, fully automatic
Motor: dc servo motor, geared motor for tone arm drive
Speeds: 33 and 45rpm
Wow and flutter: 0.025%
Rumble: better than 70dB
Tonearm: static balanced type with anti skating adjuster
Effective length: 220mm
Cartridge weight range: 4 to 12g
Arm lifter: oil damped
Overhang: 15mm
Offset angle: 22.5 degrees
Headshell weight: 7.8g
Dimensions: 440 x 158 x 350mm
Weight: 8.6kg
Binnenkort maar eens kijken of dat Yamaha element nog te repareren is. En wellicht doe ik in de toekomst een nieuwe naald op één van de elementen. Nu eerst genieten en proberen de hand op m'n portemonnee te houden.

Ben van plan één keer in de maand tweedehands platenzaakjes te bezoeken. Die zijn er voldoende in Groningen.
[
Voor 5% gewijzigd door
PeterC86 op 15-02-2013 21:00
]